Kendelse af 16-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 20-01-2025
Motorstyrelsen har meddelt afslag på tilbagebetaling af for meget betalt grøn ejerafgift længere tilbage end 3 år fra den 23. marts 2021, da Motorstyrelsen har fundet, at forældelsesfristen var udløbet, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1.
Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsen afgørelse.
Klageren og dennes ægtefælle fik i forbindelse med tilflytning til Danmark foretaget et registreringssyn af køretøjet Lexus RX 400H, stelnummer [...], den 25. marts 2015 med henblik på registrering af køretøjet i Køretøjsregistreret.
Køretøjet blev den 13. maj 2015 registreret i Køretøjsregistreret med et brændstofforbrug på 7,4 km/l, på baggrund af et registreringssyn den 25. marts 2015.
Færdselsstyrelsen har til Skatteankestyrelsen oplyst, at synshallen ved registreringssynet den 25. marts 2015, har beregnet køretøjets brændstofforbrug på baggrund af køretøjets egenvægt, idet der ikke blev udleveret dokumenter til dokumentation for køretøjets brændstofforbrug.
Klageren er blevet opkrævet grøn ejerafgift på baggrund af det beregnede brændstofforbrug på 7,4 km/l, fra registreringen af køretøjet den 13. maj 2015 frem til den 23. marts 2021.
I forbindelse med at klageren og dennes ægtefælle ønskede at sælge køretøjet, blev de opmærksomme på, at det registrerede brændstofforbrug måske var forkert, hvorefter de henvendte sig til Motorstyrelsen. Motorstyrelsen har i den forbindelse henvist klageren til at fremskaffe dokumentation for, at køretøjet var registreret med et forkert brændstofforbrug.
Den 24. marts 2021 sendte klageren dokumentation til Motorstyrelsen for, at køretøjets brændstofforbrug var registreret forkert.
Køretøjets brændstofforbrug blev ændret ved et periodisk syn den 23. marts 2021, på baggrund af et COC-dokument, hvoraf fremgår et brændstofforbrug på 8,1 l /100 km, svarende til 12,3 km/l.
Færdselsstyrelsen har udleveret køretøjets COC-dokument til Skatteankestyrelsen. Dokumentet blev indleveret af synshallen til Færdselsstyrelsen efter det periodiske syn af køretøjet den 23. marts 2021 i forbindelse med ægteparrets salg af køretøjet.
Motorstyrelsen har tilbagebetalt den for meget opkrævede grøn ejerafgift, som klageren har betalt for perioden 1. maj 2018 til 23. marts 2021. Motorstyrelsen har afslået at tilbagebetale yderligere grøn ejerafgift under henvisning til, at kravet er forældet, jf. forældelsesloven.
Klageren har været registreret som ejer af køretøjet i perioden 13. maj 2015 til og med 24. maj 2021.
Motorstyrelsen har truffet afgørelse om tilbagebetaling af for meget betalt grøn ejerafgift for perioden 1. maj 2018 til 23. marts 2021 under henvisning til, at køretøjet var registreret med et for højt brændstofforbrug i Køretøjsregistreret, og afvist, at tilbagebetale yderligere for meget betalt grøn ejerafgift, under henvisning til, at kravet er forældet, jf. forældelseslovens § 2, stk. 2 og § 3.
Som begrundelse har Motorstyrelsen anført følgende:
"Reguleringen er lavet ud fra forældelseslovens § 3, stk. 1, i henhold til de almindelige forældelsesregler om 3 år på de periodiske afgifter.
I henhold til Forældelseslovens § 3, stk. 2 kan forældelsesfristen suspenderes hvis fordringshaver (bruger) var ubekendt med fordringen. Suspension af forældelsesfristen betyder, at fristen på 3 år først løber fra det tidspunkt, hvor fordringshaver blev bekendt - eller burde være bekendt med fordringen.
For at suspendere den almindelige 3-årige forældelse jf. forældelseslovens § 3, stk. 1, skal borgeren (ejer/bruger) have været ubekendt med kravet. Det betyder, at forældelsesfristen kun er suspenderet, hvis en borger ikke har de nødvendige oplysninger til at kunne gøre et tilbagebetalingskrav gældende.
Det er derfor ikke Motorstyrelsens opfattelse, at der er tale om forhold der gør, at den 3- årige forældelsesfrist kan suspenderes, idet du ikke har været uvidende om hvordan køretøjet er registreret.
Køretøjet er for hele perioden fra 13. maj 2015 opkrævet periodiske afgifter i henhold til registreringen.
Der er i hele perioden fra 13. maj 2015 fremsendt opkrævninger på de periodiske afgifter til dig som bruger. Den periodiske afgift er opgjort ud fra blandt andet brænd- stofforbrug.
Som ejer af et køretøj bør man kontrollere, at de opkrævninger man får og betaler er korrekte i forhold til det registrerede køretøj, og at man har en forpligtigelse til at rette henvendelse straks, hvis der er forhold vedrørende et køretøj, der ikke er korrekt.
Første henvendelse der ses registreret vedrørende dette køretøjs brændstofforbrug er den 9. marts 2021, ved denne henvendelse henvises til at skrive ind. Næste henvendelse er den 24. marts 2021, her henvises igen til at skrive ind med dokumentation for brændstofforbruget. Den 24. marts 2021 modtages en henvendelse med dokumentation og forældelse regnes fra denne dato i henhold til forældelsesloven.
Det følger af domspraksis, at borgerens retsvildfarelse i form af ukendskab til reglerne og det heraf afledte ukendskab til reglernes forkerte anvendelse ikke i sig selv medfører suspension
Det er derfor ikke Motorstyrelsens opfattelse, at der er tale om forhold der gør, at den 3-årige forældelsesfrist kan suspenderes idet du ikke har været uvidende om hvordan køretøjet er registreret.
Dine bemærkninger af 31. januar 2023 giver derfor ikke anledning til ændringer af sagsbehandlingen.
Der er ved henvendelsen oplyst, at køretøjet ved import er oprettet med 7,4 km/l, dette rettes i et syn den 23. marts 2021 til 12,3 km/l.
Periodiske afgifter opkræves i henhold til brændstofforbrugsafgiftslovens § 3.
Du har været ejer og bruger af køretøjet fra den 13.05.2015 (ved import i Danmark) til 25.03.2021.
De periodiske afgifter kan reguleres for perioden fra 01.05.2018 til 23.03.2021, hvor brændstofforbruget rettes.
Sådan reguleres de periodiske afgifter
Forældelsesfristen for regulering af periodiske afgifter er tre år og regnes fra betalingsfristens udløb. Er betalingen sket efter betalingsfristens udløb, regnes fristen dog fra datoen for betaling.
Du har henvendt dig den 24. marts 2021. Periodisk afgift kan reguleres tilbage til den 24. marts 2018.
Betalingsfristen for periodiske afgifter for perioden 01.11.2017 til 30.04.2018 var den 06.12.2017. Betalingsfristen den 06.12.2017 er mere end tre år fra din henvendelse, hvorfor der ikke kan refunderes for denne periode og de tidligere perioder. Efterfølgende periode er 01.05.2018 til 31.10.2018. Betalingsfristen er 06.06.2018. Denne frist ligger indenfor tre år.
Beløb du får tilbage
Vi beder Skattestyrelsen om at udbetale det, du er blevet opkrævet for meget i periodisk afgift, svarende til 19.624,34 kr. for perioden fra 01.05.2018 til 23.03.2021. Du får afgiften tilbage, fordi køretøjet har været oprettet med forkert km/l.
2018:
Opkrævet ved 7,4 km/l:
01.05.2018 til 31.10.2018 5.870,00 kr.
Sats ved 12,3 km/l:
01.05.2018 til 31.10.2018 2.480,00 kr.
Regulering 3.390,00 kr.
Opkrævet ved 7,4 km/l:
01.11.2018 til 30.04.2019 5.870,00 kr.
Sats ved 12,3 km/l:
01.11.2018 til 30.04.2019 2.480,00 kr.
Regulering 3.390,00 kr.
2019:
Opkrævet ved 7,4 km/l:
01.05.2019 til 31.10.2019 5.870,00 kr.
Sats ved 12,3 km/l:
01.05.2019 til 31.10.2019 2.480,00 kr.
Regulering 3.390,00 kr.
Opkrævet ved 7,4 km/l:
01.11.2019 til 30.04.2020 5.870,00 kr.
Sats ved 12,3 km/l:
01.11.2019 til 30.04.2020 2.480,00 kr.
Regulering 3.390,00 kr.
2020:
Opkrævet ved 7,4 km/l:
01.05.2020 til 31.10.2020 5.870,00 kr.
Sats ved 12,3 km/l:
01.05.2020 til 31.10.2020 2.480,00 kr.
Regulering 3.390,00 kr.
Opkrævet ved 7,4 km/l:
01.11.2020 til 23.03.2021 4.630,78 kr.
Sats ved 12,3 km/l:
01.11.2020 til 23.03.2021 1.956,44 kr.
Regulering 2.674,34 kr.
Skattestyrelsen sætter pengene ind på din NemKonto, hvis du ikke har gæld til staten. Du får pengene udbetalt inden ca. en måned. Eventuel rentegodtgørelse vil blive beregnet og udbetalt af Skattestyrelsen.
Vi gør opmærksom på, at Skatteforvaltningen har mulighed for at bruge udbetalingen til at dække en eventuel gæld, du har til det offentlige. "
Udtalelse fra Motorstyrelsen
Motorstyrelsen har den 28. marts 2023 udtalt følgende i anledning af klagen:
"[...]
Køretøjet er ved import den 13. maj 2015 oprettet med et brændstofforbrug på 7,4 km/l dette bliver rettet i et syn den 23. marts 2021 til 12.3 km/l.
[person1] er registreret som ejer og bruger af køretøjet ved import.
Der er i forbindelse med sagen flere henvendelser fra både ejer og ægtefælle. Dette fremgår også af Motorstyrelsens sagsreferat (bilag 1).
I forbindelse med at køretøjet skal sælges bliver ejer og ægtefælle gjort opmærksom på, at brændstofforbruget måske er forkert. De henvender sig til Motorstyrelsen, som henviser til at skrive ind. Ved de første henvendelser er der ikke dokumentation med for det korrekte brændstofforbrug.
Køretøjet får i et syn den 23. marts 2023 rettet brændstofforbruget til 12,3 km/l.
Ved henvendelser igen til Motorstyrelsen reguleres de periodiske afgifter i henhold til de generelle regler om forældelse jævnfør forældelseslovens § 3 stk. 1 (3 års forældelse).
Ejer og ægtefælle kommer med bemærkninger til forslaget - de beder om en begrundelse for hvorfor forældelsen er 3 år. Dette begrundes i afgørelsen.
Klagers argumenter
Klager mener, at de bør have reguleret de periodiske afgifter tilbage til maj 2015.
Argumenter i indsendt klage:
Jeg flytter tilbage til Danmark og indregistrer vores køretøj. Ved import oprettet med 7,4 km/l i 2015. Dette rettes i et syn den 23. marts 2021 til 12,3 km/l. Det var i forbindelse med omregistrering og salg af bilen i 2021, at synshallen oplyste, at bilens brændstofforbrug var blevet registreret forkert, da vi indregistrerede bilen i DK i 2015. Fejlen er udelukkende den pågældende synshals ansvar.
Oplysninger om brændstofforbrug er ikke tilgængelige fra bilens instruktionsbog eller fra Lexus webside. Det var først efter henvendelse til [virksomhed1], at vi skriftligt fik oplyst det rigtige forbrug. Det er meget svært selv at tjekke.
Man kan sige, at det er vores fejl at vi stolede på synshallen, men hvem gør ikke det? Man betvivler jo ikke en ekspert med online adgang til alle bildata og er professionel. Ligesom vi stoler på SKAT når der opkræves skat af indtægt, eller el-forbrug eller andet. Vi har tillid til at der er styr på tingene
Skat hævder, at der er en forældelsesfrist på tre år. Vi mener, at jf. Forældelseslovens §3, stk. 2 kan forældelsesfristen suspenderes hvis fordringshaver (bruger) var ubekendt med fordringen.
For at suspendere den almindelige 3-årige forældelse jf. forældelseslovens § 3, stk.
1, skal borgeren (ejer/bruger) have været ubekendt med kravet. Det betyder, at forældelsesfristen kun er suspenderet, hvis en borger ikke har de nødvendige oplysninger til at kunne gøre et tilbagebetalingskrav gældende. Vi var ikke klar over, at køretøjet var registreret forkert. Det er umuligt at tjekke selv som almindelig ejer af en bil.
Motorstyrelsens udtalelse
Motorstyrelsen fastholder at der ikke kan ske yderligere regulering af de periodiske afgifter.
Reguleringen er lavet ud fra forældelseslovens § 3, stk. 1, i henhold til de almindelige forældelsesregler om 3 år på de periodiske afgifter. I henhold til Forældelseslovens § 3, stk. 2 kan forældelsesfristen suspenderes hvis fordringshaver (bruger) var ubekendt med fordringen. Suspension af forældelsesfristen betyder, at fristen på 3 år først løber fra det tidspunkt, hvor fordringshaver blev bekendt - eller burde være bekendt med fordringen.
For at suspendere den almindelige 3-årige forældelse jf. forældelseslovens § 3, stk. 1, skal borgeren (ejer/bruger) have været ubekendt med kravet. Det betyder, at forældelsesfristen kun er suspenderet, hvis en borger ikke har de nødvendige oplysninger til at kunne gøre et tilbagebetalingskrav gældende.
I denne sag kunne borgeren ved import have undersøgt brændstofforbruget på køretøjet. Det har hele ejer perioden været muligt at undersøge brændstofforbruget for en Lexus RX400 h. Der ses ingen henvendelser til Motorstyrelsen eller det tidligere SKAT- Motor vedrørende dette køretøj. Første henvendelsen vedrørende brænd-stofforbruget er den 9. marts 2021.
Forældelse er regnet ud fra dato hvor der er dokumentation for at brændstofforbruget har været forkert. Denne henvendelse er modtaget hos Motorstyrelsen den 24. marts 2021 (køretøj rettet i syn den 23. marts 2021). Forældelsen regnes derfor fra den 24. marts 2021.
Som ejer af et køretøj bør man kontrollere, at de opkrævninger man får og betaler er korrekte i forhold til det registrerede køretøj, og at man har en forpligtigelse til at rette henvendelse straks, hvis der er forhold vedrørende et køretøj, der ikke er korrekt.
Motorstyrelsen fastholder derfor afslag på yderligere regulering af de periodiske afgifter. "
Klageren har nedlagt påstand om, at Motorstyrelsen skal tilbagebetale for meget opkrævet grøn ejerafgift for køretøjet i perioden fra den 13. maj 2015 til den 25. marts 2021.
Til støtte for den nedlagte påstand har klageren anført følgende:
"Jeg flytter tilbage til Danmark og indregistrer vores køretøj. Ved import oprettet med 7,4 km/l i 2015. Dette rettes i et syn den 23. marts 2021 til 12,3 km/l. Det var i fbm med omregistrering og salg af bilen i 2021, at synshallen oplyste, at bilens brændstofforbrug var blevet registreret forkert, da vi indregistrerede bilen i DK i 2015. Fejlen er udelukkende den pågældende synshals ansvar.
Oplysninger om brændstofforbrug er ikke tilgængelige fra bilens instruktionsbog eller fra Lexus webside. Det var først efter henvendelse til [virksomhed1], at vi skriftligt fik oplyst det rigtige forbrug. Det er meget svært selv at tjekke.
Man kan sige, at det er vores fejl at vi stolede på synshallen, men hvem gør ikke det? Man betvivler jo ikke en ekspert med online adgang til alle bildata og er professionel. Ligesom vi stoler på SKAT når der opkræves skat af indtægt, eller el-forbrug eller andet. Vi har tillid til at der er styr på tingene
Skat hævder, at der er en forældelsesfrist på tre år. Vi mener, at jf. Forældelseslovens §3, stk. 2 kan forældelsesfristen suspenderes hvis fordringshaver (bruger) var ubekendt med fordringen.
For at suspendere den almindelige 3-årige forældelse jf. forældelseslovens § 3, stk.
1, skal borgeren (ejer/bruger) have været ubekendt med kravet. Det betyder, at forældelsesfristen kun er suspenderet, hvis en borger ikke har de nødvendige oplysninger til at kunne gøre et tilbagebetalingskrav gældende. Vi var ikke klar over, at køretøjet var registreret forkert. Det er umuligt at tjekke selv som almindelig ejer af en bil. "
Klagerens bemærkninger til Motorstyrelsens udtalelse
Klageren har den 6. april 2024 indsendt følgende yderligere bemærkninger:
"Vi har modtaget svar fra Motorstyrelsen. Vi holder fast ved, at vi ikke havde oplysninger om brændstofs-forbrug. Disse data om bilen er tilgængelig for kun de motorsagkyndige, som indhenter oplysninger til Motorstyrelsen for at vurdere beskatningsgrundlaget ifm indregistreting.
Det er data, som man som ejer ikke har adgang til. Vi stoler naturligvis på motorsagkyndiges rutinemæssige arbejde med at indhente data fra den globale database, som kun de har adgang til.
Det er en almindelig procedure, som fortages ved indregistrering, salg af bil eller ved salg og omregistrering, der derefter indberettes til motorstyrelsen. Vi har på ingen måde haft grund til at tvivle på dette. Der fremgår hverken i bilens instruktionsbog eller på Lexus' hjemmeside oplysninger om brændstofforbrug. Vi fastholder naturligvis vores krav om tilbagebetaling af det fulde beløb, og der er ikke noget grundlag for at anvende forældelsesfristen."
Sagen vedrører om klageren kan få tilbagebetalt for meget grøn ejerafgift under henvisning til, at køretøjet har været registreret med et for højt brændstofforbrug i perioden 13. marts 2015 til den 24. marts 2021.
Retsgrundlaget
Af skatteforvaltningslovens (lovbekendtgørelse nr. 835 af 3. juni 2022) § 32 a, fremgår følgende:
"Told- og skatteforvaltningen kan ikke ændre en afgørelse om registrering af et køretøj, senere end 6 måneder efter at afgørelsen er truffet. Efter fristen i 1. pkt. kan afgørelsen dog ændres i følgende tilfælde:
[...]
4) Hvis told- og skatteforvaltningen konstaterer en åbenbar fejl i registreringen. Yderligere afgift i konsekvens af en ændring som nævnt i 1. pkt. pålægges fra tidspunktet for registreringsændringen.
5) Hvis told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den, der er registreret som ejer af et køretøj, giver tilladelse til ændring af afgørelsen, fordi der foreligger særlige omstændigheder.'
Stk. 2. [...]
Stk. 3. En afgørelse om registrering af et køretøj kan, hvis den, der har anmodet om registreringen, ikke udtaler sig imod ændringen, ændres af de grunde, der er nævnt i stk. 1, af told- og skatteforvaltningen, selv om Skatterådet, skatteankeforvaltningen eller Landsskatteretten tidligere har truffet afgørelse om forholdet."
Af bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser, LFF nr. 149 af 3. marts 2010, § 1, Til nr. 10, vedrørende ændring af skatteforvaltningsloven, lov om registrering af køretøjer og registreringsafgiftsloven, fremgår følgende:
"[...]
I langt hovedparten af tilfældene vil en korrektion af fejlen ikke have økonomiske konsekvenser for ejeren af køretøjet. I de tilfælde, hvor der måtte være afledede afgiftsmæssige konsekvenser af fejlretningen, foreslås det, at efteropkrævning af for lidt betalt afgift kun skal have virkning for fremtiden. Tilbagebetaling af for meget opkrævet afgift sker efter SKATs praksis med tilbagevirkende kraft. Denne praksis vil blive videreført.
[...]"
Følgende fremgår af brændstofforbrugsafgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014) § 1, stk. 1, nr. 1:
"Der svares afgift, herunder tillæg til statskassen efter denne lov, af følgende biler, hvis bilen skal registreres i Køretøjsregisteret efter lov om registrering af køretøjer:
Personbiler, der er indrettet til befordring af højst 9 personer, føreren medregnet.
[...]"
Det fremgår af brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, at:
"Af alle afgiftspligtige biler betales afgift af bilens brændstofforbrug, jf. lovens §§ 2 og 4, udtrykt som kilometer pr. liter som anmeldt til Trafikstyrelsen eller som fremlagt ved syn hos en synsvirksomhed med henblik på første registrering i Danmark. Afgiften svares med de nedenfor under A eller B anførte beløb:
[liste udeladt]
Stk. 2. Såfremt der ikke foreligger anmeldelse om en benzindreven bils brændstofforbrug, fastsættes dette i liter pr. 100 km, jf. § 2, som summen af et fast element på 3 l pr. 100 km og et variabelt element, der beregnes som 0,5 pct. af bilens egenvægt i kilogram. Er bilen dieseldreven, fastsættes forbruget i liter pr. 100 km ved at reducere forbruget beregnet efter 1. pkt. med 12,5 pct. Ved en bils egenvægt forstås vægten af bilen med tilbehør, som bilen normalt medfører. Vægten af driftsmidler, herunder brændstof, smøreolie og kølevand, og fører medregnes ikke.
[...]"
Følgende fremgår af brændstofforbrugsafgiftslovens § 5, stk. 1.:
"Afgiften påhviler den, i hvis navn bilen ved afgiftsperiodens begyndelse er registreret. Såfremt bilen er registreret for såvel en bruger som en ejer, påhviler afgiften dem begge".
Det fremgår af brændstofforbrugsafgiftslovens § 9, stk. 1 og 2, at:
"Når en bil søges registreret, skal anmelderen angive, om bilen er indrettet til at benytte benzin, diesel eller el som drivkraft eller anden drivkraft. For varebiler som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 2, finder § 9, stk. 1, 2.-4. pkt., i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Den afgiftspligtige skal til told- og skatteforvaltningen straks anmelde enhver ændring, der er af betydning for afgiftens beregning."
Følgende fremgår af brændstofforbrugsafgiftsbekendtgørelsen § 1, stk. 1 og 2:
"Afgiften beregnes på grundlag af de ved bilens registreringen eller ved senere anmeldelser tilvejebragte oplysninger om bilens drivkraft, brændstofforbrug og eventuelt egenvægten, jf. lovens § 3.
Stk. 2. Hvis der efter bilens registrering sker ændringer med bilen, som er af betydning for afgiftens beregning, påhviler det ejeren (brugeren) straks at gøre anmeldelse herom til SKAT. Ændringerne har afgiftsmæssig virkning fra og med anmeldelsesdatoen."
Følgende fremgår af brændstofforbrugsafgiftsbekendtgørelsens § 2, stk. 1:
"Afgiften forfalder til betaling ved afgiftsperiodens begyndelse, jf. lovens § 4, stk. 2. Ved registrering af en bil fastsættes en hovedforfaldsmåned. Sidste rettidige betaling er den 8. i måneden efter afgiftens forfaldstid, medmindre anden dato er anført på indbetalingskortet."
Følgende fremgår af forældelseslovens § 3, stk. 1 og 2:
"Forældelsesfristen er 3 år, medmindre andet følger af andre bestemmelser.
Stk. 2. Var fordringshaveren ubekendt med fordringen eller skyldneren, regnes forældelsesfristen i stk. 1 først fra den dag, da fordringshaveren fik eller burde have fået kendskab hertil."
Af de almindelige bemærkninger i lovforslag af 28. februar 2007 til lov om forældelse af fordringer (FT 2006-07, Tillæg A, s. 5589) fremgår blandt andet følgende:
3.2.1.3. Suspension af den korte forældelsesfrist
Udvalget finder, at der fortsat bør gælde en generel regel om suspension af den korte forældelsesfrist i tilfælde, hvor fordringshaveren ikke er i stand til at gøre sit krav gældende på grund af utilregnelig uvidenhed om fordringen eller skyldneren.
En ordning uden en regel om suspension af den korte frist ville efter udvalgets opfattelse kunne medføre urimelige resultater i forhold til fordringshaveren i tilfælde, hvor denne på grund af ukendskab til kravet eller skyldneren er afskåret fra at søge fristen afbrudt inden for den korte forældelsesfrist.
Når der på denne måde ved en regel om suspension tages hensyn til fordringshaveren, er det muligt at operere med en forholdsvis kort forældelsesfrist, mens der uden en suspensionsregel måtte gælde en væsentligt længere forældelsesfrist for at undgå resultater, der kunne forekomme stødende.
[...]
Det er således udvalgets overordnede synspunkt, at en rimelig afvejning af hensynene til de to parter bedst kan opnås gennem en ordning, der bygger på en forholdsvis kort forældelsesfrist, som suspenderes ved kreditors utilregnelige uvidenhed, suppleret med en absolut forældelsesfrist af passende længde.
[...]
Af bemærkningerne i lovforslag af 28. februar 2007 til lov om forældelse af fordringer til § 3, stk. 2 (FT 2006-07, Tillæg A, s. 5615), fremgår følgende:
"Til stk. 2
Efter stk. 2 suspenderes forældelsesfristen på 3 år ved ukendskab til fordringen eller skyldneren indtil det tidspunkt, da fordringshaveren fik eller burde have fået kendskab hertil.
I forhold til den gældende bestemmelse i 1908-lovens § 3 foreslås en sproglig modernisering, men indholdsmæssigt foreslås den gældende suspensionsregel videreført stort set uændret. Som en ændring i forhold til gældende ret foreslås det dog, at ukendskab til skyldnerens opholdssted ikke skal være omfattet af suspensionsreglen, men i stedet af en generel regel om tillægsfrist ved uovervindelige hindringer for afbrydelse af forældelsesfristen, jf. lovforslagets § 14.
At den gældende suspensionsregel videreføres uændret, gælder også med hensyn til spørgsmålet om betydningen af retsvildfarelse. Det indebærer, at retsvildfarelse på samme måde som efter gældende ret fortsat kun undtagelsesvis vil kunne anerkendes som suspensionsgrund, f.eks. ved fejl begået ved professionel rådgivning eller bistand i juridiske spørgsmål og muligvis også i tilfælde, hvor en myndighed i et konkret tilfælde har handlet i strid med en i øvrigt anerkendt fortolkning eller administrativ praksis.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger."
Den ændring, som klageren meddelte og dokumenterede over for Motorstyrelsen den 24. marts 2021, hvorefter sagens køretøj fejlagtigt var registreret med et for højt brændstofforbrug i Køretøjsregisteret, er en ændring af køretøjets registrering, som er omfattet af skatteforvaltningslovens § 32 a.
Landsskatteretten finder, at klagerens oplysning om, at sagens køretøj fejlagtigt har været registreret med et for højt brændstofforbrug, opfylder betingelserne for genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 32 a, stk. 1, herunder særligt nr. 4, idet det kan anses som en åbenbar fejl i registreringen, at køretøjet ikke var registreret med det korrekte brændstofforbrug i Køretøjsregistreret efter, at synshallen havde beregnet køretøjets brændstofforbrug ved registreringssynet den 25. marts 2015 forud for registreringen af køretøjet i Køretøjsregistreret.
Som følge heraf er der grundlag for at ændre registreringen af køretøjet efter skatteforvaltningslovens § 32 a.
Klageren har den 24. marts 2021 anmodet Motorstyrelsen om tilbagebetaling af hele den for meget betalte grøn ejerafgift fra 2015 og frem under henvisning til, at køretøjet ved registreringen i køretøjsregisteret den 13. maj 2015 blev registreret med et for højt brændstofforbrug, på baggrund af synshallens beregning af køretøjets brændstofforbrug.
Idet det fremgår af brændstofforbrugsafgiftsbekendtgørelsens § 2, stk. 2, at ændringer af køretøjet, som er af betydning for afgiftens beregning, har afgiftsmæssig virkning fra og med anmeldelsesdatoen, er det med rette, at Motorstyrelsen har anset klageren for berettiget til at få tilbagebetalt for meget betalt grøn ejerafgift fra anmeldelsesdatoen den 24. marts 2021.
Landsskatteretten finder under henvisning til lovbemærkningerne til § 32 a, at klagerens krav om tilbagebetaling af for meget betalt grøn ejerafgift skal behandles i henhold til forældelseslovens regler.
Det fremgår af forældelseslovens § 3, stk. 1, at forældelsesfristen er 3 år, medmindre andet følger af andre bestemmelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1238 af 9. november 2015.
Det fremgår af forældelseslovens § 3, stk. 2, at såfremt fordringshaveren var ubekendt med fordringen eller skyldneren, regnes forældelsesfristen i stk. 1, først fra den dag, da fordringshaveren fik eller burde have fået kendskab hertil.
Landsskatteretten finder, at klageren i 2021 blev opmærksom på, at der blev opkrævet for meget i grøn ejerafgift for køretøjet som følge af en forkert registrering af brændstofforbruget. Dette skete, da klageren blev bekendt med, at køretøjet var registreret med et for højt brændstofforbrug, efter at klageren fremskaffede køretøjets COC-dokument.
Landsskatteretten finder på den baggrund, at klageren ikke har været i utilregnelig uvidenhed om kravet. Således vidste eller burde klageren have vidst, at synshallen i forbindelse med registreringssynet den 25. marts 2025 ikke havde mulighed for at notere køretøjets nøjagtige brændstofforbrug, idet klageren ikke udleverede dokumentation for køretøjets brændstofforbrug til synshallen. Herefter var synshallen henvist til at fastsætte køretøjets brændstofforbrug på baggrund af køretøjets egenvægt, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 1 og 2.
Det forhold, at synshallen ved registreringssynet har beregnet og indtastet et højere brændstofforbrug for køretøjet end det faktiske, var således en følge af, at klageren ikke udleverede dokumentation for brændstofforbruget til synshallen.
Af disse grunde finder Landsskatteretten, at forældelsesfristen ikke har været suspenderet som følge af klagerens utilregnelige uvidenhed, jf. forældelseslovens § 3, stk. 2.
Det fremgår af forældelseslovens § 2, stk. 1, at forældelsesfristerne regnes fra det tidligste tidspunkt, til hvilket fordringshaveren kunne kræve at få fordringen opfyldt, medmindre andet følger af andre bestemmelser.
Det fremgår af § 2, stk. 2, at er der indrømmet skyldneren løbedage eller i øvrigt en frist, inden for hvilken betaling anses for rettidig, regnes forældelsesfristen først fra betalingsfristens udløb.
Det følger af brændstofforbrugsafgiftsbekendtgørelsen § 2, stk. 1, at afgiften forfalder til betaling ved afgiftsperiodens begyndelse. Ved registrering af et køretøj fastsættes en hovedforfaldsmåned. Sidste rettidige betaling er den 8. i måneden efter afgiftens forfaldstid, medmindre anden dato er anført på indbetalingskortet.
Forældelsesfristen for tilbagebetaling af for meget betalt grøn ejerafgift regnes herefter fra den 8. i måneden efter den fastsatte hovedforfaldsmåned, medmindre der er anført en anden dato på indbetalingskortet, jf. forældelseslovens § 2, stk. 2, jf. brændstofforbrugsbekendtgørelsens § 2, stk. 1.
Landsskatteretten finder herefter at kravet på tilbagebetaling af for meget betalt grøn ejerafgift for perioden før den 1. maj 2018 er forældet, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1.
Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.