Kendelse af 09-05-2025 - indlagt i TaxCons database den 14-06-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2019 Efterbetaling af manglende indeholdelse af A-skat Efterbetaling af manglende indeholdelse af AM-bidrag | 31.625 kr. 5.000 kr. | 0 kr. 0 kr. | Stadfæstelse Stadfæstelse |
2020 Efterbetaling af manglende indeholdelse af A-skat Efterbetaling af manglende indeholdelse af AM-bidrag | 396.349 kr. 62.663 kr. | 0 kr. 0 kr. | Forhøjes til 513.147 kr. Forhøjes til 81.130 kr. |
2021 Efterbetaling af manglende indeholdelse af A-skat Efterbetaling af manglende indeholdelse af AM-bidrag | 102.465 kr. 16.200 kr. | 0 kr. 0 kr. | Stadfæstelse Stadfæstelse |
[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 2. januar 2019. Selskabet er ejet og drevet af [person1]. Selskabet er registreret under branchekoden 433410 "Malerforretning". Selskabets formål er at drive malervirksomhed samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har selskabet været registreret med en ansat og et årsværk i 4. kvartal 2019. I 2020 har selskabet haft en til to ansatte og årsværk mellem 0,9 og 1,86. I 2021 har selskabet haft en til to ansatte og årsværk mellem 0,83 og 1,56. I 2022 har selskabet haft en til to ansatte og årsværk mellem 1 og 1,29.
Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har været momsregistreret siden den 1. februar 2019 og har været registreret for A-skat og AM-bidrag siden den 2. januar 2019.
Selskabet har indberettet følgende til eIndkomst for indkomstårene 2019, 2020, 2021 og 2022:
År | Antal ansatte | Løn før AM-bidrag | AM-bidrag | A-skat |
2019 | 1 | 474.769 kr. | 37.976 kr. | 130.140 kr. |
2020 | 1 | 291.169 kr. | 23.294 kr. | 75.940 kr. |
2021 | 3 | 431.424 kr. | 34.511 kr. | 113.589 kr. |
2022 | 2 | 414.868 kr. | 33.185 kr. | 126.233 kr. |
Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol af selskabet anmodet selskabet om at indsende regnskabsmateriale. Selskabet har ikke imødekommet anmodningen med henvisning til retssikkerhedslovens § 10.
Skattestyrelsen har herefter indhentet selskabets bankkontoudtog i [finans1] og [finans2].
Skattestyrelsen har den 22. september 2023 modtaget bankkontoudtog fra [finans2] for perioden 10. februar 2021 til den 14. september 2023.
Skattestyrelsen har den 9. oktober 2023 modtaget bankkontoudtog fra [finans1] for perioden 31. marts 2019 til 31. december 2023.
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag med i alt 614.302 kr. for indkomstårene 2019, 2020 og 2021. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af, at Skattestyrelsen har anset selskabets udgifter til følgende ni underleverandører som yderligere lønudgifter:
Underleverandør | periode | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
[virksomhed2] ApS | 2019 | 50.000 kr. | 12.500 kr. | 62.500 kr. |
[virksomhed3] ApS | 2020 | 40.000 kr. | 10.000 kr. | 50.000 kr. |
[virksomhed4] ApS | 2020 | 128.800 kr. | 23.200 kr. | 161.000 kr. |
[virksomhed5] ApS | 2020 | 120.000 kr. | 30.000 kr. | 150.000 kr. |
[virksomhed6] ApS | 2020 | 100.000 kr. | 25.000 kr. | 125.000 kr. |
[virksomhed7] ApS | 2020 | 150.000 kr. | 37.500 kr. | 187.500 kr. |
[virksomhed8] ApS | 2020 | 275.500 kr. | 68.875 kr. | 344.375 kr. |
[virksomhed9] ApS | 2021 | 100.000 kr. | 25.000 kr. | 125.000 kr. |
[virksomhed10] EF ApS | 2021 | 62.000 kr. | 15.500 kr. | 77.500 kr. |
Total | 1.026.300 kr. | 256.575 kr. | 1.282.875 kr. |
Følgende forhold gør sig gældende for underleverandørerne:
[virksomhed2] ApS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed2], er startet den 8. september 2015. [virksomhed2] er taget under konkursbehandling den 19. januar 2021, og [virksomhed2] er opløst efter konkurs den 18. juli 2022. [virksomhed2] har været registreret under branchekoden 821100 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchen 466300 "Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed". [virksomhed2]s formål har været at drive restaurant samt dermed beslægtet virksomhed.
Ifølge CVR har [virksomhed2] i den påklagede periode ikke været registreret med ansatte.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] ikke har været registreret som arbejdsgiver, og at [virksomhed2] ikke har angivet A-skat og AM-bidrag.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] har været momsregistreret.
Ifølge bankkontoudtog fra selskabets bank har selskabet afholdt følgende udgift til [virksomhed2]:
Bankdato | Banktekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
26.11.2019 | Bgs [virksomhed2] ApS | 50.000 kr. | 12.500 kr. | 62.500 kr. |
Selskabet har ikke fremlagt købsfakturaen, samarbejdsaftale eller anden dokumentation.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] har udstedt fakturaer, hvor der har været anført en bankkonto som betalingsreference, der ikke tilhører [virksomhed2]. Bankkontoen tilhører betalingsplatformen [finans3] A/S. Fra [finans3] A/S er betalingen blevet videreført til udenlandske selskaber.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] ikke har afholdt almindelige driftsudgifter.
[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed3], er startet den 11. juli 2019. [virksomhed3] er taget under konkursbehandling den 11. november 2020, og [virksomhed3] er den 16. juni 2021 opløst ved konkurs. [virksomhed3] har været registreret med branchekode 431200 "Forberedende byggepladsarbejde" og bibranchen 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed3]s formål har været at drive restaurationsvirksomhed.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] har været registreret for moms i perioden 20. juni 2019 til 13. november 2020. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed3] har angivet et mindre momstilsvar i 2019, og at der i 2020 ikke er angivet moms.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] har været registreret som arbejdsgiver i perioden 2. marts 2020 til 13. november 2020 og har angivet A-indkomst, A-skat og AM-bidrag af mindre omfang.
Af CVR fremgår ingen ansatte efter februar 2020.
Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed3], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed3] til selskabet:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
26.06.2020 | 465 | [adresse1] spartling filt maling af 197 kvm hus - 1.stk a 40.000 kr. | 40.000 kr. | 10.000 kr. | 50.000 kr. |
Fakturaen indeholder en beskrivelse af arbejdssted og det udførte arbejde i form af spartling, filt og maling af 197 kvm stort hus. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvem der har udført arbejdet, eller hvornår arbejdet er udført.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation vedrørende samarbejdet.
Det fremgår af bankkontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt faktura 465.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] har anvendt 17 forskellige bankkonti til betalinger. Skattestyrelsen har videre oplyst, at flere af kontohaverne ikke ses at have haft tilknytning til [virksomhed3].
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] har leveret ydelser indenfor mange brancher, blandt andet vagtservice, som kræver godkendelse.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke har afholdt driftsudgifter.
[virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], er startet den 19. marts 2020. [virksomhed4] blev taget under konkursbehandling den 15. juli 2021. [virksomhed4] er registreret med branchekode 282200 "Fremstilling af løfte- og håndteringsudstyr" og bibranchekode 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed4]s formål er at drive virksomhed ved formidling af salg af håndteringsudstyr til tunge løft i såvel indland som udland samt hermed efter ledelsens skøn beslægtet virksomhed.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] har været registreret for moms i perioden 8. juni 2020 og frem. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed4] ikke har været registreret med arbejdsgiverpligterne AM-bidrag og A-skat.
Ifølge CVR har [virksomhed4] ikke haft ansatte.
Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed4], foreligger der to fakturaer udstedt af [virksomhed4] til selskabet:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
31.07.2020 | 80127 | Nr. 4000 Indlejning maler - 1 stk. a 40.000 kr. | 40.000 kr. | 10.000 kr. | 50.000 kr. |
07.08.2020 | 80137 | Arbejdsplads: [adresse2] - indlejning af maler - 3 malersvende. Nr. 4000 Indlejning af maler - 444 timer a 200 kr. | 88.800 kr. | 22.200 kr. | 111.000 kr. |
Total | 128.800 kr. | 32.200 kr. | 161.000 kr. |
Faktura 80127 indeholder teksten "indlejning af maler". Af fakturaen fremgår ikke, hvilken slags arbejde, der er udført, hvor arbejdet er udført, hvornår arbejdet er udført og hvem, som har udført arbejdet.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.
Det fremgår af bankkontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt faktura 80137 til [virksomhed4].
Derimod fremgår faktura 80127 ikke som værende betalt fra selskabets bankkonto i [finans1].
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen fra SØIK har modtaget fakturaer udstedt fra [virksomhed4] på i alt 52.786.128 kr. inklusive moms vedrørende næsten udelukkende fakturering af timer i forbindelse med udlejning af mandskab til diverse opgaver.
[virksomhed5] ApS , CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed5], er startet den 13. maj 2020. [virksomhed5] er taget under konkursbehandling den 12. juni 2022. [virksomhed5] er registreret med branchekode 259900 "Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n." og bibranchekode 433200 "Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed". [virksomhed5]s formål er at drive virksomhed med udvikling og produktion af andre færdige metalprodukter - branchekode 259900 - samt andre dermed efter direktionens skøn beslægtede formål.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] har været momsregistreret fra den 14. maj 2020 til den 12. januar 2022. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed5] ikke har været registreret som arbejdsgiver.
Der fremgår ingen ansatte af CVR.
Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed5], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed5] til selskabet:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
25.09.2020 | 30151 | Periode 01-09-2020 til 25-09-2020 - Nr. 4000 5 x lejligheder plus trappeopgang - antal 600 timer a 200 kr. | 120.000 kr. | 30.000 kr. | 150.000 kr. |
Fakturaen indeholder ikke en beskrivelse af det udførte arbejde, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.
Det fremgår af bankkontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt faktura 30151.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] i perioden fra den 29. juni 2020 til 15. december 2020 har udstedt fakturaer for et samlet beløb på 19.105.110 kr. inkl. moms.
[virksomhed6] ApS , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed6], er startet den 21. februar 2018. [virksomhed6] er den 12. marts 2021 taget under konkursbehandling, og [virksomhed6] er den 21. november 2022 opløst efter konkurs. [virksomhed6] har været registreret med branchekode 433900 "Anden bygningsfærdiggørelse" og bibranchekoderne 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 4619000 "Agenturhandel med blandet sortiment". [virksomhed6]s formål har været at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt aktivitet tilknyttet hertil.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] har været momsregistreret siden den 21. februar 2018. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed6] har været registreret for A-skat og AM-bidrag siden den 1. maj 2018.
Af CVR fremgår, at [virksomhed6] har haft følgende ansatte i 2020:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Januar 2020 | 4 | 3 |
Februar 2020 | 6 | 5 |
Marts 2020 | 7 | 5 |
April 2020 | 5 | 3 |
Maj 2020 | 6 | 4 |
Juni 2020 | 1 | 0,46 |
Juli 2020 | 1 | 0,41 |
August 2020 | 1 | 0,42 |
Efter august 2020 fremgår ingen ansatte af CVR.
Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed6], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed6] til selskabet:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
06.10.2020 | 2741 | 10-09-2020 til 30-09-2020 Udført arbejde 500 timer a 200 kr. | 100.000 kr. | 25.000 kr. | 125.000 kr. |
Faktura 2741 indeholder en beskrivelse af en periode, hvor der er udført 500 timers arbejde a 200 kr. Fakturaen indeholder ikke en beskrivelse af det udførte arbejde, hvor arbejdet er udført og hvem, der har udført arbejdet.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.
Det fremgår af bankkontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt fakturanr. 2741.
Skattestyrelsen har oplyst, at der på [virksomhed6]s konto ikke er umiddelbare tegn på betaling af driftsomkostninger, ligesom [virksomhed6] ikke har haft lønudgifter eller udgifter til underleverandører, der ville have gjort det muligt at levere de fakturerede ydelser.
[virksomhed7] ApS, CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed7], er startet den 23. september 2021. [virksomhed7] er taget under konkursbehandling den 26. januar 2022. [virksomhed7] er opløst efter konkurs den 29. december 2023. [virksomhed7] har været registreret med branchekode 433410 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchekode 782000 "Vikarbureauer". [virksomhed7]s formål har været at sælge marketings service med samt hermed beslægtet virksomhed.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] har været momsregistreret fra den 1. juli 2015 og frem til den 26. januar 2022. [virksomhed7] har angivet moms kvartalsvis.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] har været registreret for A-skat og AM-bidrag fra den 16. september 2019 og frem til den 29. december 2023. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed7] ikke har indberettet lønninger i perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2021. Der er foretaget 0-indberetninger for januar 2021, februar 2021 og marts 2021.
Ifølge CVR har [virksomhed7] været registreret med følgende ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Januar 2020 | 2 | 0,5 |
Februar 2020 | 1 | 0,27 |
Marts 2020 | 1 | 0,25 |
April 2020 | 1 | 1 |
Maj 2020 | 1 | 1 |
Juni 2020 | 2 | 2 |
Juli 2020 | 0 | 0 |
Efter juli 2020 fremgår ingen ansatte.
Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed7], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed7] til selskabet:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
01.11.2020 | 472 | Arbejde sted: [adresse3] Træværk 1 stk. a 110.000 materialer 1 stk. a 30.000 Leje af maskiner | 150.000 kr. | 37.500 kr. | 187.500 kr. |
Faktura 472 indeholder en lokation samt oplysninger om udgifter til materialer og leje af maskiner. Fakturaen indeholder ikke en beskrivelse af det udførte arbejde, hvornår arbejdet er udført og hvem, der har udført arbejdet.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.
Det fremgår af kontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt fakturanr. 472.
Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer udstedt af [virksomhed7] er blevet afregnet til adskillige bankkonti, og at [virksomhed7] ikke har råderet over flere af disse bankkonti.
Skattestyrelsen har derudover oplyst, at langt størstedelen af de af [virksomhed7] fakturerede beløb efterfølgende er blevet videreført til udlandet.
Endelig har Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed7] har faktureret for transportydelser, men at [virksomhed7] ikke har rådet over et køretøj.
[virksomhed8] ApS , CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed8], er startet den 5. juni 2013. [virksomhed8] er stiftet af [virksomhed11] ApS. [virksomhed8]s legale og reelle ejer er [person2]. [virksomhed8] blev taget under konkursbehandling den 21. september 2021. [virksomhed8] er registreret med branchekode 431200 "Forberedende byggepladsarbejder" og bibranchekoderne 782000 "Vikarbureauer" og 494100 "Vejgodstransport". Selskabets formål har været at drive virksomhed ved at yde forretning service og administration af søster- og datterselskaber.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed8] har været registreret for moms siden den 6. april 2020 og for A-skat og AM-bidrag fra den 1. april 2020 til den 16. februar 2021.
Af CVR fremgår ingen ansatte.
Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed8], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed8] til selskabet:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
27.11.2020 | 1691 | Arbejdssted: [adresse3], [by1], spartle 2 gange male 2 gange træværk 95.000 plus moms, leje af maskiner 10.000 plus moms - antal 1 stk. a 135.000 | 135.000 kr. | 33.750 kr. | 168.750 kr. |
Fakturaen indeholder en beskrivelse af arbejdssted, en beskrivelse af udført arbejde og materialer. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvem der har udført arbejdet, eller hvornår arbejdet er udført.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.
Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har betalt 171.875 kr. til et kontonummer tilhørende en privat person. Det samme kontonummer står anført på fakturaen. Af bankteksten fremgår "Bgs Regning indlejning".
Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed8] anvender 11-12 forskellige pengeinstitutter tilhørende forskellige lønmodtagere og virksomheder, der ikke har tilknytning til [virksomhed8].
Endelig har Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed8] ikke har ført bogholderi, og at der ikke har været tegn på driftsomkostninger, der antyder normal virksomhedsdrift.
[virksomhed9] ApS, CVR-nr. [...9], herefter [virksomhed9], er startet den 16. august 2019. [virksomhed9] er taget under konkursbehandling den 29. juni 2021. [virksomhed9] har været registreret med branchekode 702200 "Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse" og bibrancherne 782000 "Vikarbureauer" og 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed9]s formål har været at drive rådgivning indenfor byggeri samt anden økonomisk rådgivning indenfor bolig- og ejendomskøb.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] har været momsregistreret fra den 21. august 2019 til den 29. juni 2021, men [virksomhed9] har ikke angivet nogen moms i perioden 1. kvartal 2020 til 2. kvartal 2021.
Af CVR fremgår ingen ansatte i 2021. Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed9], foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed9] til selskabet:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
25.02.2021 | 122 | [adresse4] udført arbejde af 5 lejligheder spartle og maling! 5 gange 20.000 kr. - 1 stk. a 100.000 kr. | 100.000 kr. | 25.000 kr. | 125.000 kr. |
Fakturaen indeholder en beskrivelse af udført arbejde i form af maling og spartling i fem lejligheder. Det fremgår ikke af fakturaen, hvor arbejdet er udført, hvornår arbejdet er udført eller hvem, der har udført arbejdet.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation for samarbejdet.
Det fremgår af kontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt fakturanr. 122.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] ikke har nogen reel aktivitet.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] har anvendt 23 forskellige bankkonti til betalinger af fakturaerne. Flere af kontohaverne har ikke tilknytning til [virksomhed9]. Skattestyrelsen har videre oplyst, at en af de anvendte konti også anvendes af [virksomhed12] ApS.
Skattestyrelsen har derudover oplyst, at [virksomhed9]s bankkonto tømmes systematisk, således at der ikke er midler til rådighed til betaling af moms, A-skat og AM-bidrag.
[virksomhed10] EF ApS, CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed10], er startet den 25. juni 2020. [virksomhed10] er taget under konkursbehandling den 1. februar 2023, og [virksomhed10] er opløst ved konkurs den 4. juli 2023. [virksomhed10] har været registreret med branchekode 433200 "Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed", og [virksomhed10]s formål er at drive speditørvirksomhed og hermed forbundet virksomhed.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed10] har været registreret for moms siden den 14. september 2020. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed10] har angivet moms med 0 kr. til og med 1. kvartal 2021, og herefter har [virksomhed10] ikke indsendt momsangivelser til Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har den 9. juni 2022 afmeldt selskabet for moms.
Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet ikke har været registreret som arbejdsgiver.
Ifølge CVR har [virksomhed10] ikke haft ansatte.
Som følge af, at Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos [virksomhed10] foreligger der en faktura udstedt af [virksomhed10] til selskabet:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
23.07.2021 | 29 | Faktura dato:01-07-2021 til 25-07-2021 Arbejdssted: [adresse5] Udført arbejde: 5 lejligheder spartle, tapetsering, 80 % af opgaven 1 stk. a 62.000 kr. | 62.000 kr. | 15.500 kr. | 77.500 kr. |
Fakturaen indeholder en beskrivelse af udført spartlingsarbejde og tapetsering i fem lejligheder. Arbejdet er udført i perioden den 1. juni 2021 til den 25. juni 2021, og arbejdet er udført i [adresse5]. Det fremgår ikke af fakturaen, hvem der har udført arbejdet.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale eller anden dokumentation.
Det fremgår af bankkontoudtog fra selskabets bank, at selskabet har betalt fakturanr. 29.
Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat selskabets manglende indeholdelse af A-skat til 31.625 kr. og AM-bidrag til 5.000 kr. i indkomståret 2019. I indkomståret 2020 har Skattestyrelsen skønsmæssigt ansat selskabets manglende indeholdelse af A-skat til 396.349 kr. og AM-bidrag til 62.663 kr. Endelig har Skattestyrelsen skønsmæssigt ansat selskabets manglende indeholdelse af A-skat til 102.465 kr. og AM-bidrag til 16.200 kr. i indkomståret 2021.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"...
2.3. Vores bemærkninger og begrundelse
Skattestyrelsen er ifølge opkrævningslovens § 5, stk. 2, berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af selskabets tilsvar af A-skat og am-bidrag, når tilsvaret ikke kan opgøres på grundlag af selskabets regnskaber.
Skattestyrelsen har i henhold til sagsfremstillings punkt 1.1 og 1.3 ikke godkendt fradrag for underleverandører for indkomståret 2019 med 62.500 kr. inkl. moms, for indkomståret 2020 med 1.014.125 kr. inkl. moms og for indkomståret 2021 med 202.500 kr. inkl. moms.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at betalingerne til ovenstående underleverandører efterfølgende er tilbagebetalt til selskabet [virksomhed1] ApS, med henblik på, at bruge beløbene til aflønning af "sort" arbejdskraft uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag.
Dog vil vi for indkomståret 2020 kun beregne A-skat og am-bidrag af et beløb på 783.298 kr. inkl. moms, i stedet for 1.014.125 kr. inkl. moms, da selskabet ikke umiddelbart har penge til udbetaling af "sort løn" på 1.014.125 kr., se under punkt 3.3.
Da selskabet i forvejen har haft ansatte, har I været klar over, at der skal indeholdes A-skat og am-bidrag af lønudbetaling. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet hæfter for de ikke indeholdte skatter, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og 2 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, og virksomheden ikke kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag.
A-skat er beregnet med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8, da Skattestyrelsen ikke har kendskab til hvem der har været ansat i selskabet ud over det angivne, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for disse ansatte.
Arbejdsmarkedsbidrag udgør 8 % af grundlaget i henhold til arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.
Ifølge udstedte fakturaer fra anvendte underleverandører er der tale om arbejde inden for maler-branchen/hovedparten er arbejdstimer, og lønnen anses med rimelig klarhed at falde ind under definitionerne i kildeskattelovens § 43 stk. 1 og 2, idet der efter Skattestyrelsens vurdering er tale om betaling for personligt arbejde i tjenesteforhold.
Det er på den baggrund Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet har været arbejdsgiver for hele perioden fra den november 2019 til juli 2021, og har udbetalt løn til en ukendt kreds af medarbejdere omfattet af kildeskattelovens § 43 stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2 stk. 1 uden indeholdelse af A-skat og am-bidrag efter kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Vores vurdering støttes af byretsdom SKM 2018.578.BR, hvor et selskab ikke kunne få fradrag for købsmoms for køb hos påståede underleverandører.
Forældelsesfristen for krav vedrørende A-skat og am-bidrag er ifølge forældelseslovens § 3, stk. 1 3 år.
Krav vedrørende A-skat og am-bidrag for december 2019 samt juni til december 2020 er således som udgangspunkt forældede (vi formoder at der er tale om "sort aflønning" for december 2019 samt juni til december 2020 pga. betalingstidspunktet til underleverandører).
Efter forældelseslovens § 3, stk. 2 regnes forældelsesfristen dog først fra det tidspunkt Skattestyrelsen fik kendskab til fordringens eksistens.
Skattestyrelsen har først i oktober 2022 fået kendskab til fordringens eksistens.
Opgørelse af A-skat og am-bidrag
Skattestyrelsen har lagt fakturabeløbene samt betalinger, via bankkontoudtogene, fra ikke godkendte underleverandører til grund, for beregning af yderligere manglende angivelse af A-skat og am-bidrag.
År 2019 | År 2019 | |||
Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag | 62.500 kr. | |||
Beregnet am-bidrag | 62.500 kr. | * 8 % | ||
62.500 kr. | ||||
-5.000 kr. | ||||
Beregnet A-skat 55 % | 57.500 kr. | * 55 % | 31.625 kr. | |
118.665 kr. |
År 2020 | År 2020 | |||
Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag | 783.298 kr. | |||
Beregnet am-bidrag | 783.298 kr. | * 8 % | 62.663 kr. | |
783.298 kr. | ||||
-62.663 kr. | ||||
Beregnet A-skat 55 % | 720.635 kr. | * 55 % | 396.349 kr. | |
Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt 2020 | 459.012 kr. |
År 2021 | ||||
Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag | 202.500 kr. | |||
Beregnet am-bidrag | 202.500 kr. | * 8 % | 16.200 kr. | |
202.500 kr. | ||||
-16.200 kr. | ||||
Beregnet A-skat 55 % | 186.300 kr. | * 55 % | 102.465 kr. | |
Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt 2021 | 118.665 kr. |
Som det fremgår af ovenstående skal der betales yderligere am-bidrag og A-skat med i alt 36.625 kr. for november måned 2019, 459.012 kr. for perioden juni til december 2020 og 118.665 kr. for månederne marts og juli 2021.
Kravene vedrørende A-skat og am-bidrag er opgjort på årsbasis. Da A-skat og am-bidrag skal angives månedligt er kravene skønsmæssigt fordelt på de måneder, hvor arbejdet er skønnet udført af selskabet. Ved fordelingen er der taget udgangspunkt i, hvornår fakturaerne er dateret. Kravene er således bogført med 1/1 pr. måned i året 2019, 1/6 pr. måned i året 2020 og 1/2 pr. måned for året 2021. Den skønsmæssige fordeling af kravene er foretaget, da det ikke er muligt, ud fra det foreliggende materiale, at periodisere lønudgiften mere nøjagtigt.
Art | År 2019 (dec.) | År 2020 (juni - dec.) | År 2021 (marts og juli) |
Am-bidrag | 1/1 af 5.000 kr. = 5.000 kr. | 1/6 af 62.663 kr. = 10.443 kr. | 1/2 af 16.200 = 8.100 kr. |
A-skat | 1/1 af 31.625 kr. = 31.625 kr. | 1/6 af 396.349 kr. = 66.058 kr. (øreafrundn. dec. 66.059 kr.) | 1/2 af 102.465 kr. = 51.232 kr. |
Reglerne om, at vi kan opkræve manglende A-skat og am-bidrag står i opkrævningslovens § 5, stk. 1.
2.4. Det juridiske grundlag
Forældelsesloven
Frister
Forældelsesfristen for krav vedrørende A-skat og am-bidrag er ifølge forældelseslovens § 3, stk. 1 3 år. Krav vedrørende A-skat og am-bidrag for december 2019 samt juni til december 2020 er således som udgangspunkt forældede (formoder at der er tale om "sort aflønning" for december 2019 samt juni til december 2020 pga. betalingstidspunktet til underleverandører).
Efter forældelseslovens § 3, stk. 2 regnes forældelsesfristen dog først fra det tidspunkt Skattestyrelsen fik kendskab til fordringens eksistens.
Skattestyrelsen har først i oktober 2022 fået kendskab til fordringens eksistens.
..."
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 19. juli 2024 udtalt følgende:
" ...
Vi har først fået kendskab til betalingerne til underleverandørerne ved modtagelse af bankkontoudtogene fra henholdsvis [finans2] og [finans1], henholdsvis den 22. september 2023 og 9. oktober 2023, hvorfor vi er inden for 6 måneders fristen ved udsendelse af forslag til afgørelse af den 14. februar 2024.
Ligeledes er skatteansættelsen for indkomståret 2019 ændret i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, da det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet har handlet forsætligt eller groft uagtsom ved ikke at selvangive den korrekte indkomst for året, ved brug af fiktive underleverandør.
Jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 kan en ansættelse kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.
Skattestyrelsen er indenfor 6 måneders fristen.
6 måneders fristen regnes først fra den 9. oktober 2023, hvor Skattestyrelsen har modtaget bankkontoudtog fra [finans1], og fået kundskab med betalingen til underleverandør [virksomhed2] ApS.
Forældelsesfristen for krav vedrørende A-skat og am-bidrag er ifølge forældelseslovens § 3, stk. 1, 3 år. Krav vedrørende A-skat og am-bidrag for december 2019 samt juni til december 2020 er således som udgangspunkt forældede (formoder at der er tale om "sort aflønning" for december 2019 samt juni til december 2020 pga. betalingstidspunktet til underleverandører).
Efter forældelseslovens § 3, stk. 2 regnes forældelsesfristen dog først fra det tidspunkt Skattestyrelsen fik kendskab til fordringens eksistens.
Skattestyrelsen har først i oktober 2022 fået kendskab til fordringens eksistens.
..."
Selskabets repræsentant har fremsat påstand om nedsættelse af A-skat og AM-bidrag med 31.625 kr. og 5.000 kr. i 2019, 396.349 kr. og 62.663 kr. i 2020 og 102.465 kr. og 16.200 kr. i 2021.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"A-skat, am-bidrag og Forældelse:
Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort selskabets forpligtelse til at afregne A-skat og am-bidrag baseret på antagelsen om, at selskabet har anvendt fiktive underleverandører til at dække over "sort" arbejdskraft. Denne antagelse er fejlagtig og ikke understøttet af konkrete beviser. Vi påpeger også, at krav vedrørende A-skat og am-bidrag for perioder før 2021, der er 3 år og fire måneder før afgørelsens dato er forældet i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, hvor det fremgår, at retten til den ordinære genoptagelse er 1. maj i det fjerde indkomstår.
Ifølge kildeskattelovens § 46, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, er selskabet forpligtet til at indeholde A-skat og am-bidrag af lønudbetalinger til ansatte. Selskabet har overholdt disse forpligtelser i overensstemmelse med de faktiske lønudbetalinger, som er korrekt indberettet til eIndkomst.
Skattepligtig indkomst og Forældelse:
Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort selskabets skattepligtige indkomst uden tilstrækkeligt grundlag. Vi påpeger, at krav vedrørende ændring af den skattepligtige indkomst for perioder før 2021, der er 3 år og fire måneder før afgørelsens dato er forældet i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, hvor det fremgår, at retten til den ordinære genoptagelse er 1. maj i det fjerde indkomstår efter indkomstårets udløb. I henhold til statsskattelovens § 4 og § 6, stk. 1, litra a, skal selskabets skattepligtige indkomst opgøres på grundlag af de faktiske indtægter og fradragsberettigede omkostninger.
Konklusion:
På baggrund af ovenstående anmoder vi om, at Skatteankestyrelsen omgør Skattestyrelsens afgørelse og anerkender selskabets ret til fradrag for købsmoms, korrekt afregning af A-skat og am-bidrag samt en korrekt opgørelse af den skattepligtige indkomst, og at de dele af afgørelsen, der vedrører forældede perioder, annulleres.
..."
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med i alt 614.302 kr. for indkomstårene 2019, 2020 og 2021 på baggrund af selskabets overførsler til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7] [virksomhed8], [virksomhed9] og [virksomhed10].
Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst.
Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre selskabet godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra selskabets side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnummer 24-0051521 vedrørende selskabets momstilsvar for perioden 1. oktober 2019 til 31. december 2021 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9] og [virksomhed10]. Retten har anset fakturaer udstedt af disse underleverandører for at være fiktive og har som følge heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms af selskabets udgifter hertil.
Retten har ved vurderingen henset til, at de foreliggende fakturaer lider af indholdsmæssige mangler, og at størstedelen af underleverandørerne ikke har været registreret med ansatte og ikke har indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.395.BR. [virksomhed3], [virksomhed9] og [virksomhed10] har heller ikke afregnet moms, jf. SKM2024.101.BR, og er i mange tilfælde gået konkurs eller er under konkursbehandling. Samtlige underleverandører har desuden været registreret med branchekoder og formål, som ikke stemmer overens med de fakturerede ydelser. Underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed7], [virksomhed8] og [virksomhed9] har tillige anvendt bankkonti, der ikke ejes af underleverandørerne. [virksomhed2] og [virksomhed7] har ført de indbetalte penge videre til udlandet. Underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed6], [virksomhed8] og [virksomhed9] har ikke haft driftsomkostninger.
Selskabet har imidlertid leveret ydelser til dets kunder og har ifølge selskabets angivne salgsmoms samt kontoudtog fra selskabets banker haft en omsætning ekskl. moms på 734.780 kr. i 2019, 1.427.044 kr. i 2020 og 1.368.680 kr. i 2021. Retten finder, at selskabets egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor selskabets udgifter til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9] og [virksomhed10] findes at dække over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Retten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra underleverandørerne.
Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.
Beregningsgrundlaget
Landsskatteretten tiltræder Skattestyrelsens beregningsgrundlag og opgørelse af yderligere A-skat og AM-bidrag for indkomstårene 2019 og 2021.
Retten er imidlertid ikke enig i det af Skattestyrelsen anvendte beregningsgrundlag for indkomståret 2020.
Skattestyrelsen har anvendt 783.298 kr. som beregningsgrundlag for 2020 med henvisning til, at selskabet ikke havde penge til udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft for de samlede underleverandørudgifter på i alt 1.014.125 kr. i 2020, idet dette i så fald ville generere et underskud.
Retten finder, at de samlede udgifter til underleverandører skal udgøre beregningsgrundlaget, også i 2020, idet det fulde beløb på 1.014.125 kr. fremgår som betalt fra selskabets bankkonti og dermed er anvendt af selskabet. Det kan ikke føre til et andet resultat, at udgifterne har medført et underskud i selskabet i det pågældende indkomstår.
Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af den indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag for 2020 således:
Beregningsgrundlag | 1.014.125 kr. |
AM-bidrag (8 % af 1.014.125 kr.) | 81.130 kr. |
A-skat (55 % af 1.014.125 kr. - 81.130 kr.) | 513.147 kr. |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 594.277 kr. |
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.
Repræsentantens bemærkninger om, at kravet vedrørende A-skat og AM-bidrag er forældet i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, kan ikke føre til et andet resultat. Indeholdelse af A-skat og AM-bidrag er ikke reguleret i skatteforvaltningslovens bestemmelser og ansættelses- og angivelsesfrister. Forholdet reguleres derimod af reglerne i forældelseslovens § 3, stk. 1, hvorefter fordringer forældes efter tre år. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor fordringshaveren får kendskab til fordringen. Skattestyrelsen er kommet til kundskab om kravet den 9. oktober 2023 i forbindelse med modtagelse af bankkontoudtog. Kravene er dermed ikke forældet.