Kendelse af 15-05-2025 - indlagt i TaxCons database den 17-06-2025

Journalnr. 20-0095250

. .

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Perioderne august 2013 - oktober 2013

Genoptagelse af foreløbig fastsættelse af A-skat

Afslag

Genoptagelse og ændring til nulindberetning

Pålæg om genoptagelse

Perioderne november 2013 -april 2016

Genoptagelse af foreløbig fastsættelse af A-skat og AM-bidrag

Afslag

Genoptagelse og ændring til nulindberetning

Pålæg om genoptagelse

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at [virksomhed1] ApS (tidligere [virksomhed2] ApS) med CVR-nr. [...1] (herefter benævnt selskabet) blev stiftet den 1. december 2007. Den 28. marts 2008 blev selskabet fusioneret med [virksomhed1] med CVR-nr. [...2]. Selskabet er registreret med branchekode "702200 Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse" og med bibranchen "682040 Udlejning af erhvervsejendomme". Selskabet tegnes af en direktør. Ifølge CVR var [person1] direktør og ejer af selskabet i den påklagede periode. Den 12. august 2019 blev der afsagt konkursdekret, og konkursdekretet blev ophævet den 20. august 2019.

Selskabet var registreret som arbejdsgiver med månedlig afregning.

Selskabet har for perioderne august 2013 til april 2016 ikke indberettet A-skat og AM-bidrag til eIndkomst.

På grund af selskabets manglende indberetning af indeholdelse af A-skat og AM-bidrag har SKAT (nu Skattestyrelsen) ifølge SKATs system foretaget følgende foreløbige fastsættelser:

Periode

Frist

Foreløbig fastsat

A-skat

AM-bidrag

08.2013

10.09.2013

05.11.2013

6.000 kr.

0 kr.

09.2013

10.10.2013

05.11.2013

6.000 kr.

0 kr.

10.2013

11.11.2013

03.12.2013

6.000 kr.

0 kr.

11.2013

10.12.2013

06.01.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

12.2013

17.01.2014

03.02.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

01.2014

10.02.2014

03.03.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

02.2014

10.03.2014

01.04.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

03.2014

10.04.2014

05.05.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

04.2014

12.05.2014

06.06.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

05.2014

10.06.2014

07.07.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

06.2014

10.07.2014

05.08.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

07.2014

11.08.2014

01.09.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

08.2014

10.09.2014

06.10.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

09.2014

10.10.2014

03.11.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

10.2014

10.10.2014

01.12.2014

7.000 kr.

1.000 kr.

11.2014

10.12.2014

06.01.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

12.2014

19.01.2015

02.02.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

01.2015

10.02.2015

02.03.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

02.2015

10.03.2015

01.04.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

03.2015

10.04.2015

04.05.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

04.2015

11.05.2015

01.06.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

05.2015

10.06.2015

01.07.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

06.2015

10.07.2015

03.08.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

07.2015

10.08.2015

01.09.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

08.2015

10.09.2015

01.10.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

09.2015

12.10.2015

02.11.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

10.2015

10.11.2015

01.12.2015

7.000 kr.

1.000 kr.

11.2015

10.12.2015

04.01.2016

7.000 kr.

1.000 kr.

12.2015

18.01.2016

01.02.2016

7.000 kr.

1.000 kr.

01.2016

10.02.2016

01.03.2016

7.000 kr.

1.000 kr.

02.2016

10.03.2016

01.04.2016

7.000 kr.

1.000 kr.

03.2016

11.04.2016

02.05.2016

7.000 kr.

1.000 kr.

04.2016

10.05.2016

01.06.2016

7.000 kr.

1.000 kr.

Skattestyrelsen er ikke i besiddelse af en kopi af de udsendte afgørelser om foreløbig fastsættelse af A-skat og AM-bidrag.

Skattestyrelsen har fremlagt en afgørelse om modregning af 23. november 2017 til selskabet. Af modregningsmeddelelsen til selskabet af 23. november 2017 fra SKAT (nu Skattestyrelsen) fremgår det, at der var foretaget modregning for A-skat med 7.000,00 kr. for september 2014 og med 1.373,61 kr. for oktober 2014. Af brevet fremgår desuden, at der var foretaget modregning for AM-bidrag med 1.000 kr. for september 2014 og med 1.000 kr. for oktober 2014.

Skattestyrelsen har desuden fremlagt et rykkerbrev af 16. maj 2014 til selskabet fra SKAT (nu Skattestyrelsen). I rykkerbrevet har SKAT (nu Skattestyrelsen) oplyst, at selskabet manglede at betale 46.000 kr. i A-skat for perioden august 2013 til februar 2014, og at selskabet manglede at betale 4.000 kr. i AM-bidrag for perioden november 2013 til februar 2014.

Selskabets repræsentant har den 18. marts 2019, ifølge Skattestyrelsens sagsnotat af 13. maj 2020, anmodet om genoptagelse af A-skat og AM-bidrag for perioden 26. november 2013 til 24. juni 2016.

Skattestyrelsen har den 27. april 2023 sendt en system- og procesbeskrivelse om udsendelse af foreløbige fastsættelser (FF'ere) til Skatteankestyrelsen. Det fremgår heraf bl.a.:

"...

FF-ere bliver for både moms og A-skat/am-bidrag, dannet i DebitorRestance-systemet (DR), som er SKTSTs interne angivelsesregister.

For virksomheder, der mangler at indsende en angivelse for en afregningsperiode, vil der blive foretaget en maskinel beregning af FF-ere, som udskrives på en liste, der trækkes omkring den 25. i hver måned af [virksomhed3], som er SKTST's eksterne IT-leverandør vedr. DR. Denne foreløbige beregning af FF-ere sker for de perioder, hvor angivelsesfristen er overskredet med mere end 5 dage. Den foreløbige liste kan ændres af SKTST frem til ultimo måneden. Omkring den 1. i den efterfølgende måned dannes der FF-ere i DR for de virksomheder, som endnu ikke har angivet, og der trækkes en endelig liste.

Denne endelige liste danner grundlag for FF-afgørelserne, som dannes ved, at en printfil fra DR ([virksomhed3]) med periode og FF-beløb for den enkelte virksomhed indsættes i en skabelon for afgørelsen hos A & D, der er en løsning udviklet i Skatteforvaltningen til at danne og styre forsendelsen af breve, hvorefter afgørelsen sendes via Digtal Post eller med fysisk post. Der sendes som udgangspunkt via Digital Post, og via fysisk post til virksomheder, der er undtaget for Digital Post.

Frem til december 2021 var det [virksomhed4], SKTSTs eksterne leverandør af udsendelser, som fik listerne tilsendt med de nævnte oplysninger og som dannede brevene og udsendte disse via Digital Post eller fysisk post. Efter opgaven overgik til A & D december 2021, håndterer [virksomhed4] alene de fysiske breve til virksomheder, der er undtaget for Digital Post.

...

Udsendelse af FF-afgørelser:

...

Før 1.12.21 blev FF-afgørelser udsendt via [virksomhed4]. Fra ca. 2014 begyndte [virksomhed4] at sende til Digital Post, med mindre virksomheden var undtaget for Digital Post, i så fald blev afgørelsen sendt med fysisk post.

...

Hvordan kan udsendelserne og modtagelse eventuelt dokumenteres.

Ved udsendelsen via [virksomhed4] før december 2021 blev der ikke gemt en kopi af afgørelsen, og den blev således heller ikke journaliseret på den enkelte virksomhed. [virksomhed4] havde dog en log over udsendelserne, men denne log var kun gemt i 30 dage og der var en kun kortvarigt en proces i 2021, hvor SKTST gemte denne log efter forespørgsel til [virksomhed4].

...

Den konkrete skabelon anvendt ved [virksomhed4]' udsendelse kan som udgangspunkt ikke fremfindes, men skabelonen i Brevleksikon har været anvendt med mindre justeringer igennem årene.

Vi kan ikke før 1.12.2021 dokumentere, at der er udsendt via fysisk post.

SKTST har herudover mulighed for via en log over påmindelser/rykkere udsendt fra Skattekontoen at finde frem til, om virksomheden er blevet gjort opmærksom på, at der er dannet en FF-er. I så fald vil FF-beløbet og perioden fremgå af rykkeren.

..."

Skattestyrelsen har desuden sendt den brevskabelon til Skatteankestyrelsen, som SKAT anvendte ved udsendelse af afgørelser om foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag i 2014-2015. Af skabelonen fremgår følgende:

"Afgørelse:

SKAT har fastsat A-skat og AM-bidrag ud fra et skøn

Vi har ikke fået din virksomheds indberetning til eIndkomst for en eller flere perioder. Derfor har vi fastsat A-skat og AM-bidrag ud fra et skøn.

I tabellen her kan du se periode og fastsatte beløb:

Periode

A-skat - beløb:

AM-bidrag - beløb

1/12-14 - 31/12-14

123.000 kr.

123 kr.

Beløbet er som udgangspunkt fastsat som et gennemsnit af virksomhedens seneste tre indberetninger. Hvis gennemsnittet er mindre end 1.000 kr., er beløbet fastsat til 0 kr. Hvis vi ikke har oplysninger, fordi du ikke har indberettet, eller fordi din virksomhed er nyregistreret, har vi fastsat beløbet til 7.000 kr. for A-skat og 1.000 kr. for AM-bidrag.

Det koster 800 kr. i afgift for hver periode, vi har fastsat A-skat og AM-bidrag ud fra et skøn.

Har du indberettet inden for de seneste dage, skal du ikke indberette igen. Du skal dog stadig betale afgiften på 800 kr. for hver periode.

Du skal selv indberette til eIndkomst

Selvom vi har fastsat A-skat og AM-bidrag ud fra et skøn, mangler du stadig selv at indberette til eIndkomst. Hvis du ikke har udbetalt løn eller andre former for indkomst, hvor du har indeholdt A-skat eller AM-bidrag, skal du lave en nul-indberetning til eIndkomst.

Når du indberetter A-skat og AM-bidrag til eIndkomst, sletter vi det beløb, vi har fastsat, men ikke afgiften på 800 kr.

Sådan betaler du afgiften

Du kan betale den pålagte afgift med denne betalingslinje +71 < [...] <

Du kan også lægge de 800 kr. for hver periode til din betaling i TastSelv Erhverv, når du betaler A-skatten og AM-bidraget.

Du skal betale renter

Det fastsatte beløb og de 800 kr. i afgift for hver periode indgår i saldoen på Skattekontoen. Vi beregner renter af beløbet, fra betalingsfristen den 30. december 2014 til beløbet er betalt.

Hvis din virksomhed er lukket

Hvis virksomheden lukkede midt i en periode, har du måske glemt at indberette den sidste periode. Hvis virksomheden ikke har haft nogen aktivitet i perioden, skal du lave en nul-indberetning til eIndkomst.

Hvis du ikke kan betale

Selv om du ikke kan betale, skal du stadig indberette til eIndkomst. Når du kan se din indberetning på Skattekontoen, kan du søge om en betalingsaftale. Det gør du ved at logge på TastSelv Erhverv og vælge Skattekonto? Betalingsordning.

Hvis du ikke indberetter og betaler

Du risikerer at få en bøde, både hvis du ikke indberetter, og hvis det beløb, vi har fastsat, ikke stemmer med virksomhedens tal. Vi kan også sende din gæld til Inddrivelsen i SKAT. Det betyder, at der løber flere gebyrer på beløbet.

Hvis vi har fastsat A-skatten og AM-bidraget ud fra et skøn fire perioder i træk, fordi du ikke selv har indberettet til eIndkomst, kan vi tvangsafmelde din virksomhed.

Hvis du vil klage

Hvis du mener, at du har indberettet til tiden, kan du ringe til SKAT for at få en afklaring. Den letteste måde at få ændret det beløb, vi har fastsat, er, at du selv indberetter til eIndkomst.

Du kan ikke klage over afgiften på 800 kr., men i helt særlige tilfælde, f.eks. ved pludselig, alvorlig sygdom, kan du blive fritaget for afgiften. Vi vurderer hvert enkelt tilfælde og vil evt. bede om dokumentation for f.eks. sygdom. Du kan få mere at vide ved at ringe til os.

Hvis du ikke er enig i selve fastsættelsen af beløbet, kan du klage til Skatteankestyrelsen, læs mere på skat.dk/klage.

Love og regler

Reglerne om, at vi kan fastsætte A-skatten og AM-bidraget ud fra et skøn, står i opkrævningslovens § 4. Reglerne om betalingsfristen står i opkrævningslovens § 4, stk. 1, sidste punktum. Reglerne om renter står i opkrævningslovens § 16 c, stk. 1.

Du kan finde opkrævningsloven på skat.dk/skattelove, og rentesatsen på skat.dk/rentesatser."

Skatteankestyrelsen har den 22. juni 2023 anmodet Skattestyrelsen om en besvarelse af spørgsmål om Skattestyrelsens procedure ved foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag. Skatteankestyrelsen har spurgt Skattestyrelsen, om det efter Skattestyrelsens opfattelse kun er forældelsesloven, der sætter grænser for, hvilke foreløbige fastsættelser der kan ændres. Skatteankestyrelsen har desuden spurgt Skattestyrelsen om, hvor langt en virksomhed selv kan gå tilbage og ændre foreløbige fastsættelser i TastSelv. Skatteankestyrelsen har derudover spurgt Skattestyrelsen om, hvorvidt de begrænsninger i TastSelv, der er for virksomheden til selv at ændre, er indbygget i TastSelv som følge af Skattestyrelsens vurdering af, hvilke foreløbige fastsættelser virksomheden er berettiget til at få ændret ud fra reglerne, eller om begrænsningerne skyldes it-tekniske forhold.

Skattestyrelsen har den 12. juli 2023 besvaret spørgsmålene således:

"Skatteforvaltningslovens genoptagelsesregler gælder alene for Skatte- og afgiftskrav, der er afledt af en ansættelse. Krav vedrørende Indeholdt A-skat og Arbejdsmarkedsbidrag (Arbejdsgiver-indbetaling), er således ikke krav der er omfattet af Skatteforvaltningsloven. Derfor vil genoptagelse af sådanne krav alene bero på forældelseslovens almindelige regler. En virksomhed kan derfor anmode om genoptagelse af krav på A-skat og am-bidrag uden hensyntagen til genoptagelsesreglerne i Skatteforvaltningsloven.

Ændring af krav vedr. A-skat og am-bidrag er således omfattet af den almindelige 3-årige forældelsesfrist i forældelseslovens § 3. Såfremt fristen er overskredet, kræver en ændring af kravet, at der foreligger suspension af forældelsesfristen efter forældelseslovens § 3, stk. 2. Den 3-årige forældelsesfrist suspenderes f.eks. ved kreditor ukendskab til fordringen eller skyldneren. Dog jf. § 3 stk. 4 indtræder forældelsen senest 10 år efter begyndelsestidspunktet i henhold til §2 for andre fordringer. Dvs. der er ingen mulighed for rettelser efter 10 år.

For at ændre en FF-er på A-skat og am-bidrag skal der foretages indberetning til eIndkomst via TastSelv Erhvev for de medarbejdere, der er indeholdt A-skat og am-bidrag for i den pågældende periode. Udover indberetninger af indeholdt A-skat og am-bidrag, skal der ligeledes indberettes om lønindkomst, eventuelle personalegoder, løntimer, anvendt ATP-sats og andre oplysninger, der hænger sammen med en lønudbetaling og som er indberetningspligtigt i henhold til Skatteindberetningsloven, Skatteindberetningsbekendtgørelsen og Indkomstregisterloven.

...

eIndkomst er åben for indberetning i 37 måneder tilbage i tid, og det er løbende måned samt 36 måneder tilbage i tid. At løbende måned også er med, er for at små og mellemstore virksomheder kan nå at indberette og afregne pr. den 10. i måneden efter udløbet af afregningsperioden 36 måneder tilbage i tid. Adgangen til at kunne indberette til eIndkomst, afgrænses af forældelseslovens 3 årige forældelse. I eIndkomst er der ikke opsat subjektive regler for hvornår en virksomhed kan få ændret en foreløbig fastsættelse. eIndkomst er kun opsat i henhold til forældelseslovens regler. Dog er der i eIndkomst en række kontroller for at sikre kvaliteten af oplysninger, der indberettes til eIndkomst og som også er rettet mod indberetninger tilbage i tid, hvor der tidligere burde have været foretaget indberetning. Disse kontroller kan forlænge sagsbehandlingstiderne af indberetninger i eIndkomst alt efter hvad det er for oplysninger, der rammes af en kvalitetskontrol. Der er nogle kontroller, som vises direkte ved indberetning og andre viser sig først, når der er foretaget indberetning. En eventuel rettelse udover de 3 år, kræver en skriftlig anmodning om genoptagelse, og der foretages en manuel sagsbehandling, som det er tilfældet i de foreliggende sager i SANST."

Skattestyrelsen har den 2. januar 2024 sendt følgende notat fra Digitaliseringsstyrelsen om indhentelse af dokumentation for levering af Digital Post:

"...

Baggrund

Den 21. marts 2022 idriftsatte Digitaliseringsstyrelsen en ny Digital Post-løsning, drevet af [virksomhed5] A/S, som erstattede den tidligere Digital Post-løsning, der blev drevet af [virksomhed6] A/S.

I den forbindelse blev data fra den tidligere løsning migreret til den nye, med henblik på at borgere, virksomheder og myndigheder der anvender Digital Post, kunne finde deres data i den nye løsning. En del af disse data er log-oplysninger vedrørende levering af Digital Post, som anvendes af myndighederne til at dokumentere, at en Digital Postmeddelelse er leveret til modtageren.

Det har dog efterfølgende vist sig, at disse log-oplysninger kun er migreret for perioden 1. juni 2016 til 20. marts 2022, som var den sidste dag, der kunne sendes Digital Post i den gamle løsning. Dette medfører, at myndighederne ikke har mulighed for at anvende log-oplysninger fra Digital Post-løsningen til at påvise, at Digital Post fra perioden inden 1. juni 2016 er leveret.

Andre dokumentationsmuligheder

Digital Post-løsningen opbevarer andre data, som kan anvendes til at dokumentere, at en meddelelse er leveret til en modtager. Dette gælder særligt indholdet af borgernes og virksomhedernes postkasser, hvor en meddelelse eventuelt vil kunne fremfindes, samt log-oplysninger om brugernes interaktion med meddelelser - herunder om de har åbnet en meddelelse. Data om åbning af meddelelser er Digitaliseringsstyrelsen i besiddelse af fra den 1. januar 2015 og frem.

Udlevering af informationer om indholdet af borgere og virksomheders postkasser, eller information om åbning af meddelelser, vil dog efter Digitaliseringsstyrelsens vurdering være i strid med grundlovens §72: "Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse."

Det vil dermed kræve et samtykke fra ejeren af posten (modtageren) eller en retskendelse at udlevere informationer om indholdet i en postkasse eller data om eksempelvis åbning af post."

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at selskabets A-skat og AM-bidrag er forældet, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1, og har derfor afvist at genoptage de foreløbige fastsættelser af A-skat for perioden fra august 2013 til april 2016 og AM-bidrag for perioden fra november 2013 til april 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"...

Vores begrundelse for ikke at ændre A-skat og am-bidrag

Vi kan ikke ændre virksomhedens A-skat og am-bidrag, fordi I har bedt os om at ændre den mere end tre år efter det tidspunkt, hvor virksomheden skulle indberette den, og fordi I ikke har oplyst os om forhold, der kan begrunde suspension af forældelsesfristen.

En virksomhedsejer er forpligtet til at sørge for at indberette A-skat og am-bidrag i overensstemmelse med reglerne herom. Dette indbefatter at sørge for nulangivelser for perioder, hvor der ikke har været indeholdt A-skat eller am-bidrag. Det forhold, at I først reagerer nu, kan ikke begrunde en ændring af A-skat og am-bidrag mere end tre år efter indberetningsfristens udløb.

Der var i perioden fra den 23. september 2015 til den 27. maj 2020 jævnligt udsendt breve med Digital Post til virksomheden, hvori der oplyses at virksomheden ikke har betalt til tiden, og at sagen derfor er sendt til inddrivelse i SKAT. I brevene oplyses der om, at virksomheden kan se de beløb som er sendt til inddrivelse på skattekontoen. Der oplyses også, hvor I kan se de meddelelser der er sendt fra skattekontoen.

Den 23. november 2017 er der sendt en modregningsmeddelelse med Digital Post, hvori der oplyses, at der er et tilgodehavende fra selskabsskat, som er blevet brugt til at dække nogle af de foreløbige fastsættelser for A-skat for september og oktober 2014, am-bidrag for september og oktober 2014 og afgift for september 2014. På baggrund af dette mener Skattestyrelsen ikke, at du kan være uvidende om kravets eksistens.

Virksomheden opfylder derfor ikke betingelserne for at få ændret A-skat og am-bidrag.

Vi vil gerne gøre jer opmærksomme på, at I ikke har indberettet A-skat og am-bidrag for august 2019 til og med maj 2020. Ifølge bekendtgørelse om skatteindberetning m.v. § 4, stk. 2, jævnføre skatteindberetningslovens § 55 har virksomheden pligt til at indberette digitalt.

..."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 24. november 2024 udtalt følgende:

"...

Virksomheder der er registreret som arbejdsgiver har pligt til at foretage indberetning af oplysninger til indkomstregistret senest den 10. i måneden efter udløbet af den kalendermåned, oplysningerne vedrører. Oplysninger, der skal indberettes til indkomstregistret er beløb og andre oplysninger, som er omfattet af indberetningspligt. Se § 4, jf. § 3, stk. 1 i lov om indkomstregisterloven.

Virksomheden var derfor forpligtet til at sørge for at indberette A-skat og am-bidrag i overensstemmelse med reglerne herom. Dette indbefatter også at sørge for nulangivelser for perioder, hvor der ikke har været indeholdt A-skat eller am-bidrag.

Har told- og skatteforvaltningen efter indberetningsfristens udløb ikke modtaget angivelse for en af-regningsperiode, kan de fastsætte selskabets tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt til et skønsmæssigt beløb. Se opkrævningslovens § 4.

Digital post blev vedtaget 1. juli 2012. Blev tvunget for virksomheder i 2013 og for borger 1. november 2014. Af lov om Offentlig Digital Post § 3, stk. 2 fremgår det, at juridiske enheder med cvr-nummer, skal tilsluttes Offentligt Digital Post. Dermed har virksomheden pligt til at holde sig orienteret om hvad der kommer der.

..."

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af selskabets A-skat for perioden fra august 2013 til april 2016 og AM-bidrag for perioden fra november 2013 til april 2016, og at A-skat og AM-bidrag ændres til 0 kr.

Til støtte for påstanden har repræsentanten bl.a. anført:

"...

Vi har senest den 18. marts 2019 anmodet Skattestyrelsen om ændring af selskabets foreløbige fastsættelser fra perioden 26. november 2013 til den 24. juni 2016. Der har ikke og aldrig været ansatte i denne periode, hvilket blev forelagt medarbejder hos Gældsstyrelsen foged ... den 6. marts 2019, hvor vi første gang blev bevist om uregelmæssig registrering i Skattestyrelsens database.

Reel ejer [person1] har som udgangspunkt indberetningspligten med hensyn til a-skat og AM bidrag. Når der ingen ansatte har været er der derfor ikke indberettet. De manglende indberetninger rykker Skattestyrelsen for ved udsendelse af med Digital Post. Da [person1] ikke haft adgang til [virksomhed6], er der ikke reageret på disse, hvorfor det må have undret Skat, at der ikke kom svar på henvendelserne. Et enkelt telefonopkald ville kunne have løst problemet med de manglende angivelser.

Databaseansvar ligger hos Skat og ikke hos skatteyder. Skatteyder kan aldrig pålægges et ansvar for ajourføring af indhold, der opstår, ved utilsigtede opdateringer (robotkørsler), der ændrer registreringer, uden at dette er udtryk for, at der sket reelle ændringer

Vi fastholder at det ikke kommet skatteyders kundskab blot ved bogføring på skattekontoen. Den manglende adgang til den digitale platform er begrundet i det forhold, at digitaliseringsstyrelsen ikke har en applikation, der i tilstrækkelig grad understøtter brugere med en høj sikkerhedsgrad på deres it-platform, en problemstilling, der er fremført utallige gange over for Skat. Derfor vil vi fastholde, at der er ekstraordinære forhold tilstede, der suspenderer forældelsesfrist og dermed giver grundlag til at få nulstillet de foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag for perioden august 2013 - april 2016.

Subsidiært anmodes om at treårsfristen regnes fra den 18. marts 2019. Indberetningsfristen 11. april 2016 og 10. maj er omfattet og derfor skal nulstilles.

..."

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om selskabet kan få genoptaget A-skat for perioderne august 2013 til april 2016 og AM-bidrag for perioderne november 2013 til april 2016 og ændret A-skat og AM-bidrag til nulindberetning. Landsskatteretten skal herved tage stilling til, om Skattestyrelsen har været berettiget til at afslå genoptagelse med henvisning til, at der er indtrådt forældelse efter forældelsesloven, og hvis dette ikke er tilfældet, om der kan ske genoptagelse efter principperne om ulovbestemt remonstration.

Foreløbig fastsættelse

Det følger af dagældende bekendtgørelse om kildeskat (bekendtgørelse nr. 1159 af 3. december 2012) § 16, stk. 1, at indeholdelsespligtige efter kildeskattelovens afsnit V og VI skulle tilmelde sig et register i Erhvervssystemet inden 8 dage efter, at indeholdelsespligten var indtrådt.

Af samme bekendtgørelses § 16, stk. 2, følger, at ophør af indeholdelsespligt skulle meddeles til SKAT inden 8 dage efter, at ændringen var indtrådt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43 påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af AM-bidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 % af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 (lovbekendtgørelse nr. 471 af 12. juni 2009).

Det følger af dagældende indkomstregisterlovs § 3 og § 4 (lov nr. 403 af 8. maj 2006), jf. dagældende skattekontrollovs § 7 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013), at indberetning af AM-bidrag og A-skat skulle foretages senest den 10. i måneden efter udløb af den kalendermåned, oplysningerne vedrørte.

Det fremgår af dagældende opkrævningslovs § 4, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1402 af 7. december 2010), at hvis told- og skatteforvaltningen efter afleveringsfristen ikke havde modtaget angivelse for en afregningsperiode, kunne virksomhedens tilsvar fastsættes skønsmæssigt ved en såkaldt foreløbig fastsættelse.

Forældelse

Forældelsesloven finder efter lovens § 1 anvendelse på fordringer på penge eller andre ydelser, medmindre andet følger af særlige bestemmelser om forældelse i anden lov.

Forældelsesfristerne regnes fra det tidligste tidspunkt, til hvilket fordringshaveren kunne kræve at få fordringen opfyldt, medmindre andet følger af andre bestemmelser i forældelsesloven. Det fremgår af lovens § 2, stk. 1.

Det fremgår af Højesterets dom af 16. april 2008, offentliggjort i SKM2008.417.HR, at stiftelsestidspunktet for et krav på tilbagebetaling af et beløb, der senere viser sig at være betalt med urette, er betalingstidspunktet.

I overensstemmelse med Højesterets dom i SKM2008.417.HR fremgår følgende af Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit A.A.9.6:

"... Hvis borgerens tilbagesøgningskrav relaterer sig til en efterfølgende ansættelsesændring, vil forfaldstidspunktet for tilbagesøgningskravet være det faktiske indbetalingstidspunkt for den for meget betalte skat. Se SKM2008.71.SKAT. ..."

Af SKATs styresignal i SKM2008.71.SKAT, som der henvises til i Den juridiske vejledning, fremgår:

"... Både 3 års og 10 års fristen i den nye forældelseslov løber fra kravets forfaldstidspunkt, dvs. det tidligste tidspunkt, hvor kravet kan kræves betalt, jf. forældelseslovens § 2. I den forbindelse bemærkes, at efter grundlæggende obligationsretlige principper stiftes et krav på tilbagebetaling fra SKAT først på det tidspunkt, hvor det tilbagesøgte beløb er indbetalt til SKAT. ..."

Selskabet vil derfor kun have et krav, der kan forældes efter forældelsesloven, i det omfang selskabet har betalt de foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag, jf. forældelseslovens § 2, stk. 1. Retten finder, at i det omfang Gældsstyrelsen har inddrevet skyldige A-skatter og AM-bidrag ved eksempelvis modregning, må der anses at være sket betaling, som etablerer et stiftelsestidspunkt for et eventuelt krav fra selskabet om tilbagebetaling, der kan forældes efter forældelsesloven.

Det er således uberettiget, at Skattestyrelsen har afvist genoptagelse alene med henvisning til forældelsesloven og uden at tage stilling til, i hvilket omfang selskabet har foretaget betaling og dermed etableret et krav på tilbagebetaling, der kan forældes efter loven.

Genoptagelse

Uden for de lovbestemte remonstrationsordninger gælder en ulovbestemt adgang til genoptagelse. Principperne om ulovbestemt remonstration er uskrevne regler og grundsætninger, der er baseret primært på domspraksis og har samme status som lovgivning. Efter principperne om ulovbestemt remonstration vil en myndighed, der har truffet afgørelse i en sag, som hovedregel kunne ændre den trufne afgørelse til fordel for parten i følgende tilfælde:

1) Hvis der fremkommer nye faktiske oplysninger af så væsentlig betydning, at den oprindelige afgørelse sandsynligvis ville have fået et andet resultat, jf. bl.a. Folketingets Ombudsmands udtalelser offentliggjort i FOB 1996.193 og FOB 1998.246.
2) Hvis der foreligger ikke uvæsentlige sagsbehandlingsfejl, således at en ny vurdering måtte forventes at føre til et væsentligt ændret resultat, jf. bl.a. Højesterets dom, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen i U.2005.641H, og FOB 2006.436.
3) Hvis der foretages en væsentlig ændring med tilbagevirkende kraft i det retsgrundlag, der forelå på tidspunktet for den oprindelige afgørelse, jf. bl.a. FOB 2006.436.

Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 4. juni 2021, offentliggjort i SKM2021.424.LSR.

Når der er lovregler, der regulerer virksomhedens adgang til at gøre indsigelse mod myndighedens afgørelse, kan ulovbestemt genoptagelse afskæres, hvis der ikke foreligger særligt undskyldende omstændigheder eller myndighedsfejl, selv om der er fremkommet nye oplysninger, som ved en ny vurdering ville have medført et andet resultat. Der henvises til FOB 2015-62.

Hvis den almindelige adgang til genoptagelse ikke er indskrænket i særlovgivning for det konkrete afgørelsesområde, kan der ved meget sen fremlæggelse af væsentlige nye oplysninger lægges vægt på, om parten havde rimelig anledning eller pligt til at fremlægge disse på et væsentligt tidligere tidspunkt end ved anmodningen om genoptagelse. Hvis det kan godtgøres, at parten havde rimelig anledning til at fremlægge oplysningerne på et væsentligt tidligere tidspunkt, vil der efter omstændighederne kunne lægges vægt på, om den sene reaktion må anses for undskyldelig i en sådan grad, at parten alligevel er berettiget til at få afgørelsen genoptaget. Der henvises til FOB 1997.198 og FOB 2008.211.

En forvaltningsmyndigheds afgørelse bliver først retlig virksom, når den bekendtgøres over for dens adressat, jf. Højesterets dom i U1989.442/2HR. Det er ikke tilstrækkeligt, at parten får kendskab til afgørelsen på mere tilfældig vis, jf. ombudsmandens udtalelse i FOB 2009 20-4.

Manglende meddelelse af en afgørelse er en væsentlig retlig mangel, og retsvirkningen heraf er, at afgørelsen er ugyldig og ikke kan håndhæves. Der henvises til ombudsmandens udtalelse i FOB 2016-33.

Offentlige myndigheder har pligt til at journalisere dokumenter, som er afsendt som led i sagsbehandlingen. Journalsystemet skal indeholde dato for dokumentets modtagelse og afsendelse og en kort tematisk angivelse af dokumentets indhold. Det følger af offentlighedslovens § 15. Myndighederne skal sikre dokumentation af alle sagsakter (dokumenter) i form af enten en fysisk kopi af dokumenterne eller ved sikkert og hurtigt fra it-systemet at kunne lave en fuldstændig og nøjagtig udskrift (svarende til en kopi) af dokumenterne. Det fremgår bl.a. af FOB 2008.79, FOB 2003.686, FOB 2001.290 og FOB 1997.198. Risikoen for den bevisusikkerhed, som en manglende journalisering medfører, påhviler myndigheden. Det fremgår af FOB 1997.198.

En afgørelse om foreløbig fastsættelse anses for en afgørelse i forvaltningsretlig forstand, idet der er tale om en udtalelse fra en offentlig myndighed, der er udstedt på et offentligretligt grundlag, og som går ud på ensidigt at bestemme, hvad der er - eller skal være - gældende ret, og endelig retter sig imod en ekstern modtager.

Foreløbig fastsættelse af A-skat og AM-bidrag har ikke karakter af en ansættelse af indkomstskat. Af denne årsag finder skatteforvaltningslovens regler om genoptagelse, herunder ekstraordinær genoptagelse, ikke anvendelse. Derfor skal spørgsmålet om Skattestyrelsens adgang til genoptagelse af egen afgørelse på baggrund af virksomhedens anmodning herom vurderes efter de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger og principper om ulovbestemt remonstration.

På baggrund af de almindelige forvaltningsretlige principper om remonstration finder Landsskatteretten anledning til at påse, om der i forbindelse med genoptagelsesanmodningen er kommet nye oplysninger, eller om der er sket sagsbehandlingsfejl, der har så væsentlig betydning for sagen, at en ny vurdering vil føre til et væsentligt ændret resultat.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen ikke har fremlagt dokumentation for, at afgørelserne om foreløbige fastsættelser er sendt til selskabet. Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke har mulighed for at indhente log-oplysninger fra Digital Post-løsningen til at påvise, at Digital Post fra perioden inden 1. juni 2016 er leveret. Skattestyrelsen har desuden oplyst, at andre data fra Digital Post-løsningen, der vil kunne dokumentere levering af en meddelelse, ikke udleveres uden samtykke fra borgeren eller en retskendelse.

Allerede fordi Skattestyrelsen ikke har bevist, at afgørelserne om foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag for perioden fra august 2013 til april 2016 er sendt til selskabet, og da manglende meddelelse af en afgørelse er en væsentlig retlig mangel, finder Landsskatteretten, at selskabet er berettiget til genoptagelse.

Landsskatteretten pålægger Skattestyrelsen at genoptage afgørelserne om foreløbig fastsættelse af A-skat for perioderne august 2013 til april 2016 og at genoptage afgørelserne om foreløbig AM-bidrag for perioderne november 2013 til april 2016. Skattestyrelsen må i denne forbindelse tage stilling til, om selskabet har betalt A-skatter og AM-bidrag, eventuelt ved modregning, og om der som følge heraf er indtrådt forældelse.