Kendelse af 01-05-2025 - indlagt i TaxCons database den 03-06-2025

Journalnr. 24-0079143

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort virksomhedens omsætning til 1.650.975 kr. og virksomhedens resultat før renter til 664.279 kr.

Landsskatteretten nedsætter skønnet over virksomhedens omsætning og resultat med 261.000 kr. vedrørende kreditnota.

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at virksomheden hæfter for AM-bidrag og A-skat på henholdsvis 70.489 kr. og 445.844 kr. vedrørende løn til ikke registrerede ansatte.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[person1] (i det følgende kaldet indehaveren) var i 2022 ejer af virksomheden [virksomhed1] (i det følgende kaldet virksomheden), CVR-nr. [...1]. Virksomheden er påbegyndt den 3. august 2021 inden for branchen "levering af kombinerede hjælpetjenester i forbindelse med drift af fast ejendom." Virksomheden har c/o adresse på indehaverens private bopæl på [adresse1], [by1]. Indehaveren har tidligere drevet virksomheden under forskellige navne og brancher. I perioden 17. marts 2014 - 3. august 2021 blev virksomheden drevet inden for branchen "fremstilling af andre fødevarer i.a.n." og i perioden 3. august 2021 til 16. juli 2022 inden for branchen "engroshandel med lak, maling, tapet, gulvbelægning m.v." I 2022 har der gennemsnitligt været under 1 ansat.

Virksomhedens faktiske aktivitet har ifølge det oplyste været mandsskabsudleje. Hovedkunden var [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2], som er ejet af [virksomhed3] ApS, som er ejet af [person2]. Mandskabet købte virksomheden ifølge fakturaer af [virksomhed4] ApS (under konkurs), CVR-nr. [...3], og hos [virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4] (opløst) (i det følgende kaldet underleverandørerne).

Fra den 1. oktober 2022 har virksomheden været registreret for A-skat og AM-bidrag for én ansat. Virksomheden har været registreret for moms fra den 3. august 2021. Virksomheden har angivet positiv moms på 77.146 kr. Virksomheden har indberettet A-indkomst på 77.146 kr. og salgsmoms på 412.744 kr.

Indehaveren har ikke selvangivet resultat af virksomhed i 2022.

Indehaveren var i 2022 ansat som lønmodtager i flere virksomheder, herunder [virksomhed2] ApS. Indehaverens A-indkomst udgjorde i 2022 904.700 kr., hvori er indeholdt løn fra [virksomhed2] ApS, svarende til 3.062 arbejdstimer.

Sagens baggrund er, at Skattestyrelsen efter en kontrol af de to underleverandører fandt, at de fakturaer, som de to underentreprenører havde udstedt til virksomheden i 2022, er fiktive. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de to underleverandører har fungeret som "fakturafabrikker", dvs. firmaer, hvor en virksomhed kan købe en faktura for en arbejdsydelse, som ikke skulle leveres.

[virksomhed4] ApS er stiftet som et skuffeselskab den 3. juni 2022 med en kapital på 40.000 kr., der er indbetalt kontant. [person3] tiltrådte som administrerende direktør i selskabet den 28. juni 2022 samtidigt med, at selskabet ændrede navn fra ApS [virksomhed6] til [virksomhed4] ApS. I perioden 28. juni 2022 til 3. januar 2024 var selskabet ejet af [virksomhed7] ApS c/o [person3].

[virksomhed5] ApS blev den 1. august 2023 erklæret konkurs, og den 3. juli 2024 blev selskabet opløst. Indirekte ejere i [virksomhed5] ApS var [person4] og [person5].

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed4] ApS ikke haft ansatte, bortset fra at der er udbetalt løn til selskabets ejer i september 2022. Selskabets omsætning udgjorde i ni måneder i 2022 over 14,8 mio. kr. Ifølge selskabets årsrapport for perioden 3. juni 2022 - 30. juni 2023 havde selskabet udgifter til lønninger på 1.815.470 kr.

[virksomhed5] ApS har ikke ifølge Skattestyrelsens oplysninger haft nogen ansatte. På de udstedte fakturaer fremgår et bankkontonummer, som [virksomhed5] ApS ikke var registreret som ejer af. I selskabets årsrapporter for 1. juli 2019 - 30. juni 2020 og 1. juli 2020 - 30. juni 2021 havde selskabet personaleomkostninger på henholdsvis 212.594 kr. og 685.610 kr. Der er ikke udarbejdet årsrapport for 2021/2022 og frem.

Skattestyrelsen anmodede den 29. september 2023 og igen den 6. november 2023 virksomhedens indehaver om at fremsende virksomhedens regnskabsmateriale for 2022. Da indehaveren ikke fremsendte regnskabsmaterialet, indhentede Skattestyrelsen bankkontoudtog af virksomhedens og indehaverens private bankkonti i [finans1], [finans2] og [finans3].

Skattestyrelsen modtog fra de kontoførende banker kontoudtog for følgende konti:

[...]

[...23] [finans1]

[...]

[...05]

[finans2]

[...]

[...33]

[finans2]

[...]

[...88]

[finans3]

[...]

[...96]

[finans3], virksomhedskonto

Den 11. januar 2024 fremsendte Skattestyrelsen forslag om at ændre virksomhedens resultat og moms samt indehaverens personlige indkomst.

Indehaveren fremsendte efter modtagelsen af forslaget virksomhedens regnskab for 2022, kontokort og saldobalance. Skattestyrelsen modtog efterfølgende bl.a. købs- og salgsbilag.

Af virksomhedens regnskab for 2022 fremgår en nettoomsætning på 1.409.975 kr. og kapacitetsomkostninger på i alt 1.070.000 kr., som er specificeret således:

"

Kapacitetsomkostninger:

2 Direkte omkostninger -954.323

3 Personale omkostninger -78.498

4 Salgs- og rejseomkostninger -4.743

5 Lokaleomkostninger -21.262

6 Administrationsomkostninger -11.322

Kapacitetsomkostninger i alt -1.070.149"

Efter fradrag af finansielle omkostninger på 42 kr. er virksomhedens resultat opgjort til 339.784 kr. Af note 2 fremgår, at virksomheden har afholdt udgifter til fremmed assistance for 881.115 kr.

Af virksomhedens bogføring fremgår, at der på konto nr. 1010 for salg af varer/ydelser m/moms først er sket bogføring af salg i 3. kvartal 2022 med salg for i alt 584.165 kr., som er specificeret således:

"

"

I 4. kvartal 2022 er der bogført salg for i alt 805.810 kr., som er specificeret således:

"

"

Fakturanr. 5 af 20. oktober 2022 med reference til sag nr. 1075:

Ifølge fakturateksten fakturerede virksomheden [virksomhed2] ApS for mandsskabsudlejning på sag nr. 1079 for 401,5 timer a 300 kr. og på sag nr. 1075 549 timer a 300 kr., i alt 285.150 kr. ekskl. moms.

Kreditnota nr. 6 af 24. oktober 2022 med reference til sag nr. 1075 på 285.150 kr. ekskl. moms.

Fakturanr. 7 af 28. oktober 2022 med reference til sag 1075:

Ifølge fakturateksten fakturerede virksomheden [virksomhed2] ApS for mandskabsudlejning på sag nr. 1079 og 1075 for henholdsvis 401,5 timer og 468,5 timer a 300 kr., i alt 261.000 kr. ekskl. moms.

Fakturanr. 8 af 28. oktober 2022 med reference til sag nr. 1075:

Ifølge fakturateksten fakturerede virksomheden [virksomhed2] ApS for mandskabsudlejning på sag nr. 1079 og 1075 for henholdsvis 401,5 timer og 468,5 timer a 300 kr., i alt 261.000 kr. ekskl. moms.

Kreditnota nr. 9 af 2. november 2022 med reference til fakturanr. 8, sag nr. 1079, på 261.000 kr. ekskl. moms.

Fakturanr. 10 af 3. november 2022 med reference til sag nr. nr. 1075:

Ifølge fakturateksten fakturerede virksomheden for mandskabsudlejning på sag nr. 1079 og 1075 for henholdsvis 401,5 timer og 468,5 timer a 300 kr., på i alt 261.000 kr. ekskl. moms.

Fakturanr. 17. af 31. december 2022 med reference til sag nr. 1075:

Ifølge fakturateksten fakturerede virksomheden [virksomhed2] ApS mandskabsudlejning for 494,5 timer a 300 kr. og logi for indehaveren for december a 5.000 kr.

Der er ikke bilag for kreditnota 9999999, som er bogført den 28. december 2022.

Fakturanr. 20 af 20. december 2022 er udstedt til [virksomhed8] A/S.

Af fakturateksten fremgår, at [virksomhed8] er faktureret for bl.a. stabilt grus og trækrør.

Fakturanr. 4, 11, 15 og 16 er ikke udstedt til [virksomhed2] ApS, men til [virksomhed9] [person6], [virksomhed10] og [virksomhed11]. Den samlede fakturasum udgør 30.235 kr.

På konto nr. 1030 salg til kunder uden moms er der bogført 20.000 kr.

Af kontoudtog af virksomhedens konto i [finans3], konto nr. [...96], fremgår, at der den 1. december 2022 er indsat 326.250 kr. med teksten "advis [...]/Faktura 10". Der er ingen indbetalinger med reference til fakturanr. 7 og 8.

På konto nr. 1310 direkte omkostninger m/moms er der bogført i alt 73.208,06 kr., heri er indeholdt et beløb på 15.206,40 ekskl. moms på 3.801,60 kr. ifølge bilag 22022014 og et beløb på 19.813,81 kr. ekskl. moms på 4.953,45 kr. ifølge bilag 22022063. Udgifterne på i alt er beskrevet ved en genudskrift af en faktura for et køb af gulvbrædder i [virksomhed12], [by2], og en genudskrift af faktura for køb af bl.a. lava beton og plastfibre til gulv til levering på [adresse2], [...] i [by3].

Udgifter til fremmed assistance, konto nr. 1315

Indehaveren har fremlagt en samarbejdsaftale, der er dateret den 22. juni 2022, og som er underskrevet af [person3]. Aftalens parter er [virksomhed4] ApS (A) og [virksomhed1] (B). Af aftalen fremgår:

"Angående samarbejde omkring tilbyde en samlet løsning B kan have tillid til. A leverer til konkurrencedygtige priser - samtidigt med at A overholder aftalte betingelser og leveringstider. a ønsker, at yde den bedst mulige service, da det er vigtigt for os med tilfredse kunder. Hurtige, fleksible, dedikerede og unikke logistikløsninger.

1.Baggrund og formål

1.1 Parterne er derfor blevet enige om, at Starter en ny samarbejde efter denne aftale.

1.2 Der er tale om et frivilligt samarbejde mellem Parterne som enkeltstående virksomheder og ikke et fælles selskab, joint venture eller anden juridisk enhed, og hver Part skal fortsat selv tegne og bære ansvar for hver Parts egen virksomhed og kan ikke forpligte den anden Part.

1.3 Parterne har på denne baggrund indgået følgende samarbejdsaftale ("Aftalen").

2.Pligter

2.1 Parterne skal hver især optræde loyalt over for den anden Part og tilstræbe et sundt samarbejde.

2.2 A skal: Udføre alle opgaver til B, og med hensyn til alle love og regler i Denmark. at være klar til at løse alle problemer hos B snarest som muligt og dvs. alle timer på dagen.

2.3 B skal: B lover at ikke bruger en anden underleverandører i aftalen tid, Betalingsbetingelser: Netto 8 dage Fakturanummer bedes angivet ved bankoverførsel Ved betaling efter forfald tilskrives der renter på 0,70 %, pr. påbegyndt måned, samt et gebyr på 100,00 DKK

3.Betaling

3.1 I forbindelse med samarbejdet har Parterne aftalt, at Mandskab løsninger til en Time pris findes på vedhæfte tilbud.

3.2 Betalinger skal foretages HVER MÅNED I HENHOLD TIL FAKTURA
3.3 Alle priser ovenfor er angivet eksklusiv moms.

4.Periode og opsigelse

4.1 Aftalen indgås for en ubegrænset periode, men kan af Parterne opsiges med 3 måneders varsel til udgangen af en måned.

4.2 Såfremt en af Parterne væsentligt misligholder denne Aftale, kan Aftalen dog opsiges straks.

5.Ansvar

5.1 Parterne er hver især ansvarlige for eventuelle skader, de måtte lave eller ansvar de måtte pådrage sig.

6.Forsikring

6.1 Parterne er forpligtet til at have tegnet erhvervsansvarsforsikring i et anerkendt forsikringsselskab.

6.2 En Part kan kræve at se dokumentation herfor af den anden Part.

7.Fortrolighed

7.1 Kommercielle oplysninger, som Parterne kommer i besiddelse af angående den anden part, skal anses

for fortrolige og må ikke videregives til tredjepart uden partens forudgående skriftlige samtykke. Brud herpå udløser en bod på 25000 kr. pr. overtrædelse. Betaling af bod gør ikke forholdet lovligt

.

7.2 Ovenstående forbud skal ikke gælde oplysninger, i) som er offentligt tilgængelige, ii) som en Part kommer i besiddelse af i god tro fra en tredjepart, iii) som en Part er forpligtet til at udlevere i henhold til lov.

8.Øvrige bestemmelser

8.1 Parterne optræder hver som selvstændige erhvervsdrivende og er ikke berettiget til at indgå aftaler på den anden Parts vegne, eller på anden måde at forpligte den anden Part.

8.2 Parterne er ikke berettiget til at overdrage rettigheder eller forpligtelser under Aftalen til andre.

8.3 Ændringer eller tilføjelser til nærværende Aftale kræver enighed blandt Parterne, og ændringerne eller

Tilføjelsen vedlægges nærværende aftale som tillæg, og dette tillæg underskrives af begge Parter.

8.4 Hver Part afholder egne omkostninger i forbindelse med indgåelsen af denne kontrakt.

8.5 Aftalen er underlagt dansk ret.

8.6 Tvister, der måtte udspringe af eller i forbindelse med Aftalen skal afgøres ved retten i [by4]."

Af konto nr. 1315 fremmed assistance for 3. kvartal 2022 fremgår:

"

"

Af konto nr. 1315 for fremmed assistance for 4. kvartal 2022 fremgår:

"

"

Ifølge de bogførte fakturaer har virksomheden købt 2.484,45 timer i forbindelse med renovering af etagebyggeri, slibning af beton, diverse beton og mandskab. Timeprisen for indlejet mandskab udgjorde mellem ca. 280 kr. - 575 kr. De indkøbte timer er fordelt på [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS med henholdsvis 1.200,95 timer og 1.283,5 timer.

Der er bogført 6 fakturaer fra [virksomhed4] ApS for arbejder udført på [adresse3] og [adresse4], [by5]. De 6 fakturaer er betalt til konto [...84] i [finans4], som er en virtuel bankkonto.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ansat overskud af virksomhed på 664.279 kr. Der er selvangivet 0 kr.

Skattestyrelsen har pålagt virksomheden at hæfte for AM-bidrag på 70.849 kr., som er beregnet som 8 % af 881.115 kr.

Skattestyrelsen har pålagt virksomheden at hæfte for A-skat på 445.844 kr., som er beregnet som 55 % af (881.115 kr. - 70.849 kr.)

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
1.3. Vores begrundelse og bemærkninger

Du er kommet med indsigelser til vores fornyede forslag fra den 29. april 2024. Dine indsigelser er opdelt i 4 punkter:

- Omsætning konto 1010
- Direkte omkostninger konto 1310
- Fremmed assistance konto 1315
- Husleje med og uden moms

De 4 punkter behandles under de forskellige afsnit med samme navn.

Omsætning konto 1010: Punktet fastholdes.

Direkte omkostninger konto 1310: Vi godkender bilag 2022006 og 2022004 og forhøjer det skattemæssige fradrag med 35.649 kr.

Vi fastholder nægtelse af fradrag for bilag 2022014 og 2022063.

Fremmed assistance konto 1315: Vi fastholder dette punkt.

Husleje med og uden moms: Punktet fastholdes.

Vi har på baggrund af dine indsigelser godkendt et skattemæssigt fradrag på 35.649 kr. og overskud beregnet i forslaget fra den 29. april 2024 nedsættes med dette beløb. Disse bilag vil ikke bliver omtalt yderligere i denne afgørelse, da de er godkendt.

Konklusion af gennemgangen er, at vi forhøjer din virksomheds overskud med 664.279 kr. før skat og forhøjer din A-skat og AM-bidrag med 516.333 kr.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ se skatte-kontrolloven § 2.

Virksomheder skal ifølge skattekontrolloven § 6, stk. 2 udarbejde et årsregnskab med dertilhørende bilag, som virksomheden er pligtig til at indsende til Skattestyrelsen på anmodning se skattekontrollovens § 53, stk. 1.

For at et regnskab skal kunne anses for tilstrækkelig dokumentation for størrelsen af den skattepligtige indkomst, skal regnskabet være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring herunder et ført og afstemt kasseregnskab efter virksomhedens art og omfang.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder. Ifølge § 7, stk. 1 og stk. 2 skal det skattemæssige årsregnskab, være udarbejdet efter skattemæssige principper. De enkelte poster i det skattemæssige årsregnskab, skal kunne udledes af bogføringen og specifikationer til regnskabet, se § 8, stk. 1. Ifølge § 8, stk. 2 skal alle registreringer i bogføringen kunne følges til det skattemæssige regnskab.

Bilagene skal foreligge ifølge bogføringslovens § 9.

Det betyder for dig, at du efter anmodning herom skal indsende et skattemæssigt årsregnskab, der er udarbejdet efter skattemæssige principper, ligesom du efter anmodning herom skal indsende specifikationer til regnskabet.

Indsender du ikke et skattemæssigt årsregnskab, eller opbevarer du ikke det skattemæssige årsregnskab og regnskabsmaterialet i overensstemmelse med de regler, som er udstedt, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt ifølge skattekontrollovens § 74, stk. 1, § 74, stk. 2 og § 53, stk. 3.

Ved opgørelsen af den skønsmæssige ansættelse af virksomhedens overskud før renter henses der til, at virksomheden er skattepligtig af alle indtægter jf. statsskatteloven § 4, stk. 1, litra a, og at virksomheden kan få fradrag for driftsomkostninger, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, se statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

Vi har efter vi har sendt et forslag den 11. januar 2024 modtaget resultatopgørelse, saldobalance, kontospecifikationer og bilag fra dig. Din revisor har opgjort dit overskud for 2022 til 339.826 kr. før renter.

Du har ikke oplyst overskud af virksomheden for 2022.

Vi har ved gennemgangen taget udgangspunkt i bogføringen, saldobalance, bilag, bankkontoudtog og dine indberettede momsangivelser.

Omsætning konto 1010

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig ifølge statsskattelovens § 4. Af statsskattelovens § 4 fremgår også, at indtægterne er skattepligtige, uanset om de er modtaget i form af penge eller i form af formuegoder af pengeværdi. Det betyder, at alle de indtægter, du i dit erhverv måtte have modtaget, er skattepligtige, uanset om de er modtaget via bankoverførsler, kontant eller på anden måde.

Alle de modtagne salgsfakturaer er sammenholdt med bogføringen og bankkonti.

Der er bogført en omsætning på denne konto på i alt 1.389.975 kr. For konto 1030 salg uden moms på 20.000 kr. i alt 1.409.975 kr.

Der er bogført en kreditnota til [virksomhed2] ApS på 261.000 kr. ekskl. moms. Vi har ikke modtaget kreditnotaen som dokumentation og det fremgår af bogføringsteksten "kreditnota som ikke er blevet lavet". Den har nummer 999999.

Du har i mail fra 15. maj 2024 forklaret at [virksomhed2] ApS har modtaget faktura nummer 8 og 10. De har aldrig modtaget faktura nummer 7. Faktura nummer 7, 8 og 10 er ens. De har modtaget kreditnota nummer 9. Du har ikke udfærdiget en kreditnota, fordi det ikke var muligt at tilbagedatere en kreditnota, da fakturanumrene skal være i kronologisk rækkefølge.

Du har indsendt alle udskrevne salgs fakturaer og kreditnotaer.

Vi vurderer at du ville have kunnet udfærdige en kreditnota, da du opdagede fejlen. En kreditnota skal ikke være med et nummer lige efter den udskrevne faktura. Man kan på kreditnotaen henvise til hvilken faktura der bliver krediteret.

Du har selv udskrevet fakturanummer 17 med datoen 31.12.2022 og fakturanummer 20 er dateret med 20.12.2022. Så du har foretaget tilbagedateringer.

Vi kan ikke på det foreliggende grundlag godkende en tilbageregulering af dit salg med 261.000 kr. Du har ikke fremlagt nogen dokumentation for, at din kunde ikke har modtaget de udskrevne fakturaer, i dette tilfælde nummer 7.

Vi kan ikke godkende, at omsætningen nedsættes med denne kreditnota, da den ikke er udfærdiget. [virksomhed2] ApS har ikke modtaget den og har dermed formodentligt ikke nedsat deres fradrag.

Dato

Nr.

Timer

Pris

Art

Beløb ekskl. moms

Faktureret

31.08.22

1

500,45

600

Salg

300.270,00 kr.

Mandskab

21.09.22

3

166,25

600

Salg

99.750,00 kr.

Mandskab

21.09.22

2

299,00

600

Salg

179.400,00 kr.

Mandskab

20.10.22

5

950,50

300

Salg

285.150,00 kr.

Mandskab

24.10.22

6

-950,50

300

kreditnota

-285.150,00 kr.

Mandskab

28.10.22

7

870,00

300

Salg

261.000,00 kr.

Mandskab

28.10.22

8

870,00

300

Salg

261.000,00 kr.

Mandskab

28.10.22

999999

ej modtaget

Kreditnota

0,00 kr.

Mandskab

02.11.22

9

-870,00

300

Kreditnota

-261.000,00 kr.

Mandskab

03.11.22

10

870,00

300

Salg

261.000,00 kr.

Mandskab

06.11.22

12

138,50

220

Salg

30.470,00 kr.

Brolægger

08.11.22

13

347,00

300

Salg

104.100,00 kr.

Mandskab

05.12.22

14

788,00

300

Salg

236.400,00 kr.

Mandskab

31.12.22

17

494,50

300

Salg

148.350,00 kr.

Mandskab

I alt

[virksomhed2] ApS

4.473,70

1.620.740,00 kr.

Dato

Nr.

Timer

Pris

Art

Beløb ekskl. moms

Kunde

30.09.22

4

13

365 kr.

Mandskab

4.745,00 kr.

[virksomhed10].

06.11.22

11

9

450 kr.

Terrasse

4.050,00 kr.

[virksomhed9]

20.12.22

15

Grus m.v.

8.920,00 kr.

[person6]

20.12.22

20

Grus m.v.

8.920,00 kr.

[virksomhed8]

22.12.22

16

8

450 kr.

Nivellering

3.600,00 kr.

[virksomhed11]

I alt

30

30.235,00 kr.

Total

2022

4.503,70

1.650.975,00 kr.

Vi forhøjer omsætningen for konto 1010 med de 261.000 kr. ifølge § 4, stk. 1, litra a i statsskatteloven. Omsætningen udgør herefter for konto 1010: 1.389.975 kr. kr. + 261.000 kr. = 1.650.975 kr. Momsen heraf udgør 412.744 kr. Denne salgsmoms stemmer med den moms du selv har indberettet til os. Din samlede omsætning udgør herefter: 1.650.975 kr. + 20.000 kr. (konto 1030) = 1.670.975 kr.

Varekøb og omkostninger

Fradragsberettigede driftsudgifter kan som udgangspunkt fratrækkes i den skattepligtige indkomst, når der er indtrådt en endelig ret til at afholde udgiften, og udgiftens størrelse kan opgøres. Det er som udgangspunkt ikke en betingelse, at beløbet er betalt eller forfaldent til betaling. Det er virksomheden, som bærer bevisbyrden for, at en udgift faktisk er afholdt og opfylder fradragsbetingelserne.

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvor der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris. Der henvises til statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a og bogføringsloven § 9.

Direkte omkostninger konto 1310

På denne konto er der bogført i alt 73.208 kr.

Ved sammenholdelse af bilag med bogføring og bankkonti, er der konstateret følgende:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Konstateret

12.10.22

2022014

[virksomhed12]

15.206,40 kr.

3.801,60 kr.

Ingen tilsvarende indtægt

02.11.22

2022063

[virksomhed12]

19.813,81 kr.

4.953,45 kr.

Ingen tilsvarende indtægt

I alt

35.020,21 kr.

8.755,05 kr.

Du har i mail fra den 15. maj 2024 oplyst at din kunde var utilfreds og du har ikke foretaget en fakturering for arbejdet. Der blev under arbejdet lavet en skade, så kunden skulle brække gulvet op.

Du har telefonisk oplyst den 16. maj 2024, at du ikke har nogen mailkorrespondance eller anden dokumentation vedrørende indsigelserne fra din kunde.

Købet hos [virksomhed12] bilag 2022014 og 2022063 omfatter køb af materialer for i alt 35.020,21 kr. Det er noteret på fakturaerne, at varerne skulle leveres på adressen [adresse2], [...][by3]. Der ses ikke nogen tilsvarende indtægt vedrørende denne adresse.

Du har ikke fremlagt nogen dokumentation for, at det udførte arbejde var fejlbehæftet. Vi kan derfor ikke på det fremlagte grundlag godkende fradrag for købet på 35.020,21 kr. ifølge § 6, stk. 1, litra a i statsskatteloven.

Vi nedsætter fradraget for konto 1310 med i alt 35.020 kr.

Fremmed assistance konto 1315

Der er bogført 881.115 kr. på denne konto.

Der er ifølge de modtagne fakturaer, købt mandskabstimer som følgende:

Dato

Nr.

Tekst

Timer

Pris

Arbejde

Beløb ekskl. moms

20.09.22

143

[virksomhed4]

258,95

500 kr.

Renovering etagebyg

129.475,00 kr

20.09.22

144

[virksomhed4]

200,00

500 kr.

Renovering etagebyg

100.000,00 kr.

20.09.22

145

[virksomhed4]

41,50

500 kr.

Slipning beton

20.750,00 kr.

07.11.22

192

[virksomhed4]

227,00

575 kr.

Slipning beton

130.525,00 kr.

07.11.22

193

[virksomhed4]

72,00

575 kr.

Diverse beton

41.400,00 kr.

07.11.22

194

[virksomhed4]

401,50

280 kr.

Diverse beton

112.420,00 kr.

31.12.22

16

[virksomhed5]

788,00

270 kr.

Mandskab

212.760,00 kr.

31.12.22

17

[virksomhed5]

495,50

270 kr.

Mandskab

133.785,00 kr.

I alt

2.484,45

881.115,00 kr.

Du har i mail fra 15. maj 2024 sendt en kontrakt, som du har indgået med [virksomhed4] ApS. Kontrakten er udstedt af [person3] for [virksomhed4] ApS den 3. juni 2022. Kontrakten er ikke underskrevet af nogen af parterne. Direktøren for [virksomhed4] ApS[person3], tiltræder først som direktør i selskabet den 28. juni 2022.

Du har tillige sendt selve mailen hvor [person3] sender kontrakten til dig. Denne mail er dateret den 3. oktober 2022 og heraf fremgår at kontrakten stadig ikke er underskrevet. [virksomhed4] ApS har udstedt de første 3 fakturaer før den 3. oktober 2022.

Selve kontrakten belyser ikke specielt forholdet med leje af mandskab, som de enkelte fakturaer oplyser. Den går ikke i dybden med den ydelse, som ifølge fakturaerne leveres. Det fremgår ikke af kontrakten, at det mandskab som skal leveres, er til byggeri.

Kontrakten er meget kort og overordnet og vi vurderer, at den ikke kan tillægges betydning ved afgørelsen af denne sag.

Det er ikke muligt, ud fra dine salgsfakturaer til [virksomhed2] ApS at se, hvem der har udført arbejdet og i hvilken periode arbejdet er udført. Der er er på nogle af fakturaerne heller ikke oplyst hvor arbejdet er udført. Der er henvist til et sagsnummer.

Der er købt i alt 2.484,45 mandskabstimer hos underleverandører. Du har i alt faktureret 4.473,7 mandskabs timer til [virksomhed2] ApS og 30 timer til 4 andre kunder, i alt 4.503,7 timer. Det fremgår ikke af disse fakturaer i hvilke periode arbejdet er udført.

Du oplyser i mail fra den 15. maj 2024, at der er udført arbejde for i alt 3.599,70 timer og foretager en sammenholdelse af køb og salg af timer. Du oplyser tillige, at der er lejet 2.484,45 timer ind samt 445 timer ved din ansatte. Du henviser kun til salgsfaktura nummer 1, 2, 7, 14 og 17. Det kan undre du henviser til salgsfaktura nummer 7, når du under punktet med omsætningen, oplyser at faktura nummer 7 ikke er sendt til [virksomhed2] ApS.

Der er store udsving i de priser du betaler for mandskabsleje for en time. I november 2022 betaler du 575 kr. for en time ekskl. moms og ifølge salgsfakturaerne giver [virksomhed2] ApS 300 kr. ekskl. moms i samme måned.

Du har udbetalt løn til en ansat i din virksomhed for perioden 1. oktober 2022 til 31. december 2022. Der er udbetalt løn for i alt 445 timer. Du har selv i perioden 7. maj til 18. december 22 modtaget løn for i alt 3.062 timer. Til sammenligning er en almindelig fuldtidsstilling på ca. 1800 timer for et helt år. Du har i de 225 dage, som perioden omfatter arbejdet 13,6 timer alle 225 dage.

Du har haft (2.484,45 + 445) = 2.929,84 mandskabstimer til rådighed.

Du har solgt flere mandskabstimer, end du har købt med i alt (4.503,7 - 2.929,84) = 1.573,16 timer.

[virksomhed4] ApS cvr [...3]

Der er ifølge de fremlagte fakturaer købt mandskabstimer hos [virksomhed4] ApS for 534.570 kr. ekskl. moms. Ifølge fakturaerne er der købt i alt 1.200,95 mandskabstimer hos [virksomhed4] ApS.

Det fremgår af de fremlagte fakturaer, at det dels drejer sig om renovering af etagebyggeri, mandskabstimer samt diverse beton arbejde. Her er oplyst flere adresser hvor arbejdet skulle være udført. Der er oplyst [adresse3] på de 4 fakturaer og på 2 fakturaer [adresse4], [by5].

De 6 fakturaer er betalt til [...84]. Dette er en konto i [finans4], som er en virtuel bankkonto.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de fakturaer [virksomhed4] ApS har udstedt, er fiktive. Selskabet har ageret, som en fakturafabrik. Skattestyrelsen har truffet en afgørelse vedrørende dette forhold over for [virksomhed4] ApS for 2022. Hvor vores konklusion er, at der er tale om en fakturafabrik, hvor formålet med de udstedte fakturaer er til brug for andre virksomheders uretmæssige moms- og skattefradrag.

[virksomhed4] ApS har ikke haft ansatte og har ifølge bankkontoen ikke haft driftsudgifter til at leje mandskaber. De har derfor ikke været i stand til at levere det der fremgår af de modtagne fakturaer.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er leveret momspligtige ydelser fra [virksomhed4] ApS vedrørende mandskabsudlejning eller anden form for ydelser. Skattestyrelsen vurderer, at selskabet ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere de ydelser, der fremgår af fakturaerne. Selskabet har udelukkende været en fakturafabrik, der har udstedt fiktive fakturaer til brug for uberettiget momsfradrag og dække over sort løn hos modtagerne af fakturaerne.

Følgende er lagt til grund for opfattelsen:

- Selskabet har angivet en væsentlig lavere salgsmoms i forhold til indsætninger på selskabets bankkonto.
- Selskabet angiver løn til selskabets ejer, men der ses kun at være udbetalt løn for september 2022 og ingen dokumentation for brug af underleverandører.
- Selskabets ejer ville heller ikke alene kunne generere en omsætning på over 14,8 mio. kr. på ni måneder.
- Der er ingen almindeligt forekommende driftsudgifter på selskabets bankkonto.
- Selskabet har anvendt en virtuel bankkonto for at sløre transaktionerne.
- Det fremgår ikke af de fremlagte fakturaer i hvilke perioder arbejdet er udført og det fremgår ikke hvem som har udført arbejdet.

[virksomhed4] ApS har efter Skattestyrelsen opfattelse, udelukkende udstedt fakturaer med henblik på, at give andre virksomheder et uretmæssigt momsfradrag samt at sløre betalingsforløbet.

[virksomhed5] ApS cvr [...4]

Der er ifølge den fremlagte dokumentation købt mandskabstimer for 346.545 kr. ekskl. moms hos [virksomhed5] ApS. Der er fremlagt to fakturaer dateret 31. december 2022 med nummer 16 og 17. Der er købt i alt 1.283,5 mandskabstimer hos [virksomhed5].

Det fremgår af de to fakturaer det antal timer, der er købt samt oplysning om hvor arbejdet er udført. Den oplyste adresse er [adresse4], [by5]. Fakturanumrene 16 og 17 stemmer ikke overens med den nummerrække, som fremgår af selskabets bogføring

Det er Skattestyrelsens vurdering, at de af [virksomhed5] ApS udstedte fakturaer må anses at være fiktive, og at selskabet har ageret som fakturafabrik. Der er også henset til, at [virksomhed5] ApS oplysninger til e-indkomst ikke viser, at man har rådighed over personale der vil kunne levere den omsætning der oppebæres.

I den vurdering har Skattestyrelsen lagt vægt på, at:

- Selskabet er under konkurs
- Selskabet har ikke indberettet A-skat i perioden 1. maj 2022 til 31. december 2022. De to fremlagte fakturaer er dateret 31. december 2022 vedrørende arbejde, der er udført.
- Selskabet har ikke ansatte, der kan udføre arbejdet.
- Der ikke af den bogføring, som Skattestyrelsen er i besiddelse af for [virksomhed5], fremgår egentlige driftsudgifter, som tyder på reel virksomhedsdrift i perioden efter juni 2022.
- Det fremgår ikke af de fremlagte fakturaer i hvilke perioder arbejdet er udført og fakturanumrene stemmer ikke overens med den nummerrække, som fremgår af selskabets bogføring
- Den oplyste bankkonto på fakturanummer 16 og 17 fremgår ikke af Skattestyrelsens oplysninger om selskabets bankkonti

Skattestyrelsen vurderer, at selskabet ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere de ydelser, der fremgår af fakturaerne. Selskabet har udelukkende været en fakturafabrik, der har udstedt fiktive fakturaer til brug for uberettiget momsfradrag og dække over sort løn hos modtagerne af fakturaerne.

Vedrørende de to underleverandører

Vi har ikke modtaget dokumentation, som kan underbygge samhandel med underleverandørerne, og at der reelt er modtaget leverancer fra underleverandørerne.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at underleverandørerne har fungeret som fakturafabrikker, og er anvendt til at sløre sorte lønninger ved udstedelse af momspålagte salgsfakturaer til kundernes momsfradrag, samt til at videresende penge til andre virksomheder eller til konti i udlandet, hvor fra pengene formodes, at være hævet og anvendt til sorte lønninger.

På baggrund af ovenstående er det Skattestyrelsens opfattelse, at de fratrukne udgifter med i alt 881.115 kr. ikke er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst efter statsskattelovens § 6, stk. 1. Det er vores opfattelse, at fakturaerne er udstedt med henblik på at nedbringe det skattemæssige resultat og dermed skattebetalingen. Virksomhedens skattepligtige resultat skal derfor forhøjes med de 881,115 kr.

Det skal i den forbindelse understreges, at det efter SKM2004.162.HR er den skattepligtige, som har bevisbyrden for, at udgifter er fradragsberettiget, ydermere er der, efter SKM2008.4.HR, som hovedregel, ikke fradrag for udokumenterede udgifter.

A-skat og AM-bidrag

Det er vores vurdering, at du ikke har udført arbejdet alene, hvorved du må have haft yderligere ansatte, der ikke er blevet indeholdt A-skat og AM-bidrag for.

I vores vurdering har vi lagt vægt på, at din virksomhed har haft en omsætning på 1.650.975 i 2022 (se punkt 1.3). Det fremgår af dine fakturaer til [virksomhed2] ApS på i alt 1.620.740 kr., at du udelukkende har leveret udleje af mandskabstimer.

Du har ifølge konto 1310 kun indkøbt materialer for 73.208 kr. Dette varekøb har vi vurderet dels er til privat brug og dels til 5 andre kunder, se punkt 1.3.

Der har kun været begrænsede udgifter til løn i din virksomhed i perioden oktober til december 2022. Der er udbetalt løn for 445 timer. Vi vurderer ikke, at du selv har kunnet levere den ydede arbejdsindsats, særligt når der henses til, at du sideløbende har haft anden lønindtægt i hele 2022 med i alt 4.005 timer. En fuldtidsstilling er almindvis på ca. 1.800 timer.

Du har selv i perioden 7. maj til 18. december 22 modtaget løn for i alt 3.062 timer. Du har i de 225 dage, som perioden omfatter gennemsnitligt arbejdet 13,6 timer alle 225 dage.

Du har ifølge fakturaer til [virksomhed2] ApS leveret 4.473 mandskabstimer i perioden august til december 2022.

Vi har nægtet skatte- og momsmæssigt fradrag for i alt 1.101.394 kr. (881.115 kr. + 220.279 kr.) for fakturaer fra [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS. Vedrørende moms henvises til punkt 2.3.

Det er vores opfattelse, at betalinger af underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling, for at kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og AM-bidrag.

Byretten kommer i SKM2016.9.BR frem til følgende: "Da skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at arbejdet var udført af underleverandørerne, og da arbejdet ikke kunne være udført af hovedanpartshaveren selv, lagde retten endvidere til grund, at skatteyderen havde yderligere ansatte, der ikke var indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for. Herefter, og da der ikke forelå oplysninger om, at skatteyderen ikke havde handlet forsømmeligt ved at undlade at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, fandt retten det berettiget, at skattemyndighederne havde anset skatteyderen for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for ansatte ud over det selvangivne."

Det er på denne baggrund vores opfattelse, at du har været arbejdsgiver i 2022, og at du har udbetalt løn omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, uden at indberette og indbetale den tilhørende A-skat og AM-bidrag efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 for dine ansatte.

Da du har haft 1 ansat i din virksomhed i 2022, har du været klar over, at der skal indeholdes A-skat og AM-bidrag af lønudbetalinger efter kildeskattelovens § 46, stk. 1. Det er derfor vores opfattelse, at der ikke foreligger uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, hvorfor du hæfter for de manglende indeholdte A-skatter og AM-bidrag efter kildeskattelovens § 69, stk. 1, samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Se endvidere den juridiske vejledning afsnit A.D.5.2.2 Hæftelse for ikke-indeholdt A-skat og AM-bidrag.

Den manglende A-skat og AM-bidrag ansættes skønsmæssigt, ifølge opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der beregnes ifølge § 1 i arbejdsmarkedsbidragsloven 8 % i AM-bidrag. Vi har ikke kendskab til, hvem der har været ansat i virksomheden, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for disse yderligere ansatte. Beregning af A-skatten skal efter kildeskattelovens § 48, stk. 8, derfor ske med 55 % af grundlagt.

Beregning af A-skat og AM-bidrag:

Grundlag for beregning

881.115 kr.

AM-bidrag 8 % af 881.115 kr.

70.489 kr.

A-skat 55 % af 810.626 kr. (881.115 kr. - 70.489 kr.)

445.844 kr.

Skyldig A-skat og AM-bidrag for 2022

516.333 kr.

På baggrund af fakturadatoer fordeles opkrævningen af A-skat og AM-bidrag til følgende måneder:

2022

AM-bidrag

A-skat

I alt

September

20.018 kr.

126.614 kr.

146.632 kr.

November

22.748 kr.

143.879 kr.

166.626 kr.

December

27.724 kr.

175.352 kr.

203.075 kr.

I alt

70.489 kr.

445.844 kr.

516.333 kr.

Vi har beregnet A-skat og AM-bidrag af beløbet 881.115 kr. svarende til 516.333 kr., som virksomheden hæfter for i henhold til kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragsloven § 7.

Der godkendes tilsvarende skattemæssigt fradrag for lønudgiften på 881.115 kr. for 2022 efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Efter forældelseslovens § 3 stk. 1, er forældelsesfristen 3 år, medmindre andet følger af andre bestemmelser. Forældelsesfristen regnes fra den dag, hvor fordringshaver fik eller burde have fået kendskab til kravet, jævnfør § 3, stk. 2.

Det er vores opfattelse, at du har drevet indeholdelsespligtig virksomhed, hvorfor A-skat og AM-bidrag opkræves hos jer. Vi er først blevet bekendt med forholdet i forbindelse med modtagelse af fakturaer fra underleverandører den 23. februar 2024, hvorfor forældelse af A-skat og AM-bidrag efter forældelseslovens § 3, stk. 2 løber fra denne dato.

Personaleudgifter konto 2241 og rejseudgifter konto 2770

Der er bogført 500 kr. på konto 2241 vedrørende en coronatest i lufthavnen. På konto 2770 er der bogført i alt 4.742,97 kr. vedrørende en flyrejse til Tunesien den 25. september 2022 og retur den 27. september 2022.

Dato

Konto

Bilag

Tekst

Beløb

26.09.22

2241

2022064

[virksomhed13]

500,00 kr.

26.09.22

2770

2022011

[virksomhed14]

2.728,97 kr.

28.09.22

2770

2022024

[virksomhed15]

2.014,00 kr.

I alt

5.242,97 kr.

På den fremlagte dokumentation er der noteret følgende: Forretningsrejse, på udkig efter at plante træer.

Der er ikke fremlagt et officielt program for rejsen, som ville kunne belyse formålet med rejsen. Der er ikke fremlagt nogen form for kommunikation i forbindelse med foretagelse af rejsen.

Udgifterne skønnes at være private og anses ikke for at være anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Vi nedsætter derfor fradraget for disse to konti med i alt 5.243 kr.

Husleje med og uden moms konto 3410 og 3411

På de to konti er bogført følgende:

Dato

Konto

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

06.09.22

3411

2022002

Husleje

5.000,00 kr.

0,00 kr.

05.10.22

3411

2022003

Husleje

15.000,00 kr.

0,00 kr.

07.12.22

3410

2022019

[virksomhed16]

399,20 kr.

99,80 kr.

08.12.22

3410

2022020

[virksomhed16]

464,00 kr.

116,00 kr.

15.12.22

3410

2022054

[virksomhed16]

399,20 kr.

99,80 kr.

I alt

21.262,40 kr.

315,60 kr

Du har i mail fra 15. maj 2024 oplyst, at du ville forsøge at skaffe en lejekontrakt vedrørende fradrag på konto 3411.

Under telefonisk kontakt den 16. maj 2024, har vi talt om dette punkt.

Skattestyrelsen oplyste, at du havde fået godtgjort hele udgiften til husleje fra [virksomhed2] ApS. Så du har reelt ikke haft nogen udgift for huslejen. Samt at udgift til husleje var din virksomhed uvedkommende.

Du oplyste herefter under samme telefonsamtale, at du ikke ville gå videre med at skaffe en lejekontrakt og accepterede, at vi ikke kunne godkende fradrag for huslejen.

Udgifterne til husleje er leje af et kolonihavehus i [by4]området. Du får udgifterne refunderet af [virksomhed2] ApS ifølge faktura nummer 13 og 17. Som dokumentation har du fremlagt en dags dato kvittering. Denne dokumentation kan ikke godkendes ifølge bogføringslovens § 9. Du er både ansat hos [virksomhed2] ApS og leverer ydelser til [virksomhed2] ApS.

Udgiften anses for at være din virksomhed uvedkommende og vi kan ikke godkende fradrag på 20.000 kr. ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Udgiften til [virksomhed16] vedrører ifølge den fremlagte dokumentation, overnatning for et familiemedlem.

Vi vurderer udgiften til at være din virksomhed uvedkommende og kan derfor ikke godkende et fradrag ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a

Vi nedsætter derfor det skattemæssige fradrag med i alt 21.262 kr.

Beskatning af fri telefon

Du har fratrukket telefonudgifter for i alt 8.576 kr. fra konto 3620 vedrørende 1 bilag, der har nummer 2022018 i dit regnskab.

Ifølge ligningslovens § 16, stk. 14 skal der ske beskatning af fri telefon, herunder internetforbindelse, som indgår i den erhvervsmæssige virksomhed og er til rådighed for privat benyttelse.

Vi vurderer, at du benytter telefonen både erhvervsmæssigt i din virksomhed og privat.

Satsen til beskatning af fri telefon for 2022 udgør 3.000 kr. Satsen reguleres efter personskattelovens § 20 og grundbeløbet udgjorde 2.500 kr. (2010 niveau) jf. ligningslovens § 16, stk. 12.

Derfor forhøjes din indkomst med værdi af fri telefon for 2022 med 3.000 kr.

Telefonudgifter konto 3620

Vi forhøjer det skattemæssige fradrag for telefonudgifter, med den moms vi ikke godkender fradrag for ifølge punkt 2.3. Vi forhøjer fradraget med 1.072 kr.

Skønnet overskud af virksomhed for 2022

Dit overskud af virksomhed kan herefter beregnes som følgende:

Konto

Tekst

Beløb

Overskud ifølge revisors bogføring

339.784 kr.

4410

Renter

42 kr.

Overskud før renter ifølge bogføring

339.826 kr.

1010

Ændring omsætning

261.000 kr.

1310

Ændring direkte omkostninger

35.020 kr.

1315

Ændring fremmed assistance ekskl. moms

881.115 kr

Fradrag for lønudgifter

-881.115 kr.

2241

Ændring personaleudgifter

500 kr.

2770

Rejseudgifter

4.743 kr.

3410

Husleje m/moms

1.262 kr.

3410

Husleje u/moms

20.000 kr.

Beskatning af fri telefon

3.000 kr.

3620

forhøjelse af fradrag for telefon

-1.072 kr

Beregnet overskud før renter

664.279 kr.

Det skattemæssige resultat før renter forhøjes med 664.279 kr. ifølge § 74, stk. 2 i skattekontrolloven. Du har pligt til at oplyse om indkomsten efter skattekontrollovens § 2 og du har ikke selv oplyst for 2022.

[...]"

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 16. september 2024 udtalt:

"Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Der er udstedt 3 salsfakturaer nummer 7, 8 og 10 med samme beløb m.v. Der er udfærdiget en kreditnota nummer 9, som krediterer salgsfaktura nummer 8. Denne kreditnota er bogført 2.11.2022

Den 28.10.2022 er der bogført en kreditnota med nummer 9999999, det fremgår af bogføringsteksten at kreditnotaen ikke er udfærdiget. Kunden har altså aldrig modtaget den. Der er ikke fremlagt nogen dokumentation for, at kunden ikke har modtaget salgsfaktura nummer 7 og 10. Kunden har altså haft mulighed for, at kunne fratrække både nummer 7 og nummer 10 som varekøb

I klagen oplyser [person1], at de 3 fakturaer er sendt til kunden. I indsigelserne til vores fornyede forslag oplyser han, at det kun er nummer 8 og 10 der er sendt til kunden.

Da bogføring og dokumentation ikke stemmer overens fastholder vi, at salget ikke skal nedskrives med kreditnota nummer 9999999, som ikke er sendt til kunden.

[person1] oplyser at han har yderligere dokumentation vedrørende en utilfreds kunde, som ikke betalte for det udførte arbejde. Dette dokumentation er dog ikke vedhæftet. Der er bogført udgifter på konto 1310

Han har bogført udgifter med levering til en adresse i [by3]. Der er ikke foretaget nogen fakturering til denne adresse. Der er ikke modtaget nogen dokumentation for kommunikationen med denne kunde.

Vi fastholder nægtelse af fradrag for køb af disse materialer.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen."

Klagerens opfattelse

Indehaveren har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af virksomhedens overskud skal nedsættes med henholdsvis 261.000 kr. og 35.020 kr. Indehaveren har desuden nedlagt påstand om, at virksomheden ikke hæfter for AM-bidrag og A-skat, idet der foreligger et underleverandørforhold mellem virksomheden og [virksomhed4] ApS og [virksomhed5].

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"der er den 5 juni/2024. truffet en afgørelse hvor vi skal betale en del skat/moms tilbage.

har en faktura på 261000. som jeg er blevet opkrævet moms og skat for. og fakturaen var sendt ved en fejl 3 gange. der er så lavet en kredit nota på den ene af dem. og da det er blevet overset på den anden. har det gået igennem systemet uden vi videre har lagt mærke til det.

pengene referere også kun en gang på vores konto. og vores kunde er bevidst

jeg vil gerne have en anden person til at gennemgå sagen. da jeg mener at der er sket en del fejl, idet jeg er blevet opkrævet i. jeg har også nogle yderligere dokumentationer til sagen. da jeg tidligere havde en opgave ved en kunde. hvor kunden var utilfreds med det færdige resultat. Det ringede han så og fortalte. og så lod jeg være med at sende ham en faktura på denne opgave. så fordi jeg ikke har det på skrift kan jeg ikke få trukket momsen fra de varer som er gået tabt.

jeg ønsker at få generhvervet denne sag."

På mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler har indehaveren uddybet sine anbringender. Han har forklaret, at han ved en fejl i virksomhedens bogføringssystem fik trykket på "send" ud for faktura 8. Han kunne ophæve fakturanr. 8 ved at sende en kreditnota nr. 9. Han fik ikke sendt fakturanr. 7. Det var derfor ikke muligt at udstede en kreditnota. Idet fakturanr. 7 ved en fejl var blevet oprettet, men ikke sendt, blev der oprettet en bogholderikreditnota den 28. oktober på 261.000 kr., svarende til fakturabeløbet på fakturanr. 7.

Købet i [virksomhed12] vedrører udbedring af skade på et gulv. Skaden var påført af virksomheden. Der er ingen skriftlig dokumentation, idet udbedringen blev aftalt mundtligt.

Indehaveren var i god tro, da virksomheden indgik aftalerne med [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS. De to underleverandører leverede arbejdskraft til virksomheden.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om skønnet over virksomhedens overskud skal nedsættes med henholdsvis 261.000 kr. og 35.020 kr. vedrørende kreditnota og udgifter til køb i [virksomhed12]. Klagen angår desuden, om virksomheden har anvendt egne ansatte eller underentreprenører til at erhverve indkomsten, og om virksomheden hæfter for den ikke indregnede og afregnede A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, hvis virksomheden har anvendt egne ansatte.

Retsgrundlaget

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 3 og 4. Det fremgår af kildeskattelovs § 48, stk. 8.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre selskabet godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra selskabets side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, fremgår, at ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fratrækkes driftsomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ se skatte-kontrolloven § 2.

Virksomheder skal ifølge skattekontrolloven § 6, stk. 2, udarbejde et årsregnskab med dertilhørende bilag, som virksomheden er pligtig til at indsende til Skattestyrelsen på anmodning se skattekontrollovens § 53, stk. 1.

For at et regnskab skal kunne anses for tilstrækkelig dokumentation for størrelsen af den skattepligtige indkomst, skal regnskabet være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring herunder et ført og afstemt kasseregnskab efter virksomhedens art og omfang.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder. Ifølge § 7, stk. 1 og stk. 2 skal det skattemæssige årsregnskab, være udarbejdet efter skattemæssige principper. De enkelte poster i det skattemæssige årsregnskab, skal kunne udledes af bogføringen og specifikationer til regnskabet, se § 8, stk. 1. Ifølge § 8, stk. 2 skal alle registreringer i bogføringen kunne følges til det skattemæssige regnskab.

Bilagene skal foreligge ifølge bogføringslovens § 9 og skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige for at identificere kontrolsporet.

Den skattepligtige skal efter anmodning herom skal indsende et skattemæssigt årsregnskab, der er udarbejdet efter skattemæssige principper, ligesom du efter anmodning herom skal indsende specifikationer til regnskabet. Pligten fremgår af mindstekravsbekendtgørelsens § 5.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler skatteyderen. Beviskravet vil typisk være skærpet i tilfælde, hvor der foreligger usædvanlige omstændigheder, jf. SKM2004.162.HR.

I SKM2016.27.ØLR, i SKM2017.117.ØLR, i SKM2017.461.ØLR og i SKM2023.213.ØLR fik en virksomhed ikke fradrag for købsmoms af fakturaer udstedt af underentreprenører. Spørgsmålet var, om virksomheden havde godtgjort, at virksomheden reelt havde fået leveret de ydelser, som var faktureret til virksomheden. Sidstnævnte sag angik desuden, om virksomheden hæftede for og var ansvarlig for manglende indeholdt AM-bidrag og A-skat.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Skattestyrelsen har tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag og opgjort virksomhedens resultat skønsmæssigt. Det er ikke godtgjort, at virksomhedens bogføring er udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab og en løbende bogføring, hvorfor der ikke er et transaktionsspor. F.eks. er fakturanr. 17 udstedt den 31. december 2022, og fakturanr. 20 er udstedt den 20. december 2022. Landsskatteretten er derfor enig med Skattestyrelsen i, at virksomhedens resultat kan opgøres skønsmæssigt på baggrund af det af virksomheden fremsendte materiale.

Skønsmæssig opgørelse af virksomhedens omsætning

Uenigheden vedrører, om skønnet over virksomhedens omsætning skal nedsættes med 261.000 kr. vedrørende kreditnota på 261.000 kr., der er bogført den 28. oktober 2022. Efter en samlet konkret vurdering af sagens oplysninger lægger Landsskatteretten til grund, at fakturanr. 7, 8 og 10 er identiske. Landsskatteretten lægger til grund, at alene fakturanr. 8 blev udsendt. Fakturanr. 8 blev annulleret ved kreditnota nr. 9. Landsskatteretten lægger til grund, at det beroede på en fejl, at klageren fik oprettet fakturanr. 7, og at fakturaen blev bogført på omsætningskontoen. Klagerens forklaring til Skattestyrelsen er underbygget af bankkontoudtog af virksomhedens bankkonto i [finans3].

Fradrag af udgifter for køb i [virksomhed12], [by2], på 35.020,21 kr.

Klagerens oplysninger om, at udgiften er afholdt for at udbedre skader forårsaget af virksomheden på et gulv for en kunde er ikke nærmere underbygget. Det er således ikke godtgjort, at udgiften er medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst i indkomståret. Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.

Fradrag for udgifter til [virksomhed4] ApS (under konkurs) og [virksomhed5] på i alt 881.115 kr.

Efter det oplyste har de to underleverandører i overvejende grad ikke været registreret med ansatte, ligesom der for [virksomhed4] ApS foreligger oplysninger om, at selskabet ifølge bankkontoudtog ikke har haft væsentlige driftsudgifter og for [virksomhed5], at der ikke er foretaget en bogføring. Der er derfor en ikke ubetydelig bevismæssig usikkerhed om, hvorvidt de to underleverandører faktisk har været i stand til at levere de fakturerede mandsskabstimer.

Der er ingen oplysninger om identiteten på de medarbejdere, der ifølge de udstedte fakturaer blev leveret til virksomheden. Der er ikke indgået en skriftlig kontrakt for den enkelte arbejdsopgave. Den fremlagte samarbejdsaftale med [virksomhed4] ApS (under konkurs) indeholder en meget overordnet og summarisk beskrivelse af samarbejdet, og aftalen er ikke underskrevet af virksomheden. Bortset herfra er de omtvistede ydelser ikke beskrevet i form, af arbejdssedler, timesedler, mandsskabsopgørelser, korrespondance eller lignende, som understøtter, at der faktisk er leveret mandsskabstimer. Fraværet af skriftligt materiale understøtter, at der ikke har været realitet bag det ved fakturaerne beskrevne underleverandør forhold.

På det grundlag finder Landsskatteretten, at virksomheden ikke har løftet sin bevisbyrde for, at de to underleverandører faktisk har leveret de mandsskabstimer, som der er faktureret for. Der kan derfor ikke lægges vægt på antal købte arbejdstimer og timesatsen ifølge fakturaerne.

Hæftelse for indeholdelsespligtigt AM-bidrag og A-skat

Ifølge sagens oplysninger har virksomheden faktureret salg arbejdsydelser for i alt 3.633,7 timer. Virksomheden er først registreret for AM-bidrag og A-skat fra den 1. oktober 2022. Virksomheden har alene indberettet A-indkomst for én ansat på 77.146 kr.

Idet det ikke godtgjort, at fakturaerne fra de to underleverandører dækker over reelle leverancer af ydelser, og at virksomheden dermed har haft underleverandører til at udføre arbejdet, som var en forudsætning for, at virksomheden kunne levere flere arbejdstimer end de, som de påståede underleverandører havde leveret. Landsskatteretten finder derfor, at virksomheden har haft ikke registreret personale til at udføre arbejdet, for hvilket det må lægges til grund, at de pågældende er blevet aflønnet.

Virksomheden må således i forbindelse med sin opfyldelse af sine kontraktlige forpligtelser for sine kunder have haft ikke angivne lønudbetalinger, som sagsøgeren har været forpligtet til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af i medfør af kildeskattelovens § 43, stk. 1, og § 46, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragsloven.

Arbejdet, som virksomheden fakturerede til virksomhedens kunder, er udført for virksomhedens regning og risiko, af ikke registreret personale, som virksomheden har haft instruktionsbeføjelsen over, og som har stillet de nødvendige arbejdsredskaber og materialer til rådighed. Det må desuden lægges til grund, at det er virksomheden, der har ført tilsyn med og har kontrolleret arbejdet. Virksomheden har derfor ageret som arbejdsgiver.

Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1, at den, for hvis regning en udbetaling af A-indkomst foretages, i forbindelse med udbetalingen skal indeholde foreløbig skat. Tilsvarende gælder for arbejdsmarkedsbidrag, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, der henviser til kildeskatteloven.

Da virksomheden ikke har angivet A-indkomst for disse yderligere ansatte, har skattemyndighederne været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af A-indkomsten for at opgøre den A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som sagsøgeren skulle have indeholdt efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 og 2, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, jf. § 2, stk. 1, nr. 1.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort sagsøgerens indeholdelsespligtige lønudgifter på baggrund af de fremlagte fakturaer, hvilket har medført en forhøjelse af den indeholdelsespligtige A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med henholdsvis 70.489 kr. og 445.844 kr. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter til løn på 881.115 kr., svarende til det ikke godkendte fradrag for udgift til underleverandører. Landsskatteretten finder ikke grundlag for at ændre det foretagne skøn over de afholdte lønomkostninger.

I medfør af kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. stk. 2, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 hæfter virksomheden umiddelbart for skattemyndighedernes skønsmæssige fastsatte beløb, medmindre virksomhedens indehaver kan godtgøre at, at der ikke er udvist forsømmelighed ved iagttagelsen af bestemmelserne i kildeskatteloven eller arbejdsmarkedsbidragsloven.

Landsskatteretten finder, at indehaveren på virksomhedens vegne har udvist forsømmelighed. Indehaveren af virksomheden må have været klar over, at arbejdet ikke blev udført af ansatte fra underleverandørerne, men af andre/virksomhedens egne ansatte. Indehaveren af virksomheden har som følge heraf handlet forsømmeligt ved ikke at indeholde skat efter kildeskatteloven for den løn, der blev udbetalt. Virksomheden hæfter derfor umiddelbart for de af skattemyndighederne skønsmæssigt fastsatte beløb, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. stk. 2, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.