Kendelse af 18-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 23-01-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
4. kvartal 2021 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 16.182 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 17.743 kr. |
Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at [person1] (herefter indehaveren) i indkomståret 2021 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden ”[virksomhed1]” (herefter virksomheden) med CVR-nr. [...1]. Virksomheden har været registreret med opstartsdato den 1. januar 2018 med branchekoden ”960210 Frisørsaloner”. Virksomheden har været registreret med bibranchen ”477110 Tøjforretninger” i perioden 1. januar 2018 til 30. august 2021.
Overskud af virksomhed
Det fremgår af årsopgørelsen, at indehaveren for indkomståret 2021 har oplyst virksomhedsoverskud på 255.202 kr. før AM-bidrag.
Virksomheden har indberettet følgende moms for 4. kvartal 2021:
Salgsmoms | 76.981 kr. |
Udl. varekøb | 69.451 kr. |
Købsmoms | -78.089 kr. |
Elafgift | -757 kr. |
Tilsvar | 67.586 kr. |
Virksomhedens repræsentant har for Skattestyrelsen fremlagt en resultatopgørelse, hvoraf fremgår, at der i indkomståret 2021 var et resultat efter renter på 253.689 kr.
Det fremgår endvidere af virksomhedens resultatopgørelse, at der har været en omsætning i indkomståret 2021 på 803.399 kr., bestående af en omsætning på 686.777 kr. og en Covid 19-hjælpepakke på 116.622 kr.
Det fremgår endvidere af virksomhedens resultatopgørelse, at indehaveren har beregnet en privat andel af telefon på 2.400 kr. for indkomståret 2021, der er bogført som en udgift.
Det fremgår af indehaverens R75 for indkomståret 2021, at indehaveren har modtaget lønrefusion på 11.606 kr. fra [by1] Kommune.
Det fremgår af indehaverens bankkontoudtog, at der den 27. december 2021 er en postering på 11.606 kr. med posteringsteksten ”LØNREF LT[...]”.
Af indehaverens bankkontoudtog fremgår videre følgende posteringer vedrørende lønudbetalinger:
Dato | Posteringstekst | Beløb |
13. september 2021 | Løn til [person2] | -6.207,10 |
30. september 2021 | Løn til [person2] | -7.808,60 |
1. oktober 2021 | Løn til [person2] | -7.808,60 |
1. november 2021 | Løn til [person2] | -7.772,50 |
30. november 2021 | Løn til [person2] | -7.772,50 |
I alt | -29.560,70 |
Det fremgår af virksomhedens bankkontoudtog, at der den 4. oktober 2021 er modtaget 7.808,60 kr. med posteringsteksten ”FEJL”.
Ifølge Skattestyrelsens afgørelse er der til eIndkomst indberettet lønudgifter syv gange i indkomståret 2021 med en beregnet nettoudbetaling på i alt 46.452 kr.
Det fremgår af virksomhedens saldobalance for 2021, at indehaveren har foretaget private hævninger for i alt 16.227,88 kr.
Af indehaverens bankkontoudtog fremgår følgende posteringer:
Dato | Posteringstekst | Hævning |
31. maj 2021 | Til privat konto | -5.000 |
14. juni 2021 | Til privat | -1.500 |
31. august 2021 | Til privat konto | -10.000 |
Af de fremlagte kontospecifikationer for konto 5810 ”Kassebeholdning” for indkomståret 2021 fremgår i alt 62 posteringer med teksten ”Kontant”. Posteringerne er dateret fra den 1. juli 2021 til den 30. december 2021 og er på beløb mellem 100 kr. og 1.290 kr., der beløber sig til i alt 30.148 kr.
Virksomhedens repræsentant har den 16. september 2024 fremlagt en kasseoptælling og z-bon fra virksomheden. Kasseoptællingen og z-bonnen er dateret den 1. juli 2024.
Det fremgår af indehaverens bankkontoudtog, at der den 1. december 2021 er indbetalt 20.000 kr. via pengeautomat (kontanter). Skattestyrelsen har skønnet virksomhedens kontantsalg til at være i alt 9 % af den totale transaktionsværdi på baggrund af en analyse foretaget af Danmarks Nationalbank, svarende til i alt 66.846 kr. Skattestyrelsen har i afgørelsen beregnet kontantsalget således:
Omsætning jf. bankkonto | 691.883 |
Heraf kontant indsat på bankkonto | -16.000 |
Netto digital betaling | 675.883 |
Beregnet kontantsalg | 66.846 |
Heraf medtaget | -16.000 |
Yderligere kontantsalg | 50.846 |
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 16.182 kr. for 4. kvartal 2021.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført:
”(...)
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Skattestyrelsen har bedt om at se dit regnskabsmateriale, idet der forekommer differencer i det selvangivne.
Skattepligtige skal selvangive deres indkomst til skattemyndighederne. Det fremgår af skattekontrollovens § 1. Erhvervsdrivende skal indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Det fremgår af skattekontrollovens § 3.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 707 af 4. juli 2005), bogføringsloven (lov nr. 1006 af 23. december 1998).
Hvis regnskabet ikke er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af Skattekontrollovens § 74, stk. 2.
Vi har modtaget en bogføringsbalance fra C5 for perioden 1/1-7/7 og en bogføringsbalance fra Economic for perioden ?? (vides ikke) til 31/12 2021. Vi har ikke modtaget et skatteregnskab eller et samlebilag.
Vi har fremsendt et forslag den 3. maj 2023 med en skønsmæssig ændring af indkomsten, da vi tilsidesætter regnskabsmaterialet.
Vi har ikke kunnet afstemme det selvangivne med de indsendte bogføringsbalancer. Vi har ikke kunnet afstemme selvangivet resultat med bogføringsbalancerne, og vi har ikke kunnet afstemme de indberettede regnskabsoplysninger med bogføringsbalancerne.
Den 16. maj 2023 bliver vi kontaktet af et familiemedlem, på dine vegne. Han sørger for at revisor fremsender materiale. Vi modtager noget materiale fra revisor samme dag.
Den 31. maj 2023 har vi modtaget det sidste materiale til brug for gennemgangen af det selvangivne.
Der selvangives et overskud af virksomheden med 255.202 kr., men jf. regnskabet er resultatet af virksomheden før renter på 252.176 kr.
Vi har gennemgået regnskabet, og sammenlignet det med det bogføringsmateriale vi tidligere har modtaget. Der er følgende uoverensstemmelser:
Resultatopgørelsen
Egen andel af telefonudgifter er medtaget som udgift på 2.400 kr. i stedet for som en indtægt, og beløbet skal derfor tilbageføres med 4.800 kr. som indtægt.
Der mangler at blive indtægtsført, den modtagne og dataoplyste lønrefusion på 11.606 kr.
Der er indberettet lønudgifter syv gange til eIndkomst (beregnet nettoudbetaling på 46.452 kr.), men if. bankkontoudtogene er der kun betalt/hævet til lønudgifter 5 gange på i alt 37.369 kr. Vi forudsætter, at de manglende hævninger af lønudgifter, som altså ikke ses på bankkontoen, derfor er betalt med kontanter. Vi medtager differencen som skønsmæssigt yderligere omsætning på 9.083 kr.
Omsætningen ekskl. moms if. regnskabet er oplyst til 686.777 kr. Iflg. indsætningerne på bankkontoen udgør omsætningen 691.883 kr. ekskl. moms Der er if. bankkontoudtogene kun indbetalt kontanter til banken én gang i hele 2021, som er medtaget som omsætning i vores beregninger. Den 27. december 2021 er der indbetalt 20.000 kr. i kontanter på bankkonten. Det er vores opfattelse, at virksomheden har modtaget kontante betalinger, i det mindste som det gennemsnitlige kontantsalg som opgjort af Danmarks Nationalbank.
Kontantsalget for 2021 er skønnet ud fra det digitale salg samt en analyse foretaget af Danmarks Nationalbank, offentliggjort i ”Der bliver længere mellem kontantbetalinger” af 26. februar 2020. Her oplyses at 12 pct. af handlerne i fysisk handel i 2021 blev foretaget kontant. Hvilket svarer til 9 % af den totale transaktionsværdi. https://www.nationalbanken.dk/da/publikationer/Documents/2022/03/ANALYSE_nr %203_Kontanters %20anvendelse %20i %20samfundet.pdf
Vi beregner dermed kontantsalget sådan:
Omsætning jf. bankkonto | 691.883 | 691.883 |
Heraf kontant indsat på bankkonto | -16.000 | |
Netto digital betaling | 675.883 | |
Beregnet kontantsalg | 66.846 | |
Heraf medtaget | -16.000 | |
Yderligere kontantsalg | 50.846 | 50.846 |
Omsætning (skøn) i alt | 742.729 | |
Lønudgifter skønnet betalt med kontanter | 9.083 | |
Omsætning if. regnskabet | -686.777 | |
Forhøjelse af omsætningen | 65.035 |
Statusposter
Under regnskabsoplysninger er der som sagt angivet varelager ultimo på 68.251 kr., men af regnskabet fremgår det, at varelageret ultimo er på 35.056 kr. Men if. resultatopgørelsens beregninger over vareforbrug, bør varelageret ultimo være på 70.072 kr.
Egenkapitalen er under regnskabsoplysninger oplyst til 258.873 kr., men if. regnskabet er egenkapitalen opgjort til 249.208 kr.
Balancesummen er under regnskabsoplysninger oplyst til 328.959 kr., men if. regnskabet er balancesummen 319.294 kr.
Der er desuden differencer i regnskabet på primo tallene for aktiver og passiver. Der er primo oplyst aktiver på 139.822 kr. og passiver på 123.455 kr. Det vil sige en difference på 16.367 kr. Det samme gør sig gældende for regnskabet over ægtefællens virksomhed, hvor aktiver er oplyst til 0 kr. men passiver er oplyst til 5.149 kr. Din ægtefælles regnskab er anvendt i forbindelse med beregning af privatforbrug.
Der mangler poster i regnskabet som skyldige A-skatter m.v.
Vi har med ovennævnte gennemgang af regnskaberne og manglerne i samme, opgjort virksomhedens resultat sådan:
omsætning | 691883 | |
kontant salg | 50846 | |
løn betalt kontant | 9083 | |
covid 19 | 116622 | |
868434 | ||
varekøb | -380882 | |
VL primo | -35036 | |
VL ultimo | 70072 | 35036 |
kundepleje | -2652 | |
Eget vareforbrug | 5177 | |
525113 | ||
Løn | -70570 | |
Lønrefusion | 11606 | |
Salgsomk | -2266 | |
lokale | -111183 | |
Administration | -21484 | |
egen andel tlf | 4800 | |
336016 |
Vi ændrer derfor det selvangivne resultat fra 255.176 kr. til 336.016 kr. jf. statsskattelovens §4 og §6.
(...)
2. Moms
2.1 De faktiske forhold
Der er indberettet følgende momstal:
1 kvt | 2 kvt | 3 kvt | 4 kvt | |
Salgsmoms | 446 | 42.776 | 50.678 | 76.981 |
Udl varekøb | 0 | 11.233 | 13.196 | 69.451 |
Købsmoms | -5.846 | -13.169 | -27.441 | -78.089 |
El afgift | -215 | -1.280 | -757 | |
Afregning | -5.400 | 40.625 | 35.153 | 67.586 |
2.2 Dine bemærkninger
Vi har intet hørt fra dig eller din rådgiver, og vi gennemfører derfor ændringen som foreslået.
(...)
2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Vi har gennemgået det indleverede bogføringsmateriale samt regnskabet. De ovennævnte fejl der fremgår af afsnit 1.4 giver følgende ændringer i momstallene:
Ændring | salgsmoms | |
Kontant løn, anset som yderligere omsætning | 9.083 kr. | 2.271 |
Yderligere omsætning | 50.846 kr. | 12.711 |
købsmoms | ||
Fri telefon | 4.800 kr. | 1.200 |
Ændringerne opkræves i 4 kvartal 2021 sådan:
Angivet | Yderligere | Ny angivelse | |
Salgsmoms | 76.981 | 14.982 | 91.963 |
Købsmoms | -78.089 | 1.200 | -76.889 |
Til yderligere afregning | 16.182 |
(...)”
Skattestyrelsen har den 8. september 2023 fremsendt følgende bemærkninger til det af repræsentanten fremsendte materiale:
”(...)
Vi har følgende kommentarer til det indsendte materiale:
Klage dateret 31. juli 2023:
Vedr. Skattestyrelsens ændringer af virksomhedens indkomst på i alt 80.813 kr. har rådgiveren påklaget følgende:
Lønudgift kontant 9.083 kr. – forhøjelse af indkomsten da der er bogført netto lønudgifter på 37.369 kr., men if. de indberettede lønninger jf. eIndkomst burde der netto være udbetalt 46.452 kr. Da dette beløb ikke kan findes på bankkontoen eller i bogføringsmaterialet, forudsættes det at beløbet er betalt med kontanter. Derfor er indkomsten forhøjet med dette beløb.
Lønrefusion på 11.606 kr. er if. rådgiveren en b-indkomst som [person1] har modtaget personligt. Af R75 fremgår det, at der er tale om virksomhedsindkomst. Beløbet er ikke medtaget under [person1]s personlige indkomst.
Egen andel af telefonudgift på 4.800 kr. Iflg. rådgiveren er der kun én telefon, og [person1] skal kun beskattes af 2.400 kr. Det er korrekt, men i bogføringen er den private andel ikke bogført som en indtægt, men derimod som en udgift. Derfor skal beløbet indtægtsføres 2 gange.Dermed en forhøjelse på 4.800 kr.
(...)
Ændring af virksomhedens resultat:
Rådgiver mener ikke, at den beregnede kontante omsætning skal medtages, da alt bliver slået i kassen. Vi har konstateret, at den bogførte omsætning ikke kan afstemmes til indbetalingerne, der sker til bankkontoen. Derfor har vi opgjort omsætningen ud fra bankkontoens indsætninger, herunder 16.000 kr. i kontanter. Vi har dog en formodning for, at når den bogførte omsætning ikke svarer til de indbetalinger, der sker til bankkontoen, så mangler der at blive bogført omsætning. Vi medtager omsætningen fra bankkontoen, og tillægger skønnet kontantsalg. Dermed beregner vi yderligere omsætning på 50.846 kr.
Rådgiver mener, at hans aktiver og pasiver stemmer overens primo 2021. Jfr. vedlagte regnskab ses, at dette ikke er korrekt.
Forslaget af 19. juni 2023 er ikke påklaget. Afgørelse er truffet den 11. juli 2023.
(...)”
Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at der ikke skal ske forhøjelse af virksomhedens momstilsvar.
Virksomhedens repræsentant har bl.a. anført følgende til støtte herfor:
”(...)
Det næste punkt at der skrives Lønudgift udbetalt kontant på kr. 9.083 og det er der ikke. Der var i en periode en i praktik udsendt og afregnet fra Kommunen. Dette skal ikke medregnes til omsætningen.
Der skrives At der er en lønrefusion på kr. 11.606. Det er en B-indkomst [person1] har modtaget personligt og skal ikke indgå i virksomheden da der ikke skal betales AM-Bidrag af
Der er beregnet egen andel tlf. på kr. 4.800 men [person1] har kun en tlf.
(...)”
Virksomhedens repræsentant har den 20. august 2023 fremsendt følgende supplerende bemærkninger:
”(...)
Vi har været ved at gennem gå det mere i detajler og har følgende til nogle af punkterne:
(...)
Den yderlige kontant omsætning på kr. 50.846 kan vi ikke se hvor den skulle komme fra. Alt hvad der bliver omsat for i salonen bliver tastet ind i kassen.
Der skrives at der primo er aktiver på kr. 139.822 og passiver på 123.455 Det er forkert for det regnskab jeg har indsendt er begge dele på kr. 139.822. Med hensyn til Ægtefældens er aktiver faldet ud af systemet i forbindelse med en opsætning. Men de har ikke indflydelse på det regnskab for 2021 for det er det endelige årsregnskab.
(...)”
Virksomhedens repræsentant har den 16. september 2024 fremsendt følgende bemærkninger til sagsfremstillingen:
”(...)
Der er aldrig blevet forespurgt om nogle bilag fra nogle steder fra. Alt foregår jvnf. Lovgivningen med afstemninger af kassen hver dag. Vedhæftet eksempel
Løbende bliver der bogført som det skal og det er minimum hver 3 mdr. der bliver bogført.
Med hensyn til tlf. var der i kr. 3.000 inkl. Moms på privat forbrug og der fratrækkes kr. 2.400 exel. Moms i firmaet i regnskabet og momsen reduceres med kr. 600.
Den diff. Der er i lønudgift som er udbetalt er fordi den ikke er udbetalt før end i januar 2022.
Den lønrefusion i skrive om ved vi intet om hvor den er opstået. De er indberegnet i den personlige del af indtægten da der ikke skal betales AM-Bidrag af det. Det kan måske være tale om at det er sygedagpenge til [person1].
Der er ikke taget højde for noget som helst i forbindelse med vores skriv vedr. privatforbrug.
(...)”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen har haft grundlag for at forhøje virksomhedens momstilsvar for 4. kvartal 2021.
Retsgrundlag
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.
Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016 og lovbekendtgørelse nr. 573 af 6. maj 2019).
Betaling af afgift påhviler i henhold til momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.
Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21d eller § 34 er fritaget for afgift. Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt.
Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnummer [sag1] vedrørende indehaverens skatteansættelse fundet, at virksomhedens overskud forhøjes i alt 343.824 kr. Landsskatteretten har herved ændret Skattestyrelsens afgørelse og forhøjet med yderligere 7.808 kr. ekskl. moms.
Forhøjelsen er skønsmæssigt fastsat grundet manglende dokumentation for den af indehaveren fremlagte bogføring, som ikke kan afstemmes til virksomhedens likvide beholdninger i henhold til bankkontoudtog eller kassekladder.
Da forhøjelsen af virksomhedens overskud stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, finder retten, at der er grundlag for at beregne salgsmoms af overskuddet.
Landsskatteretten finder, at der er grundlag for at forhøje virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 4. kvartal 2021. Retten har lagt vægt på, at retten i afgørelsen med sagsnummer [sag1] har forhøjet virksomhedens overskud med yderligere 7.808 kr. ekskl. moms, hvorfor virksomhedens salgsmoms forhøjes med yderligere 1.561 kr.
Landsskatteretten finder, at indehaveren ikke har dokumenteret, at der ikke er tale om overskud fra erhvervsmæssig virksomhed, ligesom retten finder, at det ikke er dokumenteret, at der ikke skal beregnes salgsmoms heraf.
Telefon
Landsskatteretten finder, at klagerens repræsentants bemærkning om, at klageren alene har én telefon ikke kan føre til andet resultat. Landsskatteretten finder videre, at klagerens repræsentants bemærkning om, at udgiften til telefon fremgår i virksomhedens regnskab som privatforbrug ikke er dokumenteret og derfor heller ikke kan føre til andet resultat.
Landsskatteretten har lagt vægt på, at klagerens privatandel af telefon fejlagtigt er bogført som en udgift på 2.400 kr. Det er derfor korrekt, at der skal ske en dobbelt indtægtsførelse på i alt 4.800 kr. for først at tilbageføre udgiftsbeløbet og derefter foretage den korrekte indtægtsførelse af beløbet.
Som følge heraf nedsættes virksomhedens købsmoms med 1.200 kr. i overensstemmelse med ovenstående, og Skattestyrelsens ændring stadfæstes for så vidt angår telefonudgifterne.
Landsskatteretten ændrer på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår virksomhedens momstilsvar for 4. kvartal 2021, hvorefter momstilsvaret forhøjes med 1.561 kr. til i alt 17.743 kr.