Kendelse af 29-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 29-05-2025

Journalnr. 24-0060386

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om korrektion af indbetalingen af 1. maj 2023 fra en privat livsvarig livrente til en arbejdsgiveradministreret ratepensionsordning for indkomståret 2023 uden betaling af afgift.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er hovedanpartshaver og direktør i selskabet [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], som ligeledes var klagerens arbejdsgiver (herefter benævnt klagerens arbejdsgiver) i indkomståret 2023.

Klagerens arbejdsgiver har den 1. maj 2023 indbetalt 500.000 kr. på klagerens private livsvarige livrente i [virksomhed2] med aftalenummer [...46].

[finans1]/[finans2] har den 18. januar 2024 anmodet om korrektion af klagerens arbejdsgivers pensionsindbetaling den 1. maj 2023 på 500.000 kr. Af henvendelsen fremgår:

"(...)

Håber der er mulighed for fremskyndelse af ekspeditionen, da beløbet er stort (500.000 kr.), og kundens alder. [person1] er 75 år - CPR-nr.. [...]. Det vi har brug for er, at [virksomhed2]/[virksomhed3] må ændre, således at indbetaling bliver registreret korrekt hos dem, som arbejdsgiver betalt ordning med indskud pr. 1/5 2023 på 500.000 kr.

Vi har lavet en fejl i forbindelse med oprettelse af indskud på livrente - [virksomhed2] letsikringsnummer [...46] - indskuddet bliver aftalt på møde den 11/4 2023, hvor [person1], erhvervsrådgiver [person2] og undertegnede deltager.

Under mødet bliver der aftalt at pensionsordning i [virksomhed4] og [virksomhed3] skal overføres til livsvarig pension i [virksomhed2], desuden skal der foretages et indskud på 500.000 kr. den 1/5 2023. Indbetaling skal ske via arbejdsgiver [virksomhed1] ApS, cvr. [...1].

Da erhvervsrådgiveren opretter aftalen bliver den fejlagtig oprettet som en privat ordning. Jeg opdager fejlen, da vi skulle lave et nyt indskud i går. Her opdager jeg straks, at der må være en fejl, da jeg ved, at [person1] ikke har en privat livrente.

Jeg har i dag talt med [person3] hos jer. [person1] har oplyst at regnskabet er sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. [person3] tjekkede, og kunne oplyse at regnskabet allerede er tilgængeligt, og der er fratrukket indbetaling til pension på de 500.000 kr.+ til ratepension 60.899 kr.

(...)"

Klageren har den 12. april 2023 indgået en aftale med [finans1]/[finans2] om at oprette en privat livsvarig livrente i [virksomhed2]. Af pensionsbeviset fremgår blandt andet:

"(...)

Du Indgår denne aftale med [finans1]/[finans2] om at oprette en Letsikring af indtægt ved pension i [virksomhed3], forsikringsaktieselskab. Letsikringen er oprettet uden for et ansættelsesforhold.

(...)

Fra den 1. november 2023 forventer vi at udbetale 242.778 kr. årligt. Prognosen er beregnet under forudsætning af, at betalinger og overførsler oplyst i afsnittet 'Betaling af din 'Letsikring af indtægt ved pension" sker som aftalt. Beløbet svarer til en forventet udbetaling på 240.129 kr. årligt i nutidskroner (2023).

At beløbet er omregnet til nutidskroner betyder, at der er taget højde for de forventede fremtidige prisstigninger i samfundet. Beløbene er før skatter, og størrelsen af udbetalingen er ikke garanteret og kan både stige og falde.

Pengene får du i starten af hver måned fra den 1. november 2023, og så længe du lever. Udbetalingen til dig stopper ved din død.

(...)

Betaling af din 'Letsikring af indtægt ved pension'

Der er aftalt følgende vedrørende betalingen:

Engangsbetaling på 500.000 kr.

· Engangsbetalingen skal ske den 1. maj 2023
· Opkrævningen sker via konto [...13] i [finans1]/[finans2]

(...)"

Der er endvidere fremlagt to aftaler fra [finans2] om arbejdsgiveradministreret ratepension af henholdsvis 12. april 2023 og 27. november 2023 mellem klageren og klagerens selskab. Begge aftaler erstatter en tidligere indgået aftale af 31. januar 2014.

Klageren har fremlagt klagerens selskabs kontobevægelser af 1. maj 2023, hvor der fremgår en udbetaling på 500.000 kr. med teksten "Pension". Der er ligeledes fremlagt en oversigt fra klagerens private livsvarige livrente i [virksomhed2] med aftalenummer [...46], hvor der fremgår en indbetaling på 500.000 kr. af 2. maj 2023.

Klagerens arbejdsgiver har ikke foretaget en indberetning af indbetalingen på 500.000 kr. i eIndkomst.

Det fremgår af klagerens skatteoplysninger, at der er indberettet en indbetaling på 60.899 kr. i indkomståret 2023 til klagerens arbejdsgiveradministrerede ratepension.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke givet tilladelse til, at [finans1]/[finans2] kan ændre klagerens arbejdsgivers pensionsindbetaling den 1. maj 2023 på i alt 500.000 kr. fra en privat livsvarig livrente til en arbejdsgiveradministreret ratepensionsordning for indkomståret 2023.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"(...)

Skattestyrelsens afgørelse

Vi kan ikke give tilladelse til, at du får rettet din pensionsindbetaling fra den 1. maj 2023 på i alt 500.000 kr. uden at betale afgift.

Det skyldes, at du ikke har indsendt dokumentation for, at der er tale om en åbenbar fejl. En åbenbar fejl kan eksempelvis være, at en bank forveksler kontonumre. Derimod er det ikke en åbenbar fejl, hvis reglerne misforstås eller indbetalingerne fortrydes.

Du har den 12. april 2023 underskrevet en aftale med [virksomhed2], om at oprette en privattegnet livsvarige livrente. Når du har underskrevet et bindende juridisk dokument, har du accepteret de betingelser der fremgår af den aftale du har indgået.

På indbetalingstidspunktet i 2023 var der således ikke en arbejdsgiveradministreret pensionsordning men en privat pensionsordning. Der kan derfor ikke gives tilladelse til, at indbetalingen ændres fra en privat pensionsordning til en arbejdsgiveradministreret ordning for 2023. Pengene skal derfor blive stående på den private pensionsordning.

Når din arbejdsgiver indbetaler på en privat pensionsordning, er der ikke betalt skat af indbetalingen. Dermed har du fået et personligt fradrag og samtidig ikke betalt skat af indbetalingen. Derfor skal indbetalingen i stedet registreres som løn på din årsopgørelse.

(...)

Bemærkninger

I Skattestyrelsen har vi modtaget bemærkninger fra [finans1], som skriver, at de har fundet et referat, som de håber kan bryde sagen. Referatet er dateret til den 19. december 2023. [finans1] har fremført følgende argumenter:

  1. En professionel rådgiver har ikke misforstået reglerne, og der er ej heller tale om fortrydelse af aftalen "der er blot tale om en menneskelig fejl - hvor der er taget det forkerte produkt op af skuffen" - fordi reglerne her er bekendte for rådgiveren, og kunden jo ikke er eksperten her.
  2. Se notat i referatet ovenfor omkring indskud rate med overløb, som hos os kun kan laves som arbejdsgiver administreret ordning.
  3. Logisk set giver det ingen mening for en 75 årig mand lave et privat indskud på 500.000 kr. - hvor fradraget skal fordeles over 10 år.
  4. Pengene er trukket på Firmakontoen. [person1]s regnskab er indsendt den 10/1 2024, hvor indbetalingen på livrenten på de 500.000 kr. er registreret som arbejdsgiverindskud, ligesom det er sket på ratepensionen. På det tidspunkt kunne [person1] ikke se indberetningerne til skat på livrenteindskuddet. Hvilket til fulde dokumenterer kundens hensigt med indbetalingen. Indbetaling via arbejdsgiver til både livrente og ratepension.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at ikke er tale om en åbenbar fejl. Det understøttes af Landsskatterettens afgørelser LSR af 03.12.2020 Journalnr. 20-0055501 og SKM.2016.628.

Det fremgår af førstnævnte afgørelse, at Landsskatteretten påpeger at der ikke er indberettet bortseelse i eIndkomst, hvilket der er pligt til ved arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger ifølge skatteindberetningslovens § 1 og 2, stk. 1, nr. 2. [virksomhed1] ApS, cvr. [...1] har ikke foretaget indberetning af indskuddet i felt 148 i eIndkomst.

Af sidstnævnte afgørelse fremgår det, at det ikke er en åbenbar fejl, at et pengeinstitut udlevere en forkert blanket. Det er kundens eget ansvar at læse og sikre sig, at man skriver under på det man har bedt om.

Bemærkningerne ændrer ikke ved vores forslag til afgørelse fra den 14. maj 2024, da der ikke er kommet nye oplysninger, der kan ændre afgørelsen. Derfor svarer afgørelsen til det forslag, vi sendte til dig den 14. maj 2024.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at Skattestyrelsen skal give tilladelse til at ændre klagerens arbejdsgivers pensionsindbetaling den 1. maj 2023 på i alt 500.000 kr. fra en privat livsvarig livrente til en arbejdsgiveradministreret pensionsordning for indkomståret 2023.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"(...)

Det er en tanketorsk af [finans2] i forbindelse med oprettelse af denne ordning.

Aftalen var, at det skulle være en firmaordning, og ved en fejl blev der lavet en privat ordning.

Herved anmodes om tilladelse til at ændre indskuddet til en firmaordning, da det er en åbenlys fejl, der er sket her.

(...)"

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse

Klageren har fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:

"Herved påklages [person3]s fortolkning af ordet "Fejl".

[person3] skriver, at en fejl kun kan være et forkert kontonummer.

Det er ikke en korrekt udlægning af en fejl.

En fejl er en ukorrekt handling, som har uheldige konsekvenser, som i denne sag.

Som her, hvor den bankansatte tager en forkert blanket i forbindelse med indberetning af pensionsindskuddet her, hvilket hun også har skrevet/indrømmet i brev til Skat.

Al øvrig behandling af indskuddet er sket, som om det var et firmaindskud af de kr. 500.000, og ikke som et privat indskud.

Hermed anmodes om tilladelse til at rette den ovennævnte fejl."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Klageren har den 9. november 2024 fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

"Der ønskes møde med Landsskatteretten."

Retsmøde

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"(...)

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling i sagen sådan som den fremgår af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse dateret den 23. oktober 2024. Skatteankestyrelsen indstiller stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse. Skattestyrelsen fastholder dermed sin afgørelse.

Det fremgår af Skatteankestyrelsens indstilling, at sagen angår, om der kan foretages korrektion af klagerens arbejdsgivers pensionsindbetaling af 1. maj 2023 fra en privat livsvarig livrente til en arbejdsgiveradministreret ratepensionsordning for indkomståret 2023 uden betaling af afgift.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse af den 12. juni 2024 ikke givet tilladelse til, at [finans1]/[finans2] kan ændre klagerens arbejdsgivers pensionsindbetaling den 1. maj 2023 på i alt 500.000 kr. fra en privat livsvarig livrente til en arbejdsgiveradministreret ratepensionsordning for indkomståret 2023.

Af sagens faktiske oplysninger fremgår, at klagerens arbejdsgiver den 1. maj 2023 har indbetalt 500.000 kr. på klagerens private livsvarige livrente i [virksomhed2] med aftalenummer [...46]. Klageren er hovedanpartshaver og direktør i selskabet [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], som var hans arbejdsgiver i indkomståret 2023.

[finans1]/[finans2] har den 18. januar 2024 anmodet om korrektion af klagerens arbejdsgivers pensionsindbetaling den 1. maj 2023 på 500.000 kr. Banken har oplyst, at den har lavet en fejl i forbindelse med oprettelse af indskud på livrente. En aftale er fejlagtig blevet oprettet som en privat ordning. Et indskud på 500.000 kr. den 1. maj 2023 skulle rettelig være sket via klagerens arbejdsgiver [virksomhed1] ApS.

Klageren har fremsat påstand om, at Skattestyrelsen skal give tilladelse til at ændre klagerens arbejdsgivers pensionsindbetaling den 1. maj 2023 på i alt 500.000 kr. fra en privat livsvarig livrente til en arbejdsgiver-administreret pensionsordning for indkomståret 2023.

Om retsgrundlaget bemærker Skattestyrelsen, at der i pensionsbeskatningsloven generelt ikke er hjemmel til at tillade korrektioner af foretagne indbetalinger til eller udbetalinger fra en pensionsordning. Enhver form for udbetaling eller disposition over en pensionsordning i utide betragtes som en afgiftspligtig udbetaling. Til sådanne udbetalinger hører normalt også korrektion af "fejlagtige" indbetalinger ved tilbageførsel.

Reglerne om, at der i konkrete tilfælde kan gives tilladelse til korrektion af fejl, står i Den juridiske vejledning 2023-2, afsnit C.A.10.2.7.2 Korrektioner af pensionsaftaler i underafsnittet med overskriften Åbenbare fejldispositioner. Heraf fremgår, at Skattestyrelsen efter praksis tillader korrektion af ordninger omfattet af pensionsbeskatningsloven i tilfælde, hvor der er sket en åbenbar fejldisposition. Tilladelse til korrektion gives de imod som udgangspunkt ikke i tilfælde, hvor den påberåbte fejl beror på ejerens misforståelse af reglerne.

Herefter er der efter praksis alene mulighed for at foretage en korrektion og tilbagebetale afgift, hvis der er tale om, at der er sket en åbenbar fejl, der kan annulleres civilretligt, og fejlen er så åbenbar, at det ikke kan give anledning til tvivl, jf. for eksempel Landsskatterettens afgørelse af 22. december 2016, offentliggjort som SKM2016.628.LSR.

Det er fortsat Skattestyrelsens vurdering, at der i nærværende sag ikke er tale om en åbenbar fejl.

Efter Skattestyrelsens opfattelse understøttes dette af Landsskatterettens afgørelse af 3. december 2020 med journalnr. 20-0055501. Denne afgørelse findes i Afgørelsesdatabase for Landsskatteretten (www.afgoerelsesdatabasen.dk). Derudover understøttes dette også af Landsskatterettens afgørelse af 18. september 2024 offentliggjort som SKM.2016.628.LSR.

Skattestyrelsen er derfor også enig i Skatteankestyrelsens bemærkning i indstillingen om, at der efter en konkret vurdering i forbindelse med klagerens arbejdsgivers pensionsindbetaling, herunder [finans1]/[finans2]s oprettelse af den private livsvarige livrente, ikke er sket en sådan åbenbar fejldisposition, der ikke giver anledning til nogen tvivl, at der kan ske en korrektion af den private livsvarige livrente til en arbejdsgiveradministreret ratepension, jf. SKM2016.628.LSR.

Dette henset til, at klageren modtog og underskrev pensionsbeviset fra [virksomhed2] om aftale med [finans1]/[finans2], og det fremgår af aftalen, at der indbetales 500.000 kr. i indkomståret 2023 på en pensionsordning med løbende udbetalinger, bortset fra ophørende livrenter.

Det er ikke en åbenbar fejl, at et pengeinstitut udleverer en forkert blanket. Det er kundens eget ansvar at læse og sikre sig, at man skriver under på det, man har bedt om, jf. SKM2016.628.LSR.

Skattestyrelsen er herefter også enig i Skatteankestyrelsens bemærkning i indstillingen om, at det forhold, at [finans1]/[finans2] har oplyst, at [finans1]/[finans2] begik en fejl, ikke kan føre til et andet resultat.

Fra praksis henviser Skattestyrelsen også til Landsskatterettens afgørelse af 18. september 2024 med journalnr. 24-0014072. Afgørelsen findes i Afgørelsesdatabase for Landsskatteretten (www.afgoerelsesdatabasen.dk).

I denne sag tog Landsskatteretten stilling til, om klageren skulle have tilbagebetalt en afgift på 42.360 kr., herunder om det kunne anses som en åbenbar fejl, at klageren i forbindelse med en ansøgning om udbetaling af efterlønsbidrag markerede feltet "udbetaling af efterlønsbidrag" i stedet for feltet "udbetaling af skattefrie efterlønsbidrag", der kunne korrigeres.

I afgørelsen af 18. september 2024 med journalnr. 24-0014072 fandt Landsskatteretten efter en konkret vurdering, at det ikke i forbindelse med ansøgningen om tilbagebetaling af efterlønsbidrag, var sket en sådan åbenbar fejldisposition, som gjorde det muligt at korrigere fejlen og tilbagebetale afgiften på 42.360 kr. til klageren. Landsskatteretten lagde herved vægt på, at ansøgningsblanketten om tilbagebetaling af efterlønsbidrag indeholdt en objektivt konstaterbar ansøgning fra klageren om tilbagebetaling af efterlønsbidrag, og denne blanket og ansøgning var godkendt og indsendt på almindelig vis.

(...)"

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse

Klageren har ikke fremsat bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse.

Indlæg under retsmødet

Klageren fastholdt påstanden om, at der er sket en åbenlys fejl, hvorfor det skal tillades, at klageren kan ændre sin pensionsindbetaling på 500.000 kr. afgiftsfrit til en arbejdsgiveradministreret pensionsordning og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om der kan foretages korrektion af klagerens arbejdsgivers pensionsindbetaling af 1. maj 2023 fra en privat livsvarig livrente til en arbejdsgiveradministreret ratepensionsordning for indkomståret 2023 uden betaling af afgift.

Retsgrundlaget

Følgende fremgår af pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1:

"Overførsel af en hel ordning eller en delvis overførsel af en forsikring eller en pensionsaftale eller lignende, der ikke var i kraft ved udgangen af 1982, jf. § 10 i pensionsafkastbeskatningsloven, eller en opsparingsordning, der ikke er omfattet af ovennævnte lovs § 10, stk. 1, til en anden bestående eller nyoprettet ordning for samme person eller en ægtefælle efter udlodning til denne i medfør af § 30, stk. 2, behandles ikke som ud- og indbetaling, jf. dog stk. 9, hvis overførslen sker:

- mellem pensionsordninger med løbende udbetalinger bortset fra ophørende livrenter,
- fra en rateforsikring i pensionsøjemed, rateopsparing i pensionsøjemed eller en ophørende livrente til en pensionsordning med løbende udbetalinger bortset fra en ophørende livrente, jf. dog stk. 8,
- fra en rateforsikring i pensionsøjemed, rateopsparing i pensionsøjemed eller en ophørende livrente til en anden rateforsikring i pensionsøjemed, rateopsparing i pensionsøjemed eller en ophørende livrente, som er oprettet efter lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 8, medmindre kun en af pensionsordningerne omfattes af § 15 A eller der er tale om en overførsel efter første udbetaling fra en af ordningerne, jf. dog stk. 10,
- fra en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed til en pensionsordning med løbende udbetalinger,
- fra en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed til en anden kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed, som er oprettet efter lovens ikrafttræden,
- fra en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed til en rateforsikring eller rateopsparing i pensionsøjemed, jf. dog stk. 8,
- fra en konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf. § 7 a i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, til en rateforsikring eller rateopsparing i pensionsøjemed, til en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed, som er oprettet efter lovens ikrafttræden eller til en pensionsordning med løbende udbetalinger, eller
- fra den del af en pensionsordning med løbende udbetalinger omfattet af § 2, nr. 4, eller § 7, der udgøres af en supplerende engangsydelse, til en kapitalforsikring i pensionsøjemed, når overdragelsen sker som led i en overførsel af pensionstilsagnene efter kapitel 12 i lov om firmapensionskasser, som led i en bestandsoverdragelse efter §§ 195 og 196 i lov om forsikringsvirksomhed eller som led i en fusion som nævnt i selskabsskattelovens § 13 H."

Følgende fremgår af Den juridiske vejledning afsnit C.A.10.2.7.2:

"Indbetaling på en forkert ordning
Indsætter ejeren ved en fejl et beløb på en arbejdsgiveradministreret ordning i stedet for på en privat ordning, eller indbetaler arbejdsgiveren ved en fejl på en privat kapitalpensionsordning, i stedet for på en arbejdsgiveradministreret ordning, kan fradrag og bortseelsesret gennemføres, selv om ordensbestemmelserne i bekendtgørelser og cirkulærer under pensionsbeskatningsloven ikke er overholdt.

Betingelsen er dog, at indbetalingen er sket efter pensionsbeskatningsloven. Det indebærer, at der er tale om en ordning, der opfylder lovens krav, og at indbetalingen er sket rettidigt. For pensionsordninger, hvor der gælder et indbetalingsmaksimum for, hvor store indbetalinger, der kan foretages, er det yderligere et krav, at indbetalingsmaksimum ikke er overskredet.

Det kan i sådanne tilfælde tillades, at indbetalingen flyttes til den relevante ordning med virkning fra tidspunktet for indbetaling til den forkerte pensionsordning. Denne praksis gælder imidlertid kun ordninger af samme type, hvorved forstås flytninger fra en arbejdsgiveradministreret ratepension til privat ratepension eller omvendt. Det samme gælder med hensyn til aldersforsikringer, aldersopsparinger samt ordninger med løbende udbetalinger.

Det gælder derimod ikke flytning af midler fra en type pensionsordning til en anden, eksempelvis flytning mellem arbejdsgiveradministreret kapitalpension og arbejdsgiveradministreret ratepension. Se TfS 1998, 682 TSS."

Det følger af Told- og Skattestyrelsens afgørelse af 11. maj 1999, offentliggjort i TfS 1999,738, at fejldispositionen skal have været så åbenbar, at den ikke giver anledning til tvivl.

Det følger af Landsskatterettens afgørelse af 6. september 2016, offentliggjort som SKM2016.628.LSR, at der i konkrete tilfælde kan gives tilladelse til korrektion af fejl foretaget af ejeren af pensionsordningen uden for ansættelsesforhold, hvis det blandt andet kan dokumenteres, at der er tale om en åbenbar fejldisposition, som kan annulleres civilretligt, eller ejeren af pensionsordningen straks retter henvendelse til Skatteforvaltningen og pengeinstituttet for at få rettet fejlen.

Landsskatteretten fandt i midlertidigt i SKM2016.628.LSR, at der ikke kunne ske korrektion, idet det ikke var godtgjort, at der var tale om en sådan åbenbar fejldisposition, at der efter praksis kunne ske tilbagebetaling. Skatteyderen havde ved en fejl underskrevet og afleveret en blanket fra sin bank om udbetaling af ratepension. Skatteyderen havde ønsket udbetaling fra sin aldersopsparing, men banken havde udleveret en forkert blanket til dette formål, hvilket hverken skatteyderen eller banken havde opdaget.

Det følger af Landsskatterettens afgørelse af 4. december 2017, offentliggjort som SKM2017.735.LSR, at der efter en konkret vurdering kunne ske tilbagebetaling af et beløb hidrørende fra et ejendomssalg i udlandet indbetalt til en alderspension uden afgiftsbetaling. Banken ville normalt have afvist indbetalingen, da den oversteg den maksimale indbetalingsgrænse, og skatteyderen reagerede hurtigt efter overførslen ved at kontakte banken.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten bemærker, at der i pensionsbeskatningsloven generelt ikke er hjemmel til at tillade korrektioner af foretagne indbetalinger til eller udbetalinger fra en pensionsordning. Enhver form for udbetaling eller disposition over en pensionsordning i utide betragtes som en afgiftspligtig udbetaling. Til sådanne udbetalinger hører normalt også korrektion af "fejlagtige" indbetalinger ved tilbageførsel.

Som udgangspunkt skal der være en konkret hjemmel til korrektion af en pensionsordning. Foretagne indbetalinger skal derfor anses for indbetalt på den konkrete pensionsordning og kan derfor kun udbetales til ejeren af ordningen mod betaling af afgift eller overføres til en anden pensionsordning efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 41.

Klageren har den 12. april 2023 underskrevet en aftale med [finans1]/[finans2] om at oprette en privat livsvarig livrente i [virksomhed2].

Klagerens selskab og arbejdsgiver, [virksomhed1] ApS, har den 1. maj 2023 indbetalt 500.000 kr. på klagerens private livsvarige livrente i [virksomhed2] med aftalenummer [...46].

[finans1]/[finans2] har den 18. januar 2024 anmodet om at ændre pensionsindbetalingen på klagerens private livsvarige livrente til en arbejdsgiveradministreret ratepensionsordning, således at indbetalingen skal anses for at være indbetalt på en arbejdsgiveradministreret ratepensionsordning med tilbagevirkende kraft uden betaling af afgift. Denne anmodning er ikke imødekommet af Skattestyrelsen.

[finans1]/[finans2] har overfor Skattestyrelsen bekræftet, at [finans1]/[finans2] begik en fejl ved at oprette pensionsaftalen som en privat livsvarig livrente.

Landsskatteretten finder efter en konkret vurdering, at der i forbindelse med klagerens arbejdsgivers pensionsindbetaling, herunder [finans1]/[finans2]s oprettelse af den private livsvarige livrente, ikke er sket en sådan åbenbar fejldisposition, der ikke giver anledning til nogen tvivl, at der kan ske en korrektion af den private livsvarige livrente til en arbejdsgiveradministreret ratepension. Der henvises til SKM2016.628.LSR.

Landsskatteretten har herved lagt vægt på, at klageren modtog og underskrev pensionsbeviset fra [virksomhed2] om aftale med [finans1]/[finans2], og at det fremgår af aftalen, at der indbetales 500.000 kr. i indkomståret 2023 på en pensionsordning med løbende udbetalinger, bortset fra ophørende livrenter.

Det forhold, at [finans1]/[finans2] har oplyst, at [finans1]/[finans2] begik en fejl, kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster på den baggrund Skattestyrelsens afgørelse.