Kendelse af 09-05-2025 - indlagt i TaxCons database den 14-06-2025

Journalnr. 24-0051521

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med i alt 340.433 kr. for perioden fra den 1. oktober 2019 til den 31. december 2022. Forhøjelsen skyldes ændring af selskabets salgsmoms samt nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til ni underleverandører.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 2. januar 2019. Selskabet er ejet og drevet af [person1]. Selskabet er registreret under branchekoden 433410 "Malerforretning". Selskabets formål er at drive malervirksomhed samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har selskabet været registreret med en ansat og et årsværk i 4. kvartal 2019. I 2020 har selskabet haft en til to ansatte og årsværk mellem 0,9 og 1,86. I 2021 har selskabet haft en til to ansatte og årsværk mellem 0,83 og 1,56. I 2022 har selskabet haft en til to ansatte og årsværk mellem 1 og 1,29.

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har været momsregistreret siden den 1. februar 2019 og har været registreret for A-skat og AM-bidrag siden den 2. januar 2019.

Selskabet har for perioden 1. kvartal 2019 til 4. kvartal 2020 angivet moms kvartalsvis. Herefter har selskabet angivet moms halvårligt. Selskabet har angivet følgende momstilsvar:

Periode

Salgsmoms

Moms af udenlandske ydelseskøb

Købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal 2019

16.793 kr.

0 kr.

722 kr.

16.071 kr.

2. kvartal 2019

51.858 kr.

0 kr.

6.110 kr.

45.748 kr.

3. kvartal 2019

82.936 kr.

0 kr.

23.114 kr.

59.822 kr.

4. kvartal 2019

32.108 kr.

0 kr.

24.440 kr.

7.668 kr.

I alt 2019

183.695 kr.

0 kr.

54.386 kr.

129.309 kr.

1. kvartal 2020

23.261 kr.

37 kr.

1.987 kr.

21.311 kr.

2. kvartal 2020

42.981 kr.

1.469 kr.

41.434 kr.

3.016 kr.

3. kvartal 2020

117.113 kr.

1.068 kr.

116.650 kr.

1.531 kr.

4. kvartal 2020

173.406 kr.

187 kr.

135.266 kr.

38.327 kr.

I alt 2020

356.761 kr.

2.761 kr.

295.337 kr.

64.185 kr.

1. halvår 2021

159.655 kr.

0 kr.

76.784 kr.

82.871 kr.

2. halvår 2021

149.035 kr.

0 kr.

94.592 kr.

54.443 kr.

I alt 2021

308.690 kr.

0 kr.

171.376 kr.

137.314 kr.

1. halvår 2022

85.616 kr.

0 kr.

33.657 kr.

51.959 kr.

2. halvår 2022

79.244 kr.

0 kr.

24.758 kr.

54.486 kr.

I alt 2022

164.860 kr.

0 kr.

58.415 kr.

106.445 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol af selskabet anmodet selskabet om at indsende regnskabsmateriale. Selskabet har ikke imødekommet anmodningen med henvisning til retssikkerhedslovens § 10.

Skattestyrelsen har herefter indhentet selskabets bankkontoudtog i [finans1] og [finans2].

Skattestyrelsen har den 22. september 2023 modtaget bankkontoudtog fra [finans2] for perioden 10. februar 2021 til den 14. september 2023.

Skattestyrelsen har den 9. oktober 2023 modtaget bankkontoudtog fra [finans1] for perioden 31. marts 2019 til 31. december 2023.

Salgsmoms

Selskabet har angivet salgsmoms i henhold til det ovenfor anførte.

Det fremgår af kontoudtog fra selskabets bankkonto i [finans2], at der i 2021 er indsætninger for i alt 1.710.851 og i 2022 for i alt 1.079.937 kr.

Købsmoms

Det fremgår af bankkontoudtog fra selskabets banker, at selskabet har anvendt ni underleverandører i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021.

Underleverandør

periode

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

[virksomhed2] ApS

2019

50.000 kr.

12.500 kr.

62.500 kr.

[virksomhed3] ApS

2020

40.000 kr.

10.000 kr.

50.000 kr.

[virksomhed4] ApS

2020

128.800 kr.

23.200 kr.

161.000 kr.

[virksomhed5] ApS

2020

120.000 kr.

30.000 kr.

150.000 kr.

[virksomhed6] ApS

2020

100.000 kr.

25.000 kr.

125.000 kr.

[virksomhed7] ApS

2020

150.000 kr.

37.500 kr.

187.500 kr.

[virksomhed8] ApS

2020

275.500 kr.

68.875 kr.

344.375 kr.

[virksomhed9] ApS

2021

100.000 kr.

25.000 kr.

125.000 kr.

[virksomhed10] ApS

2021

62.000 kr.

15.500 kr.

77.500 kr.

Total

1.026.300 kr.

256.575 kr.

1.282.875 kr.

Følgende forhold gør sig gældende for underleverandørerne:

[virksomhed2] ApS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed2], er startet den 8. september 2015. [virksomhed2] er taget under konkursbehandling den 19. januar 2021, og [virksomhed2] er opløst efter konkurs den 18. juli 2022. [virksomhed2] har været registreret under branchekoden 821100 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchen 466300 "Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed". [virksomhed2]s formål har været at drive restaurant samt dermed beslægtet virksomhed.

Ifølge CVR har [virksomhed2] i den påklagede periode ikke været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] ikke har været registreret som arbejdsgiver, og at [virksomhed2] ikke har angivet A-skat og AM-bidrag.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] har været momsregistreret.

Ifølge bankkontoudtog fra selskabets bank har selskabet afholdt følgende udgift til [virksomhed2]:

Bankdato

Banktekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

26.11.2019

Bgs [virksomhed2] ApS

50.000 kr.

12.500 kr.

62.500 kr.

Selskabet har ikke fremlagt købsfakturaen, samarbejdsaftale eller anden dokumentation.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] har udstedt fakturaer, hvor der har været anført en bankkonto som betalingsreference, der ikke tilhører [virksomhed2]. Bankkontoen tilhører betalingsplatformen [finans3] A/S. Fra [finans3] A/S er betalingen blevet videreført til udenlandske selskaber.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] ikke har afholdt almindelige driftsudgifter.

[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed3], er startet den 11. juli 2019. [virksomhed3] er taget under konkursbehandling den 11. november 2020, og [virksomhed3] er den 16. juni 2021 opløst ved konkurs. [virksomhed3] har været registreret med branchekode 431200 "Forberedende byggepladsarbejde" og bibranchen 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed3]s formål har været at drive restaurationsvirksomhed.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] har været registreret for moms i perioden 20. juni 2019 til 13. november 2020. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed3] har angivet et mindre momstilsvar i 2019, og at der i 2020 ikke er angivet moms.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] har været registreret som arbejdsgiver i perioden 2. marts 2020 til 13. november 2020 og har angivet A-indkomst, A-skat og AM-bidrag af mindre omfang.

Af CVR fremgår ingen ansatte efter februar 2020.

Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed3], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed3] til selskabet:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

26.06.2020

465

[adresse1] spartling filt maling af 197 kvm hus - 1.stk a 40.000 kr.

40.000 kr.

10.000 kr.

50.000 kr.

Fakturaen indeholder en beskrivelse af arbejdssted og det udførte arbejde i form af spartling, filt og maling af 197 kvm stort hus. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvem der har udført arbejdet, eller hvornår arbejdet er udført.

Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation vedrørende samarbejdet.

Det fremgår af bankkontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt fakturanr. 465.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] har anvendt 17 forskellige bankkonti til betalinger. Skattestyrelsen har videre oplyst, at flere af kontohaverne ikke ses at have haft tilknytning til [virksomhed3].

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] har leveret ydelser indenfor mange brancher, blandt andet vagtservice, som kræver godkendelse.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke har afholdt driftsudgifter.

[virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], er startet den 19. marts 2020. [virksomhed4] blev taget under konkursbehandling den 15. juli 2021. [virksomhed4] er registreret med branchekode 282200 "Fremstilling af løfte- og håndteringsudstyr" og bibranchekode 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed4]s formål er at drive virksomhed ved formidling af salg af håndteringsudstyr til tunge løft i såvel indland som udland samt hermed efter ledelsens skøn beslægtet virksomhed.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] har været registreret for moms i perioden 8. juni 2020 og frem. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed4] ikke har været registreret med arbejdsgiverpligterne AM-bidrag og A-skat.

Ifølge CVR har [virksomhed4] ikke haft ansatte.

Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed4], foreligger der to fakturaer udstedt af [virksomhed4] til selskabet:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

31.07.2020

80127

Nr. 4000 Indlejning maler - 1 stk. a 40.000 kr.

40.000 kr.

10.000 kr.

50.000 kr.

07.08.2020

80137

Arbejdsplads: [adresse2] - indlejning af maler - 3 malersvende. Nr. 4000 Indlejning af maler - 444 timer a 200 kr.

88.800 kr.

22.200 kr.

111.000 kr.

Total

128.800 kr.

32.200 kr.

161.000 kr.

Faktura 80127 indeholder teksten "indlejning af maler". Af fakturaen fremgår ikke, hvilken slags arbejde, der er udført, hvor arbejdet er udført, hvornår arbejdet er udført og hvem, som har udført arbejdet.

Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.

Det fremgår af bankkontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt faktura 80137 til [virksomhed4].

Derimod fremgår faktura 80127 ikke som værende betalt fra selskabets bankkonto i [finans1].

Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen fra SØIK har modtaget fakturaer udstedt fra [virksomhed4] på i alt 52.786.128 kr. inklusive moms vedrørende næsten udelukkende fakturering af timer i forbindelse med udlejning af mandskab til diverse opgaver.

[virksomhed5] ApS , CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed5], er startet den 13. maj 2020. [virksomhed5] er taget under konkursbehandling den 12. juni 2022. [virksomhed5] er registreret med branchekode 259900 "Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n." og bibranchekode 433200 "Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed". [virksomhed5]s formål er at drive virksomhed med udvikling og produktion af andre færdige metalprodukter - branchekode 259900 - samt andre dermed efter direktionens skøn beslægtede formål.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] har været momsregistreret fra den 14. maj 2020 til den 12. januar 2022. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed5] ikke har været registreret som arbejdsgiver.

Der fremgår ingen ansatte af CVR.

Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed5], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed5] til selskabet:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

25.09.2020

30151

Periode 01-09-2020 til 25-09-2020 - Nr. 4000 5 x lejligheder plus trappeopgang - antal 600 timer a 200 kr.

120.000 kr.

30.000 kr.

150.000 kr.

Fakturaen indeholder ikke en beskrivelse af det udførte arbejde, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.

Det fremgår af bankkontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt faktura 30151

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] i perioden fra den 29. juni 2020 til 15. december 2020 har udstedt fakturaer for et samlet beløb på 19.105.110 kr. inkl. moms.

[virksomhed6] ApS , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed6], er startet den 21. februar 2018. [virksomhed6] er den 12. marts 2021 taget under konkursbehandling, og [virksomhed6] er den 21. november 2022 opløst efter konkurs. [virksomhed6] har været registreret med branchekode 433900 "Anden bygningsfærdiggørelse" og bibranchekoderne 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 4619000 "Agenturhandel med blandet sortiment". [virksomhed6]s formål har været at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt aktivitet tilknyttet hertil.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] har været momsregistreret siden den 21. februar 2018. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed6] har været registreret for A-skat og AM-bidrag siden den 1. maj 2018.

Af CVR fremgår, at [virksomhed6] har haft følgende ansatte i 2020:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

Januar 2020

4

3

Februar 2020

6

5

Marts 2020

7

5

April 2020

5

3

Maj 2020

6

4

Juni 2020

1

0,46

Juli 2020

1

0,41

August 2020

1

0,42

Efter august 2020 fremgår ingen ansatte af CVR.

Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed6], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed6] til selskabet:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

06.10.2020

2741

10-09-2020 til 30-09-2020

Udført arbejde 500 timer a 200 kr.

100.000 kr.

25.000 kr.

125.000 kr.

Faktura 2741 indeholder en beskrivelse af en periode, hvor der er udført 500 timers arbejde a 200 kr. Fakturaen indeholder ikke en beskrivelse af det udførte arbejde, hvor arbejdet er udført og hvem, der har udført arbejdet.

Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.

Det fremgår af bankkontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt fakturanr. 2741.

Skattestyrelsen har oplyst, at der på [virksomhed6]s konto ikke er umiddelbare tegn på betaling af driftsomkostninger, ligesom [virksomhed6] ikke har haft lønudgifter eller udgifter til underleverandører, der ville have gjort det muligt at levere de fakturerede ydelser.

[virksomhed7] ApS, CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed7] er startet den 23. september 2021. [virksomhed7] er taget under konkursbehandling den 26. januar 2022. [virksomhed7] er opløst efter konkurs den 29. december 2023. [virksomhed7] har været registreret med branchekode 433410 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchekode 782000 "Vikarbureauer". [virksomhed7]s formål har været at sælge marketings service med samt hermed beslægtet virksomhed.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] har været momsregistreret fra den 1. juli 2015 og frem til den 26. januar 2022. [virksomhed7] har angivet moms kvartalsvis.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] har været registreret for A-skat og AM-bidrag fra den 16. september 2019 og frem til den 29. december 2023. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed7] ikke har indberettet lønninger i perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2021. Der er foretaget 0-indberetnnger for januar 2021, februar 2021 og marts 2021.

Ifølge CVR har [virksomhed7] været registreret med følgende ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

Januar 2020

2

0,5

Februar 2020

1

0,27

Marts 2020

1

0,25

April 2020

1

1

Maj 2020

1

1

Juni 2020

2

2

Juli 2020

0

0

Efter juli 2020 fremgår ingen ansatte.

Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed7], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed7] til selskabet:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

01.11.2020

472

Arbejde sted: [adresse3] Træværk 1 stk. a 110.000 materialer 1 stk. a 30.000 Leje af maskiner

150.000 kr.

37.500 kr.

187.500 kr.

Faktura 472 indeholder en lokation samt oplysninger om udgifter til materialer og leje af maskiner. Fakturaen indeholder ikke en beskrivelse af det udførte arbejde, hvornår arbejdet er udført og hvem, der har udført arbejdet.

Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.

Det fremgår af kontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt fakturanr. 472.

Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer udstedt af [virksomhed7] er blevet afregnet til adskillige bankkonti, og at [virksomhed7] ikke har råderet over flere af disse bankkonti.

Skattestyrelsen har derudover oplyst, at langt størstedelen af de af [virksomhed7] fakturerede beløb efterfølgende er blevet videreført til udlandet.

Endelig har Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed7] har faktureret for transportydelser, men at [virksomhed7] ikke har rådet over et køretøj.

[virksomhed8] ApS , CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed8], er startet den 5. juni 2013. [virksomhed8] er stiftet af [virksomhed11] ApS. [virksomhed8]s legale og reelle ejer er [person2]. [virksomhed8] blev taget under konkursbehandling den 21. september 2021. [virksomhed8] er registreret med branchekode 431200 "Forberedende byggepladsarbejder" og bibranchekoderne 782000 "Vikarbureauer" og 494100 "Vejgodstransport". Selskabets formål har været at drive virksomhed ved at yde forretning service og administration af søster- og datterselskaber.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed8] har været registreret for moms siden den 6. april 2020 og for A-skat og AM-bidrag fra den 1. april 2020 til den 16. februar 2021.

Af CVR fremgår ingen ansatte.

Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed8], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed8] til selskabet:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

27.11.2020

1691

Arbejdssted: [adresse3], [by1], spartle 2 gange male 2 gange træværk 95.000 plus moms, leje af maskiner 10.000 plus moms - antal 1 stk. a 135.000

135.000 kr.

33.750 kr.

168.750 kr.

Fakturaen indeholder en beskrivelse af arbejdssted og en beskrivelse af udført arbejde og materialer. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvem der har udført arbejdet, eller hvornår arbejdet er udført.

Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har betalt 171.875 kr. til et kontonummer tilhørende en privat person. Det samme kontonummer står anført på fakturaen. Af bankteksten fremgår "Bgs Regning indlejning".

Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed8] anvender 11-12 forskellige pengeinstitutter tilhørende forskellige lønmodtagere og virksomheder, der ikke har tilknytning til [virksomhed8].

Endelig har Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed8] ikke har ført bogholderi, og at der ikke har været tegn på driftsomkostninger, der antyder normal virksomhedsdrift.

[virksomhed9] ApS, CVR-nr. [...9], herefter [virksomhed9], er startet den 16. august 2019. [virksomhed9] er taget under konkursbehandling den 29. juni 2021. [virksomhed9] har været registreret med branchekode 702200 "Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse" og bibrancherne 782000 "Vikarbureauer" og 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed9]s formål har været at drive rådgivning indenfor byggeri samt anden økonomisk rådgivning indenfor bolig- og ejendomskøb.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] har været momsregistreret fra den 21. august 2019 til den 29. juni 2021, men [virksomhed9] har ikke angivet nogen moms i perioden 1. kvartal 2020 til 2. kvartal 2021.

Af CVR fremgår ingen ansatte i 2021. Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed9], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed9] til selskabet:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

25.02.2021

122

[adresse4] udført arbejde af 5 lejligheder spartle og maling! 5 gange 20.000 kr. - 1 stk. a 100.000 kr.

100.000 kr.

25.000 kr.

125.000 kr.

Fakturaen indeholder en beskrivelse af udført arbejde i form af maling og spartling i fem lejligheder. Det fremgår ikke af fakturaen, hvor arbejdet er udført, hvornår arbejdet er udført eller hvem, der har udført arbejdet.

Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation for samarbejdet.

Det fremgår af kontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt fakturanr. 122.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] ikke har nogen reel aktivitet.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] har anvendt 23 forskellige bankkonti til betalinger af fakturaerne. Flere af kontohaverne har ikke tilknytning til [virksomhed9]. Skattestyrelsen har videre oplyst, at en af de anvendte konti også anvendes af [virksomhed12] ApS.

Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at [virksomhed9]s bankkonto tømmes systematisk, således at der ikke er midler til rådighed til betaling af moms, A-skat og AM-bidrag.

[virksomhed10] ApS, CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed10], er startet den 25. juni 2020. [virksomhed10] er taget under konkursbehandling den 1. februar 2023, og [virksomhed10] er opløst ved konkurs den 4. juli 2023. [virksomhed10] har været registreret med branchekode 433200 "Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed", og [virksomhed10]s formål er at drive speditørvirksomhed og hermed forbundet virksomhed.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed10] har været registreret for moms siden den 14. september 2020. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed10] har angivet moms med 0 kr. til og med 1. kvartal 2021, og herefter har [virksomhed10] ikke indsendt momsangivelser til Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har den 9. juni 2022 afmeldt selskabet for moms.

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet ikke har været registreret som arbejdsgiver.

Ifølge CVR har [virksomhed10] ikke haft ansatte.

Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed10] foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed10] til selskabet:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

23.07.2021

29

Faktura dato:01-07-2021 til 25-07-2021

Arbejdssted: [adresse5]

Udført arbejde: 5 lejligheder spartle, tapetsering, 80 % af opgaven

1 stk. a 62.000 kr.

62.000 kr.

15.500 kr.

77.500 kr.

Fakturaen indeholder en beskrivelse af udført spartlingsarbejde og tapetsering i fem lejligheder. Arbejdet er udført i perioden den 1. juni 2021 til den 25. juni 2021, og arbejdet er udført i [adresse5]. Det fremgår ikke af fakturaen, hvem der har udført arbejdet.

Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.

Det fremgår af bankkontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt fakturanr. 29.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 340.433 kr. for perioden fra den 1. oktober 2019 til den 31. december 2022. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til ni underleverandører og forhøjet selskabets salgsmoms.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"...

1.3. Vores begrundelse og bemærkninger

Skattestyrelsen vil opgøre selskabets momstilsvar skønsmæssigt, jævnfør opkrævningslovens § 5, stk. 2, da vi ikke har modtaget selskabets regnskabsmateriale, som kan danne grundlag for opgørelse af selskabets momstilsvar.

Selskabets salgs- og købsmoms er opgjort på baggrund af selskabets bankkonti, i [finans1], bilag 10, [finans2], bilag 11, og oplysninger fra kontroller af anvendte underleverandører samt angivet salgs- og købsmoms.

Selskabet skal for hver momsperiode opgøre selskabets salgs- og købsmoms, jævnfør momslovens § 56, stk. 1 og 3 og skal efter udløbet af hver momsperiode angive momstilsvaret til Skattestyrelsen, jævnfør momslovens § 57, stk. 1

Salgsmoms

Skattestyrelsen har sammenholdt beregnet omsætning på baggrund af momsangivelser i forhold til indsætninger på selskabets bankkonti.

For perioden 1. kvartal 2019 og frem til 4. kvartal 2020 stemmer den angivne salgsmoms nogenlunde overens med indsætninger på bankkontoen i [finans1], konto [...43], dog mindre differencer, som kan begrundes med periodisering.

For 1. halvår 2021 og frem til 1. halvår 2023 fremkommer der følgende differencer mellem angivet salgsmoms og indsætninger på selskabets bankkonto i [finans2], konto [...79], som fremgår af nedenstående.

Indsætninger som Skattestyrelsen anser for værende momspligtig omsætning, jævnfør momslovens § 4, da der ud fra bankteksten på hovedparten af indsætningerne fremgår, at der er tale om en fakturabetaling.

Jævnfør momslovens § 46, stk. 1 påhviler det den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, at betale afgiften.

Bilag 12

Periode

Angivet salgsmoms (kr.)

Ansat salgsmoms
(kr.)

Difference (kr.)

Yderligere salgsmoms (kr.)

1. halvår 2021

159.655

166.213

6.558

2. halvår 2021

149.035

175.958

26.923

I alt

308.690

330.695

33.480

33.480

1. halvår 2022

85.616

89.293

3.677

2. halvår 2022

79.244

126.695

47.451

I alt

164.860

215.987

51.127

51.127

1. halvår 2023

32.710

31.210

-1.500

I alt

32.710

31.210

-1.500

-1.500

I alt

83.107

Som det fremgår af ovenstående skal I betale yderligere salgsmoms på 83.107 kr. for perioden 1. halvår 2021 til 1. halvår 2023.

Købsmoms

Skattestyrelsen kan ud fra vores konklusion, under afsnit 1.1 "De faktisk forhold" ikke godkende fradrag for købsmoms, jævnfør momslovens § 37, vedrørende underleverandørerne [virksomhed2] ApS, [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS, [virksomhed6] ApS, [virksomhed7] ApS, [virksomhed8] ApS, [virksomhed9] ApS og [virksomhed10] ApS. Vi anser ikke, at nævnte underleverandører har leveret de fakturerede ydelser, men at der er udstedt fakturaer, der skal dække over den hvidvask, der er sket via selskaberne.

Med udgangspunkt i ovenstående har I ikke godtgjort, at betingelserne for momsfradrag er opfyldt, idet I ikke har dokumenteret, at fakturaerne/betalingerne dækker over levering af reelle ydelser og i givet fald, hvilke ydelser der er tale om.

Vi lægger ved denne vurdering særlig vægt på, at jeres bevisbyrde for, at fakturaerne/betalingerne dække over reelle ydelser skærpes, når der kan rejses berettiget tvivl om fakturaernes/betalinger-nes realitet jf. SKM2009.325 ØLR. Efter vores opfattelse bevirker den række udsædvanlige forhold, som er beskrevet ovenfor, at der er betydelig og berettiget tvivl om fakturaernes/betalinger-nes realitet, og at I derfor har en skærpet bevisbyrde.

Endeligt er de fremfundne fakturaer i sig selv ikke nok til at kunne danne grundlag for fradrag, idet der henvises til momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, nr. 5 og 6, hvor det fremgår, at en faktura skal indeholde specifikke krav om mængden og arten af de leverede ydelser samt oplysning om leveringsperiode/slutdato. Der skal kunne redegøres for art og omfang af leverancer, hvilket i praksis typisk vil sige timesedler, når der er tale om arbejdsydelser.

De fremfundne fakturaer lever således ikke op til kravene i henhold til momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, nr. 5 og 6.

Ifølge bekendtgørelsens § 82 skal virksomheden til dokumentation af virksomhedens købsmoms kunne fremlægge fakturaer og afregningsbilag der opfylder kravene i bekendtgørelsens kapitel 12.

Det har ingen betydning for vores vurdering, at fakturabeløbene er betalt via bankoverførsler eller der er handlet i god tro. Der henvises til SKM.2021.224BR og SKM.2019.231.HR.

Der henvises endvidere til EU-dommen sag 342/87, Genius Holding BV, præmis 13 og 19, hvor det fremgår, at fradragsretten for købsmoms er begrænset til kun at omfatte moms, der svarer til en momspligtig transaktion. Fradragsretten omfatter ikke moms der alene skyldes, at den er anført på fakturaen samt af EU-domstolens sag 712/17, EN.SA Srl, præmis 20 til 25, hvor det fremgår, at det ligger i momsens natur, at en fiktiv transaktion ikke kan give ret til momsfradrag.

Derfor vil der på det foreliggende grundlag ikke kunne opnås momsfradrag for ovenstående underleverandører. Der henvises endvidere til omtalte domme under punkt 1.4.

Det skal bemærkes, at vi retter momstilsvaret vedrørende 4. kvartal 2019 og 2. kvartal 2020 i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, da vi anser at I har handlet forsætligt eller groft uagtsomt ved at anvende fiktive underleverandører. Vi foretager ændringen af momstilsvaret inden for 6. måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, da Skattestyrelsen først har fået kundskab til, at I har betalt underleverandørerne ved modtagelse af bankkontoudtogene fra [finans2] og [finans1], henholdsvis den 22. september 2023 og 9. oktober 2023.

Periode

Angivet købsmoms (kr.)

Ej godkendt købs- moms (kr.)

Ansat købsmoms (kr.)

4. kvartal 2019

[virksomhed2] ApS, cvr.nr. [...2]

-12.500

Totalt

24.440

-12.500

11.940

2. kvartal 2020

[virksomhed3] ApS, cvr.nr. [...3]

-10.000

Totalt

41.434

-10.000

31.434

31.434

3. kvartal 2020

[virksomhed4] ApS, cvr.nr. [...4]

-32.200

[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...5]

-30.000

Totalt

116.650

-62.200

54.450

4. kvartal 2020

[virksomhed6] ApS, cvr.nr. [...6]

-25.000

[virksomhed7] ApS, cvr.nr. [...7]

-37.500

[virksomhed8] ApS, cvr.nr. [...8]

-68.125

135.266

-130.625

4.641

1. halvår 2021

[virksomhed9] ApS, cvr.nr. [...9]

-25.000

Totalt

76.784

-25.000

51.784

2. halvår 2021

[virksomhed10] ApS, cvr.nr. [...10]

-15.500

Totalt

94.592

-15.500

79.092

Totalt for ovenstående perioder

489.166

255.825

233.341

Som det fremgår af ovenstående kan Skattestyrelsen ikke godkende købsmoms vedrørende underleverandører med i alt 255.825 kr. for 4. kvartal 2019, 2. - 4. kvartal 2020, 1. og 2. halvår 2021, jævnfør momslovens § 37.

Momskorrektion

Angivet moms

Ansat moms

Regulering
momstilsvar

(kr.)

Periode

Salgs- moms

(kr.)

Moms af udl. ydelseskøb (kr.)

Købs-moms (kr.)

Diffe- rence

(kr.)

Salgs- moms

(kr.)

Moms af udl. ydel seskøb (kr.)

Købsmoms (kr.)

Difference

(kr.)

4. kvartal 2019

32.108

0

24.440

7.668

32.108

11.940

20.168

12.500

2. kvartal 2020

42.981

1.469

41.434

3.016

42.981

1.469

31.434

13.016

10.000

3. kvartal 2020

117.113

1.068

116.650

1.531

117.113

1.068

54.450

63.731

62.200

4. kvartal 2020

173.406

187

135.266

38.327

173.406

187

4.641

168.952

130.625

1. halvår 2021

159.655

0

76.784

82.871

166.213

0

51.784

114.429

31.558

2. halvår 2021

149.035

0

94.592

54.443

175.958

0

79.092

96.866

42.423

1. halvår 2022

85.616

0

33.657

51.959

89.293

0

33.657

55.635

3.676

2. halvår 2022

79.244

0

24.758

54.486

126.695

0

24.758

101.937

47.451

1. halvår 2023

32.710

0

15.065

17.645

31.210

0

15.065

16.145

-1.500

I alt

338.933

Skattestyrelsen korrigerer selskabets momstilsvar, så selskabet skal betale 338.933 kr. mere i momstilsvar for ovenstående perioder.

Reglerne om, at vi kan opkræve manglende moms står i opkrævningslovens § 5, stk. 1.

1.4. Det juridiske grundlag

Skatteforvaltningsloven

Frister

Det skal bemærkes, at den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 31 er overskredet for fastsættelse af afgiftstilsvaret vedrørende 4. kvartal 2019 og 2. kvartal 2020.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 kan Skattestyrelsen uanset fristen i § 31 ændre/ opgøre afgiftstilsvaret, når der er tale om, at den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det betyder, at afgiftstilsvaret for 4. kvartal 2019 og 2. kvartal 2020 ændres efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

I skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 anføres det, at en ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede dispensere fra fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor. Skattestyrelsen er indenfor 6 måneders fristen.

6 måneders fristen regnes henholdsvis først fra den 22 september 2023 og 9. oktober 2023, hvor Skattestyrelsen har modtaget bankkontoudtogene fra henholdsvis [finans2] og [finans1], og fået kundskab med betalingerne til underleverandørerne.

..."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 19. juni 2024 udtalt følgende:

"Skattestyrelsen er af den opfattelse, at den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtig eller ufuldstændigt grundlagt for 4. kvartal 2019 og 2. kvartal 2020, hvorfor skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 komme i anvendelse.

Vi har først fået kendskab til betalingerne til underleverandørerne ved modtagelse af bankkontoudtogene fra henholdsvis [finans2] og [finans1], henholdsvis den 22. september 2023 og 9. oktober 2023, hvorfor vi er inden for 6 måneders fristen ved udsendelse af forslag til afgørelse af den 14. februar 2024.

Ligeledes er skatteansættelsen for indkomståret 2019 ændret i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, da det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet har handlet forsætligt eller groft uagtsom ved ikke at selvangive den korrekte indkomst for året, ved brug af fiktive underleverandør.

Jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 kan en ansættelse kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Skattestyrelsen er indenfor 6 måneders fristen.

6 måneders fristen regnes først fra den 9. oktober 2023, hvor Skattestyrelsen har modtaget bankkontoudtog fra [finans1], og fået kundskab med betalingen til underleverandør [virksomhed2] ApS.

Forældelsesfristen for krav vedrørende A-skat og am-bidrag er ifølge forældelseslovens § 3, stk. 1 3 år. Krav vedrørende A-skat og am-bidrag for december 2019 samt juni til december 2020 er således som udgangspunkt forældede (formoder at der er tale om "sort aflønning" for december 2019 samt juni til december 2020 pga. betalingstidspunktet til underleverandører).

Efter forældelseslovens § 3, stk. 2 regnes forældelsesfristen dog først fra det tidspunkt Skattestyrelsen fik kendskab til fordringens eksistens.

Skattestyrelsen har først i oktober 2022 fået kendskab til fordringens eksistens."

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at selskabets momstilsvar skal nedsættes med 12.500 kr. i 2019, 202.825 kr. i 2020, 73.981 kr. i 2021 og 51.127 kr. i 2022.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"...

[virksomhed1] ApS (herefter "selskabet") ønsker hermed at klage over Skattestyrelsens afgørelse dateret den 14. marts 2024, hvorved selskabets momstilsvar, A-skat, am-bidrag og skattepligtig indkomst er blevet skønsmæssigt opgjort og ændret. Vi finder, at Skattestyrelsens afgørelse hviler på en række fejlagtige antagelser og mangelfuld vurdering af de faktiske forhold. Yderligere argumenterer vi for, at visse dele af afgørelsen er forældede i henhold til gældende lovgivning om forældelse.

Moms og Forældelse:

Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig opgørelse af selskabets momstilsvar baseret på bankkontoudtog og oplysninger fra kontroller af underleverandører. Vi bestrider Skattestyrelsens konklusion om, at selskabet har anvendt fiktive underleverandører og dermed ikke er berettiget til fradrag for købsmoms. Desuden påpeger vi, at krav om ændring af momstilsvar for perioder før 1. halvår 2022, der er 3 år før afgørelsens dato den 14. marts 2024, er forældet i henhold til momslovens § 32, stk. 1, hvor det fremgår, at retten til at efteropkræve moms forældes efter 3 år. Vi bestrider at der er handlet groft uagtsomt da selskabet ikke har handlet fiktive fakturaer. Der er derfor ikke adgang til at anvende momslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Selv hvis der var adgang til dette, som vi fortsat ikke mener, har Skattestyrelsen heller ikke iagttaget 6 måneders fristen da Skattestyrelsen har haft oplysninger om overførsler til en række underleverandører som Skattestyrelsen mener ikke er berettiget til fradrag længe før de i Skattestyrelsens afgørelse oplyste datoer 22. september 2023 og 9. oktober 2023. Dette er i strid med praksis på området der ses i SKM2022.360.BR, SKM2021.707.HR samt afgørelse fra Landsskatteretten (sagsnr. 21-0015898).

I henhold til momslovens § 37 har selskabet ret til fradrag for købsmoms af omkostninger, der direkte vedrører selskabets momspligtige aktiviteter. Selskabet vil fremlægge dokumentation i form af fakturaer, der understøtter, at de pågældende ydelser er blevet leveret og anvendt i selskabets momspligtige aktiviteter.

(...)

Konklusion:

På baggrund af ovenstående anmoder vi om, at Skatteankestyrelsen omgør Skattestyrelsens afgørelse og anerkender selskabets ret til fradrag for købsmoms, korrekt afregning af A-skat og am-bidrag samt en korrekt opgørelse af den skattepligtige indkomst, og at de dele af afgørelsen, der vedrører forældede perioder, annulleres.

..."

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for købsmoms med i alt 256.575 kr. for udgifter afholdt til underleverandører i perioden 1. oktober 2019 til 31. december 2022. Skattestyrelsen har anset fakturaer fra underleverandørerne for ikke at være reelle. Skattestyrelsen har derudover forhøjet selskabets salgsmoms i perioden 1. januar 2021 til 31. december 2022 med i alt 84.609 kr.

Landsskatteretten skal tillige tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioderne for 4. kvartal 2019 og 2. kvartal 2020.

Retsgrundlaget

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående afgift i perioden til skattemyndighederne. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Følgende fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2:

"Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt."

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

..."

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168 og artikel 178 til 179.

Af dagældende § 81 i momsbekendtgørelse nr. 2246 af 30. november 2021 og dagældende § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 fremgår følgende:

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer."

Momsbekendtgørelsens kapitel 12 indeholder en række fakturakrav. I bekendtgørelsens dagældende § 57, stk. 1, og dagældende § 58, stk. 1, er fastsat de nærmere krav til fakturaens indhold:

"Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales."

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det selskabet at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Såfremt fakturaerne ikke opfylder de forskriftsmæssige krav om angivelse af ydelsernes art og omfang, foreligger der unormale forhold, hvorefter selskabet pålægges en skærpet bevisbyrde for, at der har foreligget et underleverandørforhold med heraf følgende fradragsret, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Salgsmoms

Selskabet har angivet salgsmoms med 308.690 kr. i 2021 og 164.860 kr. i 2022. Det svarer til en omsætning inkl. moms på henholdsvis 1.543.450 kr. i 2021 og 824.300 kr. i 2022.

Af selskabets bankkonto fremgår, at der er indsætninger for yderligere 67.401 kr. i 2021 og 255.637 kr. i 2022, idet der i alt er indsætninger for 1.710.851 kr. i 2021 og 1.079.937 kr. i 2022. Heraf udgør salgsmoms 342.170 kr. i 2021 og 215.987 kr. i 2022.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at selskabet har angivet for lidt i salgsmoms, jf. momslovens § 4, stk. 1. Det er herefter med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 33.480 kr. i 2021 og 51.127 kr. i 2022. Retten har henset til, at selskabet ikke har fremlagt materiale, der godtgør, at de samlede indsætninger i 2021 og 2022 ikke er momspligtige.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Købsmoms

Selskabet har afholdt udgifter til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9] og [virksomhed10].

Selskabet har ikke fremlagt fakturaer vedrørende udgifterne. Der foreligger imidlertid fakturaer vedrørende en del af udgifterne som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos underleverandørerne.

Fakturaerne indeholder ikke de forskriftsmæssige oplysninger i momsbekendtgørelsens dagældende § 57 og dagældende § 58, stk. 1, nr. 5 og 6, herunder konkrete oplysninger om omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom fakturaerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om de udførte opgaver, og hvor og hvornår arbejdet er udført.

Der påhviler derfor selskabet en skærpet bevisbyrde for, at der har foreligget et underleverandørforhold med heraf følgende fradragsret, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Der er ikke fremlagt anden dokumentation, f.eks. i form af samarbejdsaftaler, som understøtter, at der er et samarbejde med underleverandørerne om levering af reelle ydelser. Selskabet har heller ikke fremlagt timesedler og har dermed ikke redegjort for grundlaget for samarbejdet med underleverandørerne, jf. SKM2020.484.BR. Der foreligger således ikke oplysninger om, hvem der har udført arbejdet.

For underleverandørerne gør det sig gældende, at størstedelen af disse ikke har været registreret med ansatte og ikke har indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.395.BR. [virksomhed3], [virksomhed9] og [virksomhed10] har heller ikke afregnet moms, jf. SKM2024.101.BR, og er i mange tilfælde gået konkurs eller er under konkursbehandling. Samtlige underleverandører har desuden været registreret med branchekoder og formål, som ikke stemmer overens med de fakturerede ydelser. Underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed7], [virksomhed8] og [virksomhed9] har tillige anvendt bankkonti, der ikke ejes af underleverandørerne. [virksomhed2] og [virksomhed7] har ført de indbetalte penge videre til udlandet. Underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed6], [virksomhed8] og [virksomhed9] har ikke haft driftsomkostninger.

Under disse konkrete omstændigheder finder retten, at der er tale om så usædvanlige omstændigheder, at selskabet ikke har løftet den skærpede bevisbyrde for, at der er foretaget momspligtige leverancer, og har dermed ikke løftet bevisbyrden for, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt.

Det forhold, at nogle af betalingerne er sket ved elektroniske pengeoverførsler, udgør ikke i sig selv dokumentation for, at leveringer af ydelser har fundet sted, hvorfor dette ikke kan føre til et andet resultat, jf. førnævnte SKM2023.213.ØLR.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Ekstraordinær genoptagelse

Retsgrundlaget

Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1, og 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, fremgår følgende:

"§ 31.Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

(...)

§ 32.Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor."

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Angivelsesfristen for 4. kvartal 2019 for selskabet var den 1. marts 2020. Angivelsesfristen for 2. kvartal 2020 var den 1. september 2020.

Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelse den 14. februar 2024 angående selskabets momstilsvar for afgiftsperioderne 4. kvartal 2019 og 2. kvartal 2020, hvilket er senere end tre år efter angivelsesfristens udløb for 4. kvartal 2019 og 2. kvartal 2020, som var henholdsvis den 1. marts 2023 og 1. september 2023.

Afgiftsperioderne 4. kvartal 2019 til 2. kvartal 2020 ligger således udenfor den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, og det skal herefter vurderes, hvorvidt der er grundlag for at genoptage perioderne ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 32.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 er det et krav for, at der kan ske ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret, at den afgiftspligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Landsskatteretten finder, at selskabet har handlet mindst groft uagtsomt ved at angive fradrag for købsmoms for de fakturaer, der er udstedt af de ni underleverandører. Forholdene vedrørende underleverandørerne er så usædvanlige, at der ikke kan være sket reel levering af de ydelser, der fremgår af fakturaerne. Der henvises i det hele til begrundelsen ovenfor angående fradrag for købsmoms. Selskabet findes på denne baggrund at have afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med angivelsen af momstilsvaret.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er der en frist på 6 måneder for varsling af den ekstraordinære genoptagelse. Det er i retspraksis fastslået, at 6-månedersfristen påbegyndes, når Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at konstatere, at der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse. Der henvises til Højesterets dom af 30. august 2018, offentliggjort i SKM2018.481HR, der vedrører den tilsvarende bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Retten finder, at 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt. Retten har lagt vægt på, at Skattestyrelsen den 22. september 2023 modtog bankoplysninger fra [finans2] og den 9. oktober 2023 modtog bankoplysninger fra [finans1]. Skattestyrelsen havde således først den 9. oktober 2023 mulighed for at sammenholde fakturaer og bankoverførsler, hvorfor kundskabstidspunktet anses for at indtræde på dette tidspunkt, og fristen på 6 måneder begynder at løbe herfra.

Skattestyrelsen har den 14. februar 2024 fremsendt forslag til afgørelse. Skattestyrelsen har fremsendt den påklagede afgørelse den 14. marts 2024, hvorfor 3 måneders fristen, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt.

Landsskatteretten finder således, at det er med rette, at Skattestyrelsen har genoptaget selskabets momstilsvar for 4. kvartal 2019 og 2. kvartal 2020.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.