Kendelse af 28-03-2025 - indlagt i TaxCons database den 02-05-2025

Journalnr. 23-0102986

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2018

Personlig indkomst

Kapitalindkomst

Nettotab på handel med finansielle kontrakter

1.032.528 kr.

455 kr.

172.048 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Stadfæstelse

Stadfæstelse

Indkomståret 2019

Personlig indkomst

Kapitalindkomst

Aktieindkomst

Nettotab på handel med finansielle kontrakter

44.564 kr.

3.783 kr.

9.919 kr.

489.004 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Stadfæstelse

Stadfæstelse

Stadfæstelse

Indkomståret 2020

Kapitalindkomst

Nettotab på handel med finansielle kontrakter

15 kr.

837 kr.

0 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren har i indkomstårene 2018-2020 været registreret som ejer af konto [...26] hos [finans1], Storbritannien.

Klageren har oplyst til Skattestyrelsen, at det er ham, der har oprettet kontoen, men at det er familiemedlemmer og andre i USA, der har anvendt kontoen.

Det fremgår af "Activity Statement" for 2018-2020, at der er indsat og hævet følgende beløb på klagerens konto hos [finans1]:

Indsætninger

Dato

Beløb (USD)

2018-10-30

5.000

2018-11-01

30.000

2018-11-02

30.000

2018-11-06

30.000

2018-11-19

63.000

2019-12-17

5.900

I alt

163.900

Hævninger

Dato

Beløb (USD)

2019-08-05

6.000

2019-08-29

2.000

2019-09-26

4.000

2019-10-18

500

2019-10-29

4.000

2019-11-27

4.000

2020-01-02

25.340

2020-01-21

80

I alt

45.920

De samlede indsætninger udgør i alt 1.072.092 kr. for indkomstårene 2018 og 2019.

For samtlige hævninger og indsætninger fremgår det af transaktionsnotaer, at beløbene stammer fra og er tilgået en konto hos [finans2], ABA Routing nr. [...77], kontonummer [...49]. Den pågældende konto hos [finans2] var registreret som tilhørende selskabet [virksomhed1] LLC med [person1] som registreret underskriver.

Klagerens repræsentant har fremlagt checks, der er udstedt til [virksomhed1] LLC og tilgået selskabets konto hos [finans2]. Checksene er udstedt af forskellige personer. Selskabet har ifølge repræsentanten videreoverført beløbene til klagerens konto hos [finans1]. Der fremgår følgende beløb og dato af checksene:

Dato

Beløb (USD)

Angivet navn

2018-10-15

2.000

-

2018-10-22

2.000

[person2]

2018-11-02

30.000

[person3]

2018-11-15

60.000

[person4]

2018-11-28

600

-

Der er endvidere fremlagt kontoudskrifter for [virksomhed1] LLC's konto hos [finans2], der dokumenterer overførslerne til klagerens konto hos [finans1].

Repræsentanten har i et indlæg af 17. juli 2023 oplyst til Skattestyrelsen, at klageren oprettede en konto hos [finans1] med henblik på at foretage investering, at hans egne indbetalte midler blev tabt, samt at klageren ikke efterfølgende har anvendt kontoen hos [finans1]. Supplerende har repræsentanten oplyst, at klageren på baggrund af Skattestyrelsens materialeindkaldelse den 2. august 2022 fandt ud af, at [person5] (klagerens fars søster) og andre, der alle er bosat i USA, har anvendt kontoen og herved foretaget samtlige omhandlende indbetalinger, handler og hævninger.

Repræsentanten har desuden fremsendt kopi af klagerens fars søsters kørekort og pas samt en erklæring af 6. juli 2023 om, at hun var indehaver af kontoen hos [finans2] med kontonummer [...49], at hun besluttede at lukke denne konto, samt at hun har foretaget indsætningerne på i alt 163.900 USD og hævninger for i alt 41.420 USD på klagerens konto hos [finans1] uden klagerens kendskab eller involvering.

Der er endvidere fremlagt et brev til [finans2] af 5. juli 2023, hvor banken anmodes om at bekræfte ovenstående oplysninger vedhæftet påtegning af notar [person6], [USA], hvoraf det bekræftes, at det er klagerens fars søster, der har underskrevet brevet.

Nærmere om transaktionerne på klagerens konto hos [finans1]

Det fremgår af "Activity Statement" for klagerens konto hos [finans1], at der i perioden 2018-2020 er foretaget shorthandel med aktier, modtaget nettorenteindtægter samt handlet med finansielle kontrakter og aktier.

Sagens forløb ved Skattestyrelsen

I perioden 2. august-11. oktober 2022 har klageren fremsendt materiale på baggrund af Skattestyrelsens materialeindkaldelser.

Den 16. november 2022 sendte Skattestyrelsen en materialeindkaldelse, hvor klageren blev anmodet om at redegøre for de indsatte beløb på sin konto hos [finans1].

Den 12. januar 2023 fremsendte klageren følgende bemærkninger til Skattestyrelsen:

"Grunden til at det har taget så lang tid at finde de her informationer er som jeg har skrevet fordi det ikke har været mig der har lavet de her trades. Det er dog mig der har oprettet Interactive kontoen, som er blevet brugt af familiemedlemmer/andre i USA, hvorfor jeg husker det hele meget svagt. Pengene er også blevet sat ind fra en amerikansk bankkonto og udbetalt til den samme konto i America. Pengene har aldrig været forbi DK og jeg har aldrig haft nogle af de her penge mellem hænderne eller i nogen af mine konti.

Pengene er kommet ind og ud af [finans1] fra denne konto:

[finans2]

ABA Routing number:

[...77]

Account number:

[...49]

Jeg har ikke adgang til kontoen og [finans2] kan ikke give mig et statement på kontoen, da den ikke er min.

Jeg har fået at vide at kontoen er lukket og der er ikke adgang til den længere.

Jeg har vedhæftet dokumentation på alle penge er kommet ud og ind på den samme amerikansk konto.

163.900 USD er blevet lagt ind på kontoen

41.420 USD er blevet taget ud af kontoen

Jeg går ud fra at differencen er de penge som er blevet tabt på [finans1].

Jeg håber de vedhæftede udskrifter fra [finans1] er nok til at redegøre for at jeg aldrig har haft noget med beløbet at gøre. For jeg ved virkelig ikke, hvad jeg ellers kan gøre."

Den 18. april 2023 udsendte Skattestyrelsen forslag til afgørelse i sagen.

Den 11. juli 2023 imødekom Skattestyrelsen en fristforlængelse for klagerens indtrådte repræsentant til fremsendelse af supplerende materiale og bemærkninger. Det blev samtidig aftalt, at Skattestyrelsens frist for at træffe afgørelse blev forlænget til den 7. september 2023.

Den 18. juli 2023 fremsendte repræsentanten sine endelige bemærkninger til Skattestyrelsens forslag.

Skattestyrelsen traf den påklagede afgørelse den 18. august 2023.

Skattestyrelsens afgørelse

For indkomståret 2018 har Skattestyrelsen forhøjet klagerens personlige indkomst med 1.032.528 kr., kapitalindkomst med 455 kr. samt opgjort nettotab på handel med finansielle kontrakter til 172.048 kr.

For indkomståret 2019 har Skattestyrelsen forhøjet klagerens personlige indkomst med 44.564 kr., kapitalindkomst med 3.783 kr., aktieindkomst med 9.919 kr. samt opgjort nettotab på handel med finansielle kontrakter til 489.004 kr.

For indkomståret 2020 har Skattestyrelsen forhøjet klagerens kapitalindkomst med 15 kr. samt opgjort nettotab på handel med finansielle kontrakter til 837 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"1. Indskud til finansiering af investering

(...)

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har modtaget dokumentation for [person5]s identitet i form af kopi af pas, kørekort og hendes redegørelse for forløbet samt en officiel bekræftelse på, at det er hende, der har underskrevet brevet til [finans2], hvor hun anmoder dem om at bekræfte ejerforholdet til kontonummer [...49].

Vi har ikke modtaget ekstern dokumentation, der underbygger eller bekræfter de oplysninger, der fremgår af brevet til banken og af den fremsendte erklæring fra [person5] "To whom it may concern".

Vi har heller ikke modtaget kopi af korrespondance, kontoudskrifter, kontoopgørelse eller lignende sendt fra [finans2] til [person5], ligesom vi heller ikke har modtaget oplysninger om baggrunden for, at hun har haft adgang til at investere og handle værdipapirer via din konto hos [finans1].

Som følge heraf mener vi ikke, at det materiale og de oplysninger vi har modtaget, er tilstrækkelig dokumentation for hvem der har været registreret som ejer af kontoen i [finans2] og for de forhold der i øvrigt ligger grund for transaktionerne på kontoen hos [finans1].

Da du står registreret som ejer af konto [...26] hos [finans1] anser vi fortsat de beløb, der er overført fra [finans2] og som er indsat på kontoen for at tilhøre dig, idet vi samtidig mener at du, i som følge af dit ejerskab til kontoen, har haft mulighed for at disponere over de indsatte beløb.

Vi fastholder derfor, at du er skattepligtig af de beløb, der registreret som indbetalinger/deposits på konto [...26] hos [finans1] i 2018 og 2019.

Vi har omregnet indbetalingerne i USD til DKK efter Nationalbankens officielle valutakurs pr. den dato, hvor det enkelte beløb er registreret som indbetaling/deposit hos [finans1], ifølge "Activity Statement" for 2018 og 2019.

I 2018 udgør det samlede beløb 1.032.528 DKK, der er opgjort således:

Dato

Beløb USD

Valutakurs

Beløb DKK

30-10-2018

5.000

656,12

32.806

31-10-2018

30.000

654,82

196.446

01-11-2018

30.000

653,44

196.032

05-11-2018

30.000

652,72

195.816

16-11-2018

63.000

653,06

411.428

I alt

158.000

1.032.528

I 2019 er der indsat 5.900 USD den 17. december, som vi har omregnet til 39.501 DKK ved anvendelse af Nationalbankens valutakurs på 669,51.

Ifølge statsskattelovens § 4, stk. 1, er du skattepligtig af alle indtægter, og det har ikke nogen betydning om de kommer fra Danmark eller fra udlandet.

Indtægter, der ikke omfattet af personskattelovens bestemmelser om kapitalindkomst skal medregnes ved opgørelsen af den personlige indkomst. Det står i personskattelovens § 3, stk. 1.

Vi har derfor forhøjet din personlige indkomst for 2018 med 1.032.528 DKK og med 39.501 DKK for 2019.

2. Gevinst/tab på shorthandel (aktielån)

(...)

Idet vi henviser til vores begrundelse i afsnit 1.4, fastholder vi, at det skattepligtige resultat af de shorthandlede aktier skal opgøres hos dig.

Ved gennemgang af dine aktiehandler i "Activity Statement" for 2018 og 2019 har du i en række tilfælde solgt et givet antal aktier i et bestemt selskab forud for det tidspunkt, hvor du har købt aktierne. Det har resulteret negative beholdninger.

Din ejertid for aktierne svinger i tidsintervaller fra få minutter for de aktier, du har ejet i kortest tid og op til ca. 30 dage for de aktier, du har ejet i længst tid. Da vi ikke har set på ejertiden for alle de aktier du har handlet, kan der være aktier, hvor ejertiden er længere.

Ud fra de generelle oplysninger, der fremgår af [finans1] hjemmeside (https://[...com]en/home.php) er det vores vurdering, at der er tale om handel med noterede aktier.

Aktielån/shorthandel er defineret ved, at låntager låner en post aktier optaget til handel på et reguleret marked af en långiver. Låntager opnår en ejers fulde råden over aktierne, og skal ved aftalens udløb tilbagelevere samme mængde aktier i samme fondskode til långiver. Se Den juridiske vejledning, afsnit C.B.2.1.4.11.

Betingelserne for, der er tale om et lån er følgende:

? Lånet vedrører aktier optaget til handel på et reguleret marked, og
? Lånets løbetid aftales til en bestemt periode, dog højst 6 måneder.

Shorthandel er et aktielån og ikke et salg af aktier. Shorthandel beskattes derfor ikke efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven. Se TfS 1999, 408 LR.

Det er herefter vores vurdering, at de handler du har foretaget, hvor beholdningerne er gået i minus ved første salg, skal behandles som aktielån/shorthandel.

Gevinst og tab ved shorthandel beskattes efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra f. Det fremgår af en kendelse fra Landsskatteretten offentliggjort som SKM2004.51.LSR. Det betyder, at du skal opgøre det samlede resultat for dine shorthandler for hvert indkomstår.

Det skattepligtige beløb opgøres ud fra de handler, der er foretaget i det enkelte år. Summen af de tab, der har været i løbet af året modregnes herefter i årets gevinster, hvorved der fremkommer et samlet nettotab eller en samlet nettogevinst.

For 2018 har vi opgjort årets nettotab på denne type handler til 944 DKK og for 2019 udgør årets nettogevinst 5.063 DKK. Se vedlagte Bilag 1.

Ved omregning af de beløb, der fremgår af "Activity Statement" fra USD til DKK har vi benyttet Nationalbankens officielle valutakurs på den dato, der angivet for den enkelte handel.

Nettotabet for 2018 på 944 DKK kan du ikke fratrække. Det kan heller ikke modregnes i gevinster i de efterfølgende indkomstår.

Nettogevinsten for 2019 på 5.063 DKK har vi beskattet som personlig indkomst. Det står i personskattelovens § 3, stk. 1.

3. Renteindtægter

(...)

Idet vi henviser til vores begrundelse i afsnit 1.4, fastholder vi, at nettorenterne skal medregnes ved opgørelsen af din skattepligtige indkomst.

Ud fra oplysningerne i "Activity Statement har vi opgjort dine skattepligtige nettorenter til følgende beløb:

År

Beløb DKK

2018

455

2019

3.783

2020

15

Ved omregning fra USD til DKK har vi benyttet Nationalbankens officielle valutakurs for den dato, hvor [finans1] har tilskrevet renten på din konto. Se vedlagte Bilag 2.

Renterne på din konto hos [finans1] er skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra e. De beskattes som kapitalindkomst efter personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 1.

Vi har herefter forhøjet din kapitalindkomst for 2018 med 455 DKK, for 2019 med 3.783 DKK og for 2020 med 15 DKK.

4. Gevinst/tab på finansielle kontrakter

(...)

Idet vi henviser til vores begrundelse i afsnit 1.4, fastholder vi, at det skattepligtige resultat af handel med finansielle kontrakter skal opgøres hos dig.

Ud fra transaktionsoversigten i "Activity Statement" fra [finans1], har vi opgjort gevinst og tab ved handel med finansielle kontrakter til følgende beløb:

2018

2019

2020

Gevinst

55.523 DKK

370.765 DKK

0

Tab

- 227.571 DKK

-859.769 DKK

-837 DKK

Nettotab

-172.048 DKK

-489.004 DKK

-837 DKK

Ved omregning af de beløb, der fremgår af "Activity Statement" fra USD til DKK, har vi benyttet Nationalbankens officielle valutakurs på den dato, der er angivet for den enkelte handel. Se vedlagte Bilag 1.

På oversigten over "Financial Instrument Information" for "Equity and Index Options" i "Activity Statement" fra [finans1] kan vi se, at papirerne har en "Expiry", en "Delivery Month" og en "Strike".

Det er vores vurdering, at der er tale om finansielle kontrakter, der skattemæssigt skal behandles efter bestemmelserne i kursgevinstlovens § 29, stk. 1, da papirerne har en udløbsdato, en leveringsmåned og en udnyttelseskurs.

En finansiel kontrakt består af tre dele:

? En bindende aftale
? En tidsmæssig forskydning mellem aftaletidspunkt og afviklingstidspunkt/leveringstidspunkt
? En aftalt afviklingspris/kurs

En finansiel kontrakt, er samtidig en kontrakt, hvis værdi afhænger af værdien på et eller flere underliggende aktiver, f.eks. aktier, et indeks, valuta eller råvarer.

Kontrakterne kan enten afvikles ved levering af det underliggende aktiv eller ved differenceafregning. Ved differenceafregning sker der ikke levering af det underliggende aktiv, idet kontrakten afvikles via betaling mellem de parter, der har indgået kontrakten.

Ud fra de generelle oplysninger fremgår det af [finans1] hjemmeside (https://[...com]en/home.php), hvilke børser der handles på. Det er derfor vores vurdering, at der er tale om finansielle kontrakter, hvor det underliggende aktiv enten er noterede aktier eller et aktieindeks på noterede aktier.

Gevinst og tab på finansielle kontrakter er skattepligtig. Det står i kursgevinstlovens § 29, stk.1.

En aktiebaseret finansiel kontrakt er et finansielt instrument, der indeholder en ret eller en pligt til at afstå eller erhverve aktier, eller er baseret på et aktieindeks. Det er desuden en betingelse, at enten kontrakten, de underliggende aktier eller de aktier, der indgår i det indeks, kontrakten er baseret på, er optaget til handel på et reguleret marked. Det står i kursgevinstlovens § 32, stk. 3.

Gevinst og tab opgøres efter lagerprincippet. Det betyder, at gevinst og tab opgøres som forskellen mellem værdien af kontrakten ved indkomstårets udløb og værdien ved indkomstårets begyndelse. Hvis kontrakten er købt i løbet af året, bruges købesummen i stedet for værdien ved indkomstårets begyndelse. Hvis kontrakten er solgt i løbet af året, bruges salgssummen i stedet for værdien ved indkomstårets udløb. Reglerne står i kursgevinstlovens § 33, stk.1.

Gevinst beskattes som kapitalindkomst. Det står i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 2.

Tab kan modregnes og fratrækkes som følgende:

Modregnes i årets egne/ægtefælles gevinster (kursgevinstlovens § 32, stk. 2)

Fratrækkes i den skattepligtige indkomst, så længe tabet ikke overstiger tidligere års skattepligtige nettogevinster tilbage fra og med 2002 (kursgevinstlovens § 32, stk. 2)

Modregnes i egne/ægtefælles nettogevinster på aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked fra og med 2010 (kursgevinstlovens § 32, stk. 3)

Yderligere tab kan fremføres til modregning i egne/ægtefælles gevinster i efterfølgende indkomstår (kursgevinstlovens § 32, stk. 4).

Da vi ikke kan se, at du har oplyst nettogevinst ved handel med aktiebaserede finansielle kontrakter for tidligere år, er de opgjorte nettotab for 2018, 2019 og 2020 ikke anvendt til hel eller delvis modregning.

De opgjorte nettotab for 2018, 2019 og 2020 på henholdsvis 172.048 DKK, 489.004 DKK og 837 DKK fremføres til modregning i eventuel gevinst for efterfølgende år.

5. Gevinst/tab ved salg af aktier

(...)

Idet vi henviser til vores begrundelse i afsnit 1.4, fastholder vi, at det skattepligtige resultat af handel med aktier skal opgøres hos dig.

Ud fra transaktionsoversigten i "Activity Statement" fra [finans1], har vi opgjort gevinst/tab ved handel med aktier i 2019 til følgende beløb:

Gevinst

9.919 DKK

Tab

689 DKK

Ved omregning af de beløb, der fremgår af "Activity Statement" fra USD til DKK har vi benyttet Nationalbankens officielle valutakurs på den dato, der er angivet for den enkelte handel. Se vedlagte Bilag 1.

Ifølge aktieavancebeskatningslovens § 12 er du skattepligtig af gevinst og tab ved salg af aktier.

Vi har vurderet, ud fra de generelle oplysninger, der fremgår af [finans1] hjemmeside (https://[...com]en/home.php), at dine handler kun omfatter aktier optaget til handel på et reguleret marked.

Gevinst og tab er opgjort som forskellen mellem afståelses- og anskaffelsessummerne, jf. aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 2, idet der skal opgøres en gennemsnitlig anskaffelsessum for aktier i samme selskab.

Ifølge aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 6, skal gevinst og tab opgøres efter gennemsnitsmetoden. Det betyder, at du skal opgøre den gennemsnitlige købesum for din samlede beholdning af aktier i hvert enkelt selskab forud for hvert salg af aktier i selskabet, medmindre du sælger din samlede beholdning på én gang.

Som hovedregel er der fradrag for tab efter reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 13 A, da tab ved salg af aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, kan fratrækkes i indkomstårets udbytter og gevinster ved salg af andre noterede aktier.

Fradrag for tab forudsætter imidlertid, at der er indsendt oplysninger til Skattestyrelsen om købet af aktierne inden udløbet af den frist, der er angivet i aktieavancebeskatningslovens § 14, stk. 1.

De oplysninger der skal indsendes er:

· aktiernes identitet
· antallet af aktier
· anskaffelsestidspunktet og
· anskaffelsessummen

Da vi ikke kan se, at du har indsendt købsoplysninger inden udløbet af fristen, for at afgive oplysninger til årsopgørelsen for købsåret, kan vi ikke godkende fradrag for tab på 689 DKK for 2019.

Gevinst ved salg af aktier skal medregnes i aktieindkomsten efter bestemmelsen i personskattelovens § 4 a, stk. 1.

Vi har herefter forhøjet din aktieindkomst for 2019 med den opgjorte gevinst på 9.919 DKK.

6. Frister for ansættelsesændringer

(...)

Ordinære fristregler

Vores adgang til at sende forslag til ændring af skatteansættelser er begrænset af bestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 26 om ordinær frist.

Se om ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 og stk. 2 i Den juridiske vejledning A.A.8.2.1., og ovenfor i afsnit 6.3, hvor reglerne er citeret.

For indkomstårene 2019 og 2020 er du omfattet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 og stk. 2, hvor fristen for at foretage ændring af skatteansættelserne er den 1. august 2023 for indkomståret 2019 og 1. august 2024 for 2020.

Din advokat har imidlertid anmodet om udsættelse af fristen for at indsende bemærkninger til forslaget, og har samtidig accepteret, at vores frist for at træffe afgørelse er den 7. september 2023.

Vores endelige afgørelse er, med udsendelsen af dette brev, derfor fortaget inden udløbet af den forlængede ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 4. punktum.

Ekstraordinære fristregler

For indkomståret 2018 kan vi ændre din skatteansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Ud fra en samlet bedømmelse mener vi, at det som minimum er groft uagtsomt, at du ikke har indsendt dokumentation for, hvor de indbetalte midler på din konto hos [finans1] stammer fra, og at du ikke har medregnet dem på din årsopgørelse. Det gør, at din skatteansættelse for indkomståret 2018 har været foretaget på et ufuldstændigt grundlag.

Vi blev først bekendt med indsætningerne på din konto fra [finans2] i den mail du sendte til os den 12. januar 2023. De oplysninger og bilag, vi har modtaget fra din advokat den 17. og 18. juli 2023 har ikke ændret vores opfattelse. Se afsnit 1.4.

Vi mener fortsat at din skatteansættelse beregnet på forkert grundlag, og vi ændrer derfor din ansættelse ekstraordinært for indkomståret 2018.

Din advokat har imidlertid anmodet om udsættelse af fristen for at indsende bemærkninger til forslaget, og har samtidig accepteret, at vores frist for at træffe afgørelse er den 7. september 2023.

Vores endelige afgørelse er, med udsendelsen af dette brev, derfor fortaget inden udløbet af den forlængede ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 4. punktum.

Du henvises til Den juridiske vejledning A.A.8.2.2 for reglerne om ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og § 27 stk. 2 og i sagens afsnit 6.3, hvor reglerne er citeret. Endvidere henvises til Den juridiske vejledning A.A.8.2.1 for regler for ordinær frist."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 14. maj 2024 udtalt følgende:

"Skattestyrelsen skal udtale, at den uddybende klage ikke indeholder oplysninger, der ændrer vores opfattelse i forhold til de påklagede skatteansættelser for indkomstårene 2018 og 2019.

Den uddybende klage og de tilhørende bilag underbygger efter vores opfattelse det faktum i sagen om, at der i oktober og november måned 2018 er overført i alt 158.000 USD fra konto [...49] i [finans2] til [person7]'s konto [...26] hos [finans1] og at der i december måned 2019 er overført yderligere 5.900 USD. Vi mener stadig han er skattepligtig af beløbene efter bestemmelsen i statsskattelovens § 4, stk. 1.

I forhold til de oplysninger der tidligere er fremlagt i sagen, er det nu dokumenteret, at ejeren af konto [...49] i [finans2] er selskabet [virksomhed1] LLC.

Vedlagt den uddybende klage har [virksomhed2] indsendt 7 bilag som dokumentation i forhold til ejerskab, indsætninger og udtræk/hævninger på konto [...49] i [finans2].

Vi har følgende kommentarer til de oplysninger, der fremgår af de indsendte bilag:

Bilag 1

Bilaget er kopi af kontooprettelse for konto [...49] i [finans2] og angiver at:

Kontoen er oprettet den 24. maj 2018 med kontonavn [virksomhed1] LLC.

Kontoen er oprettet af [person1].

Vi er enige i, at det med dette bilag er dokumenteret at konto [...49] i [finans2] ikke tilhører [person7], idet det nu er dokumenteret at den er ejet af [virksomhed1] LLC.

Bilag 2

Bilaget er kopi af stiftelsesdokument for selskabet [virksomhed1] LLC, der er hjemmehørende i [USA].

Det fremgår af dokumentet, der er datostemplet den 23. januar 2018,

Selskabets branche er: Negle og skønhedsservice

Selskabets repræsentant (registered agent) er: [person1]

Vi er enige i, at det med kopien af dette dokument er dokumenteret, at der findes et selskab, der er registreret i [USA] og at dette selskab er registreret som kontohaver på konto [...49] hos [finans2].

Bilag 3

Ifølge de uddybende kommentarer fra [virksomhed2] omfatter Bilag 3 komplet udskrift af konto [...49] i [finans2] for perioden oktober 2018 - januar 2020.

Ved gennemgang af bilaget kan vi se, at Bilag 3, der består af en pdf-fil på 38 sider fra [virksomhed2], imidlertid kun omfatter kontoudskrifter for følgende perioder:

August 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januar 2020

Af kontoudskriften for december måned 2019 fremgår det, at [person5] har indsat følgende beløb på kontoen:

Dato

Beskrivelse

Beløb - USD

12/12/19

[person7] DES:[...com] ID:[...16] INDN:[person5]

ID[...66]IAT PMT INFO: MIS 000000000000000000

CO

11,99

12/17/19

[person7] DES:[...com] ID[...20] INDN:[person5]

ID[...66]IAT PMT INFO: MIS 000000000000000000

CO

4.520,25

12/17/19

[person7] DES:[...com] ID[...90] INDN:[person5]

ID[...66]IAT PMT INFO: MIS 000000000000000000

CO

1.378,12

I alt

5.910,36

Det fremgår også, at der er overført følgende beløb til konto hos [finans1]:

Dato

Beskrivelse

Beløb - USD

12/17/19

INTERACTIVE BROK DES:ACH ID:REQ:XXXXXXXXX INDN:

[person7]

ID[...00] WEB PMT INFO:ACH TRANSFER REFCODE:XXXXXXXX TRANNO: [...84]

CO

-5.900

[virksomhed2] har ikke indsendt kopi af kontoudtog fra [finans2] for oktober og november måned 2018, hvor der er sket overførsel af i alt 158.000 USD fra konto [...49] i [finans2] til [person7]'s konto hos [finans1].

Det er vores opfattelse, at posteringerne i december måned 2019 dokumenterer, at der er indsat og hævet beløb på kontoen i december måned 2019 med direkte reference til [person7].

Bilag 4

Bilaget omfatter kontoudtog for perioden 1. december - 31. december 2020 for konto [...49] i [finans2].

Ifølge [virksomhed2] er dette det sidste kontoudtog før kontoen lukkes.

Vi mener ikke, at oplysningerne om lukning af kontoen i 2020 har betydning i forhold til de påklagede skatteansættelser for indkomstårene 2018 og 2019.

Bilag 5

Bilaget omfatter kopi af check udstedt af [person3] ([finans3]) på 30.000 USD, dateret 11. november 2018. Checken er udstedt til [virksomhed1].

Vi mener ikke, at dette bilag har betydning i forhold til de påklagede skatteansættelser, idet de vedrører beskatning af de beløb der er overført fra kontoen i [finans2] til [person7]'s konto hos [finans1].

Bilag 6

Bilaget omfatter ifølge [virksomhed2] [person7]'s tidslinje over de transaktioner på kontoen i [finans2] som han har anset for at være relevante for sagen.

Bilaget indeholder bemærkning om, at det omfatter de transaktioner i bilaget skal vise, at de penge der har været igennem [finans1], kommer ud af kontoen hos [finans2] igen.

Vi mener ikke at indholdet i oversigten har betydning for de påklagede ansættelser.

Bilag 7

Bilaget omfatter liste der ifølge det oplyste er udarbejdet af [person7] sammen med [person5].

Listen viser de personer der angiveligt skulle have indbetalt beløb på kontoen i [finans2], men indeholder kun navnet på [person3], der jf. kopi af check har indbetalt 30.000 USD den 2. november 2018 og efterfølgende har hævet 5.500 USD den 1. juni 2020.

Derudover indeholder bilaget en række navne og beløb samt oplysning om, at [person7] ikke kender nogen af de navngivne personer ud over [person5].

Da de påklagede ansættelser vedrører overførsel af beløb fra konto i bank of America til [person7]'s konto hos [finans1] mener vi ikke at oversigten indeholder oplysninger, der er relevante for sagen."

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at samtlige de af Skattestyrelsen foretagne forhøjelser af klagerens skatteansættelse for de omhandlede indkomstår skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"Jeg læser Skattestyrelsens afgørelse af 18 august 2023 - afgørelse efter indlæg dertil på vegne af klager - således, at det statueres, at min klient er skattepligtig af beløb indsat på/ gjort investeringer gennem konto hos [finans1], England (i det følgende [finans1]).

Som det tidligere er fremført/ redegjort for, så er alle indsættelser af kontante beløb på kontoen hos [finans1], sket fra konto hos [finans2] (i det flg. benævnt [finans2])

Jeg fremlægger som bilag 1kopi af dokumentation for oprettelse af den aktuelle konto hos [finans2], konto nr. [...49], af 14. juni 2018 og hvor en [person1] er " signer" for kontoen.

Videre fremlægger jeg som bilag 2dokumentation for oprettelse af selskabet, [virksomhed1] LLC, med tilhørende anførelse af navne som er autoriseret for selskabet.

Som bilag 3fremlægger jeg komplet udskrift fra den aktuelle konto for perioden oktober 2018 til januar 2020 og det bedes bemærket, at kontoen står anført med [virksomhed1] LLC som kontohaver.

Som tidligere fremført så har [person5] tidligere skriftligt erklæret - og hvilket også er fremlagt for Skattestyrelsen, at det var hende, der gav meddelelse om lukning af kontoen.

Sidste udskrift for kontoen pr. 31. december 2020 fremlægges som bilag 4.

Videre fremlægges som bilag 5indhentet kopi af check stor USD 30.000 og udvisende indsættelse på den aktuelle konto i [finans2].

Min klient har udarbejdet en liste over transaktioner på kontoen i [finans2] i perioden oktober 2018 til januar 2020, fremlægges som bilag 6. Denne er udarbejdet under hans rejse til USA for indhentelse af dokumentation samt oplistet med bemærkninger hertil og så der kan sammenholdes med kontoudskrifter.

Min klient har også sammen med hans familiemedlem, [person5], (tidligere omtalt) udarbejdet en liste over personer i USA, der har deltaget i indsætninger på kontoen i [finans2] for efterfølgende investering hos [finans1], denne fremlægges som bilag 7.

Med ovenstående mener jeg, det er dokumenteret, at min klient ikke er kontohaver på kontoen med konto nr. [...49] hos [finans2], at han ikke har indsat nogen midler på denne konto og i øvrigt intet har med denne konto at gøre.

Det findes også dokumenteret, at alle bevægelser/ indsættelser på kontoen i [finans2] er sket fra personer, der ikke er i relation til min klient og de gjorte udbetalinger er sket til den samme skare af personer.

Skattestyrelsen stiller også spørgsmål ved, hvorfor andre kan foretage handler hos [finans1], via konto tilhørende min klient/ klager og når de ikke er kontohaver på kontoen der.

Dette spørgsmål stillede min klient også til personer i [finans2] ved hans henvendelse der. Svaret herpå var, at [finans2] ikke stiller spørgsmål til hvad og hvem der gives noget i ordre, når blot indestående ordre sum er på kontoen og det er den, der indsætter på kontoen, der afgiver ordre.

Hos [finans2] er der ingen regler, der foreskriver krav om identitet mellem kontoen hos [finans2] og kontoen hos [finans1]. De skal blot sikre, at transaktioner alene sker med midler indsat på kontoen i [finans2] og for investering hos [finans1] og at udbetalinger fra [finans1] returneres til [finans2].

Sluttelig skal det fremføres, at min klient kun er bekendt med 1 af de oplistede personer, hans familiemedlem [person5].

Han var ikke bekendt med, at nogen foretog investering på hans konto hos [finans1] før han af Skattestyrelsen d. 2. august 2022 blev anmodet om at tilstille dem udskrifter fra kontoen. En anmodning han selvfølgelig forsøgte at efterkomme."

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse

Klagerens repræsentant har fremsendt følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:

"Som det er erkendt af Skattestyrelsen da indehaves den nævnte konti i [finans2] af selskabet [virksomhed1] LLC.

Som det bør være åbenbart da har klager ingen form for ejerskab eller dispositionsret over denne konto eller for dette selskab.

Yderligere er det dokumenteret, at alle penge overført til kontoen i [finans2] kommer fra andre end klager.

Konklusionen på dette forhold er så, at det ikke er klager der er ejer af de USD der er indsat/ fremgår af kontoen og det er ikke klager der har modtaget udbetaling fra denne konto.

Videre fremgår det, at kontoen i [finans1] jo er oprettet i klagers navn.

Når der gøres et sammenhold af indsætningsbeløb og hævninger fra kontoen i [finans2] og det samtidig lægges til grund, at der fra kontoen i [finans2] kun er sket overførelser og tilbageførelse fra kontoen i [finans1], dette for investeringer, da må det konstateres, at de gjorte investeringer i [finans1] har medført et tab for investorerne og dermed absolut ingen gevinst.

Dette kan også udledes af en sammentælling af indsættelser i [finans2] og sammenholdt med fortagende hævninger.

Så investeringerne via [finans1] har ikke afstedkommet nogen gevinst og for hvilket der skal ske beskatning.

Skattestyrelsen fastholder at klager er skattepligtig af overførelserne fra [finans2] til [finans1] og til grund herfor henvises til Statsskattelovens § 4 stk. 1

Med andre ord så må standpunktet være, at klager er skattepligtig da disse overførelser fra [finans2] må betragtes som en gave til klager jf. Statsskattelovens § 4 stk. 1 lit C.

Isoleret set kan et sådant standpunkt da godt indtages men når det sammenholdes med, at ingen af dispositionerne er udført af klager eller efter dennes instruktion, at ingen af investeringerne har afstedkommet nogen form for fortjeneste og som skulle beskattes da er der heller ikke nogen fortjeneste at beskatte hos klager.

Når dette er tilfældet ja så skal klager ikke pålægges skat som af Skattestyrelsen afgjort."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Klagerens repræsentant har den 3. december 2024 fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse:

"Herefter er det dokumenteret, at alle overførelser til og fra kontoen hos [finans1] ([finans1]) er sket til og fra kontoen i [finans2].

Det er også dokumenteret, at kontoen i [finans2] alene tilhører selskabet [virksomhed1] LLC med [person1] som kontohaver og registreret underskriver.

Jeg fremlægger som bilag 14 kopi af skrivelse fra Skattestyrelsen af 4. november 2024. Jf. denne skrivelse er det vurderet, at der ikke er grundlag for at rejse en straffesag mod [person7] idet der bl.a. er indtrådt strafferetlig forældelse for indkomståret 2018.

Som Bilag 15 fremlægges mail fra [finans1] af 10. oktober 2022 udvisende, at der fra dette tidspunkt vil blive givet meddelelser fra [finans1] til [person7] om den aktuelle/ omtvistede konto hos [finans1] eller med andre ord, at der ikke tidligere er fremsendt meddelelser fra [finans1] til [person7] om de bevægelser m.v. der indtrådte/ skete på den omhandlede konto.

Anmodning om fremsendelse af dokumenter m.v. og for hvilket der fra [finans1] senest er svaret jf. Bilag 15 skete efter Skatteforvaltningen ved skrivelse af 2. august 2022 havde indkaldt materiale fra [person7] og materiale med reference til kontoen i [finans1].

Alt materiale fra og om denne konto hos [finans1] blev senest fremsendt til Skatteforvaltningen d. 10. oktober 2022 og efterfølgende er der ikke af [person7] fremsendt yderligere. Det vil sige Skatteforvaltningen har været i besiddelse af alt materiale, som er indledning til nærværende sag, d. 10. oktober 2022.

D. 18. april 2023 eller 6 mdr. og 10 dage efter alt materiale foreligger hos Skatteforvaltningen fremsendes der derfra forslag til afgørelse, uenighedens indledning. Dette tidspunkt er efter den frist på 6 mdr. der gives Skatteforvaltningen (og en evt. skatteyder) jf. skattekontrollovens § 27 stk. 2 og alene af den grund, kan der ikke ændres på [person7]'s skatteforhold for år 2018.

Dette betyder, at den gjorte skatteansættelse af [person7] for år 2018, pålæg af personlig indkomst "hidhørende fra kontoen i [finans1]", ikke kan ske/ -fremmes.

For at der kan ske ændring af en skatteansættelse ud over den 3 årige forældelses grænse, fordres det at det statueres, at der af skatteyder/[person7] er disponeret groft uagtsomt.

For statuering af groft uagtsomt fordrer dette, at [person7] har

? Handlet forsætligt
? Handlet mod almenkendt viden
? Har været vidende om, at han skal betale dansk skat at dispositioner foretaget i udlandet
? Har været vidende om, at han skal betale dansk skat af dispositioner med økonomiske midler fra en konto tilhørende en anden juridisk enhed og når denne juridiske enhed har anvendt [person7]'s konto i [finans1]
? Været vidende om, at han er skattepligtig af dispositioner hvor der er konstateret et tab på ca. 770.000 kr.
? Handlet i strid med en " sædvanlig" adfærdsnorm

Udover at et eller flere af ovenstående forhold skal have været bestemmende for dispositionerne da skal det også kunne fastlægges, at der for [person7]'s handlinger skal være både en særlig og bestyrket grad af skyld.

Det bør vist være ganske åbenbart, at [person7] ikke har handlet forsætligt, dette bl.a af den grund, at han ingen viden har haft om dispositionerne.

Det bør også være et faktum, at [person7] ikke har indvundet nogen fortjeneste eller andet ved de på kontoen i [finans1] fortagende dispositioner.

Dispositionerne på kontoen i [finans1] har alene medført økonomisk tab og der er vist ikke mange almindelige danskere der er vidende om, at de til Skattestyrelsen skal indberette tab der er konstateret på/ fra en konto som den aktuelle i [finans1].

[person7] foretager heller ingen indberetning til Skattestyrelsen for og omkring kontoen selvom han i år 2022 bliver bekendt med, at der er dispositioner og dermed (hvis han havde en faglig indsigt) også at der var en mulighed for at indberette tabet for år 2018 og som så kunne anvendes til fradrag i de efterfølgende år.

Konklusionen på ovenstående må være, at [person7] ikke har disponeret groft uagtsomt. Denne konklusion bekræftes også af Skattestyrelsen selv jf. det fremlagte bilag 14.

Skatteankestyrelsen argumenterer for deres standpunkt ved reference til 2 afsagte domme der begge omhandler, at skatteyderen har bevisbyrden for foretagende dispositioner/ indsættelser af beløb på deres konto og beløb for hvilke der pålægges skat.

Ingen af disse domme har nogen form for præjudice i forhold til nærværende sag, dette bl.a. da der ikke er sket nogen form for bevægelser på [person7]'s konti og [person7] har ikke modtaget nogen økonomiske midler, på hans konto/ til hans disposition og som kan betegnes som en indtægt.

Faktum, [person7] har ingen indtægt haft fra kontoen i [finans1] og derfor er der heller ikke noget til beskatning.

Jeg har fortaget en gennemgang af retspraksis på området men har intet kunne konstatere om en retspraksis i Danmark der udviser, at en person bliver skattepligtig af dispositioner på en konto hvorfra der intet overskud indvindes/ intet provenu er der kan betegnes som skattepligtig indtægt.

Når dette er tilfældet ja så må den af Skatteankestyrelsen gjorte begrundelse betegnes som en meget kraftig skærpelse af, eller måske endda ny retspraksis.

Subsidiært skal det følgende gøres gældende:

Hvis det fra Skatteankestyrelsen fortsat måtte gøres gældende, at [person7] skal pålægges skattepligt af bevægelser på en konto i [finans1] så skal det jo gøres gældende, at [person7] ikke kan blive skattepligtig af de samlede indsættelser, USD 163.900.

Hvis det måtte lægges til grund at indsættelserne, USD 163.900, skulle være en gave eller lignende til [person7] så strider det jo mod det faktum, at [person7] så tilbagefører USD 45.920 til gavegiver.

Hvis det måtte lægges til grund, at USD 163.900 er et lån til [person7] så skal det også lægges til grund, at [person7] så har tilbagebetalt USD 45.920 af dette lån.

Begge standpunkter medfører så, at det alene kan være differencen mellem indsættelser og tilbageførelser som kan påstås at have været til [person7]'s disposition."

Retsmøde

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"Skattestyrelsen fastholder sin afgørelse og er dermed enig i Skatteankestyrelsens indstilling, hvori er indstillet til en stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse.

(...)

Formelt

Skattestyrelsen finder forsat efter en konkret vurdering, at klageren har handlet groft uagtsomt og dermed medvirket til, at skatteansættelsen for indkomståret 2018 er foretaget på et ufuldstændig grundlag jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Der er henset til, at klageren helt har tilsidesat sin forpligtelse om at oplyse om sin indkomst i form af indsætninger og nettorenteindtægter på kontoen i 2018. Det ses ikke, at der foreligger forhold i klagesagen, der medfører, at denne forpligtelse ikke har stået klageren klart, idet uvidenhed ej heller anses som begrundelse i nærværende situation.

Kundskabstidspunktet regnes fra den 12. januar 2023, hvor Skattestyrelsen havde tilstrækkelige oplysninger til at udsende forslag, som er afsendt 18. april 2023.

Det fremgår af sagsnotatet i klagesagen, at Skattestyrelsen den 11. oktober 2022 modtog materiale, der omfattede Activity Statement fra [finans1] for 2018, 2019 og 2020. For afklaring af kilden til indsætningerne i 2018 og 2019, har Skattestyrelsen den 16. november 2022 anmodet om redegørelse og dokumentation for de indbetalte beløb på kontoen hos [finans1].

I mail dateret 12. januar 2023 er anført en redegørelse herfor.

Redegørelsen anses at være af afgørende betydning, idet denne bidrager til en afklaring af, hvorvidt indsætninger er indkomstskattepligtige beløb. Forholdet må derfor utvivlsomt være af væsentlig karakter for udarbejdelse af forslaget ift. forhøjelse af den personlige indkomst for indkomståret 2018 og 2019.

Dermed afviser Skattestyrelsen det anførte af klagerens repræsentant om, at kundskabstidspunktet er 10. oktober 2022.

Idet der er anmodet om fristudsættelse til 7. september 2023 og ansættelsen er foretaget 18. august 2023 anses fristerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 for iagttaget rettidigt.

Materielt

Indsætninger på kontoen [...26] hos [finans1]

Skattestyrelsen finder forsat ikke, at klageren har godtgjort, at foretagne indsætninger ikke skal beskattes hos ham.

Det er faktum, at klageren er registreret ejer af konto hos [finans1] i indkomstårene 2018 og 2019 og at der er foretaget indsætninger på kontoen opgjort til samlet 163.900 USD, som er overført fra [finans2] (herefter [finans2]).

Som kontohaver har klageren derved både råderet og fri disponering over midler, der er tilgået kontoen i 2018 og 2019, hvor der i begge år er foretaget handler med disse midler.

På dette grundlag må det herefter påhvile klageren at løfte bevisbyrden for, at indsætningerne stammer fra allerede beskattede midler eller er undtaget beskatning.

Gennemgående ses det ikke, at der er fremlagt dokumentation, der kan løfte denne bevisbyrde. Der henvises til Skattestyrelsens høringssvar dateret 14. maj 2024, hvori er begrundet for afvisning af fremlagte bilag, der som helhed alene understøtter, at indsætningerne er overført fra konto hos [finans2].

Denne bekræftelse ses ikke at kunne tilsidesætte påstanden om, at beskatning ikke skal ske hos klageren. Der er ikke fremlagt noget fuldmagtsforhold, der godtgør forklaringen om, at andre familiemedlemmer har handlet ved brug af kontoen hos [finans1]. Realiteten i at andre kan foretage handler ved brug af klagerens konto hos [finans1], fremstår derfor uklart for Skattestyrelsen og en berettigelse hertil er ikke godtgjort.

Fremlagte bilag nr. 8 til nr. 15 ændrer ej heller på Skattestyrelsens opfattelse.

Hævninger i 2019 og 2020 er overført til kontoen i [finans2] og er transaktioner, som formodes kontohaver alene kan foretage. Skattestyrelsen finder ikke, at hævningerne er begrundet i et navngivet mellemværende mellem klageren og hans fars søster. Hævningerne findes derfor ikke at være til hinder for beskatning af indsætningerne.

På baggrund af anførte begrundelser fastholder Skattestyrelsen de forhøjelser, der fremgår af Skattestyrelsens afgørelse.

Afkastet på klagerens konto hos [finans1]

Skattestyrelsens opgørelse udarbejdet på baggrund af fremlagt Activity Statement for de påklagede indkomstår er lagt til grund for de enkelte forhøjelser og ikke bestridt af klageren.

Herefter er Skattestyrelsen enig i de begrundelser, der er anført i Skatteankestyrelsens indstilling om, at afkast skal beskattes hos klageren i henhold til de anførte lovbestemmelser."

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse hertil

Klagerens repræsentant har ikke fremsat yderligere bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse hertil.

Indlæg under retsmødet

Klagerens repræsentant fastholdt de nedlagte påstande om, at samtlige de af Skattestyrelsen foretagne forhøjelser af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2018-2020 skal nedsættes til 0 kr. og gennemgik og uddybede sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg. Repræsentanten anførte yderligere, at klageren ikke har handlet groft uagtsomt, og at der således ikke er grundlag for at genoptage indkomståret 2018 efter de ekstraordinære ansættelsesfrister. Endvidere anførte repræsentanten, at klageren hverken har vidst eller haft mulighed for at vide, at der har været aktivitet på klagerens konto hos [finans1]. Endelig anførte klageren, at han, på baggrund af materialeindkaldelsen fra Skattestyrelsen, har gjort alt for at fremskaffe alt dokumentation vedrørende kontoen hos [finans1] med henblik på at bevise, at kontoen ikke er hans.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har anset klageren for skattepligtig af indsætninger på i alt 1.072.029 kr. i indkomstårene 2018 og 2019, der er indsat på kontoen [...26] hos [finans1], Storbritannien, samt hvorvidt klageren er skattepligtig af shorthandel med aktier, nettorenteindtægter, handel med finansielle kontrakter og aktier, som er foretaget på og tilgået kontoen.

Endelig skal Landsskatteretten tage stilling til, om klagerens skatteansættelse for indkomståret 2018 kan genoptages efter de ekstraordinære fristregler.

Retsgrundlaget

Indsætninger på kontoen [...26] hos [finans1]

Som skattepligtig indkomst betragtes med undtagelse af særligt fastsatte begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi. Dette fremgår af statsskattelovens § 4, stk. 1.

I Højesterets dom af 10. oktober 2008, offentliggjort i SKM2008.905.HR, fandt Højesteret, at det i den foreliggende situation, hvor der løbende over en længere periode var indsat beløb i den omhandlede størrelsesorden på skatteydernes konti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om skatteydernes indtægtsforhold i de pågældende år, påhvilede skatteyderne at godtgøre, at de indsatte beløb stammede fra beskattede midler.

I Vestre Landsrets dom af 20. september 2021, offentliggjort i SKM2021.514.VLR, fandt Vestre Landsret, at det påhvilede skatteyderen som modtager af indsætningerne at godtgøre, at indsætningerne på skatteyderens konti ikke skulle medregnes til skatteyderens skattepligtige indkomst.

Afkastet på klagerens konto hos [finans1]

Shorthandel med aktier

Det fremgår af statsskattelovens § 4, litra f:

"Som skattepligtig indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, således f eks:

(...)

f) af lotterispil, samt andet spil og væddemål."

Ved kendelse af 19. december 2003, offentliggjort i SKM2004.51.LSR, har Landsskatteretten fastslået, at gevinst og tab ved aktielånsordninger (shorthandel) er omfattet af statsskattelovens § 4, litra f. Dette indebærer, at nettogevinst er skattepligtig, mens tab ikke er fradragsberettiget.

Et aktielån er en aftale om udlån af værdipapirer mod vederlag og med tilbagelevering af tilsvarende aktier på tidspunktet for aftalens udløb.

Gevinst ved shorthandel beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1.

Renteindtægter

Renteindtægter er skattepligtige, hvad enten de hidrører her fra landet eller udlandet. Det fremgår af statsskattelovens § 4, litra e.

Det fremgår af personskattelovens § 4, nr. 1, at renteindtægter beskattes som kapitalindkomst.

Finansielle kontrakter

Det fremgår af kursgevinstlovens § 12:

"Personer, der er skattepligtige efter kildeskatteloven, og dødsboer, der er skattepligtige efter dødsboskatteloven, skal ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregne gevinst og tab på fordringer og gæld, som omfattes af § 1, efter de regler, der er angivet i dette kapitel og § 29 samt i kapitel 4, 5 og 7."

Af kursgevinstlovens § 29, stk. 1, fremgår:

"Skattepligtige omfattet af § 2, eller § 12 skal medregne gevinst og tab på terminskontrakter og aftaler om køberetter og salgsretter ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst."

Det fremgår af kursgevinstlovens § 32, stk. 1, at skattepligtige omfattet af § 12 kan fradrage tab på kontrakter, i det omfang det angives i kursgevinstlovens § 32, stk. 2-5.

Det fremgår af dagældende kursgevinstlovs § 32, stk. 2-4:

"Stk. 2. Tab på en kontrakt som nævnt i stk. 1, 1. pkt., kan fradrages i indkomstårets gevinst på kontrakter. Yderligere tab kan fradrages, i det omfang tabet ikke overstiger forudgående indkomstårs skattepligtige nettogevinster på kontrakter, dog ikke et tidligere indkomstår end 2002. Tab, der ikke kan fradrages efter 1. eller 2. pkt., kan overføres til fradrag i en eventuel ægtefælles nettogevinster i indkomståret på kontrakter. Det er dog en betingelse, at ægtefællerne er samlevende ved indkomstårets udgang, jf. kildeskattelovens § 4.

Stk. 3. Tab på kontrakter, der ikke kan fradrages efter stk. 2, kan fradrages i nettogevinster på aktier optaget til handel på et reguleret marked, hvis kontrakten udelukkende indeholder ret eller pligt til at afstå eller erhverve aktier eller er baseret på et aktieindeks. Det er endvidere en betingelse for fradrag efter 1. pkt., at enten kontrakten, de underliggende aktier eller de aktier, der indgår i det indeks, kontrakten er baseret på, er optaget til handel på et reguleret marked. Tab, der ikke kan fradrages efter 1. og 2. pkt., kan overføres til fradrag i en eventuel ægtefælles nettogevinster i indkomståret på aktier optaget til handel på et reguleret marked. Det er dog en betingelse, at ægtefællerne er samlevende ved indkomstårets udgang, jf. kildeskattelovens § 4. Tab i det pågældende indkomstår efter aktieavancebeskatningslovens § 13 A medregnes før tab efter 1.-4. pkt.

Stk. 4. Tab, der ikke er fradraget efter stk. 2 eller 3, kan fradrages i de følgende indkomstårs nettogevinster på kontrakter og derefter i nettogevinster på aktier efter reglerne i stk. 2, 2.-4. pkt., og stk. 3. Tab kan kun fremføres til et senere indkomstår, hvis det ikke kan rummes i skattepligtig nettogevinst på finansielle kontrakter i et tidligere indkomstår."

Det fremgår af personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 2, at kapitalindkomst omfatter det samlede nettobeløb af skattepligtige gevinster og fradragsberettigede tab efter kursgevinstloven.

Aktier

Gevinst og tab ved afståelse af aktier skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven. Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens §§ 1 og 12.

Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 13 A, stk. 1, at tab ved afståelse af aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, fradrages i summen af indkomstårets udbytter og gevinster, jf. dog § 14.

Det fremgår af dagældende aktieavancebeskatningslovs § 14, stk. 1:

"Fradrag efter § 13 A er betinget af, at told- og skatteforvaltningen inden udløbet af oplysningsfristen efter skattekontrollovens § 10, stk. 2, og § 11, jf. § 13, for det indkomstår, hvor erhvervelsen har fundet sted, eller hvor båndlæggelsen af aktier båndlagt efter ligningslovens § 7 A ophører, har modtaget oplysninger om erhvervelsen af aktierne med angivelse af aktiernes identitet, antallet, anskaffelsestidspunktet og anskaffelsessummen."

Fortjeneste og tab efter aktieavancebeskatningslovens §§ 12-14 beskattes som aktieindkomst. Det fremgår af personskattelovens § 4 a, nr. 4.

Fristregler

I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, skal Skattestyrelsen afsende varsel om ændring af en ansættelse af indkomstskat senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, kan den skattepligtiges skatteansættelse ekstraordinært genoptages, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ansættelse kan kun foretages i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, såfremt den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af Skattestyrelsen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Kundskabstidspunktet i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., regnes fra det tidspunkt, hvor skatteforvaltningen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5, jf. bl.a. SKM2018.481.HR.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, må efter sin ordlyd og i kontekst af lovens §§ 26, stk. 1 og 20, stk. 1, forstås sådan, at kundskabstidspunktet ikke indtræffer, før skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de oplysninger, som er nødvendige for, at der - med fristafbrydende virkning - kan afgives et varsel om den ekstraordinære ansættelse, og at et sådant varsel forudsætter, at de oplysninger, som skattemyndighederne er i besiddelse af, gør det muligt - med forbehold for den skattepligtiges eventuelle udtalelse imod den varslede forhøjelse, herunder den beløbsmæssige opgørelse af en forhøjelse - at angive og begrunde en beløbsmæssig opgørelse af forhøjelsen, jf. Østre Landsrets dom af 19. december 2023, offentliggjort i SKM2024.140.ØLR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Indsætninger på kontoen [...26] hos [finans1]

Klageren har ifølge det oplyste været registreret som ejer af kontoen. Der er som følge heraf en formodning for, at klageren også er ejer af kontoen.

Klageren har ikke afkræftet denne formodning ved f.eks. at fremlægge dokumentation for, at kontoen tilhører andre end klageren.

Landsskatteretten lægger derfor til grund, at klageren var ejer af kontoen.

Landsskatteretten lægger ved sagens afgørelse endvidere til grund, at der i perioden 30. oktober 2018-17. december 2019 har været foretaget seks indsætninger på i alt 1.072.092 kr. på klagerens konto hos [finans1], samt at de indsatte beløb er overført fra en konto hos [finans2] tilhørende selskabet [virksomhed1] LLC og er foretaget af klagerens fars søster.

Landsskatteretten finder, at indsætningerne på klagerens konto er af en sådan størrelse, hyppighed og omfang, at det er klageren, der har bevisbyrden for, at beløbene ikke skal beskattes hos ham, jf. SKM2008.905.HR og SKM2021.514.VLR.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har løftet sin bevisbyrde for, at beløbene ikke skal beskattes hos ham. Der er henset til, at der ikke har været tale om et låneforhold, eller at beløbene stammer fra klagerens egne allerede beskattede midler. På den baggrund finder Landsskatteretten, at klageren er skattepligtig af indsætningerne på i alt 1.072.092 for indkomstårene 2018 og 2019, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1.

Det af klageren anførte om, at han ikke har haft kendskab til de foretagne indsætninger, samt den fremlagte erklæring fra klagerens fars søster, hvoraf det fremgår, at hun i det hele har disponeret over kontoen hos [finans1] uden klagerens kendskab hertil, kan ikke føre til et andet resultat.

Da repræsentanten ikke er fremkommet med anbringender om eller dokumentation for, at Skattestyrelsens opgørelse, der er baseret på klagerens indsendte materiale fra [finans1], ikke er korrekt, lægges de af Skattestyrelsen opgjorte beløb til grund.

Afkastet på klagerens konto hos [finans1]

Landsskatteretten lægger ved afgørelsen til grund, at klageren ikke, forinden Skattestyrelsens gennemførte forhøjelser, er blevet beskattet af resultatet af de udførte handler på klagerens konto hos [finans1] i form af shorthandel med aktier, handel med finansielle kontrakter og aktier samt tilgåede nettorenteindtægter.

Landsskatteretten finder, at handlerne på klagerens konto hos [finans1] er foretaget på vegne af ham. Klagerens forklaring om, at han ikke har haft kendskab til aktiviteten på kontoen, kan ikke føre til et andet resultat. Der er henset til, at der ikke er fremlagt objektiv dokumentation, der kunne give ham berettiget forventning om, at kontoen var lukket. Det er herefter klagerens ansvar i sin egenskab af kontoindehaver at sikre sig mod andres uberettigede anvendelse af kontoen.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at klageren er skattepligtig af afkastet i forbindelse med handlerne på sin konto hos [finans1] i form af shorthandel med aktier, jf. statsskattelovens § 4, litra f, handel med aktier, jf. aktieavancebeskatningslovens § 1, tilgåede nettorenteindtægter, jf. statsskattelovens § 4, litra e, samt at klagerens tab på handel med finansielle kontrakter kan fradrages, jf. kursgevinstlovens § 32, stk. 2-4, jf. bestemmelsens stk. 1.

Da repræsentanten ikke er fremkommet med anbringender om eller dokumentation for, at Skattestyrelsens opgørelse, der er baseret på klagerens indsendte materiale fra [finans1], ikke er korrekt, lægges de af Skattestyrelsen opgjorte beløb til grund.

Fristregler

Skattestyrelsen har den 18. april 2023 sendt forslag til afgørelse om ændring af klagerens skattepligtige indkomst. Forslaget er dermed fremsendt efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse for indkomståret 2018 i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. For indkomstårene 2019 og 2020 er forslaget fremsendt indenfor fristen for ordinær genoptagelse.

Landsskatteretten finder, at der kan foretages ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2018, da klageren har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have selvangivet indsætninger og nettorenteindtægter, der er tilgået ham på hans konto hos [finans1], og derved har bevirket, at Skattestyrelsen har foretaget skatteansættelserne på et ufuldstændigt grundlag. Landsskatteretten finder endvidere, at det af repræsentanten anførte om, at klageren ikke har haft kendskab til aktivitet på kontoen, ikke kan lægges til grund, da klageren ikke anses at have haft en berettiget forventning om, at kontoen var lukket. Det forhold, at andre måtte have foretaget handlerne på kontoen, kan således herefter ikke føre til et andet resultat.

Der kan således ske ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2018 i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsens kundskabstidspunkt skal regnes fra den 12. januar 2023, hvor klageren redegjorde for de indsatte beløb på sin konto hos [finans1].

Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse den 18. april 2023 og traf den påklagede afgørelse den 18. august 2023. Fristerne på henholdsvis 6 måneder og 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er dermed overholdt, da repræsentantens anmodning om fristforlængelse blev imødekommet og herunder også Skattestyrelsens frist for at træffe den påklagede afgørelse.

Da betingelserne for ordinær og ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27 er opfyldt, herunder fristerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er det med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens personlige indkomst, kapitalindkomst og aktieindkomst for indkomstårene 2018-2020. Landsskatteretten er endvidere enig med Skattestyrelsen i, at der er grundlag for genoptagelse vedrørende tabet på finansielle kontrakter for indkomståret 2018, da der er tale om en samlet forhøjelse for dette indkomstår.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.