Kendelse af 05-05-2025 - indlagt i TaxCons database den 12-06-2025

Journalnr. 21-0096320

Toldstyrelsen efterkontrollerede selskabets eksportangivelser med fakturaerklæringer om EU-oprindelse. I tre angivelser fandt Toldstyrelsen, at selskabet ikke kunne dokumentere varernes præferentielle oprindelse, og styrelsen afslog herefter at give varerne EU-oprindelse.

Landsskatteretten stadfæster Toldstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet driver handel og fabrikation samt håndtering og opbevaring af stål. Selskabet har bevilling til udstedelse af fakturaerklæringer (oprindelsesbevis) til EU-oprindelse ved eksport.

Selskabet eksporterede skinner af stål til Schweiz. Skinnerne skulle indgå i et afvandingssystem af plastik, og var udstyret med huller til vandgennemløb. Skinnerne var udformet således, at de var klar til anvendelse i det afvandingssystem, de skulle fungere som del af.

Til fremstilling af skinnerne blev der anvendt metal af både EU-oprindelse og metal uden oprindelses-status fra henholdsvis [virksomhed1] (Indien) og [virksomhed2] (Sverige). Produkterne fra [virksomhed1] udgjorde mere end 10 % af skinnernes pris ab fabrik.

Ved en efterkontrol i 2019 indhentede Toldstyrelsen 10 af selskabets eksportangivelser til kontrol af, hvorvidt selskabet havde opfyldt betingelserne i deres bevilling. Eksportangivelserne var forsynede med fakturaerklæringer om EU-oprindelse, hvilket gjorde varen toldfri i importlandet i overensstemmelse med reglerne i PEM-konventionen. Selskabet kunne imidlertid ikke dokumentere den præferentielle oprindelse i 3 af angivelserne, og Toldstyrelsen nægtede herefter EU-oprindelse for varerne omfattet af de tre angivelser.

Toldstyrelsens afgørelse

Toldstyrelsens har ikke anerkendt, at varerne omfattet af eksportangivelse [...]252, [...]169 og [...]613 havde præferentiel oprindelse i EU.

Som begrundelse herfor er anført:

"(...)

5. Vores afgørelse

"(...)

3. [...]252 varpost 1

Med henvisning til afsnit 2, Sagens Forløb, er det reglen for position 7216 i PEM*, der ved eksport til Schweiz skal imødekommes for at kunne opnå præferentiel oprindelse i EU.

For at kunne opnå præferenceoprindelse for varer fremstillet af produkter (råvarer) uden dokumenteret EU-oprindelse skal de medgåede råvarer være tariferet under pos 7206.

Råvarematerialernes position er 7210, jf. afsnit 2, hvorfor deres præferenceoprindelse skal dokumenteres.

Vi har modtaget leverandørerklæringer udstedt af [virksomhed2], som vi godtager.

Vi har ikke modtaget leverandørerklæringer fra [virksomhed1].

Råvarer fra begge leverandører indgår i produktionen. [virksomhed1] råvarernes andel af prisen AB fabrik er højere end 10 % (PEM artikel 5 stk.2 litra a). Dette jf. Excel ark mailet af [virksomhed3] den 23.10.2020 samt Teams møde med [virksomhed3], ved [person1] for [virksomhed3] og [person2] for Toldstyrelsen, den 29.10.2020, hvor [virksomhed3]s råvares inputs i denne kontrollinje blev gennemgået.

[virksomhed3] har benyttet en fakturaerklæring i forbindelse med denne eksport.

Materialet, som toldstyrelsen har modtaget, er ikke tilstrækkeligt til at dokumentere den præferentielle oprindelse i EU.

4. [...]169 varepost 1

Med henvisning til afsnit 2, Sagens Forløb, er det reglen for position 7216 i PEM*, der ved eksport til Schweiz skal imødekommes for at kunne opnå præferentiel oprindelse i EU.

For at kunne opnå præferenceoprindelse for varer fremstillet af produkter (råvarer) uden dokumenteret EU-oprindelse skal de medgåede råvarer være tariferet under pos 7206.

Råvarematerialernes position er 7210, jf. afsnit 2, hvorfor deres præferenceoprindelse skal dokumenteres.

Vi har modtaget leverandørerklæringer udstedt af [virksomhed2], som vi godtager.

Vi har ikke modtaget leverandørerklæringer fra [virksomhed1].

Råvarer fra begge leverandører indgår i produktionen. [virksomhed1]-råvarernes andel af prisen AB fabrik er højere end 10 % (PEM artikel 5 stk.2 litra a). Dette jf. Teams møde med [virksomhed3], ved [person1] for [virksomhed3] og [person2] for Toldstyrelsen, den 29.10.2020, hvor [virksomhed3]s råvares inputs i denne kontrollinje blev gennemgået.

[virksomhed3] har benyttet en fakturaerklæring i forbindelse med denne eksport.

Materialet, som toldstyrelsen har modtaget, er ikke tilstrækkeligt til at dokumentere den præferentielle oprindelse i EU.

5. [...]613 varepost 1

Med henvisning til afsnit 2, Sagens Forløb, er det reglen for position 7216 i PEM*, der ved eksport til Schweiz skal imødekommes for at kunne opnå præferentiel oprindelse i EU.

For at kunne opnå præferenceoprindelse for varer fremstillet af produkter (råvarer) uden dokumenteret EU-oprindelse skal de medgåede råvarer være tariferet under pos 7206.

Råvarematerialernes position er 7210, jf. afsnit 2, hvorfor deres præferenceoprindelse skal dokumenteres.

Vi har modtaget leverandørerklæringer udstedt af [virksomhed2], som vi godtager.

Vi har ikke modtaget leverandørerklæringer fra [virksomhed1].

Råvarer fra begge leverandører indgår i produktionen. [virksomhed1] råvarernes andel af prisen AB fabrik er højere end 10 % (PEM artikel 5 stk.2 litra a). Dette jf. Excel ark mailet af [virksomhed3] den 23.10.2020 samt Teams møde med [virksomhed3], ved [person1] for [virksomhed3] og [person2] for Toldstyrelsen, den 29.10.2020, hvor [virksomhed3]s råvares inputs i denne kontrollinje blev gennemgået.

[virksomhed3] har benyttet en fakturaerklæring i forbindelse med denne eksport.

Materialet, som toldstyrelsen har modtaget, er ikke tilstrækkeligt til at dokumentere den præferentielle oprindelse i EU.

(...)

Vi gør opmærksom på, at [virksomhed3] som udgangspunkt, medmindre den enkelte handelsaftale tillader andet, skal ligge inde med dokumentation for den præferentielle oprindelse i EU allerede på eksporttidspunktet. Dermed skulle [virksomhed3] have ligget inde med denne dokumentation ved vores kontrolbesøg i august 2020 for leve op til bevillingsvilkårene.

I den forbindelse kan vi, på baggrund af de modtagende Excel opstillinger, påpege, at [virksomhed3] skal ligge inde med oversigter over andelen af råvarer fra tredjelande af prisen AB fabrik pr. vareproduktion.

[virksomhed3] skal, som før nævnt, sørge for fyldestgørende udfyldelse af eksportangivelser. Herunder varekoder og -beskrivelser af de enkelte varer.

(...)

7. Vores endelige afgørelse

Det er vores klare holdning, at [virksomhed4] i deres skrivelse af den 28.06.2021, der skulle have adresseret vores Forslag til Afgørelse og Foreløbig Sagsfremstilling, ikke har fremført nye argumenter, der kan have indflydelse på vores ræsonnement og konklusioner. Disse fremgår af punkt 2 og 5 i nærværende skrivelse.

Dermed fastholder vi vores afgørelse, der fremgår af punkt 5.

(...)"

Toldstyrelsen har, den 10. november 2021, udtalt følgende til klagen.

"(...)

1: Påstanden

Virksomheden har ikke kunnet dokumentere præferenceoprindelsen iht. den varekode, de har anvendt til eksport i flere år: 7216xxxx.

Såfremt varekoden for produkterne havde været under KN 7308, ville de ganske rigtigt have kunnet opnå præferenceoprindelse iht. PEM-aftalen, idet kravene hér er væsentlig lempeligere.

Hvorvidt præferenceoprindelse kan opnås er således helt afhængigt af, hvilken varekode der er den korrekte at anvende.

2: Problemstilling

Det ikke er Toldstyrelsen, der har iværksat ønske om ændret tarifering. Toldstyrelsen anser de hid-tidige eksportangivelser som angivet korrekt med hensyn til varekoden; hvorimod virksomheden ønsker at ændre sin hidtidige praksis med at angive produkterne under 7216 6180 til i stedet at angive dem under 7308 9098, således varerne nu kan opnå status som "med præferenceoprindelse".

3. Regulering i forhold til tariferingen

Enig i selve beskrivelsen af KN og de uddrag af ATB, klager har beskrevet.

Enig i, at de Forklarende Bemærkninger (herefter FB) ikke er bindende, men et vigtigt hjælpemiddel til at sikre en ensartet anvendelse af den fælles toldtarif.

Selv om kapiteloverskrifterne i visse tilfælde kan anses som vejledende, kan de dog ikke tilsidesætte bestemmelserne til kapitlerne, som jo indgår direkte i tariferingen sammen med positionsteksten, jf. ATB 1. (bilag 1)

Der er ikke uenighed med virksomheden om, at det drejer sig om "profiler" Af Bestemmelse 1, litra n) til kapitel 72 (bilag 2) fremgår således "Profiler", hvorfor denne nøjagtige beskrivelse ikke kan tilsidesættes af en vejledende overskrift i et andet kapitel (hér "varer af jern og stål" i kapitel 73).

Ligeledes fremgår positionsteksten "profiler" af positions- og underpostitions-beskrivelserne til 7216 (bilag 3)

Toldstyrelsen er således uenig i, at kapitel 72 kun omfatter råprodukter, halvfabrikata og lignende produkter; idet bl.a. Profiler af jern og stål også samt andre produkter fremgår både af kapitel-bestemmelserne og positionsbeskrivelserne.

Der henvises bl.a. til de samme 2 BTO-ere som i afgørelsen: DE 10301/15 (ét produkt: Bilag 4) og ES BTI ESBTI2019SOL379 (3 produkter: Bilag 5), idet disse 4 produkter er meget sammenlignelige med det aktuelle produkt - bl.a. med bøjning/ foldning og forborede huller samt perforeringer i overensstemmelse med kundens ønsker herom.

De for-borede huller/udstansninger, som ved efterfølgende foldning kan danne ønskede "indhak" er ikke til hinder for, at varen tariferes under Profiler i 7216 9180.

FB til denne position angiver, at "De forklarende bemærkninger til underpos. 7215 90 00 anvendes med de fornødne tillempninger". (bilag 6)

Heraf fremgår, at underpositionen omfatter såvel varmbehandlede som koldbehandlede produkter, som har undergået

  1. ...
  2. mekaniske bearbejdninger som f.eks. gennemboring eller kalibrering

Denne type profiler gælder altså ikke kun kapitel 73, som det fremgår af klagers beskrivelse af profiler til anvendelse i stålkonstruktioner: og selve det faktum, at der er indhak eller forborede huller, der er begrundet i købers ønske herom, gør ikke automatisk en profil til en del, der udelukkende skal anvendes i en stålkonstruktion sådan som det fremgår af klagen, side 5, 2. afsnit samt næstsidste afsnit under 3.1, side 6.

3.1. Tarifering af de konkrete varer

Der er ikke uenighed om fremstillingsmetoden for profilen.

NYE OPLYSNINGER:

Klager har fremskaffet beskrivelse af dén afvandingsrende, hvortil profilen er beregnet, hvilket ikke tidligere har været fremlagt,

Kommentar:

Klager ønsker derfor nederst på side 5 i klageskrivelsen, at Afvandingssystemer tariferingsmæssige

anerkendes som konstruktioner, fordi de efter at være anbragt på en plads, sædvanligvis forbliver på denne.

Vi anser ikke, at der er tale om en "konstruktion". Hvis Overskrifterne jf. klagers argument skal vægtes i vurderingen, henledes opmærksomheden på at positionsoverskriften til 73.08 anfører, at der skal være tale om Konstruktioner ...og dele til konstruktioner af jern og stål, ...(bilag 7)

Dette understøttes specifikt af FB til 7308 (bilag 8), som indleder med ordene:

"Denne position omfatter komplette eller ukomplette metalkonstruktioner samt dele dertil."

Endelig vedlægges oversigt over Tariferings-forordninger til KN 7308 (bilag 9), der alle omhandler jern- eller stålelementer, der enten i sig selv er en konstruktion, eller er beregnet som del af en bygningskonstruktion. Altså ingen forordninger, der peger på, at 7308 kan indeholde konstruktioner uden indhold af metal. Den foreviste plastrende består ikke af jern eller stål; og er heller ikke en bygningsdel med metaldele i (døre, vinduer, tage og tagkonstruktioner...).

Afvandings-platrenden skal derfor efter sin beskaffenhed tariferes i kapitel 39: PLAST OG VARER DERAF (ligesom bygningsudstyr og tagrender af plast bliver der), nærmere bestemt 3926 90 97 90 ligesom en anden type afvandingssystem af plast, som det fremgår af vedlagte BTO: ES BTI ESBTI2019SOL866. (Bilag 10)

Eneste forskel er, at den aktuelle rende er til vand-bortledning, mens BTO-eksemplet er beregnet til vand-nedsivning: Begge modeller er beregnet til at bortlede vandet fra overfladen. Begge modeller består hovedsagelig af plast.

Eftersom der ikke er tale om en konstruktion under 7308, kan profilen heller ikke tariferes der; ligesom den heller ikke kan tariferes sammen med den karaktergivende afvandingskanal i kapitel 39, idet produktet ikke er samlet på eksporttidspunktet (kun profilerne eksporteres til producenten af vandaflednings-renderne)

Af klagers næstsidste afsnit fremføres, at produkterne som følge af indhakkene m.v. ikke har et ensartet massivt tværsnit i hele længden og derfor ikke kan tariferes i kapitel 72.

Dette er ikke korrekt. Som det fremgår af sidste afsnit under ovenstående punkt 3, er forborede huller jf. bestemmelsen til underpos. 7216 91 80 ikke til hinder for, at profilproduktet anses med ensartet massivt tværsnit i hele længden i overensstemmelse med Kapitel 72, Bestemmelse 1, litra n) (bilag 2). Dette understøttes ligeledes af ovenfor nævnte bilag 5: ESBTI2019SOL379 (3 produkter- alle forborede).

NYT MATERIALE

Klager henviser til en række BTO-ere sidst i afsnit 3.1, som ikke tidligere har været forelagt.

Fælles for alle - undtagen ESBTIESBTI2019SOL428 - er, at de er metalbeslag til bygningsdele eller stolpeholder til samme (ligesom bilag 9, sidste TFO) og dermed i overensstemmelse med 7308-overskriftens eksempler på bl.a.: "Tagkonstruktioner, døre, vinduer og rammer dertil..., rækværker, søjler og piller", hvilket understøttes af FB til 7308 (bilag 8)

ESBTIESBTI2019SOL428 beskriver en stolpebeslag til en H-stolpe af metal, der er forankret i beton, og som fungerer som holder for solceller. Umiddelbart vil den defor kunne gå under betegnelsen "...søjler og piller", og ligeledes korrekt tariferet.

På linje med den af klager tidligere forelagte BTO i forbindelse med indsigelsen mod afgørelsen: DEBTI17051/20-1 drejer de sig alle om bygningsdele eller beslag dertil, som alle fremgår af eksempelopremsningen i 7308-overskriften. De anses derfor ikke for at være relevante for den aktuelle sag, hvor det drejer sig om stålprofiler til en afvandingskanal tariferet under 3926 90 97 90.

Toldstyrelsen ønsker derfor at fastholde tariferingen af profiler til afvandingsrender i den anførte varekode: 7216 91 80 (profiler af anden form end U, I, H, L, T, C eller Z).

Virksomheden har ikke været i stand til at kunne dokumentere præferenceoprindelsen under denne varekode, og Afgørelsen bør derfor fastholdes."

Toldstyrelsen har den 3. oktober 2024 indsendt udtalelse til repræsentantens påstand om tarifering under KN-position 7326.

"(...)

Varen fungerer udelukkende som en kantprofil på afløbs-/afvandingsrender. Varen fungerer i sig selv ikke som en afvandingsrende, og er derfor ikke sammenlignelig med en tagrende i varekode 7326 90 60.

Af de forklarende bemærkninger til position 7326 fremgår, at positionen ikke omfatter varer, som er mere specificeret beskrevet andetsteds i nomenklaturen.

Almindelige tariferingsbestemmelse 3 a) fastslår også, at den position, der har den mest specificerede varebeskrivelses skal foretrækkes frem for en mere almindelig varebeskrivelse. Eftersom varen, som den foreligger på grænsen, fremstår som en h-profil med ensartet, massivt tværsnit, er varen mere specificeret beskrevet i position 7216 - Profiler af jern og stål, frem for 7326 - Andre varer af jern og stål.

Endelig generelt for både KN 7326 og KN 7308:

EU domstolens dom C-677/18, præmis 44 fastslår, at selv om en vares bestemmelse (tiltænkte anvendelse) kan udgøre et objektivt kriterium ved tariferingen, er dette kun tilfældet

· såfremt varen og denne bestemmelse hænger uløseligt sammen,
· og denne sammenhæng kan påvises ud fra varens objektive karakteristika og egenskaber.

Eftersom varen har de objektive karakteristika som en profil ifølge bestemmelse 1 n) til kapitel 72, hænger varens objektive karakteristika og egenskaber ikke uløseligt sammen med varens anvendelse som en kantprofil til en afvandingsrende/konstruktion. Varen fremstår som en h-profil, som kan have mange forskellige anvendelses muligheder.

(...)"

Toldstyrelsen har den 11. december 2024 udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse.

"Toldstyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, herunder begrundelserne."

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at varerne omfattet af eksportangivelse [...]252, [...]169 og [...]613 har præferentiel oprindelse i EU.

Repræsentanten har anført, at de indførte varer skal tariferes enten under KN-position 7308, som dele til konstruktioner af jern og stål, alternativt under KN-position 7326 som andre varer af jern og stål.

Hertil er anført:

"(...)

2 SAGENS PROBLEMSTILLING

Nærværende klage vedrører præferentiel oprindelsesdokumentation udstedt af klager i relation til varer specialproduceret i Danmark til klagers kunder. Varerne er produceret på baggrund af stålcoils produceret af tredjemand.

Reglerne for opnåelse af præferentiel oprindelse følger Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 (herefter "EUTK") artikel 64-66. Præferenceoprindelsesreglerne fremgår af den konkrete handelsaftale mellem EU og det pågældende tredjeland, jf. EUTK art. 64, stk. 2.

For så vidt angår produkterne omfattet af nærværende sag, er der udstedt oprindelsesbevis under Pan-Euro-Mediterranean konventionens regler om præferentiel oprindelse (herefter "PEM-konventionen").

Landsskatteretten skal derfor tage stilling til, hvorvidt kravene til præferentiel oprindelse er opfyldt, hvilket - ubestridt - er tilfældet, hvis de specialproducerede varer tariferes i KN Kapitel 73, idet der i så fald er sket et position skifte.

***

PEM-konventionens tillæg I, artikel 2, stk. 1, litra b) fastslår, at produkter, der har undergået tilstrækkelig forarbejdning i EU, anses for at have EU oprindelse.

Af PEM-konventionens tillæg I, artikel 5, stk. 1 fremgår det, at produkter anses for at have undergået tilstrækkelig forarbejdning, når betingelserne i PEM-konventionens bilag II er opfyldt.

I bilag II til tillæg I til PEM-konventionen findes en procesliste med kriterier over bearbejdninger eller forarbejdninger, som materialer uden oprindelsesstatus skal undergå, for at det fremstillede produkt kan få oprindelsesstatus.

I nærværende sag importerer klager stålcoils, hvis præferentielle-EU oprindelse ikke er dokumenteret. Klager bearbejder disse coils til nye produkter.

Oprindelsesreglerne i proceslisten fastsættes på baggrund af tariferingen af det produkt, der eksporteres; konkret klagers specialproducerede stålvarer.

Det er Toldstyrelsens opfattelse, at sådanne stålvarerne omfattet af nærværende sag skal tariferes i kapitel 72, mens klager er af den opfattelse, at produkterne skal tariferes i position 73.

Proceslisten i bilag II til PEM-konventionen fastsætter, at produkter henhørende under pos. 7308 opnår EU præferentiel oprindelse, såfremt fremstillingen er sket på basis af materialer, der ikke henhører under samme position som produktet - altså et krav om positionsskifte.

I det omfang produkterne tariferes i kapitel 73 er proceslistens kriterier for opnåelse af præferentiel oprindelse ubestridt opfyldt.

3 REGULERING I FORHOLD TIL TARIFERINGEN

EU har tiltrådt det harmoniserede system (HS Nomenklaturen), der er udviklet af Verdenstoldorganisationen WCO. EU har siden vedtaget en europæisk Kombineret Nomenklatur, kaldet "KN", ved HS-Rådets forordning 2658/87.

EU's fælles toldtarif består af koderne fra HS med yderligere EU-underopdelinger, så tarifkoderne i KN får i alt 8 cifre.

KN er inddelt i kapitler, positioner og underpositioner.

Tarifering i KN sker ved hjælp af de almindelige tariferingsbestemmelser (herefter "ATB"). I nærværende sag er særligt følgende tariferingsbestemmelser relevante:

1. Overskrifter til afsnit, kapitler og underkapitaler tjener alene til orientering: Tarifering skal ske med hjemmel i positionsteksterne og de til afsnit og kapitler knyttede bestemmelser samt, for så vidt det ikke strider mod de nævnte tekster og bestemmelser, efter nedenstående regler.

[...]

3.Såfremt varer ved anvendelse af ovennævnte punkt 2 b) eller af andre årsager kan henføres under to eller flere positioner, afgøres tariferingen efter følgende regler:

a) Den position, der har den mest specificerede varebeskrivelse, skal foretrækkes for positioner med en mere almindelig varebeskrivelse. Såfremt to eller flere positioner hver for sig kun nævner en del af de materialer, som indgår i blandinger eller sammensatte varer, eller en del af varer i sæt til detailsalg, betragtes disse positioner som lige specificerede for disse varer, selv om en af dem giver en mere fuldstændig eller præcis beskrivelse af varerne.

[...]

6. Tarifering af varer i underpositionerne inden for en position skal ske med hjemmel i underpositionsteksterne og de dertil hørende bestemmelser samt - med de fornødne tillempninger - efter ovennævnte bestemmelser, idet kun underpositioner på samme niveau er sammenlignelige. For denne bestemmelse gælder, at også relevante afsnits- og kapitelbestemmelser finder anvendelse, medmindre andet følger af sammenhængen.

Af hensyn til retssikkerheden og kontrolmulighederne skal tarifering ifølge retspraksis ske ud fra varernes objektive karakteristika og egenskaber, jf. bl.a. C-192/19, Rensen Shipbuilding, præmis 22.

Til KN findes en række forklarende bemærkninger. Disse er ikke bindende men udgør dog et vigtigt hjælpemiddel til at sikre en ensartet anvendelse af den fælles toldtarif, jf. C-173/08, Kloosterboer Services, præmis 25.

***

Ifølge ATB regel 1 skal tarifering ske med hjemmel i positionsteksterne og de tilhørende afsnits-og kapitel-bestemmelser som angivet ovenfor. Til trods for at overskrifter til afsnit, kapitler og underkapitler alene tjener til orientering, så er disse overskrifter imidlertid ikke indholdsløse. Overskrifterne er af vejledende karakter på linje med de forklarende bemærkninger, jf. bl.a. C-56/08 Pärlitigu OÜ, præmis 25:

Det må i den foreliggende sag konstateres, at den i hovedsagen omhandlede vare hverken er udtrykkeligt nævnt i ordlyden af positionerne i KN eller i bestemmelserne vedrørende de til denne knyttede enkelte afsnit eller kapitler. Det er imidlertid ubestridt, at denne vare henhører under anden del, afsnit I, i KN med overskriften "Levende dyr; animalske produkter". Dette afsnit er underinddelt i fem kapitler, heriblandt kapitel 3 med overskriften "Fisk og krebsdyr, bløddyr og andre hvirvelløse vanddyr" og kapitel 5 med overskriften "Diverse produkter af animalsk oprindelse". Det fremgår tydeligt af ordlyden af sidstnævnte overskrift , at kapitel 5 vedrører varer, som ikke svarer til nogen af varebetegnelserne i de andre fire kapitler i det nævnte afsnit. [...].

Af ovenfor nævnte afgørelse fastlægges det, at overskrifterne ikke kun er orienterende, men også vejledende i forhold til kapitlets indhold. Ordlyden af kapiteloverskriften må derfor inddrages i vurderingen, når Landsskatteretten i nærværende sag skal tage stilling til om klagers produkter skal henføres under kapitel 72, "jern og stål", eller kapitel 73, "varer af jern eller stål", i KN.

Det følger af ordlyden i overskrifterne til de to kapitler, såvel som af den grundlæggende opbygning af KN, at mere forarbejdede varer tarifereres i højere positioner end mindre forarbejdede varer. Om den grundlæggende opbygning af KN, bemærkes, bl.a. C-62/20 Vogel Import Export NV, præmis 49:

Disse betragtninger er i overensstemmelse med opbygningen af KN, hvis lavere positioner betegner mindre forarbejdede produkter, og hvor de højere positioner betegner mere forarbejdede produkter.

Af ovenstående udledes, at kapitel 72 omfatter råprodukter, halvfabrikata og lignede produkter, hvorimod mere bearbejdede produkter, som eksempelvis konstruktionsmateriel, henføres under kapitel 73.

3.1.Tarifering af de konkrete varer

Produkterne, omfattet af de tre eksportangivelser i nærværende klage, er specialfremstillede til en bestemt kunde. Produkterne indgår i konstruktionen af et afvandingssystem.

Der fremgår et billede af produktet på side 4 i Toldstyrelsens afgørelse (bilag 1) ligesom der er fremlægges kopi af produktblad som bilag 2.

Produktet er produceret af stålcoils, som spaltes op til spaltebånd, der passer til den konkrete færdigvare. Spaltebåndet køres igennem et retteværk, der retter stålet ud, så det bliver en plan stål-strimmel. Herefter føres spaltebåndet igennem en presse monteret med kundespecifikt værktøj til stans af huller i spaltebånd. Det hullede spaltebånd køres efterfølgende igennem 28 sæt kundespecifikke valser, hvor færdigvaren formes step by step op til en færdige konstruktionsprofil, og klippes på fixlængde efter kundens ønsker.

Der er, som det fremgår, ikke tale om et generisk produkt, men om et specifikt færdigt fremstillet produkt. Dette fremgår af produktets objektive karakteristika, der netop afviger fra generiske produkter. Produktet er bearbejdet med bl.a. udborede huller og perforeringer til brug for den specifikke anvendelse som del af et afvandingssystem.

Tarifering skal efter ATB regel 1 ske med hjemmel i positionsteksterne og de til afsnit og kapitler knyttede bestemmelser.

Af positionsteksten til pos. 7308 i KN fremgår:

"73.08 Konstruktioner (undtagen præfabrikerede bygninger henhørende under pos. 9406) og dele til konstruktioner (f.eks. broer og brosektioner, sluseporte, tårne, gittermaster, tage og tagkonstruktioner, døre, vinduer og rammer dertil samt dørtærskler, skodder, rækværker, søjler og piller), af jern og stål; plader, stænger, profiler, rør og lign., af jern og stål, forarbejdet til brug i konstruktioner"

I de vejledende forklarende bemærkninger til pos. 7308 i KN fremgår det, at:

Denne position omfatter komplette eller ukomplette metalkonstruktioner samt dele dertil . Det karakteristiske for konstruktioner under denne position er, at de, når de er anbragt på en plads, sædvanligvis forbliver på denne . De er normalt fremstillet ved samling af stænger, rør, profiler, plader, bredprofiler, herunder såkaldte universalplader, bånd, smedede eller støbte emner ved nitning, sammenboltning, svejsning m.v.

og

Positionen omfatter endvidere dele, som f.eks. fladvalsede produkter, herunder såkaldte universalplader, bånd, stænger, profiler og rør, der er forarbejdet (f.eks. borede, bøjede eller forsynet med indhak) til brug i konstruktioner.

Klagers produkter specialproduceres og forarbejdes til den enkelte kunde, hvor de formes specifik efter kundens instruks. I dette tilfælde som del af et afvandingssystem. Afvandingssystemer må tariferingsmæssigt anerkendes som konstruktioner, i det de efter at være " anbragt på en plads, sædvanligvis forbliver på denne". Profilerne, der er specifikt fremstillet til at indgå i afvandingssystemerne, må som følge heraf anses som konstruktionsprofiler forudsat, at anvendelsen i en konstruktion fremgår af profilernes objektive karakteristika.

Konstruktionsprofiler er, som anført i de forklarende bemærkninger, kendetegnet ved, at de er forsynet med indhak eller udstansninger, som anvendes under fastgørelsen til den øvrige konstruktion. Det ses af produktbladet (bilag 2) at klagers produkt har præcise ombukninger og indhak. Disse er særligt udformet, således at profilen kan anvendes direkte i den konstruktion, som slutkunden har ordret den udformet til. Indhakkene og ombukningerne gør det muligt, at konstruktionsprofilerne kan fastgøres og indgå præcist i de påtænkte afvandingssystemer.

Varens montering i afvandingssystemet er afbilledet på vedlagte illustration, bilag 3.

Konstruktionsprofilerne foreligger således på eksporttidspunktet med objektive karakteristika svarende til definitionen af konstruktionsprofiler i pos. 7308 i KN.

***

Tarifering af konstruktionsprofilerne i kapitel 73 følger endvidere af opbygningen af KN, hvorefter at mindre forarbejdede varer er placeret i lavere positionsnumre, mens mere forarbejdede varer er placeret i højere toldpositionsnumre, jf. Vogel Import Export gengivet ovenfor.

I nærværende sag påstår Toldstyrelsen klagers produkter henført under kapitel 72 i KN, som ifølge ovenstående dog er forbeholdt mindre forarbejdede produkter af jern og stål.

Klagers specialproducerede produkter kan efter klagers opfattelse imidlertid ikke henføres til kapitel 72, idet produkterne allerede på grund af forarbejdningen og produktets objektive karakteristika ikke kan defineres som en standard enkelt forarbejdet profil, men i stedet skal anses som en forarbejdet "vare af jern eller stål", i kapitel 73 i KN, herunder som angivet i positionsteksten til kapitel 73 som en konstruktionsprofil.

Hertil kommer, at profiler under kapitel 72, ifølge Kapitelbestemmelse 1n) er produkter med ensartet massivt tværsnit i hele længden. Klagers produkter har som følge af indhakkene m.v. ikke et ensartet massivt tværsnit i hele længden, hvorfor det også af den årsag er udelukket at tarifere produkterne i kapitel 72.

***

Tarifering af konstruktionsprofiler i toldposition 7308 90 98 støttes endelig af flere offentliggjorte bindende tariferingsoplysninger ("BTO"), herunder f.eks. DEBTI43691/19-1, DE1566/15-1, DEBTI43683/19-1, ESTIESBTI2019SOL428, DEBTI17053/20-1 og PLBTIWIT-2020-001200. De pågældende BTO'ere vedlægges som bilag 4.

4. Konstruktionsprofilernes præferentielle oprindelse

Proceslisten i bilag II til PEM-konventionen fastsætter, at produkter henhørende under pos. 7308 opnår EU præferentiel oprindelse, såfremt fremstillingen er sket på basis af materialer, der ikke henhører under samme position som produktet. Da produkterne i henhold til ovenstående gennemgang skal henføres under kapitel 73 er der ved klagers bearbejdning af produkterne sket positionsskifte fra kapitel 72 til 73 i KN. Proceslistens kriterier for opnåelse af præferentiel oprindelse er derfor opfyldt, og klagers produkter skal følgelig anerkendes som havende EU præferentiel oprindelse.

(...)"

Selskabets repræsentant har den 10. januar 2025 udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse.

"(...)

1.1 Tarifering i 7308

Tarifering skal ske med hjemmel i positionsteksterne og de til afsnit og kapitler hørende bestemmelser. Dette følger udtrykkeligt af de Almindelige Tariferingsbestemmelser ("ATB"), regel 1. De forklarende bemærkninger til såvel HS som KN er alene vejledende.

Det er væsentligt - og for sagen afgørende - at bemærke, at Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse ikke er sket med hjemmel i positionsteksterne.

Positionsteksten til KN 7308 fastslår følgende (semikolon er fremhævet med gult af undertegnede):

"Konstruktioner [...] og dele til konstruktioner, [...], af jern og stål; plader, stænger, profiler, rør og lign., af jern og stål, forarbejdet til brug i konstruktioner"

Position 7308 omfatter flere varegrupper, der hver især adskilles i positionsteksten med et semikolon:

Først varegruppe er "Konstruktioner og dele til konstruktioner, af jern og stål". Varegruppen omfatter både konstruktioner og dele til konstruktioner. Såvel konstruktioner som dele til konstruktioner skal være af materialet jern eller stål, hvilket fremgår af kommaet efter beskrivelsen af emnerne.

Anden varegruppe er "plader, stænger [...] og lign.", af jern og stål, forarbejdet til brug i konstruktioner". Denne position omfatter således jern- og stålplader m.v., der er forarbejdet til brug i konstruktioner. Emnerne (plader, stængerne og lignende) skal være af materialet jern eller stål, hvilket fremgår af kommaet efter beskrivelsen af emnerne. Der er ikke fastsat et materialekrav til de konstruktioner, som jern- eller stålpladerne m.v. skal være forarbejdet til brug i.

Der henvises til Juridisk Vejledning F.A.5.2, punkt: Ad "ATB 1 Tarifering skal ske efter positions-tekster og afsnits- og kapitelbestemmelser", for beskrivelsen af betydningen af semikolon og kommatering i positionstekster.

Forslaget til afgørelse hviler på de (forkerte) forudsætninger, at der alene er én varegruppe i position 7308, og tillige at selve konstruktionen i anden varegruppe skal være af jern- eller stål. Disse - efter klagers opfattelse - forkerte forudsætninger fører til, at Skatteankestyrelsen afviser tariferingen i position 7308 med følgende begrundelse:

"Det er af selskabet oplyst, at den i sagen omhandlede vare var en skinne af stål, som var konstrueret til at indgå som del i et afvandingssystem, der var fremstillet af plastik. Herefter kan skinnerne ikke tariferes under KN-position 7308, som angivet af selskabet, idet denne position omfatter konstruktioner og dele til konstruktioner af jern og stål jf. positionsteksten til KN-position 7308, samt de forklarende bemærkninger hertil".

Skinnerne er af stål, og skinnerne er forarbejdet til brug for en konstruktion (afvandingssystem, hvor emnet forankres i beton og ikke i plastik). Systemet består i grove træk dels af beton, dels af de af sagen omhandlede metalskinner samt af en metalrist, der fastgøres til skinnerne, se illustration nedenfor, hvor første foto viser den skinne, som sagen konkret omhandler, og andet foto viser den metalrist, der fastgøres til skinnen og sikrer, at der alene afledes vand ned i systemet. Fotoet af skinne og rist er af et nyere design, men bortset herfra sammenlignelig.

Indsat billede

Da skinnen er af stål, og da skinnen er forarbejdet til brug i konstruktioner, som netop er kendetegnede ved, at de forbliver på samme sted, hvor de én gang er opstillet, skal skinnen tariferes i KN position 7308, jf. præmis 4 i C-108/76 Klöckner-Ferromatik GmbH samt de forklarende bemærkninger til HS position 7308 ("for the purpose of this heading, these structures are characterised by the fact that once they are put in position, they generally remain in that position").

Det skal for god ordens skyld bemærkes, at WCO's classification opinion understøtter ovenstående udlægning og tarifering af skinnerne. WCO har således til illustration tariferet såkaldte "Halfen-pro-filer" i KN position 7308. Tariferingen som gengivet i de forklarende (vejledende) bemærkninger til KN lyder som følger:

""Halfen"-profiler med næsten omega-formet tværsnit, hvis bagside er opsplittet og bøjet udad med uregelmæssige mellemrum for at give plads for forankringsbånd, bestemt til ind-støbning i betongulve, -lofter eller -vægge; varerne anvendes til fastgørelse - ved hjælp af specielle bolte - af forskelligt materiel (maskiner, jernbanespor, rullebaner, enkeltskinner, løbekraner, rørledninger etc.)."

Halfen-profiler er (som det fremgår af gengivelsen i de forklarende bemærkninger) "bestemt til indstøbning i betongulve, lofter eller vægge". Hverken betongulve, -lofter eller -vægge er i sagens natur konstruktioner af jern eller stål.

Forudsætningen i forslaget til afgørelse, hvorefter konstruktionerne, hvortil stålskinnen anvendes, også skal være af jern eller stål, er således hverken i overensstemmelse med positionsteksten i KN 7308 eller i den fortolkning af positionsteksten, som WCO's classification opinion og de forklarende bemærkninger til KN påviser.

1.2 Tarifering i 7326

Skinnen kan udelukkende anvendes til brug i afvandingssystemet, hvilket fremgår entydigt at skinnens objektive karakteristika. Den kan ikke anvendes til anden brug.

Det fremgår af forslaget til afgørelse, at det skulle fremgå af "de forklarende bemærkninger til KN position 7216, at positionen omfatter især H, I, T, U, Z profiler [...]".

Dette er ikke korrekt; se vedhæftede uddrag fra de forklarende bemærkninger til KN position 7216, hvoraf fremgår følgende tekst:

"Undtaget fra denne position er L-profiler forsynet med huller og "Halfen"-profiler, der hører under pos. 7308 og er beskrevet i de forklarende bemærkninger til positionen."

Teksten, som gengives på dansk i forslaget til afgørelse, hidrører fra de forklarende (vejledende) bemærkninger til HS og ses ikke overført til KN, der i stedet udtrykkeligt undtager L-profiler forsynet med huller.

Det noteres for god ordens skyld, at teksten fra HS vedrører "Angles, shapes and sections". I teksten anføres, at produkter kan undergives yderligere forarbejdning, forudsat, at de ikke herved får karakter af produkter, der falder ind under andre positioner. I det omfang en vare ved yderligere forarbejdning får karakter af en anden specifik vare, kan den således ikke tariferes i 7216.

(...)"

Retsmødet

Repræsentanten nedlagde påstand om, at varerne skulle tariferes som dele til konstruktioner under position 7308 og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmødet. Repræsentanten anførte, at varen ikke kunne anses for at være en profil, som defineret i bestemmelse 1.n til kapitel 72 i den Kombinerede Nomenklatur. Varen er forsynet med udstansninger i hele længden, og den har et specielt anvendelsesformål, hvilket ikke er tilladt for profiler under bestemmelse 1.n. Repræsentanten anførte, at produktionsprincippet i den Kombinerede Nomenklatur medfører, at varen flyttes fra kapitel 72 til kapitel 73.

Repræsentanten anførte videre, at såfremt Landsskatteretten anser varen for at være en profil, skal den stadig tariferes i vareposition 7308, som en profil, forarbejdet til brug i konstruktioner. Der er ikke materialekrav til de konstruktioner, der er nævnt i positionsteksten til 7308, andet led. Semikolon i teksten angiver en ny varegruppe, og de nævnte konstruktioner behøver ikke være af jern og metal, som de konstruktioner, der er nævnt i tekstens første led. Repræsentanten anførte, at varen skal tariferes efter almindelig tariferingsbestemmelse 3a, idet den mest specificerede varebeskrivelse skal foretrækkes for positioner med en mere almindelig varebeskrivelse.

Toldstyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at følge Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse. Toldstyrelsen anførte, at almindelig tariferingsbestemmelse 3a ikke kan anvendes, idet den kun finder anvendelse ved tarifering af sammensatte varer, der kan henføres til to eller flere positioner. Den i sagen foreliggende vare er ikke en sammensat vare, men foreligger på eksporttidspunktet som en enkelt profil, der kan henføres til en enkelt position.

Toldstyrelsen anførte videre, at profilen foreligger med de objektive kendetegn og karakteristika af en generisk vare, og at selskabet ikke har dokumenteret, at der foreligger en vare, der har en specifik anvendelse. Toldstyrelsen anførte, at det fremgår af positionsteksten til 7216, at profiler af jern og ulegeret stål skal tariferes hér. Af de forklarende bemærkninger til position 7216 fremgår endvidere, at profiler under denne position kan have mekaniske bearbejdninger som forboring.

Toldstyrelsen bemærkede, at det særlige ved nærværende sag, er at selskabet oprindeligt har tariferet varerne i position 7216 i den Kombinerede Nomenklatur, og at Toldstyrelsen var enige i det. Et positionsskifte betyder imidlertid, at der kan opnås EU-oprindelse ved eksport af varerne.

Retsformanden bad Toldstyrelsen tage stilling til repræsentantens påstand, om at konstruktioner, nævnt i 2. led i teksten til vareposition 7308, ikke behøver at være af metal, men kan være konstrueret af al slags materiale.

Toldstyrelsen svarede, at styrelsen ikke havde taget stilling til dette, idet varen forbliver i kapitel 72 i den Kombinerede Nomenklatur på grund af dens objektive kendetegn og karakteristika af en generisk profil.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om kravene til præferentiel oprindelse i EU var opfyldt for varerne omfattet af tre eksportangivelser.

Retsgrundlaget

Tarifering

Reglerne om tarifering af varer fremgår af Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif med senere ændringer.

Ved tarifering tjener overskrifter til afsnit, kapitler og underkapitler i den Kombinerede Nomenklatur (KN) alene til orientering. Tariferingen skal ske med hjemmel i positionsteksterne og de til afsnit og kapitler knyttede bestemmelser.

Tariferingen af varer i underpositionerne inden for en position skal ske med hjemmel i underpositionsteksterne og de dertil hørende bestemmelser. Kun underpositioner på samme niveau er sammenligne-lige. Relevante afsnits- og kapitelbestemmelser finder anvendelse, medmindre andet følger af sammenhængen. Dette fremgår af almindelig tariferingsbestemmelse (ATB) 1 og 6 i den Kombinerede Nomenklatur.

Af EU-Domstolens faste praksis fremgår, at hensynet til retssikkerheden og myndighedernes kontrolmuligheder kræver, at det afgørende kriterium for varers tarifering i almindelighed skal søges i deres objektive karakteristika og egenskaber, således som disse fremgår af ordlyden af positionen i den Kombinerede Nomenklatur og de til afsnit og kapitler knyttede bestemmelser, og at disse objektive karakteristika og egenskaber ved varerne skal kunne kontrolleres på tidspunktet for fortoldningen, jf. bl.a. Domstolens afgørelse i C-192/19 (Rensen Shipbuilding), præmis 21-23.

Kapitel 72 i den Kombinerede Nomenklatur omfatter jern og stål. KN-Position 7210 omfatter fladvalsede produkter, af jern og ulegeret stål, af bredde 600 mm og derover, pletterede, belagte eller overtrukne: Belagt eller overtrukket med zink på anden måde. KN-position 72104900 omfatter varer i andre tilfælde.

KN-position 7216 omfatter profiler af jern og ulegeret stål, og KN-position 72169180 omfatter andre varer koldbehandlede, fremstillet af fladvalsede produkter; andre varer (end profilplader).

En profil defineres i bestemmelse 1.n. til KN-kapitel 72 som:

"Produkter med ensartet massivt tværsnit i hele længden, der ikke svarer til nogen af definitionerne under punkt ij), k), l) eller m) eller til definitionen af tråd."

Det følger af EU-Domstolens praksis, at selvom de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif ikke er bindende, indeholder disse vigtige bidrag til den ensartede fortolkning i EU af de forskellige toldpositioner.

Af de forklarende bemærkninger til KN-position 7216, fremgår:

"Positionen omfatter især H-, I-, T-, U-, Z-profiler, omegaformede profiler og profiler med stumpe vinkler, spidse vinkler og rette vinkler (L-form). Hjørnerne kan være skarpe eller afrundede, siderne lige eller ulige lange, og kanterne kan være forsynet med vulst (vulstvinkeljern eller skibsbjælker).

Profiler fremstilles sædvanligvis ved varmvalsning, varmtrækning, strengpresning eller varm-smedning af blooms eller billets.

Positionen omfatter varer, der er koldformede eller koldbearbejdede (ved koldtrækning etc.) og endvidere profiler fremstillet ved formning i en valsemaskine eller ved formning af plader eller bånd i en presse. Såkaldte "ribbede plader" med en vinkelformet profil hører ligeledes herunder.

Produkterne under denne position kan have undergået bearbejdning i form af boring, lokning eller snoning eller overfladebehandling som f.eks. overtrækning, plettering eller beklædning - jf. del IV, afsnit C i Almindelige bemærkninger til dette kapitel -forudsat at de ikke derved får karakter af varer eller produkter henhørende under andre positioner.

De sværere profiler (f.eks. jerndragere, bjælker, piller og tværdragere) anvendes til bygning af broer, bygninger, skibe m.v.; de lettere produkter anvendes til fremstilling af landbrugsmaskiner, andre maskiner, automobiler, hegn, møbler, skinner til skydedøre eller gardiner, paraplystel og utallige andre varer.

Undtaget fra positionen er:

  1. Svejsede profiler og spunsvægjern (pos. 73.01) samt jernbane- eller sporvejsmateriel (pos. 73.02).
  2. Produkter forarbejdet til brug i konstruktioner (pos. 73.08).

..."

Kapitel 73 i den Kombinerede Nomenklatur omfatter varer af jern og stål. KN-position 7308 omfatter konstruktioner (undtagen præfabrikerede bygninger henhørende under position 9406) og dele til konstruktioner (f.eks. broer og brosektioner, sluseporte, tårne, gittermaster, tage og tagkonstruktioner, døre, vinduer og rammer dertil samt dørtærskler, skodder, rækværker, søjler og piller), af jern og stål; plader, stænger, profiler, rør og lign., af jern og stål, forarbejdet til brug i konstruktioner.

Af de forklarende bemærkninger til KN-position 7308 fremgår, at positionen omfatter komplette eller ukomplette metalkonstruktioner samt dele dertil.

Præferentiel oprindelse

De i sagen omhandlede skinner af stål blev eksporteret med EU-oprindelse til Schweiz. Schweiz har tiltrådt Pan-Euro-Middelhavskonventionen, også kaldet PEM-konventionen, som er et juridisk instrument, der samler alle regler om oprindelsen af varer, der handles mellem landene i Pan-Euro-Middelhavsområdet.

Tillæg I til PEM konventionen handler om oprindelsesregler og bilag II til tillæg I er en liste over bearbejdninger eller forarbejdninger, som materiale uden oprindelsesstatus (materialer, der importeres uden for EU) skal undergå, for at det fremstillede produkt kan få oprindelsesstatus i EU.

Af afsnit II i PEM, fremgår:

"AFSNIT II

Definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus"

Artikel 2

Generelle krav

1.Med henblik på anvendelsen af den relevante aftale anses følgende produkter som produkter med oprindelse i en kontraherende part, når de udføres til en anden kontraherende part:

a)produkter, der fuldt ud er fremstillet i den kontraherende part i den i artikel 4 fastlagte betydning

b)produkter, der er fremstillet i den kontraherende part, og som indeholder materialer, der ikke fuldt ud er fremstillet i den kontraherende part, forudsat at disse materialer har undergået en tilstrækkelig bearbejdning eller forarbejdning i den kontraherende part i den i artikel 5 fastlagte betydning

c)varer med oprindelse i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) i den i protokol 4 til aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde fastlagte betydning. Sådanne varer anses som varer med oprindelse i Den Europæiske Union, Island, Liechtenstein eller Norge ("EØS-parter"), når de udføres fra henholdsvis Den Europæiske Union, Island, Liechtenstein eller Norge til en kontraherende part, som ikke er en EØS-part.

2.Bestemmelserne i stk. 1, litra c), finder kun anvendelse, hvis der foreligger gældende frihandelsaftaler mellem den importerende kontraherende part og EØS-parterne.

Artikel 5

Tilstrækkeligt bearbejdede eller forarbejdede produkter

1.Ved anvendelsen af artikel 2 anses produkter, som ikke er fuldt ud fremstillet, for at have undergået tilstrækkelig bearbejdning eller forarbejdning, når betingelserne på listen i bilag II er opfyldt.

Ovennævnte betingelser angiver, hvilken bearbejdning eller forarbejdning der skal foretages af de materialer uden oprindelsesstatus, der anvendes til fremstillingen, og gælder kun for disse materialer. Det følger heraf, at hvis et produkt, som har opnået oprindelsesstatus, fordi de på listen angivne betingelser er opfyldt, anvendes til fremstilling af et andet produkt, gælder de betingelser, som er angivet for det produkt, i hvilket det indarbejdes, ikke for det, og der skal ikke tages hensyn til de materialer uden oprindelsesstatus, som eventuelt er anvendt ved fremstillingen af det.

2.Uanset stk. 1 kan materialer uden oprindelsesstatus, som efter betingelserne som anført på listen i bilag II ikke bør anvendes ved fremstillingen af det pågældende produkt, dog anvendes, forudsat:

a)at deres samlede værdi ikke overstiger 10 % af det færdige produkts pris ab fabrik

b)at ingen af de på listen angivne procentdele for maksimumsværdien af materialer uden oprindelsesstatus overstiges i medfør af dette stykke.

Dette stykke finder ikke anvendelse på produkter henhørende under kapitel 50 til 63 i det harmoniserede system.

3. Stk. 1 og 2 gælder med forbehold af bestemmelserne i artikel 6."

Af proceslisten i bilag II til tillæg I i PEM konventionen fremgår, at for varer, henhørende under varekode 7208 til 7216, skal fremstilling af varen være sket på basis af ingots og andre ubearbejdede former af materialer, der henhører under KN-position 7206.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Det er af selskabet oplyst, at den i sagen omhandlede vare er en skinne af stål, som er konstrueret til at indgå som del i et afvandingssystem, der er fremstillet af plastik.

Landsskatteretten finder, at varen foreligger med de objektive kendetegn og karakteristika af en profil, som defineret i bestemmelse 1.n til kapitel 72 i den Kombinerede Nomenklatur. Retten finder, at varen skal tariferes under KN-position 7216 som en profil af stål, således som selskabet oprindeligt havde angivet i eksportangivelserne. At skinnerne er forsynede med indhak gør ikke, at disse falder udenfor definitionen af profiler i bestemmelse 1.n til KN-kapitel 72, idet en sådan bearbejdning er tilladt for profiler, henhørende under KN-position 7216 i henhold til de forklarende bemærkninger til positionen. Det af klager anførte, at skinnerne er fremstillet til specifik anvendelse i et afvandingssystem, kan ikke føre til andet resultat, idet retten finder, at klager ikke har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for denne påstand. Det af klager anførte, at varen alternativt kan tariferes under KN-position 7326, kan heller ikke føre til andet resultat, idet retten finder, at skinnerne er bedst beskrevet under positionsteksten til KN-position 7216, jf. almindelig tariferingsbestemmelse 1.

Da materialerne uden oprindelse, der indgik i skinnernes fremstilling, udgjorde mere end 10 % af skinnernes pris ab fabrik, jf. PEM-konventionens artikel 5, stk. 2, litra a), skulle betingelserne i PEM-konventionens bilag II om tilstrækkelig bearbejdning eller forarbejdning være opfyldt, for at skinnerne kunne opnå EU-oprindelse. Af proceslisten i PEM-konventionens bilag II fremgår, at for varer, henhørende under varekode 7208 til 7216, skal fremstillingen være sket på basis af ingots og andre ubearbejdede former af materialer, der henhører under KN-position 7206. Da skinnerne er fremstillet af metal, der, efter det af selskabet oplyste, var henhørende under KN-position 7210, kan de ikke opnå EU-oprindelse efter PEM-konventionens bestemmelser.

Landsskatteretten stadfæster Toldstyrelsens afgørelse.