Kendelse af 28-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 29-05-2025

Journalnr. 21-0112866

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar for perioden 1. oktober til 31. december 2020 med i alt 213.532 kr., idet Skattestyrelsen ikke har anset selskabets leverancer til andre EU-lande og tredjelande for omfattet af reglerne om momsfritagelse, jf. momslovens §§ 34, stk. 1, nr. 1 og nr. 5, og nægtet fradrag for købsmoms, jf. momslovens § 37.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, CVR-nr. [...1], blev stiftet den 29. oktober 2020 af [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2], og er registreret under branchekoden 464700 "Engroshandel med møbler til bolig-, kontor- og butiksbrug, tæpper og belysningsartikler". Selskabets formål er at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Selskabets direktør har siden stiftelsen været [person1].

Selskabet angiver moms kvartalsvist.

Selskabet har angivet følgende salgs- og købsmoms for 4. kvartal 2020:

Salgsmoms

49.979 kr.

Købsmoms

174.669 kr.

Momstilsvar

-124.690 kr.

Selskabet har derudover angivet 260.393 kr. under rubrik B (EU-varesalg) og 472.165 kr. under rubrik C (Eksport m.v.) for samme periode.

Selskabet har for 4. kvartal 2020 bogført omsætning på konto 1000 "Salg af varer/ydelser m/moms" med 254.219 kr. og på konto 1050 "Salg af varer/ydelser u/moms" med 812.617 kr.

Salg af varer til henholdsvis andre EU-lande og tredjelande er bogført på konto 1050 "Salg af varer/ydelser u/moms". Selskabet har ikke fremlagt et regnskab, der indeholder særlige konti for EU-varesalg eller eksport m.v.

Der er en samlet difference på 80.059 kr. mellem angivne EU-varesalg og eksport under henholdsvis rubrik B og C og indtægter bogført på konto 1050.

På konto 64000 "Salgsmoms (udgående moms)" har selskabet bogført i alt 63.554 kr. og på konto 64060 "Købsmoms (udgående moms)" har selskabet i alt bogført 178.199 kr.

Det følger af Skattestyrelsens oplysninger, at selskabet har angivet EU-salg til VIES med 239.869 kr. og eksport til eksportsystemet med 11.434 kr. for 2020.

Der er fremlagt 22 salgsfakturaer og 4 kreditnotaer udstedt af selskabet til aftagere i andre EU-lande og tredjelande for perioden 4. kvartal 2020.

På konto 1050 fremgår en række posteringer angivet med bilagsnumre. Posteringerne kan afstemmes beløbsmæssigt med de fremlagte salgsfakturaer, hvor der er identifikation mellem bilagsnummer og fakturanummer. Fakturabeløbene, der fremgår af de fremlagte salgsfakturaer, er angivet i euro eller schweiziske franc. Salgene på konto 1050 er angivet i danske kroner.

Selskabet har anvendt direktørens private bankkonti i [finans1] og [finans2]. Skattestyrelsen har konstateret, at der på bankkontiene sker væsentlige ind- og udbetalinger af såvel erhvervsmæssig som af privat karakter, som ikke registreres i bogføringen. Det har derfor ikke været muligt for Skattestyrelsen at foretage en afstemning af selskabets bankbeholdning. På konto 63100 "Udlæg ansatte og ejer" er selskabets ind- og udbetalinger bogført.

Salgsmoms

Leverancer til aftagere i andre EU-lande

Selskabets bogførte salg inklusive fragtomkostninger på konto 1050 til aftagere i andre EU-lande sammenholdt med salgsfakturaerne udgør samlet 242.498 kr.

Af fakturaerne til aftagere i andre EU-lande fremgår blandt andet fakturanummer, betegnelse for de solgte produkter ved produktnavn og et momsnummer på aftagerne.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, at varerne er modtaget i et andet EU-land eller for, at aftagernes momsregistreringsnumre er gyldige.

Leverancer til aftagere i tredjelande

Selskabets bogførte salg inklusive fragtomkostninger på konto 1050 til aftagere i tredjelande sammenholdt med salgsfakturaerne udgør samlet 570.815 kr. Der fremgår de samme oplysninger, som på fakturaerne udstedt til aftagere i andre EU-lande.

To af de fremlagte fakturaer med henholdsvis fakturanr. [...]24 og [...]25 er udstedt til [virksomhed3] AG i Schweiz, og udgør 16.116,65 CHF og 57.184,07 CHF. De bogførte beløb i relation til de to fakturaer udgør samlet 119.853,08 kr. (bilagsnr. [...]24) og 425.255,04 kr. (bilagsnr. [...]25). Der er ikke bogført fragtudgifter i relation til beløbene.

Selskabet har fremlagt to udførselsangivelser vedrørende salg til [virksomhed3] AG for henholdsvis 120.007 kr. og 425.804 kr. Selskabet [virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3], er anført som eksportør på udførselsangivelserne.

De øvrige fem fakturaer med fakturanr. [...]10, [...]21, [...]23, [...]52 og [...]58 er udstedt til andre aftagere i Norge og Schweiz, hvoraf fakturanr. [...]21 og [...]23 knytter sig til varesalg til norske aftagere.

Det gælder for samtlige salgsfakturaer til udenlandske aftagere, at de ikke er påført dansk moms og indeholder angivelsen "0,00 MW.ST." eller "0,00 moms".

Skattestyrelsen har godkendt 11.404 kr. som eksportomsætning, svarende til det beløb, som selskabet har angivet til eksportsystemet som salg til Schweiz. Det følger af Skattestyrelsens oplysninger, at varesalg i relation til de norske aftagere ikke fremgår af eksportsystemet.

Skatteankestyrelsen har efterspurgt selskabet om yderligere dokumentation for varesalgene til aftagerne i henholdsvis andre EU-lande og tredjelande, men styrelsen har ikke modtaget noget materiale.

Købsmoms

Selskabet har den 12. november 2020 bogført udgift til "[virksomhed5] [...]3" på konto 64060 "Købsmoms (indgående moms)".

Selskabet har fremlagt en faktura udstedt fra [virksomhed5] ApS med fakturanr. [...]3. Fakturaen er dateret den 12. januar 2021. Måneden "januar" er på fakturaen ændret til "november" med håndskrift. Fakturaen er på 15.950 kr. inkl. moms, hvoraf momsen udgør 3.190 kr.

Skattestyrelsen har nægtet momsfradrag for udgiften med henvisning til, at fakturaen er periodiseret forkert.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar for perioden 1. oktober til 31. december 2020 med i alt 213.532 kr., idet Skattestyrelsen ikke har anset selskabets leverancer til andre EU-lande og tredjelande for omfattet af reglerne om momsfritagelse. Derudover har Skattestyrelsen nægtet selskabet fradrag for købsmoms, eftersom fakturaen ikke kan henføres til den relevante periode.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

1.4.1

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet ikke opfylder kravene i bogføringslovens §§ 7 og 8, idet det ikke er muligt, at afstemme bogføringen med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der tillige er sket overtrædelse af momslovens § 55

Det er desuden Skattestyrelsens opfattelse, at regnskabet ikke overholder bestemmelserne i momsbekendtgørelsens § 74, stk. 1 nr. 7 og 9, idet der ikke er oprettet lovpligtige konti for EU-leverancer af varer og for eksport m.v.
1.1.1. Opgørelse af momstilsvaret.

Skattestyrelsen har ved fastsættelse af momstilsvaret taget udgangspunkt i selskabets bogføring.

Eksport til 3.-lande:

Skattestyrelsen har i den forbindelse alene godkendt et beløb på 11.404 kr. som eksportomsætning, svarende til det beløb, der af selskabet er angivet til eksportsystemet som salg til Schweiz.

Henset til, at [virksomhed4] ApS, cvr-nr. [...3], er anført som eksportør på de fremlagte udførselsangivelser, anser Skattestyrelsen det ikke for dokumenteret, at der er sket en momsfri levering fra [virksomhed1] til Schweiz.

Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke foreligger fragtregninger eller anden dokumentation, der kan underbygge eksporten.

Der henvises i den forbindelse til den juridiske vejledning, afsnit D.A.10.1.2.2.

Det bemærkes tillige, at to fakturaer vedrørende levering af varer til Norge ikke fremgår af eksportsystemet.

EU-varesalg:

Der er momsfritagelse for leverancer af varer, som af sælgeren eller af erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til et andet EU-land. Det er bl.a. betingelsen, at transporten kan dokumenteres, og at sælger har indberettet salget til VIES-systemet efter reglerne i momslovens § 54, stk. 1. Der henvises til den juridiske vejledning, afsnit D.A.10.1.1.3.

Skattestyrelsen har i denne forbindelse lagt vægt på, at

· Der ikke er oprettet lovpligtig konto for EU-varesalg, og at det derfor ikke umiddelbart er muligt at adskille dette fra den øvrige eksportomsætning.
· Kun en del af selskabets salg til andre EU-lande er indberettet til VIES-systemet.
· Der er ikke er bogført udgifter til fragt, eller på anden måde fremlagt dokumentation for varernes transport eller forsendelse til andre EU-lande.

Skattestyrelsen anser det derfor ikke for dokumenteret, at EU-salget kan ske momsfrit efter momslovens § 34, stk. 1 nr. 1. Der skal derfor betales moms efter §4, stk. 1.

Købsmoms:

Selskabet kan fratrække udgifter i henhold til momslovens § 37.

Skattestyrelsen har modtaget købsfakturaer, saldobalance samt kontospecifikation fra selskabet til dokumentation af angivet købsmoms for perioden 29/10 - 31/12 2020 på 174.669 kr.

Samtidig har vi indhentet salgsfakturaer til [virksomhed1] ApS hos [virksomhed6] ApS. Fakturaerne dækker et køb på 566.122,50 kr. og 141.530,63 kr. i købsmoms. Se BILAG 4.

Skattestyrelsen godkender angivet købsmoms fra selskabet på 174.669 kr., men godkender ikke købsmoms af bilag 34 fra [virksomhed5]. Fakturaen fra [virksomhed5] er periodiseret forkert og dateret 12. januar 2021 på 15.950 kr. heraf moms 3.190 kr.

Regulering af angivet købsmoms i alt 174.669 kr. - 171.479 kr. = 3.190 kr.

Opgørelse af momstilsvaret:

Konto 1000 Salg af varer/ydelser m/moms:

254.219 kr.

+ Konto 1050 Salg af varer/ydelser u/moms

812.617 kr.

- godkendt eksportdokumentation

-11.434 kr.

I alt:

1.055.405 kr.

Salgsmoms

263.851 kr.

Konto 64060 Købsmoms:

178.199 kr.

-ikke godkendt fradrag, jf. ovenstående:

-3.190 kr.

175.009 kr.

Momstilsvar

88.842 kr.

Selskabets momstilsvar ændres således:

Angivet

Skattestyrelsens opgørelse

Ændringer i alt

Salgsmoms:

49.979

263.851

213.872

Købsmoms

174.669

175.009

340

I alt:

-124.690

88.842

213.532

..."

Klagerens opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om, at selskabets momstilsvar skal nedsættes til det angivne.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

" Vi skal hermed klage over den ovennævnte afgørelse truffet af Skattestyrelsen.

Specifikt vedrører klagen punkt 1.4.1 i vedlagte afgørelse. Der er tale om en fejl foretaget af speditøren der har indberettet eksporten til Schweiz når det er [virksomhed4] ApS og ikke [virksomhed1] ApS der er anført som eksportør.

Ligeledes er det en forglemmelse at to fakturaer vedrørende levering af varer til Norge ikke fremgår af eksportsystemet.

Begge fejl vil blive rettet inden for de næste 14 dage og der vil herefter blive fremsendt den manglende dokumentation.

Der anmodes om en frist på 14 dage til at fremskaffe den manglende dokumentation.

"

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms med 213.872 kr. for perioden 1. oktober - 31. december 2020, idet Skattestyrelsen har anset hovedparten af selskabet leverancer for ikke at være omfattet af reglerne om momsfritaget salg, jf. momslovens §§ 34, stk. 1, nr. 1 og 34, stk. 1, nr. 5. Der skal således tages stilling til, om selskabet har dokumenteret, at de materielle betingelser for momsfritagelse er opfyldt.

Derudover skal Landsskatteretten tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet selskabet momsfradrag for udgift til [virksomhed5] på 3.190 kr. under henvisning til, at fakturaen er periodiseret forkert.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Leveringsstedet for varer er her i landet, når varen ikke forsendes eller transporteres, og varen befinder sig her i landet på leveringstidspunktet, jf. momslovens § 14, stk. 1, nr. 1.

Af momslovens §§ 34, stk. 1, nr. 1, stk. 1, nr. 5 og stk. 2 fremgår følgende:

" Følgende leverancer af varer og ydelser er fritaget for afgift:

1) Levering af varer, der af virksomheden eller af erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til et andet EU-land, når erhververen er registreret i et andet EU-land efter regler svarende til §§ 47, 49-50 a, 51 eller 51 a. Det er en betingelse for fritagelse, at den registrerede erhverver har angivet sit momsregistreringsnummer til leverandøren. Fritagelsen omfatter dog ikke levering af varer, der afgiftsberigtiges efter reglerne i kapitel 17.

...

5) Levering af varer, der af virksomheden eller af en køber, som ikke er etableret her i landet, eller for disses regning udføres til steder uden for EU. ...

...

Stk. 2. Fritagelsen efter stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse, hvis leverandøren ikke har overholdt de forpligtelser, der er fastsat i og i medfør af § 54, stk. 1, til at indsende lister, eller hvis den indsendte liste ikke indeholder de korrekte oplysninger om leveringen, medmindre leverandøren behørigt kan begrunde undladelsen over for told- og skatteforvaltningen."

Det følger momslovens § 54, stk. 1, at:

"Registrerede virksomheder, der til andre EU-lande leverer varer og ydelser, hvor aftageren er betalingspligtig for afgiften af ydelserne, idet leveringsstedet for ydelserne er bestemt efter § 16, stk. 1, skal indsende lister over sådanne leverancer m.v. til told- og skatteforvaltningen. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler herom."

Af afsnit D.A.10.1.1.3 i Den juridiske vejledning (dagældende) fremgår følgende om momslovens § 34, stk. 1, nr. 1:

"Der er momsfritagelse for leverancer af varer, som af sælgeren eller af erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til et andet EU-land.

For at blive omfattet af fritagelsen skal følgende betingelser være opfyldt:

· Varerne skal faktisk forsendes eller transporteres til et andet EU-land, og transporten skal kunne dokumenteres.
· Transporten eller forsendelsen skal gennemføres af sælgeren, erhververen eller for deres regning.
· Erhververen skal være registreret for moms i et andet EU-land efter regler svarende til ML §§ 47, 49-50 a eller 51-51a. Erhververens registreringsland behøver ikke at være sammenfaldende med det land, hvor varen transporteres eller forsendes til.
· Sælgeren skal have fået oplyst købers momsregistreringsnummer og skal have sikret sig, at nummeret er gyldigt.
· Sælger skal have listeindberettet EU-salget, efter reglerne i ML § 54, stk. 1.

Af afsnit D.A.10.1.2.2 i Den juridiske vejledning (dagældende) fremgår:

"Dokumentation
Det er en betingelse for momsfritagelse efter ML § 34, stk. 1, nr. 5, at sælger kan dokumentere, at varerne er udført.

Udførselsdokumentation kan bestå af:

· fakturakopi
· skriftlig ordre
· korrespondance med køber
· bankafregning og lignende
· kopifragtbrev og lignende
· øvrige handelsdokumenter og
· udførselsangivelse med udpassageattest i e-Export, (...)

Efter momslovens § 55 skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse.

Af §§ 74, stk. 1, nr. 7 og 9 i dagældende momsbekendtgørelse (BKG 2015-06-30 nr. 808) fremgår, at regnskabet skal indeholde særlige konti, herunder konto for EU-leverancer af varer og konto for eksport m.v.

Ved opgørelsen af afgiftstilsvaret kan afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, fradrages. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168 og artikel 178 til 179.

Af § 82 i dagældende momsbekendtgørelse fremgår følgende:

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer."

Det følger af momslovens § 23, stk. 1 og 2, at afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted. Hvis der udstedes en faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Salgsmoms

Bestemmelserne i momslovens §§ 34, stk. 1, nr. 1 og 5, er fritagelser fra den almindelige regel om, at der ved salg af varer skal beregnes og opkræves 25 % i salgsmoms af salgssummen. Salgsmoms indgår i opgørelsen af afgiftspligten til det offentlige.

Det følger af momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, at det er en betingelse for at anvende bestemmelsen i forbindelse med leverancer af varer til virksomheder i andre EU-lande, at den købende virksomhed er momsregistreret i et andet EU-land. Derudover skal selskabet kunne dokumentere, at varerne forsendes eller transporteres til et andet EU-land, og at selskabet har opfyldt sin pligt til at indberette salget til Skatteforvaltningen efter momslovens § 34, stk. 2.

Momslovens § 34, stk. 1, nr. 5, gælder kun for levering af varer, der af selskabet eller af erhververen udføres til steder uden for EU, og bevisbyrden herfor påhviler - i overensstemmelse med hvad der generelt gælder for fritagelsesbestemmelser - den momspligtige. Det er den momspligtige, der har muligheden for at sikre bevis for, at en solgt vare er udført til et sted uden for EU.

Skattestyrelsen har godkendt et beløb på 11.404 kr. som eksportomsætning, som svarer til det beløb, som selskabet har angivet til eksportsystemet som salg til Schweiz.

På selskabets bogføringskonto 1050 "Salg af varer/ydelser u/moms" er der samlet bogført 812.617,63 kr.

Selskabet har fremlagt 22 fakturaer og 4 kreditnotaer, der vedrører varesalg til aftagere i andre EU-lande og tredjelande, herunder vedrører 7 af fakturaerne varesalg til aftagere i tredjelandene Schweiz og Norge.

Som dokumentation for, at salgene er udført til steder uden for EU, har selskabet fremlagt to udførselsangivelser, hvor selskabet [virksomhed4] ApS er anført som eksportør.

Landsskatteretten finder, at selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at varerne er udført til steder uden for EU, hvorfor selskabets varesalg ikke er momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 5. Der er henset til, at selskabet ikke har angivet salgene i eksportsystemet, og at selskabet ikke står anført som eksportør på de fremlagte udførselsangivelser.

For så vidt angår de angivne salg til aftagere i andre EU-lande, er der ikke fremlagt dokumentation for, at varerne er forsendt eller transporteret til noget EU-land. Derudover er det ikke alle af selskabets salg til andre EU-lande, der er angivet til VIES-systemet efter momslovens § 34, stk. 2, jf. momslovens § 54, stk. 1, ligesom selskabet ikke har ført et regnskab, der opfylder bestemmelserne i dagældende momsbekendtgørelses §§ 74, stk. 1, nr. 7 og nr. 9, som indebærer, at selskabet har ført særlige konti for EU-leverancer af varer og eksport m.v.

Under disse omstændigheder, finder Landsskatteretten, at selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at leverancerne er momsfrie EU-varesalg efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 1.

Der er på Skatteankestyrelsens opfordring ikke fremlagt yderligere dokumentation hverken i relation til de foretagne varesalg til aftagere i andre EU-lande eller i tredjelande.

De fremlagte fakturaer dokumenterer ikke i sig selv, at betingelserne for anvendelse af momsfritagelsesbestemmelserne i momslovens §§ 34, stk. 1, nr. 1 og nr. 5 er opfyldt. Retten finder herefter, at det er med rette, at Skattestyrelsen har anset selskabet for momspligtig i relation til varesalgene, hvorfor der skal betales moms heraf, jf. momslovens § 4.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt.

Købsmoms

Efter momslovens § 37 er selskabet berettiget til momsfradrag for selskabets indkøb af varer og ydelser, der anvendes til brug for selskabets leverancer.

Selskabet har fremlagt fakturanr. [...]3 fra [virksomhed5] på 15.950 kr., hvoraf momsen udgør, 3.190 kr. Fakturaen vedrører køb af varer. Fakturaen er dateret 12. januar 2021, og derefter er der med håndskrift anført november i stedet for januar.

Selskabet har bogført moms i relation til udgiften på 64060 "Købsmoms (indgående moms)" den 12. november 2020.

Det følger af momslovens § 23, at afgiftspligten indtræder på leveringstidspunktet, og når der udstedes en faktura, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunktet. Fradragsrettens indtræden er bestemt af afgiftspligtens indtræden.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms vedrørende udgiften. Der er henset til, at fakturaen oprindeligt er dateret den 12. januar 2021, og således ikke kan henføres til 4. kvartal 2020, hvor selskabet har angivet og bogført udgiften.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt.