Kendelse af 03-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 28-01-2025
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 347.130 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. marts 2021, idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter til 11 underleverandører.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
[virksomhed1] I/S, herefter virksomheden, er ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, stiftet den 1. juli 1999 af [person1] og [person2]. Det fremgår af CVR, at virksomheden er registreret med branchekode 561020 "Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v."
Virksomheden har siden stiftelsen været momsregistreret og har i perioden 1. maj 2007 til 30. april 2021 været registreret som arbejdsgiver.
Virksomheden har angivet købsmoms således:
Periode | Købsmoms |
1. kvartal 2019 | 70.917 kr. |
2. kvartal 2019 | 87.984 kr. |
3. kvartal 2019 | 82.435 kr. |
4. kvartal 2019 | 93.757 kr. |
I alt | 335.093 kr. |
1. kvartal 2020 | 74.499 kr. |
2. kvartal 2020 | 93.317 kr. |
3. kvartal 2020 | 101.100 kr. |
4. kvartal 2020 | 76.987 kr. |
I alt | 345.903 kr. |
1. kvartal 2021 | 66.492 kr. |
I alt | 66.492 kr. |
Skattestyrelsen har anmodet om regnskabsmateriale og dokumentation for virksomhedens brug af underleverandører. Skattestyrelsen har den 5. april 2023 og den 12. april 2023 modtaget regnskabsmateriale i form af saldobalancer, kontospecifikationer, bankkontoudtog, fakturaer samt samarbejdsaftaler.
Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse den 19. juli 2023 og fremsendt afgørelse den 4. december 2023.
Virksomheden har den 14. september 2023 og den 16. oktober 2023 anmodet om udsættelse af fristen for at fremsende bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse. Skattestyrelsen imødekom fristforlængelserne og oplyste henholdsvis den 15. september 2023 og den 16. oktober 2023, at fristen for at udsende afgørelse blev forlænget til først den 14. november 2023 og senest til den 13. december 2023.
Det fremgår af kontospecifikationerne, at virksomheden har bogført udgifter til underleverandører på henholdsvis konto 3021 "Rengøring" og konto 2040 "Fremmed hjælp" og bogført købsmoms af ydelser fra underleverandører på konto 8010 "Indgående moms".
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 347.130 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. marts 2021. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt det af virksomheden angivne fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører.
Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms for følgende fakturaer:
Fakturadato | Fakturanr. | Underleverandør | Beskrivelse | Beløb kr. ekskl. moms | Moms kr. | Beløb kr. inkl. moms |
19-02-2019 | 1349 | [virksomhed2] ApS | Rengøring for januar 2019 Vikar/medarbejder for januar 2019 | 29.680,00 | 7.420,00 | 37.100,00 |
13-03-2019 | 1486 | [virksomhed2] ApS | Rengøring feb 2019 Vikar for feb 2019 | 38.280,00 | 9.570,00 | 47.850,00 |
31-03-2019 | 2519-991 | [virksomhed3] ApS | Rengøring for marts 67 timer Medarbejder for marts 162 timer | 48.480,00 | 12.120,00 | 60.600,00 |
30-04-2019 | 2519-9874 | [virksomhed4] ApS | Rengøring for april mdr 67 timer Vikar medarbejde april 52 timer | 26.480,00 | 6.620,00 | 33.100,00 |
31-05-2019 | 1498 | [virksomhed5] IVS | Rengøring i maj Vikar i maj | 66.560,00 | 16.640,00 | 83.200,00 |
30-06-2019 | 6082019 | [virksomhed6] IVS | Rengøring perioden juni 2019 Vikar medarbejder perioden juni 2019 | 66.560,00 | 16.640,00 | 83.200,00 |
31-07-2019 | 07082019 | [virksomhed6] IVS | Rengøring perioden juli 2019 Vikar medarbejder perioden juli 2019 | 21.560,00 | 5.390,00 | 26.950,00 |
31-08-2019 | 00192 | [virksomhed7] | Rengøring i perioden august Vikar i perioden august | 64.760,00 | 16.190,00 | 80.950,00 |
30-09-2019 | 01103 | [virksomhed8] | Rengøring for september mdr. 2019 Vikar for september mdr. 2019 | 67.360,00 | 16.840,00 | 84.200,00 |
06-11-2019 | 10165 | [virksomhed9] | Rengøring oktober Vikar oktober | 59.960,00 | 14.990,00 | 74.950,00 |
05-12-2019 | 10166 | [virksomhed9] | Rengøring november Vikar november | 68.960,00 | 17.240,00 | 86.200,00 |
30-12-2019 | 10202 | [virksomhed9] | Rengøring december Vikar december | 72.360,00 | 18.090,00 | 90.450,00 |
Samlet 2019 | 631.000,00 | 157.750,00 | 788.750,00 | |||
28-01-2020 | 10246 | [virksomhed9] | Rengøring Vikar | 44.160,00 | 11.040,00* | 55.200,00 |
01-03-2020 | 01120 | [virksomhed8] | Rengøring i perioden februar 2020 Vikar i perioden februar 2020 | 69.760,00 | 17.440,00 | 87.200,00 |
31-03-2020 | 10726 | [virksomhed10] | Rengøring i perioden marts 2020 Rengøring Hovedrengøring inklusive desinficering, aftalt pris | 36.120,00 | 9.030,00 | 45.150,00 |
30-04-2020 | 10732 | [virksomhed10] | Rengøring i perioden april 2020 Desinficering i perioden april 2020 aftalt pris! Vask i perioden april 2020 aftalt pris! | 56.280,00 | 14.070,00 | 70.350,00 |
29-05-2020 | 10619 | [virksomhed9] | Rengøring maj Desinfektion Tøj vask | 56.280,00 | 14.070,00 | 70.350,00 |
30-06-2020 | 108 | [virksomhed11] | Desinfektion I perioden juni 2020 Vask af arbejdetøj og textile i perioden juni 2020 Mandskabsudlejning i perioden juni 2020 Rengøring i perioden juni 2020 | 84.080,00 | 21.020,00 | 105.100,00 |
31-07-2020 | 00139 | [virksomhed11] | Rengøring i perioden juli 2020 Vask af arbejdetøj og textile i perioden juli 2020 ifølge aftale Vikar i perioden juli 2020 | 65.080,00 | 16.270,00 | 81.350,00 |
31-08-2020 | 00146 | [virksomhed11] | Vikar i perioden august 2020 | 46.200,00 | 11.550,00 | 57.750,00 |
28-09-2020 | 00145 | [virksomhed11] | Rengøring desinficerende hovedrengøring | 32.200,00 | 8.050,00 | 40.250,00 |
30-09-2020 | 1125 | [virksomhed12] | Rengøring Vikar i perioden sep. 2020 inklusiv desinficerende behandling, aftalt pris | 50.800,00 | 12.700,00 | 63.500,00 |
07-11-2020 | 1135 | [virksomhed12] | Rengøring Grund hovedrengøring inklusive sprit i perioden oktober 2020 | 47.880,00 | 11.970,00 | 59.850,00 |
08-12-2020 | 1139 | [virksomhed12] | Rengøring Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden november 2020 | 49.020,00 | 12.255,00 | 61.275,00 |
Samlet 2020 | 637.860,00 | 159.465,00 | 797.325,00 | |||
07-01-2021 | 1141 | [virksomhed12] | Rengøring Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden december 2020 | 47.120,00 | 11.780,00 | 58.900,00 |
01-02-2021 | 1137 | [virksomhed12] | Desinficerende Rosa forfriskende sprit | 27.900,00 | 6.975,00 | 34.875,00 |
01-02-2021 | 1134 | [virksomhed12] | Rengøring efter aftale for perioden 01.01.2021 til 31.01.2021. Grundig rengøring inklusiv desinficering | 47.120,00 | 11.780,00 | 58.900,00 |
Samlet 2021 | 122.140,00 | 30.535,00 | 152.675,00 | |||
Samlet 1. januar 2019 til 30. marts 2021 | 1.391.000,00 | 347.750,00** | 1.738.750,00 |
* Virksomheden har bogført 10.420 kr. og ikke 11.040 kr.
** Difference på 620 kr. mellem fakturaerne (347.750 kr.) og ændringen af momstilsvaret (347.130 kr.)
Skattestyrelsen har i opgørelsen taget udgangspunkt i fakturaerne og sammenholdt disse med bogføringen, der har dannet grundlag for den købsmoms, som virksomheden har angivet.
Fakturaernes pålydende er betalt ved bankoverførsel.
Virksomheden har sammen med ovennævnte fakturaer fremlagt samarbejdsaftaler, timesedler, korrespondance vedrørende momsregistrering, momsregistreringsforespørgsler samt kopi af legitimation på personer, som ifølge virksomheden, har udført arbejde.
Virksomheden har fremlagt timesedler og samarbejdsaftaler mellem virksomheden og underleverandørerne [virksomhed3] ApS ([virksomhed3]), [virksomhed4] ApS ([virksomhed4]), [virksomhed5] IVS ([virksomhed5]), [virksomhed6] IVS ([virksomhed6]), [virksomhed9] ([virksomhed9]), [virksomhed10] ([virksomhed10]), [virksomhed7] ([virksomhed7]), [virksomhed8] ([virksomhed8]), [virksomhed11] ([virksomhed11]) og [virksomhed12] ([virksomhed12]).
Det fremgår af samarbejdsaftalerne, at der mellem virksomheden og underleverandørerne er indgået aftale om rengøring og mandskabsudleje. Samarbejdsaftalerne specificerer ikke, hvilke opgaver der skal varetages, herunder det nærmere omfang heraf, ligesom samarbejdsaftalerne ikke indeholder oplysninger om pris, tid og sted for arbejdets udførsel. Samarbejdsaftalerne angiver en ikrafttrædelsesdato, men er ikke underskrevet.
Af timesedlerne fremgår en oversigt over datoer, antal timer, navn og tidspunkt for arbejdets udførsel. Timesedlerne indeholder ikke nærmere identificerbare oplysninger på personer, der ifølge det oplyste, har udført arbejde.
Flere af navnene som fremgår af timesedlerne, er uoverensstemmende med de tilsendte legitimationsoplysninger. Af timesedlerne for [virksomhed12] fremgår, at arbejdet er udført af [person3], som virksomheden har fremsendt legitimationsoplysninger på. Ifølge Skattestyrelsen var [person3] udrejst af landet på tidspunktet for arbejdets udførsel.
Virksomheden har ikke fremlagt en samarbejdsaftale eller timesedler for virksomhedens samhandlen med underleverandøren [virksomhed2] ApS ([virksomhed2]).
Følgende gør sig gældende vedrørende de angivne underleverandører:
[virksomhed2] ApS - CVR-nr. [...1], [virksomhed2], blev stiftet den 9. oktober 2018 og er opløst efter konkurs den 29. september 2021. [virksomhed2] var registreret med branchekode 410000 "Gennemførelse af byggeprojekter" og bibranchekode 782000 "Vikarbureauer". [virksomhed2]'s formål var at drive virksomhed med projektledelse, entreprise, investering, konsulentvirksomhed og anden hermed beslægtet virksomhed.
CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.
Fakturaerne vedrører mandskabs- og vikarudleje indenfor rengøring for januar og februar 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2]'s bankkonti er anvendt til gennemstrømning af penge. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke har været tegn på reel virksomhedsdrift, og at [virksomhed2] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
[virksomhed3] ApS - CVR-nr. [...2], [virksomhed3], blev stiftet den 18. december 2012 og er opløst efter konkurs den 9. marts 2023. [virksomhed3] var registreret med branchekode 493920 "Turistkørsel og anden landpassagertransport" og bibranchekoderne 889990 "Andre sociale foranstaltninger uden institutionsophold i.a.n.", 463500 "Engroshandel med tobaksvarer" og 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed3]'s formål var at drive virksomhed med engroshandel med medicinalvarer og sygeplejeartikler samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.
Fakturaen vedrører rengøring for marts 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om forfaldsdato, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke har haft ansatte. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed3] ikke har leveret den fakturerede ydelse.
[virksomhed4] ApS - CVR-nr. [...3] (under konkurs), [virksomhed4], er stiftet den 9. april 2018 og er registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchekode 494200 "Flytteforretninger". [virksomhed4]'s formål er at drive kurer og transport service samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.
Fakturaen vedrører rengøring for april 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om forfaldsdato, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] er beliggende i [by1] og ikke har haft ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførsel. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed4] ikke har leveret den fakturerede ydelse.
[virksomhed5] IVS ([virksomhed13] IVS) - CVR-nr. [...4], [virksomhed5], blev stiftet den 5. december 2018 og er opløst efter konkurs den 17. august 2023. [virksomhed5] var registreret med branchekode 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed5]'s formål var at drive virksomhed indenfor transport og kurerkørsel og anden i forbindelse hermed stående virksomhed.
CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførelse.
Fakturaen vedrører rengørings- og vikarydelser for maj 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] ikke har været moms- eller arbejdsgiverregistreret. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed5] ikke har leveret den fakturerede ydelse.
[virksomhed6] IVS - CVR-nr. [...5] (under konkurs), [virksomhed6], er stiftet den 14. januar 2019 og er registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser". [virksomhed6]'s formål er at drive engrosvirksomhed og anden i forbindelse hermed stående virksomhed.
CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.
Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarydelser for juni og juli 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Den ene af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato. Der fremgår ikke i sagen oplysninger om udstedelse af en rykkerskrivelse i forbindelse med den sene betaling.
Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed6] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed6] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
[virksomhed7] - CVR-nr. [...6], [virksomhed7], blev stiftet den 1. april 2019 og er ophørt den 21. februar 2022. [virksomhed7] var registreret med branchekode 433410 "Malerforretninger" og bibranchekoder 467310 "Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer" og 821100 "Kombinerede administrationsserviceydelser".
CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførelse.
Fakturaen vedrører rengørings- og vikarydelser for august 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] ikke har været registreret som arbejdsgiver. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed7] ikke har leveret den fakturerede ydelse.
[virksomhed8] - CVR-nr. [...7], [virksomhed8], blev stiftet den 3. september 2019 og er ophørt den 31. august 2020. [virksomhed8] var registreret med branchekode 821100 "Kombinerede administrationsserviceydelser og bibranchekoder 493110 "Rutebuskørsel, by- og nærtrafik", 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel" og 782000 "Vikarbureauer".
CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.
Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarydelser for september 2019 og februar 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed8] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed8] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
[virksomhed9] - CVR-nr. [...8], [virksomhed9], blev stiftet den 1. august 2017 og er ophørt den 8. december 2020. [virksomhed9] var registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser".
CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.
Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarydelser for oktober 2019 til maj 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Den ene af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato. Der fremgår ikke i sagen oplysninger om udstedelse af en rykkerskrivelse i forbindelse med den sene betaling.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke har været tegn på reel virksomhedsdrift, og at [virksomhed9] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
[virksomhed10] - CVR-nr. [...9], [virksomhed10], blev stiftet den 3. september 2019 og er ophørt den 5. november 2020. [virksomhed10] var registreret med branchekode 412000 "Opførsel af bygninger" og bibranchekoderne 494100 "Vejgodstransport", 782000 "Vikarbureauer" og 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel".
CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.
Fakturaerne vedrører rengøring for marts og april 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Den ene af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato. Der fremgår ikke i sagen oplysninger om udstedelse af en rykkerskrivelse i forbindelse med den sene betaling.
Skattestyrelsen har oplyst, at daværende ejer af [virksomhed10] var udrejst af landet i perioden for arbejdets udførsel. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed10] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
[virksomhed11] - CVR-nr. [...10], [virksomhed11], blev stiftet den 29. juni 2019 og er ophørt den 11. januar 2022. [virksomhed11] var registreret med branchekode 433410 "Malerforretninger" og bibranchekoder 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 461900 "Agenturhandel med blandet sortiment".
Fakturaerne vedrører mandskabsudleje og rengøring m.m. for juni til september 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Flere af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato. Der fremgår ikke i sagen oplysninger om udstedelse af rykkerskrivelser i forbindelse med de sene betalinger.
Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed11] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed11] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
[virksomhed12] - CVR-nr. [...11], [virksomhed12], blev stiftet den 15. september 2020 og er ophørt den 15. november 2022. [virksomhed12] var registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchekode 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel".
CVR indeholder for de fleste perioder for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførsel ikke oplysninger om ansatte.
Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarydelser for september 2020 til februar 2021, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Flere af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato, ligesom der ikke er kronologi i fakturanummeringen. Der fremgår ikke oplysninger om udstedelse af rykkerskrivelser i forbindelse med de sene betalinger.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed12] ikke har haft ansatte. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed12] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 341.130 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. marts 2021. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms af udgifter til 11 underleverandører.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"... 1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet efter momslovens § 4, stk. 1. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at I kan fratrække købsmoms af de varer og ydelser, som er anvendt til brug for virksomhedens leverancer. Herunder er det en betingelse efter momslovens § 37, stk. 2, at varer og ydelser er leveret til virksomheden, samt at fakturaerne lever op til fakturakravene efter momsbekendtgørelsens § 58.
Vi har ved gennemgang af jeres bogføringsmateriale for perioden 1. januar 2019 - 31. marts 2021 kontrolleret underleverandørudgifter. Der er i den forbindelse fremlagt underleverandørfakturaer, som vi ikke kan godkende som grundlag for fradrag for købsmoms.
Efter vores opfattelse kan der rejses berettiget tvivl om realiteten i fakturaerne fra disse underleverandører i forhold til, om der er sket levering af de fakturerede ydelser. Det er et krav for at opnå fradrag for købsmoms, at ydelsen er leveret til jer efter momslovens § 37, stk. 2.
Vi har i henhold til punkt 1.1 oplistet konstaterbare faktiske forhold vedrørende de virksomheder, som vi har bedt jer om at fremlægge faktuarer for.
Som tilfredsstillende dokumentationsgrundlag efter momslovens § 37 i virksomheder med udlejning af arbejdskraft, ses i praksis ofte timeregistreringer fordelt på de enkelte medarbejdere, der indeholder antal arbejdede timer, hvor arbejdet er udført og for hvilken kunde. Desuden er entydig og klar identifikation på hver enkelt person, der har udført arbejdet, særligt relevant specielt når der afregnes på fast pris / tilbudsarbejde, uden timefakturering.
Dokumentationsgrundlaget til fakturaer må godt fremgå som særskilt dokumentation og ikke nødvendigvis som en del af fakturaens indhold, f.eks. mails, der supplerer og forklarer indhold af en faktura. I skal opbevare denne dokumentation på lige fod med fakturaerne.
Dokumentationsgrundlaget i henhold til momslovens § 37 skal bruges til at vurdere, om de fakturerede og tilkøbte ydelser også stemmer overens med de ydelser, I sælger videre, og dermed om der er fradragsret i henhold til momslovens § 37, stk. 1.
I har ikke fremlagt arbejdssedler eller timeopgørelser, der kan henføres til de konkrete fakturaer, som kan dokumentere eller på anden måde godtgøre, at de omhandlende tjenesteydelser rent faktisk er leveret til jer.
Det, at fakturaerne er betalt via bankoverførsler, kan ikke alene udgøre et sikkert bevis for, at der er leveret en ydelse til jer.
Endeligt er fakturaerne i sig selv ikke nok til at kunne danne grundlag for fradrag, idet en faktura skal indeholde specifikke krav om mængden og arten af de leverede ydelser samt oplysning om leveringsperiode/slutdato, hvilket fremgår af dagældende momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, nr. 5 og 6. Der skal kunne redegøres for art og omfang af leverancen, hvilket i praksis vil sige hvilket arbejde, der konkret er udført, herunder hvor mange timer, der anvendt, hvor arbejdet er udført, og hvornår arbejdet er foretaget.
De fremlagte fakturaer lever således ikke op til krav i henhold til dagældende momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, nr. 5 og 6.
Dokumentationsgrundlaget er efter vores opfattelse ikke opfyldt.
Der er fremlagt ikke underskrevne samarbejdsaftaler med [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10] og [virksomhed11]. Som det fremgår af punkt 1.1, har vi foretaget kontrol i disse virksomheder, og har ikke anset dem for at have de tekniske og menneskelige muligheder for at levere den ydelse som fremgår af samarbejdsaftalerne og fakturaerne. Vi anser på denne baggrund ikke, at der er realitet i de fremlagte samarbejdsaftaler, som vi herefter ikke lægger til grund for vores afgørelse.
Vi anser fakturaerne fra disse underleverandører for at være fiktive og uden reelt indhold. Vi anser også fakturaerne fra [virksomhed2] ApS, [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] IVS, [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed12], er uden reelt indhold og ikke udtryk for de faktisk leverede ydelser. Som det fremgår af punkt 1.1, har vi foretaget kontrol i nogle af disse virksomheder, hvor vi ikke har anset virksomhederne for at have de tekniske og menneskelige muligheder for at levere den ydelse, som fremgår af fakturaerne.
Vi har desuden lagt vægt på følgende:
· | at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret. Det fremgår således ikke af fakturaerne, hvem der har foretaget arbejdet, og hvornår det er foretaget. |
· | at [virksomhed4] ApS og [virksomhed7] er beliggende i henholdsvis [by1] og [by2], hvorfor vi ikke anser det for sandsynligt, at de har udført daglig rengørings- og vikararbejde i [by3]. Virksomhederne er desuden registreret med brancherne transport og malervirksomhed. |
· | at ejeren af virksomheden [virksomhed10] har dokumenteret, at han har været udrejst i den periode, hvor arbejdet skulle være udført. Han har ligeledes oplyst, at han har været udsat for identitetstyveri |
Ovennævnte forhold skaber ifølge vores opfattelse en formodning for, at der ikke er udført arbejde af virksomhederne [virksomhed2] ApS, [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] IVS, [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed11] og [virksomhed12]. Det er vores vurdering, at der er tale om flytning af penge til brug for aflønning af sort arbejdskraft, og ikke betaling for reelt leverede ydelser.
På baggrund af den fremlagte dokumentation anser vi derfor, at der er tvivl om fakturaernes realitet. Jeres bevisbyrde for, at fakturaerne dækker over reelle ydelser, skærpes som følge heraf i henhold til SKM2009.325.ØLR. Det skal dokumenteres, at de underleverandører, der er anført som fakturaudstedere, reelt har leveret fradragsberettigede ydelser til jer. Byretten (SKM.2020.150.BR) fandt, at sagsøgeren ikke alene ved fremlæggelse af fakturaer, bankoverførsler og samarbejdskontrakter havde løftet den skærpede bevisbyrde. Der er ikke fremlagt oplysninger om art og omfang af leverance, hvilket i praksis vil sige, hvilket arbejde der konkret er udført, herunder hvor mange timer, der er anvendt, hvor arbejdet er udført, eller hvornår arbejdet er foretaget.
Det gøres derfor gældende, at I ikke har løftet jeres skærpede bevisbyrde for, at købsfakturaerne fra underleverandører dækker over reelle leverancer af arbejdskraft m.v.
Der kan i øvrigt henvises til retspraksis, hvor domstolene har truffet afgørelsen om brugen af underleverandører: EU-domstolens sag 342/87, C-642/11 og 152/02 og SKM2019.332.ØLR, som er uddybet under retsregler.
Som følge heraf godkender vi ikke fradrag for købsmomsen vedrørende fakturaer fra følgende underleverandører:
2019 | Beløb inkl. moms | Moms |
[virksomhed2] ApS | 84.950 kr. | 16.990 kr. |
[virksomhed3] ApS | 60.600 kr. | 12.120 kr. |
[virksomhed4] ApS | 33.100 kr. | 6.620 kr. |
[virksomhed5] IVS | 83.200 kr. | 16.640 kr. |
[virksomhed6] | 110.150 kr. | 22.030 kr. |
[virksomhed7] | 80.950 kr. | 16.190 kr. |
[virksomhed8] | 84.200 kr. | 16.840 kr. |
[virksomhed9] | 251.600 kr. | 50.320 kr. |
I alt | 788.750 kr. | 157.750 kr. |
2020 | ||
[virksomhed9] | 122.450 kr. | 24.490 kr. |
[virksomhed8] | 87.200 kr. | 17.440 kr. |
[virksomhed10] | 115.500 kr. | 23.100 kr. |
[virksomhed11] | 284.450 kr. | 56.890 kr. |
[virksomhed12] | 184.625 kr. | 36.925 kr. |
I alt | 794.225 kr. | 158.845 kr. |
2021 | ||
[virksomhed12] | 152.675 kr. | 30.535 kr. |
I alt | 152.675 kr. | 30.535 kr. |
Der henvises til bilag 1 vedrørende specifikation opgjort pr. kvartal.
Vi nedsætter på denne baggrund købsmomsen således for perioden 1. januar 2019 - 31. marts 2021
1. kvartal 2019 | 2. kvartal 2019 | 3. kvartal 2019 | 4. kvartal 2019 | I alt | |
Angivet købsmoms | 70.917 kr. | 87.984 kr. | 82.435 kr. | 93.757 kr. | 335.093 kr. |
Ikke godkendt fradrag | 29.110 kr. | 39.900 kr. | 38.420 kr. | 50.320 kr. | 157.750 kr. |
Opgjort købsmoms | 41.807 kr. | 48.084 kr. | 44.015 kr. | 43.437 kr. | 177.343 kr. |
1. kvartal 2020 | 2. kvartal 2020 | 3. kvartal 2020 | 4. kvartal 2020 | I alt | |
Angivet købsmoms | 74.499 kr. | 93.317 kr. | 101.100 kr. | 76.987 kr. | 345.903 kr. |
Ikke godkendt fradrag | 36.890 kr. | 49.160 kr. | 48.570 kr. | 24.225 kr. | 158.845 kr. |
Opgjort købsmoms | 37.609 kr. | 44.157 kr. | 52.530 kr. | 52.762 kr. | 187.058 kr. |
1. kvartal 2020 | I alt | |
Angivet købsmoms | 66.492 kr. | 66.492 kr. |
Ikke godkendt fradrag | 30.535 kr. | 30.535 kr. |
Opgjort købsmoms | 35.957 kr. | 35.957 kr. |
I opkræves 347.130 kr. mere i moms efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.
(...)
Derfor kan vi ændre jeres moms efter den almindelige frist
Den ordinære frist for at varsle en ændring i moms er 3 år efter angivelsesfristens udløb, således:
Afgiftsperiode | Angivelsesperiode | Ordinær frist |
1. kvartal 2019 | 3. juni 2019 | 3. juni 2022 |
2. kvartal 2019 | 2. september 2019 | 2. september 2022 |
3. kvartal 2019 | 2. december 2019 | 2. december 2022 |
4. kvartal 2020 | 2. marts 2019 | 2. marts 2022 |
Når vi alligevel ændrer momsopgørelsen for disse perioder, er det fordi, vi har konstateret, at I, som minimum har handlet groft uagtsomt, ved at have modtaget underleverandørfakturaer, som vi har anset for at være fiktive. Den ordinære frist står i skatteforvaltningslovens § 31 og den særlige mulighed for at ændre opgørelsen af momsen, efter fristens udløb, står i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
Vi er først blevet bekendt med forholdet den 5. april 2023, hvor vi har modtaget underleverandørfakturaerne fra jeres advokat. Vi sender forslag til afgørelse den 19. juli 2023, hvilket er inden for 6 måneder fra vores kundskabstidspunkt. Reglerne fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk.2.
Jeres advokater har flere gange anmodet om at få ansættelsesfristen forlænget. Senest den 16. oktober 2023 bad [virksomhed14] om at få ansættelsesfristen forlænget til den 13. december 2023.Vi sender Jer afgørelsen den 4. december 2023, hvorfor fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er overholdt."
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 13. februar 2024 udtalt følgende:
"Vi har været i dialog med selskabets advokat [person4], da der ikke er overensstemmelse mellem de tal, der fremgår af afgørelsen til [virksomhed1] I/S og de tal, der nedlægges påstand om. Advokaten har oplyst, at dette var en fejl. Dette vil han få tilrettet.
Det viser sig ligeledes, at der ikke er sammenhæng mellem fakta i afgørelsen og det af advokaten beskrevne om de enkelte samarbejdspartnere. De tal, som advokaten beskriver under "nærmere om de enkelte samarbejdspartnere i sagen" er ikke tal vedrørende [virksomhed1] I/S, men tal der vedrører [person2]'s personlig ejede virksomhed, som pt. ikke er påklaget.
Den personlige ejede virksomhed og [virksomhed1] I/S har dog anvendt de samme underleverandører.
Vi har følgende yderligere bemærkninger til sagen.
Det er fortsat vores opfattelse, at der ikke har været realitet bag de modtagne fakturaer.
Som det er beskrevet i vores afgørelse, lever fakturaerne ikke op til momsbekendtgørelsens dagældende § 58, idet arten og omfang af leverancen ikke nærmere er specificeret.
Vi har konstateret ved kontrol af enkelte af underleverandørerne, at de har udstedt fiktive fakturaer, samt at der reelt ikke er leveret ydelser.
Vi har endvidere konstateret, at underleverandørerne ikke har haft de tekniske muligheder for at levere de ydelser, som de har faktureret, da de ikke har haft ansatte til at udføre arbejdet.
Det er en betingelse for fradragsretten efter momslovens § 37, stk. 1, at der faktisk er gennemført en levering af den pågældende ydelse, og det påhviler den, der anmoder om fradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt, herunder at en sådan levering faktisk har fundet sted, jf. eksempelvis SKM2017.461.ØLR og EU-domstolens dom i forenede sager C-459/17 og C-460/17, SGI og Valériane, præmis 35, 36 og 39.
EU-Domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget efter 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i henhold til artikel 18, stk. 2, 1 afsnit (nu momsdirektivets artikel 179) begge er opfyldt. Der skal med andre ord være foretaget levering af goder og tjenesteydelser, og den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.
Der henvises til Østre Landsretsdom af den 13. februar 2023 (SKM2023.213.ØLR), hvor Landsretten stadfæster Byrettens dom af den 31. maj 2021 (SKM2021.394.BR). Sagen vedrører, om sagsøgere opfylder kravene for fradrag for købsmoms, der var betalt til underleverandører og om sagsøgeren hæftede for manglende, indeholdte A-skat og am-bidrag.
Retten fandt at de fremlagte fakturaer ikke opfyldte kravende i den dagældende momsbekendtgørelse § 58. Retten fandt derfor, at der forelå unormale forhold og pålagde sagsøgeren en skærpet bevisbyrde, som sagsøgeren ikke havde løftet. Det var hermed med rette, at skattemyndighederne ikke havde godkendt fradrag for købsmoms, der var betalt til underleverandører. Ligeledes tiltrådte retten at sagsøgeren hæftede for ikke indeholdt A-skat og am-bidrag."
Skattestyrelsen har i udtalelse af 6. marts 2024 supplerende anført følgende:
"Der er fremlagt registreringsoplysninger på de underleverandører som [virksomhed1] I/S har samarbejdet med. Der er også sendt oplysninger på underleverandør, som [virksomhed1] I/S ikke har samarbejdet med. Det drejer sig om [virksomhed15] ApS, [virksomhed16] IVS og [virksomhed17] ApS.
Som det fremgår af vores afgørelse, har det afgørende ikke været om underleverandøren har været momsregistreret. Det afgørende har været om dokumentationskravet er opfyldt. Dette har det efter vores opfattelse ikke. Der henvises til afgørelsen punkt 1.
I forhold til det fremsendte materiale, har vi følgende yderligere bemærkninger i forhold til vores afgørelse.
Vedrørende [virksomhed3] ApS
Der er fremlagt samarbejdsaftale og timesedler for marts 2019, som ikke tidligere har været fremsendt. Samarbejdsaftalen er ikke underskrevet.
Der har været kontrol i [virksomhed3] ApS, hvor Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at den løn selskabet havde indberettet for 2018 og 2019 var fiktiv. Der blev blandt andet lagt vægt på, at selskabet ikke har haft en bankkonto fra 1. november 2018.
Vedrørende [virksomhed4] ApS
Der er fremlagt samarbejdsaftale og timesedler for april 2019, som ikke tidligere har været fremsendt.
Samarbejdsaftalen er ikke underskrevet.
Dette ændre dog ikke vores opfattelse. Der henvises til afgørelsen punkt 1.
Vedrørende [virksomhed5] IVS
Der er fremlagt samarbejdsaftale og timesedler for maj 2019, som ikke tidligere har været fremsendt.
Samarbejdsaftalen er ikke underskrevet.
Selskabet har ikke været moms og arbejdsgiver registreret i perioden. Der henvises til afgørelsen punkt 1.
Vedrørende [virksomhed6]
Der er fremlagt samarbejdsaftale og timesedler for juni- juli 2019, som ikke tidligere har været fremsendt. Samarbejdsaftalen er ikke underskrevet.
Dette ændre dog ikke vores opfattelse. Der henvises til afgørelsens punkt 1.
Vedrørende [virksomhed9]
Der er nu fremlagt en underskrevet samarbejdsaftale. Den der blev sendt ind med materialet var ikke underskrevet. Der er ligeledes sendt timesedler for oktober 2019 - maj 2020.
Skattestyrelsen har foretaget kontrol i virksomheden. Vi har anset virksomheden for at være en fakturafabrik uden reel indhold. Der henvises til afgørelsens punkt 1.
Vedrørende [virksomhed10]
Der er fremlagt timesedler for marts og april 2020.
Skattestyrelsen har foretaget kontrol i virksomheden. Vi har anset virksomheden for at være en fakturafabrik uden reel indhold. Der henvises til afgørelsens punkt 1.
Vedrørende [virksomhed12]
Der er fremlagt samarbejdsaftale og timesedler for september 2020 - januar 2021, som ikke tidligere har været fremsendt. Samarbejdsaftalen er ikke underskrevet.
Det fremgår af de fremlagte timersedler, at der skulle være udført arbejde af virksomhedens ejer [person3] i januar 2021. Han er ifølge vores oplysninger fra CPR udrejst til Holland den 5. januar 2021, så han kan ikke have udført det arbejde, der fremgår af timesedlerne fra 5. januar 2021. Det fremlagte ændre ikke vores opfattelse.
Vedrørende [virksomhed7]
Der er fremlagt samarbejdsaftale og timesedler for august 2019, som ikke tidligere har været fremsendt. Samarbejdsaftalen er ikke underskrevet.
Det fremgår af timesedlerne, at det er en [person5] og [person6], der skulle have udført arbejdet. [virksomhed7] har ikke haft ansatte i 2019. Se i øvrigt punkt 1.
Vedrørende [virksomhed8]
Der er modtaget timesedler for september 2019 og februar 2020. Som det fremgår af punkt 1, har vi anset fakturaerne for at være fiktive.
I forhold til de fremsendte timesedler kan det oplyses, at virksomheden ikke har foretaget indberetninger til indkomstregisteret for 2019. For februar 2020 er der foretaget indberetning på en person til indkomstregisteret. Det er ikke [person7] eller [person8]."
Skattestyrelsen har den 27. september 2024 desuden bemærket følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:
"Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling af 13. september 2023.
Skattestyrelsen fastholder, og er enig med Skatteankestyrelsen i, at klager nægtes fradrag for købsmoms på samlet 347.130 kr. for perioden 1. kvartal 2019 til 1.kvartal 2021, jf. momslovens § 37.
(...)
Materielt
Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelen i, at Skattestyrelsen har været berettiget til at nægte klager fradrag for købsmoms på 347.130 kr. for perioden den 1. januar 2019 til den 31. december 2021.
Det påhviler klager at godtgøre, at betingelserne for fradrag efter momslovens § 37 er opfyldt, idet klager betragtes som den nærmeste til at fremskaffe og dokumentere oplysninger, der kan begrunde en af ham ønsket retsstilling, jf. U.2004.1516H.
Det er Skattestyrelsens opfattelse ud fra klagers fremsendte materiale, at klager ikke opfylder betingelserne, herunder fakturakravene i momsbekendtgørelsens dagældende § 58, stk. 1, nr. 5 og nr. 6. Der foreligger ingen specifikation af ydelsernes art eller omfang af de leverede ydelser, ligesom der ikke er angivet, hvornår levering af ydelserne er foretaget eller afsluttet, jf. SKM2019.332.ØLR.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der i sagen foreligger unormale forhold som følge af, at der ikke foreligger fakturaer efter de forskriftsmæssige krav i henhold til bekendtgørelsens dagældende § 58. Som konsekvens heraf påhviler det derfor klageren en skærpet bevisbyrde for, at der er sket levering af ydelser, der relaterer sig til de omhandlende fakturaer, jf. SKM2023.213.ØLR.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klager ikke har løftet den skærpede bevisbyrde. Foruden at fakturaerne ikke opfylder de forskriftsmæssige krav i henhold til § 58, stk. 1, lægger Skattestyrelsen vægt på, at underleverandørerne hverken har haft de menneskelige, tekniske eller økonomiske ressourcer til at udføre arbejde for selskabet.
Klager har fremsendt nyt materiale under klagesagsbehandlingen, herunder samarbejdsaftaler og timesedler. Skattestyrelsen fastholder, og er enig med Skatteankestyrelsen i, at klagers seneste fremlagte materiale ikke dokumenterer, at der er leveret momspligtige ydelser fra de omtalte underleverandører. Samarbejdsaftalerne er ikke underskrevet, og timesedlerne stemmer ikke overens med de øvrige oplysninger, som underleverandørerne er registreret med.
Formalia
Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at Skattestyrelsen ved afgørelse af 4. december 2023 har været berettiget til at genoptage klagers momstilsvar for 1. kvartal 2019 til 1. kvartal 2021.
Skatteankestyrelsen har i indstillingen angivet, at klagers frist for momsindberetninger for 1. kvartal og 3. kvartal 2020 var henholdsvis den 1. juni 2020 og den 1. december 2020. Skattestyrelsen bemærker hertil, at klagers frister for indberetning for moms 1. og 3. kvartal 2020 blev udskudt under covid-19. Det er Skattestyrelsens vurdering, at fristerne for ordinær fastsættelse af momstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 31 ligeledes er udskudt, uanset om en virksomhed vælger at angive inden for den ordinære frist, jf. Den Juridiske Vejledning A.A.8.3.
Klagers frister for momsindberetning
Skattestyrelsen er enig i, at idet klager har kvartalet som afregningsperiode, skal klager senest den 1. i den tredje måned efter momsperiodens udløb foretage momsindberetning for perioden, jf. momslovens § 57, stk. 3. Klagers frister for momsindberetning for 1. kvartal og 3. kvartal 2020 er dog udskudt til henholdsvis den 1. september 2020 og den 1. marts 2021, jf. Den Juridiske Vejledning A.A.8.3
Klagers frister for at indberette moms for 1. kvartal - 4. kvartal 2019 var henholdsvis den 1. juni 2019, 1. september 2019, 1. december 2019 og 1. marts 2020.
Klager har foretaget momsindberetning senere end den oprindelige frist for 1. kvartal og 3. kvartal 2020. For momsperioderne i 2020 var fristerne derfor henholdsvis den 1. september 2020, 1. september 2020, 1. marts 2021 og 1. marts 2021, jf. jf.
Den Juridiske Vejledning A.A.8.3.
For 1. kvartal 2021 var fristen 1. juni 2021, jf. § 57, stk. 3,
Ordinær genoptagelse
Fristen for ordinær genoptagelse fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, hvorved Skattestyrelsen skal varsle ændring af momstilsvar ikke senere end 3 år efter klagers frist for indberetning af moms.
Fristerne for ordinær genoptagelse for Skattestyrelsen for momsperioderne i 2019 er derfor henholdsvis den 1. juni 2022, den 1. september 2022, den 1. december 2022 og den 1. marts 2023.
Fristerne for ordinær genoptagelse for momsperioderne i 2020 er henholdsvis den 1. september 2023, 1. september 2023, 1. marts 2024, 1. marts 2024.
Da Skattestyrelsens varsling af ændring af momstilsvaret er dateret den 19. juli 2023, og dermed sket senere end fristerne for ordinær genoptagelse for 1.- 4. kvartal 2019, er fristerne for ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, ikke overholdt for 1. - 4. kvartal 2019. Ændring af momstilsvaret for perioderne 1. kvartal til 4. kvartal 2019 skal derfor ske i henhold til § 32 om ekstraordinær fastsættelse af momstilsvar.
Momsperioderne i 2020 og 2021 er genoptaget indenfor de ordinære frister.
Ekstraordinær genoptagelse
Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, om mindst grov uagtsomhed er opfyldt, idet klager foretog urigtige momsindberetninger for derved at fratrække uberettiget købsmoms.
6-månedersfristen
Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at 6-månedersfristen i § 32, stk. 2, 1. pkt. er overholdt.
Skattestyrelsen modtog kontospecifikationer den 5. april 2023 og kopi af underleverandørfakturaer pr. post den 12. april 2023. Da forslag til ændring af momstilsvar er dateret den 19. juli 2023, er 6-måneders-fristen overholdt.
Skattestyrelsen bemærker, at Skatteankestyrelsen i deres indstilling har angivet, at leverandørfakturaer blev modtaget af Skattestyrelsen den 11. april 2023. Skattestyrelsen modtog dem den 12. april 2023.
3-månedersfristen
Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at kendelsesfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. er overholdt.
Det fremgår af § 32, stk. 2, 2. pkt., at afgørelsen om ændring af momstilsvar skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er af afsendt. Det følger dog af retspraksis, at forlængelse af kendelsesfristen i 2. pkt. kan forlænges, når Skattestyrelsen skal imødekomme klagers anmodning om fristudsættelse af hensyn til klagers mulighed for at varetage sine interesser, jf. SKM2019.159.ØLR.
Skattestyrelsens forslag til afgørelse blev afsendt den 19. juli 2024, og afgørelsen blev afsendt den 4. december 2023, dvs. senere end 3 måneder efter varslingen. Klager anmodede dog den 14. september 2023 og igen den 16. oktober 2023 om fristudsættelse til 13. november 2023, så Skattestyrelsens kendelsesfrist blev udsat til den 13. december 2023.
Idet Skattestyrelsens afgørelse er dateret den 4. december 2023, er det Skattestyrelsens opfattelse, at de tidsmæssige betingelser i § 32, stk. 2, er overholdt."
Virksomheden har fremsat påstand om, at virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2019 til 31. marts 2021 nedsættes med 347.130 kr.
Til støtte for påstanden har virksomhedens daværende repræsentant bl.a. anført:
"... NÆRMERE OM DE ENKELTE SAMARBEJDSPARTNERE I SAGEN
[virksomhed2] [...1]
[virksomhed2] er stiftet d. 9. oktober 2018 af [person9]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 2. Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2023, at Skatteyder har betalt fakturaer for rengøring i december 2018 og januar 2019, samt. vikar for december 2018 og januar 2019 på i alt 140.400 kr.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2023, at de omhandlede fakturaer, ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke nærmere specificeret. Skattestyrelsen begrunder dette med, at de personer som har udført arbejdet ikke er nærmere specificeret på disse fakturaer. Endvidere anfører skattestyrelsen, at der efter endt kontrol med [virksomhed2] ApS kan skattestyrelsen konstatere, at underleverandøren har benyttet sin bankkonto til gennemstrømning.
Klager bestrider Skattestyrelsens opfattelse og foreholder sig uforstående overfor at disse momenter, som har skabt fundament for skattemyndighedernes nægtelse af fradrag for købsmoms. Klager bemærker hertil at alle disse forhold samlet set er fradraget fo købsmomsen uvedkommende i henhold til EU - praksis, som der henvises til under afsnittet " retsgrundlaget". Derudover bør det bemærkes, at skatteyder drevet forretningen agtsomt ved, at bl.a. hele tiden sikre sig, at sine underleverandører har været momsregistreret hos Erhvervsstyrelsen, jf. bilag 3. Af bilaget fremgår en mailkorrespondance mellem skatteyder og Jm entreprise hvor skatteyder udtrykker sin bekymring overfor den manglende momsregistrering. Skatteyder har derfor handlet på linje med hvad man med rimelighed kan forvente af en almen forretningsdrivende her i landet.
[virksomhed15] cvr. [...12]
[virksomhed15] er stiftet den 22. november 2016 af [virksomhed18] ApS med følgende CVR-nummer, [...13]. Oplysningerne er indhentet fra erhvervsstyrelsen CVR-register og fremlægges som bilag 3.
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2023, at Klager har betalt et beløb på 80.700 kr. i alt for fakturaer 80.700 kr. for rengøring og vikarmedarbejder for februar 2019.
[virksomhed3] ApS [...2]
[virksomhed3] ApS er stiftet den 18. december 2012 af [person10] og [person11]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 4.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2023, at Skatteyder har betalt 72.200 kr. for rengøring og medarbejder i marts 2019. Det fremgår yderligere af afgørelsen, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Desuden anfører Skattestyrelsen, at selskabet er taget under konkursbehandling den 1. oktober 2019. Selskabet var registreret med branchen " Turistkørsel og anden landpassagertransport".
Endvidere fremlægges samarbejdsaftaler og timesedler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 5.
Der fremlægges desuden dokumentation for den specifikke medarbejder, jf. bilag 6, som har udført det arbejde der fremgår af fakturaerne fra denne underleverandør.
[virksomhed4] ApS [...3]
[virksomhed4] ApS er stiftet den 9. april 2018 af [virksomhed19] ApS med følgende CVR-nummer, [...14]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 7.
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at selskabet er den 17. august 2021, er taget under konkursbehandling.
Selskabet var beliggende i [by1]. Selskabet formål var at drive kurer og transport. Herudover fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at der i henhold til fakturaen er faktureret for "rengøring og medarbejder" i april 2019 for i alt 76.200 kr.
Skattestyrelsen har i nærværende afgørelse nægtet fradrag fra denne underleverandør med henvisning til, at de omhandlende fakturaer ikke lever op til de i loven fastsatte krav til en faktura. Det kan hertil bemærkes, at dette moment ikke kan danne grundlag for nægtelse af fradrag i henhold til Eu- praksis på området, som vil blive behandlet under afsnittet " retsgrundlag".
Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timesedler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 8.
[virksomhed20] [...4]
[virksomhed20] ApS er stiftet d. 05. december 2018 af [person12]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 9.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 91.200 kr. for rengøring og medarbejder i maj 2019. Desuden fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Skatteyder foreholder sig uforstående overfor at disse momenter, som har skabt fundament for skattemyndighedernes nægtelse af fradrag for købsmoms. Skatteyder bemærker hertil at alle disse forhold samlet set er fradraget for købsmomsen uvedkommende i henhold til EU - praksis, som der henvises til under afsnittet " retsgrundlaget". Derudover bør det bemærkes, at skatteyder drevet forretningen agtsomt ved, at bl.a. hele tiden sikre sig, at sine underleverandører har været momsregistreret hos Erhvervsstyrelsen, jf. bilag 10.
Af bilaget fremgår en mailkorrespondance mellem skatteyder og [virksomhed20] hvor skatteyder udtrykker sin bekymring overfor den manglende momsregistrering. Skatteyder har derfor handlet på linje med hvad man med rimelighed kan forvente af en almen forretningsdrivende her i landet.
Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timeseddeler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 11.
[virksomhed6] [...5]
[virksomhed6] er stiftet den 14. januar 2019 af [person13]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 12.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 91.200 kr. for rengøring og medarbejder i maj 2019. Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Skatteyder foreholder sig uforstående overfor at disse momenter, som har skabt fundament for skattemyndighedernes nægtelse af fradrag for købsmoms. Skatteyder bemærker hertil at alle disse forhold samlet set er fradraget for købsmomsen uvedkommende i henhold til EU - praksis, som der henvises til under afsnittet " retsgrundlaget". Derudover bør det bemærkes, at skatteyder drevet forretningen agtsomt ved, at bl.a. hele tiden sikre sig, at sine underleverandører har været momsregistreret hos Erhvervsstyrelsen, jf. bilag 13.
Af bilaget fremgår en mailkorrespondance mellem skatteyder og [virksomhed6] IVS hvor skatteyder udtrykker sin bekymring overfor den manglende momsregistrering. Skatteyder har derfor handlet på linje med hvad man med rimelighed kan forvente af en almen forretningsdrivende her i landet. Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timeseddeler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 14.
[virksomhed16] IVS [...15]
[virksomhed16] IVS er stiftet den 18. december 2018 af [person14]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 15.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 91.200 kr. for rengøring og medarbejder i maj 2019.
Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timeseddeler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 16.
[virksomhed17] ApS [...15]
[virksomhed17] ApS er stiftet den 29. december 2017 af [virksomhed21] ApS, [...16]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 17.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 151.950 kr. for rengøring og desinfektion for oktober - november 2021.
Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
[virksomhed9] [...8]
[virksomhed9] er stiftet d. 1. august 2017 af [person15]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 18.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 471.350 kr. for rengøring og vikarmedarbejder for september - december 2019 og maj 2020.
Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timeseddeler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 19.
[virksomhed10] [...9]
[virksomhed10] er stiftet d. 3. september 2019 og den fulde ansvarlig deltager er [person16]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 20.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 278.600 kr. for rengøring, vask og desinficering februar - april 2020.
Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
I forhold til denne underleverandør fremlægges der dokumentation af samarbejdet i form af samarbejdskontrakt og timeseddel som bilag 21.
[virksomhed11] [...10]
[virksomhed11] er stiftet d. 26. juni 2019 og den fulde ansvarlig deltager er [person17]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 22.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 278.600 kr. for rengøring, vask og desinficering februar - april 2020.
Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timesedler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 23.
[virksomhed12] [...11]
[virksomhed12] er stiftet d. 15. september 2010 og den fulde ansvarlige deltager er [person3]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 24.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 780.455 kr. for rengøring, desinficering og sterile masker i perioden september, oktober, november, december 2020 og januar - juni 2021.
Desuden fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Endvidere fremlægges samarbejdsaftaler og timesedler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 25.
ANBRINGENDER
Til støtte for den nedlagte påstand gøres det for så vidt angår forhøjelsen af skatteyders momstilsvar overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at nægte skatteyder fradrag for købsmoms vedrørende virksomhedens udgifter til sine samarbejdspartnere, da de fakturerede ydelser er betalt, som det fremgår af kontoudtogene.
Derfor er der ikke grundlag for at nægte fradrag for købsmoms i medfør af momslovens § 37 under henvisning til momsbekendtgørelsens § 57, ligesom der ikke i øvrigt er grundlag for at rejse tvivl om fakturaernes realitet.
Retsgrundlaget
(...)
Det gøres gældende, at der ikke er grundlag for at nægte fradrag for købsmoms for udgifter til de omhandlende samarbejdspartnere, idet det er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at underleverandørerne har udført arbejde for Selskabet.
Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at en virksomhed, der er momsregistreret, kan få momsfradrag. Skatteyder er en registreret virksomhed og opfylder derfor kravet i momslovens § 37.
Som beskrevet ovenfor gælder der dog en række yderligere dokumentationskrav for at opnå fradrag for købsmoms. Disse dokumentationskrav er opstillet for at sikre, at der reelt sker en levering mod vederlag.
Det følger af momsbekendtgørelses § 57, at en faktura skal indeholde både udstedelsesdato, fortløbende nummerering og omfanget og arten af de leverede ydelser m.v. Det gøres gældende, at de fremlagte fakturaer opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 57.
Såfremt Skattestyrelsen måtte gøre gældende, at fakturakravene ikke fuldt ud opfylder kravene i momsbekendtgørelsen, henvises til praksis fra EU-Domstolen, hvoraf det fremgår, at de enkelte fakturakrav vægter forskelligt. Det er således muligt løfte bevisbyrden for fradrag for købsmoms, såfremt det er de mindre vægtige fakturakrav, der ikke er opfyldt.
De særligt vægtige krav er kravet om identifikation af "den person, der har udstedt disse fakturaer, og arten af de leverede tjenesteydelser", jf. eksempelvis præmis 38 i sag C-438/09, Boguslaw Juliusz Dankowski. Det er således disse krav, der er bedst egnet til at sandsynliggøre opfyldelse af formålet med momssystemsdirektivet.
I nærværende sag fremgår det klart af fakturaerne, at de er udstedt af underleverandøren til Skatteyder. Dette er udtrykkeligt anført i samtlige af fakturaerne udstedt af de pågældende underleverandører.
Af fakturaerne fremgår det ligeledes, tydeligt, hvad selskaberne har leveret til Selskabet.
De to vægtigste krav ifølge EU-Domstolen er således opfyldt. Det er i den forbindelse væsentligt at bemærke, at oplysninger i de omtvistede fakturaer i f.eks. byretssagen i SKM2016.509 også var angivet meget sparsomt, men alligevel formåede sagsøger bl.a. igennem vidneforklaringer at løftede bevisbyrden for, at der var leveret en afgiftspligtig ydelse i henhold til fakturaerne.
Det er ved vurderingen af nærværende sag væsentligt at se på hensynet bag momsbekendtgørelsens § 57. Betingelserne i momsbekendtgørelsens § 57 er således alene formelle krav, der er opstillet for at sikre, at der reelt er sket en levering af en ydelse mod betaling for ydelsen.
Kravene skal således ikke opfyldes for kravenes skyld, men fordi det skaber en større sandsynlighed for, at man kan være sikker på, at leveringerne bliver ydet, og der sker betaling for leveringen.
I nærværende sag er det således ubestridt, at de i sagen omtalte samarbejdspartnere har modtaget betaling fra Selskabet, hvilket også understøttes af Selskabets bankkontoudskrifter. Denne faktiske betaling må anses som en indikation af, at der er realitet bag fakturaerne med underleverandørerne.
På baggrund af det ovenfor anførte gøres det sammenfattende gældende, at Skattestyrelsen ikke har grundlag for at nægte fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, idet det er godtgjort, at skatteyder har fået leveret ydelserne, idet omfang det fremgår af fakturaerne."
Virksomhedens repræsentant er ikke kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse af 27. september 2024 og Skatteankestyrelsens indstilling.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter til 11 underleverandører med i alt 347.130 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. marts 2021. Nægtelsen skyldes, at Skattestyrelsen har anset virksomhedens fakturaer fra underleverandørerne for ikke at være reelle.
Retsgrundlaget
Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):
"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.
Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er
1) | afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden, |
..."
Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168 og artikel 178 til 179.
Af dagældende § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 fremgår følgende:
"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. "
Momsbekendtgørelsens kapitel 12 indeholder en række fakturakrav. I bekendtgørelsens dagældende § 58, stk. 1, er fastsat de nærmere krav til fakturaens indhold:
"Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:
1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales."
EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.
Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.
Såfremt fakturaerne ikke opfylder de forskriftsmæssige krav om angivelse af ydelsernes art og omfang, foreligger der unormale forhold, hvorefter virksomheden pålægges en skærpet bevisbyrde for, at der har foreligget et underleverandørforhold med heraf følgende fradragsret, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1, og 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, fremgår følgende:
"§ 31.Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.
(...)
§ 32.Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:
(...)
3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
(...)
Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor."
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Fakturaerne indeholder ikke de forskriftsmæssige oplysninger i dagældende momsbekendtgørelse § 58, stk. 1, nr. 5 og 6, herunder konkrete oplysninger om omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom fakturaerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om de udførte opgaver, og hvor og hvornår arbejdet er udført.
Der påhviler derfor virksomheden en skærpet bevisbyrde for, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer.
Størstedelen af underleverandørerne har ikke været registreret med ansatte på fakturatidspunktet og er i mange tilfælde gået konkurs. Hertil har underleverandørerne været registreret med branchekoder, der er uoverensstemmende med de fakturerede ydelser, ligesom flere af fakturaerne er betalt af virksomheden efter den angivne forfaldsdato. Der er ikke fremlagt rykkerskrivelser i forbindelse med de sene betalinger.
Under disse omstændigheder finder retten, at virksomheden ikke har løftet den skærpede bevisbyrde for, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Virksomheden har således ikke dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer. Retten finder, at der samlet set er tale om så usædvanlige omstændigheder, at de indsendte fakturaer ikke kan anses for at være reelle.
De fremlagte samarbejdsaftaler mellem virksomheden og underleverandørerne viser ikke, at der har været reelle underleverandørforhold. Retten har lagt vægt på, at samarbejdsaftalerne er generelt udformet og ikke specificerer hvilke arbejdsopgaver, der skal varetages, herunder omfanget heraf. Endvidere er samarbejdsaftalerne ikke underskrevet.
De fremlagte timesedler med tilhørende legitimationsoplysninger kan endvidere ikke føre til et andet resultat. Retten har lagt vægt på, at flere af navnene på timesedlerne er uoverensstemmende med de tilsendte legitimationsoplysninger, ligesom det er oplyst, at personer, der ifølge virksomheden har udført arbejde, har været udrejst af landet på tidspunktet for arbejdets udførsel. Oplysningerne fra timesedlerne er i øvrigt ikke dokumenteret på anden vis.
Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, udgør ikke i sig selv dokumentation for, at leveringer af ydelser har fundet sted, hvorfor dette heller ikke kan føre til et andet resultat, jf. førnævnte SKM2023.213.ØLR.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.
Formalitet
I 2019, 2020 og 2021 skulle virksomheden angive og afregne moms kvartalsvis. For afgiftsperioderne i 2019 skulle virksomheden ifølge momslovens § 57, stk. 3, indberette moms senest 1. juni 2019, 1. september 2019, 1. december 2019 og 1. marts 2020. For afgiftsperioderne i 2020 skulle virksomheden, jf. lov nr. 211 af 17. marts 2020 med senere ændringer om udskydelse af angivelsesfrister i forbindelse med Covid-19 indberette moms senest 1. september 2020 og 1. marts 2021. For afgiftsperioden 1. kvartal 2021 skulle virksomheden indberette moms senest 1. juni 2021.
Fristen for at varsle en ændring af momstilsvaret for 1.- 4. kvartal 2019, jf. skatteforvaltningslovens § 31, udløb således henholdsvis den 1. juni 2022, 1. september 2022, 1. december 2022 og 1. marts 2023.
Skattestyrelsen har ved forslag til afgørelse af 19. juli 2023 og den påklagede afgørelse af 4. december 2023 med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, sammenholdt med stk. 2, genoptaget virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2019 uden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, hvorfor spørgsmålet om genoptagelse skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
Afgiftsperioderne 1. kvartal 2020 til og med 1. kvartal 2021 er således genoptaget indenfor de ordinære frister, da fristerne for at genoptage disse perioder ligger senere end den 19. juli 2023, hvor Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse.
Landsskatteretten finder, at virksomhedens angivelse af uberettigede fradrag for købsmoms vedrørende betalinger til underleverandører, som ikke er anset at dække over reelle leverancer, kan tilregnes virksomheden som mindst groft uagtsomt.
Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er dermed opfyldt.
Retten finder, at 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt. Retten har ved herved lagt vægt på, at Skattestyrelsen har modtaget regnskabsmateriale bestående af saldobalancer, kontospecifikationer, bankkontoudtog, fakturaer samt samarbejdsaftaler henholdsvis den 5. april 2023 og 12. april 2023, og mindre end 6 måneder herefter har fremsendt forslag til afgørelse.
Retten bemærker, at Skattestyrelsens udsendelse af forslag til afgørelse skete den 19. juli 2023, og at afgørelsen er dateret den 4. december 2023. Kendelsesfristen på 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., er derfor ikke umiddelbart overholdt.
Skattestyrelsen imødekom imidlertid virksomhedens anmodning om fristforlængelse den 14. september 2023 og den 16. oktober 2023, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 3. pkt., således at fristen for at udsende afgørelse blev forlænget til senest den 13. december 2023.
Da afgørelsen blev udsendt den 4. december 2023, er fristen dermed overholdt.
Landsskatteretten finder således, at det er med rette, at Skattestyrelsen har genoptaget virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2019 ekstraordinært.