Kendelse af 10-03-2025 - indlagt i TaxCons database den 24-04-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2020 Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører | 448.140 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Indkomståret 2021 Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører | 431.185 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Indkomståret 2022 Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører | 938.853 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Indkomståret 2023 Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører | 410.170 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 14. marts 2016 af [person1], herefter hovedanpartshaveren. Selskabet er registreret under branchekoden 433410 "Malerforretninger". Selskabets formål er "at drive malervirksomhed samt anden i forbindelse hermed stående virksomhed".
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har selskabet i den påklagede periode været registreret med mellem 1 og 2 ansatte, fordelt på 1 til 2 årsværk.
Selskabet har regnskabsår fra den 1. juli til den 30. juni.
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har selskabet haft følgende nettoomsætning i perioden:
2019/2020: 1.376.475 kr.
2020/2021: 875.821 kr.
2021/2022: 1.439.785 kr.
2022/2023: 1.209.855 kr.
Skattestyrelsen har i forslag til afgørelse af 17. april 2024 oplyst, at fristen for selskabets bemærkninger var den 3. maj 2024. Den 3. maj 2024 modtog Skattestyrelsen bemærkninger samt bilagsmateriale fra [virksomhed2], som oplyste, at de repræsenterede selskabet. I bemærkningerne blev der anmodet om, at der ikke blev truffet afgørelse i sagen, før selskabet havde haft mulighed for at tilvejebringe dokumentation. På den baggrund gav Skattestyrelsen en fristforlængelse til at komme med yderligere dokumentation til den 20. juni 2024. Skattestyrelsen modtog ikke yderligere materiale efter denne dato.
Bemærkningerne og det bilagsmateriale, som [virksomhed2] havde indsendt den 3. maj 2024, gav ikke Skattestyrelsen anledning til ændringer, hvorfor Skattestyrelsen traf den påklagede afgørelse den 29. juli 2024 i overensstemmelse med det tidligere fremsendte forslag af 17. april 2024.
Som følge af Skattestyrelsens afgørelse af 29. februar 2024 vedrørende nægtelse af fradrag for købsmoms til underleverandører har Skattestyrelsen gennemgået selskabets regnskabsmateriale, herunder især konto 1600 Fremmed arbejde. Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med 448.140 kr. i indkomståret 2020, 431.185 kr. i indkomståret 2021, 938.853 kr. i indkomståret 2022 og 410.170 kr. i indkomståret 2023.
Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for udgifter for fakturaer udstedt til nedenstående underleverandører:
Underleverandør | Beløb eksklusiv moms | Beløb inklusiv moms | 2020 | 2021 | 2022 |
[virksomhed3] ApS | 57.320,00 kr. | 71.650,00 kr. | X | ||
[virksomhed4] ApS | 273.600,00 kr. | 342.000,00 kr. | X | ||
[virksomhed5] ApS | 38.400,00 kr. | 48.000,00 kr. | X | ||
[virksomhed6] ApS | 156.275,00 kr. | 195.343,75 kr. | X | ||
[virksomhed7] ApS | 108.000,00 kr. | 135.000,00 kr. | X | ||
[virksomhed8] ApS | 40.970,00 kr. | 51.212,50 kr. | X | ||
[virksomhed9] ApS | 40.920,00 kr. | 51.150,00 kr. | X | ||
[virksomhed10] ApS | 108.520,00 kr. | 135.650,00 kr. | X | ||
[virksomhed11] ApS | 55.320,00 kr. | 69.150,00 kr. | X | ||
[virksomhed12] ApS | 168.971,00 kr. | 211.213,75 kr. | X | ||
[virksomhed13] ApS | 119.500,00 kr. | 149.375,00 kr. | X | ||
[virksomhed14] ApS | 80.150,00 kr. | 100.187,50 kr. | X | ||
[virksomhed15] | 411.322,00 kr. | 514.602,50 kr. | X | X | |
[virksomhed16] ApS | 83.400,00 kr. | 104.250,00 kr. | X | ||
[virksomhed17] | 75.150,00 kr. | 93.937,50 kr. | X | ||
[virksomhed18] ApS | 128.935,00 kr. | 161.168,75 kr. | X | ||
[virksomhed19] ApS | 281.235,00 kr. | 351.543,75 kr. | X |
Følgende forhold gør sig gældende for de 17 underleverandører:
[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...2]. CVR-nummeret tilhører [virksomhed20] A/S. Selskabet blev stiftet den 30. april 2012 af [virksomhed21] A/S, hvor [person2] var direktør. [person2] var yderligere direktør i [virksomhed20] A/S. [virksomhed20] A/S er under konkurs. [virksomhed20] A/S er registreret under branchekode 259900 "Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n." og bibrancherne 439910 "Murere", 431100 "Nedrivning" og 782000 "Vikarbureauer". [virksomhed20] A/S' formål er produktion.
Ifølge CVR har [virksomhed20] A/S, i perioden hvor der er udstedt fakturaer, været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Marts 2020 | 10 | 8 |
April 2020 | 10 | 8 |
Maj 2020 | 9 | 7 |
Juni 2020 | 9 | 7 |
Juli 2020 | 10 | 5 |
Selskabet har indsendt én faktura fra [virksomhed20] A/S:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
02/06/2020 | 03/06/2020 | 2020398 | 57.320,00 kr. | 14.330,00 kr. | 71.650,00 kr. |
Total | 57.320,00 kr. | 14.330,00 kr. | 71.650,00 kr. |
Der er i perioden 1. juni 2020 til 31. december 2020 faktureret for 57.320,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaen angivet en sparsom tekst i form af "Mandskabsleje ifølge opgørelse". Det er angivet med 1 stk. til en stk. pris på 57.320,00 kr. ekskl. moms. Det fremgår ikke hvilken bank, som fakturaen skal betales til, men alene reg.nr. 8117 og kontonummer [...95].
Selskabet har fremsendt bogføring for hele kontrolperioden, og fakturaen er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Fakturaen er betalt via selskabets bankkonto i [finans1] den 3. juni 2020. Teksten vedrørende betalingen er angivet som "Faktura 2020398".
Skattestyrelsen har oplyst, at ejeren af [virksomhed3] ApS/[virksomhed20] A/S er dømt for hvidvask ved dom i byretten afsagt den 28. juni 2021.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaen.
[virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3], blev stiftet den 3. februar 2016 af [person3] og er opløst efter konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 21. november 2019, hvorefter konkursbehandlingen er afsluttet den 28. april 2020. [virksomhed4] ApS var registreret under branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser". [virksomhed4] ApS havde til formål at udøve virksomhed med kombinerede serviceydelser omfattende transport, rengøring m.v., samt hermed beslægtet virksomhed.
Ifølge CVR var [virksomhed4] ApS ikke registreret med ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer.
Selskabet har indsendt fire fakturaer udstedt af [virksomhed4] ApS i 2020:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
01/05/2020 | 05/05/2020 | 102 | 96.120,00 kr. | 24.030,00 kr. | 120.150,00 kr. |
30/03/2020 | 07/04/2020 | 85 | 99.880,00 kr. | 24.970,00 kr. | 124.850,00 kr. |
27/02/2020 | 01/03/2020 | 81 | 50.800,00 kr. | 12.700,00 kr. | 63.500,00 kr. |
01/02/2020 | 04/02/2020 | 62 | 26.800,00 kr. | 6.700,00 kr. | 33.500,00 kr. |
Total | 273.600,00 kr. | 68.400,00 kr. | 342.000,00 kr. |
Der er i perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2020 faktureret for 273.600,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst i form af et område og det udførte arbejde. Det fremgår, at fakturanr. 102 og 85 skal betales til [finans2] med reg.nr. [...] og kontonummer [...71], og at fakturanr. 81 og 62 skal betales til [finans3] med reg.nr. [...] og kontonummer [...94].
Fakturaerne er betalt via selskabets bankkonto i [finans1]. Teksten vedrørende betalingerne er angivet som "Faktura 62", "Faktura 81", "Faktura 85" og "Faktura 102".
Fakturaerne er bogført på selskabets konto 1600 "Fremmed arbejde".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] ApS ikke har indberettet moms i 2020. [virksomhed4] ApS kom under konkurs ved dekret af 21. november 2019, hvor [virksomhed4] ApS ligeledes blev afmeldt for moms og A-skat. Konkursbehandlingen blev afsluttet den 28. april 2020, hvor selskabet blev opløst. Tre af fakturaerne er således udfærdiget efter konkursdekretet er afsagt, og faktura 102 er udstedt efter, at [virksomhed4] ApS er opløst efter konkurs.
Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at de to forskellige bankkonti, der er angivet på fakturaerne, ikke tilhører [virksomhed4] ApS, men to private personer, der ikke har tilknytning til [virksomhed4] ApS.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4], blev stiftet den 1. december 2014 af [person4] og er opløst efter konkurs. [virksomhed5] ApS var sidst ejet af [person5]. Konkursdekretet blev afsagt den 26. oktober 2020, og konkursbehandlingen blev afsluttet den 17. august 2021. [virksomhed5] ApS var registreret under branchekode 782000 "Vikarbureauer" og bibranchen 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed5] ApS havde til formål at drive handel og service og enhver beslægtet virksomhed efter ledelsens nærmere skøn.
Ifølge CVR har [virksomhed5] ApS været registreret med følgende antal ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
November 2019 | 4 | 4 |
December 2019 | 4 | 4 |
Januar 2020 | 3 | 2 |
Februar 2020 | 3 | 2 |
Selskabet har indsendt én faktura udstedt af [virksomhed5] ApS til selskabet i 2020:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
07/01/2020 | 07/01/2020 | 1312 | 38.400,00 kr. | 9.600,00 kr. | 48.000,00 kr. |
Total | 38.400,00 kr. | 9.600,00 kr. | 48.000,00 kr. |
Der er i perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2020 faktureret for 38.400,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaen angivet en sparsom tekst angående det udførte arbejde. Det fremgår ikke af fakturaen, hvilken bank der skal betales til, men betaling skal ske til reg.nr. [...] og kontonummer [...41].
Fakturaen er betalt via selskabets bankkonto i [finans1]. Teksten vedrørende betalingen er angivet som "Faktura 1312".
Fakturaen er bogført på selskabets konto 1600 "Fremmed arbejde".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] ApS ikke har indberettet moms og foretaget lønindberetning til indkomstregisteret i 2020, hvorfor styrelsen har vurderet, at [virksomhed5] ApS ikke har haft ansatte i 2020.
Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at den på fakturaen anførte bankkonto ikke tilhører [virksomhed5] ApS.
Endvidere har Skattestyrelsen oplyst, at Skattestyrelsen tidligere har afgjort, at [virksomhed5] ApS for perioden juli 2019 til oktober 2020 har fungeret som fakturafabrik i forbindelse med fiktiv mandskabsudlejning, og at [virksomhed5] ApS har udstedt fakturaer uden at have leveret momspligtige ydelser.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaen.
[virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...5], blev stiftet den 15. december 2016 af [person6] og er opløst efter konkurs. [person7] var direktør for [virksomhed6] ApS i samhandelsperioden. Konkursdekretet blev afsagt den 10. november 2021, og konkursbehandlingen blev afsluttet den 24. november 2023. [virksomhed6] ApS var registreret under branchekode 433200 "Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed" og med samme bibranchekode samt med binavnet "[virksomhed22] ApS". [virksomhed6] ApS havde til formål at udføre rengøring af erhvervsbygninger, samt hermed beslægtet virksomhed.
Ifølge CVR har [virksomhed6] ApS været registreret med følgende antal ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
April 2020 | 4 | 3 |
Maj 2020 | 4 | 3 |
Juni 2020 | 4 | 3 |
Juli 2020 | 6 | 2 |
Selskabet har indsendt to fakturaer udstedt af [virksomhed6] ApS til selskabet:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
17/06/2021 | 17/06/2021 | 653 | 75.150,00 kr. | 18.787,50 kr. | 93.937,50 kr. |
17/06/2021 | 17/06/2021 | 652 | 81.125,00 kr. | 20.281,25 kr. | 101.406,25 kr. |
Total | 156.275,00 kr. | 39.068,75 kr. | 195.343,75 kr. |
Der er i perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2020 faktureret for 156.275,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst enten i form af en del af en adresse eller det arbejde, som er udført. Det fremgår, at fakturaerne skal betales til [finans4] med reg.nr. [...] og kontonummer [...98].
Fakturaerne er betalt via selskabets bankkonto i [finans5]. Teksten vedrørende betalingerne er angivet som "faktura 652" og "faktura 653".
Fakturaerne er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Skattestyrelsen har oplyst, at den på fakturaerne anførte bankkonto ikke tilhører [virksomhed6] ApS. Bankkontoen tilhører en privatperson, som ikke har tilknytning til [virksomhed6] ApS.
Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at Skattestyrelsen tidligere har afgjort, at [virksomhed6] ApS for perioden 1. januar 2020 til 30. september 2021 ikke har foretaget levering af momspligtige ydelser, da [virksomhed6] ApS' drift er anset for at være fiktiv. Formålet med udstedelse af fakturaerne har været, at modtagerne af disse har anvendt dem til brug for uretmæssigt momsfradrag.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaerne.
[virksomhed7] ApS, CVR-nr. [...6], blev stiftet den 16. august 2019 af [person8] og er under konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 29. juni 2021. [virksomhed7] ApS er registreret under branchekode 702200 "Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse" og bibrancherne 782000 "Vikarbureauer" og 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed7] ApS har til formål at drive rådgivning indenfor byggeri samt anden økonomisk rådgivning indenfor bolig- og ejendomskøb.
Ifølge CVR har [virksomhed7] ApS ikke været registreret med ansatte i 2021.
Selskabet har fremlagt én faktura fra [virksomhed7] ApS ApS:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
08/04/2021 | 08/04/2021 | 531 | 108.000,00 kr. | 27.000,00 kr. | 135.000,00 kr. |
Total | 108.000,00 kr. | 27.000,00 kr. | 135.000,00 kr. |
Der er for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2021 faktureret for 108.000,00 kr. ekskl. moms.
Af fakturaen fremgår "Maler arbejd udført [adresse1], [adresse2]". Der er angivet antal 1 stk. med en pris på 180.000,00 kr. Af fakturaen fremgår yderligere, at fakturaen skal betales til [finans6] med reg.nr. [...] og kontonummer [...30].
På fakturaen er det anført, at reference er [person7]. Ifølge CVR var [person7] registreret i direktionen i perioden fra den 31. januar 2021 og frem til den 18. maj 2021.
Fakturaen er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Fakturaen er betalt via selskabets bankkonto i [finans1]. Teksten vedrørende betalingen er "Faktura 531".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] ApS ikke har indberettet moms for 2. kvartal 2021.
Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at den anførte bankkonto ikke tilhører [virksomhed7] ApS, men en privatperson, som ikke har tilknytning til [virksomhed7] ApS.
Yderligere har Skattestyrelsen oplyst, at Skattestyrelsen tidligere har afgjort, at [virksomhed7] ApS ikke har nogen reel aktivitet, men i stedet fungerer som en service, hvor kunden modtager en faktura, der kan anvendes til momsfradrag.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaerne.
[virksomhed8] ApS, CVR-nr. [...7], blev stiftet den 10. december 2019 af [person9] og er opløst efter konkurs. Der blev sagt konkursdekret den 12. maj 2022, og konkursbehandlingen er afsluttet den 18. april 2023. [virksomhed8] ApS var registreret under branchekode 773900 "Udlejning og leasing af andet materiel, udstyr og andre materielle aktiver i.a.n.". [virksomhed8] ApS havde til formål at drive virksomhed med udlejning af materiale og mandskab, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.
Ifølge CVR har [virksomhed8] ApS været registreret med følgende antal ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
December 2020 | 1 | 1 |
Selskabet har fremlagt to fakturaer fra [virksomhed8] ApS i 2020:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
29/12/2020 | 29/12/2020 | 142 | 28.420,00 kr. | 7.105,00 kr. | 35.525,00 kr. |
29/12/2020 | 29/12/2020 | 141 | 12.550,00 kr. | 3.137,50 kr. | 15.687,50 kr. |
Total | 40.970,00 kr. | 10.242,50 kr. | 51.212,50 kr. |
Der er for perioden 1. juli 2020 til 31. december 2020 faktureret for 40.970,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst enten i form af en del af en adresse eller det arbejde, som er udført. Det er anført, at fakturaerne skal betales til [finans7] med reg.nr. [...] og kontonummer [...40].
Fakturaerne er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Fakturaerne er betalt via selskabets bankkonto i [finans1]. Teksten vedrørende betalingerne er "faktura 141" og "faktura 142".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed8] ApS har indberettet moms og foretaget lønindberetninger til indkomstregisteret i 2020.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaen.
[virksomhed9] ApS , CVR-nr. [...8], blev stiftet den 5. juni 2013 og er under konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 21. september 2021. [person10] har været direktør i [virksomhed9] ApS fra den 2. marts 2020 til 1. juli 2021. [virksomhed9] ApS er registreret under branchekode 431200 "Forbedrende byggepladsarbejder" og bibrancherne 782000 "Vikarbureauer" og 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed9] ApS har til formål at drive virksomhed ved at yde forretningsservice og administration af søster- og datterselskaber.
Ifølge CVR har [virksomhed9] ApS ikke været registreret med ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer.
Selskabet har indsendt én faktura fra [virksomhed9] ApS:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
10/11/2020 | 10/11/2020 | 1189 | 40.920,00 kr. | 10.230,00 kr. | 51.150,00 kr. |
Total | 40.920,00 kr. | 10.230,00 kr. | 51.150,00 kr. |
Der er i perioden 1. juli 2020 til 31. december 2020 faktureret for 40.920,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaen angivet en sparsom tekst i form af "Malerarbejde udført". Det fremgår, at fakturaen skal betales til [finans4] bank med kontonummer [...57].
Fakturaen er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Fakturaen er betalt via selskabets bankkonto i [finans1]. Teksten vedrørende betalingen er anført som "Faktura 1189".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] ApS er registreret for moms, men ikke har indberettet moms i samhandelsperioden.
Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at Skattestyrelsen i en tidligere afgørelse har vurderet, at [virksomhed9] ApS er uden reelt indhold og dermed fiktiv. [virksomhed9] ApS har således ifølge Skattestyrelsen ikke leveret de ydelser, der er faktureret for.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaen.
[virksomhed10] ApS , CVR-nr. [...9], blev stiftet den 16. oktober 2019 af [person11]. [virksomhed10] ApS er registreret under branchekode 782000 "Vikarbureauer". [virksomhed10] ApS har til formål at drive vikarbureau.
Ifølge CVR har [virksomhed10] ApS været registreret med følgende antal ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
August 2020 | 48 | 16 |
September 2020 | 46 | 12 |
Oktober 2020 | 32 | 6 |
November 2020 | 34 | 7 |
Selskabet har fremlagt to fakturaer udstedt af [virksomhed10] ApS:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
01/10/2020 | 01/10/2020 | 252 | 29.700,00 kr. | 7.425,00 kr. | 37.125,00 kr. |
01/09/2020 | 01/09/2020 | 248 | 78.820,00 kr. | 19.705,00 kr. | 98.525,00 kr. |
Total | 108.520,00 kr. | 27.130,00 kr. | 135.650,00 kr. |
Der er i perioden 1. juli 2020 til 31. december 2020 faktureret for 108.520,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst i form af hvilken periode, der har været tilsendt en vikar. Det fremgår, at fakturaerne skal betales til [finans2]. Fakturanr. 252 skal betales til reg.nr. [...] og kontonummer [...53], og fakturanr. 248 skal betales til reg.nr. [...] og kontonummer [...39].
Fakturaerne er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Fakturaerne er betalt via selskabets bankkonto i [finans1]. Teksten vedrørende betalingerne fremgår som "Faktura 252" og "Faktura 248".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed10] ApS har indberettet moms i 2020, samt at der er foretaget lønindberetninger til indkomstregisteret.
Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at de på fakturaerne anførte bankkonti ikke tilhører [virksomhed10] ApS. De to bankkonti tilhører private personer, som ikke har tilknytning til [virksomhed10] ApS.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaerne.
[virksomhed11] ApS , CVR-nr. [...10], blev stiftet den 21. februar 2018 af [person12] og er opløst efter konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 12. marts 2021, og konkursbehandlingen blev afsluttet den 21. november 2022. [virksomhed11] ApS var registreret under branchekode 433900 "Anden bygningsfærdiggørelse" og bibrancherne 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 461900 "Agenturhandel med blandet sortiment". [virksomhed11] ApS havde til formål at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt aktiviteter tilknyttet hertil.
Ifølge CVR var [virksomhed11] ApS registreret med følgende antal ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Juni 2020 | 1 | 0,46 |
Juli 2020 | 1 | 0,41 |
August 2020 | 1 | 0,42 |
Selskabet har fremlagt én faktura fra [virksomhed11] ApS i 2020:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
06/07/2020 | 06/07/2020 | 2092 | 55.320,00 kr. | 18.830,00 kr. | 69.150,00 kr. |
Total | 55.320,00 kr. | 18.830,00 kr. | 69.150,00 kr. |
Der er i perioden 1. juli 2020 til 31. december 2020 faktureret for 55.320,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaen angivet en sparsom tekst i form af "Sag". Det fremgår, at fakturaen skal betales til [finans8] med reg.nr. [...] og kontonummer [...11].
Fakturaen er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Fakturaen er betalt via selskabets bankkonto i [finans1]. Teksten vedrørende betalingen fremgår som "Faktura 2092".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed11] ApS ikke har indberettet moms for 3. kvartal 2020. [virksomhed11] ApS har yderligere ikke indberettet løn for perioden, hvorfor Skattestyrelsen formoder, at [virksomhed11] ApS ikke har haft ansatte i den periode, der er faktureret for.
Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at kontonummeret på fakturaen ikke tilhører [virksomhed11] ApS. Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at konstatere, hvem bankkontoen tilhører.
Endelig har Skattestyrelsen oplyst, at styrelsen i en tidligere afgørelse har vurderet, at [virksomhed11] ApS har fungeret som "fakturafabrik", hvor [virksomhed11] ApS har udstedt fakturaer uden at have leveret momspligtige ydelser.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaen.
[virksomhed12] ApS
[virksomhed12] ApS' CVR-nr. fremgår ikke af de fremlagte fakturaer. Det er ikke muligt via virk.dk eller via opslag hos Erhvervsstyrelsen at identificere [virksomhed12] ApS.
Selskabet har fremlagt to fakturaer fra [virksomhed12] ApS:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
07/06/2022 | 07/06/2022 | 5511 | 104.550,00 kr. | 26.137,50 kr. | 130.687,50 kr. |
25/05/2022 | 25/05/2022 | 5501 | 64.421,00 kr. | 12.825,00 kr. | 80.526,25 kr. |
Total | 168.971,00 kr. | 38.962,50 kr. | 211.213,75 kr. |
Der er i perioden 1. januar 2022 til 30. juni 2022 faktureret for 168.8971,00 kr. ekskl. moms.
På fakturanr. 5501 er der angivet et fejlagtigt momsbeløb på 12.825,00 kr. Beløbet ekskl. moms på 64.421,00 kr. og det fejlagtige momsbeløb på 12.825,00 kr. er faktureret til et samlet beløb på 80.526,25 kr. hvilket stemmer overens med bogføringen. Der er dog en momsmæssig difference på 3.280,25 kr., idet momsbeløbet ikke er faktureret med 25 %. 25 % af 64.421,00 kr. er 16.105,25 kr.
Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst enten i form af en del af en adresse eller det arbejde, som er udført. Det fremgår ikke af fakturaerne, hvilken bank der skal betales til, men at der skal ske betaling til reg.nr. [...] og kontonummer [...76].
Fakturaerne er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde", hvor selskabet har angivet momsbeløbet på fakturanr. 5501 til 16.105,25 kr. Selskabet har yderligere angivet momsbeløbet på fakturanr. 5501 til 16.105,25 kr. på konto 6902 Indgående moms.
Fakturaerne er betalt via selskabets bankkonto i [finans5]. Teksten vedrørende betalingerne er af fakturaerne anført som "faktura 5511" og "FAKTURA 5501".
Skattestyrelsen har oplyst, at det ikke har været muligt at konstatere, om der er sket indberetning af moms og lønoplysninger fra [virksomhed12] ApS.
Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at den på fakturaerne anførte bankkonto er udenlandsk. Det har ikke været muligt for styrelsen at konstatere, om kontoen tilhører [virksomhed12] ApS.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaerne.
[virksomhed13] ApS , CVR-nr. [...11], blev stiftet den 11. december 2012 og er under konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 24. juli 2023. [person13] har været direktør i [virksomhed13] ApS fra den 7. februar 2022 til den 16. maj 2023. Denne dato har Erhvervsstyrelsen anmeldt [person13] som fratrådt fra den 7. februar 2023, idet Erhvervsstyrelsen ikke har kunnet verificere den pågældendes identitet, ligesom styrelsen ikke har kunnet konstatere, at den pågældende udøvede den faktiske ledelse af selskabet. [virksomhed13] ApS er registreret under branchekode 433200 "Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed" og bibrancherne 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 812100 "Almindelig rengøring i bygninger" og har binavnet [virksomhed13] ApS. [virksomhed13] ApS har til formål at drive tømrer- og bygningssnedkervirksomhed og dermed forbundet virksomhed.
Ifølge CVR har [virksomhed13] ApS ikke været registreret med ansatte.
Selskabet har fremlagt én faktura fra [virksomhed13] ApS:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
31/03/2022 | 31/03/2022 | 562 | 119.500,00 kr. | 29.875,00 kr. | 149.375,00 kr. |
Total | 119.500,00 kr. | 29.875,00 kr. | 149.375,00 kr. |
Der er i perioden 1. januar 2022 til 30. juni 2022 faktureret for 119.500,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaen angivet en sparsom tekst i form af "Malerarbejde Udført ved [adresse3]". Det er ikke angivet på fakturaen, hvilken bank der skal indbetales til, men at betalingen skal ske til reg.nr. [...] og kontonummer [...15].
Fakturaen er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Fakturaen er betalt via selskabets bankkonto i [finans5]. Teksten vedrørende betaling af fakturaen er anført som "Faktura 562".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed13] ApS ikke har foretaget lønindberetninger, hvorfor styrelsen formoder, at [virksomhed13] ApS ikke har haft ansatte i den periode, der er faktureret for.
Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at den på fakturaen anførte bankkonto er udenlandsk, hvorfor det ikke har været muligt at konstatere, om bankkontoen tilhører [virksomhed13] ApS.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaen.
[virksomhed14] ApS , CVR-nr. [...12], er et binavn til [virksomhed23] ApS. [virksomhed14] ApS blev stiftet den 2. december 2019 og er under konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 28. oktober 2022. [person14] har været direktør i [virksomhed14] ApS fra den 1. oktober 2021. [virksomhed14] ApS er registreret med branchekoden 811000 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchen 479116 "Detailhandel med tøj, sko, lædervarer, ure eller babyudstyr via internet". [virksomhed14] ApS har til formål at drive virksomhed med alt-mulig-service, herunder murer, tømrer, nedbrydning, maling med mere.
Ifølge CVR har [virksomhed14] ApS været registreret med følgende ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Januar 2022 | 8 | 7 |
Februar 2022 | 8 | 7 |
Marts 2022 | 5 | 1,96 |
Selskabet har fremlagt én faktura fra [virksomhed14] ApS:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
08/03/2022 | 08/03/2022 | 199 | 80.150,00 kr. | 20.037,50 kr. | 100.187,50 kr. |
Total | 80.150,00 kr. | 20.037,50 kr. | 100.187,50 kr. |
Der er i perioden 1. januar 2022 til 30. juni 2022 faktureret for 80.150,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaen angivet en sparsom tekst i form af "maler arbejd udført [adresse3]". Det er ikke angivet på fakturaen, hvilken bank der skal indbetales til, men at betalingen skal ske til reg.nr. [...] og kontonummer [...89].
Fakturaen er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Fakturaen er betalt via selskabets bankkonto i [finans5]. Teksten vedrørende betalingen er anført som "faktura 199".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed14] har indberettet 0 kr. i moms i 1. halvår 2022.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaen.
[virksomhed15] , CVR-nr. [...13], blev stiftet den 1. juli 2014 af [person15] og er ophørt. [virksomhed15] var registreret under branchekode 433200 "Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed" og bibrancherne 811000 "Kombinerede serviceydelser", 782000 "Vikarbureauer" og 561020 "Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v."
Ifølge CVR har [virksomhed15] været registreret med følgende ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
September 2021 | 2 | 1,14 |
Oktober 2021 | 2 | 1,18 |
November 2021 | 2 | 1,16 |
December 2021 | 2 | 1,14 |
Januar 2022 | 2 | 1,16 |
Februar 2022 | 2 | 0,95 |
Selskabet har fremlagt fire fakturaer udstedt af [virksomhed15] til selskabet i 2021:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
06/12/2021 | 06/12/2021 | 345 | 82.500,00 kr. | 20.625,00 kr. | 103.125,00 kr. |
06/10/2021 | 06/10/2021 | 265 | 84.202,00 kr. | 21.050,50 kr. | 105.252,50 kr. |
10/09/2021 | 10/09/2021 | 272 | 80.500,00 kr. | 20.125,00 kr. | 100.625,00 kr. |
01/09/2021 | 01/09/2021 | 254 | 46.250,00 kr. | 11.562,50 kr. | 57.812,50 kr. |
Total | 293.452,00 kr. | 73.363,00 kr. | 366.815,00 kr. |
Der er i perioden 1. juli 2021 til 31. december 2021 faktureret for 293.452,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst i form af et område og det udførte arbejde. Det fremgår, at fakturanr. 345 skal betales til reg.nr. [...] og kontonummer [...91]. Det er ikke oplyst på fakturaen hvilken bank, der skal indbetales til. Det fremgår, at fakturanr. 265 skal betales til reg.nr. [...] og kontonummer [...70]. Det er ikke oplyst på fakturaen hvilken bank, der skal indbetales til. Endelig fremgår det, at fakturanr. 272 og 254 skal betales til [finans9] med reg.nr. [...] og kontonummer [...91].
Selskabet har fremlagt to fakturaer udstedt af [virksomhed15] til selskabet i 2022:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
10/02/2022 | 10/02/2022 | 500 | 68.510,00 kr. | 17.127,50 kr. | 85.637,50 kr. |
06/01/2022 | 06/01/2022 | 409 | 49.720,00 kr. | 12.430,00 kr. | 62.150,00 kr. |
Total | 117.870,00 kr. | 29.557,50 kr. | 147.787,50 kr. |
Der er i perioden 1. januar 2022 til 30. juni 2022 faktureret for 117.870,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst i form af et område og det udførte arbejde. Det fremgår, at fakturaerne skal betales til reg.nr. [...] og kontonummer [...91]. Det er på fakturaerne ikke oplyst hvilken bank, der skal betales til.
Fakturaerne er betalt via selskabets bankkonto i [finans5], med angivelse af teksten "Faktura" og derefter fakturanummeret.
Fakturaerne for 2021 og 2022 er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Skattestyrelsen har oplyst, at indehaveren af [virksomhed15] er dømt for hvidvask i byretten den 9. maj 2023, hvorfor Skattestyrelsen har vurderet, at [virksomhed15] ikke har leveret de ydelser, der er sket fakturering for.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaerne.
[virksomhed16] ApS , CVR-nr. [...14], blev stiftet den 30. september 2019 af [person16]. [person17] var direktør i [virksomhed16] ApS fra den 25. marts 2021 til den 22. september 2022. Den 13. december 2021 er der anmodet om opløsning af [virksomhed16] ApS, hvorefter der er afsagt konkursdekret den 20. januar 2022. Konkursbehandlingen blev afsluttet den 14. november 2024, hvorefter selskabet er opløst. [virksomhed16] ApS er registreret under branchekode 439990 "Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering" og bibranchen 412000 "opførelse af bygninger". [virksomhed16] ApS' formål er handel, import og eksport og formidling samt administration og service i forbindelse med samme. Ligeledes er [virksomhed16] ApS' formål at drive vikarservice med formidling af arbejdskraft og beslægtet virksomhed.
Ifølge CVR har [virksomhed16] ApS været registreret med følgende ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Oktober 2021 | 18 | 16 |
November 2021 | 15 | 11 |
December 2021 | 15 | 15 |
Selskabet har fremlagt én faktura udstedt af [virksomhed16] ApS til selskabet:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
05/11/2021 | 05/11/2021 | 631 | 83.400,00 kr. | 20.850,00 kr. | 104.250,00 kr. |
Total | 83.400,00 kr. | 20.850,00 kr. | 104.250,00 kr. |
Der er i perioden 1. juli 2021 til 31. december 2021 faktureret for 83.400,00 kr. ekskl. moms.
På fakturaen er der angivet teksten "Udført arbejde iht. Kontrakt. Projekt: [adresse3], Malerarbejde". Der er angivet 1 stk. med en enhedspris på 104.250,00 kr. Det er yderligere angivet, at beløbet ekskl. moms er 83.400,00 kr. På fakturaen er der yderligere skrevet kontrakt nr.: [...]. Det fremgår, at fakturaen skal betales til reg.nr. [...] og kontonummer [...48]. Det er ikke oplyst på fakturaen hvilken bank, der skal indbetales til.
Fakturaen er betalt via selskabets bankkonto i [finans5]. I teksten vedrørende betalingen er angivet "Faktura 631".
Fakturaen for 2021 er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed16] ApS ikke har indberettet moms i 2021. Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at der er indberettet løn for perioden, men at der ikke er betalt til skattekontoen.
Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at den på fakturaen anførte bankkonto ikke tilhører [virksomhed16] ApS. Bankkontoen tilhører [virksomhed24] ApS, som ikke har tilknytning til [virksomhed16] ApS.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaen.
[virksomhed17] , CVR-nr. [...15], blev stiftet den 1. september 2017 og var ejet af [person18]. [virksomhed17] er ophørt den 22. februar 2022. [virksomhed17] var registreret under branchekode 532000 "Andre post- og kurertjenester".
Ifølge CVR har [virksomhed17] ikke været registreret med ansatte.
Selskabet har fremlagt én faktura udstedt af [virksomhed17] til selskabet:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
06/07/2021 | 06/07/2021 | 16 | 75.150,00 kr. | 18.787,50 kr. | 93.937,50 kr. |
Total | 75.150,00 kr. | 18.787,50 kr. | 93.937,50 kr. |
Der er i perioden 1. juli 2021 til 31. december 2021 faktureret for 75.150,00 kr. ekskl. moms.
På fakturaen er der angivet teksten "Maler arbejde udførdt [adresse3]" og "Maler arbejde udført". Der er angivet 1 stk. med en enhedspris på 75.150,00 kr. Det fremgår, at fakturaen skal betales til [person18] med reg.nr. [...] og kontonummer [...68]. Det er ikke oplyst på fakturaen hvilken bank, der skal indbetales til.
Fakturaen er betalt via selskabets bankkonto i [finans5]. I teksten vedrørende betalingen er "Faktura 16" angivet.
Fakturaen er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed17] ikke har indberettet moms i 2021. Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at der ikke er indberettet løn for perioden, hvorfor styrelsen formoder, at [virksomhed17] ikke har haft ansatte i den periode, der er faktureret for.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaen.
[virksomhed18] ApS , CVR-nr. [...16], blev stiftet den 30. august 2022 af [person19]. Fra den 4. august 2023 er [virksomhed25] ApS den legale ejer, og [person20] er den reelle ejer af [virksomhed18] ApS. Den 13. maj 2024 er der afsagt konkursdekret, og [virksomhed18] er taget under konkursbehandling. [virksomhed18] ApS er registreret under branchekode 412000 "Opførelse af bygninger", og [virksomhed18] ApS' formål er at drive virksomhed indenfor byggeri- og renoveringsbranchen, samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse.
Ifølge CVR har [virksomhed18] ApS ikke været registreret med ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer.
Selskabet har fremlagt to fakturaer udstedt af [virksomhed18] ApS:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
11/12/2022 | 11/12/2022 | 28 | 92.810,00 kr. | 23.202,50 kr. | 116.012,50 kr. |
11/12/2022 | 11/12/2022 | 27 | 36.125,00 kr. | 9.031,25 kr. | 45.156,25 kr. |
Total | 128.935,00 kr. | 32.233,75 kr. | 161.168,75 kr. |
Der er i perioden 1. juli 2022 til 31. december 2022 faktureret for 128.935,00 kr. ekskl. moms.
På fakturaerne er der angivet teksten "Plads: [adresse3] Fast pris" og "Maler". Der er angivet 1 stk. med en enhedspris. Det fremgår, at fakturaerne skal betales til reg.nr. [...] og kontonummer [...01]. Det er ikke oplyst på fakturaerne hvilken bank, der skal indbetales til.
Fakturaerne er betalt via selskabets bankkonto i [finans5]. I teksten vedrørende betalingerne er "Faktura 27" og "Faktura 28" angivet.
Fakturaerne er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed18] ApS har indberettet for 24.400 kr. i salgsmoms for 4. kvartal 2022, hvilket er lavere end det, som selskabet har modtaget fakturer for i perioden. Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at der ikke er foretaget lønindberetninger, hvorfor styrelsen formoder, at [virksomhed18] ApS ikke har haft ansatte i den periode, der er faktureret for.
Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at den på fakturaerne anførte bankkonto er udenlandsk, hvorfor det ikke har været muligt for Skattestyrelsen at konstatere, hvem bankkontoen tilhører.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaerne.
[virksomhed19] ApS , CVR-nr. [...17], blev stiftet den 6. oktober 2021 af [person21]. Den 8. december 2022 indtrådte [person20] som direktør. Der blev afsagt konkursdekret den 8. november 2023, og konkursbehandlingen sluttede den 13. juni 2024. I perioden for samhandlen mellem selskabet og [virksomhed19] ApS var [virksomhed19] ApS' formål at drive virksomhed med velfærdsopgaver som hjemmepleje og mandskabsudlejning hertil, samt enhver virksomhed i hermed stående virksomhed. [virksomhed19] ApS var registreret under branchekode 881010 "Hjemmehjælp" og bibrancherne 812900 "Andre rengøringsydelser" og 811000 "Kombinerede serviceydelser".
Ifølge CVR har [virksomhed19] ApS været registreret med følgende antal ansatte i perioden, hvor der er udstedt fakturaer:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Juli 2022 | 2 | 0,84 |
August 2022 | 4 | 1,46 |
September 2022 | 4 | 3 |
Oktober 2022 | 3 | 1,41 |
November 2022 | 1 | 0,24 |
Selskabet har fremlagt fire fakturaer udstedt af [virksomhed19] ApS til selskabet:
Fakturadato | Bogføringsdato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
12/10/2022 | 03/10/2022 | 76 | 58.150,00 kr. | 14.537,50 kr. | 72.687,50 kr. |
01/08/2022 | 01/08/2022 | 33 | 64.500,00 kr. | 16.125,00 kr. | 80.625,00 kr. |
01/08/2022 | 01/08/2022 | 27 | 50.425,00 kr. | 12.606,25 kr. | 63.031,25 kr. |
14/07/2022 | 14/07/2022 | 17 | 108.160,00 kr. | 27.040,00 kr. | 135.200,00 kr. |
Total | 281.235,00 kr. | 70.308,75 kr. | 351.543,75 kr. |
Der er i perioden 1. juli 2022 til 31. december 2022 faktureret for 281.235,00 kr. ekskl. moms.
Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst i form af et område og det udførte arbejde. Det fremgår, at fakturaerne skal betales til reg.nr. [...] og kontonummer [...07]. Det er ikke oplyst på fakturaerne hvilken bank, der skal indbetales til.
Fakturanr. 76 har fakturadato den 12. oktober 2022, men bogføringsdatoen er den 3. oktober 2022.
Fakturaerne er betalt via selskabets bankkonto i [finans5]. Betalingerne er angivet med teksten "Faktura" efterfulgt af fakturanummeret.
Fakturaerne er bogført på konto 1600 "Fremmed arbejde".
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed19] ApS ikke har indberettet moms for 4. kvartal 2022.
Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at den på fakturaerne angivne bankkonto er udenlandsk, hvorfor det ikke har været muligt for styrelsen at konstatere, hvem bankkontoen tilhører.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til fakturaerne.
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med 448.140 kr. for indkomståret 2020, 431.185 kr. for indkomståret 2021, 938.853 kr. for indkomståret 2022 og 410.170 kr. for indkomståret 2023. Samlet har Skattestyrelsen forhøjet selskabets skattepligtige indkomst for perioden 2020-2023 med 2.228.348 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"...
1.3 Vores begrundelse og bemærkninger
Det fremgår af statsskattelovens § 6 litra a, at selskabet ved beregning af deres skattepligtige indkomst kan fratrække de udgifter, som er med til at sikre og vedligeholde indkomsten.
Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomst. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften. Der skal kunne redegøres for art og omfang af leverance, hvilket i praksis typisk vil sige timesedler, når der er tale om arbejdsydelser.
Dokumentationsgrundlaget for fakturaer må dog godt fremgå som særskilt dokumentation og ikke nødvendigvis som en del af fakturaens indhold, f.eks. e-mails, der supplerer og forklarer indehold af en faktura. Selskabet skal opbevare denne dokumentation på lige fod med fakturaerne.
Det, at fakturaerne er betalt via bankoverførsler, kan ikke alene udgøre et sikkert bevis for, at der er leveret en ydelse til selskabet.
Med henvisning til vores afgørelse af 29. februar 2024, anser vi ikke, at I har dokumenteret, at [virksomhed5] ApS, [virksomhed4] ApS, [virksomhed10] ApS, [virksomhed3] A/S, [virksomhed11] ApS, [virksomhed9] ApS, [virksomhed8] ApS, [virksomhed7] ApS, [virksomhed6] ApS, [virksomhed17], [virksomhed15], [virksomhed16] ApS, [virksomhed14] ApS, [virksomhed13] ApS, [virksomhed12] ApS, [virksomhed19] ApS og [virksomhed18] ApS, har leveret ydelser til [virksomhed1] ApS og har desuden konstateret, at der er tvivl om selskabernes realitet.
Efter gennemgang af de underleverandører selskabet har anvendt, anser vi samtlige fakturaer fra ovennævnte underleverandører fra 2020, 2021 og 2022 som værende uden reelt indhold og ikke er udtryk for faktisk leverede varer og ydelser. Der er tale om flytning af penge og ikke betaling for leverede varer og ydelser.
Disse udgifter vurderes derfor ikke som at have været med til at sikre og vedligeholde indkomsten for selskabet, hvorfor selskabet ikke har ret til fradrag efter statsskattelovens § 6 litra a.
Ved vores begrundelse for nægtelse af fradrag i den skattepligtige indkomst for årene 2020, 2021 og 2022, har vi lagt vægt på følgende forhold:
· | Der er ikke fremkommet underliggende dokumentation i form af timesedler, kontrakter, mailkorrespondance eller lignende for, hvilke opgaver det oplyste lejede mandskab ifølge fakturaerne dækker over. |
· | På flere af fakturaerne fremgår der betalingsoplysninger, som ikke har tilknytning til virksomhedens bankkonti. |
· | Virksomhederne har været registreret som indeholdelsespligtige, men har ikke angivet lønoplysninger. |
· | Flere af virksomhederne er registreret for moms, men har ikke indberettet. |
· | Det er i forbindelse med Skattestyrelsens kontrol af ovennævnte leverandører konstateret, at de har været anvendt som en fiktiv virksomhed, der har udstedt fiktive fakturaer til brug for andre virksomheders uretmæssige moms- og skattefradrag. |
Overførslerne til underleverandørerne for 2020, 2021, 2022 og 2023 udgør et beløb på 2.785.435,00 kr. inkl. moms, fordelt således:
Navn | CVR-nr. | Indkomstår 2020 | Indkomstår 2021 | Indkomstår 2022 | Indkomstår 2023 |
[virksomhed5] ApS | [...4] | 48.000,00 | |||
[virksomhed4] ApS | [...3] | 342.000,00 | |||
[virksomhed10] ApS | [...9] | 98.525,00 | 37.125,00 | ||
[virksomhed3] A/S | [...2] | 71.650,00 | |||
[virksomhed11] ApS | [...10] | 69.150,00 | |||
[virksomhed9] ApS | [...8] | 51.150,00 | |||
[virksomhed8] ApS | [...7] | 51.212,50 | |||
[virksomhed7] ApS | [...6] | 135.000,00 | |||
[virksomhed6] ApS | [...5] | 195.343,75 | |||
[virksomhed17] | [...15] | 93.937,50 | |||
[virksomhed15] | [...13] | 514.602,50 | |||
[virksomhed16] ApS | [...14] | 104.250,00 | |||
[virksomhed14] ApS | [...12] | 100.187,50 | |||
[virksomhed13] ApS | [...11] | 149.375,00 | |||
[virksomhed12] ApS | 211.213,75 | ||||
[virksomhed19] ApS | [...17] | 351.543,75 | |||
[virksomhed18] ApS | [...16] | 161.168,75 | |||
Skattemæssige konsekvensændringer før fradrag af moms | 560.175,00 | 538.981,25 | 1.173.566,25 | 512.712,50 |
Det fremgår af momslovens § 27, at afgiftsgrundlaget beregnes som 80 % af det samlede beløb betalt for varer og ydelser.
Det betyder at den skattemæssige konsekvensændring for indkomståret:
· | 2020 er 80 % af 560.175,00 kr. = 448.140, 00 kr. |
· | 2021 er 80 % af 538.981,25 kr. = 431.185,00 kr. |
· | 2022 er 80 % af 1.173.566,25 kr. = 938.853,00 kr. |
· | 2023 er 80 % af 512.712,50 kr. = 410.170,00 kr. |
På baggrund af den skattemæssige konsekvensændring, har vi opgjort den nye skattepligtige indkomst:
Indkomstår 2020 | Indkomstår 2021 | Indkomstår 2022 | Indkomstår 2023 | |
Selvangivet skattepligtig indkomst | -26.104,00 | 29.520,00 | 23.175,00 | -51.094,00 |
Skattemæssig konsekvensændring | 448.140,00 | 431.185,00 | 938.853,00 | 410.170,00 |
Ny skattepligtig indkomst før fradrag af underskud | 422.036,00 | 460.705,00 | 962.028,00 | 359.076,00 |
..."
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 2. september 2024 udtalt følgende:
"Skattestyrelsen skal bemærke, at klagen ikke giver anledning til ændring af Skattestyrelsens afgørelse af 29. juli 2024.
Der er ikke modtaget nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen, men klagen indeholder 4 punkter. Vi har bemærkninger til alle 4 punkter, som er kommenteret nedenfor.
Store dele af den modtagene klage er allerede indeholdt i den indsigelse, som er modtaget til vores forslag til afgørelsen af 17. april 2024.
På side 2 i klagen er der punktet "Anbringender", som indeholder henholdsvis "Ad Brug af underleverandører og momsfradrag" samt "Ad Maskeret udbytte". Begge punkter er også indsendt i indsigelsen til Skattestyrelses forslag til afgørelse af 17. april 2024, og er behandlet i afgørelsen af 29. juli 2024.
Indsigelserne til Skattestyrelsens forslag, er fremsendt af selskabets repræsentant Advokat [person22], [virksomhed2].
Det skal bemærkes, at Skattestyrelsen i den modtagne klage til Skatteankestyrelsen kan se, at selskabets repræsentant Advokat [person22], [virksomhed2], nedlægger følgende påstand:
Ad 1 - Nedsættelse af klagers moms med kr. 2.228.348
Skattestyrelsen henviser i det samlede til Skattestyrelsens afgørelse af 29. juli 2024, hvor det er konstateret, at det ikke er dokumenteret at overførslerne til underleverandørerne, er at være erhvervsmæssige, hvorfor overførslerne anses for at være flytning af penge foretaget i anpartshavers private interesse og i kraft af anpartshavers bestemmende indflydelse i selskabet.
Dette sammen holdt med vores afgørelse af 29. februar 2024 (moms):
"hvoraf fremgår, at vi vurderer at de nævnte underleverandører ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske muligheder for at leverer ydelser til [virksomhed1] ApS."
Ad 2 - Ansættelsesforhold
Selskabet advokat skriver i klagen på side 8 "der er tale om et helt nyt synspunkt vedrørende de faktiske omstændigheder..." samt længere nede på side 8 "Ved afgørelsen af den 29. juli 2024 fandt indklagede herimod pludselig, at klager var ansat hos [virksomhed26], baggrunden herfor er, jf. bilag 1 s. 14, at [person1]'s navn fremgår sammen med malerfirmaet [virksomhed26]. Der er tale om en ændring i vurdering vedrørende de faktiske omstændigheder fra indklagedes side, som er at sidestille med en skiftende forklaring, som under sådanne omstændigheder er utroværdig og næppe kan tillægges selvstændig vægt."
I forbindelse med gennemgang, af de modtagne bilag ved indsigelse til vores forslag af 17. april 2024, bliver det konstateret, at der på flere af de modtagne bilag står [virksomhed26] og [person1]'s navn - men at [virksomhed1] ApS ikke er nævnt på de pågældende dokumenter. Dette kunne indikerer at [person1] ikke udførte opgaven som [virksomhed1] ApS men som ansat hos [virksomhed26].
Det faktum er kun nævnt ved gennemgangen af de modtagne bilag. Da det i sin helhed ikke ændrede på afgørelsen, har vi ikke særskilte bemærkninger til dette forhold i forbindelse med vores bemærkninger til indsigelsen.
Årsagen til at det først er nævnt i afgørelsen er fordi vi først i forbindelse med indsigelsen at vi har modtaget de nævnte bilag, og da det ikke ligger til grund i vores afgørelse, er der ikke en ændring i vores opfattelse.
Skattestyrelsen har ikke sat spørgsmål til om [virksomhed1] ApS har udført arbejde for [virksomhed26], hvorfor vi ikke ændre vores synspunkt.
Skattestyrelsen har i vores afgørelse ikke ændret selskabets omsætning, hvorfor vi ikke mener ovenstående synspunkt/indsigelse ændrer på afgørelsen.
Ad 3 - Opfordring 1
Vi henviser i sin helhed til nedenstående, som frem går af vores afgørelse af 29. juli:
"Ud fra bemærkninger til forslaget bliver det gjort klart, at selskabets advokat ikke mener at Skattestyrelsen har dokumenteret, at pengene er flyttet til [person1].
Indledningsvis skal henvises til vores afgørelse af 29. februar 2024 (moms) hvoraf fremgår, at vi vurderer at de nævnte underleverandører ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske muligheder for at leverer ydelser til [virksomhed1] ApS.
Østre Landsret har i dom fra 2009, SKM 2009.325.ØLR stadfæstet byrettens dom fra 2008, SKM 2008.721.BR, hvor i det fastslås, at hvis der kan rejses tvivl om fakturaernes realitet, påhviler der køberen af ydelserne en skærpet bevisbyrde for, at ydelserne er købt, betalt og leveret, som anført på fakturaerne, ligeledes har Østre Landsret i dommen SMK2022.18ØLR fastslået, at selskabet burde have vidst, at dets transaktioner med underleverandørerne var led i momssvig.
Vi fastholder at I stadig ikke har løftet bevisbyrden for, at ydelserne er købt, betalt og leveret, som anført på fakturaerne. I har derfor stadig ikke godtgjort, at betingelserne for fradrag er opfyldt. I har ikke dokumenteret, at fakturaerne dækker over reelle leverancer fra de virksomheder, der er anført som fakturaudstedere. I har ikke dokumenteret hvilke leverancer der er tale om, og om de fakturerede ydelser er leveret til selskabet. I har således ikke løftet den skærpede bevisbyrde for fakturaernes realitet, som bl.a. er beskrevet i SKM2009.325 ØLR."
Ad 4 - Opfordring 2
Det er i vores forslag til afgørelse af 17. april 2024 samt af vores afgørelse af 29. juli 2024 i begrundelsen fastslået, at Skattestyrelsen ikke har modtaget yderligere dokumentation for udgifterne til underleverandørarbejder i form af:
"Der er ikke fremkommet underliggende dokumentation i form af timesedler, kontrakter, mailkorrespondance eller lignende for, hvilke opgaver det oplyste lejede mandskab ifølge fakturaerne dækker over." |
Samt at, " Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomst. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften. Der skal kunne redegøres for art og omfang af leverance, hvilket i praksis typisk vil sige timesedler, når der er tale om arbejdsydelser.
Dokumentationsgrundlaget for fakturaer må dog godt fremgå som særskilt dokumentation og ikke nødvendigvis som en del af fakturaens indhold, f.eks. e-mails, der supplerer og forklarer indehold af en faktura. Selskabet skal opbevare denne dokumentation på lige fod med fakturaerne.
Det, at fakturaerne er betalt via bankoverførsler, kan ikke alene udgøre et sikkert bevis for, at der er leveret en ydelse til selskabet."
Samt, "Der er ikke fremsendt dokumentation i form af samarbejdsaftaler, bagvedliggende time-/lønsedler og identifikationsoplysninger på, hvem der har udført arbejdet. I indsigelserne som vi har modtaget i forbindelse med vores afgørelse af 29. februar 2024 oplyses, at der udelukkende er indgået mundtlige aftaler om udførsel af arbejdet med egne kunder og underleverandører, og at prisfastsættelser sker efter konkrete fastprisaftaler."
Skattestyrelsens afsluttende bemærkninger
Skattestyrelsen fastholder vores afgørelse af 29. juli 2024, de modtagne bilag i forbindelse med klagen er ikke nye for Skattestyrelsen, og giver derfor ikke anledning til ændring.
De 4 ovenstående punkter i klagen giver heller ikke grund til at Skattestyrelsen ændre på afgørelsen.
Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen."
Selskabets repræsentant har fremsat påstand om nedsættelse af selskabets skattepligtige indkomst i indkomstårene 2020-2023 med i alt 2.228.348 kr.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"...
ANBRINGENDER
Ad Brug af underleverandører og momsfradrag
Af momslovens kapitel 13 og momsbekendtgørelsens (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 om merværdiafgift) kapitel 12 følger en lang række krav om bl.a. udfærdigelse og opbevaring af fakturaer, herunder hvilke indholdsmæssige krav der stilles til fakturaer. Der er tale om såkaldte formelle betingelser, der bygger på reglerne i momssystemdirektivets art. 217-240.
Det gøres gældende, at det ikke er et krav for at opnå momsfradrag, at en momspligtig køber har sikret sig, at de formelle betingelser i momsloven og momsbekendtgørelsen er opfyldt. Dette følger direkte af praksis fra EU-Domstolen og fremgår bl.a. af sag C-664/16 ( Vadan ), præmis 40-42:
"40. Hvad angår de formelle betingelser for fradragsretten fremgår det af momsdirektivets artikel 178, litra a), at udøvelsen heraf er undergivet et krav om besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med direktivets artikel 226 (dom af 15.9.2016, Senatex, C-518/14, EU:C:2016:691, præmis 29 og den deri nævnte retspraksis).
41. Domstolen har således fastslået, at det grundlæggende princip om momsens neutralitet kræver, at der indrømmes fradrag for indgående moms, hvis de materielle betingelser herfor er opfyldt, selv om de afgiftspligtige ikke måtte have opfyldt visse formelle betingelser. Det følger heraf, at skatte- og afgiftsmyndighederne ikke kan nægte at indrømme ret til momsfradrag alene af den grund, at en faktura ikke opfylder de betingelser, der kræves i medfør af momsdirektivets artikel 226, nr. 6) og 7), såfremt den er i besiddelse af alle de oplysninger, der kræves for at kunne efterprøve, om de materielle betingelser vedrørende fradragsretten er opfyldt (dom af 15.9.2016, Barlis 06 - Investimentos Imobiliários e Turísticos, C-516/14, EU:C:2016:690, præmis 42 og 43).
42. En streng anvendelse af det formelle krav om fremlæggelse af fakturaer er således i strid med princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet, eftersom det på en uforholdsmæssig måde forhindrer, at en afgiftspligtig person indrømmes afgiftsmæssig neutralitet i forbindelse med sine transaktioner."
Det momsretlige neutralitetsprincip indebærer bl.a., at moms alene skal belaste den endelige forbruger, og derfor vil være fuldstændig neutral i forhold til de afgiftspligtige personer, der indgår i produktions- og distributionskæden forud for den endelige afgiftspålæggelse, uanset antallet af tidligere transaktioner, jf. C-475/03, Banca popolare di Cremona (præmis 29 og 32).
Og som det fremgår af citatet ovenfor, har EU-Domstolen således slået fast, at neutralitetsprincippoet til enhver tid trumfer de krav til formalia, der måtte være til f.eks. udfærdigelsen af fakturaer.
I det lys gøres det gældende, at det er i strid med det momsretlige neutralitetsprincip at nægte selskabet fradrag for den betalte købsmoms alene med henvisning til, at betingelserne i momsbekendtgørelsen ikke er opfyldt.
I retspraksis er der også tidligere set flere eksempler, hvor domstolene direkte har udtalt, at der skal indrømmes en skatteyder fradrag for købsmoms, selvom skattemyndighederne har påberåbt sig, at fakturakravene ikke har været overholdt, jf. eksempelvis SKM2014.374.BR og SKM2016.509.BR.
Bevisbyrden
Der er i dansk retspraksis et fast antaget princip om, at den, der anser sig berettiget til noget, har bevisbyrden herfor.
Ifølge momslovens § 37, stk. 1 kan en virksomhed ved opgørelse af afgiftstilsvaret fradrage moms for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.
Det fremgår i denne sammenhæng af SKM 2009.325 ØLR, at der i konkrete tilfælde, hvisskattemyndighederne kan dokumentere unormale forhold, kan opstilles et skærpet bevismæssigt krav til dokumentationen af, at der foreligger fradragsberettiget købsmoms.
Der følger dermed af praksis, at det påhviler Skattestyrelsen at dokumentere, at der foreligger sådanne unormale forhold, at der er grundlag for et skærpet beviskrav for, at de fakturerede leverancer de facto er leveret.
Skattestyrelsen har ikke forelagt dokumentation for, at [virksomhed1] ApS's kunder har betalt for ydelser, som de aldrig har modtaget. Herimod har Skattestyrelsen blot behandlet forholdene vedrørende underleverandørerne, hvorved Skattestyrelsen ses at have overset en væsentlig del af sagens faktiske omstændigheder: Kunderne som har fået arbejdet leveret.
Formodningen for at gennemførelsen af leveringerne har fundet sted, har Skattestyrelsen derfor på ingen måde afkræftet ved oplysningerne om de enkelte underleverandører.
Sammenholdt med EU retspraksis på området ved sag C-268/83, Rompelmann og sag C-438/09, Boguslaw samt sag C-230/94, Renate Enkler, præmis 24, skal der foreligge objektive momenter til støtte for [virksomhed1] ApS's påstand, ligesom man af eventuelle fakturaer skal kunne identificere underleverandører, førend påstanden kan anses sandsynliggjort.
Det er [virksomhed1] ApS's opfattelse, at der i nærværende sag utvivlsomt foreligger sådanne objektive momenter ved de konkrete fakturaer, ligesom underleverandørerne er direkte identificerbare på baggrund af deres fakturaer til [virksomhed1] ApS.
Det er muligt, at underleverandørerne ikke har været arbejdsgiverregistrerede, ikke har overholdt ansættelsesbevisloven og ikke har aflønnet sine ansatte korrekt m.v.
Dermed er [virksomhed1] ApS berettiget til fradrag for købsmoms og herved nedsættelse af momstilsvaret."
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Selskabets repræsentant har den 17. oktober 2024 fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens bemærkninger:
"... PÅSTAND
Principalt: Nedsættelse af klagers skattepligtige indkomst i indkomstårene 2020 - 2023 med i alt kr. 2.228.348.
INDLEDENDE BEMÆRKNINGER
Indklagede gør gældende i udtalelse af den 2. september 2024, s. 2, at selskabethar nedlagt 4 påstande.
Dette er imidlertid ikke tilfældet, der er kun nedlagt 1 påstand i overensstemmelse med ovenstående afsnit vedrørende påstanden.
Endvidere er der intet i klage som er egnet til at give indklagede det indtryk, at der tillige foreligger en subsidiær, tertiær og kvartær påstand, allerede fordi en sådan begrebsbenyttelse ikke er anvendt.
ANBRINGENDER
Ad Klagers opfordringer
Opfordringer angår fremlæggelse af beviser, hvorved der skal fremlæggesbilag.
Ved besvarelsen af opfordring(1), så henviser indklagede til følgende, jf. udtalelse af den 2. september 2024, s. 2:
Domme:
SKM 2009.325.ØLR
SKM 2008.721 BR
SMK 2022.18 ØLR
Bilag:
Ingen
Ved besvarelsen af opfordring (2), så henviser indklagede til følgende, jf. udtalelse af den 2. september 2024, s. 4:
Bilag:
Ingen
Tidligere forslag til afgørelse:
3 forskellige henvisninger.
I den sammenhæng skal fremhæves indklagedes bemærkninger iudtalelse af den 2. september 2024, s. 2:
"Der er ikke modtaget nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen..."
I forbindelse med klagesvarskriftet er der heller ikke modtaget nye oplysninger til trods for, at der er blevet efterspurgt nye oplysninger i klagen, og officialmaksimen finder anvendelse for indklagede, hvilket ikke er tilfældet for klager.
"Store dele af den modtagene klage er allerede indeholdt i den indsigelse, som er modtaget til vores forslag til afgørelsen af 17. april 2024."
Tilsvarende gælder klagesvarskriftet, som dog henviser til forslaget til afgørelse.
Indklagede anfører også i udtalelse af den 2. september 2024, s. 4:
"Dokumentationsgrundlaget for fakturaer må dog godt fremgå som særskilt dokumentation og ikke nødvendigvis som en del af fakturaens indhold, f.eks. e-mails, der supplerer og forklarer indehold af en faktura. Selskabet skal opbevare denne dokumentation på lige fod med fakturaerne."
Opbevaringspligten vedrørende fakturaerne fremgår af bogføringslovens § 12, stk. 1.
Men en opbevaringspligt vedrørende e-mails, der supplerer og forklarer indholdet af en faktura, ses der altså ikke hjemmel til i bogføringsloven.
Hvis indklagede, Skattestyrelsen, til trods herfor alligevel finder, at en sådan forpligtelse er nødvendiggjort, og i lyset af at bogføringsloven samt vejledningerne til bogføringsloven ikke eksplicit anfører en sådan forpligtelse, så havde det været hensigtsmæssigt, hvis Skattestyrelsens i stedet havde anført en sådan pligt i den juridiske vejledning.
Heller ikke hér er der dog angivet noget, om en sådan opbevaringspligt.
Det er problematisk, idet der latent i indklagedes afgørelse lægges vægt på en ulovhjemlet opbevaringspligt, hvilket er i strid med de forvaltningsretlige krav til begrundelser for afgørelser, som ikke må være skinbegrundelser, da ovenstående citerede passage ikke har været fremhævet i den indklagede afgørelse, begrundelsen skal bevise til retsreglerne i henhold til hvilken, afgørelsen er truffet, og endelig gælder der et legalitetsprincip, som heller ikke ses overholdt.
Samlet om besvarelsen af opfordringerne
Opfordringerne ses ikke besvaret, eftersom opfordringer angår de faktiske omstændigheder og der ikke er forelagt yderligere bilag vedrørende opfordring(1).
Ved sin forelæggelse af dommene SKM 2009.325.ØLR, SKM 2008.721 BR og SMK 2022.18 ØLR, ser indklagede også bort fra at der er følgende, som taler i modsat retning:
Domme
SKM 2024.75 ØLR, SKM 2018.457 ØLR, SKM 2011.524 ØLR, SKM 2024.101 BR
Afgørelser fra landsskatteretten
LSR2022.21-0017361, LSR2023.22-0111678, LSR2023.22-0088889, LSR2024.23-0081401,
LSR2023.21-0099593, LSR2022.21-0039585, LSR2023.21-0073876, LSR2023.22-0096401,
LSR2022.21-0103554, LSR2022.20-0107877, LSR2023.21-0042493, LSR2023.22-0104545, LSR2022.20-0094258, LSR2023.23-0012986, LSR2022.21-0017123 og LSR2023.22-0056651.
Justitsministeriets svar i REU Alm. del - endeligt svar på spørgsmål 1050: Udkast til tale.pdf (ft.dk) og ligeledes skal fremhæves Anklagemyndighedens bemærkninger i Ankesagen om organiseretsvindel med fakturaer begynder på tirsdag | Anklagemyndigheden.
Indklagede har altså selektivt fremhævet meget få domme, som ikke er repræsentative for det samlede retsgrundlag til støtte for indklagedes særdeles odiøse synspunkt i den indklagede afgørelse.
Og i forhold til opfordring(2) så havde det mest hensigtsmæssige været ikke at henvise til et tidligere dokument udarbejdet af indklagede, jf. indklagedes eget rationale i udtalelse af den 2. september 2024, s. 2, som selvfølgelig også gør sig gældende overfor indklagede selv, men at lave en klar oplistning af: Hvad er modtaget af dokumentation og hvad mangler der? Ligesom en compliance checkliste. Det ville være den åbenlyse måde at besvare opfordringen på i stedet for at gentage tidligere vage formuleringer. Der henvises ligeledes til bemærkningerne straks nedenfor "Ad Ansættelsesforholdet" om, at indklagede aldrig har inddraget klagers beviser/lagt klagers beviser til grund i sin afgørelse.
Under disse omstændigheder må det tillægges processuel skadevirkning således, at det af klageinstansen kan lægges til grund, at indklagede ikke har nogle beviser for, at klager personligt har modtaget nogle af midlerne, som selskabet har betalt til underleverandørerne. Dette må i øvrigt i sig selv være tilstrækkeligt bevis for, at klager ikke kan beskattes, fordi midlerne efter indklagedes opfattelse skulle være tilgået klager personligt.
Det er næppe således, at indklagede som offentlig myndighed frit kan beslutte hvad der er sket, medmindre borgeren kan bevise det modsatte. Det ville også føre til, at officialmaksimen de facto ikke fandt anvendelse i skattesager, hvilket næppe er tilfældet.
Det er kun ved værdiskøn, at skattemyndighederne har relativt fri rammer for skønnet, når der ikke foreligger regnskabsmateriale, jf. opkrævningslovens § 5, men det fører ikke til, at skattemyndighederne i øvrigt i videre omfang kan skønne over de faktiske omstændigheder under sin sagsbehandling.
Ad Ansættelsesforhold
Indklagedes rationale er sammenfattende, jf. udtalelse af den 2. september 2024, s. 4:
"... da det ikke ligger til grund i vores afgørelse, er der ikke en ændring i vores opfattelse."
Bemærkningerne om ansættelsesforholdet vedrørende skattestyrelsens bemærkninger til de af klager fremsendte bilag 12, 13, 14, 15, 16 og 17 altså 6 forskellige bilag, og er en del af et afsnit med titlen " Skattestyrelsen bemærkninger til overstående bilag:", som altså vedrør samtlige af klagers fremsendte bilag til indklagede.
Indklagedes rationale må derfor være, at indklagedes bemærkninger til samtlige af klagers bilag ikke lægger til grund for indklagedes afgørelse.
Hvis indklagede ikke i afgørelsen har ville lægge de af klager forelagte bilag og indklagedes vurdering af disse bilag til grund for sin afgørelse, og indklagede i øvrigt ikke finder, at klager har forelagt tilstrækkelig dokumentation i øvrigt for realiteten bag underleverandørforholdene, så kan man retorisk spørge: Hvornår har indklagede så tænkt sig, at tage stilling til og inddrage klagers bilag i sin afgørelse?
Man kan aldrig løfte sin bevisbyrde som borger, hvis beviserne alligevel ikke indgår i sagsbehandlingen. Det er, hvad der efter indklagedes eget udsagn, er sket i nærværende sag.
Det er selvfølgelig odiøst, og det understreger blot behovet for, at klageinstansen foretager en nærmere prøvelse i nærværende sag, da klagers beviser ifølge indklagede aldrig i nogen henseende har været inddraget i den indklagede afgørelse."
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Hovedanpartshaveren har i forbindelse med mødet med Skatteankestyrelsen anført, at han blev kontaktet af underleverandørerne på selve pladsen, telefonisk og ved et opslag, som hovedanpartshaveren havde lavet på Facebook. Hovedanpartshaveren anførte yderligere, at der ikke foreligger skriftlig dokumentation på samarbejdet med underleverandørerne, og at der ikke er flere nye oplysninger til sagen.
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med 448.140 kr. i indkomståret 2020, 431.185 kr. i indkomståret 2021, 938.853 kr. i indkomståret 2022 og 410.170 i indkomståret 2023, idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for selskabets udgifter til underleverandører.
Retsgrundlaget
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af selskabet.
Bevisbyrden for, at der foreligger fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, påhviler - i overensstemmelse med, hvad der generelt gælder for skattemæssige fradrag - som udgangspunkt skatteyderen, jf. højesteretsdom af 19. marts 2004, offentliggjort som SKM2004.162.HR.
Den, der anser sig berettiget til fradrag for udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, må således i fornødent omfang kunne dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at betingelserne for fradrag er opfyldt.
Beviskravet vil efter retspraksis typisk blive skærpet i tilfælde, hvor der foreligger usædvanlige omstændigheder, der kan tale imod, at der er tale om fradragsberettigede udgifter. Der henvises til Østre Landsrets dom af 28. april 2009, offentliggjort i SKM2009.325.ØLR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Selskabet har angivet fradrag for udgifter til 17 underleverandører i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2022. Som dokumentation for retten til fradrag har selskabet fremlagt 33 fakturaer fra de 17 underleverandører.
Under normale omstændigheder udgør fremlæggelse af fakturaer tilstrækkelig dokumentation i forhold til at løfte bevisbyrden for et skattemæssigt fradrag.
Retten finder imidlertid, at de fremlagte fakturaer ikke udgør tilstrækkelig dokumentation for, at der er tale om fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Retten har lagt vægt på, at fakturaerne er særdeles mangelfulde, og at der ikke er fremlagt materiale eller dokumentation i form af samarbejdsaftaler med underleverandørerne, timesedler fra underleverandørernes ansatte, korrespondance med underleverandørerne eller andet, der redegør for grundlaget for samarbejdet med underleverandørerne, jf. SKM2020.484.BR. Der er dermed ikke fremlagt oplysninger, som understøtter, at der er sket levering i henhold til fakturaerne.
Hertil kommer, at der gør sig en række usædvanlige omstændigheder gældende for underleverandørerne, herunder er en lang række af underleverandørerne ([virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS, [virksomhed7] ApS, [virksomhed8] ApS, [virksomhed9] ApS, [virksomhed11] ApS, [virksomhed13] ApS, [virksomhed16] ApS, [virksomhed17] og [virksomhed18] ApS) enten slet ikke registreret med ansatte eller er alene registreret med meget få ansatte, ligesom de ikke har indberettet løn svarende til antal registrerede ansatte i den periode, hvor der påstås at være leveret ydelser til selskabet, jf. SKM2021.395.BR. De samme underleverandører samt [virksomhed14] ApS og [virksomhed19] ApS har ikke afregnet moms eller korrekt moms, jf. SKM2024.101.BR.
Underleverandørerne [virksomhed3] A/S og [virksomhed15] er dømt for hvidvask i byretten, hvor det er konstateret, at de har fungeret som fakturafabrikker med det formål at udstede fakturaer til brug for købsmomsfradrag.
For underleverandørerne [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS, [virksomhed6] ApS, [virksomhed7] ApS, [virksomhed10] ApS, [virksomhed11] ApS, [virksomhed13] ApS, [virksomhed16] ApS, [virksomhed18] ApS, [virksomhed19] ApS og [virksomhed12] ApS gør det sig gældende, at de ikke ejer de bankkonti, der er anført på de udstedte fakturaer. Bankkontiene er enten udenlandske eller er ejet af personer, der ikke har tilknytning til underleverandørerne. Underleverandøren [virksomhed12] ApS fremgår i øvrigt ikke med CVR-nr., og det er ikke muligt at identificere, hvilket selskab, der er tale om, herunder om der er indberettet moms og løn.
Stort set samtlige underleverandører er gået konkurs eller er under konkurs.
Retten finder samlet, at der er tale om så usædvanligt omstændigheder, at de indsendte fakturaer ikke kan anses for reelle. Underleverandørerne kan ikke have leveret de ydelser, der fremgår af fakturaerne. Selskabet har på denne baggrund ikke ret til fradrag for udgifterne til underleverandørerne, idet det ikke er godtgjort, hvad udgifterne er anvendt til, herunder er det ikke godtgjort, at udgifterne er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, udgør ikke i sig selv dokumentation for, at udgifterne er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst, hvorfor dette ikke kan føre til et andet resultat.
Det forhold, at selskabet har fremlagt fakturaer udstedt til selskabets kunder, dokumenterer ikke, at det er underleverandørerne, som har udført arbejdet for kunderne, og kan ikke tjene som dokumentation herfor.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.