Kendelse af 17-03-2025 - indlagt i TaxCons database den 16-04-2025

Journalnr. 22-0031961

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F, da klageren var registreret som fuldt skattepligtig i 2010-2018.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren boede og arbejdede i Danmark fra 2008 til 2010. Den 31. august 2010 flyttede klageren til Tyskland for at arbejde for [virksomhed1] GmbH.

Det fremgår af årsopgørelser for indkomstårene 2010-2018, at klageren var fuldt skattepligtig med [by1] Kommune som skattekommune. Klageren havde en skattepligtig indkomst på 399.871 kr. i 2010. I 2011 til 2013 var klagerens skattepligtige indkomst 0 kr.

Den 1. juni 2021 flyttede klageren tilbage til Danmark for at arbejde for [virksomhed2] A/S.

Den 15. juli 2021 anmodede klageren om at blive registreret under forskerskatteordningen fra 1. juni 2021.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har givet afslag på beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F, da klageren var registreret som fuldt skattepligtig i 2010-2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"[...]

Sagsfremstilling og begrundelse

1. For at kunne anvende forskerskatteordningen, er der en række objektive kriterier der skal være opfyldt. Et af disse kriterier er 10 års karensreglen, som siger, at man ikke må have været fuld skattepligtig til Danmark inden for de seneste 10 år fra den dato, hvor man ønsker at påbegynde arbejde i Danmark (i dette tilfælde 1. juni

2021). Skattestyrelsen mener ikke at du opfylder denne betingelse, mere herom nedenfor.

1.1. De faktiske forhold

Den digitale blanket er indsendt 15. juli 2021 af rådgiver [virksomhed3]. Det fremgår af den indsendte digitale blankets "bemærkninger": Rådgiver [person1] skriver

"[person2] har boet i Danmark, 2001-2010. Han er fraflyttet adressen på [adresse1] i [by1] 31. august 2010 og har ikke haft bopæl til rådighed i Danmark siden da."

Af CPR fremgår nedenstående, nemlig at [person2] jf. CPR. er udrejst af Danmark 31. august 2010, men der fremgår også uvished i forhold til, om skatteyder [person2] har boet i Danmark i henholdsvis 2013 og 2018. Sidst viser CPR at [person2] er indrejst igen 1. juni 2021."

(Billede udeladt)

Den indsendte påstand rådgiver kommer med indledningsvis i dette afsnit, viser sig ikke at være korrekt. Af Skattestyrelsens systemer fremgår, at [person2] er fuld skattepligtig i årene 2010 - 2018. I 2019 og 2020 fremgår der ikke skattepligt, skatteyder var ikke på mandtal.

Årsopgørelser er skatteansættelser, en skatteansættelse er en afgørelse. Der er således for årene 2010 - 2018 dannet årsopgørelser og truffet afgørelse om, at [person2] er fuld skattepligtig til Danmark. Hvis [person2] mente dette var forkert, så skulle han have påklaget de førnævnte afgørelser inden for den tre måneders frist der er anvist på hver af dem. Dette er ikke sket. Der er heller ikke efterfølgende, altså efter at der er sendt Forslag til Afgørelse (FTA) 6. august 2021, taget skridt til at ændre tidligere skatteansættelser.

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Når man fraflytter Danmark, er det skatteyder der har bevisbyrden i forhold til at komme ud af dansk skattepligt. Løftes denne bevisbyrde ikke over for de danske skattemyndigheder, da fastholdes skatteyder i dansk skattepligt. Det er ikke nok blot at orientere CPR, det er også et krav, at man kontakter de danske skattemyndigheder og beder om at få en ny skatteansættelse, eller såfremt dette ikke sker, at man som skatteyder reagerer på de årsopgørelser man får fra Skatteforvaltningen.

[person2] har været fuld skattepligtig i årene 2010 - 2018, hvilket er diskvalificerende i forhold til forskerskatteordningens objektive regler.

Det der står tilbage er, at KSL § 48E stk. 3. nr. 1 ikke er opfyldt.

1.5 Forskud

[person2] har allerede har forskudsregistrering og skattekort.

Konklusion:Laurent opfylder ikke de objektive kriterier for at blive omfattet af forskerskatteordningen, og skal derfor beskattes efter de almindelige danske skatteregler.

(...)"

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 16-06-2022 udtalt følgende:

"(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Det er klagers opfattelse, at registrering på forskerskatteordningen skal ske efter en realitetsvurdering af skattepligten frem for det, der er registreret i Skattestyrelsens systemer.

Det skal herunder bemærkes, at det ikke fremgår af Skattestyrelsens systemer, at der er søgt om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for 2010 - 2018 efter Skatteforvaltningslovens § 27.

Realitetsbehandling

Klager påstår en realitetsbehandling ud fra "(...) sagens faktiske omstændigheder, jf. også SKM2019.246SR (...)". Videre bestrider klager, at "(...) en formel registrering i Skattestyrelsens systemer skal lægges til grund ved bedømmelsen af, om betingelsen

i kildeskattelovens § 48E, stk. 3, nr. 1 er opfyldt. (...)". Dette begrundes med, at der "(...) ikke ved en sådan formel registrering (og de som følge deraf automatisk genererede årsopgørelser) truffet afgørelse om skattepligt her til landet.

(...)".

Det fremgår af nedenfor fremhævet retspraksis fra LSR og Byretten, at den formelle registrering i Skattestyrelsens systemer netop danner grundlag for om en person kan registreres på forskerskatteordningen ifl. karensperioden eller ej. Hvis den registrering, der er i vores systemer efter personens opfattelse, er forkert skal der anmodes om genoptagelse af skatteansættelserne. Disse behandles herefter efter skatteforvaltningslovens regler.

Mht. klagers påstand om, at der ikke ved de formelle registreringer og automatisk dannede årsopgørelser er truffet afgørelse om klagers skattepligt i de pågældende år, bemærkes følgende:

Det fremgår af bilag 4, år 2008, at skattepligten er indtrådt som fuld skattepligt d. 1. august 2008.

Denne afgørelse om skattepligt løber videre indtil skatteyderen retter henvendelse til skatteforvaltningen for at anmode om, at skattepligten skal ændres/ophør, eller ved at skatteforvaltningen kigger på personen ved en kontrolsag/fejlafvisninger i skatteforvaltningens systemer. Først i disse tilfælde træffes en ny afgørelse om skattepligten ved en reel sagsbehandling af en medarbejder i skatteforvaltningen.

Vedr. SKM2019.246SR bemærkes for det første, at denne er underkendt ved højere retspraksis (se nedenfor). For det andet bemærkes, at nærværende sag ikke er fuldt ud sammenlignelig med SKM2019.246SR.

Skatterådet anså i SKM2019.246SR betingelsen for opfyldt, fordi

• Den fulde skattepligt var ophørt i 2005 og var ikke genindtrådt.

• Der i forbindelse med udrejse var foretaget en ligningsmæssig gennemgang af skattepligtsophøret.

• Fejlregistrering af skattepligt kan ikke i sig selv medføre skattepligt.

• Ingen oplysning om diskvalificerende begrænset skattepligtig indkomst de seneste 10 år.

• Skatterådet forudsatte, at skattepligten først indtræder i forbindelse med ansættelse på forskerordningen.

I SKM2019.246.SR har skatteyder dermed gjort det han skulle i forbindelse med fraflytning. Skatteyder kontaktede skatteforvaltningen og bad om at få foretaget en skatteansættelse. I den forbindelse blev der lavet en ligningsmæssig gennemgang af skattepligtsophøret og den fulde skattepligt (bevisbyrden løftet) ophørte i 2005.

Denne præmis finder helt åbenlyst ikke anvendelse på nærværende sag, da klager ikke har "gjort det han skulle", hverken i forbindelse med udrejsen eller efterfølgende ifm. årsopgørelserne for 2010 - 2018.

Retspraksis

Der er i klagen henvist til retspraksis af en sag, som er påklaget og under behandling ved Østre Landsret (SKM2021.406BR). Udover denne sag er der dog en del afgørelser fra Landsskatteretten, som danner praksis på området og som alle enslydende henviser til, at der kun kan registreres på forskerskatteordningen, såfremt skattepligten kan genoptages:

- SKM2021.186.BR
- SKM2020.87.LSR
- SKM2020.407.LSR
- LSR af 20.11.2019 Jnr. 17-0047833
- LSR af 18.11.2020 Jnr. 19-0022714
- LSR af 09.10.2020 Jnr. 17-0990970
- LSR af 17.11.2020 Jnr. 18-0022622
- LSR af 27.08.2021 Jnr. 20-0075504
- LSR af 05.11.2021 Jnr. 20-0041169
- LSR af 17.11.2021 Jnr. 20-0095181
- LSR af 14.12.2021 Jnr. 20-0102295

Den af klager påberåbte afgørelse SKM2019.246SR er dermed underkendt ved højere retskilde.

Øvrige kommentarer

Udover, at en realitetsbehandling er i strid med fortolkningen af forskerskatteordningen, så indebærer dette ligeledes et ligestillingsproblem i forhold til andre borgere og deres skatteansættelser.

Herudover vil en sådan sagsbehandling kunne fremføre en skattefordel for de borgere, som har stået registreret forkert med underskud til fremførsel. Ved en "realitetsbehandling" vil vi efter skatteforvaltningslovens regler ikke genoptage årsopgørelserne men blot se bort fra den registrering der er i systemet og registrere borgeren på forskerskatteordningen. Det underskud, der så uberettiget er "optjent" i de forrige år vil blive fremført til de aktuelle år og borger vil dermed kunne udnytte denne uberettigede skattefordel samtidig med at have en begunstigende skatteordning (forskerskatteordningen).

Klager henviser til, at klagen kun er udarbejdet summarisk pga. verserende sager ved Landsretten, så hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om beskatning efter forskerskatteordningen.

Til støtte for påstanden har klagerens tidligere repræsentant bl.a. anført:

"(...)

1 PÅSTAND

Vi nedlægger følgende påstand:

Skattestyrelsen skal anerkende, at [person2] med virkning pr. 1. juni 2021 har krav på at blive beskattet efter bestemmelserne i kildeskattelovens §§ 48 E-F (forskerskatteordningen).

2 SAGSFREMSTILLING OG ANBRINGENDER

(...)

Skattestyrelsens afvisning begrundes med, at [person2] i Skattestyrelsens systemer er registreret som fuldt skattepligtig i perioden 2010-2018. [person2] opfylder derfor ikke - ifølge Skattestyrelsen - betingelsen om, at han ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, jf. kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1.

Skattestyrelsen har så vidt ses ikke efterprøvet eller taget stilling til, hvorvidt [person2] faktisk var fuldt skattepligtig til Danmark, jf. kildeskattelovens § 1, i den pågældende periode.

Det bestrides, at en formel registrering i Skattestyrelsens systemer skal lægges til grund ved bedømmelsen af, om betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, er opfyldt. Der er da heller ikke ved en sådan formel registrering (og de som følge deraf automatisk genererede årsopgørelser) truffet afgørelse om skattepligt her til landet.

Spørgsmålet om, hvorvidt [person2] opfylder betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, skal afgøres ud fra sagens faktiske omstændigheder, jf. også SKM2019.246.SR, og [person2] har faktisk ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen pr. 1. juni 2021 været fuldt skattepligtig til Danmark, jf. kildeskattelovens § 1, eller i øvrigt været skattepligtig efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-27, eller stk. 2.

***

Spørgsmålet om, hvorvidt en formel registrering i Skattestyrelsens systemer (som fuldt skattepligtig) skal lægges til grund ved bedømmelsen af, om betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, er opfyldt, eller om bedømmelsen skal afgøres på baggrund af sagens faktiske omstændigheder (konkrete bopælsforhold m.v.), er principielt.

Der verserer p.t. en sag for Østre Landsret (anke af dommen i SKM2021.406.BR), hvor spørgsmålet forventes at blive afgjort eller i hvert fald nærmere belyst.

Henset til denne verserende landsretssag er nærværende klage alene udarbejdet summarisk. Der tage således forbehold for indlevering af uddybende og/eller yderligere bemærkninger, herunder yderligere dokumentation for [person2]s bopælsforhold m.v.

Vi anmoder om kontormøde, ligesom vi tager forbehold for anmodning om retsmøde.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, hvorvidt klageren opfylder betingelserne for at blive beskattet efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48E-F ved sin ansættelse pr. 1. juni 2021 hos [virksomhed2] A/S. Det skal særligt vurderes, hvorvidt klageren opfylder betingelsen i lovens § 48E, stk. 3, nr. 1, hvorefter den skattepligtige ikke må have været fuldt skattepligtig til Danmark i 10 år forud ansættelsen.

Retsgrundlaget

Det følger af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1:

"Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler:

1) personer, der har bopæl her i landet (...)"

Det følger af kildeskattelovens § 48 E, stk. 1:

"Personer, som bliver skattepligtige efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold hos en arbejdsgiver, som er omfattet af § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 4, selskabsskattelovens § 1, § 2, stk. 1, litra a, eller § 3, fondsbeskatningslovens § 1 eller dødsboskattelovens § 1, kan vælge at blive beskattet af vederlag i penge, jf. § 43, stk. 1, efter § 48 F. (...)"

Af kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, følger:

"Det er en betingelse for anvendelsen af stk. 1, at

1) den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter § 1 eller

§ 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-27, eller stk. 2, jf. dog stk. 5 og 6. (...)"

Af bemærkningerne til lovforslag nr. 162 2007/2 fremsat den 28. marts 2008 om ændring af bl.a. kildeskatteloven fremgår følgende af afsnittet "Gældende ret":

"Den særlige skatteordning kan anvendes af enhver, der opfylder en række objektivt fastsatte betingelser. Der er ingen branchemæssige begrænsninger og ingen krav om statsborgerskabsforhold. Der er ingen dispensationsmuligheder i ordningen og intet skønselement. Enten opfylder man betingelserne, eller også gør man ikke."

I dom af 24. februar 2024 (SKM 2024.148.HR): har Højesteret bl.a. udtalt:

"(...) årsopgørelser er gyldige forvaltningsafgørelser, som må lægges til grund, når det skal afgøres, om A "har været skattepligtig" til Danmark som nævnt i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1. At skattemyndighederne for indkomståret 2011 på egen foranledning meddelte A, at han ikke længere var skattepligtig, ændrer ikke ved, at han som nævnt var fuldt skattepligtig til Danmark for indkomstårene 2006-2010(...)"

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Det er en betingelse for beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E og F, at den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter bl.a. kildeskattelovens § 1, jf. kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1.

Ved spørgsmålet om, hvorvidt klageren har været skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, finder retten, at klagerens årsopgørelser for de pågældende år er gyldige forvaltningsafgørelser, som må lægges til grund. Retten henviser til Højesterets dom af 2. februar 2024, offentliggjort som SKM2024.148.HR.

Det fremgår af årsopgørelserne, at klageren er registreret som fuldt skattepligtig i indkomstårene 2010- 2018.

Retten finder herefter, at klageren ikke opfylder betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, om ikke at have været skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen.

Retten finder derfor, at klageren ikke kan beskattes efter kildeskattelovens §§ 48 E og F ved sin ansættelse hos [virksomhed2] A/S pr. 1. juni 2021. Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Det bemærkes, at Landsskatteretten ved afgørelse af dags dato i den sammenholdte sag, som vedrører spørgsmålet om ekstraordinær genoptagelse, har stadfæstet Skattestyrelsens afslag på at genoptage skatteansættelsen ekstraordinært for indkomstårene 2010-2018.