Kendelse af 11-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 16-05-2024
Motorstyrelsen har opkrævet registreringsafgift på i alt 641.657 kr. for to køretøjer under henvisning til, at afgiftspligten er indtrådt, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, og at klageren hæfter for registreringsafgiften som registreret ejer, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.
Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.
Motorstyrelsen har på baggrund af en kontrol opkrævet fuld registreringsafgift for to køretøjer, en Porsche Carrera S, stelnummer [...] (herefter køretøj nr. 1) og en Jeep Wrangler, stelnummer [...] (herefter køretøj nr. 2), under henvisning til, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøjerne, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, og at klageren hæfter for registreringsafgiften som registreret ejer af køretøjerne, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.
Begge køretøjer blev ved første registrering i Køretøjsregisteret indregistreret på grænsenummerplader, hvorfor køretøjerne ikke blev afgiftsberigtiget, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, 2. pkt., ved første registrering i Køretøjsregisteret. Køretøjerne blev efterfølgende afmeldt af Køretøjsregisteret, inden klageren blev registreret som ejer af køretøjerne i Køretøjsregisteret.
Køretøj nr. 1
Klageren blev registreret ejer og bruger af køretøjet den 3. juli 2020. I forbindelse med registreringen blev der udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.1]. Køretøjet blev ikke afgiftsberigtiget i forbindelse med registreringen den 3. juli 2020.
Køretøjet blev i forbindelse med registreringen synet den 3. juli 2020, hvor køretøjets kilometerstand blev aflæst til 45.000 km.
Det fremgår af Køretøjsregisteret, at klageren første gang blev opkrævet Grøn ejerafgift (periodiske afgifter) for køretøjet den 3. juni 2021 for perioden 3. juli 2020 til 31. december 2020.
Klageren har anmodet Motorstyrelsen om at få køretøjet afmeldt under henvisning til, at han ikke var ejer af køretøjet, idet køretøjet indgik i en byttehandel, og at den nye ejer ikke fik omregistreret ejerskabet til køretøjet. Klageren har herudover den 6. januar 2022 oplyst til Motorstyrelsen, at han har købt køretøjet som indregistreret, men at han ikke er i besiddelse af nogen købspapirer.
Klageren har ikke fremlagt dokumentation for salg af køretøjet til en ny ejer.
Køretøj nr. 2
Klageren blev registreret ejer og bruger af køretøjet den 26. maj 2020. I forbindelse med registreringen blev der udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.2]. Køretøjet blev ikke afgiftsberigtiget i forbindelse med registreringen den 26. maj 2020.
Den 30. oktober 2020 blev klagerens selskab, [virksomhed1] ApS med CVR-nr. [...1], registreret som primær ejer og bruger af køretøjet. [virksomhed1] ApS er fortsat registreret ejer og bruger af køretøjet.
Køretøjet blev i forbindelse med registreringen synet den 26. maj 2020, hvor køretøjets kilometerstand blev aflæst til 59.000 km. Køretøjet blev igen synet den 30. oktober 2020, hvor køretøjets kilometerstand blev aflæst til 62.000 km.
Det fremgår af Køretøjsregisteret, at [virksomhed1] ApS første gang blev opkrævet Grøn ejerafgift (periodiske afgifter) for køretøjet den 3. juni 2021 for perioden 10. oktober 2020 til den 31. marts 2021.
Klageren har fremlagt en slutseddel af 22. maj 2020 vedrørende [virksomhed1] ApS' køb af køretøjet, hvoraf fremgår, at køretøjet er købt som beset til 125.000 kr. inklusive moms og afgift.
Klageren har anmodet Motorstyrelsen om at få køretøjet afmeldt under henvisning til, at han ikke har været i besiddelse af køretøjet det sidste års tid. Klageren har yderligere oplyst, at han aldrig er blevet opkrævet vægtafgift for køretøjet, og ar han derfor ikke har været opmærksom på, at køretøjet ikke var blevet afmeldt. Endvidere har klageren forklaret, at han returnerede køretøjet til sælgeren. Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at køretøjet blev returneret til sælger, eller at køretøjet er solgt.
Motorstyrelsen har opkrævet registreringsafgift på i alt kr. 641.657 for de to køretøjer under henvisning til, at afgiftspligten er indtrådt, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, og at klageren hæfter for registreringsafgiften som ejer, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.
Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse for afgørelsen:
”[...] Vi har foretaget kontrol af to køretøjer, som du var ejer af, da registreringspligten indtrådte. Det drejer sig om følgende køretøjer:
Mærke: JEEP
Model: WRANGLER
Registreringsnummer: [reg.nr.2]
Stelnummer: [...]
Kilometerstand: 59.000 km.
Mærke: Porsche
Model: Carrera S
Registreringsnummer: [reg.nr.1]
Stelnummer: [...]
Kilometerstand: 45.000 km.
Kontrollen viste, at der ikke er betalt registreringsafgift af køretøjerne, som er registreret i Motorregistret.
Årsagen til, at der ikke tidligere er betalt registreringsafgift for køretøjerne, er, at køretøjerne tidligere har været fritaget for registreringsafgift, da de har været grænsepladebiler.
Ved registreringen af køretøjet en JEEP Wrangler den 26. maj 2020 og køretøjet en Porsche Carrera den 3. juli 2020 er afgiftspligten indtrådt. Det følger af registreringsafgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 228 af 11. marts 2020 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer) § 1.
Vi har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
• | Du skal betale 641.657 kr. i registreringsafgift. |
Registreringsafgiften på ovennævnte Porsche er beregnet til 524.208 kr.
Registreringsafgiften på ovennævnte Jeep er beregnet til 117.449 kr.
Skattestyrelsen vil senere fremsende et indbetalingskort til brug ved indbetalingen.
Sidste rettidige indbetalingsdato fremgår af indbetalingskortet.
Du kan se, hvordan vi har fastsat køretøjets værdi og beregnet registreringsafgiften i det vedlagte bilag.
Det fremgår af Færdselsstyrelsens synsrapport, at køretøjet en JEEP Wrangler havde kørt 59.000 km, da køretøjet blev synet den 26. maj 2020.
Det fremgår af Færdselsstyrelsens synsrapport, at køretøjet en Porsche Carrera havde kørt 45.000 km, da køretøjet blev synet den 3. juli 2020.
Vi har derfor blandt andet lagt dette til grund ved beregning af køretøjernes værdi.
Du kan læse vores begrundelse for, hvorfor du skal betale registreringsafgift nedenfor.
Du kan ikke foretage et ejerskifte, indtil sagsbehandlingen er afsluttet, og du har indbetalt registreringsafgiften. Hvis du har spørgsmål til dette, kan du kontakte os på det telefonnummer, du finder nederst i dette brev.
Hvis du er enig i afgørelsen, skal du ikke gøre mere. Er du uenig, har du mulighed for at klage. Se klagevejledningen sidst i afgørelsen.
Begrundelse
Vores vurdering
Køretøjerne har tidligere været registreret som afgiftsfritaget. På trods af, at betingelserne for afgiftsfritagelserne ikke længere var opfyldte, og afgiftspligten indtrådte, blev registreringsafgiften ikke betalt. Du havde ikke ret til at anmelde køretøjerne som afgiftsfritaget og burde i forbindelse med anmeldelserne i Motorregistret have betalt registreringsafgiften.
Vi vurderer, at du skal betale registreringsafgift af køretøjerne, da du blev registreret som ejer på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden.
Vi har fastsat registreringsafgiften til 641.657 kr. Du kan se, hvordan vi har fastsat køretøjernes værdi og beregnet registreringsafgiften i det vedlagte bilag.
Da du var ejer af køretøjerne, da afgiftspligten indtrådte, hæfter du for betaling af registreringsafgiften.
Sagens oplysninger
Vi har ved gennemgang af de oplysninger, vi har registreret om køretøjerne konstateret, at der ikke er betalt registreringsafgift, inden køretøjerne blev taget i brug på færdselslovens område.
Køretøjerne var ved afgiftspligtens indtræden registreret med dig som ejer.
Dine bemærkninger til sagen
Du har den 6. januar 2022 kontaktet Motorstyrelsen vedrørende ovennævnte Porche Carrera. Du oplyste, at du havde kørt bilen hjem, men fundet ud af, at der var en masse galt med den. Derfor havde du afleveret den tilbage til dem, du havde købt bilen af. Herudover oplyste du, at du ikke vidste, om du havde købspapirer på bilen, men at du havde givet cirka 400.000 kr. for bilen. Du havde dog afleveret bilen tilbage og fik en anden bil, samt en masse andet i bytte.
Du har den 4. februar 2022 kontaktet Motorstyrelsen vedrørende ovennævnte JEEP Wrangler. Du skrev blandt andet, at bilen ikke findes og at du har forsøgt, at få bilen afmeldt i maj måned. Herudover oplyste du, at du ikke kan og vil betale yderligere for en bil, du ikke har.
Du har den 15. marts 2022 besvaret vores afgørelse om betaling af registreringsafgift, hvori du tilkendegiver, at du håber, vi tager din mail i betragtning og omstøder afgørelsen.
Du skriver, at du den 4. januar 2020 er flyttet til Spanien for at bo i en periode på 7- 12 måneder sammen med din familie, men da corona kom, flyttede i retur til Danmark i midten af juli 2020.
Omkring omhandlende Jeep skriver du, at du havde set Jeepen ved [virksomhed2] i [by1], men at du ikke var interesseret i at handle på daværende tidspunkt, eftersom prisen var for høj og da I skulle ud at rejse.
I maj blev du så kontaktet af sælgeren, der gerne ville sælge bilen til en fornuftig pris, og derfor slog du til over telefonen, med garanti for, at bilen ikke havde kørt yderligere og var i samme stand, som da du så den.
Du skriver, at sælgeren synede og indregistrerede bilen til dit firma, og at han lovede, at bilen var klar, til du kom retur til Danmark.
Du oplyser, at du skulle betale 125.000 kr. for bilen og at du betalte ca. 10.000 kr. kontant og at du overførte 115.000 kr. til din bror i Danmark, som så betalte for bilen sidst i juni.
Du skriver, at du ønskede handlen med Jeepen annulleret da du kom hjem, eftersom du konstaterede, at den ikke var, som da du så den året før. Du skriver, at du derfor returnerede Jeepen som en del af betalingen på Porschen, og at du har afleveret bilen en uge efter, du kom hjem.
Omkring omhandlede Porsche skriver du, at værkstedet kontaktede dig igen for at fortælle, at de havde en Porsche 911 til salg. Du skriver, at du husker det som omhandlede et dødsbo, og derfor skulle handlen og omregistreringen gå hurtigt.
Du skriver, at du var interesseret og derfor sagde umiddelbart ja til handlen, og at du skulle tage kontakt, når du kom hjem.
Du skriver herudover, at Porschen var blevet synet og indregistreret til dig, uden at dette var aftalt på forhånd.
I dine bemærkninger fremgår det også skriver, at du prøvede Porschen samme dag, som du afleverede Jeepen, og at du efter en prøvetur kunne se, at kalechen ikke var tæt, at den ikke kunne dreje og at der var flere småting, der ikke var i orden.
Du fortæller, at du derfor siger nej tak til handlen og derfor efterlader begge biler hos ham.
Du oplyser herudover, at du ikke fik dine penge retur, da sælgeren insisterede på, at reparere Porschen og siger, at I har handlet bilerne og at de laver den klar til dig inden længe.
Du oplyser, at du jo rigtig gerne ville have Porschen, så du troede og håbede på, at den en dag ville blive klar, så I kunne handle den. Du skriver, at du havde betalt forsikringen på bilen, da du troede på, at den ville blive klar. Du fortæller, at du efter et par måneder, hvor du havde forsøgt at få dine penge retur eller få afsluttet handlen med Porschen, indså, at du var blevet snydt godt og grundigt.
Du fortæller, at du ikke nåede at betale noget som helst til Porschen, da den aldrig kom i orden, og at du til sidst måtte opgive håbet og at du ikke har hørt fra sælger i mange måneder og at værkstedet vist ikke ligger der mere.
Du oplyser endvidere, at du ikke mener, det kan være rigtigt, at du skal betale afgift af bilerne, da bilerne er blevet indregistreret uden dit endelige samtykke og en færdig handel.
Herudover spørger du til, hvordan en bil kan indregistreres på danske nummerplader, hvis der ikke er betalt afgift, eller hvis den ikke er leaset. Du skriver, at dig bekendt skal bilen toldsynes og afgiften betales, før at pladerne kan udleveres, og at du ud fra vedhæftede slutseddel forstår, at jeepen leveres synet og registreret, præcis som ved alle andre handler og slutsedler.
Du oplyser, at da registreringsattesten ser helt normal ud, overvejer du på ingen måde, at der skulle være noget galt med bilen og da slet ikke, at der mangler afgift herpå.
Du skriver, at du kan forstå på politiet, at der kører en større sag med nogle biler, som fra SKAT´s side er blevet registreret forkert.
Du fortæller, at du er med på, at vi skal holde os til "registreringsloven" på området, men at du ikke mener, vi kan opkræve dig fuld afgift for de to biler, da du hverken har eller har haft bilerne og hverken har synet eller registreret dem.
Herudover bemærker du, at du ikke har boet i landet på de datoer, hvor vi skriver, at bilerne er blevet registeret. Du mener derfor ikke, at du har haft en chance for at vide, hvad der foregik og om den fejl, der er sket ved registrering eller om der er foregået noget kriminelt.
Du skriver, at du aldrig er blevet opkrævet vægtafgift af bilerne, og at det er derfor, der er gået lang tid, hvor du ikke har vidst/været opmærksom på, at bilerne ikke var blevet afmeldt af værkstedet. Du fortæller samtidig, at i det øjeblik der blev opkrævet vægtafgift, tog du kontakt til os, og at vi har oplyst, at bilerne kan afmeldes så snart vægtafgiften blev betalt.
Du skriver, at da køretøjet er låst i vores system, har du ikke kunne gøre yderligere.
Du skriver slutteligt, at du håber, vi vil tage denne mail i betragtning og omstøde vores afgørelse.
Hvad har vi lagt vægt på?
Vi har lagt vægt på, at der ikke er betalt registreringsafgift, da afgiftspligten indtrådte på køretøjet en JEEP Wrangler den 26. maj 2020 og køretøjet en Porsche Carrera den 3. juli 2020.
Du har i dine bemærkninger skrevet, at du ikke mener, vi kan opkræve afgift for de to biler, da du ikke har eller har haft bilerne. Herudover mener du ikke, du skal betale, da bilerne er indregistreret uden dit samtykke og en færdig handel.
Vi har lagt vægt på, at du var registreret i Motorregistret som ejer af køretøjerne, da afgiftspligten indtrådte.
Vi finder på den baggrund, at du hæfter for registreringsafgiften.
Vi bemærker herudover, at du i din indsigelse har oplyst, at du har betalt 125.000 kr. for Jeepen. Du oplyser endvidere, at du efterfølgende har returneret Jeepen som en del af betalingen for Porschen. Du har herudover betalt forsikring på Porschen.
Du skriver i dine bemærkninger, at sælger har synet og indregistreret Jeepen til dit firma. Vi kan ud fra Motorregistreret se, at Jeepen blev indregistreret i dit navn da afgiftspligten indtrådte den 26. maj 2020. Vi kan endvidere se, at køretøjet først blev indregistreret til dit firma [virksomhed1] ApS den 30. oktober 2020.
Vi bemærker, at spørgsmålet om hvorvidt registreringsafgiften skal betales af dig eller sælger, er et mellemværende mellem jer.
Vedrørende låsningen af køretøjet, henviser vi til, at køretøjerne er låst i Motorregistret under sagsbehandlingen for at undgå et utilsigtet ejerskifte.
Da der er gået mindre end 3 år, siden køretøjerne blev registreret, og registreringsafgiftspligten indtrådte, kan vi træffe afgørelse om ændring af registreringsafgiften.
Dine øvrige bemærkninger til sagen
Du har oplyst, at du ønsker at klage over denne afgørelse og lægger oplysningerne i dit tidligere skriv til grund. Vi henviser til, at bemærkningerne i dit tidligere skriv fremgår ovenfor i afsnittet ”Dine bemærkninger til sagen.”
Vi gør opmærksom på, at oplysningerne fra dit tidligere skriv har været med i vores vurdering af sagen, men at det ikke kan føre til et andet resultat.
Om reglerne
Når et køretøj tages i brug på færdselslovens område, er køretøjet registreringspligtigt og skal inden ibrugtagningen registreres i Motorregistret. Det fremgår af registreringslovens § 2, stk. 1.
Når køretøjet registreres i Motorregistret, skal der betales afgift. Det fremgår af reglerne i registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.
Beregning af registreringsafgiften af et køretøj fremgår af § 8-10 i registreringsafgiftsloven.
Det følger af registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1, at den, der ejer køretøjet på tidspunktet, hvor afgiftspligten indtræder, hæfter for betaling af registreringsafgiften.
[...]”
Motorstyrelsen har den 12. august 2022 sendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsen:
”I klagen anfører [person1], at han ikke har synet eller købt køretøjerne. Vi bemærker, at det ikke har nogen betydning for hæftelsen af registreringsafgiften, hvem der har synet køretøjerne.
Vi bemærker herudover, at [person1] blev registreret som ejer på begge køretøjer i Motorregisteret, da afgiftspligten indtrådte. [person1] har den 6. januar oplyst, at han har købt Porschen indregistreret og at han ikke er i besiddelse af nogen købspapirer. Herudover har han den 15. marts 2022 fremsendt en slutseddel på Jeepen. [person1] har herefter oplyst, at han ikke har køretøjerne. Vi finder dog ikke, at [person1] har dokumenteret, at han ikke er den civilretlige ejer. I den forbindelse henviser vi til, at [person1] den 8. september 2021 har været i dialog med os, og hvor han skriftligt er blevet bedt om at dokumentere salg eller returnering af bilen til sælger. Hertil har [person1] oplyst, at han ikke er i besiddelse af nogen slutseddel.
Vi bemærker ligeledes, at [person1] blev registreret som ejer af køretøjet en Porsche 911 Carrera med stelnummer [...] den 3. juli 2020, da afgiftspligten indtrådte. Vi bemærker herudover, at [person1] først anmoder om at få køretøjet afmeldt den 28. maj 2021. I anmodningen skriver [person1] ”Jeg har for måneder tilbage byttet bilen væk og ønsker at afmelde bilen”. Den 16. juli 2021 tilkender [person1], at bilen indgik i en byttehandel på en anden Porsche, og at han ikke har haft bilen siden sidste år, og at den nye ejer tydeligvis ikke har omregistreret den.
Vi bemærker, at [person1] blev registreret som ejer af køretøjet en JEEP med stelnummer [...] den 26. maj 2020, da afgiftspligten indtrådte. Vi bemærker herudover, at køretøjet den 30. oktober 2020 bliver omregistreret til [virksomhed1] ApS, som [person1] er stifter af og direktør i. Endeligt bemærker vi, at [person1] først anmoder om at få køretøjet afmeldt den 28. maj 2021. I anmodningen skriver [person1] ” Jeg ønsker at afmelde følgende nummerplade, da jeg ikke har haft bilen siden sidste år”
[person1] har altså været registreret som ejer af køretøjerne i et år, før han reagerer. I indsigelsen fremgår det, at han aldrig er blevet opkrævet vægtafgift og at han derfor ikke har været opmærksom på, at bilerne ikke er blevet afmeldt. Herudover fremgår det, at han tog kontakt til Motorstyrelsen, da han pludselig blev opkrævet vægtafgift.
Vi henviser i den forbindelse til de vedlagte korrespondancer mellem Motorstyrelsen og [person1].
I indsigelsen oplyses endvidere, at han synes registreringsattesten så helt normal ud. Vi bemærker i den forbindelse, at [person1] i forbindelse med registreringen som ejer af begge køretøjer har modtaget en registreringsattest. Hvad angår Jeepen har [person1] også modtaget en ny registreringsattest, da han omregistrerede køretøjet til sit firma [virksomhed1] ApS.
Motorstyrelsen finder ikke, at der er kommet nye oplysninger i klagen og henviser tillige til Motorstyrelsens afgørelse og sagsfremstilling af 12. juli 2022, hvoraf Motorstyrelsens begrundelse, argumentation, besvarelse på indsigelse mm. nærmere fremgår.
Motorstyrelsen fastholder afgørelsen om betaling af registreringsafgift 641.657 kr. Porsche er beregnet til 524.208 kr. Jeep er beregnet til 117.449 kr.
Motorstyrelsen indstiller derfor, at vores afgørelse af 12. juli 2022 stadfæstes[...]”
Motorstyrelsen har den 8. februar 2024 sendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse:
”Motorstyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling og har følgende bemærkninger:
[...]
Motorstyrelsen er enig i, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøjerne den 3. juli 2020 og den 26. maj 2020, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, 1. pkt.
Motorstyrelsen er ligeledes enig i, at klager i forbindelse med registreringen af køretøjerne i Køretøjsregisteret, blev registreret som ejer af køretøjerne, hvorefter det kan lægges til grund, at klageren i den forbindelse modtog registreringsattest for begge køretøjer, hvoraf det fremgik, at klageren var registreret som ejer af køretøjerne, jf. bekendtgørelse om registrering af køretøjer § 57, stk. 3.
Motorstyrelsen er ydermere enig i, at klageren har haft pligt til, inden for fire hverdage efter modtagelsen af registreringsattesterne, at få ændret registreringen af ejerskabet til køretøjerne, såfremt han ikke var en retmæssige ejer af køretøjerne på registreringstidspunktet, jf. bekendtgørelse om registrering af køretøjer § 62, stk. 1 og stk. 2.
I henhold til administrativ praksis kan den lovmæssige ordning fraviges til fordel for borgeren, i de tilfælde hvor et motorkøretøj er erhvervet hos en bilforhandler af en køber i god tro om, at der er betalt korrekt registreringsafgift, ikke stilles krav til køberen om en efterbetaling. Motorstyrelsen er enig i, at klagerens forklaringer om anskaffelsen af køretøjerne ikke kan anses for at være sædvanlige for en bilforhandlervirksomhed, da klageren ikke har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for køb af køretøjerne hos en bilforhandler.
Motorstyrelsen er derfor enig i, at klager hæfter for registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20 stk. 1, da klageren var registreret som ejer af køretøjerne på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden henholdsvis den 3. juli 2020 og den 26. maj 2020.
Motorstyrelsen indstiller således, at afgørelsen fastholdes.”
Klageren har nedlagt påstand om, at han ikke har synet og købt køretøjerne og derfor ikke hæfter for betalingen af registreringsafgiften.
Klageren har anført følgende begrundelse herfor:
”[...]
Jeg ønsker hermed at klage til skatteankestyrrelsen over afgørelsen i denne sag.
Som det tydeligvis fremgår af mine tidligere udtalelser i sagen, har jeg hverken synet eller købt disse biler..
Jeg mener på ingen måde at der er grundlag for at jeg skal betale disse afgifter..
Mine synspunkter fremgår af sagen
[...]
Jeg har i over 2 år blevet påbudt at betale årlige afgifter – kan vi samtidig få sat dem i bero, da bilerne jo ikke eksistere
Tak
[...]”
Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse og Motorstyrelsens udtalelse hertil har været i høring hos klageren, der ikke har sendt bemærkninger hertil.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om der er indtrådt afgiftspligt for to køretøjer, en Jeep Wrangler, stelnummer [...], og en Porsche Carrera S, stelnummer [...], jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, og om klageren som registreret ejer hæfter for betalingen af registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.
Retsgrundlaget
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, at der svares afgift til statskassen af motorkøretøjer, som skal registreres i Køretøjsregisteret efter lov om registrering af køretøjer, og af påhængs- og sættevogne til sådanne motorkøretøjer. Der svares dog ikke afgift af køretøjer, der registreres på grænsenummerplader eller prøvemærker. Afgiften svares i forbindelse med et køretøjs første registrering, medmindre andet følger af bestemmelserne i denne lov.
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1, at for betaling af afgiften hæfter den, der ejer køretøjet på det tidspunkt, hvor afgiftspligten indtræder. Registreres køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens indtræden, er det den registrerede ejer, der som ejer hæfter for betaling af afgiften. Ejeren eller den registrerede ejer hæfter dog ikke, hvis køretøjet er taget i brug på færdselslovens område, uden at den pågældende vidste eller burde have vidst dette.
Af bemærkningerne til lovforslag nr. 122 af 28. marts 2012, § 2, nr. 5, om ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftsloven og love om energiafgifter fremgår bl.a. følgende bemærkninger vedrørende indførelsen af § 20, stk. 1:
”[...]
Efter stk. 1 hæfter den, der ejer et køretøj på det tidspunkt, hvor pligten til at betale registreringsafgift af køretøjet indtræder, for afgiftens betaling. Det er den, der ejer køretøjet på det tidspunkt, hvor køretøjet tages i brug første gang. Køretøjet kan være et nyt køretøj, et importeret brugt køretøj eller et køretøj, der har mistet sin afgiftsmæssige identitet ved reparation eller ombygning. En registreret ejer af et køretøj er ikke nødvendigvis den samme som den civilretlige ejer af køretøjet, idet der ved registrering af et køretøj i Køretøjsregisteret normalt ikke sker en prøvelse af, hvem der civilretligt ejer køretøjet. Er den civilretlige og den registrerede ejer af et køretøj ikke identisk, er det den registrerede ejer, der hæfter for afgiftens betaling. Denne hæftelse gælder dog ikke, hvis køretøjet er taget i brug uden ejerens viden, f.eks. hvis køretøjet er stjålet.
[...]”
Efter retspraksis er der ikke objektive hæftelse for registreringsafgiften for en godtroende omsætningserhverver, som hos en forhandler har købt et køretøj, der viser sig ikke at være korrekt afgiftsberigtiget. Dette sker ud fra den betragtning, at køberen normalt må kunne forvente af en forhandler, at denne har betalt den afgift af køretøjet, der kræves efter registreringsafgiftsloven, jf. bl.a. Højesterets dom af 26. juni 2013, offentliggjort i SKM2013.447.HR, Østre Landsrets dom af 21. november 2017, offentliggjort i SKM2017.670.ØLR, samt Retten i [by2] dom af 29. november 2012, offentliggjort i SKM2013.140.BR.
Det fremgår af lov om registrering af køretøjer, § 1, stk. 2, at i Køretøjsregisteret registreres oplysninger om hvert enkelt køretøj og om køretøjets tilhørsforhold.
Det fremgår af lov om registrering af køretøjer, § 2, stk. 1, nr. 1, at motorkøretøjer skal registreres i Køretøjsregisteret og forsynes med nummerplader, inden køretøjet tages i brug på færdselslovens område.
Det fremgår af bekendtgørelse om registrering af køretøjer, bekendtgørelse nr. 1643 af 17. december 2018, § 57, stk. 1 og 2, at skatteforvaltningen udsteder en attest for registrering af et køretøj i Køretøjsregisteret, der udfærdiges i to dele (Del I og Del II) i overensstemmelse med Rådets direktiv om registreringsdokumenter for motorkøretøjer (1999/37/EF).
Det fremgår af bekendtgørelse om registrering af køretøjer, § 57, stk. 3, at skatteforvaltningen sender registreringsattesten til køretøjets ejer på den adresse, der er oplyst efter § 40, stk. 3 eller 4. Er køretøjet registreret med flere ejere, sendes attesten til den ejer, der ved registreringen er anført som adressat for registreringsattesten.
Det fremgår af bekendtgørelse om registrering af køretøjer, § 62, stk. 1, at hvis et registreret køretøj skifter ejer eller bruger, har ejeren (ved ejerskifte den nye ejer) pligt til at anmelde køretøjet til registrering af ny ejer eller bruger snarest muligt og senest 4 hverdage efter ejer- eller brugerskiftet, medmindre køretøjet forinden afmeldes. Det fremgår af bekendtgørelse om registrering af køretøjer, § 62, stk. 2, at tilsvarende gælder, hvor en ejer eller bruger af et registreret køretøj ophører med at være ejer, respektive bruger.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Køretøjerne blev første gang registreret i Køretøjsregisteret på grænsenummerplader, hvorfor køretøjerne ikke blev afgiftsberigtiget ved første registrering i Køretøjsregisteret, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, 2. pkt.
Køretøjerne blev efterfølgende registreret i Køretøjsregisteret til almindelig personkørsel den 3. juli 2020 og den 26. maj 2020, hvor der blev udstedt nummerplader til køretøjerne med registreringsnummer [reg.nr.1] og [reg.nr.2].
Landsskatteretten finder herefter, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøjerne den 3. juli 2020 og den 26. maj 2020, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, 1. pkt.
Klageren blev i forbindelse med registreringen af køretøjerne i Køretøjsregisteret registreret som ejer af køretøjerne. Landsskatteretten lægger ved sagens afgørelse derfor til grund, at klageren i den forbindelse modtog en registreringsattest for begge køretøjer, hvoraf fremgik, at klageren var registreret som ejer af køretøjerne, jf. bekendtgørelse om registrering af køretøjer, § 57, stk. 3.
Landsskatteretten finder, at klageren har haft pligt til inden for 4 hverdage efter modtagelsen af registreringsattesterne at få ændret registreringen af ejerskabet til køretøjerne, såfremt han ikke var den retmæssige ejer af køretøjerne på registreringstidspunktet, jf. bekendtgørelse om registrering af køretøjer, § 62, stk. 1 og stk. 2.
Landsskatteretten finder herefter, at klageren som registreret ejer af køretøjerne på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden den 3. juli 2020 og den 26. maj 2020 hæfter for registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1. Det forhold, at klageren ikke måtte være den civilretlige ejer af køretøjerne på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden, ændrer ikke herpå, idet den registrerede ejer hæfter for afgiftens betaling, hvis den civilretlige og den registrerede ejer af et køretøj ikke er identisk.
Denne lovmæssige ordning er til gunst for borgerne fraveget ved retspraksis, hvorefter der i de tilfælde, hvor et motorkøretøj er erhvervet hos en bilforhandler af en køber, der er i god tro med hensyn til, at der er betalt korrekt registreringsafgift, ikke stilles krav om efterbetaling hos køberen. Som anført i Højesterets dom af 26. juni 2013, offentliggjort i SKM2013.447.HR, Østre Landsrets dom af 21. november 2017, offentliggjort i SKM2017.670.ØLR, samt Retten i [by2] dom af 29. november 2012, offentliggjort i SKM2013.140.BR, er hovedbetingelserne for, om klageren er omfattet af denne praksis, om klageren har købt køretøjerne af en forhandler, og at klageren var i god tro ved erhvervelsen af køretøjerne.
Klagerens forklaringer om anskaffelsen af køretøjerne kan ikke anses for sædvanlige for en forhandlervirksomhed, der har været omfattet af denne praksis vedrørende at undlade at opkræve afgift hos køberen, idet klagen ikke har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for køb af køretøjerne, herunder at de skulle være erhvervet hos en forhandler.
Landsskatteretten finder således, at klageren under disse forhold ikke med rette kan have haft en forventning om, at der som hos en sædvanligt forretningsdrivende var betalt fuld registreringsafgift.
Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.