Kendelse af 02-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 09-05-2025

Journalnr. 24-0031843

Skattestyrelsen har for indkomstårene 2020 og 2021 ikke anset klageren for berettiget til halv exemptionslempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, stk. 3, jf. stk. 1, for så vidt angår lønindkomst optjent som flymekaniker for luftfartsselskabet [virksomhed1] A/S.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at klageren er berettiget til halv exemptionslempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, i perioderne 9. marts 2020 - 4. november 2020, 11. februar 2021 - 24. september 2021 og 13. december 2021 - 31. december 2021.

Faktiske oplysninger

Klageren var i indkomstårene 2020 og 2021 fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Klageren har siden den 1. juli 1997 haft adresse på [adresse1], [by1], sammen med sin ægtefælle. Parret har sammen 2 sønner på henholdsvis 25 og 28 år i 2020. Deres ældste søn var flyttet hjemmefra inden 2020.

Ved ansættelseskontrakt underskrevet den 22. maj 2015 blev klageren ansat som flymekaniker pr. 1. juli 2015 hos [virksomhed1] A/S (nu [virksomhed2] A/S). Det fremgår af kontrakten, at klageren har skiftende arbejdssteder indenfor EØS-området.

Klageren har haft indtægt ved arbejde som flymekaniker for en dansk arbejdsgiver, [virksomhed1] A/S (nu [virksomhed2] A/S). Selskabet er hjemmehørende i Danmark, hvor ledelsen har sit sæde. Det danske selskab forestår lønudbetalingen.

I indkomstårene 2020 og 2021 selvangav klageren udenlandsk lønindkomst fra [virksomhed1] A/S med halv lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, for arbejde udført i Tyskland, Italien og Grækenland, og fuld lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1, for arbejde udført i Frankrig 15. - 16. marts 2020.

Som dokumentation for opfyldelse af opholdsbetingelserne for lempelse fremlagde klageren til Skattestyrelsen sin ansættelseskontrakt, arbejdsbeskrivelse, flybilletter for klageren og klagerens familie, kvitteringer (boner), korrespondance med [finans1] og [finans2] (herunder bekræftelse af kort nr.), kontoudskrifter for konti i [finans1] og klagerens kalender for 2020-2022

I sagen er der yderligere fremlagt følgende materiale: lønsedler, A1-attester, flystatistik 2020 og 2021, e-mail af 22. april 2022 fra klageren til hans revisor angående Ophold, jf. § 33 A, div. beskeder fra [virksomhed1] i 2020, flybilletter og e-mail fra klagerens bankforbindelser angående forsinkelser

Klageren har sammen med klagen indsendt følgende yderligere dokumenter:

Bekræftelse fra [finans1] vedr. kortnr. [...90], Technical log for 2. og 5. april 2021, online køb 8., 10. og 20. juni 2021, svar til Skattestyrelsen af 25. august, 30. august, 25. september, 11. december 2023 og 25. januar 2024, Airport ID's og Compliance History for perioden 25. januar 2020 - 31. maj 2022.

Klageren har endvidere indsendt korrigeret kalender med udgangspunkt i Skattestyrelsens kalenderoversigt for perioderne:

  1. 1. januar 2020 - 7. februar 2021
  2. 25. februar 2021 - 8. september 2021
  3. 5. november 2021 - 20. maj 2022
  4. 1. januar 2020 - september 2021 (opsummering)

Efter mødet i Skatteankestyrelsen har klageren indsendt følgende opklarende materiale:

  1. Kommentarer/forklaringer til posteringer på kontoudskrifter fra [finans2] for 2020 og 2021.
  2. 14 stk. [flyselskab]-flybilletter for klagerens ægtefælle og 2 børn.

Ifølge skrivelse af 10. august 2023 fra [virksomhed2] fremgår der oplysninger om, hvilke stationer/lufthavne klageren har været udstationeret til i 2020, 2021 og 2022. [virksomhed2] har samtidig oplyst, at klageren har forrettet jordtjeneste som flymekaniker på stationerne. Der er tale om følgende udstationeringer:

01-01-2020 - 24-08-2020 [Tyskland]

25-08-2020 - 04-11-2020 [Italien]

05-11-2020 - 31-12-2020 [Tyskland]

01-01-2021 - 24-02-2021 [Tyskland]

25-02-2021 - 03-05-2021 [Italien]

04-05-2021 - 02-07-2021 [Tyskland]

03-07-2021 - 01-09-2021 [Grækenland]

02-09-2021- 31-12-2021 [Tyskland]

01-01-2022 - 26-04-2022 [Tyskland]

27-04-2022 - 13-05-2022 [Skotland]

Ifølge e-mail af 31. januar 2025 har [virksomhed2] bekræftet, at klageren har være udstationeret til [Skotland] i perioden 27. april 2022 - 25. juni 2022.

Der foreligger arbejdsskemaer fra [virksomhed2]:

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

March 2020

Monday

Tuesday

Wednesday

Thursday

Friday

Saturday

Sunday

uge 9

DW

1

D

Uge 10

2

3

4

5

6

7

8

N

Uge 11

9

N

10

N

11

N

12

N

13

N D

14

DW

15

D

Uge 12

16

D

17

D

18

D

19

20

21

N

22

N

Uge 13

23

N

24

N

25

N

26

N

27

ND

28

DN

29

N

Uge 14

30

N

31

April 2020

Monday

Tuesday

Wednesday

Thursday

Friday

Saturday

Sunday

Uge 14

N

1

N

2

3

4

5

6

Uge 15

7

8

9

D

10

11

DW

DN

12

13

N

Uge 16

N

14

N

15

N

16

17

18

19

20

Uge 17

21

22

23

24

25

DW

DN

26

27

28

29

30

N

N

N

N

Uge 18

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

Hvis der ikke er anført et bogstav for en vagt i arbejdsskemaet, er der tale om en fridag.

Ifølge arbejdsbeskrivelse fra [virksomhed2] af 18. september 2023 fremgår følgende:

"Nedenstående arbejdsbeskrivelse vedrører de af [virksomhed2] A/S (tidligere [virksomhed1] A/S) ansatte flymekanikere med tjenestested udenfor Danmark.

Flymekanikerne er ansat hos [virksomhed2] A/S (tidligere [virksomhed1]) med ansættelsessted på selskabets adresse, [adresse2], [by2] (tidligere [lufthavn1], [by3]).

Flymekanikernes arbejde består i den tekniske vedligeholdelse af Boeing fragtfly der udføres 24/7-365. Vedligeholdelsen bliver udført (på jorden) på de forskellige stationer, hvorfra selskabet opererer. Disse stationer bestemmes af hvor [virksomhed3]/[virksomhed4] ønsker [virksomhed2] skal operere.

Flymekanikerne udstationeres til de forskellige stationer. Udstationeringerne kan ske med forskellig længde, men er som oftest af minimum 2 måneders varighed.

Der opereres ikke i Danmark for [virksomhed3]/[virksomhed4] operationen men alene fra stationer i EU/EØS/UK området. Flymekanikerne er forpligtet til at opholde sig, hvor flyene befinder sig.

Arbejdets udførelse samt rammer herfor fremgår udover af ansættelsesaftalen også af den mellem flymekanikernes forening ([forening1]) og selskabet indgåede lokalaftale.

Af lokalaftalens § 1. fremgår følgende omkring arbejdsstedet:

Arbejdsstedet er skiftende inden for EØS-området/UK, og der kan uden forudgående aftale med tillidsmanden oprettes arbejdssteder/stationer inden for EØS-området/UK. Der skal dog være forudgående dialog med tillidsmanden herom.

[virksomhed2] A/S har opereret, eller opererer på nuværende tidspunkt på følgende stationer (de forskellige stationer omtales med forkortelser, der svarer til lufthavnskoden for den pågældende lufthavn).

[station1] Grækenland

[station2] Italien

[station3] Tyskland

[station4] Nordirland

[station5] Italien

[station6] Italien

[station7] Frankrig

[station8] Frankrig

[station9] Tyskland

[staion10] Italien

[station11] Skotland

[station12] England

[station13] Tyskland

[station14] Portugal

[station15] Frankrig

[station16] Frankrig

[station17] Tyskland

[station18] Portugal

[station19] Frankrig

[station20] Bulgarien

[station21] Frankrig

Ud over ovennævnte, kan der med kort varsel forekomme andre arbejdssteder for flymekanikeren. Kortere ad-hoc ture vil ikke fremgå af det planlagte skifte (vagten kan være planlagt til at foregå f.eks. i [station9], men at flymekanikeren rent fysisk er kørt til [station13] stationen for at afhjælpe et problem).

Flymekanikerne i [station9] arbejder alle ugens dage i vagtperioder der har en længde mellem 7-12 dage.

Fra en vagtperiode starter til en vagtperiode slutter skal flymekanikeren stå til rådighed i hele perioden og har derfor ikke mulighed for at tage hjem.

En vagtperiode I [station9] vil have nedenstående vagter for mekanikere og formænd:

Formænd i [station9]:

D

Dag

07:00

- 18:00

DK

Dagvagt, kort, onsdag

07:00

- 14:00

DW

Dag, weekend

07:00

- 19:00

DN

Dag/nattevagt

07:00

- 13:00

&

22:00 -

07:00

DWS

Dag, Sen, onsdag

11:00

- 17:00

N

Nat

22:00

- 07:00

ND

Nat/Dagvagt

13:00

- 17:00

Flymekanikere i [station9]

D

Dagvagt

07:00

- 17:00

DK

Dagvagt - Kort

07:00

- 14:00

DW

Dag, Weekend

07:00

- 19:00

DWS

Dag, Weekend søndag

07:00

- 17:00

DN

Dag/Nattevagt

07:00

- 13:00

&

22:00 -

06:00

N

Nattevagt

22:30

- 06:30

ND

Nat/Dagvagt

11:30

- 19:00

Vagter markeret med grønt i skiftet er godkendt frihed.

Når flymekanikerne er udsendt til andre stationer end [station9] uden skiftelagte vagter skal flymekanikeren stå til rådighed i hele perioden. Dette bliver gjort for at tilsikre teknisk support til alle tænkelige scenarier.

Operation vil typisk kræve at flymekanikeren er på arbejde 2 gange om dagen på dag 1- 5 og skal stå til rådighed for evt. ad-hoc operation eller fejlretning alle ugens 7 dage.

Det er normalt ikke muligt at afholde ferie når flymekanikerne er på disse stationer.

Når flymekanikerne er udstationeret stiller [virksomhed2] A/S logi til rådighed i form af enten hotel eller andet logi.

Som følge af, at flymekanikerne udfører arbejde i udlandet, indhentes en Al-attest fra Den sociale sikringsstyrelse baseret på de lande, de forventes at blive udsendt til det pågældende indkomstår. Dette sker for at dokumentere overfor udenlandske sociale myndigheder, at flymekanikerne er omfattet af dansk social sikring under udstationeringerne.

Da Covid-19 pandemien startede blev flymekanikerne anset for kritisk personel, da de var med til at sikre levering af medicin og værnemidler.

Det betød, at flymekanikerne fortsatte deres arbejde med begrænset mulighed for at komme hjem i fri perioder grundet overarbejde, Covid smittefare og karantæne regler. Det var i denne tid ingen eller få flyafgange for passagerfly."

[virksomhed2] har den 30. september 2024 fremsendt følgende forklaring til arbejdsskemaerne:

"I forlængelse af vores møde d. 2. september 2024 fremsendes hermed kopi af/ et udsnit af [virksomhed2]'s ([virksomhed2]) workplanning for flymekanikerne. Som gennemgået på mødet er det alene de ansvarlige plannere, der har adgang til arket, herunder kan rette i dette.

Som ligeledes anført er det naturligvis ikke noget der udarbejdes retroaktivt og i tilfælde af eventuelle ændringer, vil sådanne ændringer fremgår klart og tydeligt af arket.

De skrivelser, som flymekanikerne har modtaget fra HR/Payroll er baseret på workplanning og disse "statements" er derfor baseret på data fra de pågældende indkomstår og ikke på en workplanning, der er udarbejdet efterfølgende. Statements er således blot et udtræk fra den pågældende workplanning for det pågældende indkomstår og ikke statements der er udarbejdet baseret på oplysninger fra de forskellige flymekanikere. Det bemærkes, at hverken HR eller Payroll har mulighed for at ændre i arket, ligesom en sådan ændring ville være noteret.

Jeg kan forstå, at Skattestyrelsen anvender flyenes Compliance Report (CR) som grundlag for, hvornår mekanikerne har været på arbejde. Hertil skal det oplyses, at CR ikke er en rapport, der på nogen måde kan bruges til at vurdere hvornår en flymekaniker har været på arbejd. En CR retter sig alene mod det pågældende fly og er afgørende for, om flyet må lette fra den pågældende lufthavn. CR er lovpligtigt men har intet med flymekanikernes arbejdsforhold at gøre.

Det skal samtidig præciseres, at CR alene underskrives i den situation, hvor der er udført arbejde på flyet. I den situation, hvor der har være mere end en flymekaniker til at servicere flyet vil det samtidig alene være den ene af flymekanikerne der underskriver CR. Anvendelse af CR til at vurdere flymekanikernes arbejdsmønster må derfor anses for yderst uhensigtsmæssigt, da rapporten intet har med flymekanikernes arbejdstid, m.v., at gøre. Og ikke kan danne grundlag for en vurdering af, hvornår en flymekaniker har været på arbejde. Dette følger af workplanner.

Beskatning af fri bolig - "Midlertidigt arbejdssted".

...)"

Skatteankestyrelsen har med udgangspunkt i Skattestyrelsens regneark over klagerens ophold i udlandet og Danmark udarbejdet en opgørelse over dage, hvor der foreligger objektiv dokumentation eller sandsynliggørelse af ophold i udlandet. Opgørelsen er foretaget ud fra klagerens angivelse af ophold og klagerens kommentarer til Skattestyrelsens opgørelse med henvisning til fremlagt dokumentation, kvitteringer/boner, kvitteringer for kontanthævninger, kontoudskrifter fra [finans1] og oplysninger fra klagerens arbejdsgiver om klagerens arbejdsskema og arbejdsbeskrivelse. I tabellen nedenfor er dage i udlandet angivet med grå udfyldning, og dage med fed skrift er de omstridte dage. Dage med kursiv skrift er dage, hvor klageren har oplyst at opholde sig i Danmark:

2020

jan feb mar apr maj juni juli aug sep okt nov dec

O 1

L 1

S 1

O 1

F 1

M 1

O 1

L 1

T 1

T 1

S 1

T 1

T 2

S 2

M 2

T 2

L 2

T 2

T 2

S 2

O 2

F 2

M 2

O 2

F 3

M 3

T 3

F 3

S 3

O 3

F 3

M 3

T 3

L 3

T 3

T 3

L 4

T 4

O 4

L 4

M 4

T 4

L 4

T 4

F 4

S 4

O 4

F 4

S 5

O 5

T 5

S 5

T 5

F 5

S 5

O 5

L 5

M 5

T 5

L 5

M 6

T 6

F 6

M 6

O 6

L 6

M 6

T 6

S 6

T 6

F 6

S 6

T 7

F 7

L 7

T 7

T 7

S 7

T 7

F 7

M 7

O 7

L 7

M 7

O 8

L 8

S 8

O 8

F 8

M 8

O 8

L 8

T 8

T 8

S 8

T 8

T 9

S 9

M 9 start

T 9

L 9

T 9

T 9

S 9

O 9

F 9

M 9

O 9

F 10

M 10

T 10

F 10

S 10

O 10

F 10

M 10

T 10

L 10

T 10

T 10

L 11

T 11

O 11

L 11

M 11

T 11

L 11

T 11

F 11

S 11

O 11

F 11

S 12

O 12

T 12

S 12

T 12

F 12

S 12

O 12

L 12

M 12

T 12

L 12

M 13

T 13

F 13

M 13

O 13

L 13

M 13

T 13

S 13

T 13

F 13

S 13

T 14

F 14

L 14

T 14

T 14

S 14

T 14

F 14

M 14

O 14

L 14

M 14

O 15

L 15

S 15

O 15

F 15

M 15

O 15

L 15

T 15

T 15

S 15

T 15

T 16

S 16

M 16

T 16

L 16

T 16

T 16

S 16

O 16

F 16

M 16

O 16

F 17

M 17

T 17

F 17

S 17

O 17

F 17

M 17

T 17

L 17

T 17

T 17

L 18

T 18

O 18

L 18

M 18

T 18

L 18

T 18

F 18

S 18

O 18

F 18

S 19

O 19

T 19

S 19

T 19

F 19

S 19

O 19

L 19

M 19

T 19

L 19

M 20

T 20

F 20

M 20

O 20

L 20

M 20

T 20

S 20

T 20

F 20

S 20

T 21

F 21

L 21

T 21

T 21

S 21

T 21

F 21

M 21

O 21

L 21

M 21

O 22

L 22

S 22

O 22

F 22

M 22

O 22

L 22

T 22

T 22

S 22

T 22

T 23

S 23

M 23

T 23

L 23

T 23

T 23

S 23

O 23

F 23

M 23

O 23

F 24

M 24

T 24

F 24

S 24

O 24

F 24

M 24

T 24

L 24

T 24

T 24

L 25

T 25

O 25

L 25

M 25

T 25

L 25

T 25

F 25

S 25

O 25

F 25

S 26

O 26

T 26

S 26

T 26

F 26

S 26

O 26

L 26

M 26

T 26

L 26

M 27

T 27

F 27

M 27

O 27

L 27

M 27

T 27

S 27

T 27

F 27

S 27

T 28

F 28

L 28

T 28

T 28

S 28

T 28

F 28

M 28

O 28

L 28

M 28

O 29

L 29

S 29

O 29

F 29

M 29

O 29

L 29

T 29

T 29

S 29

T 29

T 30

M 30

T 30

L 30

T 30

T 30

S 30

O 30

F 30

M 30

O 30

F 31

T 31

S 31

F 31

M 31

L 31

T 31

Jan

Feb

Mar

Apr

Maj

Juni

Juli

Aug

Sep

Okt

Nov

dec

2021

jan feb mar apr maj juni juli aug sep okt nov dec

F 1

M 1

M 1

T 1

L 1

T 1

T 1

S 1

O 1

F 1

M 1

O 1

L 2

T 2

T 2

F 2

S 2

O 2

F 2

M 2

T 2

L 2

T 2

T 2

S 3

O 3

O 3

L 3

M 3

T 3

L 3

T 3

F 3

S 3

O 3

F 3

M 4

T 4

T 4

S 4

T 4

F 4

S 4

O 4

L 4

M 4

T 4

L 4

T 5

F 5

F 5

M 5

O 5

L 5

M 5

T 5

S 5

T 5

F 5 start 3.

S 5

O 6

L 6

L 6

T 6

T 6

S 6

T 6

F 6

M 6

O 6

L 6

M 6

T 7

S 7 stop 1.

S 7

O 7

F 7

M 7

O 7

L 7

T 7

T 7

S 7

T 7

F 8

M 8

M 8

T 8

L 8

T 8

T 8

S 8

O 8

F 8

M 8

O 8

L 9

T 9

T 9

F 9

S 9

O 9

F 9

M 9

T 9

L 9

T 9

T 9

S 10

O 10

O 10

L 10

M 10

T 10

L 10

T 10

F 10

S 10

O 10

F 10

M 11

T 11

T 11

S 11

T 11

F 11

S 11

O 11

L 11

M 11

T 11

L 11

T 12

F 12

F 12

M 12

O 12

L 12

M 12

T 12

S 12 stop 2.

T 12

F 12

S 12

O 13

L 13

L 13

T 13

T 13

S 13

T 13

F 13

M 13

O 13

L 13

M 13

T 14

S 14

S 14

O 14

F 14

M 14

O 14

L 14

T 14

T 14

S 14

T 14

F 15

M 15

M 15

T 15

L 15

T 15

T 15

S 15

O 15

F 15

M 15

O 15

L 16

T 16

T 16

F 16

S 16

O 16

F 16

M 16

T 16

L 16

T 16

T 16

S 17

O 17

O 17

L 17

M 17

T 17

L 17

T 17

F 17

S 17

O 17

F 17

M 18

T 18

T 18

S 18

T 18

F 18

S 18

O 18

L 18

M 18

T 18

L 18

T 19

F 19

F 19

M 19

O 19

L 19

M 19

T 19

S 19

T 19

F 19

S 19

O 20

L 20

L 20

T 20

T 20

S 20

T 20

F 20

M 20

O 20

L 20

M 20

T 21

S 21

S 21

O 21

F 21

M 21

O 21

L 21

T 21

T 21

S 21

T 21

F 22

M 22

M 22

T 22

L 22

T 22

T 22

S 22

O 22

F 22

M 22

O 22

L 23

T 23

T 23

F 23

S 23

O 23

F 23

M 23

T 23

L 23

T 23

T 23

S 24

O 24

O 24

L 24

M 24

T 24

L 24

T 24

F 24

S 24

O 24

F 24

M 25

T 25 start 2.

T 25

S 25

T 25

F 25

S 25

O 25

L 25

M 25

T 25

L 25

T 26

F 26

F 26

M 26

O 26

L 26

M 26

T 26

S 26

T 26

F 26

S 26

O 27

L 27

L 27

T 27

T 27

S 27

T 27

F 27

M 27

O 27

L 27

M 27

T 28

S 28

S 28

O 28

F 28

M 28

O 28

L 28

T 28

T 28

S 28

T 28

F 29

M 29

T 29

L 29

T 29

T 29

S 29

O 29

F 29

M 29

O 29

L 30

T 30

F 30

S 30

O 30

F 30

M 30

T 30

L 30

T 30

T 30

S 31

O 31

M 31

L 31

T 31

S 31

F 31

Jan

Feb

Mar

Apr

Maj

Juni

Juli

Aug

Sep

Okt

Nov

dec

2022

jan feb mar apr maj juni juli aug sep okt nov dec

L 1

T 1

T 1

F 1

S 1

O 1

F 1

M 1

T 1

L 1

T 1

T 1

S 2

O 2

O 2

L 2

M 2

T 2

L 2

T 2

F 2

S 2

O 2

F 2

M 3

T 3

T 3

S 3

T 3

F 3

S 3

O 3

L 3

M 3

T 3

L 3

T 4

F 4

F 4

M 4

O 4

L 4

M 4

T 4

S 4

T 4

F 4

S 4

O 5

L 5

L 5

T 5

T 5

S 5

T 5

F 5

M 5

O 5

L 5

M 5

T 6

S 6

S 6

O 6

F 6

M 6

O 6

L 6

T 6

T 6

S 6

T 6

F 7

M 7

M 7

T 7

L 7

T 7

T 7

S 7

O 7

F 7

M 7

O 7

L 8

T 8

T 8

F 8

S 8

O 8

F 8

M 8

T 8

L 8

T 8

T 8

S 9

O 9

O 9

L 9

M 9

T 9

L 9

T 9

F 9

S 9

O 9

F 9

M 10

T 10

T 10

S 10

T 10

F 10

S 10

O 10

L 10

M 10

T 10

L 10

T 11

F 11

F 11

M 11

O 11

L 11

M 11

T 11

S 11

T 11

F 11

S 11

O 12

L 12

L 12

T 12

T 12

S 12

T 12

F 12

M 12

O 12

L 12

M 12

T 13

S 13

S 13

O 13

F 13

M 13

O 13

L 13

T 13

T 13

S 13

T 13

F 14

M 14

M 14

T 14

L 14

T 14

T 14

S 14

O 14

F 14

M 14

O 14

L 15

T 15

T 15

F 15

S 15

O 15

F 15

M 15

T 15

L 15

T 15

T 15

S 16

O 16

O 16

L 16

M 16

T 16

L 16

T 16

F 16

S 16

O 16

F 16

M 17

T 17

T 17

S 17

T 17

F 17

S 17

O 17

L 17

M 17

T 17

L 17

T 18

F 18

F 18

M 18

O 18

L 18

M 18

T 18

S 18

T 18

F 18

S 18

O 19

L 19

L 19

T 19

T 19

S 19

T 19

F 19

M 19

O 19

L 19

M 19

T 20

S 20

S 20

O 20

F 20 stop 3.

M 20

O 20

L 20

T 20

T 20

S 20

T 20

F 21

M 21

M 21

T 21

L 21

T 21

T 21

S 21

O 21

F 21

M 21

O 21

L 22

T 22

T 22

F 22

S 22

O 22

F 22

M 22

T 22

L 22

T 22

T 22

S 23

O 23

O 23

L 23

M 23

T 23

L 23

T 23

F 23

S 23

O 23

F 23

M 24

T 24

T 24

S 24

T 24

F 24

S 24

O 24

L 24

M 24

T 24

L 24

T 25

F 25

F 25

M 25

O 25

L 25

M 25

T 25

S 25

T 25

F 25

S 25

O 26

L 26

L 26

T 26

T 26

S 26

T 26

F 26

M 26

O 26

L 26

M 26

T 27

S 27

S 27

O 27

F 27

M 27

O 27

L 27

T 27

T 27

S 27

T 27

F 28

M 28

M 28

T 28

L 28

T 28

T 28

S 28

O 28

F 28

M 28

O 28

L 29

T 29

F 29

S 29

O 29

F 29

M 29

T 29

L 29

T 29

T 29

S 30

O 30

L 30

M 30

T 30

L 30

T 30

F 30

S 30

O 30

F 30

M 31

T 31

T 31

S 31

O 31

M 31

L 31

Jan

Feb

Mar

Apr

Maj

Juni

Juli

Aug

Sep

Okt

Nov

dec

Skattestyrelsens afgørelse

For indkomståret 2020 har Skattestyrelsen ikke godkendt selvangivet indkomst til lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1 og stk. 3, med i alt 1.034.401 kr. og overført beløbet til almindelig beskatning uden lempelse.

For indkomståret 2021 har Skattestyrelsen ikke godkendt selvangivet indkomst til lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, med i alt 1.001.274 kr. og overført beløbet til almindelig beskatning uden lempelse.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det fremgår af kildeskattelovens § 1, at personer, der har bopæl her i landet, er fuldt skattepligtige til Danmark. Da du har haft rådighed over bopæl i Danmark i 2020 og 2021, er du fuldt skattepligtig.

Med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, har skatteministeren fastsat en kortere ligningsfrist for fysiske personer med enkle økonomiske forhold. Enkle økonomiske forhold er defineret i § 2 i bekendtgørelse nr. 1305 af 14. november 2018.

Personer med indkomst fra udlandet, og indkomst der optjenes som vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført uden for landet, og for hvilke der gives nedslag i skatteberegningen efter en overenskomst til undgåelse af dobbeltbeskatning eller efter danske regler, er ikke omfattet af den korte ligningsfrist. Se § 1 i bekendtgørelse nr. 1302 af 14. november 2018.

Da du har indkomst for arbejde udført i udlandet, er du dermed omfattet af den 3-årige lignings-frist. Vi kan derfor behandle din skatteansættelse for indkomstårene 2020 og 2021.

...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Fuldt skattepligtige personer er personer, der har bopæl her i landet. Du har i indkomstårene 2020 og 2021 haft rådighed over en bolig i Danmark, og derfor er du fuldt skattepligtig her i landet.

Reglerne står i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Du skal derfor medregne samtlige indkomster på den danske indkomstopgørelse, uanset hvor i verden de stammer fra. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

2.4.1. Arbejde udført i Tyskland

Efter artikel 15 stk. 1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af den 22. november 1995 mellem Danmark og Tyskland kan løn for personligt arbejde i tjenesteforhold kun beskattes i Danmark, medmindre arbejdet er udført i Tyskland. Er arbejdet udført i Tyskland, kan det også beskattes i Tyskland.

Efter artikel 15 stk. 2, kan indkomst for arbejde udført i Tyskland dog kun beskattes i Danmark såfremt:

- arbejdet er udført i Tyskland i en eller flere perioder, der tilsammen ikke overstiger 183 da-ge i pågældende kalenderår, og
- vederlaget betales af eller for en arbejdsgiver, der er hjemmehørende i Danmark, og
- vederlaget ikke udredes af et fast driftssted, som arbejdsgiveren har i Tyskland.

Vi har ikke modtaget dokumentation for, at antallet af dage med arbejde i Tyskland overstiger 183 dage. Da din løn udbetales af en arbejdsgiver, der er hjemmehørende i Danmark, samt at din løn ikke udredes af et fast driftssted i Tyskland, er det dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 15, stk. 1 jf. stk. 2, som finder anvendelse. Det er således Danmark, der har beskatningsretten til den del af din indkomst, der hidrører fra udstationeringerne til Tyskland i indkomstårene 2020 og 2021.

2.4.2. Arbejde udført i Italien

Efter artikel 15, stk. 1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af den 5. maj 1999 mellem Danmark og Italien, kan løn for personligt arbejde i tjenesteforhold kun beskattes i Danmark, medmindre arbejdet er udført i Italien. Er arbejdet udført der, kan vederlaget også beskattes i Italien.

Efter artikel 15, stk. 2, kan indkomst for arbejde udført i Italien dog kun beskattes i Danmark såfremt:

? modtageren opholder sig i Italien i en eller flere perioder, der tilsammen ikke overstiger 183 dage i enhver 12-måneders periode, der begynder eller ender i det pågældende skatteår, og
? vederlaget betales af eller for en arbejdsgiver, som er hjemmehørende i Danmark, og
? vederlaget ikke påhviler et fast driftssted som arbejdsgiveren har i Italien.

Det fremgår af dine oplysninger for indkomstårene 2020 og 2021, at du ikke har opholdt dig i Italien i mere end 183 dage inden for en 12-måneders periode.

Da du efter det oplyste har opholdt dig i Italien i mindre end 183 dage, og din løn udbetales af en arbejdsgiver hjemmehørende i Danmark samt at, din løn ikke påhviler et fast driftssted i Italien, er det dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 15, stk. 1, jf. stk. 2, som finder anvendelse. Det er således Danmark, der har beskatningsretten til den del af din indkomst, der hidrører fra udstationeringerne til Italien i indkomstårene 2020 og 2021.

2.4.3. Arbejde udført i Grækenland

Efter artikel 15, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af den 18. maj 1989 mellem Danmark og Grækenland, kan løn for personligt arbejde i tjenesteforhold kun beskattes i Danmark, medmindre arbejdet er udført i Grækenland. Er arbejdet udført der, kan vederlaget også beskattes i Grækenland.

Efter artikel 15, stk. 2, kan indkomst for arbejde udført i Grækenland dog kun beskattes i Danmark såfremt:

- modtageren opholder sig i Grækenland i en eller flere perioder, der tilsammen ikke overstiger 183 dage i det pågældende kalenderår, og
- vederlaget betales af eller for en arbejdsgiver, som ikke er hjemmehørende i Grækenland, og
- vederlaget ikke udredes af et fast driftssted som arbejdsgiveren har i Grækenland.

Det fremgår af dine oplysninger for indkomståret 2021, at du ikke har opholdt dig i Grækenland i mere end 183 dage inden for de pågældende kalenderår.

Da du efter det oplyste har opholdt dig i Grækenland i mindre end 183 dage, din løn udbetales af en arbejdsgiver hjemmehørende i Danmark, og din løn ikke udredes af et fast driftssted i Grækenland, er det dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 15, stk. 1, jf. stk. 2, som finder anvendelse. Det er således Danmark, der har beskatningsretten til den del af din indkomst, der hidrører fra udstationeringen til Grækenland i indkomståret 2020.

...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

I henhold til statsskattelovens § 4 (globalindkomstprincippet) er al indkomst, om den hidrører her fra landet eller ej, skattepligtig her til landet. Da du er skattepligtig til Danmark, skal hele din indkomst medregnes i indkomstopgørelsen.

...)

4.1. De faktiske forhold

Du har for indkomståret 2020 oplyst indkomst på 6.648 med fuld lempelse og 1.034.401 kr. med halv lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1 og 3.

For indkomståret 2021 har du oplyst indkomst på 935.458 kr. med halv lempelse efter ligningslovens § 33, stk. 3.

Du har som dokumentation for, at du er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1 og 3, i 2020 og 2021 fremsendt følgende:

- Udstationeringsoversigt hvoraf fremgår, at du har haft følgende udstationeringer:

2020:

01-01-2020 til 24-08-2020 [Tyskland]

25-08-2020 til 04-11-2020 [Italien]

05-11-2020 til 31-12-2020 [Tyskland]

2021:

01-01-2021 til 24-02-2021 [Tyskland]

25-02-2021 til 03-05-2021 [Italien]

04-05-2021 til 02-07-2021 [Tyskland]

03-07-2021 til 01-09-2021 [Grækenland]

02-09-2021 til 31-12-2021 [Tyskland]

Du har hertil fremsendt følgende:

- Arbejdsbeskrivelse fra arbejdsgiver af 18. september 2023, hvoraf fremgår, at samtlige arbejdsopgaver er udført uden for det danske rige.
- Arbejdsgiverudarbejdet kalender af 10. august 2023.
- Compliance report.
- Kalender, hvori du har markeret dage i Danmark og udlandet.
- Kvitteringer og dokumentation for betalingskort med slutcifre [...37] og [...26].
- A1-blanketter for 2020 og 2021. I blanketten for 2020 er oplyst arbejdsfordeling med 25 % i Italien og 75 % i Tyskland. I blanketten for 2021 er oplyst arbejdsfordeling med 25 % i Grækenland, 25 % i Italien og 50 % i Tyskland.

Skattestyrelsen har direkte fra din bankforbindelse, [finans1] og [finans2], indhentet dine bankkonti udtog for 2020 og 2021.

Du har fremlagt følgende yderligere dokumenter

- Kvitteringer for 2023 samt korrespondance med bank.

4.1. De faktiske forhold

Du har for indkomståret 2020 oplyst indkomst på 6.648 med fuld lempelse og 1.034.401 kr. med halv lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1 og 3.

For indkomståret 2021 har du oplyst indkomst på 935.458 kr. med halv lempelse efter ligningslovens § 33, stk. 3.

...)

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter ligningslovens § 33 A kan du få skattenedsættelse for løn optjent ved personligt arbejde i tjenesteforhold under ophold uden for riget i mindst 6 måneder. Opholdet må kun afbrydes af nødvendigt arbejde eller ferie og lignende her i riget (Danmark, Færøerne og Grønland) på højst 42 dage inden for enhver 6-månedersperiode.

Lempelse efter § 33 A er en exemptionlempelse. Hvis beskatningsretten til lønnen er tillagt Danmark efter en dobbeltbeskatningsaftale, får du halv skattenedsættelse, hvis du er privatansat, og du i øvrigt opfylder betingelserne.

Det er dig, der har bevisbyrden for, at du opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A. Vi har anmodet dig om at indsende dokumentation for, at du opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A. Du har i henhold til bestemmelserne i skattekontrollovens § 1 og § 2 pligt til at afgive nødvendige oplysninger til brug for opgørelsen af din indkomstskat og skatteansættelse.

Som det fremgår af byrettens dom af 1. december 2016 vedrørende lempelse for indkomståret 2006, skal skatteyder fremlægge objektiv dokumentation for, at betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A er opfyldt. Se hertil også SKM2017.473.BR og senere stadfæstelse i SKM2019.512.ØLR.

Du har hertil fremsendt en kalenderoversigt, som du har udfyldt, hvori du har markeret, hvornår du mener, du har opholdt dig i Danmark og udlandet. Da en kalender udfyldt af dig ikke kan karakteriseres som objektiv dokumentation, skal denne underbygges af bilag/dokumentation, der har den fornødne objektive karakter. Du har hertil fremlagt en række kvitteringer med tilhørende kort-oplysninger for det anvendte betalingskort.

Det bemærkes, at der ved anvendelse af lempelsesreglen i ligningslovens § 33 A er en række betingelser, der skal være opfyldt, førend lempelsesreglen finder anvendelse. Der gælder et krav om, at det arbejdsbetingede udlandsophold skal være på mindst 6 måneders varighed. Videre må der inden for enhver 6-måneders periode højst være 42 dages ophold inden for det danske rige i forbindelse med ferie eller lignende. Disse to betingelser indebærer, at den, der anser sig for berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A, på anmodning, skal kunne fremlægge objektiv dokumentation, der gør Skattestyrelsen i stand til at følge opholds- og arbejdsmønsteret på en sådan måde, at såvel 6-måneders som 42-dages betingelsen kan konstateres overholdt. Overholdelse af 42-dages betingelsen er, som det fremgår direkte af bestemmelsens ordlyd en betingelse om ophold nede på dagsniveau. Betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A indeholder meget konkrete bestemmelser om ophold i og uden for Danmark, og det er ikke muligt at dispensere fra bestemmelsen. Hvis man ikke - efter anmodning - kan dokumentere, at betingelserne er opfyldt, kan Skattestyrelsen ikke træffe afgørelse om lempelse af dansk skat efter ligningslovens § 33 A. Der er derfor heller ikke tale om nye eller ændrede dokumentationskrav, når Skattestyrelsen anmoder dig om at fremsende denne dokumentation.

Skattestyrelsen indkaldte ved materialeindkaldelses af 5. september 2023 dine bankkontoudtog for 2020 og 2021. Da vi ikke har modtaget disse fra dig, har Skattestyrelsen med hjemmel i skattekontrollovens § 59 indhentet dine bankkontoudtog direkte ved din bankforbindelse.

Du har gjort gældende, at du ikke mener, at kontoudtogene er retvisende, da der kan være et par dage mellem en betaling faktisk foretages til den posteres på din bankkonto. Til dette bemærkes, at det er vores vurdering, at kontoudtog kan bidrage til at dokumentere dit ophold henholdsvis i udlandet og i Danmark. Det er vores vurdering, at når en skatteyder oplyser at opholde sig i udlandet i et omfang, der giver ret til lempelse efter ligningslovens § 33 A, er en eventuel forsinkelse af bog-føringstidspunktet på bankkonti uden nævneværdig betydning. Brudte døgn, hvilket vil sige dage med henholdsvis ind- og udrejse fra det danske rige, skal, som det fremgår bestemmelsens ordlyd og som bekræftet i Østre Landsret i TfS 1997, 556 ØLD, medtælles som dage med ophold i Danmark i forhold til opgørelsen af 42-dages betingelsen. Det samlede billede af længerevarende udlandsophold vil derfor, i særdeleshed når der også fremlægges dokumentation for de faktiske brudte døgn, over den samlede kontrolperiode være uændret. Vi vil derfor normalvis være i stand til at korrigere for forskellen mellem et betalingskorts anvendelsestidspunkt og kontoens bogføringsdato. Du har herimod gjort gældende, at du til trods for vores forsøg på at korrigere herfor alligevel konstatere fejl i vores dokumentationsgennemgang. Du fremhæver i den forbindelse en postering den 17. januar 2020, hvor du nu har fremfundet kvitteringen for, at købet er foretaget den 15. januar 2020. Til dette skal bemærkes, at der i beklageligvis kan ske fejl til trods for, at vi forsøger at korrigere for differencen mellem et korts anvendelsestidspunkt og bogføringsdatoen på en bankkonto. De kvitteringer for 2023 du har fremlagt som eksempel på, at der er forskel mellem kortets anvendelsestidspunkt og bogføringstidspunktet er i overensstemmelse hermed. Den korrespondance du har fremlagt med din bank, hvor banken oplyser, at der er forskel mellem kontoens bogføringsdato og kortets faktiske anvendelsestidspunkt, hvorved kontoudtoget ikke er retvisende for dit ophold, bekræfter også dette. Det ændrer ikke på, at kontoudtogene anses for at være nødvendig, når den dokumentation du selv har fremlagt, ikke er tilstrækkelig til at anse dig for berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A.

Din bank har til dig oplyst, at du eventuelt kan kontakte dit teleselskab med henblik på at anvende dine teledata til nærmere at klarlægge dit faktiske opholdsmønster.

Endeligt kan oplyses, at vi i det kontoudtog, vi har modtaget fra [finans2], også har en "Card Activity Date" for hver enkelt postering, hvilket må forstås som betalingskortets faktiske anvendelsesdato. I disse tilfælde er der således ikke behov for at korrigere for en bogføringsdato.

Du har fremlagt en kalenderoversigt over, hvornår du har haft vagter i [Tyskland] samt været udstationeret derfra. Denne kalender ses umiddelbart at være udfyldt af din arbejdsgiver. Dine vagtperioder har ifølge kalenderen typisk været på ca. 7-8 dage med efterfølgende 7-8 dages fri. Det er vores vurdering, at du i perioder uden vagter, har mulighed for at opholde dig i Danmark, hvilket nødvendiggør dokumentation for faktisk ophold i udlandet. Yderligere er der en del vagter i denne kalender, der løbende er markeret med grøn farve. Ifølge arbejdsbeskrivelsen er disse dage udtryk for en fridag. Der er en del måneder hvor 7-8 dage med vagter er markeret som fridage. I disse perioder er der således også mulighed for ophold i Danmark.

Din arbejdsgiverudarbejdede kalender er dateret den 10. august 2023, hvilket er efter materiale-indkaldelsen af 28. juni 2023. Den arbejdsgiverudarbejdede kalender må derfor vurderes at være efterfølgende udarbejdet med henblik på anvendelse i nærværende sag. Efterfølgende udarbejdet materiale kan ikke lægges til grund for skatteansættelsen. Da den ikke er vedhæftet de originaldokumenter, som din arbejdsgiver har udarbejdet den på baggrund af, kan kalenderen ikke lægges til grund. Den er således kun tillagt dokumentationsmæssig vægt i det omfang den omkringliggende dokumentation i form kvitteringer og kontoudtog tilsiger, at den er retvisende som udtryk for en igangværende arbejdsperiode. Vi har i den forbindelse også sammenholdt med den fremlagte "compliance history". Vi har fået oplyst, at "compliance history" anvendes til at dokumentere dine evner/certificeringer som flymekaniker over for luftfartsmyndighederne. Rapporten indeholder en dato og en arbejdsbeskrivelse. Den indeholder derimod ikke oplysninger om de pågældende arbejdsopgavers faktiske udførelsessted. Vi har derfor anvendt oplysningerne som supplerende dokumentation for en igangværende arbejdsperiode.

Vi har sammenholdt dine kalenderoversigter med de fremlagte kvitteringer samt indhentede kontoudtog fra din bank. Vi har i den forbindelse bemærket en længere række uoverensstemmelser mellem, hvor der er et faktisk forbrug ifølge dit kontoudtog, og hvor du ifølge den kalenderoversigt, du har udarbejdet, har opholdt dig. I den forbindelse fremhæves, som det også fremgår af ovenstående pkt. 1.1, at du er registreret i Danmark på adressen [adresse1] i [by1]. Der kan fremhæves følgende uoverensstemmelser:

Du har i perioden fra den 3. januar 2020 til den 9. januar 2020 oplyst, at du har opholdt dig [Tyskland], Tyskland. Du har hertil fremlagt to kvitteringer for kontanthævninger i [Tyskland] den 5. og 9. januar. Af dine kontoudtog fra [finans2] fremgår samtidig en postering vedrørende forbrug i Danmark hos [virksomhed5] i [by1] den 5. januar.

- Du har i perioden fra den 16. januar 2020 til den 24. januar 2020 oplyst, at du har ophold dig i [Tyskland] Tyskland. Du har hertil fremlagt én kvittering for kontanthævning i [Tyskland] den 21. januar. I samme periode er der ifølge dit kontoudtog en postering vedrørende forbrug i Danmark vedrørende [dagligvarebutik], [by4] samt [dagligvarebutik], [by5]. Du har fremlagt kvitteringen vedrørende [virksomhed6], der herefter har kunne henføres til den 15. januar. Du har ikke fremlagt noget vedrørende de to andre posteringer.
- Du har i perioden fra den 3. februar 2020 til den 9. februar 2020 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. Du har fremlagt én kvittering for kontanthævning i [Tyskland] den 5. februar. I samme periode er der ifølge dit [finans2]-kontoudtog posteringer vedrørende kontanthævninger i Danmark ved [finans3] i [by6] henholdsvis den 4. februar og 6. februar samt ved [finans4] i [by1] den 7. februar.
- Du har i perioden fra den 17. april 2020 til den 26. april 2020 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Der er én postering på dit [finans2]-kontoudtog i Danmark vedrørende [virksomhed7] i [by7]. Selvom denne postering, ifølge den fremlagte kvittering, er et online køb, kan denne periode ikke godkendes uden dokumentation for faktiske udlandsophold.
- Du har i perioden fra 5. maj 2020 til den 7. maj 2020 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Der er en postering på dit [finans2]-kontoudtog fra en bager i [by8] og [virksomhed8] den 5. maj 2020. Den 6. maj 2020 er der også en postering vedrørende [dagligvarebutik], [by1]. Samlet set har du dog ikke dokumenteret dit udlandsophold, hvorfor denne periode ikke kan godkendes.
- Du har i perioden fra den 18. maj 2020 til den 27. maj 2020 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Den 20. maj er der en postering på din [finans2]-konto vedrørende [virksomhed9]. Posteringen er i givet fald et online køb. Da der imidlertid ikke er dokumentation for dit faktiske udlandsophold for denne periode, kan denne periode ikke godkendes. Det samme gør sig gældende for perioden fra 4. juni 2020 til den 7. juni 2020, hvor der ligeledes ikke er dokumentation for faktisk udlandsophold.
- Du har i perioden fra den 15. juli 2020 til den 26. juli 2020 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Der er den 15. juli 2020 en postering på din [finans2]-konto vedrørende [virksomhed10], [by6]
- Du har i perioden fra den 11. september 2020 til den 20. september 2020 oplyst, at du har ophold dig i [Italien], Italien. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Der er den 15. september 2020 en postering på dit [finans2]-kontoudtog vedrørende kontanthævning hos [finans4] i [by1].
- Du har i perioden fra den 4. januar 2021 til den 11. januar 2021 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Der er i samme periode posteringer på dit [finans2]-kontoudtog vedrørende forbrug i Danmark. Det omhandler en postering den 5. januar for [virksomhed9] samt den 10. januar 2021 fra [dagligvarebutik] [by4], [by1]. Den 11. januar 2020 er der en postering fra en tankstation i [Tyskland], hvilket således må vurderes at være den reelle udrejsedato fra Danmark til Tyskland i forbindelse med en arbejdsperiode i Tyskland påbegyndt den 12. januar 2021.
- Du har i perioden fra den 17. januar 2021 til den 25. januar 2021 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Der er i samme periode posteringer vedrørende forbrug i Danmark. Det omhandler den 19. januar, hvor der er en MobilePay betaling til [virksomhed11], [by1] samt din 21. januar for [virksomhed12], [by6].
- Du har i perioden fra den 19. februar 2021 til den 24. februar 2021 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Der er i samme periode en postering på din [finans2]-konto vedrørende [virksomhed12], [by6].
- Du har i perioden fra den 8. juni 2021 til den 13. juni 2021 samt fra den 21., juni 2021 til den 24. juni 2021 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. I den mellemliggende periode fra 14. juni 2021 til den 20. juni 2021 oplyst, at du har haft ferie. Du har ikke oplyst, hvor du har holdt denne ferie. Du har nu oplyst, at den er blevet afholdt i Danmark. I denne samlede periode fra 8. juni 2021 til den 24. juni 2021 er der posteringer på dine bankkonti vedrørende forbrug i Danmark. Det drejer sig om en postering på din [finans2]-konto den 9. juni ved [virksomhed13] i [by2]. Yderligere er der posteringer på din bankkonto fra [virksomhed12] i [by6], [virksomhed12] i [adresse2], [virksomhed14], [virksomhed15], kontanthævning [finans4] i [by1], [virksomhed16] ApS i [by9] og [virksomhed17].
- Du har i perioden fra den 6. september 2021 til den 10. september 2021 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Der er i denne periode en postering vedrørende [virksomhed18] i [by10] samt [post] Porto.
- Du har i perioden fra den 9. november 2021 til den 13. november 2021 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Der er i samme periode en postering på din [finans2]-konto for kontanthævning ved [finans3] i [by6] den 12. november.
- Du har i perioden fra den 11. december 2021 til den 13. december 2021 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland, efter udrejse fra Danmark den 10. december 2021. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Der er imidlertid den 13. december 2021 posteringer på dit [finans2]-kontoudtog vedrørende [virksomhed19], [by1], [virksomhed20] samt [Tyskland]. Vi ligger derfor til grund, at du først reelt er udrejst fra Danmark den 13. december i forbindelse med en arbejdsperiode påbegyndt den 14. december 2021.
- Du har i perioden fra den 19. december 2021 til den 23. december 2021 oplyst, at du har opholdt dig i [Tyskland], Tyskland. Der er ikke fremlagt dokumentation for dette udlandsophold. Der er imidlertid på dit [finans2]-kontoudtog posteringer vedrørende forbrug i Danmark. Det drejer sig om den 19. december 2021 hvor der er posteringer fra [Tyskland], [virksomhed21] GMBH, [virksomhed22] 365, [by1] og [virksomhed19], [by1] samt den 22. december 2021 fra [virksomhed23], [by1]. Vi ligger derfor til grund, at du reelt er indrejst til Danmark den 19. december.

Du har imod ovenstående gennemgang generelt oplyst, at dit [finans2]-betalingskort ligger hjemme i Danmark, og er frit tilgængeligt for din familie at bruge. Da det er dig, der er den nærmeste til at sikre dig behørig dokumentation for dine faktiske ophold, er det også dig, der må bære risikoen for, at du ikke har sikret dig tilstrækkelig dokumentation for faktisk at overholde betingelserne for lempelse. Det er i den forbindelse også dig, der må bære risikoen ved, at du låner dit betalingskort ud til andre og dermed, ud fra et objektivt synspunkt, øjensynligt befinder dig i Danmark samtidig med, at du oplyser at være i udlandet. Den omstændighed, at du måtte låne dit betalingskort vil tilsvarende stille spørgsmålstegn ved validiteten af de kvitteringer, du i øvrigt har fremlagt.

Der foreligger herudover ingen dokumentation for, hvad alle de kontante hævninger er blevet brugt til. Det er således udokumenteret om hævningerne er brugt til sædvanlige opholdsudgifter, eller om disse blot er gået til opsparing af kontantformue. Under henvisning til dine oplysninger om, at du udlåner dine betalingskort, kan der endvidere rejses tvivl om, hvorvidt det er dig selv, der har foretaget de nævnte kontanthævninger i udlandet.

Under disse omstændigheder, hvor der ifølge dit kontoudtog kontinuerligt i både 2020 og 2021 har været faktisk forbrug i Danmark i perioder, hvor du samtidig oplyser, at du opholder dig i udlandet, påhviler det dig med en meget høj grad af sikkerhed at bevise, at du opholder dig i udlandet. Sandsynliggørelse af udlandsophold er derfor heller ikke tilstrækkeligt. Denne bevisbyrde har du efter Skattestyrelsens opfattelse ikke løftet. Se hertil retspraksis i form af Byrettens dom af 8. februar 2018 vedrørende indkomståret 2012 (SKM2018.207.BR).

Du har fremsendt en liste over kvitteringer, som du mener, vi ikke har taget stilling. Vi har i forbindelse med disse kvitteringer konstateret, at de er betalt med et betalingskort med slutcifrene "[...90]", som du ikke har fremsendt dokumentation på, at du ejer. Vi har kun modtaget dokumentation på dit ejerskab til betalingskort med slutcifrene "[...26]" og "[...37]". Vi har derfor ikke medtaget disse kvitteringer i dokumentationsoversigten i bilag 1. Uagtet om du eventuelt ejer dette kort, vil det dog alligevel ikke føre til en anden vurdering end ovenstående. Der er fortsat tale om kontanthævninger uden det forbrug, der i almindelighed er forbundet med faktisk ophold, og det kan heller ikke forklare de konstaterede uoverensstemmelser. Såfremt disse kvitteringer tages med i betragtning, opstår der for så vidt blot flere uoverensstemmelser i gennemgangen af det fremlagte materiale.

Endeligt har vi generelt fundet, at de ophold, du selv oplyser du har haft i Danmark, er startet henholdsvis før samt sluttet efter, du faktisk har oplyst i din kalenderoversigt. Det indebærer, at der i de perioder, hvor du selv har oplyst om et ophold i Danmark kontinuerligt reelt har haft flere dages ophold i Danmark end, hvad der fremgår af din kalenderoversigt. Det er derfor samlet set vores vurdering, at dit ophold i Danmark har haft et omfang, der er uforeneligt med lempelse efter ligningslovens § 33 A. Der henvises til den fulde opgørelse over den indhentede dokumentation i bilag 1.

På ovenstående godkender vi ikke lempelse efter ligningslovens § 33 A for 2020 og 2021.

(...)"

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 16. april 2024 udtalt følgende:

" Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Det i klagen anførte samt vedhæftede bilag bidrager ikke med nye oplysninger til sagen. De af klager opgjorte alternative perioder kan ligeledes ikke godkendes. Der er fortsat mangel på dokumentation samt uoverensstemmelser i det fremlagte materiale. Der henvises til pkt. 4.4 i afgørelsen, hvor disse forhold er gennemgået."

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at han opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A i hele 2020 og 2021, bortset fra perioden 8. februar 2021 - 24. februar 2021.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

" Jeg skal hermed klage over Skattestyrelsens afgørelse af 17 januar 2024 sags-ID 487428579 vedrørende ændring af min skat for 2020 og 2021. Skattestyrelsen afviser min fremsendte dokumentation på et svagt grundlag og afviser min lempelse efter ligningsloven §33A med den begrundelse, at der ikke er en daglig dokumentation.

...)

Jeg var i perioden fra 01jan 2020 til og med december 2023 ansat som flymekaniker i [virksomhed1] (nu [virksomhed2]) min arbejdsfunktion var fly vedligehold uden for Danmark rundt omkring i Europa. Virksomheden ændrede i 2022 navn til [virksomhed2]. Begge virksomheder er datterselskaber under [virksomhed24]. Jeg har på intet tidspunkt i perioden gjort tjeneste i Danmark.

Jeg vedlægger følgende og supplerende dokumentation som dokumenterer, at jeg har opfyldt betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A i perioderne:

? Nyt Bilag 1 Afgørelsen dateret den 17. jan 2024.
? Nyt Bilag 2 Periode 1 til godkendelse 01JAN20 til 07FEB21.
? Nyt Bilag 3 Periode 2 til godkendelse 25FEB21 til 08SEP21.
? Nyt Bilag 4 Periode 3 til godkendelse 05NOV21 til 20MAJ22.
? Nyt Bilag 5 Periode 1 01JAN20 til SEP21.

I disse perioder har jeg efter min mening opfyldt betingelserne for sandsynliggørelse for ophold i udlandet og ikke overskredet 42 dage inden for en 6 måneders periode i Danmark.

Jeg erkender dog ved yderligere gennemgang af min dokumentation at have fundet frem til, at jeg i perioden fra 8 februar 2021 til og med 24 februar 2021 ikke overholder 42 dags-reglen I denne specifikke periode er jeg selvfølgelig fuldt indforstået i, at beskatningen skal ændres. Denne fejl er sket da jeg ubevidst har beregnet dage i Danmark totalt for 6 måneders perioder og ikke de gældende løbende 6 måneder. Med reference til "Nyt Bilag 5 Periode 1 01JAN20 til SEP21".

Med henvisningen til Lovbekendtgørelse 1735 af 17. aug. 2021, pkt. 761 har jeg fundet frem til, at jeg selv kan vælge opstart af en ny periode, grundet overskridelsen af 42 dages reglen i perioden 08feb 2021 til den 19 feb. 2021, bliver den nye periode 25feb21 til og med 12sep21. Denne periode opfylder de seneste krav til dokumentation fra skattestyrelsen, hvis man blot godkender min af [virksomhed2] fremsendte arbejdsdage og underskrevne dokumentation, samt de allerede fremsendte kvitteringer for kort "[...90]" i den vedhæftede oversigt "Nyt Bilag 3 Periode 2 til godkendelse 25FEB21 til 08SEP21".

Det ville for fremtiden være rart hvis man kunne få Skattestyrelsens definition af "ingen dokumentation " og "kort tidsrum" til fremtidigt brug. I min afgørelse er den meget svær at gennemskue, selvom det er et skøn udført af den enkelte skattemedarbejder. Kort tidsrum ligner i min afgørelse et "blankt tidsrum / ingen dokumentation" på 48-49 timer, hvorimod ingen dokumentation er helt ned til et "blankt tidsrum / ingen dokumentation" på 6-7 timer ?

I henhold til de korte dage hvor jeg inden for 36 timer skulle være kørt til Danmark mener jeg at ankestyrelsen bør tage stilling til transporttiden og vores relativt fysiske arbejde, hvor der osse vil være brug at være udhvilet inden arbejdet genoptages. Hvis man kigger i diverse afgørelser F.eks SKM2023.520BR beskrives følgende under punkt 1.4 i Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

- "Transporttiden mellem arbejdssted og bopæl anses som rejsetid. Rejsetiden beregnes ud fra den tid det tager at tilbagelægge strækningen i bil, uanset om kørslen fortages i bil eller offentlig transport".
- I vurderingen af om en medarbejder er på rejse og dermed opfylder betingelserne, skal der foretages en konkret helhedsvurdering, hvor der ikke alene lægges vægt på afstanden, men tillige tages hensyn til transporttiden og den daglige arbejdstid samt spørgsmålet om mødetid på arbejde dagen efter, og om arbejdet er fysisk hårdt.

...)

Med ref til Skat.dk:

? én af betingelserne for, at en lønmodtager kan anses for at være på rejse, nemlig at den pågældende lønmodtager arbejder på et "midlertidigt arbejdssted", jf. LL § 9 A, stk. 1. Efter denne bestemmelse anses en lønmodtager for at være på rejse, når lønmodtageren på grund af afstanden mellem bopæl og et midlertidigt arbejdssted ikke har mulighed for at overnatte på sin sædvanlige bopæl.
? Med ref. til Tfs 1999.389LSR fandt landsskatteretten at den pågældende var på rejse da den pågældende person havde bevaret sin bolig i hjemlandet og kunne derfor ikke beskattes af fri bolig.
? Jeg må samtidig og igen påpege min uforståenhed overfor skattestyrelsens handlinger eller manglende vurdering vedrørende følgende punkter:
? COVID-19 var på sit højeste specielt i 2020 men også i 2021, hvor myndighederne i HELE verden påbød borgerne begrænsninger i deres omgang med andre mennesker bla ved at kontrollerer udgangstidspunkter, opfordringer til at kun gå ud og handle det absolut nødvendige. Ikke livsnødvendige butikker og andet var nedlukket, samt diverse karantæne regler der betød at det ikke var muligt at bevæge sig rundt både på jorden og i luften.
? Spørgsmål vedrørende den fremsendte firma underskrevne dokumentation, bliver stillet til undertegnede og ikke dem der er ansvarlige for udfærdigelsen af denne dokumentation og derved bedst kan besvare evt. spørgsmål, nemlig firmaet?
? Arbejdsdage dokumenteret og underskrevet af firmaet, godkendes ikke?
? Diverse kvitteringer accepteres ikke som dokumentation og flere fremsendte er ikke registreret, F.eks. gøres der først i den endelige afgørelse opmærksom på at kort "[...90]" mangler dokumentation for ejerskab. Hvem fremsender egentlig privat dokumentation uden at have ejerskab for det gældende kort? Det havde sparet alle parter tid, hvis dette var blevet nævnt tidligere f.eks. i forbindelse med den første anslået afgørelse?
? Diverse modbeviste ændringer efter modtagelsen af den første anslået afgørelse til den endelige, F.eks landingstidspunkt for afslutningen af ferie til [Indonesien] fra 3 marts 2020 til 4 marts 2020?

Udover den seneste dokumentation markeret "Nyt bilag" henvises til den dokumentation, der tidligere er fremsendt til Skattestyrelsen, og til den argumentation, der er fremført over for Skattestyrelsen, alle dokumenter nye som tidligere er vedhæftede denne mail sammen med den tidligere korrespondance mellem undertegnet og skattestyrelsen, se nedenstående oversigt.

(...)

Det gøres gældende, at Skattestyrelsens praksis er ulovlig, hvorefter alle dage, hvor der ikke foreligger dokumentation, anses for dage i Danmark.

(...)"

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Klageren har den 2. februar 2025 fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

"Hvis at jeg har forstået det korrekt, skal den 22 april 2022, samt 23 til og med 25 januar 2022 fjernes som dage i DK ?

Med udgangspunkt med ovennævnte forståelse af dit svar, har jeg kigget det igennem igen og fundet meget lidt tilføjelser til dine begrundelser på side 30 & 31, samt vedhæftet en ny periode fra 13 dec 21 til 13 maj 22.

16-20 & 25-26 april 2020 samt evt 1 maj 2020 (marts-april-maj 2020).

Her burde man muligvis ændre / tilpasse dokumentationskravene til mere end de normale 3 dage.

Det meste af Europa er lukket ned med diverse begrænsninger for omgang med andre mennesker, samt opfordringer om at optimerer når man handler til at det kan holde længst muligt (begrænse sin udgang). se vedhæftet tidslinje for covid-19 fra statens seruminstitut.

Desuden bliver der oprettet midlertidige lovgivninger som tog højde for folk der grundet covid-19 blev udfordret på deres 33A, det var dog en forudsætning at man kendte til disse, samt ansøgte om disse inden for kortere tidsperioder. se vedhæftet midlertidig lempelse vedr. 42 dages reglen.

21 august 2020.

Se allerede fremsendt kvittering 21 august 2020 real kl. 20:31 (DF 2020 kvit 23) kvitteringen er vedhæftet i denne mail.

18-19 november.

se allerede fremsendt kontant kvittering 19 november 2020 13:03. (DF 2020 kvit 37) kvitteringen er vedhæftet i denne mail.

20-25 januar 2021.

se allerede fremsendte kontant kvittering 20 januar 2021 kl 13:56. (DF 2021 kvit 2) Kvitteringen er vedhæftet i denne mail.

04-08 marts 2022.

Ny kvittering fundet total station [Tyskland] 05-03-2022 kl. 02:55. Kvitteringen er vedhæftet i denne mail.

Vedr. den nye periode 13 dec. 2021 til 13 maj 2022, er jeg gået ud fra at den nye kvittering fra 5 marts 2022 ændre hele perioden 04-08 marts til ikke at skulle henregnes til ophold i Danmark, da der nu er 3 dage mellem dokumentationen.

Jeg har tilføjet svaret fra firmaet vedr. ny dokumentation for perioden i EDI, men ved ikke rigtigt om det er nødvendigt nu hvor perioden slutter 13 maj. Om evt. ændringer vil påvirke andre perioder har jeg ikke kigget på.

Jeg forsøger at ringe til dig i løbet af dagen i morgen mandag 3 februar 2025."

Klageren har den 4. marts 2025 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

"Så har jeg gået det igennem endnu engang og fundet frem til følgende.

Jeg mener stadigvæk ikke at det er helt fair at de normale krav for dokumentation skal bibeholdes, for at få godkendt de nedenstående perioder i april 2020.

Det er midt i den første bølge/nedlukning af covid-19. se vedhæftede "note til nyhed om smitterisiko vedr. covid-19" der har en detaljeret oversigt / beskrivelse af diverse restriktioner begrænsninger nedlukninger i perioden februar 2020 til og med marts 2022.

- 17-20.04.2020 Ingen dokumentation, arbejdsfri - 4 dage.

(jeg slutter en N vagt i [Tyskland], 17.04.2020 kl 06:30, har kontant kvittering 21.04.2020 kl 16:53). - 25-26.04.2020 Ingen dokumentation, arbejdsfri, støder op til DK-dage if.Klageren - 2 dage.

(jeg har kontant kvittering fra 24.04.2020 kl. 14.48, er i DK fra 27.04.2020).

- 01.05.2020 Ingen dokumentation, natvagt 22.30 støder op til DK-dage if.Klageren, rejsedag -1 dag.

se vedhæftet ny dokumentation foto fra novosibirsk lufthavn 01.05.2020 kl. 12:26, samt allerede fremsendt privat kalender for "DF-kalender 2020-1" hvor der er skrevet beijing fra 1 til og med 3 maj 2020.

- 21.08.2020 Ingen dokumentation, arbejdsfri, støder op til DK-dage if.Klageren. Kvitt i

[Tyskland] kl. 20.37, rejsedag til [Tyskland] - 1 dag.

Kvittering fra real [Tyskland] allerede fremsendt (se DF 2020 kvit 23).

- 18-19.11.2020 Ingen dokumentation, arbejdsfri, støder op til DK-dage if.klageren, rejsedag hævning pengeaut. i [by1] 19.nov. med kort [...26] - 2 dage.

Kontant kvittering fra [Tyskland] 19.11.20. 13:03 (se DF 2020 kvit 37). Se tidligere fremsendt mail vedr. posteringsdato, kontra aktuel dato fra bank "svar fra bank omkring posteringsdato 16NOV23"

- 14.12.2020 Ingen dokumentation, arbejdsfri, støder op til DK-dage if.Klageren, rejsedag - hævning pengeaut. i [by1] m kort [...26].

Se tidligere fremsendt mail vedr. posteringsdato, kontra aktuel dato fra bank "svar fra bank omkring posteringsdato 16NOV23"

Også i starten af 2021 er der noget covid-19 nedlukning mm, så tænker heller ikke at det er helt fair at der er normale dokumentationskrav, da situationen langt fra er normal. se igen vedhæftede "note til nyhed om smitterisiko vedr. covid-19" der har en detaljeret oversigt / beskrivelse af diverse restriktioner begrænsninger nedlukninger i perioden februar 2020 til og med marts 2022.

samt nedenstående link omkring test og 10 dages isolation ved indrejse til DK.

https:// www.ism.dk/nyheder/2021/februar/krav-om-test-og-10-dages-isolation-ved-indrejse-i-danmark

- 20-25.01.2021 Ingen dokumentation, arbejdsfri, støder op til DK-dage if.Klageren rejsedag - 6 dage.jeg slutter D vagt i [Tyskland] 18.01.2021 kl 19:00, har kontant kvittering 20.01.2021 kl 13.56, er i DK fra 26.01.2021 til og med 10.02.2021 en periode på mere end 10 dage).

- 20-24.02.2021 Ingen dokumentation, arbejdsfri - 5 dage.

(jeg slutter DK vagt i [Tyskland] 19.02.2021 kl 14:00, er i [Italien] fra 25.02.2021 der er en kontant kvittering kl. 18.39).

Hvilken indflydelse evt. ændringer vil have på min sag har jeg ikke det fulde overblik over, kun at der ligger en ny eller en anden periode med start 21.03.2020, muligvis 15.02.2020 der medtager min periode i [Italien] sep-okt 2020, HVIS at der ses bort fra de almindelige dokumentationskrav under første bølge af covid-19 på datoerne 17-20.04.2020 & 25-26.04.2020.

Samtidigt vil gerne bede om genoptagelses tilsagn i forhold til de 2 forstående planlagte retssager i [by11]."

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om klageren er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, jf. stk. 1, for løn optjent som flymekaniker i [virksomhed1] A/S, herunder krav til dokumentation.

Retsgrundlaget

Det følger af lempelsesreglen i ligningslovens § 33 A, stk. 1, at en person, der er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, og som under ophold uden for riget i mindst 6 måneder uden andre afbrydelser af opholdet end nødvendigt arbejde her i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, ferie eller lignende af en sammenlagt varighed på højst 42 dage har erhvervet lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold, nedsættes den samlede indkomstskat med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske lønindkomst.

Det følger herefter af ligningslovens § 33 A, stk. 3, at såfremt en dobbeltbeskatningsoverenskomst for en person, der ikke er udsendt af den danske stat eller en anden offentlig myndighed, har tillagt Danmark beskatningsretten til indkomsten, nedsættes den samlede indkomstskat med halvdelen af det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst.

I henhold til artikel 15, stk. 3, i dobbeltbeskatningsoverenskomsterne mellem Danmark og Tyskland, Danmark og Italien og Danmark og Grækenland er Danmark tillagt beskatningsretten til den lønindkomst, som klageren har optjent som pilot for luftfartsselskabet [virksomhed1] A/S, idet ledelsen i [virksomhed1] A/S har sæde i Danmark.

I overensstemmelse med Højesterets dom, offentliggjort i SKM2003.209.HR, må et udlandsophold anses for afbrudt, såfremt klageren på en given dato har opholdt sig her i landet i mere end 42 dage inden for enhver afsluttet 6-måneders periode.

Det fremgår af Retten i [by12] dom af 4. maj 2023, offentliggjort som SKM2023.310.BR, at det påhviler skatteyderen at løfte bevisbyrden for at være berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A.

Det fremgår af [by6] Byrets dom af 1. december 2016, offentliggjort som SKM.2017.473.BR, at retten fandt, at skatteyderen ikke efter forklaringerne - som ikke blev støttet af nogen objektiv dokumentation i form af hotelregninger eller flybilletter, havde bevist, at han opfyldte opholdsbetingelserne i ligningslovens § 33 A, stk. 1.

Det fremgår af Retten i [by7]s dom af 26. november 2012, offentliggjort som SKM.2013.85.BR, at retten fandt det godtgjort, at skatteyderen ikke havde opholdt sig i Danmark i mere end højst 56 dage i den omhandlende periode, og at han i ingen delperiode på 6 måneder indenfor den samlede periode havde opholdt sig i Danmark i mere end højst 42 dage. Skatteyderen havde afgivet detaljeret forklaring om, hvor han befandt sig de enkelte dage, som i vidt omfang var underbygget af den fremlagte kalenderudskrift og skriftlige vidneerklæringer. På dette grundlag fandt retten, at skatteyderen var berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1.

Dommen blev indbragt for Østre Landsret af Skatteministeriet. Landsretten afsagde dom den 26. august 2015, offentliggjort som SKM2015.576.ØLD. For så vidt angår spørgsmålet om lempelse, ændrede landsretten byrettens dom, men kun vedrørende fordelingen af den lempelsesberettigede indkomst mellem fuld og halv lempelse (ligningslovens § 33 A, stk. 1, og ligningslovens § 33 A, stk. 3) og således ikke vedrørende de tidligere forklaringer og bevisførelser.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Krav til dokumentation

Klageren har gjort gældende, at Skattestyrelsens praksis er ulovlig, hvorefter alle dage, hvor der ikke foreligger dokumentation, anses for dage i Danmark.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsens dokumentationskrav ikke kan anses for at være ulovlig eller udtryk for indførelse af en skærpet praksis med tilbagevirkende kraft. Der er henset til, at krav om dokumentation, herunder nødvendigheden af objektiv dokumentation, følger af fast praksis. Der kan bl.a. henvises til SKM2013.85.BR og SKM2017.473.BR.

Det følger af Landsskatterettens praksis, at en logbog/arbejdskalender og en opgørelse af opholdsdage i Danmark ikke er tilstrækkelig dokumentation for opholdsdage i det danske rige. Desuden er det nødvendigt, at der fremlægges dokumentation, som støtter en kalenderangivelse.

Lempelse

Klageren var i indkomstårene 2020 og 2021 fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Klageren har bevisbyrden for, at han opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A, jf. SKM2023.310.BR.

Der kan kun gives lempelse, hvis den, der anser sig berettiget til lempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, i nødvendigt omfang kan dokumentere, at vedkommende ikke har opholdt sig i Danmark i mere end 42 dage inden for enhver afsluttet 6-måneders periode.

Klageren har fremlagt ansættelseskontrakt, "compliance history", arbejdsbeskrivelse, flybilletter, kvitteringer (boner), korrespondance med [finans1], klagerens kalender for 2020-2022 og oplysninger fra klagerens arbejdsgiver om udstationeringer og arbejdsplaner.

Landsskatteretten finder efter en samlet konkret vurdering af alt det fremlagte materiale i sagen, at det kan lægges til grund, at klageren har opholdt sig i udlandet som opgjort af Skatteankestyrelsen. Retten har konkret lagt til grund, at korte perioder på op til 3 dage mellem dage med objektiv dokumentation for ophold ikke skal henregnes til ophold i Danmark. Landsskatteretten har desuden lagt vægt på klagerens arbejdsskemaer og arbejdsbeskrivelse fra arbejdsgiveren [virksomhed2].

I forhold til klagerens opgørelse af ophold i Danmark er der uenighed om følgende dage, som retten ikke kan godkende som opholdsdage i udlandet:

Dato Årsag/begrundelse

16.- 20.01.2020

Ingen dokumentation., arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren - 5 dage

25.-26.07.2020

Ingen dokumentation., arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren - 2 dage

14.-17.08.2020

Ingen dokumentation., arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren - 4 dage

05.-09.11.2020

Ingen dokumentation., arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren - 5 dage

04.12.2020

Ingen dokumentation., arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren, rejsedag - 1 dag

04.-10.01.2021

Ingen dokumentation., arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren - 7 dage

20. - 25.01.2021

Ingen dokumentation, arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren, rejsedag - 6 dage

20.-24.02.2021

Ingen dokumentation., arbejdsfri - 5 dage

13.-16.05-2021

Ingen dokumentation., arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren - 4 dage

06. - 10.09.2021

Ingen dokumentation, arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren - 5 dage

23.-24.06.2021

Ingen dokumentation., arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren - 2 dage

22.11.2021

Ingen dokumentation, arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren - 1 dag

06. - 07.12.2021

Ingen dokumentation, arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren - 2 dage

11. - 12.12.2021

Ingen dokumentation, arbejdsfri, støder op til DK-dage if. Klageren - 2 dage

21. - 23.12.2021

Ingen dokumentation, støder op til DK-dage if. Klageren - 3 dage

24.03.2022

Ingen dokumentation., støder op til DK-dage if. Klageren, rejsedag - 1 dag

28.-31.03.2022

Ingen dokumentation., ligger mellem to perioder med DK-dage if. Klageren - 4 dage

04.-08.04.2022

Ingen dokumentation., arbejdsfri, ligger mellem to perioder med DK-dage if. Klageren - 4 dage

Landsskatteretten finder, at ovennævnte omstridte dage skal tillægges klagerens opgørelse af antal opholdsdage i Danmark.

Landsskatteretten lægger til grund, at klagerens udlandsophold begyndte med udrejse den 9. marts 2020, idet der ikke foreligger oplysninger om ophold i 2019.

Det 1. udlandsophold fra den 9. marts 2020 afbrydes den 16. november 2020, da klageren har opholdt sig i Danmark i over 42 dage den 16. november 2020 i en periode på 6 måneder fra den 17. maj 2020 - 16. november 2020. Et udlandsophold anses for afbrudt ved påbegyndelsen af det ferieophold, hvorunder 42 dage overskrides, idet ferieophold i Danmark som afslutning på et udlandsophold ikke medregnes til udlandsopholdet. Ved afbrydelsen af udlandsopholdet er ferieopholdet påbegyndt den 5. november 2020.

Det 2. udlandsophold fra udrejse den 10. februar 2021 - 1. oktober 2021 afbrydes den 1. oktober 2021, da klageren har opholdt sig i Danmark i 43 dage i 6 måneders perioden 2. april - 1. oktober 2021. Et udlandsophold anses for afbrudt ved påbegyndelsen af det ferieophold, hvorunder 42 dage overskrides, idet ferieophold i Danmark som afslutning på et udlandsophold ikke medregnes til udlandsopholdet. Ved afbrydelsen af udlandsopholdet er ferieopholdet påbegyndt den 25. september 2021.

Det 3. udlandsophold fra udrejse den 12. december 2021 - 25. juni 2022 afbrydes ikke, idet klageren i denne periode har opholdt sig i Danmark i 40 dage.

I årene 2020 og 2021 opfylder klageren betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1, jf. stk. 3, i perioderne 9. marts 2020 - 4. november 2020, 11. februar 2021 - 24. september 2021 og 13. december - 31. december 2021.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår lempelse efter ligningslovens § 33 A for indkomståret 2020 og 2021, og godkender lempelse for perioderne 9. marts 2020 - 4. november 2020, 11. februar 2021 - 24. september 2021 og 13. december 2021 - 31. december 2021.

Det overlades til Skattestyrelsen at foretage den talmæssige opgørelse.