Kendelse af 10-02-2025 - indlagt i TaxCons database den 05-04-2025

Journalnr. 24-0040134

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2018

Opgjort resultat af virksomhed

84.876 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2019

Opgjort resultat af virksomhed

215.774 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2020

Opgjort resultat af virksomhed

186.787 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2021

Opgjort resultat af virksomhed

35.746 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Skattestyrelsen udtog klageren til kontrol på baggrund af en anmeldelse, hvoraf det fremgår, at klageren skulle udføre arbejde i forbindelse med reparation og salg af biler. I forbindelse med kontrollen anmodede Skattestyrelsen klageren om at fremsende bankkontoudtog, skatteregnskab, saldobalancer, kontospecifikationer samt en beskrivelse af virksomheden, for indkomstårene 2018-2021

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at klageren har været fuldtidsansat på autoværksteder i indkomstårene 2018-2021.

Klagerens repræsentant fremsendte den 1. juni 2023 klagerens bankkontoudtog for indkomstårene 2018-2021.

Skattestyrelsen har ikke modtaget regnskabsmateriale i sagen.

Skattestyrelsen har anset klageren for at drive uregistreret erhvervsmæssig virksomhed i indkomstårene 2018-2021.

Skattestyrelsen har anset indsætninger på klagerens private konto [...48][finans1] på henholdsvis 134.155 kr., 288.548 kr., 256.033 kr. og 48.761 kr. for at være omsætning i klagerens uregistrerede virksomhed i indkomstårene 2018-2021.

Der indgår henholdsvis 57, 85, 221 og 37 indsætninger i Skattestyrelsens opgørelser for indkomstårene 2018-2021. Det fremgår af kontoudtogene, at indsætningerne bl.a. har transaktionsteksten "MobilePay NAVN", " Peugeot 206 1,4", "bilsalg" og "Køb af cykel". Indsætningerne udgør beløb på mellem 200 kr. og 70.000 kr.

Repræsentanten har under sagens behandling hos Skattestyrelsen oplyst, at de konstaterede indsætninger vedrører salg af privat indbo, og at en stor del heraf er solgt gennem [www...dk] (herefter [www...dk]).

Skattestyrelsen har på denne baggrund rekvireret en liste over klagerens salgsannoncer på [www...dk] i perioden 2018-2021.

Skattestyrelsen har frasortereret dubletter af samme salgsgenstand og annoncer på beløb under 200 kr. Det fremgår af Skattestyrelsens sorterede liste over salgsannoncer på [www...dk], at klageren har haft 533 salgsannoncer på [www...dk] i indkomstårene 2018-2021.

På Skattestyrelsens sorterede liste over salgsannoncer på [www...dk], indgår der bl.a. 56 robotplæneklippere, 45 herrecykler, 21 havetraktorer og 36 biler.

Skattestyrelsen har angivet i afgørelsen, at klageren har været registreret med 13 biler i indkomstårene 2018-2021, hvoraf 12 biler er solgt indenfor det år efter klageren har erhvervet dem.

Repræsentanten har oplyst, at en del af det solgte indbo stammer fra et dødsbo og repræsentanten har fremsendt skifteattesten dateret den 13. januar 2021, for boet efter [E]. Det fremgår af skifteattesten, at [D] har fået boet sluttet som boudlæg.

Klageren har oplyst, at følgende 15 indsætninger stammer fra salg af private brugsgenstande fra dødsboet:

Dato

Tekst

Beløb

27. januar 2020

"Mobilepay NAVN"

200 kr.

3. februar 2020

"Mobilepay NAVN"

300 kr.

4. februar 2020

"Mobilepay NAVN"

3.800 kr.

7. februar 2020

"Mobilepay NAVN"

400 kr.

10. februar 2020

"Mobilepay NAVN"

1.000 kr.

23. marts 2020

"Mobilepay NAVN"

200 kr.

23. marts 2020

"Mobilepay NAVN"

350 kr.

23. marts 2020

"Mobilepay NAVN"

900 kr.

24. marts 2020

"Mobilepay NAVN"

800 kr.

30. marts 2020

"Mobilepay NAVN"

300 kr.

30. marts 2020

"Mobilepay NAVN"

400 kr.

30. marts 2020

"Mobilepay NAVN"

600 kr.

20. april 2020

"Mobilepay NAVN"

500 kr.

16. oktober 2020

"Mobilepay NAVN"

1.000 kr.

19. november 2020

"Svejseværk"

1.000 kr.

I alt:

11.750 kr.

Skattestyrelsen har anført i afgørelsen, at [D] er klagerens svigermor. Skattestyrelsen anførte også, at afdøde [E] er gået bort den 26. november 2020.

Skattestyrelsen har fastsat et skønsmæssigt fradrag for driftsomkostninger på baggrund af udbetalinger fra klagerens konto i indkomstårene 2018-2021.

Der indgår henholdsvis 15, 15, 17 og 14 udbetalinger fra klagerens konto, som Skattestyrelsen har anset for fradragsberettigede driftsudgifter. Udbetalingerne udgør et samlet beløb på henholdsvis 28.060 kr., 18.833 kr., 22.551 kr. og 4.078 kr. i indkomstårene 2019-2021.

Udbetalingerne bærer bl.a. transaktionsteksten "Bs betaling [virksomhed1] A/S", "[virksomhed2] Visa køb DKK" og " Dankort-nota [virksomhed3] XXXX"

Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse i sagen den 24. november 2023, og Skattestyrelsen har truffet endelig afgørelse den 20. februar 2024.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset klageren for at drive uregistreret virksomhed i indkomstårene 2018-2021.

Skattestyrelsen har samtidig opgjort klagerens resultat af virksomhed til henholdsvis 84.876 kr., 215.773 kr., 186.787 kr. og 35.746 kr. for indkomstårene 2018-2021.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

"[...]

1.3. Vores begrundelse og bemærkninger

Alle, der er skattepligtige til Danmark, skal over for Skattestyrelsen årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det står i skattekontrollovens § 2, stk. 1, 1. pkt.

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter, og det er uden betydning, om indtægterne stammer fra en aktiv indsats, eller om de er en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller gave. Det er også uden betydning om indtægterne stammer her fra landet eller fra udlandet. Det står i statsskattelovens § 4, stk. 1.

Udgangspunktet for opgørelsen af den skattepligtige indkomst er statsskattelovens §§ 4 og 6. Statsskattelovens indkomstbegreb bygger på et nettoindkomstprincip hvorefter det er bruttoindkomsten med fradrag af de udgifter, der i årets løb er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, som skal beskattes.

Erhvervsdrivende skal udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for oplysningsskemaet. Se skattekontrollovens § 6, stk. 1, nr. 1. Du skal på opfordring sende dit regnskabsmateriale til os. Det står i skattekontrollovens § 53, stk. 1. Vi vurderer, at du har drevet uregistreret virksomhed med reparation og salg og biler, og anser dig dermed som erhvervsdrivende.

Da du ikke har udarbejdet regnskab, kan vi fastsætte din indkomst ud fra et skøn. Det står i skattekontrollovens § 53, stk. 3 og § 74.

Vi vurderer, at du ikke har oplyst hele din indkomst. Der er derfor grundlag for at foretage et skøn af din indkomst.

En målestok kan være indsætninger på bankkonti. Er man registreret som ejer af en konto, anses indsætningerne for at tilhøre kontoindehaver. Disse indsætninger anses for at være indkomst, der er skattepligtig efter statsskatteloven § 4, hvis det ikke kan godtgøres, at der er tale om indsætninger af allerede beskattede midler. Der henvises til følgende afgørelser omkring beskatning af beløb indsat på konti SKM2008.905.HR og SKM2013.260 BR.

Det fremgår af skattekontrollovens § 74, stk. 3, at når den skønsmæssige ansættelse af din indkomst sker på et sikkert grundlag ud fra andre oplysninger, såsom bankudtog, kan vi foretage et skøn af din indkomst, uden hensyn til dit privatforbrug, din skattepligtige indkomst for tidligere år, årsopgørelser, forskudsregistreringer og oplysninger fra indberetningspligtige.

Ifølge SKM2008.905.HR er det indehaveren af en bankkonto, som skal dokumentere, at indsætningerne ikke kan danne grundlag for en skønsmæssig forhøjelse. Eksempelvis fordi indsætningerne vedrører midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.

Vi har gennemgået dine bankkontoudtog fra [finans1], hvoraf det fremgår, at der er indsat en del beløb af en samlet ikke uvæsentlig størrelse samt MobilePay indsætninger fra forskellige indbetaler. Vi har medregnet MobilePay indsætninger for i alt 280.264 kr., som stammer fra i alt 376 overførsler fordelt på 325 forskellige personer. Ved vores vurdering af hvilke beløb der kan henføres til virksomhedens omsætning, har vi set bort fra nærtstående familie, samt interne overførsler mellem dine egne konti. Vi har ligeledes set bort fra allerede beskattede midler, som f.eks. løn, samt indsætninger under 200 kr., da det som udgangspunkt vedrører privatsfæren. Grunden til at denne grænse ikke er sat højere, er fordi du modtager mange runde beløb som f.eks. 200 kr., 400 kr. og 700 kr. via MobilePay overførsler. Vi vurderer derfor, at det er indsætningerne på din bankkonto, der bedst kan bruges som grundlag for at opgøre, hvad din skattepligtige indkomst har været.

Vores bemærkninger til dine indsigelser

Du har i dine indsendte indsigelser skrevet en bemærkning om hvad hver indsættelse omhandler. Du har blandt andet oplyst, at det vedrører salg af private brugsgenstande, salg af dødsbo, tilbagebetaling af udlæg og familieoverførsler. Vi har bedt dig indsende de bagvedliggende oplysninger for overførslerne, så vi kan se hvem der har overført beløbet samt bedt dig indsende gamle salgsopslag fra [www...dk] (herefter [www...dk]).

Din repræsentant oplyser, på vegne af dig, at det ikke har været muligt at skaffe de bagvedliggende oplysninger fra banken samt at du ikke har gemt gamle salgsopslag. Der er dog medsendt 6 skærmprint af effekter, som du oplyser at du har solgt i privatregi. Det er blandt andet en grill, støvsuger, damecykel og værktøj.

Overførsler

Da du ikke har fremsendt den ønskede dokumentation har vi kontaktet [finans1] og bedt dem fremsende de bagvedliggende oplysninger. Ved gennemgang af disse oplysninger kunne vi konstatere, at der er familieoverførsler fra blandt andet din ægtefælle, svoger og svigermor. Disse beløb er nu slettet på den nye opgørelse. Se bilag B - de beløb som er fremhævet med grøn er ikke medregnet i den nye opgørelse.

Du skriver blandet andet i dine bemærkninger i mail af 9. december 2023:

"Der er videre tale om tilbagebetaling af udlæg. Som et eksempel herpå henvises der til overførsel på 341,96 kr. foretaget den 17. januar 2019. Det er en overførsel fra [person1]s arbejdsgiver som følge af, at han har lagt ud for et køb for sin arbejdsgiver."

Dette stemmer ikke overens med de bagvedliggende oplysninger fra [finans1], da det fremgår, at ovennævnte beløb på 341,96 kr. ikke vedrører en overførsel fra arbejdsgiver, men en udbetaling fra [virksomhed4]. Disse beløb er ligeledes fremhævet med grøn i bilag B og slettet fra den nye opgørelse.

Du oplyser endvidere i dine bemærkninger, at:

"Der er således eksempelvis tale om overførsler fra familiemedlemmer, herunder særligt [person1]s hustru. Som et eksempel herpå henvises der til overførsel på 200 kr. den 5. marts 2018."

Denne bemærkning stemmer ligeledes ikke overens med de bagvedliggende oplysninger fra [finans1]. Her fremgår det, at det er en overførsel fra [S] og ikke din ægtefælle. Dette beløb fremgår stadig af den nye opgørelse.

I din bemærkning til overførslen den 25. januar 2021 på 4.771 kr. med posteringsteksten "Overførsel", oplyser du, at det er en familieoverførsel. Dette er ikke korrekt, da det fremgår af de bagvedliggende oplysninger fra [finans1], at det er en overførsel fra [A].

Slag af private effekter samt dødsbo

Da det ikke har været muligt for dig at fremskaffe gamle salgsopslag fra [www...dk], har vi fået et udtræk af dine salgsopslag på [www...dk] i årene 2018-2021. I bilag C kan du se et udpluk af de salgsopslag, vi kan se, at du har haft på [www...dk] i perioden 2018-2021. Listen i bilag C udgør en sorteret liste over dine salgsopslag, hvor vi har gennemgået salgsopslagene med henblik på at fjerne dubletter på de samme produkter. Frasortering af dubletter er foretaget ud fra en gennemgang af salgsgenstande i salgsopslagene og ud fra salgsopslagenes beskrivelser. Ved flere salgsopslag på det samme produkt, har vi frasorteret de ældste salgsopslag, og beholdt de nyeste. I de salgsopslag hvor det umiddelbart er samme produktbeskrivelse, men hvor prisen er højere i det nyeste salgsopslag, har vi vurderet at der tale om to forskellige genstande.

Du har i perioden 2018-2021 haft 533 salgsopslag på [www...dk]. Inden frasortering af dubletter var listen på 706 salgsopslag. Vi har af flere omgange konstateret, at du har oprettet mellem 6 og 10 salgsopslag på en dag. Af bilag D fremgår en uredigeret liste af dine salgsopslag. De linjer som er fremhævet med gul er salgsopslag under 200 kr. og som derfor ikke vedrører denne afgørelse. De linjer som er fremhævet med grøn, har vi vurderet er dubletter af salgsopslag.

Salgsopslagene har været jævnt fordelt over perioden, og det ser således ikke ud til der har været ophold i annonceringen. Salgsopslagene i den sorterede liste (bilag C), indeholder varer for en samlet salgspris på mere 1.300.000 kr.

Mange af salgsopslagene omhandler cykler, genstande med en motor eller elektronik. På nedenstående liste har vi kategoriseret de forskellige genstande.

Varegruppe:

Antal

Bioklipper

11

Damecykler

70

Drengecykler

4

El klipper

14

Gasgrill

23

Græstrimmer

8

Havefræser

9

Havetraktor

21

Herrecykel

45

Hækkeklipper

5

Højtryksrenser

8

Kap- og gerings sav

7

Kædesav

10

Pigecykler

7

Rotorklipper

21

Robotplæneklipper

56

Stereoanlæg

6

Støvsugere

22

Symaskiner

7

Diverse

143

I alt

497

Af MobilePay overførslerne samt de almindelige overførsler fremgår der overførselstekster som cykel, gasgrill, hækkeklipper, plæneklipper, støvsuger, tak for handlen og kædesav [www...dk]. Dette indikerer, at det er salg af genstande fra [www...dk].

Du har i dine bemærkninger oplyst, at du ligeledes har solgt effekter fra et dødsbo. Vi har modtaget skifteretsattesten hvoraf det fremgår, at det omhandler boet efter [E] samt at din svigermor har været ansvarlig for boet. Ifølge CPR registreret er [E] gået bort den 26. november 2020. Alle beløbene, som du oplyser vedrører salg af dødsbo, er overført til din konto før den 26. november 2020. Vi anser derfor ikke beløbene for at være salg af dødsbo. I og med at det er din svigermor som har arvet boet efter [E] er du skattepligtig af fortjenesten, da der ikke er tale om salg af privat indbo.

Ud over ovenstående salgsopslag har du ligeledes haft 36 salgsopslag på biler.

På nedenstående liste har vi opdelt bilerne i de forskellige bilmærker.

Biler:

Antal

Audi

3

Citröen

2

Ford

2

Mercedes

1

Nissan

2

Opel

4

Peugeot

5

Toyota

12

VW

5

I alt

36

Du har i perioden 2018-2021 været registreret med 13 biler hvoraf 12 af dem er solgt inden for et år fra du købte dem. Du har i gennemsnit ejet bilerne i ca. 143 dage (ca. 4,5 måned). Se nedenstående liste over registrerede biler:

Mærke

Købt

Solgt

Antal ejerdage

Ford Fiesta

19-12-2016

26-03-2018

462

Peugeot 208

26-04-2018

08-06-2018

43

Toyota Starlet

07-08-2018

16-10-2018

70

Opel Combo

04-11-2018

09-01-2019

66

Toyota Yaris

29-12-2018

20-01-2019

22

Volkswagon Polo

01-02-2019

17-03-2019

44

Toyota Yaris

18-02-2019

17-01-2020

333

Audi A4 Limousine

24-03-2019

31-10-2019

221

Peugeot 206

12-11-2019

21-05-2020

190

Audi A4 Avant

06-04-2020

30-04-2020

24

Audi A3

17-05-2020

13-06-2020

27

Mercedes-Benz c 220

16-07-2020

15-06-2021

334

Daewoo Kalos

02-09-2020

03-10-2020

31

Derudover har du i samme periode haft 23 yderligere biler til salg på [www...dk] (se bilag C). Det fremgår ikke af vores oplysninger, at disse biler har været registreret ved dig. Du har oplyst i dine bemærkninger, at du ofte skifter bil, da du derved kan køre mere eller mindre gratis samt at du skifter bil på det tidspunkt, hvor det giver mest mening rent økonomisk.

På dine bankkontoudtog kan vi blandt andet se, at du har solgt en Toyota Aygo den 17. oktober 2019. Der har ikke været registreret en Toyota Aygo hos dig og det kan derfor ikke være salg af privat bil. På andre overførsler til din bankkonto er overførselsteksterne blandt andet "Opel Cowboybukser, bilsalg og køb af 208". Det store antal bilhandler samt 36 salgsopslag på biler ligger ud over det normale antal køb og salg af biler for en privatperson. På grundlag heraf, er det vores vurdering, at du driver virksomhed med køb og salg af biler.

Det fremgår af statsskattelovens § 5, litra a, at indtægter ved salg af private ejendele ikke er skattepligtige, medmindre salget sker som led i skatteyderens næringsvej eller salget er foretaget i spekulationsøjemed.

Bedømmelsen af, om der drives erhvervsmæssig virksomhed, foretages ud fra en samlet konkret vurdering af den aktivitet der udøves, hvori alle relevante forhold skal inddrages. Selvstændig erhvervsvirksomhed er kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et overskud. Det følger af de sædvanlige skatteretlige principper for erhvervsmæssig virksomhed, at virksomheden skal have et vist omfang og skal være etableret og drevet rentabelt. Virksomheden skal herunder være udøvet over en vis varighed.

Der henvises blandt andet til SKM2020.21.BR, hvor byretten efter en samlet vurdering fandt, at der var drevet erhvervsmæssig virksomhed med køb og salg af designerlamper.

Det fremgår af dine bankkontoudskrifter fra [finans1], at der har været et betydeligt antal indbetalinger kontinuerligt over perioden 2018-2021, hvor vi har anset mere end 390 poster på samlet godt 700.000 kr. for at vedrøre din virksomhed. Derudover har du haft mere end 700 salgsopslag på [www...dk], der er jævnt fordelt over hele den omhandlende periode.

Du har oplyst, at de omhandlende effekter er salg af private brugsgenstande samt salg af dødsbo. Du har ikke fremlagt nogen dokumentation for, hvor de solgte effekter stammer fra.

Du har i perioden 2018-2021 været fuldtidsansat på autoværksteder, hvor vi antager, at du har arbejdet som mekaniker. Som led i dit arbejde er du vant til at reparere effekter med en motor eller elektronik. Mange af de varer som du sætter til salg/sælger har en motor eller elektronik, såsom biler, robotplæneklipper, havetraktorer, støvsugere m.v. Det er derfor Skattestyrelsens vurdering, at du opkøber brugte effekter for at reparere dem og derefter sætte dem til salg. Dette taler ikke for salg af privat indbo sammenholdt med at det ligger ud over det normale, at have et privat indbo som indeholder 21 havetraktorer, 70 damecykler, 56 robotplæneklippere, 22 støvsugere samt 23 gasgrill selvom det er en periode på fire år.

Ud fra ovenstående, herunder omfanget af indbetalinger på din bankkonto og omfanget af salgsopslag på [www...dk], er det Skattestyrelsens vurdering, du som minimum siden 2018, har drevet erhvervsmæssig virksomhed, og dermed også uregistreret virksomhed.

Vi har opgjort de samlede indsætninger til:

År

Indsætninger

2018

134.155 kr.

2019

288.548 kr.

2020

256.033 kr.

201

48.761 kr.

Se bilagene E-H for en udspecificering af indsætningerne.

Beløbene anses for at være inklusive moms. Momsen udgør 20 % af de indsatte beløb, hvilket betyder at den skattepligtige indkomst udgør 80 % af de indsatte beløb. Det giver følgende omsætning eksklusive moms.

Inklusiv moms

Moms

Eksklusiv moms

Omsætning 2018

134.155 kr.

26.831 kr.

107.324 kr.

Omsætning 2019

288.548 kr.

57.709 kr.

230.839 kr.

Omsætning 2020

256.033 kr.

51.205 kr.

204.828 kr.

Omsætning 2021

48.761 kr.

9.752 kr.

39.009 kr.

Du har ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at indsætningerne på din bankkonto stammer fra allerede beskattede midler. Det er vores opfattelse, at indsætningerne er skattepligtig indkomst efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Fradragsberettigede udgifter

De udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan fradrages som driftsudgifter. Se statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

For at en udgift kan fradrages som en driftsudgift, skal der være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften. Udgiften skal ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden, ligesom udgiften ikke må kunne karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

En skattepligtig, der mener sig berettiget til et skattemæssigt fradrag, har bevisbyrden for, at udgiften er fradragsberettigede. Det fremgår af SKM2004.162.HR.

Du har ikke sendt os dokumentation for erhvervsmæssige udgifter for indkomstårene 2018-2021.

Vi kan foretage en skønsmæssig ansættelse af udgifter, hvis vi finder det konkret sandsynliggjort, at der er afholdt fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der er givet fradrag for nedenstående hævninger. Se bilag I for en udspecificering af hævningerne.

Inklusiv moms

Moms

Eksklusiv moms

Driftsudgifter 2018

28.059 kr.

5.611 kr.

22.448 kr.

Driftsudgifter 2019

18.832 kr.

3.766 kr.

15.066 kr.

Driftsudgifter 2020

22.551 kr.

4.510 kr.

18.041 kr.

Driftsudgifter 2021

4.078 kr.

815 kr.

3.263 kr.

Resultat af virksomhed

Vi har herefter opgjort skattepligtigt resultat af virksomhed for indkomstårene 2018-2020, således:

Skønnet omsætning

ekskl. moms

Driftsudgifter

ekskl. moms

Resultat af virksomhed

Resultat af virksomhed 2018

107.324 kr.

22.448 kr.

84.786 kr.

Resultat af virksomhed 2019

230.839 kr.

15.066 kr.

215.773 kr.

Resultat af virksomhed 2020

204.828 kr.

18.041 kr.

186.787 kr.

Resultat af virksomhed 2021

39.009 kr.

3.263 kr.

35.746 kr.

Resultat af virksomhed er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og beskattes som personlig indkomst i henhold til personskattelovens § 3, stk. 1. Du skal betale arbejdsmarkedsbidrag af virksomhedens overskud efter arbejdsmarkedslovens § 4, stk. 1.

[...]

2. Derfor kan vi ændre din skatteansættelse efter almindelig frist

2.1. Faktiske oplysninger

Vi har modtaget dine bankkontoudtog den 1. juni 2023.

2.2. Dine bemærkninger

Vi har ikke modtaget nogen bemærkninger vedrørende dette punkt.

2.3. Vores begrundelse og bemærkninger

Ifølge skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 kan Skattestyrelsen ikke afsende varsel om ændring af den skattepligtige indkomst, jævnfør skatteforvaltningslovens § 20, senere end den 1. maj i det fjerde indkomstår efter indkomstårets udløb. Det vil sige, at for indkomståret 2018 er fristen den 1. maj 2022 og for indkomståret 2019 er fristen den 1. maj 2023.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, kan skatteansættelsen dog ændres, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har handlet således, at Skattestyrelsen har foretaget ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Skattestyrelsen anser det for minimum groft uagtsomt, at du har drevet virksomhed uden at angive indkomsten.

En ekstraordinær ansættelse varsles senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder den ekstraordinære ansættelse. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Skattestyrelsen har den 1. juni 2023 modtaget dine bankkontoudtog, hvilket er den dato, hvor vi er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder den ekstraordinære ansættelse. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er overholdt for de skattemæssige ændringer, da vi fremsender varsling inden den 1. december 2023.

Da vi ikke har modtaget bemærkninger fra dig vedrørende dette punkt til vores forslag af den 2. november 2023 inden for den fastsatte tidsfrist, har Skattestyrelsen truffet endelig afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

[...]"

Skattestyrelsen har i udtalelse af 15. maj 2024 fastholdt den påklagede afgørelse.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt principal påstand om, at klagerens resultat af virksomhed nedsættes til 0 kr. i indkomstårene 2018-2021.

Repræsentanten har nedlagt subsidiær påstand om, at klagerens resultat af virksomhed nedsættes til 0 kr. i indkomstårene 2018-2019.

Til støtte for påstandene er anført:

"[...]

På vegne af [person1], [adresse1], [by1], CPR-nr. [...] (herefter Klager) påklager vi hermed Skattestyrelsens afgørelse af 20. februar 2024 til Skatteankestyrelsen. Skattestyrelsens afgørelse vedlægges som bilag 1.

Sagen vedrører for det første overordnet spørgsmålet om, hvorvidt der er grundlag for at beskatte Klager af indtægter ved salg af en række private genstande og biler.

Sagen vedrører for det andet overordnet spørgsmålet om, hvorvidt Klager har drevet selvstændig økonomisk virksomhed i momsmæssig henseende.

Sagen vedrører for det tredje overordnet spørgsmålet om, hvorvidt der har været grundlag for ekstraordinær genoptagelse af Klagers skatte- og momsansættelser.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Klager har drevet uregistreret virksomhed med reparation og salg af biler samt salg af forskellige effekter, og at Klager som følge heraf skulle have selvangivet resultat heraf og udarbejdet momsregnskab. Skattestyrelsen har som følge heraf foretaget en skønsmæssig ansættelse af Klagers skatte- og momsansættelser.

Påstand

Der nedlægges principal påstand om, at Klagers skatteansættelser for indkomstårene 2018, 2019, 2020 og 2021 skal nedsættes med henholdsvis 84.876 kr., 215.773 kr., 186.787 kr. og 35.746 kr., samt at Klagers momsansættelser for 2018, 2019, 2020 og 2021 skal nedsættes med henholdsvis 26.831 kr., 57.709 kr., 51.205 kr. og 9.752 kr.

De nedlægges subsidiær påstand om, at skatteansættelser for indkomstårene 2018 og 2019 skal nedsættes med henholdsvis 84.876 kr. og 215.773 kr., samt at Klagers momsansættelser for 2018, 2019 og 2020 (1. kvt.) skal nedsættes med henholdsvis 26.831 kr., 57.709 kr., og 6.080 kr.

Faktiske forhold

Om klager

Klager er uddannet mekaniker og var i de omhandlede indkomstår almindelig lønmodtager på et autoværksted.

Om Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ved afgørelse afgørelse af 20. februar 2024 forhøjet Klagers skatte- og momsansættelser for 2018, 2019, 2020 og 2021.Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Klager har drevet uregistreret virksomhed, og at Klager som følge heraf er skattepligtig af indtægter ved salg af biler m.v. Det er samtidig Skattestyrelsens opfattelse, at Klager er momspligtig af salget. Skattestyrelsens har foretaget en skønsmæssig ansættelse af Klagers skatte- og momsansættelserne på baggrund af indsætninger på Klagers konti. Momsen udgør 20 % af de indsatte beløb, hvilket betyder at den skattepligtige indkomst udgør 80 % af de indsatte beløb.

Det er desuden Skattestyrelsens opfattelse, at der grundlag for ekstraordinær ansættelse af Klagers skatte- og momsansættelser i medfør af bestemmelserne i skatteforvaltningslovens §§ 27 og 32.

Anbringender

Skat

Til støtte for den nedlagte påstand gøres for det første gældende, at de i sagen omhandlede overførsler ikke er skattepligtige indtægter.

[...]

Det gøres i forlængelse heraf gældende, at de overførsler, som Skattestyrelsen har beskattet Klager af, ikke er skattepligtige indtægter i medfør af statskattelovens § 4, jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.

Efter en gennemgang af samtlige transaktioner, som Skattestyrelsen har beskattet klager af, kan det overordnet konstateres, at der som altovervejende udgangspunkt er tale om indtægter ved salg af private effekter, herunder indbo og biler.

Det bemærkes i den forbindelse, at Klager og hans hustru har arvet en del indbo, som de efterfølgende har solgt ud af. Der er tale om mange mindre indbogenstande, der typisk er solgt for nogle få hundrede kroner hver.

Klager har desuden konstateret, at han kan køre nærmest gratis i en bil, hvis han skifter ofte. Derfor skifter han bil på det tidspunkt, hvor det giver mest mening rent økonomisk. Dette er således baggrunden for, at Klager skifter bil relativt ofte.

Som det fremgår af statsskattelovens § 5 er salg af privat aktiver ikke skattepligtige, hvilket ligeledes fremgår af Den juridiske vejledning 2023-2, afsnit C.C.2.1.3.3.4 Private aktiver, hvor det desuden fremgår, at "Dette gælder principielt uden hensyn til indtægtens størrelse".

Uanset størrelsen af Klagers indtægt ved salg af privat aktiver, herunder indbo og biler, er disse indtægter ikke skattepligtige, jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.

[...]

Ekstraordinær genoptagelse

Til støtte for den nedlagte subsidiære påstand gøres det gældende, at der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af hverken Klagers skatteansættelser for 2018 eller 2019 eller Klagers momsansættelser for 2018, 2019 eller 1 kvt. 2020.

[...]

Det gøres i forlængelse heraf gældende, at Klager under alle omstændigheder ikke har handlet hverken forsætligt eller groft uagtsomt hverken i forhold til skatteansættelserne eller momsansættelserne.

Hvis Landsskatteretten måtte finde, at Klager er skatte- og momspligtig af de i sagen omhandlede beløb, er dette ikke ensbetydende med, at Klager har handlet mindst groft uagtsomt.

Klager har været af den opfattelse, at han har solgt private aktiver i form af indbo, biler m.v., og at indtægter ved salg af disse effekter selvsagt ikke har været skattepligtige. Uden at have skatteretlig indsigt har Klager ageret som om, der var salg af private aktiver.

Det gøres derfor sammenfattende gælde, at der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af hverken Klagers skatteansættelser for 2018 og 2019 eller Klagers momsansættelser for 2018, 2019 og 2020 (1. kvt.).

[...]"

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Repræsentanten har oplyst, at de solgte ejendele ofte er solgt mod kontant betaling.

Retsmøde

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"...

Skattestyrelsens vurdering

Skønsmæssig ansættelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4. Til indkomsten henregnes ifølge statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a, ikke indtægter, som hidrører fra salg af den skattepligtiges ejendele, for så vidt disse salg ikke henhører til vedkommendes næringsvej eller er foretaget i spekulationsøjemed, i hvilke tilfælde den derved indvundne handelsfortjeneste henregnes til indkomsten, ligesom også eventuelt tab kan fradrages i denne.

Alle skatteydere skal selvangive deres indkomst, uanset om den er positiv eller negativ, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1. Hvis den selvangivne indkomst ikke er fyldestgørende ved ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt i henhold til skattekontrollovens § 74 og § 6, stk. 3.

Skatteyderen har bevisbyrden, hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde eller hvis skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet. I de tilfælde påhviler det skatteyder at godtgøre, at disse indtægter stammer fra allerede beskattede midler eller midler som er undtaget fra beskatning, jf. SKM2008.905.HR. I den forbindelse lægges der også vægt på, om klagers forklaringer understøttes af objektive kendsgerninger, som beskrevet i SKM2011.208.HR.

Uregistreret virksomhed

Skattestyrelsen fastholder, at klager har drevet erhvervsmæssig virksomhed i de påklagede indkomstår, fordi klager kontinuerligt under perioden har solgt varer for ikke ubetydelige beløb. Idet indsætningerne i de påklagede indkomstår har haft en betydelig hyppighed og omfang, er det klager der har bevisbyrden for, at beløbene ikke skal beskattes hos ham, jf. SKM2013.537.ØLR.

Salg af biler

Vedrørende klagers salg af biler, så har Skattestyrelsen lagt vægt på, at klager har haft 36 salgsopslag med biler i de påklagede indkomstår. Det bemærkes, at klager selv har været registreret med 13 biler i indkomstårene, og at 12 af dem har været solgt indenfor 1 år efter at bilen er blevet registreret som tilhørende klager. Klagers forklaring om, at han tit har skiftet bil fordi han kan køre nærmest gratis i en bil, hvis han skifter ofte, kan ikke føre til et andet resultat. Det bemærkes også, at forklaringen ikke er understøttet af objektive kendsgerninger.

Salg af øvrige genstande

Vedrørende salg af øvrige genstande, så er der konstateret nærmere 400 indsætninger i de påklagede indkomstår. En række af posteringsteksterne henviser til køb og salg og beløbene varierer fra 200 kr. til 70.000 kr.

I vurderingen henser vi blandt andet til hyppigheden, intensiteten og omfanget af salgene til grund for sin konklusion om, at klager driver erhvervsmæssig virksomhed. Eksempelvis har klager i 2020 foretaget nærmere 30 salg om måneden i perioden fra maj til december.

Der lægges også vægt på, at der er solgt en række ens genstande, herunder 56 robotplæneklippere, 45 herrecykler, 21 havetraktorer og 36 biler. Skattestyrelsen vurderer, at det vil være usædvanligt at kunne sælge indbo eller et sådant antal private genstande fra en almindelig husholdning for beløb af den størrelsesorden over en årrække.

Klager har gjort gældende, at 15 indsætninger på i alt 11.750 kr. stammer fra salg af indbo som klager og hans hustru har arvet og derved er undtaget for skattepligt jf. statsskattelovens § 5. Der er ifølge klagers forklaring tale om mindre indbogenstande, der typisk er solgt for nogle få hundrede krone hver. Klager har oplyst, at indboet er arvet fra klagers svigermor som gik bort den 26. november 2020.

Skattestyrelsen bemærker hertil, at det er klagers hustru og ikke klager som er arving, hvorfor et salg ikke vil være skattefrit for klager. Det bemærkes endvidere, at indsætningerne fra salg af dødsboet er gået ind på klagers konto forud for dødsfaldet, hvorfor der ikke kan være tale om salg fra et dødsbo og salget kan dermed ikke anses for at være skattefrit, jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.

Skønsmæssigt fradrag

Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede. Det er et kriterium, at der foreligger en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Efter praksis er det den skattepligtige, der mener sig berettiget til et skattemæssigt fradrag, der har bevisbyrden for, at en udgift er fradragsberettiget, jf. SKM2004.162.HR. Klager har i sagen ikke indsendt dokumentation for erhvervsmæssige udgifter for de påklagede indkomstår, hvorfor Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig ansættelse af fradragsberettigede udgifter.

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse givet fradrag for driftsudgifter for henholdsvis 28.059 kr., 18.832 kr., 22.551 kr. og 4.078 kr. i de påklagede indkomstår. Idet klager ikke har fremlagt dokumentation for yderligere fradragsberettigede driftsudgifter, fastholder Skattestyrelsens ansættelse af fradragsberettigede driftsudgifter i klagers uregistrerede virksomhed.

Formalitet

Ekstraordinær genoptagelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at Skattestyrelsen skal afsende varsel om fastsættelse eller ændring senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, kan den skattepligtiges skatteansættelse genoptages ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, når den skattepligtige eller nogen på denne svegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at Skattestyrelsen har foretaget en fastsættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Skattestyrelsen finder, at der er grundlag for at genoptage klagers skatteansættelse for indkomstårene 2018-2019 ekstraordinært, idet klager har handlet mindst groft uagtsomt, ved ikke at selvangive indkomsten i den uregistrerede virksomhed. Der er henset til, at det må have været åbenbart for klager, at indkomst fra køb og salg af biler og genstande i det pågældende omfang var skattepligtig, ligesom der er tale om beløb af en ikke ubetydelig størrelse.

En ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, kan dog alene foretages, hvis den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.

Det følger af praksis, blandt andet ved Højesterets dom af 30. august 2018, offentliggjort som SKM2018.481.HR, at kundskabstidspunktet i bestemmelsen må anses for at være det tidspunkt, hvor skattemyndighederne er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter 27, stk. 1, nr. 5.

Det kan videre udledes af Østre landsrets dom af 19. december 2023, som offentliggjort ved SKM2024.140.ØLR, at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, må forstås sådan, at kundskabstidspunktet ikke indtræffer, før skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de oplysninger, som er nødvendige for, at der - med fristafbrydende virkning - kan afgives et varsel om den ekstraordinære ansættelse, og at et sådant varsel forudsætter, at de oplysninger, som skattemyndighederne er i besiddelse af, gøre det muligt - med forbehold for den skattepligtiges eventuelle udtalelse imod den varslede forhøjelse, herunder den beløbsmæssige opgørelse af en forhøjelse - at angive og begrunde en beløbsmæssig opgørelse af forhøjelsen.

Skattestyrelsen modtog kontoudtog fra klagers konto i [finans1] den 1. juni 2023. Vi fastholder at det tidspunkt udgør det tidspunkt hvor vi tidligst havde kendskab til de forhold, som begrunder ændringer i klagers skatteansættelse, idet indsætningerne danner grundlaget for den skønnede omsætning og det skønsmæssige fradrag.

Forslag til afgørelse blev udsendt den 24. november 2023, hvorfor 6 måneders fristen efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 er overholdt.

Skattestyrelsen fastholder således, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen i indkomstårene 2018 og 2019 er opfyldt.

..."

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse

Klagerens repræsentant har ikke fremsat bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse hertil.

Indlæg under retsmødet

Klagerens repræsentant gav ikke møde og havde frafaldet anmodningen om retsmøde.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om klageren har drevet uregistreret virksomhed, herunder skønsmæssig ansættelse af overskud ved virksomhed for indkomstårene 2018-2021 på baggrund af konkrete indsætninger på klagerens bankkonto, og hvorvidt ændringerne af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2018 og 2019 er foretaget rettidigt.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017).

Hvis den oplysningspligtige ikke rettidigt har givet Skattestyrelsen oplysninger efter § 2, kan Skattestyrelsen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 74, stk. 1 og 2.

Af statsskattelovens § 5, litra a, fremgår følgende:

"Til indkomsten henregnes ikke:

  1. (...) indtægter, som hidrører fra salg af den skattepligtiges ejendele (herunder indbefattet værdipapirer) for så vidt disse salg ikke henhører til vedkommendes næringsvej, (...)"

Ved næring forstås den professionelle, omfattende og systematiske omsætning af den pågældende type aktiv, som sker med videresalg for øje og med det formål at opnå et samlet økonomisk overskud. Salg som led i næring anses som erhvervsmæssig virksomhed.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.

Der henvises til Højesterets dom af 10. oktober 2008, offentliggjort som SKM2008.905.HR, hvor Højesteret fandt, at der i et tilfælde, hvor der løbende over en længere periode blev indsat større beløb på sagsøgernes bankkonti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om sagsøgernes indtægtsforhold i de pågældende indkomstår, påhviler sagsøgerne at godtgøre, at de indsatte beløb stammer fra beskattede midler.

Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Det fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort som SKM2011.208.HR.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Er det godtgjort, at der har været afholdt driftsudgifter for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan der ved opgørelsen af den skønsmæssige indkomst, godkendes et skønsmæssigt fradrag. Der henvises til SKM2013.613.ØLR eller SKM2013.230.BR, hvor der ud fra en konkret vurdering blev godkendt et skønsmæssigt fradrag på 25 % af omsætningen. I SKM2013.493.VLR, blev der ikke godkendt et skønsmæssigt fradrag.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at Skattestyrelsen skal afsende varsel om ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, kan den skattepligtiges skatteansættelse genoptages ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, når den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at Skattestyrelsen har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, kan dog alene foretages, hvis den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.

I forhold til fristen i § 27, stk. 2, 1. pkt., om myndighedens varsel om ekstraordinær genoptagelse har Højesteret i SKM2018.481.HR udtalt, at kundskabstidspunktet må anses for at være det tidspunkt, hvor skattemyndighederne er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5.

Dette suppleres af Østre Landsret i SKM2024.140.ØLR, hvorefter fristen i § 27, stk. 2, 1. pkt., først begynder at løbe fra det tidspunkt Skattestyrelsen er i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at vurdere, om der foreligger et konkret talmæssigt grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5.

En ansættelse, der er varslet af Skattestyrelsen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Realitet

Indsætninger og opgørelse af virksomhedsindkomst

Landsskatteretten lægger efter det oplyste til grund, at der er konstateret betydelige indsætninger på klagerens bankkonto i de omhandlede indkomstår, og retten finder herefter, at det påhviler klageren at godtgøre, at der ikke er tale om skattepligtig indkomst, jf. herved også SKM2008.905H.

Retten har i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at indsætningerne på klagerens bankkonto udgør i alt henholdsvis 134.155 kr., 288.548 kr., 256.033 kr. og 48.761 kr. for indkomstårene 2018-2021, ligesom retten har lagt vægt på hyppigheden af indsætningerne, idet der er tale om henholdsvis 57, 85, 221 og 37 indsætninger i indkomstårene 2018-2021, og der samtidig er tale om, at indsætningerne udgør ikke ubetydelige beløb på op til 70.000 kr.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har godtgjort, at indsætningerne på klagerens bankkonto stammer fra midler, der allerede er beskattet eller midler, der ikke skal beskattes hos klageren. Bankindsætningerne anses således for at være skattepligtig indkomst for klageren.

Klagerens oplysninger om, at der hovedsageligt er tale om salg af privat indbo, kan ikke føre til et andet resultat. Retten har herved lagt vægt på, at disse oplysninger ikke er understøttet af objektive kendsgerninger, og klageren f.eks. har haft 533 salgsannoncer på [www...dk] i indkomstårene 2018-2021.

I den forbindelse har retten også lagt vægt på, at klageren har haft et stort antal af flere typer af genstande til salg, eksempelvis 56 robotplæneklippere, 45 herrecykler, 21 havetraktorer og 36 biler. Det er således helt usandsynligt, at klagerens private indbo i perioden har omfattet samtlige solgte genstande, og klageren har ikke fremlagt dokumentation, skriftligt materiale eller andre objektive kendsgerninger, der kan underbygge klagerens forklaringer.

Retten finder endvidere, at ovennævnte indkomst må anses for at stamme fra erhvervsmæssig virksomhed.

For så vidt angår klagerens salg af biler, har retten lagt vægt på, at klageren erhvervsmæssigt har arbejdet på autoværksteder, og klageren har haft 36 opslag på biler på [www...dk] i perioden, hvilket må anses for at overstige et sædvanligt antal biler brugt privat i en almindelig husstand. Klageren har samtidig alene været registreret med 13 biler i indkomstårene 2018-2021, hvorfor samtlige 36 salgsopslag med biler på [www...dk] ikke kan anses for at være klagerens personlige biler, ligesom 12 af de biler, som klageren har været registreret med, er solgt igen indenfor 1 år efter, bilen er registreret hos klageren.

For så vidt angår de øvrige indsætninger, har retten lagt vægt på antallet og størrelsen af indsætningerne såvel som systematikken og hyppigheden af disse, ligesom der er lagt vægt på posteringsteksterne til bankindsætningerne, der bl.a. er angivet med "MobilePay NAVN" og "Køb af cykel", og det forhold, at der løbende er tale om salg et stort antal af flere typer af genstande.

Klagerens oplysninger om, at 15 af indsætningerne i indkomståret 2020 stammer fra salg af private brugsgenstande fra et dødsbo, kan ikke føre til et andet resultat. Retten har herved bl.a. lagt vægt på, at det fremgår af den fremsendte skifteattest, at det er [D] og ikke klageren som er arving. Der er samtidig lagt vægt på, at indsætningerne er gået ind på klagerens konto forud for [E]'s dødsfald, hvorfor der ikke kan være tale om salg fra et dødsbo.

Idet indsætningerne må anses for at repræsentere indkomst fra erhvervsmæssig virksomhed, og denne indkomst ikke er oplyst, finder Landsskatteretten, at klagerens indkomst kan fastsættes skønsmæssigt jf. skattekontrollovens § 74, stk. 1 og 2.

Retten finder herefter, at virksomhedens omsætning kan opgøres med udgangspunkt i de indsætninger, der er konstateret på klagerens bankkonto.

Landsskatteretten kan på denne baggrund også tiltræde, at virksomhedens omsætning opgøres til henholdsvis 107.324 kr., 230.839 kr., 204.828 kr. og 39.009 kr. for indkomstårene 2018-2021.

Skattestyrelsen har opgjort klagerens fradragsberettigede driftsudgifter i virksomheden på baggrund af udgifter på henholdsvis 28.060 kr., 18.833 kr., 22.551 kr. og 4.078 kr., der er afholdt fra klagerens konto i indkomstårene 2018-2021.

Klageren bærer som udgangspunkt bevisbyrden for, at virksomheden har afholdt yderligere fradragsberettigede driftsudgifter, jf. herved også SKM2004.162.HR.

Der er ikke overfor Landsskatteretten fremlagt dokumentation for yderligere fradragsberettigede driftsudgifter.

Klagerens oplysninger om, at klageren har afholdt udgifter kontant, kan ikke føre til et andet resultat. Der er herved henset til, at der ikke foreligger dokumentation for udgifterne i form af kvitteringer eller lignende.

Der foreligger således ikke konkrete oplysninger, der kan danne grundlag for, at der skønsmæssigt godkendes yderligere fradrag for driftsudgifter end det Skattestyrelsen allerede godkendte.

Landsskatteretten kan derfor tiltræde, at der kan tilkendes fradrag for driftsomkostninger i klagerens uregistrerede virksomhed på henholdsvis 22.448 kr., 15.066 kr., 18.041 kr. og 3.263 kr. for indkomstårene 2018-2021.

Retten kan på denne baggrund også tiltræde det opgjorte skattemæssige resultat for klagerens virksomhed med 84.876 kr., 215.773 kr., 186.787 kr. og 35.746 kr. for indkomstårene 2018-2021

Formalitet

Ekstraordinær ansættelse for indkomstårene 2018 og 2019

Skattestyrelsens forslag af 24. november 2023 til ændring af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2018 og 2019 er sendt efter udløbet af den ordinære frist for ændring af skatteansættelserne, som udløb henholdsvis den 1. maj 2022 og den 1. maj 2023, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Landsskatteretten finder, at der er grundlag for at ændre klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2018 og 2019 ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Retten har lagt vægt på, at det burde have været åbenbart for klageren, at indkomsten fra køb og salg af biler, cykler og andet løsøre ikke udgjorde salg af private ejendele og derfor var skattepligtig for klageren. Der er herved henset til hyppigheden af indsætningerne på klagerens konto, idet der er tale om henholdsvis 57, 85, 221 og 37 indsætninger i indkomstårene 2018-2021. Retten lægger samtidig vægt på, at indsætningerne udgør ikke ubetydelige beløb på op til 70.000 kr. Klageren har således handlet mindst groft uagtsomt, ved ikke at selvangive indkomsten i klagerens uregistrerede virksomhed.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen tidligst den 1. juni 2023, da Skattestyrelsen modtog kontoudtog for klagerens konto i [finans1], fik kendskab til de forhold, som begrunder ændringen af klagerens skatteansættelser.

Landsskatteretten finder således, at fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., er iagttaget, idet Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 24. november 2023.

Skattestyrelsen traf herefter den 20. februar 2024 den påklagede afgørelse. Landsskatteretten finder på den baggrund, at fristen på 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., også er iagttaget, og ændringerne af klagerens skatteansættelser således også for indkomstårene 2018 og 2019 er foretaget rettidigt.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter resultat af klagerens virksomhed kan opgøres til 84.786 kr., 215.773 kr., 186.787 kr. og 35.746 kr. for indkomstårene 2018-2021.