Afgørelse af 03-03-2023 - indlagt i Skatteforlagets database den 24-03-2023

Journalnr. 23-0000953

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2020

Forhøjelse af omsætning i relation til bilag 160

7.060 kr.

0 kr.

0 kr.

Fradrag for udgifter til kørsel

42.240 kr.

89.541 kr.

79.061 kr.

Fradrag for udgifter til småanskaffelser

0 kr.

7.063 kr.

6.727 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [1]. Virksomheden blev startet den 1. september 2012 og er registreret med branchekoden ”Almindelig rengøring i bygninger” og bibranchen ”Vinduespolering”.

Klageren har selvangivet overskud af virksomhed for indkomståret 2020 med 400.145 kr. Den angivne omsætning udgør 544.102 kr. og vedrører både rengøring og pudsning af vinduer.

Skattestyrelsen har ved den påklagede afgørelse forhøjet virksomhedens omsætning. I Skattestyrelsens forhøjelse af omsætningen for indkomståret 2020 indgår bilag 160, som er dateret den 28. december 2019. Af fakturaen fremgår det, at betalingsdatoen er den 31. december 2019. Beløbet udgør 7.060 kr. inkl. moms, som er gået ind på klagerens bankkonto den 3. januar 2020.

Beløbet på 7.060 kr. er ifølge bogføring for 2019 bogført som et salg i 2019. I bogføringen for 2020 er samme beløb bogført på kontoen for debitorer.

Udgifter til kørsel

Klageren ejer køretøjet Seat Altea 1,9 TDI med registreringsnummer [reg.nr.1], som han efter det oplyste har anvendt til erhvervsmæssig kørsel.

De fremlagte billeder viser, at bilen er indrettet med vaskeanlæg i bagagerummet.

Klageren har for indkomståret 2020 fratrukket udgifter til kørsel med 89.541 kr.

Klageren har fremlagt en opgørelse, der viser antal kørte kilometer pr. dag. Opgørelsen viser ikke, hvor den erhvervsmæssige kørsel er sket til og fra samt fordelingen af private og erhvervsmæssige kilometer. Det samlede antal kilometer udgør ifølge opgørelsen 28.419, idet kilometertælleren ifølge opgørelsen ved første tur den 2. januar 2020 står på 207.996, og ved turen den 1. januar 2021 står den på 236.415.

Klageren har fremlagt billeder af bilens kilometertæller, der viser, at bilen den 2. januar 2020 havde kørt 207.996 kilometer og den 16. januar 2021 havde kørt 237.451 kilometer svarende til 29.465 kilometer i perioden.

Klagerens ægtefælle har bilen af mærket Volkswagen UP med registreringsnummer [reg.nr.2]. Bilen er indregistreret første gang den 27. juni 2018, og ved syn den 17. juni 2022 havde bilen kørt 63.000 kilometer svarende til gennemsnitlig årlig kørsel på 15.750 kilometer. Klageren har oplyst, at hans ægtefælle har under 4 kilometer til sit arbejde.

Klageren har fremlagt dokumentation for køb af diesel på i alt 11.346 kr. inkl. moms. for indkomståret 2020.

Klageren har fremlagt en erklæring om brændstofforbrug fra Skandinavisk Motor Co. A/S, hvor det er anført, at brændstofforbruget af klagerens bil, hvis den fortsat var indregistreret, kan fastsættes til 18,5 kilometer pr. liter.

Udgifter til småanskaffelser

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for en del af de anførte udgifter til småanskaffelser.

Klageren har anført, at følgende udgifter er anvendt til brug for virksomheden:

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

1 bukser

222,40 kr.

55,60 kr.

278,00 kr.

4 drænrør

389,60 kr.

97,40 kr.

487,00 kr.

13 nippelrør og returventil

124,80 kr.

31,20 kr.

156,00 kr.

18 svejsemaskine*

5.258,40 kr.

1.314,60 kr.

6.573 kr.

22 gasflaske

926,40 kr.

231,60 kr.

1.158,00 kr.

26 penselsæt, opvasketabs, m.v.

141,56 kr.

35,39 kr.

176,95 kr.

7.063,16 kr.

1.765,79 kr.

8.828,95 kr.

*Skattestyrelsen har godkendt 10 % af udgiften til svejseanlægget (bilag 18). Beløbet der godkendes udgør 526 kr.

Klageren har sammen med klagen indsendt billeder af vaskeanlægget, som er installeret i klagerens bil. På billederne ses det, at der er en svejset stålramme rundt om vandbeholderen. Det ses af billederne, at der er monteret returventil samt nippel og rør.

Bilag 26 er en kvittering fra [virksomhed2] på køb af Decora heldækkende maling i sort, penselsæt og indkøb af 90 stk. opvasketabs. Klageren har i klagen oplyst, at opvasketabs benyttes til rengøring af toiletter hos kunder. Klageren har telefonisk over for Skatteankestyrelsen anført, at maling og pensler ikke er indkøb til brug for hans virksomhed. Udgiften hertil udgør 142 kr. inkl. moms svarende til 114 kr. ekskl. moms. Prisen på opvasketabs udgør 35 kr. inkl. moms (28 kr. ekskl. moms).

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens omsætning for indkomståret 2020 med 104.892 kr., hvoraf et beløb på 7.060 kr. inkl. moms (bilag 160) indgår.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter til kørsel på 47.301 kr.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter til småanskaffelser på 13.376 kr., hvoraf udgifter på 7.063 kr. er påklaget.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”1. Omsætning

()

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det fremgår af statsskattelovens § 4, at som skattepligtigt indkomst anses alle dine samlede årsindtægter, hvad enten de kommer her fra landet eller ikke.

Retserhvervelsesprincippet er den almindelige hovedregel om, at en indtægt skal regnes med ved indkomstopgørelsen på det tidspunkt, hvor der er erhvervet endelig ret til den.

Princippet bygger på en fortolkning af statsskattelovens § § 4, stk. 1, om "den skattepligtiges samlede årsindtægter bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi".

Det er altså de "årsindtægter", der er erhvervet ret til i løbet af det enkelte indkomstår, der skal beskattes i dette år. Faktureringstidspunktet og betalingstidspunktet er uden selvstændig betydning for beskatningstidspunktet.

Det fremgår, at momspligtig omsætning udgør 648.994 kr.

Der er medregnet 544.102 kr., hvilke giver en difference på 104.892 kr.

Ovenstående difference fremkommer, da bilag 169, 170 og 173 er debiteret i bogføringen, men pengene er modtaget i banken.

Bilag 195 og 196 er ikke medregnet, da fakturaerne er udskrevet i 2021. Arbejder er dog udført i november og december 2020, hvorfor indtægten skal medregnet i optjeningsåret.

Vi foreslår at forhøje din indkomst med 104.892 kr.

()

1.5. Skattestyrelsens afgørelse og bemærkninger

Din revisor har i mail af 29. september 2022, oplyst at indtægter jf. faktura 195 og 196 er medregnet i 2021. Dette er korrekt.

Indtægter skal medregnes i optjeningsåret, men da de er medregnet i 2021 foretages der ikke regulering i året 2020. Fremover skal indtægterne medregnes i det år de optjenes.

Den samlede indtægt der skal beskattes i året 2020 udgør herefter 575.571 kr. ekskl. moms (648.994 kr. – 73.423 kr.)

Din indkomst forhøjes herefter med 31.469 kr. (575.571 kr. – 544.102 kr.)

()

5. Befordringsgodtgørelse

()

5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Driftsudgifter til erhvervsmæssig kørsel i bil kan fratrækkes efter reglerne i statsskattelovens § 6, skt. 1 a.

Udgifter til privat kørsel kan ikke fratrækkes ved indkomstopgørelsen, se statsskattelovens § 6, stk. 2.

Det fremgår af ligningslovens § 9 B, at Skatterådet satser for erhvervsmæssig kørsel kan anvendes i stedet for de faktiske udgifter, når der har været erhvervsmæssig kørsel.

Når en bil anvendes til både privat og erhvervsmæssig kørsel, må den private andel af kørslen i almindelighed ansættes skønsmæssigt. Hvis der er ført kørebog, som på fyldestgørende måde viser fordeling mellem privat- og erhvervsmæssig kørsel, bør kørebogens udvisende lægges til grund ved værdiansættelsen af den private kørsel.

Såfremt et kørselsregnskab skal danne grundlag ved opgørelsen af den erhvervsmæssige kørsel, skal der være ført en kørebog.

Kørebogen skal som minimum indeholde kilometerstanden ved:

indkomstårets begyndelse
start af en erhvervsmæssig kørsel
slut af en erhvervsmæssig kørsel
indkomstårets slutning

Der skal ved registreringen af den erhvervsmæssige kørsel fremgå dato, formål, bestemmelsessteder der for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere kørebogens rigtighed.

Du har fremsendt en kørebog der udelukkende består af et samlet opgjort antal kilometer pr. dag.

Der er fremsendt dokumentation for køb af diesel med 11.346 kr. Der kan på baggrund af diesel køb opgøres et samlet kørsel på 11.346 kr. / 9 kr. pr. liter = 1.260 liter.

Bilen står til at køre 11,6 km/l i gennemsnit, jf. motorregisteret.

Ved beregning af de samlede kørte kilometer bruges en gennemsnit kørsel til 10 km/l, hvilket giver en samlet kørsel på 12.600 km.

Da der ikke er fremsendt et kørselsregnskab der opfylder betingelserne, kan det ikke lægges til grund.

Men da skattestyrelsen anerkender at du ikke kan udføre dit arbejde uden at der fortages erhvervsmæssig kørsel kan der godkendes erhvervsmæssig kørsel med 12.000 km., svarende til 42.240 kr. (12.000 km. x 3,52 kr.)

Ved skønnet er de fremsendte fakturaer lagt til grund.

Der kan herefter ikke godkendes fradrag for differencen på 47.301 kr. (89. 541 kr. – 42.240 kr.)

Vi foreslår at forhøje din indkomst med 47.301 kr.

5.5. Skattestyrelsens afgørelse og bemærkninger

Din revisor har oplyst at din bil kører 20 km/liter og ikke 10 km/liter, som er brugt til beregning i brevet.

Du har oplyst telefonisk d. 22. august 2022, at du har kørsel til faste arbejdssteder og dermed er der ikke tale om erhvervsmæssig kørsel, men kørsel mellem hjem og arbejdssted.

Du har ikke fremsendt en opgørelse over din erhvervsmæssig kørsel og kørsel mellem hjem og arbejdssted, hvorfor det ikke ændre på den skønsmæssig opgørelse af dit befordringsfradrag, da du har anvendt statens takst.

Der er givet et skønsmæssigt fradrag på 12.000 erhvervsmæssige kilometer, hvilket fastholdes på grund af manglende fremsendelse af kørselsregnskab.

Det fastholdes at din indkomst forhøjes med 47.301 kr.

6. Småanskaffelser

()

6.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

I henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1 a kan der fratrække de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde din indkomst. Dvs. de udgifter der knytter sig direkte til virksomhedens indkomst.

Udgifter, der sædvanligt forekommer for de fleste uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, har som hovedregel karakter af privatforbrug. Dette gælder f.eks. udgifter til egen eller familiens underhold, betjening, nytte eller behagelighed (private udgifter), der ikke kan fratrækkes jf. statsskattelovens § 6, stk. 2.

Bevisbyrden for, at der foreligger en fradragsberettiget driftsomkostning og ikke en privatudgift, påhviler som udgangspunkt dig

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Fradrag kræver, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, samt at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, der er indkomstopgørelsen uvedkommende, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a og stk. 2.

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvor der fremgår oplysninger om varens/ydelses art, mængde og pris, jf. bogføringslovens § 5 og § 9.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at ovenstående køb ikke anses at have en umiddelbar forbin-delse med virksomhedens erhvervelse af indkomst. Det er derimod Skattestyrelsens opfattelse, at afholdelse af udgifterne er begrundet i opfyldelse af private behov, og dermed er der tale om private, ikke fradragsberettigede udgifter.

Der foreligger ingen fakturaer på udført VVS eller andet håndværksmæssigt arbejde, hvorfor det er Statsstyrelsens opfattelse at der tale om arbejde udført i privat regi.

Der kan herefter ikke godkendes fradrag for udgifter fratrukket med 13.902 kr. Vi foreslår at forhøje din indkomst med 13.902 kr.

()

6.5. Skattestyrelsens afgørelse og bemærkninger

Din revisor skriver, at du har brugt nipler, rør og fittings m.v. til vaskeanlægget samt at svejseanlægget stadig benyttes.

Det stemmer ikke overens med din telefoniske forklaring.

Du har oplyst, at du har arbejdet som arbejdsmand for din far, og de udgifter du har afholdt, er fratrukket.

Da der er tale om arbejder, hvor du ikke har indtægter, kan udgifterne til maling, værktøj m.v. ikke godkendes.

Vedrørende svejseanlægget har du oplyst, at det ikke bruges mere, og at anlægget dermed er overgået til privat anvendelse.

Da det har været benyttet til at installere vaskeanlæg i bilen, kan der godkendes 10 % fradrag henset til, at det er overgået til privat.

Der kan således godkendes 526 kr. samt moms med 131 kr.

De øvrige udgifter til bukser, indbygningspot, plænegræs, lamper, ørekopper m.v. er fortsat ikke- anset at have en umiddelbar forbindelse med virksomhedens erhvervelse af indkomst, men at afholdelse af udgifterne er begrundet i opfyldelse af private behov.

De samlede udgifter, der ikke kan godkendes, udgør herefter 13.376 kr. (13.902 kr. – 526 kr.) Din indkomst forhøjes herefter med 13.376 kr.

()”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at omsætningen i indkomståret 2020 nedsættes med 7.060 kr. i relation til bilag 160.

Klageren har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for udgifter til kørsel på 89.541 kr. i indkomståret 2020.

Klageren har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for udgifter til småanskaffelser på 7.063 kr. i indkomståret 2020.

Klageren har som begrundelse for påstandene anført følgende:

”1. Angående fradrag for erhvervsmæssig kørsel er det fra trafikstyrelsen fået oplyst at den pågældende bilen kører 20 km/liter, der er endvidere indhentet en ekstern erklæring fra [virksomhed3] Co. A/S der viser at bilen kører 18,5 km/l.

I Skats forslag er der kun taget udgang 10 km/liter.

Subsidiært vedlægges den førte kørselsregnskab der viser at bilen i 2020 har kørt 28.419 km. til de aktuelle kunder

Fradrag for kørselsgodtgørelsen bedes derfor nedsat i overensstemmelse hermed enten de af Skat opgjorte antal kilometer udregnet ud fra bilens forbrug eller som det er selvangivet i følge det førte kilometer regnskab.

2. Angående de fratrukne udgifter til småanskaffelserne af nipler, rør og fittings m.v. så drejer de sig om vedligeholdelse af vaskeanlægget der er installeret i bilen – Skat har ikke anerkendt denne vedligeholdelsesudgift?

3. Der er anskaffet et svejseanlægget som brugt og bruges til løbende til at installere og vedligeholde rammer og rør til vaskeanlægget som er fast monteret i både den gamle bil og i forbindelse med montering af vaskeanlægget den nyanskaffede bil.

Udgift til anskaffelse af svejseanlægget har betydet at store eksterne udgifter til vedligeholdelse og installationer er undgået ved selv at kunne gøre dette via det rigtige værktøj – fradrag for anlægget bedes indrømmet.

bilag 160. 7060,- inc moms er os taget med i skats 2020 regnskab. men den er fra 27dec. 2019 og taget med i 2019 regnskabet.

arbejdesbuksene jeg har købt er med reflekser, så man kan se mig om morgen når jeg pudser vinduer inde i byen.

jeg har os flere pr. arbejdsbukser som jeg ikke har trukket fra da de er uden sikkerhed. punkt 1.

svejse gas har jeg heller ikke fået lov at trække fra men det er nødvendigt for at kunne svejse. punkt 22

opvaske tabs havde jeg brugt ude hos kunde i deres toilet. da det opløser skidt. jeg bruger mange flere privat, men dem trækker jeg ikke fra. punkt 26

drænrør bliver brugt i min vandtank som bølgebryder. da det er billigt og en god løsning. punkt 4.

punkt 14. er brugt privat.

jeg arbejder til hverdag som vindues pudser hvor jeg hovedsageligt bruger vaskeanlæg til at vaske vinduer.

jeg gør os rent i bygninger.

()”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om bilag 160 skal indgå i omsætningen for indkomståret 2020, størrelsen af klagerens kørselsfradrag samt hvorvidt klageren har ret til fradrag for småanskaffelser i forbindelse med installation af vaskeanlæg i bil.

Omsætning

Skattestyrelsen har ansat virksomhedens omsætning i indkomståret 2020 til 503.689 kr. Klageren har anført, at bilag 160 på 7.060 kr., som Skattestyrelsen har medtaget i omsætningen for 2020, allerede er bogført og angivet i 2019.

Der er fremlagt bogføring for 2019, der viser, at bilag 160 på 7.060 inkl. moms er bogført på kontoen for salg i 2019. Af bogføringen for 2020 ses samme beløb bogført på kontoen for debitorer, og beløbet går ind i banken primo 2020. Landsskatteretten finder det godtgjort, at bilag 160 er bogført og indgår i klagerens omsætning for 2019, hvorfor beløbet ikke skal indgå i omsætningen for 2020.

Klagerens omsætning for 2020 nedsættes således med 7.060 kr.

Landsskatteretten ændrer den påklagede afgørelse på dette punkt.

Udgifter

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Kørsel

Selvstændige erhvervsdrivende kan foretage fradrag for udgifter til erhvervsmæssig befordring efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, hvis de er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Hvis udgiften har karakter af en privatudgift, er den indkomstopgørelsen uvedkommende og kan ikke fradrages. Kørsel mellem hjem og arbejde anses som udgangspunkt for privat.

Det er en betingelse for fradrag, at der er afholdt udgifter, og at befordringen er erhvervsmæssig efter ligningslovens § 9 B. Fradraget foretages i den personlige indkomst.

Efter ligningslovens § 9 B, stk. 1, anses følgende befordring for erhvervsmæssig:

a) Befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder,

b) Befordring mellem arbejdspladser og

c) Befordring inden for samme arbejdsplads.

Hvis et kørselsregnskab skal danne grundlag ved opgørelsen af fradrag for erhvervsmæssig kørsel, skal det opfylde følgende formkrav:

Hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af den daglige kørsel og ved dens afslutning
Datoen for kørslen
Den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel
Bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabets rigtighed

Klageren har fremlagt et kørselsregnskab, som er mangelfuldt, da der i regnskabet kun er registreret dato, kilometerafstand ved start og slut samt antal kilometer. Der foreligger ikke bestemmelsessteder, herunder adresse for den erhvervsmæssige kørsel, og der er ikke angivet formålet med kørslen.

På baggrund heraf kan det fremlagte kørselsregnskab ikke lægges til grund ved opgørelsen af klagerens erhvervsmæssige kørsel. Klagerens erhvervsmæssige kørselsudgifter kan herefter fastsættes skønsmæssigt.

Af den juridiske vejledning, C.A.4.3.3.3.3.3 fremgår følgende (uddrag):

”I tilfælde, hvor der ikke er ført kilometerregnskab, skal den skattepligtige angive kilometerantallet for sin private kørsel efter skøn. Hvis der ikke er særlige forhold, anerkender Skattestyrelsen normalt en privat kørsel på 8.000 km med tillæg af kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig. Der kan være særlige forhold, hvis skatteyderen har en bil mere.”

Skattestyrelsen har på baggrund af brændstofudgifter, og hvor mange kilometer bilen ifølge motorregistret kører pr. liter brændstof, skønnet erhvervsmæssig kørsel til 12.000 kilometer.

Klageren har oplyst, at klageren har kørt 28.419 erhvervsmæssige kilometer i indkomståret 2020. Det fremgår af bilens kilometertæller, at bilen har kørt 29.465 kilometer i perioden mellem den 2. januar 2020 til den 16. januar 2021. Det er således tilstrækkeligt sandsynliggjort, at klagerens bil har kørt 28.419 kilometer i alt i indkomståret 2020.

Klagerens ægtefælle har siden 2018 ejet bilen af mærket Volkswagen UP, som i gennemsnit har kørt 15.750 kilometer årligt. Klagerens ægtefælle har under 4 kilometer til arbejde. Når der henses til det samlede antal kørte kilometer i bilen i 2020, at bilen er indrettet med vaskeanlæg, samt at husstanden råder over en anden bil, er der grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens skøn over den erhvervsmæssige kørsel.

I skønnet over den private kørsel indgår det, at normal privat kørsel udgør 8.000 kilometer med tillæg af kørsel mellem hjem og arbejde samt evt. kørsel til fritidsbolig. Da klagerens ægtefælle har en bil, som efter det oplyste anvendes til parrets private kørsel, og som kan rumme husstandens private kørsel i de samlede antal kørte kilometer, jf. synsrapporter, kan privat kørsel i klagerens bil skønsmæssigt fastsættes til 4.000 kilometer. Den erhvervsmæssige kørsel kan under hensyn hertil skønsmæssigt ansættes til 24.419 kilometer.

På baggrund heraf kan kørselsfradrag skønsmæssigt ansættes til:

20.000 km

* 3,52 kr. =

70.400 kr.

4.419 km

* 1,96 kr. =

8.661 kr.

I alt

79.061 kr.

Retten finder på baggrund heraf, at klagerens fradrag for kørselsudgifter kan ansættes til 79.061 kr. i indkomståret 2020.

Landsskatteretten ændrer den påklagede afgørelse på dette punkt.

Småanskaffelser

Af statsskattelovens § 6, stk. 2, fremgår det, at indkomsten er skattepligtig uden hensyn til, hvorledes den anvendes, altså hvad enten den benyttes til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed. Der kan således ikke foretages fradrag for privatudgifter. Udgifter, der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, har som hovedregel karakter af privatforbrug. Der kan dog gives fradrag for udgifter, som efter deres art henhører under privatforbruget, såfremt erhvervsudøvelsen påfører skatteyderen påviselige merudgifter af den pågældende karakter, eller såfremt der er påvist en konkret erhvervsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Klageren har påstået fradrag for et par arbejdsbukser med reflekser, drænrør, nippelrør og returventil, svejsemaskine og gasflaske samt penselsæt, maling og opvasketabs.

Udgifter til tøj, herunder arbejdstøj, er som udgangspunkt en privat udgift, som ikke kan anses at være afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det anses ikke for sandsynliggjort eller dokumenteret, at klageren har en merudgift forbundet med indkøb af arbejdsbukser med reflekser. De er efter det oplyste ikke påført logo eller andet, som gør, at bukserne ikke er egnet til privat anvendelse.

Der kan på baggrund heraf ikke godkendes fradrag for udgift på 222 kr. ekskl. moms til arbejdsbukser.

Svejsemaskinen og gasflasken er efter det oplyste anvendt til installation af vaskeanlæg i bilens bagagerum til brug for virksomhedens aktivitet med pudsning af vinduer. Det samme gælder drænrør, nippelrør og returventil. De fremlagte billeder viser, at der er en svejset ramme rundt om vandbeholderen, samt at der er monteret returventil, rør og nipler.

Det anses ud fra en konkret vurdering for sandsynliggjort, at klageren har afholdt udgifterne som led i virksomheden. Der er henset til, at installation af vaskeanlægget i bilen er en forudsætning for, at klageren har kunnet oppebære en væsentlig omsætning ved rengøring samt pudsning af vinduer i det påklagede indkomstår, og der ses således at være en erhvervsmæssig begrundelse for at afholde udgifterne.

Klageren har i relation til bilag 26 oplyst, at udgifterne til maling og pensler ikke er afholdt til brug for hans virksomhed. Der kan således ikke godkendes fradrag for udgifterne hertil på 114 kr. ekskl. moms. Det anses for sandsynliggjort, at de indkøbte opvasketabs er anvendt til brug for afrensning af toiletter hos virksomhedens kunder, hvorfor der kan godkendes fradrag herfor.

Der kan derfor godkendes fradrag med i alt 6.727 kr. ekskl. moms svarende til udgifterne til drænrør, nippelrør og returventil, svejsemaskine og gasflaske samt opvasketabs.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.