Kendelse af 11-03-2025 - indlagt i TaxCons database den 10-04-2025

Journalnr. 23-0088172

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomstår 2020

Skattemæssigt fradrag for udgifter til købsmoms

0 kr.

131.581,25 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for udgifter til underleverandører

0 kr.

526.325 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for udgifter til løn

526.325 kr.

0 kr.

657.906,25 kr.

Indkomstår 2021

Skattemæssigt fradrag for udgifter til købsmoms

0 kr.

90.547,25 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for udgifter til underleverandører

0 kr.

362.189 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for udgifter til løn

362.189 kr.

0 kr.

452.736,25 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], herefter virksomheden, CVR-nr. [...1], var en enkeltmandsvirksomhed, hvori [person1] var direktør og ejer. Virksomheden blev startet den 29. september 2017 og ophørte den 31. marts 2022. Virksomheden var registreret under branchekoden 812290 "Anden rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler" og under bibrancherne 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 494100 "Vejgodstransport".

Ifølge CVR har virksomheden i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Ansatte

Årsværk

Oktober 2019

4

1,3

November 2019

5

1,83

December 2019

4

2

Januar 2020

4

2

Oktober 2020

1

0,06

November 2020

7

1,96

December 2020

10

4

Januar 2021

7

3

Februar 2021

7

3

Marts 2021

7

3

April 2021

4

1,41

Maj 2021

5

1,25

Juni 2021

6

1,07

Juli 2021

15

5

August 2021

17

6

September 2021

15

7

Oktober 2021

23

9

November 2021

21

3

December 2021

5

1,71

Virksomheden omsatte ifølge resultatopgørelsen for 2019 for 1.896.672 kr. ekskl. moms. Virksomheden har derudover bogført udgifter til transport og ekstern kørsel på henholdsvis 241.427 kr. og 393.097 kr. Der er samlet afholdt personaleudgifter på 278.212 kr.

Virksomheden omsatte ifølge resultatopgørelsen for 2020 for 4.363.734 kr. ekskl. moms. Virksomheden har derudover bogført administrationsudgifter på 3.600.852 kr. Der er samlet afholdt personaleudgifter på 146.515 kr.

Virksomheden omsatte ifølge resultatopgørelsen for 2021 for 5.008.218 kr. ekskl. moms. Virksomheden har derudover bogført administrationsudgifter på 3.308.673 kr. Der er samlet afholdt personaleudgifter på 1.230.819 kr.

Virksomheden blev registreret for moms fra den 29. september 2017 og har i perioden 1. januar 2019 - 30. september 2019 angivet moms månedsvis. Virksomheden har for perioden 1. januar 2020 - 30 juni 2020 angivet moms halvårligt. For perioden 1. juli 2020 - 31. januar 2021 har virksomheden angivet moms kvartalsvis.

Virksomheden har i den påklagede periode angivet følgende salgs- og købsmoms:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

2019

4. kvartal

148.469 kr.

90.641 kr.

57.828 kr.

I alt

148.469 kr.

90.641 kr.

57.828 kr.

2020

  1. halvår

487.180 kr.

399.787 kr.

87.393 kr.

  1. kvartal

268.822 kr.

273.137 kr.

-4.315 kr.

  1. kvartal

334.931 kr.

293.927 kr.

41.004 kr.

I alt

1.090.933 kr.

966.851 kr.

124.082 kr.

2021

  1. kvartal

300.522 kr.

216.064 kr.

84.458 kr.

  1. kvartal

336.375 kr.

305.212 kr.

31.163 kr.

  1. kvartal

379.706 kr.

178.803 kr.

200.903 kr.

  1. kvartal

235.452 kr.

124.191 kr.

111.261 kr.

I alt

1.252.055 kr.

824.270 kr.

633.683 kr.

Samlet

2.491.457 kr.

1.881.762 kr.

609.695 kr.

Skattestyrelsen udtog virksomheden til kontrol og anmodede virksomheden om at fremsende bogføringsmateriale for kontrolperioden 1. januar 2019 - 31. december 2021. Virksomheden reagerede ikke på henvendelsen, hvorfor Skattestyrelsen indhentede virksomhedens bankkontoudtog fra [finans1] med kontonummer [...22] og [finans2] med kontonummer [...96].

Skattestyrelsen er i forbindelse med kontrollen af andre selskaber og virksomheder kommet i besiddelse af fakturaer, der har været udstedt til virksomheden. Skattestyrelsen har været i besiddelse af én faktura fra [virksomhed2] ApS, én faktura fra [virksomhed3] ApS og fem fakturaer fra [virksomhed4] ApS.

På baggrund af en gennemgang af virksomhedens bankkonto og virksomhedens underleverandører har Skattestyrelsen blandt andet ikke godkendt virksomhedens fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører for perioden 1. januar 2020 - 31. december 2021.

Skattestyrelsen har derudover anset virksomhedens overførsler til underleverandører at dække over øvrig udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft.

Underleverandørudgifter

Skattestyrelsen har anset virksomhedens overførsler til underleverandørerne [virksomhed2] ApS, [virksomhed4] ApS, [virksomhed3] ApS og [virksomhed5] ApS for at dække over udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft. Skattestyrelsen har anset underleverandørfakturaerne for at være fiktive.

Følgende forhold er gældende for underleverandørerne:

[virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed2], er stiftet den 13. maj 2020 af [virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...3], og er under konkursbehandling. Konkursdekretet blev afsagt den 12. januar 2022. [virksomhed2] er registreret under branchekoden 259900 "Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n.", og virksomhedens formål er at drive virksomhed med udvikling og produktion af andre færdige metalprodukter.

[person2] var direktør fra stiftelsen til den 4. februar 2021.

[virksomhed2] har ifølge udskrift fra CVR ikke været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har ikke godkendt virksomhedens fradrag for udgifter af følgende faktura:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

09-10-2020

30179

196.000,00 kr.

49.000,00 kr.

245.000,00 kr.

I alt

196.000,00 kr.

49.000,00 kr.

245.000,00 kr.

Fakturateksten er "Kørsel for September måned 2020". Der fremgår ikke yderligere oplysninger om den fakturerede ydelse.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed2] ikke været registreret som arbejdsgiver. [virksomhed2] har derudover ikke foretaget overførsler til andre underleverandører.

Direktøren [person2] er ved Retten i [by1] den 24. juni 2021 blevet dømt for hvidvask. Han tilstod at have udstedt fiktive fakturaer gennem [virksomhed2].

[virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 10. december 2017 af [virksomhed7], CVR-nr. [...5], og blev den 28. august 2023 opløst efter konkurs. [virksomhed4] var registreret under branchekoden 494100 "Vejgodstransport" og bibranchen 782000 "Vikarbureauer".

[person3] tiltrådte direktionen den 1. oktober 2020.

[virksomhed4] har ifølge udskrift fra CVR ikke været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har ikke godkendt virksomhedens fradrag for udgifter af følgende fakturaer:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

07-12-2020

7303

120.250,00 kr.

30.062,50 kr.

150.312,50 kr.

07-12-2020

7304

88.075,00 kr.

22.018,75 kr.

110.093,75 kr.

31-12-2020

7315

122.000,00 kr.

30.500,00 kr.

152.500,00 kr.

I alt 2020

330.325,00 kr.

82.581,25 kr.

412.906,25 kr.

08-04-2021

3131

131.600,00 kr.

32.900,00 kr.

164.500,00 kr.

I alt 2021

131.600,00 kr.

32.900,00 kr.

164.500,00 kr.

Samlet

461.925,00 kr.

115.481,25 kr.

577.406,25 kr.

Fakturateksterne er "Kørselsassistance", "Kørsel med varebil", "Kørsel iht. Kontrakt". I sidstnævnte faktura er der henvist til "Kontrakt nr. [...]". Virksomheden har ikke fremlagt kontrakten. Det fremgår ikke af fakturaerne, hvilke ruter der er kørt, og hvad der er transporteret.

Skattestyrelsen har foruden ovenstående fakturaer modtaget følgende faktura, der ikke ses at være betalt fra virksomhedens bankkonto.

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

05-05-2021

4014

95.680,00 kr.

23.920,00 kr.

119.600,00 kr.

I alt

95.680,00 kr.

23.920,00 kr.

119.600,00 kr.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger tilhører betalingsreferencen, der fremgår af fakturaerne, ikke [virksomhed4]. [virksomhed4] har indsendt 0-angivelser for første halvår 2020 og har været registreret som arbejdsgiver, men har ifølge Skattestyrelsen ikke angivet A-skat og AM-bidrag.

[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed3], er stiftet den 16. august 2019 af [person4]. [virksomhed3] er under konkursbehandling. Konkursdekret blev afsagt den 29. juni 2021. [virksomhed3] er registreret under branchekoden 702202 "Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse", samt bibrancherne 782000 "Vikarbureauer" og 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed3]'s formål er at drive rådgivning inden for byggeri samt anden økonomisk rådgivning inden for bolig- og ejendomskøb.

Direktøren i [virksomhed3] var i perioden 15. juli 2020 - 31. januar 2021 [person5]. I perioden 31. januar 2021 - 15. maj 2021 var [person6] direktør.

Der har ifølge udskrift fra CVR ikke været registreret ansatte i den påklagede periode.

Skattestyrelsen har ikke godkendt virksomhedens fradrag for udgifter af følgende faktura:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

08-03-2021

92

172.520,00 kr.

43.130,00 kr.

215.650,00 kr.

I alt

172.520,00 kr.

43.130,00 kr.

215.650,00 kr.

Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvad [virksomhed3] har leveret til virksomheden, idet der under beskrivelse i fakturaen alene fremgår "N/A". [virksomhed3]'s direktør fremgår som kontaktperson i fakturaen.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed3] ikke angivet moms eller angivet 0 kr. [virksomhed3] har derudover ikke udbetalt løn til direktøren og har ifølge Skattestyrelsen anvendt 23 forskellige bankkonti som betalingsreference på de udstedte fakturaer til [virksomhed3]'s øvrige kunder. Skattestyrelsen har derudover oplyst, at bankkonto [...04] i [finans3], der fremgår af fakturaen til virksomheden, anvendes til indbetalinger fra [virksomhed8] ApS. Der har ifølge Skattestyrelsen ikke været afholdt driftsudgifter af betydning i [virksomhed3].

[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 18. februar 2021 og blev opløst efter konkurs den 28. november 2022. [virksomhed5] blev stiftet af [person7], der var direktør i [virksomhed5] i den påklagede periode. [virksomhed5] var registreret under branchekoden 812100 "Almindelig rengøring i bygninger". [virksomhed5]'s formålvar at drive rengøringsvirksomhed samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Ifølge udskrift fra CVR har der i den påklagede periode været registreret 13 ansatte fordelt på 9 årsværk.

Skattestyrelsen har ikke godkendt virksomhedens fradrag for udgifter af følgende overførsel:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

29-04-2021

58.069,00 kr.

14.517,25 kr.

72.586,25 kr.

I alt

58.069,00 kr.

14.517,25 kr.

72.586,25 kr.

Virksomheden har ikke fremlagt en faktura for overførslen.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed5] ikke angivet moms, der derfor er blevet foreløbigt fastsat for perioden 1. marts 2021 - 9. november 2021. [virksomhed5] har derudover ikke angivet A-skat eller AM-bidrag. Ifølge Skattestyrelsen blev [virksomhed5]' bankkonto systematisk tømt for midler, og samme fakturanumre fremgår gentagne gange. Der har derudover ikke været afholdt sædvanlige driftsudgifter i perioden.

Virksomhedens repræsentant har fremsendt en korrespondance mellem virksomheden og kunden [virksomhed9]. Korrespondancen er vedhæftet en oversigt over virksomhedens chauffører, der fremgår med for- og efternavn. På listen over chauffører er det anført om personerne er ansatte i virksomheden, eller om personerne er chauffører for underleverandører. Der er ikke oplysninger om, hvilke underleverandører personerne har været tilknyttet.

Virksomheden har ikke fremlagt andre støttebilag i form af samarbejdskontrakter, timesedler eller korrespondancer med samtlige underleverandører.

Skattestyrelsen har anset fakturaerne fra underleverandørerne for at være fiktive og har anset fakturaernes nettobeløb at være anvendt til udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft. Skattestyrelsen har opgjort beregningsgrundlaget for A-skat og AM-bidrag til 526.325 kr. i 2020 og 362.189 kr. i 2021.

Virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag er beregnet således:

2020

Udgifter ekskl. moms

[virksomhed2]

196.000,00 kr.

[virksomhed4]

330.325,00 kr.

Samlet

526.325,00 kr.

AMBI

42.106,00 kr.

A-skat

266.320,45 kr.

Samlet

308.426,45 kr.

2021

[virksomhed4]

131.600,00 kr.

[virksomhed3]

172.520,00 kr.

[virksomhed5]

58.069,00 kr.

Samlet

362.189,00 kr.

AMBI

28.975,12 kr.

A-skat

183.267,63 kr.

Samlet

212.242,75 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset virksomhedens fakturaer fra underleverandører for at være fiktive og har anset overførsler herfor for at være anvendt til udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft og godkendt fradrag for lønudgifter, svarende til fakturaernes nettobeløb.

Skattestyrelsen har derudover ikke godkendt skattemæssigt fradrag for den ikke godkendte købsmoms.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"...

Skattemæssigt fradrag for den ikke godkendte moms:

Skattestyrelsen har foretaget en vurdering af, hvorvidt der eventuelt skal godkendes skattemæssigt fradrag for den ikke godkendte købsmoms (indgående moms).

Udgangspunktet er, at fradraget for købsmoms er nægtet hos [virksomhed10], idet der er rejst tvivl om fakturaernes realitet, herunder at fakturaerne fra nogle af underleverandørerne på baggrund af Skattestyrelsens kontrol anses for fiktive. Spørgsmålet er så, hvorvidt denne moms skattemæssigt kan fratrækkes som en driftsudgift hos [virksomhed10].

Af Den Juridiske Vejledning afsnit C.C.2.2.2.14 fremgår: "Moms er som udgangspunkt en afgift, der ikke vedrører indkomstopgørelsen, fordi den er en neutral meromsætningsafgift."

Den relevante lovhjemmel for ekstraordinært skattemæssigt fradrag findes i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, som har følgende ordlyd:

" Ved Beregningen af den skattepligtige Indkomst bliver at fradrage:

a. Driftsomkostninger, dvs. de Udgifter, som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten, derunder ordinære Afskrivninger; "

Det afgørende heri er, hvorvidt udgiften er "anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten".

Skattestyrelsen har i styresignal af 16. marts 2009 (SKM2009.181.SKAT) udtalt følgende: "Der er tale om et tab, der er lidt som følge af en adfærd, der ikke er udslag af almindelig driftsrisiko, hvorfor tabet ikke anses for en fradragsberettiget udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Da der ikke i øvrigt ses at være hjemmel til fradrag i en situation som den foreliggende, finder Skattestyrelsen konkluderende, at der er tale om en udgift (tab), som ikke berettiger til fradrag."

Skattestyrelsen lægger her vægt på, at den adfærd en virksomhed udviser i forbindelse med afholdelse af udgiften, sammen med andre forhold, er afgørende for vurderingen af, hvorvidt der er tale om almindelig driftsrisiko.

Det er på grundlag af en samlet vurdering Skattestyrelsens opfattelse, at den købsmoms der nægtes på grund af de pågældende fakturaer er anset for fiktive, ikke kan anses for afholdt til at er- hverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der kan derfor ikke godkendes skattemæssigt fradrag for købsmomsen

Der er ved vurderingen lagt vægt på følgende:

Moms er en meromsætningsafgift og som udgangspunkt indkomstopgørelsen uvedkommende.

Der foreligger ikke en separat hjemmel til fradragsret.

Udgiften til indgående moms er ikke afholdt til, at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Det er virksomhedens ansvar, at de fakturaer der ligger til grund for en driftsudgift opfylder bestemmelsen i momsbekendtgørelsen § 58, og at der ikke kan rejses tvivl om fakturaernes realitet. Det er således virksomhedens egen adfærd der er skyld i, at formalia ikke er opfyldt. Ligesom i SKM2009.181.SKAT kunne "tabet" være undgået såfremt virksomhedens adfærd havde været anderledes.

Det er samtidig Skattestyrelsens opfattelse, at fradragsnægtelse for købsmoms har en pønal effekt, som svækkes, hvis der tildeles skattemæssigt fradrag for den samme moms. Der skal i den forbindelse henvises til, at fartbøder og lignende opstået under udøvelse af erhverv af samme grund ikke er fradragsberettiget.

..."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 23. april 2023 udtalt:

"...

AD 3) Skattemæssigt fradrag for den ikke godkendte moms:

Skattestyrelsen har foretaget en vurdering af, hvorvidt der eventuelt skal godkendes skattemæssigt fradrag for den ikke godkendte købsmoms (indgående moms).

Udgangspunktet er, at fradraget for købsmoms er nægtet hos [virksomhed1], idet der er rejst tvivl om fakturaernes realitet, herunder at fakturaerne fra underleverandørerne på baggrund af Skattestyrelsens kontrol anses for fiktive. Spørgsmålet er så, hvorvidt denne moms skattemæssigt kan fratrækkes som en driftsudgift hos [virksomhed1].

Af Juridisk Vejledning afsnit C.C.2.2.2.14 fremgår: "Moms er som udgangspunkt en afgift, der ikke vedrører indkomstopgørelsen, fordi den er en neutral meromsætningsafgift."

,

Den relevante lovhjemmel for ekstraordinært skattemæssigt fradrag findes i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, som har følgende ordlyd:

" Ved Beregningen af den skattepligtige Indkomst bliver at fradrage:

- Driftsomkostninger, dvs. de Udgifter, som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten, derunder ordinære Afskrivninger; "

Det afgørende heri er, hvorvidt udgiften er "anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten".

Skattestyrelsen har i styresignal af 16. marts 2009 (SKM2009.181.SKAT) udtalt følgende: "Der er tale om et tab, der er lidt som følge af en adfærd, der ikke er udslag af almindelig driftsrisiko, hvorfor tabet ikke anses for en fradragsberettiget udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Da der ikke i øvrigt ses at være hjemmel til fradrag i en situation som den foreliggende, finder Skattestyrelsen konkluderende, at der er tale om en udgift (tab), som ikke berettiger til fradrag." Skattestyrelsen lægger her vægt på, at den adfærd en virksomhed udviser i forbindelse med afholdelse af udgiften, sammen med andre forhold, er afgørende for vurderingen af, hvorvidt der er tale om almindelig driftsrisiko.

Det er på grundlag af en samlet vurdering Skattestyrelsens opfattelse, at den købsmoms der nægtes på grund af de pågældende fakturaer er anset for fiktive, ikke kan anses for afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der kan derfor ikke godkendes skattemæssigt fradrag for købsmomsen.

Der er ved vurderingen lagt vægt på følgende:
• Moms er en meromsætningsafgift og som udgangspunkt indkomstopgørelsen uvedkommende.
• Der foreligger ikke en separat hjemmel til fradragsret.
• Udgiften til indgående moms er ikke afholdt til, at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.
• Det er virksomhedens ansvar, at de fakturaer der ligger til grund for en driftsudgift opfylder bestemmelsen i momsbekendtgørelsen § 58, og at der ikke kan rejses tvivl om fakturaernes realitet. Det er således virksomhedens egen adfærd der er skyld i, at formalia ikke er opfyldt. Ligesom i SKM2009.181.SKAT kunne "tabet" være undgået såfremt virksomhedens adfærd havde været anderledes.

Det er samtidig Skattestyrelsens opfattelse, at fradragsnægtelse for købsmoms har en pønal effekt, som svækkes, hvis der tildeles skattemæssigt fradrag for den samme moms. Der skal i den forbindelse henvises til, at fartbøder og lignende opstået under udøvelse af erhverv af samme grund ikke er fradragsberettiget.

Konklusion:

Det er skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er kommet nyt materiale frem der giver anledning til en ændret opfattelse af sagen. Mange af de indsigelser der indsendt med klage den 13. april 2023, er de samme som der allerede er gjort indsigelse ved i mail den 9. marts 2023 (indsigelse på forslag).

Der er ikke fremkommet nye oplysninger i sagen, eller forhold eller henvisning til domme som gør, at Skattestyrelsen har ændret opfattelse af sagen. Der henvises til sagsfremstillingen med alle begrundelser og konklusioner, hvorfor det indstilles til Skatteankestyrelsen at fastholde afgørelsen den 22. marts 2023"

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomheden har ret til skattemæssigt fradrag, jf. statsskattelovens § 6, svarende til den andel, der udgør moms på fakturaerne.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"...

3 Skattemæssigt fradrag

Såfremt Skatteankestyrelsen mod forventning ikke måtte finde, at der er grundlag for momsfradrag for de afholdte udgifter, jf. momslovens § 37, gøres det gældende, at der skal anerkendes skattemæssigt fradrag for de afholdte udgifter svarende til den andel, der udgør moms på fakturaerne, jf. statsskattelovens § 6, idet de omhandlede udgifter utvivlsomt har været afholdt og desuden opfylder betingelserne for fradragsret efter statsskattelovens § 6.

..."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Repræsentanten har fremsat følgende bemærkninger i forbindelse med mødet med Skatteankestyrelsen:

"Som anført i referatet omfattede [virksomhed10] ApS' kunder bl.a. [virksomhed11] og [virksomhed9]. I den forbindelse fremlægges som bilag 8 kopi af mailkorrespondance mellem [person1] og [person8] fra [virksomhed9], hvor [person1] bl.a. redegør nærmere for de anvendte chauffører, herunder hvorvidt de kører for underleverandører, eller kører for [virksomhed1]. I tilknytning hertil fremlægges videre som bilag 9 chaufføroversigt, der tillige er fremsendt til [virksomhed9], hvor den enkelte chauffør er specificeret med fornavn og efternavn.

Som forklaret af [person1] begyndte han i 2021 igen i højere grad at anvende egne ansatte, hvilket også afspejles i de afholdte personaleomkostninger, jf. bilag 3, 5 og 7. I oversigtsform kan udviklingen i personaleomkostninger m.v. anskueliggøres på følgende vis:

...

Som det fremgår, falder udgiften til personale i 2020, hvilket skyldes, at der i højere grad anvendes underleverandører. I 2021 stiger udgiften til personale, hvilket også gælder udgiften til driftsmidler, da der indkøbes biler m.v. Dette skyldes, at der anvendes egne ansatte til udførelse af kørselsopgaverne for f.eks. [virksomhed9].

[virksomhed1] brugte som tidligere anført bl.a. [virksomhed4] ApS, [virksomhed2] ApS og [virksomhed3] ApS som underleverandører til udførelse af transportopgaver. Kontaktpersonen var [person1], hvor korrespondancen foregik via WhatsApp. Som oplyst på kontormødet var [person1] af den opfattelse, at korrespondancen mellem ham og [person1] kunne genfindes, men det har imidlertid vist sig ikke at være tilfældet, idet WhatsApp ikke gemmer beskeder på dens servere.

"

Retsmøde

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"...

I den ovenfor anførte klagesag har Skatteankestyrelsen i brev dateret den 31. januar 2024 bedt Skattestyrelsen om en udtalelse i sagen, der skal afgøres af Landsskatteretten.

Skattestyrelsen er på alle punkter enig i Skatteankestyrelsens indstilling i sagen.

Det fremgår af Skatteankestyrelsens indstilling, at Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt skattemæssigt fradrag efter statsskattelovens § 6 stk. 1, litra a på 222.128,50 kr., svarende til købsmoms af underleverandørudgifterne.

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling om, at der ikke er tilstrækkelig dokumentation for, at der er tale om fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Det fremgår også af Skatteankestyrelsens indstilling, at den indstiller at godkende et yderligere fradrag for lønudgifter på 222.128,50 kr.

Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling om at godkende et yderligere fradrag for lønudgifter på 222.128,50 kr.

Underleverandørudgifter (Skattemæssigt fradrag for den ikke godkendte moms)

Skattestyrelsen har ikke indrømmet fradrag for virksomhedens udgifter til underleverandører på 222.128,50 kr. i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021. Ændringen er en følgevirkning af, at Skattestyrelsen ikke har indrømmet købsmomsfradrag for virksomhedens udgifter til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed3] og [virksomhed5].

Skattestyrelsen har vurderet, hvorvidt der eventuelt skal godkendes et skattemæssigt fradrag for den ikke godkendte købsmoms (indgående moms).

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at den købsmoms, der ikke indrømmes fradraget, fordi de pågældende fakturaer fra underleverandørerne er anset for fiktive, ikke kan anses for afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i statsskattelovens § 6a's forstand. Der kan derfor ikke godkendes skattemæssigt fradrag for købsmomsen.

Skattestyrelsen henviser til den begrundelse, der fremgår af afgørelsen, hvoraf blandt andet fremgår, at moms er en meromsætningsafgift og som udgangspunkt indkomstopgørelsen uvedkommende og at udgiften til indgående moms ikke anses for afholdt til, at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Skattestyrelsen er dermed også enig i Skatteankestyrelsens konklusion i indstillingen, om at der efter de anførte omstændigheder ikke er tilstrækkelig dokumentation for, at der er tale om fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Yderligere lønudgifter (skattemæssigt fradrag for lønudgifter på 222.128,50 kr.)

Det fremgår af Skatteankestyrelsens indstilling, at Skattestyrelsen i sin afgørelse ikke har indrømmet fradrag for udgifter til underleverandører samt tilhørende moms, og har i stedet omkvalificeret udgifter fra underleverandører til løn. Som følge heraf, har Skattestyrelsen godkendt et skattemæssigt fradrag for lønudgifterne.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse beregnet de opgjorte lønudgifter til nettobeløbene af underleverandørernes fakturaer, og betalingerne til underleverandørerne forudsættes at være anvendt til lønninger på henholdsvis 526.325 kr. ekskl. moms for 2020 og 362.189 kr. ekskl. moms for 2021.

Det fremgår af Skatteankestyrelsens indstilling, at den i den sammenholdte indeholdelsessag med Skatteankestyrelsens sagsnr. [sag1] har indstillet skærpelse af Skattestyrelsens beregningsgrundlag, idet grundlaget for det indeholdelsespligtige beløb skal tage udgangspunkt i det overførte bruttobeløb. Det er den samlede udgift, som anses for anvendt til sort lønudbetaling

Skattestyrelsen har i sin udtalelse til Skatteankestyrelsen i den sammenholdte indeholdelsessag med sagsnr. [sag1] tiltrådt den indstillede skærpelse.

Skattestyrelsen tiltræder herefter Skattestyrelsen indstilling om at godkende et yderligere skattemæssigt fradrag til lønudgifter på 222.128,50 kr., jf. følgende afsnit herom, der fremgår af Skatteankestyrelsens indstilling:

"Det til underleverandørerne overførte bruttobeløb udgør for indkomstårene 2020 og 2021 i henholdsvis 657.906,25 kr. og 452.736,25 kr. På denne baggrund finder landsskatteretten, at klagerens ansatte overskud af virksomhed for indkomstårene 2020 og 2021 skal nedsættes med yderligere lønudgifter for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 på 131.581,25 kr., samt yderligere lønudgifter i perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 på 90.547,25 kr., jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse og godkender et yderligere skattemæssigt fradrag til lønudgifter på 222.128,50 kr."

..."

Indlæg under retsmødet

Repræsentanten gennemgik og uddybede sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmødet. For det tilfælde, at Landsskatteretten ikke godkender fradrag for købsmomsen i underleverandørfakturaerne, kan købsmomsen fratrækkes som driftsudgifter i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. fastholdt påstanden om, at der skal godkendes skattemæssigt fradrag for virksomhedens udgifter til købsmoms.

Skattestyrelsen var enig i Skatteankestyrelsens indstilling, dog ikke i at købsmomsen skal behandles som yderligere løn. Efter en nærmere gennemgang af sagen fandt Skattestyrelsen, at det kun er nettobeløbet, det vil sige fakturabeløbene ekskl. moms, der skal anses som yderligere løn.

Landsskatterettens afgørelse

Retsgrundlaget

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Den, der anser sig for berettiget til fradrag for udgifter til underleverandører, skal således kunne dokumentere eller i hvert fald i fornødent omfang sandsynliggøre, at ydelserne ifølge de pågældende fakturaer er reelle.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Underleverandørudgifter

Skattestyrelsen er ved kontrollen af virksomhedens underleverandører kommet i besiddelse af købsfakturaer til virksomheden. Skattestyrelsen har derudover indhentet kontoudtog fra virksomhedens banker, hvor det fremgår, at der er sket betaling til underleverandørerne.

Fakturaerne indeholder ikke mængden og arten af de leverede ydelser. Klageren har ikke bevaret et kontrolspor og en intern kopi af timesedlerne og har dermed ikke kunnet redegøre for grundlaget for samarbejdet med underleverandørerne, jf. SKM2020.484.BR. Der er ikke fremlagt en samarbejdskontrakt eller andre støttebilag i tillæg til de fremlagte fakturaer. Størstedelen af underleverandørerne har ikke været registreret med ansatte og har ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag. Flere underleverandører har heller ikke afregnet skat og moms og er i mange tilfælde under konkursbehandling eller opløst konkurs, jf. SKM2019.500.LSR.

Direktøren i [virksomhed2] er derudover dømt efter straffelovens § 290 a for at have anvendt selskabet til hvidvask, finder Landsskatteretten, at den fremlagte dokumentation i form af de udstedte fakturaer og betalinger af disse.

Under disse omstændigheder ikke er tilstrækkelig dokumentation for, at der er tale om fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Retten finder, at der ikke foreligger realiteter bag de fremlagte fakturaer fra underleverandørerne, idet der henvises til praksis herom jf. retten i [by2] dom af 10. februar 2017 offentliggjort i SKM 2017.210.BR, og Retten i [by3] dom af 16. november af 16. november 2015, offentliggjort i SKM 2016.9.BR. Der henvises endvidere til Landsskatterettens afgørelser af henholdsvis 27. september 2018, offentliggjort som SKM 2018.539.LSR og 15. november 2018, offentliggjort som SKM 2018.613.LSR.

Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, udgør ikke i sig selv dokumentation for, at leveringer har fundet sted, hvorfor dette ikke kan føre til et andet resultat.

Landsskatteretten har i den sammenholdte sag om indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag truffet afgørelse om, at beløbet på 222.129 kr. ikke er moms, men dækker over løn til uregistreret arbejdskraft, hvori der skal indeholdes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

På dette grundlag udgør beløbet løn, der er fradragsberettiget i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, hvorfor fradrag for lønudgifter forhøjes med 222.129 kr.