Kendelse af 21-01-2025 - indlagt i TaxCons database den 21-02-2025

Journalnr. 24-0039903

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2020

Overskud af virksomhed

111.218 kr.

13.540 kr.

Nedsættes til 62.344 kr.

Forhøjelse af anden personlig indkomst

0 kr.

0 kr.

Forhøjes til 24.905 kr.

Indkomståret 2021

Overskud af virksomhed

239.568 kr.

0 kr.

Nedsættes til 116.674 kr.

Forhøjelse af anden personlig indkomst

0 kr.

0 kr.

Forhøjes til 31.597 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at klageren fra den 9. november 2020 til den 6. maj 2021 var registeret som fuldt ansvarlig deltager i enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registeret under branchekoden "561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v."

Skattestyrelsen har udtaget klagerens virksomhed til kontrol i forbindelse med virksomhedens ophør.

Klageren har for indkomståret 2020 oplyst overskud af virksomhed med 13.540 kr. Klageren har for indkomståret 2021 oplyst 0 kr. i overskud af virksomhed.

Skattestyrelsen har den 14. juli 2023, samt i rykkerskrivelse af den 3. august 2023, anmodet klageren om at indsende regnskabsmateriale og bankkontoudtog for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021. Klageren imødekom ikke denne anmodning, hvorfor Skattestyrelsen rekvirerede kontoudtogene [finans1].

Det fremgår af klagerens kontoudtog, at der i perioden fra den 1. januar 2020 til den 9. november 2019, at der alene er beskedne MobilePay overførsler fra "[person1]", "[person2]", "[person3]", "[person4]", "[person5]", "[person6]" og "[person7]" og flere automatindbetalinger fra [...] Center og en enkelt indsætning med posteringsteksten "Overførsel" på 900 kr. Indsætningerne udgør i denne periode samlet 24.905 kr.

Videre fremgår det af kontoudtog for klagerens konto, at der i perioden fra den 9. november 2019 til og med den 31. maj 2020 var adskillige indsætninger med posteringsteksten "MobilePay xxxx", adskillige indsætninger med posteringsteksterne "R[...]" og "[virksomhed2]", samt indsætninger med posteringstekster som "[reg.nr.1]", " [...] Bil [reg.nr.1]", " [...] Bil" og "[person8]". Indsætningerne udgør i denne periode samlet 566.028,64 kr. I samme periode fremgår der udgifter med posteringsteksten "[virksomhed3] ApS" med samlet 172.345,37 kr.

Endeligt fremgår det af klagerens kontoudtog, at der i perioden fra den 1. juli 2021 til den 31. december 2021 sker én MobilePay indsætning samt et beskedent antal overførsler med posteringsteksterne "Overførsel", "lån", "[person2]", "[person9]" og "Legatportion fra [...]". Indsætningerne udgør i denne periode samlet 31.597 kr.

Skattestyrelsen har anset samtlige af de ovenfor-beskrevne indsætninger for at udgøre omsætning i klagerens virksomhed, og på baggrund heraf opgjort omsætningen i klagerens virksomhed til henholdsvis 135.723 kr. og 362.318 kr. for indkomstårene 2020 og 2021.

Skattestyrelsen har den 10. januar 2024 udsendt forslag til afgørelse. Heri har Skattestyrelsen foreslået at forhøje klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2020 og 2021 med henholdsvis 97.678 kr. og 239.568 kr. Heri indgår fradrag for driftsudgifter i indkomstårene 2020 og 2021 med henholdsvis 24.505 kr. og 113.372 kr. og i indkomståret 2021 yderligere fradrag for lønudgifter med 9.378 kr.

Skattestyrelsen modtog ikke bemærkninger til forslaget, og traf derfor afgørelse i overensstemmelse med forslaget den 13. februar 2024.

Under Skatteankestyrelsens behandling af klagesagen har klageren indsendt følgende materiale:

· Regnskab for perioden 9. september 2020 til 31. december 2020 Det fremgår, at omsætning for 2020 i alt udgør 113.560,75 kr.
· Kontospecifikation til regnskabet for perioden 9. september 2020 til 31. december 2020
· Regnskab for perioden 1. januar 2021 til 6. maj 2021 Det fremgår, at omsætning for 2021 i alt udgør 114.647,62 kr.
· Kontospecifikation til regnskabet for perioden 1. januar 2021 til 6. maj 2021

Særligt vedrørende postering med posteringsteksten "[reg.nr.1]" og " [...] Bil [reg.nr.1]".

Det fremgår af kontoudtoget fra [finans1], at der den 13. januar 2021 og 25. januar 2021 blev indsat henholdsvis 13.000 kr. og 344,82 kr. med posteringstekst "[reg.nr.1]".

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger, at klageren er registreret med privat personbil af mærket "PEUGEOT 307" med reg. Nr. "[reg.nr.1]" med tilgang den 17. juni 2020 og afgang den 7. januar 2021. Det fremgår yderligere, at klageren er registreret med erhvervs varebil af mærket "HYUNDAI I20" med reg. Nr. "[reg.nr.2]".

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens indkomst med i alt 97.678 kr. for indkomståret 2020 og 239.568 kr. for indkomståret 2021.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Ifølge statsskatteloven § 4, stk. 1, litra a, anses som skattepligtig indkomst den skattepligtiges samlede årsindtægter ved eksempelvis agerbrug, industri, handel, håndværk m.v., eller hvilken som helst anden næring eller virksomhed.

Du har ikke oplyst din virksomheds skattemæssige resultat for indkomståret 2021, som du har pligt til ifølge skattekontrolloven § 2, stk. 1. Vi kan derfor efter skattekontrollovens § 74, stk. 1 og § 6, stk. 3 ansætte din skattepligtige indkomst skønsmæssigt.

Da du ikke har indsendt regnskabsmateriale til os, har vi til brug for skønnet anvendt kontoudtogene fra [finans1] konto [...90].

Vi henviser til Højesterets dom, SKM2008.905.HR, der stadfæster Landsskatterettens dom. Dommen fastslår, at hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.

Dommen omtales også i Landsskatterettens afgørelse LSR af 01.10.2020 Journal-nr. 19-0084264. Det er også her vurderet, at indsætninger på bankkonti var skattepligtige, da det ikke blev dokumenteret, at beløb stammede fra midler, der allerede var beskattet eller som ikke skulle beskattes.

Udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten kan fratrækkes skattemæssigt ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Det fremgår af skattestyrelsen systemer, at du i perioden december 2020 til maj 2021 har haft ansatte i din virksomhed, som du har indberettet løn på. Efter statsskattelovens § 6, stk. 1, kan der tillige opnås fradrag for afholdte lønudgifter.

Du har ikke fremsendt regnskabsmateriale, og vi har derfor kun haft dine bankkontoudtog til at danne grundlag for vores opgørelse.

Ved gennemgang af dine kontoudtog har vi konstateret udgifter, Se Bilag B, med bl.a. teksten "[virksomhed3] ApS" og "revisor". Da du er registreret med branchekode 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v., vurderer vi, at det er overvejende sandsynligt, at udgifterne vedrører virksomhedens drift, og der kan derfor opnås fradrag for udgifterne efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Vi godkender ikke skattemæssigt fradrag for købsmomsen efter reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a, da din virksomhed efter vores vurdering ikke har lidt et tab som følge af en almindelig driftsrisiko. Vi henviser endvidere til Den juridiske vejledning afsnit C.C.2.2.2.14 om Udgifter til moms og lønsumsafgift.

Virksomhedens overskud ansættes skønsmæssigt for 2020 således:

Beløbene i tabellen nedenfor er afrundet.

Skønsmæssig bruttoomsætning - Bilag A

169.653 kr.

Salgsmoms

-33.930 kr.

Nettoomsætning

135.723 kr.

Driftsudgifter - Bilag B

-24.505 kr.

Lønudgifter

-0 kr.

Opgjort overskud af virksomhed

111.218 kr.

Oplyst overskud af virksomhed

13.540 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed

97.678 kr.

Virksomhedens skattepligtige resultat for 2020 forhøjes med 97.678 kr.

Virksomhedens overskud ansættes skønsmæssigt for 2021 således:

Beløbene i tabellen nedenfor er afrundet.

Skønsmæssig bruttoomsætning - Bilag A

452.896 kr.

Salgsmoms

-90.578 kr.

Nettoomsætning

362.318 kr.

Driftsudgifter - Bilag B

-113.372 kr.

Lønudgifter

-9.378 kr.

Opgjort overskud af virksomhed

239.568 kr.

Oplyst overskud af virksomhed

0 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed

239.568 kr.

Virksomhedens skattepligtige resultat for 2021 forhøjes med 239.568 kr."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 21. maj 2024 udtalt følgende:

"Vi har efterspurt regnskabsmateriale og kontoudtog i brev af 14. juli 2023 samt rykkerskrivelse af 3. august 2023. Vi har ikke modtaget noget materiale. Efterfølgende indkaldte og modtog vi bankkontoudtog, som dannede baggrund for forslaget af den 10. januar 2024. Det har ikke på noget tidspunkt i forløbet modtaget hverken skriftlige eller mundlige henvendelser, der blev derfor sendt en afgørelse den 13. februar 2024"

Skattestyrelsen har den 16. august 2024 udtalt følgende på baggrund af høring af klagerens indsendte bilag fra den 28. maj 2024:

" Skatteyder har kun haft en konto i kontrolperioden, derved har private og erhvervsmæssige indtægter og udgifter været blandet sammen i kontoudtoget, som har dannet grundlag for opgørelserne i afgørelsen, fordi der ikke har været modtage materiale fra skatteyder.

Indtægter:

MobilePay:

Størstedelen af omsætningen stammer fra MobilePay betalinger. Eftersom der kun har været en konto, er det vurderet, at alle indsætninger fra MobilePay har været vedrørende den erhvervsmæssige virksomhed. Med undtagelse af hvad vi har kunne konstateret som familie. Vi har ikke fundet indsætninger fra eventuel samlever eller transaktioner hvor der flere gange optræder overførelser fra begge parter, hvor vi i tilstrækkelig grad har kunne anse det som transaktioner mellem privat bekendte.

I det nye materiale ser det ud som om at MobilePay indtægterne er blevet samlet i dags eller et par dages salg, der fremvises derved ikke hvilke MobilePay indtægter, som skatteyderen mener skulle være private, og hvilke der skulle være erhvervsmæssige.

[virksomhed2]:

I virksomheden har der været indtægter fra [virksomhed2]. Her er kun de første 6 transaktioner på bankkontoen medtaget i regnskaberne, de efterfølgende 7 transaktioner er ikke medtaget i regnskabet. Disse indtægter opfattes som manglende i det nye materiale.

Medtaget indtægter fra [virksomhed2] i det nye materiale.

Dato

Tekst

Beløb

10-12-2020

[virksomhed2]

14.039,70

10-12-2020

[virksomhed2]

18.395,50

23-12-2020

[virksomhed2]

17.492,96

07-01-2021

[virksomhed2]

14.541,02

21-01-2021

[virksomhed2]

15.079,07

04-02-2021

[virksomhed2]

16.500,64

Indtægter fra [virksomhed2] som ikke er blevet medtaget i det nye materiale.

Dato

Tekst

Beløb

18-02-2021

[virksomhed2]

15.799,50

04-03-2021

[virksomhed2]

11.211,01

18-03-2021

[virksomhed2]

15.592,26

31-03-2021

[virksomhed2]

14.257,62

15-04-2021

[virksomhed2]

18.715,36

29-04-2021

[virksomhed2]

16.229,62

12-05-2021

[virksomhed2]

19.113,40

Kontant salg/Kasse:

Virksomheder med branchekoden 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v. vil typisk have et kontant salg. Af det nye materiale fremgår der ikke noget kontant salg, men der ses, at der eksisterer en kasse. Kassen ses primært anvendt til indkøb ved [virksomhed3]. Indtægterne på kasse kontoen består af penge fra bankkontoen, samt en postering af et privat indskud og en postering af salg. Kassebeholdningen ses ekstrem lav eller negativ ved regnskabsårets afslutning i det nye materiale.

Udgifter:

Varekøb:

Størstedelen af varekøbet er fra [virksomhed3]. Betalinger sket via banken er medtaget i afgørelsen. Der har ikke været materiale til rådighed under sagsbehandlinger, som har kunne vise det køb, som er sket via-kassen.

Yderligere er der af det nye materiale medtaget enkelte køb i almindelige dagligvarebutikker.

Disse har været vurderet til at være private køb, fordi det har været køb fra en privat konto, og der har ikke været fremlagt noget dokumentation, som har kunne adskille transaktionerne fra de andre private indkøb.

Lokaleomkostninger:

Af kontoudtogene har der været enkeltposteringer benævnt som husleje, men der har ikke været dokumentation om, hvad der var lejet og om dette er anvendt erhvervsmæssigt. Transaktioner af samme beløb fremmer transaktioner med teksten "[x1]". Det har ikke været muligt at sammenkæde relationen til udlejningen af forretningsejendommen. På baggrund af manglende dokumentation har der ikke været givet fradrag for udgifter til husleje og andre tilknyttede udgifter.

Den eneste af nedenstående transaktioner der fremstår med teksten "Forretning Husleje" er ikke medtaget i det nye materiale.

Dato

Tekst

Beløb

01-12-2020

[x1]

-11.198,95

04-01-2021

[x1]

-11.198,95

08-02-2021

husleje

-11.198,95

01-03-2021

husleje

-11.198,95

14-04-2021

[x1]

-11.198,95

03-05-2021

Forretning Husleje

-11.198,95

Biludgifter:

Skatteyderen har både haft en privat bil (Reg.nr. [reg.nr.1]) og en bil til erhverv (Reg.nr. [reg.nr.2]) i CVR-nummeret aktive periode. Det har ikke ud fra kontoudtog været muligt at opgøre, hvad der vedrørte privat, og hvad der har været erhvervs udgifter til blandt andet brændstof. Der er derfor ikke givet fradrag for biludgifter uden yderligere dokumentation. Af det nye materiale fremgår varebilen ikke som et aktiv virksomhedens balance. Varebilen er ejet fra den 10-11-2020 til den 26-05-2021.

Telefon og Internet:

Der har ikke ud fra kontoudtoget været muligt at differencer mellem udgifter til privat telefon og internet og eventuel erhvervs telefon og internet, der har derfor ikke været givet fradrag for udgifterne vedrørende dette uden yderligere dokumentation.

Personaleudgifter:

Der har i 2021 været indberettet lønudgifter, A-skat og AM-bidrag udbetalt af virksomheden.

Virksomheden har været registeret med plitigerne for A-skat og AM-bidrag fra 01-12-2020 til 06-05-2021, og har haft 1-2 ansatte i februar, april og marts 2021.

Disse udgifter fremgår ikke af det regnskab det er blevet indsendt i de nye oplysninger.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at det nye materiale har mangler blandt andet i form af manglende medtagelse af omsætning af [virksomhed2] og lønudgifter.

Konklusionen efter gennemgangen af det fremsendte regnskabsmateriale er, at bogføringen ikke er fuldstændig, og dermed alene ikke kan danne et fuldstændig grundlag."

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens indkomst for indkomstårene 2020 og 2021 nedsættes.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"Forretningen har ikke haft den omsætning som Skat har forslået,
på baggrund af mange privat årsager har jeg ikke været opmærksomme på min e boks derfor har jeg ikke svaret Skat på de efterspurgte materialer.
alle den fastsættelser som Skat kom med har ikke en grundlag det er alene pga at jeg ikke
indsendt materialer ind til dem til tiden. Og hele min periode i virksomheden kan jeg ikke har den omsætning som Skat forslår
så jeg vil gerne fremvise mine bilage så kan de se at jeg ikke har haft den omsætning eller overskud som Skat forslår."

Landsskatterettens afgørelse

Sagen vedrører, om Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed for indkomstårene 2020 og 2021 med henholdsvis 97.678 kr. og 239.568 kr.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4. Af statsskattelovens § 5, litra a fremgår, at salg af private ejendele ikke skal henføres til den skattepligtige indkomst.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR23.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1 og § 74, stk. 3.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 74, stk. 1 og 2.

Erhvervsdrivende skal ifølge gældende skattekontrollovs § 6, stk. 2, nr. 1 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr.1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af gældende skattekontrollovs § 53, stk. 1. Regnskabet skal bl.a. være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår gældende skattekontrollovs § 74, jf. §§ 53, stk. 3 og 6, stk. 3.

Kravene til den løbende bogføring og registrering fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Af dagældende bogføringslovs §§ 7, stk. 3, og 9, stk. 1, fremgår følgende:

"Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

...

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb."

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.HR.

Personlig indkomst omfatter alle de indkomster, der indgår i den skattepligtige indkomst, som ikke er kapitalindkomst. Dette fremgår af personskattelovens § 3.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Klageren har ikke fremlagt indtægts- og udgiftsbilag, der kan dokumentere/godtgøre den fremlagte bogføring. Bogføringen kan ikke afstemmes til virksomhedens likvide beholdninger i henhold til bankkontoudtog og/eller kassekladder.

Landsskatteretten finder herefter, at det af klageren fremlagte regnskabsmateriale ikke opfylder kravene i bogføringsloven, årsregnskabsloven og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder, hvorfor det ikke kan lægges til grund ved fastsættelsen af klagerens skattepligtige indkomst.

Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt.

Indsætninger før den 9. november 2020 og efter den 31. maj 2021

Retten har henset til karakteren af indsætningerne på klagerens bankkonto, herunder hyppigheden heraf, beløbets størrelse samt indsætningernes posteringstekst, og finder på baggrund heraf, at de af Skattestyrelsen anfægtede indsætninger med posteringsdato forud for den 9. november 2020 samt igen efter den 31. maj 2021 ikke kan henføres til omsætning i klagerens virksomhed. Retten har henset til, at posteringerne alene er af beskedent omfang, og at særligt antallet af MobilePay indsætninger er betydeligt lavere sammenlignet med perioden 9. november 2020 til og med den 31. maj 2021.

Landsskatteretten finder det imidlertid ikke godtgjort i tilstrækkelig grad, at ovenstående indsætninger på klagerens konto stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som er undtaget fra beskatning. Retten har her henset til dette ikke er underbygget af objektive kendsgerninger, herunder eksempelvis dokumentation for pengestrømmen.

På dette grundlag finder Landsskatteretten, at indsætningerne på klagerens konto i indkomstårene 2020 og 2021 med henholdsvis 24.905 kr. og 31.597 kr. udgør skattepligtig indkomst for klageren. Beløbet beskattes som personlig indkomst, jf. personskatteloven § 3, stk. 1.

Indsætninger i perioden fra den 9. november 2020 til og med den 31. maj 2021

I forhold til indsætninger på klagerens bankkonto i perioden fra den 9. november 2020 til og med den 31. maj 2021, har klageren ikke fremlagt dokumentation for, at indsætningerne udgør skattefrie eller allerede beskattede midler. Da der er sket en sammenblanding af privatøkonomi og virksomhedsøkonomi, skal klageren godtgøre, at indsætningerne ikke udgør omsætning i virksomheden.

Retten finder, at klageren ikke har løftet denne bevisbyrde, hvorfor indsætningerne på klagerens konto anses for at udgøre omsætning i klagerens virksomhed. Landsskatteretten lægger til grund, at det ikke kan udledes på baggrund af klagerens indsendte regnskab eller posteringsteksterne, at beløbene ikke stammer fra allerede beskattede midler. Retten bemærker yderligere at der i denne periode fremgår et betydeligt antal af indsætninger, og at posteringsteksten på disse indsætninger hovedsageligt indikerer betaling ved brug af MobilePay, og samtidig, at der fremgår adskillige indbetalinger med posteringsteksterne "[virksomhed2]" og "R[...]", hvilket yderligere bestyrker rettens opfattelse af, at indsætningerne hidrører fra drift i klagerens virksomhed.

Vedrørende to posteringer med posteringsteksten "[reg.nr.1]"

Landsskatteretten finder det efter en konkret vurdering tilstrækkeligt sandsynliggjort, at indsætningerne anses at hidrøre fra salg af private ejendele, jf. statsskatteloven § 5 og dermed skattefrie.

Landsskatteretten har lagt vægt på, at indsætningerne sker den 13. januar og 25. januar 2021 med henholdsvis 13.000 kr. og 344,82 kr. sker i umiddelbar forlængelse af bilens afgang fra klagerens økonomi den 7. januar 2021. Landsskatteretten har yderligere lagt vægt på, at posteringsteksten "[reg.nr.1]" stemmer overens med bilens nummerplade.

Fradrag

Klageren har ikke løftet bevisbyrden for, at der er grundlag for at godkende et yderligere fradrag for driftsomkostninger i indkomstårene 2020 og 2021. Retten har lagt vægt på, at der alene er fremlagt et regnskab uden underliggende bilagsmateriale, og at Skattestyrelsen har været berettiget til at indrømme fradrag for de udgifter, som følge af posteringsteksten, fremstår som en driftsudgift i klagerens virksomhed. Herefter udgør klagerens fradrag for driftsudgifter for indkomstårene 2020 og 2021 henholdsvis 24.504,78 kr. og 113.31,52 kr. Yderligere indrømmes fradrag for lønudgifter i indkomståret 2021 med 9.378 kr.

Resultat af virksomhed

På baggrund af ovenstående opgørelse af omsætning samt fradrag i klagerens virksomhed for indkomstårene 2020 og 2021, kan klagerens resultat af virksomhed opgøres til henholdsvis 62.344 kr. ekskl. moms for indkomståret 2020 og 116.674 kr. ekskl. moms for indkomståret 2021.