Kendelse af 15-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 19-05-2025

Journalnr. 23-0104552

Skattestyrelsen har afvist klagerens anmodning om at blive omfattet af kildeskattelovens §§ 48 E-F i indkomståret 2023.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren var ansat hos [virksomhed1] A/S fra den 23. februar 2010 til den 31. oktober 2012, hvor hans indkomst blev beskattet efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Klageren modtog derudover en lump-sum i marts måned 2013, som var relateret til klagerens ansættelse hos og fratræden fra [virksomhed1] A/S, og som også blev beskattet efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Det fremgår af klagerens årsopgørelser for 2013 og 2014 af henholdsvis 24. november 2014, 6. marts 2015 og 9. november 2015, at klageren var fuldt skattepligtig til Danmark i disse indkomstår.

Klagerens arbejdsgiver [virksomhed2] A/S anmodede den 8. december 2022 om at registrere klageren på forskerskatteordningen fra 2. januar 2023, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har afslået klagerens anmodning om at blive omfattet af kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført:

"[...]

Du kan ikke blive registreret som omfattet af kildeskattelovens §§ 48 E-F (forskerskatteordningen for forskere og højtlønnet). Reglen i kildeskattelovens § 48 E stk. 3, nr. 1 om, at man ikke må have været skattepligtig til Danmark inden for de seneste 10 år er ikke opfyldt.

Din løn skal beskattes efter de almindelige danske skatteregler.

Indledning

Din arbejdsgiver [virksomhed2] A/S v/ [person1] har den 8. december 2022 anmodet om, at du bliver beskattet efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F fra 2. januar 2023 for ansættelse ved [virksomhed2] A/S. Skattestyrelsen mener ikke, at du opfylder betingelserne for at kunne anvende forskerskatteordningen.

1. Sagsfremstilling og begrundelse

For at kunne anvende forskerskatteordningen er der opstillet en række objektive kriterier, der skal være opfyldt.

Et af kriterierne for at kunne anvende forskerskatteordningen er, at man skal opfylde betingelsen om, at man ikke må have været skattepligtig til Danmark efter de almindelige danske skatteregler inden for de seneste 10 år forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse.

[...]

1.3. Dine bemærkninger

Tidligere modtaget indsigelse fra [virksomhed3], i forbindelse med tidligere fremsendt forslag til afgørelse af 14. december 2022, er blevet behandlet i sagen om ekstraordinær genoptagelse. Indsigelsen er derfor ikke behandlet/kommenteret i denne sag.

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Ved vurdering af om beskatning kan ske efter kildeskattelovens §§ 48 E-F, må du ikke inden for de seneste 10 forud for ansættelsen have været skattepligtig til Danmark efter de almindelig danske skatteregler. Se kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1.

For 2010 til 2013 er du blevet beskattet efter reglerne i forskerskatteordningen. Tidligere perioder, hvor beskatning er sket efter reglerne i forskerskatteordningen, kan der ses bort fra ved vurdering af om der tidligere har været skattepligt til Danmark inden for de seneste 10 år forud for ansættelsens start 2. januar 2023.

Du har stået registreret som fuld skattepligtig til Danmark i henhold til de almindelige danske skatteregler i hele 2014. Du har ikke modtaget lønindkomst eller anden indkomst i 2014, hvor du har været fuld skattepligtig til Danmark ifølge Skattestyrelsens oplysninger. Du har modtaget en årsopgørelse for 2014, hvor det fremgår, at du ikke er blevet beskattet af nogen indkomst, og hvor du står registeret som fuldt skattepligtig til Danmark. Årsopgørelsen er ikke påklaget og du har ikke bedt om genoptagelse af skatteansættelsen. Årsopgørelsen udgør den gældende skatteansættelse, og der kan ikke ses bort fra denne.

For 2015 er du registreret som begrænset skattepligtig, men du har ikke modtaget lønindkomst eller anden indkomst, som du er blevet beskattet af. Der kan ses bort fra tidligere perioder med begrænset skattepligt, hvor der ikke er sket beskatning af nogen indkomst. For dig gør det sig gældende i 2015.

I indkomstårene 2014 og 2015 står du registeret som henholdsvis fuld skattepligtig i 2014 og begrænset skattepligtig i 2015, og har ikke længere indkomst fra [virksomhed1] A/S, hvorfor du i disse år ikke faktisk er blevet beskattet under forskerskatteordningen. Der kan derfor ikke ses bort fra disse indkomstår, selv om der har været en aktiv registrering på forskerskatteordningen hos Skattestyrelsen. Ved ansættelsesophør hos [virksomhed1] A/S skulle du have henvendt dig til Skattestyrelsen med henblik på at få registreringen på forskerskatteordningen ophørt. Dette er ikke sket. Der kan dog ses bort fra tidligere perioder med begrænset skattepligt, hvor det ikke er sket beskatning af nogen indkomst, hvilket gør sig gældende i 2015 jf. ovenfor.

I henhold til SKM.2020.87.LSR, SKM.2020.407.LSR, SKM.2022.441.ØLR samt SKM.2022.528.ØLR kan der ikke ses bort fra de gældende skatteansættelser. Da du har været fuld skattepligtig til Danmark i hele 2014, opfylder du derfor ikke reglen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1 om, at man ikke må have været skattepligtig til Danmark inden for de seneste 10 år forud for ansættelsesstart.

[virksomhed3] har anmodet om ekstraordinær genoptagelse af din skatteansættelse for 2014. Der er givet afslag på anmodningen, og du er derfor fortsat registreret som fuld skattepligtig til Danmark i 2014. Skattestyrelsen fastholder, at du ikke kan blive registreret på forskerskatteordningen, da du har været tidligere skattepligtig til Danmark efter de almindelige danske skatteregler inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen.

Konklusion og afgørelse

Du kan efter Skattestyrelsens opfattelse ikke omfattes af reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F, da du har været skattepligtig til Danmark efter de almindelig danske skatteregler inden for de seneste 10 år forud for ansættelsens start 2. januar 2023 ved [virksomhed2] A/S.

Det betyder, at du skal beskattes efter de almindelige danske skatteregler.

[...]"

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 7. december 2023 udtalt:

"[...]

Kort om betingelserne i kildeskattelovens § 48 E

Bestemmelserne i §§ 48 E-F i kildeskatteloven regulerer den ordning som i folkemunde kaldes forskerskatteordningen eller bruttoskatteordningen for forskere og højtlønnede medarbejdere.

Personer som opfylder betingelserne i samme lovs § 48 E, kan beskattes efter bestemmelserne i § 48 F, med en særlig begunstigende skat på 27 % af A-indkomsten, fra den arbejdsgiver omfattet af § 48 E, stk. 1.

Betingelserne i kildeskattelovens § 48 E er objektive og der er ingen dispensationsmuligheder. Dette følger af gældende ret, som nævnt i bemærkningerne til lovforslag 162 2007/2 fremsat den 28. marts 2008:

"2. Gældende ret.

Den særlige skatteordning kan anvendes af enhver, der opfylder en række objektivt fastsatte betingelser. Der er ingen branchemæssige begrænsninger og ingen krav om statsborgerskabsforhold. Der er ingen dispensationsmuligheder i ordningen og intet skønselement. Enten opfylder man betingelserne, eller også gør man det ikke" (vores understregning).

I denne klagesag er den følgende betingelse relevant:

"Stk. 3. Det er en betingelse for anvendelse af stk. 1, at

1) Den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtige efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 4, 7 eller 9-27, eller stk. 2, jf. dog stk. 5 og 6"

Skattestyrelsen bedes vurdere anmodninger om forskerbeskatning på et objektivt grundlag, ud fra de gældende skatteansættelser og ikke på grundlag af dispensationer eller øvrige skøn af faktiske omstændigheder.

Skattestyrelsens bemærkninger

Skattestyrelsen har henvist til ovenstående betingelser som grundlag for, at der ikke har kunnet ske registrering på forskerskatteordningen.

Vi har desuden henvist til, at der tidligere har været søgt om ekstraordinær genoptagelse jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, hvilket er nægtet i afgørelse af 17. oktober 2023. Denne afgørelse er ligeledes klaget til Skatteankenævnet. Hvis der gives medhold i denne klage om, at borger skal være ej skattepligtig til Danmark i 2014, vil Skattestyrelsen efterfølgende kunne foretage registrering på forskerskatteordningen som følge heraf.

Skattestyrelsen fastholder med baggrund i ovenstående sin afgørelse af den 17. november 2023. Skulle advokat eller borger komme med flere anbringender, ønsker Skattestyrelsen muligheden for at kommentere på disse.

[...]"

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at klagerens indkomst skal beskattes efter kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Som begrundelse er anført:

'"[...]

SAGENS TEMA:

Det påklagede afslag på beskatning efter kildeskattelovens § 48 E-F er begrundet i, at vores klient i 2014 er blevet ansat som fuldt skattepligtig til Danmark, og der er i det her påklagede afslag henvist til, at Skattestyrelsen ved afgørelse af 17. oktober 2023 har afslået at genoptage skatteansættelsen for 2014.

Skattestyrelsens afgørelse af 17. oktober 2023 om afslag på genoptagelse af skatteansættelsen for 2014 er den 17. november 2023 påklaget til Skatteankestyrelsen med påstand om, at Skattestyrelsen skal pålægges at genoptage skatteansættelsen for 2014.

Der henvises for baggrunden herfor i det hele til den nævnte klage af 17. november 2023.

Hvis Skattestyrelsen som følge af den ovenfor nævnte klage pålægges at genoptage skatteansættelsen for 2014, så skal Skattestyrelsen tillige pålægges at genoptage behandlingen af vores anmodning om beskatning efter kildeskattelovens § 48 E-F, idet der i så fald ved genbehandlingen af anmodningen skal tages højde for den ændrede skatteansættelse for 2014.

Vi anmoder som følge heraf om, at nærværende klage og klagen af 17. november 2023 over afslaget på genoptagelse af vores klients skatteansættelse for 2014 sambehandles.

Vi forbeholder os for god ordens skyld senere at argumentere for, at den her påklagede afgørelse om afslag på beskatning efter kildeskattelovens § 48 E-F skal ændres, selvom der ikke er grundlag for at imødekomme vores klage over afslaget på genoptagelse af skatteansættelsen for 2014.

VIDERE PROCES:

Vi anmoder som ovenfor nævnt om, at nærværende klage behandles i sammenhæng med vores klage af 17. november 2023 over, at Skattestyrelsen har afslået at genoptage vores klients skatteansættelse for 2014.

Vi anmoder endvidere om at blive løbende orienteret om oplysninger og udtalelser, der under sagens behandling indhentes fra andre myndigheder. Anmodningen omfatter også de udtalelser, der under sagens behandling måtte blive indhentet fra Skattestyrelsen.

[...]"

Retsmøde

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"[...]

Skattestyrelsens vurdering

Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling som helhed.

Faktiske forhold

Klagerens arbejdsgiver [virksomhed2] A/S har den 8. december 2022 anmodet om, at klageren beskattes efter reglerne i kildeskattelovens (herefter KSL) §§ 48 E-F fra 2. januar 2023.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse dateret 14. december 2022 afvist klagerens anmodning.

Materielt

Skattestyrelsen har i den sammenholdte klagesag fundet, at der ikke kan ske genoptagelse af klagerens skatteansættelse af indkomståret 2014, hvorfor klageren anses for fuldt skattepligtig til Danmark for dette indkomstår.

På dette grundlag finder Skattestyrelsen ikke, at klageren opfylder betingelsen i KSL § 48 E, stk. 1, nr. 3 om, at klageren ikke må være skattepligtig til Danmark de seneste 10 år forud for klagerens ansættelse pr. 2. januar 2023.

Skattestyrelsen finder forsat ikke klageren kan omfattes af forskerskatteordningen jf. KSL §§ 48 E-F.

[...]"

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse

Klagerens repræsentant har den 12. december 2024 følgende bemærkninger til sagsfremstillingen:

"[...]

2. For så vidt angår forslaget om stadfæstelse af afslaget på beskatning efter kildeskattelovens § 48 E-F (SANST's sagsnr. 23-0104552)

Skatteankestyrelsen har som begrundelse for indstillingen om at stadfæste afslaget på beskatning efter de særlige regler i kildeskattelovens § 48 E-F anført:

Det fremgår af klagerens årsopgørelse for 2014, at klageren var fuldt skattepligtig dette indkomstår.

Årsopgørelserne er gyldige forvaltningsafgørelser, som må lægges til grund, når det skal afgøres, om klageren "har været skattepligtig" til Danmark som nævnt i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1. Retten henviser til ovennævnte Højesteretsdom.

Landsskatteretten finder herefter, at klageren ikke opfylder betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 1, nr. 3, om ikke at have været fuldt skattepligtig til Danmark de seneste 10 år forud for ansættelsen. Klageren kan derfor ikke beskattes efter kildeskattelovens §§ 48E og F ved sin ansættelse ved [virksomhed2] A/S pr. 2. januar 2023.

Det bemærkes, at Landsskatteretten ved afgørelse af dags dato i den sammenholdte sag, som vedrører spørgsmålet om ekstraordinær genoptagelse, har stadfæstet Skattestyrelsens afslag på at genoptage skatteansættelsen ekstraordinært for indkomståret 2014.

Vi er enige med Skatteankestyrelsen så langt, som at den eneste hindring for, at klageren fra sin ansættelse ved [virksomhed2] A/S kan beskattes af de særlige regler i kildeskattelovens § 48 E-F, er klagerens skatteansættelse for 2014.

Vi fastholder imidlertid, at skatteansættelsen for 2014 skal genoptages, jf. vores bemærkninger i den sammenholdte sag.

Vi fastholder derfor også, at afslaget på beskatning efter forskerordningen er givet på fejlagtigt grundlag (skal hjemvises til Skattestyrelsen til fornyet behandling i forlængelse af, at Skattestyrelsen pålægges at genoptage klagerens skatteansættelse for 2014).

3. Sagens videre forløb

Vi skal opfordre til, at Skatteankestyrelsen forholder sig til det ovenfor anførte, før sagerne forelægges til retsmødebehandling, idet der reelt ikke på nuværende tidspunkt er taget stilling til vores anbringender.

Vi anmoder fortsat om at få lejlighed til at forelægge vores synspunkter over for Landsskatterettens medlemmer ved et retsmøde, hvis sagerne ikke ved skriftlig votering kan afgøres i overensstemmelse med det af os påståede (pålæg om genoptagelse af skatteansættelsen for 2014 og hjemvisning).

Vi er selvsagt til rådighed, hvis Skatteankestyrelsen eller retsformanden eller Landsskatterettens medlemmer har behov for yderligere oplysninger fra os.

[...]"

Klagerens repræsentant har den 17. januar 2025 fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:

"[...]

Vi har modtaget Skatteankestyrelsens breve med Skattestyrelsens bemærkninger til Skat teankestyrelsens foreløbige vurderinger af de ovenfor nævnte sager.

Det fremgår af Skattestyrelsens udtalelser, at Skatteankestyrelsens foreløbige vurderinger er fremsendt til Skattestyrelsen den 18. december 2024, dvs. efter at vi afgav bemærkninger til sidstnævnte.

Det fremgår tillige, at de foreløbige vurderinger, der er fremsendt til Skattestyrelsen, er Skatteankestyrelsens foreløbige vurderinger af 26. november 2024, som vi afgav bemærkninger til den 12. december 2024.

Vi må derfor lægge til grund, at vores bemærkninger til de foreløbige vurderinger fra Skatteankestyrelsen, er blevet fremsendt til Skattestyrelsen sammen med Skatteankestyrelsens foreløbige vurderinger, og at Skatteankestyrelsen har fundet, at vores bemærkninger ikke medfører behov for ændring eller justering af de foreløbige indstillinger af 26. november 2024, som vi har afgivet bemærkninger til.

Vi må imidlertid fastholde, at Skatteankestyrelsens foreløbige indstilling i genoptagelsessagen er behæftet med den væsentlige mangel, at det ikke af indstillingen fremgår, hvil ken meddelelse vores klient efter Skatteankestyrelsens opfattelse har været forpligtet til at afgive til Skattestyrelsen den 24. oktober 2014 og med hvilken hjemmel dette er antaget af Skatteankestyrelsen.

Vi gør endvidere gældende, at Skattestyrelsens begrundelse for Skattestyrelsens indstilling er mangelfuld, da Skattestyrelsen godt nok har henvist til det korrekte regelsæt (bekendtgørelse nr. 1044 af 18. november 2012), men ikke har angivet, hvilken hjemmel i dette regelsæt der medfører, at vores klient efter Skattestyrelsens opfattelse har været forpligtet til i oktober 2024 at meddele fraflytning/ophør af fuld skattepligt til Skattestyrelsen.

Det er ærgerligt, når henses til, at vi allerede i vores bemærkninger af 12. december 2024 udtrykkeligt har påpeget, at da Skattestyrelsen ikke pr. 24. oktober 2014 havde meddelt vores klient, at vores klient ikke længere af Skattestyrelsen var anset som skattemæssigt hjemmehørende i Frankrig og dermed udelukkende begrænset skattepligtig til Danmark, var vores klient ikke pr. 24. oktober 2014 underlagt en forpligtelse til at meddele Skattestyrelsen, at han fortsat var skattemæssigt hjemmehørende i Frankrig, ikke til Danmark, og dermed udelukkende begrænset skattepligtig til Danmark. Der henvises i det hele til vores bemærkninger af 12. december 2024, herunder særligt til indholdet af og formålet med § 11 i bekendtgørelse nr. 1044 af 18. november 2012.

Vi kan kun (igen) opfordre til, at Skatteankestyrelsen, og nu også Skattestyrelsen, præciserer, hvilken meddelelse vores klient efter Skatteankestyrelsens og Skattestyrelsens opfattelse har været forpligtet til at sende til Skattestyrelsen, og i henhold til hvilke regler denne forpligtelse efter styrelsernes opfattelse har eksisteret.

Vi fastholder i øvrigt i det hele vores bemærkninger af 12. december 2024.

Vi fastholder herunder, at Skattestyrelsen (først) med 2014-ansættelsen, der er blevet udsendt af Skattestyrelsen i 2015, er sket en ændring af vurderingen af vores klients subjektive skattepligt til Danmark fra udelukkende begrænset skattepligt til Danmark til fuld skattepligt til Danmark, udelukkende som følge af, at vores klient har opgivet sin hidtidige udelukkende administrative adresse i Danmark, og ikke sin bopæl i Frankrig.

Vi fastholder også, at denne ændring ikke har kunnet foretages af Skattestyrelsen uden forudgående partshøring af vores klient over de oplysninger, der har foranlediget, at Skattestyrelsen har ændret sin vurdering af vores klients subjektive skattepligt til Danmark.

Vi bemærker i øvrigt, at det af de nu fremsendte udtalelser fra Skattestyrelsen fremgår, at Skattestyrelsen (også) er enig i, at den eneste årsag, der er til, at afslag på beskatning efter forskerskatteordningen indstilles stadfæstet og ikke hjemvist til Skattestyrelsen til fornyet behandling, er indstillingerne om, at der ikke skal ske genoptagelse af Skatteansættelsen for 2014.

Vi fastholder anmodningerne om retsmøde i sagerne.

Vi bemærker i den forbindelse, at det vil være en fordel for alle (muliggøre korrekt fokus under retsmødet), hvis Skatteankestyrelsen og Skattestyrelsen vil have den ulejlighed forud for forberedelsen af retsmødet at præcisere, hvilke bestemmelser i bekendtgørelse 1044 af 18. november 2024 der efter styrelsernes opfattelse medfører, at vores klient, der ikke var anset som tilflyttet Danmark, da han opgav sin administrative adresse her, havde pligt til at melde fraflytning til Skattestyrelsen, da han opgav den nævnte adresse.

[...]"

Indlæg under retsmødet

Klagerens repræsentant nedlagde påstand om ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2014 samt beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmødet. Repræsentanten gjorde gældende, at klageren ikke havde været forpligtet til at oplyse skat om udrejse fra Danmark, da han ikke på dette tidspunkt var registreret som fuldt skattepligtigt. Repræsentanten henviste til § 11 i bekendtgørelse nr. 1044 af 18. november 2012.

Adspurgt om, hvornår klagerens ansættelse i Danmark startede, bekræftede klagerens repræsentant, at ansættelsen startede den 2. januar 2023. Adspurgt om, hvorfor der ikke var klaget over indkomståret 2013, anførte repræsentanten, at 2013 ikke betyder noget for 10-års-fristen, idet klageren blev beskattet efter forskerskatteordningen i 2013.

Skatteforvaltningen fastholdt i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om klageren opfylder betingelserne for at blive beskattet efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F. Spørgsmålet er nærmere, om klageren opfylder betingelsen i lovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, hvorefter den skattepligtige ikke må have været fuldt skattepligtig til Danmark i 10 år forud ansættelsen.

Retsgrundlaget

Det følger af kildeskattelovens § 48 E, stk. 1:

"Personer, som bliver skattepligtige efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold hos en arbejdsgiver, som er omfattet af § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 4, selskabsskattelovens § 1, § 2, stk. 1, litra a, eller § 3, fondsbeskatningslovens § 1 eller dødsboskattelovens § 1, kan vælge at blive beskattet af vederlag i penge, jf. § 43, stk. 1, efter § 48 F. [...]"

Af kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, følger:

"Det er en betingelse for anvendelsen af stk. 1, at

1) den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-27, eller stk. 2, jf. dog stk. 5 og 6. [...]"

I dom af 24. februar 2024 (SKM 2024.149.HR) har Højesteret udtalt:

"[...] årsopgørelser er gyldige forvaltningsafgørelser, som må lægges til grund, når det skal afgøres, om A "har været skattepligtig" til Danmark som nævnt i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1. At skattemyndighederne for indkomståret 2011 på egen foranledning meddelte A, at han ikke længere var skattepligtig, ændrer ikke ved, at han som nævnt var fuldt skattepligtig til Danmark for indkomstårene 2006-2010[...]"

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Forskere og højtlønnede personer, der opfylder betingelserne i kildeskattelovens § 48 E kan vælge at blive beskattet efter reglerne i kildeskattelovens § 48 F (forskerskatteordningen).

For at blive omfattet af denne beskatning er det en betingelse, at den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-29, eller stk. 2, jf. dog stk. 5, jf. kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1.

Klageren har søgt om at blive omfattet af forskerskatteordningen fra 2. januar 2023.

Det fremgår af klagerens årsopgørelse for 2014, at klageren var fuldt skattepligtig til Danmark for dette indkomstår.

Årsopgørelserne er gyldige forvaltningsafgørelser, som må lægges til grund, når det skal afgøres, om klageren har været skattepligtig til Danmark som nævnt i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1. Landsskatteretten henviser til ovennævnte højesteretsdom.

Landsskatteretten finder herefter, at klageren ikke opfylder betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 1, nr. 3, om ikke at have været fuldt skattepligtig til Danmark de seneste 10 år forud for ansættelsen. Klageren kan derfor ikke beskattes efter kildeskattelovens §§ 48 E og F ved sin ansættelse ved [virksomhed2] A/S pr. 2. januar 2023.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.

Det bemærkes, at Landsskatteretten ved afgørelse i den sammenholdte sag, som vedrører spørgsmålet om ekstraordinær genoptagelse, har stadfæstet Skattestyrelsens afslag på at genoptage skatteansættelsen ekstraordinært for indkomståret 2014.