Kendelse af 26-11-2024 - indlagt i TaxCons database den 14-01-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioden 1. juli 2019 – 31. december 2019 | |||
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar | 27.805 kr. | 6.441 kr. | Stadfæstelse |
[person1], herefter benævnt indehaveren, var i 2019 indehaver af virksomheden [virksomhed1] v/[person1], [adresse1], [by1] Virksomheden med CVR-nr. [...1] er startet den 1. juni 2002 under branchekode 561010 Restauranter . Virksomheden har skiftet navn til [virksomhed2] med virkning fra den 1. januar 2020 og til [virksomhed3] pr. 1. januar 2021 ifølge virksomhedsregisteret.
Indehaveren har oplyst, at den tidligere revisor ikke er kommet med det endelige regnskab, og at han tilbageholder bilag og bogføringsmateriale. Der er indsendt driftsregnskab for 2019,7 ringbind med udgifts- og indtægtsbilag, men ikke bogføringsbalance eller edb-kontospecifikationer.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens resultat således:
Overskud if. regnskab før renter | 125.870 kr. | |
[finans1] [...25] | 283.563 kr. | |
[finans1] [...08] | 1.312.116 kr. | |
[finans2] | 328.339 kr. | |
Omsætning jf. regnskabet | -1.725.053 kr. | 198.965 kr. |
Eget vareforbrug | 14.100 kr. | |
[organisation1] (momsfri) | 1.979 kr. | 1.979 kr. |
Selvangivet lejeindtægt beboelse | -86.850 kr. | |
Iflg. lejekontrakt | 117.600 kr. | 30.750 kr. |
Ej godkendte afskrivninger [adresse2] | 43.364 kr. | |
Ansat overskud i alt | 415.028 kr. | |
Tilbageførsel af debitorer | -101.714 kr. | |
Ansat overskud af virksomhed | 313.314 kr. | |
Selvangivet overskud | -74.563 kr. | |
Forhøjelse | 238.751 kr. |
Der er indberettet følgende momstilsvar:
Salgsmoms | Købsmoms | Afgifter | Til afregning | |
| 158.127 | -100.859 | -10.537 | 46.731 |
| 273.169 | -112.711 | -8.963 | 151.495 |
431.296 | -213.570 | -19.500 |
Den indberettede salgsmoms svarer til en omsætning på 1.725.184 kr.
Omsætning og driftsudgifter
Skattestyrelsen har opgjort omsætningen til 1.924.019 kr. på baggrund af indsætninger på indehaverens bankkonti. Omsætningen er oplyst til 1.623.339 kr. i indberetningen til told- og skattemyndighederne og til 1.725.053 kr. i årsrapporten.
Der er ikke uenighed om omsætningens størrelse opgjort på baggrund af bankkontoudskrifterne.
Virksomhedens repræsentant mener dog, at salgssummen for virksomheden på [adresse1] på 150.000 kr. er medregnet som omsætning ifølge regnskabet, hvorfor omsætningen skal reduceres med 120.000 kr. netto.
Repræsentanten mener ligeledes, at omsætningen, som er indgået på kontoen i [finans2], fra Foodtrucken ikke er medregnet i regnskabet.
Skattestyrelsen har ikke skønnet yderligere vareforbrug end det, der følger af årsrapporten på 468.030 kr. Summen af udgiftsbilagene i de indleverede mapper er af Skattestyrelsen opgjort til 480.338 kr. (600.423 kr. brutto).
Repræsentanten mener, at der skal godkendes yderligere fradrag for kreditorer på 24.034 kr. inklusive moms. Repræsentanten har oplyst, at moms heraf på 4.807 kr. er angivet i 1. halvår 2020. Som dokumentation er fremlagt fire fakturer fra [virksomhed4] ApS til virksomheden. Fakturanr. 3767 af 12. december 2019 på 4.925 kr., fakturanr. 3634 af 3. november 2019 på 8.804 kr., fakturanr. 3475 af 13. september 2019 på 5.840 kr., og fakturanr. 3342 af 30. juli 2019 på 4.465 kr.
Fakturanr. 3475 og 3342 fremgår af Skattestyrelsens gennemgang af de indleverede bilagsmapper.
Repræsentanten mener desuden, at udgifterne til foodtrucken ikke er medtaget i årsrapporten, og at der skal godkendes fradrag for udgifter uden moms vedrørende foodtrucken på 21.834 kr. og udgifter med moms vedrørende foodtrucken på 174.573 kr. (228.216 kr. brutto).
Eget vareforbrug
Indehaverens repræsentant har oplyst, at indehaveren ikke har deltaget i driften af virksomheden på [adresse1], men at det er indehaverens stedmor og stedbror, der har stået for driften.
Indehaveren forbereder mad til foodtrucken i lagerhallen på [adresse2], [by2], i nogle måneder om året. Maden fryses ned, så det er klar til at blive taget med i foodtrucken rundt på festivaler.
Ifølge de indberettede lønoplysninger er der udbetalt løn til [person2], født 1973, [person3], født 1964, og [person4], født 2006.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for 2. halvår 2019 med 27.805 kr.
Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:
”Iflg. de bankkontoudtog vi har modtaget fra [finans1] og [finans2], som er tilknyttet virksomhedens CVR-nr., kan omsætningen opgøres til 1.924.018 kr. ekskl. moms. Dvs. der er difference på omsætningen med 198.834 kr. (1.924.018-1.725.184 jf. momsangivelsen).
Da vi fastholder opgørelse af omsætningen, fastholder vi ligeledes korrektion af salgsmomsen. Der er ikke modtaget oplysninger, der kan føre til andet resultat.
Moms af eget vareforbrug indgår ligeledes i salgsmoms der skal afregnes.
Tilbageførsel af debitorer korrigerer desuden salgsmomsen med -25.428 kr.
Du har den 25. januar 2022 indsendt 7 ringbind med bilag. Du har i en mail til skattestyrelsen den 7. januar 2022 oplyst, at vi kan ringe til tidligere revisor, for at få udleveret dine bilag. Jeg har forsøgt at kontakte tidligere revisor i december 2021, men ikke truffet ham. Det er ikke skattestyrelsen, der skal fremskaffe dit bogføringsmateriale, men dig der er pligtig til at opbevare dette, og udlevere det til skattestyrelsen på forlangende, jf. bogføringslovens § 7 stk. 1-3.
Vi har gennemgået det indsendte materiale, og anser den angivne købsmoms for sandsynlig. Der foretages derfor ikke yderligere vedr. dette punkt, jf. vores forslag fra den 23. september 2021.
Omsætning | DB [...25] | DB [...08] | [finans2] |
| 252.837,96 | 713.088,18 | 73.294,89 |
| 101.615,83 | 927.057,52 | 337.129,31 |
354.453,79 | 1.640.145,70 | 410.424,20 | |
I alt omsætning inkl. moms | 2.405.023,69 | ||
Eget vareforbrug | 17.625,00 | ||
Korrektion debitorer | -127.143,00 | ||
I alt | 2.295.505,69 | ||
Moms heraf | 459.101,14 |
Beregnet salgsmoms | angivet | Difference | |
| 207.844 | 158.127 | 49.717 |
| 251.257 | 273.169 | -21.912 |
459.101 | 431.296 | 27.805 |
Der er ingen ændringer til købsmoms.
Hele ændringen medtages i 2. halvår 2019.
Afregnes sådan:
Yderligere salgsmoms | Yderligere købsmoms | Skyldigt | |
2. halvår | 27.805 | 0 | 27.805 |
27.805 |
Beløbet indberettes af Skattestyrelsen.”
Der er henvist til momslovens § 4, stk. 1, § 37, stk. 1, samt §§ 55 – 57, opkrævningslovens § 5, stk. 2, samt momsbekendtgørelsens § 82.
Skattestyrelsen har i høringssvar til klagen udtalt:
”...
Moms
Rådgiver har opgjort diverse ændringer til momsangivelserne. Vi har ingen bemærkninger hertil. Skattestyrelsens ændringer til momstallene er baseret på ændringerne til indkomsten. Vi har som tidligere anført ikke modtaget bogføringsmaterialet. Derfor er der på forslag 1 ej godkendt købsmoms. Da vi imidlertid i januar 2020 modtager bilagsmateriale, har vi gennemgået diverse bilag, og indsat i regneark se bilag 30. Vi mener derfor, at [person1] har sandsynliggjort den angivne købsmoms. I forslag 2 er købsmoms derfor godkendt som angivet.”
Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at forhøjelsen af momstilsvaret skal nedsættes med 21.364 kr. til 6.441 kr.
Repræsentanten har til støtte herfor bl.a. anført:
”Omsætning, moms og foodtruck
I brevet fra Skattestyrelsen er foretaget en beregning af omsætningen med udgangspunkt i 3 driftskonti, nemlig 2 konti i [finans1], hovedkonto [...08] og bikonto [...25] stort set kun vedr. drift af [adresse1] samt konto i [finans2][...46] vedr. drift af foodtruck. Bikontoen blev i overvejende grad anvendt til at opsamle indbetalinger fra [virksomhed5] og Mobilpay [...], og hævning på denne konto blev ført over på hovedkonto, beløbene 200.000, 100.000 og 74.000 kr., i alt 374.000 kr. På hovedkonto ses de samme beløb at gå ind. Min udtalelse om, at de nævnte beløb var med to gange, er ikke korrekt, idet jeg i første omgang kun havde adgang til brevet og ikke de medfølgende bilag.
Omsætningen i regnskabet ex. moms er på 1.725 tkr. Skats opgørelse af omsætningen fra hoved- og bikonto fra [finans1] er 1.595 tkr. Revisor har som det fremgår af regnskabet overset, at der er sket betaling for overdragelse af virksomheden med 150.000 kr. Dette beløb må således være indregnet som omsætning med 120.000 kr. og udgående moms 30.000 kr. Revisor har optaget et tilgodehavende fra handlen på 200.000 kr. uden kendskab til at parterne har reduceret overdragelsessummen til 150.000 kr, som er indbetalt på hovedkontoen ultimo december 2019. Han har derfor ikke kunnet se (eller ikke set efter), at de 150.000 kr. ikke var omsætning. Under hensyntagen til de 120.000 kr. burde regnskabet derfor - før korrektion for manglende tilgodehavende pr. 31.12. 2019 - udvise en omsætning på 1.605 tkr. eller stort set identisk med Skats opgørelse på 1.595 tkr. for kontiene i [finans1].
Med andre ord, omsætning i foodtrucken fra kontoen i [finans2] er slet ikke med i årsregnskabet.
Med antagelsen om, at der mangler omsætning fra drift af foodtrucken begyndte jeg at analysere regnskabet for omkostninger vedr. denne aktivitet. Der er ingen omkostninger til stadepladser, leasing af foodtruck, vægtafgift, forsikringer m.v. Det fører til den konklusion, at aktiviteten omkring foodtruck og posteringer i [finans2] ikke er medtaget i regnskabet. Denne konto har revisor således ikke løbende bogført til trods for, at han for hvert halvår har fået fremsendt dels særskilt mappe med bilag og dels kopi af kontoen i [finans2].
Derfor mangler følgende i årsregnskabet for 2019
Brutto med moms | Moms | netto | |
Omsætning | 410.424 | 82.084 | 328.340 |
Omkostninger uden moms | -21.834 | -21.834 | |
Omkostninger med moms | -228.216 | -45.643 | -174.573 |
Resultat foodtruck | 160.374 | 36.441 | 131.933 |
Hertil kommer rettelsen vedrørende
Salgssum for virksomheden 150.000 kr. jf. ovenfor | -150.000 | -30.000 | -120.000 |
Resultat af rettelser | 6.441 | 11.933 |
Tilgodehavender
Som nævnt i brevet er vi enige om, at der ingen debitorer findes. Disse er bogført til 127.143 kr., her udgør moms 25.429 kr. således, at nettobeløbet til modregning i årets omsætning er 101.714 kr. Momskorrektionen er angivet sammen med angivelse for 1. halvår af 2020.
Kreditorer
Revisor havde glemt kreditorer på 24.034 kr. Disse fremgår af vedlagte bilag. Moms udgør 4.807 kr. og er ligeledes angivet i 1. halvår af 2020.
Privatforbrug
...
Forbrug af egne varer
I 2019 har [person1] ikke fysisk deltaget i driften af restauranten på [adresse1]. Det har hun helt overladt til sin mor og bror samt en yderligere ansat. Råvarerne er som udgangspunkt indkøbt direkte hertil uden at have været omkring adressen i [by2] - bortset fra at en ton ris af pladsmæssige hensyn har været opbevaret i hallen. Hun nægter at indtage sine egne retter, når hun har stået og friturestegt hundredvis af kg rejer, forårsruller, kylling m.v. [person1] har i 2019 koncentreret sig om opstart og drift af sin foodtruck på festivaler m.v. med retter, der er forhånds friturestegt i [by2]. Som udenforstående kan man undre sig i hendes valg af mad. Det er i høj grad vestlig fastfood og danske morgenmadsprodukter, som ikke er med i hendes indkøb til virksomheden. Desuden er indkøbene koncentreret omkring festivaldagen, som samlet udgør ca. 1 måned om året, primært sommer/efterår.
Som nævnt har [person1] i 2019 koncentreret sig om festivaler m.v., i alt i niveauet 1 måned ude med foodtrucken. Hjemme i en del af hallen er indrettet en slags køkken til friturestegning af de store mængder af mad, der medbringes sammen med foodtrucken. Det er voldsomme mængder, der skal til, når man fra foodtrucken skal bespise flere tusinde mennesker.
Ingredienserne til festivalfood kan ikke bruges til at dække ens behov for fødevarer. Derfor skal der ikke medregnes forbrug af egne varer.
...
Afsluttende konklusion over ændringer for 2019
Som det fremgår ovenfor under de enkelte punkter, skal der foretages følgende ændringer i skattepligtig indkomst og moms vedr. 2019:
Beløb med moms | Moms | Netto | |||
Regnskabet udviser et overskud på | 125.730 | ||||
Tilbageførsel af afskrivninger på ejendom | 43.364 | ||||
Tilbageførsel af afskrivninger på driftsmidler | 26.270 | ||||
Manglende kreditorer | 24.034 | -4.807 | -19.227 | ||
Tilgodehavender, der ikke eksisterer | 127.143 | -25.429 | -101.714 | ||
Moms allerede angivet og afregnet 1. halvår 2020 | -30.236 | ||||
Manglende bonus fra forsikring | 1.979 | ||||
Indtægtsført omsætning, der er salg af virksomhed | -30.000 | -120.000 | |||
Drift af foodtruck | 131.933 | ||||
| 82.084 | ||||
| -45.643 | ||||
Tab ved salg af [adresse1] | -243.185 | ||||
Yderligere moms netto | 6.441 | ||||
Korrigeret skattepligtig indkomst for 2019 | -154.850” |
Virksomhedens repræsentant har til Skattestyrelsens høringssvar haft følgende bemærkninger:
”Indledningsvis skal jeg medgive, at bogføringsmateriale m.v. vil være ønskværdigt at have haft til rådighed, men en gennemgang af bankkonti kan give et lige så godt billede af indtjeningen og ændringer i den økonomiske stilling hen over året. Jo mere jeg har gennemgået bankkontiene, jo mere undrer kvaliteten af det udfærdigede regnskab mig. Jeg ved, at revisor har haft alle materialer til rådighed. Jeg har selv pakket det til ham, så jeg var sikker på, at han havde det rigtige grundlag for at udfærdige et ellers simpelt regnskab. Når man så får en del af materialet tilbage, så er det i en stand, så man ikke kan følge posteringer m.v. I min vildeste fantasi har jeg ikke forestillet mig, at han kun havde bogført kontiene i [finans1]. Jeg har i min tid som statsautoriseret revisor og partner i [virksomhed6] aldrig set så elendigt arbejde i forbindelse med at aflægge et regnskab.
Regnskabet er også forkastet til at kunne danne grundlag for Corona-hjælp. Derfor har det været hårde tider for [person1] stort set uden indtjening i 11/2 år.
Til orientering kan jeg oplyse, at revisor har haft kvalitetskontrol fra Erhvervsstyrelsen, som har fundet kvaliteten så grel, at man den 11. april 2022 har offentliggjort resultat og henstillinger.
Vedr. behandling af denne sag hos skattemyndighederne, undrer det mig også, at man fra sagsbehandleren ikke samtidig at koncentrere sig om indtægtssiden også medtager udgiftssiden, inden der foretages rettelser. Jeg er også uforstående over for, at sagsbehandleren stadig fastholder, at [adresse1] først er solgt i 2020. Der er medsendt underskrevet aftale dateret i december 2019, og salgssummen er samtidig overført til kontoen i [finans1]. Sagsbehandleren har haft alle kontoudtog til rådighed, hvilket reelt som en bogføringsbalance kan give det sande billede af årets drift – hvis der både ses på indtægts- og udgiftsside.
Jeg skal således fastholde min konklusion fra mit brev af 7. juli 2022 med, at der skal afregnes yderligere moms på 6.441 kr. og den skattepligtige indkomst for 2019 er negativ med 154.850 kr.
Jeg skal herefter besvar de enkelte punkter i Skattestyrelsens brev af 28. juli 2022:
Omsætning
Vi er enige i, at omsætningen stort set er som skattemyndighederne har opgjort, idet vi mener, at den er ca. 10.000 kr. større på [adresse1] end sagsbehandleren har opgjort. Det skyldes formentlig, at der kan være en ganske lille kontant omsætning. Den omtalte revisor har tidligere oplyst, at han hvert år den 31. 12. aflæste tælleværkerne i kasseapparatet. Stort set al omsætning kommer via [virksomhed5] eller lignende.
Driftsudgifter
Driftsudgifter kan opgøres helt på samme måde som driftsindtægter i de enkelte konti. Lejeudgifter til driftstruck er kun 6.500 kr. pr. måned, og er som det fremgår af kontiene i [finans1] kun delvis fratrukket her, mens de resterende er fratrukket på kontoen i [finans2], jf. kontoudtogene for de to banker. Der er således ikke tale om fradrag for foodtruck med 250.000 kr., men primært fradrag for varekøb til drift af foodtruck, se bankkontoen.
Udgifter, som ses af [finans2]-kontoen vedrørende drift af foodtruckaktiviteten er således ikke med i regnskabet. Det burde være helt indlysende, at sagsbehandleren også medtog disse i korrektion af den skattepligtige indkomst.
Kreditorer
Kreditorer på 24.034 kr. er først betalt i 2020, se bankkontoudtoget, og bilagene er vedlagt brevet af 7. juli 2020 og dermed særdeles veldokumenteret.
...
Forbrug af egne varer
I kan se af sagen med hensyn til navnene [person5] og [person2] (boende i [by3]) optræder, og jeg har kaldt de to for henholdsvis mor og bror, men det reelle er stedmor og stedbror – beklager.
Foodtrucken kører ca. 1 måned om året – stort set kun når vejret er til udendørs festivaler m.v. i sommerhalvåret. [person1] har ikke deltaget i driften af [adresse1] på grund af familiemæssige forhold, som endte med salget ultimo 2019. Den administrative del er udført fra adressen i [by2].
...
Afslutning
Med henvisning til indledningen og brev af 7. juli 2022 bedes moms og indkomst for 2019 fastsat således, at der afregnes yderligere moms med 6.441 kr. og den skattepligtige ansættes til negativ 154.850 kr. ....”
Virksomhedens repræsentant har til Skatteankestyrelsens indstilling i klagesagen haft følgende bemærkninger.
”Indledningsvis vil jeg fremhæve, at jeg på vort møde i [by4] den 8. januar 2024 dokumenterede over for dig, at revisors regnskab for 2019 alene var baseret på bevægelserne på konti fra [finans1]. Man har således ikke været opmærksom på/eller set på kontoen vedrørende foodtruck aktiviteten fra [finans2]. Denne konto har [person1] oprettet specielt, da det var hensigten, at hendes stedmor, [person5], og stedbror, [person2], skulle overtage restauranten på [adresse1], hvilket skete med aftale i december 2019 og overtagelse den 1. januar 2020.
I de forslag til rettelser, som er fremkommet ved jeres gennemgang, har I ikke opdaget denne sammenhæng. Derfor mangler der både indtægter og udgifter i det af revisor udarbejdede regnskab.
I koncentrerer jer om indtægterne, men udelader de tilhørende udgifter eks moms på 174.573 kr. fra [finans2] kontoen. I dette beløb indgår drift og forsikring af foodtruck, betalt stadeleje, varekøb m.v. Det ses direkte af teksten på kontoen. Det er tydeligt, at der er direkte sammenhæng mellem indtægter og udgifter fra foodtrucken. Derfor skal udgifterne også indregnes sammen med indtægterne.
Der er desuden dokumenteret varekreditorer på 24.034 kr. - 19.227 kr. eks. moms. Kreditorerne er betalt primo 2020 fra [finans2] kontoen. Derfor findes bilagene ikke i mappen med årets bilag. Af årsregnskabet ses også, at de ikke er bogført i 2019, da der ingen varekreditorer findes i regnskabet.
I medtager lejeindtægter på 30.750 kr., som [person1] aldrig har modtaget. Oprindelig var der 3 tømrere, der kom direkte fra uddannelse på en kristen højskole og lejede huset. To af disse flyttede ud i efteråret, og den sidste lejer [person6] stod tilbage og kunne ikke betale, men han udførte i sin egenskab af tømrer - som "et plaster på såret" - reparationer på ejendom og ændringer af køkkenfaciliteter i foodtrucken. [person1] og [person6] blev enige om, at han så til gengæld ikke skulle betale husleje frem til nytår 2019. Uden [person1]s accept lod han to piger bo i huset et par måneder indtil fraflytning. Hvis 30.750 kr. skal medtages som indtægter, skal tilsvarende 30.750 kr. medtages som reparationsudgifter. Til orientering er forudbetalt husleje og depositum tilbagebetalt til lejer i 2020.
I medtager forbrug af egne vare på 14.100 kr. Dels er der tale om bunker af friturestegte råvarer, som i en kort periode afsættes på festivaller m.v. og dels opholder [person1] sig stort set ikke på adressen bortset fra, når hun er aktiv med foodtrucken. Desuden vil man ikke kunne leve af en sådan ensformig kost.
På adressen er der et anlæg til friturestegning, men ikke normale køkkenfaciliteter som f.eks. et komfur. Derfor bedes denne post slettet som en forhøjelse eller f.eks. nedsat til 500 kr.
Lagerhallen er en tidligere mindre maskinfabrik/værksted, hvor der i et hjørne er indrettet et rum med friturestegning. Der er desuden kontor og toilet i indgangen fra vest. Her er der en form for privat anvendelse i forbindelse med [person1]s aktiviteter, idet hun overnatter her, når hun har behov for at udføre sin aktivitet med foodtrucken, friturestegning m.v. Foodtrucken er parkeret i hallen ved siden af store frysere og køleskabe. Anslået er 95 % erhvervsmæssigt anvendt. Der er derfor også afskrivningsret på lagerhallen, men da indkomsten ender med at blive negativ for 2019 er det ikke relevant at foretage skattemæssige afskrivninger.
Da aftale om salg af [adresse1] er indgået i 2019 skal det opgjorte tab fra salget på 243.185 kr. indregnes i den skattepligtige indkomst, jvf materialet side 13.
Konklusionen er derfor fortsat, at den skattepligtige indkomst for 2019 skal opgøres som anført i materialet side 14 til - 154.850 kr.
....”
Retsmøde
Skattestyrelsen har i udtalelse af 10. april 2024 med henblik på retsmøde anført:
”Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling til stadfæstelse af sagen.
I påklagede periode var klager indehaver af virksomheden [virksomhed2], CVR-nr. [...1]. Virksomheden er startet den 1. juni 2002 under branchekode ”Restauranter”. Klageren drev restaurant fra lejede lokaler og herudover har klager en foodtruck, hvorfra der sælges mad på festivaler. Desuden har klageren foretaget udlejning af fast ejendom.
Skattestyrelsen har i afgørelse af 27. april 2022 skønsmæssigt forhøjet klagerens momstilsvar på baggrund af konstaterede indsætninger på konto, tilbageførsel af debitorer samt for udtagning af eget vareforbrug.
I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der skal desuden beregnes moms ved udtagning af varer til privat forbrug.
Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 og 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).
Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at klageren ikke har opfyldt ovenstående regnskabskrav, hvorfor det er berettiget at Skattestyrelsen skønsmæssigt har opgjort klagerens momstilsvar, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Der er lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt bogføringsbalancer og edb-kontospecifikationer.
Salgsmoms
Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort klagers salgsmoms på baggrund af konstateret indbetalinger på bankkonti, samt tillagt eget vareforbrug og tilbageførelse af debitorer.
Der er ikke under klagesagen fremlagt oplysninger, der begrunder en fravigelse af det opgjorte skøn.
Vi henviser her til vores udtalelse af d.d. i den sammenholdte sag vedr. klagerens skattepligtige indkomst, og bemærker hertil, at det ikke på baggrund af det foreliggende regnskabsmateriale kan udledes, at der er korrigeret for moms i forbindelse med udtagning af varer til eget forbrug.
Skattestyrelsen tiltræder herefter Skatteankestyrelsens indstilling til stadfæstelse.
Købsmoms
Skattestyrelsen har ikke foretaget ændringer af virksomhedens oplyste købsmoms.
Under klagesagens behandling, har klager gjort gældende, at der skal godkendes yderligere 45.643 kr., på baggrund af hævninger på virksomhedens bankkonti.
Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen, at bankkontoudtog ikke udgør dokumentation for fradrag til købsmoms, og henviser til SKM2021.692.LSR.
Endvidere er der under klagesagens behandling fremlagt 4 fakturaer med oplysning om, at momsen heraf på 4.807 kr. er angivet i 1. halvår 2020.
Hertil er fremlagt uddrag af klagerens bogføringsmateriale, hvori fremgår at der den 4. april 2020 er sket betaling af 24.034 kr. med angivet tekst ”DBT.[virksomhed4] 4 FAKT. 2019”
To af fakturaerne – fakturanr. 3475 og 3342 - indgår i det bilagsmateriale for 1. og 2. halvår 2019, som klageren har indleveret til Skattestyrelsen i forbindelse med sagens behandling ved 1. instans.
Idet klagerens ikke har fremlagt bogføringsbalance eller edb-kontospecifikationer kan det ikke på foreliggende grundlag konstateres, om momsen ifølge de 4 fakturer allerede er angivet, hvorfor vi er enige med Skatteankestyrelsen, at der ikke kan godkendes yderligere fradrag for købsmoms i henhold til fakturaerne.
Skattestyrelsen tiltræder herefter i det hele Skatteankestyrelsens forslag til stadfæstelse af sagen.”
Virksomhedens repræsentant har heroverfor anført:
”Da der er mange misforståelser og fejl i de fremlagte udtalelser. For at fremme forståelsen af [person1]’s erhvervsmæssige aktiviteter vil jeg gerne indledningsvis præcisere, at [person1] i 2019 har drevet 3 virksomheder, nemlig
• | [virksomhed1] med adressen [adresse1] [by1], der med samtlige driftsmidler, rettigheder og varebeholdning er afhændet ultimo 2019. |
• | [virksomhed3] drevet fra adressen [adresse2][by2] med aktiviteten udført fra en lejet foodtruck i ca. 30 dage om året (bortset fra coronatiden). I forbindelse med denne aktivitet er anvendt lagerhallen på samme adresse. I denne hal har der ingen lejere været på trods af, at flere sagsbehandlere undervejs har påstået dette. |
• | Udlejet villa på adressen [adresse2][by2]. |
For at styre disse 3 virksomheder er anvendt 2 banker:
• | [finans1] konti til aktiviteten i [virksomhed1] |
• | [finans2] til aktiviteten i [virksomhed3] |
• | [finans2] til aktiviteten vedrørende udlejning af villa |
Alle indtægter og udgifter vedrørende disse aktiviteter er indgået på disse konti. Bortset fra enkelte udgifter vedrørende foodtruck aktiviteten i opstarten, som er trukket i [finans1], er indtægter og udgifter fuldstændigt opdelt mellem de 3 virksomheder ved anvendelse af disse bankkonti. [person1] har lavet mapper tilhørende den enkelte virksomhed og afleveret disse til revisor og senere til skattemyndighederne.
Alle bilag vedrørende bevægelser på de 3 konti er afhentet hos revisor og udleveret til Skattemyndighederne, og bevægelser på de enkelte konti kan derved med udgangspunkt i disse bilag dokumenteres. Det er således ikke korrekt, at der er tale om udokumenterede indtægter og udgifter i nogen af virksomhederne.
Desværre har det ikke været muligt at få udleveret bogføringsbalancer fra revisor, som er ophørt med sin aktivitet.
Revisor har normalt kun udarbejdet regnskab for [virksomhed1] aktiviteten. [person1] har vedrørende 2019 afleveret en særskilt mappe vedrørende aktiviteten i [...] Foodtruck, som revisor ikke har medtaget i bogføringen af den samlede aktivitet. Dette forhold har først åbenbaret sig for både [person1] og undertegnede langt inde i sagsbehandlingen hos skattemyndighederne.
Det fremlagte regnskab for 2019 omfatter dermed kun de 2 virksomheder [virksomhed1] samt den udlejede villa.
Skattemyndighederne har korrigeret regnskabet for 2019 og medtaget indtægter fra aktiviteten i [virksomhed3] men ikke udgifterne på trods af, at disse er dokumenteret i fremlagte bilag. Desuden viser de fleste af teksterne på bankkontoen hvad, udgifterne vedrører.
I regnskabet for 2019 fremgår driftsmidler, lager m.v. Disse aktiver vedrører kun [virksomhed1] og er alle afhændede ved salg af restauranten på [adresse1]. Aktiviteten med at betjene diverse festivaler m.v. i sommermånederne sker fra lejet foodtruck helt uden sammenhæng med anden virksomhed. Ved tilkobling af strøm til den lejede foodtruck er den fuldt funktionsdygtig med køkkenfaciliteter til at betjene festivalgæster m.v. Ingen af de afhændede driftsmidler fra den solgte aktivitet indgår heri. Da aktiviteten omkring foodtrucken er lukket ned i løbet af efteråret og først genåbner ca. 1. maj året efter, er der ingen varelager, da disse varer er let fordærvelige. (Dog skete der ingen genåbning i 2020 på grund af Corona).
Det er i udtalelserne anført, at der skulle have været ansatte i 2020, men dette er ikke tilfældet. Køber af [virksomhed1] fortsatte fejlagtigt at angive løn m.v. i regi af [person1]’s CVR-nummer. Der var ingen ansatte hos [person1], der som følge af Corona stort set ingen aktivitet havde i 2020.”
Indlæg under retsmødet
Virksomhedens repræsentant fastholdt den nedlagte påstand og de anførte anbringender i sine skriftlige indlæg.
Skattestyrelsen henviste til sine tidligere udtalelser.
Sagen angår, om forhøjelsen af momstilsvaret skal nedsættes. Dette beror på, om der kan godkendes yderligere fradrag for købsmoms, samt om den skønnede ansættelse af eget vareforbrug kan nedsættes med den konsekvens, at salgsmomsen nedsættes tilsvarende.
Retsgrundlaget
I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.
Af momslovens § 37 fremgår der følgende:
“Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.
Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er
1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,
(...)”
Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften.
Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., fremgår der følgende:
“Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.”
Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 og 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (dagældende lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10. december 2015). Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Følgende fremgik af dagældende bogføringslovs § 7, stk. 1-3:
“Stk. 1. Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb eller salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser.
Stk. 2. Registreringerne skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.
Stk. 3. Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.”
Registrerede virksomheder skal til dokumentation for den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, jf. § 82 i den dagældende momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 (nu § 83 i momsbekendtgørelse nr. 1435 af 29. november 2023).
Fakturaerne skal ifølge § 58 i momsbekendtgørelsen indeholde følgende:
”1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”
I de tilfælde - hvor der ikke er fremlagt fakturaer - skal der fremlægges anden dokumentation, hvoraf fremgår mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms. Bankkontoudtog, herunder posteringstekster, er ikke dokumentation for, at virksomheden har afholdt udgifter, som er pålagt moms af en anden afgiftspligtig person, og som er anvendt i virksomhedens momspligtige aktivitet, jf. momslovens § 37, stk. 1. Det følger af Landsskatterettens afgørelse af 5. november 2021, offentliggjort som SKM2021.692.LSR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen var berettiget til at ansætte virksomhedens momstilsvar efter et skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, da Skattestyrelsen ikke har modtaget bogføringsbalancer og edb-kontospecifikationer fra virksomhedens indehaver, og det dermed ikke har været muligt at efterprøve regnskabsgrundlaget og virksomhedens angivne momstilsvar.
Udgående afgift (salgsmoms)
Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens salgsmoms til 459.101 kr. på baggrund af en sammentælling af indbetalinger på tre bankkonti registreret med virksomheden og indehaveren som ejere samt tillagt skøn over eget vareforbrug og tilbageførelse af debitorer.
Landsskatteretten tiltræder Skattestyrelsens skøn, da Landsskatteretten i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. 22-0059072 vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomståret 2019 ikke har fundet grundlag for at nedsætte Skattestyrelsens skøn over eget vareforbrug. Indehaverens skattepligtige indkomst er nedsat med værdien af eget vareforbrug oplyst i note 2 i årsrapporten, men det kan ikke på baggrund af det foreliggende regnskabsmateriale udledes, at der er korrigeret for moms i forbindelse med udtagning af varer til eget forbrug.
Indgående afgift (købsmoms)
Skattestyrelsen har ikke foretaget ændringer af virksomhedens købsmoms.
Indehaverens repræsentant har gjort gældende, at der skal godkendes yderligere 45.643 kr. i fradrag for købsmoms på baggrund af hævninger på virksomhedens bankkonto i [finans2]. Bankkontoudtog udgør ikke dokumentation for fradrag for købsmoms, jf. SKM2021.692.LSR, hvorfor der allerede af den grund ikke er grundlag for at godkende yderligere fradrag for købsmoms.
Virksomheden har fremlagt 4 fakturer. Fakturaerne opfylder betingelserne til indhold, jf. § 58 i momsbekendtgørelsen. Virksomhedens repræsentant har oplyst, at momsen heraf på 4.807 kr. er angivet i 1. halvår 2020. To af fakturaerne – fakturanr. 3475 og 3342 - indgår i det bilagsmateriale for 1. og 2. halvår 2019, som indehaveren har indleveret til Skattestyrelsen. Da der ikke er fremlagt bogføringsbalance eller edb-kontospecifikationer kan det på det foreliggende grundlag ikke konstateres, om momsen ifølge de 4 fakturer allerede er angivet, hvorfor fakturaerne ikke kan begrunde et fradrag.
Landsskatteretten stadfæster af disse grunde Skattestyrelsens afgørelse.