Kendelse af 04-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 07-05-2025
Skattestyrelsen har for indkomståret 2019 anset klageren for skattepligtig til Danmark af pensionsudbetalinger fra Storbritannien med 555.913 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt credit-lempelse for betalt skat af pensionen i Storbritannien.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse om, at klagerens pension fra Storbritannien skal medregnes i indkomstopgørelsen, men ændrer Skattestyrelsens afgørelse om credit-lempelse fra 0 kr. til 162.520 kr. i indkomståret 2019.
Klageren var ifølge folkeregisteroplysninger indhentet af Skattestyrelsen bosat i Danmark fra den 4. juli 2018 til den 29. februar 2020.
Skattestyrelsen modtog i henhold til EU-aftale om udveksling af indkomstoplysninger underretning om, at klageren havde modtaget pensionsudbetalinger på i alt 65.329,71 GBP fra [virksomhed1] Pension Fund i Storbritannien i indkomståret 2019.
Klageren havde ikke oplyst om pensionsudbetalingerne på årsopgørelsen for indkomståret 2019.
Skattestyrelsen anmodede den 22. september 2022 og den 24. oktober 2022 klageren om at fremlægge dokumentation for pensionsudbetalingerne fra Storbritannien.
Klagerens repræsentant har som bilag til klagen i nærværende sag fremlagt kopi af oplysningsseddel "P60 End of Year Certificate Tax Year to 5 April 2019". Det fremgår heraf, at klageren har modtaget pensionsudbetalinger på i alt 65.329,71 GBP fra [virksomhed1] Pension Fund i Storbritannien, og at der er indeholdt skat heraf på 29.398,05 GBP i Storbritannien.
Repræsentanten har endvidere fremlagt kopi af repræsentantens brev til klageren af 31. januar 2020 vedrørende klagerens engelske selvangivelse for skatteåret, der sluttede den 5. april 2019, hvoraf fremgår følgende:
"...
[virksomhed1] Pension Income
Your return has been finalized on the basis that the pension income received from [virksomhed1] was paid to you evenly throughout the 2018/19 UK tax year. On this basis, a part of your pension income has been exempted under the UK-Netherlands Double Taxation Agreement (during the period from 6 April 2018 to 30 June 2018) and a part of your pension income has been taxed on your UK return as per the provisions of the UK-Denmark Double Taxation Agreement (during the period from 1 July 2018 to 5 April 2019). If your pension income was not received evenly throughout the year and was instead paid to you as a lump sum on a particular date, please let us know as we may need to amend your tax return.
..."
Herudover har repræsentanten den 24. januar 2024 fremlagt kopi af klagerens "Tax Return 2019" (selvangivelse) for det engelske skatteår, der løber fra den 6. april 2018 til den 5. april 2019, bilagt "Client Schedule to Tax Return", som er et følgebrev med skatteberegninger til selvangivelsen udarbejdet af repræsentanten, hvoraf bl.a. fremgår følgende:
"...
Year to 5 April 2019
CLIENT SCHEDULE TO TAX RETURN
...
Tax Calculation for 2018/19 (year ended 5 April 2019)
£ £ £
Savings interest from banks or building
societies securities, etc.
Higher rate band at nil rate 10 @ 0 % = 0.00
Dividends from companies etc.
Higher rate band at nil rate 2,000 @ 0 % = 0.00
Higher rate 7,324 @ 32.5 % = 2,380.30
Total income on which tax has been charged 47,420
Income Tax charged ________
10,714.70
minus Tax deducted
From all employments, UK pensions and
state benefits (21,716.00)
Overseas income (8,438.00)
Total tax deducted (30,154.00)
Income Tax overpaid 19,439.30
2018-19 Payment summary
Tax repayable for 2018-19 19,439.30
Total amount owing at 31 January 2020
Calculation of payments on accounts for 2019-20
Total above is less than £1,000. No payment on account is due.
..."
Repræsentanten har oplyst telefonisk den 12. februar 2024, at det ikke er muligt for klageren at fremlægge årsopgørelser fra de engelske skattemyndigheder eller oplysninger om pensionen i form af f.eks. pensionsaftalen eller lønsedler for indkomståret 2019.
Som yderligere dokumentation har repræsentanten den 20. februar 2024 fremlagt kopi af en transaktionsoversigt fra [finans1] dateret den 14. februar 2024, hvoraf fremgår månedlige indbetalinger på klagerens konto på mellem 2.772,97 GBP og 3.605,23 GBP i perioden fra den 14. januar 2019 til den 31. december 2019 for et samlet beløb på 36.773,96 GBP med beskrivelsen "[virksomhed1] Pen".
Repræsentanten har endvidere fremlagt kopi af oplysningsseddel "P60 End of Year Certificate Tax Year to 5 April 2020" den 3. april 2024. Det fremgår heraf, at klageren har modtaget pensionsudbetalinger på i alt 67.327,73 GBP fra [virksomhed1] Pension Fund i Storbritannien, og at der er indeholdt skat heraf på 30.297,15 GBP i Storbritannien.
Repræsentanten har den 26. september 2024 fremlagt klagerens "Tax Return for the year ended 5 April 2020" (selvangivelse) bilagt "Client Schedule to Tax Return" vedrørende "Tax Calculation for 2019/20 (year ended 5 April 2020)" samt oplysninger fra klagerens skattekonto i Storbritannien.
Af oplysningerne fra klagerens skattekonto i Storbritannien fremgår følgende:
"Tax years
Breakdown of tax overpaid from return filed
Back to: Tax year overview
...
Tax year ending 05 Apr 2019
Breakdown of tax overpaid from return filed (for tax year ending 05 Apr 2019)
Due date Description Amount (£)
06 Feb 2020 Repayment issued 12 Jul 2020 20,427.30
Total 20,427.30
...
Income Tax Status: UK
...
Breakdown of tax overpaid from return filed
Breakdown of tax overpaid from return filed (for tax year ending 05 Apr 2020)
Due date Description Amount (£)
19 Jan 2021 Repayment issued 24 Jan 2021 53,252.98
Total 53,252.98
Tax years
Tax year overview
Tax year ending 05 Apr 2020
Income Tax Status: UK
...
Tax year ending 05 Apr 2020.
This is a copy of the information held on your official online Self Assessment tax account with HM Revenue and Customs.
..."
Skattestyrelsen har ændret klagerens skatteansættelse for indkomståret 2019 og medregnet pension fra Storbritannien med 555.913 kr. Ved skatteberegningen har Skattestyrelsen ikke givet nedslag for betalt skat af pensionen i Storbritannien.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"Skattestyrelsen har gennemgået grundlaget for din skat for 2019.
Resultatet er, at vi ændrer din indkomst med i alt 555.913 kr.
...
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Du har ikke indsendt dokumentation vedrørende din britiske pensionsindkomst i 2019. Af oplysningerne der er modtaget fra Storbritannien, i henhold til EU-aftale om udveksling af indkomstoplysninger, fremgår det at du har modtaget britisk pension og betalt britisk skat, med beløbene der fremgår af tabellen nedenfor.
År | Pension GBP | Skat GBP | Pension DKK | Skat DKK |
2019 | 65.329,71 GBP | - GBP | 555.913 DKK | - DKK |
Du er fuld skattepligtig til Danmark, da du har bopæl her i landet, i henhold til kildeskattelovens § 1 stk. 1 nr. 1
Som fuld skattepligtig til Danmark skal du oplyse alle dine indtægter, uanset om dine indtægter kommer her fra landet eller ikke, i henhold til statsskattelovens § 4.
Du har pligt til at oplyse din indkomst til skattestyrelsen en gang årligt i henhold til skattekontrollovens § 2 stk. 1.
Din britiske pensionsindkomst er skønnet på baggrund af de modtagende oplysninger i EU-aftale om udveksling af indkomstoplysninger, i henhold til skattekontrollovens § 74 stk. 1 og 2.
Da du ikke har oplyst din britiske pensionsindkomst for indkomstårene 2019, ændre skattestyrelsen din skatteansættelse for dette år. Skattestyrelsen kan genoptage din skat for indkomståret 2019 til og med den 1. maj 2023 i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.
Pensionsindkomst klassificeres som personlig indkomst i henhold til personskattelovens § 3 stk. 1, hvorfor din personlige indkomst forhøjes med beløbene der fremgår af tabellen ovenfor
Danmark kan beskatte din britiske pensionsindkomst i henhold til dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Storbritannien artiklerne 18 stk. 2 og 22 stk. 2 litra a.
Du har ikke fået nedslag i din danske skat for eventuel betalt britisk skat, da der ikke er modtaget dokumentation for betalt britisk skat.
Ved omregning fra engelske pund til danske kroner, er der brugt gennemsnitskursen for 2019, da der ikke er kendskab til de præcise udbetalingsdatoer.
..."
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 5. juni 2023 fastholdt den påklagede afgørelse med bemærkning om, at der ved afslutning af sagen i Skattestyrelsen ikke forelå dokumentation for betalt udenlandsk skat, idet oplysningsseddel P60 ikke var fremlagt på dette tidspunkt.
Supplerende udtalelse fra Skattestyrelsen
På baggrund af de nye oplysninger, som klagerens repræsentant har fremlagt i sagen, er Skattestyrelsen blevet anmodet om en supplerende udtalelse. Skattestyrelsen har den 15. maj 2024 oplyst følgende:
"...
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
På baggrund af P60 2019, P60 2020, udbetalingsoversigter fra [virksomhed1], samt redegørelse fra rådgiver, ville der kunne opgøres en udenlandsk indkomst, samt en betalt udenlandsk skat. Såfremt disse oplysninger var modtaget inden sagens afslutning, ville der være kunne truffet afgørelse, hvor der kunne gives nedslag for betalt britisk skat.
..."
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klageren er berettiget til nedslag i sin danske skat for betalt skat af modtaget pension fra Storbritannien i indkomståret 2019.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"...
Vi har til formålet fremskaffet dokumentation for indeholdt britisk skat i form af P60 fra [virksomhed1] Pension Fund, der er vedlagt som bilag 2, hvoraf det fremgår, at der af pensionsbeløb på GBP 65.329,71 jf. ovenfor, er indeholdt GBP 29.398,05 i britisk skat.
I forlængelse heraf har vi fremskaffet NABs britiske selvangivelse for samme periode, der er vedlagt som bilag 3, som dokumentation for endelig britisk skat, hvoraf det fremgår, at pensionsbeløb for perioden, hvor NAB er fuldt skattepligtig til og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark, er GBP 49.936. Vi har nedenfor indsat relevante passager fra NABs britiske selvangivelse.
Fra "Summary of positions taken when preparing your 2018/19 tax return" på side 5 - grundlag for fordeling af pensionbeløb:
[virksomhed1] Pension lncome
Your return has been finalised on the basis that the pension income received from [virksomhed1] was paid to you evenly throughout the 2018/19 UK tax year. On this basis, a part of your pension income has been exempted under the UK-Netherlands Double Taxation Agreement (during the period from 6 April 2018 to 30 June 2018) and a part of your pension income has been taxed on your UK return as per the provisions of the UKDenmark Double Taxation Agreement (during the period from 1 July 2018 to 5 April 2019). lf your pension income was not received evenly throughout the year and was instead paid to you as a lump sum on a particular date, please let us know as we may need to amend your tax return.
...
Fra "Tax Calculation for 2018/19 (year ended 5 April 2019) på side 36 - britisk skat beregnet af andel af pensionsbeløb, der henføres til perioden, hvor NAB er fuldt skattepligtig til og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark, der samtidig kan beskattes i Storbritannien.
Tax calculation for 2018/19 (year ended 5 April 2019
£ | £ | £ | |
Income received (before tax taken off) | |||
Pay from all employments | 241,950 | ||
minus Allowable expenses | (241,950) | ||
Interest received from UK banks, building societies and securities etc. | 10 | ||
Dividens from companies | 9,324 | ||
UK pensions and state benefits | 49,936 | ||
Total income received | 59,270 | ||
Minus Personal Allowance | (11.850) | ||
Total income on which tax is due | 47,420 | ||
Income Tax calculated on total income above | |||
Pay, pensions, profit, etc. (UK rate for England, Wales and Northern Ireland) Basic rate Higher rate | 34,500 3,586 | @20 % = @ 40 % = | 6,900.00 1,434.00 |
I pensionsbeløb på GBP 49.936 fragår Personal Allowances på GBP 11.850, hvorefter GBP 34.500 beskattes med 20 % og GBP 3.586 beskattes med 40 %, hvilket giver en endelig britisk skat på GBP 8.334,40 (summen af GBP 6.900 og GBP 1.434,40)
..."
Retsmøde
Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:
"Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, sådan som det fremgår af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse dateret den 26. august 2024.
Heller ikke de af klagerens repræsentant seneste fremlagte oplysninger om indhentede oplysninger om klagerens skattekonto i Storbritannien, jf. klagerens repræsentants seneste indlæg i sagen dateret september 2024, ændrer Skattestyrelsens opfattelse af sagen, jf. nærmere herom nedenfor. Klagerens repræsentant gør i sit seneste indlæg gældende, at der skal indrømmes credit-lempelse på 162.520 kr.
Det fremgår af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling, at sagen vedrører, hvorvidt klagernes pension fra Storbritannien på 65.328,71 GBP, omregnet til 555.913 kr., skal nedsættes med den del af pensionsudbetalingerne, som er udbetalt i perioden fra den 6. april 2018 til den 30. juni 2018, hvor klageren var bosiddende i Holland, samt om klageren er berettiget til et nedslag i den danske skat i indkomståret 2019 for betalt skat af pensionen i Storbritannien.
Pensionsudbetalingerne fra Storbritannien i indkomståret 2019
Skattestyrelsen har ved en skønsmæssig ansættelse ansat klagerens pension fra Storbritannien i indkomståret 2019 til 65.329,71, omregnet til 555.913 kr.
Det fremgår af Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse at henset til skønsusikkerheden, findes der ikke grundlag for at tilsidesætte det af Skattestyrelsen fastsatte skøn.
Det fremgår af klagerens repræsentants bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag dateret september 2024, at man nu er enig i Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse på 555.913 kr. af klagerens pensionsudbetalinger fra Storbritannien i indkomståret 2019.
Der ses herefter at være enighed på dette punkt mellem klagerens repræsentant og Skattestyrelsen.
Lempelse
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klageren fortsat ikke har fremlagt dokumentation for størrelsen af den faktisk betalte skat vedrørende pensionsudbetalingerne i Storbritannien i indkomståret 2019. Klageren er derfor ikke berettiget til fradrag i den beregnede danske skat i indkomståret 2019 efter artikel 22, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien.
For så vidt angår de fremlagte oplysningssedler "P60 End of Year Certificate Tax Year to 5 April 2019" og P60 End of Year Certificate Tax Year to 5 April 2020" indeholder de pensionsselskabets oplysniner om indeholdt skat i det engelske skatteår fra henholdsvis den 6. april 2018 til den 5. april 2019 og fra den 6. april 2019 til den 5. april 2020. Skattestyrelsen er herefter enig i Skatteankestyrelsens bemærkning i indstillingen om, at oplysningssedlerne således ikke er dokumentation for endelig betalt skat til Storbritannien i indkomståret 2019.
For så vidt angår den fremlagte "Tax Return 2019" er det en selvangivelse for det engelske skatteår fra den 6. april 202018 til den 5. april 2019, og den dokumenterer heller ikke, hvad der faktisk er betalt i skat i indkomståret 2019 i Storbritannien.
For så vidt angår den af klagerens repræsentant udarbejdede "Client Schedule to Tax Return", der er repræsentantens følgebrev med skatteberegninger til klageren i forbindelse med udarbejdelse af den engelske selvangivelse, dokumenterer dette heller ikke, hvad der faktisk er betalt i skat i indkomståret 2019 i Storbritannien. Som bemærket af Skatteankestyrelsen i indstillingen, er repræsentantens beregninger ikke understøttet af endelige engelske årsopgørelser, der dokumenterer den endelige engelske skat.
Endelig og for så vidt angår klagerens repræsentants seneste fremlagte oplysninger om indhentede oplysninger om klagerens skattekonto i England, jf. klagerens repræsentants seneste indlæg i sagen dateret september 2024, dokumenterer dette efter Skattestyrelsens opfattelse heller ikke størrelsen af den faktiske betalte skat vedrørende pensionsudbetalingerne i Storbritannien i indkomståret 2019.
Klagerens repræsentant har tidligere oplyst, at Storbritannien ikke udsteder årsopgørelser på lige fod med det danske system.
Skattestyrelsen bemærker hertil, at klagerens repræsentant ikke har fremlagt nogen oplysninger om, hvorvidt og i givet fald hvordan, der er forsøgt indhentet oplysninger fra de engelske skattemyndigheder om endelig betalt skat der.
Skattestyrelsen fastholder derfor, at klageren fortsat ikke har fremlagt dokumentation for størrelsen af den faktisk betalte skat vedrørende pensionsudbetalingerne i Storbritannien i indkomståret 2019, hvorfor klageren derfor heller ikke er berettiget til fradrag i den beregnede danske skat i indkomståret 2019 efter artikel 22, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien."
Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse hertil
Klagerens repræsentant har fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:
"Vi er enige i Skattestyrelsens fastsættelse af indkomsten for indkomståret 2019. Vi anmoder om, at der gives nedslag på i alt 162.520 kr. for betalt skat i UK.
...
Vi er enige i, at der bør ske periodisering af indkomsten fra henholdsvis P60 for UK-skatteåret 2018-2019 og 2019-2020, således at der tages 3/12 fra UK skatteåret 2018-2019 og 9/12 fra UK skatteåret 2019-2020. Dette giver det mest retvisende billede af, hvad der er modtaget fra UK pensionen i det danske skatteår 2019.
I klagerne har vi argumenteret for en nedsættelse af indkomsten til 424,923 DKK. Dette synspunkt beroede på P60 for UK-skatteåret 2018-2019 og at pensionen var en samlet engangsudbetaling, hvorfor vi mente, at indkomsten i perioden 6. april 2018 (skatteårets start) til 1. juli 2018 (skattepligtsindtræden) ikke skulle medtages i Danmark, da [person1] ikke var skattepligtig til Danmark for denne periode.
Vi bliver efterfølgende opmærksomme på, at der er tale om månedlige udbetalinger som fremgår af transaktionsoversigten fra [finans1], som bliver sendt til Skattestyrelsen 20. februar 2024.
Vi er således enige i Skattestyrelsens opgørelse af indkomsten.
Credit for betalt skat i UK på pensionsudbetalingerne.
Skatteankestyrelsen noterer følgende for så vidt angår beskatningsretten til pension samt om adgangen til credit lempelse i den danske skat for skat betalt i UK.
Det er ubestridt, at klagerens engelske pensioner også er skattepligtige i Storbritannien, og beskatningsretten skal herefter fordeles i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien af 11. november 198, som ændret ved protokol af 1. juli 1991 og protokol af 15. oktober 1996.
Det følger af artikel 18, stk. 2, i dobbeltbeskatning, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien, at Storbritannien har ret til at beskatte pensioner, der udbetales til personer, der er hjemmehørende i Danmark, hvis de tidligere har været hjemmehørende i Storbritannien.
Som bopælsland skal Danmark indrømme fradrag i klagerens danske indkomstskat med et beløb svarende til den indkomstskat, som er betalt i Storbritannien (credit-metoden), dvs. fradrag for den faktisk betalte, endelige skat i Storbritannien. Dette følger af artikel 22, stk. 2, litra a, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien.
Det bør derfor være ubestridt, at der bør kunne indrømmes et nedslag i den danske skat for skat betalt i UK på pensionen. Vi forstår, at Skattestyrelsen og Skatteankestyrelsen ikke finder det dokumenteret hvilken skat der betalt i UK, men ikke, at der ikke er betalt en skat. Begrundelsen har her været, at skatten ikke var endelig, jf. nedenstående.
...
Som vi tidligere har angivet, så udstedes der ikke årsopgørelser på lige fod med det danske system, men vi mener ikke på den baggrund at der er hjemmel til at nægte credit lempelse alene på denne baggrund.
...
Vi har derfor indhentet dokumentation fra [person1]'s skattekonto i UK, som dokumenterer den endelige skat i UK, som flugter med de oplysningssedler der er indgivet og dokumenteret af udbetalingerne som angivet nedenfor fra [person1]s skattekonto.
...
Dette dokumenterer hvad der er betalt i overskydende skat, som stemmer med de selvangivelser der er indgivet i UK for de respektive år. Som det tidligere er påpeget, så udstedes der ikke årsopgørelser i UK i stil med den danske årsopgørelse, hvorfor udbetalingen fra den britiske skattekonto vil danne rammen for den betalte skat i UK; forskudsskat fraregnet beregnet skat = overskydende skat.
Hvad angår UK skatteåret 2018-2019 ses det af selvangivelsen at den samlede skat er beregnet til GBP 10.714,70 og der er indeholdt GBP 30.154 i total skat. Forskellen er udbetalt til [person1]'s skattekonto, som der er vedhæftet snip fra ovenstående. Den totale skat på pensionen udgør GBP 8.334,4, (markeret i gul nedenfor) men det kan der kun tages 3/12 med som lempelse i den danske skat, da dette beløb vedrører UK skatteår 2018-2019 (6. april 2018 - 5. april 2019. Skatten der gives credit for, er derfor 8,334.4 *3/12 = GBP 2.084
...
Hvad angår UK skatteåret 2019-2020 ses det af selvangivelsen at den samlede skat er beregnet til GBP 42.009,02 og der er indeholdt GBP 95.262 i total skat. Forskellen er udbetalt til [person1]'s skattekonto, som der er vedhæftet snip fra ovenstående. Det er vores opfattelse, at den totale skat på pensionen mene udgør GBP 22,686.25. Dette ved at beregne hvilken forholdsmæssig del pensionen udgør af den samlede indkomst. Se beregning nedenfor.
Herefter medtages kun 9/12 af denne skat, idet dette vedrører perioden april - december 2019, jf. princippet også anvendt ved indkomstopgørelsen.
Mr. [person1]
Tax Calculation for 2019/20 (year ended 5 April 2020)
£ | £ | £ | |
Income received (before tax taken off) | |||
Pay from all employments | 284,023 | ||
Plus Benefits and expenses received | 10,073 | ||
Minus Allowable expenses | (242,458) | ||
Total from all employments | 51,638 | ||
Interest received from UK banks, building societies and securities etc. | 53 | ||
Dividens from companies | 7,917 | ||
UK pensions and state benefits | 67,327 | ||
Total income received | 126,935 | ||
Total income on which tax is due | 126,935 | ||
Income Tax calculated on total income above | |||
Pay, pensions, profit, etc. (UK rate for England, Wales and Northern Ireland) Basic rate Higher rate | 37,500 81,465 | @20 % = @ 40 % = | 7,500.00 32,586.0 |
... | |||
Savings interest from banks or building societies, securities etc. | |||
Higher rate band at nil rate | 53 | @ 0 % = | 0.00 |
Dividends from companies etc. | |||
Higher rate band at nil rateIncome Tax overpaid | 2,000 | @ 0 % = | 0.00 |
Higher rate | 5,917 | @ 32.5 % = | 1,923.02 |
Total income on which tax has been charged | 126,935 | ||
Income Tax charged | 42,009.02 |
Samlet indkomst til beskatning under "Pay, pensions, profit etc." = GBP 51,638 + GBP 67,327 = GBP 118,965.
Pensionsdelen udgør herefter - GBP 67,327/118,965 = 56,6 %.
Samlet skat under feltet "Pay, pensions, profit etc." = GBP 7,500 + GBP 32,586 = GBP 40,086.
Andel af skatten der kan henføres til pensionen - 56,6 % af GBP 40,086 = GBP 22,686
Herefter medtages 9/12 af GBP 22,686 som credit lempelse = 22,686 *9/12 = GBP 17,015
Vi mener derfor, at der skal indrømmes credit på GBP 2,084 + 17,015 = GBP 19,099 (DKK 162.520) ved omregningskurs 850,9340)
..."
Klagerens repræsentant har fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling:
"Hermed indsendes klagers kommentar til Skattestyrelsen udtalelse a 16. oktober 2024.
Vi fastholder vores påstand om, at det findes dokumenteret hvilken endelig skat vores kunde har betalt i UK, som vi anmoder om credit lempelse for i den danske skat. Vi har indsendt dokumentation for indeholdte skatter på pensionerne, som Skattestyrelsen også tidligere har anerkendt. De engelske selvangivelser er herefter indgivet til de engelske skattemyndigheder, og det fremgår af det fremsendte materiale, at udbetalingerne jf. de engelske selvangivelser stemmer med udbetalingerne til vores kundes skattekonto i UK. Vi mener derfor, at den endelige engelske skat er godtgjort og dokumenteret, da udbetalingen af overskydende skat for indkomståret må være indeholdt skat minus beregnet endelig skat. Vi er derfor uenig i Skattestyrelsens opfattelse af, att den endelig skat i UK ikke er dokumenteret, da vores kunde har modtaget den endelige overskydende skat på sin skattekonto i UK. Der udstedes ikke årsopgørelser i UK på lige fod med det danske system, hvorfor denne udbetaling af overskydende skat skal anses for den endelige afregning for skatteåret mellem skatteyder og skattevæsenet i UK.
..."
Indlæg under retsmødet
Klagerens repræsentant fastholdt påstanden om, at der skal gives nedslag på 162.520 kr. og gennemgik og uddybede sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg. Repræsentanten anførte yderligere, at man ikke kan få årsopgørelser i Storbritannien, som man kan i Danmark, hvorfor repræsentanten har anvendt oplysningssedlerne "P60", som indeholder pensionsselskabets oplysninger om indeholdt skat i det engelske skatteår, samt den af repræsentanten udarbejdede "Client Schedule to Tax Return" til selvangivelsen "Tax Return 2019".
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at sagen afgøres i overensstemmelse med Skatteankestyrelsens indstilling, således at den påklagede afgørelse stadfæstes.
Sagen angår, om klageren har fremlagt dokumentation for betalt skat af pension modtaget fra Storbritannien i 2019, og om klageren dermed er berettiget til et nedslag i den danske skat i indkomståret 2019.
Retsgrundlaget
Af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, fremgår:
"§ 1.
Stk. 1. Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler:
1) | Personer, der har bopæl her i landet," |
Det fremgår af statsskattelovens § 4:
"§ 4.
Som skattepligtig indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, således f.eks.
...
c) af et embede eller en bestilling, såsom fast lønning, sportler, embedsbolig, naturalydelser, emolumenter, kontorholdsgodtgørelse (med hensyn til kontorudgifter jf. § 6 b), samt pension, gaver (jf. dog herved bestemmelsen i § 5 b), understøttelser, klosterhævning, livrente, overlevelsesrente, aftægt og deslige;
..."
Følgende fremgår af artikel 4, 18 og 22 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien af 11. november 1980, som ændret ved protokol af 1. juli 1991 og protokol af 15. oktober 1996:
"Artikel 4
Skattemæssigt hjemsted
Stk. 1. I denne overenskomst betyder udtrykket "en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat", enhver person, som i henhold til lovgivningen i denne stat er skattepligtig der på grund af hjemsted, bopæl, ledelsens sæde eller ethvert andet lignende kriterium. Udtrykket omfatter dog ikke en person, som er skattepligtig i denne stat udelukkende af indkomst fra kilder i eller formue, der beror i denne stat.
...
Artikel 18
Pensioner og livrente
Stk. 1. Medmindre bestemmelserne i stykke 2 i denne artikel og stykke 2 i artikel 19 medfører andet, kan pensioner, livrenter og andre lignende vederlag, som betales til en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat og skattepligtig deraf i denne stat, kun beskattes i denne stat.
Stk. 2. I tilfælde hvor en fysisk person, der var hjemmehørende i en kontraherende stat, er blevet hjemmehørende i den anden kontraherende stat, skal intet i stykke 1 i denne artikel berøre den førstnævnte stats ret til i henhold til dens nationale lovgivning at beskatte pensioner, livrenter og andre lignende vederlag, der hidrører fra denne stat og betales til denne fysiske person.
...
Artikel 22
Ophævelse af dobbeltbeskatning
...
Stk. 2
a) Med forbehold af bestemmelserne i litra f) i dette stykke, skal Danmark, i tilfælde hvor en person, der er hjemmehørende i Danmark, oppebærer indkomst, som i overensstemmelse med bestemmelserne i denne overenskomst kan beskattes i Det Forenede Kongerige, indrømme et fradrag i skatten af denne persons indkomst med et beløb, som svarer til den skat, der er betalt af indkomsten i Det Forenede Kongerige.
b) Sådant fradrag skal imidlertid ikke kunne overstige den del af indkomstskatten, som beregnet uden fradraget, der svarer til den indkomst, som kan beskattes i Det Forenede Kongerige.
...
f) I tilfælde hvor en person, der er hjemmehørende i Danmark, oppebærer indkomst, som i overensstemmelse med bestemmelserne i denne overenskomst kun kan beskattes i Det Forenede Kongerige, kan Danmark medregne denne indkomst i beskatningsgrundlaget, men skal indrømme et fradrag i indkomstskatten for den del af indkomstskatten, som svarer til den indkomst, der hidrører fra det Forenede Kongerige."
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren havde i perioden 1. juli 2018 til 29. februar 2020 bopæl og almindeligt ophold i Danmark. Klageren er derfor fuldt skattepligtig til Danmark i indkomståret 2019, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, ligesom klageren er skattemæssigt hjemmehørende i Danmark efter artikel 4 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien af 11. november 1980, som ændret ved protokol af 1. juli 1991 og protokol af 15. oktober 1996.
Det følger af den fulde skattepligt, at klageren er skattepligtig her til landet af al skattepligtig indkomst, uanset om indkomsten stammer her fra landet eller fra udlandet. Det fremgår af globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4.
Klageren er derfor skattepligtig til Danmark af pensionsudbetalingerne fra Storbritannien efter statsskattelovens § 4.
Det er ubestridt, at klagerens engelske pensioner også er skattepligtige i Storbritannien, og beskatningsretten skal herefter fordeles i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien af 11. november 1980, som ændret ved protokol af 1. juli 1991 og protokol af 15. oktober 1996.
Det følger af artikel 18, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien, at Storbritannien har ret til at beskatte pensioner, der udbetales til personer, der er hjemmehørende i Danmark, hvis de tidligere har været hjemmehørende i Storbritannien.
Som bopælsland skal Danmark indrømme fradrag i klagerens danske indkomstskat med et beløb svarende til den indkomstskat, som er betalt i Storbritannien (credit-metoden), dvs. fradrag for den faktisk betalte, endelige skat i Storbritannien. Dette følger af artikel 22, stk. 2, litra a, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien.
Denne sag vedrører indkomståret 2019. Pensionsindkomsten på de to fremlagte oplysningssedler "P60" fordeler sig på indkomstårene 2018, 2019 og 2020, da oplysningssedlerne følger det engelske skatteår, der løber fra den 6. april til den 5. april. Der er derfor grundlag for at foretage en periodisering i forhold til de dokumenterede pensionsudbetalinger med henblik på en skønsmæssig fordeling i det påklagede indkomstår.
Ved en fordeling på henholdsvis 3/12 af pensionsudbetalingerne på 65.329,71 GBP i henhold til oplysningsseddel "P60 End of Year Certificate to 5 April 2019" og 9/12 af pensionsudbetalingerne på 67.327,73 GBP i henhold til oplysningsseddel "P60 End of Year Certificate to 5 April 2020" svarer dette til en skønsmæssig fordeling af klagerens pensionsudbetalinger fra Storbritannien på brutto 66.828,23 GBP og netto efter indeholdt skat 36.755,86 GBP i indkomståret 2019.
Til sammenligning fremgår det af den fremlagte transaktionsudskrift fra [finans1], at det samlede beløb, der netto er indsat på klagerens konto i [finans1] i 2019 vedrørende pension fra [virksomhed1], udgjorde 36.773,96 GBP, hvilket understøtter den skønsmæssige fordeling ovenfor af pensionsudbetalingerne på netto 36.755,86 GBP i indkomståret 2019.
Skattestyrelsen har ved den skønsmæssige ansættelse ansat klagerens pension fra Storbritannien i indkomståret 2019 til 65.329,71 GBP, omregnet til 555.913 kr. Henset til skønsusikkerheden finder Landsskatteretten ikke grundlag for at tilsidesætte det af Skattestyrelsen fastsatte skøn.
Lempelse
På det foreliggende grundlag finder Landsskatteretten, at klageren har sandsynliggjort, dels at klageren har betalt skat i Storbritannien i indkomståret 2019 af pensionsudbetalingerne, dels hvad den betalte skat i Storbritannien i indkomståret 2019 af pensionsudbetalingerne udgjorde. Landsskatteretten finder derfor, at der er grundlag for at ændre Skattestyrelsens lempelse fra 0 kr. til 162.520 kr. for betalt skat i Storbritannien i indkomståret 2019 efter artikel 22, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien.
Landsskatteretten har herved lagt vægt på, at skatteberegningerne "Client Schedule to Tax Return", som repræsentanten har udarbejdet ud fra selvangivelserne, og oplysningssedlerne "P60" stemmer overens med den overskydende skat, som klageren rent faktisk fik udbetalt. Landsskatteretten har endvidere lagt vægt på, at der i beregningerne er sket en fordeling af den betalte skat i Storbritannien på pensionsudbetalingerne og anden indkomst.
Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse om, at klagerens pension fra Storbritannien skal medregnes i indkomstopgørelsen, men ændrer Skattestyrelsens afgørelse om credit-lempelse fra 0 kr. til 162.520 kr. i indkomståret 2019.