Kendelse af 28-03-2025 - indlagt i TaxCons database den 02-05-2025

Journalnr. 23-0040645

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1. halvår 2020

Yderligere momstilsvar

110.934 kr.

0 kr.

Nedsættes til 74.555 kr.

2. halvår 2020

Yderligere momstilsvar

90.476 kr.

0 kr.

Nedsættes til 28.401 kr.

1. halvår 2021

Yderligere momstilsvar

32.366 kr.

0 kr.

Nedsættes til 26.832 kr.

2. halvår 2021

Yderligere momstilsvar

37.825 kr.

0 kr.

Nedsættes til 35.610 kr.

Faktiske oplysninger

Indehaveren driver virksomheden [virksomhed1]/[...]/[...] under branchekoden 741010, Industriel design og produktdesign, samt bibranchen 477110, Tøjforretninger . Virksomheden med CVR-nr. [...1] har siden starten i 1984 været drevet fra adressen [adresse1], [by1], som også er indehaverens private bopæl.

Virksomheden har i perioden været drevet, dels som fysisk butik med lokaler i [by2], dels som webshop fra hjemmesiden [...com] og fra Facebooksiden https://[...com][virksomhed1].

Virksomhedens momsangivelser

Der er for virksomheden indberettet følgende i moms for perioden 2020 - 2021:

2020

2021

Indberettet udgående moms 1. halvår

172.356 kr.

43.647 kr.

Indberettet moms af EU-køb 1. halvår

93.186 kr.

7.157 kr.

Indberettet indgående moms 1. halvår

185.445 kr.

32.245 kr.

Indberettet tilsvar 1. halvår

80.097 kr.

18.559 kr.

Indberettet EU-køb (rubrik A) 1. halvår

372.744 kr.

28.627 kr.

Indberettet udgående moms 2. halvår

142.379 kr.

16.357 kr.

Indberettet moms af EU-køb 2. halvår

72.873 kr.

-2.967 kr.

Indberettet indgående moms 2. halvår

149.764 kr.

36.854 kr.

Indberettet tilsvar 2. halvår

65.488 kr.

-23.464 kr.

Indberettet EU-køb (rubrik A) 1. halvår

291.490 kr.

-11.868 kr.

Total indberettet moms for året

145.585 kr.

-4.905 kr.

Der er ikke indsendt momsregnskaber eller anden dokumentation for løbende momsafstemning.

Indehaverens repræsentant har den 18. marts 2024 i forbindelse med klagebehandlingen fremsendt en stor mængde bilag, bl.a. saldobalance og opgørelse af skattepligtige indkomst for egen virksomhed. Desuden er indsendt 2 PDF-dokumenter benævnt henholdsvis " Hvid mappe 1" og "Sort mappe 1", der indeholder henholdsvis 373 sider og 168 sider med diverse bilag.

Det fremgår af Skattestyrelsens udtalelse af 23. maj 2023 til det fremsendte materiale, at de fremsendte bilag benævnt "Hvid mappe 1" og "Sort mappe 1" består af henholdsvis 373 sider og 168 sider uden systematik og struktur, som f.eks. dato eller posteringstype. En mindre del på knap 20 bilag vedrører 2021, og er udgifter til bus/togbillet (1 zone). Resten vedrører 2020. Ifølge Skattestyrelsens udtalelse mangler 273 sider ud af i alt 541 bilagsnummer. Skattestyrelsen har ved gennemgang konstateret følgende:

· 69 sider vedrører kontoudtog/inkassoopkrævninger eller lign.
· 46 sider vedrører pendlerkort eller enkelte tog/busbilletter udstedt af [...].
· 32 sider vedrører pakkesedler eller følgesedler på bestilte varer.
· 31 sider vedrører bilagsmateriale indeholdende udgifter fra 2019.
· 14 sider er enten utydelige scan, eller helt tomme sider.
· Flere af bilagene er varekøb i udlandet, udstedt uden dansk købsmoms
· Flere af bilagene er rykkerskrivelser og/eller dubletter på tidligere fakturaer.
· Fere af bilagene er ikke påført et bilagsnummer
· Flere af bilagene vedrører åbenbare private udgifter.

Skattestyrelsen har desuden konstateret, at en stor del af udgifterne først er betalt efter, der er påløbet renter og rykkergebyrer, og at en del af de i 2020 betalte udgifter vedrører leverandøropkrævninger for flere fakturaer, hvoraf flere af fakturaerne er udstedt i 2019.

Repræsentanten har den 22. juli 2024 og den 18. august 2024 fremsendt yderligere materiale, herunder momsangivelsesblanketter for 1. og 2. halvår 2020 og 2021.

Af materialet fremgår posteringskonti for virksomhedens udgifter (resultatopgørelsens kontonumre 1310 - 3770) med tilhørende bilag for 2020 og 2021, samt kontospecifikationer for 2020 (Exel-ark), hvor der for nogle konti er anført, i hvilken grad der foreligger dokumentation for udgifterne.

Det fremgår af kontospecifikation 1310 Direkte omkostninger med moms, at alle bilag foreligger. Saldoen er på 33.729,75 kr. Bilagene består af fakturer, betalingspåmindelser fra [virksomhed2] GmbH, mailkorrespondance vedrørende forfaldne fakturer fra [virksomhed3] m.m.

Det fremgår af kontospecifikation 2230 KM -penge med en saldo på 6.265,60 kr., at der er tale om km penge til [person1] 2020, jf. kørselsbilag. Det er videre anført, at benzin er udtrukket af regnskabet.

Det fremgår af kontospecifikation 2241 Personaleudgifter med en saldo på 25.405,65 kr., hvoraf 600 kr. til benzin er trukket ud som privat, at 15 % af bilagene er til stede, men at hævningerne fremgår af bankkontoudtog. Udgifterne dækker køb hos [virksomhed4], [virksomhed5] (bager), [virksomhed6] m.m.

Det fremgår af kontospecifikation 2770 Rejseudgifter med en saldo på 40.345,59 kr., at 3,7 % af bilagene er til stede. Der er en postering på 36.777,76 kr., hvor det er anført, at beløbet kommer fra konto 3770 Kassedifferencer. Det fremgår af konto 3770, at samtlige poster er afholdte udlæg betalt af egen lomme under fototur for kunde (Sydfrankrig), og at kundens refusion er markeret med gult. Et beløb på 36.777,76 kr. er krediteret kontoen. Øvrige udgifter er til pendlerkort og parkeringsafgifter.

Det fremgår af kontospecifikation 2800 Annoncer og reklamer med en saldo på 14.071,09 kr., at alt er dokumenteret. Det fremgår af bilag til kontoen, at der bl.a. indgår betaling af rykker 2 fra dp Danmark for faktura 27. november 2019 på 12.180 kr. uden moms.

Det fremgår af kontospecifikation 3180 med en saldo på 4.264.67 kr., at alt er dokumenteret, men at der skal fjernes en privat bøde på 795 kr. Udgifterne dækker parkeringsafgift til [virksomhed7] for klageren.

Det fremgår af kontospecifikation 3410 Husleje m/moms med en saldo på 401.583,61 kr., at alt er dokumenteret, og at betaling er sket a conto på grund af Covid-situationen. Der er fremlagt bilag for opkrævning af leje for månederne januar - april og juni. Huslejen dækker foruden husleje også drift og aconto vand og varme. Moms udgør 10.909,65 kr. i januar - april og 10.923,40 kr. for juni.

Det følger af de indsendte bilag, at butikslejemålet er opsagt til udgangen af september måned 2020.Udlejer har i brev af 7. oktober 2020 opgjort mellemværende til 332.181,65 kr., som dækker skyldig husleje for april til og med september, regulering ifølge driftsregnskab for 2019 på 2.295 kr., betaling i forbindelse med fraflytning af lejemål på 53.600 kr., kompensationsgebyr på 310 kr., rykkergebyr på 1.227 kr. og regulering af depositum på 2.295 kr. Heri er fratrukket depositum med 117.045 kr., hvorefter det skyldige beløb udgør 215.136,69 kr. Moms er beregnet som 25 % af 213.599,69 kr. til 53.399,92 kr.

Af driftsregnskabet for 2020, dateret den 12. april 2021, fremgår, at klageren skal have tilbagebetalt 1.524,99 kr., netto 1.220 kr. og moms 305.

Det fremgår af kontospecifikation 3420 El, vand og gas, med en saldo på 34.164,50 kr., at 32.067,60 kr. er privat.

Det fremgår af kontospecifikation 3430 Vedligeholdelse og rengøring er fratrukket med 67.602,75 kr. Der er fremlagt fakturanr. 420750 vedrørende fraflytning jf. udflytningsrapport på 53.600 kr. + moms på 13.400 kr., i alt 67.000 kr. Beløbet er medregnet som skyldig i opgørelsen af 7. oktober 2020 fra udlejer [virksomhed8].

Det fremgår af kontospecifikation 3450 Forsikringmed en saldo på 34.640 kr., at 16.798,78 kr. er private udgifter.

Det fremgår af kontospecifikation 3604 Edb udgifter/software med en saldo på 40.766,42 kr., at alle bilag er til stede. De største udgifter er udgifter til [virksomhed9].

Det fremgår af kontospecifikation 3617 Mindre anskaffelser med en saldo på 15.473,50 kr., at 12.400 kr. er privat og øvrige bilag mangler.

Det fremgår af kontospecifikation 3620 Telefon med en saldo på 15.045,85, at alle bilag er til stede, dog er 4.361 kr. private udgifter.

Det fremgår af kontospecifikation 3621 Internetforbindelse med en saldo på 8.542,50 kr., at alle bilag er til stede.

Det fremgår af kontospecifikation 3640 Revisor med en saldo på 75.455 kr., at alle bilag er til stede, og at de dækker "revisor 2016 - 2020". Af bilagene fremgår bl.a. fakturanr. 1702 af 4. september 2020 på 14.600 kr. + moms på 3.650 kr. vedrørende ansøgning om støtte til faste omkostninger i henhold til Covid-19 støtteordning samt bogholderiassistance til samme, samt fakturanr. 10128 af 11. juni 2021 på 14.500 kr. + moms på 3.625 kr. vedrørende årsregnskab 2020 og Covid-19 støtte.

Det fremgår af kontospecifikation 3645 Advokat med en saldo på 2.985,95 kr., at bilaget mangler, men at udgiften fremgår af bankkonto.

Det fremgår af kontospecifikation 3662 Abonnementer med en saldo på 7.690,25 kr., at der mangler et enkelt bilag på udgift på 1.536 kr. til [virksomhed10].

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ansat yderligere momstilsvar for 1. og 2. halvår 2020 til henholdsvis 110.934 kr. og 90.476 kr.

Skattestyrelsen har ansat yderligere momstilsvar for 1. og 2. halvår 2021 til henholdsvis 32.366 kr. og 37.825 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"Der skal som udgangspunkt betales afgift af al levering af varer og ydelser mod vederlag her i landet jf. momsloven § 4, stk. 1.

Som selvstændig erhvervsdrivende, er det dig, der har ansvaret for at der bliver udfærdiget momsregnskaber efter momslovens § 55, at tilsvarene, herunder både den udgående og indgående afgift for hver afgiftsperiode bliver opgjort efter momslovens § 56, stk. 1, samt at tilsvarene for hver afgiftsperiode bliver angivet efter momslovens § 57, stk. 1.

Herudover er du ifølge momsloven § 74, stk. 4 som virksomhedsejer, forpligtet til på anfordring at fremsende dit regnskabsmateriale til os.

Kravene til angivelsen og momsregnskabet står anført i dagældende momsbekendtgørelse kapitel 13, nærmere bestemt §§ 71 - 73. Af § 72, stk. 3 fremgår at regnskabet, der ligger til grund for opgørelsen af virksomhedens momsangivelser, skal opfylde de krav, der er fastsat i bogføringsloven. Der henvises til ovenstående afsnit 1.4 vedr. manglende overholdelse af regnskabskrav vedr. den løbende bogføring.

Ifølge Den juridiske vejledning afsnit A.B.5.2. kan skatteforvaltningen, efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, fastsætte en virksomheds momstilsvar skønsmæssigt, hvis ikke virksomhedens regnskabsgrundlag modtages, eller materialet kan tilsidesættes.

Skønsmæssig opgørelse af momstilsvar for 2020 og 2021

Da du for hverken 2020 eller 2021 har indsendt det materiale vi har anmodet om, har vi ifølge opkrævningsloven § 5, stk. 2, mulighed for at foretage en skønsmæssige ansættelse af momstilsvaret.

/Vi har ikke modtaget momsafstemninger, regnskabsmateriale eller andre oplysninger fra dig, der kan bruges i forbindelse med opgørelsen af momstilsvaret. Derfor foretages opgørelsen på baggrund af skøn, ud fra de bevægelser, vi kan se på dine bankkonti, din ægtefælles bankkonti og jeres fælles bankkonti. Vi har i vores opgørelser og skøn taget hensyn til kontoejere, men da der i forbindelse med tidligere kontrolsager, er konstateret stor sammenblanding af jeres økonomi både privat, fælles og på tværs af jeres virksomheder, udelukker vi ikke, at bevægelser på dine konti, kan vedrøre din ægtefælles virksomhed, ligesom vi heller ikke udelukker, at bevægelser på din ægtefælles konti, kan vedrøre din virksomhed.

Sagerne er behandlet sideløbende, blandt andet at opnå fuldstændighed af de erhvervsmæssige transaktioner, og for at kunne frasortere, de interne overførsler, I har haft imellem egne konti.

Vi har i ovenstående afsnit 1.4 vist, hvordan vi skønsmæssigt har opgjort omsætning og udgifter, ud fra konkrete bevægelser på jeres bankkonti, og hvordan dette er anvendt som grundlag for at kunne opgøre de skattepligtige resultater af virksomheden, de skattepligtige resultater af udlejningsaktiviteterne, samt din virksomheds momstilsvar for perioden.

Ordinær genoptagelse af virksomhedens momsangivelser indkomstårene 2020 og 2021

Af skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1 fremgår, at Skattestyrelsen ikke kan foretage en ordinær ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Da fristen for indberetning af moms vedr. 1. halvår 2020, som er den ældste af de kontrollerede perioder, var den 1. marts 2021 (udskudt pga. Corona), er fristen for Skattestyrelsens ordinære ændring heraf den 1. marts 2024. Det betyder, at fristen for Skattestyrelsens ordinære genoptagelse af afgiftstilsvar er overholdt for alle angivelsesperioder i de kontrollerede indkomstår.

Vi kan derfor genoptage dine momsangivelser for 2020 og 2021 ordinært efter skatteforvaltnings-lovens § 31, stk. 1.

Udgående moms

Vi har i ovenstående afsnit 1.4 angivet, hvilke posteringer, vi efter gennemgang af dine kontoudtog har lagt til grund, for at opgøre omsætningen i din virksomhed. Det står i samme afsnit anført, at vi har antaget at hele din virksomheds omsætning er momspligtig. Det betyder at alle dine indtægter skal registreres og medregnes i opgørelsen af den udgående moms.

I vedhæftede bilag 1, kan du se hvilke bevægelser/indbetalinger vi har vurderet at være omsætningsrelaterede. Vi har i vores vurdering af hvilke indbetalinger der vedrører omsætningen, selvfølgelig taget højde for, at nogle bevægelser er almindelige interne overførsler imellem konti eller andet, hvor vi direkte kan se der ikke er tale om omsætning eller andet momspligtigt salg.

Indtægterne, vi har skønnet at stamme fra udlejning af noget af ejendommen [adresse1], er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1 nr. 8, da der er tale udlejning af fast ejendom.

I nedenstående skema kan du se de beregnede efterangivelser af udgående moms for de enkelte år, fordelt over de perioder vi mener de vedrører:

2020

2021

Indberettet udgående moms 1. halvår

172.356 kr.

43.647 kr.

Indberettet udgående moms 2. halvår

142.379 kr.

16.357 kr.

Indberettet udgående moms året

314.735 kr.

60.004 kr.

Beregnet udgående moms 1. halvår

191.031 kr.

50.925 kr.

Beregnet udgående moms 2. halvår

155.964 kr.

14.361 kr.

Beregnet udgående moms året

346.995 kr.

65.286 kr.

Heraf efterangivelse af udgående moms

32.260 kr.

5.282 kr.

Der henvises til ovenstående punkt 1.4 vedr. opgørelse af omsætningen og vedhæftede bilag 1, for yderligere specifikation af hvordan vi kommer frem til din virksomheds omsætning, som vi har lagt til grund for beregning af den udgående moms.

I følge momslovens § 57, stk. 1 angives momstilsvar for hver afgiftsperiode i hele kroner. Der kan derfor være afrundingsdifferencer, i forhold til det beregnede momstilsvar for hele året, i ovenstående afsnit 1.4.

Vores periodisering af momsen er foretaget på baggrund af bevægelserne på dine bankkontoudtog.

Indgående moms

Ifølge momslovens § 37, stk. 1, kan virksomheder ved opgørelse af momstilsvar fradrage momsen af de udgifter der vedrører varer og ydelser, der er indkøbt til brug og anvendelse udelukkende i virksomheden. Momsloven § 38 finder anvendelse i de situationer hvor der er tale om udgifter der er delvist fradrag for, f.eks. ved blandet anvendelse.

Vi har i ovenstående afsnit 1.4. beskrevet hvordan vi har skønnet skattemæssigt fradragsberettigede udgifter i [virksomhed1]/[...]/[...], ud fra en konkret vurdering af, hvilke typer udgifter, din virksomhed kan have haft i perioden. Vi har også beskrevet, at selvom der er godkendt skattemæssigt fradrag for udgifterne, så er dette ikke ensbetydende med, der også kan godkendes fradrag for købsmoms.

Foruden reglerne i bogføringslovens § 9, der kræver at enhver registrering skal kunne dokumenteres ved bilag, er der for så vidt angår momsen, yderligere krav til dokumentation ifølge dagældende momsbekendtgørelse § 82. Deraf fremgår:

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag..."

Vi kan også henvise til SKM2021.456.LSR, som er en dom fra Landsskatteretten. I dommen nægtes der også fradrag for købsmoms, da den pågældende virksomhed ikke havde fremlagt de efterspurgte fakturaer, eller anden objektiv dokumentation for, at der var foretaget fradragsberettigede indkøb.

Da du ikke har fremsendt nogen af dine købsbilag, eller anden form for dokumentation for opgørelsen af den indgående afgift (købsmomsen), nægtes der fradrag for købsmoms i de omhandlede afgiftsperioder. Det betyder at den købsmoms der er indberettet, ændres til nul. Det samme gør sig gælder for så vidt indberettet moms af varekøb i EU, og indberettet EU-køb i momsangivelsernes rubrik A, som også nulstilles.

I nedenstående skema kan du se de beregnede efterangivelser af indgående moms for de enkelte år, fordelt over de perioder, vi mener de vedrører:

(skema udeladt)

I nedenstående skema kan du se de samlede efterangivelser for de enkelte år:

2020

2021

Efterangivelser udgående moms for året

32.260 kr.

5.282 kr.

Efterangivelser moms af EU-køb for året

-166.059 kr.

-4.190 kr.

Efterangivelser indgående moms for året

-335.209 kr.

-69.099 kr.

Totale efterangivelser af moms for året

201.410 kr.

70.191 kr.

Med henvisning til opkrævningslovens § 5, stk. 2, forhøjer vi hermed virksomhedens momstilsvar med 201.410 kr. for indkomståret 2020 og 70.191 kr. for indkomståret 2021. Forhøjelsen sker efter momslovens § 4, stk. 1.

Herudover nulstilles de indberettede oplysninger om varekøb i EU i momsangivelsens rubrik A for begge år".

Udtalelser fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 23. maj 2023 udtalt, at der ikke er oplysninger i sagen, som ikke fremgår af sagsfremstillingen.

Skattestyrelsen har i udtalelse af 31. maj 2024 til det indsendte materiale modtaget i Skatteankestyrelsen den 18. marts 2024 udtalt, at Skattestyrelsen under hele sagens forløb har haft adgang til informationerne om den angivne moms. Momsangivelsesblanketterne for 1. og 2. halvår 2020 og 2021 ses at svare til udgangspunktet for Skattestyrelsens kontrol, som nævnt i kontrolsagen. Der er ikke tale om nye oplysninger.

Skattestyrelsen har i udtalelse af 15. oktober 2024 til det indsendte materiale modtaget i Skatteankestyrelsen den 18. august 2024 bl.a. udtalt:

" Kommentarer til Lokaleomkostninger

...

Af bilaget fra [virksomhed8] ses huslejeopkrævninger for april måned 2020 og frem, der med tillæg af moms beløbsmæssigt er identiske med de bevægelser, vi har brugt til opgørelsen af vores skøn af huslejeudgifterne for januar, februar og marts måned 2020. Vi finder det derfor tilstrækkeligt dokumenteret at disse udgifter også har indeholdt dansk købsmoms.

Da vi har konstateret at bogføring af huslejeudgifter også er fejlbehæftet, med blandt andet indblandet afdrag på gæld, hensættelse til husleje osv., kan fradrag for købsmoms vedr. husleje fortsat ikke beregnes ud fra det fremlagte regnskabsmateriale. Det er dermed vores opfattelse at vores justerede skønnede skattemæssige udgifter til husleje, også bør danne grundlag for beregningen af købsmoms. Regnestykket ville dermed se sådan ud:

Forhøjet momsfradrag for lokaleomkostninger

2020

Forhøjet fradrag for betalingen den 6. jan. 2020 (20 % af 54.548,23 kr.)

10.909 kr.

Forhøjet fradrag for betalingen den 6. feb. 2020 (20 % af 54.548,23 kr.)

10.909 kr.

Forhøjet fradrag for betalingen den 11. mar. 2020 (20 % af 54.548,23 kr.)

10.909 kr.

Forhøjet fradrag for flytteopgørelsen betalt den 19. nov. 2020, jf. bilag

53.093 kr.

Heraf forhøjet fradrag for købsmoms i alt for 2020

85.820 kr.

Forhøjet momsfradrag for lokaleomkostninger

2021

Modregnet fradrag for indbetalingen den 4. maj 2021 (20 % af 1.524,99 kr.)

-305 kr.

Heraf forhøjet fradrag for købsmoms i alt for 2021

-305 kr.

Det skal hertil bemærkes at købsmoms ud fra bilaget vedr. flytteopgørelsen, betalt den 19. november er fratrukket købsmoms vedr. udgiften til rykkergebyrer, der ikke er fradragsberettiget. Det skal også bemærkes at da der i 2021 foretages tilbagebetaling af driftsudgifter, der tidligere er godkendt momsfradrag for, så påvirker dette købsmomsen negativt.

...

Kommentarer til fradrag for revisorudgifter

Som nævnt i afsnittene ovenfor, kan vi se at betalingerne til revisor langt fra vedrører egentlige fradragsberettigede revisorydelser, ligesom flere af bevægelserne vedrører dobbeltbetalinger. Vi har derfor gennemgået de ud fra kontoudtogene skønnede revisorudgifter til brug for justering af vores skøn. De skønnede bevægelser vi brugte i vores afgørelse af 9. februar 2023 er derfor gennemgået slavisk for ny vurdering af overførslernes berettigelse til fradrag. Der henvises i den forbindelse til afgørelsens bilag 2, vedr. de skønnede udgifter.

37.500 kr. betalt via ægtefællen [person2]s konto i [by3] bank [...98] d. 14. februar 2020

Vi vurderer at betalingen relaterer sig til revisors faktura 1607, tekstet "Forudbetaling vedrørende bogholderi- og regnskabsmæssig assistance". Vi bemærker at to udgifter der beløbsmæssigt svarer hertil, er bogført med teksten "Revisor 2016-2020" i 2020. Ingen af dem passer dog med betalingsdatoen. Faktura 1607 er udstedt til "[person2] & [person1]" d. 18. juli 2019. Se filen "[virksomhed1] regnskabsbilag 2021" side 300

Bilaget er udstedt til [person1] og [person2] og betalt direkte fra [person2]s konto- så vi har ingen garanti for, at udgiften overhovedet omhandler [virksomhed1]. Derudover er fakturaen udstedt i midten af 2019, hvor den lige så vel allerede kan være fratrukket i opgørelsen af den skattepligtige indkomst for 2019. Vi vurderer samtidigt, at udgiften må vedrøre regnskabet for 2019 eller tidligere, da der ligger en anden faktura vedr. årsregnskabet for 2020. Se revisors faktura 10128, betalt d. 8. september 2021, afbilledet på side 299 i filen "[virksomhed1] regnskabsbilag 2021".

Der kan ikke godkendes fradrag for bevægelsen den 14. februar, og vores skøn justeres derfor med det tidligere beregnede skattemæssige fradrag heraf, svarende til 30.000 kr.

18.250 kr. betalt via [person1]s konto i [finans1][...81] d. 30. september 2020

Det vurderes at betalingen vedrører revisors faktura 1702 vedr. arbejde med ansøgning om støtte til faste omkostninger og bogholderimæssig assistance. Beløb og dato stemmer godt overens med betalingen. Udgiften godkendes som fradragsberettiget.

18.250 kr. betalt via [person1]s konto i [finans1][...81] d. 16. november 2020

Det er vores vurdering, at betalingen også her vedrører ovenstående faktura 1702. Det fremgår af kundekontokortet fra [virksomhed11] ApS, side 301 i filen med regnskabsbilagene for 2021, at der er tale om en dobbeltbetaling af fakturaen. Der kan ikke opnås fradrag for den samme udgift flere gange og vores skøn justeres derfor med det tidligere beregnede skattemæssige fradrag heraf, svarende til 14.600 kr.

2 x 37.500 kr. betalt via [person1]s konto i [finans2][...23] d. 8. februar 2021

Ud fra kontoudskrifterne at bedømme er der tale om betaling af revisors faktura 1607 og 1703.

Faktura 1607 har vi ovenfor benævnt hvorfor vi ikke anser for fradragsberettiget. Det samme gør sig gældende da den betales igen den 8. februar 2021. Udgiften vedrører 2019, hvilket også er skrevet på bilaget. Vores skøn justeres derfor med det tidligere beregnede skattemæssige fradrag heraf, svarende til 30.000 kr.

Faktura 1703 er specificeret med teksten "Forudfakturering for: Diverse rådgivning i forbindelse med afdækning af selskabets status, tilvejebringelse af indsigt i bogholderi m.v., information om skattesag. Herunder diverse møder". Se side 302 iblandt regnskabsbilagene for 2021. Udgifter i forbindelse med skatteyders bistand i skattesager er ikke fradragsberettiget. Typisk er der adgang til at søge om omkostningsgodtgørelse for de samme udgifter, og vi anser det ikke for at være en driftsmæssig omkostning i virksomheden. Derfor justeres vore skøn med det tidligere beregnede skattemæssige fradrag heraf, svarende til 30.000 kr.

18.250 kr. betalt via [person1]s konto i [finans2][...23] d. 8. februar 2021

Ud fra kontoudskrifterne at bedømme er der tale om betaling af revisors faktura 1702 igen vedr. arbejde med ansøgning om støtteordninger i forbindelse med Covid-19. Regningen er også betalt den 30. september 2020, hvor vi har godkendt fradrag for udgiften og den 16. november 2020, hvor vi afviste fradrag for den samme regning to gange. Der kan ikke opnås fradrag for den samme udgift flere gange og vores skøn justeres derfor med det tidligere beregnede skattemæssige fradrag heraf, svarende til 14.600 kr.

18.750 kr. betalt via [person2]s konto i [finans3] [...98] d. 11. februar 2021

Af revisors kundekontokort, side 301 i regnskabsbilagene for 2021 ses ingen faktura på 18.750 kr. udstedt i perioden. Samtidigt er fakturaen betalt fra [person2]s konto. Vi går dermed ud fra at fakturaen er [virksomhed1] uvedkommende og vi justerer derfor det tidligere fremsatte skøn med det tidligere beregnede skattemæssige fradrag heraf, svarende til 15.000 kr.

67.068,75 betalt via [person1]s konto i [finans2][...23] d. 17. februar 2021

Det er vores vurdering der er tale om revisors faktura 10030, tekstet "Diverse rådgivning i forbindelse med afdækning af selskabets status, tilvejebringelse af indsigt i bogholderi for årene 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 m.v., information om skattesag for årene, momsopgørelse for årene, årsrapport og selvangivelse for årene, kontakt til Skat og moms, COVID-19 ansøgninger for selvstændige og faste omkostninger. Herunder diverse møder frem til 28/1 2021.". Fakturaen ses på side 304 i filen "[virksomhed1] regnskabsbilag 2021".

Vi bemærker at fakturaen lyder på 112.855 kr. - men der med kuglepen står påført beløbet 67.068,75, som stemmer med betalingen. Vi formoder dette skyldes modregning af regninger der er sket dobbeltbetaling af. Se ovenfor.

Da fakturaen er specificeret som en blanding af både fradragsberettigede og ikke fradragsberettigede ydelser kan der ikke godkendes fradrag for noget af det. Vi skal i den forbindelse gøre opmærksom på praksis vedr. fradragsmulighederne, hvor det påhviler skatteyder at påvise korrekt opdeling i hhv. fradragsberettigede/ikke fradragsberettigede omkostninger hvis der faktureres samlet for begge dele. Samtidigt til at det er en forudsætning for erhvervsdrivendes fradragsret for udgifterne, at der ikke er adgang til omkostningsgodtgørelse for de samme udgifter. Vi justerer derfor det tidligere fremsatte skøn med det tidligere beregnede skattemæssige fradrag heraf, svarende til 53.655 kr.

18.125 kr. betalt via [person1]s konto i [finans2][...23] d. 8. september 2021

Vi vurderer at betalingen vedrører revisors faktura 10128, som ses af regnskabsbilagene for 2021 side 299. Bilaget viser fuldt ud fradragsberettigede udgifter vedr. årsregnskabet for 2020 og bistand med hjælpepakker, og betalingen stemmer overens med beløbet på bilaget. Udgiften godkendes.

...

Da opgørelsen af fradragsberettigede revisoromkostninger ifølge ovenstående bør reduceres til at udgøre fradrag for hhv. revisors faktura 1702 betalt den 30. september 2020, revisors faktura 10128 betalt den 8. september 2021 og hensættelse til revisor vedr. 2021, bør der også godkendes fradrag for købsmoms vedr. revisors faktura 1702 og 10128, da begge nu er dokumenteret med bilag. Der beregnes ikke købsmoms af hensættelsen til revisor i 2021, da momsfradraget først kan opnås ved tidspunktet for fakturaudstedelse. Regnestykket ville dermed se sådan ud:

Forhøjet momsfradrag for revisoromkostninger

2020

Forhøjet fradrag for revisors faktura 1702 (20 % af 18.250 kr.)

3.650 kr.

Heraf forhøjet fradrag for købsmoms i alt for 2020

3.650 kr.

Forhøjet momsfradrag for revisoromkostninger

2021

Forhøjet fradrag for revisors faktura 10128 (20 % af 18.125 kr.)

3.625 kr.

Heraf forhøjet fradrag for købsmoms i alt for 2021

3.625 kr.

...

Kommentarer til fradrag for købsmoms

Ifølge Skattestyrelsens vurdering bør fradrag for købsmoms forhøjes som følge af fremlagt bilagsdokumentation vedr. husleje og revisoromkostninger. Bemærk at ikke alle fremlagte bilag vedr. revisorudgifter bør danne grundlag for opgørelsen af fradrag, da flere af udgifterne efter vores opfattelse ikke er fradragsberettiget. Der henvises til ovenstående afsnit vedr. vores behandling af revisoromkostninger.

Som nævnt i både afgørelsen af 9. februar 2023 og vores sidste udtalelse til Skatteankestyrelsen vedr. denne sag, så er der yderligere dokumentationskrav for så vidt angår momsfradrag end der er for skattemæssige fradrag. Vi bemærker at man har forsøgt at strukturere bilagene på kontoniveau, hvilket delvist er lykkedes, men transaktionssporet mangler fortsat, da flere af kontokortene for 2020 ikke er fremlagt og kun enkelte kontokort for 2021 er fremsendt. Derudover er der uoverensstemmelse fra kontokortene til indsendte saldobalance.

Den del af bogholderiet der er fremlagt, er så fejlbehæftet, at det kun dokumenterer at saldobalancerne ikke kan bruges til opgørelsen af hverken skat eller moms.

Det fremlagte bilagsmateriale indeholder efter vores opfattelse i høj grad de samme bilag, som vi allerede har forholdt os til i udtalelsen til Skatteankestyrelsen den 31. maj 2024. Flere af bilagene mangler bilagsnummeret og flere af de indsendte billeder er så utydelige, at hverken bilagsnummer eller beløb kan aflæses. Der er konstateret flere tilfælde af dubletter, følgesedler, håndskrevne noter, mailkorrespondance, overførselskvitteringer, som ikke kan anses at være objektive bilag, der kan dokumentere udgiftens størrelse, art og dato. Dertil kommer at flere af udgifterne er åbenlyse private udgifter og at flere af bilagene indeholder rykkerskrivelser og/eller renter, samt vedrører gamle regnskabsår.

Vi er derfor af den opfattelse, at materialet også i dets nuværende form stadig næsten kan sidestilles med ingen indsendt dokumentation overhovedet. Det ville kræve utallige timers manuel gennemgang, at sortere og opgøre for hvilke udgifter der ville kunne opnås fradrag for købsmoms. Skattestyrelsen kan ikke gøre dette for skatteyder og vi kan heller ikke gennemgå flere hundrede siders materiale flere gange, for at kortlægge hvilke bilag der måtte være nytilkomne.

Størstedelen af udgifterne er dermed fortsat at anse for udokumenterede og momsfradraget ville fortsat nægtes med henvisning til det manglende transaktionsspor, samt den manglende overholdelse af fakturakravene i dagældende momsbekendtgørelse § 82.

Med henvisning til ovenstående afsnit vedr. lokaleomkostninger og udgifter til revisor, er det dog vores vurdering vi ville have godkendt fradrag for købsmoms for følgende udgifter, hvis vi havde haft materialet til rådighed forud for afgørelsen:

Justeret fradrag for købsmoms

2020

Forhøjet fradrag for købsmoms vedr. huslejeomkostninger

85.820 kr.

Forhøjet fradrag for købsmoms vedr. revisoromkostninger

3.650 kr.

Heraf forhøjet fradrag for købsmoms total for 2020

89.470 kr.

Justeret fradrag for købsmoms

2021

Forhøjet fradrag for købsmoms vedr. huslejeomkostninger

-305 kr.

Forhøjet fradrag for købsmoms vedr. revisoromkostninger

3.625 kr.

Heraf forhøjet fradrag for købsmoms total for 2021

3.320 kr.

"

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

" Skattestyrelsens vurdering

Skattestyrelsen er i overvejende grad enig med Skatteankestyrelsens indstilling.

Skattestyrelsen fastholder imidlertid salgsmomsen af den skønnede kontantomsætning for perioderne i 2020 og 2021, og tiltræder de øvrige punkter vedrørende forhøjelsen af fradrag for købsmoms for udgifter til revisor og husleje med forbrug.

Faktiske forhold

...

Materielt

Salgsmoms

Det ses ubestridt, at klager er en afgiftspligtig person, som driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1.

Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1, at klager skal betale moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Klager har pligt til at føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret og kontrol med momsen, jf. momslovens § 55.

Skattestyrelsen har opgjort klagers momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, idet klager ikke har indsendt det materiale, som Skattestyrelsen har anmodet om, hverken for perioderne i 2020 eller 2021. Se også SKM2013.613.ØLR om skønsmæssig ansættelse som følge af indsætninger på bankkonto og SKM2021.456.LSR om nedsættelse af købsmoms.

Den skønsmæssige opgørelse er udarbejdet på baggrund af indbetalinger på klagers bankkonti i [finans2] og [finans1], jf. bilag 1 til Skattestyrelsens afgørelse. Herudover har Skattestyrelsen skønnet en kontantomsætning. Skattestyrelsen har i den forbindelse konstateret stor sammenblanding af klagers økonomi både privat fælles med indehavers ægtefælle og på tværs af husstandens virksomheder. Skattestyrelsen har frasorteret interne overførsler.

Kontantomsætning

Skatteankestyrelsen har indstillet til, at Skattestyrelsens skønnede kontantomsætning skal nedsættes med 3/12 af det samlede skønnede kontantsalg, idet den fysiske butik blev lukket ved udgangen af september 2020, svarende til en nedsættelse på 43.375 kr. inkl. moms for 2020 samt en nedsættelse på 22.144 kr. inkl. moms for 2021.

Ved forespørgsel har Skatteankestyrelsen i mail af 30. januar 2025 forklaret, at nedsættelsen for 2021 er sket på baggrund af nettodifferencen på de 17.715 kr. mellem Skattestyrelsens skøn over omsætningen og omsætningen ifølge den fremlagte saldoopgørelse for 2021. Skatteankestyrelsen har videre anført: "Alternativt skulle man nedsætte den skønnede kontantomsætning til 0 kr., da der ikke har været en fysisk butik i 2021, men da bliver omsætningen laver end omsætningen ifølge saldoopgørelsen."

Skattestyrelsen er enig i, at den skønnede kontantomsætning for 2021 ikke kan nedsættes til 0 kr., idet omsætningen vil blive lavere end den fremlagte saldoopgørelse. Som følge af Skatteankestyrelsens argumentation for nedsættelsen i 2020, burde der som naturlig konsekvens heraf være en skønnet kontantomsætning på 0 kr. i 2021, idet der ikke var en fysisk butik. Imidlertid har Skatteankestyrelsen blot nedsat forhøjelsen for 2021, selvom der ikke var en fysisk butik i 2021. Skattestyrelsen finder ikke, at Skatteankestyrelsens skøn er mere retvisende end det skøn, som fremgår af Skattestyrelsens afgørelse.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at der er udeholdt kontantomsætning for perioderne i 2020 og 2021. Dét, at den fysiske butik lukkede i september 2020, udelukker ikke kontantomsætning for varer fra webshoppen efter september 2020. Skattestyrelsen fastholder derfor både den skønnede kontantomsætning svarende til 10 % af omsætning for 2020 samt 9 % for 2021, baseret på Nationalbankens rapport om kontanters anvendelse inden for detailbranchen, jf. afgørelsen s. 10. Som følge heraf fastholder Skattestyrelsen dermed også opgørelsen af salgsmomsen beregnet ud fra den skønnede kontantomsætning, som den fremgår af Skattestyrelsens afgørelse.

Øvrig salgsmoms

Skattestyrelsen lægger til grund, at Skatteankestyrelsen indstiller til stadfæstelse vedrørende den øvrige forhøjelse af salgsmomsen.

I den forbindelse bemærker Skattestyrelsen, at afgiftspligten indtræder på leveringstidspunktet, jf. momslovens § 23, stk. 1. Skattestyrelsen anser leveringstidspunktet for at være datoen for indbetaling på klagers bankkonto.

Afgiftsgrundlaget er 80 % af omsætningen, jf. momslovens § 27, stk. 1.

På dette grundlag fastholder Skattestyrelsen, at klager skal betale 20 % i salgsmoms af omsætningen i overensstemmelse med Skattestyrelsens opgørelse, som den fremgår af afgørelsen.

Købsmoms

Revisorudgifter

Skattestyrelsen har konstateret ud fra klagers kontoudtog, at klager har foretaget overførsler med teksten "revisor" eller " Revisor [person3]". Skattestyrelsen har godkendt fradrag for disse, selvom niveauet for disse udgifter ligger over, hvad der er sædvanligt for en virksomhed af denne størrelse, jf. afgørelsen s. 13. Der er tale om betalinger for i alt 74.000 kr. for 2020 og 197.193,75 kr. for 2021, jf. bilag 2 til afgørelsen.

I overensstemmelse med Skattestyrelsens supplerende udtalelse af 25. oktober 2024 (s. 16-17) indstiller Skatteankestyrelsen til at godkende fradrag for købsmoms med 3.560 kr. for fakturanr. 1702 af 4. september 2020 og 3.625 for fakturanr. 10128 af 11. juni 2021.

Skattestyrelsen lægger til grund, at Skatteankestyrelsen er enig i den øvrige opgørelse af fradragsberettigede revisorudgifter vedrørende momsen.

Husleje januar-marts 2020

Skattestyrelsen har ved gennemgang af kontoudtog konstateret overførsler til [virksomhed8] P/S, som Skattestyrelsens i overensstemmelse med de fremlagte bilag under klagesagsbehandlingen har vurderet at vedrøre forretningens lejemål på adressen [adresse2], [by2]

I afgørelsen har Skattestyrelsen gjort klager opmærksom på, at selvom Skattestyrelsen har godkendt et skattemæssigt fradrag for udgifter, er det ikke ensbetydende med, at der kan godkendes fradrag for købsmoms for udgifterne, idet klager under sagsbehandlingen ikke havde indsendt dokumentation for købsmomsen, jf. momsbekendtgørelsen § 82 og SKM2021.456.LSR.

Under klagesagsbehandlingen har klager fremlagt et bilag af 7. oktober 2020 vedrørende opgørelsen af mellemværende i forbindelse med klagers fraflytning af lejemålet, jf. bilag 3, s. 226-228. Af opgørelsen ses opkrævninger fra april 2020 og frem over husleje og forbrug. Af Skattestyrelsens supplerende udtalelse af 25. oktober 2024 fremgår følgende:

Af bilaget fra [virksomhed8] ses huslejeopkrævninger for april måned 2020 og frem, der med tillæg af moms beløbsmæssigt er identiske med de bevægelser, vi har brugt til opgørelsen af vores skøn af huslejeudgifterne for januar, februar og marts måned 2020. Vi finder det derfor tilstrækkeligt dokumenteret at disse udgifter også har indeholdt dansk købsmoms.

Af kontoudtog på bankkonto [...81] hos [finans1] fremgår overførsler a 54.548,23 kr. til [virksomhed8] den 6. januar 2020, 6. februar 2020 og 11. marts 2020.

Spørgsmålet om, hvorvidt der kan fradrages købsmoms uden faktura eller anden afregningsbilag, jf. momsbekendtgørelsens § 82, er blevet besvaret i EU-Domstolens sag C-516/14, Barlis. Det fremgår af dommen, at en streng anvendelse af det formelle krav om fremlæggelse af fakturaer er i strid med princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet. EU-Domstolen har fastslået, at princippet om afgiftsneutralitet kræver, at der indrømmes fradrag for købsmomsen, hvis de materielle betingelser herfor er opfyldt, og at myndighederne er forpligtet til at tage hensyn til alle de oplysninger, der er indeholdt i de fakturaer og bilagsdokumenter, som den momspligtige har fremlagt.

Det påhviler således den momspligtige at fremlægge objektive beviser for, at der er sket levering til den pågældende af en anden momspligtig person i et forudgående led i forbindelse med den pågældendes egne momspligtige transaktioner, og at den pågældende faktisk har betalt moms heraf.

Henset til at Skattestyrelsen har lagt til grund, at udlejer er [virksomhed8], at klager har foretaget betalinger til [virksomhed8] i januar-marts 2020 sammenholdt med klagers fremlagte bilag af 7. oktober 2020 over opkrævninger for husleje og forbrug, som størrelsesmæssigt er identiske med klagers kontooverførsler til [virksomhed8] for januar-marts 2020, finder Skattestyrelsen det for tilstrækkeligt dokumenteret, at klager har betalt husleje inklusiv moms for januar-marts 2020.

I overensstemmelse med Skattestyrelsens supplerende udtalelse af 25. oktober 2024 bemærker Skattestyrelsen, at Skatteankestyrelsen er enig i, at købsmomsen for 1. halvår 2021 skal forhøjes med 305 kr. som følge af tilbagebetaling på 1.524,99 kr. af 4. maj 2021 fra [virksomhed8] på bankkonto [...81] hos [finans1].

Husleje april-september 2020

Vedrørende husleje og forbrug for månederne april og frem, som det fremgår af opgørelsen af 7. oktober 2020, er momsen opgjort til 53.400 kr.

Det følger af EU-Domstolens sag C414/10, Véleclair (præmis 19), at det ikke er et krav, at momsen skal være betalt af virksomheden, men blot at virksomheden er forpligtet til at betale.

Efter en fornyet vurdering udgifterne som følge af klagers fremlagte bilag under klagesagsbehandlingen er Skattestyrelsen enig med Skatteankestyrelsen i, at der skal ske fradrag for momsen på 53.400 kr., som det fremgår af bilaget af 7. oktober 2020.

I overensstemmelse med Skattestyrelsens supplerende udtalelse af 25. oktober 2024 bemærker Skattestyrelsen, at Skatteankestyrelsen er enig i, at købsmomsen for 1. halvår 2021 skal forhøjes med 305 kr. som følge af tilbagebetaling på 1.524,99 kr. af 4. maj 2021 fra [virksomhed8] på bankkonto [...81] hos [finans1].

Øvrig købsmoms

For den øvrige del af købsmomsen, som klager ønsker fradrag for, henvises der til, at momslovens § 37 skal fortolkes i overensstemmelse med momssystemdirektivet artikel 178 a (krav om besiddelse en faktura) og EU-dommenc-664/16 Vadan, som fastslår at dokumentationen skal være læselig for at kunne fastslå, hvorvidt klager opfylde de materielle betingelser for momsfradrag:

Præmis 46. I det foreliggende tilfælde fremgår det af oplysningerne i forelæggelsesafgørelsen, at Lucretiu Hadrian Vadan, idet han ikke har kunnet fremlægge fakturaer, har fremlagt andre dokumenter, som imidlertid er ulæselige, og som ifølge den forelæggende ret er utilstrækkelige med henblik på at fastlægge, hvorvidt der består en ret til fradrag samt omfanget af denne ret.

Klager har under klagesagsbehandlingen fremlagt bilag til dokumentation af købsmomsen. Skattestyrelsen fastholder, at klager ikke har løftet bevisbyrden for, at de materielle betingelser er overholdt for fradrag for købsmoms af de grunde anført i Skattestyrelsens supplerende udtalelse af 25. oktober 2024:

"Det fremlagte bilagsmateriale indeholder efter vores opfattelse i høj grad de samme bilag, som vi allerede har forholdt os til i udtalelsen til Skatteankestyrelsen den 31. maj 2024. Flere af bilagene mangler bilagsnummeret og flere af de indsendte billeder er så utydelige, at hverken bilagsnummer eller beløb kan aflæses. Der er konstateret flere tilfælde af dubletter, følgesedler, håndskrevne noter, mailkorrespondance, overførselskvitteringer, som ikke kan anses at være objektive bilag, der kan dokumentere udgiftens størrelse, art og dato. Dertil kommer at flere af udgifterne er åbenlyse private udgifter og at flere af bilagene indeholder rykkerskrivelser og/eller renter, samt vedrører gamle regnskabsår.

Vi er derfor af den opfattelse, at materialet også i dets nuværende form stadig næsten kan sidestilles med ingen indsendt dokumentation overhovedet. Det ville kræve utallige timers manuel gennemgang, at sortere og opgøre for hvilke udgifter der ville kunne opnås fradrag for købsmoms. Skattestyrelsen kan ikke gøre dette for skatteyder og vi kan heller ikke gennemgå flere hundrede siders materiale flere gange, for at kortlægge hvilke bilag der måtte være nytilkomne.

Størstedelen af udgifterne er dermed fortsat at anse for udokumenterede og momsfradraget ville fortsat nægtes med henvisning til det manglende transaktionsspor, samt den manglende overholdelse af fakturakravene i dagældende momsbekendtgørelse § 82."

Konklusion

Skattestyrelsen fastholder forhøjelsen af salgsmomsen vedrørende den skønnede kontantomsætning, som den fremgår af Skattestyrelsens afgørelse af 9. februar 2023, hvorimod Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i de øvrige punkter vedrørende momsen i overensstemmelse med Skattestyrelsens supplerende udtalelse af 25. oktober 2024.

..."

Klagerens opfattelse

Indehaverens repræsentant har anført:

"Der klages over den skønsmæssige ansættelse, der er forkert. I stedet bør de faktiske forhold lægges til grund. De faktiske omstændigheder viser en langt lavere indkomst. En mere detaljeret opgørelse understøttet af de relevante bilag er under udarbejdelse, og eftersendes snarest. Under alle omstændigheder hviler skønnet på et forkert grundlag, og der er medtaget for mange poster som grundlag for indtægten, og alt for få betalinger på udgiftssiden.

... "

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse

Indehaverens repræsentant har ikke haft bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelser.

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Klagerens repræsentant har i mail af 19. juni 2024 anført:

"... Det skøn Skattestyrelsen har foretaget er åbenbart forkert og urimeligt. Interne overførsler mellem egne konti anses som skattepligtig indkomst. Efter objektivitetsgrundsætningen har skatteyderen krav på et realistisk skøn, ikke et skøn, der hviler på vildfarelser om de faktiske forhold. Der er foreløbigt fremsendt redegørelser yderligere 541 sider dokumentation."

Repræsentanten har knyttet følgende bemærkninger til det fremsendte materiale modtaget i Skatteankestyrelsen den 22. juli 2024:

"Det generelle billede er, at de bilag, der er bogført, kan kobles direkte til fysiske bilag, som er scannet ind i en ny, samlet fil.

Samtidig er der trukket regneark udgiftskonti, hvor værdien af de bilagskoblede udgifter er samlet.

Her er et eksempel:

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

Dette er toppen af konto 1320-regnearket. Det ses, at den samlede bilagskoblede værdi er 663.834,57. Dette kan sammenlignes med summen af bogføringen:

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

Der er således bilag for 99,9 % af det beløb, der på denne konto indgår i regnskabet.

Andre poster har direkte dokumentation "i sig" inde i bogføringsprogrammet (Visma). Som nævnt vil vi gerne åbne op for at SKAT selv kan få indsigt i bogføringen ved at have adgang til posteringerne.

Når man klikker på en post, sker der typisk dette:

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

Dvs. at man dels kan se bilagets nummer og samtidig kan man se, hvilke konti der er berørt i det dobbelte bogholderi.

Der er fundet enkelte poster, som er bogført forkert. Det gælder f.eks. udgifter til privat bil, som ikke skulle have været trukket fra. [person1] har jo (i et lille omfang) fået km-penge for at stille sin private bil til rådighed for indkøbsture og lign.

Det kan præciseres, at konto 1015: Salg, faktura, indeholder salg, hvor betaling er sket med forskellige kreditkort. Dokumentation herfor fremgår dels af bankens kontoudtog, dels af den daglige registrering i butikken.

Bilagene har bogføringsnumre. Der er eksempler på enkelte bilag, der mangler. Det gælder f.eks. leverandøren WIKI. Denne og andre leverandører er på ferie nu, men de fysiske bilag bør kunne findes hos dem i august måned."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Repræsentanten har på møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler forklaret, at det fulde regnskabsmateriale nu var til stede, og at der herefter ikke var grundlag for et skøn. Skønnet var således ulovligt. Repræsentanten argumenterede desuden for, at sagen blev hjemvist.

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse

Indehaverens repræsentant har fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse:

"I momssagerne ... accepteres Skatteankestyrelsens indstillinger."

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om indehaveren har dokumenteret, at der ikke er grundlag for ændring af momstilsvaret.

Retsgrundlaget

I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Af momslovens § 37 fremgår:

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

2) den afgift, som efter § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land,

..."

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168 og artikel 178 til 179. Af artikel 167 og 168 fremgår bl.a.:

"Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

1. a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

..."

Af dagældende momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 fremgår:

"§ 72

Stk. 1 Virksomheder, der er registreret efter momslovens §§ 47, 49, 51 eller 51a, skal føre et regnskab over leverancer af varer og ydelser til og fra virksomheden. Beløbene, som virksomheden ved udgangen af hver afgiftsperiode skal angive til Skatteforvaltningen på afgiftsangivelsen og på listen over EU-leverancer, skal fremgå af regnskabet.

Stk. 2.

Regnskabet skal føres i det almindelige forretningsregnskab.

...

§ 82

Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. "

Momsbekendtgørelsens kapitel 12 indeholder en række fakturakrav. I bekendtgørelsens dagældende § 58, stk. 1, er fastsat de nærmere krav til fakturaens indhold:

"Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales."

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Af opkrævningslovens § 9, stk. 2, fremgår:

"Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt."

Landsskatteretten fandt i afgørelse af 26. august 2001, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, at der ikke kan godkendes skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms ud fra en formodning om, at der er afholdt udgifter i virksomheden til generering af den angivne omsætning, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., er ikke et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Indehaveren har ikke indsendt momsregnskab. Skattestyrelsen har herefter været berettiget til at ansætte salgsmomsen skønsmæssigt i medfør af opkrævningslovens § 5, stk. 2. Skattestyrelsen har ved skønnet lagt vægt på indsætninger på indehaverens erhvervs- og private konti, hvoraf der er beregnet 20 % i afgift.

Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. 23-0040645 vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2020 og 2021 fundet, at den skønnede kontantomsætning skal nedsættes med henholdsvis 43.375 kr. for indkomståret 2020 og med 22.144 kr. for indkomståret 2021, hvoraf salgsmoms udgør 8.675 kr. og 4.429 kr.

Skattestyrelsen har ikke skønnet nogen købsmoms i overensstemmelse med praksis, f.eks. SKM2021.456.LSR. Indehaveren har under klagesagsbehandlingen fremlagt fakturanr. 1702 af 4. september 2020 og fakturanr. 10128 af 11. juni 2021, som vedrører køb af revisorydelser i perioden. Landsskatteretten godkender fradrag for købsmomsen på henholdsvis 3.650 kr. og 3.625 kr. i overensstemmelse med Skattestyrelsens udtalelse af 25. oktober 2024.

Under klagesagsbehandlingen er der endvidere fremlagt bilag for betaling af husleje for månederne januar, februar, marts, april og juni, hvor købsmoms pr. måned fremgår med 10.909,65 kr., samt opgørelse af tilgodehavende af 7. oktober 2020, hvor moms er beregnet til 53.400 kr. Betaling af leje for april og juni indgår i opgørelsen af tilgodehavendet, hvorfor der foruden moms ifølge opgørelsen af 7. oktober 2020 kan godkendes fradrag for købsmoms for månederne januar, februar og marts. Købsmoms for 1. halvår nedsættes med 305 kr. som følge af tilbagebetaling af 1.525 kr. ifølge driftsregnskabet for 2020 modtaget den 12. april 2021.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes yderligere fradrag for købsmoms på baggrund af det indsendte materiale, eller at der er grundlag for at hjemvise sagen til fornyet behandling hos Skattestyrelsen. Der er lagt særlig vægt på Skattestyrelsens udtalelse af 25. oktober 2024 vedrørende fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten nedsætter herefter yderligere momstilsvar for 1. halvår 2020 med 36.379 kr. (32.729 kr. + 3.650 kr.) til 74.555 kr. og for 2. halvår med 62.075 kr. (8.675 kr. + 53.400 kr.) til 28.401 kr.

For 1. halvår 2021 nedsætter Landsskatteretten yderligere momstilsvar med 5.534 kr. (3.625 kr. + 2.214 kr. - 305 kr.) til 26.832 kr.og for 2. halvår med 2.215 kr. til 35.610 kr.