Kendelse af 04-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 20-01-2025

Journalnr. 23-0085891

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Indehaverens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2. halvår 2019

Forhøjelse af momstilsvar

347.482 kr.

Nedsættelse

0 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at [person1] (herefter indehaveren) siden 22. august 2013 har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr.: [...1]. Virksomheden er registeret med branchekoden 561010 Restauranter.

Virksomheden er momsregistreret med halvårlig afregning. Indehaveren har oplyst følgende købs- og salgsmoms:

2019

2. halvår

Salgsmoms

189.820 kr.

Købsmoms

149.230 kr.

Energiafgift

5.140 kr.

Skattestyrelsen har den 8. juli 2020 foretaget et uanmeldt kontrolbesøg på virksomhedens adresse i [by1].

Skattestyrelsen har den 22. december 2020 fremsendt en materialeindkaldelse med henblik på at modtage virksomhedens kasseafstemning, z-bonner, kontospecifikationer/bogføring, salgs- og købsbilag samt bankkontoudtog for private- og erhvervskonti for indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har den 25. januar 2021 modtaget følgende materiale:

· Resultatopgørelse for 2019.
· Saldobalance for 2019.
· Bogføring for 2019.
· Kasserapporter og bilagsmateriale.
· Bankkontoudtog for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 for bankkontonr. [...46] (erhverv).
· Bankkontoudtog for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 for bankkontonr. [...60] (privat).

Det fremgår bl.a. af resultatopgørelsen, at virksomheden har haft et samlet varesalg på 1.651.988 kr. samt et vareforbrug på 963.315 kr. Virksomhedens resultat fremgår med 187.752 kr.

Af den fremlagte saldobalance fremgår, at virksomheden har haft salsmoms for 412.997 kr. og købsmoms for 305.102,87 kr. for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2019.

Af det fremsendte bogføringsmateriale fremgår det bl.a. at der på konto 1010 Salg af varer/ydelser indland er solgt for 1.551.502 kr. På konto 1011 [virksomhed2] fremgår det, at der er solgt for 80.906 kr. og for konto 1012 Hungry er der solgt for 19.579 kr. Derudover fremgår det på konto 1310 Varekøb/omkostninger m. moms, at der er indkøbt varer for 957.078 kr.

Det fremgår af kasseafstemningerne i perioden 1. januar 2019 til 30. april 2019, at det kontante salg er på 254.532 kr.

Det fremgår endvidere af bogføringsmaterialet, på konto 5810 Kasse, at der den 30. april 2019 er noteret et kontant salg på 65.812 kr., og at der den 30. april 2019 er noteret et kontant køb på 32.011 kr. Derudover fremgår kassen med et negativ beløb på 115.659 kr.

Af det fremlagte bankkontoudtog for bankkonto [...46] (erhverv) fremgår der posteringer i perioden 5. september 2019 til 31. december 2019. Saldoen på kontoen er pr. 30. december 2019 på 59.758 kr.

Af det fremlagte bankkontoudtog for bankkonto [...46] (privat) fremgår der posteringer i perioden 2. januar 2019 til 30. december 2019. Saldoen på kontoen er pr. 30. december 2019 på 8.972 kr.

Den 2. marts 2023 har Skattestyrelsen fremsendt forslag til afgørelse om ændring af virksomhedens momstilsvar for 2. halvår 2019. Skattestyrelsen har vedlagt Bilag 1-3 til forslaget. Bilag 1 viser opgørelsen af salg ifølge z-bonner for januar og december 2019 med angivelse af nulsalg, og bilag 2 og 3 indeholder opgørelse af momstilsvaret for 1. og 2. halvår 2019.

Indehaverens repræsentant har i forbindelse med klagesagen fremlagt et revideret årsregnskab for indkomståret 2019. Det fremgår bl.a. af årsregnskabet, at virksomheden har haft en nettoomsætning på 1.629.727 kr., et vareforbrug på 736.959 kr. samt et resultat af virksomhed efter renter på 156.614 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 347.482 kr. for afgiftsperioden 1. juli 2019 til 31. december 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"[...]

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har ønsket at kigge nærmere på dine momsindberetninger for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019. Vi har derfor bedt om virksomhedens regnskabsmateriale med tilhørende bogføring og grundbilag for den nævnte periode. Vi har modtaget årsrapport, saldobalance, bogføring, salgs- og købsfakturaer og bankkontoudtog for den nævnte periode.

[...]

Vi har gennemgået regnskabsmaterialet og konstateret, at:

· bilagene ikke er forsynet med bilagsnummer selvom der i bogføringen er anført bilagsnummer ud for hver transaktion.
· fakturaer for online salg via [virksomhed2], [virksomhed3] og [virksomhed4] mangler. Bogføring af online salg er foretaget på baggrund af bankkontoudskrifter.

Det betyder, at der ikke er beregnet salgsmoms af selve omsætningen, men af det beløb virksomheden har fået udbetalt fra [virksomhed2], [virksomhed3] og [virksomhed4]. Der er således bogført for lidt i omsætning og ikke afregnet korrekt salgsmoms. Dette indikerer, at der ikke er sket en løbende bogføring gennem regnskabsåret, hvorfor kravet i bogføringslovens § 7, stk. 1 ikke er opfyldt.

· Det er ikke muligt at afstemme den bogførte omsætning med virksomhedens Z-bonner. Dato og beløb stemmer ikke med virksomhedens Z-bonner for 2019. Teksten på kontospecifikationen er identisk med virksomhedens bankkontoudtog. Det indikerer, at omsætningen er bogført på baggrund af indsætninger på bankkontoen. Der er anført tekst som "[...10]", "[...91]...", "[virksomhed3]", "[virksomhed2]", "[virksomhed4]", "[...] [...86]" osv. Den bogførte omsætning er sammenholdt med bankkontoudskrifterne og beløbene kan afstemmes.
· Kontantsalg ses ikke bogført løbende. Der er bogført et samlet beløb på konto: kasse med tekst "kontant salg". Det samme gør sig gældende for kontantkøb. Der foreligger ikke en specifikation i regnskabet, der viser hvad beløbene er sammensat af. Det er derfor ikke muligt at afstemme kontantsalg og kontantkøb.
· Ligeledes er varekøb også bogført på baggrund af bankkontoudskrifterne.
· Virksomhedens lagerbeholdning udgør ifølge balancen 10.000 kr. Hvordan varelageret er opgjort, fremgår ikke af regnskabet. Bogføringen indeholder ikke konto: varelager. Det er vores opfattelse, at der ikke er foretaget en faktisk optælling og værdiansættelse af varelageret ultimo 2019.

Til sammenligning kan det oplyses, at du ved indberetning af regnskabsoplysningerne for 2018 (primo 2019) har oplyst varelageret til 15.674 kr.

· Der er er i alt 8 transaktioner på konto: Kasse. Kassebeholdning primo er bogført til 0 kr. og ultimo er bogført til -115.659,16 kr.

Da det ikke er muligt at have en negativ kassebeholdning, viser dette, at der ikke sker en korrekt registrering af de enkelte transaktioner i bogføringen. Ligesom det kan indikere, at det kontante salg i virksomheden ikke bogføres korrekt.

[virksomhed2] gebyrer (16.294 kr.) og [virksomhed3] gebyrer (4.536,63 kr.) er krediteret på konto: kasse. Dette er ikke en korrekt registrering i bogføringen. Gebyrerne bliver modregnet, den omsætning virksomheden har til gode hos [virksomhed2] og [virksomhed3], der bliver indsat på virksomhedens bankkonto. Virksomheden bliver ikke opkrævet gebyrer. Der er således fejl i bogføringen.

I saldobalancen står kassen som en positiv aktiv på 115.659,16 kr. Der er derfor ikke sammenhæng mellem regnskabet og kontospecifikationerne. Der kan derfor ikke være sket en korrekt afstemning af bogføringen.

· Der er endelig konstateret et uforholdsmæssigt stort antal af kasseopslag af typen "nulsalg". Dette indikerer efter vores opfattelse, at der er et væsentligt antal salg, der ikke indgår i den registrerede omsætning. Der er Z-boner, hvor salget er tilrettet med kuglepen (se bilag 1).

Kassen skal afstemmes ved dagens afslutning ved at sammenholde dagens kassebeholdning med den omsætning, der står på dagens Z-bon. Det vil sige, at du skal optælle kassebeholdningen og sikre, at beløbet stemmer overens med dagens omsætning. Vi har konstateret, at kassen ikke afstemmes korrekt. Du noterer ikke morgenbeholdningen og foretager optælling af kassebeholdningen ved dagens afslutning.

Du opfylder ikke bogføringskravene med hensyn til korrekt registrering af transaktionerne.

På dette grundlag vurderer vi, at regnskabet ikke udgør et fyldestgørende grundlag for vores kontrol af momsens rigtige beregning.

Vi tilsidesætter derfor regnskabsgrundlaget, og fastsætter den moms du skal betale efter et skøn.

Se opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Ved tilsidesættelse af regnskabet har vi henset til, at daglige effektive kasseafstemninger anses for at være af væsentlig betydning for regnskabets værdi som dokumentation for størrelsen af den indberettede moms.

Vi har lagt virksomhedens bogføring, købsbilag og indberettede regnskabsoplysninger for 2018 og 2019 til grund for vores skøn. Bogføringen og bilagene har vi modtaget fra dig.

I vores skøn af virksomhedens omsætning har vi taget udgangspunkt i vareforbruget på 950.752 kr. som er opgjort på baggrund af dine egne oplysninger fra regnskabet og de indberettede regnskabsoplysninger for 2018 og 2019.

Varelager primo (regnskabsoplysning 2018)

15.674 kr.

Årets varekøb (bogføring 2019, konto 1031)

957.078 kr.

972.752 kr.

Eget vareforbrug (regnskabsoplysning 2019)

-12.000 kr.

Varelager ultimo (balancen 2019)

-10.000 kr.

Årets vareforbrug

950.752 kr.

Vi mener, at det er korrekt at skønne omsætningen på baggrund af vareforbruget. Her har vi henset til, at det ikke er muligt at foretage en korrekt afstemning af omsætningen grundet det mangelfulde regnskabsgrundlag. Derimod foreligger der dokumentation for årets varekøb.

Det er vores opfattelse, at din værdiansættelse af varelageret ultimo er baseret på et skøn grundet det meget runde beløb. Da skønnet ikke er beløbsmæssigt langt fra værdiansættelsen af varelageret primo, mener vi, at det et acceptabelt og realistisk skøn. Vi vil derfor anvende beløbet ved opgørelsen af årets vareforbrug.

For at skønne omsætningen har vi sammenholdt årets vareforbrug med Skattestyrelsens statistiske oplysninger om branchens bruttoavance.

Ifølge Skattestyrelsens statistik for indkomstår 2019, som er baseret på oplysninger indberettet af virksomheder registreret med samme branche, udgør den gennemsnitlige bruttoavance 73,1 % for restauranter beliggende i Nordsjælland i 2019. Se vedlagte statistik.

Da vi ikke har andre fyldestgørende oplysninger om din indtjening, har vi lagt branchens gennemsnitlige bruttoavance til grund for vores skøn.

Herefter er omsætningen skønnet til:

Omsætning (100 %)

3.534.394 kr.

Vareforbrug (26,9 %)

950.752 kr.

Bruttoavance (73,1 %)

2.583.642 kr.

Salgsmoms

I skal betale moms af varer og ydelser, der bliver leveret mod vederlag her i landet. Se momslovens § 4, stk. 1.

Salgsmomsen er beregnet som følgende:

2019

25 % af 3.5.34.394 = 883.599 kr.

Salgsmoms er beregnet som 25 % af omsætningen, da beløbene er eksklusive moms.

Den samlede salgsmoms for 2019 har vi skønnet til 883.599 kr.

Omsætningen er beregnet skønsmæssigt ud fra vareforbruget, som er opgjort på baggrund af dine egne oplysninger fra regnskabet og de indberettede regnskabsoplysninger for 2018 og 2019. Vi har ikke kendskab til periodisering af regnskabsoplysningerne, men vi har kendskab til hvordan varekøbet er periodiseret, da det fremgår af bogføringen for 2019.

Vi har fordelt det bogførte varekøb således:

Varekøb 1. Halvår

508.400 kr.

53 %

Varekøb 2. Halvår

448.679 kr.

47 %

I alt varekøb

957.079 kr.

100 %

Da vi ikke har andre fyldestgørende oplysninger og omsætningen er beregnet skønsmæssigt ud fra vareforbruget, har vi taget udgangspunkt i dit varekøb til periodiseringen af salgsmomsen. Vi har valgt at fordele salgsmomsen efter den forholdsmæssige fordeling af varekøbet på årets momsperioder, da størrelsen af varekøbet og vareforbruget ikke adskiller væsentligt fra hinanden.

Ifølge regnskabsoplysningerne for 2019, som du selv har indberettet, kan vi se at du har udtaget varer fra virksomheden på 12.000 kr. til eget forbrug. Udtagning og anvendelse af varer fra virksomheden sidestilles med levering mod vederlag.

Der skal derfor beregnes moms ved udtagning af varer til privat brug for virksomhedens indehavere. Se momslovens § 5 stk. 1.

Moms af eget forbrug:

25 % af 12.000 kr. = 3.000 kr.

Momsen er beregnet for hele året. Da vi ikke har oplysninger om periodisering, skønner vi udtagningsmomsen for 1. og 2. halvår 2019 efter fordelingen af varekøb.

Salgsmoms

883.559 kr.

Udtagningsmoms

3.000 kr.

I alt salgsmoms

886.599 kr.

Salgsmomsen er herefter beregnet til følgende:

1. halvår 2019

53 % af 886.559 kr. = 469.897 kr.

2. halvår 2019

47 % af 886.559 kr. = 416.702 kr.

Købsmoms

Omkostningssiden er en del af vurderingen af den skønnet moms. Der skal dermed foretages en konkret vurdering heraf ud fra tilgængelige oplysninger, som f.eks. bilag eller tilsvarende dokumentation. Dette betyder, at der skal tages stilling til både salgsmoms og købsmoms, herunder om der skønnes at være afholdt momsbelagte indkøb af varer og ydelser til brug for jeres momspligtige aktivitet, som kan trækkes fra ved opgørelsen af momsen.

Som dokumentation for købsmomsen skal du kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer eller afregningsbilag. Se momsbekendtgørelsens § 82.

Når dette sammenholdes med kravene i momsbekendtgørelsens § 58 til indholdet af en faktura, hvorefter en faktura bl.a. skal angive mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms, er det vores opfattelse, at i de tilfælde - hvor der ikke er fremlagt fakturaer - skal der fremlægges anden dokumentation, hvoraf mængden og arten af de leverede varer fremgår, og at der er pålagt moms. Dette kan f.eks. bestå i ordrebekræftelser eller lignende.

Det er ikke muligt at konstatere, ud fra bankkontoudskrifter, hvad der er leveret og i hvilke mængder.

Vi mener ikke, at bankkontoudskrifterne, herunder posteringsteksterne, betalingsmodtagerne og betalingernes interval er dokumentation for, at du har afholdt udgifter, som er pålagt moms af en anden momspligtig person, og som er anvendt i din momspligtige aktivitet efter momslovens § 37, stk. 1.

Det er nødvendigt, for at vi kan godkende et skønnet momsfradrag, at du fremlægger dokumentation for levering og betaling. Opkrævningslovens § 5, stk. 2, anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag.

Vi har sammenholdt bogføringen med de bilag, som vi har modtaget.

Vi har godkendt et skønnet fradrag for købsmoms på de udgifter, som er dokumenteret ved bilag herunder forskriftsmæssige fakturaer, forenklede fakturaer og kassebon (Se bilag 2 og 3). Vi mener derfor, at det er dokumenteret, at du har afholdt udgifter, som var pålagt moms af en anden moms-pligtig person, og som er anvendt i din momspligtige aktivitet efter momslovens § 37, stk. 1.

Da vi ikke har modtaget dokumentation for udgifter afholdt i forbindelse med revisor, husleje, kontingenter og dokumentation for virksomhedens forbrug af elektricitet, vand og gas, har vi ikke skønnet fradrag for købsmoms på udgifterne. Du kan ikke udøve din fradragsret uden dokumentation.

Købsmoms er herefter opgjort til (Se bilag 2 og 3):

2019

1. halvår

2. halvår

I alt:

19.455 kr.

31.906 kr.

Elafgift

Momsregistrerede virksomheder har adgang til hel eller delvis godtgørelse af afgift vedrørende elektricitet, som virksomheden har anvendt til procesformål. Se elafgiftslovens § 11, stk. 1, nr. 1.

Det er dog en betingelse, at virksomheden skal fremlægge faktura vedrørende forbruget. Vi har kun modtaget dokumentation for virksomhedens forbrug af elektricitet for september måned. Du har derfor ikke fået fradrag for elafgift for de måneder, som ikke er dokumenteret ved bilag. Se elafgiftslovens § 11, stk. 5.

Vi har godkendt elafgift på 1.864 kr., da det er dokumenteret ved bilag.

Opgørelse af skønnet moms

Den skønnede moms til indberetning og betaling, opgjort efter opkrævningslovens § 5 stk. 2, kan da opgøres således:

2019

1. halvår

2. halvår

Salgsmoms

469.897 kr.

416.702 kr.

Købsmoms

19.455 kr.

31.906 kr.

Energiafg. m.v.

0 kr.

1.864 kr.

Skønnet moms

450.442 kr.

382.932 kr.

Yderligere moms til indberetning og betaling

Da den ordinære ændringsfrist for momsen og elafgiften for 1. halvår 2019 udløb den 2. september 2022, kan vi ikke ændre denne periode på det foreliggende grundlag. Den yderligere moms for denne periode vil derfor ikke blive opkrævet.

Den yderligere moms til indberetning og betaling kan herefter opgøres således:

2019

1. halvår

2. halvår

Skønnet moms

450.442 kr.

382.932 kr.

Indberettet moms

50.271 kr.

35.450 kr.

I alt:

- Kr.

347.482 kr.

[...]"

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 9. oktober 2023 udtalt følgende:

"[...]

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Ved gennemgang af virksomhedens regnskab har vi konstateret, at det ikke opfylder bogføringskravene med hensyn til korrekt registrering af transaktionerne. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab efter virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen, der ligger til grund for regnskabet, være foretaget løbende igennem indkomståret.

På dette grundlag har vi vurderet, at regnskabet ikke udgør et fyldestgørende grundlag. Vi har derfor tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag og fastsat den skattepligtige indkomst efter et skøn.

For at skønne omsætningen har vi sammenholdt årets vareforbrug med Skattestyrelsens statistiske oplysninger om branchens bruttoavance. Statistikken er baseret på oplysninger indberettet af virksomheder registreret med samme branche for restauranter beliggende i Nordsjælland.

Som udgangspunkt mener, vi at det er mere korrekt at anvende disse oplysninger, da de er baseret på virksomhedernes (restauranternes) egne indberetninger for den aktuelle periode og et nærmere geografisk område

[...]"

Indehaverens opfattelse

Indehaverens repræsentant har fremsat påstand om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2. halvår 2019.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"[...]

Om påstanden

Bilag 2 er udarbejdet på baggrund af virksomhedens kontoudtog og fornyet bogføring. Idet virksomhedens bilag befinder sig hos Skattestyrelsen, har det ikke været muligt at efterprøve om der er yderligere poster der skal medtages i regnskabet.

[...]

Vores bemærkninger

Som udgangspunkt skal bemærkes, at det ikke har været muligt at fremskaffe kopi af det regnskab som Skattestyrelsen er i besiddelse af, hvorfor det heller ikke kan konstateres om Skattestyrelsens oplysninger om faktum er korrekte.

Skattestyrelsen har tilsidesat virksomhedens bogføring, og fastsætter indkomsten efter et skøn.

Skønnet baseres på "Skattestyrelsens statistiske oplysninger om branchens bruttoavance". Ved gennemgang af Skatteforvaltningens hjemmeside, findes der ikke noget om en sådan statistik. Det kan alene konstateres, at Skatteforvaltningen udleverer oplysninger til statistik og videnskabelige formål, via Danmarks statistik. Det fremgår ej heller, at Skattestyrelsen er berettiget til at anvende en af Skattestyrelsen udarbejdet statistik til at skønne en virksomheds bruttoavance.

Det er retssikkerhedsmæssigt bekymrende, at skatteyderne nu skal risikere at blive forhøjet på baggrund af et sammenligningsgrundlag, som skattestyrelsen har genereret, som ikke indeholder oplysninger om kriterier for datagrundlaget i den påståede statistik, og som offentliggøres i form af et excelark - uden registreret oprindelse, og som indeholder oplysninger som enhver kan sætte ind i et excelark.

Til understøttelse af dette synspunkt henvises til SKM 2019.153 BR, hvor det anføres

"Den skønsmæssige ansættelse er i denne sag sket med udgangspunkt pizzeriaernes oplyste vareforbrug sammenholdt med oplysninger fra Danmarks Statistik og HORESTA om den gennemsnitlige bruttoavance i branchen, hvilket er en både sædvanlig og i praksis anerkendt fremgangsmåde."

Det gøres gældende at Skattestyrelsens skøn ikke er begrundet, idet et skøn ikke kan udøves på baggrund af Skattestyrelsens egne uautoriserede statistikker, men bør ske på baggrund af objektivt udarbejdede statistikker.

Afgørelsen lider således af en væsentlig mangel, og må anses for at være ugyldig.

[...]"

Indehaverens yderligere bemærkninger til sagen

Indehaverens repræsentant har i forbindelse med mødet af 23. august 2024 med Skatteankestyrelsen anført, at afgørelsen bør hjemvises til fornyet behandling.

I den forbindelse anførte repræsentanten bl.a., at ikke er muligt at udlede, hvordan Skattestyrelsen er kommet frem til fradrag for købsmoms.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om der kan ske forhøjelse af indehaverens momstilsvar for afgiftsperioden 1. juli 2019 til 31. december 2019.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Detfremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens§ 4.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan Told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

Det fremgår af den Juridiske Vejledning, afsnit A.A.8.2.1.1.1, om varslingsfristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt., som er en tilsvarende bestemmelse, at det afgørende for, om forslaget anses for rettidigt er, at det er afsendt inden varslingsfristens udløb. Det er Skattestyrelsen der har bevisbyrden for, at forslaget er rettidigt afsendt.

Byretten fandt i sag, offentliggjort som SKM2023.310.BR, at en agterskrivelse, som var afhentet af [virksomhed5] den 1. maj, men først var poststemplet den 2. maj, var afsendt rettidig. Retten fandt, at Skattestyrelsen havde godtgjort, at de havde afsendt brevet den 1. maj, og at det ikke var Skattestyrelsen, som bar risikoen for, at [virksomhed5] først havde stemplet brevet dagen efter.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Virksomheden er ifølge det oplyste omfattet af reglerne om halvårlig angivelse af momstilsvar. Angivelsesfristen for 2. halvår 2019 var den 1. marts 2020.

Landsskatteretten finder, at fristen for at udsende varsel om ændring af indehaverens moms for 2. halvår 2019 udløb den 1. marts 2023.

Da Skattestyrelsens forslag til afgørelse om ændring af indehaverens momstilsvar er fremsendt den 2. marts 2023, finder retten, at Skattestyrelsen ikke har overholdt fristen for at afsende varsel om ændring af afgiftssvaret i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Det fremgår ikke af afgørelsen, at der er tale om ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar, hvor der kan genoptages uanset at fristen i § 31, stk. 1, ikke er overholdt, hvorfor ændringen ikke kan foretages efter skatteforvaltningslovens § 32.

Da Skattestyrelsen ikke har afsendt varsel om ændring inden for fristen nedsættes den foretagne forhøjelse af virksomhedens momstilsvar til 0 kr.