Kendelse af 10-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 29-01-2025

Journalnr. 23-0093728

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med i alt 87.531 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021, idet Skattestyrelsen på baggrund af selskabets kontoudskrifter har forhøjet selskabets salgsmoms og ikke godkendt fradrag for den af selskabet angivne købsmoms.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, blev stiftet den 5. december 2018. Selskabet har i perioden fra stiftelsen og frem til den 14. oktober 2021 været et iværksætterselskab med navnet [virksomhed2] IVS. Selskabet er drevet af [person1], der er direktør og hovedanpartshaver. Selskabet er registreret under branchekoden 464500 "Engroshandel med parfumerivarer og kosmetik" og bibranchekoden 562900 "Anden restaurationsvirksomhed". Derudover er selskabet registreret med binavnene "[virksomhed3] ApS" og "[virksomhed4] ApS". Selskabets formål er at drive virksomhed indenfor rengøring, engroshandel samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har selskabet i perioden fra januar 2020 til maj 2020 været registreret med mellem 1-3 ansatte, herunder 0,35-1,15 årsværk. Selskabet har ikke været registreret med ansatte i perioden fra juni 2020 til december 2021.

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har været moms- og arbejdsgiverregistreret i perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021.

Selskabet har angivet følgende momstilsvar i perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal 2020

32.227 kr.

5.574 kr.

26.653 kr.

2. kvartal 2020

15.303 kr.

5.985 kr.

9.318 kr.

3. kvartal 2020

0 kr.

3.478 kr.

-3.478 kr.

4. kvartal 2020

4.612 kr.

5.556 kr.

-944 kr.

I alt

52.142 kr.

20.593 kr.

31.549 kr.

1. halvår 2021

0 kr.

0 kr.

0 kr.

2. halvår 2021

0 kr.

0 kr.

0 kr.

I alt

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at selskabet har angivet en skattepligtig indkomst på 58.150 kr. for 2020 og 88.066 kr. for 2021.

I forbindelse med kontrol af selskabet har Skattestyrelsen den 20. juni 2022 anmodet selskabet om at indsende regnskabsmateriale for afgiftsperioderne i 2019-2021, herunder kontospecifikationer, fakturaer fra underleverandører, samarbejdsaftaler/-kontrakter og kontoudskrifter m.v. Selskabet har ikke imødekommet Skattestyrelsens anmodning af den 20. juni 2022, hvorfor Skattestyrelsen har indhentet selskabets kontoudskrifter hos [finans1]. Skattestyrelsen har modtaget selskabets kontoudskrifter den 25. juli 2022.

Skattestyrelsen har, efter en gennemgang af selskabets kontoudskrifter, forhøjet selskabets momstilsvar med i alt 87.531 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021.

Skattestyrelsens forhøjelse fordeler sig således:

Momstilsvar

Beløb

Forhøjelse af salgsmoms

66.938 kr.

Nægtet fradrag for købsmoms

20.593 kr.

Forhøjelse af momstilsvar

87.531 kr.

Salgsmoms

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms med i alt 66.938 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021. Forhøjelsen er sket på baggrund af en gennemgang af selskabets kontoudskrifter, hvorudfra Skattestyrelsen har opgjort selskabets omsætning og salgsmoms således:

Periode

Omsætning

Salgsmoms

Omsætning ekskl. moms

1. kvartal 2020

0 kr.

0 kr.

0 kr.

2. kvartal 2020

201.903 kr.

40.381 kr.

161.523 kr.

3. kvartal 2020

52.131 kr.

10.426 kr.

41.705 kr.

4. kvartal 2020

54.750 kr.

10.950 kr.

43.800 kr.

I alt

308.784 kr.

61.757 kr.

247.027 kr.

1. halvår 2021

0 kr.

0 kr.

0 kr.

2. halvår 2021

286.614 kr.

57.323 kr.

229.291 kr.

I alt

286.614 kr.

57.323 kr.

229.291 kr.

Selskabets omsætning er opgjort på baggrund af følgende indsætninger på selskabets konto hos [finans1]:

Betalingsdato

Posteringstekst

Beløb inkl. moms

Heraf moms

Beløb ekskl. moms

2. kvartal 2020

11-05-2020

overførsel

77.733,41 kr.

15.546,68 kr.

62.186,73 kr.

28-05-2020

45

18.525,00 kr.

3.705,00 kr.

14.820,00 kr.

03-06-2020

fak 22

20.000,00 kr.

4.000,00 kr.

16.000,00 kr.

03-06-2020

fak 46

5.625,00 kr.

1.125,00 kr.

4.500,00 kr.

19-06-2020

fak 22

15.000,00 kr.

3.000,00 kr.

12.000,00 kr.

30-06-2020

fak 49

2.125,00 kr.

425,00 kr.

1.700,00 kr.

17-04-2020

tilbage betaling

47.894,74 kr.

9.578,95 kr.

38.315,79 kr.

27-04-2020

fak 44

15.000,00 kr.

3.000,00 kr.

12.000,00 kr.

I alt

201.903,15 kr.

40.380,63 kr.

161.522,52 kr.

3. kvartal 2020

18-08-2020

[virksomhed4] ApS

9.562,00 kr.

1.912,40 kr.

7.649,60 kr.

01-07-2020

faktura 43

17.250,00 kr.

3.450,00 kr.

13.800,00 kr.

04-08-2020

[virksomhed4] ApS

18.525,00 kr.

3.705,00 kr.

14.820,00 kr.

10-08-2020

fak 22

6.793,75 kr.

1.358,75 kr.

5.435,00 kr.

I alt

52.130,75 kr.

10.426,15 kr.

41.704,60 kr.

4. kvartal 2020

18-12-2020

[virksomhed4] ApS

17.250,00 kr.

3.450,00 kr.

13.800,00 kr.

23-12-2020

[virksomhed5] ApS

12.500,00 kr.

2.500,00 kr.

10.000,00 kr.

19-11-2020

[virksomhed5] ApS

25.000,00 kr.

5.000,00 kr.

20.000,00 kr.

I alt

54.750,00 kr.

10.950,00 kr.

43.800,00 kr.

2. halvår 2021

03-09-2021

udenl overførsel

36.614,00 kr.

7.322,80 kr.

29.291,20 kr.

28-09-2021

afregn. Rest. Deposit

30.193,75 kr.

6.038,75 kr.

24.155,00 kr.

05-07-2021

afregn. Depositum

219.806,25 kr.

43.961,25 kr.

175.845,00 kr.

I alt

286.614,00 kr.

57.323,80 kr.

229.291,20 kr.

Der er ikke foretaget indsætninger på selskabets konto hos [finans1] i 1. halvår 2021.

Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets salgsmoms på i alt 66.938 kr. udgør differencen mellem den af Skattestyrelsen opgjorte salgsmoms og den af selskabet angivne salgsmoms, og fordeler sig således:

Periode

Angivet salgsmoms

Beregnet salgsmoms

Ændring

1. kvartal 2020

32.227 kr.

0 kr.

-32.227 kr.

2. kvartal 2020

15.303 kr.

40.381 kr.

25.078 kr.

3. kvartal 2020

0 kr.

10.426 kr.

10.426 kr.

4. kvartal 2020

4.612 kr.

10.950 kr.

6.338 kr.

I alt

52.142 kr.

61.757 kr.

9.615 kr.

1. halvår 2021

0 kr.

0 kr.

0 kr.

2. halvår 2021

0 kr.

57.323 kr.

57.323 kr.

I alt

0 kr.

57.323 kr.

57.323 kr.

Købsmoms

Selskabet har i perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020 angivet købsmoms med i alt 20.593 kr. som fordeler sig således:

Periode

Købsmoms

1. kvartal 2020

5.574 kr.

2. kvartal 2020

5.985 kr.

3. kvartal 2020

3.478 kr.

4. kvartal 2020

5.556 kr.

I alt

20.593 kr.

I 2021 har selskabet angivet 0 kr. i købsmoms.

Skattestyrelsen har efter anmodningen af den 20. juni 2020 ikke modtaget det efterspurgte regnskabsmateriale, hvorfor Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms med i alt 20.593 kr. i 2020, da selskabet ikke har fremlagt dokumentation for den angivne købsmoms.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med i alt 87.531 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021, idet Skattestyrelsen på baggrund af selskabets kontoudskrifter har forhøjet selskabets salgsmoms og ikke godkendt fradrag for den af selskabet angivne købsmoms.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende (uddrag):

"1. Opgørelse af omsætning og salgsmoms for 2020 og 2021

...

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har gennemgået selskabets posteringer på bankkontoudtog og har udfærdiget en opgørelse over selskabets omsætning og salgsmoms:

Periode

omsætning

salgsmoms

Omsætning ekskl. moms

1. kvartal 2020

2. kvartal 2020

201.903

40.381

161.523

3. kvartal 2020

52.131

10.426

41.705

4. kvartal 2020

54.750

10.950

43.800

I alt

308.784

61.757

247.027

Periode

omsætning

salgsmoms

Omsætning ekskl. moms

1. halvår 2021

2. halvår 2021

286.614

57.323

229.291

I alt

286.614

57.323

229.291

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at selskabet har haft en omsætning på 247.027 kr. ekskl. moms i 2020 (2. 3. og 4. kvartal 2020) og 229.291kr. ekskl. moms i 2. halvår 2021.

Salgsmoms i 2020 udgør 61.757 kr. Der er angivet 52.142 kr. hvorfor der er angivet 9.615 kr. for lidt i salgsmoms for 2020.

Salgsmoms i 2021 udgør 57.323 kr. Der er angivet 0 kr., hvorfor der er angivet 57.323 kr. for lidt i salgsmoms for 2021.

2. Nægtelse af fradrag for købsmoms pga. manglende dokumentation

...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Selskabet har ikke fremsendt det ønskede materiale til brug for kontrol, og har således ikke dokumenteret selskabets omkostninger.

Ved Skattestyrelsens vurdering af fradrag for driftsomkostninger og købsmoms kan der ikke godkendes fradrag for driftsudgifter og købsmoms, idet der ikke foreligger dokumentation i form af fakturaer. Betaling alene er ikke tilstrækkelig dokumentation. Det betyder, at vi ændrer købsmomsen til 0 kr. for 2020.

Den angivne købsmoms på 20.593 kr. i 2020 omregnet til driftsudgift udgør 102.965 kr. ekskl. moms.

Selskabet opkræves købsmoms med 20.593 kr. og der godkendes ikke fradrag skattemæssigt med 102.965 kr."

Udtalelser fra Skattestyrelsen

I forbindelse med klagesagsbehandlingen har Skattestyrelsen den 16. november 2023 udtalt følgende:

"Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Det bemærkes dog, at det fremgår af klagen, at Skattestyrelsen har medtaget kompensation vedrørende Covid 19 i opgørelsen over omsætning og salgsmoms. Dette er ikke korrekt."

På forespørgsel fra Skatteankestyrelsen har Skattestyrelsen den 27. juni 2024 udtalt følgende:

"Der er 3 ansatte i 2020.

...

· I 1. kvartal 2020 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger ikke været omsætning.
· I 2. kvartal 2020 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger været en omsætning på 201.903 kr. inkl. moms.
· I 3. og 4. kvartal 2020 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger være en omsætning på 106.881 kr.
· I 1. kvartal 2021 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger ikke været omsætning.
· I 2. kvartal 2021 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger været en omsætning på 286.614 kr.

Konklusion:

I januar, februar og marts måned 2020 har der været 3 ansatte (i alt 512 timer) men ingen omsætning.

I april og maj måned 2020 har der været 2 ansatte (i alt 160 timer) og en omsætning på 127.141 kr. Herudover har der i juni måned 2020 været en omsætning på 34.200 kr. men ingen ansatte.

3. og 4. kvartal 2020 har der været en omsætning på 106.8981 kr. men ingen ansatte.

1. kvartal 2021 har der hverken været ansatte eller omsætning.

2. kvartal 2021 har der været en omsætning på 286.614 kr. men ingen ansatte.

Et selskab kan ikke generere en omsætning uden at der har været ansatte.

Vedrørende indsætninger i forbindelse med Covid 19 kompensation:

· Det fremgår ikke af bankkontoudtoget fra [finans1], at der skulle være indsat 58.150 kr. i 2020 og 286.615 kr. i 2021. Derfor kan det oplyses, at beløbene ikke er medtaget i opgørelse af omsætningen for 2020 og 2021.

Til bemærkningen om at selskabets ejer er eneste ansatte:

· Det kan hertil oplyses, at selskabets hovedanpartshaver har modtaget 18.841 kr. brutto i 2020 (januar, februar og marts måned). Der har ikke været registreret nogen omsætning i disse måneder.

Til bemærkningen om at arbejdet snildt kan være udført af en mand (ejer):

· Hertil kan det oplyses, at der har været omsætning i måneder/kvartaler hvor der ikke har været registrerede ansatte.

Til bemærkningen om hvorfor selskabets hovedanpartshaver ikke har kunne oppebære den yderligere omsætning i 2020 og 2021 alene:

· Det har ikke kunne lade sig gøre, idet der har været omsætning uden registrerede ansatte til at kunne udføre arbejdet. (bortset fra nogle få måneder i 2020).

Til bemærkningen om hvorvidt hovedanpartshaveren har oppebåret indkomst fra andre steder i 2020 og 2021:

· I 2020 har hovedanpartshaver [person1] oppebåret løn fra [virksomhed6] ApS med 339.558 kr.
· I 2021 har hovedanpsrtshaver [person1] opprbåret løn fra [virksomhed6] ApS med 419.727 kr.

Til bemærkningen om at repræsentanten anfører, at hovedanpartshaveren har udvist løntilbageholdenhed:

· Det har Skattestyrelsen ingen bemærkninger til, bortset fra, at et selskab kan ikke udføre arbejde uden ansatte.

Til spørgsmålet om, hvorvidt har selskabet udbetalt løn i 2022 og 2023:

· Det kan oplyses, at selskabet ikke har angivet lønninger i 2022 og 2023.
· Endvidere kan det oplyses, at selskabet ikke har angivet moms i 2022 og 2023.

Eventuelt:

Det fremgår af klagen, at selskabet mener, at afgørelsen bør anses som ugyldig eller hjemvises, idet de her naturligvis vil fremsende det materiale som Skattestyrelsen har bedt om.

Det undrer Skattestyrelsen, at selskabet og dennes repræsentant ikke har fremsendt det ønskede materiale.

Vedrørende bankkonti er Skattestyrelsen i tvivl om vi har haft alle bankkonti inde til kontrol. Vi har kun været bekendt med kontoen i [finans1], men det er uvist om selskabet har andre danske eller eventuelt udenlandske bankkonti, eller om der er blevet benyttet en konto som ikke tilhører selskabet. Dette henset til, at Skattestyrelsen umiddelbart ikke kan finde indsætninger fra Covid19 kompensation. Endvidere er det bemærkelsesværdigt, at selskabet har haft ansatte i måneder hvor der ingen omsætning har været."

Skattestyrelsen har endvidere den 23. juli 2024 på forespørgsler fra Skatteankestyrelsen udtalt følgende:

"Svar til Skattankestyrelsens spørgsmål af den 11. juli 2024.

Til spørgsmålet om, hvorvidt jeg har haft overvejelser om, at omsætningen i juni måned 2020 kunne have været oppebåret for udført arbejde i april/maj måned.

· Idet jeg ikke har haft regnskabsmaterialet, har jeg ikke umiddelbart haft overvejelser om, at omsætningen i juni måned 2020 kunne have været oppebåret for udført arbejde i april/maj måned. Det ville blive gætterier. Jeg har ikke kunne konstatere det.

Til spørgsmålet, om jeg har haft disse overvejelser i forhold til selskabets omsætning i 1. kvartal 2020

· Se mit svar overfor. - tænker det må være samme svar.

Selskabets hovedanpartshaver har oppebåret løb fra [virksomhed6] ApS- D ønsker cvr-nr. nævnt

· CVR-nr. [...1]

Til spørgsmålet, om Skattestyrelsen har haft indkaldt hovedanpartshaverens personlige konti:

· Nej

Svar til Skattankestyrelsens spørgsmål af den 15. juli 2024.

Til spørgsmålet om hvordan hovedanpartshavenes løn hos [virksomhed6] ApS er periodiseret, herunder indberettet løn og timer for de enkelte måneder

· Se vedlagte udtræk

Til spørgsmålet om hvordan selskabets yderligere omsætning er medgået til sort løn, når der ikke er konstateret nogle kontanthævninger på selskabets konto i 2020 og 2021

· Det er korrekt at der ikke er foretaget kontante hævninger. Selskabet har foretaget nogle udenlandske overførsler, som kan være kommet tilbage i kontanter, og så afleveret til sorte ansatte eller sort betaling til allerede ansatte. Det kan også være foretaget fra konti som vi ikke er bekendt med. Vi ved det simpelthen ikke."

Selskabets opfattelse

Selskabet har principalt fremsat påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig på grund af manglende partshøring og begrundelse.

Subsidiært, at sagen skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Til støtte for de fremsatte påstande har selskabet anført følgende i klage af den 17. oktober 2023 (uddrag):

"...

Det er klart at selskabet skal indsende materiale m.v. når SKAT beder om det, hvad man ikke har gjort. Der er dog flere ting jeg undrer mig over i afgørelsen som vi mener er fejlagtig på flere punkter.

Det er min opfattelse at afgørelsen bør anses ugyldig, jf. nedenstående begrundelse.

Alternativt bør sagen hjemvises til fornyet behandling hos SKAT, idet vi her naturligvis vil fremsende det materiale som Skattestyrelsen har bedt om.

Bemærkninger til afgørelsen

1. Opgørelse af omsætning og salgsmoms for 2020 og 2021

SKAT har indhentet kontoudskrifter vedr. selskabets bankkonto [...83] fra [finans1].

Ud fra posteringerne på bankkontoen mener SKAT at der i 2020 har været en omsætning på 308.784 DKK og 286.614 DKK i 2021 (2. halvår).

Det anføres at man har udarbejdet en opgørelse over selskabets omsætning og salgsmoms.

Jeg kan ikke se at vi har modtaget denne opgørelse og mener at der mangler en specifikation af de nævnte posteringer/indsættelser som man mener at selskabet skal beskattes og svare moms af. Selskabet har i 2020 og 2021 fået kompensation vedrørende Covid 19 som er indgået på kontoen og er medtaget i selskabets årsrapport.

Derudover har man opgjort selskabets indtjening som de faktiske foretagne indbetalinger med fradrag af lønudgifter. Dvs. der er ikke taget højde for at selskabet har afholdt udgifter til husleje, kørsel, administrationsomkostninger m.v. samt varekøb, jf. nedenfor.

2. Nægtelse af fradrag for købsmoms

Selskabets aktivitet består i at drive rengøringsvirksomhed samt import og salg af parfume m.v. Selskabet kan naturligvis ikke erhverve indtægter ved rengøringsvirksomhed og salg af importerede varer uden også at afholde udgifter til rengøringsartikler, varekøb m.v.

..."

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig, og om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms med i alt 66.938 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021, og ikke godkendt selskabets fradrag for købsmoms med i alt 20.593 kr. for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020.

Retsgrundlaget

Formalitet

Skattestyrelsen er som offentlig myndighed underlagt de almindelige forvaltningsretlige principper, medmindre der findes præciseringer og særlige undtagelser i skatteforvaltningsloven.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 19, stk. 1 og 2, at skatteforvaltningen forinden der træffes en afgørelse, skal udarbejde en sagsfremstilling. Sagsfremstillingen skal indeholde en redegørelse for de oplysninger, som er tillagt betydning for den påtænkte afgørelse. Der skal endvidere oplyses om den afgørelse, som disse oplysninger efter forvaltningens vurdering fører til, med en begrundelse, der opfylder de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven.

Det følger videre af skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, at hvis skatteforvaltningen agter at træffe en afgørelse om momsansættelse på et andet grundlag end det, der er oplyst til told- og skatteforvaltningen, skal den selvangivelsespligtige og eventuelt andre parter underrettes om den påtænkte afgørelse. Underretningen skal opfylde de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven. Partshøring og begrundelse er begge forvaltningsretlige garantiforskrifter, og manglende overholdelse vil bevirke ugyldighed, hvis det ikke kan godtgøres, at manglen er konkret uvæsentlig.

Derudover følger det af skatteforvaltningslovens § 20, stk. 2, at Skattestyrelsen i forbindelse med fremsendelse af agterskrivelse efter skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, samtidig skal underrette den selvangivelsespligtige om, at afgørelsen vil blive truffet som varslet, medmindre den pågældende over for told- og skatteforvaltningen fremkommer med en begrundet skriftlig eller mundtlig udtalelse imod afgørelsen inden for en nærmere angivet frist, der ikke uden den pågældendes samtykke kan være mindre end 15 dage regnet fra skrivelsens datering, medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen, jf. skatteforvaltningslovens § 20, stk. 2.

Endvidere følger det af officialprincippet, som er en ulovbestemt retsgrundsætning, at det som udgangspunkt påhviler myndigheden selv at fremskaffe de fornødne oplysninger om de foreliggende sager, eller foranledige at parterne selv medvirker til sagsoplysningen. Princippet skal understøtte og sikre, at der træffes materielt lovlige og rigtige afgørelser. Såfremt afgørelsesmyndigheden ikke overholder denne garantiforskrift, kan afgørelsen tilsidesættes som ugyldig. Af officialprincippet følger tillige, at en forvaltningsretlig afgørelse først må træffes, når de nødvendige oplysninger foreligger, jf. Østre Landsrets dom offentliggjort som SKM2014.325.ØLR.

Moms

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående afgift i perioden til skattemyndighederne. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Af momslovens § 37 fremgår videre følgende (uddrag):

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

..."

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168 og artikel 178 til 179.

Af dagældende § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 fremgår følgende:

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer."

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det selskabet at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fremgår videre af skattekontrollovens § 74, at:

"Har en skattepligtig omfattet af § 5 ikke rettidigt givet told- og skatteforvaltningen oplysninger efter § 2, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt.

...

Stk. 3.

Told- og skatteforvaltningen skal som grundlag for den skønsmæssige ansættelse efter stk. 1 og 2 navnlig lægge vægt på oplysninger om den skattepligtige indkomst for tidligere år, årsopgørelser, forskudsregistreringer og oplysninger fra indberetningspligtige. Er den skattepligtige erhvervsdrivende, indgår i grundlaget tillige oplysninger om moms og afgifter og eventuelle oplysninger om bruttoavancen for indkomståret og tidligere indkomstår. Er den skattepligtige en fysisk person, indgår i grundlaget efter stk. 2 tillige oplysninger om den skattepligtiges privatforbrug, herunder oplysninger om skattefrie indtægter og oplysninger om formue. Told- og skatteforvaltningen kan dog foretage en skønsmæssig ansættelse efter stk. 1 eller 2 uden anvendelse af de nævnte oplysninger, hvis ansættelsen kan foretages på et mere sikkert grundlag på baggrund af andre oplysninger."

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Formalitet

Selskabet har fremsat principal påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig. Selskabet har anført, at der mangler partshøring og begrundelse.

Landsskatteretten finder ikke grundlag for at anse Skattestyrelsens afgørelse for ugyldig. Retten bemærker herved, at Skattestyrelsen har foretaget korrekt partshøring, og at afgørelsen af den 19. juli 2023 ses at opfylde begrundelseskravene.

Det bemærkes tillige, at ansættelserne er foretaget inden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, hvorfor ansættelserne er rettidigt foretaget.

Salgsmoms

Selskabet har angivet salgsmoms med i alt 52.142 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020 og med 0 kr. for perioden fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2021.

Selskabet har ikke imødekommet Skattestyrelsens anmodning af den 20. juni 2020 om fremlæggelse af regnskabsmateriale til brug for kontrol af selskabets momstilsvar for den angivne periode, hvorfor Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse.

Skattestyrelsen har på baggrund af selskabets kontoudskrifter opgjort selskabets salgsmoms til i alt 61.757 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020 og i alt 57.323 kr. for perioden fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2021.

Landsskatteretten finder ud fra de i sagen fremlagte oplysninger ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens opgørelse af selskabets salgsmoms. Retten har ved vurderingen lagt vægt på, at opgørelsen er udarbejdet ud fra indsætninger på selskabets bankkonto. Det må ud fra det oplyste lægges til grund, at indsætningerne på selskabets bankkonto hidrører fra arbejde, der faktisk er udført. Selskabets bemærkninger om, at Skattestyrelsen i opgørelsen har medregnet kompensation vedrørende Covid-19 kan ikke føre til et andet resultat, da dette er udokumenteret.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at selskabet har angivet for lidt i salgsmoms. Det er herefter med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms med i alt 66.938 kr., fordelt med 9.615 kr. i perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020 og med 57.323 kr. i perioden fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2021.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Købsmoms - udokumenterede udgifter

Selskabet har angivet købsmoms med i alt 20.593 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020.

Det følger af momsbekendtgørelsens dagældende § 82, at selskabet som dokumentation for den indgående afgift skal være i besiddelse af en faktura eller et tilsvarende dokument, for at kunne få fradrag for købsmoms efter momslovens § 37.

Selskabet har ikke fremlagt nogen dokumentation for den af selskabet angivne købsmoms.

Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt selskabets fradrag for købsmoms med i alt 20.593 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020, da selskabet ikke har fremlagt dokumentation herfor.

Allerede fordi, at selskabet ikke kan godkendes et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms ud fra en påstand om, at der er afholdt udgifter i selskabet til generering af selskabets omsætning, jf. SKM2021.456.LSR., kan det af selskabet anførte om, at selskabet har afholdt udgifter forbundet med selskabets indtægtserhvervelse, ikke føre til et andet resultat.

Selskabets subsidiære påstand om hjemvisning kan derfor ikke tages til følge.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.