Kendelse af 01-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 07-05-2025

Journalnr. 23-0089545

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021 med i alt 11.709.431 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] v/[person1] (herefter virksomheden) blev ifølge oplysninger i CVR stiftet den 29. marts 2006. Siden den 31. december 2014 har virksomheden været registreret under branchekode 479114 "Detailhandel med bøger, kontorartikler, musik eller film via internet", mens virksomheden siden stiftelsen har været registreret under bibranchekode 931100 "Drift af sportsanlæg". [person1] (herefter indehaveren) er fuldt ansvarlig deltager i virksomheden.

Ifølge virksomhedens tidligere repræsentant blev virksomheden omdannet ved en momsfri virksomhedsoverdragelse ved stiftelsen af [virksomhed1] A/S, CVR-nr. [...1], den 22. juni 2018. Det fremgår af oplysninger i CVR, at [virksomhed1] A/S er stiftet af indehaveren, som også er reel ejer, og at [virksomhed1] A/S den 27. juni 2022 er taget under konkurs.

Virksomheden er fortsat aktiv og registreret for moms.

Virksomheden har siden stiftelsen været momsregistreret og er månedsafregnende for moms. Virksomheden har angivet moms af EU-varekøb for 2020 og 2021 på henholdsvis 25.195 kr. og 129 kr. Virksomheden har i perioden ikke angivet moms af EU-ydelseskøb.

Virksomheden har desuden ikke angivet salgsmoms eller købsmoms i perioden.

Det fremgår af oplysninger i VIES (VAT Information Exchange System) vedrørende EU-salg uden moms, at virksomheden i perioden har købt varer og ydelser fra andre EU-lande for i alt 48.618.214 kr. Beløbet for 2020 udgør 25.089.233 kr., fordelt med 12.431.402 kr. i varekøb og 12.657.831 kr. i ydelseskøb, mens beløbet for 2021 udgør 23.528.981 kr., fordelt med 14.057.657 kr. i varekøb og 9.471.324 kr. i ydelseskøb.

Skattestyrelsen har på denne baggrund foretaget materialeindkaldelse hos virksomheden den 26. april 2022 og rykket herfor den 2. juni 2022. Skattestyrelsen har ikke modtaget materiale fra virksomheden og påbegyndte derfor den 14. september 2022 indhentelse af oplysninger fra myndighederne i leverandørernes etableringslande, herunder Holland, Irland, Polen, Storbritannien og Tyskland.

I perioden 11. oktober 2022 til 6. februar 2023 har Skattestyrelsen modtaget materiale fra de udenlandske myndigheder vedrørende leverandørernes salg til virksomheden.

Skattestyrelsen har herefter den 2. juni 2023 udsendt forslag til afgørelse med frist for indgivelse af bemærkninger den 19. juni 2023. Skattestyrelsen har trods udsættelse af fristen til den 26. juni 2023 ikke modtaget nogen indsigelse fra indehaveren, hvorefter den påklagede afgørelse blev truffet den 7. juli 2023.

Skattestyrelsen har i afgørelsen foretaget en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens erhvervelsesmoms på baggrund af de indberettede oplysninger i VIES og materialet, der er indhentet hos de udenlandske myndigheder. Materialet omfatter bl.a. fakturamateriale, fragtdokumentation, betalingsdokumentation, e-mailkorrespondance, dokumentation for validering af virksomhedens momsregistreringsnummer og købererklæringer. Flere leverandører har trods indberetning af salg til virksomheden i VIES udstedt fakturaer til [virksomhed1] A/S. Fakturaer udstedt til [virksomhed1] A/S indgår ikke i Skattestyrelsens forhøjelse.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort virksomhedens erhvervelsesmoms i 2020 til i alt 6.663.252 kr., fordelt med 3.552.716 kr. og 3.110.536 kr. til henholdsvis vare- og ydelseskøb. For 2021 beløber Skattestyrelsens skønsmæssige opgørelse af erhvervelsesmomsen sig til i alt 5.071.503 kr., fordelt med 2.068.859 kr. til varekøb og 3.002.644 kr. til ydelseskøb.

Det gælder for samtlige fakturaer udstedt af de leverandører, hvis salg til virksomheden indgår i Skattestyrelsens forhøjelse, at de er udstedt uden moms. Det fremgår af fakturaerne, at de bl.a. vedrører køb af udstyr til printere og køb af reklameydelser.

Følgende fremgår vedrørende de enkelte leverandører:

[virksomhed2] B.V. ([virksomhed2])

Den hollandske leverandør [virksomhed2] har til VIES indberettet varesalg til virksomheden på 2.040.888 kr. i 2020 og 2.034.321 kr. i 2021.

Skattestyrelsen har på baggrund af materiale fra de hollandske myndigheder konstateret, at [virksomhed2] har foretaget varesalg til virksomheden for 273.705,12 EUR i 2020 og 273.550,68 EUR i 2021. Materialet er modtaget den 14. december 2022.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms med 509.777 kr. i 2020, svarende til 25 % af 2.039.110 kr. (273.705,12 EUR x 7,45, oprundet fra 2.039.103 kr.), og med 508.803 kr. i 2021, svarende til 25 % af 2.035.212 kr. (273.550,68 EUR x 7,44, nedrundet fra 2.035.217 kr.)

Det fremgår af fakturaerne fra [virksomhed2], at de er udstedt til virksomheden med angivelse af virksomhedens momsnummer. Det fremgår ligeledes af fragtdokumentationen, at virksomheden er angivet som modtager.

[virksomhed3] B.V. ([virksomhed3])

Den hollandske leverandør [virksomhed3] har til VIES indberettet varesalg til virksomheden for 1.490.512 kr. i 2020.

Skattestyrelsen har på baggrund af materiale fra de hollandske myndigheder konstateret, at [virksomhed3] har foretaget varesalg til virksomheden for 1.489.275 kr. (199.902,78 EUR x 7,45) i 2020. Materialet er modtaget den 20. december 2022.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms med 357.086 kr., svarende til 25 % af 1.428.344 kr.

[virksomhed3] har indtil den 30. juni 2020 udstedt fakturaer til virksomheden med angivelse af virksomhedens momsnummer, hvorefter der er faktureret til [virksomhed1] A/S, CVR-nr. [...1]. Fakturaerne udstedt fra 1. juli 2020 indgår ikke i Skattestyrelsens forhøjelse.

[virksomhed4] Limited ([virksomhed4])

Den irlandske leverandør [virksomhed4] har til VIES indberettet ydelsessalg til virksomheden på 12.432.400 kr. i 2020 og 9.388.000 kr. i 2021. Skattestyrelsen har modtaget materiale fra de irske myndigheder den 11. oktober 2022.

Skattestyrelsen har på baggrund af materialet konstateret, at [virksomhed4] har foretaget ydelsessalg til virksomheden på i alt 12.442.144,23 kr. i 2020. Der er faktureret 10.802.389,79 DKK, 5.452,33 EUR (svarende til 40.619,86 kr. ved kurs 7,45) og 2.284.477,97 NOK (svarende til 1.599.134,58 kr. ved kurs 0,70).

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms for 2020 med 3.110.536 kr., svarende til 25 % af 12.442.143 kr.

Skattestyrelsen har endvidere konstateret et samlet ydelsessalg til virksomheden på i alt 12.010.575,97 kr. i 2021. Der er faktureret 10.564.893,52 kr., 6.705,96 EUR (svarende til 49.892,34 kr. ved kurs 7,44) og 1.912.041,24 NOK (svarende til 1.395.790,11 kr. ved kurs 0,73).

Skattestyrelsen har for 2021 forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms med 3.002.644 kr., svarende til 25 % af 12.010.577 kr.

Det fremgår af fakturaerne fra [virksomhed4], at de er udstedt til virksomheden med angivelse af virksomhedens momsnummer.

[virksomhed5] S.A. ([virksomhed5])

Den polske leverandør [virksomhed5] har til VIES indberettet varesalg til virksomheden på 513.947 kr. i 2020 og 319.551 kr. i 2021.

Skattestyrelsen har på baggrund af materiale fra de polske myndigheder konstateret, at [virksomhed5] har solgt varer til virksomheden for i alt 69.266,88 EUR i 2020 og 42.625 EUR i 2021. Materialet er modtaget den 1. december 2022.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms med 129.010 kr. i 2020, svarende til 25 % af 516.039 kr. (69.266,88 EUR x 7,45), og med 79.283 kr. i 2021, svarende til 25 % af 317.130 kr. (42.625 EUR x 7,44).

Det fremgår af fakturaerne, at virksomheden er angivet under "ordering company", "delivery adress" og "Bill to". Herudover fremgår virksomhedens momsnummer af fakturaerne. Det gælder for flere af fakturaerne, at de er underskrevet af "[person2], Financial manager" og påført følgende oplysninger ved stempel:

"[virksomhed1]

[adresse1]

[by1]

Tlf.: [...]

CVR [...1]

-------------------

ORDERING COMPANY

(stamp)"

Det fremgår af betalingsdokumentationen, at [virksomhed5] har modtaget betaling fra [virksomhed1] A/S. Af fragtdokumentationen fremgår, at virksomheden er angivet som modtager.

[virksomhed6] S.A. ([virksomhed6])

Den polske leverandør [virksomhed6] har til VIES indberettet varesalg til virksomheden på 203.489 kr. i 2020 og 254.223 kr. i 2021.

Skattestyrelsen har på baggrund af materiale fra de polske myndigheder konstateret, at [virksomhed6] har solgt varer til virksomheden for i alt 29.066,93 EUR i 2020 og 56.279,42 EUR i 2021. Materialet er modtaget den 1. december 2022.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms med 54.135 kr. i 2020, svarende til 25 % af 216.542 kr. (29.066,93 EUR x 7,45, nedrundet fra 216.548 kr.), og med 104.683 kr. i 2021, svarende til 25 % af 418.731 kr. (56.279,42 EUR x 7,44, oprundet fra 418.718 kr.)

Det fremgår af fakturaerne, at de er udstedt til virksomheden med angivelse af virksomhedens momsnummer. Det gælder for flere dokumenter, at de er stemplet med følgende oplysninger:

"[virksomhed1] A/S

[adresse1]

[by1]

tlf [...]

CVR [...1]"

Af betalingsdokumentationen fremgår, at betaling er modtaget fra [virksomhed1] A/S.

Ifølge e-mailkorrespondance fra september 2021 mellem [virksomhed6] og virksomheden vedrørende en reklamation fremgår det, at mailen er sendt fra [person3], e-mailadresse "[...@...dk]". E-mailsignaturen indeholder ikke angivelse af et CVR-nr., men henviser til hjemmesiden "[...dk]".

[virksomhed7] Sp. Zo.o. ([virksomhed7])

Den polske leverandør [virksomhed7] har til VIES indberettet varesalg til virksomheden på 1.177.946 kr. i 2020 og 1.034.383 kr. i 2021.

Skattestyrelsen har på baggrund af materiale fra de polske myndigheder konstateret, at [virksomhed7] har solgt varer til virksomheden for i alt 315.601 EUR i 2020 og 256.309 EUR i 2021. Materialet er modtaget den 14. december 2022.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms med 587.805 kr. i 2020, svarende til 25 % af 2.351.220 kr. (315.601 EUR x 7,45, nedrundet fra 2.351.227 kr.), og med 476.735 kr. i 2021, svarende til 25 % af 1.906.939 kr. (256.309 EUR x 7,44).

Det modtagne materiale omfatter bl.a. validering af virksomhedens momsnummer DK[...2] foretaget den 28. september 2021 og den 10. december 2021.

Materialet omfatter herudover fakturaer, som er udstedt til virksomheden med angivelse af virksomhedens momsnummer, og købererklæringer, der angiver virksomhedens momsnummer med virksomheden som køber. Købererklæringerne er samtidig stemplet med følgende oplysninger:

"[virksomhed1] A/S

[adresse1]

[by1]

tlf [...]

CVR [...1]"

Det fremgår af betalingsdokumentationen, at betaling af fakturaerne er modtaget fra [virksomhed1] A/S.

Det fremgår af e-mailkorrespondance, at [virksomhed7] den 18. november 2017 har efterspurgt virksomhedens momsnummer, og at indehaveren samme dag har oplyst virksomhedens momsnummer.

[virksomhed8] (UK) LTD ([virksomhed8])

Den britiske leverandør EUL har ikke indberettet varesalg til VIES i 2020. Skattestyrelsen har på baggrund af materiale fra de britiske myndigheder konstateret, at EUL har solgt varer til virksomheden for i alt 669.515 EUR i 2020. Materialet er modtaget den 20. december 2022.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms for 2020 med 1.246.968 kr., svarende til 25 % af 4.987.872 kr. (669.515 EUR x 7,45, nedrundet fra 4.987.887 kr.).

Det modtagne materiale omfatter bl.a. validering af virksomhedens momsnummer den 4. april 2018 og den 1. juni 2020.

Det fremgår af fakturaerne, at de er udstedt til "[virksomhed1]" uden angivelse af CVR-nr. eller momsnummer. Af

betalingsdokumentationen fremgår, at betaling er modtaget fra [virksomhed1] A/S.

Ifølge fragtdokumentation er modtageren "[virksomhed1]", og feltet for modtagerens momsnummer er ikke udfyldt.

[virksomhed9] GmbH ([virksomhed9])

Den tyske leverandør [virksomhed9] har til VIES indberettet varesalg til virksomheden på 2.671.740 kr. i 2020 og 3.597.420 kr. i 2021.

Skattestyrelsen har den 6. februar 2023 modtaget en erklæring fra [virksomhed9], hvoraf fremgår, at virksomheden har været registreret som kunde siden 2013. Der er ikke modtaget noget fakturamateriale.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms med 667.935 kr. i 2020, svarende til 25 % af 2.671.740 kr. og med 899.355 kr. i 2021, svarende til 25 % af 3.597.420 kr.

Følgende fremgår af Skattestyrelsens afgørelse af 7. juli 2023:

"Vi er bekendt med selskabet [virksomhed1] A/S, som er oprettet 1. januar 2018, og at dele af udenlandske køb, kan være medregnet heri. Det har dog ikke været muligt at kontrollere dette, da vi ikke har modtaget det efterspurgte materiale."

Skattestyrelsen har den 16. august 2023 modtaget følgende henvendelse fra virksomhedens revisor:

"Jeg kan på vegne af [person1] oplyse at momsen i vedlagte brev er indberettet hos [virksomhed1] A/S CVR. Nr. [...1] da dette selskab har overtaget aktiviteterne efter en virksomhedsomdannelse i 2018.

[virksomhed1] v/[person1] har ikke haft nogle aktiviteter i perioden 1/1 2020 til 31/12 2021.

Venligst bekræft at I kan se at der er sket indberetninger af moms samt afregning af moms for [virksomhed1] A/S for perioden 1/1 2020 til 31/12 2021."

Følgende er noteret i Skattestyrelsens sagsnotat den 16. august 2023:

"Revisor påpeger, at enkeltmandvirksomheden ikke har haft noget aktivitet og burde være lukket, samt at alt køb vedrører selskabet.
Hertil informerer jeg revisor om, at i selskabet er der anført hhv. 65.399.086 kr. i Rubrik A-varer for 2020 og 2021 og 3.201.763 kr. i Rubrik A-ydelser for 2020 og 2021.
VIES indberetninger viser samlet for både enkeltmandsvirksomhed og selskabet 69.800.812 kr. i Rubrik A-varer og 26.759.483 kr. i Rubrik A-ydelser.

Selskabet har for 2020 og 2021 angivet 3.167.442 kr. i moms af eu-varekøb og 800.827 kr. i moms af udl ydelseskøb.

VIES indberetninger viser at der burde være afregnet 17.450.203 kr. i moms af eu-varekøb og 6.689.871 kr. i moms af udl ydelseskøb."

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioden fra 1. januar 2020 til 31. december 2021 med i alt 11.709.431 kr., fordelt med 6.638.058 kr. for 2020 og 5.071.373 kr. for 2021.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med momsens berigtigelse, se momslovens § 55.

Du skal efter momslovens § 56, stk. 1 opgøre virksomhedens salgsmoms og købsmoms for hver momsperiode. Salgsmomsen er momsen af de leverancer i virksomheden, der skal beregnes moms af for en bestemt periode, se momslovens § 56, stk. 2. Købsmomsen er momsen af de fradragsberettigede indkøb til virksomheden i en bestemt periode, se momslovens § 56, stk. 3.

Virksomhedens regnskabsmateriale skal efter anmodning udleveres eller indsendes til Skattestyrelsen, se momslovens § 74, stk. 1 og stk. 4.

Vi har bedt dig indsende virksomhedens regnskabsmateriale. Du har ikke fremsendt det ønskede materiale.

Vi har derfor på baggrund af VIES-indberetningerne anmodet om oplysningerne hos dine leverandørerne igennem myndighederne i leverandørernes etableringsland, hvor du for perioden 1. januar 2020 - 31. december 2021 har købt for over 10.000 euro. Gennemsnitskursen på euro var i 2020 på 7,45 kr. og i 2021 på 7,44 kr., se Bilag 1:

(...)

Da størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskabsmateriale, kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, se opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Momsregistrerede virksomheder har ret til fradrag for købsmoms, se momslovens § 37. Det er en grundlæggende forudsætning for at kunne udnytte sin fradragsret for købsmoms, at varer og ydelser er leveret til virksomheden, at der er betalt dansk moms heraf og at varerne/ydelserne er medgået til virksomhedens momspligtige aktivitet, se den juridiske vejledning afsnit D.A.11.1.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2 1. pkt.

Vi har lagt de oplysninger vi har modtaget fra dine leverandører til grund for vores afgørelse. Vi har fra leverandørerne modtaget oplysninger om, hvad der ligger til grund for deres indberetninger til VIES for perioden 1. januar 2020 - 31. december 2021

Fra de fleste af virksomhederne har vi modtaget dokumentation i form af fakturaer. Fakturabeløbene i EURO er omregnet til danske kroner med en gennemsnitskurs på 7,45 kr. i 2020 og 7,44 kr. i 2021.

Fakturabeløbene i norske kroner er omregnet til danske kroner med en gennemsnitskurs på 0,70 kr. i 2020 og 0,73 kr. i 2021.

Fra den tyske leverandør [virksomhed9] GmbH har vi modtaget en skriftlig tilkendegivelse, som bekræfter samhandel med din virksomhed siden 2013.

Følgende tre leverandører indberetter salget på [virksomhed1] v/[person1], cvr-nr. [...2] til VIES, dog er fakturaerne udstedt til selskabet [virksomhed1] A/S, cvr-nr. [...1]:

(...)

De er derfor ikke medtaget i vores opgørelse af erhvervelsesmomsen for din virksomhed.

Den hollandske leverandør [virksomhed3] B.V udsteder fakturaer til [virksomhed1] v/[person1], cvr-nr. [...2] indtil 1. juli 2020, herefter udstedes fakturaerne til selskabet [virksomhed1] A/S, cvr-nr. [...1]. Vi har derfor ikke medtaget fakturaer udstedt efter 1. juli 2020.

Vi er bekendt med selskabet [virksomhed1] A/S, som er oprettet 1. januar 2018, og at dele af udenlandske køb, kan være medregnet heri. Det har dog ikke været muligt at kontrollere dette, da vi ikke har modtaget det efterspurgte materiale.

1.4.1. Erhvervelsesmoms

Efter momslovens § 11, stk. 1, nr. 1 skal der betales moms af erhvervelser mod vederlag af varer fra andre EU-lande.

Virksomheden skal angive og afregne moms af varer købt i andre EU-lande efter momslovens § 46, stk. 4.

Efter momslovens § 31 er momsgrundlaget for erhvervelser af varer fra andre EU-lande vederlaget for varen.

Efter momslovens § 33 udgør momsen 25 % af momsgrundlaget.

Størrelsen af moms af køb fra andre EU-lande i kontrolperioden, er som følgende:

2020:

(...)

Virksomheden har moms af udenlandsk varekøb i 2020 for 3.552.717 kr.

Virksomheden har for perioden 1. januar 2020 - 31. december 2020 angivet 25.195 kr. i moms af EU varekøb

Vi forhøjer virksomhedens moms af udenlandsk varekøb i 2020 med 3.527.522 kr. efter momslovens § 46, stk. 4.

2021:

(...)

Virksomheden har moms af udenlandsk varekøb i 2021 for 2.068.858 kr.

Virksomheden har for perioden 1. januar 2021 - 31. december 2021 angivet 129 kr. i moms af EU varekøb.

Vi forhøjer virksomhedens moms af udenlandsk varekøb i 2021 med 2.068.729 kr. efter momslovens § 46, stk. 4.

Du har for perioden 1. januar 2020 - 31. december 2021 angivet henholdsvis 25.195 kr. for 2020 og 129 kr. for 2021 i moms af EU-varekøb uden at angive hverken salgs- og købsmoms.

På baggrund af denne oplysning, vurderes det, at virksomhedens varekøb fra andre EU-lande ikke er anvendt til virksomhedens momspligtige aktivitet efter momslovens § 37, vi har derfor ikke ændringer til hverken salgs- eller købsmomsen.

1.4.2. Ydelsesmoms

Efter momslovens § 16, stk. 1 er leveringsstedet for ydelser her i landet, når ydelsen leveres til en momspligtig person, der handler i denne egenskab, og som har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har et fast forretningssted her i landet.

Virksomheden skal angive og afregne moms af ydelser købt i andre EU-lande efter momslovens § 46, stk. 1, nr. 3.

Efter momslovens § 31 er momsgrundlaget for erhvervelser af varer fra andre EU-lande vederlaget for varen.

Efter momslovens § 33 udgør momsen 25 % af momsgrundlaget.

(...)

Vi forhøjer virksomhedens moms af udenlandsk ydelseskøb i 2020 med 3.110.536 kr. efter momslovens § 46, stk. 1, nr. 3.

(...)

Vi forhøjer virksomhedens moms af udenlandsk ydelseskøb i 2021 med 3.002.644 kr. efter momslovens § 46, stk. 1, nr. 3.

Virksomheden har ikke angivet salgsmoms for perioden 1. januar 2020 - 31. december 2021, dermed vurderes det, at virksomheden ikke har haft momspligtigt salg i denne periode.

Du har for perioden 1. januar 2020 - 31. december 2021 angivet henholdsvis 25.195 kr. for 2020 og 129 kr. for 2021 i moms af EU-varekøb uden at angive hverken salgs- og købsmoms.

På baggrund af denne oplysning, vurderes det, at virksomhedens ydelseskøb fra andre EU-lande ikke er anvendt til virksomhedens momspligtige aktivitet efter momslovens § 37.

1.4.3. Rubrik A

Virksomheden skal efter momsbekendtgørelsens § 77, stk. 1, nr. 1 og stk. 2, nr. 1 anføre værdien uden moms af erhvervelses af varer fra andre EU-lande angives i rubrik A-varer.

Virksomheden skal efter momsbekendtgørelsens § 77, stk. 1, nr. 2 og stk. 2, nr. 2 anføre værdien uden moms af køb af ydelser fra andre EU-lande angives i rubrik A-ydelser.

Virksomheden har i kontrolperioden foretaget følgende køb fra andre EU-lande, som vi har verificeret i henhold til punkt 1.4.1 og punkt 1.4.2:

(...)

Vi forhøjer din rubrik A-varer med 14.210.867 efter momsbekendtgørelsens §77, stk. 2, nr. 1 for perioden 1. januar 2020 - 31. december 2020.

(...)

Vi forhøjer din rubrik A-ydelser med 12.442.143 kr. efter momsbekendtgørelsens § 77, stk. 3 for perioden 1. januar 2020 - 31. december 2020.

Vi forhøjer din rubrik A-varer i 2021 med 8.275.432 kr. efter momsbekendtgørelsens §77, stk. 2, nr. 1 for perioden 1. januar 2021 - 31. december 2021.

(...)

Vi forhøjer din rubrik ydelser i 2021 med 12.010.577 kr. efter momsbekendtgørelsens §77, stk. 3 for perioden 1. januar 2021 - 31. december 2021.

2. Ekstraordinær fristgennembrud

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 kan der som udgangspunkt ikke afsendes varsel om fastsættelse eller ændring af momstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristen i skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1, kan et momsstilsvar ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 ændres ud over fristen på de 3 år, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ændring af momstilsvaret skal varsles senest 6 måneder efter at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om forholdet, se skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

En ændring, der er varslet, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, se skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Vi har i denne sag vurderet, at der er tale om minimum grov uagtsomhed og ændrer derfor ud over den almindelige frist på 3 år efter ansættelsesfristens udløb, se skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3.

Skattestyrelsen mener, at du som minimum har handlet groft uagtsomt ved:

· At foretage køb af varer og ydelser i udlandet uden at angive momsen.

Skattestyrelsen har først i forbindelse med modtagelse af materialet fra kompetent myndighed den 6. februar 2023 fået tilstrækkelige oplysninger til at kunne opgøre ændringen af momstilsvaret for perioderne 1. januar 2020 - 31. marts 2020.

Skattestyrelsen kan derfor med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2 ændre momstilsvaret, da du som minimum har handlet groft uagtsomt, og vi anser varslingsfristen på 6 måneder for overholdt.

Skattestyrelsen fremsendte forslag om ændring af momstilsvaret ud over den ordinære frist den 2. juni 2023.

Med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2 ændrer Skattestyrelsen momstilsvaret, da du som minimum har handlet groft uagtsomt. Vi anser varslingsfristen på 6 måneder og ændringsfristen på 3 måneder for overholdt."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 17. oktober 2023 udtalt følgende:

"I sagsnotatet fremgår det af den 16. august 2023, at revisor fremsender en mail, hvor Skattestyrelsen bedes bekræfte, at selskabet [virksomhed1] A/S har indberettet og afregnet den moms, vi opkræver hos enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1].

Vi oplyser samme dag til revisor via telefonisk samtale, at selskabet har for perioden 1. januar 2020 - 31. december 2021 angivet 3.167.442 kr. i moms af EU-varekøb og 800.827 kr. i moms af udl ydelseskøb.
Ifølge VIES indberetninger på både enkeltmandsvirksomheden og selskabet burde der hos selskabet været indberettet og afregnet 17.450.203 kr. i moms af EU-varekøb og 6.689.871 kr. i moms af udl ydelseskøb.
Så fremt selskabet skulle have indberettet køb adresseret til enkeltmandsvirksomheden.

Som det fremgår af sagsfremstillingen, har vi ikke medregnet det EU-varekøb og EU-ydelseskøb, hvor det er selskabet som fremgår af de verificerede fakturaer.

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen."

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens tidligere repræsentant har fremsat principal påstand om, at den erhvervelsesmoms, som Skattestyrelsen har beregnet og efteropkrævet hos virksomheden, er fejlagtig. Subsidiært har repræsentanten fremsat påstand om, at den beregnede erhvervelsesmoms er fradragsberettiget, da der er sket en momsfri virksomhedsoverdragelse, hvor aktiviteten er fortsat i [virksomhed1] A/S.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"[virksomhed1] v/ [person1] er en personligt drevet virksomhed, som den 22. juni 2018 er blevet omdannet til et selskab ved en momsfri virksomhedsoverdragelse. Indtil omdannelsen har det været [virksomhed1] v/ [person1], der har bestilt og betalt varer hos udenlandske leverandører.
Efter omdannelsen er det selskabet, der har bestilt og betalt leverandørerne.

Desværre har en del af leverandørerne foretaget listeindberetning mod dette momsnummer og ikke momsnummeret tilhørende det fortsættende selskab [virksomhed1] A/S.

Dette har resulteret i, at der ikke er blevet indberettet og beregnet erhvervelsesmoms i [virksomhed1] v/ [person1] svarende til det, som er oplyst solgt fra de udenlandske leverandører til virksomheden.

(...)

Begrundelse

Det er den afgiftspligtige person, der foretager et indkøb i EU, som skal beregne og angive erhvervelsesmoms.

Da indkøbene er foretaget af selskabet og anvendt i selskabet til momspligtige formål, bør erhvervelsesmomsen også beregnes og angives der og ikke i den tidligere drevne personlige virksomhed."

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens erhvervelsesmoms med i alt 11.709.431 kr. for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021.

Retsgrundlaget

Følgende fremgår af momslovens § 11, stk. 1, vedrørende varekøb fra andre EU-lande:

"Der betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af

1) varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en virksomhed registreret for merværdiafgift og erhververen er en afgiftspligtig person eller en ikke afgiftspligtig juridisk person, der er registreringspligtig efter §§ 47 eller 50, eller som registreres efter §§ 49, 50 a, 51 eller 51 a. Der betales dog ikke afgift, når varen af sælger installeres eller monteres her i landet, eller når varen i salgslandet er afgiftsberigtiget efter tilsvarende regler som fastsat i kapitel 17 om brugte varer m.v."

Det følger af momslovens § 46, stk. 4, at betaling af afgift af varer fra andre EU-lande påhviler den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse.

Det fremgår af momslovens § 16, stk. 1, at leveringsstedet for ydelser er her i landet, når ydelsen leveres til en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab, og som har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har et fast forretningssted her i landet, hvortil ydelsen leveres, eller i mangel heraf har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted her i landet, og ydelsen leveres hertil.

Det følger af momslovens § 46, stk. 1, nr. 3, at betaling af afgift påhviler aftageren af ydelser, når aftageren er en afgiftspligtig person, til hvem der leveres ydelser omhandlet i § 16, stk. 1.

Følgende fremgår af momslovens § 37:

"§ 37. Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

2) den afgift, som efter § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land, (...)"

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1, og 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, fremgår følgende:

"§ 31. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

(...)

§ 32.Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor."

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Virksomhedens indehaver og dennes tidligere repræsentant har ikke fremlagt regnskabs- eller bogføringsmateriale under sagens behandling i 1. instans eller under klagesagens behandling.

Landsskatteretten lægger herefter til grund, at der ikke har været ført et regnskab, som var egnet til at danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften.

Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at fastsætte virksomhedens erhvervelsesmoms skønsmæssigt på baggrund af VIES-oplysninger og materiale, herunder fakturamateriale, modtaget fra udenlandske skatte- og afgiftsmyndigheder i andre EU-lande, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Skattestyrelsen har på denne baggrund foretaget en samlet skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens erhvervelsesmoms med i alt 11.709.431 kr. (11.734.755 kr. - 25.324 kr.) for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021.

Landsskatteretten finder, at indehaveren ikke har påvist fejl eller mangler ved Skattestyrelsens skønsmæssige opgørelse, hvorfor Landsskatteretten ikke finder grundlag for at ændre det af Skattestyrelsens udøvede skøn.

Det af virksomhedens tidligere repræsentant anførte om, at erhvervelsesmomsen er angivet og afregnet i [virksomhed1] A/S, kan ikke føre til et andet resultat. Retten lægger herved vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation herfor, og at virksomhedens erhvervelsesmoms ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen ikke kan indeholdes i den moms, der er angivet i [virksomhed1] A/S. Det forhold, at virksomhedens aktiviteter skulle være overdraget til [virksomhed1] A/S i 2018, ændrer ikke herved, idet virksomheden ikke er ophørt og fortsat er momsregistreret.

Det kan ligeledes ikke føre til et andet resultat, at [virksomhed1] A/S ses at have foretaget betaling af dele af fakturaerne fra de udenlandske leverandører. Der lægges herved vægt på, at fakturaerne er udstedt til virksomheden med angivelse af virksomhedens momsregistreringsnummer, og at der er foretaget indberetning af salg af varer og ydelser til VIES på virksomheden. Repræsentantens principale påstand kan derfor ikke tages til følge.

Repræsentantens subsidiære påstand kan ligeledes ikke tages til følge. Retten henser herved til, at virksomheden ikke har angivet salgsmoms eller købsmoms i perioden, og at de foretagne indkøb således ikke har været anvendt til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Formalitet

Ekstraordinær genoptagelse

I 2020 og 2021 var virksomheden registreret med månedlig momsafregning. For momsperioderne januar, februar, marts og april 2020 skulle virksomheden, jf. momslovens § 57, stk. 2, og § 5 i lov nr. 211 af 17. marts 2020, have indberettet moms senest den 25. februar 2020, 25. marts 2020, 25. maj 2020 og 25. juni 2020.

Fristen for at varsle ændring af momstilsvaret for momsperioderne januar, februar, marts og april 2020, jf. skatteforvaltningslovens § 31, udløb således den 25. februar 2023, 25. marts 2023, 25. maj 2023 og 25. juni 2023.

Skattestyrelsen har ved forslag til afgørelse af 2. juni 2023 og den påklagede afgørelse af 7. juli 2023 med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, sammenholdt med stk. 2, genoptaget virksomhedens momstilsvar for momsperioderne januar, februar og marts 2020 uden for de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, hvorfor spørgsmålet om genoptagelse af disse perioder skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Virksomhedens momstilsvar for april 2020 og de senere momsperioder er genoptaget inden for de ordinære ansættelsesfrister.

Virksomheden har angivet moms af EU-varekøb for 2020 og 2021 på henholdsvis 25.195 kr. og 129 kr. Det fremgår af oplysninger i VIES, at virksomheden i 2020 og 2021 har købt varer og ydelser fra andre EU-lande for i alt 48.618.214 kr. Som følge af virksomhedens manglende udlevering af regnskabsmateriale har Skattestyrelsen indhentet oplysninger fra myndighederne i leverandørernes etableringslande. Det fremgår af materialet, at hovedparten af fakturaerne er udstedt til virksomheden med angivelse af dennes momsregistreringsnummer. Virksomheden har trods påstand om ophør ikke været afmeldt registrering for moms, ligesom virksomheden ikke har fremlagt dokumentation for påstanden om, at der skulle være angivet og afregnet erhvervelsesmoms af de vare- og ydelsessalg, som ifølge VIES er foretaget til virksomheden. Hertil kommer, at virksomheden i sin relation til de udenlandske leverandører ikke har tydeliggjort, hvorvidt der er ageret som virksomheden eller [virksomhed1] A/S. Retten finder herefter, at virksomheden ved sin handlemåde har handlet mindst groft uagtsomt. Retten har lagt vægt på, at virksomheden er forpligtet til at angive og afregne moms af vare- og ydelseskøb fra andre EU-lande, og at virksomheden ved den manglende efterlevelse sammenholdt med virksomhedens fremtræden udadtil har bevirket, at momstilsvaret for de enkelte angivelsesperioder har været fastsat på et urigtigt og ufuldstændigt grundlag.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er dermed opfyldt.

Retten finder, at 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt. Retten har lagt vægt på, at Skattestyrelsen i perioden 11. oktober 2022 til 6. februar 2023 har modtaget materiale fra de udenlandske myndigheder. Skattestyrelsen er dermed tidligst den 6. februar 2023 kommet i besiddelse af relevante og tilstrækkelige oplysninger til at kunne udarbejde et forslag til afgørelse. Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelse den 2. juni 2023, hvilket er mindre end 6 måneder efter, at Skattestyrelsen modtog det sidste svar på styrelsens anmodning fra de udenlandske myndigheder.

Det forhold, at Skattestyrelsen på et tidligere tidspunkt har haft kundskab om indberetningerne i VIES vedrørende virksomhedens køb af varer og ydelser fra andre EU-lande, kan ikke føre til et andet resultat.

Skattestyrelsen har fremsendt afgørelse den 7. juli 2023, hvorfor kendelsesfristen på 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., er overholdt.

Retten finder således, at det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for januar, februar og marts 2020.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.