Kendelse af 26-03-2025 - indlagt i TaxCons database den 29-04-2025

Journalnr. 22-0057471

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2019

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og

hæftelse herfor

1.225.093 kr.

0 kr.

Nedsættes til 1.224.928 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag

og hæftelse herfor

193.691 kr.

0 kr.

Nedsættes til 193.665 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden "[virksomhed1]" med CVR-nr. [...1] er registeret opstartet den 20. april 2017 og ophørt den 8. december 2020. Virksomheden har i hele perioden været registreret med adressen [adresse1], [by1].

Virksomheden var registreret under branchekode "452010 Autoreparationsværksteder m.v." og bibranche "561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v."

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at virksomhedens overskud har været ansat til 180.000 kr. ud fra et skøn, idet Skattestyrelsen ikke havde modtaget indehaverens oplysningsskema. Overskuddet blev ændret til 123.223 kr. via Tast Selv den 9. februar 2021.

Der blev oplyst en nettoomsætning på 3.502.360 kr., et varebrug på 926.200 kr. og udgifter til fremmed arbejde på 2.152.646 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at virksomheden har været registreret som arbejdsgiver med pligterne for indeholdelse af A-skat og AM-bidrag siden indkomståret 2017, og at der er indberettet 0 kr. for alle måneder i indkomståret 2019.

Skattestyrelsen fremsendte den 11. marts 2021 en materialeindkaldelse til indehaveren, hvor Skattestyrelsen efterspurgte virksomhedens moms- og skatteregnskab for 2019, kontokort/kontospecifikationer til de enkelte poster i regnskabet, kopi af samtlige bankkontoudskrifter for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 for virksomheden [virksomhed1] konto i [finans1], reg.nr. [...], konto nr. [...39].

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at virksomhedens regnskabsmateriale samt underliggende bilag blev modtaget den 3. maj 2021 i forbindelse med et møde i [Skattecentret].

Det fremlagte regnskab er en opgørelse i Excel. Der fremgår ingen kontantindsætninger. Der foreligger ikke kontospecifikationer, eller kasseregnskab.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedens bankkontoudtog konstateret indsætninger på virksomhedens erhvervskonto. De konkrete indsætninger som Skattestyrelsen har henført til virksomhedens omsætning udgjorde 6.791.395,96 kr. inkl. moms i indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter til [virksomhed2] IVS, [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS, da Skattestyrelsen har anset fakturaer fra disse selskaberr for at være fiktive. Skattestyrelsen har vurderet, at indehaveren har udbetalt fakturabeløbene i løn til egne medarbejdere.

Skattestyrelsen har opgjort udgifterne til 2.421.132,50 kr. på baggrund af regnskab og fremlagte fakturaer. Det fremgår af faktura 250 fra [virksomhed2] IVS, at der var lejet mandskab for et beløb på 120.000 kr. I henhold til virksomheden bankkonto og regnskab er der betalt 119.675 kr. for faktura 250.

De samlede betalinger til [virksomhed2] IVS, [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS udgør 2.420.807,50 kr.

Skattestyrelsen har vedrørende [virksomhed2] IVS oplyst, at

· Skattestyrelsen har ikke kunnet komme i kontakt med selskabet,
· Virksomhedens faktiske driftsadresse er ukendt,
· Selskabet ikke er arbejdsgiverregistreret
· Beløb indsat på selskabets bankkonto bliver straks videreført,
· Der ses ingen transaktioner der er forbundet til normal virksomhedsdrift på selskabets bankkonto

Skattestyrelsen har vedrørende [virksomhed3] ApS oplyst, at

· Selskabet er arbejdsgiverregistreret
· Der er indberettet 0 kr. i A-skat og AM-bidrag
· Skattestyrelsen har ikke kunnet komme i kontakt med selskabet,
· Én person tilknyttet selskabet har forklaret, at selskabet var et stråmandsselskab, der udstedte falske eller fiktive fakturaer, og at selskabet ikke leverede nogen arbejdskraft, andre ydelser eller varer. Selskabets eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.

Skattestyrelsen har vedrørende [virksomhed4] ApS oplyst, at selskabet ikke svarer på henvendelser fra Skattestyrelsen, at selskabet har haft en kort levetid, og at der ikke er angivet moms, A-skat og AM-bidrag.

Under Skattestyrelsens behandling af sagen har klageren fremlagt følgende materiale:

Fakturaer fra

[virksomhed2] IVS, [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS.
? To fakturaer - nr. 242 og 250 fra [virksomhed2] IVS angiver mandskabsudlejning på henholdsvis 130.800 kr. og 96.000 kr. ekskl. moms og 163.500 kr. og 120.000 kr. inkl. moms. Fakturaerne er dateret den 9. og 10. juni 2019. Det fremgår af fakturaerne, at der er tale om køb af 1 stk. Faktura nr. 250 af 10. juni 2019 henviser til vedhæftet fil for detaljerede oplysninger. Disse oplysninger er ikke fremlagt. Fakturanr. 250 fremgår af virksomhedens konto betalt med 119.675 kr. den 17. juni 2019.
? Tre fakturaer fra [virksomhed3] ApS angiver leje af mandskab på henholdsvis 192.320 kr., 148.640 kr. og 107.200 kr. ekskl. moms. Fakturaerne er dateret den 5. juli, 30. juli og 30. juli 2019. Faktura af 5. juli 2019 henviser til bilag. Dette bilag er ikke fremlagt.

På fakturaerne fremgår det, at der skal stå en specifik tekst/kode ved betaling, men samtidig fremgår det under bankoplysningerne, at fakturanummeret bedes anført ved overførsel.
? Én faktura fra [virksomhed4] ApS på 125.000 kr. ekskl. moms for mandskabsleje. Fakturaen er dateret den 31. maj 2019.
Der er under Skatteankestyrelsens behandling af sagen ikke modtaget materiale, der ikke har indgået under Skattestyrelsens behandling af sagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens indeholdelsespligtige AM-bidrag og A-skat til henholdsvis 193 691 kr. og 1.225.093 kr. for indkomståret 2019, og vurderet at indehaveren hæfter for den manglende betaling.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"(...)

4. Skønsmæssig ansat løn, A-skat og AM-bidrag

(...)

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

[virksomhed1] har været registreret som arbejdsgiver hos Erhvervsstyrelsen siden den 1. maj 2017 med pligterne A-skat og AM-bidrag, og du har indberettet løn, A-skat og AM-bidrag til 0 kr. i alle måneder i 2019.

I kildeskattebekendtgørelsens § 27 fremgår, at indeholdelsespligtige virksomheder skal føre et regnskab med særlige konti i den almindelige bogføring over ydelse og godskrivning af A-indkomst og AM-bidragspligtigt indkomst m.v.

I indberetningslovens § 56 fremgår at den, der som led i sin virksomhed er indberetningspligtig efter denne lov eller regler udstedt i medfør heraf, skal opbevare grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes, herunder oplysninger til brug for afgørelsen af, om en oplysning er indberetningspligtig.

I det fremlagte regnskab samt bogføring ses der ingen lønudgifter i virksomheden. Som omtalt under punkt 2.4 og punkt 3.4, har du i stedet afholdt udgifter til mandskabsleje hos virksomhederne [virksomhed2] IVS på 1.704.682,50 kr., [virksomhed3] ApS på 560.200 kr. og [virksomhed4] ApS på 156.250 kr. I alt et beløb på 2.421.132,50 kr. Som nævnt under punkt 2.4, er det generelt Skattestyrelsens opfattelse, at de tre virksomheder er fiktive underleverandører og vi vurderer, at virksomhederne ikke har leveret den ydelse, som fremgår af bilagene

Det er dog vores opfattelse, at du ikke alene kan have udført arbejde for den skønnede omsætning på 7.265.515 kr., men at du har aflønnet en, for Skattestyrelsen ukendt personkreds. Vi vil derfor fastsætte A-skat og AM-bidrag efter et skøn. Se opkrævningslovens § 5 stk. 2.

Vi har ikke oplysninger om, hvilke personer, som har udført arbejde i virksomheden, vi kender heller ikke til de kontraktlige vilkår for lønnen og vi har ingen viden om i hvor stort et omfang, der har været ansatte. Derfor skønner vi, at din virksomhed selv har leveret den arbejdskraft og har aflønnet ansatte sort med det beløb, som fremgår af regnskabet i forhold til mandskabsleje, i alt 2.421.132,50 kr. Se også SKM2019.332.ØLR.

Når der beregnes A-skat og AM-bidrag, skal der tages udgangspunkt i en indkomst. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1, at løn er en A-indkomst. Den fastsætter vi, som nævnt, til 2.421.132,50 kr.

Når du udbetaler løn til dine ansatte, er du forpligtet til at tilbageholde og indbetale foreløbige skatter for de ansatte. De foreløbige skatter består af både A-skat og AM-bidrag. Se kildeskattelovens § 46, stk. 1 og § 49 B, stk. 1.

AM-bidrag beregnes ved enhver udbetaling af løn, som er en A-indkomst. Se kildeskattelovens § 49 A, stk. 1. Grundlaget for beregning af AM-bidrag er lønindkomst. Se arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1. nr. 1.

AM-bidrag udgør 8 %. Det står i arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.

Som udgangspunkt skal man anvende lønmodtagerens skattekort ved indeholdelse af de foreløbige skatter. Se kildeskattelovens § 48, stk. 1.

Da det ikke har været muligt at identificere, hvilke personer som har udført arbejde for dig, har vi ikke et skattekort at lægge til grund for beregningen. Vi har derfor anvendt reglerne i kildeskattelovens § 48, stk. 7, som siger, at der skal indeholdes 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag. Dette gælder også i den periode, hvor den ansatte eventuelt ikke har et dansk skattepersonnummer.

Herefter kan den A-skat og AM-bidrag, du hæfter for og skal efterbetale, opgøres til:

Skønnet udbetaling af løn

2.421.132 kr.

AM-bidrag 8 %

-193.691 kr.

193.691 kr.

Skattegrundlag

2.227.441 kr.

A-skat 55 %

-1.225.093 kr.

1.225.093 kr.

Hæftelse for A-skat og AM-bidrag

1.418.784 kr.

Da du driver et autoværksted, der typisk har fast personale hele året, vil vi periodisere A-skat og AM-bidrag som du skal betale for hver enkelt måned i 2019.

Fordelingen pr. måned vil derfor se ud således:

A-skat 1.225.093/12 = 103.091 kr. pr. måned.

AM-bidrag 193.691/12 = 16.141 kr. pr. måned.

Da vi anser dig for at være ejer af virksomheden, hæfter du for den manglende betaling af A-skat og AM-bidrag. Se kildeskattelovens § 69, stk. 1.

Vi mener, at du har udvist forsømmelig adfærd, når du undlader at indeholde A-skat og AM-bidrag af udbetalinger til ansatte, der udfører arbejde af en sådan karakter, at det med rimelig tydelighed falder ind under bestemmelsen i kildeskattelovens § 43.

Forældelsesfrister

Som arbejdsgiver har du pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Reglerne vedrørende forældelse af krav i forbindelse med manglende betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, falder ind under bestemmelserne i forældelsesloven. Se forældelseslovens § 1.

Som udgangspunkt er den almindelige forældelsesfrist 3 år regnet fra forfaldstidspunktet. Se forældelseslovens § 3, stk. 1. Er der en betalingsfrist, regnes forældelsesfristen fra udløbet af betalingsfristen. Se forældelseslovens § 2, stk. 1.

Forfaldsdato for din, som arbejdsgiver, betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag er som hovedregel den 1. i måneden efter afregningsperiodens udløb med betalingsfrist den 10. i måneden efter afregningsperiodens udløb. Se opkrævningslovens § 2, stk. 5, 1. punkt.

Det betyder, at for mindre virksomheder var forfaldsdatoen for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for f.eks. januar 2019 den 1. februar 2019, mens betalingsfristen var den 10. februar 2019. Forældelsesfristen udløb således den 10. februar 2022 for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for januar 2019.

Da vi ikke pr. 10. februar 2019 har været vidende om, at du har beskæftiget andre end dig selv i autoværkstedet, er fristen suspenderet. Det er i forældelseslovens § 3, stk. 2 bestemt, at begyndelsestidspunktet for forældelsesfristen er suspenderet til den dag, vi fik eller burde have fået kendskab til fordringen eller skyldneren. Begyndelsestidspunktet bliver herefter 3 år fra kundskabstidspunktet.

Vi mener, at kundskabstidspunktet er den 3. maj 2021, hvor vi holdt møde og du afleverede dit regnskab med bilagsmateriale. I regnskabet fremgik, at du havde taget fradrag for mandskabsleje, hvilket vi har tilsidesat og vurderet, at udgiften i stedet vedrører løn til ansatte i virksomheden. Det er derfor først på dette tidspunkt, at vi bliver klar over, at du har haft ansatte.

Den ældste periode forælder dermed først den 3. maj 2024. Vores forslag til ændring af virksomhedens A-skat og arbejdsmarkedsbidrag sendes dermed rettidigt.

Den absolutte forældelsesfrist er 10 år. Se forældelseslovens § 3, stk. 3, nr. 4.

(...)"

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 6. juli 2022 udtalt at der ikke er nye oplysninger i sagen, som ikke fremgår af sagsfremstillingen.

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens fastsættelse af AM-bidrag og A-skat skal nedsættes.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"(...)

Der klages over Skattestyrelsens afgørelse af 1. april 2022., hvorefter skatteyders skal betale 1.126.929 kr. mere i moms, skatteyders indkomst ændres med 2.287.878 kr. samt efterbetaling af A-Skat på 1.418.784 kr.

Der er med henblik på udarbejdelse af en begrundet klage anmodet om aktindsigt i sagen den 2. juni 2022. Skattestyrelsen har fremsendt materiale den 23. juni 2022. Jeg har desværre ikke kunne tilgå materialet, hvorfor jeg har bedt Skattestyrelsen om eftersende en række bilag, som ikke kunne udlæses, evt. med almindelig post.

Når materialet er modtaget vil der fremsendes supplerende klageskrivelse, med skatteyders stillingtagen til det af Skattestyrelsen anførte, herunder bl.a. Skattestyrelsens tilsidesættelse af regnskabet og fastsættelsen af skatte- og momsmæssige skønsmæssigt. Skønnet anfægtes og bestrides, hvilket der vil blive redegjort for, når det har været muligt at modtage materiale i sagen.

Som følge af sommerferie forventer jeg, at Skatteankestyrelsen modtager supplerende klageskrivelse ultimo august.

(...)"

Der er endvidere anført:

"(...)

1. Sagens problemstilling

Sagen vedrører overordnet spørgsmålet om, hvorvidt Selskabets moms, am-bidrag og skat for indkomståret 2019 skal forhøjes skønsmæssigt som antaget af Skattestyrelsen. Selskabet har indsendt dokumentation for selskabets fradragsberettiget udgifter, hvilket betyder, at Skattestyrelsens afgørelse er ikke retvisende, idet Skattestyrelsen har tilsidesat denne dokumentation og fastsat samtlige ansættelser skønsmæssigt.

Dokumentationen vil blive fremlagt for Skatteankestyrelsen.

(...)"

Virksomhedens indehaver har den af 24. oktober 2023 yderligere oplyst, at han har indleveret det regnskabsmateriale han havde til [Skattecentret], og at dette regnskab er retvisende.

Indehaveren oplyste endvidere, at hans bror benyttede sig af virksomhedens bankkonto, og at indehaveren var uvidende om omfanget heraf.

Indehaveren forklarede, at han intet har haft med papirarbejdet at gøre, men han har alene arbejdet som håndværker og drevet hans virksomhed, herunder også at hente nye kunder til virksomheden. Indehaveren oplyste, at det var hans opfattelse, at hans bror havde styr på papirarbejdet.

Indehaveren oplyste, at det var i forbindelse med, at han ville oprette et SE-nummer, at han blev bekendt med, at der ikke var indberettet og betalt moms.

Virksomhedens indehaver oplyste endvidere, at han ikke kan forstå, hvorfor Skattestyrelsen ikke vil acceptere den erklæring klagerens bror har skrevet som dokumentation for, at pengene ikke er klagerens. Klageren oplyste, at sagsbehandleren ved Skattestyrelsen oplyste ham, at en sådan erklæring ville medføre, at der i stedet ville blive oprettet en sag på broren.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, hvorvidt der er grundlag for at fortage en skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelse af AM-bidrag med 193.691 kr. og A-skat med 1.225.093 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019, og om indehaveren hæfter for den manglende betaling.

Retsgrundlaget

Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i, og om retten til indkomsten eller vederlaget er erhvervet efter ophør af arbejdet her i landet. Dette fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter kildeskattelovens § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 3 og 4. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 8.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. § 1 i arbejdsmarkedsbidragsloven.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kravene til udarbejdelse af regnskab fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011). Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan virksomhedens afgiftstilsvar fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. 22-0054401 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for underleverandørudgifter, idet virksomheden ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra [virksomhed2] IVS, [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS.

Som en konsekvens af afgørelsen i skattesagen med sagsnr. 22-0054043 tiltræder Landsskatteretten derfor Skattestyrelsens afgørelse om, at arbejdet fra de tre ovenstående underleverandører må anses for at være udført, idet virksomheden er blevet honoreret for det fakturerede arbejde af sine kunder. Det er på den baggrund konkluderet, at det er virksomhedens egne ansatte, som har udført arbejdet. Landsskatteretten tiltræder således, at virksomheden har haft ansat lønnet personale i den påklagede periode.

Det fremgår af virksomhedens bankkontoudtog, at der er betalt 2.420.807,50 kr. til de tre underleverandører.

Ud fra sagens oplysninger foreligger der ikke en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden eller indehaveren kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden og indehaveren hæfter derfor solidarisk for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til udbetalingerne.

Den fremlagte erklæring fra indehaverens bror om, at det er broren, der har haft ansvaret for virksomhedens drift, kan ikke føre til et andet resultat.

Da der ikke er fremlagt oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 pct. af den udbetalte A-indkomst og 8 pct. i AM-bidrag. Retten finder således, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019, men da der tages udgangspunkt i de registrerede udbetalinger, sker der en mindre nedsættelse.

AM-bidrag opgøres til 193.665 kr. (2.420.807,5*0,08)

A-skat opgøres til 1.224.928 kr. ((2.420.807,5-193.665 = 2.227.142,50) *0,55)