Kendelse af 06-05-2025 - indlagt i TaxCons database den 12-06-2025

Journalnr. 20-0072623

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Perioderne juli 2012 til december 2012

Genoptagelse af foreløbig fastsættelse af A-skat og AM-bidrag

Afslag

Genoptagelse og ændring til nulindberetning

Pålæg om genoptagelse

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at [virksomhed1] ApS (herefter selskabet) med CVR-nr. [...1] blev startet den 9. januar 1981. Selskabet er i CVR registreret med branchekode "466900 Engroshandel med andre maskiner og andet udstyr". Selskabet er ejet af [person1] og [person2]. I den påklagede periode var selskabet tegnet af en direktør alene eller af den samlede bestyrelse, og direktør i selskabet var [person3], mens bestyrelsen bestod af [person1], [person2] og [person3]. Selskabet var fra 30. juni 2002 til 13. december 2013 registreret med adresse på [adresse1], [by1], i CVR.

Selskabet var registreret som arbejdsgiver med månedlig afregning.

Selskabet har for perioderne juli 2012 - december 2012 ikke indberettet A-skat og AM-bidrag til eIndkomst.

På grund af selskabets manglende indberetning af indeholdelse af A-skat og AM-bidrag har SKAT (nu Skattestyrelsen) ifølge SKATs system foretaget følgende foreløbige fastsættelser:

Periode

Frist

Foreløbig fastsat

A-skat

AM-bidrag

07.2012

10.08.2012

23.09.2013

8.000

2.000

08.2012

10.09.2012

23.09.2013

8.000

2.000

09.2012

10.09.2012

23.09.2013

8.000

2.000

10.2012

12.11.2012

23.09.2013

8.000

2.000

11.2012

10.12.2012

23.09.2013

8.000

2.000

12.2012

17.01.2013

23.09.2013

8.000

2.000

Skattestyrelsen er ikke i besiddelse af en kopi af de udsendte afgørelser om foreløbig fastsættelse af A-skat og AM-bidrag.

Skattestyrelsen har fremlagt udlægsblad fra 24. marts 2015, brev om tilsigelse til udlægsforretning af 9. juni 2015 og udlægsblad fra 7. juli 2015.

Af vedlagte opgørelse til udlægsblad af 24. marts 2015 til selskabet fremgår det, at selskabet manglede at betale 548.044,71 kr., heraf blandt andet 2.000,00 kr. om måneden i AM-bidrag og 8.000,00 kr. om måneden i A-skat for perioden juli 2012 til november 2012.

Af vedlagte opgørelser i to breve om udlægsforretning fra SKAT (nu Skattestyrelsen) af 9. juni 2015 og 7. juli 2015 til selskabet fremgår det blandt andet, at selskabet manglede at betale 8.000,00 kr. om måneden i A-skat og 2.000,00 kr. om måneden i AM-bidrag for perioden juli 2012 til december 2012.

Ifølge Skattestyrelsens sagsnotat af 11. marts 2015 i Debitor Motor Restance (DMI) blev SKAT (nu Skattestyrelsen) ringet op af selskabets revisor, der bemærkede, at han ville få styr på de manglede angivelser, og SKAT oplyste revisoren om udlægsforretningen.

Selskabet har den 27. marts 2015, ifølge Skattestyrelsens sagsnotat af 12. marts 2018, indsendt nulangivelser for AM-bidrag og A-skat for perioden fra februar 2013 til juli 2014.

Selskabet har den 26. august 2015 indbetalt de foreløbige fastsættelser for 2012 til Gældsstyrelsen.

Selskabets repræsentant har med klagen til Skatteankestyrelsen vedlagt et brev af 3. januar 2017 til SKAT (nu Skattestyrelsen) vedrørende de foreløbige fastsættelser for perioden 1. oktober 2012 til 3. januar 2017. Ifølge selskabets bemærkninger til SKAT har selskabet foretaget nulangivelse for samtlige foreløbige ansættelser af A-skat og AM-bidrag efterfølgende, idet der ikke har været ansatte, og selskabet anmodede SKAT om at slette og erstatte de foreløbige fastsættelser med nulangivelser. I brevet har selskabet desuden bemærket, at der var forskel på SKATs registreringer af indbetalinger af A-skat og AM-bidrag og de beløb, som selskabet har indbetalt.

Ifølge Skattestyrelsens notat af 6. marts 2018 blev en udlægsforretning udsat til den 12. marts 2018 efter aftale med selskabets revisor, og revisor oplyste, at han ville indsende de manglende nulangivelser inden da. SKAT (nu Skattestyrelsen) har, ifølge sagsnotat af 12. marts 2018, i en mail til selskabets revisor oplyst, at der manglede angivelser på A-skat og AM-bidrag for 2012. Ifølge sagsnotat af 19. marts 2018 har SKAT sendt en mail til revisor og bedt revisor kontakte SKATs betalingscenter for besvarelse af spørgsmål om modregning i forbindelse med selskabets nulangivelser. Af notatet fremgår desuden, at SKAT udsatte udlægsforretningen til den 6. april 2018, idet SKAT afventede, at de indsendte nulangivelser faldt på plads, og at selskabet fik svar på spørgsmål fra betalingscenteret.

Selskabet har den 22. marts 2018 anmodet om genoptagelse af virksomhedens A-skat og AM-bidrag for 2012.

Skattestyrelsen har den 27. april 2023 sendt en system- og procesbeskrivelse om udsendelse af foreløbige fastsættelser (FF'ere) til Skatteankestyrelsen. Det fremgår heraf bl.a.:

"...

FF-ere bliver for både moms og A-skat/am-bidrag, dannet i DebitorRestance-systemet (DR), som er SKTSTs interne angivelsesregister.

For virksomheder, der mangler at indsende en angivelse for en afregningsperiode, vil der blive foretaget en maskinel beregning af FF-ere, som udskrives på en liste, der trækkes omkring den 25. i hver måned af [...], som er SKTST's eksterne IT-leverandør vedr. DR. Denne foreløbige beregning af FF-ere sker for de perioder, hvor angivelsesfristen er overskredet med mere end 5 dage. Den foreløbige liste kan ændres af SKTST frem til ultimo måneden. Omkring den 1. i den efterfølgende måned dannes der FF-ere i DR for de virksomheder, som endnu ikke har angivet, og der trækkes en endelig liste.

...

Udsendelse af FF-afgørelser:

...

Før 1.12.21 blev FF-afgørelser udsendt via [virksomhed2]. Fra ca. 2014 begyndte [virksomhed2] at sende til Digital Post, med mindre virksomheden var undtaget for Digital Post, i så fald blev afgørelsen sendt med fysisk post.

...

Hvordan kan udsendelserne og modtagelse eventuelt dokumenteres.

Ved udsendelsen via [virksomhed2] før december 2021 blev der ikke gemt en kopi af afgørelsen, og den blev således heller ikke journaliseret på den enkelte virksomhed. [virksomhed2] havde dog en log over udsendelserne, men denne log var kun gemt i 30 dage og der var en kun kortvarigt en proces i 2021, hvor SKTST gemte denne log efter forespørgsel til [virksomhed2].

...

Den konkrete skabelon anvendt ved [virksomhed2]' udsendelse kan som udgangspunkt ikke fremfindes, men skabelonen i Brevleksikon har været anvendt med mindre justeringer igennem årene.

Vi kan ikke før 1.12.2021 dokumentere, at der er udsendt via fysisk post.

SKTST har herudover mulighed for via en log over påmindelser/rykkere udsendt fra Skattekontoen at finde frem til, om virksomheden er blevet gjort opmærksom på, at der er dannet en FF-er. I så fald vil FF-beløbet og perioden fremgå af rykkeren.

..."

Skattestyrelsen har desuden sendt den brevskabelon til Skatteankestyrelsen, som SKAT anvendte ved udsendelse af afgørelser om foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag i 2012. Af skabelonen fremgår følgende:

"Afgørelse:
SKAT har fastsat A-skat og AM-bidrag ud fra et skøn

Vi har ikke fået din virksomheds indberetning til eIndkomst for en eller flere perioder. Derfor har vi fastsat A-skat og AM-bidrag ud fra et skøn.

I tabellen her kan du se periode og fastsatte beløb:

Periode:

A-skat - beløb:

AM-bidrag - beløb

1/12-14 - 31/12-14

123.000 kr.

123 kr.

Beløbet er som udgangspunkt fastsat som et gennemsnit af virksomhedens seneste tre indberetninger. Hvis gennemsnittet er mindre end 1.000 kr., er beløbet fastsat til 0 kr. Hvis vi ikke har oplysninger, fordi du ikke har indberettet, eller fordi din virksomhed er nyregistreret, har vi fastsat beløbet til 7.000 kr. for A-skat og 1.000 kr. for AM-bidrag.

Det koster 800 kr. i afgift for hver periode, vi har fastsat A-skat og AM-bidrag ud fra et skøn.

Har du indberettet inden for de seneste dage, skal du ikke indberette igen. Du skal dog stadig betale afgiften på 800 kr. for hver periode.

Du skal selv indberette til eIndkomst

Selvom vi har fastsat A-skat og AM-bidrag ud fra et skøn, mangler du stadig selv at indberette til eIndkomst. Hvis du ikke har udbetalt løn eller andre former for indkomst, hvor du har indeholdt A-skat eller AM-bidrag, skal du lave en nul-indberetning til eIndkomst.

Når du indberetter A-skat og AM-bidrag til eIndkomst, sletter vi det beløb, vi har fastsat, men ikke afgiften på 800 kr.

Sådan betaler du afgiften

Du kan betale den pålagte afgift med denne betalingslinje +[...] <

Du kan også lægge de 800 kr. for hver periode til din betaling i TastSelv Erhverv, når du betaler A-skatten og AM-bidraget.

Du skal betale renter

Det fastsatte beløb og de 800 kr. i afgift for hver periode indgår i saldoen på Skattekontoen. Vi beregner renter af beløbet, fra betalingsfristen den 30. december 2014 til beløbet er betalt.

Hvis din virksomhed er lukket

Hvis virksomheden lukkede midt i en periode, har du måske glemt at indberette den sidste periode. Hvis virksomheden ikke har haft nogen aktivitet i perioden, skal du lave en nul-indberetning til eIndkomst.

Hvis du ikke kan betale

Selv om du ikke kan betale, skal du stadig indberette til eIndkomst. Når du kan se din indberetning på Skattekontoen, kan du søge om en betalingsaftale. Det gør du ved at logge på TastSelv Erhverv og vælge Skattekonto ? Betalingsordning .

Hvis du ikke indberetter og betaler

Du risikerer at få en bøde, både hvis du ikke indberetter, og hvis det beløb, vi har fastsat, ikke stemmer med virksomhedens tal. Vi kan også sende din gæld til Inddrivelsen i SKAT. Det betyder, at der løber flere gebyrer på beløbet.

Hvis vi har fastsat A-skatten og AM-bidraget ud fra et skøn fire perioder i træk, fordi du ikke selv har indberettet til eIndkomst, kan vi tvangsafmelde din virksomhed.

Hvis du vil klage

Hvis du mener, at du har indberettet til tiden, kan du ringe til SKAT for at få en afklaring. Den letteste måde at få ændret det beløb, vi har fastsat, er, at du selv indberetter til eIndkomst.

Du kan ikke klage over afgiften på 800 kr., men i helt særlige tilfælde, f.eks. ved pludselig, alvorlig sygdom, kan du blive fritaget for afgiften. Vi vurderer hvert enkelt tilfælde og vil evt. bede om dokumentation for f.eks. sygdom. Du kan få mere at vide ved at ringe til os.

Hvis du ikke er enig i selve fastsættelsen af beløbet, kan du klage til Skatteankestyrelsen, læs mere på skat.dk/klage.

Love og regler

Reglerne om, at vi kan fastsætte A-skatten og AM-bidraget ud fra et skøn, står i opkrævningslovens § 4. Reglerne om betalingsfristen står i opkrævningslovens § 4, stk. 1, sidste punktum. Reglerne om renter står i opkrævningslovens § 16 c, stk. 1."

Skatteankestyrelsen har den 22. juni 2023 anmodet Skattestyrelsen om en besvarelse af spørgsmål om Skattestyrelsens procedure ved foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag. Skatteankestyrelsen har spurgt Skattestyrelsen, om det efter Skattestyrelsens opfattelse kun er forældelsesloven, der sætter grænser for, hvilke foreløbige fastsættelser, der kan ændres. Skatteankestyrelsen har desuden spurgt Skattestyrelsen om, hvor langt en virksomhed selv kan gå tilbage og ændre foreløbige fastsættelser i TastSelv. Skatteankestyrelsen har derudover spurgt Skattestyrelsen om, hvorvidt de begrænsninger i TastSelv, der er for virksomheden til selv at ændre, er indbygget i TastSelv som følge af Skattestyrelsens vurdering af, hvilke foreløbige fastsættelser virksomheden er berettiget til at få ændret ud fra reglerne, eller om begrænsningerne skyldes it-tekniske forhold.

Skattestyrelsen har den 12. juli 2023 besvaret spørgsmålene således:

"Skatteforvaltningslovens genoptagelsesregler gælder alene for Skatte- og afgiftskrav, der er afledt af en ansættelse. Krav vedrørende Indeholdt A-skat og Arbejdsmarkedsbidrag (Arbejdsgiver-indbetaling), er således ikke krav der er omfattet af Skatteforvaltningsloven. Derfor vil genoptagelse af sådanne krav alene bero på forældelseslovens almindelige regler. En virksomhed kan derfor anmode om genoptagelse af krav på A-skat og am-bidrag uden hensyntagen til genoptagelsesreglerne i Skatteforvaltningsloven.

Ændring af krav vedr. A-skat og am-bidrag er således omfattet af den almindelige 3-årige forældelsesfrist i forældelseslovens § 3. Såfremt fristen er overskredet, kræver en ændring af kravet, at der foreligger suspension af forældelsesfristen efter forældelseslovens § 3, stk. 2. Den 3-årige forældelsesfrist suspenderes f.eks. ved kreditor ukendskab til fordringen eller skyldneren. Dog jf. § 3 stk. 4 indtræder forældelsen senest 10 år efter begyndelsestidspunktet i henhold til §2 for andre fordringer. Dvs. der er ingen mulighed for rettelser efter 10 år.

For at ændre en FF-er på A-skat og am-bidrag skal der foretages indberetning til eIndkomst via TastSelv Erhvev for de medarbejdere, der er indeholdt A-skat og am-bidrag for i den pågældende periode. Udover indberetninger af indeholdt A-skat og am-bidrag, skal der ligeledes indberettes om lønindkomst, eventuelle personalegoder, løntimer, anvendt ATP-sats og andre oplysninger, der hænger sammen med en lønudbetaling og som er indberetningspligtigt i henhold til Skatteindberetningsloven, Skatteindberetningsbekendtgørelsen og Indkomstregisterloven.

...

eIndkomst er åben for indberetning i 37 måneder tilbage i tid, og det er løbende måned samt 36 måneder tilbage i tid. At løbende måned også er med, er for at små og mellemstore virksomheder kan nå at indberette og afregne pr. den 10. i måneden efter udløbet af afregningsperioden 36 måneder tilbage i tid. Adgangen til at kunne indberette til eIndkomst, afgrænses af forældelseslovens 3 årige forældelse. I eIndkomst er der ikke opsat subjektive regler for hvornår en virksomhed kan få ændret en foreløbig fastsættelse. eIndkomst er kun opsat i henhold til forældelseslovens regler. Dog er der i eIndkomst en række kontroller for at sikre kvaliteten af oplysninger, der indberettes til eIndkomst og som også er rettet mod indberetninger tilbage i tid, hvor der tidligere burde have været foretaget indberetning. Disse kontroller kan forlænge sagsbehandlingstiderne af indberetninger i eIndkomst alt efter hvad det er for oplysninger, der rammes af en kvalitetskontrol. Der er nogle kontroller, som vises direkte ved indberetning og andre viser sig først, når der er foretaget indberetning. En eventuel rettelse udover de 3 år, kræver en skriftlig anmodning om genoptagelse, og der foretages en manuel sagsbehandling, som det er tilfældet i de foreliggende sager i SANST."

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at selskabets A-skat og AM-bidrag er forældet, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1, og har derfor afvist at genoptage de foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag for perioden fra juli 2012 til december 2012.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

" ...

Vores begrundelse for ikke at ændre A-skat og am-bidrag

Vi kan ikke ændre virksomhedens A-skat og am-bidrag, fordi I har bedt os om at ændre den mere end tre år efter det tidspunkt, hvor virksomheden skulle indberette den, og fordi I ikke har oplyst os om forhold, der kan begrunde suspension af forældelsesfristen.

En virksomhedsejer er forpligtet til at sørge for at indberette A-skat og am-bidrag i overensstemmelse med reglerne herom. Dette indbefatter at sørge for nulangivelser for perioder, hvor der ikke har været indeholdt A-skat eller am-bidrag. Det forhold, at I først i forbindelse med udskrift af kontoudtog for skat og afgifter i 2017 bliver opmærksom på, at der er uoverensstemmelser og samtlige foreløbige fastsættelse ønskes slettet og erstattes af nulangivelser, idet der ingen ansatte har været i perioden, kan ikke begrunde en ændring af A-skat og am-bidrag mere end tre år efter ind-beretnings-fristens udløb.

Virksomheden opfylder derfor ikke betingelserne for at få ændret A-skat og am-bidrag.

De bemærkes, at da virksomheden har indbetalt de foreløbige fastsættelser for 2012 den 26. august 2015 i gældsstyrelsen, efter udlægsforretning blev foretaget den 7. juli 2015, kan I ikke være uvidende om kravene, da det tydeligt står på tilsigelsen.

Virksomheden er løbende blevet foreløbig fastsat pga. af manglende indberetning.

Det kan oplyses, at der stadig mangler at blive angivet for januar, februar, november og december 2017. Disse perioder er også foreløbige fastsatte.

..."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 7. oktober 2020 udtalt følgende:

"Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen. Men jeg har, for at være sikker på at der ikke er sket en fejl, kontaktet Foged [person4] og hun oplyste at hun ved bemærkningen "De manglende angivelser på A-skat og Ambi for 2012 er fortsat ikke angivet. Bliver de angivet på et senere tidspunkt, vil der ske modregning i den nyere skyld, der er på skattekontoen." kun har ment det som en oplysninger om at A-skat og am-bidrag for 2012 stadig ikke var angivet. Hun kan ikke som ansat i gældsstyrelsen vide, om Skattestyrelsen som fordringshaver kan indberette til DR/skattekontoen, hun oplyser kun, at bliver de indberettet vil der ske modregning.

Det bemærkes endnu engang, at der heller ikke den 3 januar 2017 var suspensionsgrund. Forældelsesfristen på 3 år jf. forældelsesloven § 3 stk. 1 kan alene suspenderes ved utilregnelig uvidenhed om kravet eller skyldneren. Det står i forældelseslovens § 3, stk. 2."

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af virksomhedens A-skat og AM-bidrag for perioden fra juli 2012 til december 2012, og at A-skat og AM-bidrag skal ændres til 0 kr.

Til støtte for påstanden har repræsentanten bl.a. anført:

"Nul angivelser for ovennævnte perioder er rettidigt foretaget, hvilket bekræftes af bilag 2.

Skattestyrelsen har den opfattelse at bilag 2 ikke bekræfter at der er indsendt nul angivelser.

I bilag 2 skriver vores klient den 3. januar 2017 "De foreløbige ansættelser bedes slettet og erstattet med nul angivelser". Dette betyder at når Skatteankestyrelsen endnu den 3. januar 2017 ikke har fået "kørt" nul angivelserne igennem, opfordre vores klient til at få det gjort med det samme. Dette er ikke modsagt fra Skatteankestyrelsens side igennem årene. Det skal her nævnes, at da vi kommer ind i sagen ved en varslet fogedforretning, erfarer vi at de tidligere foretagne nul angivelser fortsat ikke er effektueret, anmoder vi den 22. marts 2018 om genoptagelse af den manglende effektuering af nul angivelserne. Vi hører først endeligt fra Skattestyrelsen den 29. maj 2020 - lidt over 2 år efter."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Selskabets repræsentant har den 16. august 2024 fremsat følgende bemærkninger:

"For månederne juli 2012, august 2012, september 2012, september 2012, oktober 2012, november 2012 og december 2012 er der i disse måneder foretaget foreløbige fastsættelser for A-skat med 8.000 hver måned. For månederne juli 2012, august 2012, september 2012, oktober 2012, november 2012 og december 2012 er der i disse måneder foretaget foreløbige fastsættelser for AM-bidrag med 2.000 hver måned, hvilke beløb tilsammen udgør i alt 60.000. Bilag 3.

I ovennævnte måneder har der imidlertid ikke været ansatte i selskabet, hvilket dokumenteres af Bilag 1 som er et udskrift af cvr. registeret, se side 19. Heraf fremgår det at der ikke har været ansatte i 3. og 4. kvartaler 2012 men udelukkende i 1. og 2. kvartaler 2012. De foreløbige fastsættelser er udelukkende foretaget i 2. halvår.

De betalte foreløbige fastsættelser vil der derfor ikke være medarbejdere hvor de 60.000 kan godskrives på.

Dette medfører at selskabet har et tilgodehavende hos Skattestyrelsen/Gældsstyrelsen, hvilket tilgodehavende er at betragte som et indestående i banken og som derved ikke bliver forældet. I Skattestyrelsens brev til os Bilag 2 oplyses "Det bemærkes, at da virksomheden har indbetalt de foreløbige fastsættelser for 2012 den 26. august 2015 i gældsstyrelsen, efter udlægsforretning blev foretaget den 7. juli 2015, kan I ikke være uvidende om kravene, da det tydeligt står på tilsigelsen".

Indbetalingen skete efter to trusler om konkursbegæring, som begge nåede frem til Skifteretten i [by2], men som blev afværget.

Skattestyrelsens udtalelse dokumenter at alle de foreløbige fastsættelser er betalt den 26. august 2015"

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om selskabet kan få genoptaget og ændret A-skat og AM-bidrag for virksomheden til nulindberetning for perioderne juli 2012 til december 2012. Landsskatteretten skal herved tage stilling til, om Skattestyrelsen har været berettiget til at afslå genoptagelse med henvisning til, at der er indtrådt forældelse efter forældelsesloven, og hvis dette ikke er tilfældet, om der kan ske genoptagelse efter principperne om ulovbestemt remonstration.

Foreløbig fastsættelse

Det følger af dagældende bekendtgørelse om kildeskat (bekendtgørelse nr. 1306 af 15. december 2011) § 16, stk. 1, at indeholdelsespligtige efter kildeskattelovens afsnit V og VI skulle tilmelde sig et register i Erhvervssystemet inden 8 dage efter, at indeholdelsespligten var indtrådt.

Af samme bekendtgørelses § 16, stk. 2, følger, at ophør af indeholdelsespligt skulle meddeles til SKAT inden 8 dage efter, at ændringen var indtrådt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43 påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af AM-bidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 % af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 (lovbekendtgørelse nr. 471 af 12. juni 2009).

Det følger af dagældende indkomstregisterlovs § 3 og § 4 (lov nr. 403 af 8. maj 2006), jf. dagældende skattekontrollovs § 7 (lovbekendtgørelse nr. 819 af 27. juni 2011), at indberetning af AM-bidrag og A-skat skulle foretages senest den 10. i måneden efter udløb af den kalendermåned, oplysningerne vedrørte.

Det fremgår af dagældende opkrævningslovs § 4, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1402 af 7. december 2010), at hvis told- og skatteforvaltningen efter afleveringsfristen ikke havde modtaget angivelse for en afregningsperiode, kunne virksomhedens tilsvar fastsættes skønsmæssigt ved en såkaldt foreløbig fastsættelse.

Forældelse

Forældelsesloven finder efter lovens § 1 anvendelse på fordringer på penge eller andre ydelser, medmindre andet følger af særlige bestemmelser om forældelse i anden lov.

Forældelsesfristerne regnes fra det tidligste tidspunkt, til hvilket fordringshaveren kunne kræve at få fordringen opfyldt, medmindre andet følger af andre bestemmelser i forældelsesloven. Det fremgår af lovens § 2, stk. 1.

Efter forældelseslovens § 3, stk. 1, fremgår det, at forældelsesfristen er 3 år, medmindre andet følger af andre bestemmelser.

Det fremgår af Højesterets dom af 16. april 2008, offentliggjort i SKM2008.417.HR, at stiftelsestidspunktet for et krav på tilbagebetaling af et beløb, der senere viser sig at være betalt med urette, er betalingstidspunktet.

I overensstemmelse med Højesterets dom i SKM2008.417.HR fremgår følgende af Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit A.A.9.6:

"... Hvis borgerens tilbagesøgningskrav relaterer sig til en efterfølgende ansættelsesændring, vil forfaldstidspunktet for tilbagesøgningskravet være det faktiske indbetalingstidspunkt for den for meget betalte skat. Se SKM2008.71.SKAT. ..."

Af SKATs styresignal i SKM2008.71.SKAT, som der henvises til i Den juridiske vejledning, fremgår:

"... Både 3 års og 10 års fristen i den nye forældelseslov løber fra kravets forfaldstidspunkt, dvs. det tidligste tidspunkt, hvor kravet kan kræves betalt, jf. forældelseslovens § 2. I den forbindelse bemærkes, at efter grundlæggende obligationsretlige principper stiftes et krav på tilbagebetaling fra SKAT først på det tidspunkt, hvor det tilbagesøgte beløb er indbetalt til SKAT. ..."

Selskabet vil derfor kun have et krav, der kan forældes efter forældelsesloven, i det omfang selskabet har betalt de foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag, jf. forældelseslovens § 2, stk. 1.

Ud fra sagens oplysninger lægger Landsskatteretten til grund, at selskabet den 26. august 2015 har betalt de foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag for juli til december 2012 til Gældsstyrelsen.

Selskabet har den 22. marts 2018 anmodet om genoptagelse, hvilket er indenfor fristen i forældelsesloven, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1. Der er dermed ikke indtrådt forældelse.

Genoptagelse

Uden for de lovbestemte remonstrationsordninger gælder en ulovbestemt adgang til genoptagelse. Principperne om ulovbestemt remonstration er uskrevne regler og grundsætninger, der er baseret primært på domspraksis og har samme status som lovgivning. Efter principperne om ulovbestemt remonstration vil en myndighed, der har truffet afgørelse i en sag, som hovedregel kunne ændre den trufne afgørelse til fordel for parten i følgende tilfælde:

  1. Hvis der fremkommer nye faktiske oplysninger af så væsentlig betydning, at den oprindelige afgørelse sandsynligvis ville have fået et andet resultat, jf. bl.a. Folketingets Ombudsmands udtalelser offentliggjort i FOB 1996.193 og FOB 1998.246.
  2. Hvis der foreligger ikke uvæsentlige sagsbehandlingsfejl, således at en ny vurdering måtte forventes at føre til et væsentligt ændret resultat, jf. bl.a. Højesterets dom, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen i U.2005.641H, og FOB 2006.436.
  3. Hvis der foretages en væsentlig ændring med tilbagevirkende kraft i det retsgrundlag, der forelå på tidspunktet for den oprindelige afgørelse, jf. bl.a. FOB 2006.436.

Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 4. juni 2021, offentliggjort i SKM2021.424.LSR.

Når der er lovregler, der regulerer virksomhedens adgang til at gøre indsigelse mod myndighedens afgørelse, kan ulovbestemt genoptagelse afskæres, hvis der ikke foreligger særligt undskyldende omstændigheder eller myndighedsfejl, selv om der er fremkommet nye oplysninger, som ved en ny vurdering ville have medført et andet resultat. Der henvises til FOB 2015-62.

Hvis den almindelige adgang til genoptagelse ikke er indskrænket i særlovgivning for det konkrete afgørelsesområde, kan der ved meget sen fremlæggelse af væsentlige nye oplysninger lægges vægt på, om parten havde rimelig anledning eller pligt til at fremlægge disse på et væsentligt tidligere tidspunkt end ved anmodningen om genoptagelse. Hvis det kan godtgøres, at parten havde rimelig anledning til at fremlægge oplysningerne på et væsentligt tidligere tidspunkt, vil der efter omstændighederne kunne lægges vægt på, om den sene reaktion må anses for undskyldelig i en sådan grad, at parten alligevel er berettiget til at få afgørelsen genoptaget. Der henvises til FOB 1997.198 og FOB 2008.211.

En forvaltningsmyndigheds afgørelse bliver først retlig virksom, når den bekendtgøres over for dens adressat, jf. Højesterets dom i U1989.442/2HR. Det er ikke tilstrækkeligt, at parten får kendskab til afgørelsen på mere tilfældig vis, jf. ombudsmandens udtalelse i FOB 2009 20-4.

Manglende meddelelse af en afgørelse er en væsentlig retlig mangel, og retsvirkningen heraf er, at afgørelsen er ugyldig og ikke kan håndhæves. Der henvises til ombudsmandens udtalelse i FOB 2016-33.

Offentlige myndigheder har pligt til at journalisere dokumenter, som er afsendt som led i sagsbehandlingen. Journalsystemet skal indeholde dato for dokumentets modtagelse og afsendelse og en kort tematisk angivelse af dokumentets indhold. Det følger af offentlighedslovens § 15. Myndighederne skal sikre dokumentation af alle sagsakter (dokumenter) i form af enten en fysisk kopi af dokumenterne eller ved sikkert og hurtigt fra it-systemet at kunne lave en fuldstændig og nøjagtig udskrift (svarende til en kopi) af dokumenterne. Det fremgår bl.a. af FOB 2008.79, FOB 2003.686, FOB 2001.290 og FOB 1997.198. Risikoen for den bevisusikkerhed, som en manglende journalisering medfører, påhviler myndigheden. Det fremgår af FOB 1997.198.

En afgørelse om foreløbig fastsættelse anses for en afgørelse i forvaltningsretlig forstand, idet der er tale om en udtalelse fra en offentlig myndighed, der er udstedt på et offentligretligt grundlag, og som går ud på ensidigt at bestemme, hvad der er - eller skal være - gældende ret, og endelig retter sig imod en ekstern modtager.

Foreløbig fastsættelse af A-skat og AM-bidrag har ikke karakter af en ansættelse af indkomstskat. Af denne årsag finder skatteforvaltningslovens regler om genoptagelse, herunder ekstraordinær genoptagelse, ikke anvendelse. Derfor skal spørgsmålet om Skattestyrelsens adgang til genoptagelse af egen afgørelse på baggrund af virksomhedens anmodning herom vurderes efter de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger og principper om ulovbestemt remonstration.

På baggrund af de almindelige forvaltningsretlige principper om remonstration finder Landsskatteretten anledning til at påse, om der i forbindelse med genoptagelsesanmodningen er kommet nye oplysninger, eller om der er sket sagsbehandlingsfejl, der har så væsentlig betydning for sagen, at en ny vurdering vil føre til et væsentligt ændret resultat.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen ikke har fremlagt dokumentation for, at afgørelserne om foreløbige fastsættelser er sendt til selskabet. Skattestyrelsens oplysninger om, at [virksomhed2] begyndte at sende breve til Digital Post i 2014 må forstås således, at breve før 2014, herunder afgørelserne til selskabet, er sendt med fysisk post. Skattestyrelsen har ikke fremlagt en kopi af afgørelserne om foreløbig fastsættelser af A-skat og AM-bidrag.

Allerede fordi Skattestyrelsen ikke har bevist, at afgørelserne om foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag for perioden juli 2012 til december 2012 er sendt til selskabet, og da manglende meddelelse af en afgørelse er en væsentlig retlig mangel, finder Landsskatteretten, at selskabet er berettiget til genoptagelse.

Landsskatteretten pålægger Skattestyrelsen at genoptage afgørelserne om foreløbig fastsættelse af A-skat og AM-bidrag for perioderne juli 2012 til december 2012.