Kendelse af 21-01-2025 - indlagt i TaxCons database den 21-02-2025

Journalnr. 24-0040254

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperiode 3. kvartal 2020

Nedsættelse af salgsmoms

4.054 kr.

0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Afgiftsperiode 4. kvartal 2020

Nedsættelse af salgsmoms

29.429 kr.

28.390 kr.

Nedsættes til 28.950 kr.

Nedsættelse af købsmoms

0 kr.

19.092 kr.

Stadfæstes

Nedsættelse af elafgift

0 kr.

5.836 kr.

Stadfæstes

Afgiftsperiode 1. kvartal 2021

Nedsættelse af salgsmoms

54.451 kr.

26.209 kr.

Nedsættes til 28.879 kr.

Nedsættelse af købsmoms

0 kr.

44.126 kr.

Stadfæstes

Afgiftsperiode 2. kvartal 2021

Nedsættelse af salgsmoms

29.808 kr. kr.

2.453 kr.

Nedsættes til 35.230 kr.

Nedsættelse af købsmoms

0 kr.

8.804 kr.

Stadfæstes

Afgiftsperiode 3. kvartal 2021

Nedsættelse af salgsmoms

5.669 kr.

0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Afgiftsperiode 4. kvartal 2021

Nedsættelse af salgsmoms

650 kr.

0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at [person1] (herefter indehaveren) fra den 9. november 2020 til den 6. maj 2021 var registeret som fuldt ansvarlig deltager i enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registeret under branchekoden ”561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.”

Skattestyrelsen har udtaget indehaverens virksomhed til kontrol i forbindelse med virksomhedens ophør.

Indehaveren har indberettet moms og elafgift i perioden 1. oktober 2020 til 30. juni 2021 således:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Elafgift

Momstilsvar

4. kvartal 2020

28.390 kr.

19.092 kr.

5.863 kr.

3.435 kr.

I alt for 2020

28.390 kr.

19.092 kr.

5.863 kr.

3.435 kr.

1. kvartal 2021

26.209 kr.

44.126 kr.

0 kr.

-17.917 kr.

2. kvartal 2021

2.453 kr.

8.804 kr.

0 kr.

-6.351 kr.

I alt for 2021

28.662 kr.

52.930 kr.

0 kr.

-24.268 kr.

Skattestyrelsen har den 14. juli 2023, samt i rykkerskrivelse af den 3. august 2023, anmodet indehaveren om at indsende regnskabsmateriale og bankkontoudtog for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021. Indehaveren imødekom ikke denne anmodning, hvorfor Skattestyrelsen rekvirerede kontoudtogene hos [finans1].

Det fremgår af indehaverens kontoudtog, at der i perioden fra den 5. februar 2020 til den 9. november 2020 alene er beskedne [finans2] overførsler fra blandt andet ”[person2]”, ”[person1]”, ”[person3]” og [person4]” på mellem 20 kr. og 2.000 kr., flere automatindbetalinger på mellem 2.200 kr. og 8.000 kr. samt en indsætning med posteringsteksten ”Overførsel” på 900 kr. Indsætningerne i denne periode udgør samlet 24.905 kr. inkl. moms.

Endvidere fremgår det af kontoudtoget, at der i perioden fra den 9. november 2020 til og med den 27. maj 2021 var adskillige indsætninger med posteringsteksten ”[finans2] (...)” på mellem 20 kr. og 3.300 kr., indsætninger med posteringsteksterne ”R[...](...)” og ”[virksomhed2]” samt indsætninger med posteringstekster som ”[reg.nr.1]” på 13.000 kr., ”[...] Bil [reg.nr.1]” på 344,82 kr., og ”[...] Bil” på 486,52 kr. Indsætningerne i denne periode udgør samlet 566.028,64 kr. inkl. moms. I samme periode fremgår der udgifter med posteringsteksten ”[virksomhed3] ApS” med samlet 172.345,37 kr. inkl. moms.

Det fremgår endeligt af indehaverens bankkontoudtog, at der i perioden fra den 1. juni 2021 til den 31. december 2021 er én indsætning fra [finans2] på 100 kr., herudover er der indsætninger med posteringsteksterne ”Overførsel”, ”mohamad”, ”lån”, ”[person1]”, ”[person5]” og ”Legatportion fra [...]”. Indsætningerne i denne periode udgør samlet 31.597 kr. inkl. moms.

Skattestyrelsen har anset samtlige af de ovenfor-beskrevne indsætninger for at udgøre omsætning i indehaverens virksomhed, og på baggrund heraf opgjort omsætningen i indehaverens virksomhed til henholdsvis 135.723 kr. og 362.318 kr. for indkomstårene 2020 og 2021.

Skattestyrelsen har den 10. januar 2024 udsendt forslag til afgørelse. Heri har Skattestyrelsen foreslået at ændre indehaverens momstilsvar således:

Periode

Ændring i momstilsvar

Afgiftsperiode 3. kvartal 2020

4.054 kr.

Afgiftsperiode 4. kvartal 2020

26.094 kr.

Afgiftsperiode 1. kvartal 2021

72.369 kr.

Afgiftsperiode 2. kvartal 2021

36.159 kr.

Afgiftsperiode 3. kvartal 2021

5.669 kr.

Afgiftsperiode 4. kvartal 2021

650 kr.

Skattestyrelsen modtog ikke bemærkninger til forslaget, og traf derfor afgørelse i overensstemmelse med forslaget den 13. februar 2024.

Under Skatteankestyrelsens behandling af klagesagen har indehaveren indsendt følgende materiale:

Regnskab for perioden 9. september 2020 til 31. december 2020 Det fremgår, at omsætning for 2020 i alt udgør 113.560,75 kr.
Kontospecifikation til regnskabet for perioden 9. september 2020 til 31. december 2020
Regnskab for perioden 1. januar 2021 til 6. maj 2021 Det fremgår, at omsætning for 2021 i alt udgør 114.647,62 kr.
Kontospecifikation til regnskabet for perioden 1. januar 2021 til 6. maj 2021

Særligt vedrørende postering med posteringsteksten ”[reg.nr.1]” og ” [...] Bil [reg.nr.1]”.

Det fremgår af indehaverens personlige skatteoplysninger, at indehaveren er registreret med privat personbil af mærket ”PEUGEOT 307” med reg. Nr. ”[reg.nr.1]”, tidligere registreret med reg. Nr. ”[reg.nr.2]” med tilgang den 17. juni 2020 og afgang den 7. januar 2021. Det fremgår yderligere, at indehaveren er registreret med erhvervs varebil af mærket ”HYUNDAI I20” med reg. Nr. ”[reg.nr.3]”.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet virksomhedens salgsmoms til henholdsvis 4.054 kr. for 3. kvartal 2020, 29.429 kr. for 4. kvartal 2020, 54.451 kr. for 1. kvartal 2021, 29.808 kr. for 2. kvartal 2021, 5.669 kr. for 3. kvartal 2021 og 650 kr. for 4. kvartal 2021. I alt har Skattestyrelsen forhøjet den samlede salgsmoms med 5.193 kr. i afgiftsperioderne i 2020 og 61.916 kr. i afgiftsperioderne i 2021.


Skattestyrelsen har yderligere nedsat virksomhedens købsmoms samt elafgift til 0 kr. i afgiftsperioderne i 2020 og 2021.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

“...

  1. Skønsmæssig ansættelse af momstilsvar

...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Din virksomhed er udtaget til kontrol på baggrund af ophøret af din virksomhed. Til brug herfor har vi indkaldt regnskabsmateriale, som ikke ses modtaget.

Ved momspligtig virksomhed skal der således opgøres udgående- og indgående moms i henhold til momslovens § 56 stk. 2 og § 56 stk. 3. Virksomhedens momstilsvar skal opgøres i henhold til momslovens § 56, stk. 1 og skal angives efter udløb af hver afgiftsperiode i henhold til momslovens § 57, stk. 1.

Det fremgår ligeledes af opkrævningslovens § 5 stk. 2, at momstilsvar kan fastsættes skønsmæssigt ved manglende regnskab. Moms af udgifter skal som udgangspunkt kunne dokumenteres. Reglerne fremgår af momsbekendtgørelsens § 82.

Fordi der ikke er er modtaget regnskabsmateriale som udbedt, vil virksomhedens momstilsvar blive fastsat skønsmæssigt ifølge opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Til brug for skønnet har vi anvendt dine bankkontoudtog.

For retspraksis henvises til SKM.2008.905.HR, hvor Højesteret stadfæstede landsrettens dom. Dommen omhandler skønsmæssige indkomstforhøjelser, hvor der ikke har været indsendt materiale. Fastsættelsen er derfor foretaget på grundlag af indsætninger på virksomhedens bankkontoudtog, som ikke kan henføres til løn eller andre skattepligtige indtægter. Det påhviler skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.

Dommen omtales også i Landsskatterettens afgørelse LSR af 06.10.2020 Journalnr. [sag1]. Der er her taget stilling til skønsmæssigt fastsat momstilsvar på baggrund af, at det ikke blev dokumenteret, at beløb stammede fra midler, der allerede var beskattet, eller som ikke skulle beskattes.

1.4.1 Opgørelse af virksomhedens salgsmoms

Ifølge momslovens § 4, stk. 1 er enhver erhvervsmæssig levering af varer og ydelser mod vederlag her i landet momspligtig. Du skal derfor betale salgsmoms, af de indsætninger, som vi har anset for at være omsætning i virksomheden. Betaling af moms påhviler den momspligtige person, der leverer varer og ydelser her i landet efter momsloven § 46, stk. 1.

Vi har gennemgået bankkontoudtog fra [finans1] konto [...90] og har konstateret at der i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021 er mange [finans2] indsætninger og diverse indsætninger med transaktionstekst som f.eks. ”[...]” og ”[virksomhed2]” Herudover ses flere uidentificerbare indsætninger. Disse indsætninger kan ikke henføres til løn eller andre indtægter oplyst til os, og vi anser dem derfor for at være momspligtig omsætning i virksomheden.

Indsætningerne fremgår af Bilag A.

Jævnfør momsloven § 27, stk. 1, udgør momsgrundlaget 80 % af det beløb, du har modtaget. Salgsmomsen kan derfor beregnes til 20 % af indsætningerne i banken.

Beløbene i tabellen nedenfor er afrundet i forhold til bilaget.


Periode

Indsætninger i bank (Bilag A)

Skønnet salgsmoms (20 %)

Indberettet

Skønnet ændring salgsmoms

1. kvartal

100 kr.

20 kr.

Ikke momsregistreret

Forældet periode

2. kvartal

2.135 kr.

427 kr.

Ikke momsregistreret

Forældet periode

3. kvartal

20.270 kr.

4.054 kr.

Ikke momsregistreret

4.054 kr.

4. kvartal

147.148 kr.

29.429 kr.

28.390 kr.

1.139 kr.

I alt for 2020

169.653 kr.

33.930 kr.

28.390 kr.

5.193 kr.

1. kvartal

272.256 kr.

54.451 kr.

26.209 kr.

28.242 kr.

2. kvartal

149.043 kr.

29.808 kr.

2.453 kr.

27.355 kr.

3. kvartal

28.347 kr.

5.669 kr.

Ikke momsregistreret

5.669 kr.

4. kvartal

3.250 kr.

650 kr.

Ikke momsregistreret

650 kr.

I alt for 2021

452.896 kr.

90.578 kr.

28.662 kr.

61.916 kr.


Virksomhedens salgsmoms forhøjes for 2020 med i alt 5.193 kr.

Virksomhedens salgsmoms forhøjes for 2021 med i alt 61.916 kr.

1.4.2 Opgørelse af virksomhedens købsmoms

Det følger af momslovens § 37, stk. 1, at momspligtige virksomheder kan få fradrag for købsmoms for indkøb af varer og ydelser, som udelukkende anvendes til virksomhedens momspligtige omsætning. Det fremgår yderligere af momsbekendtgørelsen § 82, at virksomheden skal kunne dokumentere købsmomsen ved fakturaer eller afregningsbilag for at få fradrag for momsen.

Vi skal henvise til SKM2021.456.LSR, hvor Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse om skønnet fradrag for købsmoms. SKAT havde ikke godkendt virksomhedens angivne købsmoms på 62.115 kr., men skønsmæssigt fastsat et fradrag på 10.000 kr. i medfør af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten understreger i afgørelsen, at der kun kan opnås fradrag for udgifter, såfremt der er fremlagt objektive beviser i form af faktura, afregningsbilag eller anden dokumentation for udgiften, som viser, at der er sket levering, og at virksomheden har betalt moms. Det er ikke tilstrækkeligt, at der er en formodning om, at der er afholdt udgifter i virksomheden til generering af den angivne omsætning. Opkrævningslovens § 5, stk. 2 kan således ikke anvendes som hjemmelsgrundlag for opgørelsen af udokumenteret momsfradrag.

Landsskatteretten nedsatte således det af SKAT godkendte momsfradrag fra 10.000 kr. til 0 kr.

Med henvisning til ovenstående afgørelse tager Landsskatteretten i endnu en afgørelse stilling til, at bankkontoudtog ikke i sig selv opfylder kravet til dokumentation for fradrag for købsmoms. Af denne årsag nægtes virksomheden fradrag. Afgørelsen er omtalt i SKM2021.692.LSR.

Du har ikke fremsendt virksomhedernes regnskab, herunder bilag, som dokumentation for, at der har været momsbelagte udgifter i virksomheden.

Vi fastsætter derfor skønsmæssigt, med henvisning til ovenstående lovhjemmel og praksis på området, din virksomheds købsmoms til 0 kr. for alle kvartaler i 2020 og 2021.

Periode

Skønnet købsmoms

Indberettet købsmoms

Ændring købsmoms

4. kvartal 2020

0 kr.

19.092 kr.

19.092 kr.

I alt for 2020

0 kr.

19.092 kr.

19.092 kr.

1. kvartal 2021

0 kr.

44.126 kr.

44.126 kr.

2. kvartal 2021

0 kr.

8.804 kr.

8.804 kr.

I alt for 2021

0 kr.

52.930 kr.

52.930 kr.

Virksomhedens købsmoms nedsættes for 2020 med i alt 19.092 kr.

Virksomhedens købsmoms nedsættes for 2021 med i alt 52.930 kr.

1.4.3 Opgørelse af virksomhedens elafgift

Virksomheder der er registreret efter momsloven, kan efter elafgiftslovens § 11, stk. 1, få tilbagebetalt afgiften efter elafgiftsloven af virksomhedens forbrugte elektricitet. Afgiften tilbagebetales efter elafgiftsloven, i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for købsmoms af elektricitet eller varme. Til dokumentation for tilbagebetalingsbeløbet skal virksomheden kunne fremlægge fakturaer eller særskilte opgørelser, hvoraf størrelsen af afgiften fremgår. Dette fremgår af elafgiftslovens § 11, stk. 15.

Du har ikke fremsendt dokumentation for, at der har været afgiftsbelagte udgifter i virksomheden, og vi godkender derfor ikke de tidligere indberettede elafgifter.

Elafgiften nedsættes til 0 kr. for 4. kvartal af 2020.

Samlet oversigt over virksomhedens elafgift:

Periode

Skønnet elafgift

Indberetning

Skønnet ændring elafgift

4. kvartal

0 kr.

5.836 kr.

5.836 kr.

I alt for 2020

0 kr.

5.836 kr.

5.836 kr.

Tilbagebetaling af virksomhedens elafgift nedsættes for 2021 med i alt 5.863 kr.

1.4.4 Opgørelse af virksomhedens momstilsvar

Virksomhedens momstilsvar forhøjes med forskellen mellem de skønnede beløb og de tidligere indberetninger af salgsmoms, købsmoms og elafgift.

Der foretages ikke ændringer til virksomhedens momstilsvar for 1. og 2. kvartal 2020, da perioderne er forældet efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Periode

Ændring salgsmoms (20 %)

Ændring købsmoms

Ændring elafgift

Ændring i momstilsvar

1. kvartal

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Forældet periode

2. kvartal

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Forældet periode

3. kvartal

4.054 kr.

0 kr.

0 kr.

4.054 kr.

4. kvartal

1.139 kr.

19.092 kr.

5.836 kr.

26.094 kr.

I alt

5.193 kr.

19.092 kr.

5.863 kr.

30.148 kr.

Skattestyrelsen forhøjer dit momstilsvar for 2020 med i alt 30.148 kr.

Periode

Ændring salgsmoms (20 %)

Ændring købsmoms

Ændring elafgift

Ændring i momstilsvar

1 kvartal

28.242 kr.

44.126 kr.

0 kr.

72.369 kr.

2 kvartal

27.355 kr.

8.804 kr.

0 kr.

36.159 kr.

3 kvartal

5.699 kr.

0 kr.

0 kr.

5.669 kr.

4 kvartal

650 kr.

0 kr.

0 kr.

650 kr.

I alt

61.916 kr.

52.930 kr.

0 kr.

114.846 kr.

Skattestyrelsen forhøjer dit momstilsvar for 2021 med i alt 114.846 kr.

...”

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 21. maj 2024 udtalt følgende:

”Vi har efterspurt regnskabsmateriale og kontoudtog i brev af 14. juli 2023 samt rykkerskrivelse af 3. august 2023. Vi har ikke modtaget noget materiale. Efterfølgende indkaldte og modtog vi bankkontoudtog, som dannede baggrund for forslaget af den 10. januar 2024. Det har ikke på noget tidspunkt i forløbet modtaget hverken skriftlige eller mundlige henvendelser, der blev derfor sendt en afgørelse den 13. februar 2024”

Skattestyrelsen har den 16. august 2024 udtalt følgende på baggrund af høring af klagerens indsendte bilag fra den 28. maj 2024:

” Skatteyder har kun haft en konto i kontrolperioden, derved har private og erhvervsmæssige indtægter og udgifter været blandet sammen i kontoudtoget, som har dannet grundlag for opgørelserne i afgørelsen, fordi der ikke har været modtage materiale fra skatteyder.

Indtægter:

[finans2]:

Størstedelen af omsætningen stammer fra [finans2] betalinger. Eftersom der kun har været en konto, er det vurderet, at alle indsætninger fra [finans2] har været vedrørende den erhvervsmæssige virksomhed. Med undtagelse af hvad vi har kunne konstateret som familie. Vi har ikke fundet indsætninger fra eventuel samlever eller transaktioner hvor der flere gange optræder overførelser fra begge parter, hvor vi i tilstrækkelig grad har kunne anse det som transaktioner mellem privat bekendte.

I det nye materiale ser det ud som om at [finans2] indtægterne er blevet samlet i dags eller et par dages salg, der fremvises derved ikke hvilke [finans2] indtægter, som skatteyderen mener skulle være private, og hvilke der skulle være erhvervsmæssige.

[virksomhed2]:

I virksomheden har der været indtægter fra [virksomhed2]. Her er kun de første 6 transaktioner på bankkontoen medtaget i regnskaberne, de efterfølgende 7 transaktioner er ikke medtaget i regnskabet. Disse indtægter opfattes som manglende i det nye materiale.

Medtaget indtægter fra [virksomhed2] i det nye materiale.

Dato

Tekst

Beløb

10-12-2020

[virksomhed2]

14.039,70

10-12-2020

[virksomhed2]

18.395,50

23-12-2020

[virksomhed2]

17.492,96

07-01-2021

[virksomhed2]

14.541,02

21-01-2021

[virksomhed2]

15.079,07

04-02-2021

[virksomhed2]

16.500,64

Indtægter fra [virksomhed2] som ikke er blevet medtaget i det nye materiale.

Dato

Tekst

Beløb

18-02-2021

[virksomhed2]

15.799,50

04-03-2021

[virksomhed2]

11.211,01

18-03-2021

[virksomhed2]

15.592,26

31-03-2021

[virksomhed2]

14.257,62

15-04-2021

[virksomhed2]

18.715,36

29-04-2021

[virksomhed2]

16.229,62

12-05-2021

[virksomhed2]

19.113,40

Kontant salg/Kasse:

Virksomheder med branchekoden 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v. vil typisk have et kontant salg. Af det nye materiale fremgår der ikke noget kontant salg, men der ses, at der eksisterer en kasse. Kassen ses primært anvendt til indkøb ved [virksomhed3]. Indtægterne på kasse kontoen består af penge fra bankkontoen, samt en postering af et privat indskud og en postering af salg. Kassebeholdningen ses ekstrem lav eller negativ ved regnskabsårets afslutning i det nye materiale.

Udgifter:

Varekøb:

Størstedelen af varekøbet er fra [virksomhed3]. Betalinger sket via banken er medtaget i afgørelsen. Der har ikke været materiale til rådighed under sagsbehandlinger, som har kunne vise det køb, som er sket via-kassen.

Yderligere er der af det nye materiale medtaget enkelte køb i almindelige dagligvarebutikker.

Disse har været vurderet til at være private køb, fordi det har været køb fra en privat konto, og der har ikke været fremlagt noget dokumentation, som har kunne adskille transaktionerne fra de andre private indkøb.

Lokaleomkostninger:

Af kontoudtogene har der været enkeltposteringer benævnt som husleje, men der har ikke været dokumentation om, hvad der var lejet og om dette er anvendt erhvervsmæssigt. Transaktioner af samme beløb fremmer transaktioner med teksten ”[x1]”. Det har ikke været muligt at sammenkæde relationen til udlejningen af forretningsejendommen. På baggrund af manglende dokumentation har der ikke været givet fradrag for udgifter til husleje og andre tilknyttede udgifter.

Den eneste af nedenstående transaktioner der fremstår med teksten ”Forretning Husleje” er ikke medtaget i det nye materiale.

Dato

Tekst

Beløb

01-12-2020

[x1]

-11.198,95

04-01-2021

[x1]

-11.198,95

08-02-2021

husleje

-11.198,95

01-03-2021

husleje

-11.198,95

14-04-2021

[x1]

-11.198,95

03-05-2021

Forretning Husleje

-11.198,95

Biludgifter:

Skatteyderen har både haft en privat bil (Reg.nr. [reg.nr.1]) og en bil til erhverv (Reg.nr. [reg.nr.3]) i CVR-nummeret aktive periode. Det har ikke ud fra kontoudtog været muligt at opgøre, hvad der vedrørte privat, og hvad der har været erhvervs udgifter til blandt andet brændstof. Der er derfor ikke givet fradrag for biludgifter uden yderligere dokumentation. Af det nye materiale fremgår varebilen ikke som et aktiv virksomhedens balance. Varebilen er ejet fra den 10-11-2020 til den 26-05-2021.

Telefon og Internet:

Der har ikke ud fra kontoudtoget været muligt at differencer mellem udgifter til privat telefon og internet og eventuel erhvervs telefon og internet, der har derfor ikke været givet fradrag for udgifterne vedrørende dette uden yderligere dokumentation.

Personaleudgifter:

Der har i 2021 været indberettet lønudgifter, A-skat og AM-bidrag udbetalt af virksomheden.

Virksomheden har været registeret med plitigerne for A-skat og AM-bidrag fra 01-12-2020 til 06-05-2021, og har haft 1-2 ansatte i februar, april og marts 2021.

Disse udgifter fremgår ikke af det regnskab det er blevet indsendt i de nye oplysninger.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at det nye materiale har mangler blandt andet i form af manglende medtagelse af omsætning af [virksomhed2] og lønudgifter.

Konklusionen efter gennemgangen af det fremsendte regnskabsmateriale er, at bogføringen ikke er fuldstændig, og dermed alene ikke kan danne et fuldstændig grundlag.”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at virksomhedens salgsmoms nedsættes til henholdsvis 0 kr. for 3. kvartal 2020, 28.390 kr. for 4. kvartal 2020, 26.209 kr. for 1. kvartal 2021, 2.453 kr. for 2. kvartal 2021, 0 kr. for 3. kvartal 2021 og 0 kr. for 4. kvartal 2021.

Klageren har yderligere fremsat påstand om, at virksomhedens købsmoms forhøjes til henholdsvis 19.092 kr. i 4 kvartal 2020, 44.126 kr. i 1. kvartal 2021 og 8.804 kr. i 2. kvartal 2021.

Klageren har endeligt fremsat påstand om, at virksomhedens elafgift forhøjes til 5.836 kr. i 4. kvartal 2020.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

”Forretningen har ikke haft den omsætning som Skat har forslået,på baggrund af mange privat årsager har jeg ikke været opmærksomme på min e boks derfor har jeg ikke svaret Skat på de efterspurgte materialer.alle den fastsættelser som Skat kom med har ikke en grundlag det er alene pga at jeg ikkeindsendt materialer ind til dem til tiden. Og hele min periode i virksomheden kan jeg ikke har den omsætning som Skat forslårså jeg vil gerne fremvise mine bilage så kan de se at jeg ikke har haft den omsætning elleroverskud som Skat forslår.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for, på baggrund af indsætninger på indehaverens bankkonti, at forhøje virksomhedens salgsmoms til henholdsvis 4.054 kr. for 3. kvartal 2020, 1.139 kr. for 4. kvartal 2020, 28.242 kr. for 1. kvartal 2021, 27.355 kr. for 2. kvartal 2021, 650 kr. for 3. kvartal 2021 og 650 kr. for 4. kvartal 2021,

Landsskatteretten skal yderligere tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for at nedsætte virksomhedens købsmoms med henholdsvis 19.092 kr. for 4. kvartal 2020, 44.126 kr. for 1 kvartal 2021 og 8.804 kr. for 2. kvartal 2021.

Landsskatteretten skal endelig tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for at nedsætte tilbagebetaling af virksomhedens elafgift med 5.863 kr. i 4. kvartal 2020.

I alt har Skattestyrelsen forhøjet den samlede momstilsvar med 30.148 kr. i 2020 og 114.846 kr. i 2021.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Efter dagældende bestemmelse i elafgiftslovens § 11, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 308 af 24. marts 2017), kan virksomheder registeret efter merværdiafgiftsloven (momsloven) kan bortset fra de nævnte tilfælde i stk. 2 få tilbagebetalt afgiften efter denne lov.

Efter dagældende bestemmelse i elafgiftslovens § 11, stk. 15, 3. pkt. skal til dokumentation for tilbagebetalingsbeløbet fremlægges fakturer eller særskilte opgørelser, hvoraf størrelsen af afgiften fremgår, jf. § 11 a, stk. 8.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Det følger af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15 juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1253 af. 1. november 2013).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer. Dette følger af momsbekendtgørelsen § 82. Kravene til en faktura fremgår af bekendtgørelsens § 58.

Landsskatteretten har den 5. november 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.692.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på baggrund af bankkontoudtog, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse:

”...

Det følger af præmis 45 i C-664/16 (Vadan), at andet bevis for fradragsberettiget købsmoms end en faktura kan omfatte dokumenter, som befinder sig hos leverandører eller tjenesteydere, som den afgiftspligtige person har købt varer eller tjenesteydelser af. I den danske momsbekendtgørelses § 82 er det angivet, at der skal fremlægges fakturaer, herunder forenklede fakturaer eller afregningsbilag. Når dette sammenholdes med kravene i momsbekendtgørelsens § 58 til indholdet af en faktura, hvorefter en faktura bl.a. skal angive mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms, er det Landsskatterettens opfattelse, at i de tilfælde - hvor der ikke er fremlagt fakturaer - skal der fremlægges anden dokumentation, hvoraf fremgår mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms.

Dette kan for eksempel bestå i ordrebekræftelser eller lignende. Som angivet af EU-domstolen vil sådan lignende dokumentation oftest kunne indhentes hos leverandørerne.

...

Landsskatteretten finder på den baggrund, at de fremlagte bankkontoudtog, herunder posteringstekster, betalingsmodtagere og betalingernes interval ikke er dokumentation for, at virksomheden har afholdt udgifter, som var pålagt moms af en anden afgiftspligtig person, og som er anvendt i virksomhedens momspligtige aktivitet, jf. momslovens § 37, stk. 1.

...”

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Retten har ved afgørelse i sagsnr. [sag2] fundet, at den oppebårne indkomst hidrører fra indehaverens virksomhed, og at omsætningen i virksomheden i afgiftsperioderne i 2020 samt 2021 udgør henholdsvis 62.343,99 kr. og 116.674,08 kr. Under henvisning hertil anses virksomheden for at have haft momspligtig omsætning på mere end 50.000 kr., hvorfor virksomheden skal afregne moms herefter i henhold til momslovens § 47, stk. 1.

Indehaveren har indberettet et momstilsvar på i alt 3.435 kr. for afgiftsperioderne i 2020 og et negativt momstilsvar på i alt -24.268 kr. for afgiftsperioderne 2021.

Henset hertil finder retten, at der er grundlag for at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2020 og 2021, baseret på virksomhedens momspligtige omsætning, som er opgjort ud fra bankindsætninger på indehaverens bankkonti.

Salgsmoms

Retten finder, at der skal betales salgsmoms af virksomhedens yderligere momspligtige omsætning, svarende til 20 % heraf. Efter forhøjelsen af virksomhedens resultat udgør virksomhedens omsætning inkl. moms i afgiftsperioden 2020 og 2021 henholdsvis 77.931 kr. og 145.843 kr.

Retten bemærker, at indsætningerne den 13. januar og 25. januar 2021 på henholdsvis 13.000 kr. og 344,82 kr. udgør ikke momspligtig omsætning, i det der er tale om salg af privat ejendele.

Retten bemærker yderligere, at indsætninger før den 9. november 2020 og efter den 31. maj 2021 udgør ikke momspligtig omsætning, da disse indsætninger henregnes som forhøjelse af anden personlig indkomst. Retten har lagt vægt på karakteren af indsætningerne på klagerens bankkonto, herunder hyppigheden heraf, beløbets størrelse samt indsætningernes posteringstekst, og finder på baggrund heraf, at de af Skattestyrelsen anfægtede indsætninger med posteringsdato forud for den 9. november 2020 samt igen efter den 31. maj 2021 ikke kan henføres til omsætning i klagerens virksomhed. Retten har henset til, at posteringerne alene er af beskedent omfang, og at særligt antallet af [finans2] indsætninger er betydeligt lavere sammenlignet med perioden 9. november 2020 til og med den 31. maj 2021.

Herefter kan virksomhedens samlede salgsmoms for afgiftsperioderne i 2020 og 2021 opgøres til henholdsvis 15.586 kr. og 29.169 kr., svarende til en nedsættelse med 12.804 kr. i 2020 og en forhøjelse med 507 kr. i 2021

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende salgsmoms og nedsætter 3. kvartal 2020 til 0 kr., 4. kvartal 2020 til 28.950 kr., 1. kvartal 2021 til 28.879 kr., 2. kvartal 2021 til 35.230 kr., 3. kvartal 2021 til 0 kr. og 4. kvartal 2021 til 0 kr.

Købsmoms

Der er ikke fremlagt dokumentation for afholdte udgifter til brug for virksomheden, herunder eksempelvis fakturaer, afregningsbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

Landsskatteretten kan således ikke godkende et momsfradrag ud fra en formodning om, at der er afholdt udgifter i virksomheden til generering af den angivne omsætning. Det er en betingelse for godkendelse af et momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt. Landsskatterettens afgørelse offentliggjort som SKM2021.692.LSR.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende købsmoms.

Elafgift
Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for elafgifter for afgiftsperioden 4. kvartal 2020, da indehaveren ikke har godtgjort, at betingelserne i elafgiftsloven for godtgørelse af elafgift er opfyldt, jf. elafgiftslovens § 11.

Retten har lagt vægt på, at indehaveren ikke har fremlagt dokumentation for tilbagebetalingsbeløbet i form af fakturaer eller særskilte opgørelser, hvoraf størrelsen af afgiften fremgår. Retten henviser til dagældende bestemmelse i elafgiftslovens § 11, stk. 15, 3. pkt., jf. § 11 a, stk. 8.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende elafgift.