Kendelse af 09-05-2025 - indlagt i TaxCons database den 12-06-2025

Journalnr. 24-0055412

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2021

Forhøjelse af skattepligtig indkomst

231.297 kr.

0 kr.

Forhøjes til 277.201 kr.

Indkomståret 2022

Forhøjelse af skattepligtig indkomst

294.164 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 2. januar 2019. Selskabet er ejet og drevet af [person1]. Selskabet er registreret under branchekoden 433410 "Malerforretning". Selskabets formål er at drive malervirksomhed samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har selskabet været registreret med en ansat og et årsværk i 4. kvartal 2019. I 2020 har selskabet haft en til to ansatte og årsværk mellem 0,9 og 1,86. I 2021 har selskabet haft en til to ansatte og årsværk mellem 0,83 og 1,56. I 2022 har selskabet haft en til to ansatte og årsværk mellem 1 og 1,29.

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har været momsregistreret siden den 1. februar 2019 og har været registreret for A-skat og AM-bidrag siden den 2. januar 2019.

Selskabet har oplyst skattepligtig indkomst til -65.945 kr. i 2021 og -78.744 kr. i 2022.

Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol af selskabet anmodet selskabet om at indsende regnskabsmateriale. Selskabet har ikke imødekommet anmodningen med henvisning til retssikkerhedslovens § 10.

Skattestyrelsen har herefter indhentet selskabets bankkontoudtog i [finans1] og [finans2].

Skattestyrelsen har den 22. september 2023 modtaget bankkontoudtog fra [finans2] for perioden 10. februar 2021 til den 14. september 2023.

Skattestyrelsen har den 9. oktober 2023 modtaget bankkontoudtog fra [finans1] for perioden 31. marts 2019 til 31. december 2023.

Skattestyrelsen har skønnet selskabets omsætning ud fra indsætningerne på selskabets bankkonto og selskabets salgsmoms.

Selskabets salgsmoms er opgjort til henholdsvis 342.170 kr. i 2021 og 215.987 kr. i 2022. Omregnet svarer dette til en omsætning på 1.368.680 kr. ekskl. moms i 2021 og 863.948 kr. ekskl. moms i 2022. I opgørelsen af selskabets salgsmoms i 2021 og 2022 har Skattestyrelsen medtaget indsætninger på selskabets bankkonti med eller uden fakturareference i posteringsteksten.

Skattestyrelsen har skønnet selskabets fradrag for driftsudgifter ud fra selskabets angivne købsmoms, fratrukket udgifter til fiktive underleverandører, men tillagt indberettede lønudgifter, samt udgifter, der af Skattestyrelsen er anset for at være udgifter til uregistreret arbejdskraft.

Selskabet har i 2021 angivet købsmoms med 171.376 kr. Momsbeløbet af udgifter til underleverandører, der af Skattestyrelsen er anset for at være fiktive, udgør 40.500 kr. i 2021. Selskabets driftsudgifter inden fratræk af lønudgifter er herefter opgjort til (171.376 kr. - 40.500 kr.) = 130.876 kr. * 4 = 523.504 kr. i 2021 af Skattestyrelsen.

Selskabet har i 2022 angivet købsmoms med 58.415 kr. Selskabets driftsudgifter inden fratræk af lønudgifter er herefter opgjort til 58.415 kr. * 4 = 233.660 kr. i 2022 af Skattestyrelsen.

Selskabet har indberettet følgende AM-bidrag og A-skat, A-indkomst til eIndkomst for indkomstårene 2021 og 2022:

År

Antal ansatte

Løn før AM-bidrag

AM-bidrag

A-skat

2021

3

431.424 kr.

34.511 kr.

113.589 kr.

2022

2

414.868 kr.

33.185 kr.

126.233 kr.

Udover indberettede lønninger er yderligere 202.500 kr. anset for at være fradragsberettigede lønudgifter i 2021, idet selskabets udgifter til to underleverandører er anset for rettelig at være anvendt til aflønning af uregistreret arbejdskraft.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst skønsmæssigt med 231.297 kr. i 2021 og 294.164 kr. i 2022. Forhøjelsen skyldes dels, at der er foretaget ændringer i selskabets omsætning, dels at selskabet er blevet nægtet fradrag for udgifter til underleverandører, mens selskabet i stedet har ret til fradrag for lønudgifter til uregistreret arbejdskraft.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

" 3.3. Vores bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen vil opgøre den skattepligtige indkomst skønsmæssigt, jævnfør skattekontrollovens § 74, da vi ikke har modtaget selskabets regnskabsmateriale, som kan danne grundlag for opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Selskabet skattepligtig indkomst er opgjort på baggrund af selskabets bankkonti og oplysninger fra kontroller af anvendte underleverandører, og er skattepligtig indkomst, jævnfør statsskattelovens § 4.

År 2019 (kr.)

År 2020 (kr.)

År 2021 (kr.)

År 2022 (kr.)

Oplyst skattepligtig indkomst

35.053

-17.498

-65.945

-78.744

Ansat skattepligtig omsætning ekskl. moms

Note 1

Note 2

Note 3

Note 4

734.780

1.427.044

1.322.780

863.948

- ansat driftsudgifter ekskl. moms

Note 5

-167.544

Note 6

-370.048

Note 7

-523.504

Note 8

-233.660

- udgifter til løn, jævnfør eIndkomst

-474.769

-291.196

-431.424

-414.868

- skønnet løn til "sorte" ansatte jf. punkt 2.3 og punkt 2

-62.500

-783.298

-202.500

0

Ansat skattepligtige indkomst

29.967

*-17.498

165.352

215.420

* Skattestyrelsen har på grund af manglende regnskabsmateriale beregnet selskabets skattepligtige indkomst til den oplyste skattepligtige indkomst, se bemærkning til skønnet løn til "sorte" ansatte under punkt 2.3.

Indkomståret 2019 ændres i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, da det er Skattestyrelsens opfattelse, at I har handlet forsætligt eller groft uagtsom ved ikke at selvangive den korrekte indkomst for året, ved brug af fiktive underleverandør.

Note 1

Beregnet omsætning ekskl. moms ud fra angivet salgsmoms (angivet salgsmoms 183.695 kr. x 4 = 734.780 kr.)

Note 2

Beregnet omsætning ekskl. moms ud fra angivet salgsmoms (angivet salgsmoms 356.761 x 4 = 1.427.044 kr.)

Note 3

Ansat omsætning ekskl. moms, jævnfør punkt 1.3 (ansat salgsmoms 330.695 kr. x 4 = 1.322.780 kr.)

Note 4

Ansat omsætning ekskl. moms, jævnfør punkt 1.3 (ansat salgsmoms 215.987 kr. x 4 = 863.948 kr.)

Note 5

Beregnet driftsudgifter ekskl. moms ud fra angivet købsmoms - ej godkendt underleverandør, jævnfør punkt 1.1 og 1.3 (angivet købsmoms 54.386 kr. - ej godkendt købsmoms 12.500 = 41.886 kr. x 4 = 167.544 kr.)

Note 6

Beregnet driftsudgifter ekskl. moms ud fra angivet købsmoms - ej godkendt underleverandør, jævnfør punkt 1.1 og 1.3 (angivet købsmoms 295.337 kr. - ej godkendt købsmoms 202.825 = 92.512 kr. x 4 = 370.048 kr.)

Note 7

Beregnet driftsudgifter ekskl. moms ud fra angivet købsmoms - ej godkendt underleverandør, jævnfør punkt 1.1 og 1.3 (angivet købsmoms 171.376 kr. - ej godkendt købsmoms 40.500 = 130.876 kr. x 4 = 523.504 kr.)

Note 8

Beregnet driftsudgifter ekskl. moms ud fra angivet købsmoms, jævnfør punkt 1.1 (angivet købsmoms 58.415 kr. x 4 = 233.660 kr.)

Den opgjorte omsætning er skattepligtig, jævnfør statsskattelovens § 4 og de opgjorte driftsudgifter er fradragsberettigede, jævnfør statsskattelovens § 6, stk.1, litra a.

Endvidere kan der ikke godkendes fradrag for ovenstående underleverandører, jævnfør punkt 1.1 og 1.3, da I ikke har dokumenteret, at arbejdet er leveret og udført.

Efter vores opfattelse bevirker den række udsædvanlige forhold, som er beskrevet ovenfor under punkt 1.1, at der er betydelig og berettiget tvivl om fakturaernes/betalingernes realitet, og at I derfor har en skærpet bevisbyrde, jævnfør SKM2009.325.ØLR.

Den skattepligtige indkomst for indkomstårene 2019, 2020, 2021 og 2022 er opgjort til henholdsvis 29.967 kr., -17.498 kr., 165.352 kr. og 215.420 kr. Det skal bemærkes, at der er selvangivet en skattepligtige indkomst for indkomstårene 2019, 2020, 2021 og 2022 på henholdsvis 35.035 kr., - 17.498 kr., -65.945 kr. og -78.744 kr., hvorfor ændringen af den skattepligtige indkomst for indkomstårene 2019, 2020, 2021 og 2022 bliver på henholdsvis -5.086 kr., 0 kr., 231.297 kr., og 294.164 kr.

Skattestyrelsen godkender fradrag for indberettet løn og beregnet løn af fiktive fakturaer efter statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a.

Den samlede ændring af den skattepligtige indkomst udgør således 520.375 kr.

Indkomstår

Oplyst skattepligtig ind- komst (kr.)

Ansat skattepligtig ind- komst (kr.)

Ændring af den skatteplig-tige indkomst (kr.)

2019

35.053

29.967

-5.086

2020

-17.498

-17.498

0

2021

-65.945

165.352

231.297

2022

-78.744

215.420

294.164

I alt

520.375

3.4. Det juridiske grundlag

Forvaltningsloven

Frister

Den almindelige frist for at ændre jeres skatteansættelse vedrørende indkomståret 2019 var den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Skatteansættelsen for indkomståret 2019 ændres i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, da det er Skattestyrelsens opfattelse, at I har handlet forsætligt eller groft uagtsom ved ikke at selvangive den korrekte indkomst for året, ved brug af fiktive underleverandør.

Jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 kan en ansættelse kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Skattestyrelsen er indenfor 6 måneders fristen.

6 måneders fristen regnes først fra den 9. oktober 2023, hvor Skattestyrelsen har modtaget bankkontoudtog fra [finans1], og fået kundskab med betalingen til underleverandør [virksomhed2] ApS.

..."

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om nedsættelse af selskabets skattepligtige indkomst med 231.297 kr. 2021 og 294.164 kr. i 2022.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"Skattepligtig indkomst og Forældelse:

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort selskabets skattepligtige indkomst uden tilstrækkeligt grundlag. Vi påpeger, at krav vedrørende ændring af den skattepligtige indkomst for perioder før 2021, der er 3 år og fire måneder før afgørelsens dato er forældet i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, hvor det fremgår, at retten til den ordinære genoptagelse er 1. maj i det fjerde indkomstår efter indkomstårets udløb.

I henhold til statsskattelovens § 4 og § 6, stk. 1, litra a, skal selskabets skattepligtige indkomst opgøres på grundlag af de faktiske indtægter og fradragsberettigede omkostninger.

Konklusion:

På baggrund af ovenstående anmoder vi om, at Skatteankestyrelsen omgør Skattestyrelsens afgørelse og anerkender selskabets ret til fradrag for købsmoms, korrekt afregning af A-skat og am-bidrag samt en korrekt opgørelse af den skattepligtige indkomst, og at de dele af afgørelsen, der vedrører forældede perioder, annulleres.

..."

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst skønsmæssigt med 231.297 kr. i 2021 og med 294.164 kr. i 2022.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med gældende regler. Den erhvervsdrivende har pligt til efter anmodning fra skatteforvaltningen at indsende det regnskabsmateriale, som er nødvendig for forvaltningens kontrol. Dette fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Kravene til regnskabet fremgår af årsregnskabsloven og bogføringsloven. Af bogføringslovens § 7, stk. 3, og § 9, stk. 1-2, og § 11, stk. 1, fremgår, at regnskabet skal føres løbende og skal kunne afstemmes med beholdningerne.

Det er tillige et krav, at enhver transaktion bliver registreret, at registreringerne er dokumenteret med bilag, og at bilagene indeholder de oplysninger, som er nødvendige for at identificere kontrolsporet.

Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller opfylder regnskabet ikke kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 74, jf. §§ 53, stk. 3, og 6, stk. 3.

Af bestemmelsens stk. 3 fremgår, at skønnet skal foretages ud fra relevante oplysninger om den skattepligtige indkomst herunder navnlig den skattepligtige indkomst fra tidligere år, årsopgørelser, forskudsregistreringer, oplysninger fra indberetningspligtige, moms, afgifter og oplysninger om bruttoavancen for indkomståret og tidligere indkomstår.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Selskabet har oplyst at have en skattepligtig indkomst på -65.945 kr. i 2021 samt på -78.744 kr. i 2022.

Skattestyrelsen har anmodet om selskabets regnskabsmateriale for indkomstårene 2021 og 2022. Selskabet har ikke fremsendt regnskabsmateriale og har til Skattestyrelsen oplyst, at selskabet ikke ønsker at indsende regnskabsmateriale med henvisning til retssikkerhedslovens § 10. Skattestyrelsen har som følge heraf opgjort selskabets skattepligtige indkomst efter et skøn.

Der er ikke fremlagt materiale eller yderligere oplysninger i forbindelse med klagesagen, som ikke allerede forelå på tidspunktet for Skattestyrelsens afgørelse.

Skattestyrelsen har foretaget skønnet over selskabets omsætning på baggrund af indsætninger på selskabets bankkonti og selskabets momsangivelser.

Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. 24-0051521 vedrørende selskabets momstilsvar stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om forhøjelse af selskabets salgsmoms i perioden 1. januar 2021 til 31. december 2022.

Landsskatteretten tilslutter sig på denne baggrund Skattestyrelsens opgørelse af selskabets omsætning ekskl. moms på 863.948 kr., for så vidt angår indkomståret 2022. Skattestyrelsen har imidlertid lavet en opgørelsesmæssig fejl i forbindelse med omsætningen for 2021, idet styrelsen fejlagtigt har fastsat omsætningen til 1.322.780 kr., jf. note 3 i opgørelsen, hvor der er taget udgangspunkt i, at salgsmomsen er ansat til 330.695 kr. Salgsmomsen er retteligt ansat til 342.170 kr., hvorfor retten finder, at omsætningen udgør 342.170 * 4 = 1.368.680 kr. i indkomståret 2022.

Retten har derudover - også i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. 24-0051521 - stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om nægtelse af fradrag for købsmoms for udgifter til fiktive underleverandører, blandt andet med den begrundelse, at der ikke kan være sket levering af de påståede ydelser. I afgørelsen af klagesagen med sagsnr. 24-0051191 om selskabets indeholdelsespligt har retten ligeledes stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at selskabet skal efterbetale manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag vedrørende udgifterne til underleverandørerne i 2021, idet udgifterne anses for at være anvendt til aflønning af uregistreret arbejdskraft.

Retten tilslutter sig på denne baggrund Skattestyrelsens opgørelse over selskabets fradragsberettigede driftsomkostninger, hvor der er taget udgangspunkt i selskabets angivne købsmoms, med fradrag af udgifter til fiktive underleverandører og tillæg af udgifter til indberettet og omkvalificeret løn. Fradraget udgør dermed 1.157.428 kr. i 2021 og 648.528 kr. i 2022.

Selskabets skattepligtige indkomst udgør herefter 1.368.680 - 1.157.428 = 211.252 kr. i indkomståret 2021 og 863.948 kr. - 648.528 kr. = 215.420 kr. i indkomståret 2022.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse for indkomståret 2021, mens afgørelsen stadfæstes for indkomståret 2022.