Kendelse af 26-03-2025 - indlagt i TaxCons database den 29-04-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Virksomhedens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioderne i 2019 | |||
1. kvartal 2019 Forhøjelse af salgsmoms | 298.684 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
2. kvartal 2019 Forhøjelse af salgsmoms | 105.416 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 102.585 kr. |
3. kvartal 2019 Forhøjelse af salgsmoms | 123.382 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 111.091 kr. |
4. kvartal 2019 Forhøjelse af salgsmoms | 47.370 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 25.129 kr. |
Virksomheden "[virksomhed1]" med CVR-nr. [...1] er registeret opstartet den 20. april 2017 og ophørt den 8. december 2020. Virksomheden har i hele perioden været registreret med adressen [adresse1], [by1].
Virksomheden var registreret under branchekode "452010 Autoreparationsværksteder m.v." og bibranche "561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v."
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at virksomhedens overskud har været ansat til 180.000 kr. ud fra et skøn, idet Skattestyrelsen ikke havde modtaget klagerens oplysningsskema. Overskuddet blev ændret til 123.223 kr. via Tast Selv den 9. februar 2021.
Der blev oplyst en nettoomsætning på 3.502.360 kr., et varebrug på 926.200 kr. og udgifter til fremmed arbejde på 2.152.646 kr.
Skattestyrelsen fremsendte den 11. marts 2021 en materialeindkaldelse til indehaveren, hvor Skattestyrelsen efterspurgte virksomhedens moms- og skatteregnskab for 2019, kontokort/kontospecifikationer til de enkelte poster i regnskabet, kopi af samtlige bankkontoudskrifter for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 for virksomheden [virksomhed1] konto i [finans1], reg.nr. [...], konto nr. [...39].
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at virksomhedens regnskabsmateriale samt underliggende bilag blev modtaget den 3. maj 2021 i forbindelse med et møde i [Skattecentret].
Det fremlagte regnskab er en opgørelse i Excel. Der fremgår ingen kontantindsætninger. Der foreligger ikke kontospecifikationer, eller kasseregnskab.
Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedens bankkontoudtog konstateret indsætninger på virksomhedens erhvervskonto. De konkrete indsætninger som Skattestyrelsen har henført til virksomhedens omsætning udgjorde 6.791.395,96 kr. inkl. moms i indkomståret 2019.
Der er tale om indsætninger hvor posteringsteksten eksempelvis udgør "FAK 975", " [virksomhed2] Faktura 987", " [virksomhed3] APS", "OVERFORSEL", "[virksomhed4] APS", "[virksomhed5] 1001", " [reg.nr.1]", " FAKTURA 1014", " [reg.nr.2]", " [virksomhed6] APS" og "FAKT 1093-1092".
Skattestyrelsen har modtaget virksomhedens salgsfakturaer, og har konstateret at der er udstedt fakturaer for 299.295,33 kr. ekskl. moms og et enkelt momsfrit salg på 100.000 kr., som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke indgår på virksomhedens bankkonto.
På virksomhedens bankkonto er der den 4. juli 2019 indsat 17.151,50 kr. med henvisning til 1051-1056. Fakturaerne 1051, 1052, 1053, 1054, 1055 og 1056 er udstedt til [virksomhed7] A/S den 14. maj 2019 og lyder på 10.720 kr., 1.873,75 kr., 1.873,75 kr., 2.375,75 kr., 1.873,75 kr. og 1.436,25 kr. inkl. moms eller samlet 20.151,25 kr. inkl. moms.
Der er den 26. juli 2019 indsat 141.536,75 kr. på virksomhedens bankkonto med henvisning til fakt 1069. Faktura 1069 er dateret den 30. juni 2019, og det fakturerede beløb udgør 14.153,75 kr.
Der er den 31. juli 2019 indsat 15.000 kr. på virksomhedens bankkonto med henvisning til faktura 1064 1/2. Den 6. september 2019 er der indsat 16.812,5 kr. med henvisning til faktura 1064 2/2. Faktura 1064 er dateret den 30. juni 2019, og det fakturerede beløb udgør 31.812,50 kr.
Der er den 1. august 2019 indsat 12.486,25 kr. på virksomhedens konto med posteringsteksten [virksomhed6] APS. Skattestyrelsen har på baggrund af denne indsætning forhøjet virksomhedens salgsmoms med 2.497,25 kr. Faktura 1071 er dateret den 30. juli 2019, og det fakturerede beløb udgør 47.486,25 kr., hvoraf salgsmoms udgør 9.497,25 kr. Der fremgår følgende af beskrivelsen "Rest af fakt. 12486,25".
Der er den 8. november 2019 indsat 9.350 kr. på virksomhedens konto med henvisning til 1097/1098/1094. Indsætningen indgår ikke i Skattestyrelsens skøn over virksomhedens omsætning. Fakturaerne 1094, 1097 og 1098 er udstedt til [virksomhed7] ApS den 30. september 2019 og de fakturerede beløb udgør henholdsvis 3.123,75 kr., 3.125 kr. og 3.101,25 kr., alle inkl. moms, eller samlet 9.350 kr.
Der er den 12. december 2019 indsat 11.205 kr. på virksomhedens konto med henvisning til FAKT 1093-1092. Fakturaerne 1092 og 1093 er udstedt til [virksomhed7] ApS den 30. september 2019, og de fakturerede beløb udgør 4.247,50 kr. og 6.957,50 kr. inkl. moms, eller samlet 11.205 kr.
Der fremgår ikke indsætninger på virksomhedens bankkonto med henvisning til fakturanumrene 998, 1022, 1023, 1026, 1027, 1087, 1101-1108, 2007-2009, 2012, 2015, 2016, 2019 og 2020.
Skattestyrelsen har anset indsætningerne og de udstedte fakturaer for at udgøre omsætning i klagerens virksomhed, og har opgjort virksomhedens skattepligtige omsætning til 5.812.412,12 kr. ekskl. moms.
Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens salgsmoms til at udgøre 480.524 kr., 478.004 kr., 309.513 kr. og 185.062 kr. for henholdsvis 1.-4. kvartal 2019. For 4. kvartal 2019 indgår salgsmoms på 20.000 kr. for faktura 1012 som Skattestyrelsen har inddraget i virksomhedens omsætning som momsfrit salg på 100.000 kr.
Der er ikke fremlagt yderligere underliggende bilag, eller øvrige oplysninger til de konkrete indsætninger på virksomhedens konto.
Virksomhedens tidligere repræsentant har under sagens behandling hos Skattestyrelsen oplyst, at indehaverens bror [person1] har drevet virksomhed via klagerens bankkonto i perioden 2017 til og med første kvartal 2019, hvorefter klageren drev autoværksted med egne kunder via egen konto, men at der, ved en fejl, stadig blev anvendt broderens CVR-nr. ved enkelte leverancer samt faktureringer.
[person1] har i perioden fra 1. april 2010 til 7. marts 2019 drevet virksomheden med CVR-nr. [...2]. Virksomheden har fra 31. marts 2012 haft virksomhedsnavnet [virksomhed1] v/[person1].
Under Skattestyrelsens behandling af sagen har klageren fremlagt følgende materiale:
· | Erklæring, hvori [person1] tilkendegiver at have anvendt indehaverens konto med kontonr. [...39] som sin virksomhedskonto for [virksomhed1] med CVR-nr. [...2] i perioden 1. januar 2018 til og med den 31. marts 2019, idet han ikke kunne få en konto i banken. Erklæringen er dateret den 5. marts 2021 og underskrevet af [person1] og indehaveren. |
· | Allonge til lejekontrakt fra [virksomhed8] ApS vedrørende erhvervslejemålet [adresse1], [by1]. Heraf fremgår, med virkning fra den 1. marts 2019, at [person1], CVR [...2] udtræder af lejekontrakten, og ligeledes at virksomheden med CVR-nr. [...1] indtræder på samme dato i alle rettigheder og forpligtigelser, herunder blandt andet lejerestance og depositum. |
Der er under Skatteankestyrelsens behandling af sagen ikke modtaget materiale, der ikke har indgået under Skattestyrelsens behandling af sagen.
Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. kvartal 2019 til og med 4. kvartal 2019 forhøjet virksomhedens salgsmoms med henholdsvis 298.684 kr., 105.416 kr., 123.392 kr. og 47.370 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"(...)
3. Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar for perioden 1. januar - 31. december 2019
(...)
3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Som momsregistreret virksomhed skal du føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften for hver momsperiode. Se momslovens § 55.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskabet fremgår af § 73 i momsbekendtgørelsen.
Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Se momsloven § 4, stk. 1.
Registrerede virksomheder skal efter momslovens § 74 stk. 4, udlevere regnskabsmateriale til Skattestyrelsen, når Skattestyrelsen anmoder herom.
Vi har modtaget dit regnskab, regnskabsbilag og bankkonto for konto i [finans1], kontonummer [...39].
Din ven/rådgiver [person2] skriver, at han har lavet et regnskab for 2019, der ikke følger den normale regnskabstandard, som han ville lave i et revisionshus, men at det er det tætteste på det rigtige man kan komme.
Som omtalt i afsnit 1.4 har vi, tilsidesat dit regnskab og udøvet et skøn efter reglen i opkrævningslovens § 5, stk. 2. Det betyder også, at vi vil tilsidesætte den moms, som du har indberettet med et samlet beløb på 75.955 kr.
Ved gennemgangen af regnskabet samt regnskabsbilagene ses der at være en del bilag samt indsætninger på virksomhedens bankkonto, vi vurderer stammer fra omsætning i virksomheden, men ikke fremgår af bogføringen og regnskabet. Ligesom der mangler en del bilag, herunder at de udstedte fakturaer ikke har fortløbende numre.
På den baggrund vurderer vi, at der ikke er et egentlig kontrolspor i det fremlagte regnskab og bogføring. Det har derfor ikke været muligt for os at kontrollere om, den indberettede moms til betaling på 75.955 kr. er korrekt, og vi tilsidesætter derfor dit momsregnskab og ansætter momsen skønsmæssigt ifølge opkrævningsloven § 5 stk. 2.
Forhøjelse af salgsmoms i forhold til manglende omsætning:
Du har indberettet salgsmoms på 878.251 kr. for 2019.
Vi har gennemgået din virksomhed, [virksomhed1], bankkontoudskrifter og heraf kan vi se, at der er en del indsætninger, som vi vurderer stammer fra omsætning i virksomheden, men hvor beløbene ikke fremgår af bogføringen Det samme gør sig gældende for flere salgsbilag fra din bilagsmappe, som ser ud til at være afregnet kontant, idet beløbene ikke er indsat på bankkontoen.
Vurdering af omsætningsbeløb på bankkontoen har vi foretaget med udgangspunkt i, at der af teksten eksempelvis fremgår 'faktura', forkortelser for faktura og overførsler fra andre virksomheder, som er relateret til autobranchen.
Den skønnede erhvervsmæssige omsætning opgøres med udgangspunkt i dine bankkontoudskrifter til 6.791.395,96 kr. i 2019 og omsætningen ifølge bilag fra bilagsmappen, der ikke indgår i banken udgør 474.119,19 kr. i alt 7.265.515,15 kr. inklusive moms, hvoraf salgsmoms udgør 1.453.103 kr. Se opgørelsen i vedlagte Excel ark, faneblad 'bankkonto indtægter' og faneblad 'fakturaer der ikke indgår i banken'.
Vores skønnet yderligere omsætning i henhold til momslovens § 4 og opkrævningslovens § 5, stk. 2 kan herefter opgøres således:
Beløb inkl. moms | Salgsmoms udgør | |
Erhvervsmæssige udgifter og købsmoms | 6.791.395,96 kr. | 1.358.279,19 kr. |
Skønnet kontant omsætning | 474.119,19 kr. | 94.823,84 kr. |
Skønnet omsætning i alt | 7.265.515,15 kr. | 1.453.103,03 kr. |
Indberettet salgsmoms | - 878.251 kr. | |
Yderligere salgsmoms til betaling | 574.852,03 kr. |
Salgsmomsen for 2019 ændres med i alt 574.852 kr. Fordeling på kvartalsvis afregning fremgår nedenfor samt af vedlagte Excel ark.
(...)"
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 6. juli 2022 udtalt, at der ikke er nye oplysninger i sagen, som ikke fremgår af sagsfremstillingen.
Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar nedsættes til de indberettede.
Til støtte for påstanden er den 27. juni 2022 bl.a. anført:
"(...)
Der klages over Skattestyrelsens afgørelse af 1. april 2022., hvorefter skatteyders skal betale 1.126.929 kr. mere i moms, skatteyders indkomst ændres med 2.287.878 kr. samt efterbetaling af A-Skat på 1.418.784 kr.
Der er med henblik på udarbejdelse af en begrundet klage anmodet om aktindsigt i sagen den 2. juni 2022. Skattestyrelsen har fremsendt materiale den 23. juni 2022. Jeg har desværre ikke kunne tilgå materialet, hvorfor jeg har bedt Skattestyrelsen om eftersende en række bilag, som ikke kunne udlæses, evt. med almindelig post.
Når materialet er modtaget vil der fremsendes supplerende klageskrivelse, med skatteyders stillingtagen til det af Skattestyrelsen anførte, herunder bl.a. Skattestyrelsens tilsidesættelse af regnskabet og fastsættelsen af skatte- og momsmæssige skønsmæssigt. Skønnet anfægtes og bestrides, hvilket der vil blive redegjort for, når det har været muligt at modtage materiale i sagen.
Som følge af sommerferie forventer jeg, at Skatteankestyrelsen modtager supplerende klageskrivelse ultimo august.
(...)"
Der er endvidere anført:
"(...)
1. Sagens problemstilling
Sagen vedrører overordnet spørgsmålet om, hvorvidt Selskabets moms, am-bidrag og skat for indkomståret 2019 skal forhøjes skønsmæssigt som antaget af Skattestyrelsen. Selskabet har indsendt dokumentation for selskabets fradragsberettiget udgifter, hvilket betyder, at Skattestyrelsens afgørelse er ikke retvisende, idet Skattestyrelsen har tilsidesat denne dokumentation og fastsat samtlige ansættelser skønsmæssigt.
Dokumentationen vil blive fremlagt for Skatteankestyrelsen.
(...)"
Klageren har den af 24. oktober 2023 yderligere oplyst, at han har indleveret det regnskabsmateriale han havde til [Skattecentret], og at dette regnskab er retvisende.
Klageren oplyste endvidere, at klagerens bror benyttede sig af virksomhedens bankkonto, og at klageren var uvidende om omfanget heraf.
Klageren forklarede, at han intet har haft med papirarbejdet at gøre, men han har alene arbejdet som håndværker og drevet hans virksomhed, herunder også at hente nye kunder til virksomheden. Klageren oplyste, at det var hans opfattelse, at hans bror havde styr på papirarbejdet.
Klageren oplyste, at det var i forbindelse med, at han ville oprette et SE-nummer, at han blev bekendt med, at der ikke var indberettet og betalt moms.
Klageren oplyste endvidere, at han ikke kan forstå, hvorfor Skattestyrelsen ikke vil acceptere den erklæring klagerens bror har skrevet som dokumentation for, at pengene ikke er klagerens. Klageren oplyste, at sagsbehandleren ved Skattestyrelsen oplyste ham, at en sådan erklæring ville medføre, at der i stedet ville blive oprettet en sag på broren.
Sagen angår, om der er grundlag for at fastsætte virksomhedens salgsmoms på baggrund af et skøn over konkrete indsætninger og udstedte fakturaer, hvor der ikke figurer en tilsvarende indsætning på virksomhedens konto.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.
Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.
Det fremgår af momslovens § 27, stk. 1, at ved levering af varer og ydelser udgør afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Der er til det fremlagte regnskab ikke fremlagt kontospecifikationer, kasseregnskab over modtaget kontant betaling for de fakturaer, der ikke fremgår af virksomhedens bankkonto, og der fremgår indsætninger på virksomhedens bankkonto, som ikke stemmer med den oplyste omsætning på 3.502.360 kr.
Landsskatteretten finder på denne baggrund, at det fremlagte regnskabsmateriale ikke kan anvendes som grundlag for opgørelse af virksomhedens momstilsvar. Regnskabet tilsidesættes herefter og virksomhedens salgsmoms skal opgøres på baggrund af et skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Til brug for opgørelse af virksomhedens salgsmoms kan der tages udgangspunkt i konkrete indsætninger på virksomhedens bankkonto, idet der er en formodning for, at beløb indsat på virksomhedens konto udgør omsætning i virksomheden. Retten har lagt vægt på, at der i posteringsteksterne blandt andet er henvist til fakturanumre.
Der er ikke fremlagt oplysninger, der underbygger at enkelte konkrete indsætninger ikke skulle udgøre omsætning, hvorfor der på baggrund af indsætninger på virksomhedens bankkonto kan opgøres en omsætning på 5.433.117 kr. ekskl. moms.
Retten finder endvidere, at de fremlagte fakturaer, hvor fakturabeløbet ikke ses at være indsat på bankkontoen også skal indgå i opgørelsen over virksomhedens salgsmoms, idet det ikke kan udelukkes, at betalingen er modtaget kontant.
Retten finder, at Skattestyrelsen forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for 3. kvartal 2019 i forhold til faktura 1051-1056 skal nedsættes med 3.430 kr., da dette beløb allerede er inddraget i forhøjelsen af virksomhedens salgsmoms på baggrund af fremlagte fakturaer.
Tilsvarende gælder for faktura 1069 med et momsbeløb på 2.831 kr. for 2. kvartal 2019, da der med henvisning til denne faktura er indsat 141.536,75 kr. Beløbet på 141.536,75 kr. indgår i opgørelsen over virksomhedens salgsmoms, da der ikke er fremlagt kreditnota eller anden dokumentation for tilbagebetaling af differencen.
Retten finder tilsvarende at momsbeløbet på 6.363 kr. for indsætninger den 31. juli og 6. september 2019 med henvisning til faktura 1064, der lød på 31.812,50 kr., eller 25.450 kr. ekskl. moms ikke skal indgå i forhøjelsen af virksomhedens salgsmoms i 3. kvartal 2019, da den udstedte faktura indgår i opgørelsen over salgsmoms for 2. kvartal 2019.
For så vidt angår fakturanr. 1071 finder retten, at virksomhedens salgsmoms alene skal forhøjes med differencen på 7.000 kr. mellem det fakturerede momsbeløb på 9.497,25 kr. og det momsbeløb på 2.497,25 kr. som Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med på baggrund af en konstateret indsætning den 1. august 2019.
Skattestyrelsens afgørelse nedsættes således med 2.497 kr. for 3. kvartal 2019.
For så vidt angår fakturanr. 1092 og 1093 så indgår disse fakturaer også i den skønsmæssigt opgjorte salgsmoms på baggrund af indsætninger på virksomhedens bankkonto, da der den 12. december 2019 er der indsat 11.205 kr. med henvisning til faktura 1092 og 1093. Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms nedsættes således med 2.241 kr. i 4. kvartal 2019.
Betaling for fakturaerne 1094, 1097 og 1098 er indsat på virksomhedens bankkonto den 8. november 2019, men indgår ikke i Skattestyrelsens opgørelse over indsætninger, hvorfor den fakturerede salgsmoms skal indgå i den ansatte salgsmoms.
Der fremgår ikke indsætninger på virksomhedens bankkonto med henvisning til fakturanumrene 998, 1012, 1023, 1026, 1027, 1087, 1101-1108, 2007-2009, 2012, 2015, 2016, 2019 og 2020, hvorfor der er en formodning for at disse beløb er modtaget kontant.
I Skattestyrelsens opgørelse over virksomhedens salgsmoms indgår faktura 1012 med 20.000 kr., selvom samme faktura indgår med 100.000 kr. som momsfrit salg ved opgørelsen over virksomheden omsætning. Som konsekvens heraf nedsættes Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for 4. kvartal 2019 med yderligere 20.000 kr.
Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for 1. kvartal 2019 stadfæstes.
På baggrund af ovenstående nedsættes Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for 2. kvartal 2019 fra 105.416 kr. til 102.585 kr. For 3. kvartal 2019 nedsættes Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms fra 123.382 kr. til 111.091 kr. og for 4. kvartal 2019 nedsættes Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms fra 47.370 kr. til 25.129 kr.