Kendelse af 04-02-2021 - indlagt i TaxCons database den 27-02-2021
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioden 2017 | |||
Momstilsvar | 200.561 kr. | -38.041 kr. | Stadfæstelse |
Sagen vedrører momstilsvaret for afgiftsperioden 2017 for enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med cvr-nr. [...1]. Virksomheden beskæftigede sig med skønheds- og hudpleje. Det fremgår af cvr.dk, at virksomheden blev etableret den 19. april 2016.
I forbindelse med behandling af sagen blev der af Skattestyrelsen indhentet kontooversigter hos klagerens bank. Oversigterne vedrører bankkonto [...49], [...08] samt [...54].
Skattestyrelsen har på baggrund af nævnte konti skønnet over momstilsvaret. En oversigt over hvilke posteringer, der er lagt til grund ved skønnet er ligeledes fremlagt.
(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)
Skattestyrelsen modtog ikke regnskabsmateriale fra klagerens repræsentant i forbindelse med sagens behandling til trods for opfordring hertil.
Landsskatteretten har i en sag med j. nr. [...] behandlet skatteansættelsen for indkomståret 2017 for virksomhedens ejer, herunder virksomhedens resultat. Der blev i den forbindelse fremlagt årsregnskab for 2017, balance, saldobalance og kontospecifikation. Videre er fremlagt momsangivelse for 3. kvartal 2017. Der blev ikke fremlagt underliggende bilag.
I forbindelse med klagesagens behandling er klagerens repræsentant igen anmodet om at fremsende dokumentation for virksomhedens resultat. Skatteankestyrelsen har ikke modtaget yderligere dokumentation til brug for sagens behandling.
(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2017 med 200.561 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse for ændringen anført følgende i afgørelse af 2. marts 2020:
”(...)
2.1. De faktiske forhold
Du har angivet salgs og købsmoms for alle 4 kvartaler i 2017.
Din købsmoms er angivet med:
Din salgsmoms er angivet med:
2.2. | Dine bemærkninger |
Der er ikke modtaget yderligere materiale.
2.3. | Retsregler og praksis |
Momslovens § 4 (momspligtig omsætning)
Momslovens § 57 (angivelse af salgs og købsmoms)
Opkrævningslovens § 5, stk. 2 (skønsmæssig ansættelse af afgiftstilsvar)
Momsbekendtgørelsens § 82 (dokumentationskrav for købsfakturaer)
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Som ovenfor anført, har vi gennemgået bankkonti for indsættelser og opgjort din salgsmoms via disse indsættelser. Vi henviser til medsendte opgørelser over indsættelserne. På grundlag af indsættelserne har vi kunne opgøre din salgsmoms efter et skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2 for hvert kvartal på følgende måde:
Da du ikke har dokumenteret din købsmoms for hele 2017 kan vi ikke godkende den fratrukket, jf. momsbekendtgørelsens § 82.
Vi foreslår derfor, at du skal betale 200.561 kr. mere i moms.
(...)”
Klageren har selvangivet momstilsvaret til -38.041 kr. og nedlagt påstand om, at virksomhedens underskud godkendes med 164.093 kr. (indsæt klageren påstand/påstande i rækkefølge – eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om xxxx, subsidiært om at xxxx…)
Klagerens repræsentant har til støtte for sin påstand anført følgende:
”(...)
Overtagelsen af regnskabsassistancen skete i begyndelsen af 2018.
Den første arbejdsopgave var herefter momsangivelsen for 4. kvartal 2017. Grundet den sene modtagelse af bilagsmaterialet blev momsen udarbejdet manuelt.
Den videre udvikling i sagen er, at jeg i forbindelse med udarbejdelsen af årsregnskabet for 2017 anmoder om materialet for de 3. første kvartaler i 2017.
Disse bilag modtages i usorteret stand sent i året 2018.
Der var risiko for påligning af dagbøder, hvorfor de modtagne bilag blev sorteret i
Måneder
Dato
Betalingsdato
Kontante betalinger
Bankbetalinger fra erhvervskonto
Betalinger fra private konti
Herefter er materialet rekapituleret og "renset" for momsbeløb og opdelt i fradragsberettigede udgifter og ikke fradragsberettigede udgifter.
Tallene indberettes og der dannes en årsopgørelse for 2017 den 18. marts 2019.
Klienten modtager herefter en skrivelse fra Skattestyrelsen, sagsbehandler - [person2], der er dateret den 19. marts 2019 om indkaldelse af materialer i forbindelse med året 2017.
Dette materiale rykker Skattestyrelsen for den 2. maj 2019, hvilket klienten oplyser undertegnede om den 8. maj 2019.
Klienten bliver gjort opmærksom på, at det kræver en bogføring af materialet for de første 3 kvartaler af 2017 idet den foretagne rekapitulering ikke er fyldestgørende til udarbejdelse af en årsrapport.
Der fremkommer fra Skattestyrelsen forslag til ændring af såvel indkomsten som momstilsvaret, dateret 5. september 2019.
Mine bemærkninger til skrivelsen fremgår af min skrivelse dateret den I 0. oktober 2019, hvor omsætningsfastsættelsen m.v., er belyst.
Efter flere samtaler med sagsbehandler [person2] syntes der at være en vis forståelse for at det udsendte forslag til ændring af indkomsten ikke var realistisk.
Der blev efterfølgende udarbejdet et nyt årsregnskab for 2017 hvor der var indarbejdet materialet fra klientens tidligere revisor.
Materialet der blev indsendt den 15. december 2019 indeholdt
Årsregnskab for 2017
Balance 30/9 fra tidligere revisor
Kontospecifikationer 111 - 30/9 fra tidligere revisor
Balance pr. 31. december
Kontospecifikationer 1/10 - 31/12 fra [...]
Bemærkninger til bankkonti
Bilag
Årsregnskab for 2018 til sammenligning
Der modtages den 15. januar 2020 en mail fra Skattestyrelsen om at der er kommet en ny
sagsbehandler på sagen.
Det ser herefter ud til at sagen ikke har "bevæget" sig ret meget i klientens favør på trods af at der i min skrivelse af 10. oktober gøres opmærksom på hvor fejlagtige og usandsynlige tallene som Skattestyrelsen har beregnet er.
Forventningen og forståelsen af de førte samtaler med den første sagsbehandler var, at problemet hvad angik moms og indkomst var løst således, at der tilbage i sagen kun var dokumentationen for lån hos familie og venner.
Der er, for undertegnede, ikke megen nytte i at skulle beskæftige sig med sortering og bilagsnummerering til en ny sagsbehandler, når problemet var forventet løst.
Nedenfor er der anført yderligere bemærkninger til belysning af sagen.
Pkt. 1, Virksomhed
Virksomheden er etableret i april 2016.
Virksomheden var i det omhandlede indkomstår, 2017, en enmandsvirksomhed, uden ansatte.
Virksomheden beskæftiger sig med
Skønhedsbehandlinger og hudpleje
sammenlignelig med kosmetologer.
Pkt. 2, Adresse
[virksomhed1] var i 2017 beliggende i lejede lokaler på adressen
Store [adresse1]
[by1]
Huslejen androg for disse lokaler kr. 225.000 pr. år.
Pkt. 3, Åbningstiden
Salonen har følgende åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 11.00 - 17.006 timer
Onsdag: 11.00 - 17.006 timer
Torsdag: 11.00 - 18.007 timer
Fredag: 11.00 - 18.007 timer
Lørdag: 10.00 - 15.005 timer
Pkt. 4, Antal behandlinger og priser
Behandlinger pr. dag, gennemsnitligt
Mandag: 0
Tirsdag: 6
Onsdag: 6
Torsdag: 7
Fredag: 7
Lørdag: 5
Priser, gennemsnitlige,
Hårfjerning m.v.,kr. 300/400 inkl. moms
Ansigtsbehandlinger,kr. 650 inkl. moms
Pkt. 5, Salgsregistrering
Den altovervejende omsætning foregår via Mobilepay hvor beløbene indgår direkte på virksomhedens Nemkonto i [finans1].
Eventuelt kontantsalg indsættes på Nemkontoen og registreres ved bogføringen som omsætning.
Pkt. 6, Øvrig
Skattestyrelsens fastsættelse af virksomhedens resultat er baseret på beregningsmetoder der ikke har nogen form for gennemtænkt, sandsynliggjort, branchekendskabsmæssig relevans til virkeligheden.
Det kan godt være, at Skattestyrelsen mener, at de ikke har fået materialet med bilagsnumre m.v., men derfra og til at fastholde en indkomst og momsansættelse i den størrelse tyder på, at man under ingen omstændigheder har koncentreret sig om at beregne noget som helst, ud fra fakta eller forholdt sig til de beregninger der er indsendt i oktober 2019.
Skattestyrelsen har fastsat indkomsten i 2017 til kr. 613.776, uden at færdigberegne konsekvensen af denne fastsættelse af indkomsten.
Den færdige beregning, ud fra Skattestyrelsens tal, vil se således ud,
Ansat indkomst, Skattestyrelsen, før omkostningerkr. 673.931
Omkostninger iflg, regnskab 2017,
Salgsomkostninger kr. 35.579
Lokaleomkostninger kr. 250.574
Administrationsomkostninger kr. 25.522
Øvrige omkostningerkr. 8.207
Bruttofortjeneste, 49,9 % kr. 993.813
Vareforbrugkr. 997.796
Beregnet omsætning ekskl. Momskr. 1.991.609
Bruttofortjenesten, 49,9 %, er den realiserede avance i 2017.
Denne beregning viser, efter min mening, at der fra Skattestyrelsens side ikke er foretaget nogen reel stillingtagen til det faktum, at der i dagens Danmark ikke findes, aldrig har været og aldrig kommer en salon der med en kvindes/mands arbejdsindsats kan generere en omsætning på
kr. 1.991.609, svarende til ugentlig omsætning på ca. kr. 50.000 eller en gennemsnitlig behandlingspris på ca. kr. 1.600.
[virksomhed1] har, som anført ovenfor, behandlingspriser der lå mellem
kr. 240 til kr. 520 (ekskl. moms).
Såfremt oplysningerne om behandlingstid og antal mulige behandlinger vil den maksimale omsætning kunne beregnes således,
Beregnet Beregnet BeregnetOmsætningOmsætning
omsætningomsætning omsætning årsregnskabSkattestyrelsen
kr. 240kr. 400kr. 5202017kr.
297.600496.000644.800312.1321.991.609
De beregnede omsætninger er de maksimale beløb ved en bookningsprocent på 100.
Virksomheden var i 2017 i etableringsfasen, på adressen i [by1] og havde ikke en etableret
kundekreds der kunne udfylde virksomhedens åbningstider.
Der er i 2018 ansat en frisør på deltid således at indtjeningsevnen kunne forøges.
Omsætningen har udviklet sig så1edes,
2017 – 1 behandler kr. 312.132
2018 – 1 1/2 behandlerkr. 593.587
2019 – 1 1/2 behandlerkr. 724.516
Pkt. 7, Lån hos familie m.v.
Der er i 2017 modtaget følgende beløb i lån fra familie, samlever og venner,
Samleverkr. 32.900
Familie og vennerkr. 287.510
I altkr. 320.410
Virksomheden var, som tidligere nævnt, i etableringsfasen og havde ikke en kundekreds der var i
stand til at betale for de faste omkostninger, køb af driftsmidler og indretning af lokaler,
herunder specielt den enorme husleje på kr. 225.000.
I det multietniske samfund vi har i Danmark, er der store grupper, hvor den normale finansiering af investeringer og etablering af virksomhed udelukkende sker ved lån hos familie og venner.
Lånene er en del af den levemåde/kulturarv/familiesammenhold disse befolkningsgrupper har.
Jeg har naturligvis anmodet om en form for dokumentation for hvem der har været långivere. Disse er dog endnu ikke modtaget.
Beløbende er naturligvis tilbagebetalingspligtige.
(...)”
Der fremgår følgende af angivelsesoplysningerne:
”(...)
”Angivelse periode | Angivelse | Udgående afgift | Moms af EU varekøb | Moms af udl ydelseskøb | Indgående afgift | Energiafgifter i alt | Angivet tilsvar | Rubrik A EU ydelseskøb |
20170331 | Kvartalsafregning, moms by | 10.860 | 0 | 0 | 24.264 | 0 | -13.404 | 0 |
20170630 | Kvartalsafregning, moms by | 15.145 | 0 | 0 | 18.054 | 0 | -2.909 | 0 |
20170930 | Kvartalsafregning, moms by | 21.805 | 1.757 | 0 | 37.666 | 0 | -14.104 | 7.030 |
20171231 | Kvartalsafregning, moms by | 29.114 | 0 | 0 | 34.953 | 1.785 | -7.624 | 0 |
2017 | 76.924 | 1.757 | 0 | 114.937 | 1.785 | -38.041 | 7.030” |
(...)”
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1. (Lovbekendtgørelse 2013-01-23 nr. 106 med efterfølgende ændringer).
Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.
I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.
Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.
Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).
Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.
Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatteretten har i sagen med j. nr. [...] behandlet indkomståret 2017 for virksomhedens indehaver og har i forbindelse hermed behandlet virksomhedens resultat for dette år. Landsskatteretten fandt i afgørelsen, at den af Skattestyrelsen skønnede omsætning i virksomheden kunne tiltrædes, hvorfor det som følge heraf er berettiget, at Skattestyrelsen har anset omsætningen som momspligtig og har beregnet moms heraf.
De af klageren fremlagte dokumenter er ikke underbygget af underliggende bilag eller lignende og ændrer derfor ikke på ovennævnte vurdering.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.