Kendelse af 07-01-2025 - indlagt i TaxCons database den 07-02-2025

Journalnr. 23-0091989

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperiode 1. halvår 2015

Forhøjelse af momstilsvar

27.500 kr.

0 kr.

Nedsættes til 23.093 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2015

Forhøjelse af momstilsvar

20.770 kr.

0 kr.

Nedsættes til 13.820 kr.

Afgiftsperiode 1. halvår 2016

Forhøjelse af momstilsvar

27.278 kr.

0 kr.

Nedsættes til 20.013 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2016

Forhøjelse af momstilsvar

31.549 kr.

0 kr.

Nedsættes til 23.202 kr.

Afgiftsperiode 1. halvår 2017

Forhøjelse af momstilsvar

34.675 kr.

0 kr.

Nedsættes til 26.615 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2017

Forhøjelse af momstilsvar

37.842 kr.

0 kr.

Nedsættes til 29.915 kr.

Afgiftsperiode 1. halvår 2018

Forhøjelse af momstilsvar

39.949 kr.

0 kr.

Nedsættes til 34.264 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2018

Forhøjelse af momstilsvar

46.725 kr.

0 kr.

Nedsættes til 38.785 kr.

Afgiftsperiode 1. halvår 2019

Forhøjelse af momstilsvar

56.139 kr.

0 kr.

Nedsættes til 48.549 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2019

Forhøjelse af momstilsvar

53.907 kr.

0 kr.

Nedsættes til 46.521 kr.

Afgiftsperiode 1. halvår 2020

Forhøjelse af momstilsvar

64.057 kr.

0 kr.

Nedsættes til 56.640 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2020

Forhøjelse af momstilsvar

61.064 kr.

0 kr.

Nedsættes til 53.806 kr.

Afgiftsperiode 1. halvår 2021

Forhøjelse af momstilsvar

54.278 kr.

0 kr.

Nedsættes til 45.560 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2021

Forhøjelse af momstilsvar

56.335 kr.

0 kr.

Nedsættes til 53.787 kr.

Afgiftsperiode 1. halvår 2022

Forhøjelse af momstilsvar

34.074 kr.

0 kr.

Nedsættes til 27.975 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2022

Forhøjelse af momstilsvar

24.001 kr.

0 kr.

Nedsættes til 21.960 kr.

Faktiske oplysninger

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, drev [person1] herefter benævnt indehaveren, i perioden 1. juli 2012 til 29. november 2021 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR-nr.: [...1]. Virksomheden var registreret under branchekode 812210 Vinduespolering og bibranche 620900 Anden it-servicevirksomhed.

Indehaveren har indberettet 0-angivelser af virksomhedens momstilsvar for perioderne 1. halvår 2015 til 1. halvår 2019 samt 2. halvår 2021. For perioden 2. halvår 2019 har Skattestyrelsen tidligere skønsmæssigt fastsat momstilsvaret til 0 kr. og for perioden 1. halvår 2020 til 1. halvår 2021 har Skattestyrelsen tidligere skønsmæssigt fastsat et momstilsvar på 12.000 kr. pr. halvår.

Skattestyrelsen har for indkomstårene 2015-2022 konstateret indsætninger på 100 kr. eller derover, for samlet 3.574.205 kr. på indehaverens konti. De er fordelt som følgende pr. indkomstår:

2015:

214.348 kr.

2016:

294.132 kr.

2017:

362.581 kr.

2018:

433.371 kr.

2019:

557.140 kr.

2020:

758.960 kr.

2021:

632.058 kr.

2022:

294.615 kr.

Skattestyrelsen har den 30. januar 2023 indkaldt samhandelsoplysninger fra to af indehaverens samhandelspartnere [virksomhed2] ApS og [virksomhed3]. Skattestyrelsen modtog disse oplysninger henholdsvis den 6. februar 2023 og 21. februar 2023.

Det fremgår af indehaverens bankkonti, at flere af indsætningerne er markeret med benævnelserne "Fak", "Fakt", "Faktura" efterfulgt af et nummer. Der fremgår endvidere flere overførsler benævnt "Overførsel".

I Skattestyrelsens udarbejdede opgørelse over indsætninger, fremgår flere indsætninger med benævnelsen "Overførsel" fra virksomheder hvortil der er sendt fakturaer før eller senere.

Skattestyrelsen har givet et skønsmæssigt fradrag for udgifterne på 20 % af indsætningerne. Skønnet er foretaget på baggrund af bruttoavancen for branchekoden 810000 Ejendomsservice. Det fremgår af Danmarks statistik at bruttoavancen i 2015 udgjorde 75,7 % og i 2021 udgjorde 76,3 %.

Indehaveren har under Skattestyrelsens behandling af sagen fremsendt en række udgiftsbilag fra bl.a. [virksomhed4], [virksomhed5] ApS, [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed11], [virksomhed12] og [virksomhed13]. Der fremgår på flere af de fremsendte bilag, udgifter til f.eks. hundepude, hundeben og bodyskraber m.v. Der fremgår ikke moms af bilagene fra [virksomhed5] ApS og [virksomhed10]. Af [virksomhed11] ApS kvitteringerne er en del af kvitteringerne skåret af. Det fremgår ikke, hvad der er betalt i moms. Der fremgår ikke udgifter på indehaverens og virksomhedens konti, svarende til de fremsendte bilag fra [virksomhed11] ApS.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for købsmoms for samlet 8.701 kr. Der er givet fradrag for alle udgifter der kan henføres til virksomheden, herunder et skønnet fradrag på telefon og internt på 50 %. Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms vedrørende [virksomhed5] ApS, da der ikke fremgår moms af denne. Skattestyrelsen har nægtet fradrag for moms for den del af de fremsendte kvitteringer der vedrører udgifter, som ikke kan henføres til virksomheden, herunder udgifter til hund, luftmadras, læskedrikke m.v. som Skattestyrelsen har anset for at være private udgifter.

Skattestyrelsen har fordelt indsætninger og virksomhedens momstilsvar således pr. indkomstår:

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

i alt

Fakturaer med fakturanummer

121.295

142.183

232.978

324.551

455.201

657.038

543.459

174.775

2.651.480

Virksomhed hvortil der er sendt fakturaer før eller senere

48.275

62.569

37.297

29.394

16.640

3.312

24.687

222.174

[forbund] - fremgår på R75, som B-indkomst vedrørende virksomheden [...1]

10.000

10.000

Overførsel

3.913

1.500

300

5.713

Indbetaling

5.000

10.600

5.200

6.750

27.550

Mobilepay

15.630

16.953

9.006

13.005

14.799

25.322

61.787

62.142

218.644

Forsøgsstation

3.500

3.500

[person2] tidligere samlevers søn

52.235

72.427

73.300

59.921

70.500

66.000

18.000

22.761

435.144

Indsætninger i alt

241.348

294.132

362.581

433.371

557.140

758.960

632.058

294.615

3.574.205

Salgsmoms 20 %

48.270

58.827

72.517

86.674

111.428

151.792

126.412

58.923

714.843

Godkendt købsmoms

1.382

2.671

3.799

849

8.701

Tidl. Skønnet momstilsvar

24.000

12.000

36.000

Forhøjelse af momstilsvar

48.270

58.827

72.517

86.674

110.046

125.121

110.613

58.075

670.143

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens momstilsvar som følgende pr. afgiftsperiode fra 2015-2022:

Periode

Skønsmæssigt fastsat momstilsvar

Indberettet moms eller tidligere skønsmæssig fastsat moms

Ændring af momstilsvar

1. halvår

27.500

0

27.500

2. halvår

20.770

0

20.770

I alt for 2015

48.270

0

48.270

1. halvår

27.278

0

27.278

2. halvår

31.549

0

31.549

I alt for 2016

58.827

0

58.827

1. halvår

34.675

0

34.675

2. halvår

37.842

0

37.842

I alt for 2017

72.517

0

72.517

1. halvår

39.949

0

39.949

2. halvår

46.725

0

46.725

I alt for 2018

86.674

0

86.674

1. halvår

56.139

0

56.139

2. halvår

53.907

0

53.907

I alt for 2019

110.046

0

110.046

1. halvår

76.057

12.000

64.057

2. halvår

73.064

12.000

61.064

I alt for 2020

149.121

24.000

125.121

1. halvår

66.278

12.000

54.278

2. halvår

56.335

0

56.335

I alt for 2021

122.613

12.000

110.613

1. halvår

34.074

0

34.074

2. halvår

24.001

0

24.001

I alt for 2022

58.075

0

58.075

Skattestyrelsen varslede ændringen den 12. juni 2023 og traf afgørelse den 5. juli 2023.

Repræsentanten har i forbindelse med klagesagens behandling fremsendt et supplerende indlæg, samt følgende materiale:

· Bemærkninger til indsætninger fra [person2]/stedsøn
· Lejekontrakt mellem indehaveren og dennes udlejer [[...]]
· Bemærkninger til indsætninger fra [KJ]
· Bemærkninger til indsætninger fra [CV]/datter
· Bemærkninger til indsætninger fra venner
· Bemærkninger til kontante indsætninger

Vedrørende bemærkningerne til indsætninger fra [person2], har repræsentanten markeret disse indsætninger med bemærkningerne "[person2]" og "Stedsøn". Det fremgår af CPR-registeret, at indehaveren i perioden 2015 til 19. april 2022 og fra 1. maj 2022 til 1. november 2022 har boet med [KJV].

Det fremgår af indehaverens bankkontoudtog, at størstedelen af indsætningerne fra [KJV] er indsat i slutningen af hver måned og udgør mellem 2.000 og 6.000 kr., hvoraf størstedelen udgør omtrent 6.000 kr. Indehaveren modtager følgende indsætninger fra [person2] pr. halvår i perioden indkomstårene 2015-2022:

1. halvår 2015

21.235 kr.

2. halvår 2015

31.000 kr.

1. halvår 2016

36.327 kr.

2. halvår 2016

36.100 kr.

1. halvår 2017

36.200 kr.

2. halvår 2017

37.100 kr.

1. halvår 2018

25.400 kr.

2. halvår 2018

34.521 kr.

1. halvår 2019

36.000 kr.

2. halvår 2019

34.500 kr.

1. halvår 2020

36.000 kr.

2. halvår 2020

32.200 kr.

1. halvår 2021

18.300 kr.

2. halvår 2021

6.880 kr.

1. halvår 2022

21.646 kr.

2. halvår 2022

4.765 kr.

Vedrørende den fremsendte lejekontrakt, fremgår det, at der er tale om et lejemål på 104 m2 fordelt på 3 værelser og det lejede er markeret som "andet". Huslejen udgør 5.500 inkl. forbrug.

Vedrørende indsætningerne fra [KJ] har repræsentanten markeret disse indsætninger med bemærkningen "Kæreste". De samlede indsætninger fordeler sig således pr. halvår i perioden 2015-2022:

1. halvår 2015

600 kr.

2. halvår 2015

3.250 kr.

1. halvår 2016

0 kr.

2. halvår 2016

5.000 kr.

1. halvår 2017

4.101 kr.

2. halvår 2017

2.533 kr.

1. halvår 2018

1.200 kr.

2. halvår 2018

5.180 kr.

1. halvår 2019

1.950 kr.

2. halvår 2019

2.429 kr.

1. halvår 2020

1.084 kr.

2. halvår 2020

4.088 kr.

1. halvår 2021

24.892 kr.

2. halvår 2021

5.710 kr.

1. halvår 2022

5.900 kr.

2. halvår 2022

4.292 kr.

Repræsentanten har oplyst, at indehaveren og [KJ] har været kærester i 15 år.

Skattestyrelsen har oplyst, at indehaveren i indkomstårene 2015 til 2022 har overført samlet 37.066 kr. til [KJ]. Det fremgår på indehaverens kontoudtog, at der er foretaget mange overførsler i perioden 2015-2022 mellem [KJ] og indehaveren. Det fremgår endvidere af kontoudtoget, at indehaveren typisk samme dag, som han modtager pengene fra [KJ], foretager en overførsel eller har haft udgifter af samme eller større beløb.

Vedrørende indsætningerne fra [CJ]/datter, har repræsentanten markeret disse indsætninger med bemærkningen "Datter". De samlede indsætninger fordeler sig således pr. halvår i perioden indkomstårene 2015-2022:

1. halvår 2015

21.235 kr.

2. halvår 2015

31.000 kr.

1. halvår 2016

36.327 kr.

2. halvår 2016

36.100 kr.

1. halvår 2017

36.200 kr.

2. halvår 2017

37.100 kr.

1. halvår 2018

25.400 kr.

2. halvår 2018

34.521 kr.

1. halvår 2019

36.000 kr.

2. halvår 2019

34.500 kr.

1. halvår 2020

36.000 kr.

2. halvår 2020

32.200 kr.

1. halvår 2021

18.300 kr.

2. halvår 2021

6.880 kr.

1. halvår 2022

21.646 kr.

2. halvår 2022

4.765 kr.

Det fremgår af CPR-registeret, at indehaveren har en datter ved navn [CJ].

Vedrørende indsætningerne fra [LR], [BON], [AS], [HBH], [OR], [PT], [JHS], [EZ] og [MA] har repræsentanten markeret disse indsætninger med bemærkningen "Ven". De samlede indsætninger pr. halvår for indkomstårene 2016, 2017, 2019, 2020, 2021 og 2022 fordeler sig således:

1. halvår 2016

869 kr.

2. halvår 2016

1.700 kr.

1. halvår 2017

0 kr.

2. halvår 2017

497 kr.

1. halvår 2019

200 kr.

2. halvår 2019

2.420 kr.

1. halvår 2020

700 kr.

2. halvår 2020

2.200 kr.

1. halvår 2021

700 kr.

2. halvår 2021

3.000 kr.

1. halvår 2022

3.025 kr.

2. halvår 2022

1.500 kr.

Det fremgår af oversigten over beløbene, at der er tale om få indsætninger pr. år, hvoraf indkomståret 2022, er det år med flest antal indsætninger, som er 11 indsætninger. Der er generelt for alle indkomstårene tale om indsætninger mellem 100 kr. - 2.000 kr., hvoraf de fleste af indsætninger er mellem 100 kr. - 500 kr.

Vedrørende kontante indsætninger har repræsentanten markeret disse indsætninger med bemærkningen "Indbetalt, penge lånt privat". Det fremgår af bemærkningerne, at indsætningerne har posteringstekst kundekort eller automatindbetaling. De samlede indsætninger pr. halvår for indkomstårene 2018, 2020, 2021 og 2022 fordeler sig således:

1. halvår 2018

0 kr.

2. halvår 2018

5.000 kr.

1. halvår 2020

2.500 kr.

2. halvår 2020

8.100 kr.

1. halvår 2021

0 kr.

2. halvår 2021

5.200 kr.

1. halvår 2022

5.650 kr.

2. halvår 2022

300 kr.

I det supplerende indlæg, er det af repræsentanten anført, at indsætningerne af 5. marts 2016 og 21. juni 2016 på henholdsvis 250 kr. og 350 kr. vedrører salg af privat indbo.

Indehaverens repræsentant har i forbindelse med Skatteankestyrelsens fremsendelse af forslag til afgørelse, fremsendt eksempler på fællesudgifter og en oversigt over eksempler på fællesudgifter.

Af eksemplerne på fællesudgifter fremgår følgende:

· Betalingsoversigter for følgende måneder: februar 2015 - april 2015, juli 2015, oktober 2015 - januar 2016, april 2016, august 2016, maj 2017, februar 2018 og december 2019

-Af betalingsoversigterne fremgår udgifter til [virksomhed14], [virksomhed15], [virksomhed16], [virksomhed17], [virksomhed18], [virksomhed19] og [virksomhed20].

· Opgørelse fra [virksomhed17] for el i perioden 9. juni 2015 til 30. marts 2016, årsopgørelse over el for perioden 1. juni 2014 til 8. juni 2015, acontoberegning af el for perioden 9. juni 2015 til 31. august 2015, opgørelse for el i perioden 1. oktober 2017 til 31. december 2017 fra [virksomhed21].
· Faktura vedrørende abonnement fra [virksomhed13] på 1.080,94 kr. for perioden 24. august 2019 til 30. september 2019.

Udgifterne på de fremlagte betalingsoversigter kan opgøres som følgende:

(kr.)

2015

2016

2017

2018

2019

[virksomhed14] forsikring

2.663,12

1.352,57

528,09

454,06

[virksomhed17]

21.475,49

6.650,34

[virksomhed21]

4.040,24

42.884,89

[virksomhed15]

4.234,00

1.760,00

650,00

674,00

718,00

[virksomhed16]

1.252,50

417,50

208,75

208,75

[virksomhed18]

596,00

208,75

208,75

[virksomhed19]

500,00

[virksomhed20]

500,00

I alt

30.221,11

10.180,41

1.595,59

6.085,80

44.102,89

Af de fremlagte opgørelser af el, er forbruget fordelt som følgende:

[virksomhed17]

Periode

Beløb (kr.)

01.06.14 - 08.06.15

12.327,23

09.06.15 - 31.08.15

2.749,64

09.06.15 - 30.03.16

11.783,96

i alt

26.861 (afrundet)

[virksomhed21]

Periode

Beløb (kr.)

01.10.17 - 31.12.17

3.724,89

01.10.18 - 23.10.18

860,31

01.02.19 - 30.09.19

39.409,28

01.10.19 -31.01.20

42.884,89

I alt

51.984 (afrundet)

Af [virksomhed21]-fakturaen for perioden 1. oktober 2019 til 31. januar 2020 fremgår det, at 27.749,52 kr. ud af de 42.884,89 kr. udgør korrektioner fra tidligere periode.

Af oversigtsarket med eksempler på fællesudgifter fremgår der betalinger for samlet 78.604,49 kr. med bogføringsdatoer for perioden 16. november 2015 til 24. januar 2022. Repræsentanten har anført, at der er tale om alle betalinger vedrører [virksomhed22] /a.m.b.a / strøm, [virksomhed23] / tv, [virksomhed15] / [virksomhed24] / Tv, [virksomhed13] / internet, [virksomhed25] / vandregning, [virksomhed26] / tv og olie til varmekamin/opvarmning.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 27.500 kr., 20.770 kr., 27.278 kr., 31.549 kr., 34.675 kr., 37.842 kr., 39.949 kr., 46.725 kr., 56.139 kr., 53.907 kr., 64.057 kr., 61.064 kr., 54.278 kr., 56.335 kr., 34.074 kr. og 24.001 kr. for afgiftsperioderne 1.- og 2. halvår for årene 2015-2022.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Ekstraordinær genoptagelse

Fristerne for ordinær fastsættelse af momstilsvaret efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 er overskredet for perioden 1/1 2015 - 31/12 2019. Momsansættelsen genoptages ekstraordinært efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3, da Skattestyrelsen er af den opfattelse, at du ved ikke at angive den moms, som svarer til indsætningerne på dine kontoudtog, forsætligt eller groft uagtsomt har medvirket til, at skattestyrelsen har opgjort momstilsvaret på et urigtigt og ufuldstændigt grundlag.

I henhold til Skattestyrelsens systemer driver du momspligtig virksomhed indtil 30/11 2021, hvor din virksomhed fratages sin registrering på grund af manglende indberetninger af moms.

Du har efter momslovens § 57, stk. 1, pligt til at indberette virksomhedens momstilsvar. For perioderne 1/1 2015 - 30/6 2019, og 1/7 2021 - 30/11 2021 har du indberettet dit momstilsvar, som for alle perioderne er indberettet med 0 kr. Du har for perioderne 1/7 2019 - 30/6 2021 ikke indberettet moms vedrørende din virksomhed [virksomhed1] v/[person1] CVR nr. [...1]. Skattestyrelsen har derfor tidligere skønsmæssig fastsat virksomhedens moms for disse perioder med i alt 36.000 kr., hvorefter din virksomhed fratages sin registrering af moms. Du har efterfølgende den 21/3 2022 indberettet virksomhedens moms for perioden 1/7 2021 - 31/12 2021 med 0 kr. Du har ikke reageret på nogen af Skattestyrelsens skønsmæssige fastsættelser af moms.

Når du driver momspligtig virksomhed, er alle indtægter ved salg af varer og ydelser momspligtige efter momslovens § 4, stk. 1.

Du har momsfradrag efter momslovens § 37, stk. 1, for indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer.

Skattestyrelsen har anmodet dig om at indsende dit regnskabsmateriale, og bilag efter momslovens § 74, stk. 4. Du har ikke indsendt materialet, hvorfor Skattestyrelsen har indkaldt dine kontoudtog fra banker for perioden 1/1 2015 - 31/12 2022.Derudover har Skattestyrelsen indkaldt dokumentation fra to af dine kunder for perioden 1/7 2019 - 31/12 2021

Du fremsender ved e-mail af 2/5 2023, 10/5 2023 og 11/5 2023 dokumentation i form af bilag for udgifter, som du ønsker skal indgå ved opgørelse af virksomhedens moms.

Med baggrund i oplysninger modtaget fra dine banker, dine kunder og bilag til dokumentation for erhvervsmæssige udgifter fremsendt fra dig, fastsætter Skattestyrelsen virksomhedens moms for perioden 1/1 2015 - 31/12 2022 efter et skøn i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2. Det gør vi, fordi du ikke har fremlagt tilstrækkeligt grundlag til kontrol for virksomhedens moms. Der henvises i øvrigt også til Den Juridiske Vejledning afsnit A.B.5.2 - Skønsmæssig ansættelse efter opkrævningsloven.

Salgsmoms - Indsætninger

Ved gennemgang af dine kontoudskrifter fra banker i perioden 1/1 2015 - 31/12 2022, har Skattestyrelsen konstateret indsætninger, som vi vurderer til at være levering mod vederlag, og dermed erhvervsmæssig indkomst med i alt 3.574.205 kr. Dette har vi vurderet, da indsætningerne ikke har kunne henføres til anden beskattet indkomst. Se yderligere forklaring nedenfor.

...

Dine kontoudskrifter fra bank viser større indsætninger på dine konti, end svarende til hvad du tidligere har indberettet af moms, og det Skattestyrelsen tidligere har skønsmæssigt fastsat virksomhedens moms til.

Skattestyrelsen har endvidere konstateret, at der også efter din virksomheds tvangsafmeldelse pr. 30/11 2021, er indgået fakturaindtægter og øvrige indsætninger, som vi har skønnet henført til din virksomhed.

Vi har derfor på det foreliggende grundlag vurderet, at du også for den uregistrerede periode 1/12 2021 - 31/12 2022, er at anse for en momspligtig person efter momslovens § 3, stk. 1. Du skulle derfor have ladet dig registrere for moms efter momslovens § 47, stk. 1. Opkrævningslovens § 1, stk. 1 bestemmer, at opkrævningsloven gælder for virksomheder, som er eller skulle have være registreret. Derfor kan vi foretage en skønsmæssig fastsættelse af virksomhedens moms efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Indsætninger benævnt faktura, og overførsler fra firmaer, hvortil der har været faktureret, samt indtægt fra [forbund] udgør for perioden 1/1 2015 - 31/12 2022 i alt 2.883.654 kr. Disse indsætninger anses for momspligtige efter momslovens § 4, stk. 1.

Indsætninger for perioden 1/1 2015 - 31/12 2022 benævnt overførsel, indbetaling, mobilepay og forsøgsstationen med i alt 255.407 kr., skønner Skattestyrelsen at være levering mod vederlag, og dermed også momspligtig indkomst efter momslovens § 4, stk. 1. Dette gør vi, fordi beløbene ikke har kunnet henføres til løn eller andet oplyst til os, hvorfor disse medregnes til den erhvervsmæssige, og dermed momspligtige indkomst. Ved skønnet over disse indsætninger, har vi medtaget alle indsætninger over 100 kr., og som ikke har kunne identificeres som værende ikke virksomhedsindkomst. Dette har vi gjort med baggrund i virksomheden branchekode, som er vinduespudsning, og med baggrund i, at vi ud fra fakturaer modtaget fra dine kunder ved, at du også udfører rengøring. Derudover har Skattestyrelsen lagt vægt på, at du ved telefonsamtale med Skattestyrelsen den 11/5 2023 har forklaret, at du i øvrigt udfører mange forskellige typer opgaver, herunder også mindre tømrer- og mureropgaver.

Der henvises til SKM2008.905.HR, hvor Højesteret stadfæster Landsrettens dom, som omhandler, at det påhviler skatteyder at godtgøre, at indsætninger, der ikke ses selvangivet, stammer fra midler, som allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Til at underbygge dette henvises der endvidere til følgende Landsskatteretsafgørelse vedrørende moms LSR af 06.10.2020 Journalnr. 17- 0988703, hvor momstilsvaret blev skønsmæssigt fastsat, da det ikke var dokumenteret, at beløb stammede fra midler, der allerede var beskattede, eller som ikke skulle beskattes. Landsskatteretten henviser i deres afgørelse til ovenstående SKM2008.905.HR.

Overførsler til dig fra [person2] udgør i perioden 1/1 2015 - 31/12 2022 i alt 435.144 kr. Du har ved telefonsamtale med Skattestyrelsen den 11/5 2023, forklaret at der er tale om penge, som [person2] har lånt af dig, og derfor betaler tilbage. På det foreliggende grundlag, anser Skattestyrelsen disse overførsler / indsætninger for at være momspligtige indtægter efter momslovens § 4, stk. 1. Det gør vi, da det ikke på det nuværende grundlag kan udelukkes, at der er tale om erhvervsmæssige indsætninger.

Du har jf. afsnit 1.2 pr. telefon den 5/7 2023 forklaret, at indsætninger fra [person2] er betaling for kost og logi, idet [person2] har haft bopæl hos dig.

Du har således fremlagt to forskellige forklaringer på, hvad indsætningerne dækker over. Du har ikke fremlagt tilstrækkeligt dokumentation for, at indsætningerne ikke er erhvervsmæssig omsætning. Derfor fastholder vi, at beløbene medregnes ved opgørelsen.

For dokumentation af låneforhold kan henvises til Landsskatteretsafgørelse af 06-10-2020, journalnummer 17-0988703 og SKM2021.587BR, hvoraf det fremgår, at tilbagebetaling af lån skal dokumenteres ved udbetaling af lånet, lånedokument indeholdende vilkår om rente, afdrag og tilbagebetalingsplan, som kan stemmes af med indsætninger på konto. Foreligger disse objektive beviser ikke til at underbygge en skatteyders forklaring, er praksis at indsætningerne medregnes som udeholdt erhvervsmæssige indtægter.

Alle ovenstående medregnede indsætninger anses for at være modtaget på kontoen inklusiv moms, hvorfor momsgrundlaget udgør 80 % iht. Momslovens § 27, stk. 1, og Den Juridiske Vejledning afsnit D.A.8.1.1.12 - Efteropkrævning af moms.

Skønsmæssig opgørelse foretages som følger:

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Indsætninger i alt

241.348

294.132

362.581

433.371

557.140

758.960

632.058

294.615

Salgsmoms 20 %

48.270

58.827

72.517

86.674

111.428

151.792

126.412

58.923

For yderligere specificering af medregnede indtægter, og moms fordelt på perioder henvises til bilagene 1 - Indsætninger, og 2 - Momsmæssig opgørelse.

Fradrag for købsmoms

Du har ved e-mails til Skattestyrelsen af 2/5 2023, 10/5 2023 og 11/5 2023, fremsendt bilag til dokumentation for fradrag af købsmoms. Med baggrund i disse bilag har skattestyrelsen bogført, og opgjort virksomhedens momsfradrag.

For at få fradrag for købsmoms skal du efter nugældende momsbekendtgørelse § 81, dokumentere købsmomsen ved fakturaer eller afregningsbilag.

Der godkendes ikke fradrag for moms, hvor der kun foreligger et kontoudtog, da momsfradrag i henhold til ovenfor kræver et bilag.

Ud fra virksomhedens indsendte bilag, godkendes der efter momslovens § 37, stk. 1, fradrag for købsmoms på indkøb af varer og ydelser, som Skattestyrelsen har vurderet udelukkende at være anvendt til virksomhedens momspligtige aktiviteter. VI har ved denne vurdering henset til dine forklaringer omkring, at der ikke kun har været tale om vinduespudsning og rengøring, men også mindre tømrer-, murer- og andre forskellige opgaver.

Der godkendes ikke fradrag for rent private udgifter, herunder eksempelvis hundebidder, hundepude osv. Efter momslovens § 37, stk. 1 modsætningsvis.

Der godkendes ikke købsmoms for kost til indehaver eller personale efter momslovens § 42, stk. 1 nr. 1, hvorfor disse udgifter er taget ud ved beregningen af godkendt købsmoms.

Der godkendes fuldt fradrag for drift på biludgifter efter momslovens § 41, stk. 2, da der er tale om en vare- eller lastvogn med totalvægt på ikke over 3 t.

Efter momslovens § 38, stk. 2, kan du som momspligtig virksomhed ved indkøb af varer eller ydelser, som benyttes til både fradragsberettigede formål efter § 37, og til virksomhedens uvedkommende formål (private formål), få fradrag for den del af købsmoms, om skønsmæssigt kan henføres til varens eller ydelsen fradragsberettigede brug i den registreringspligtiges virksomhed. Skattestyrelsen har vedrørende dine udgifter til telefon og internt foretaget denne vurdering. Skattestyrelsen har vurderet, at der kan godkendes fradrag for moms vedrørende en af telefonerne, herunder tlf. nr. 2514XXXX, samt for det mobile bredbånd og fiberforbindelsen. Der er tale om ydelser, som benyttes både privat og erhvervsmæssigt, hvorfor Skattestyrelsen ud fra virksomhedens art og omfang, har skønnet en erhvervsmæssig andel på 50 %. Der godkendes således 50 % af momsudgiften som fradrag i din virksomhed.

Der er herefter godkendt købsmoms ifølge indsendt dokumentation:

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Godkendt købsmoms

0

0

0

0

1.382

2.671

3.799

849

For yderligere specificering af, hvilke bilag der er godkendt købsmoms på henvises til vedlagte bilag 3 - godkendt momsfradrag og bilag 4 - Tlf. og internet. Der er på bilagene nævnt, hvilken af ovenstående bestemmelser vi har anvendt i vores vurdering af, hvorvidt der kan eller ikke kan fratrækkes købsmoms.

Vi godkender ikke yderligere fradrag for købsmoms, da der ikke foreligger dokumentation herfor.

For retspraksis henvises til SKM2021.456.LSR, afsagt af Landsskatteretten. I denne afgørelse bliver en virksomhed nægtet fradrag for købsmoms, da den pågældende virksomhed ikke kan fremvise objektive beviser som eksempelvis købsfakturaer, der kunne bekræfte betalingen, eller andet bevis på, at varerne eller ydelserne faktisk var leveret og modtaget. Fradragsretten er betinget fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette havde virksomheden ikke gjort. Der kan endvidere henvises til Den Juridiske Vejledning afsnit D.A.11.1.7 - Krav til dokumentation for indkøbet.

Med henvisning til ovenstående afgørelse tager Landsskatteretten i SKM2021.692.LSR stilling til, at bankkontoudtog ikke i sig selv opfylder kravet til dokumentation, og nægter virksomheden fradrag for købsmoms.

For perioden 1/1 2015 - 31/12 2022 har virksomhedens købsmoms tidligere været angivet eller skønsmæssigt fastsat til 0 kr., som en del af skønnet over momstilsvaret, hvorfor virksomhedens købsmoms forhøjes som følger:

2019

2020

2021

2022

Godkendt købsmoms

1.382

2.671

3.799

849

Indberettet / Skønsmæssigt fastsat

0

0

0

0

Forhøjelse af købsmoms

1.382

2.671

3.799

849

For en samlet opgørelse over momstilsvaret fordelt på perioder, samt købs- og salgsmoms henvises til vedlagte bilag 2 - Momsopgørelse.

Skønsmæssig ændring af momstilsvar / den moms du skal betale:

På baggrund af ovenstående konstateringer og vurderinger, har vi i tabellen nedenfor opgjort den samlede skønsmæssige ændring af momstilsvaret efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 - fordelt pr. halvår. For specifikation heraf se bilag 1 - Indsætninger og bilag 2 - Momsmæssig opgørelse.

..."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

Skattestyrelsen har i høringssvar af 26. oktober 2023 udtalt, at styrelsen ikke har yderligere bemærkninger til repræsentantens fremsendte klageskrivelse.

Skattestyrelsen har den 3. maj 2024 fremsendt følgende supplerende udtalelse til repræsentantens bemærkninger af 26 april 2024:

"...

Skatteyder og hans rådgiver har påklaget specifikke poster i perioden 2015-22, som følger:

1.1

[person2] - stedsøn

443.174 kr.

1.2

[person3] - kæreste

72.209 kr.

1.3

[person4] - Datter

7.810 kr.

1.4

Venner

16.811 kr.

1.5

Salg af privat indbo

600 kr.

1.6

Kontante indsættelser / lån

26.750 kr.

I alt

567.354 kr.

Punkt 1.1. - [person2] / stedsøn - Nye oplysninger som kan begrunde en ændring

Skatteyder og rådgiver er kommet med sådanne nye oplysninger, som kan begrunde en ændring af skatteyders moms og skatteansættelse.

De har forklaret, at der er tale om skatteyders stedsøn, at de har haft fælles bolig hele perioden, og at der har bestået et boligfællesskab, hvor stedsønnen har betalt til kost og logi. Der argumentres således imod værelsesudlejningsreglerne.

Efter disse nye oplysninger er Skattestyrelsen af den opfattelse, at skatteyder har sandsynliggjort, at der ikke er tale om erhvervsmæssige indtægter. Skattestyrelsen er ligeledes af den opfattelse, at det er sandsynliggjort, at der ikke har været tale om værelsesudlejning. Skattestyrelsen har ved denne vurdering henset til, at der er tale om skatteyders tidligere samlevers søn, at de har delt adresse hele den påklagede periode, og at der for lejemålets vedkommende ikke ses, at være tale om to separate lejligheder, men 3 værelser med fælles bad/toilet og køkken. Derudover er der henset til, at indsætningerne typisk falder i større beløb ved månedens udgang.

Punkt 1.2 - [person3] / kæreste - Nye oplysninger som kan begrunde en ændring

Skatteyder og rådigiver er kommet med sådanne nye oplysninger, som kan begrunde en ændring af skatteyders moms og skatteansættelse.

De har forklaret, at [person3] gennem 15 år, har været skatteyders kæreste, og at der grundet varigheden af forholdet har bestået ægteskabslignende forhold, hvor de i hverdagen har delt fælles oplevelser, middage, ture osv., hvor der har været udlæg for hinanden.

Ud fra de nu foreliggende oplysninger er Skattestyrelsen af den opfattelse, at skatteyder har sandsynliggjort, at der har været tale om en kæresterelation, hvor der er delt udgifter. Skattestyrelsen har ved denne vurdering blandt andet også henset til, at der i den påklagede periode 2015 - 2022, ses overført 37.066 kr. fra skatteyder og til [person3], hvorefter nettooverførslen til skatteyder over perioden udgør 35.143 kr. Vi er derfor af den opfattelse, at dette underbygger, at der har været tale om løbende deling af udgifter.

Punkterne 3.1 - [person4] / datter, 1.4 - venner og 1.5 - salg af privat indbo - Nye oplysninger som kan begrunde en ændring:

Skatteyder og rådigiver er kommet med sådanne nye oplysninger, som kan begrunde en ændring af skatteyders moms og skatteansættelse.

Skatteyder og rådgiver har vedrørende ovenstående punkter forklaret, at der er tale om hans datter, og specifikke overførsler fra venner i forbindelse med fælles arrangementer, herunder spisning, byture osv., samt salg af privat indbo.

Under hensyn til skatteyders og rådgivers redegørelser, er Skattestyrelsen enig i, at indsætninger fra skatteyders datter er moms- og indkomstansættelsen uvedkommende. Derudover er vi af den opfattelse, at det er blevet sandsynliggjort, at de specifikke indsætninger fra venner, og salg af privatindbo, er moms - og indkomstansættelsen uvedkommende. Der er ved denne vurdering henset til, at Skattestyrelsen, grundet branchen som var rengøring / vinduespolering, ved den skønsmæssige opgørelse, har medtaget alle indsætninger over 100 kr., hvorfor det vil være sandsynligt, at der ved skønnet er blevet medtaget enkelte privat. Derudover er der henset til omfanget, som anses for realistisk.

Punkt 1.6 - Kontante indsættelser / lån - Ikke nye oplysninger, som kan begrunde en ændring:

Skatteyder og rådigiver er ikke kommet med sådanne nye oplysninger, som kan begrunde en ændring af skatteyders moms- og skatteansættelse.

Skatteyder og rådgiver har forklaret, at der er tale om kontante indsættelser i pengeautomat, som stammer fra kontante lån, som han har modtaget i de omhandlende år. Der er ikke vedlagt nogen form for dokumentation for låneforholdene.

Skattestyrelsen anser det ikke for tilstrækkeligt dokumenteret, at der er tale om lån. Der foreligger en ret stram praksis på området som siger, at tilbagebetaling af lån skal dokumenteres i form af udbetaling af lånet, lånedokument indeholdende vilkår om rente, afdrag og tilbagebetalingsplan, og som kan stemmes af med indsætninger på konto. Der kan henvises til Landsskatteretsafgørelse af 06-10-2020, journalnummer 17-0988703 og SKM2021.587BR. Skatteyder og rådgiver har ikke fremlagt nogen som helst dokumentationer, hvorfor det ikke er dokumenteret, at indsætningerne er moms- og skatteansættelsen uvedkommende.

Vi mener derfor forholdet bør fastholdes.

Yderligere bemærkninger

Imødekommes skatteyder og rådgivers klage, således at momspligtig og skattepligtige beløb nedsættes med de her i klagen påståede ændringer, er Skattestyrelsen af den opfattelse, at de skønsmæssigt fastsatte udgifter i afgørelse af 5/7 2023 kan fastholdes. Ved afgørelsen blev der skønnet udgifter svarende til en bruttoavance på 80 %. Gennemsnittet for branchen i perioden var 75,7 % - 76,3 %. Godkendes ovenstående vil bruttoavancen for perioden 2015 -2021 ligge i spændet 72 % - 78 %, hvilket vi anser at være inden for skønsusikkerheden, hvorfor de kan fastholdes.

..."

Skattestyrelsen har den 3. oktober 2024 udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"...

Skattestyrelsens vurdering

Skattestyrelsen har vurderet sagen, herunder gennemgået klagers bemærkninger, og er enig i Skatteankestyrelsens indstilling på alle punkter.

...

Skattestyrelsens vurdering

Skønsmæssig ansættelse for 2015-2021

Skattestyrelsen har i sin udtalelse af 27. september i sammenholdt sag med sagsnr. [sag1] udtalt, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af klagers indehavers overskud af virksomhed for indkomstårene 2015-2021 som følge af indsætninger på indehaverens konti.

Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1, at juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Videre fremgår det af momslovens § 4, at der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Det følger af momslovens § 55, stk. 1, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret for hver momsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse. Der er fastsat nærmere krav til regnskabsgrundlaget i den dagældende momsbekendtgørelse af 30. juni 2015 nr. 808, og den dagældende momsbekendtgørelse af 30. november 2021, nr. 2246.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, fremgår, at hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt.

Skattestyrelsen fastholder, med samme begrundelse som i den sammenholdte sag [sag1], at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. halvår 2015 til 2. halvår 2021, med henvisning til opkrævningslovens § 5, stk. 2, idet den yderligere omsætning findes momspligtig efter momslovens § 4. Der er henset til, at indsætningerne på indehaverens konti henviser til bestemte fakturaer og kommer fra virksomheder som klager tidligere har haft samhandel med. Indsætningerne anses således for at udgøre vederlag for leveringer.

Indkomståret 2022

Skattestyrelsen har i indkomståret 2022 konstateret yderligere indsætninger på indehavers konti, til trods for, at indehavers virksomhed lukkede den 29. november 2021. Skattestyrelsen anser indsætningerne for at være af samme karakter som indsætningerne i tidligere indkomstår. Skattestyrelsen fastholder således, at indehaveren for indkomståret 2022 har drevet uregistreret moms pligtig virksomhed og at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret herfor, jf. momslovens § 5, stk. 2.

Overførsler fra datter, kæreste og stedsøn

Som fremført i vores udtalelse i den sammenholdt skattesag, at indsætningerne fra skatteyders atter er indkomstansættelsen uvedkommende, idet forholdet er omfattet af boafgiftslovens 1/2 22, stk. 1, litra c, og at det er sandsynliggjort, at indsætninger fra indehaverens kæreste er til deling af udgifter til den fælles husførelse og derfor ikke skal indgå i virksomhedens skatte- og momspligtige omsætning.

Skattestyrelsen tiltræder derfor Skatteankestyrelsens indstilling, hvor virksomhedens omsætning nedsættes med følgende konkrete indsætninger:

Periode

Skatteankestyrelsens indstilling til nedsættelse

1. halvår 2015

22.035 kr.

2. halvår 2015

34.750 kr.

1. halvår 2016

36.327 kr.

2. halvår 2016

41.735 kr.

1. halvår 2017

40.301 kr.

2. halvår 2017

39.633 kr.

1. halvår 2018

28.425 kr.

2. halvår 2018

39.701 kr.

1. halvår 2019

37.950 kr.

2. halvår 2019

36.929 kr.

1. halvår 2020

37.084 kr.

2. halvår 2020

36.288 kr.

1. halvår 2021

43.592 kr.

2. halvår 2021

12.740 kr.

1. halvår 2022

30.496 kr.

2. halvår 2022

10.207 kr.

Skønsmæssigt fradrag

Som fremført i vores udtalelse i den sammenholdt skattesag fastholder Skattestyrelsen, at der kan givet et skønsmæssigt fradrag på 20 % af indsætningerne, på baggrund af et skøn.

Det følger af de dagældende momsbekendtgørelser, at registrerede virksomheder til dokumentation af købsmoms skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller behørig dokumentation for indførsel med eventuelle ændringer m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.

Landsskatteretten fandt i sin afgørelse af den 26. august 2021 offentliggjort som SKM2021.456.LSR, at der ikke var grundlag for at indrømme skatteyderen et skønsmæssigt fradrag ud fra en antagelse om, at skatteyderen havde afholdt momsbelagte udgifter. Der blev i den forbindelse henvist til, at grundlaget for fradrag for købsmoms skal understøttes af objektive kendsgerninger i form af forskriftsmæssige fakturaer eller anden objektiv dokumentation for, at der er foretaget fradragsberettiget indkøb jf. blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan).

Det fremgår af Landsskatterettens afgørelse i SKM2021.69.LSR, at et kontoudtog alene opfylder ikke kravene til objektiv dokumentation, og berettiger ikke til et købsmomsfradrag.

Med henvisning til SKM2021.456.LSR fastholder Skattestyrelsen, at der ikke er grundlag for at indrømme et skønsmæssigt fradrag for købsmoms.

Videre fastholder Skattestyresen, at der ikke kan gives yderligere fradrag for købsmoms på baggrund af de fremsendte bilag, idet kvitteringer er skåret af, og de indeholder ikke oplysninger om, hvad der er betalt i moms. På indehaverens og virksomhedens konti fremgår ikke udgifter som svarer til de fremsendte bilag. Bilagene lever således ikke op til dokumentationskravene efter den dagældende momsbekendtgørelse BKG af 30. juni 2015, nr. 808, § 82 og dagældende momsbekendtgørelse BKG af 30. november 2021 nr. 2246, § 81 og momslovens § 37, stk. 1.

Formalitet

Skattestyrelsen har udsendt varsling for ændring af virksomhedens momstilsvar den 12. juni 2023, hvorfor afgiftsperioderne 1. halvår 2015 til 2. halvår 2019 ligger uden for den ordinære frist for varsling, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Der vil således alene kunne ske genoptagelse og ændring af denne momsperiode, såfremt betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, er opfyldt.

Af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, fremgår, at et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift uanset fristerne i § 31 kan fastsættes, hvis skatteyder eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Videre fremgår det af § 32, stk. 2, 1. pkt., at en fastsættelse efter § 32, stk. 1, nr. 3 alene kan foretages, hvis den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Kundskabstidspunktet anses ikke for at indtræffe, før skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de oplysninger, som er nødvendige for, at der med fristafbrydende virkning, kan afgives et varsel om en ekstraordinær ansættelse, og at et sådant varsel forudsætter, at de oplysninger, som skattemyndighederne er i besiddelse af, gør det muligt, at angive og begrunde en beløbsmæssig opgørelse af forhøjelsen. Dette følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, § 20, stk. 1 og § 27, stk. 2, jf. også Østre Landsrets dom af 19. december 2023, offentliggjort som SKM2024.140.ØLR.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klager har handlet mindst groft uagtsomt, ved at klager ikke har selvangivet korrekt, og fordi der fremgår indsætninger på klagers konti, som overstiger det selvangivne resultat af virksomhed. Klager har således udeholdt momspligtig omsætning, ligesom der ikke er foretaget en angivelse af den dertilhørende moms, hvilket må anses for mindst groft uagtsomt.

Skattestyrelsen fastholder derfor, at der var hjemmel til at foretage en ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for 2015-2019, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at kundskabstidspunktet tidligst kan regnes fra den 6. februar, når Skattestyrelsen først modtog materiale fra klagers tidligere samhandelspartnere. Fristen efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er således overholdt.

Ligeledes mener Skattestyrelsen ar 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. er overholdt.

..."

Klagerens opfattelse

Indehaverens repræsentant har fremsat principal påstand om, at den skønsmæssige forhøjelse af momstilsvaret for momsperioderne 1.- og 2. halvår for årene 2015-2022 nedsættes til 0 kr.

Repræsentanten har subsidiært fremsat påstand om, at momstilsvaret for momsperioderne 1.- og 2. halvår for årene 2015-2022 nedsættes til et mindre beløb.

Repræsentanten har mere subsidiært fremsat påstand om, at sagen skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"...

2. ANBRINGENDER

I forbindelse med den nedlagte påstand gøres gældende, at Skattestyrelsens opgørelse af momstilsvar og resultat af [person1]s virksomhed i 2015-2020 samt Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af indkomst i 2021 er forkert. Det gøres i den forbindelse blandt andet gældende, at der i Skattestyrelsens opgørelse er medtaget indsættelser på [person1]s bankkonto, som er hans indkomstopgørelse uvedkommende.

..."

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse

Indehaverens repræsentant har den 26. april 2024 fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:

"...

1.1 Særligt vedrørende indsættelser fra [person2]

[person1] har i de omhandlende indkomstår modtaget en række indsættelser fra sin stedsøn [person2] - se hertil Bilag 1.[person2] deler mor med [person1]s biologiske børn. Skattestyrelsen har anset overførsler fra [person2] for at være momspligtige indtægter efter momslovens § 4, stk. 1. Skattestyrelsen bemærker i den forbindelse, at det på afgørelsestidspunktet ikke kunne udelukkes, at der er tale om erhvervsmæssige indsætninger.

[person1] og [person2] har i de omhandlende indkomstår delt bolig på adressen [[adresse1], [by1]], og [person1] har i den forbindelse forklaret, at indsætninger fra [person2] er sket som betaling for hans andel af omkostninger til husholdningen, herunder kost og logi m.v. [person1] har forklaret, at [person2] har været registreret med adresse på [[adresse1], [by1]], i alle årene. Det gøres gældende, at der i de påklagede indkomstår bestod et boligfællesskab mellem [person1] og [person2], som udgjorde én husstand. Allerede af den grund er det vores opfattelse, at [person2]s bidrag til husholdningen er [person1]s indkomstopgørelse uvedkommende. Vi skal i den forbindelse henvise til SKM2020.137.LSR:

...

Hvis det er Landsskatterettens opfattelse, at der i indkomstårene ikke bestod et boligfællesskab mellem [person1] og [person2], som udgjorde én husstand, så skal indkomsten efter vores opfattelse opgøres efter reglerne om udleje af et værelse.

Da [person2] lejer et værelse hos [person1] i mere end 4 måneder, kan [person1]s overskud af lejeindtægter opgøres med et bundfradrag på 2/3 af hans årlige husleje ekskl. forbrug.

[person1]s årlige husleje var 50.400 kr. i de omhandlende indkomstår. Lejeaftale er vedlagt som Bilag 2. [person1] har dermed et bundfradrag på 33.600 kr.

[person1] har i de omhandlende indkomstår modtaget mellem 25.280 kr. og 73.300 kr. fra [person2] for betaling af kost og logi. Det lægges til grund, at betalingen af husleje højest har udgjort 33.000 kr. pr. år, svarende til halvdelen af hans årlige husleje inkl. udgifter til vand og varme. Den resterende del af [person2]s overførsler udgør bidrag til kost og øvrige udgifter i den fælles husholdning.

Da [person1]s bundfradrag udgør kr. 33.600 kr., er den modtagne lejeindtægt også af denne grund skattefri.

Det gøres dermed gældende, at [person1]s indkomst vedrørende dette punkt nedsættes med:

47.235 kr. i 2015

72.427 kr. i 2016

73.300 kr. i 2017

59.921 kr. i 2018

70.500 kr. i 2019

68.200 kr. i 2020

25.180 kr. i 2021

26.411 kr. i 2022

1.2 Særligt vedrørende indsætter fra [KJ]

[person1] har i de omhandlende indkomstår modtaget en række indsættelser fra sin kæreste, [KJ] - se hertil Bilag 3.

[person1] har forklaret, at han og [person3] har været kærester i mere end 15 år. [person1] og [person3] har aldrig boet sammen, men det gøres gældende, at deres forhold, grundet varigheden, kan sidestilles med ægteskabslignende forhold. Det nære forhold har også betydet og betyder stadig, at de til tider afholder udlæg på vegne af hinanden. Det sker for eksempel, hvis de køber ind til en fælles middag eller hvis de går i byen sammen.

Det gøres gældende, at overførsler fra [person3] i altovervejende grad er sket som tilbagebetaling af udlæg eller bidrag til fælles oplevelser i hverdagen. Det bemærkes i den forbindelse, at der i overvejende grad er tale om realitet beskedne beløbsstørrelser.

Det gøres gældende, at der til enhver tid har været en ligelig fordeling af økonomiske transaktioner mellem [person1] og [person3], således at når tingene gøres op, så er der ingen af parterne, som har opnået en berigelse. Det gøres derfor gældende, at overførsler fra [person3] er [person1]s indkomstopgørelse uvedkommende.

Det gøres dermed gældende at [person1]s indkomst vedrørende dette punkt skal nedsættes med:

3.850 kr. i 2015

5.000 kr. i 2016

6.634 kr. i 2017

6.380 kr. i 2018

4.379 kr. i 2019

5.172 kr. i 2020

30.602 kr. i 2021

10.192 kr. i 2022

1.3 Særligt vedrørende indsættelser fra [CV]

[person1] har i de omhandlende indkomstår modtaget en række indsættelser fra sin datter, [CV] - se hertil Bilag 4.

Allerede fordi at indsættelserne fra [person4] ikke overstiger det afgiftsfrie gavebeløb i de omhandlende indkomstår, så er det vores opfattelse, at indsættelserne er [person1]s indkomstopgørelse uvedkommende.

Det gøres dermed gældende, at [person1]s indkomst vedrørende dette punkt skal nedsættes med:

700 kr. i 2015

635 kr. i 2016

1.825 kr. i 2018

550 kr. i 2021

4.100 kr. i 2022

1.4 Særligt vedrørende indsættelser fra venner

[person1] har i de omhandlende indkomstår modtaget en række indsættelser fra sine venner:

- [LR]

- [BON]

- [AS]

- [HBH]

- [OR]

- [PT]

- [JHS]

- [EZ]

- [MA]

- se hertil Bilag 5.

[person1] har forklaret, at der er tale om tilbagebetaling af udlæg. De omhandlende udlæg er afholdt i forbindelse med fælles arrangementer herunder eksempelvis fælles spisning eller ture i byen med afholdelse af middag og andre aktiviteter. Det bemærkes i den forbindelse, at der i overvejende grad er tale om relativt beskedne beløbsstørrelser.

Det er vores opfattelse, at det ikke er med rette, at småoverførsler som disse er anset for skattepligtig indkomst.

Disse overførsler ses ikke at have nogen systematisk sammenhæng med hinanden. Der er heller ikke tale om store pengebeløb. Disse overførsler er derfor efter vores opfattelse ikke omfattet af den skærpede bevisbyrde, der følger af SKM2008.905.HR. Vi skal desuden henvise til Skatteankenævnets afgørelse: 21-0056347, hvor nævnet med den samme begrundelse har set bort fra beløb i samme størrelsesorden med de som er overført fra ovennævnte venner.

Vi skal i den forbindelse bemærke, at det alene er indtægter, og ikke blot indsættelser, der er skattepligtige efter statsskattelovens § 4.

For indsættelser af ubetydelig beløbsstørrelse findes der ikke en generel formodning for, at indsættelserne har karakter af indtægter. For sådanne indsættelser, må det altså påhvile skatteforvaltningen at påvise, at indsættelserne overhovedet har karakter af indtægter, i overensstemmelse med almindelige bevisregler.

Skattestyrelsen ses ikke at have løftet denne bevisbyrde for disse mindre overførslers vedkommende.

Det gøres dermed gældende at [person1]s indkomst vedrørende dette punkt skal nedsættes med:

2.569 kr. i 2016

497 kr. i 2017

2.620 kr. 2019

2.900 kr. i 2020

3.700 kr. i 2021

4.525 kr. i 2022

1.5 Særligt vedrørende salg af privat indbo

[person1] har den 05.03.2016 og den 21.06.2016 modtaget henholdsvis 250 kr. og 350 kr. fra [MN]. [person1] har forklaret at overførslerne vedrører salg af private dartpile.

Salg af privat indbo er indkomstopgørelsen uvedkommende og skal dermed ikke indgå i skatteligningen.

1.6 Kontante indsættelser

[person1] har i de omhandlende indkomstår foretaget en række kontante indsættelser blandt andet via automatindbetaling - se hertil Bilag 6.

[person1] har forklaret, at indsættelserne stammer fra kontante lån, som han har modtaget i de omhandlende år.

Lån, som [person1] har modtaget i indkomstårene, er hans indkomstopgørelse uvedkommende og skal dermed ikke indgå i skatteligningen.

..."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Indehaverens repræsentant har den 3. september 2024 fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

"...

1.2. Bemærkninger

[person1] har oplyst, at [person2]s andel af huslejen udgjorde 3.000 kr., og at indbetalinger derudover er gået til dækning af fælles udgifter i husstanden, herunder mad, vand, varme el og diverse underholdningskanaler som eksempelvis [virksomhed23], [virksomhed24] og [virksomhed13]. [person1] har indhentet oversigter fra betalingsservice med eksempler på faste udgifter betalt i 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019 - se hertil Bilag 1 og Bilag 2. Det skal understreges, at der kun er tale om et lille udpluk af de fælles udgifter, som [person1] og [person2] har betalt i perioden. Dertil kommer, at oversigten ikke indeholder fællesudgifter til mad og almindelige husholdningsprodukter.

Skatteankestyrelsens antagelse af at udgifter ud over 1.285 kr. i indkomståret 2015, 1.427 kr. i indkomståret 2016, 1.300 kr. i indkomståret 2017, 200 kr. indkomståret 2020 og 300 kr. i indkomståret 2021 er gået til husleje er altså ikke korrekt. Det bemærkes desuden hertil, at den månedlige husleje i henhold til lejekontrakten udgjorde 5.500 kr., hvorfor det må anses for usandsynligt, at [person2] skulle have betalt op til 6.000 kr. for hans andel af huslejen.

I forbindelse med [person1] og [person2]s fællesudgifter skal vi bemærke, at der har været en række forhold, som har betydet, at deres fælles udgifter i årene har været relativt høje.

Eksempelvis har [person1] oplyst, at udlejeren af [[adresse1]] i en lang periode hverken betalte for vand eller varme. For at sikre, at ejendommen fortsat havde adgang til vand og varme, var [person1] og [person2] derfor nødsaget til at betale for regninger på egen hånd. Det bemærkes hertil, at der fortsat blev opkrævet betaling for vand og varme gennem huslejen. [person1] har efterfølgende forsøgt at hente pengene tilbage fra udlejeren gennem fogedretten, men uden held.

[person1] har endvidere oplyst, at ejendommens gasfyr gik i stykker i 2016. Udlejeren nægtede at udskifte eller reparere fyret, hvilket betød, at [person1] var nødsaget til at købe en varmepumpe til at varme boligen op med. Varmepumpen betød, at [person1]s og [person2]s elregning steg betydeligt i den efterfølgende periode.

2. Øvrige indsættelser

Det fastholdes, at indsættelser fra [LR], [BON], [AS], [HBH], [OR], [PT], [JHS], [EZ] og [MA] er [person1]s indkomst uvedkommende. Det fastholdes endvidere, at indsætningerne fra [MN] af henholdsvis den 5. marts 2016 på 250 kr. og af 21. juni 2016 på 350 kr. vedrører salg af privat indbo. Afslutningsvis skal vi fastholde, at de kontante indsætninger på [person1]s konti vedrører tilbagebetaling af lån og at de dermed også er hans indkomstopgørelse uvedkommende.

..."

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje virksomhedens momstilsvar på baggrund af indsætninger på indehaverens konti.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

Momsregistrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, fradrage afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer. Det følger af momslovens § 37, stk. 1.

Registrerede virksomhed skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller behørig dokumentation for indførsel med eventuelle ændringer m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. Det fremgår af dagældende momsbekendtgørelse BKG af 30. juni 2015 nr. 808, § 82 og dagældende momsbekendtgørelse BKG af 30. november 2021 nr. 2246, § 81.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

"... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt."

Et kontoudtog alene opfylder i sig selv ikke kravene til objektiv dokumentation, og berettiger ikke til et købsmomsfradrag, jf. SKM.2021.692.LSR.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1 og 57, stk. 1.

Virksomheder der anvender halvårlige afgiftsperioder, skal angivelsen af momstilsvaret foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Dette følger af momslovens § 57, stk. 4.

For virksomheder, der i medfør af momslovens § 57, stk. 4, anvender kalenderhalvåret som afgiftsperiode i første og andet halvår af 2020, sammenlægges første halvdel af kalenderåret 2020 med anden halvdel af kalenderåret 2020, således, at angivelsesfristen for den samlede periode udløber den 1. marts 2021, medmindre virksomheden angiver et momstilsvar for første halvår senest den 1. september 2020. Dette følger af lov nr. 211 af 17. marts 2020 om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, B-skat og foreløbigt arbejdsmarkedsbidrag samt midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister og forlængelse af afgiftsperioder for moms m.v. § 8.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven. Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter told- og skatteforvaltnings bestemmelse, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

En fastsættelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan dog alene foretages, hvis den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt.

Kundskabstidspunktet i den tilsvarende bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., om ekstraordinær skatteansættelse regnes fra det tidspunkt, hvor skatteforvaltningen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5, jf. bl.a. SKM2018.481.HR.

Efter sin ordlyd og kontekst af skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 1, og § 20, stk. 1, må § 27, stk. 2, forstås sådan, at kundskabstidspunktet ikke indtræffer, før skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de oplysninger, som er nødvendige for, at der - med fristafbrydende virkning - kan afgives et varsel om den ekstraordinære ansættelse, og at et sådant varsel forudsætter, at de oplysninger, som skattemyndighederne er i besiddelse af, gør det muligt - med forbehold for den skattepligtiges eventuelle udtalelse imod den varslede forhøjelse, herunder den beløbsmæssige opgørelse af en forhøjelse - at angive og begrunde en beløbsmæssig opgørelse af forhøjelsen, jf. Østre Landsrets dom af 19. december 2023, offentliggjort i SKM2024.140.ØLR.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., at afgørelsen skal være truffet senest 3 måneder efter, at varslingen er foretaget.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Retten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] vedrørende en forhøjelse af indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2015 til 2021 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af indehaverens overskud af virksomhed for indkomstårene 2015 til 2021 som følge af indsætninger på indehaverens konti.

Retten har lagt vægt på, at flere af indsætningerne på indehaverens konti har betegnelsen "Fak", "Fakt" og "Faktura", som er efterfulgt af et nummer. Retten har endvidere lagt vægt på, at der er indsætninger med betegnelsen "Overførsel" fra flere virksomheder, som indehaverens virksomhed tidligere har handlet med. Retten finder, at det er godtgjort at de konstaterede indsætninger udgør vederlag for leveringer.

Med samme begrundelse finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. halvår 2015 til 2. halvår 2021, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, idet den yderligere omsætning findes momspligtig efter momslovens § 4.

Skattestyrelsen har for indkomståret 2022 konstateret indsætninger for 294.615 kr. som de har anset som momspligtig omsætning.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsens ligeledes har været berettiget til at foretage en skønsmæssige ansættelse af momstilsvaret for 1.- og 2. halvår 2022, jf. momslovens § 5, stk. 2. Retten har lagt vægt på, selvom indehaverens virksomhed lukkede den 29. november 2021, er der tilgået indsætninger på indehaverens konti og indsætningerne har samme karakter som indsætningerne for indkomstårene 2015-2021. Det er således rettens opfattelse, at indehaveren for indkomståret 2022 har drevet uregistreret virksomhed.

Retten har desuden i afgørelse med sagsnummer [sag1] fundet, at konkrete indsætninger på følgende beløb ikke skulle indgå i virksomhedens omsætning:

Periode

Landsskatterettens nedsættelse

1. halvår 2015

22.035 kr.

2. halvår 2015

34.750 kr.

1. halvår 2016

36.327 kr.

2. halvår 2016

41.735 kr.

1. halvår 2017

40.301 kr.

2. halvår 2017

39.633 kr.

1. halvår 2018

28.425 kr.

2. halvår 2018

39.701 kr.

1. halvår 2019

37.950 kr.

2. halvår 2019

36.929 kr.

1. halvår 2020

37.084 kr.

2. halvår 2020

36.288 kr.

1. halvår 2021

43.592 kr.

2. halvår 2021

12.740 kr.

1. halvår 2022

30.496 kr.

2. halvår 2022

10.207 kr.

Retten har i afgørelsen lagt vægt på, at indehaveren har godtgjort, at indsætningerne fra [person2], indehaverens kæreste og indehaverens datter ikke udgør momspligtig omsætning i indehaverens virksomhed.

Landsskatteretten har for indkomstårene 2015-2021 videre fundet, at virksomheden har udeholdt omsætning, svarende til de resterende konstaterede indsætninger på henholdsvis 35.742 kr., 69.321 kr., 38.757 kr., 98.647 kr., 223.776 kr. og 368.465 kr. for indkomstårene 2015-2021. Retten har lagt vægt på, at der på indehaverens konti er konstateret indsætninger som overstiger de selvangivne beløb for indkomstårene 2015 og 2016, samt at der ikke er selvangivet et resultat for indkomstårene 2017-2021.

For afgiftsperioderne i indkomståret 2022 finder Landsskatteretten på baggrund af ovenstående, at indsætningerne på samlet 294.615 kr. på indehaverens konti i indkomståret 2022 fratrukket 40.703 kr. svarende til indsætningerne fra [person2], indehaverens kæreste og indehaverens datter i 2022 udgør momspligtig omsætning.

Landsskatteretten har i afgørelse [sag1] på baggrund af et skøn, givet et skattemæssigt fradrag på 20 % af indsætningerne. Retten finder, at der ikke, kan gives et tilsvarende skønsmæssigt fradrag for købsmoms. Retten har lagt vægt på, at der ikke er hjemmel til at fastsætte et skønsmæssigt fradrag for udokumenteret købsmoms jf. SKM2021.456.LSR.

Landsskatteretten finder endvidere, at der ikke kan gives yderligere fradrag for købsmoms på baggrund af de fremsendte bilag. Retten har lagt vægt på, at kvitteringerne fra [virksomhed11] ApS er skåret af, og ikke indeholder oplysninger om, hvad der er betalt i moms. Der fremgår ikke udgifter på indehaverens og virksomhedens konti, svarende til de fremsendte bilag. Retten har endvidere lagt vægt på, at de øvrige bilag som Skattestyrelsen ikke har givet fradrag for, ikke lever op til dokumentationskravene efter den dagældende momsbekendtgørelse BKG af 30. juni 2015 nr. 808, § 82 og dagældende momsbekendtgørelse BKG af 30. november 2021 nr. 2246, § 81 og momslovens § 37, stk. 1.

Samlet opgørelse for virksomhedens momstilsvar:

Afgiftsperiode

Skattestyrelsens forhøjelse af momstilsvar

Landsskatterettens opgørelse

1. halvår 2015

27.500 kr.

23.093 kr.

2. halvår 2015

20.770 kr.

13.820 kr.

1. halvår 2016

27.278 kr.

20.013 kr.

2. halvår 2016

31.549 kr.

23.202 kr.

1. halvår 2017

34.675 kr.

26.615 kr.

2. halvår 2017

37.842 kr.

29.915 kr.

1. halvår 2018

39.949 kr.

32.264 kr.

2. halvår 2018

46.725 kr.

38.785 kr.

1. halvår 2019

56.139 kr.

48.549 kr.

2. halvår 2019

53.907 kr.

46.521 kr.

1. halvår 2020

64.057 kr.

56.640 kr.

2. halvår 2020

61.064 kr.

53.806 kr.

1. halvår 2021

54.278 kr.

45.560 kr.

2. halvår 2021

56.335 kr.

53.787 kr.

1. halvår 2022

34.074 kr.

27.975 kr.

2. halvår 2022

24.001 kr.

21.960 kr.

Formalitet

Angivelsesfristen for korrekt indberetning af moms for de forskellige perioder er som følgende:

Periode

Angivelsesfrist

1. halvår 2015

1. september 2015

2. halvår 2015

1. marts 2016

1. halvår 2016

1. september 2016

2. halvår 2016

1. marts 2017

1. halvår 2017

1. september 2017

2. halvår 2017

1. marts 2018

1. halvår 2018

1. september 2018

2. halvår 2018

1. marts 2019

1. halvår 2019

1. september 2019

2. halvår 2019

1. marts 2020

1. halvår 2020

1. marts 2021

2. halvår 2020

1. marts 2021

1. halvår 2021

1. september 2021

2. halvår 2021

1. marts 2022

1. halvår 2022

1. september 2022

2. halvår 2022

1. marts 2023.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, skulle Skattestyrelsen have udsendt varsling om en ændring af momstilsvaret for disse perioder senest 1. september 2018 for 1. halvår 2015 og frem.

Skattestyrelsen udsendte varsling for ændring af virksomhedens momstilsvar den 12. juni 2023. Afgiftsperioderne 1. halvår 2015 til 2. halvår 2019 ligger uden for den ordinære frist for varsling efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Herefter vil der alene kunne ske genoptagelse og ændring af denne momsperiode, såfremt betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, er opfyldt.

Retten finder, at virksomheden har udeholdt momspligtig omsætning, ligesom der ikke er foretaget behørig angivelse af den dertilhørende moms, og at dette må anses for mindst groft uagtsomt. Retten tiltræder derfor, at Skattestyrelsen havde adgang til at foretage ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for 1.- og 2. kvartal 2018, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Skattestyrelsen har den 30. januar 2023 fremsendt materialeindkaldelser til indehaverens tidligere samhandelspartnere. Skattestyrelsen modtog oplysningerne henholdsvis den 6. februar 2023 og 21. februar 2023. Retten finder på baggrund heraf, at Skattestyrelsens kundskabstidspunkt tidligst kan regnes fra den 6. februar 2023, og fristen efter § 32, stk. 2 er således overholdt.

Landsskatteretten finder desuden, at 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., er overholdt.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.