Kendelse af 06-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-06-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioderne 2020 | |||
Forhøjelse af salgsmoms 1. kvartal | 8.270 kr. | Nedsættelse | Nedsættes til 7.493 kr. |
Forhøjelse af salgsmoms 2. kvartal | 15.695 kr. | Nedsættelse | Stadfæstelse |
Nedsættelse af salgsmoms 3. kvartal | -209 kr. | Forhøjelse | Stadfæstelse |
Forhøjelse af salgsmoms 4. kvartal | 2.896 kr. | Nedsættelse | Nedsættes til 504 kr. |
I perioden 1. januar 1992 frem til den 30. juni 2022 var klageren (herefter indehaveren) indehaver af enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nummer [...1]. Virksomheden var indtil den 17. februar 2020 registreret under hovedbranche ”Farve- og tapetforretninger”. Herefter var virksomheden registreret under hovedbranchen ”Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed”, indtil virksomheden ophørte den 30. juni 2022.
Virksomheden var i perioden 1. januar 2014 til 17. februar 2020 registreret med halvårlige momsangivelser, og i perioden fra den 18. februar 2020 til den 31. december 2020 var virksomheden registreret med kvartalsvise momsangivelser.
For indkomståret 2020 har indehaveren oplyst salgsmoms til følgende:
Moms 2020 | 1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | I alt |
Salgsmoms | 1.702 kr. | 26.554 kr. | 13.090 kr. | 5.606 kr. | 46.952 kr. |
Virksomheden var i to dage i februar 2020 tvangsafmeldt, idet virksomheden ikke stillede en af Gældsstyrelsen pålagt sikkerhed. På baggrund af tvangsafmeldelsen igangsatte Skattestyrelsen en kontrol af virksomhedens drift i indkomståret 2020.
Skattestyrelsen har i perioden 9. november 2021 – 23. september 2023 indkaldt kontospecifikationer, virksomhedens årsregnskab med momsafstemning og skattemæssige specifikationer samt dokumentation for erhvervsmæssige udgifter i indkomståret 2020. Derudover har Skattestyrelsen anmodet indehaveren om at redegøre for en række indbetalinger og overførsler til indehaverens erhvervskonto (konto [...19]) og privatkonto (konto [...89]) samt fremsende underliggende bilag for driftsudgifter.
I perioden 10. december 2021 – 11. marts 2023 har indehaveren delvist fremsendt de adspurgte kontospecifikationer samt resultatopgørelse, balance og redegørelse for drift og underskud for indkomståret 2020. Derudover har indehaveren fremsendt redegørelse for indehaverens bogføringsprincipper og en redegørelse for udvalgte indsætninger. Indehaveren har desuden fremsendt uddrag af virksomhedens salgsfakturaer, kreditnotaer, kundekontoudtog, dokumentation for diverse udgifter og leverandørbetalinger.
Skattestyrelsen har herefter i forbindelse med gennemgangen af indehaverens regnskabsmateriale, kontoudtog og redegørelser anset en række fakturaindbetalinger og indsætninger på indehaverens erhvervskonto (konto [...19]) og privatkonto (konto [...89]) for yderligere momspligtig omsætning i virksomheden.
På den baggrund har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens omsætning til 616.649 kr. inkl. moms, hvoraf virksomhedens salgsmoms udgør 20 %, svarende til 123.330 kr.
Skattestyrelsen har reguleret opgørelsen af virksomhedens omsætning for krediteret omsætning med 293.057,62 kr. inkl. moms og har som følge heraf krediteret virksomhedens salgsmoms med 58.611 kr.
Herefter udgør virksomhedens skattepligtige omsætning inkl. moms 323.591 kr., hvoraf virksomhedens salgsmoms udgør 20 %, svarende til 64.718 kr., for afgiftsperioden 1. januar 2020 til 31. december 2020.
Skattestyrelsen har fratrukket den af indehaveren oplyste salgsmoms på 46.952 kr. og på baggrund heraf skønsmæssigt forhøjet virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2020 – 31. december 2020 med 17.764 kr.
Beløbene, der indgår i den skønsmæssige forhøjelse af salgsmomsen, angår foruden moms af fakturaindbetalinger følgende 14 konkrete indsætninger på indehaverens erhvervskonto (konto [...19]) og privatkonto (konto [...89]):
Dato | Posteringstekst | Beløb | Heraf moms |
Indsætninger på erhvervskonto (konto [...19]) | |||
13.01.2020 | Egen pengeaut [...]68 | 6.000 kr. | 1200 kr. |
14.01.2020 | Mobilepay: [person1] | 2.000 kr. | 400 kr. |
10.02.2020 | Egen pengeaut [...]68 | 2.000 kr. | 400 kr. |
12.02.2020 | [...]71 | 3.885 kr. | 777 kr. |
20.07.2020 | Egen pengeout [...]68 | 10.000 kr. | 2.000 kr. |
22.12.2020 | Advis [...]34 | 11.961 kr. | 2.392,20 kr. |
Indsætninger på privatkonto (konto [...89]) | |||
20.01.2020 | Indbetaling | 5.000 kr. | 1.000 kr. |
10.02.2020 | Egen pengeaut. [...]68 | 2.000 kr. | 400 kr. |
17.02.2020 | Egen pengeaut. [...]68 | 4.000 kr. | 800 kr. |
09.03.2020 | MobilePay: [person2] | 4.700 kr. | 940 kr. |
05.05.2020 | MobilePay: [person3] | 2.202 kr. | 440,40 kr. |
11.05.2020 | Egen pengeaut. [...]68 | 6.000 kr. | 1.200 kr. |
18.05.2020 | MobilePay: [person4] | 2.048 kr. | 409,60 kr. |
09.12.2020 | faktura 18[...19] | 3.095 kr. | [...19] kr. |
I alt | 64.891 kr. | 12.978,20 kr. |
Indsætninger på erhvervskonto (konto [...19])
Indehaveren har til Skattestyrelsen oplyst, at tre indsætninger henholdsvis den 13. januar 2020, den 10. februar 2020 og den 20. juli 2020 svarende til 18.000 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 3.600 kr., der er indsat via pengeautomat, ikke skal medregnes til virksomhedens overskud. Indehaveren har oplyst, at der er tale om private indsætninger, der hidrører fra lån ydet af familie og venner. Indehaveren har ikke fremlagt dokumentation for, at indsætningerne er private.
Derudover har indehaveren oplyst, at indsætningen på 11.961 kr., hvoraf moms udgør 2.392,20 kr., af 22. december 2020 udgør summen af tre beløb, der allerede indgik i det af indehaveren selvangivne virksomhedsresultat. Til støtte for forklaringen har indehaveren fremlagt tre fakturaer udstedt til [virksomhed2] i [by1] på samlet 11.961 kr. inkl. moms med fakturanummer 2041 af 30. oktober 2020, fakturanummer 2046 af 13. december 2020 og fakturanummer 2047 af 15. december 2020.
Indehaveren har videre til Skattestyrelsen oplyst, at indsætningen på 2.000 kr., hvoraf moms udgør 400 kr., med posteringstekst ”MobilePay [person1]” den 14. januar 2020 hidrører fra virksomhedens debitor med debitornummer 55.
Desuden har indehaveren fremlagt faktura nummer 1998 med fakturadato 30. december 2019 som dokumentation for, at beløbet på 3.885 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 777 kr., skal henføres til indkomståret 2019 og ikke indkomståret 2020. Beløbet er er indsat på kontoen den 12. februar 2020.
Indsætninger på privatkonto (konto [...89])
Indehaveren har til Skattestyrelsen oplyst, at fire indsætninger, der er indsat på indehaverens privatkonto (konto [...89]) henholdsvis den 9. marts 2020, den 5. maj 2020, den 18. maj 2020 og den 9. december 2020, ved en forglemmelse ikke er medregnet til virksomhedens omsætning. Det drejer sig om tre MobilePayindsætninger samt indsætningen med posteringsteksten ”faktura 18619”. Indsætningerne udgør samlet set 12.045 kr. inkl. moms, heraf udgør moms 2.409 kr..
Endelig har indehaveren oplyst til Skattestyrelsen, at tre indsætninger på indehaverens konto på samlet 17.000 kr., hvoraf moms udgør 3.400 kr., der er indsat via pengeautomat, henholdsvis den 10. februar 2020, den 17. februar 2020 og den 11. maj 2020 samt indsætningen med posteringsteksten ”indbetaling” af den 20. januar 2020 er private overførsler ”. Indehaveren har ikke fremlagt dokumentation til støtte for forklaringen.
Skattestyrelsen har anset de konstaterede indsætninger og fakturaindbetalinger for momspligtig omsætning og forhøjet virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2020 – 31. december 2020 med 17.764 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
” (...)
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
(...)
På baggrund af de oplysninger og det materiale du har sendt, herunder salgsfakturaer og købsfakturaer, samt dine registreringsforhold, er det vores opfattelse, at du drev erhvervsmæssig virksomhed i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020, hvorfor momslovens regelsæt var gældende for dig.
Virksomhedens momstilsvar skal opgøres efter reglerne i momsloven § 56, hvorved købsmoms fratrækkes i salgsmoms, og indberettes til Skattestyrelsen efter reglerne i momsloven § 57. Det fremgår af momsloven § 56, stk. 1, at salgs- og købsmomsen skal opgøres for hver afgiftsperiode.
Du skal hertil føre et momsregnskab, som kan danne grundlag for en opgørelse af det momstilsvar, som virksomheden skal indberette og betale, se momsloven § 55, stk. 1.
Skattestyrelsen har til en hver tid, efter anmodning, krav på at få tilsendt al regnskabsmateriale til brug for momsregnskabet, hvis dette skønnes nødvendigt, jf. momsloven § 74, stk. 1 og 4. Vi har ikke modtaget fyldestgørende regnskabsmateriale fra dig.
Da der ikke foreligger et fuldt dokumenteret regnskab for virksomhedens afgiftstilsvar efter momsloven § 55, stk. 1, kan vi fastsætte din moms efter et skøn. Reglerne herom står i opkrævningsloven § 5, stk. 2.
Vi har opgjort din moms ud fra dine kontospecifikationer, samt de oplysninger og det materiale du har sent, for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020. Du anses på denne baggrund forat have drevet momspligtig virksomhed i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 uden at have oplyst de korrekte momsangivelser til Skattestyrelsen.
Vi ansætter derfor din moms skønsmæssigt i overensstemmelse med opkrævningsloven § 5, stk. 2 ud fra de indbetalinger, vi vurderer, hører virksomheden til.
Salgsmoms
I henhold til momsloven § 56, stk. 2 opgøres salgsmomsen for en afgiftsperiode, som momsen af virksomhedens leverancer, for hvilke momspligten er indtrådt i perioden. Salgsmomsen skal angives efter udløbet af hver afgiftsperiode ifølge momsloven § 57, stk. 1.
Momspligten indtræder på det tidspunkt, hvor varen/ydelsen er leveret ifølge momsloven § 23, stk. 1. Hvis der udstedes en faktura, er det fakturadatoen, der er leveringstidspunktet, ifølge momsloven § 23, stk. 2. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunktet i henhold til momslovens § 23, stk. 3.
Momsen er periodiseret ud fra fakturadatoen for de indsættelser, som kan henføres til de fakturaer, som du har sendt, i henhold til momsloven § 23, stk. 2, mens momsen for de resterende indsættelser, vi anser for virksomhedsomsætning, er periodiseret ud fra indsætningsdatoen. Vi antager herved, for sidst nævnte, at leveringstidspunktet, og dermed momspligtens indtræden, for at være indbetalingsdatoen som følge af momsloven § 4, stk. 1 og § 23, stk. 1-3. Den opgjorte salgsmoms er specificeret i vedlagte bilag 1, mens den opgjorte krediterede salgsmoms er specificeret i bilag 2.
Grundlaget for beregning af moms er vederlaget ifølge momsloven § 27, stk. 1, og momssatsen udgør 25 % af grundlaget ifølge momsloven § 33. Det vil sige, at momsen udgør 20 % af indsætningerne.
Talmæssig opgørelse vedrørende regulering af moms
Da du var registreret med kvartalet som momsangivelsesfrekvens i perioden 18. februar 2020 til den 31. december 2020, er opgørelsen for 2020 opgjort ud fra denne frekvens i overensstemmelse med de angivelser, du allerede har indberettet via skattekontoen.
Tabel undladt
(...) ”
Indehaveren har nedlagt påstand om, at virksomheden ikke er momspligtig af de konstaterede indsætninger og fakturaindbetalinger på indehaverens erhvervskonto og privatkonto for afgiftsperioden 1. januar 2020 – 31. december 2020.
Indehaveren har anført følgende:
” (...)
Jeg vil opretholde min indgivne selvangivelse 2020 bortset fra mer indtægt på Kr. 9.636,00 og udgående moms med Kr. 2.409,00
Disses tal fremkommer ved manglende ført salg som følger ført på privat kto
MOBIL PAY [person2] fejlposteret Kr. 2.700,00
MOBIL PAY [person3] fejlposteret Kr. 2.202,00
MOBIL PAY [person4] fejlposteret Kr. 2.048,00
SALG [virksomhed3] fejlposteret Kr. 3.095,00
I alt Kr. 12.045,00
Moms heraf Kr. 2.409,00
Manglende indtægt Kr. 9.636,00
I korte træk vedrører mine rettelser følgende
KONTO [...19]FA [virksomhed1]
13/1 2020 INDSAT Kr. 6.000,00
10/2 2020 INDSAT Kr.. 2.000,00
20/7 2020 INDSAT Kr. 10.000,00
Dette er private indsætninger på firma konto af likviditets hensyn og lånt af venner og familie og hvad moms har med dette at gøre kan jeg ikke acceptere
IK 1998 INDB 3885 [person5] Kr. 3.885,00 faktura 1998 (vedhæftet) af 30.12.2019
ADVIS INDB 22/12 [virksomhed2] Kr. 11.961,00 faktura 2047 (vedhæftet) af 15.12.2020
2046 (vedhæftet) af 13.12.2020 2041 (vedhæftet) af 30.10.2020
Disse er indbetalinger på debitor konti til udligning af saldi
MOBIL PAY INDB 14/1 PRIVAT UDESTÅENDE [person1] Kr. 2.000,00
Fakturaerne er indgået i vores bogholderi og derfor er der registreret moms af beløbet hvorfor jeg ikke kan acceptere at der beregnes moms endnu engang
KONTO [...89][person6]
20/1 2020 INDSAT Kr. 5.000,00
10.2 2020 INDSAT Kr. 2.000,00
17/2 2020 INDSAT Kr. 4.000,00
11/5 2020 INDSAT Kr. 6.000,00
Dette er private indsætninger på privat konto af hensyn til presset likviditet og hvad moms har med dette at gøre kan jeg ikke acceptere
(...) ”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om der er grundlag for at foretage en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2020, herunder om der er grundlag for at afregne salgsmoms af de konkrete indsætninger på indehaverens erhvervskonto og privatkonto.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.
Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4. Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1253 af 1. november 2013).
Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden.
Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Skattestyrelsen har i forbindelse med behandlingen af indkomståret 2020 gentagne gange anmodet indehaveren om at fremsende fyldestgørende regnskabsmateriale, herunder behørigt fakturagrundlag, redegørelse og dokumentation for indsætninger.
Da indehaveren ikke i tilstrækkeligt omfang har efterkommet anmodningerne om fyldestgørende regnskabsmateriale med bilag, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. [sag1] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomståret 2020 fundet, at der er grundlag for skønsmæssigt at forhøje virksomhedens omsætning for indkomståret 2020 på baggrund af fakturaindbetalinger samt konkrete indsætninger på indehaverens erhvervskonto og privatkonto.
Landsskatteretten finder herefter, henset til virksomhedens erhvervsmæssige aktiviteter, at der er grundlag for anse den skønnede omsætning for momspligtig, jf. momslovens § 4.
I afgørelsen af klagesagen med sagsnr. [sag1] har Landsskatteretten fundet, at der skal ske nedsættelse af Skattestyrelsens skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens momspligtige omsætning med 11.961 kr., der vedrører én samlet indsætning hidrørende fra fakturaerne 2041, 2046 og 2047 med fakturadatoer i fjerde kvartal 2020, hvoraf momsen udgør 2.392 kr. Skattestyrelsen har medregnet beløbet i den skønsmæssigt opgjorte salgsmoms for fjerde kvartal 2020.
Videre har Landsskatteretten fundet, at der skal ske nedsættelse med 3.885 kr. hidrørende fra faktura 1998 af 30. december 2019, hvoraf salgsmomsen udgør 777 kr. Beløbet er medregnet i den skønsmæssigt opgjorte salgsmoms for første kvartal 2020.
Da virksomhedens momspligtige omsætning skal nedsættes med 15.846 kr., skal virksomhedens salgsmoms for de omhandlede afgiftsperioder nedsættes med 3.169 kr., således at virksomhedens salgsmoms forhøjes med i alt 14.595 kr.
Landsskatteretten finder, at indehaveren derudover ikke har dokumenteret, at de øvrige indsætninger hidrører fra momsfrie aktiviteter eller allerede indgår i virksomhedens oplyste salgsmoms.
Virksomhedens salgsmoms for de påklagede afgiftsperioder i 2020 kan herefter opgøres til følgende:
2020 | 1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | I alt |
Salgsmoms eft. kreditering | 7.627,72 kr. | 29.335,52 kr. | 18.599,30 kr. | 9.155,88 kr. | 64.718,42 kr. |
Nedsættelse | 777 kr. | 2.392kr. | 3.169 kr. | ||
Oplyst salgsmoms | 1.702 kr. | 26.554 kr. | 13.090 kr. | 5.606 kr. | 46.952 kr. |
Difference, afrundet | 5.148 kr. | 2.781 kr. | 5.509 kr. | 1.157 kr. | 14.595 kr. |
På baggrund af ovenstående ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar for første kvartal 2020 til 7.493 kr. og for fjerde kvartal 2020 til 504 kr.