Kendelse af 21-01-2025 - indlagt i TaxCons database den 21-02-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Momstilsvar | |||
2015 | |||
Salgsmoms 4. kvartal | 8.138 kr. | 0 kr. | 2.200 kr. |
Købsmoms 4. kvartal | 0 kr. | - | Stadfæstelse |
2016 | |||
Salgsmoms 1. kvartal | 7.619 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Købsmoms 1. kvartal | 0 kr. | - | Stadfæstelse |
Salgsmoms 2. kvartal | 5.625 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Købsmoms 2. kvartal | 0 kr. | - | Stadfæstelse |
Salgsmoms 4. kvartal | 11.250 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Købsmoms 4. kvartal | 0 kr. | - | Stadfæstelse |
2017 | |||
Salgsmoms 1. kvartal | 5.625 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Købsmoms 1. kvartal | 0 kr. | - | Stadfæstelse |
2018 | |||
Salgsmoms 1. halvår | 4.310 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Købsmoms 1. halvår | 0 kr. | - | Stadfæstelse |
Salgsmoms 2. halvår | 15.000 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Købsmoms 2. halvår | 0 kr. | - | Stadfæstelse |
2019 | |||
Salgsmoms 1. halvår | 28.997 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Købsmoms 1. halvår | 0 kr. | - | Stadfæstelse |
Salgsmoms 2. halvår | 20.998 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Købsmoms 2. halvår | 0 kr. | - | Stadfæstelse |
2015, 2016, 2017, 2018 og 2019 | |||
Kan ansættelserne genoptages ekstraordinært | Ja | Nej | Ja |
Nedsættelse af beregnede renter af skyldigt momstilsvar | - | Ja | Afvises |
[person1], herefter virksomhedsejeren drev i indkomstårene 2015 til 2019 virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er ifølge Virksomhedsregisteret registreret under branchekode 620200, konsulentbistand vedrørende informationsteknologi. Virksomheden har været registreret fra den 15. september 2015 som en enkeltmandsvirksomhed.
Virksomhedens overskud for hvert af indkomstårene 2015 til og med 2019 er angivet med 0 kr.
Der er foretaget indberetning af momstilsvar med 0 kr. for hele perioden fra 1. juli 2015 til den 31. december 2019 bortset fra 4. kvartal 2015, hvor både salgs- og købsmoms er indberettet med 500 kr.
Virksomheden har været registreret med kvartalsvis afregning af moms for 2015 til 2017. For 2018 og 2019 har virksomheden været registreret med halvårlig momsafregning.
I forbindelse med gennemgangen af bankkontoudtogene har Skattestyrelsen anset følgende indsættelser for at være omsætning i virksomhed:
2015:
Dato Afregning | Kundens navn | Beløb i kr. | Kundeoplysninger |
02-10-2015 | [finans1] | 4.500,00 | Overført fra [finans1] |
05-10-2015 | [virksomhed2] | 29.690,00 | Fra [virksomhed2] |
04-11-2015 | 2.500,00 | Faktura 1004 | |
03-12-2015 | Pengeautomatindbetaling | 4.000,00 | Kontant indsætning i pengeautomat |
SUM | 40.690,00 |
2016:
Dato Afregning | Kundens navn | Beløb i kr. | Kundeoplysninger |
03-02-2016 | [virksomhed3] | 38.097,00 | Overført fra [virksomhed3] |
10-05-2016 | 28.125,00 | Faktura 1014 | |
18-11-2016 | 28.125,00 | Faktura 1023 | |
02-12-2016 | 28.125,00 | Faktura 1024 | |
SUM | 122.472,00 |
2017:
Dato Afregning | Kundens navn | Beløb i kr. | Kundeoplysninger |
03-01-2017 | [virksomhed3] | 28.125,00 | Faktura 1026 |
SUM | 28.125,00 |
2018:
Dato Afregning | Kundens navn | Beløb i kr. | Kundeoplysninger |
06-03-2018 | 5.250,00 | Meddelnr. [...65] | |
16-03-2018 | Pengeautomatindbetaling | 8.000,00 | Indsætning pengeautomat |
16-03-2018 | Pengeautomatindbetaling | 2.500,00 | Indsætning pengeautomat |
04-04-2018 | 5.800,00 | Overførsel | |
29-11-2018 | 35.000,00 | Meddelnr. [...33] | |
20-12-2018 | 25.000,00 | Meddelnr. [...54] | |
28-12-2018 | 15.000,00 | Meddelnr. [...62] | |
SUM | 96.550,00 |
2019:
Dato Afregning | Kundens navn | Beløb i kr. | Kundeoplysninger |
29-01-2019 | 29.748,23 | Meddelnr. [...29] | |
28-02-20190 | 14.991,00 | Meddelnr. [...59] | |
06-03-201905 | 4.991,00 | Meddelnr. [...02] | |
20-03-2019 | 4.991,00 | Meddelnr. [...79] | |
01-04-2019 | 24.991,00 | Meddelnr. [...91] | |
29-04-2019 | 20.000,00 | Meddelnr. [...19] | |
20-05-2019 | 4.992,28 | Meddelnr. [...19] | |
27-05-2019 | 24.992,28 | Meddelnr. [...47] | |
19-06-2019 | 297,68 | Meddelnr. [...70] | |
27-06-2019 | 14.992,28 | Meddelnr. [...78] | |
30-07-2019 | 25.000,00 | Meddelnr. [...11] | |
19-08-2019 | 6.991,00 | Meddelnr. [...31] | |
20-08-2019 | 21.000,00 | Meddelnr. [...42] | |
24-09-2019 | 20.000,00 | Meddelnr. [...67] | |
04-10-2019 | 5.000,00 | Meddelnr. [...77] | |
22-10-2019 | 2.000,00 | Meddelnr. [...95] | |
25-10-2019 | 25.000,00 | Overførsel | |
SUM | 249.977,75 |
Under hensyntagen til at virksomheden er registreret med branchekoden ”Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi” hvor udgifterne til indtægtserhvervelse relaterer sig til datateknologi og telefoni, har Skattestyrelsen skønnet, at udgifterne til indtægtserhvervelsen ikke overstiger 10 % af omsætningen inklusive moms.
På dette grundlag er overskud af virksomhed beregnet til:
2015:
Omsætning eksklusive moms 32.552 kr.
Udgifter skønsmæssigt 10 % 4.069 kr.
Resultat af virksomhed 28.483 kr.
2016:
Omsætning eksklusive moms 97.978 kr.
Udgifter skønsmæssigt 10 % 12.247 kr.
Resultat af virksomhed 85.731 kr.
2017:
Omsætning eksklusive moms 22.500 kr.
Udgifter skønsmæssigt 10 % 2.813 kr.
Resultat af virksomhed 19.687 kr.
2018:
Omsætning eksklusive moms 77.240 kr.
Udgifter skønsmæssigt 10 % 9.655 kr.
Resultat af virksomhed 67.585 kr.
2019:
Omsætning eksklusive moms 199.983 kr.
Udgifter skønsmæssigt 10 % 24.998 kr.
Resultat af virksomhed 174.985 kr.
Med udgangspunkt i ovenstående opgørelse af virksomhedens omsætning, har Skattestyrelsen opgjort momstilsvaret til:
2015 Beløb med moms Moms
3. kvartal 0 kr. 0 kr.
4. kvartal 40.690 kr. 8.138 kr.
2016
1. kvartal 38.097 kr. 7.619 kr.
2. kvartal 28.125 kr. 5.625 kr.
4. kvartal 56.250 kr. 11.250 kr.
2017
1. kvartal 28-125 kr. 5.625 kr.
2018
1. halvår 21.550 kr. 4.310 kr.
2. halvår 75.000 kr. 15.000 kr.
2019
1. halvår 144.987 kr. 28.997 kr.
2. halvår 104.991 kr. 20.998 kr.
Der er ikke godkendt fradrag for udgifter til købsmoms, da der ikke er fremlagt dokumentation for betalt købsmoms.
I forbindelse med klagebehandlingen har virksomhedsejeren fremlagt dokumentation for, at der er udbetalt 17.690 kr. fra [virksomhed2] i forbindelse med opgørelse af en pensionsordning. Det fremgår endvidere af skatteoplysninger for 2015, at klageren i alt den 5. oktober 2015 har modtaget 29.690 kr. vedrørende ophævede pensionsordninger. Salgsmomsen af beløbet har Skattestyrelsen beregnet til 5.938 kr.
Virksomhedsejeren har ligeledes i forbindelse med klagebehandlingen fremlagt dokumentation for udbetalingen på 38.097 kr. fra [virksomhed3], som vedrører ophævelse af pensionsordning. Beløbet fremgår også af de indberettede skatteoplysningerne for 2016. Salgsmomsen heraf har Skattestyrelsen beregnet til 7.619 kr.
Grundlag for ekstraordinær genoptagelse
Skattestyrelsen har genoptaget momsfastsættelserne for perioden 1. oktober 2015 til og med 31. december 2019 ekstraordinært.
Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse den 30. juni 2023, og afgørelsen er fremsendt den 20. juli 2023.
Skattestyrelsen har den 20. februar 2023 modtaget kontoudtog fra [finans2].
Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 107.562 kr. for perioden 1. oktober 2015 til og med 2019.
Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag)::
”...
...
4.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Skattestyrelsen har, ved gennemgang af dine kontoudskrifter, opgjort beløb, som anses for at være indkomst/omsætning ved selvstændig virksomhed.
De beløb, som er opgjort, er som følgende:
2015:
Dato Afregning | Kundens navn | Beløb i kr. | Kundeoplysninger |
02-10-2015 | [finans1] | 4.500,00 | Overført fra [finans1] |
05-10-2015 | [virksomhed2] | 29.690,00 | Fra [virksomhed2] |
04-11-2015 | 2.500,00 | Faktura 1004 | |
03-12-2015 | Pengeautomatindbetaling | 4.000,00 | Kontant indsætning i pengeautomat |
SUM | 40.690,00 |
2016:
Dato Afregning | Kundens navn | Beløb i kr. | Kundeoplysninger |
03-02-2016 | [virksomhed3] | 38.097,00 | Overført fra [virksomhed3] |
10-05-2016 | 28.125,00 | Faktura 1014 | |
18-11-2016 | 28.125,00 | Faktura 1023 | |
02-12-2016 | 28.125,00 | Faktura 1024 | |
SUM | 122.472,00 |
2017:
Dato afregning | Kunde navn | Beløb i kr. | Kundeoplysning |
03-01-2017 | 28.125,00 | Faktura 1026 | |
SUM | 28.125,00 |
2018:
Dato afregning | Kunde navn | Beløb i kr. | Kundeoplysning |
06-03-2018 | 5.250,00 | Meddelnr. [...65] | |
16-03-2018 | Pengeautomatindbetaling | 8.000,00 | Indsætning pengeautomat |
16-03-2018 | Pengeautomatindbetaling | 2.500,00 | Indsætning pengeautomat |
04-04-2018 | 5.800,00 | Overførsel | |
29-11-2018 | 35.000,00 | Meddelnr. [...33] | |
20-12-2018 | 25.000,00 | Meddelnr. [...54] | |
28-12-2018 | 15.000,00 | Meddelnr. [...62] | |
SUM | 96.550,00 |
2019:
Dato afregning | Kunde navn | Beløb i kr. | Kundeoplysning |
29-01-2019 | 29.748,23 | Meddelnr. [...29] | |
28-02-2019 | 14.991,00 | Meddelnr. [...59] | |
06-03-2019 | 4.991,00 | Meddelnr. [...02] | |
20-03-2019 | 4.991,00 | Meddelnr. [...79] | |
01-04-2019 | 24.991,00 | Meddelnr. [...91] | |
29-04-2019 | 20.000,00 | Meddelnr. [...19] | |
20-05-2019 | 4.992,28 | Meddelnr. [...19] | |
27-05-2019 | 24.992,28 | Meddelnr. [...47] | |
19-06-2019 | 297,68 | Meddelnr. [...70] | |
27-06-2019 | 14.992,28 | Meddelnr. [...78] | |
30-07-2019 | 25.000,00 | Meddelnr. [...11] | |
19-08-2019 | 6.991,00 | Meddelnr. [...31] | |
30-08-2019 | 21.000,00 | Meddelnr. [...42] | |
24-09-2019 | 20.000,00 | Meddelnr. [...67] | |
04-10-2019 | 5.000,00 | Meddelnr. [...77] | |
22-10-2019 | 2.000,00 | Meddelnr. [...95] | |
25-10-2019 | 25.000,00 | Overførsel | |
SUM | 249.977,75 |
Med baggrund i ovenstående opgørelser af beløb, som anses for at være omsætning i din virksomhed, kan indkomst og momstilsvar opgøres som følgende:
2015: Beløb m/moms Moms Beløb u/moms
3. kvartal 2015 0 kr. 0 kr. 0 kr.
4. kvartal 2015 40.690 kr. 8.138 kr. 32.552 kr.
-------------- -------------- --------------
2015 i alt 40.690 kr. 8.138 kr. 32.552 kr.
-------------- -------------- --------------
2016: Beløb m/moms Moms Beløb u/moms
1. kvartal 2016 38.097 kr. 7.619 kr. 30.478 kr.
2. kvartal 2016 28.125 kr. 5.625 kr. 22.500 kr.
4. kvartal 2016 56.250 kr. 11.250 kr. 45.000 kr.
-------------- -------------- --------------
2016 i alt 122.472 kr. 24.494 kr. 97.978 kr.
-------------- -------------- --------------
2017: Beløb m/moms Moms Beløb u/moms
1. kvartal 2017 28.125 kr. 5.625 kr. 22.500 kr.
-------------- -------------- --------------
2017 i alt 28.125 kr. 5.625 kr. 22.500 kr.
-------------- -------------- --------------
2018: Beløb m/moms Moms Beløb u/moms
1. halvår 2018 21.550 kr. 4.310 kr. 17.240 kr.
2. halvår 2018 75.000 kr. 15.000 kr. 60.000 kr.
-------------- -------------- --------------
2018 i alt 96.550 kr. 19.310 kr. 77.240 kr.
-------------- -------------- --------------
2019: Beløb m/moms Moms Beløb u/moms
1. halvår 2019 144.987 kr. 28.997 kr. 115.990 kr.
2. halvår 2019 104.991 kr. 20.998 kr. 83.993 kr.
-------------- -------------- --------------
2019 i alt 249.978 kr. 49.995 kr. 199.983 kr.
-------------- -------------- --------------
Der er ikke foretaget periodisering, da det fornødne materiale ikke er til stede. Indkomsten er opgjort efter betalingstidspunktet.
Ved gennemgang af dine kontoudskrifter ses ikke udgifter, der relaterer sig til din virksomhedsindkomst. Dog kan det ikke udelukkes, at du i mindre omfang har afholdt udgifter.
Din virksomhed er registreret med branchen ” Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi”. Du har således gjort brug af datateknologi og telefoni ved udførelsen af dine opgaver.
Disse tjenester er i et vist omfang også anset for at være anvendt i din og din families private færden. Yderligere ses ikke, hvad der har været stillet til rådighed af disse tjenester ved dine ansættelser.
På baggrund af ovenstående antagelser anses dine udgifter ikke at overstige 10 % af din omsætning. Udgifter i forbindelse med din virksomhed kan herefter opgøres som følgende:
2015: 10 % af 40.690 kr. 4.069 kr.
2016: 10 % af 122.472 kr. 12.247 kr.
2017: 10 % af 28.125 kr. 2.813 kr.
2018: 10 % af 96.550 kr. 9.655 kr.
2019: 10 % af 249.978 kr. 24.998 kr.
Skattemæssigt resultat af virksomhed kan herefter opgøres således for årene 2015 -2019:
2015:
Omsætning opgjort efter indsætninger 32.552 kr.
Udgifter i alt opgjort skønsmæssigt 4.069 kr.
--------------
Resultat af virksomhed for 2015 28.483 kr.
--------------
2016:
Omsætning opgjort efter indsætninger 97.978 kr.
Udgifter i alt opgjort skønsmæssigt 12.247 kr.
--------------
Resultat af virksomhed for 2016 85.731 kr.
--------------
2017:
Omsætning opgjort efter indsætninger 22.500 kr.
Udgifter i alt opgjort skønsmæssigt 2.813 kr.
--------------
Resultat af virksomhed for 2017 19.687 kr.
--------------
2018:
Omsætning opgjort efter indsætninger 77.240 kr.
Udgifter i alt opgjort skønsmæssigt 9.655 kr.
--------------
Resultat af virksomhed for 2018 67.585kr.
--------------
2019:
Omsætning opgjort efter indsætninger 199.983 kr.
Udgifter i alt opgjort skønsmæssigt 24.998 kr.
--------------
Resultat af virksomhed for 2019 174.985 kr.
--------------
...
Momstilsvar for årene 2015 – 2019 kan herefter opgøres således:
2015: | Salgsmoms | Købsmoms | Yderligere momstilsvar |
3. kvartal 2015 | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
4. kvartal 2015 | 8.138 kr. | 0 kr. | |
Tidligere angivet | -500 kr. | - 500 kr. | |
Ændring til 4. kvartal 2015 | 7.638 kr. | - 500 kr. | 8.138 kr. |
2016: | Salgsmoms | Købsmoms | Yderligere momstilsvar |
1. kvartal 2016 | 7.619 kr. | 0 kr. | 7.619 kr. |
2. kvartal 2016 | 5.625 kr. | 0 kr. | 5.625 kr. |
4. kvartal 2016 | 11.250 kr. | 0 kr. | 11.250 kr. |
2017 | Salgsmoms | Købsmoms | Yderligere momstilsvar |
1. kvartal 2017 | 5.625 kr. | 0 kr. | 5.625 kr. |
2018: | Salgsmoms | Købsmoms | Yderligere momstilsvar |
1. halvår 2018 | 4.310 kr. | 0 kr. | 4.310 kr. |
2. halvår 2018 | 15.000 kr. | 0 kr. | 15.000 kr. |
2019: | Salgsmoms | Købsmoms | Yderligere momstilsvar |
1. halvår 2019 | 28.997 kr. | 0 kr. | 28.997 kr. |
2. halvår 2019 | 20.998 kr. | 0 kr. | 20.998 kr. |
...”.
Skattestyrelsen har den 28. oktober 2023 udtalt til klagen:
”...
Det skal indledningsvis oplyses, at [person1] er registreret med personlig virksomhed, herunder moms, CVR nr. [...1] fra den 15. september 2015, og er fortsat registret. Der er alle årene 2015 – 2019 selvangivet 0 kr. i resultat af virksomhed. Der er foretaget angivelse af moms for 4. kvartal 2015, hvor der er angivet 500 kr. i købsmoms og 500 kr. i salgsmoms. Samtlige øvrige angivelser er nul-angivelser.
Skattestyrelsen har indfordret materiale til gennemgang. Der er modtaget materiale af begrænset omfang. Skattestyrelsen har efterfølgende indfordret kontoudskrifter ved bank samt fra udlandet. Den gennemgang, der er foretaget, er på baggrund af foreliggende materiale.
[person1] har ikke reageret på fremsendte forslag, hvorfor der efterfølgende er sendt afgørelse. Først efter afgørelsen modtager Skattestyrelsen en reaktion fra [person1]. Mails er vedhæftet sagen.
Skattestyrelsen har opgjort en række indtægter. Der har i tilfælde været usikkerhed omkring indtægtsarten, er der tale om en lønindtægt eller er der tale om virksomhedsomsætning. Der er i sagsbehandlingen foretaget en vurdering, hvorefter indtægten er klassificeret efter bedst formående.
I forbindelse med, at [person1] fremsender klage til Skatteankestyrelsen, er der vedlagt bilag samt fremsendt bemærkninger. Skattestyrelsen har følgende kommentar til de vedhæftede bilag og bemærkninger:
Det skal hertil oplyse, at de opgjorte beløb ikke ses at kommer fra udlandet. De opgjorte beløb er ikke en del af Money Tranfer oplysningerne. Yderligere kan det oplyses, at ændringerne af momstilsvar er foretaget efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
...”
Virksomhedsejeren har fremsat påstand om, at forhøjelsen af selskabets momstilsvar er uberettiget.
Til støtte for sin påstand har virksomhedsejeren den 25. august 2023 anført følgende (uddrag):
”...
Uberettiget inddrivelse af moms fra min enkelmandsvirksomhed CVR nr. [...1].
NB Vigtigt at moms ikke ryger til Gældsstyrelsen da det er uberittiget at der opkræves moms.
Den moms som opkræves er mere end 3 år gammel og dermed forældet. Jeg vedkender mig ikke at jeg er skyldig i moms.
Det grundlag at Skat er kommet frem til at jeg skal betale moms er ikke korrekt og desuden er det mere end 3 år siden.
De betalinger jeg har modtaget på min personlige konti er ikke moms faktureret faktura.
Da jeg har ydet konsulent ydelse til udenlandske virksomeheder har jeg ikke faktureret disse virksomheder moms.
Dertil har Skat medtaget fuldstændig fejlagtige grundlag for beregning af moms. Der er medregnet udbetaling af opsparing via [finans1], der er medtaget "for tidlig" udbetalt pension fra [virksomhed2] og [virksomhed3]. Derudover er der medregning mindre kontant indbetalinger og bank overførsler i moms beregningen.
Så udover at hele beregningsgrundlaget er direkte forkert, så har jeg oven i købet heller ikke faktureret moms på mine faktura da de var for mit konsulent arbejde i udlandet.
...”.
Virksomhedsejeren har fremsendt supplerende bemærkninger den 10. september 2023 (uddrag):
”...
Derudover må jeg understrege at momsen som I ønsker er forældet og mere end 3 år. Skatten er også forældet og mere end 5 år. Hvis jeg skal betale, er jeg forståeligt, men det må også være rimeligt og ikke mindst korrekt udregnet.
...
Dertil vil jeg klage over at i ønsker at modtage renter for hele perioden. Hvis I vil har renter, så må det højst kunne gælde fra da sagen er oprettet. Derudover vil jeg klage over at I ønsker så høje renter for hele perioden, renten i Danmark har ligget omkring 1 % i denne periode og først nu i år er omkring 3 %.
...”
Virksomhedsejeren har den 6. september 2024 fremsendt følgende bemærkninger til sagsfremstillingen:
Nedenstående afgørelser fremstår for mig helt uforstående:
Indbetaling af 4.000 dkk den 3. december 2015 bør ikke være skatteberretiget, det er så længe siden at jeg ikke husker hvor pengene kommer fra, men højst sandsynligt fra mine forældre eller fordi vi har solgt et eller andet. Jeg har aldrig modtaget kontanter for mine konsulent ydelser indenfor finanssektoren. Den skat bør fjernes.
Omsætning for virksomheden er fejlagtig opgjort til 97978. De 38097 fra [virksomhed3] skulle ha været fratrukket regnestykket og så bør resultatet ha været 84.375 dkk før moms og skat. Dette bør rettes.
Pensionsudbetaling fra [virksomhed3] på 28125 dkk den 3. januar 2017 bør ikke være skatteberrettiget, der er allerede betalt skat af de penge. Denne post bør fjernes fra regnestykket.
...
Kontant indsætninger den 16.03.2018 på i alt 10500 dkk bør heller ikke været skattepligtige, igen husker jeg ikke om vi havde solgt noget om det igen var et tilskud fra mine forældre, samme gælder for overførslen på 5800 dkk den 4. april 2018. Disse poster bør også slettes fra regnestykket.
...
Jeg forstår ikke hvorfor der beregnes moms, der er ikke tale om en virksomhed med salg og køb.
Det er personlige konsulent ydelser primært til udenlandske kunder, sådanne services er uden moms. Derfor burde moms opkrævning slettes og fjernes fra regnestykket.
Alle skæve beløb for indbeatalinger i 2018 er refundering af udlæg og bør derfor ikke blive beskattet. Det drejer sig om 1841+950+260+704+41 = 3796 EUR som ikke skal beskattes. Denne korrektion vil jeg gerne bede om. Til note, så boede/opholdte jeg mig i Spanien, så troede at jeg var skattepligtig i Spanien og at selskabet som betalte mig løn også betalte eller indberettede min skat.
En sidste kommentar er at jeg har ikke drevet virksomhed, derfor har jeg ej heller lavet regnskab.
Derfor er det generelt forkort at jeg skal betale moms, der er intet at skulle betale moms af. Jeg har ikke hverken selv opkrævet moms eller modregnet moms i indkøb af computer, flyrejser, hoteller osv.
Jeg forstår at det er svært med mangelfuld dokumentation. Men nu er det snart 6 - 9 år siden, data var mindre elektronisk den gang, computer er skiftet op til flere gange siden og fysiske dokumenter opbevarer man ikke i så lang tid. Yderligere forstår jeg ikke at der skal betales skat når det er over 5 år siden og moms er mere end 3 år siden.
Det er meget ærgerligt at der ikke tages højde for hvor længe siden det er, det er også ærgerligt at der ikke findes en portion sund fornuft og realisme i de forhold og betragtninger der ligger til forhold til beregningerne.
...”
Landsskatteretten skal tage stilling til, i hvilket omfang klageren er momspligtig af andre indsætninger på sine inden- og udenlandske bankkonti som afgiftspligtig omsætning for 2015 -2019.
Der skal ligeledes tages stilling til, i hvilket omfang, der kan godkendes fradrag for udokumenteret købsmoms.
Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, om der kan ske ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2015 – 2019.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.
Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.
Virksomheder etableret i Danmark med en momspligtig omsætning på over 50.000 kr. årligt skal momsregistreres. Levering af ydelser er som udgangspunkt momspligtig. Dette fremgår af momslovens § 48, stk. 1, og § 47, stk. 1.
Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående afgift (salgsmoms) og indgående afgift (købsmoms) i perioden. Forskellen mellem den udgående og indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.
Af momslovens § 37 fremgår:
“Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.
Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er
1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,
...”
Af § 58, stk. 1, i momsbekendtgørelsen fremgår:
”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 70, indeholde:
1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.”
Af § 82 i dagældende momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015, fremgår:
“Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”
Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1 fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:
“Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:
1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”
Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf det bl.a. fremgår:
“Artikel 167
Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.
Artikel 168
I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:
1. a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.”
Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår:
“Artikel 178
For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:
1.a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag – for så vidt angår levering af varer og ydelser – være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med...
Artikel 179
Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.”
Praksis
342/87 – Genius Holding BV, præmis 13 og 19
Heraf fremgår, at fradragsretten for købsmoms er begrænset til kun at omfatte moms, der svarer til en momspligtig transaktion. Fradragsretten omfatter ikke moms, der alene skyldes, at den er anført på fakturaen. Der kan i den forbindelse også henvises til EU-domstolens sag C-642/11Stoy Trans, præmis 30.
EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179) begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.
I SKM2019.332.ØLR og SKM2017.461.ØLR fandt Østre Landsret i begge domme, at sagsøgerne ikke havde løftet bevisbyrden for, at der havde fundet levering sted. Fakturaerne i de pågældende sager opfyldte ikke momsbekendtgørelsens fakturakrav, idet der i fakturaerne bl.a. ikke var foretaget en tilstrækkelig præcis angivelse af ydelsernes art og omfang samt tidspunkt og sted for levering, ligesom der ikke var fremlagt arbejdssedler, opgørelser eller andet bevis for, at de hævdede ydelser var leveret. Samme forhold forelå i byretsdommen SKM2021.395.BR , hvor de i sagen fremlagte samarbejdsaftaler blev fundet for upræcise til at løfte bevisbyrden. Byretten udtalte, at det forhold, at der var sket pengeoverførsler fra sagsøgerens konto, ikke i sig selv dokumenterede, at der var sket levering af momsbelagte ydelser fra de angivne underleverandører.
Der henvises endvidere til byrettens dom af 10. februar 2017, offentliggjort som SKM2017.210.BR , samt Landsskatterettens afgørelser af 27. september 2018 og 15. november 2018, offentliggjort som henholdsvis SKM2018.539.LSR og SKM2018.613.LSR .
Bevisbyrden vil være skærpet i tilfælde, hvor der foreligger usædvanlige omstændigheder i relation til fakturering og samhandlen med underleverandørerne. Der henvises til Østre Landsrets dom af 28. april 2009, offentliggjort i SKM2009.325.ØLR, og [byrettens dom af 10. oktober 2016, offentliggjort i SKM2017.40.BR .
Af opkrævningslovens § 5, stk. 1 fremgår:
Har en virksomhed ikke afgivet en både korrekt og rettidig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer et beløb, der efter § 4, stk. 1, er skønsmæssigt fastsat, ikke til det korrekte beløb, således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i negativt tilsvar eller godtgørelse, skal virksomheden betale det skyldige beløb. For betalingen af det for lidt betalte tilsvar af skatter eller afgifter m.v. og kravet på tilbagebetaling af for meget udbetalt negativt tilsvar eller godtgørelse finder betalingsfristen, der anvendes ved en rettidig angivelse eller indberetning, anvendelse.
”
Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår:
”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.
Af opkrævningslovens § 7 fremgår:
”Betales et beløb ikke rettidigt, eller er der ydet henstand med betalingen, skal der betales en månedlig rente som fastsat efter stk. 2 med tillæg af 0,7 procentpoint regnet fra den seneste rettidige betalingsdag for beløbet, og frem til beløbet betales. Renten beregnes dagligt.68 Renten kan ikke fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. For beløb, der opkræves efter reglerne i kapitel 5, finder bestemmelsen om saldoforrentning i § 16 c, stk. 1, anvendelse.
Stk. 2. Renten fastsættes for kalenderåret. Renten offentliggøres senest den 15. december forud for det år, hvor den skal have virkning. Renten for 1 år beregnes på grundlag af et simpelt gennemsnit af den af Danmarks Nationalbank opgjorte kassekreditrente for ikkefinansielle selskaber i månederne juli, august og september i det foregående kalenderår. Den af Nationalbanken opgjorte månedlige kassekreditrente for ikkefinansielle selskaber opgøres i henhold til Den Europæiske Centralbanks forordning (EF) nr. 63/2002 af 20. december 2001 vedrørende statistik over de monetære finansielle institutioners rentesatser på indlån fra og udlån til husholdninger og ikkefinansielle selskaber (ECB/2001/18). Den af Nationalbanken opgjorte månedlige kassekreditrente for ikkefinansielle selskaber opgøres som et vægtet gennemsnit af den effektive rentesats for den udestående lånemasse opgjort med to decimaler, og det simple gennemsnit, jf. 3. pkt., nedrundes til nærmeste hele procentsats, og den beregnede rente divideres med 24 og afrundes nedad til én decimal.”
Af opkrævningslovens § 8, fremgår:
Told- og skatteforvaltningen kan, når det på grund af særlige omstændigheder findes rimeligt, meddele fritagelse for betaling af
? | 1) afgift for foreløbig fastsættelse af tilsvar efter § 4, stk. 2, |
? | 2) gebyr efter § 6, |
? | 3) renter efter § 7 samt |
? | 4) renter efter § 16 c, stk. 1 og 2. |
Af skatteforvaltningslovens § 11 stk. 1 fremgår:
”Landsskatteretten afgør, medmindre andet er bestemt af skatteministeren efter § 14, stk. 2, klager over:
? | 1) Told- og skatteforvaltningens afgørelser, hvor klagen ikke afgøres af skatteankeforvaltningen, et skatteankenævn, et vurderingsankenævn eller et motorankenævn. |
? | |
? | 2) Skatterådets afgørelser.” |
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Salgsmoms
Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] vedrørende virksomhedsejerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2015 - 2019 fundet, at klageren har drevet anden momspligtig virksomhed.
Skattestyrelsen har fastsat den momspligtige omsætning vedrørende anden virksomhed for 2015 til 2019 til henholdsvis 40.690 kr., 122.472 kr., 28.125 kr., 96.550 kr. og 249.978 kr. inklusive moms.
Landsskatteretten har nedsat den momspligtige omsætning for indkomstårene 2015 og 2016 med henholdsvis 29.690 kr. og 38.097 kr., idet virksomhedsejeren har dokumenteret, at indsætningerne på henholdsvis 29.690 kr. fra [virksomhed2] og 38.097 kr. fra [virksomhed3] vedrører udbetalinger fra pensionsordninger opsagt i utide. Dette fremgår i begge tilfælde også af indberetninger til Skattestyrelsens kontrolsystem. Momstilsvaret heraf udgør henholdsvis 5.938 kr. og 7.619 kr. For 2017 fremgår det ikke at indberetninger til Skattestyrelsens kontrolsystem, at der er ophævet pensionsordninger i kalenderåret 2017.
For så vidt angår de øvrige indsætninger har klageren ikke dokumenteret eller i tilstrækkelig grad godtgjort, at disse beløb stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes hos klageren. Derfor er det berettiget, at Skattestyrelsen har anset pengene for at være yderligere omsætning inklusive moms i virksomheden.
Landsskatteretten har stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende momspligtig omsætning for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.
Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 3, stk. 3, jf. § 5, stk. 2.
Virksomhedens momstilsvar skal opgøres på grundlag af Landsskatterettens afgørelse i sagsnr. [sag1] i virksomhedsejerens skattesag. Salgsmomsen nedsættes således med 5.938 kr. for 2015 og 7.619 kr. for 2016.
Købsmoms
Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt. På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt. ...”.
Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.
Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen ikke har indrømmet et skønsmæssigt fradrag for købsmoms.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Rentetillæg
Efter reglerne i opkrævningslovens § 5 skal det tilsvar, der opkræves efter § 5 med rentemæssig virkning tilbage i tid debiteres saldoopgørelsen med virkning fra den sidste rettidige betalingsdag, der skulle være anvendt ved en rettidig angivelse eller indberetning, således at der beregnes renter fra udløbet af denne dato.
Rentesatsen er fastsat i henhold til opkrævningslovens § 7.
Det fremgår, at opkrævningslovens § 8, at Told- og skatteforvaltningen kan, når det på grund af særlige omstændigheder findes rimeligt, meddele fritagelse for betaling af renter efter § 7.
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 11, at Landsskatteretten afgør klager over Told- og skatteforvaltningens afgørelser.
Landsskatteretten lægger til grund, at der ikke er klaget til Skattestyrelsen over rentetillægget, eller anmodet om fritagelse for betalingen af renterne, hvorfor Landsskatteretten ikke kan behandle dette punkt.
Formalitet
Retsgrundlaget
Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1 og 2 pkt., at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende ordinært varsel om foretagelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af angivelsesfristen.
Det følger af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, at Skattestyrelsen kan foretage en fastsættelse af momstilsvaret efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, hvis den skattepligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momsfastsættelsen er foretaget på et urigtigt grundlag.
Ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, kan en ændring af afgiftstilsvaret kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den afgiftspligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En fastsættelse af afgiftstilsvaret, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.
Kundskabstidspunktet i den tilsvarende bestemmelse om skatteansættelser i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., regnes fra det tidspunkt, hvor skatteforvaltningen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5, jf. bl.a. SKM2018.481.HR.
Efter sin ordlyd og kontekst af skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 1, og § 20, stk. 1, må § 27, stk. 2, forstås sådan, at kundskabstidspunktet ikke indtræffer, før skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de oplysninger, som er nødvendige for, at der – med fristafbrydende virkning – kan afgives et varsel om den ekstraordinære ansættelse, og at et sådant varsel forudsætter, at de oplysninger, som skattemyndighederne er i besiddelse af, gør det muligt – med forbehold for den skattepligtiges eventuelle udtalelse imod den varslede forhøjelse, herunder den beløbsmæssige opgørelse af en forhøjelse – at angive og begrunde en beløbsmæssig opgørelse af forhøjelsen, jf. Østre Landsrets dom af 19. december 2023, offentliggjort i SKM2024.140.ØLR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Skattestyrelsen har den 30. juni 2023 udsendt forslag om ændring af momstilsvaret fra og med 3 kvartal af 2015 til og med 2. halvår af 2019.
Fristen for ordinær genoptagelse af momstilsvaret for andet kvartal 2019 udløb den 1. marts 2023, hvorfor fristen for ordinær genoptagelse af momsfastsættelserne for hele perioden fra og med 3. kvartal 2015 til og med 2. halvår af 2019 ikke kunne foretages ordinært.
Virksomhedsejeren anses for at have handlet mindst groft uagtsomt ved at angive momstilsvaret for lavt for hele perioden.
Retten finder på denne baggrund, at klageren må anses for at have handlet i hvert fald groft uagtsomt ved ikke at angive hele salgsmomsen og dermed ikke angivet virksomhedens korrekte momstilsvar.
Retten lægger til grund, at Skattestyrelsen ad flere gange forgæves har anmodet klageren om at indsende diverse regnskabsmateriale herunder bankkontoudtog. Først den 20. februar 2023 har Skattestyrelsen modtaget kontoudtog fra [finans2]. Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen først på dette tidspunkt har fået det fornødne grundlag til at kunne foretage en ændring af indkomstansættelsen. Da Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelsen den 30. juni 2023, finder Landsskatteretten, at fristen på 6 måneder er overholdt.
Retten finder, at 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. er overholdt, da Skattestyrelsens afgørelse er dateret den 20. juli 2023 og fristen således udløb den 30. september 2023.
Landsskatteretten nedsætter momstilsvaret for 4. kvartal 2015 med 5.938 kr. til 0 kr. og for 1. kvartal 2016 fra 7.619 kr. til 0 kr.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelser vedrørende momstilsvaret for 2017, 2018 og 2019.