Kendelse af 09-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 16-05-2025

Journalnr. 23-0087206

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2021

Renteindtægter fra Tyrkiet

46.525 kr.

31.007 kr.

Stadfæstelse

Lempelse af skat

Nej, dokumentation mangler

Ja

Ændres til Ja, lempelse med 3.241 kr. vedr. renter

Faktiske oplysninger

Klageren har bopæl i Danmark og er fuldt skattepligtig til Danmark. Han har endvidere oppebåret indtægter fra Tyrkiet, hvortil han også er skattepligtig.

Renter fra Tyrkiet

Skattestyrelsen har modtaget kontroloplysninger, der viser, at klageren har en række bankkonti i Tyrkiet, hvor der i indkomståret 2021 har været tilskrevet renter.

Klageren har oplyst, at han ikke har haft kendskab til alle disse konti, som han blandt andet har arvet i forbindelse med hans mors død i 2010. Det er først i forbindelse med klagesagsbehandlingen, at det er lykkedes klageren at danne sig et overblik over, hvilke konti han har og ejerforholdene til disse. I forhold til sagsbehandlingen ved Skattestyrelsen har klageren således erkendt, at hovedparten af kontiene står som ejet af klageren alene, og han har ikke påklaget rentebetalinger, der relaterer sig til disse.

For så vidt angår kontiene [...40] og [...18], har klageren oplyst, at han ikke mener, at han er rette indkomstmodtager til renter på disse. Han er medkontohaver på disse konti sammen med sin far, der driver en større tekstilvirksomhed i Tyrkiet. Faderen er 82 år gammel, og klageren og hans bror er indsat som medkontohavere, således at de kan varetage faderens forretninger, såfremt faderen pga. sygdom eller andet bliver ude af stand til selv at gøre dette.

Der er fremlagt en erklæring af 19. september 2022 fra faderen, hvori han erklærer, at han alene har ejerskab til kontiene og kontrol over pengene. I erklæringen angives det, at sønnerne er medejere af praktiske årsager.

Endvidere er der fremlagt en erklæring fra [finans1] A.S af 14. september 2022, hvori det er angivet, at der er fælles ejerskab mellem klageren og hans far og bror til ovenstående konti. Erklæringen angiver "... Is a joint account owned by".

Klageren har desuden fremlagt kontoudtog for de to konti for indkomståret 2021. Heraf fremgår det, at alene klagerens fader har haft adgang til disse. Klageren har videre forklaret, at hans bror har været faderen behjælpelig med det praktiske omkring netbank mm. Klageren har ikke haft en tilsvarende adgang.

Følgende rentetilskrivninger mener klageren, at han ikke er skattepligtig af:

2021:

[...18]: 819,66 USD

[...40]: 57.006,10 TRY

Skattestyrelsen har opgjort de samlede renter således:

Banknavn

Kontonr.

Beløb

Valuta

Kurs

DKK

Din andel DKK

[finans2] A.S

[...04]

1.249,32

TRY

72,62

4.134,24

4.134,24

[finans2] A.S

[...70]

1.104,66

TRY

72,62

504,55

504,55

[finans2] A.S

[...27]

1.516,10

TRY

72,62

524,49

524,49

[finans2] A.S

[...81]

1.020,59

TRY

72,62

573,45

573,45

[finans2] A.S

[...53]

4.075,34

TRY

72,62

699,32

699,32

[finans1] A.S.

[...13]

8.556,98

TRY

72,62

839,18

839,18

[finans1] A.S.

[...89]

35.443,74

TRY

72,62

22.439,31

22.439,31

[finans1] A.S.

[...06]

7.252,85

TRY

72,62

4.501,11

4.501,11

[finans1] A.S.

[...18]

819,66

USD

629,18

19.956,99

6.652,33

[finans1] A.S.

[...40]

57.006,10

TRY

72,62

46.090,11

15.363,37

Skattepligtige renter i alt

46.524,59

Udlejning af ejendomme

Klageren har haft 4 udlejningsejendomme i Tyrkiet, hvor han har ejet 25 % af ejendommene.

Klagerens repræsentant har oplyst, at skat af indkomst ved udleje i Tyrkiet er 20 %. Det er lejeren, der indeholder skatten, hvorfor udlejeren modtager nettolejeindtægten. Der er fremlagt officiel vejledning fra de tyrkiske skattemyndigheder, hvoraf reglerne fremgår.

Der er fremlagt opgørelse over betalt leje og betalt lejeskat for ejendommen [ejendom1]. Det fremgår heraf, at der er betalt lejeskat for 2021 på 60.015,50 TRY i indkomståret 2021. Det er endvidere oplyst, at der i perioder kun har været betalt 10 % i lejeskat, da de tyrkiske myndigheder har lempet beskatningen for at yde økonomisk støtte til tyrkiske udlejere. Bruttolejen for 2021 er angivet til 300.077,50 TRY.

Der er endvidere fremlagt lejeopgørelse for 2021 for ejendommen [ejendom3] sok. No. 98. Ifølge opgørelsen er der i 2021 modtaget en bruttoleje på 176.944,37 TRY og betalt lejeskat på 22.944 TRY.

Klageren har endvidere fremlagt en oversigt over officielle skatteoplysninger i form af et udprint over den leje og lejeskat, der er indberettet på lejerne på klagerens navn i 2021 på de to ejendomme. Heraf fremgår det, at lejerne har betalt brutto 321.370,91 TRY og betalt lejeskat på 41.258,91 TRY. Disse tal afviger fra de tidligere angivne tal, idet den oprindelige opgørelse også indeholdt leje på øvrige ejere af ejendommen.

Resultater og skattebetaling

Klageren har oplyst udenlandsk kapitalindkomst med i alt 109.634 kr., hvoraf de 4.531 kr. udgør renteindtægter, og det øvrige vedrører lejeindtægter fra Tyrkiet. Endvidere har klageren selvangivet -21.167 kr. vedrørende over-/underskud af udenlandsk virksomhed.

Klageren har fremlagt følgende opgørelse over lejeindtægter fra ejendomme i Tyrkiet:

Lejeindtægt, [ejendom3] TRY 42.000

Lejeindtægt, [ejendom1] TRY 166.000

Udgifter til ejendomme TRY 41.889,85

Omregnet til danske kroner er dette angivet til 105.102 kr. i indtægter og 21.167 kr. i udgifter. Skattestyrelsen har på baggrund heraf opgjort resultat af udlejning til 83.935 kr.

Klageren har på selvangivelsen for 2021 oplyst, at der er betalt skat i Tyrkiet af lejeindtægter på 4.019 kr.

Klageren har oplyst, at der i Tyrkiet automatisk bliver trukket renteskat af renteindtægterne i bankerne. Til dokumentation af, at dette er sket for klagerens konti, er der fremlagt kontoudskrifter for indkomstårene 2019 og 2020 fra [finans1] A.S og [finans2] A.S. Af kontoudtogene fremgår det, at der kun er 2 posteringer på kontiene, "Falz", der dækker over rentetilskrivning, og "vergi", der er betaling af skat. De to posteringer sker umiddelbart i forlængelse af hinanden.

Skattestyrelsen har i udtalelsen til klagen beregnet følgende betaling af skat af renter i Tyrkiet på baggrund af de af klageren fremlagte opgørelser:

Indkomst TRY Betalt skat TRY Kurs Indkomst DKK Betalt skat DKK Nedslag maks. 15 % DKK

2021

13.075,75 697,77 72,62 9.495,61 506,72 506,72

22.432,62 1.170,83 72,62 16.290,57 850,26 850,26

17.101,34 972,24 72,62 12.418,99 706,04 706,04

20.154,53 1.173,67 72,62 14.636,22 852,32 852,32

72.764,24 2.915,34

Beløbene omfatter renteskat af alle de konti, som klageren står registreret som kontohaver eller medejer af. Der er fremlagt opgørelser fra de tyrkiske banker, der dokumenterer den faktisk betalte skat for de påklagede indkomstår.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren er skattepligtig af 46.525 kr. vedrørende renteindtægter fra Tyrkiet. Opgørelsen indeholder alle renter tilskrevet konti, som klageren står som medejer af. For konti, som han ejer med 100 %, har Skattestyrelsen medregnet den fulde rente, og for konti, som han ejer sammen med faderen og broderen, har Skattestyrelsen medregnet 1/3.

Endvidere har Skattestyrelsen ikke godkendt lempelse af skat for renter og husleje betalt i Tyrkiet, idet der ikke er fremlagt dokumentation herfor.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår følgende:

"(...)

1. Renteindtægter

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Som det fremgår af afsnit 1.1 har du modtaget renteindtægter af dine indeståender i Tyrkiet i 2021.

Du har oplyst renteindtægter fra Tyrkiet på din årsopgørelse for 2021 med i alt 4.531 DKK.

Vi har fra skattemyndighederne i Tyrkiet modtaget oplysninger om, at du har haft renteindtægter fra andre konti end dem du oplyst.

(...)

Din rådgiver har indsendt opgørelser over de skattepligtige indtægter fra Tyrkiet og heri indgår rentebeløbet med 8.966 TRY/4.530,52 DKK i 2021.

Du har vedrørende en række konti i [finans1] forklaret, at det ikke er dine konti, men din fars. Banken har dog erklæret, at disse konti ejes i fællesskab mellem dig, din far og din bror. På baggrund af bankens erklæring finder vi det dokumenteret, at du er medejer af de pågældende konti og du er derfor skattepligtig af din andel af renteindtægterne, som udgør 1/3.

De øvrige konti, som vi har fået oplysninger om renteindtægter på via CRS-data, ejer du selv 100 %.

Da indkomsten er oplyst i TRY, og du ikke har indsendt kontoudtog eller lign., hvoraf det fremgår, hvornår renterne er tilskrevet, har vi omregnet beløbene til danske kroner efter gennemsnits-kursen for 2021.

Afkast i form af renter er skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra e. Renteindtægterne beskattes som kapitalindkomst. Det følger af personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 1.

Beløbet medregnes i din kapitalindkomst med 46.525 DKK i 2021.

Det fremgår af artikel 11, stk. 1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyrkiet, at renteindtægter beskattes i bopælslandet og af artikel 11, stk. 2, at kildelandet også kan beskatte renteindtægter, dog højst med 15 %. Vi giver ikke lempelse for eventuelt betalt skat i udlandet, da vi ikke har modtaget nogen dokumentation for, hvor meget der er betalt. Vores ret til at foretage skatteansættelsen efter et skøn følger af skattekontrollovens § 2 og § 74, stk. 2.

Vi forhøjer din kapitalindkomst med i alt 41.994 DKK i 2021.

(...)

2. Udlejning Tyrkiet

Du har oplyst en betalt skat på 4.019 DKK vedrørende lejeindtægterne. Udgiften er dog ikke dokumenteret, hvorfor vi ikke kan godkende nedslaget efter dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 6, stk. 1 og artikel 22, stk. 1. Vores ret til at foretage skatteansættelsen efter et skøn følger af

skattekontrollovens § 2 og § 74, stk. 2.

Du betaler ejendomsværdiskat af dine ejendomme til Danmark, uanset om ejendommene er beliggende i Danmark eller udlandet. Der er dog en undtagelse til den regel, hvis ejendommen ikke er til rådighed for dig, f.eks. ved udlejning. Du er dermed fritaget for at betale ejendomsværdiskat på de ejendomme du ejer i Tyrkiet, der samtidig er udlejet. Reglerne for hvornår man skal betale ejendomsværdiskat til Danmark står i Den juridiske vejledning afsnit C.H.3.5.4.

Vi ændrer antallet af dage for udlejning af ejendommen fra 245 til 360 og der vil herefter ikke blive beregnet ejendomsværdiskat for 2021 på de tyrkiske ejendomme.

(...)"

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 8. juli 2024 fremsendt udtalelse til supplerende indlæg fra klageren af 19. juni 2024. Heri har Skattestyrelsen udtalt:

"(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger/bilag:

Egne konti eller fælleskonti

(...)

I 2021 påstås kapitalindkomsten nedsat med 15.518,33 kr., som svarer til Skattestyrelsens forhøjelse vdr. fælleskonti på 1.719,05 kr. 13.799,28 kr.

(...)

Bilag 17 og 18 er det samme bilag og vedrører konto [...18] i [finans1] A.S for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021. Det fremgår af kontoudtoget, at der er tilskrevet renter hver måned med teksten "Faiz" og i den forbindelse trukket en skat "Vergi" på 18-20 %.

I det supplerende indlæg gør advokaten opmærksom på, at kontoudtogene viser, at klager hverken har rørt eller haft adgang til de pågældende konti. Det er ikke med kontoudtogene dokumenteret, at klager ikke har adgang til kontoen. Skattestyrelsen hæfter sig stadig ved bilag 8 (kontrolsagens bilag 3), som er en erklæring fra [finans1] A.S, hvor banken erklærer, at [...40] og [...18] er fælles konti ejet af [person1], [person2] og [person3]. Der er ikke fremsendt yderligere fra banken, der bekræfter et andet ejerforhold.

(...)

Der er dog fortsat uenighed om renteindtægterne fra fælleskontiene. Skattestyrelsen fastholder, at 1/3 skal medregnes, da banken har bekræftet, at kontiene er ejet i fællesskab mellem klager, hans bror og hans far.

Kontoudtog eller anden dokumentation for betalt skat

Der blev ikke indsendt dokumentation for betalt skat ved Skattestyrelsens sagsbehandling eller sammen med bemærkningen til forslaget om, at man ikke var enig. Det blev heller ikke fremsendt sammen med klagen. Der er nu sammen med det supplerende indlæg indsendt kontoudtog og dokumentation for betalt skat.

Advokaten opgør den betalte renteskat via [finans1] A.S til følgende:

• TRY 127.352,89 i 2019, jf. bilag 12

• TRY 51.504,49 i 2020, jf. bilag 13

• TRY 72.764,24 i 2021, jf. bilag 14

Bilaget er en oversigt over kundens indkomster og betalte kildeskatter.

Beløbet, som advokaten opgør som betalt skat, udgør indkomstbeløbet. Skattebeløbet står i kolonnen med overskriften Stopaj Tutari, som betyder withholding amount/tilbageholdelsesbeløb. Det fremgår af Skatteankestyrelsens referat, at dette også er bekræftet af advokaten på mødet.

Ifølge bilag 12-14 udgør skattebeløbene herefter

20.308,97 TRY i 2019

7.062,93 TRY i 2020

4.014,51 TRY i 2021

Der er ingen kontonumre på erklæringen, så det er ikke muligt at se, hvorvidt skatten på fælleskontiene er medregnet. F.eks. er indkomstbeløbet for 2021 opgjort til 72.764,24 TRY på erklæringen og klager har renteindtægter på 51.253,57 TRY på 100 % ejet konti og 819,66 USD og 57.006,10 TRY på fælleskonti. Det samme gør sig gældende for 2019 og 2020.

Det fremgår således af erklæringerne, at banken opgør klagers renteindkomst og den tilbageholdte skat til mere end bare renteindtægterne fra de konti, han ejer 100 %, hvilket understøtter bankens erklæring om fælleskonti. Det ser dog umiddelbart ud til, at banken medregner lidt mere end 1/3 af renteindtægterne fra fælleskontiene.

Selvom indkomstbeløbene på erklæringen er højere end de beløb, som Skattestyrelsen har beskattet klager af, indstilles det, at der kan gives nedslag på baggrund af erklæringerne. Da der i nogle tilfælde er betalt mere end 15 % og andre gang mindre indstilles der til at give nedslag for følgende beløb:

2019

Indkomst TRY Betalt skat TRY Kurs Indkomst DKK Betalt skat DKK Nedslag maks. 15 % DKK

1.270,32 127,03 117,70 1.495,17 149,51 149,51

30.263,67 4.758,53 117,70 35.620,34 5.600,79 5.343,05

41.941,13 6.710,54 117,70 49.364,71 7.898,31 7.404,71

30.044,27 4.913,82 117,70 35.362,11 5.783,57 5.304,32

23.833,50 3.799,05 117,70 28.052,03 4.471,48 4.207,80

127.352,89 22.409,39

2020

15.682,13 2.513,52 94,10 14.756,88 2.365,22 2.213,53

11.377,38 1.849,32 94,10 10.706,11 1.740,21 1.605,92

9.780,46 1.474,98 94,10 9.203,41 1.387,96 1.380,51

14.664,52 1.225,11 94,10 13.799,31 1.152,83 1.152,83

51.504,49 6.352,79

2021

13.075,75 697,77 72,62 9.495,61 506,72 506,72

22.432,62 1.170,83 72,62 16.290,57 850,26 850,26

17.101,34 972,24 72,62 12.418,99 706,04 706,04

20.154,53 1.173,67 72,62 14.636,22 852,32 852,32

72.764,24 2.915,34

Der gøres opmærksom på, at ovennævnte beløb bør reduceres, hvis klager får medhold i påstanden om, at han ikke skal beskattes af sin andel af fælleskontiene.

I bilag 15 og 16 er vedlagt erklæringer fra [person4] bank, hvor der i bilag 15 opgøres en indkomst for 2020 på 7.731,38 TRY og en kildeskat heraf på 996,22 TRY. På den allersidste side opgøres beløbene på månedsbasis. I bilag 16 opgøres tilsvarende en indkomst for 2021 på 8.966,01 TRY og en kildeskat heraf på 448,31 TRY og en månedsopgørelse til sidst i dokumentet. Indkomstbeløbene fra bilag 15 og 16 stemmer med det beløb, som Skattestyrelsen har medregnet i afgørelserne fra den bank. Der er betalt mindre end 15 % i skat, så det indstilles, at der gives nedslag for det fulde beløb, som omregnet efter gennemsnitskursen giver følgende beløb:

2020: 996,22 TRY x 94,1 = 937,44 DKK

2021: 448,31 TRY x 72,62 = 325,56 DKK

Det fremgår af artikel 11, stk. 1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyrkiet, at renteindtægter beskattes i bopælslandet og af artikel 11, stk. 2, at kildelandet også kan beskatte renteindtægter, dog højst med 15 %.

Skattestyrelsen indstiller derfor, at der kan gives nedslag for betalt skat i alt for begge banker med

2019: 22.409 DKK

2020: 7.290 DKK

2021: 3.241 DKK

Hvis Skatteankestyrelsen udarbejder udtalelse om omkostningsgodtgørelse gøres opmærksom på, at klager ikke tidligere har indsendt disse bilag, trods flere indkaldelser og forslag uden nedslag.

De øvrige nye bilag nr. 10 og 11 vedrørende indkomstskat i Tyrkiet har Skattestyrelsen ikke kommenteret på, da de ikke anses for at have betydning for sagens afgørelse.

Tabte lejeindtægter og nye vinduer

(...)

Det oplyses i advokatens indlæg, at der er indgået forlig i 2021 og klager har fået 10.000 TRY.

Det ses ikke, at denne betaling indgår i indkomstopgørelsen for 2021.

Fakturaen fra den tyrkiske advokat i bilag 22 har også været fremlagt i kontrolsagen som bilag 11 og der er ikke givet fradrag for den, da der er tale om en udgift, der vedrører 2022.

Bemærk at Skattestyrelsen i 2020 har godkendt fradrag for sagsomkostninger på 2.920,21 TRY uden dokumentation.

(...)

Bilag 24 er et nyt bilag og har titlen "The Guidebook on rental incomes for non-resident taxpayers" og den ses at være udarbejdet af de tyrkiske skattemyndigheder. Skattestyrelsen har ingen bemærkninger til bilaget.

Bilag 25 er en lejeopgørelse for 2021, som er udarbejdet af [person5]. Det fremgår ikke, hvem han er. Advokaten skriver, at den vedrører ejendommen [ejendom4], som på s. 7 er angivet til at ligge i byen [by1]. Der opgøres en bruttolejeindtægt på 300.077,50 TRY, en skat på 60.015,50 TRY og en nettolejeindtægt på 240.062 TRY.

I indkomstopgørelsen i bilag 5 for 2021 er der alene medregnet lejeindtægter for [ejendom3] på 42.000 TRY og [ejendom1] på 166.000 TRY.

Det kan konstateres, at det beløb, der er medregnet på indkomstopgørelsen og som Skattestyrelsen har lagt til grund for skatteansættelsen ikke stemmer med det beløb, der fremgår af den erklæring, der nu er fremlagt i bilag 25. Advokaten har på mødet forklaret, at der vil blive fremsendt en tilsvarende opgørelse på den anden ejendom.

Det kan ikke indstilles, at der gives fradrag for betalt skat på baggrund af opgørelsen i bilag 25, da lejeindtægten ikke stemmer med indkomstopgørelsen. Der må redegøres for og dokumenteres, hvad den reelle lejeindtægt er. Hvis der skal gives lempelse for en betalt skat, skal det samlede resultat opgøres og det skal dokumenteres, at der er betalt en skat i Tyrkiet. En erklæring fra en vilkårlig person om lejeindtægten og skattens størrelse kan ikke anses for tilstrækkelig dokumentation for den betalte skat.

Indtægter fra udlejning er omfattet af dobbeltbeskatningsaftalens artikel 6 og det fremgår heraf, at indkomsten kan beskattes i det andet land (det land, hvor ejendommen ligger). Danmark skal således give lempelse for en evt. betalt skat af udlejningen.

(...)"

Skattestyrelsen har udtalt sig supplerende ved brev af 25. februar 2025 angående fremlagt dokumentation for betalt lejeskat:

"(...)

Rådgiver har fremsendt nyt bilag (bilag 27), hvor han oplyser, at det viser de officielle skatteoplysninger vedrørende de lejeindtægter og lejeskatter, der er indberettet af lejerne på [person6]s navn i 2021. Han oplyser, at der er indberettet netto 321.370,91 TRY i lejeindtægter, og der er indeholdt 41.258,91 TRY i lejeskat.

Som nævnt i vores udtalelse af 8. juli 2024 stemte de lejeindtægter, der er medregnet på indkomstopgørelsen og som Skattestyrelsen har lagt til grund for skatteansættelsen ikke overens med den lejeopgørelse, der blev indsendt af rådgiver som bilag 25 den 18. juni 2024.

Det nu indsendte bilag 27, der viser lejeindtægter i 2021 på 321.370,91 TRY stemmer fortsat ikke med de lejeindtægter, der er medregnet på indkomstopgørelsen og som Skattestyrelsen har lagt til grund for skatteansættelsen på 208.000 TRY.

Hvis der skal gives lempelse for betalt skat, skal det dokumenteres, at skatten er opkrævet og betalt af klager, ligesom det skal dokumenteres, hvad den reelle lejeindtægt er. Den betalte skat af lejeindtægterne skal være godskrevet på klagers tyrkiske skatteopgørelse /årsopgørelse.

Ud fra de forhold, at lejeindtægten i bilag 27 ikke kan afstemmes med indkomstopgørelsen og det ikke er dokumenteret, at klager har betalt skat af lejeindtægterne, kan det ikke indstilles, at der gives lempelse for betalt skat af lejeindtægter.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der ikke er grundlag for at beskatte renteindtægter på 15.518,33 kr., idet alene renter på konti, som klageren ejer 100 %, skal indgå ved opgørelsen.

Endvidere er der nedlagt påstand om, at der skal gives nedslag i den danske skat med den betalte udenlandske skat af renter- og lejeindtægter.

Til støtte for påstandene er bl.a. anført:

"[...]

Sagerne drejer sig overordnet om, i hvilket omfang [person6]s kapitalindkomst og personlige indkomst for indkomstårene 2019-2021 skal forhøjes/nedsættes.

I denne forbindelse drejer sagerne sig om, hvorvidt der er grundlag for at nægte nedslag i [person6]s danske skat, med den skat som han har betalt i Tyrkiet af udenlandske rente- og lejeindtægter.

Det er Skattestyrelsens overordnede opfattelse, at [person6]s kapitalindkomst for indkomstårene 2019-2021 skal ansættes på baggrund af CRS-oplysninger hidrørende fra skattemyndighederne i Tyrkiet, hvoraf det fremgår, at [person6] har oppebåret renteindtægter fra kontoindeståender i Tyrkiet.

Skattestyrelsen mener i denne forbindelse, at det ikke er dokumenteret, at [person6] har betalt renteskat i Tyrkiet, hvorfor der ikke er grundlag for at give nedslag i den danske skat.

(...)

Skattestyrelsen mener endvidere, at det ikke er dokumenteret, at [person6] har betalt skat i Tyrkiet vedrørende lejeindtægterne hidrørende fra sine tre udlejningsejendomme i Tyrkiet, hvorfor der ikke er grundlag for at give nedslag i den danske skat.

Det er heroverfor [person6]s overordnede opfattelse, at Skattestyrelsen i sin opgørelse af kapitalindkomsten har medtaget renteindtægter, som tilhører [person6]s far, [person3]. [person6] skal derfor ikke beskattes af samtlige renteindtægter.

Herudover mener [person6], at der skal gives nedslag i den danske skat for betalt udenlandsk skat af rente- og lejeindtægter, samt at der skal indrømmes et højere fradrag i [person6]s personlige indkomst for omkostningerne forbundet med udlejningsejendommen [ejendom2] 304/6 [Tyrkiet].

PÅSTAND

Der nedlægges påstand om, at [person6]s skatteansættelse for indkomståret

(...)

2021 nedsættes med kr. 15.518,33

Påstanden fremkommer på følgende vis:

Indkomståret 2021

Ej grundlag for forhøjelse af kapitalindkomst

Kr.

15.518,33

I alt

Kr.

15.518,33

Der nedlægges endvidere påstand om, at der skal gives nedslag i [person6]s danske skat med den betalte udenlandske skat for indkomstårene 2019-2021 med den betalte udenlandske skat af rente- og lejeindtægter.

SAGSFREMSTILLING

1 Nærmere om renteindtægter og betalt renteskat

1.1 Vedrørende de omhandlende tyrkiske konti

Skattestyrelsen afgørelser er som nævnt baseret på CRS-oplysninger hidrørende fra skattemyndighederne i Tyrkiet, hvori det fremgår, at [person6] har oppebåret renteindtægter hidrørende fra en række forskellige kontoindeståender i Tyrkiske banker.

For så vidt angår rigtigheden af oplysningerne i CRS skal bemærkes, at listen med CRS-data indeholder flere dubletter, hvorfor de samme konti indgår flere gange.

Derudover er en række af kontiene ikke længere aktive, idet disse er blevet lukket.

Det bemærkes, at der ligeledes fremgår en række konti, som [person6] efter bedste overbevisning troede var blevet lukket, men som til hans overraskelse fortsat stod registrerede som aktive.

Efter Skattestyrelsens gennemgang af de pågældende CRS-oplysninger, har Skattestyrelsen vurderet, at der er oppebåret renteindtægter på følgende konti:

(...)

Som det fremgår, kan bankkontiene overordnet inddeles i konti, som [person6] har 100 pct. ejerskab over, og bankkonti hvor [person6] er registreret som "medejer".

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [person6] skal beskattes af samtlige renteindtægter på de konti, som han ejer 100 pct, og af 1/3 på de konti, hvor han er registreret som medejer.

... ...

For så vidt angår [person6]s egne bankkonti kan det overordnet oplyses, at [person6] har selvangivet sine formueforhold fra Tyrkiet, herunder renteindtægter.

Det bemærkes, at selvangivelsen af renteindtægterne ved en fejl er blevet sammenblandet med [person6]s lejeindtægter, jf. nærmere nedenfor under afsnit 2, som kapitalindkomst.

I forbindelse med kontrolsagen har [person6]s revisor således udarbejdet en opgørelse over [person6]s formueforhold i Tyrkiet for indkomstårene 2019-2021, der vedlægges som bilag 3-5, ligesom forholdene er blevet (delvist) berigtiget under kontrolsagen.

Det bemærkes imidlertid, at det i forbindelse med nærværende klagesag har vist sig, at revisorens opgørelser indeholder en række uoverensstemmelser for så vidt angår opgørelsen af renteindtægterne, jf. nærmere herom nedenfor under afsnit 1.2.1.

... ...

For så vidt angår de øvrige bankkonti, kan det overordnet oplyses, at [person6] er blevet registreret som medkontohaver af en række konti i Tyrkiet, uden at han dog har noget ejerskab til de indestående beløb på disse konti.

[person6] blev registreret som medkontohaver på størstedelen af de omhandlede konti i 2010 og 2011 i forlængelse af sin mors død, jf. vedlagte bilag 6, der er en oversigt over de respektive konti og de tidspunkter, hvor [person6] blev registreret som medkontohaver til dem.

Der er både private og erhvervsmæssige årsager til, at [person6] blev registreret som medkontohaver efter morens død.

Dels drev [person6]s far, [person3], på daværende tidspunkt en større tekstilvirksomhed i Tyrkiet, og såfremt faren, der er 84 år gammel, måtte blive syg eller på anden vis ude af stand til at varetage sine forretninger, ville de kontante indeståender blive låst, og dermed ville virksomheden risikere at gå konkurs. På samme måde var foranstaltningen ligeledes til sikring af private omkostninger i forbindelse med sygdom m.v., såfremt [person3] måtte være ude af stand til selv at varetage sine affærer.

Det er i den forbindelse væsentligt at være opmærksom på, at de særlige forhold i Tyrkiet i forhold til inflation og valutakursfald betyder, at selv en kortere periode kan føre til væsentlige tab, ligesom det bemærkes, at et arrangement som det foreliggende er helt sædvanlig praksis i Tyrkiet, hvor en arvesag ofte kan trække ud.

Til sikring af både de erhvervsmæssige og private interesser blev [person6] og hans bror, [person2], derfor registreret som medkontohavere på en række af farens konti. Kopi af erklæring fra faren er vedlagt nærværende skrivelse som bilag 7.

Vedlagt som bilag 8 er ligeledes brev fra [finans1] A.S med oplysning om, hvilke konti det drejer sig om. For så vidt angår kontoen med kontonummer [...85] bemærkes, at denne er en fælles konto mellem [person6] og hans bror, der er bosiddende i Tyrkiet. Denne konto har været benyttet til fælles udgifter og har været undergivet [person2]s rådighed. Kopi af brev fra [person2] herom vedlægges som bilag 9.

Det bemærkes for god ordens skyld, at [person6]s far gik på pension i 2023.

1.2 Vedrørende betalt renteskat

Som oplyst under kontrolsagen bemærkes det, at der i Tyrkiet automatisk bliver trukket renteskat af renteindtægter i bankerne.

Til dokumentation herfor fremlægges den tyrkiske indkomstskattelov (på tyrkisk) og en vejledning på tyrkisk vedrørende indkomstskat i Tyrkiet som bilag 10 og 11.

Til dokumentation for at [person6] har betalt renteskat af sine indeståender i Tyrkiet fremlægges udskrifter fra [finans1] A.S og [finans3] A.S A.S som bilag 12-16.

1.2.1 Renteskat i [finans1] A.S

For så vidt angår indeståenderne i [finans1] A.S bemærkes, at der er betalt følgende i renteskat:

· ·TRY 127.352,89 i 2019, jf. bilag 12
· ?TRY 51.504,49 i 2020, jf. bilag 13
· ?TRY 72.764,24 i 2021, jf. bilag 14

Det bemærkes, at ovenstående beløber også omfatter betalt renteskat af de konti, som [person6] er registreret som medejer af.

Hertil kommer, at det tidligere er oplyst, at [person6] bestrider at være ejer af følgende konti i [finans1] A.S: [...06], [...89] og [...67].

Denne opfattelse var dog baseret på en misforståelse. [person6] er efterfølgende i forbindelse med rekvireringen af materialet i forbindelse med nærværende klagesag blevet gjort opmærksom på, at de pågældende konti ejes 100 pct. af ham.

På denne baggrund er renteindtægterne hidrørende fra de pågældende konti fratrukket i påstandsbeløbene for 2019 og 2021.

[person6] bestrider imidlertid fortsat at han skal beskattes af renteindtægterne hidrørende fra konto [...07] og [...58] (der senere ændre kontonummer til [...40] og [...18]).

Til dokumentation for at [person6] ikke har haft adgang til de omtvistede konti fremlægges kontoudskrifter for konto [...07] ([...40]) og konto [...58] ([...18]) for perioden 2019-2021, som bilag 17-18.

De pågældende kontoudtog viser navnlig, at [person6] hverken har rørt eller haft adgang til de pågældende konti, og at det udelukkende har været [person6]s far, som har haft adgang. Hertil kommer at [person6]s bror har hjulpet brødrenes far med forskellige betalinger, herunder blandt andet betaling af skat, idet deres far grundet sin alder har svært ved at bruge netbank.

1.2.2 Renteskat i [finans3] A.S

For så vidt angår [person6]s indestående i [finans3] A.S be- mærkes, at han har betalt følgende i renteskat:

· ?TRY 996.22 i 2020, jf. bilag 15, side 15
· ?TRY 448,31 i 2021, jf. bilag 16, side 8

Herudover bemærkes endelig, at den tyrkiske valuta især siden 2015 har været nedadgående, hvorfor kurstabet på tyrkiske lira har bevirket, at renteindtægterne reelt har været værdiløse.

2 Nærmere om lejeindtægter, betalt lejeskat og udlejningsomkostninger

Som det fremgår af opgørelsen over [person6]s formueforhold i Tyrkiet, jf. bilag 3-5, ejer [person6] en række udlejningsejendomme i Tyrkiet.

Det drejer sig navnlig om følgende ejendomme:

· ?[ejendom2] [Tyrkiet].
· ?[ejendom3] [Tyrkiet]
· ?[ejendom4] [by1]

Det bemærkes, at ejendommene er arvet efter [person6]s mor.

For så vidt angår ejendommene [ejendom3] [Tyrkiet] og [ejendom4] [by1] bemærkes endvidere, at disse først har genereret lejeindtægter fra indkomståret 2021, jf. bilag 5.

For så vidt angår [ejendom2] [Tyrkiet] bemærkes, at der grundet en retssag m.v. mod den tidligere lejer, først er blevet genereret lejeindtægter fra indkomståret 2022. Der har i denne forbindelse været en del omkostninger forbundet med udlejningen af ejendommen, herunder i forbindelse med en renovering af ejendommen samt den pågældende lejesag ved de tyrkiske domstole.

Skattestyrelsen har i afgørelsen, jf. bilag 1, alene i godkendt fradrag for omkostningerne i begrænset omfang, idet Skattestyresen nægter fradrag for omkostningerne forbundet med tabte lejeindtægter, herunder retssagen i Tyrkiet, samt renovering af ejendommens vinduer.

Hertil kommer, at Skattestyrelsen ikke har indrømmet fradrag for betalt lejeskat i Tyrkiet for ejendommene [ejendom3] [Tyrkiet] og [ejendom4] [by1].

I forbindelse med nærværende klagesag er det imidlertid lykkedes [person6] at rekvirere yderligere materiale til dokumentation for udgifterne, som behandles i det følgende.

(...)

2.2 Vedrørende betalt lejeskat

Det bemærkes, at der i Tyrkiet betales 20 pct. i lejeskat. Det er lejeren, der indeholder skatten, hvorfor udlejeren modtager nettolejeindtægten.

Til dokumentation heraf fremlægges en officiel vejledning udarbejdet af de tyrkiske skattemyndigheder benævnt "The Guidebook on Rental Incomes for Non-resident Taxpayers" som bilag 24.

Følgende fremgår heraf på side 19:

"8. TAX WITHHOLDING IN RENTAL PAYMENTS

Persons, corporations and entities who rented property and rights in accordance with Article 94 of Income Tax Law are obliged to withhold income tax on the gross amount of payments made for rent.

Persons, corporations and entities in question that are tenants have to withhold income tax from the gross amount of their rental payments at the rate of 20 %.

This withholding tax will also be made from the rent paid in advance for the upcoming months and years." (min fremhævning)

Som det fremgår, bekræfter vejledningen, at det er lejeren, som skal indeholde 20 pct. lejeskat af den husleje, som de betaler til udlejeren.

Det er således også lejeren, som har adgang til oplysningerne vedrørende, hvad der er betalt af lejeskat for den pågældende lejeperiode.

Det bemærkes, at [person6] først i forbindelse med nærværende klagesag er blevet opmærksom på, at systemet fungerede således i Tyrkiet.

Dette betyder også, at den udenlandske lejeindtægt, som [person6] har selvangivet i Danmark, allerede er blevet beskattet i Tyrkiet, hvorfor [person6] har betalt for meget i skat af sine lejeindtægter.

Idet det er lejeren, som afholder skatten, har [person6] ikke personlig adgang til oplysningerne, der dokumenterer den lejeskat, som han har betalt i Tyrkiet

På denne baggrund skal oplysninger rekvireres fra den pågældende lejer.

Det er i denne forbindelse på nuværende tidspunkt lykkedes [person6] at rekvirere en opgørelse over betalt leje og betalt lejeskat for ejendommmen [ejendom4] [by1], der fremlægges som bilag 25.

Som det fremgår heraf, er der betalt TRY 60.015,50 i lejeskat (stopaj) for ovenstående ejendom i indkomståret 2021.

ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende, at det af Skattestyrelsen udøvede skøn hviler på et forkert grundlag og er konkret urimeligt.

Det overordnede anbringende understøttes af følgende delbetragtninger.

For det første har Skattestyrelsen i sin opgørelse af kapitalindkomst medtaget renteindtægter, som ikke tilhører [person6], men derimod hans far, [person3].

Dette dokumenteres af det i sagen fremlagte kontoudtog, jf. bilag 17 og 18, der viser, at [person6] hverken har rørt eller haft adgang til de pågældende konti, og at det udelukkende har været [person6]s far, som har haft adgangen.

[person6] er således ikke rette indkomstmodtager af de pågældende renteindtægter, hvorfor forhøjelserne forbundet hermed er [person6]s skatteansættelse uvedkommende.

[person6]s kapitalindkomst skal derfor nedsættes med den 1/3 af renteindtægterne fra de pågældende fælleskonti, som Skattestyrelsen har henført til ham.

For det andet har Skattestyrelsen ikke givet [person6] nedslag i den danske skat for udenlandsk skat, selvom [person6] har svaret tyrkisk renteskat af de oppebårne renteindtægter.

Dette dokumenteres af de i sagen fremlagte opgørelser fra [finans1]i og [finans3] A.S, jf. bilag 12-16, hvoraf den betalte renteskat fremgår.

For det tredje har Skattestyrelsen ikke givet [person6] nedslag i den danske skat for udenlandsk skat, selvom [person6] har svaret tyrkisk skat af de oppebårne lejeindtægter.

Dette dokumenteres af det i sagen fremlagte materiale, herunder den officiel vejledning udarbejdet af de tyrkiske skattemyndigheder, jf. bilag 24, samt lejeopgørelserne vedrørende ejendommen [ejendom4] [by1], jf. bilag 25.

[...]"

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse

Klagerens repræsentant har fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:

" (...)

Bilag 25 udviser således de samlede bruttolejeindtægter [ejendom4] [by1], hvoraf [person6] har oppebåret 1/4, ligesom han har betalt renteskat af 1/4. Det bemærkes, at [person5] er lejeren, og at det er ham, der har udarbejdet lejeopgørelsen i forbindelse med sin egen selvangivelse i Tyrkiet, hvilket er i overensstemmelse med tyrkisk skattelovgivning, jf. bilag 24, side 19.

For så vidt angår ejendommen [ejendom3] [Tyrkiet] fremlægges som bilag 26 en lejeopgørelse, som også er udarbejdet af lejeren.

Som det fremgår heraf, har lejligheden oppebåret TRY 176.944,37 i lejeindtægter, hvoraf der er betalt TRY 22.944,48 i lejeskat svarende til henholdsvis 10 pct. i 9 måneder og 20. pct. i 3 måneder. [person6] har således oppebåret 1/4, ligesom han har betalt renteskat af 1/4. Der henvises i øvrigt her til bilag 24, som Skattestyrelsen ikke har valgt at forholde sig til, selvom det fremgår, at det i henhold til Tyrkisk skattelovgivning er lejeren, som skal indeholde 20 pct. lejeskat af den husleje, som de betaler til udlejeren. Det bemærkes, at årsagen til, at lejeren i den konkrete ejendom i nogle måneder har betalt 10 pct. i lejeskat er, at der i Tyrkiet har været forskellige perioder, hvor lejeskatten er blevet lempet, hvilket har været et politisk tiltag for at yde økonomisk støtte til tyrkiske lejere.

(...)"

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Klageren og dennes repræsentant har fremsat følgende bemærkninger i forbindelse med mødet med Skatteankestyrelsen den 19. juni 2024:

"(...)

renten er 3. kolonne i bilag 12-14 og således 20.308,97; 7.062,93 og 4.014, 51. Disse dokumenter erstatter det tidligere anførte, som var baseret på klagerens egne beregninger.

Skattestyrelsen har også lavet reguleringer for 2020 og 2021 vdr. opgørelse udlejningsresultat. Disse vedrører kursregulering - og det er på mødet bekræftet, at dette ikke er påklaget.

Omkring skat af udlejning har klageren oplyst, at der i Tyrkiet gælder en regel om, at skatten betales af lejeren, jf. bilag 24. Der er fremlagt dokumentation for den ene ejendom, og der vil blive fremsendt yderligere for den anden efterfølgende, jf. bilag 25. Det blev supplerende forklaret, at beløbet på lejekontrakten er uden skat - dvs. lejeren betaler leje + 20 % som indbetales til myndighederne.

(...)"

Klagerens repræsentant har den 17. februar 2025 anført følgende til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

"(...)

Vedrørende fælleskonti

Det fastholdes, at [person6] ikke er rette indkomstmodtager af 1/3 af renterne på de såkaldte "fælleskonti". Der henvises i det hele til bemærkningerne i det supplerende indlæg af den 18. juni 2024 og bemærkningerne af den 9. september 2024 til Skattestyrelsens udtalelse.

Vedrørende lejeindtægter

Det bemærkes, at [person6] - udover de allerede fremlagte bilag - har forsøgt at rekvirere yderlige dokumentation i Tyrkiet for den betalte lejeskat. Det er i denne forbindelse endelig lykkedes [person6] at få adgang til officielle skatteoplysninger vedrørende de lejeindtægter og lejeskatter, der er indberettet af lejerne på [person6]s navn i 2021.

Udprint af de officielle skatteoplysninger vedrørende betalt lejeskat i 2021 fremlægges som bilag 27.

Som det fremgår, har lejerne indberettet netto TRY 321.370,91 i lejeindtægter på [person6]s navn i 2021. Det fremgår også, at der er indeholdt TRY 41.258,91 i lejeskat i 2021. Oversigten vedrører både ejendommen [ejendom3] (postering 1-12) og [ejendom1] (postering 13-34).

Som tidligere oplyst, foregår betaling af lejeskat i Tyrkiet således, at det er lejeren¸ som betaler lejeskatten. Der er tale om en helt fast og officiel fremgangsmåde i Tyrkiet, hvilket også dokumenteres af den i sagen fremlagte vejledning fra de tyrkiske skattemyndigheder, jf. bilag 24. Det bemærkes i denne forbindelse, at hverken Skattestyrelsen eller Skatteankestyrelsen har forholdt sig i tilstrækkelig grad hertil.

Det bemærkes, at de officielle tal, jf. bilag 27, afviger fra de tal, som tidligere er blevet oplyst. Årsagen hertil er, at de tidligere tal også omfatter leje og lejeskat, der er indberettet på de øvrige ejere af ejendommene, hvorimod bilag 27 alene omfatter leje og lejeskat, der er indberettet på [person6] personligt. Påstanden korrigeres således, så det alene er tallene i bilag 27, der påstås nedsættelse med.

(...)"

Klagerens repræsentant har supplerende oplyst, at de 321.370,91 TRY er et bruttobeløb og ikke som anført ovenfor et nettobeløb.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår for det første, om klageren er skattepligtig af renteindtægter i indkomståret 2021 på konti i Tyrkiet.

Dernæst angår sagen, om klageren er berettiget til nedslag for betaling af tyrkisk renteskat af de renter, som han har modtaget fra Tyrkiet.

Endelig angår sagen, om klageren er berettiget til nedslag for den skat, som han har betalt vedrørende udlejning af fast ejendom i Tyrkiet.

Retsgrundlaget

Opgørelse af skattepligtig indkomst

Af statsskattelovens § 4, stk. 1, fremgår:

"Som skattepligtig indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke [...]

b) af bortforpagtning, bortfæstning eller udleje af rørligt og urørligt gods, såvel som af vederlagsfri benyttelse af andres rørlige eller urørlige gods.[...]"

Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a:

" Ved beregningen af den skattepligtige indkomst bliver at fradrage:

a) driftsomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger."

Af personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 1, fremgår:

"Kapitalindkomst omfatter det samlede nettobeløb af

1) renteindtægter [...]"

Lempelse af dobbeltbeskatning:

Af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyrkiet (BKI nr. 129 af 14. december 1993) fremgår af artikel 6, stk. 1, at indkomst fra fast ejendom også kan beskattes i Tyrkiet.

Det fremgår af dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 11, stk. 1 og 2, at renteindtægter beskattes i bopælslandet, og at renteindtægter også kan beskattes i Tyrkiet, dog ikke med mere end 15 %.

Af dobbeltbeskatningsoverenskomsten artikel 22 fremgår, at Danmark skal give credit lempelse, dog højst med den procentsats, der er fastsat i artikel 11 for renter.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Klageren er bosiddende i Danmark og er i medfør af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, fuldt skattepligtig her til landet.

Klageren har tillige været skattepligtig til Tyrkiet efter reglerne for dér bosiddende personer. Der foreligger derfor en dobbeltdomicilsituation omfattet af artikel 4, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyrkiet.

Renteindtægter fra Tyrkiet

Klageren har erkendt, at han ikke har medregnet alle renteindtægter fra konto i banker i Tyrkiet. I forhold til klagesagen har klageren alene nedlagt påstand om, at renteindtægter fra kontiene [...78] og [...40] i [finans1] A.S ikke skal medregnes, da klageren mener, at han ikke er rette indkomstmodtager heraf. Øvrige renteindtægter er ikke påklaget.

Landsskatteretten finder på det foreliggende grundlag, at klageren er skattepligtig af 1/3 af renteindtægterne fra kontiene [...78] og [...40]. Klageren står således anført som kontohaver på de to konti, og [finans1] A.S har oplyst, at der er tale om en fælleskonto mellem klageren, dennes bror og fader (joint account). At klageren ikke har kunnet tilgå pengene og har fremlagt dokumentation for, at han ikke har rørt midlerne, kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Lempelse af skat

Klageren har i forbindelse med klagesagen fremlagt dokumentation fra [finans1] A.S og [finans2] A.S, der viser, at der i indkomstårene er blevet indeholdt skat af renter i forbindelse med tilskrivningen heraf i henhold til tyrkiske skatteregler. Landsskatteretten finder, at det fremlagte kan anses for tilstrækkelig dokumentation for, at der er betalt skat i Tyrkiet, og der kan derfor lempes for 3.241 kr. svarende til 15 % af de skattepligtige renteindtægter.

For så vidt angår betalt skat af leje, er der for det påklagede indkomstår ikke grundlag for lempelse. Klageren har fremlagt lejeopgørelser vedrørende lejeindtægter fra to af hans udlejningsejendomme i Tyrkiet. De fremlagte opgørelser kan ikke afstemmes til de selvangivne resultater eller angivelser af betalt skat. Klageren har anført, at der skal tages højde for, at han kun har ejet 25 % af ejendommene, men selvom dette lægges til grund, er det fortsat ikke muligt at afstemme det. Videre er der alene tale om opgørelser udfærdiget af lejer af ejendommen, og dette findes ikke at være tilstrækkeligt grundlag for at indrømme lempelse. Heller ikke de fremlagte udprint over indberetninger findes at kunne danne grundlag for lempelse, idet det fortsat ikke er muligt at afstemme, og de dokumenterer ikke, at der er sket betaling af skat fra klagerens side. Der findes derfor ikke at være grundlag for lempelse af lejeskat for 2021.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt i overensstemmelse hermed.