Kendelse af 06-05-2025 - indlagt i TaxCons database den 14-06-2025

Journalnr. 23-0088219

Skattestyrelsen har ved skatteberegningen ikke godkendt halv exemptionslempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, stk. 3, vedrørende løn optjent som pilot for [virksomhed1] A/S for indkomstårene 2019 og 2020 med henholdsvis 1.406.752 kr. og 1.536.988 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse således, at klageren opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, vedrørende løn optjent for indkomstårene 2019 og 2020 med henholdsvis 1.406.752 kr. og 1.536.988 kr.

Skattestyrelsen anmodes om at foretage den talmæssige opgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har for indkomstårene 2019 og 2020 været fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Skattestyrelsen har oplyst, at det fremgår af Folkeregistret, at klageren fraflyttede Danmark i 2008 og bosatte sig i Tyskland. Klageren har haft folkeregisteradresse i Tyskland siden da; [adresse1], [by1], Tyskland. Klagerens ægtefælle og to børn har haft adresse i Danmark i 2019 og 2020.

Klageren har fremlagt en del af en ansættelseskontrakt af 31. juli 2007. Det fremgår, at klageren blev ansat som kaptajn.

Det fremgår af klagerens arbejdsplaner, at han har arbejdet som flyvende personel i international trafik hos luftfartsselskabet [virksomhed1] i 2019 og 2020. Det fremgår desuden af arbejdsplanerne, at klagerens tjenestebase har været [by1] i 2019 og 2020.

Klageren har haft indtægt ved arbejde som flyvende personel i international trafik for [virksomhed1]. Selskabet er hjemmehørende i Danmark, hvor ledelsen har sæde. [virksomhed1] har indberettet skattepligtig A-indkomst i Danmark.

Klageren har for indkomstårene 2019 og 2020 selvangivet henholdsvis 1.406.752 kr. og 1.536.988 kr. med halv lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, og som dokumentation for, at betingelserne for lempelse er opfyldt, har klageren fremlagt kalender, arbejdsplaner, oversættelse af koder i arbejdsplan, kvitteringer for køb i udlandet, fotos, dele af ansættelseskontrakten, udklip af overenskomst vedrørende definition af en Open Day, udklip af Flight Time Limitation og udklip af tidligere afgørelser fra Skattestyrelsen.

Klageren har oplyst, at der er 850 km fra [by1] til [by2], og at det tager ca. 9 timer hver vej. Nettoudgifterne til brændstof, afskrivning, mm udgør ca. 4.000 kr. for en tur/retur til Danmark/[by1]. Klageren har desuden oplyst, at der altid er vejarbejde på strækningen.

Klageren har fremlagt et foto af FTL, der er Flight Time Limitation regler, som alle skal overholde for at flyve lovligt. FTL.7.1.7 Minimum Rest a.stk. 1.:

"The minimum rest period provided before undertaking an FDP (Fligt Duty Period) at home base ([by1]) shall be at least as long as the preceding duty period, or 12 hours, whichever is greater."

Skattestyrelsen har i bilag til afgørelsen opgjort klagerens ophold i Danmark til følgende perioder i 2019:

1. januar 2019

16. - 19. april 2019

25. august - 3. september 2019

5. - 8. januar 2019

26. - 29. april 2019

6. - 8. september 2019

19. - 20. januar 2019

1. - 5. maj 2019

14. - 15. september 2019

25. - 29. januar 2019

1. - 4. juni 2019

18. - 20. september 2019

7. - 10. februar 2019

8. - 10. juni 2019

29. oktober - 3. november 2019

26. - 28. februar 2019

26. - 30. juni 2019

16. - 17. november 2019

8. - 18. marts 2019

11. - 16. juli 2019

30. november - 3. december 2019

13. - 14. april 2019

17. - 21. august 2019

22. - 29. december 2019

Skattestyrelsen har i bilag til afgørelsen opgjort klagerens ophold i Danmark til følgende perioder i 2020:

5. - 7. januar 2020

14. - 18. maj 2020

30. august - 2. september 2020

14. - 17. januar 2020

23. - 24. maj 2020

4. - 5. september 2020

19. - 21. januar 2020

27. maj - 2. juni 2020

13. - 16. september 2020

16. - 18. februar 2020

8. - 10. juni 2020

18. - 19. september 2020

7. - 10. februar 2019

21 - 22. juni 2020

3. - 4. oktober 2020

20. februar 2020

25. - 29. juni 2020

11. - 12. oktober 2020

16. - 23. marts 2020

2. - 3. juli 2020

14. - 15. oktober 2020

28. marts - 4. april 2020

7. - 8. juli 2020

11. - 13. november 2020

13. - 24. april 2020

10. - 11. juli 2020

21. - 29. november 2020

27. april - 7. maj 2020

26. - 31. juli 2020

24. - 30. december 2020

10. maj 2020

8. - 10. august 2020

Klageren er ikke enig i følgende dage og perioder:

1. januar 2019

16. - 17. november 2019

2. - 3. juli 2020

19. - 20. januar 2019

5. - 7. januar 2020

7. - 8. juli 2020

29. januar 2019

19. - 21. januar 2020

10. - 11. juli 2020

16. - 18. marts 2019

16. - 18. februar 2020

26. - 31. juli 2020

13. - 14. april 2019

20. februar 2020

30. august - 2. september 2020

26. - 29. april 2019

16. marts 2020

4. - 5. september 2020

5. maj 2019

23. marts 2020

18. - 19. september 2020

1. - 4. juni 2019

28. marts - 4. april 2020

3. - 4. oktober 2020

8. - 10. juni 2019

18. - 22. april 2020

11. - 12. oktober 2020

11. - 13. juli 2019

27. april - 7. maj 2020

14. - 15. oktober 2020

17. - 21. august 2019

10. maj 2020

11. - 13. november 2020

3. september 2019

14. - 18. maj 2020

21. november 2020

6. - 8. september 2019

23. - 24. maj 2020

29. november 2020

14. - 15. september 2019

8. - 10. juni 2020

29. - 30. december 2020

18. - 20. september 2019

21 - 22. juni 2020

Der har ikke bestridt følgende perioder, hvor Skattestyrelsen har anset klageren for at have opholdt sig i Danmark.:

5. - 8. januar 2019

14. - 16. juli 2019

23. - 24. april 2020

25. - 28. januar 2019

25. august - 2. september 2019

27. maj - 2. juni 2020

7. - 10. februar 2019

29. oktober - 3. november 2019

25. - 29. juni 2020

26. - 28. februar 2019

30. november - 3. december 2019

8. - 10. august 2020

8. - 15. marts 2019

22. - 29. december 2019

13. - 16. september 2020

16. - 19. april 2019

14. - 17. januar 2020

22. - 28. november 2020

1. - 4. maj 2019

17. - 22. marts 2020

24. - 28. december 2020

26. - 30. juni 2019

13. - 17. april 2020

Klageren har fremlagt kalender, arbejdsplan, fotos, løbe- og cykel GPS samt kvitteringer (boner) som dokumentation for, at klageren opfylder betingelserne for lempelse.

For dage, hvor klageren har indsigelser imod Skattestyrelsens opgørelse, har klageren fremlagt følgende materiale:

1. januar 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår ingen oplysninger.

19. - 20. januar 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår ingen oplysninger for den 19. og 20. januar. Af arbejdsplanen fremgår, at klageren har været på arbejde den 18. januar til kl. 21.05, og klageren har fremlagt kvittering for køb i [by1] den 21. januar, kl. 8.06.

29. januar 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen SIC (syg) for den 28. og 29. januar. Klageren har selv oplyst, at han var Danmark den 28. januar, og klageren har fremlagt kvittering for køb i [by1] den 21. januar, kl. 17.20.

16. - 18. marts 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne O og B86 (fridage) for den 16. - 18. marts. Klageren har selv oplyst, at han var i Danmark den 15. marts. Klageren har fremlagt foto af cykel-GPS for den 17. marts og foto af klageren fra den 18. marts, kl. 18.45, [by3], [by1].

13. - 14. april 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen VAC (ferie) for den 13. - 14. april. Klageren har fremlagt kvittering for køb i [by3] den 12. april, kl. 18.27, foto af løbe-GPS for den 14. april og kvittering for køb den 15. april.

26. - 29. april 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne OPN og B86 (hviledag og fridag). Klageren har fremlagt togbillet ([by3]) fra den 26. april, kl. 8.40, foto af cykel-GPS for den 28. april og bankudskrift (tysk bank) fra den 29. april.

5. maj 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen VAC (ferie). Klageren har selv oplyst, at han var i Danmark den 4. maj. Klageren har fremlagt togbillet ([by4]) fra den 5. april, kl. 17.53.

1. - 4. juni 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne B86 (fridag), VAC (ferie) og OPN (hviledag). Der fremgår ingen oplysninger for den 4. juni. Klageren har fremlagt kvittering for køb den 1. juni, kl. 11.46, [by5], kontoudskrift fra den 3. juni og en togbillet ([by4]) fra den 4. juni, kl. 17.38.

8. - 10. juni 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne OPN (hviledag) og B86 (fridag). Klageren har fremlagt kvittering for køb den 8. juni, kl. 7.15, i [by6].

11. - 13. juli 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag). Klageren har fremlagt kvittering for køb den 10. juli, kl. 19.17, [by1], foto af cykel-GPS fra den 12. juli, kl. 11.18, foto af klager den 12. juli, kl. 13.04, [by7], og kvittering for køb den 13. juli, kl. 9.29, [by3], [by1].

17. - 21. august 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne OPN (hviledag) og B86 (fridag). Klageren har fremlagt foto af cykel-GPS fra den 18. august, kl. 13.19, foto af klageren den 18. august, kl. 14.41, [by8], og togbillet fra den 21. august, kl. 17.09 i [by1].

3. september 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag). Klageren har fremlagt foto af cykel-GPS fra den 2. september, kl. 19.43.

6. - 8. september 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne B86 (fridag) og VAC (ferie). Klageren har fremlagt kvittering for køb den 5. september, [by1], og foto af cykel-GPS fra den 8. september, kl. 12.47.

14. - 15. september 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår ingen oplysninger for den 14. september, for den 15. september fremgår forkortelsen OPN (hviledag). Klageren har fremlagt foto af cykel-GPS fra den 15. september, kl. 16.59.

18. - 20. september 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag). Klageren har fremlagt kvittering for køb den 16., 17. og 20. september i henholdsvis [by1], [by9] og [by10], Tyskland.

16. - 17. november 2019

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne B86 (fridag) og OPN (hviledag). Klageren har fremlagt foto af cykel-GPS fra den 17. november, kl. 13.12, [by11].

5. - 7. januar 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne OPN (hviledag) og B86 (fridag). Klageren har fremlagt foto sig selv den 5. januar, kl. 12.15 i [by3], foto af cykel-GPS den 5. januar, kl. 14.58, og foto sig selv den 7. januar, kl. 00.19, i [by12], Tyskland.

19. - 21. januar 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne OPN (hviledag) og B86 (fridag). Klageren har fremlagt foto sig selv den 19. januar, kl. 12.19 i [by3], foto af cykel-GPS den 19. januar, kl. 11.35, foto sig selv den 21. januar, kl. 00.19, i [by12], og foto af cykel-GPS den 21. januar, kl. 18.30.

16. - 18. februar 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne VAC (feriedag) og B86 (fridag). Klageren har fremlagt togbillet fra den 15. februar, kl. 8.27 i [by3], foto sig selv den 17. februar, kl. 15.19 i [by8], Tyskland, foto af cykel-GPS den 17. februar, kl. 14.33, og kvittering for køb den 19. februar, kl. 12.55, i Tyskland.

20. februar 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne UPS282 (arbejde), HOT (hotel), PAY (arbejde), HOT (hotel) og SRR (arbejde). Ifølge arbejdsplanen har klageren fløjet fra [by1] til [by13] lufthavn i Sverige og retur til [by1].

16. marts 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag). Klageren har fremlagt kvittering for køb i [by1] den 16. marts, kl. 12.06. Klageren har oplyst, at han har været i Danmark fra den 17. marts.

23. marts 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår ingen oplysninger for den 23. marts. Klageren har fremlagt kvittering for køb den 23. marts, kl. 15.49, i [by14], Tyskland. Klageren har oplyst, at han har været i Danmark til den 22. marts.

28. marts - 4. april 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår ingen oplysninger for den 28. og 29. marts, og for den 30. marts - 4. april fremgår forkortelsen B86 (Fridag). Klageren har fremlagt kvittering for køb den 28. marts, kl. 11.23 i [by15], Tyskland, foto af cykel-GPS den 29. marts, kl. 11.42, foto af klageren den 29. marts kl. 12.07 i [by16], Tyskland, foto af løbe GPS den 30. marts kl. 14.22, foto af klagerens børn den 30. marts kl. 17.36 i [by17], Tyskland, foto af klageren den 2. april, kl. 15.34, i [by1] - [by18].

18. - 22. april 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag) for den 18. april, ingen oplysninger for den 19. april, STT (self study) for den 20. april, SAC (day for union work) for den 21. april og ingen oplysninger for den 22. april. Klageren har fremlagt kvittering for køb den 17. april, kl. 16.59, i [by19]-[by20], Tyskland, foto af cykel-GPS den 20. april, kl. 13.30 og foto af løbe GPS den 22. april, kl. 14.18. Den 23. april er klageren fløjet fra [by1] til [by21].

27. april - 7. maj 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen PAY (arbejde) for den 27. (kl. 21.20-22.20) og 28. april (kl. 16.30-17.30). For den 29. april - 5. maj fremgår forkortelserne B86 og O (fridage), for den 6. maj fremgår ingen oplysninger, og for den 7. maj fremgår forkortelsen DH (dead head). Klageren har fremlagt foto af løbe-GPS den 28. april, kl. 14.04, Tyskland, foto fra [Grækenland] den 29. april, kl. 16.31, foto af løbe-GPS fra [Grækenland] den 30. april, kl. 18.45, foto fra [Grækenland] den 1. maj, kl. 15.33, foto af cykel-GPS fra [Grækenland] den 2. maj, kl. 9.41, foto af GPS (openwater) fra [Grækenland] den 3. maj, kl. 16.07, foto fra [by22], Grækenland, den 3. maj, kl. 15.20, foto af løbe-GPS fra [Grækenland] den 4. maj, kl. 19.12, foto af klager i [Grækenland], den 4. maj, kl. 19.40, foto af løbe-GPS fra Grækenland, den 5. maj, kl. 12.11, foto af løbe-GPS fra Grækenland, den 6. maj, kl. 17.09, foto af klager i [Grækenland], den 6. maj, kl. 13.18. Ifølge arbejdsplanen har klageren fløjet fra [by1] til [by13] lufthavn i Sverige den 7. maj.

10. maj 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelserne SRR (arbejde), HOT (hotel) og SRR (arbejde). Ifølge arbejdsplanen har klageren fløjet fra [Sverige] til [by1] den 10. maj.

14. - 18. maj 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag) for den 14. - 16. maj, SAC (Day for union Work) for den 17. maj, og for den 18. maj fremgår ingen oplysninger. Klageren har fremlagt rabatkupon fra [dagligvarebutik] i [by1] den 14. maj, foto af GPS fra [by23], Tyskland, den 16. maj, kl. 15.45, og kvittering for køb [by24] den 18. maj, kl. 18.33.

23. - 24. maj 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår ingen oplysninger for den 23. og 24. maj.

8. - 10. juni 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag) for den 8. - 10. juni. Klageren har fremlagt kvittering for køb i [by19], Tyskland, den 10. juni, kl. 17.51.

21 - 22. juni 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår ingen oplysninger for den 21. juni og for den 22. juni fremgår forkortelsen B86 (fridag). Klageren har fremlagt togbillet ([by3]) fra den 20. juni, kl. 11.31 og kvittering for køb i [by7], Tyskland, den 23. juni, kl. 12.39.

2. - 3. juli 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen VAC (feriedag) for den 2. - 3. juli. Klageren har fremlagt kvittering for køb i [by19]-[by20], Tyskland, den 1. juli, kl. 12.23, foto af cykel-GPS fra Tyskland den 2. juli, kl. 15.11, og kvittering for køb i [by1] den 4. juli, kl. 11.04.

7. - 8. juli 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag) for den 7. og 8. juli. Klageren har fremlagt kvittering for køb i [by19]-[by20] den 6. juli og en p-billet fra [...] Airport den 9. juli, kl. 01.44.

10. - 11. juli 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag) for den 10. og 11. juli.

26. - 31. juli 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen VAC (ferie) for den 16. og 31. juli. Lageren har fremlagt foto af cykel-GPS for den 26. juli, kl. 11.49, i Tyskland, foto af cykel-GPS for den 28. juli, kl. 15.01, i Tyskland, foto af cykel-GPS for den 31. juli, kl. 15.06, i Tyskland.

30. august - 2. september 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår ingen oplysninger for den 30. august, og for den 31. august - 2, september fremgår forkortelsen B86 (fridag). Klageren har fremlagt foto af cykel-GPS for den 1. september, kl. 12.26, i Tyskland, kvittering for køb i [by25], Tyskland den 3. september, kl. 12.11.

4. - 5. september 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag) for den 4. - 5. september. Klageren har fremlagt togbillet for den 6. september, kl. 21.08, [by4].

18. - 19. september 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag) for den 18. - 19. september. Klageren har oplyst, at han har været i Danmark i perioden 13. - 16. september, og han har fremlagt kvittering for køb i [by24] den 17. september, kl. 14.07

3. - 4. oktober 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag) for den 3. oktober og for den 4. oktober fremgår ingen oplysninger. Klageren har fremlagt foto af løbe-GPS den 3. oktober, kl. 15.35 i Tyskland.

11. - 12. oktober 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår ingen oplysninger for den 11. oktober, for den 12. oktober fremgår forkortelsen B86 (fridag). Klageren har fremlagt togbillet ([by3]) for den 10. oktober, kl. 11.15, og kvittering for køb den 13. oktober, kl. 8.51 i [by19].

14. - 15. oktober 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag) for den 14. og 15. oktober. Klageren har fremlagt foto af løbe-GPS den 14. oktober, kl. 16.20, Tyskland.

11. - 13. november 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen B86 (fridag) for den 11. - 13. oktober. Klageren har fremlagt kvittering for køb i [by26], Tyskland, den 10. november, kl. 22.40, kvittering for køb i [by19]-[by20] den 11. november, kl. 10.53, foto af løbe-GPS den 12. november, kl. 21.15, [by1], og kvittering for køb i [by1] den 14. november, kl. 10.30.

21. november 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår ingen oplysninger for den 21. november. Klageren har fremlagt togbillet fra den 21. november, kl. 9.36, og han har oplyst, at han har været i Danmark den 22. - 28. november.

29. november 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen SAC (Day for Union Work). Klageren har fremlagt kvittering for køb den 30. november, kl. 11.30, i [by19].

29. - 30. december 2020

Af klagerens arbejdsplan fremgår forkortelsen SFL (Super flex off day) for den 29. og 30. november. Klageren har fremlagt foto af cykel-GPS for den 29. december, kl. 12.13-i [by1]. Klageren har oplyst, at han har været i Danmark den 24. - 28. december.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen bl.a. anført:

"Skattestyrelsen har gennemgået grundlaget for din skat for 2019 og 2020.

Resultatet er, at vi overfører din indkomst til fuld dansk beskatning i 2019 og 2020.

Selvom vi har gennemgået grundlaget for din skat, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på samme periode igen.

Skattestyrelsens ændringer

2019

Oplyst indkomst med halv lempelse efter ligningslovens § 33 A godkendes ikke

-1.406.752 kr.

Indkomst overføres til fuld dansk beskatning

1.406.752 kr.

2020

Oplyst indkomst med halv lempelse efter ligningslovens § 33 A godkendes ikke

-1.536.988 kr.

Indkomst overføres til fuld dansk beskatning

1.536.988 kr.

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Skattepligt/ ligningsfrist

1.1. De faktiske forhold

...

1.2. Dine bemærkninger nysgerrig

Vi har ikke modtaget bemærkninger til dette punkt.

1.3. Retsregler og praksis

Kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 (skattepligt grundet bopæl)

Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 (3- årig ligningsfrist)

Bekendtgørelse nr. 1305 af 14. november 2018, § 2 (personer, der ikke har enkle økonomiske forhold)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det fremgår af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, at personer, der har bopæl her i landet, er fuldt skattepligtige til Danmark. Ved afgørelsen af, om en person har bopæl i Danmark, henses der blandt andet til om den pågældende person faktisk har bevaret en bopælsmulighed i Danmark.

Efter praksis vil fortsat dispositionsret over en bolig som udgangspunkt medføre, at bopælen anses for opretholdt. Da din ægtefælle stadig havde bopæl i Danmark i 2019 og 2020, er det vores vurdering, at du stadig havde bopælsmulighed i Danmark.

Med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, har skatteministeren fastsat en kortere ligningsfrist for fysiske personer med enkle økonomiske forhold. Enkle økonomiske forhold er defineret i § 2 i bekendtgørelse nr. 1305 af 14. november 2018.

Personer med indkomst fra udlandet, og indkomst der optjenes som vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført uden for landet, og for hvilke der gives nedslag i skatteberegningen efter en overenskomst til undgåelse af dobbeltbeskatning eller efter danske regler, er ikke omfattet af den korte ligningsfrist. Se § 1 i bekendtgørelse nr. 1302 af 14. november 2018.

Da du har indkomst for arbejde udført i udlandet, er du dermed omfattet af den 3-årige ligningsfrist. Vi kan derfor behandle din skatteansættelse for indkomstårene for 2019 og 2020.

2. Beskatningsretten

2.1. De faktiske forhold

...

2.2. Dine bemærkninger

Vi har ikke modtaget bemærkninger til dette punkt.

2.3. Retsregler og praksis

...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Den danske indkomstbeskatning bygger på globalindkomstprincippet efter statsskatteloven § 4. Fuldt skattepligtige personer er derfor skattepligtige til Danmark af al indkomst, hvad enten den kommer fra kilder her fra landet eller fra udlandet.

Efter artikel 15, stk. 3 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af den 22. november 1995 mellem Danmark og Tyskland kan løn optjent ombord på luftfartøj i international trafik beskattes i den kontraherende stat, hvor flyselskabets virkelige ledelse har sit sæde.

På baggrund af ovenstående har Danmark beskatningsretten til din indkomst fra [virksomhed1] ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomsten.

3. Lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3

3.1. De faktiske forhold

...

3.2. Dine bemærkninger

Du skriver i bemærkninger til vores forslag af 30. marts 2023, at

42 dags regel - sandsynliggørelse. Dokumentation herpå kræves ikke

Min klare opfattelse er, at jeg, med mit tidligere fremsendte materiale, har sandsynliggjort, at jeg opfylder betingelserne for opfyldelse af '42 dages' reglen. Jeg har ikke ført dagbog, hvorfor jeg ikke kan oplyse, nøjagtig hvad jeg foretog mig i den pågældende periode.

Jeg har dog noteret i min kalender, hvilke dage jeg har opholdt mig i Danmark, netop for at holde regnskab med hvor mange dage jeg er i DK.

Dette, da det er min opfattelse, at det var praksis i årene før 2019.

Mit indtryk er nu, efter din skrivelse af den 30. marts 2022, at jeg skal dokumentere og ikke sandsynliggøre, at jeg opfylder betingelsener i bestemmelsen.

...

Derudover undrer det mig, at du afviser billeder da jeg i min tidligere sag hos jer, for indkomstårene 2001,2002,2003,2004 og 2005 J. nr. [...] af [person1], som blev godkendt. Her accepterede I billeder af samme karakterer, bl.a. billeder fra ferie. Derudover var der vedlagt kvitteringer som lå lidt sporadisk i mine fri perioder. Alle dage der manglede dokumentation via kvitteringer blev godkendt med billeder og en enkelt kvittering hist og pist. Jeg vedlægger lige et par billeder af eksempler fra 2005. Så sagen blev altså ikke afvist hvis ikke jeg havde kvitteringer hver 3-5 dag.

...

Du skriver, at jeg indimellem i perioder kunne nå at køre til Danmark eller nå at have været i Danmark inden min sene kvittering, der er vedlagt som bilag. Hertil har jeg følgende bemærkninger:

...

Derudover vil jeg gerne forklare vores roster generelt. Den vedhæftede roster er en refleksion af den duty jeg har udført. Ikke hvad jeg oprindeligt var scheduleret til. Det er meget ofte at der kommer ændringer til roster. Ny rute, ny fly registrering, standby ændret til flyvning, flyvning ændret til simulator, standby man er kaldt ud til, som så bliver aflyst igen i lufthavnen. Samt hvis en flyvning pga. teknik, sygdom eller dårligt vejr bliver aflyst, vil der på roster stå OPEN day eller være blank fordi de har fjernet det man oprindeligt havde. Også selvom man har været fysisk ude på arbejde ude i flyet eller lufthavn. Det er den metode, firmaet har bestemt at vores schedulerings system skal fungere.

...

3.3. Retsregler og praksis

...

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter ligningslovens § 33 A kan du få skattenedsættelse for løn optjent ved personligt arbejde i tjenesteforhold under ophold uden for riget i mindst 6 måneder. Opholdet må kun afbrydes af nødvendigt arbejde eller ferie og lignende her i riget (Danmark, Færøerne og Grønland) på højst 42 dage inden for enhver løbende 6-månedersperiode.

Lempelse efter ligningslovens § 33 A er en exemptionlempelse. Hvis beskatningsretten til lønnen er tillagt Danmark efter en dobbeltbeskatningsaftale, får du dog kun halv skattenedsættelse, hvis du er privatansat, og du i øvrigt opfylder betingelserne.

Vi har anmodet dig om at indsende dokumentation for, at du opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A.

Du har i henhold til bestemmelserne i skattekontrollovens § 1 og § 2, pligt til at afgive nødvendige oplysninger til brug for opgørelsen af din indkomstskat og skatteansættelse.

Det er derfor dig, der har bevisbyrden for, at du opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A. Opholdets varighed, herunder de faktiske dage i udlandet, skal således kunne dokumenteres, eksempelvis ved fremlæggelse af rejsebilag med videre.

Du har i din opgørelse af opholdsdage i Danmark og udlandet angivet de enkelte dage for ophold i Danmark. Vi har sammenholdt den kalenderopgørelse, som du har udfyldt over dine ophold, med din arbejdskalender (roster) og kvitteringer, som vi har modtaget fra dig. Da en kalender udfyldt af dig ikke kan karakteriseres som objektiv dokumentation, skal denne underbygges af bilag/dokumentation, der har den fornødne objektive karakter.

Vi har på baggrund af den fremlagte dokumentation udarbejdet en opgørelse over opholdsdage henholdsvis i Danmark og uden for Danmark. Denne opgørelse er vedhæftet som (bilag 1-6). Det skal i denne forbindelse bemærkes, at dage og perioder, hvor du ikke har fremlagt dokumentation for, at du opholder dig uden for Danmark, medregnes som ophold i Danmark i relation til overholdelse af betingelserne i ligningslovens § 33 A. Vi begrunder dette med, at det fremgår af bestemmelsen, at udlandsopholdet afbrydes ved ferieophold og lignende i Danmark i mere end 42 dage pr. 6 måneder, samt at det fremgår af Cirkulære om ligningsloven nr. 72 af 17/04/1996 punkt 5.2, at "Opholdets varighed skal kunne dokumenteres ved f.eks. arbejdskontrakt, folkeregisteroplysninger eller på anden efter skattemyndighedernes skøn betryggende måde." Af Den juridiske vejledning afsnit C.F.4.2.2.3 fremgår det ligeledes, at " Udlandsopholdets længde skal kunne dokumenteres over for skattemyndigheden, f.eks. ved arbejdskontrakt, lønsedler, rejsebilag m.v."

Det er vores vurdering, at dit arbejdsmønster og afstanden fra Danmark til arbejdspladsen muliggør ophold i Danmark selv ved meget få dages frihed mellem tjenestedage. Vi vurderer også, at det har været muligt for dig at have været i Danmark på dage, hvor du ifølge din arbejdsplan har været på arbejde, når du er mødt meget sent på dagen efter fridage, og når du har fået fri meget tidligt på dagen før fridage. Der må derfor kræves fremlæggelse af dokumentation af objektiv karakter i princippet for alle dage, for hvilke det oplyses, at du har opholdt sig i udlandet, for at kunne konstatere at udlandsopholdet ikke afbrydes inden for 6 måneder.

I forlængelse af de perioder, hvor du selv har oplyst ophold i Danmark, vurderer vi også, at du har haft mulighed for at være i Danmark på dage, hvor du har fremlagt kvitteringer for køb, der enten er sket tidligt eller sent på dagen.

Brudte døgn (rejsedage) medregnes som dage med ophold i Danmark. Se Den juridiske vejledning, afsnit C.F.4.2.2.4.

Du har sendt billeder af registrerede træninger fra en træningsapp fra steder i udlandet. Det er vores opfattelse, at de fremsendte billeder ikke i sig selv dokumenterer dit ophold i udlandet på bestemte dage. Billeder af den karakter kan efter vores opfattelse kun tjene som supplement til øvrigt dokumentationsmateriale. Se SKM2018.207.BR hvor retten ikke mente, at udlandsophold var bevist alene på baggrund af fremlæggelse af fotos fra ferieophold. Egentlig dokumentation må derfor fremlægges i form af bilag vedrørende rejseudgifter.

Se også byrettens dom af den 1. december 2016 vedrørende lempelse for indkomståret 2006, blev det fastlagt, at skatteyder skal fremlægge objektiv dokumentation for, at betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A er opfyldt. Se hertil SKM2017.473.BR og senere stadfæstelse i SKM2019.512.ØLR.

Du har som dokumentation for, at du opfylder betingelserne i for lempelse efter ligningslovens § 33 A, fremsendt en kalender, hvori du har markeret, hvilke dage du har været i Danmark. Det fremgår af den modtagne kalender, at du har markeret 27. december 2018 som den dag, hvor dit udlandsophold starter. Du har ikke udfyldt kalenderen efter 30. juni 2020, og du har heller sendt supplerende dokumentation efter denne dato. Det fremgår af de modtagne arbejdsplaner, at du arbejder til 14. januar 2021.

Vi forudsætter derfor, at dit udlandsophold starter 27. december 2018 og slutter 14. januar 2021. Vi har ikke modtaget bemærkninger hertil i forbindelse med dine bemærkninger til forslaget.

Din arbejdsplan er angivet med koder for de dage, du har arbejdet. Vi har ved udarbejdelsen af denne afgørelse modtaget koder med beskrivelse af, hvad hver enkelt kode i din roster står for, men ikke hvilket indhold, hver enkelt kode har.

Undtaget for dette er dog koden Open Day, som du har forklaret er en tjenestedag ifølge din overenskomst. Det er dog vores erfaring, at øvrige piloter ansat i [virksomhed1] med base i [by1], er i Danmark på dage angivet som Open Day i deres roster. Dertil bemærker vi også, at dine Open Days ifølge din roster ofte ligger i forlængelse af dine fridage.

Vi har derfor lagt til grund, at du har haft mulighed for at tage til Danmark på de dage, der er registreret som Open Day i din roster.

Du har i brevet "Besvarelse til SKAT 2019" redegjort for dine opholdssteder i forhold til vores opgørelse af dine udlandsophold i 2018, 2019 og 2020. Vi skal her kommentere på dine bemærkninger. Bemærkninger, vi har taget til efterretning, kommenterer vi ikke yderligere på.

Du har for nedenstående dage angivet, at du har vedlagt dokumentation i form af enten screenshots fra din træningsapps og/eller billeder som supplerende dokumentation.

31. december 2018, 26. april 2019, 5. maj 2019, 10. juli 2019, 17. - 21. august 2019, 2. september, 17. november 2019, 20. december 2019, 7. januar 2020, 19. - 21. januar 2020, 16. - 18. februar 2020, 29. - 30. marts 2020, 2. april 2020, 20. - 22. april 2020, 28. - 30. april 2020, 1. - 6. maj 2020, 16. maj 2020, 8. - 10. juni, 2. juli 2020, 26. - 31. juli 2020, 1. september 2020, 3. oktober 2020, 14. oktober 2020, 12. november 2020, 29. december 2020

Vi betragter også screenshots fra en træningsapp som billeder, og det er derfor ikke vores opfattelse, at du kan bruge billeder som supplerende dokumentation til billeder. Billeder kan efter vores opfattelse bruges som supplerende dokumentation til kvitteringer eller tilsvarende, men de kan aldrig stå alene.

Du har for nedenstående dage angivet, at det ikke er sandsynligt, du har kørt til Danmark, da der er tale om korte perioder

1. januar 2019, 19. - 21. januar 2019, 15. marts 2019, 2. - 3. april 2019, 13. - 14. april 2019, 1. - 4. juni 2019, 8. - 10. juni 2019, 13. juli 2019, 18. - 20. september 2019, 18. - 22. april 2020, 23. - 24. maj 2020, 8. - 10. juni 2020, 21. - 22. juni 2020.

Det er vores vurdering, at du ville kunne nå at flyve til og fra Danmark i de angivne perioder. Hertil bemærker vi, at der er direkte flyforbindelser mellem [by19] og [by2].

Du henviser også til, at det nogle af dagene ikke har muligt for dig at køre frem og tilbage mellem Danmark og Tyskland under henvisning til hvileregler i Flight Time Limitations.

Hvile (rest) er i Flight Time Limitations, artikel 2.23 (vedhæftet som bilag), defineret på følgende måde:

An uninterrupted time period of a minimum length defined by the provisions of these Requirements between two consecutive duty periods during which a crew member is free of all duties and/or standby.

Vi tolker ovenstående således, at hvile er defineret som arbejdsfri mellem to vagter. Det er derfor vores opfattelse, at du stadig er i hvileperiode, selvom du f.eks. kører på cykel, bil eller spiser på restaurant.

20. februar 2020: Det er vores opfattelse, at du må have passeret dansk luftrum, når du har fløjet ruten fra [by1] til [Sverige]. Se bilag 7 nedenunder.

23. marts 2020, 21. april 2020, 17. maj 2020, 29. november 2020:

Du fremhæver, at det fremgår af din roster, at du er i [by1] på dine SAC-dage. Det fremgår af de modtagne raido-koder, at en SAC-dag står for Union Work. Vi har ikke modtaget yderligere forklaring på, hvad der ligger i dette begreb, hvorfor vi ikke har talt det med som en arbejdsdag. Du skriver, at det fremgår af din roster, at du er planlagt til at være i [by1] på dine SAC-dage. Vi bemærker, at det eksempelvis også fremgår af din roster, at du er planlagt til at være hele dagen i [by1] på dine fridage. Vi har derfor lagt vægt på, at det ikke fremgår tydeligt hvad SAC-dage indebærer samt at de ifølge din roster er planlagt til at vare i [by1] hele dagen, ligesom dine fridage.

16. marts 2020, 28. marts 2020, 5. april 2020, 21. november 2020:

Vi vurderer for disse dage, at du har haft mulighed for at køre til Danmark. Vi ser det ikke dokumenteret, at du har opholdt dig i udlandet.

På baggrund af ovenstående vurderer vi, at du ikke opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, grundet for mange dage uden dokumentation for ophold i udlandet, der underbygger din kalender. Du kan se vores opgørelse nedenunder i bilag 1-6. Heraf fremgår, at du i 2019 og 2020 har for mange udokumenterede dage i Danmark og/eller udokumenterede dage i udlandet samt afbryder dit udlandsophold grundet arbejde i Danmark.

I periode 3 og 4 afbryder du dit ophold, da du har landinger i Danmark som led i dit arbejde.

I periode 6 har vi ikke modtaget tilstrækkelig dokumentation til, at du når op på et 6-måneders udlandsophold.

Vi træffer derfor afgørelse om, at din indkomst for indkomstårene 2019 og 2020 på det foreliggende grundlag overføres til beskatning som almindelig dansk indkomst.

Du skriver i bemærkninger til forslaget, at det er din opfattelse, at det er tilstrækkeligt at sandsynliggøre og ikke dokumentere, at du har opholdt dig i udlandet. Vi er ikke enige i denne betragtning og skal blandt andet henvise til Byrettens dom af 8. februar 2018 vedrørende indkomståret 2012 (SKM2018.207.BR), som er refereret ovenover.

Dertil gør du også gældende, at det har været umuligt eller højst usandsynligt, at du skulle have kørt turen [by1] tur/retur for en kortere periode.

Det er dog vores vurdering, at [by1] ligger i en afstand fra [by2], der gør det muligt at rejse frem og tilbage for et kortere tidsrum, enten i bil eller med fly.

Endelig skriver du, at der for indkomstårene 2001-2005 ikke er blevet efterspurgt den samme mængde dokumentation som i denne kontrolsag. Den omstændighed, at betingelserne er anset for at være overholdt i tidligere år kan ikke medføre, at der ikke kan stilles krav om dokumentation for efterfølgende år. Herunder endvidere henset til at der kan være sket ændringer i den enkelte skatteyders personlige forhold, ligesom den teknologiske udvikling medfører ændringer i de benyttede betalingsmønstre.

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 26. oktober 2023 udtalt følgende:

"Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønskes Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen."

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at han opfylder betingelserne i ligningslovens § 33 A og derfor er berettiget til halv lempelse vedrørende indkomst fra [virksomhed1].

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

" Jeg kan ikke acceptere Skattestyrelsens forslag, da det er min opfattelse at afgørelsen hviler på et forkert og fejlagtigt grundlag.

  1. Skattepligt / ligningsfrist, pkt. 1.2 har jeg umiddelbart ingen bemærkninger til.
  2. Beskatningsretten, pkt. 2.2. har jeg umiddelbart ingen bemærkninger til.
  3. Vedr. Lempelse efter ligningslovens § 33A, stk.3, har jeg følgende bemærkninger:

Jeg er enig i, at det er skatteyderen der har dokumentationsbyrden for overholdelse af betingelserne i ligningslovens § 33A. I den forbindelse skal bemærkes, at reglen indeholder to betingelser;

  1. Ophold uden for riget i mindst 6 måneder
  2. Maksimum 42 dage i Danmark i enhver 6 måneders periode - opholdet i Danmark skal være ferie eller lignende eller nødvendigt arbejde vedr. opholdet i udlandet.

Ifølge Skattestyrelsens forslag til afgørelse, forventes det, at samtlige dage i udlandet skal dokumenteres. Mangler der dokumentation for en dag, anses den som værende tilbragt i Danmark - dette uden hensyntagen til de faktiske forhold og omstændigheder, herunder om det i forhold til skatteyderens arbejde er muligt eller tilladt, at opholde sig i Danmark den pågældende dag, hvis skatteyder skal overholde de sikkerhedsregler han har pligt til ifm. Skatteyders arbejde. Spørgsmålet er så om en skatteyder skal dokumentere samtlige dage i udlandet, eller om han blot skal sandsynliggøre, at 42 dages reglen er overholdt.

I forslaget til afgørelsen henvises til SKM 2017.473BR, SKM2019.512ØLD og SKM2018.207BR, der alle afviser brug af ligningslovens § 33A som følge af manglende dokumentation. Jeg er enig i, at der i afgørelserne ikke er fremlagt dokumentation for opholdet i udlandet, men det omhandler alene overholdelse af 6 måneders reglen og ikke hvorvidt 42 dages reglen er overholdt. Samtidig undlader Skattestyrelsen at henvise til de afgørelser, hvor der er fremlagt dokumentation og hvor det samtidig klart anføres, at dokumentationen alene skal sandsynliggøre at betingelserne i ligningslovens § 33A, herunder mere specifikt 42 dages reglen, er opfyldt jf. SKM2013.85BR og Landsskatterettens kendelse refereret i J.nr. 19-0086975 (der ligeledes omhandler en pilot).

Det skal i den forbindelse bemærkes, at i SKM2017.473BR var det ikke dokumenteret, at skatteyderen havde opholdt sig i Schweiz og dermed havde været uden for riget i mere end 6 måneder. Spørgsmålet omkring 42 dages-reglen er ikke berørt i dommen. Tilsvarende i SKM2018.207BR, hvor spørgsmålet var om opholdet i udlandet havde overholdt betingelsen om 6 måneder uden for riget i en situation, hvor der var foretaget hævninger på konti i Danmark på tidspunkter, hvor skatteyderen påstod at være i udlandet.

I SKM2019.512ØLD stadfæstede Østre Landsret Byrettens dom, men også her som følge af, at ikke var bevist, at skatteyderen havde opholdt sig i udlandet i mere end 6 måneder og dermed endnu engang ikke spørgsmålet om hvorvidt 42 dages reglen var overholdt.

Jf. SKM2013.85BR, som der henvises til i de af Skattestyrelsen anførte afgørelser, fremgår det klart og tydeligt, at det er nok at sandsynliggøre opholdet uden for riget, herunder overholdelse af 42 dages reglen.

I Byrettens præmisser fremgår følgende:

"Selv om det for nogle dage kan være tvivlsomt, om A befandt sig i Danmark eller andre lande, og selv om der tages højde for brudte dage i forbindelse med rejser til og fra Danmark, finder retten det godtgjort, at A ikke har opholdt sig i Danmark i mere end højst 56 dage i den omhandlede periode, og at han i ingen delperiode på 6 måneder indenfor den samlede periode har opholdt sig i Danmark i mere end højst 42 dage."

Byretten finder således at det alene skal sandsynliggøres og ikke fuldt ud dokumenteres, at skatteyderen har overholdt 42 dages reglen.

Tilsvarende fremgår af Landsskatterettens kendelse refereret i J.nr. 19-0086975. Denne kendelse omhandler netop en pilot med arbejdssted i Tyskland og omhandler samtidig anvendelse af 42 dages reglen og ikke hvorvidt skatteyderen har været i udlandet i mere end 6 måneder (som de andre afgørelser reelt omhandler).

I kendelsen anføres følgende:

"Selvom det er usikkert, hvor klageren har befundet sig nogle dage, og selvom der tages højde for, at klageren kan være rejst via Danmark til Sverige, hvorved der opstår brudte døgn i Danmark ved rejse til og fra Sverige, finder Landsskatteretten det for godtgjort, at klageren under disse omstændigheder ikke har opholdt sig i Danmark i mere end 42 dage indenfor enhver 6 måneders periode i perioden fra den 1. januar 2015 til den 31. december 2016."

Det er derfor ikke korrekt når Skattestyrelsen anser de dage, hvor der ikke er dokumentation for udlandsophold, for dage i Danmark.

Ændret dokumentationskrav

Som det er Skattestyrelsen bekendt, så er jeg tidligere blevet bedt om at indsende oplysninger, for indkomståret 2001, 2002, 2003, 2004 og 2005.

For hvert år, er jeg blevet bedt om at fremsende min kontrakt med [virksomhed1], en kalender hvoraf det fremgår hvilke dage jeg har opholdt mig i Danmark samt kvitteringer, billeder og eller lign. der sandsynliggjorde, at 42 dags regel blev overholdt.

Efter at SKAT modtog de krævede oplysninger ovenfor, blev mine årsopgørelse godkendt for alle årene. Dette i form af en klar og positiv tilkendegivelse af, at materialet var gennemgået, og at man på baggrund af dette, godkendte 2001, 2002, 2003, 2004 og 2005.

SKAT har benyttet, samme praksis/dokumentationskrav i mine tidligere sager, hvorfor jeg forventer, og har indrettet mig efter, at samme praksis/dokumentationskrav benyttes fremadrettet og derved gør sig gældende, idet jeg ikke er blevet oplyst om ændrede dokumentationskrav eller ændringer i praksis.

I relation til ovenstående, har SKAT nu afvist, at billeder og træningsture (med geotag) kan benyttes som dokumentation og som tidligere nævnt, også kræver, at hver eneste dag skal redegøres for.

At skattestyrelsen ændrer dokumentationskravet med tilbagevirkende kraft er, i dette tilfælde, ikke hensigtsmæssigt Idet dokumentationskravet, herunder bl.a. fremvisning af købskvitteringer, er umuligt at opfylde/dokumenterer per efterkrav.

Jf. Østre Landsrets dom af 27. november 1980 (Lind-dommen), og SD-cirkulære 1981-42 blev der fastslået et "forventningsprincip", hvorefter Skattestyrelsen ikke kan ændre dokumentationskrav med tilbagevirkende kraft.

Østre Landsrets dom betyder, at hvis en selvangivelse tidligere eller endda gennem flere år er blevet accepteret ved fremlæggelse af samme form for dokumentation, kan Skattestyrelsen ikke ændre kravene til dokumentation med tilbagevirkende kraft men alene ændre dokumentationskravene for fremtidige indkomstår således, at skatteyderen kan indrette sig i overensstemmelse hermed.

Juridiske Vejledning har på intet tidspunkt anført at dokumentationskravene i forhold til ligningslovens § 33A er blevet ændret eller skærpet. Heri anføres blot at det er skatteyderen der har bevisbyrden og hvordan det bl.a. kan dokumenteres, men ikke at der er tale om ændring af dokumentationskravene. Man kan derfor i min optik ikke udlede fra JV at der pludselig er indført et krav om daglig dokumentation.

Må jeg erindre om, at alle de tilkendegivelser jeg tidligere har modtaget, har været "...en positiv og udtrykkelig tilkendegivelse fra skattemyndighederne, som har skabt en forventning om indholdet af den fremtidige skatteansættelse, at tilkendegivelsen er klar, entydig og uden forbehold..."

Derudover vil jeg minde om, at verdenssamfundet var lagt i knæ under corona. Der var udgangsforbud, udkørselsforbud, grænser var lukkede og butikker ligeså. Det var umuligt at få dokumentation ud over billeder fra stuen eller træning.

Et af de eksempler hvor SKAT mener jeg ikke opfylder kravet om 33a, flyver jeg ud af [by21] til Kina. Med den opgave, at hente vernemidler, som [virksomhed2] donerer til Danmark, herunder masker, respiratorer, dragter, handsker og div. til bekæmpelse af pandemien. Jeg kunne have sagt nej, men tilbød selvfølgelig min hjælp i en krisesituation. Den ansås som værende en streng nødvendig hændelse. Set i lyset af, hvad dette kan koste mig, kan jeg ikke andet end at appellere til, EKSTRA forståelse for denne ene tur og at man ser på helheden med mildere øjne. Jeg tilbyder min hjælp, den blev værdsat og alligevel klinger det hult i mine ører, når jeg nu skal retfærdiggøre hvorfor jeg, i en flyver befandt mig, på dansk jord den pågældende dag.

Jeg mener, at jeg fyldestgørende har sandsynliggjort og dokumenteret min opfyldelse af § 33A, både for så vidt angår 6 måneders reglen, samt 42 dages reglen og at jeg med rette har kunnet forvente, at skulle opfylde de dokumentationskrav Skattestyrelsen tidligere har krævet omkring indkomstårene 2019 og 2020"

"Jeg har fundet nogle ekstra kvitteringer som jeg kan indsende senere hvis ønsket. Har desuden masser af træning og billeder.

Har vedlagt afgørelsen fra Skattestyrelsen, i mangler selvfølgelig hele min mappe. Den er kæmpe stor, så kan vedsende den når i vil se på den. Alle de steder SKAT skriver INGEN DOKUMENTATION, har jeg enten billede, træning eller kvittering de syntes er for tidlig eller sen på dagen."

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse

Klageren har ikke fremsat bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om klageren for 2019 og 2020 har godtgjort, at han ikke har opholdt sig inden for det danske rige mere end 42 dage inden for enhver seksmåneders periode, og dermed opfylder betingelserne for halv lempelse i skatten af udenlandsk lønindkomst optjent som pilot hos [virksomhed1] A/S efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, jf. stk. 1.

Retsgrundlaget

Af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, fremgår:

"Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler:

1. personer, der har bopæl her i landet,"

Af ligningslovens § 33 A, stk. 1, og 3 fremgår:

"Har en person, der er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, under ophold uden for riget i mindst 6 måneder uden andre afbrydelser af opholdet end nødvendigt arbejde her i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, ferie el.lign. af en sammenlagt varighed på højst 42 dage erhvervet lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold, nedsættes den samlede indkomstskat med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst. Nedsættelsen omfatter ikke den del af lønindkomsten, der kan henføres til arbejde her i landet. Ved opgørelsen af den nævnte 6-månedersperiode anses ophold om bord på et dansk skib, der er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, jf. lov om beskatning af søfolk, for at være ophold uden for riget. Ophører skattepligten efter kildeskattelovens § 1 inden udløbet af 6-månedersperioden, finder reglerne i denne bestemmelse tilsvarende anvendelse på lønindkomst erhvervet i den periode, hvor skattepligten bestod, såfremt betingelserne i 1. pkt. i øvrigt er opfyldt.

...

Stk. 3. Har en dobbeltbeskatningsoverenskomst for en person, der ikke er udsendt af den danske stat eller en anden offentlig myndighed, tillagt Danmark beskatningsretten til indkomsten, nedsættes den samlede indkomstskat med halvdelen af det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst. Tilsvarende gælder for personer udsendt til udførelse af systemeksport for den danske stat eller anden dansk offentlig myndighed.

..."

Af artikel 15, stk. 3, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 22. november 1995 mellem Danmark og Tyskland fremgår:

"...

Stk. 3. Uanset de foranstående bestemmelser i denne artikel kan vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, som udføres om bord på et skib eller luftfartøj, der anvendes i international trafik eller om bord på en båd, der anvendes til transport af indre vandveje, beskattes i den kontraherende stat, i hvilken foretagendets virkelige ledelse har sit sæde.

..."

I overensstemmelse med Højesterets dom, offentliggjort i SKM2003.209.HR, må et udlandsophold anses for afbrudt, såfremt klageren på en given dato har opholdt sig her i landet i mere end 42 dage inden for enhver afsluttet seksmåneders periode.

Der kan kun gives lempelse, såfremt den, der anser sig berettiget til lempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, i fornødent omfang kan dokumentere, at vedkommende ikke har opholdt sig i Danmark i mere end 42 dage inden for enhver afsluttet seksmåneders periode, jf. byrettens dom af 8. februar 2018, offentliggjort i SKM2018.207.BR og Østre Landsrets dom af 23. september 2019, offentliggjort i SKM2019.512.ØLR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Det er ubestridt, at klageren i indkomståret 2019 og 2020 var fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsens praksis ikke er ulovlig, men at Skattestyrelsen har fulgt en fast praksis. Der kan blandt andet henvises til SKM2018.207.BR og SKM2019.512.ØLR.

Landsskatteretten finder desuden, at klageren ikke har opnået en retsbeskyttet forventning om at fremlæggelse af kalender, arbejdsplan kan anses for værende tilstrækkelig dokumentation, allerede fordi han ikke har fået en positiv, individuel tilkendegivelse herom fra skattemyndighederne.

Der kan kun gives lempelse, hvis den, der anser sig berettiget til lempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, i fornødent omfang kan dokumentere, at vedkommende ikke har opholdt sig i Danmark i mere end 42 dage inden for enhver afsluttet 6-måneders periode.

Klageren har for perioden 1. januar 2019 - 31. december 2020 fremlagt kalender, arbejdsplan, kvitteringer/bonner og fotos med metadata.

På baggrund af de fremlagte oplysninger og materiale finder Landsskatteretten efter en samlet konkret bedømmelse det tilstrækkelig godtgjort, at klageren i henhold til ligningslovens § 33 A, stk. 3, ud over de i Skattestyrelsens afgørelse anførte dage har opholdt sig uden for Danmark følgende dage; 19. og 20. januar 2019, 17. og 18. marts 2019, 13. og 14. april 2019, 26. - 29. april 2019, 1. - 4. juni 2019, 8. - 10. juni 2019, 11. - 13. juli 2019, 17. - 21. august 2019, 3. september 2019, 6. - 8. september 2019, 14. og 15. september 2019, 18. - 20. september 2019, 16. og 17. november 2019, 5. - 7. januar 2020, 19. - 21. januar 2020, 16. - 18. februar 2020, 28. marts - 4. april 2020, 18. - 22. april 2020, 27. april - 6. maj 2020, 14. - 18. maj 2020, 21. og 22. juni 2020, 2. og 3. juli 2020, 7. og 8. juli 2020, 26. - 31. juli 2020, 30. august - 5. september 2020, 18. og 19. september 2020, 3. og 4. oktober 2020, 11. - 15. oktober 2020, 11. - 13. november 2020, 29. og 30. december 2020.

Landsskatteretten finder derfor, at klageren opfylder betingelserne efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, jf. stk. 1, for indkomstårene 2019 og 2020.

Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.

Skattestyrelsen anmodes om at foretage den talmæssige opgørelse.