Kendelse af 27-11-2024 - indlagt i TaxCons database den 14-01-2025

Journalnr. 22-0038592

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1. januar 2019 til 31. december 2019

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

1.707.021 kr.

0 kr.

Forhøjes til 1.933.401 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

269.885 kr.

0 kr.

Forhøjes til 305.676 kr.

1. januar 2020 til 31. december 2020

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

897.138 kr.

0 kr.

Forhøjes til 1.321.779 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

141.840 kr.

0 kr.

Forhøjes til 208.980 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 7. februar 2013 under branchekoden 494100 ”Vejgodstransport” og bibranchen 782000 ”Vikarbureauer ”.Selskabets formål er at drive virksomhed inden for handel og service. I perioden 2. juli 2018 til 22. juni 2020 var selskabet registreret under branchekoden 791100 ”Rejsebureauer” og bibranchen 812290 ”Anden rengøring i bygninger”. I den påklagede periode var selskabet registreret under navnet [virksomhed2] ApS. Selskabet er ejet af [person1] og [person1], der hver har en ejerandel 50 %. Selskabet er registreret under binavnene [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har selskabet i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

1. kvartal 2019

5-9 medarbejdere

5-9

2. kvartal 2019

5-9 medarbejdere

2-4

3. kvartal 2019

5-9 medarbejdere

2-4

Oktober 2019

9

5

November 2019

8

6

December 2019

6

4

Januar 2020

6

5

Februar 2020

8

5

Marts 2020

8

5

April 2020

5

3

Maj 2020

4

3

Juni 2020

4

3

Juli 2020

3

3

August 2020

4

4

September 2020

5

4

Oktober 2020

4

4

November 2020

4

4

December 2020

4

2

Det fremgår af resultatopgørelsen for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019, at selskabet havde en omsætning på i alt 5.991.544,63 kr. ekskl. moms, udgifter til underleverandører, på 3.291.400,00 kr. ekskl. moms og udgifter til lønninger for i alt 1.517.729,55 kr.

Af resultatopgørelsen for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 fremgår, at selskabet havde en omsætning på i alt 5.339.658,98 kr. ekskl. moms, udgifter til underleverandører på 3.589.925,00 kr. ekskl. moms og udgifter til lønninger på i alt 846.124,71 kr.

Skattestyrelsens kontrol af selskabet udspringer af Skattestyrelsens kontrol af selskabets underleverandør [virksomhed5] ApS, som Skattestyrelsen har anset for ikke at være reel.

Som følge heraf har Skattestyrelsen nægtet selskabet fradrag for købsmoms for udgifter til [virksomhed5] ApS for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020, samt forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag.

Følgende oplysninger fremgår om underleverandøren:

[virksomhed5] ApS, CVR-nr.: [...2], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 21. februar 2018 under branchekoden 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” og bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed5]´s formål var at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse samt aktiviteter tilknyttet hertil. Ifølge CVR var [virksomhed5] registreret med 4-9 ansatte fra 1. kvartal 2019 til august 2020 fordelt på 0,41-5,11 årsværk. [virksomhed5] har ikke været registreret med ansatte siden august 2020. [virksomhed5] blev taget under konkursbegæring den 12. marts 2021 og blev opløst ved konkurs den 21. november 2022.

Selskabets repræsentant har som dokumentation for samhandlen med [virksomhed5] fremlagt følgende 28 fakturaer:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms (kr.)

Moms (kr.)

Beløb inkl. moms (kr.)

Timeantal

Fakturabeskrivelse

2019

01-02-2019

340

192.200

48.050

240.250

1.201,25

Rengøring

[virksomhed6]

Periode 01.01.2019-31.01.2019

11-02-2019

354

25.840

6.460

32.300

1.601,50

Rengøring

[virksomhed7]

Periode 01.01.2019-31.01.2019

05-03-2019

412

176.400

44.100

220.500

1.102,50

Rengøring

[virksomhed6]

Periode 01.02.2019-28.02.2019

25-03-2019

450

25.520

6.380

31.900

159,50

Rengøring

[virksomhed8]

Periode 01.02.2019-28.02.2019

04-04-2019

467

199.840

49.960

249.800

1.249,00

Rengøring

[virksomhed6]

Periode 01.03.2019-31.03.2019

16-04-2019

491

30.000

7.500

37.500

187,50

Rengøring

[virksomhed9]

Periode 01.03.2019-31.03.2019

21-04-2019

498

20.640

5.160

25.800

129,00

Rengøring

[virksomhed8]

[adresse1], [by1]

Periode 01.03.2019-31.03.2019

05-05-2019

522

222.560

55.640

278.200

1.391,00

Rengøring

[virksomhed6]

Periode 01.04.2019-30.04.2019

06-05-2019

525

127.840

31.960

159.800

799,00

Rengøring

[virksomhed6]

Periode 01.04.2019-30.04.2019

06-06-2019

600

248.960

62.240

311.200

1.556,00

Rengøring

[virksomhed6]

Periode 01.05.2019-31.05.2019

10-06-2019

607

40.160

10.040

50.200

251,00

Rengøring

Projektskolen [...]

[adresse2]

[by2]

Periode 01.05.019-31.05.2019

03-07-2019

665

200.160

50.040

250.200

251,00

Rengøring

[virksomhed6]

Periode 01.06.2019-30.06.2019

10-07-2019

686

48.240

12.060

60.300

301,50

Rengøring

[...]

Bo opholdsstedet

[adresse2]

Periode 01.06.2019-30.06.2019

02-08-2019

731

312.000

78.000

390.000

1.950,00

Rengøring

[virksomhed6]

Rengøring

[virksomhed7]

Rengøring

[...]

Rengøring

[virksomhed10]

[virksomhed11]

02-09-2019

810

286.480

71.620

358.100

1.790,00

Rengøring

[virksomhed6]

Rengøring

[virksomhed7]

Rengøring

[...]

Rengøring

[virksomhed8]

02-10-2019

917

270.320

67.580

337.900

1.689,50

Rengøring

[virksomhed6]

Rengøring

[virksomhed7]

Rengøring

[virksomhed11]

Rengøring

[virksomhed10]

03-10-2019

922

44.320

11.080

55.400

277,00

Rengøring

[virksomhed12]

Rengøring

Projektskolen

05-11-2019

1026

291.520

72.880

364.400

1.822,00

Rengøring

[virksomhed6]

Rengøring

[virksomhed7]

Rengøring

[virksomhed8]

03-12-2019

1121

293.760

73.440

367.200

1.836,00

Rengøring

[virksomhed6]

Rengøring

[virksomhed7]

Rengøring

[...]

Rengøring

[virksomhed8]

Rengøring

[virksomhed12]

Rengøring

[virksomhed11]

2020

03-01-2020

1240

316.800

79.200

396.000

1.980,00

Rengøring

[virksomhed6]

Rengøring

[...]

Rengøring

[virksomhed8]

Rengøring

[virksomhed12]

Rengøring

[virksomhed11]

Rengøring

[virksomhed11]

05-02-2020

1372

212.160

53.040

265.200

1.326,00

Rengøring

[virksomhed6]

Rengøring

[virksomhed7]

Rengøring

[virksomhed8]

Rengøring

[virksomhed12]

25-06-2020

2025

52.800

13.200

66.000

330,00

Rengøring

AB [virksomhed13]

Rengøring

AB [virksomhed13] extra rengøring

Rengøring

Projektskolen [adresse2]

Rengøring

[virksomhed9]

30-06-2020

*

2087

359.600

89.900

449.500

2.247,50

Rengøring

[...]

Rengøring

[virksomhed6]

Rengøring

[...]

Rengøring

[virksomhed7]

Rengøring

[virksomhed9]

Rengøring

Projektskolen

Rengøring

Bo og opholdted

13-07-2020

*

2130

66.960

16.740

83.700

418,50

Rengøring

[virksomhed8]

Rengøring

[...]

Rengøring

[virksomhed9]

Rengøring

AB [virksomhed13]

Rengøring

[virksomhed12]

Rengøring

Projektskolen

06-08-2020

2287

314.880

78.720

393.600

1.968,00

Rengøring

[virksomhed8]

Rengøring

[virksomhed7]

Rengøring

Bo og opholdsted

Rengøring

[...]

Rengøring

Projektskolen

Rengøring

[virksomhed6]

Rengøring

[virksomhed11]

Rengøring

[virksomhed10]

02-09-2020

2471

256.480

64.120

320.600

1.603,00

Rengøring

[virksomhed8]

Rengøring

[virksomhed6]

Rengøring

[virksomhed10]

Rengøring

[virksomhed11]

Rengøring

[virksomhed14]

Rengøring

[virksomhed7]

09-09-2020

2530

109.960

27.490

137.450

687,25

Rengøring

[virksomhed9]

Rengøring

Bo og opholdssted

Rengøring

Ejendoms [adresse3]

Rengøring

Projektskolen

Rengøring

[...]

Rengøring

[virksomhed9]

Rengøring

[...] rengøring

30-09-2020

2715

400.160

100.040

500.200

2.501,00

Rengøring

[virksomhed7]

Rengøring

[virksomhed6]

Rengøring

Bo opholdsted

Rengøring

Projektskolen

Rengøring

[...]

Rengøring

[virksomhed8]

Rengøring

[virksomhed11]

Rengøring

Rengøring

[virksomhed10]

Rengøring

[virksomhed14]

Total

5.146.560

1.286.640

6.433.200

30.415,50

* Fakturaerne er betalt med et samlet beløb på 533.200 kr.

Af fakturanr. 340, 354, 412, 450, 467, 491, 498, 522, 525, 600, 607, 665, 686, 810, 917, 922 og 1026 fremgår, at betalingerne skal ske til en konto i [finans1], og at der ved betaling skal oplyses et referencenr., som starter med ”EVP”.

Af fakturanr. 1372 og 2025 fremgår, at betalingerne skal ske til en konto i [finans2], og at der ved betaling skal oplyses ”[virksomhed5]”.

Det fremgår ikke, hvilken bank betalingerne af fakturanr. 731, 1121, 1240, 2087, 2130, 2287, 2471, 2530 og 2715 skal ske til.

Skattestyrelsen har oplyst, at de overførte penge til kontoen i [finans1] videreoverføres til [virksomhed5]’s bankkonto hos [finans3] i Litauen, hvorefter pengene igen videreoverføres til konti i udlandet. Pengene fra kontoen i [finans2] videreoverføres til [virksomhed5]’s bankkonto hos [virksomhed15], hvorefter pengene videreoverføres til konti i Danmark og udlandet.

Det fremgår af Skattestyrelsens oplysninger, at [virksomhed5] ikke har haft lønudgifter eller udgifter til underleverandører. Yderligere fremgår, at der ikke har været almindelige driftsudgifter forbundet med [virksomhed5]’s virksomhedsdrift.

Selskabets repræsentant har som dokumentation for samhandlen fremlagt en samarbejdsaftale mellem selskabet og [virksomhed5]. Samarbejdsaftalen er dateret den 30. juli 2018 og er alene blevet underskrevet af [virksomhed5]. Af samarbejdsaftalen fremgår, at ikrafttrædelsesdatoen var den 1. august 2018. Samarbejdsaftalen har omtalt selskabet med binavnet ”[virksomhed3]”.

Ifølge samarbejdsaftalen har [virksomhed5] forpligtet sig til at stille arbejdskraft til rådighed for ”[virksomhed3]” til at udføre alle typer af rengøringsopgaver. Det fremgår videre af samarbejdsaftalen, at afregning har foregået ved, at [virksomhed5] hver måned skal udstede en faktura inkl. moms med oplysninger, som har været nødvendige i forbindelse med underleverandørvirksomhed.

Ifølge aftalen er der aftalt en timepris på 160 kr. ekskl. moms.

Der er i forbindelse med samarbejdsaftalen fremsendt en mailkorrespondance. Heraf fremgår, at selskabets direktør den 8. september 2018 fremsendte samarbejdsaftalen til [virksomhed5]’s direktør, og at [virksomhed5]’s direktør den 10. september 2018 meddelte, at han havde underskrevet samarbejdsaftalen.

Selskabets repræsentant har tillige fremlagt timesedler fra [virksomhed5]. Timesedlerne indeholder oplysninger om dato, antal timer, sted samt [virksomhed5]’s navn og CVR.nr. Timesedlerne indeholder ikke oplysninger om antallet af ansatte eller navne på de ansatte, der har udført tjenesteydelserne. Timesedlerne er ikke blevet påtegnet eller underskrevet.

Ifølge de tre fremlagte timesedler er der udført rengøringsarbejde tre forskellige steder i august 2018. Der er anført henholdsvis 248 timer, 198 timer og 304 timer på timesedlerne, i alt 750 timer.

Der er fremlagt en mail, som er sendt af [virksomhed5] med fakturalink til faktura 2471. Mailen indeholder oplysninger om, at [virksomhed5] har sendt den pågældende faktura. Mailen indeholder ikke oplysninger om dato, eller hvem den er sendt til.

Af kontokortet for 2019 og 2020 fremgår, at samtlige udgifter til underleverandøren er bogført på konto 2100 ”Underleverandører”. Det fremgår videre, at momsen i fakturaerne er bogført på konto 66200 Købsmoms (indgående).

Yderligere fremgår, at fakturanr. 340, 354, 412, 450, 467, 491, 498, 522, 525, 600, 607, 665, 686, 731, 810, 917, 922, 1026, 1121, 1240, 1372, 2025, 2130 2287, 2471 og 2530 er bogført før fakturaens udstedelsesdato. F.eks. er fakturanr. 340 udstedt den 11. februar 2019, men bogført den 31. januar 2019.

Fakturanr. 2087 og nr. 2715 er betalt samme dag, de er udstedt.

Fakturanr. 2087 og nr. 2130 er blevet bogført sammen med et samlet beløb på 533.200 kr.

Repræsentanten har som dokumentation for betaling af fakturaerne fra underleverandøren fremlagt selskabets bankkontoudtog fra [finans4], kontonummer [...27], for perioden 2019 og 2020. Betaling af nogle af fakturaerne er betalt via selskabets bankkontoudtog. Fakturanr. 522, 607 og 1372 ses ikke betalt via selskabets konto.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at fakturaerne fra [virksomhed5] på i alt 5.146.560 kr. dækker over aflønning af personale uden indberetning og indeholdelse af A-skat og AM-bidrag. På baggrund heraf har Skattestyrelsen opgjort A-skat og AM-bidrag til følgende:

AM-bidrag (8 % af 5.146.560 kr.)

411.725 kr.

A-skat (55 % af 5.146.560 kr. – 411.725 kr.)

2.604.159 kr.

I alt:

3.015.884 kr.

Skattestyrelsen har i beregningsgrundlaget af selskabets indeholdelse af A-skat og AM-bidrag taget udgangspunkt i fakturaernes nettobeløb, idet Skattestyrelsen anser momsbeløbene for anvendt til andre formål.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomstårene 2019 og 2020 foretaget skønsmæssig ansættelse for selskabets manglende indeholdelse af AM-bidrag til 411.725 kr. og A-skat til 2.604.159 kr., i alt 3.015.884 kr.

Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført (uddrag):

”...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Jf. punkt 1.4 anser Skattestyrelsen ikke, at [virksomhed5] ApS har leveret ydelser til [virksomhed1] ApS.

Derfor anses de 28 fakturaer fra dette selskab at dække over ”sort løn”, som [virksomhed1] ApS har udbetalt til ”sort ansatte”.

Jf. bilag 5 udgør det samlede fakturabeløb for de 28 fakturaer 5.146.560 kr.

Det er således af dette beløb, der skal beregnes AM-bidrag og A-skat for de ”sort ansatte”.

For lidt indberettet A-skat og AM-bidrag udgør herefter følgende:

AM-bidrag (8 % af 5.146.560 kr.):

411.725 kr.

A-skat (55 % af 5.146.560 kr. – 411.725 kr.):

2.604.159 kr.

I alt:

3.015.884 kr.

Selskabet har således angivet 3.015.884 kr. for lidt i AM-bidrag og A-skat.

Beløbet opkræves ligeligt fordelt pr. måned for 11 måneder i 2019 (alle måneder på nær januar) med henholdsvis 24.534 kr. i AM-bidrag og 155.183 kr. i A-skat pr. måned og for 5 måneder i 2020 (februar og fra juni til september) med henholdsvis 28.368 kr. i AM-bidrag og 179.427 kr. i A-skat.

Beløbene er nedrundede.

Skattestyrelsen har således anset det samlede fakturabeløb i perioden eksklusiv moms for reelt anvendt til lønninger, hvor der ikke er sket indeholdelse af A-skat og AM-bidrag.

A-skat og AM-bidrag er beregnet af fakturasummerne eksklusiv moms, svarende til det beløb der er fratrukket i regnskabet. Momsbeløbet indgår ikke i den beregnede lønudgift, da momsbeløbet anses for anvendt til andre formål.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det opgjorte beløb til ukendte modtagere ligger uden for den allerede angivne løn i selskabet.

...”

Udtalelse fra Skattestyrelsen

Skattestyrelsen har den 20. april 2022 fremsendt en udtalelse til klagen og oplyst, at der ikke er nye oplysninger i sagen, som ikke står i Skattestyrelsens sagsfremstilling.

Skattestyrelsen er i forbindelse med klagesagens behandling den 15. april 2024 kommet med bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”...

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Skattestyrelsen har i afgørelse af 16. marts 2022 pålagt selskabet en efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag med i alt 4.302.524 kr. for perioden den 1. januar 2019 til den 31. december 2020 på baggrund af selskabets overførsler til underleverandøren [virksomhed5] ApS.

Skattestyrelsen har vurderet sagen, herunder gennemgået klagers bemærkninger, og er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse.

Med samme begrundelse som anført af Skatteankestyrelsen finder Skattestyrelsen, at selskabets udgifter relateret til fakturaerne ikke dækker over reelle leverancer fra de fire underleverandører.

Samarbejdsaftalen indeholder ikke en tilstrækkelig beskrivelse af arbejdsopgaverne, aftalens varighed, leveringssted eller leveringsdato og angiver ikke et sædvanligt aftalegrundlag, som almindeligvis gør sig gældende i samhandelsforhold. Samarbejdsaftalen er alene underskrevet af [virksomhed5]’s direktør og er sendt til [virksomhed5] og underskrevet en måned efter, at samarbejdsaftalen er trådt i kraft.


De fremlagte timesedler vedrører august 2018, og dermed ikke den påklagede periode. Timesedlerne angiver endvidere ikke tilstrækkelige oplysninger til at kunne skabe identifikation mellem det fremlagte materiale, de pågældende ansatte og den omhandlede underleverandør, hvorfor disse underbilag ikke kan knyttes til de fremlagte fakturaer.

De fremsendte mails er uden reelt indhold og dokumenterer derfor ikke, at fakturaerne er sendt til selskabet.


Selskabet har leveret ydelser til selskabets kunder og har ifølge selskabets resultatopgørelse haft en omsætning på 5.991.544,63 kr. ekskl. moms i indkomståret 2019 og 5.339.658,98 kr. ekskl. moms i indkomståret 2020. Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at selskabets egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor selskabets udgifter til underleverandøren [virksomhed5] dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Derfor har Skattestyrelsen forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, der kan i den forbindelse henvises til Østre Landsrets dom i SKM2023.213.ØLR.


Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode.

Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Beregningsgrundlaget

Skattestyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling om at forhøje klagers A-skat og AM-bidrag yderligere, grundet medtagningen af moms i opgørelsesgrundlaget.


Skattestyrelsens udtalelse bedes sammenholdt med Jeres sagsnr. [sag1].

...”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at forhøjelsen af selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag skal nedsættes med 3.015.884 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020.

Til støtte for sin påstand har selskabet den 7. april 2022 anført (uddrag):

”...

Hermed påklager jeg på vegne af selskabet [virksomhed1] ApS Skattestyrelsens afgørelse af 16.03.2022 med påstand om frifindelse.

...

Forslaget blev desværre som følge af ferie hos selskabets tidligere advokat ikke besvaret rettidigt.

...

Samtlige punkter er opfyldt i de fakturaer, som selskabet har modtaget, og som Skattestyrelsen har vedhæftet afgørelsen, jf. siderne 12-39 i bilagsmaterialet.

Alligevel har Skattestyrelsen tilsidesat 28 fakturaer udstedt af [virksomhed5] ApS.

Tilsidesættelsen sker alene med bemærkningen om, at selskabet ([virksomhed5] ApS) ikke har kunnet levere de ydelser, som der er betalt for.

Skattestyrelsen har hverken begrundet eller dokumenteret, hvorfor man er nået til den konklusion.

Skattestyrelsen har anført, at der er solgt ”rengøring” til en timepris af 160 kr.

Udover dette burde Skattestyrelsen have anført, at der tillige på hver faktura er angivet, hvor arbejdet er udført, f.eks. [virksomhed6] eller [virksomhed7], perioden fakturaen dækker, f.eks. 01.01.2019-31.01.2019, antal timer der faktureres, samt timepris eksklusiv moms.

Det er således nøje specificeret, hvilken ydelse der faktureres, og hvor, samt hvornår, ydelsen er leveret.

Skattestyrelsen anfører derefter, at betaling sker til en konto i [finans1], hvorfra pengene videreoverføres til en konto i Litauen.

Skattestyrelsen burde have anført, at oplysningen om, at pengene videreoverføres til en konto i udlandet ikke er klager bekendt. Der fremgår intet om dette på de fakturaer, som klager har modtaget. I den forbindelse burde Skattestyrelsen også have medtaget, at [finans1] er en helt almindelig dansk bank med et dansk registreringsnummer på lige fod med andre danske banker. Det gælder i øvrigt også for den ene faktura, som har [finans2] anført som betalingsmodtager.

Klager har således ikke på noget tidspunkt været klar over, at betalingerne blev videreoverført ud af landet. Det er udelukkende en oplysning, som Skattestyrelsen har været i besiddelse af.

Dernæst anfører Skattestyrelsen, at [virksomhed5] ApS ikke har umiddelbare tegn på betaling af driftsomkostninger. Dette er udelukkende en oplysning, som Skattestyrelsen er i besiddelse af. Klager har på intet tidspunkt haft kendskab til [virksomhed5] ApS’ omkostningsstruktur.

Endelig anfører Skattestyrelsen, at man har indkaldt materiale fra [virksomhed5] ApS, og at brevet er kommet retur ”ubekendt på adressen”. Klager har ingen viden om, hvornår Skattestyrelsen har sendt brev til [virksomhed5] ApS, hvilken adresse Skattestyrelsen har anvendt, eller om [virksomhed5] ApS stadig opholder sig på adressen. Da klager anvendte arbejdskraft fra [virksomhed5] tilbage i 2018 – 2020, havde selskabet adresse på [adresse4] i [by3].

Slutteligt anfører Skattestyrelsen, at der ikke er fremlagt supplerende oplysninger om samhandlen med [virksomhed5] ApS som samhandelsaftale, kontrakter eller korrespondance.

Samlet gøres det derfor gældende, at ydelserne er leveret, at de modtagne fakturaer opfylder momslovgivningens krav, at betalinger er sket til banker i Danmark, at underleverandørens interne forhold og eventuel manglende kontakt til skattemyndigheden er klager uvedkommende, at Skattestyrelsen derfor må anerkende fakturaerne, [...], og a der således ikke er tale om manglende betaling af skat og arbejdsmarkedsbidrag.

...”

Selskabet er i forbindelse med klagebehandlingen den 29. april 2024 kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:

”...

På vegne af min klient kan jeg oplyse, at klagen fastholdes, og at der ønskes mundtlig forhandling i landsskatteretten.

...”

Selskabets yderligere bemærkninger til sagen

Selskabets repræsentant har på mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 13. november 2023 oplyst, at selskabet beskæftiger sig med levering af varer til andre selskaber samt mandskabsudlejning, hvorfor selskabet gør brug af underleverandører.

Repræsentanten oplyste videre, at fakturaerne opfylder de lovbestemte betingelser for at få fradrag, hvorfor selskabet er berettiget til fradrag for købsmoms. Yderligere har selskabet modtaget betaling fra dets kunder, hvilket ifølge repræsentanten bevidner, at arbejdet har været reelt og udført tilfredsstillende. Repræsentanten oplyste, at selskabet ikke kender til underleverandørens forhold, herunder skatte- og momsmæssige forhold eller underleverandørens videreoverførelser af pengene til udlandet.

Repræsentanten oplyste, at det forhold, at [finans1] er en udenlandsk bank med et dansk registrerings-nr. ikke kan medføre nægtelse af fradrag.

Det blev oplyst på mødet, at underleverandøren kontaktede selskabet via mail med tilbud om at levere ydelser for selskabet. Kontakten foregik via mail.

Retsmøde

Skattestyrelsens udtalelse

Skattestyrelsen er i forbindelse med klagesagens behandling den 19. juni 2024 kommet med bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”...

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens seneste indstilling i sagen, jf. Skatteankestyrelsens brev dateret den 17. juni 2024.

Indledningsvis bemærker Skattestyrelsen, at Skatteankestyrelsen tidligere i brev datereret den 22. marts 2024 har bedt Skattestyrelsen om at fremsende en udtalelse i sagen.

Skattestyrelsen har i brev dateret den 15. april 2024 fremsendt sin udtalelse i sagen, hvortil der også henvises.

Skatteankestyrelsens seneste indstilling i dens brev dateret den 17. juni 2024 ses at være enslydende med den tidligere fremsendte indstilling, jf. Skatteankestyrelsens brev dateret den 22. marts 2024.

Det fremgår af Skatteankestyrelsens seneste indstilling i sagen, at Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 3.015.884 kr. for perioden fra den 1. januar 2019 til 31. december 2020 på baggrund af selskabets overførsler til underleverandøren [virksomhed5].

Af de grunde, der er anført af Skatteankestyrelsen i indstillingen, fastholder Skattestyrelsen, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

For så vidt angår beregningsgrundlaget tiltræder Skattestyrelsen Skatteankestyrelsens indstilling om, at det er fakturabeløbene i sin helhed, der skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb, dvs. inkl. moms. Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag udgør herefter i alt 3.769.855 kr.

Som det fremgår af Skatteankestyrelsens brev indebærer denne indstilling en skærpelse i forhold til Skattestyrelsens afgørelse.

...”

Selskabets bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse

Repræsentanten har den 8. juli 2024 oplyst ikke at have bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse, og at der fortsat ønskes retsmøde.

Indlæg under retsmøde

Repræsentanten fastholdt påstanden om, at selskabet har leveret reelle ydelser til selskabet, hvorfor selskabet ikke hæfter for indeholdelsespligtig A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg. Det var repræsentantens opfattelse, at udgifterne er dokumenteret, og repræsentanten henviste til det udleverede bilagsmateriale.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes. Skattestyrelsens repræsentant gennemgik og udbybede Skattestyrelsens anbringender. Efter en samlet bedømmelse har selskabet ikke godtgjort, at fakturaerne dækker over reelle ydelser fra underleverandøren.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 3.015.884 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020 på baggrund af selskabets pengeoverførsler til underleverandøren [virksomhed5].

Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre selskabet godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra selskabets side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.


Landsskatterettens begrundelse og resultat

Tre retsmedlemmer, herunder retsformanden, bemærker :

Disse tre retsmedlemmer har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020 med følgende begrundelse stemt for at stadfæste Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms for udgifter vedrørende 28 fakturaer afholdt til underleverandøren [virksomhed5]:

”Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift kan fradrage momsen for virksomhedens indkøb af ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

I 2019 og 2020 drev selskabet rengøringsvirksomhed. Ifølge selskabets resultatopgørelser for 2019 og 2020 oppebar selskabet i de to år en omsætning ekskl. moms på henholdsvis 5.991.544,63 kr. og 5.339.658.98 kr.

Det er oplyst, at selskabet som led i denne virksomhed anvendte [virksomhed5] som underleverandør, således at det var [virksomhed5], der udførte rengøringen hos selskabets kunder.

Selskabet er i besiddelse af 28 fakturaer fra [virksomhed5], der er dateret i 2019 og 2020. Det samlede fakturabeløb udgør 5.146.560 kr. med tillæg af 25 % moms, 1.286.640 kr., eller i alt 6.433.200 kr. Alle angiver at vedrøre rengøring, men ud over angivelse af steder er fakturaerne ikke nærmere specificeret.

Ifølge CVR var [virksomhed5] i perioden 1. kvartal til august 2020 registreret med 4-9 ansatte, eller 0,41-5,11 årsværk. For flere af de omhandlede fakturaer, der er dateret i den omhandlede periode, disse retsmedlemmer, at det ikke har været muligt, at [virksomhed5] med det anførte antal ansatte har været i stand til at levere det antal rengøringstimer, der er anført i fakturaerne. Fire af fakturaerne er dateret i perioden 6. august 2020 til 30. september 2021, hvor [virksomhed5] ikke var registreret med ansatte overhovedet, og vedrører 6.659,5 rengøringstimer.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] hverken har afholdt lønudgifter eller udgifter til underleverandører, ligesom [virksomhed5] ikke har afholdt almindelige driftsudgifter.

Allerede under disse omstændigheder finder disse retsmedlemmer, at det må - medmindre selskabet godtgør noget andet - lægges til grund, at de 28 fakturaer ikke dækker over udgifter til momspligtige rengøringsydelser leveret af [virksomhed5] til selskabet, og at fakturaerne således er fiktive.

Det fremgår ikke af de 28 fakturaer, hvem der har udført rengøringsarbejdet. Selskabet har - stillet over for Skattestyrelsens påstand om, at fakturaerne ikke er reelle - ikke fremlagt oplysninger herom overhovedet. Disse retsmedlemmer finder endvidere, at selskabet i øvrigt heller ikke er fremkommet med objektive kendsgerninger i form af f.eks. det underliggende faktureringsgrundlag eller lignende, der dokumenterer, eller i det mindste sandsynliggør, at fakturaerne dækker over udgifter til [virksomhed5]s levering af momspligtige rengøringsydelser, og at fakturaerne således ikke er fiktive.

Disse retsmedlemmer er herefter enig med Skattestyrelsen i, at selskabet ikke i medfør af momslovens § 37, stk. 1, kan fradrage momsbeløbet på 1.286.640 kr. ved opgørelsen af momstilsvaret.

Det repræsentanten i øvrigt har anført, herunder at de 28 fakturaer er betalt ved elektroniske betalingsoverførsler, kan ikke føre til et andet resultat, jf. f.eks. SKM2023.213.ØLD.

Med denne begrundelse stemmer disse retsmedlemmer for at stadfæste Skattestyrelsen afgørelse.”

Selskabet har leveret rengøringsydelser til selskabets kunder og har ifølge selskabets resultatopgørelser haft en omsætning på 5.991.544,63 kr. ekskl. moms i indkomståret 2019 og 5.339.658,98 kr. ekskl. moms i indkomståret 2020. Disse retsmedlemmer finder, at selskabets egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor selskabets udgifter til underleverandøren [virksomhed5] dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte i selskabet. Derfor er det med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. også Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Da det må lægges til grund, at de 28 fakturaer ikke dækker over udgifter til momspligtige rengøringsydelser leveret af [virksomhed5] til selskabet, og at fakturaerne således er fiktive, og at selskabets udgifter til underleverandøren [virksomhed5] dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte i selskabet, hæfter selskabet i henhold til kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 for den manglende indeholdelse heri af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der have været indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Beregningsgrundlaget
Disse tre retsmedlemmer tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb, dvs. ekskl. moms, til grund for beregningsgrundlaget. Der er lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation for, at momsbeløbet er anvendt til andre formål.

Fakturabeløbene ska derfor i sin helhed, det vil sige inkl. moms, udgøre beregningsgrundlaget.

Beregningsgrundlaget og forhøjelsen af indeholdelsespligtig A-skat og arbejdsmarkedsbidrag kan herefter opgøres således:

Beregningsgrundlag 2019

3.820.950 kr.

AM-bidrag (8 % af 3.820.950 kr.)

= 305.676 kr.

A-skat (55 % af 3.820.950 kr. – 305.676 kr.)

= 1.933.401 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

2.239.077 kr.

Beregningsgrundlag 2020

2.612.250 kr.

AM-bidrag (8 % af 2.612.250 kr.)

= 208.980 kr.

A-skat (55 % af 2.612.250kr. – 208.980kr.)

= 1.321.799 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

1.530.779 kr.

Beregningsgrundlag samlet

6.433.200 kr.

AM-bidrag (8 % af 6.433.200 kr.)

= 514.656 kr.

A-skat (55 % af 6.433.200 kr. – 514.656 kr.)

= 3.255.199 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

3.769.855 kr.

Et retsmedlem udtaler:

Dette retsmedlem har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020 med følgende begrundelse stemt for at følge selskabets påstand om at nedsætte momstilsvaret med 1.286.640 kr., for så vidt angår fradrag for købsmoms for udgifter vedrørende 28 fakturaer fra underleverandøren [virksomhed5], med følgende begrundelse:

”Selskabet drev rengøringsvirksomhed og modtog i perioden 28 fakturaer fra [virksomhed5], der indeholder et samlet momsbeløb på 1.286.640 kr.

Selskabet har oplyst, at fakturaerne vedrører rengøringsopgaver, som [virksomhed5] som underleverandør udførte for selskabet hos selskabets kunder. I overensstemmelse hermed angiver fakturaerne, at de vedrører rengøring hos forskellige navngivne kunder. Det fremgår af de enkelte fakturaer både, hvilken periode de angår, og hvor mange timers rengøring opgaven omfatter. Selskabet har betalt fakturaerne.

Herefter finder dette retsmedlem, det må lægges til grund, at fakturaerne vedrører [virksomhed5]s levering af rengøringsydelser til selskabet, og at selskabet derfor som købsmoms kan fratrække fakturaernes momsbeløb, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Det, som Skattestyrelsen har anført, herunder at [virksomhed5] er taget under konkursbehandling, og at [virksomhed5] overfører pengene til udenlandske konti, kan ikke føre til et andet resultat.

Dette retsmedlem stemmer derfor for at følge selskabets påstand om at nedsætte momstilsvaret med 1.286.640 kr.”

Da der således ikke er grundlag for at tilsidesætte de 28 fakturaer fra [virksomhed5] som fiktive, stemmer dette retsmedlem for at følge selskabets påstand om, at selskabet ikke beregne A-skat og AM-bidrag af fakturaerne.

Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet, hvorfor Skattestyrelsens afgørelse ændres i overensstemmelse med flertallets resultat.