Kendelse af 06-01-2025 - indlagt i TaxCons database den 06-02-2025
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens købsmoms for 2. og 3. kvartal 2021 med 22.993 kr. som følge af, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag købsmoms for en del af virksomhedens varekøb foretaget i Tyskland. Skattestyrelsen har endvidere nedsat virksomhedens EU-køb vedrørende varekøb i Tyskland med 8.711 kr. og erhvervelsesmoms med 2.177 kr., da der ikke er tale om EU-køb.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
[person1] (herefter indehaveren) har siden den 1. maj 2017 drevet virksomheden [virksomhed1]. Virksomheden beskæftiger sig med køb og salg af tøj. Virksomhedens adresse er [adresse1], [by1].
Skattestyrelsen har gennemført en kontrol af indehaverens skatteansættelse for indkomståret 2021 og virksomhedens momstilsvar for 1.- 4. kvartal 2021 og har i den forbindelse indhentet virksomhedens regnskabsmateriale. Skattestyrelsen har modtaget virksomhedens årsregnskab, posteringsliste og kassekladde, bankkontoudtog for virksomhedens og indehaverens bankkonti. Derudover har virksomheden fremlagt en række bilag.
Virksomhedens omsætning har ifølge fremsendt årsregnskab udgjort 1.011.694 kr. ekskl. moms. Varekøbet har udgjort 476.969 kr. ekskl. moms.
Skattestyrelsens gennemgang har bl.a. resulteret i en forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for 1.-4. kvartal 2021.
Denne afgørelse vedrører alene den del af Skattestyrelsens nedsættelse af virksomhedens købsmoms for 2. og 3. kvartal 2021, som kan henføres til afgørelsens punkt 4 ”Varekøb – [Tyskland]”.
Skattestyrelsen har ud fra virksomhedens kassekladde konstateret, at virksomheden har bogført salgs- og købsmoms således i 2. og 3. kvartal 2021:
Salgsmoms | Moms af EU-varekøb | Købsmoms | Rubrik A – EU-køb | |
2. kvartal | 54.093 kr. | 7.821 kr. | 53.017 kr. | 31.285 kr. |
3. kvartal | 86.356 kr. | 21.723 kr. | 57.282 kr. | 86.892 kr. |
Ovenstående beløb svarer ikke til den af virksomheden angivne moms og Skattestyrelsen har i styrelsens afgørelse taget udgangspunkt i ovenstående beløb.
Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens købsmoms for 2. og 3. kvartal 2021 med 22.993 kr. vedrørende virksomhedens varekøb i [Tyskland]. Beløbet kan henføres til samlebilag 277, 325, 425 og 430 og en række købsbilag. De tyske sælgere har, bortset fra to køb, ikke beregnet og opkrævet købsmoms.
Indehaveren har foretaget købene på en messe i [Tyskland]. Virksomheden har omregnet de betalte beløb til danske kroner og har beregnet og opgjort dansk moms på samlet 20.816 kr. og har bogført de enkelte køb og den beregnede moms i en kassekladde. Virksomheden har angivet købene som EU-køb og virksomheden har herved betalt erhvervelsesmoms heraf.
Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens købsmoms med nedenstående beløb:
Samlebilag | 2. kvartal | 3. kvartal | I alt |
Bilag 277 | 4.204 kr. | 4.204 kr. | |
Bilag 325 | 1.142 kr. | 1.142 kr. | |
Bilag 277, 325, 425 og 430 | 3.003 kr. | 12.467 kr. | 15.470 kr. |
Bilag 277 og 430 | 299 kr. | 1.878 kr. | 2.177 kr. |
I alt | 7.506 kr. | 15.487 kr. | 22.993 kr. |
Beløbet på 2.177 kr. vedrørende bilag 277 og 430 kan henføres til en tysk moms, som er opkrævet af den tyske sælger.
Skattestyrelsen har anset, at det anførte på de fremlagte købsbilag vedrørende udgifterne på hhv. 4.202 kr., 1.142 kr. og 15.470 kr. ikke er tilstrækkeligt til at godtgøre, at betingelserne for fradrag for købsmoms er opfyldt. Beløbene vedrører nedenstående køb.
Samlebilag nr. 277 – varekøb i [Tyskland] i juni 2021:
Køb nr. | Beløb | Moms | Oplysning om fremlagt bilag/regning |
1 | 9.410 kr. | 2.352 kr. | Post-it med sammentælling af nogle beløb og hvor ”Tøj” er angivet nederst. Ingen oplysning om sælger og køber samt ingen dato. |
2 | 4.654 kr. | 1.164 kr. | Side fra regningsblok ”99”. Sammentælling af beløb. Ingen oplysning om hvad der er købt og ingen oplysning om sælger og køber samt ingen dato. Ikke læsbar signatur. |
5 | 1.320 kr. | 330 kr. | Et alm. stykke papir med sammentælling af beløb og angivelse af ”Tasker”. Ingen oplysning om sælger og køber samt ingen dato. |
6 | 1.433 kr. | 358 kr. | Side fra regningsblok ”no 1876689”. Dateret den 19. juni 2021. Sammentælling af beløb med blå skrift. Ingen oplysning om hvad der er købt og ingen oplysning om sælger og køber. Øverst anført ”Tasker” med sort skrift. |
I alt | 16.817 kr. | 4.204 kr. |
Samlebilag 325 – varekøb i [Tyskland] i juli:
Køb nr. | Beløb | Moms | Oplysning om fremlagt bilag/regning |
3 | 1.914 kr. | 478 kr. | Et hvidt stykke papir med sammentælling af ulæselige beløb. Ingen oplysning om sælger og køber samt ingen dato. ”Tørklæder” angivet øverst. |
4 | 204 kr. | 51 kr. | Et hvidt stykke papir med sammentælling af beløb med sort skrift. Ingen oplysning om sælger og køber samt ingen dato. ”Poser” angivet med blå skrift. |
5 | 2.453 kr. | 613 kr. | Side fra regningsblok ”no 1851723”. Dateret den 10. juli 2021. Indeholder en sammentælling af nogle beløb, men ingen oplysning om hvad der er købt og ingen oplysning om køber. Sælgers navn og adresse fremgår, men sælgers momsregistreringsnummer fremgår ikke. |
I alt | 4.571 kr. | 1.142 kr. |
Samlebilag 277, 325, 425 og 430 varekøb i [Tyskland] i juni, juli og august 2021:
Køb nr. | Beløb | Moms | Oplysning om fremlagt bilag/regning |
3 (samlebilag 277) | 3.257 kr. | 814 kr. | Side fra regningsblok ”0036033” køb af toppe m.v. Dateret den 19. juni 2021. Sammentælling af beløb med blå skrift. Ingen oplysning om sælger og køber. Øverst anført ”Tøj” med sort skrift. |
4 (samlebilag 277) | 2.300 kr. | 575 kr. | Side fra regningsblok ”0088641” køb af toppe m.v. Ingen dato. Udelukkende sammentælling af beløb. Ingen oplysning om sælger og køber. |
8 (samlebilag 277) | 6.454 kr. | 1.614 kr. | En regning dateret den 19. juni 2021. Kun en del af regningen er fremlagt. Det fremgår ikke konkret hvad der er købt, men udelukkende et nummer og en stk. pris samt et samlet beløb pr. nummer. Det samlede beløb til betaling fremgår ikke. Sælgers navn og adresse fremgår, men ikke sælgers momsregistreringsnummer. Der fremgår kun en lille del af købers navn (”23” og ”ansfeld”). Købers momsregistreringsnummer fremgår ikke. Betalingen fremgår hverken af virksomhedens eller indehaverens bankkontoudtog. |
6 (samlebilag 325) | 3.634 kr. | 908 kr. | Side fra regningsblok ”0028657” dateret den 10. juli 2021. Det købte fremgår ulæseligt. Ingen oplysninger om køber. Sælger navn og adresse fremgår, men ikke sælgers momsregistreringsnummer. |
8 (samlebilag 325) | 13.565 kr. | 3.391 kr. | Faktura af 10. juli 2021 indeholder sælgers navn og adresse, men ikke sælgers momsregistreringsnummer. Det fremgår, at der er tale om køb af tøj for 1.792 EUR. Der er ikke beregnet tysk moms. Det fremgår også, at betaling er sket kontant. Indehaverens navn fremgår sammen med virksomhedens navn og adresse. Virksomhedens momsregistreringsnummer fremgår ikke. |
(samlebilag 425) | 19.032 kr. | 4.758 kr. | Faktura af 28. august 2021 indeholdende sælgers navn og adresse, men ikke sælgers momsregistreringsnummer. Det fremgår, at der er købt tøj for 2.521 EUR. Der er ikke beregnet tysk moms. Det fremgår, at betaling er sket med VISA og ved bilaget er hæftet en dankortkvittering. Af virksomhedens bankkontoudtog fremgår, at der den 31. august 2021 er hævet et beløb svarende til 2.521 EUR, hvor betaling er sket med VISA/Dankort. Dankortkvitteringen er indsat ovenpå købers navn og adresse, men det kan aflæses, at køber er virksomheden. Virksomhedens momsregistreringsnummer fremgår ikke. |
2 (samlebilag 430) | 3.137 kr. | 784 kr. | Side fra regningsblok ”0093048”. Køb af bluser m.v. Ingen dato. Udelukkende sammentælling af beløb. Ingen oplysning om sælger og køber. |
4 (samlebilag 430) | 8.143 kr. | 2.036 kr. | Side fra regningsblok ”382674-12” dateret den 28. august 2021 vedrørende køb af tøj til en samlet pris af 1.080 EUR. Købsbilaget indeholder sælgers navn og adresse og nederst, men ikke sælgers momsregistreringsnummer. Der er ikke beregnet tysk moms. Virksomhedens navn og adresse fremgår. Virksomhedens momsregistreringsnummer fremgår ikke. Det betalte beløb fremgår ikke af virksomhedens konto. |
5 (samlebilag 430) | 2.360 kr. | 590 kr. | Side fra regningsblok ”0093046” dateret den 28. august 2021. Angivelsen af de købte varer fremgår ulæseligt. Udelukkende sammentælling af beløb. Ingen oplysning om sælger og køber. |
I alt | 61.882 kr. | 15.470 kr. |
Udover ovennævnte fakturaer har Skattestyrelsen konstateret, at sælger vedrørende to køb har beregnet og opkrævet tysk moms. Momsen udgør samlet 1.388 kr. Det drejer sig om følgende køb:
Køb nr. | Beløb | Moms | Oplysning om fremlagt bilag/regning |
7 (samlebilag 277) | 1.198 kr. | 299 kr. | Faktura af 19. juni 2021 indeholdende sælgers navn, adresse og momsregistreringsnummer og oplysning om, at fakturaen vedrører køb af tøj for 133,50 EUR (1.010 kr.). Der er tillagt tysk moms på 25,36 EUR (188 kr.). Det fremgår, at betaling er sket kontant. Virksomhedens navn og adresse fremgår. Virksomhedens momsregistreringsnummer fremgår ikke. |
3 (samlebilag 430) | 7.513 kr. | 1.878 kr. | Faktura af 28. august 2021 indeholdende sælgers navn, adresse og momsregistreringsnummer og oplysning om, at fakturaen vedrører køb af tøj for 837,30 EUR (6.313 kr.) Der er tillagt tysk moms på 159,09 EUR (1.200 kr.) Det fremgår, at betaling er sket kontant. Indehaverens navn fremgår sammen med virksomhedens navn og adresse. Virksomhedens CVR-nr. [...1] fremgår ligeledes under betalingsbetingelserne. |
I alt | 8.711 kr. | 2.177 kr. |
Virksomheden har vedrørende det ovennævnte køb nr. 7 angivet EU-køb på 1.198 kr., erhvervelsesmoms af EU-køb med 299 kr. og fradrag for købsmoms med 299 kr. Virksomheden har endvidere vedrørende køb nr. 3 angivet EU-køb på 7.513 kr., erhvervelsesmoms med 1.878 kr. og fradrag for købsmoms med 1.878 kr.
Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for den angivne købsmoms på hhv. 299 kr. og 1.878 kr., da der er tale om en tysk købsmoms. Endvidere har Skattestyrelsen nedsat virksomhedens EU-varekøb med hhv. 1.198 kr. og 7.513 kr. og købsmoms af EU-køb med hhv. 299 kr. og 1.878 kr., da Skattestyrelsen har anset, at købet ikke kan betegnes som et EU-køb, når sælger har opkrævet tysk moms.
Skattestyrelsen har i afgørelsen foretaget yderligere ændringer af virksomhedens momstilsvar, som ikke er bestridt af virksomheden.
Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende udgifter til varekøb i Tyskland med 22.993 kr. og har nedsat virksomhedens EU-køb med 8.711 kr. og erhvervelsesmoms med 2.177 kr. for 2. og 3. kvartal 2021.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
”4. Varekøb [Tyskland]
(...)
4.4. Skattestyrelsens afgørelse og begrundelse
(...)
Der er indkøbt varer i Tyskland. Der er flere af købene, hvor der ikke er indsendt en fuld faktura som dokumentation for udgiften. De indsendte bilag udgør ikke en original faktura/regning med den nødvendige information om de købte varer. Flere af de indsendte bilag udgøres af et stykke papir, hvor der er skrevet en række beløb og det samlede beløb. Der fremgår ikke oplysninger om varens art, dato for købene eller oplysninger om køber og sælger. I forhold til bilag 277, 325 og 430 er der udarbejdet en opgørelse over det samlede køb samt omregningen til danske kroner.
Erhvervelsesmoms
Der skal beregnes moms ved erhvervelser af varer mod vederlag fra andre EU-lande, når sælgerens virksomhed er momsregistreret jf. momssystemsdirektivet artikel 2, litra b og momsloven § 11, stk. 1, nr. 1. Når en momspligtig virksomhed i Danmark køber varer af en momsregistreret sælger i et andet EU-land, er det køberens ansvar at beregne og angive salgsmomsen i Danmark. Momsregistrerede virksomheder kan samtidig medregne momsen af den momspligtige erhvervelse til købsmomsen, når momslovens almindelige regler herom er opfyldt.
Beløbet, der er købt varer for i et andet EU-land, har I oplyst i Rubrik A EU-varekøb samt erhvervelsesmomsen er angivet i moms af EU-varekøb. Yderligere er momsen medregnet i virksomhedens købsmoms.
(...)
Der godkendes ikke fradrag for udgifterne nedenfor, da betingelserne jf. bogføringsloven § 9 ikke er opfyldt, og derfor kan fradraget ikke godkendes skattemæssigt efter statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a. Det samme gør sig gældende i forhold til fradrag for købsmoms. I henhold til bogføringslovens § 9, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved et originalt bilag, og i henhold til momsbekendtgørelsens § 82 skal registrerede virksomheder til dokumentation af købsmomsen kunne fremlægge fakturaer.
Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger dokumentation i form af købsfaktura, hvor det fremgår hvad der er købt. Betingelserne for at opnå fradrag er ikke opfyldt vedrørende flere af købene, hvorfor fradraget for købsmomsen ikke godkendes.
(...)
Bilag 277, 325 og 430
(...)
I henhold til bogføringslovens regler skal alle udgifter kunne dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvoraf der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde, beløb og transaktionsdato. Se bogføringsloven § 5 og § 9. 1
(...)
Skattestyrelsen har gennemgået købene vedrørende bilag 277, 325 og 430 og sammenholdt med de indsendte bemærkninger. Bilagene behandles hver for sig nedenfor:
Bilag 277:
Køb nr. 1, 2, 5 og 6:
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er indsendt fakturaer/afregningsbilag, der udgør tilstrækkelig dokumentation til at vurdere om, der er tale om fradragsberettigede udgifter for køb nr. 1, 2, 5, og 6 på bilag 277. Bilagene vedrørende disse køb består af post-it sedler og almindelige stykker papir, samt håndskrevne bilag, hvor det ikke fremgår hvilke varer der købes, men alene nogle udregninger. Yderligere fremgår der ikke transaktionsdato på flere af bilagene.
Beløbet, der ikke er dokumenteret, udgør 16.816 kr. Bilagene opfylder ikke kravene i henhold til bogføringsloven § 5 og § 9.
(...)
Ligeledes kan der ikke godkendes fra fradrag for købsmomsen vedrørende disse køb. Der kan ikke godkendes fradrag for købsmoms vedrørende varekøb efter momsloven § 37, stk. 1, når købet ikke er dokumenteret efter momsbekendtgørelsen § 82 og fakturakravene i henhold til momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1, ikke er opfyldt. Der er ikke indsendt behørig dokumentation eller fakturaer, der opfylder fakturakravene for indførsel eller erhvervelser fra andre EU-lande for køb nr. 1, 2, 5 og 6. Købsmomsen udgør 4.204 kr.
Skattestyrelsen nedsætter din købsmoms med 4.204 kr. i 2. kvartal 2021.
Køb nr. 7:
Det fremgår af bilaget vedrørende køb nr. 7, at sælgeren har behandlet salget som et indenlandsk salg og dermed indeholdt tysk moms på 19 %. I sammentællingen er det beløbet inklusive den tyske moms, der fratrækkes og beregnes erhvervelsesmoms af. Udgiften fratrækkes med (159 EUR x 7,54 kr.) 1.198 kr. Udgiften uden den tyske moms udgør (134 EUR x 7,54 kr.) 1.010 kr. Der er en difference på 188 kr. Den tyske moms kan ikke fratrækkes i Danmark, hverken momsmæssigt eller skattemæssigt. Moms pålagt i udlandet er uden for den danske momslovs område. Når din virksomhed har haft udgifter i et andet EU-land, og der er pålagt moms i det andet land, skal du søge om momsrefusion. Reglerne om refusion af moms følger af momsbekendtgørelsen § 24 - § 27.
(...)
Yderligere fratrækkes der købsmoms på 299 kr. Momsen er beregnet af udgiften inklusive tysk moms på (159 EUR x 7,54 kr.) 1.198 kr. Købet er behandlet som et indenlandsk salg af sælger, og dit momsregistreringsnummer fremgår ikke af fakturaen. Købet er ikke dokumenteret efter momsbekendtgørelsen § 82 og fakturakravene i henhold til momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1, er ikke opfyldt, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for købsmomsen på 299 kr.
Skattestyrelsen nedsætter din købsmoms med 299 kr. i 2. kvartal 2021.
Der er beregnet og angivet erhvervelsesmoms af køb nr. 7. Eftersom købet ikke anses som et EU-køb, skal der ikke beregnes og angives erhvervelsesmoms efter reglerne i momsloven § 11. Erhvervelsesmomsen er angivet med 299 kr. Fakturaværdien på 1.198 kr. er oplyst i Rubrik A EU-varekøb. Da betingelserne, for at købet skal anses som et EU-køb ikke er opfyldt, skal købet ikke behandles efter reglerne herfor. Fakturaværdien skal derfor ikke angivet i Rubrik A EU-varekøb.
Skattestyrelsen nedsætter Rubrik A EU-varekøb med 1.198 kr. og moms af EU-varekøb med 299 kr. i 2. kvartal 2021.
Bilag 325:
Køb nr. 3, 4 og 5:
Det er Skattestyrelsens opfattelse. at der ikke er indsendt fakturaer/afregningsbilag, der udgør tilstrækkelig dokumentation til at vurdere, om der er tale om fradragsberettigede udgifter for køb nr. 3, 4, og 5 på bilag 325. Bilagene vedrørende disse køb består af fakturaer, almindelige stykker papir, samt håndskrevne og utydelige bilag. hvor det ikke fremgår hvilke varer der købes, men alene nogle udregninger. Yderligere fremgår der ikke transaktionsdato på flere af bilagene.
(...)
Ligeledes kan der ikke godkendes fradrag for købsmomsen vedrørende disse køb. Der kan ikke godkendes fradrag for købsmoms vedrørende varekøb efter momsloven § 37, stk. 1, når købet ikke er dokumenteret efter momsbekendtgørelsen § 82 og fakturakravene i henhold til momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1, ikke er opfyldt. Der er ikke indsendt behørig dokumentation eller fakturaer, der opfylder fakturakravene for indførsel eller erhvervelser fra andre EU-lande for køb nr. 3, 4 og 5. Købsmomsen udgør 1.143 kr.
Skattestyrelsen nedsætter din købsmoms med 1.143 kr. i 3. kvartal 2021.
Køb nr. 8:
(...)
Der kan ikke godkendes fradrag for købsmomsen vedrørende køb nr. 8. Fakturaen indeholder ikke din virksomheds momsregistreringsnummer. Der er beregnet købsmoms på 3.391 kr. Der kan ikke godkendes fradrag for købsmoms vedrørende varekøb efter momsloven § 37, stk. 1, når købet ikke er dokumenteret efter momsbekendtgørelsen § 82. Der er ikke indsendt behørig dokumentation eller fakturaer, der opfylder fakturakravene for indførsel eller erhvervelser fra andre EU-lande.
Skattestyrelsen nedsætter din købsmoms med 3.391 i 3. kvartal 2021
(...)
Bilag 430:
Køb nr. 3:
Det fremgår af bilaget vedrørende køb nr. 3, at sælgeren har behandlet salget som et indenlandsk salg, og dermed indeholdt tysk moms på 19 %. Isammentællingen er det beløbet inklusive den tyske moms, som er fratrækkes og beregnes erhvervelsesmoms af. Udgiften er fradraget med (996,39 EUR x 7,54 kr.) 7.513 kr. Udgiften uden den tyske moms udgør (837,3 EUR x 7,54 kr.) 6.313 kr. Der er en difference på 1.200 kr. Den tyske moms kan ikke fratrækkes i Danmark, hverken momsmæssigt eller skattemæssigt. Moms pålagt i udlandet er uden for den danske momslovs område. Når din virksomhed har haft udgifter i et andet EU-land, og der er pålagt moms i det andet land, kan du søge om momsrefusion. Reglerne om momsrefusion følger af momsbekendtgørelsen § 24 - § 27.
(...)
Yderligere fratrækkes der købsmoms på 1.878 kr. Momsen er beregnet af udgiften inklusive tysk moms på (996,39 EUR x 7,54 kr.) 7.513 kr. Købet er behandlet som et indenlandsk salg af sælger, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for købsmomsen på 1.878 kr.
Skattestyrelsen nedsætter din virksomheds købsmoms med 1.878 kr. i 3. kvartal 2021.
Der er beregnet og angivet erhvervelsesmoms af køb nr. 3. Eftersom købet ikke anses som et EU-køb, skal der ikke beregnes og angives erhvervelsesmoms efter reglerne i momsloven § 11. Erhvervelsesmomsen er angivet med 1.878 kr. Fakturaværdien på 7.513 kr. er oplyst i Rubrik A EU-varekøb. Da betingelserne, for at købet skal anses som et EU-køb, ikke er opfyldt, skal købet ikke behandles efter reglerne herfor. Fakturaværdien skal derfor ikke være angivet i Rubrik A EU-varekøb.
Skattestyrelsen nedsætter Rubrik A EU-varekøb med 7.513 kr., og moms af EU-varekøb med 1.878 kr. i 3. kvartal 2021.
Køb nr. 4:
Det fremgår af indsendt materiale vedrørende bilag 430, at køb nr. 4 fratrækkes med 8.143 kr., hvoraf momsen kan beregnes til 2.036 kr. Betalingen fremgår ikke af dine kontoudtog fra banken.
(...)
Der kan ikke godkendes fradrag for købsmomsen vedrørende køb nr. 4. Fakturaen indeholder ikke din virksomheds momsregistreringsnummer. Der er beregnet købsmoms på 2.036 kr. Der kan ikke godkendes fradrag for købsmoms vedrørende varekøb efter momsloven § 37, stk. 1, når købet ikke er dokumenteret efter momsbekendtgørelsen § 82. Der er ikke indsendt behørig dokumentation eller fakturaer, der opfylder fakturakravene for indførsel eller erhvervelser fra andre EU-lande.
Skattestyrelsen nedsætter din virksomheds købsmoms med 2.036 kr. i 3. kvartal 2021.
Ikke dokumenteret købsmoms
Det fremgår af momsbekendtgørelsen § 82, at registrerede virksomheder, til dokumentation af den
indgående afgift, skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller behørig dokumentation for indførsel med eventuelle ændringer m.v. fra Skatteforvaltningens eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.
Yderligere følger det af § 58 stk. 1, i momsbekendtgørelsen, hvad en faktura skal indeholde, for at der kan opnås fradrag for købsmoms efter momsloven § 37. En faktura skal blandt andet indeholde oplysninger som fakturadato, fortløbende nummer, sælgers momsregistreringsnummer, sælgers navn og adresse, købers navn og adresse, mængde og arten af de leverede varer eller omfanget af arten af de leverede ydelser m.v. Se momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1 og den juridiske vejledning afsnit A.B.3.3.1.4.
Der kan ikke godkendes fradrag for købsmoms vedrørende varekøb efter momsloven § 37, stk. 1, når købet ikke er dokumenteret efter momsbekendtgørelsen § 82 og fakturakravene i henhold til momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1, ikke er opfyldt.
Der er ikke indsendt behørig dokumentation eller fakturaer, der opfylder fakturakravene for indførsel eller erhvervelser fra andre EU-lande for følgende køb:
Bilag 277
Køb nr. Beskrivelse EURO DKK Moms
3 55 stk. dametøj 432 EUR 3.257 kr. 814 kr.
4 40. stk. dametøj 305 EUR 2.300 kr. 575 kr.
8 76. stk. Dametøj 856 EUR 6.454 kr. 1.614 kr.
Bilag 325
6 43 stk. danietøj 480 EUR 3.634 kr. 908 kr.
Bilag 425 [virksomhed2] 2.521 EUR 19.032 kr. 4.758 kr.
Bilag 430
2 26 stk. dametøj/jakker 416 EUR 3.137 kr. 784 kr.
5 15 stk. dametøj/jakker 313 EUR 2.360 kr. 590 kr.
I alt 5.323 EUR 40.174 kr. 10.043 kr.
Beløbene, der fremgår ovenfor, er de beløb, købene er bogført med.
(...)
Momsen udgør 25 % af afgiftsgrundlaget, jf. momslovens § 33. Momsen kan opgøres til i alt 10.043 kr.
Bilagene indeholder ikke informationer om henholdsvis sælgerens og køberens registreringsnummer, som krævet i henhold til momsbekendtgørelsen § 82. Yderligere er fakturakravene, jf. momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1 ikke opfyldt, idet bilagene for flere af købene alene indeholder en udregning. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmomsen vedrørende disse køb efter momslovens § 37.
Købsmomsen, der ikke er dokumenteret tilstrækkeligt, udgør 10.043 kr.
Skattestyrelsen nedsætter din virksomheds købsmoms med i alt 10.043 kr.
2. kvartal: din købsmoms nedsættes med 3.003 kr.
3. kvartal: din købsmoms nedsættes med 7.040 kr.”
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 25. april 2024 udtalt følgende:
”(...)Det er vores opfattelse, at klagen alene vedrører punkt 4 i afgørelsen. De bilag, der vedrører punkt 4 i afgørelsen, er medsendt særskilt i mappen "Del 2, Bilag vedr. punkt 4 i afgørelsen".
Derudover er det angivet i klagen, at Skattestyrelsen ikke har forholdt sig til en del af begrundelsen i revisors kommentarer til Skattestyrelsens forslag til afgørelse. Vi mener, at bemærkningerne er kommenteret i afgørelsen under punkt 4.4.
Der indstilles til fastholdelse med henvisning til begrundelsen i punkt 4.4. i afgørelsen.”
Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om at virksomhedens fradrag for købsmoms, erhvervelsesmoms og EU-varekøb for udgifter ved varekøb foretaget i [Tyskland] skal tilbageføres til det angivne for 2. og 3. kvartal 2021.
Til støtte for påstanden har repræsentanten bl.a. anført:
“Der er et klagepunkt som omhandler både moms og skat. Skattestyrelsen har nægtet fradrag for vareindkøb i Tyskland med 2 begrundelser. Nogle opfylder ikke bilagskrav og nogle er nægtet med begrundelsen af at der er anvendt kontanter til købet.
[virksomhed1] er en dame- og børnetøjsforretning i [by1] mellem [by2] og [by3]. Forretningen har specialiseret sig i at finde særlige brands og mærker i Tyskland - særlig på en messe i [Tyskland]. Det er helt essentielt, at forretningen har disse varer, da den derved fremstår unik. Det er nærmest ikke muligt at finde de samme varer andre steder i Danmark.
Samtidig med, at varerne i Tyskland er noget billigere end i Danmark er der en noget højere avance på de indkøbte varer fra Tyskland end indkøbte varer fra Danmark.
Det gør at forretningen bliver bæredygtig og kan levere et anstændigt overskud til ejeren. Når det så er sagt skal vi nok ikke regne timelønnen ud for [person1] - for det er der nok ikke mange som ville arbejde for.
[person1] er glad for forretningen og den energi det giver hende, samt at kunderne får en god oplevelse og et unikt stykke beklædning med. Og selv om det er mange timer og en under-middel indtjening samlet set udgør det en frihed og arbejdsglæde for [person1].
Varerne som er indkøbt i Tyskland og som skat har nægtet fradrag for skattemæssigt - og samtidig har anvendt som beregningsgrundlag for at beregne EU-moms og nægte købsmoms er vigtige for forretningens eksistens.
Skattestyrelsen nægter fradrag for den ene del grundet at der er anvendt kontanter som overstiger beløbet for kontanthandel i Ligningslovens § 8Y og i Momslovens pendant § 46 stk. 12.
Efter vores opfattelse har den lovgivende magt i sine betænkninger til disse love da den blev formuleret - at det er en bestemmelse hvis formål er at sikre mod unddragelse af sælgerne af varerne/ydelserne i Danmark.
Der henvises til formålet med lovgivningen i LFF 2012-04-25 nr. 170.
Sammenhængen til Momslovens § 46 stk. 12 - hvoraf det fremgår: En registeret aftager, der modtager varer eller ydelser fra en virksomhed her i landet...
Når den lovgivende magt har formuleret sig så klart i betænkningen til skatteloven og samtidig givet klart udtryk for det direkte i momsloven, så må det efter vores opfattelse være en klar overfortolkning at den udøvende magt (skattestyrelsen) at nægte fradrag med denne begrundelse når sælgeren tydeligvis er i Tyskland.
Det virker samtidig bekymrende for handel for danske virksomheder, som handler med udlandet at skattestyrelsen anlægger så vidt rækkende fortolkninger/konsekvenser, også for lande som ikke er så kontant forskrækkede som Danmark, herunder Tyskland.
Efter vores opfattelse kan LL §8Y og Momslovens § 46 stk. 12 ikke anvendes til at nægte fradrag for indkøb i Tyskland.
Skattestyrelsen har slet ikke forholdt sig til denne del af begrundelsen i vores kommentarer til skattestyrelsens forslag til afgørelse.
Nogle indkøb er nægtet grundet bilaget beskaffenhed.
Vi må anføre at der er tale om indkøb på en messe, hvor der bliver lavet simple fakturaer. Der er et klart revisionsspor fra hævningerne af kontante Euro i banken til messen i Tyskland og de bilag som er grundlag for de varer som er købt i Tyskland og solgt i Danmark, hvor der er betalt skat og moms af fortjenesten og over til bogføringen og regnskabet.
Nu vil Skattestyrelsen så ikke anerkende fradrag skattemæssigt — og momsmæssigt anvender man beregningsgrundlaget til at opkræve EU moms og nægte fradrag for købsmoms.
En straf til en virksomhed som forsøger at drive en legal og fornuftig forretning. Men det er klart, at kan man ikke fratrække køb af tøj og tasker — og skal man samtidig betale moms af købet også betale moms af salget og skat at hele salget — så er det klart at det er forbundet med en temmelig stor risiko at drive sådan en forretning i en by som [by1].
Det er efter vores opfattelse en meget stor byrde at lægge på denne forretning.
Efter vores opfattelse er det ubestridt at der er indkøbt varer i Tyskland og at de er solgt i Danmark, og at de er med i den skattepligtige opgørelse. At bilagene er mangelfulde skal ses i forhold til at varerne er indkøbt på en messe i [Tyskland] og man der ikke har et kasseapparat eller en digital faktura scanner til salget.
Det kan Skattestyrelsen vel heller ikke bestemme, at de skal have i Tyskland.
[person1] er klar over og blev klar over at bilagenes beskaffenhed var til den mangelfulde ende, så det har hun taget op med sine leverandører som nu leverer et bedre afregningsbilag.
Det er stadig ubestridt at varerne er indkøbt i Tyskland, derfor er det vores opfattelse, at indkøbene skal anerkendes som erhvervsmæssige køb i henhold til Statsskattelovens § 6 stk.1 litra a og dermed fradragsberettiget skattemæssigt — og momsmæssigt.
Vi finder, at Skattestyrelsens afgørelse skal tilbageføres til det selvangivne vedrørende indkøb i Tyskland.”
Virksomhedens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse
Virksomheden er ikke kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms på 22.993 kr. for virksomhedens udgifter til varekøb i Tyskland, da virksomheden ikke har godtgjort at betingelserne i momslovens § 37 er opfyldt.
Endvidere skal retten tage stilling til om det der med rette, at Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens EU-køb med 8.711 kr. og den af virksomhedens angivne erhvervelsesmoms med 2.177 kr. vedrørende to køb, hvor den tyske sælger har beregnet og opkrævet tysk salgsmoms.
Retsgrundlaget
I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.
Af momslovens § 11, stk. 1, nr. 1, fremgår:
”Der betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af
1) varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en virksomhed registreret for merværdiafgift og erhververen er en afgiftspligtig person eller en ikke afgiftspligtig juridisk person, der er registreringspligtig efter §§ 47 eller 50, eller som registreres efter §§ 49, 50 a, 51 eller 51 a. (...)”
Af momslovens § 46, stk. 4, fremgår:
”Betaling af afgift af varer fra andre EU-lande påhviler den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse.”
Afgiftsgrundlaget for afgiften er vederlaget for varen, jf. momslovens § 31, mens afgiftssatsen er 25 % af afgiftsgrundlaget, jf. § 33.
Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):
”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.
Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er
1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,
2) den afgift, som efter § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land,
...”
Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168 og artikel 178 til 179. Af artikel 167 og 168 fremgår bl.a.:
”Artikel 167
Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.
Artikel 168
I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:
1. a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.
...”
Af dagældende § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 fremgår følgende:
”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”
Momsbekendtgørelsens kapitel 12 indeholder en række fakturakrav. I bekendtgørelsens dagældende § 58, stk. 1, er fastsat de nærmere krav til fakturaens indhold:
”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:
1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”
EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.
Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.
Af EU-dommen, sag C-664/16 (Vadan), følger, at såfremt en afgiftspligtig person ikke er i stand til at fremlægge fakturaer for indgående betalt moms, men alene kvitteringer, der er ulæselige, kan der ikke indrømmes ret til momsfradrag. Dette heller ikke selvom den nationale ret på baggrund af en sagkyndig erklæring havde foretaget et skøn over de udgifter, som den afgiftspligtige havde afholdt.
Landsskatteretten har i afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, lagt vægt på, at fradrag for købsmoms forudsætter, at der er fremlagt dokumentation, der opfylder betingelserne for momsfradrag i momsloven og i henhold til EU-retten.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Virksomheden kan fradrage den købsmoms, som efter momslovens § 11 skal betales for de varer, som virksomheden har købt i Tyskland. Det følger af momslovens § 37, stk. 2, nr. 2 og gælder hvis betingelserne for fradrag for et tilsvarende køb i Danmark er opfyldt.
Hovedparten af virksomhedens udgifter ved varekøb i [Tyskland] er ikke dokumenteret med en faktura, men kun et håndskrevet udgiftsbilag, en post-it eller en side fra en regningsblok, hvor de købte varer ikke er angivet eller angivet ulæseligt. De tre bilag, hvor oplysninger om det købte fremgår sammen med oplysning om sælgers og købers navn og adresse indeholder ikke oplysning om sælgers og købers momsregistreringsnummer.
Virksomheden har dermed ikke fremlagt dokumentation for, hvad hovedparten af udgifterne vedrører og ingen af de fremlagte bilag lever op til fakturakravene i momsbekendtgørelsen.
Virksomheden har ikke ved de fremlagte bilag godtgjort, at den beregnede moms på 20.816 kr. af virksomhedens udgifter til varekøb i [Tyskland] er fradragsberettiget efter reglerne i momslovens § 37.
Landsskatteretten finder herved, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens købsmoms med 20.816 kr. Endvidere finder retten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens købsmoms som kan henføres til en betalt tysk moms på 2.177 kr., som ikke kan fradrages, men kan søges godtgjort iht. bestemmelser i momsbekendtgørelsen.
Landsskatteretten finder endvidere, at det er med rette, at Skattestyrelsen har fastholdt de af virksomheden angivne EU-køb og den betalte erhvervelsesmoms, bortset fra to varekøb på i alt 8.711 kr., hvor de tyske sælgere har beregnet og opkrævet tysk moms 2.177 kr. Retten har lagt vægt på, at virksomheden er betalingspligtig af dansk moms ved handel med afgiftspligtige personer i andre EU-lande, når varerne er transporteret til Danmark.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.