Kendelse af 11-03-2025 - indlagt i TaxCons database den 10-04-2025

Journalnr. 23-0032426

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomstår 2020

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat

266.320 kr.

0 kr.

332.901 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag

42.106 kr.

0 kr.

52.632 kr.

Indkomstår 2021

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat

183.268 kr.

0 kr.

229.084 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag

28.975 kr.

0 kr.

36.219 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], herefter virksomheden, CVR-nr. [...1], var en enkeltmandsvirksomhed, hvori klageren var virksomhedens direktør og ejer. Virksomheden blev startet den 29. september 2017 og ophørte den 31. marts 2022. Virksomheden var registreret under branchekoden 812290 "Anden rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler" og under bibrancherne 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 494100 "Vejgodstransport".

Ifølge CVR har virksomheden i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Ansatte

Årsværk

Oktober 2019

4

1,3

November 2019

5

1,83

December 2019

4

2

Januar 2020

4

2

Oktober 2020

1

0,06

November 2020

7

1,96

December 2020

10

4

Januar 2021

7

3

Februar 2021

7

3

Marts 2021

7

3

April 2021

4

1,41

Maj 2021

5

1,25

Juni 2021

6

1,07

Juli 2021

15

5

August 2021

17

6

September 2021

15

7

Oktober 2021

23

9

November 2021

21

3

December 2021

5

1,71

Virksomheden omsatte ifølge resultatopgørelsen for 2019 for 1.896.672 kr. ekskl. moms. Virksomheden har derudover bogført udgifter til transport og ekstern kørsel på henholdsvis 241.427 kr. og 393.097 kr. Der er samlet afholdt personaleudgifter på 278.212 kr.

Virksomheden omsatte ifølge resultatopgørelsen for 2020 for 4.363.734 kr. ekskl. moms. Virksomheden har derudover bogført administrationsudgifter på 3.600.852 kr. Der er samlet afholdt personaleudgifter på 146.515 kr.

Virksomheden omsatte ifølge resultatopgørelsen for 2021 for 5.008.218 kr. ekskl. moms. Virksomheden har derudover bogført administrationsudgifter på 3.308.673 kr. Der er samlet afholdt personaleudgifter på 1.230.819 kr.

Skattestyrelsen udtog virksomheden til kontrol og anmodede virksomheden om at fremsende bogføringsmateriale for kontrolperioden 1. januar 2019 - 31. december 2021. Virksomheden reagerede ikke på henvendelsen, hvorfor Skattestyrelsen indhentede virksomhedens bankkontoudtog fra [finans1] med kontonummer [...22] og [finans2] med kontonummer [...96].

Skattestyrelsen er i forbindelse med kontrollen af andre selskaber og virksomheder kommet i besiddelse af fakturaer, der er udstedt til virksomheden. Skattestyrelsen har været i besiddelse af én faktura fra [virksomhed2] ApS, én faktura fra [virksomhed3] ApS og fem fakturaer fra [virksomhed4] ApS.

Efter en gennemgang af underleverandørernes forhold har Skattestyrelsen anset underleverandørfakturaerne for at være fiktive og har anset virksomhedens overførsler herfor for at dække over udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft.

Følgende forhold er gældende for underleverandørerne:

[virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed2], er stiftet den 13. maj 2020 af [virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...3] og er under konkursbehandling. Konkursdekretet blev afsagt den 12. januar 2022. [virksomhed2] er registreret under branchekoden 259900 "Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n.", og formålet er at drive virksomhed med udvikling og produktion af andre færdige metalprodukter.

[person1] var direktør fra stiftelsen til den 4. februar 2021.

[virksomhed2] har ifølge udskrift fra CVR ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har foretaget betaling af følgende faktura til [virksomhed2]:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

09-10-2020

30179

196.000,00 kr.

49.000,00 kr.

245.000,00 kr.

I alt

196.000,00 kr.

49.000,00 kr.

245.000,00 kr.

Fakturateksten er "Kørsel for September måned 2020". Der fremgår ikke yderligere oplysninger om den fakturerede ydelse.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed2] ikke været registreret som arbejdsgiver. [virksomhed2] har derudover ikke foretaget overførsler til andre underleverandører.

Direktøren [person1] er ved Retten i [by1] den 24. juni 2021 blevet dømt for hvidvask. Han tilstod at have udstedt fiktive fakturaer gennem [virksomhed2].

[virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 10. december 2017 af [virksomhed6], CVR-nr. [...5], og blev den 28. august 2023 opløst efter konkurs. [virksomhed4] var registreret under branchekoden 494100 "Vejgodstransport" og bibranchen 782000 "Vikarbureauer".

[person2] tiltrådte direktionen den 1. oktober 2020.

[virksomhed4] har ifølge udskrift fra CVR ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har foretaget betaling af følgende fakturaer til [virksomhed4]:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

07-12-2020

7303

120.250,00 kr.

30.062,50 kr.

150.312,50 kr.

07-12-2020

7304

88.075,00 kr.

22.018,75 kr.

110.093,75 kr.

31-12-2020

7315

122.000,00 kr.

30.500,00 kr.

152.500,00 kr.

I alt 2020

330.325,00 kr.

82.581,25 kr.

412.906,25 kr.

08-04-2021

3131

131.600,00 kr.

32.900,00 kr.

164.500,00 kr.

I alt 2021

131.600,00 kr.

32.900,00 kr.

164.500,00 kr.

Samlet

461.925,00 kr.

115.481,25 kr.

577.406,25 kr.

Fakturateksterne er "kørselsassistance", "kørsel med varebil", "kørsel iht. Kontrakt". På sidstnævnte faktura er der henvist til "kontrakt nr. [...]". Virksomheden har ikke fremlagt kontrakten. Det fremgår ikke af fakturaerne, hvilke ruter der er kørt, og hvad der transporteret.

Skattestyrelsen har foruden ovenstående fakturaer modtaget følgende faktura, der ikke ses at være betalt fra virksomhedens bankkonto. Skattestyrelsen har ikke medtaget fakturaen i den samlede forhøjelse.

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

05-05-2021

4014

95.680,00 kr.

23.920,00 kr.

119.600,00 kr.

I alt

95.680,00 kr.

23.920,00 kr.

119.600,00 kr.

Ifølge Skattestyrelsen tilhører betalingsreferencen, der fremgår af fakturaerne, ikke [virksomhed4]. [virksomhed4] har ligeledes indsendt 0-angielser for første halvår af 2020 og har været registreret som arbejdsgiver, men har ifølge Skattestyrelsen ikke angivet A-skat og AM-bidrag.

[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed3], er stiftet den 16. august 2019 af [person3]. [virksomhed3] er under konkursbehandling Konkursdekret blev afsagt den 29. juni 2021. [virksomhed3] er registreret under branchekoden 702202 "Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse", samt bibrancherne 782000 "Vikarbureauer" og 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed3]'s formål er at drive rådgivning inden for byggeri samt anden økonomisk rådgivning inden for bolig- og ejendomskøb.

Direktøren i [virksomhed3] var i perioden 15. juli 2020 - 31. januar 2021 [person4]. I perioden 31. januar 2021 - 15. maj 2021 var [person5] direktør i [virksomhed3].

Der har ifølge udskrift fra CVR ikke været registreret ansatte i den påklagede periode.

Virksomheden har foretaget betaling af følgende faktura til [virksomhed3]:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

08-03-2021

92

172.520,00 kr.

43.130,00 kr.

215.650,00 kr.

I alt

172.520,00 kr.

43.130,00 kr.

215.650,00 kr.

Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvad [virksomhed3] har leveret til virksomheden, idet der under beskrivelse i fakturaen fremgår "N/A". [virksomhed3]'s direktør fremgår som kontaktperson i fakturaen.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed3] ikke angivet moms eller angivet 0 kr. [virksomhed3] har derudover ikke udbetalt løn til direktøren og har ifølge Skattestyrelsen anvendt 23 forskellige bankkonti som betalingsreference på de udstedte fakturaer til [virksomhed3]'s øvrige kunder. Skattestyrelsen har derudover oplyst, at bankkonto [...04] i [finans3], der fremgår af fakturaen til virksomheden, anvendes til indbetalinger fra [virksomhed7] ApS. Der har ifølge Skattestyrelsen ikke været afholdt driftsudgifter af betydning i [virksomhed3].

[virksomhed8] ApS, CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed8], blev stiftet den 18. februar 2021 og blev opløst efter konkurs den 28. november 2022. [virksomhed8] blev stiftet af [person6], der var direktør i [virksomhed8] i den påklagede periode. [virksomhed8] var registreret under branchekoden 812100 "Almindelig rengøring i bygninger". Formålet var at drive rengøringsvirksomhed samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Ifølge udskrift fra CVR, har der i den påklagede periode været registreret 13 ansatte fordelt på 9 årsværk.

Virksomheden har overført følgende beløb til [virksomhed8]:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

29-04-2021

58.069,00 kr.

14.517,25 kr.

72.586,25 kr.

I alt

58.069,00 kr.

14.517,25 kr.

72.586,25 kr.

Der er ikke fremlagt en faktura for overførslen.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger, har [virksomhed8] ikke angivet moms, der er blevet foreløbigt fastsat for perioden 1. marts 2021 - 9. november 2021. [virksomhed8] har derudover ikke angivet A-skat eller AM-bidrag. Ifølge Skattestyrelsen bliver [virksomhed8]' bankkonto systematisk tømt for midler, og det fremgår desuden af kontoen, at samme fakturanumre anvendes flere gange. Der har derudover ikke været afholdt sædvanlige driftsudgifter i perioden.

Virksomhedens repræsentant har fremsendt en korrespondance mellem virksomheden og kunden [virksomhed9]. Korrespondancen er vedhæftet en oversigt over virksomhedens chauffører, der fremgår med for- og efternavn. På listen over chauffører er det anført, om personerne er ansatte i virksomheden, eller om personerne er chauffører for underleverandører. Der er ikke oplysninger om, hvilke underleverandører personerne har været tilknyttet.

Virksomheden har ikke fremlagt andre støttebilag i form af samarbejdskontrakter, timesedler eller korrespondancer med samtlige underleverandører.

Skattestyrelsen har anset fakturaerne fra underleverandørerne for at være fiktive og har anset fakturaernes nettobeløb (ekskl. moms) for at være anvendt til udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft. Skattestyrelsen har opgjort beregningsgrundlaget for A-skat og AM-bidrag til 526.325 kr. i 2020 og 362.189 kr. i 2021.

Virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag er beregnet til følgende:

2020

Udgifter ekskl. moms

[virksomhed2]

196.000,00 kr.

[virksomhed4]

330.325,00 kr.

Samlet

526.325,00 kr.

AMBI

42.106,00 kr.

A-skat

266.320,45 kr.

Samlet

308.426,45 kr.

2021

[virksomhed4]

131.600,00 kr.

[virksomhed3]

172.520,00 kr.

[virksomhed8]

58.069,00 kr.

Samlet

362.189,00 kr.

AMBI

28.975,12 kr.

A-skat

183.267,63 kr.

Samlet

212.242,75 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag med henholdsvis 449.588 kr. og 71.081 kr. for perioden 1. oktober 2020 til 30. april 2021, idet Skattestyrelsen har anset overførsler til underleverandørerne for at være afholdt til udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"...

A-skat og am-bidrag:

Skattestyrelsen har ingen bilag modtaget. Skattestyrelsen har tidligere foretaget kontrol i de nævnte 4 underleverandører ([virksomhed2] ApS, [virksomhed4] ApS, [virksomhed3] ApS samt [virksomhed8] ApS). Alle selskaberne er i dag under konkurs. Kontrollerne af disse har vist, at der ikke er leveret ydelser der berettiger til fradrag. Gennemgangen af de fakturaer fra underleverandørerne der er modtaget fra andre kontroller viser, at ydelserne består af kørselsassistance, kørsel med varebil og kørsel september måned 2020 fra underleverandørerne [virksomhed4] ApS og [virksomhed2] ApS. De øvrige underleverandører ([virksomhed3] ApS og [virksomhed8] ApS) er der ikke modtaget fakturaer fra men det ses af bankkontoudtogene, at der overføres penge til disse underleverandører. Skattestyrelsen anser, at disse underleverandører / selskaber ikke har leveret ydelser til [virksomhed1] i indkomstårene 2020 og 2021. jf. tidligere kontroller med disse. Der henvises til gennemgangen af kontrollerne hos hver af disse underleverandører.

Skattestyrelsen anser, at fakturaerne og betalingerne fra [virksomhed1]'s bankkonto til ovennævnte selskaber, hvor Skattestyrelsen ikke er i besiddelse af fakturaer/underbilaget, også vedrører fiktive fakturaer udstedt af ovenstående selskaber. Skattestyrelen betvivler ikke at arbejdet er udført, det er blot ikke udført af de selskaber der er modtaget fakturaer fra.

Det er således Skattestyrelsens opfattelse, at der til oppebæring af [virksomhed1]'s angivne omsætning, er afholdt lønninger ud over det angivne, uden der er sket indberetning til e-indkomst, og uden indeholdelse af A-skat og Am-bidrag. Da [virksomhed1] er registreret som arbejdsgiver, kan der ikke have været ukendskab til reglerne, hvorfor Skattestyrelsen anser at [virksomhed1] har handlet forsømmeligt og derved hæfter for A-skat og am-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69 stk.1.

Det bemærkes, at Skattestyrelsen ikke er vidende om, hvem personerne er eller hvor mange der har udført arbejdet.

...

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelser

Der henvises indledningsvist til Skattestyrelsens bemærkningerne under afsnit 1.4.

Da der ikke er indsendt noget materiale kan Skattestyrelsen foretage en skønsmæssig opgørelse over lønnen og manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Selskabets samlede omsætning er jf. bilag 3 og bilag 5, opgjort til 10.164.864 kr. eksklusiv moms for perioden 1. oktober 2019 til 31. december 2021. Selskabet har haft henholdsvis 5, 11 og 31 an- satte i perioden 1. oktober 2019 til 31. december 2021 med en oplyst løn for hvert af årene på henholdsvis 113.911 kr., 181.443 kr. og 1.214.049 kr. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at den genererede omsætning ikke kan være oppebåret ved de indberettede lønninger og de underleverandører Skattestyrelsen har kontrolleret og har oplysninger om, kan ikke have leveret mandskab til selskabet. Selskabet har ikke indsendt dokumentation for udgifter til øvrige evt. underleverandører.

Skattestyrelsen anser det for sandsynligt, at der har været gjort brug af sort arbejdskraft. Det har ikke umiddelbart været muligt at identificere personerne. Under henvisning til bilag 5 ses beløbene for henholdsvis 526.325 kr. (2020) og 362.189 kr. (2021) under teksten "Beregningsgrund- lag, A-skat og am-bidrag".

Indsætningerne på bankkontiene kan opgøres til 742.345 kr. (1.10.2019 - 31.12.2019), 5.488.315 kr. (2020) og 6.475.420 kr. (2021). Skattestyrelsen har efter nærmere overvejelser vurderet, at der på det foreliggende grundlag og uden dokumentationer kan godkendes skønsmæssigt fradrag for 10 % af den opgjorte salgsmoms som købsmoms, da der efter Skattestyrelsens opfattelse har været udgifter af et vist omfang. Skønnet er foretaget dels ud fra den branche selskabet er registreret un- der, dels at gennemgangen af bankkontoudtog og ud fra kontroloplysninger ikke kan ses, at der har været fradragsberettigede udgifter, der kan give grundlag for et større fradrag. De skønnede beløb på 10 % skal dække omkostninger til f.eks. materialer, brændstof, telefon, administration m.v.

Der er ikke godkendt udgifter til underleverandørerne [virksomhed2] ApS under konkurs, [virksomhed4] ApS under konkurs, [virksomhed3] ApS under konkurs og [virksomhed8] ApS under konkurs som enten er anset for fiktive selskaber eller ikke økonomiske selskaber og ingen af disse underleverandører anses for at have leveret nogen momsbelagte ydelser - se bemærkningerne under afsnit 1.1 og 1.4.

Såfremt der efterfølgende fremlægges dokumentation for momsbelagte fradragsberettigede drifts- omkostninger ud over de allerede skønnede 10 %, som godkendes af Skattestyrelsen, vil skøn over A-skat og am-bidrag vil også blive ændret.

Skattestyrelsen har gennemgået en række underleverandører der ikke kan have leveret noget til [virksomhed1], jf. Skattestyrelsens undersøgelser af disse. Skattestyrelsen har derfor foretaget en skønsmæssig opgørelse over lønnen og den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen har modtaget og efterkontrolleret en række fakturaer fra, samt betalinger til under- leverandører til selskabet. Skattestyrelsens undersøgelser har vist, at disse underleverandører ikke kan have leveret noget da de enten er fiktive eller uden realitet.

Skattestyrelsen anser det for sandsynligt, at der har været gjort brug af sort arbejdskraft. Det har ikke umiddelbart været muligt at identificere personerne.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de ikke godkendte underleverandørfakturaer er fiktive og er bogført i selskabet for at dække over udgifter til sort løn i virksomheden uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag. Det er dog ikke muligt, at identificere personerne, hvorfor der er tale om yderligere løn til en ukendt personkreds.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden hæfter for de ikke indeholdte skatter, jf. kilde- skattelovens § 69, stk. 1 og 2 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, og virksomheden ikke kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag.

Da selskabet har haft øvrigt ansat personale og på den baggrund har været klar over, at der skal indeholdes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, har der ikke foreligget en uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt. Virksomheden har derfor handlet forsømmeligt og hæfter derfor for manglende indeholdt A-skat og am-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Skattestyrelsen har ændret selskabets salgsmoms for både 2020 og 2021. Disse ændringer medfører ikke yderligere forhøjelser af A-skat og am-bidrag, da Skattestyrelsen alene har beregnet A- skat og am-bidrag af fakturaer fra de i sagen omtalte 4 underleverandører.

Under henvisning til bilag 5 "beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag" er beløbene henholdsvis

526.325 kr. (2020) og 362.189 kr. (2021).

..."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 23. april 2023 udtalt:

"...

AD 2) A-skat og am-bidrag

Skattestyrelsen kan konstatere at [virksomhed1] dels har egne ansatte og dels har gjort brug af underleverandører. Skattestyrelsen har indkaldt virksomhedens materiale uden at der er indsendt noget. Sagen er derfor foretaget på det foreliggende grundlag.

Skattestyrelsen er ikke i tvivl om at der er udført arbejde for [virksomhed1] kunder som har genere- ret omsætningen i virksomheden, det er bare ikke de i sagen omhandlede 4 underleverandører, der har leveret ydelserne. Dette har Skattestyrelsens kontroller hos disse vist. Der er ikke indsendt time/arbejdssedler eller andet der kan understøtte, at der har fundet levering af momspligtige ydelser. Disse oplysninger viser, hvornår ydelsen har fundet sted, af hvilke personer og på hvilke adresser. Når Skattestyrelsens kontroller har vist, det ikke er de pågældende underleverandører der har leveret de momspligtige ydelser, må det have været andre ubekendte personer. Dette er bag- grunden for at Skattestyrelsen opkræver A-skat og am-bidrag af beløbene (se opgørelserne af bilag 5).

Skattestyrelsen har i sin sag IKKE kategoriseret underleverandørerne som lønmodtagere, dette må bero på en misforståelse hos advokatformaet tvc. Skattestyrelsens undersøgelser og kontroller har vist, at de pågældende underleverandører har udstedt fiktive fakturaer og INTET leveret til [virksomhed1]. Da arbejdet er udført for [virksomhed1]s kunder, må der have været udført af andre ukendte personer, det er derfor baggrunden for, at der opkræves A-skat og am-bidrag af beløbene. Da [virksomhed1] allerede er registreret som arbejdsgiver, kan der ikke have været tvivl om pligten til at inde- holde disse beløb, hvorfor man efter Skattestyrelsens opfattelse har handlet forsømmeligt og der- ved hæfter for A-skat og am-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

...

Konklusion:

Det er skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er kommet nyt materiale frem der giver anledning til en ændret opfattelse af sagen. Mange af de indsigelser der indsendt med klage den 13. april 2023, er de samme som der allerede er gjort indsigelse ved i mail den 9. marts 2023 (indsigelse på for- slag).

Der er ikke fremkommet nye oplysninger i sagen, eller forhold eller henvisning til domme som gør, at Skattestyrelsen har ændret opfattelse af sagen. Der henvises til sagsfremstillingen med alle begrundelser og konklusioner, hvorfor det indstilles til Skatteankestyrelsen at fastholde afgørelsen den 22. marts 2023"

..."

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomhedens A-skat nedsættes med kr. 449.588, og at AM-bidrag nedsættes med kr. 71.081 for indkomstårene 2019 til 2021.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"...

2 A-skat og AM-bidrag

Selskabet har haft en række ansatte medarbejdere i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021, der har været afholdt løn til. Disse medarbejdere har sammen med underleverandører udført det arbejde, der har udgjort arbejdskraften i virksomheden. Det er således på baggrund af de ansatte medarbejdere og underleverandører, den oplyste omsætning er genereret. [virksomhed1] har ikke gjort brug af yderligere uoplyst arbejdskraft, hvorfor der ikke er grundlag for skønsmæssigt at fastsætte yderligere lønudgifter, hvoraf [virksomhed1] hæfter for indeholdelsen af A-skat og AM-bidrag.

Det gøres således i første række gældende, at det påhviler Skattestyrelsen at dokumentere, at [virksomhed1] har gjort brug af sort arbejdskraft, og at denne bevisbyrde ikke er løftet. Følgelig er der ikke grundlag for at opkræve kr. 449.588 i A- skat og kr. 71.081 i AM-bidrag.

I det omfang Skattestyrelsen måtte finde, at de i sagen omhandlede underleverandører skal betragtes som lønmodtagere i [virksomhed1], gøres det i anden række gældende, at det ikke har været muligt for [virksomhed1] at forudse denne retlige kvalifikation af underleverandørerne, hvorfor manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag ikke kan karakteriseres som forsømmeligt, jf. kildeskattelovens § 69. Der er således ikke hjemmel til at opkræve A-skat og AM-bidrag hos [virksomhed1].

..."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Repræsentanten har fremsat følgende bemærkninger i forbindelse med mødet med Skatteankestyrelsen:

"Som anført i referatet omfattede [virksomhed1]' kunder bl.a. [virksomhed10] og [virksomhed9]. I den forbindelse fremlægges som bilag 8 kopi af mailkorrespondance mellem [person7] og [person8] fra [virksomhed9], hvor [person7] bl.a. redegør nærmere for de anvendte chauffører, herunder hvorvidt de kører for underleverandører, eller kører for [virksomhed1]. I tilknytning hertil fremlægges videre som bilag 9 chaufføroversigt, der tillige er fremsendt til [virksomhed9], hvor den enkelte chauffør er specificeret med fornavn og efternavn.

Som forklaret af [person7] begyndte han i 2021 igen i højere grad at anvende egne ansatte, hvilket også afspejles i de afholdte personaleomkostninger, jf. bilag 3, 5 og 7. I oversigtsform kan udviklingen i personaleomkostninger m.v. anskueliggøres på følgende vis:

...

Som det fremgår, falder udgiften til personale i 2020, hvilket skyldes, at der i højere grad anvendes underleverandører. I 2021 stiger udgiften til personale, hvilket også gælder udgiften til driftsmidler, da der indkøbes biler m.v. Dette skyldes, at der anvendes egne ansatte til udførelse af kørselsopgaverne for f.eks. [virksomhed9].

[virksomhed1] brugte som tidligere anført bl.a. [virksomhed4] ApS, [virksomhed2] ApS og [virksomhed3] ApS som underleverandører til udførelse af transportopgaver. Kontaktpersonen var [person7], hvor korrespondancen foregik via WhatsApp. Som oplyst på kontormødet var [person7] af den opfattelse, at korrespondancen mellem ham og [person7] kunne genfindes, men det har imidlertid vist sig ikke at være tilfældet, idet WhatsApp ikke gemmer beskeder på dens servere."

Retsmøde

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"...

I den ovenfor anførte klagesag har Skatteankestyrelsen i brev dateret den 31. januar 2024 bedt Skattestyrelsen om en udtalelse i sagen, der skal afgøres af Landsskatteretten.

Skattestyrelsen er på alle punkter enig i Skatteankestyrelsens indstilling i sagen.

Skattestyrelsen tiltræder dermed også Skatteankestyrelsens indstilling om at forhøje virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med samlet 130.167,30 kr., hvilket indebærer en skærpelse i forhold til Skattestyrelsens afgørelse.

Det fremgår af Skatteankestyrelsens indstilling, at Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har anset virksomhedens overførsler til underleverandører for at dække over udbetaling af sort løn.

Det fremgår også af Skatteankestyrelsens indstilling, at Landsskatteretten dernæst skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med henholdsvis 449.588 kr. og 71.081 kr. for perioden 1. oktober 2020 - 30. april 2021.

Endelig fremgår det også af Skatteankestyrelsens indstilling, at den i den sammenholdte momssag med Skatteankestyrelsens sagsnr. [sag1] har indstillet stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandørerne henset til at fakturaerne fra underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed3] og [virksomhed8] og overførsler til disse underleverandører anses for at være fiktive, og for at dække over udbetaling af sort løn.

Skattestyrelsen har i sin udtalelse i den sammenholdte momssag med sagsnr. [sag1] tiltrådt Skatteankestyrelsens indstilling.

Virksomhedens samlede omsætning fra dens egne kunder er opgjort til 10.164.864 kr. eksklusive moms for perioden 1. oktober 2019 til 31. december 2021.

Virksomheden har haft henholdsvis 5, 11 og 31 ansatte i perioden 1. oktober 2019 til 31. december 2021 med en oplyst løn for hvert af årene på henholdsvis 113.911 kr., 181.443 kr. og 1.214.049 kr.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at den genererede omsætning ikke kan være oppebåret ved de indberettede lønninger.

Derudover er det Skattestyrelsens opfattelse, at de underleverandører, Skattestyrelsen har kontrolleret, ikke kan ikke have leveret mandskab til virksomheden, jf. oplysningerne om og gennemgangen af disses underleverandørers forhold.

De pågældende underleverandører har alene udstedt fiktive fakturaer og har intet leveret til virksomheden.

Når Skattestyrelsens kontroller har vist, at det ikke er de pågældende underleverandører, der har leveret arbejdet, må det have været andre ubekendte personer, der har leveret dette.

Da virksomhedens egne ansatte ikke har været i stand til at genere denne omsætning, er det Skattestyrelsens opfattelse, at virksomhedens udgifter til [virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed3] og [virksomhed8] er afholdt for at dække over udbetaling af uregistreret arbejdskraft, hvorfor Skattestyrelsen fastholder, at det er med rette, at virksomheden er pålagt efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag.

Skattestyrelsen skal her gentage, at den ikke er i tvivl om at arbejdet er udført for virksomhedens kunder set i relation til den angivne momspligtige omsætning. Arbejdet er bare ikke udført af de påståede fire underleverandører, der er foretaget betaling til og modtaget fakturaer fra.

For så vidt angår hæftelsen har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Virksomheden var registreret som arbejdsgiver og havde ansatte, hvorfor den også har været bekendt med reglerne om indeholdelse.

Virksomheden har også været bekendt med samtlige de faktiske omstændigheder, der bevirker, at der skal ske indeholdelse, nemlig at arbejdet er udført for virksomheden og ikke af de påståede underleverandører.

Skattestyrelsen fastholder derfor, at virksomheden hæfter for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Beregningsgrundlaget for A-skat og AM-bidrag

Det fremgår af Skatteankestyrelsens indstilling, at den ikke tiltræder Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb til grund for beregningsgrundlaget.

Det fremgår også af Skatteankestyrelsens indstilling at den i den sammenholdte momssag har anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb, falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag.

Skatteankestyrelsen indstiller derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb.

Skatteankestyrelsen indstiller som følge heraf en forhøjelse af virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til henholdsvis 561.985 kr. og 88.851 kr. for 2020 og 2021.

Herved forhøjes virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med i alt 130.167,30 kr.

Som allerede anført ovenfor og af de grunde, der er anført af Skatteankestyrelsen i indstillingen, tiltræder Skattestyrelsen indstillingen om at forhøje virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med i alt 130.167,30 kr.

Dette indebærer en skærpelse i forhold til Skattestyrelsens afgørelse.

..."

Indlæg under retsmødet

Repræsentanten fastholdt påstanden om nedsættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag med henholdsvis 449.588 kr. og 71.081 kr. og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det på retsmødet udleverede materiale.

Skattestyrelsen var enig i Skatteankestyrelsens indstilling, dog ikke i at købsmomsen skal behandles som yderligere løn. Efter en nærmere gennemgang af sagen fandt Skattestyrelsen, at det kun er nettobeløbet, det vil sige fakturabeløbene ekskl. moms, der skal anses som yderligere løn.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har anset virksomhedens overførsler til underleverandører for at dække over udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft. Landsskatteretten skal dernæst tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med henholdsvis 449.588 kr. og 71.081 kr. for perioden 1. oktober 2020 - 30. april 2021.

Retsgrundlaget

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 dagældende lov nr. 471 af 12. juni 2009, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 pct. af grundlaget.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i sammenholdt momssag med journalnummer [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse af den 22. marts 2023, for så vidt angår fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandørerne. Landsskatteretten har anset fakturaerne fra underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed3] og [virksomhed8] og overførsler til disse underleverandører for at være fiktive og for at dække over udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft.

Henset til, at fakturaerne lider af indholdsmæssige mangler, at der ikke er fremlagt støttebilag, at der ikke er fremlagt samarbejdskontrakter, at samtlige underleverandører enten er under konkursbehandling eller er opløst efter konkurs, at enkelte overførsler sker til konti, der ikke tilhører underleverandørerne, at direktøren i [virksomhed2] er dømt for hvidvaskning herigennem, at flere underleverandører ikke angiver A-skat og AM-bidrag, og at flere underleverandører ikke har reelle tegn på drift, finder Landsskatteretten, at selskabets overførsler til underleverandører ikke dækker over reelle leverancer.

Virksomheden her i den påklagede periode oppebåret omsætning fra virksomhedens egne kunder for 12.706.078 kr. Landsskatteretten finder, at virksomhedens egne ansatte ikke har været i stand til at genere denne omsætning, hvorfor Landsskatteretten anser virksomhedens udgifter til [virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed3] og [virksomhed8] for at være afholdt for at dække over udbetaling af uregistreret arbejdskraft. Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt virksomheden efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.

Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb til grund for beregningsgrundlaget. Ved en skønsmæssig ansættelse af det indeholdelsespligtige beløb, skal ansættelsen foretages så virkelighedsnært som muligt. I gennemførelsen af myndighedernes pligtmæssige skøn, skal inddrages alle relevante saglige hensyn.

Landsskatteretten har i den sammenholdte momssag anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb, falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag. Landsskatteretten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb.

Landsskatteretten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af A-skat og AM-bidrag som følger:

2020

Samlet

657.906,25 kr.

AMBI (8 % af 657.906,25)

52.632,50 kr.

A-skat (55 % af 657.906,25-48.712,50)

332.900,56 kr.

Samlet

385.533,06 kr.

2021

Samlet

452.736,25 kr.

AMBI (8 % af 452.736,25)

36.218,90 kr.

A-skat (55 % af 452.736,25 - 36.218,90)

229.084,54 kr.

Samlet

265.303,44 kr.

A-skat i alt

561.985 kr.

AM-bidrag i alt

88.851 kr.

Landsskatteretten forhøjer som følge heraf selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til henholdsvis 561.985 kr. og 88.851 kr. for 2020 og 2021, jf. herved skatteforvaltningslovens § 45, stk. 1, hvoraf fremgår, at Landsskatteretten uanset klagens formulering, kan foretage afledte ændringer.