Kendelse af 10-02-2025 - indlagt i TaxCons database den 25-03-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2018 | |||
Fastsat momstilsvar | 26.831 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2019 | |||
Fastsat momstilsvar | 57.709 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020 | |||
Fastsat momstilsvar | 51.205 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2021 | |||
Fastsat momstilsvar | 9.752 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Skattestyrelsen udtog klageren til kontrol på baggrund af en anmeldelse, hvoraf det fremgår, at klageren skulle udføre arbejde i forbindelse med reparation og salg af biler. I forbindelse med kontrollen anmodede Skattestyrelsen klageren om at fremsende bankkontoudtog, skatteregnskab, saldobalancer, kontospecifikationer samt en beskrivelse af virksomheden, for årene 2018-2021.
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at klageren har været fuldtidsansat på autoværksteder i årene 2018-2021.
Klagerens repræsentant fremsendte den 1. juni 2023 klagerens bankkontoudtog for årene 2018-2021.
Skattestyrelsen har ikke modtaget regnskabsmateriale i sagen.
Skattestyrelsen har anset klageren for at drive momspligtig virksomhed i årene 2018-2021.
Skattestyrelsen har anset indsætninger på klagerens private konto [...48][finans1] på henholdsvis 134.155 kr., 288.548 kr., 256.033 kr. og 48.761 kr. for at være omsætning inkl. moms i klagerens uregistrerede virksomhed i årene 2018-2021.
Der indgår henholdsvis 57, 85, 221 og 37 indsætninger i Skattestyrelsens opgørelser for indkomstårene 2018-2021. Det fremgår af kontoudtogene, at indsætningerne bl.a. har transaktionsteksten "MobilePay NAVN", " Peugeot 206 1,4", "bilsalg" og "Køb af cykel". Indsætningerne udgør beløb på mellem 200 kr. og 70.000 kr.
Repræsentanten har under sagens behandling hos Skattestyrelsen oplyst, at de konstaterede indsætninger vedrører salg af privat indbo, og at en stor del heraf er solgt gennem [...dk] (herefter [...dk]).
Skattestyrelsen har på denne baggrund rekvireret en liste over klagerens salgsannoncer på [...dk] i perioden 2018-2021.
Skattestyrelsen har frasortereret dubletter af samme salgsgenstand og annoncer på beløb under 200 kr. Det fremgår af Skattestyrelsens sorterede liste over salgsannoncer på [...dk], at klageren har haft 533 salgsannoncer på [...dk] i årene 2018-2021.
På Skattestyrelsens sorterede liste over salgsannoncer på [...dk], indgår der bl.a. 56 robotplæneklippere, 45 herrecykler, 21 havetraktorer og 36 biler.
Skattestyrelsen har angivet i afgørelsen, at klageren har været registreret med 13 biler i årene 2018-2021, hvoraf 12 biler er solgt indenfor det år efter klageren har erhvervet dem.
Repræsentanten har oplyst, at en del af det solgte indbo stammer fra et dødsbo og repræsentanten har fremsendt skifteattesten dateret den 13. januar 2021, for boet efter [E]. Det fremgår af skifteattesten, at [D] har fået boet sluttet som boudlæg.
Klageren har oplyst, at følgende 15 indsætninger stammer fra salg af private brugsgenstande fra dødsboet:
Dato | Tekst | Beløb |
27. januar 2020 | "Mobilepay NAVN" | 200 kr. |
3. februar 2020 | "Mobilepay NAVN" | 300 kr. |
4. februar 2020 | "Mobilepay NAVN" | 3.800 kr. |
7. februar 2020 | "Mobilepay NAVN" | 400 kr. |
10. februar 2020 | "Mobilepay NAVN" | 1.000 kr. |
23. marts 2020 | "Mobilepay NAVN" | 200 kr. |
23. marts 2020 | "Mobilepay NAVN" | 350 kr. |
23. marts 2020 | "Mobilepay NAVN" | 900 kr. |
24. marts 2020 | "Mobilepay NAVN" | 800 kr. |
30. marts 2020 | "Mobilepay NAVN" | 300 kr. |
30. marts 2020 | "Mobilepay NAVN" | 400 kr. |
30. marts 2020 | "Mobilepay NAVN" | 600 kr. |
20. april 2020 | "Mobilepay NAVN" | 500 kr. |
16. oktober 2020 | "Mobilepay NAVN" | 1.000 kr. |
19. november 2020 | "Svejseværk" | 1.000 kr. |
I alt: | 11.750 kr. |
Skattestyrelsen har anført i afgørelsen, at [D] er klagerens svigermor. Skattestyrelsen anførte også, at afdøde [E] er gået bort den 26. november 2020.
Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse i sagen den 24. november 2023, og Skattestyrelsen har truffet endelig afgørelse den 20. februar 2024.
Skattestyrelsen har fastsat momstilsvaret i klagerens uregistrerede virksomhed til henholdsvis 26.831 kr., 57.709 kr., 51.205 kr. og 9.752 kr. sammenlagt for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal i årene 2018-2021.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
" 3.3. Vores begrundelse og bemærkninger
Det er vores opfattelse, at du har drevet uregistreret virksomhed med reparation og salg af biler samt salg af forskellige effekter, da det fremgår af dine bankkontoudtog, at der er indsat en del beløb af en samlet ikke uvæsentlig størrelse samt MobilePay indsætninger fra forskellige indbetaler. Vi anser indsætningerne for virksomhedsindkomst, da der fremgår indbetalinger med posteringstekster som f.eks. "aygo", "bilsalg" og "Køb af 208" samt antallet af MobilePay indbetalinger. Vi har medregnet MobilePay indsætninger for i alt 280.264 kr., som stammer fra i alt 376 overførsler fordelt på 325 forskellige personer. Se endvidere vores bemærkninger til dine indsigelser i punkt 1.3. Vi anser dig dermed som en afgiftspligtig person, som driver momspligtig virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1.
Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres her i landet. Det står i momslovens § 4, stk. 1. Du har pligt til at opgøre og oplyse din moms for hver momsperiode. Det står i momslovens § 56 og § 57.
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen og kontrol af momsen. Det står i momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Hvis momsregnskabet ikke opfylder kravene, kan momsen fastsættes skønsmæssigt. Det står i opkrævningslovens § 5, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.
Du har ikke sendt os et afstemt momsregnskab eller anden opgørelse for virksomhedens salgsmoms og købsmoms, som kan danne grundlag for opgørelsen og kontrollen heraf. Vi kan derfor fastsætte virksomhedens moms ud fra et skøn.
Der skal betales salgsmoms af den opgjorte omsætning. Det står i momslovens § 4, stk. 1. Momsgrundlaget er 80 % af de modtagne beløb. Det står i momslovens § 27, stk. 1.
Pligten til at svare moms indtræder ved levering af varen eller ydelsen, det fremgår af momslovens § 23, stk. 1. Vi har anvendt datoen for indbetaling på bankkontoudtog som leveringsdato.
Din omsætning overstiger 50.000 kr. inden for en 12 måneders periode, hvorfor du har pligt til, at lade dig momsregistrere senest 8 dage inden start af virksomhed. Det står i momslovens § 47, stk. 1 og stk. 5 samt § 48. Der henvises i øvrigt til dommen SKM2018.277.LSR, som angiver retningslinjerne for, hvornår en virksomhed falder ind under 50.000 kr. grænsen for registreringspligt efter momsloven
Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1. Købsmomsen på disse varer og ydelser kan fratrækkes virksomhedens salgsmoms.
For at kunne udøve sin ret til fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, skal virksomheden kunne fremlægge fakturaer, afregningsbilag med mere. Det følger af momsbekendtgørelsens § 81 og momslovens § 36a. Vi kan derfor ikke godkende fradrag for købsmoms efter reglen i momslovens § 37, stk. 1 for bilag vi ikke har modtaget, selvom der er hævninger til bankkontiene.
Du har mulighed for fradrag, hvis du indsender et afstemt regnskab med kontospecifikationer og bilag inden udløbet af fristen på dette forslag. Vi vurderer herefter, om du kan foretage fradrag for købsmoms.
Da vi har ændret de indsættelser, som vi anser for at være skattepligtig omsætning vil din moms dermed også blive ændret i forhold til forslaget af 24. november 2023.
Vi har opgjort din omsætning til:
År | Omsætning inkl. moms |
2018 | 134.155 kr. |
2019 | 288.548 kr. |
2020 | 256.033 kr. |
2021 | 48.761 kr. |
Vi har opgjort salgsmoms af indsætningerne i kvartalsvise momsperioder. Se nedenstående oversigt, og bilagene E-H for hele opgørelsen.
1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | I alt | |
2018 | 5.810 kr. | 14.940 kr. | 930 kr. | 5.151 kr. | 26.831 kr. |
2019 | 34.090 kr. | 3.674 kr. | 3.165 kr. | 16.780 kr. | 57.709 kr. |
2020 | 6.080 kr. | 26.996 kr. | 9.508 kr. | 8.621 kr. | 51.205 kr. |
2021 | 6.024 kr. | 2.500 kr. | 568 kr. | 660 kr. | 9.752 kr. |
Vi ændrer den moms, du skal betale til 145.497 kr. for 2018-2021.
Brugtmomsordningen
Da du videresælger brugte motorkøretøjer, kan du være omfattet af brugtmomsordningen efter momsloven § 69, stk. 1, således at du ikke skal betale salgsmoms af hele salgsprisen. For videresalg af personmotor-kørertøjer gælder der, at salgsmomsen beregnes på grundlag af den fulde salgspris med fradrag for moms af købet, som opgøres efter momslovens § 71.
Da vi ikke har modtaget regnskabsoplysninger fra dig, har vi ikke grundlag for at vurdere, hvorledes dine salg af motorkøretøjer er omfattet af brugtmomsordningen efter momslovens § 69, stk. 1. Ifølge momslovens § 70, stk. 4 påkræves der et særskilt regnskab for dine leverancer af motorkøretøjer.
Vi har på baggrund heraf ikke opgjort salgsmomsen efter momslovens § 71, men i stedet opgjort fuld salgsmoms af salgsprisen efter momslovens § 4, stk. 1.
..."
Udtalelse fra Skattestyrelsen
Skattestyrelsen har i udtalelse af 15. maj 2024 fastholdt den påklagede afgørelse.
Klagerens repræsentant har nedlagt principal påstand om, at det af Skattestyrelsen fastsatte momstilsvar nedsættes til 0 kr. for årene 2018-2021.
Repræsentanten har nedlagt subsidiær påstand om, at det af Skattestyrelsen fastsatte momstilsvar nedsættes til 0 kr. for årene 2018-2019 og 1. kvartal 2020.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"...
På vegne af [person1], [adresse1], [by1], CPR-nr. [...] (herefter Klager) påklager vi hermed Skattestyrelsens afgørelse af 20. februar 2024 til Skatteankestyrelsen. Skattestyrelsens afgørelse vedlægges som bilag 1.
Sagen vedrører for det første overordnet spørgsmålet om, hvorvidt der er grundlag for at beskatte Klager af indtægter ved salg af en række private genstande og biler.
Sagen vedrører for det andet overordnet spørgsmålet om, hvorvidt Klager har drevet selvstændig økonomisk virksomhed i momsmæssig henseende.
Sagen vedrører for det tredje overordnet spørgsmålet om, hvorvidt der har været grundlag for ekstraordinær genoptagelse af Klagers skatte- og momsansættelser.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Klager har drevet uregistreret virksomhed med reparation og salg af biler samt salg af forskellige effekter, og at Klager som følge heraf skulle have selvangivet resultat heraf og udarbejdet momsregnskab. Skattestyrelsen har som følge heraf foretaget en skønsmæssig ansættelse af Klagers skatte- og momsansættelser.
Påstand
Der nedlægges principal påstand om, at Klagers skatteansættelser for indkomstårene 2018, 2019, 2020 og 2021 skal nedsættes med henholdsvis 84.876 kr., 215.773 kr., 186.787 kr. og 35.746 kr., samt at Klagers momsansættelser for 2018, 2019, 2020 og 2021 skal nedsættes med henholdsvis 26.831 kr., 57.709 kr., 51.205 kr. og 9.752 kr.
De nedlægges subsidiær påstand om, at skatteansættelser for indkomstårene 2018 og 2019 skal nedsættes med henholdsvis 84.876 kr. og 215.773 kr., samt at Klagers momsansættelser for 2018, 2019 og 2020 (1. kvt.) skal nedsættes med henholdsvis 26.831 kr., 57.709 kr., og 6.080 kr.
Faktiske forhold
Om klager
Klager er uddannet mekaniker og var i de omhandlede indkomstår almindelig lønmodtager på et autoværksted.
Om Skattestyrelsens afgørelse¨
Skattestyrelsen har ved afgørelse afgørelse af 20. februar 2024 forhøjet Klagers skatte- og momsansættelser for 2018, 2019, 2020 og 2021.Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Klager har drevet uregistreret virksomhed, og at Klager som følge heraf er skattepligtig af indtægter ved salg af biler m.v. Det er samtidig Skattestyrelsens opfattelse, at Klager er momspligtig af salget. Skattestyrelsens har foretaget en skønsmæssig ansættelse af Klagers skatte- og momsansættelserne på baggrund af indsætninger på Klagers konti. Momsen udgør 20 % af de indsatte beløb, hvilket betyder at den skattepligtige indkomst udgør 80 % af de indsatte beløb.
Det er desuden Skattestyrelsens opfattelse, at der grundlag for ekstraordinær ansættelse af Klagers skatte- og momsansættelser i medfør af bestemmelserne i skatteforvaltningslovens §§ 27 og 32.
Anbringender
...
Moms
Til støtte for den nedlagte principale påstand gøres det for det andet gældende, at Klager ikke har drevet selvstændig økonomisk virksomhed i momsmæssig henseende.
Af momslovens § 3, stk. 1 fremgår følgende:
"Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed."
Som anført ovenfor har Klager alene solgt private effekter, herunder privat indbo og private biler, hvilket ikke udgør selvstændig økonomisk virksomhed. Dette uanset beløbets størrelse.
Det gøres således sammenfattende gældende, at Klager ikke har drevet selvstændig økonomisk virksomhed.
Ekstraordinær genoptagelse
Til støtte for den nedlagte subsidiære påstand gøres det gældende, at der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af hverken Klagers skatteansættelser for 2018 eller 2019 eller Klagers momsansættelser for 2018, 2019 eller 1 kvt. 2020.
...
Det gøres i forlængelse heraf gældende, at Klager under alle omstændigheder ikke har handlet hverken forsætligt eller groft uagtsomt hverken i forhold til skatteansættelserne eller momsansættelserne.
Hvis Landsskatteretten måtte finde, at Klager er skatte- og momspligtig af de i sagen omhandlede beløb, er dette ikke ensbetydende med, at Klager har handlet mindst groft uagtsomt.
Klager har været af den opfattelse, at han har solgt private aktiver i form af indbo, biler m.v., og at indtægter ved salg af disse effekter selvsagt ikke har været skattepligtige. Uden at have skatteretlig indsigt har Klager ageret som om, der var salg af private aktiver.
Det gøres derfor sammenfattende gælde, at der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af hverken Klagers skatteansættelser for 2018 og 2019 eller Klagers momsansættelser for 2018, 2019 og 2020 (1. kvt.).
..."
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Repræsentanten har oplyst, at de solgte ejendele ofte er solgt mod kontant betaling.
Retsmøde
Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:
"...
Skattestyrelsens vurdering
Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling, hvorefter Skattestyrelsens afgørelse af 20. februar 2024 stadfæstes.
Skattestyrelsen er herved enig i, at klager har drevet selvstændig økonomisk virksomhed, samt at der er grundlag for at foretage en skønsmæssig fastsættelse af klagers momstilsvar til 145.497 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2021 på baggrund af indsættelser på klagers bankkonti.
Sagen
Sagen er opstået på baggrund af en anmeldelse, hvoraf det fremgår, at klager skulle udføre arbejde i forbindelse med reparation og salg af biler.
Skattestyrelsen har ved sin afgørelse fundet, at klager driver uregistreret erhvervsmæssig virksomhed med reparation og salg af biler og andre effekter.
Skattestyrelsen har fundet, at indsættelser på klagers bankkonti på i alt 727.497 kr. i indkomstårene 2018 til 2021 udgør skattepligtig omsætning i virksomheden, idet klager ikke har godtgjort, at indsættelserne stammer fra allerede beskattede midler eller midler, som ikke skal beskattes.
Baseret på den skønsmæssigt fastsatte omsætning i klagers virksomhed har Skattestyrelsen ved sin afgørelse forhøjet klagers momstilsvar med i alt 145.497 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2021, idet Skattestyrelsen har fundet, at klager driver momspligtig virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1 ved momspligtigt salg af varer til private, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Omsætningen for de enkelte indkomstår og det beregnede momstilsvar fremgår af tabellen nedenfor.
Indsættelser/om-sætning inklusive moms | Moms 20 % | ||
2018 | 134.155 kr. | 26.831 kr. | |
2019 | 288.548 kr. | 57.709 kr. | |
2020 | 256.033 kr. | 51.205 kr. | |
2021 | 48.761 kr. | 9.752 kr. | |
I alt | 727.497 kr. | 145.497 kr. |
Idet der henvises til den sammenholdte sag med jeres sagsnr. [sag1], fastholder Skattestyrelsen, at klager har drevet erhvervsmæssig virksomhed, og at indsættelserne på klagers bankkonti, som har dannet grundlag for de skattemæssige forhøjelser i sagen, udgør skattepligtig omsætning i klagers virksomhed.
Materielt
Selvstændig økonomisk virksomhed og salgsmoms
Skattestyrelsen fastholder, at klager har drevet selvstændig økonomisk virksomhed og derfor er momspligtig i henhold til momslovens § 3, stk. 1.
...
Klager har leveret varer mod vederlag, jf. momssystemdirektivets art. 2, stk. 1, litra a (implementeret ved momslovens § 4, stk. 1). Klager har imidlertid gjort gældende, at han har solgt private effekter, herunder privat indbo og private biler, hvilket efter klagers opfattelse ikke udgør økonomisk virksomhed omfattet af momslovens § 3, stk. 1, uanset vederlagets størrelse.
...
Klager har haft 533 salgsopslag på [...dk] i årene 2018 til 2021 (se afgørelsens bilag C). Salgsopslagene vedrører et betydeligt antal aktiver af samme art (f.eks. 70 damecykler, 45 herrecykler, 22 støvsugere, 56 robotplæneklippere og 36 biler).
Det fremgår af klagers bankkontoudskrifter, at der har været et betydeligt antal indbetalinger (mere end 390) kontinuerligt i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2021 på over 700.000 kr. Alene MobilePay indbetalinger stammer fra 325 forskellige personer.
På baggrund af intensiteten af den af klager udøvede virksomhed finder Skattestyrelsen, at den er udøvet med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter. På dette grundlag fastholder Skattestyrelsen, at klager har drevet selvstændig økonomisk virksomhed i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Herefter skal klager betale salgsmoms af de varer, klager har solgt, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Klager har haft momspligtige leverancer på over 50.000 kr. i 2018, hvorfor klager har været forpligtet til at lade virksomheden registrere, jf. momslovens § 48, stk. 1, jf. § 47, stk. 1.
Klager har været forpligtet til at føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret, jf. momslovens § 55, ligesom klager har været forpligtet til at opgøre og angive moms, jf. momslovens §§ 56 og 57.
Idet klager ikke har ført et momsregnskab, er Skattestyrelsen berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt, jf. opkrævningsloven § 5, stk. 2, 1. pkt.
Afgiftspligten indtræder på leveringstidspunktet, jf. momslovens § 23, stk. 1. Skattestyrelsen anser leveringstidspunktet for at være datoen for indbetaling på klagers bankkonto.
Afgiftsgrundlaget er 80 % af omsætningen, jf. momslovens § 27, stk. 1.
På dette grundlag fastholder Skattestyrelsen, at klager skal betale 20 % i salgsmoms af omsætningen i overensstemmelse med Skattestyrelsens opgørelse for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Købsmoms
Skattestyrelsen fastholder, at klager ikke kan godkendes et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
Det følger af Landsskatterettens afgørelse SKM2021.456.LSR, at der ikke kan godkendes et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms ud fra en formodning om, at der er afholdt udgifter i virksomheden til generering af den angivne omsætning, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt. er ikke et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af objektiv dokumentation for, at der er sket levering og betalt moms.
Det følger af SKM2021.692.LSR, at selv om der er hævninger på klagers bankkonti, opfylder dette ikke i sig selv kravene til dokumentationen for, at klager er berettiget til fradrag for købsmoms, idet arten og mængden af de leverede varer skal fremgå, ligesom det skal fremgå, at der er pålagt moms.
På dette grundlag fastholder Skattestyrelsen, at klager ikke er berettiget til fradrag for købsmoms efter momslovens § 37.
Formelt
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for 1. kvartal 2018 til 2. kvartal 2020
Skattestyrelsen har afsendt forslag til afgørelse 24. november 2023, hvilket er mere end tre år efter angivelsesfristen udløb for 1. kvartal 2018 til 2. kvartal 2020. Herefter er den ordinære frist for genoptagelse af momstilsvaret efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1 pkt. overskredet for disse perioder.
Skattestyrelsen fastholder, at momstilsvaret for 1. kvartal 2018 til 2. kvartal 2020 kan genoptages ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, idet Skattestyrelsen finder, at klager har handlet forsætligt eller groft uagtsomt ved at have drevet momspligtig virksomhed uden at have angivet moms.
Skattestyrelsen fastholder også, at fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. for fremsættelse af forslag til afgørelse er overholdt, idet Skattestyrelsen finder, at kundskabstidspunktet er 1. juni 2023, hvor Skattestyrelsen modtog bankkontoudtog vedrørende indkomstårene 2018 til 2021.
Afgørelse i sagen er foretaget 20. februar 2024, hvorfor Skattestyrelsen fastholder, at fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. på 3 måneder til foretagelse af afgørelse efter forslag til afgørelse er blevet afsendt er overholdt.
Således fastholder Skattestyrelsen, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret efter skatteforvaltningslovens § 32 for 1. kvartal 2018 til 2. Kvartal 2020 er opfyldt.
Konklusion
Skattestyrelsen fastholder, at klager har drevet selvstændig økonomisk virksomhed, og at der er grundlag for at foretage en skønsmæssig fastsættelse af klagers momstilsvar til 145.497 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2021 på baggrund af indsættelser på klagers bankkonti.
..."
Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse
Klagerens repræsentant har ikke fremsat bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse hertil.
Indlæg under retsmødet
Klagerens repræsentant gav ikke møde og havde frafaldet anmodningen om retsmøde.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.
Sagen angår, om klageren har drevet selvstændig økonomisk virksomhed og er afgiftspligtig person, herunder om der er grundlag for at foretage en skønsmæssig fastsættelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 til og med 4. kvartal 2021 på baggrund af konkrete indsætninger på klagerens bankkonto, og hvorvidt ændringerne af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 til og med 2. kvartal 2020 er foretaget rettidigt.
Retsgrundlaget
Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.
Ifølge momslovens § 23, stk. 1, 2 og 3 indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt.
Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.
Det fremgår af momslovens § 48, stk. 1, 1. pkt., at afgiftspligtige personer etableret her i landet, uanset § 47, stk. 1, ikke skal registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt.
Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.
Af momslovens § 57, stk. 3, fremgår følgende:
"Stk. 3.For virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 5 mio. kr. årligt, men udgør højst 50 mio. kr. årligt, er afgiftsperioden kvartalet. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb."
Det følger af momslovens § 37:
"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6."
Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:
"Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt".
Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt. På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
"... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt. ..."
Landsskatteretten har den 5. november 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.692.LSR, truffet afgørelse om, hvorvidt fremlæggelse af bankkontoudtog var tilstrækkelig dokumentation for, at de påståede varer og tjenesteydelser faktisk var leveret til virksomheden af en anden afgiftspligtig person i et forudgående led i forbindelse med den pågældendes egne afgiftspligtige transaktioner, og at virksomheden faktisk havde betalt moms heraf.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
"...de fremlagte bankkontoudtog, herunder posteringstekster, betalingsmodtagere og betalingernes interval, ikke i sig selv opfyldte dette krav til dokumentation..."
Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår desuden af bestemmelsen, af afgørelsen herefter skal træffes senest 3 måneder efter, at varslet er afsendt.
Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter told- skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige har handlet mindst groft uagtsomt og bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
En ekstraordinær ændring af afgiftstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4, skal varsles senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om forholdet, og ændringen skal foretages senest 3 måneder efter dagen, hvor varslingen er afsendt. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.
I SKM2024.140.ØLR udtalte Landsretten følgende vedrørende kundskabstidspunktet:
"...
Landsretten er enig med Skatteministeriet i, at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 5, efter sin ordlyd og i kontekst af lovens §§ 26, stk. 1, og 20, stk. 1, må forstås sådan, at det omhandlede kundskabstidspunkt ikke indtræffer, før skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de oplysninger, som er nødvendige for, at der - med fristafbrydende virkning - kan afgives et varsel om den ekstraordinære ansættelse, og at et sådant varsel forudsætter, at de oplysninger, som skattemyndighederne er i besiddelse af, gør det muligt - med forbehold for den skattepligtiges eventuelle udtalelse imod den varslede afgørelse, herunder den beløbsmæssige opgørelse af en forhøjelse - at angive og begrunde en beløbsmæssig opgørelse af forhøjelsen.
..."
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Realitet
Selvstændig økonomisk virksomhed og moms
Landsskatteretten har i afgørelse med sagsnummer [sag1] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst fundet, at bankindsætningerne på henholdsvis 134.155 kr., 288.548 kr., 256.033 kr. og 48.761 kr. i indkomstårene 2018-2021 anses for at være skattepligtig indkomst for klageren.
Retten har endvidere i afgørelsen fundet, at den ansatte indkomst på 134.155 kr., 288.548 kr., 256.033 kr. og 48.761 kr. inkl. moms stammer fra erhvervsmæssig virksomhed.
Henset til intensiteten, herunder indsætningernes hyppighed, idet der er indgået henholdsvis 57, 85, 221 og 37 indsætninger på klagerens konti og beløbenes ikke ubetydelige størrelse på op til 70.000 kr. samt klagerens i alt 533 salgsannoncer på [...dk], finder Landsskatteretten, at klageren har solgt genstande med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter i afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 indtil og med 4. kvartal 2021.
Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående, at klageren har drevet selvstændig økonomisk virksomhed og er afgiftspligtig person for afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 til og med 4. kvartal 2021, jf. momslovens § 3, stk. 1.
Omsætningen er således momspligtig, og der skal beregnes salgsmoms heraf, jf. momslovens § 4.
Der har i den uregistrerede virksomhed været afgiftspligtige leverancer på mere end 50.000 kr. i 2018, og klageren har dermed været forpligtet til at lade virksomheden momsregistrere. Klageren skulle således som indehaver af virksomheden have indberettet moms. Det følger af momslovens § 48, stk. 1, jf. § 47, stk. 1.
Da der ikke er angivet moms for virksomheden, finder Landsskatteretten, at der kan ske skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Der beregnes på denne baggrund salgsmoms på 20 % af indsætningerne.
På baggrund af ovenstående kan retten tiltræde, at virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 til og med 4. kvartal 2021 opgøres til henholdsvis 5.810 kr., 14.940 kr., 930 kr., 5.515 kr., 34.090 kr., 3.674 kr., 3.165 kr., 16.780 kr., 6.080 kr., 26.996 kr., 9.508 kr., 8.621 kr., 6.024 kr., 2.500 kr., 568 kr. og 660 kr.
Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes et skønsmæssigt fradrag for købsmoms alene med henvisning til, at Skattestyrelsen har fastsat en skønsmæssig omsætning.
Landsskatteretten kan således ikke godkende et momsfradrag ud fra en formodning om, at der er afholdt udgifter i virksomheden til generering af den angivne omsætning. Det er en betingelse for godkendelse af et momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling, jf. herved Landsskatterettens afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort som SKM2021.456.LSR
Da der ikke er fremlagt dokumentation vedrørende udgifter, der kan danne grundlag for momsfradrag, tiltræder retten, at virksomhedens købsmoms for afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 til og med 4. kvartal 2021 opgøres til 0 kr.
Retten kan på denne baggrund også tiltræde det fastsatte momstilsvar for klagerens virksomhed med 26.831 kr., 57.709 kr., 51.205 kr. og 9.752 kr. sammenlagt for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal i årene 2018-2021.
Formalitet
Ekstraordinær fastsættelse for afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 til og med 2. kvartal 2020
For afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 til og med 2. kvartal 2020 udløb angivelsesfristen henholdsvis den 1. juni 2018, den 1. september 2018, den 1. december 2018, den 1. marts 2019, den 1. juni 2019, den 1. september 2019, den 1. december 2019, den 1. marts 2020 og den 1. september 2020.
Skattestyrelsens forslag af 24. november 2023 til ændring af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 til og med 2. kvartal 2020 er sendt efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 31 stk. 1, 1. pkt., som udløb henholdsvis den 1. juni 2021, den 1. september 2021, den 1. december 2021, den 1. marts 2022, den 1. juni 2022, den 1. september 2022, den 1. december 2022, den 1. marts 2023 og den 1. september 2023.
Spørgsmålet er herefter, om betingelserne for ekstraordinær fastsættelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 til og med 4. kvartal 2021 i skatteforvaltningslovens §§ 32, stk. 1, nr. 3, og 32 stk. 2, er opfyldt.
Landsskatteretten finder, at klageren som indehaver af virksomheden har handlet mindst groft uagtsomt, idet klageren ikke har indberettet virksomhedens momstilsvar. Der er herved lagt vægt på, at det burde have været åbenbart for klageren, at indkomsten fra køb og salg af biler, cykler og andet løsøre ikke udgjorde salg af private ejendele, men er momspligtig omsætning. Der er herved henset til hyppigheden af indsætningerne på klagerens konto, idet der er tale om henholdsvis 57, 85, 221 og 37 indsætninger i årene 2018-2021. Retten lægger samtidig vægt på, at indsætningerne udgør ikke ubetydelige beløb.
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen tidligst den 1. juni 2023, da Skattestyrelsen modtog kontoudtog for klagerens konto i [finans1], fik kendskab til de forhold, som begrunder ændringen af virksomhedens momstilsvar.
Landsskatteretten finder således, at fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er iagttaget, idet Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 24. november 2023.
Skattestyrelsen traf herefter den 20. februar 2024 den påklagede afgørelse. Landsskatteretten finder på den baggrund, at fristen på 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., også er iagttaget, og ændringerne af virksomhedens momstilsvar således også for afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 til og med 2. kvartal 2020 er foretaget rettidigt.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter virksomhedens momstilsvar fastsættes til henholdsvis 26.831 kr., 57.709 kr., 51.205 kr. og 9.752 kr. sammenlagt for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal for årene 2018-2021.