Kendelse af 09-01-2025 - indlagt i TaxCons database den 06-02-2025
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets udgående moms med 11.805 kr. for perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017 vedrørende bespisning af personale.
Videre har Skattestyrelsen nedsat selskabets indgående moms for perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017 med 15.311 kr. af gavekort, der er registreret på konto 3210 ”Gratis gavekort”, da selskabet er anset for med urette at have taget fradrag for moms af gavekort, der er givet som en gave, jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 5.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse delvist.
[virksomhed1] ApS, tidligere [virksomhed2] ApS, (herefter benævnt selskabet) blev oprettet den 1. januar 2004. Selskabet er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, med branchekode ”931100 Drift af sportsanlæg”.
Selskabet er ejet af [person1] via [virksomhed3] A/S. [person1] og [person2] er direktører i selskabet.
Selskabet driver virksomhed i form af et bowlingcenter med dertilhørende aktiviteter, herunder ejer selskabet diverse anlægsaktiver til brug for driften.
Skattestyrelsen har foretaget en gennemgang af selskabets moms for perioden fra den 1. oktober 2016 til den 30. juni 2017. Som følge heraf har Skattestyrelsen truffet afgørelse vedrørende selskabets håndtering af udgående moms vedrørende personalemad samt selskabets håndtering af indgående moms vedrørende gratis gavekort.
Ad) Bespisning af personale
Selskabet har registreret forbrug af personalemad på konto 1338 ”Personaleforbrug/mad”.
Selskabet har haft et kasse-/bookingsystem, der har registreret selskabets omsætning, vagtplaner for medarbejdere, tidsregistrering for medarbejdere m.v. Herunder har systemet foretaget en automatisk registrering af personalemad på 25,00 kr. inkl. moms pr. medarbejder, der har tidsregistreret sig den pågældende dag. Selskabet har oplyst, at denne automatiske registrering var en fejl i deres system, idet samtlige medarbejdere, der har haft en vagt, er blevet registreret, uanset om medarbejderne har taget personalemad den pågældende dag.
Konteringen af de 25,00 kr. inkl. moms på konto 1338 har selskabet udlignet, idet der ikke er sket betaling herfor. Der er derfor heller ikke afregnet moms i forbindelse med disse posteringer.
Prisen på 25,00 kr. inkl. moms har selskabet anset for at udgøre kostprisen for råvarer og tilberedning af maden til personalet.
Selskabets medarbejdere har selv skullet registrere i selskabets kasse-/bookingsystem, når de har taget mad på en vagt. Medarbejderne har herefter betalt 20,00 kr. inkl. moms pr. dag for mad via løntræk. Det er oplyst over for Skattestyrelsen, at selskabet i den omhandlende periode havde udfordringer med, at deres medarbejdere ikke fik registreret i systemet, når de havde spist i centret, og dermed blev der ikke trukket 20,00 kr. inkl. moms, selvom personalemaden blev udgiftsført. Det er efterfølgende indskærpet flere gange over for centercheferne, at de skal holde øje med denne udfordring.
Selskabet har oplyst, at medarbejdernes registreringer i den omhandlede periode udgjorde 551 gange.
I perioden fra den 1. oktober 2016 til den 30. juni 2017 har selskabet bogført 44.567 kr. på konto 1338, og selskabets medarbejdere er samlet trukket med 8.816 kr. ekskl. moms i løn.
I perioden fra den 17. februar 2017 til den 30. marts 2017 er der ikke sket automatiske registreringer i selskabets kasse-/bookingsystem. På baggrund af selskabets dagsrapporter har Skattestyrelsen opgjort, at der samlet har været 440 personaledage i denne periode. Med en pris pr. medarbejder på 25,00 kr. inkl. moms har Skattestyrelsen herefter vurderet, at der mangler at blive registreret 8.800 kr. ekskl. moms på konto 1338.
Dagsrapporterne viser i øvrigt, at der i gennemsnit har været 10 personer på arbejde om dagen i perioden fra den 17. februar 2017 til den 30. marts 2017.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er registreret i alt 2.668 personaledage i den omhandlede periode.
Selskabets repræsentant har overfor Landsskatteretten oplyst, at selskabets ledelse har vurderet, at mindre end 25 % af medarbejderne har spist aftensmad i forbindelse med en vagt, hvilket begrundes i følgende forhold:
• | Restauranten er i det væsentligste en buffetrestaurant, hvor der serveres buffet om aftenen. |
• | Buffeten dækkes ikke, hvis der ikke er bookinger i restauranten, og det er således ikke hver dag, at buffeten serveres. |
• | Medarbejdere, der er på dagvagt, spiser således ikke af den mad, der serveres på buffeten om aftenen. |
• | Aftenvagter starter typisk kl. 17, og medarbejderne starter typisk ikke med at spise. |
• | Vagter på 3-4 timers varigheder har typisk ingen pauser, og medarbejderne bruger således ikke tid på at spise. |
Det er oplyst over for Skattestyrelsen, at medarbejderne ikke spiser den samme mad, som serveres for eksterne kunder.
Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har haft andre åbningstider i kontrolperioden, herunder at der var åbent fra kl. 10. Videre er det oplyst, at det fremgår af selskabets dagsrapporter, at der var en kok på arbejde hver dag og de fleste dage en kok om formiddagen fra kl. 9 til ca. kl. 14 og en kok om eftermiddagen/aftenen fra kl. 12 til kl. 21 eller kl. 22.
Ad) Gavekort
Selskabet har registreret udstedelsen af en række gavekort på konto 3210 ”Gratis gavekort”.
I perioden fra den 1. oktober 2016 til den 30. juni 2017 har selskabet bogført 61.247 kr. ekskl. moms på konto 3210. Moms udgør 15.311 kr.
Selskabet har i forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen fremlagt en udskrift fra selskabets kassesystem, som omfatter specificeret varesalg i den omhandlede periode, herunder en opgørelse/fordeling af gavekortene på konto 3210. Opgørelsen viser følgende fordeling:
5700 | Børnefødselsdage (extra gave) | 130 | -25.635,00 kr. |
5710 | Kulance Gavekort | 33 | -5.632,00 kr. |
5720 | Sponsor Gavekort | 92 | -42.857,67 kr. |
5730 | Blå Mandag Gavekort | 3 | -250,00 kr. |
5731 | Gavekort KUN bowling | 1 | -185,00 kr. |
5733 | Gevinst morskabsautomater | 4 | -2.000,00 kr. |
- | Total | 263 | -76.559,67 kr. |
Beløbene er angivet inkl. moms.
Børnefødselsdagsarrangementspakke
Gavekort til børnefødselsdage udleveres til fødselaren, og de er en del af en fødselsdagsarrangementspakke, der indeholder mad, drikke og aktiviteter samt en gave til fødselaren (gavekortet), der består af en times bowling.
Salget af fødselsdagsarrangementet har selskabets indtægtsført den dag, hvor fødselsdagen er afholdt, ligesom den udgående moms af arrangementet er bogført.
På den dag, hvor fødselaren har indløst gavekortet på en times bowling, har selskabet registreret en times bowling som omsætning og samtidig registreret et tilsvarende beløb som rabat på selskabets konto 3210 ”Gratis gavekort”.
Repræsentanten har oplyst, at moms af gavekort, der er udstedt i forbindelse med fødselsdagsarrangementer, udgør 5.127 kr. for den omhandlede periode.
I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen har Skattestyrelsen oplyst, at det er en ny oplysning, at gavekortet ikke er en gave fra selskabet til fødselaren, men en del af den samlede fødselsdagspakke. Derfor har Skattestyrelsen meddelt selskabets repræsentant, at styrelsen på denne baggrund vil genoptage forholdet under forudsætning af, at Skattestyrelsen modtager en beløbsmæssig opgørelse af, hvor meget børnefødselsdage udgør af de samlede konteringer på konto 3210.
Tilgodebevis/gavekort til utilfredse kunder
Til utilfredse kunder, der har haft en uheldig/dårlig oplevelse i enten restauranten eller ved en aktivitet, giver selskabet et tilgodebevis/gavekort på et genbesøg.
Gavekortene dækker en tilsvarende ydelse. Selskabet har fratrukket indgående moms af udgiften.
Selskabet har anset denne type gavekortet som en ydelse, hvor der er givet 100 % rabat.
Når kunden er kommet retur for at benytte sig af tilgodebeviset/gavekortet, har selskabet i første omgang registreret købet som henholdsvis omsætning og udgående moms. Når kunden efterfølgende har betalt med tilgodebeviset/gavekortet, har selskabet reduceret sin omsætning og udgående moms med de tilsvarende beløb, således at nettobeløbet på omsætning og udgående moms blev 0 kr.
Repræsentanten har oplyst, at moms af tilgodebeviser/gavekort, der er udstedt til utilfredse kunder, udgør 1.126 kr. for den omhandlede periode.
Gavekort, der uddeles som sponsorater m.v.
Selskabet har uddelt gavekort som sponsorater, præmier m.v. til diverse arrangementer, hvor selskabet er blevet profileret.
Det er oplyst, at der er udstedt et gavekort til [virksomhed4] i forbindelse med en samhandel mellem [virksomhed5] og selskabet, hvor selskabet har fået reklame på et antal taxaer, og [virksomhed5] har modtaget et gavekort.
Der er ikke fremlagt en aftale mellem selskabet og [virksomhed5], ligesom der ikke er fremlagt oplysninger om de øvrige sponsorater, præmier m.v.
Repræsentanten har oplyst, at moms på gavekort, der er uddelt som sponsorater m.v., udgør 8.572 kr. for den omhandlede periode.
Selskabets registrering ved brug af denne type gavekort følger samme procedure som tilgodebeviser/gavekort, der er udstedt til utilfredse kunder.
At selskabets konto 3210 også indeholder sponsorater og præmier er for Skattestyrelsen en ny oplysning i forhold til de oplysninger, som Skattestyrelsen modtog forud for Skattestyrelsens afgørelse.Dette forhold er således ikke behandlet i Skattestyrelsens afgørelse.
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets udgående moms for perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017 med 11.805 kr. vedrørende bespisning af personale.
Videre har Skattestyrelsen nedsat selskabets indgående moms for perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017 med 15.311 kr. af gavekort, der er registreret på konto 3210 ”Gratis gavekort”, da selskabet er anset for med urette at have taget fradrag af gavekort, der er givet som en gave, jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 5.
Skattestyrelsen har som begrundelse blandt andet anført:
”[...]
[...]
1.4 | Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse |
Momsmæssigt
Ifølge momslovens § 29 skal afgiftsgrundlaget fastsættes på den i § 28, stk. 3 måde, når der foretages en leverance af en vare eller ydelse, hvor modværdien er lavere end indkøbs- eller fremstillingsprisen, dog uden tillæg af avance, når der mellem leverandør og modtager er et interessefællesskab.
Der er tale om et interessefællesskab mellem en leverandør og en modtager, når de er forbundet gennem retlige, ledelsesmæssige eller medlemsmæssige bindinger ifølge momslovens § 29, stk. 3, pkt. 2.
Som det fremgår af afsnittet ”De faktiske forhold” har de ansatte i 2016/17 via løntræk betalt 20 kr. inklusive moms om dagen for mad, såfremt de har husket at registrere det i kasseapparatet. Som modydelser har selskabet leveret mad til de ansatte.
De ansatte er samlet trukket 8.816 kr. plus moms på 2.204 kr. vedrørende mad i perioden fra den 1. oktober 2016 til den 30. juni 2017. Der beregnes udgående moms af beløbet.
Hver gang en medarbejder får et måltid mad, indtastes 25 kr. i kasseapparatet og beløbet bogføres på konto 1338. Denne kontering udlignes, da der ikke sker betaling herfor. Derfor sker der ikke nogen momsafregning i forbindelse med disse posteringer.
Ifølge registreringer i kasseapparatet er der i perioden registreret 44.567 kr. u/moms som personalemad. I halvdelen af februar og det meste af marts måned er der ikke sket registrering i kasseapparatet. Vi har på baggrund af dagsrapporter opgjort, at der samlet har været 440 personaledage i perioden. Ved 25 kr. pr. medarbejder pr. måltid vurderer vi således, at der mangler at blive registreret 8.800 kr. u/moms på konto for personaleforbrug/mad.
Herefter udgør det samlede personaleforbrug/mad 44.567 kr. + 8.800 kr. = 53.367 kr. u/moms.
I har oplyst, at de 25 kr. inklusive moms, som registreres pr. måltid svarer til kostprisen for råvarer og tilberedning.
Modværdien på de 20 kr. inklusive moms, der er trukket i medarbejdernes løn er således lavere end den oplyste kostpris på maden.
Da der er tale om interessefællesskab mellem selskabet og de ansatte, skal der som minimum betales moms af kostprisen.
Ifølge kantinemomsreglerne, metode 1 skal kostprisen for fremstilling af mad til personale indeholde omkostninger til råvarer med tillæg af 5 pct. (til dækning af køkkenmaskiner m.m.) + lønninger til tilberedning.
Efter vores opfattelse indeholder jeres beregning af kostprisen kun råvarer og lønninger til tilberedning. Da I ikke har specificeret kostprisen i råvarer og lønninger tillægger vi det samlede beløb 5 pct. til dækning af køkkenmaskiner m.m.
Vi har opgjort moms af personalemad på følgende måde:
Det samlede personaleforbrug til kostpris 53.367 kr.
Plus 5 pct. til dækning af køkkenmaskiner m.m. 2.668 kr.
I alt 56.035 kr.
Udgående moms heraf (25 pct.) 14.009 kr.
Opkrævet hos de ansatte 8.816 kr.
Udgående moms heraf (25 pct.) 2.204 kr.
Yderligere udgående moms 11.805 kr.
Vi foreslår derfor, at I skal betale 11.805 kr. mere i udgående moms for perioden fra den 1. oktober 2016 til den 30. juni 2017.
1.5 Skattestyrelsens bemærkninger og afgørelse
Skattestyrelsen har følgende kommentarer til jeres bemærkninger vedrørende personaleforbrug/mad:
I oplyser nu, at de registreringer, der er foretaget i jeres kassesystem, og som er lagt til grund for Skattestyrelsens forslag, er fejlbehæftede, fordi der skete registreringer, selvom der reelt ikke blev spist i centret.
Skattestyrelsens forslag til afgørelse er baseret på jeres oprindelige forklaring om, at medarbejderne i 2016/2017 ”glemte” at trykke ja, når de havde spist.
I har ikke dokumenteret eller sandsynliggjort omfanget af de foretagne fejlregistreringer i kassesystemet, men I har derimod oplyst, at medarbejderne i 2016/2017 ”glemte” at registrere, når de havde spist. På baggrund heraf fastholder vi vores regulering på 11.805 kr. vedrørende dette punkt.
[...]
[...]
3.4. | Skattestyrelsens bemærkninger |
Gavekort til børnefødselsdage:
I har oplyst, at I udgiftsfører gratis gavekort, som I udleverer som gaver til børnefødselsdage, på konto 3210. I fratrækker indgående moms af udgiften.
Efter momslovens § 42, stk. 1, nr. 5 er der ikke fradrag for moms af gaver.
Gavekort til utilfredse kunder:
I har oplyst, at I udgiftsfører gratis gavekort, som I udleverer til utilfredse kunder på konto 3210 og I fratrækker indgående afgift af udgiften. Hvis I giver en kunde et prisafslag, kan dette modregnes i momsgrundlaget efter momslovens § 27, stk. 4. Det er en betingelse, at der i den forbindelse udstedes en kreditnota til kunden.
Når I i stedet for at give et prisafslag, giver kunder en gave i form af gratis gavekort, kan I ikke fratrække momsen ifølge momslovens 42, stk. 1, nr. 5.
Der er udgiftsført 61.247 kr. i perioden fra den 1. oktober 2016 til den 30. juni 2017 på konto 3210.
Moms heraf udgør 15.311 kr.
Vi foreslår derfor, at Jeres købsmoms for perioden nedsættes med 15.311 kr.
[...]
3.5 Skattestyrelsens bemærkninger of afgørelse
Skattestyrelsen har følgende kommentarer til jeres bemærkninger vedrørende gratis gavekort:
Med hensyn til rabat/prisafslag til utilfredse kunder, er betingelsen i momslovens § 27, stk. 4 ikke opfyldt. Efter denne bestemmelse kan momsgrundlaget reduceres på det tidspunkt hvor rabatten bliver effektueret, og det er en betingelse, at der udstedes en kreditnota til kunden. Et gavekort der udstedes til senere brug for kunden, kan ikke anses for at opfylde betingelserne i momslovens § 27, stk. 4.
Med hensyn til gavekortene til børnefødselsdage, fastholder vi, at der er tale om en gave, som ikke er fradragsberettiget efter momslovens § 42, stk. 1, nr. 5. Hvis gavekortet skulle anses for at være en rabat, er betingelserne i momslovens § 27, stk. 4 i øvrigt ikke opfyldt.
Vi fastholder på denne baggrund vores regulering på 15. 311 kr. vedrørende dette punkt.
[...]”
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 16. juni 2020 udtalt følgende:
”[...]
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
Vedr. punkt 1. Personalemad.
Klageren mener, at vi fejlagtigt har baseret opgørelsen af personalets madforbrug på de automatiske konteringer i selskabets bogholderi.
Selskabet oplyser den 26.11.2019 (før Skattestyrelsen udsender forslag), at for hver medarbejder der har spist på centret, bliver der udgiftsført kr. 25 inklusive moms, på konto 1338. Det fremgår ikke af dette brev, at der var fejl i de udgiftsregistreringer, der blev foretaget på kontoen.
På samme konto krediteres medarbejdernes egen registrering, når de har spist. Denne registrering danner grundlag for løntræk på 20 kr. pr. dag, hos den enkelte medarbejder. Registreringen af medarbejdernes madforbrug, sker ved, at de ved vagtens afslutning bliver bedt om at trykke ’ja’ hvis de har spist. Selskabet oplyser i samme brev, at de har haft udfordringer med, at personalet glemte at trykke ’ja’, når de havde spist, og dermed er de ikke blevet trukket de 20 kr. I kontrolperioden er der kun registreret 551 gange, at medarbejdere har spist.
Selskabet oplyser yderligere, at dette forhold flere gange er indskærpet over for centercheferne. De skal holde øje med det.
I bemærkninger til vores forslag siger selskabet, at der har været fejl i udgiftsregistreringerne på konto 1338, men uddyber ikke nærmere omfang af denne fejl. Selskabet baserer deres beregning af yderligere salgsmoms (688,75 kr.), alene på personaleregistreringer, som de oprindeligt har oplyst, at de har haft store udfordringer med, fordi de har været fejlbehæftet. Manglerne i personalets registrering var af et sådant omfang, at de flere gange er blevet indskærpet over for centercheferne.
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at vi har modtaget de to modsatrettede forklaringer, og at vi har lagt den første/oprindelige forklaring til grund for afgørelsen. Det har vi begrundet med, at der ikke er fremsendt en nærmere redegørelse/sandsynliggørelse for omfanget af fejlregistreringerne ved udgiftsførelse af personalemad.
Vi finder det i øvrigt usandsynligt, at der kun er registreret 551 gange, at medarbejdere har spist, når der er registreret 2.668 personaledage i kontrolperioden.
Revisor henviser til, at en dialog om problemstillingen vil være nyttig, men selskabet har forud for afgørelsen ikke bedt om et møde i høringsfasen.
Vedr. punkt 3 gratis gavekort
Efter Skattestyrelsen har sendt afgørelse i sagen henvendte selskabets revisor sig med henblik på genoptagelse af dette forhold under henvisning til SKM2019.197.SKTST (salgsfremmeordninger). Vi har på den baggrund afhold møde med revisor og selskabet den 3. marts 2020.
Gavekort til børnefødselsdage
På baggrund af revisors henvendelse går vi på eget initiativ ind og tjekker selskabets hjemmeside og kan se at gavekort er en del af den samlede pakke (der kan tilkøbes ekstra gaver) og derfor er vi blevet vildledt, fordi selskabet har bogført det på konto for gratis gavekort i stedet for indløsning af gavekort. Derfor har vi fået den opfattelse, at det var en gave centeret gav til børnene og ikke som vi nu kan se, en gave som forældre køber til børnene. Vi har derfor meddelt revisor, at vi på baggrund af de nye oplysninger, der er fremkommet, vil genoptage forholdet, men at vi kun kan genoptage forholdet, under betingelse af, at vi modtager en beløbsmæssig opgørelse af, hvor meget børnefødselsdage udgør. Vi har ikke modtaget nogen opgørelse fra selskabet.
Gavekort til utilfredse kunder
Vi har ikke yderligere bemærkninger til dette punkt. Vi henviser til begrundelsen i afgørelsen.
Gavekort, der uddeles som sponsorater, præmier m.v. til diverse arrangementer m.v.
Det fremgår af klagen, at konto 3210 også indeholder sponsorater og præmier. Denne oplysning er ny i forhold til de oplysninger vi har modtaget forud for afgørelsen. Andelen af sponsorater og præmier udgør ifølge klagen 42.858 kr. inklusive moms svarende til 34.286 kr. eksklusive moms. Det udgør mere end halvdelen af posteringerne på kontoen.
Da denne oplysning er ny for Skattestyrelsen, har vi ikke forholdt os specifikt til denne problemstilling i afgørelsen. Vi kan imidlertid henvise til Den Juridiske vejledning, afsnit D.A.11.5.7.4. hvoraf det fremgår, at præmier skal anses for gaver, og kan derfor ikke fradrages ifølge momslovens § 42, stk. 1, nr. 5. Der skal som følge heraf betales udtagningsmoms efter momslovens § 5, stk. 2.
[...]”
Skattestyrelsen har den 29. februar 2024 sendt en supplerende udtalelse som følge af repræsentantens indlæg af 6. februar 2024. Af udtalelsen fremgår blandt andet følgende:
”[...]
Vi har følgende kommentarer/præciseringer i forbindelse med de nye oplysninger:
Personalebespisning
Skattestyrelsen skal præcisere, at vores opgørelse af momsgrundlaget vedrørende bespisning af personalet er foretaget på baggrund af et eksempel i afsnit D.A.8.1.4.3.3 i Den juridiske vejledning.
Vores opgørelse er således ikke udarbejdet på baggrund af saldo på konto 1338, men på baggrund af alle registreringerne af udgifter til personalemad på kontoen i perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017.
Det fremgår af vores forslag og afgørelse (tabel på side 2), at forbrug af personalemad, jf. konto 1338 i perioden fra den 1. oktober 2016 til 30. juni 2017, udgjorde 44.567 kr./u moms.
Det fremgår også af vores forslag og afgørelse (side 5), at der mangler registreringer af personalemad på konto 1338 i perioden fra den 17. februar 2017 til 30. marts 2017.
På baggrund af dagsrapporter, som vi har modtaget fra selskabet, har vi opgjort, at der samlet har været 440 personaledage i ovennævnte periode, som ganget med 20 kr./person giver 8.800 kr. u/ moms
Det samlede beløb danner grundlag for beregning af indirekte omkostninger på 5 %.
Beløbet på 8.816 kr. u/moms, som vedrører ”hævet løn personalemad” er først efterfølgende trukket fra.
Selskabets repræsentant gentager i brev af 6. februar 2024, at vi fejlagtigt har baseret opgørelsen af personalets madforbrug på de automatiske registreringer i selskabets bogholderi.
Repræsentantens brev indeholder fortsat ikke nogen redegørelse for omfanget af fejlregistreringerne af udgiftsførelse af personalemad på konto 1338.
Til støtte for vores opgørelse skal vi bemærke, at bowlingcentret har haft åbent 360 dage om året (270 i perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017), hvilket svarer til, at såfremt der kun havde været 551 personaledage i perioden, ville kun 2 ansatte om dagen have spist på centret i perioden.
Ifølge dagsrapporter, som vi har modtaget i forbindelse med vores sagsbehandling, har der gennemsnitteligt været 10 personer på arbejde om dagen i perioden fra den 17. februar 2017 til den 30. marts 2017.
Derudover havde [virksomhed2] åbent fra kl. 10 om formiddagen i kontrolperioden, som ikke mere er tilfælde.
Vi finder det fortsat usandsynligt, at der kun er registreret 551 gange, at personalet har spist, når der er registreret 2.668 personaledage i perioden fra den 1. oktober 2016 til den 30. juni 2017.
Som det oprindeligt er oplyst af selskabet, skyldes den store difference mellem registreringerne af udgifter til personalemad og tilbageført beløb vedrørende hævet løn personalemad manglende registreringer fra personalets side af, at de har spist på centret.
Revisor skriver i brev af 6. februar 2024, at ledelsen af [virksomhed1] ApS vurderer, at det er sandsynligt, at under 25 % af medarbejderne spiser aftensmad i forbindelse med en vagt og begrunder det med følgende forhold:
• | Restauranten er i det væsentligste en buffetrestaurant, hvor der serveres buffet om aftenen |
• | Buffeten dækkes ikke, hvis der ikke er bookinger i restauranten, og det er således ikke hver dag, at buffeten serveres. |
• | Medarbejdere, der er på dagvagt, spiser således ikke af den aftensmad, der serveres på buffeten om aftenen. |
• | Aftenvagter starter typisk kl. 17 og medarbejderne starter typisk ikke med at spise |
• | Vagter på 3-4 timers varighed har typisk ingen pauser og medarbejderne bruger således ikke tid på at spise. |
Vi skal hertil bemærke, at selskabet i forbindelse med sagsbehandlingen hos Skattestyrelsen har oplyst, at medarbejderne ikke spiser den samme mad som eksterne kunder.
Vi finder derfor, at det er irrelevant, at bruge restauranten og dens servering af mad til eksterne kunder som argumentation for, at det er sandsynligt, at under 25 % af medarbejderne spiser aftensmad i forbindelse med en vagt.
Vi skal også her bemærke, at bowlingcentret har haft andre åbningstider i kontrolperioden og det fremgår af de førnævnte dagsrapporter, at der mindst var en kok på arbejde hver dag og de fleste dage en kok om formiddagen fra kl. 9 til ca. kl. 14 og en kok om eftermiddagen/aftenen fra kl. 12 til kl. 21 eller 22.
Gratis gavekort
Selskabets revisor har den 6. februar 2024 sendt udskrift fra selskabets kassesystem, som omfatter specificeret varesalg i perioden: 01-10-2016 til 30-06-2017 hvor der henvises til side 6 (nederst) og side 7 angående gratis gavekort.
Gavekort til børnefødselsdage
Vi har i vores høringssvar i forbindelse med selskabets klage skrevet, at vi vil genoptage forholdet vedrørende gavekort til børnefødselsdage under betingelse af, at vi modtager en beløbsmæssig opgørelse af, hvor meget gavekort til børnefødselsdage udgør. Ifølge den tilsendte opgørelse udgør beløbet vedrørende børnefødselsdagsgave (extra gave) 25.635 kr. inklusive moms på 5.127 kr.
Forholdet kan derfor genoptages, såfremt der er tale om en forældrebetalt ekstra gave til deres børn.
Sponsor gavekort
Selskabets repræsentant oplyser, at gavekortet til [virksomhed4] er udstedt i forbindelse med en samhandel mellem [virksomhed5] og selskabet, hvor selskabet har fået reklame på et antal taxaer, og at [virksomhed5] har modtaget et gavekort.
Der er i forbindelse med Skattestyrelsens sagsbehandling fremsendt grundlag for bogføring af bilag 472, hvor der på konto 3210 er bogført 2.106 kr. inklusive moms. Af ekspedition foretaget den 17-03-2017 fremgår, at der er brugt 1.616 kr. vedrørende gavekort #9922 (værdi: kr. 14.953,00 kr.).
Da der er tale om et forholdsvis stort beløb, må der foreligge en aftale mellem selskabet og [virksomhed4] om reklame på et antal taxaer.
Vi skal også bemærke, at Momsnævnet i en række afgørelser har udtalt, at den momsmæssige vurdering er den samme som den skattemæssige vurdering.
Vurderingen af, om der er fradrag for udgiften til reklame, skal således foretages på grundlag af en konkret vurdering af reklameværdien for virksomheden.
Sponsorbidrag er normalt fradragsberettigede som reklameudgifter, når virksomheden opnår en reklameværdi, som står i rimligt forhold til det ydede bidrag.
Det ses ikke i repræsentantens brev, at han har redegjort for de øvrige sponsor gaver.
[...]”
Selskabets repræsentant har på vegne af selskabet nedlagt påstand om, at selskabets udgående afgift af udgifter til bespisning af personale skal nedsættes til en forhøjelse på 688,75 kr. på baggrund af personalets egne registreringer. Subsidiært har repræsentanten nedlagt påstand om, at selskabets udgående afgift af udgifter til bespisning af personale skal hjemvises til Skattestyrelsen til fornyet behandling.
Repræsentanten har desuden nedlagt påstand om, at selskabet har ret til fradrag for moms for perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017 med 15.311 kr. af gavekort, der er registreret på konto 3210 ”Gratis gavekort”,
Selskabet har til støtte herfor blandt andet anført følgende:
”[...]
Vedr. punkt 1 personaleforbrug/mad
[...]
Skattestyrelsens afgørelse baserer sig på en beregning, der tager udgangspunkt i automatiske konteringer i selskabets bogholderi. De automatiske konteringer registrerer et personaleforbrug af mad, og de automatiske konteringer har ingen betydning for selskabets økonomiske resultat, da de både registreres som en indtægt og en udgift. I forbindelse med sagsbehandlingen har [virksomhed2] ApS bl.a. oplyst, at selskabets kasse-/bookingsystem, der registrer al selskabets omsætning, selskabets vagtplaner for medarbejdere, selskabets tidsregistrering for medarbejdere m.v., i en periode i 2016/2017 fejlagtigt har registreret, at alle medarbejdere, der har haft en vagt, har taget mad. Selskabets almindelige procedure er, at medarbejderne selv skal registrere, om de har taget mad eller ej i forbindelse med deres vagt, da det ikke er alle medarbejdere, der ønsker at gøre brug af muligheden. Den fejlagtige registrering af, at alle medarbejdere, der har en vagt, har taget mad, medfører, at det grundlag, som Skattestyrelsen har lagt til grund for deres beregning er fejlagtigt, og dermed bliver Skattestyrelsens beregning også fejlagtig. Da de automatiske registreringer af personalemad ikke har betydning for selskabets samlede resultat, og da beløbenes størrelse er mindre væsentlige i forhold til selskabets samlede omsætning, er fejlregistreringerne først blevet konstateret og korrigeret i løbet af 2017.
I forbindelse med sagsbehandlingen har [virksomhed2] ApS redegjort for ovenstående problemstilling, og [virksomhed2] ApS har udarbejdet et forslag til en korrigeret beregning, som Skattestyrelsen har set bort fra.
På vegne af [virksomhed2] ApS skal jeg anmode om, at forholdet tages op til fornyet behandling, da Skattestyrelsens beregning er foretaget på et fejlbehæftet grundlag som anført ovenfor. Det er samtidig vores opfattelse, at en supplerende dialog med sagsbehandleren kunne have været nyttig for at sikre et mere retvisende grundlag til beregningen. Sagsbehandleren har imidlertid valgt at fuldstændig tilsidesætte besvarelsen fra [virksomhed2] ApS af 19. december 2019 i Skattestyrelsens afgørelse af 20. december 2019.
Vedr. punkt 3 gratis gavekort
[...]
[virksomhed2] ApS har den 19. december 2019 oplyst til Skattestyrelsen, at selskabet er indforstået med, at købsmomsen nedsættes med 15.311 kr., men at det er selskabets opfattelse, at salgsmomsen ligeledes skulle nedsættes med 15.311 kr. Den konto i bogholderiet, hvor "gratis gavekort" blev registreret, har fejlagtig trukket købsmoms i stedet for salgsmoms.
I forbindelse med sagsbehandlingen har [virksomhed2] ApS oplyst til Skattestyrelsen, at de gavekort, der registreres på konto 3210 i bogholderiet, vedrører gavekort til børnefødselsdage og gavekort til utilfredse kunder. Endvidere har konto 3210 også indeholdt gavekort, der uddeles som sponsorater, præmier m.v. til diverse arrangementer m.v., hvor selskabet bliver profileret.
Gavekort til børnefødselsdage
I forbindelse med sagsbehandlingen har [virksomhed2] ApS oplyst til Skattestyrelsen, at gavekortene til børnefødselsdage er en del af en fødselsdagsarrangementspakke, som selskabet tilbyder sine kunder. Fødselsdagsarrangementspakken indeholder fødselsdagsarrangement med mad, drikke og aktiviteter samt en gave til fødselaren, der består af en times bowling.
Salget af fødselsdagsarrangementet indtægtsføres fuldt ud på den dag, hvor fødselsdagen afholdes, og momsbeløbet af fødselsdagsarrangementet bogføres som salgsmoms.
På den dag, hvor fødselaren bruger gavekortet på en times bowling, registreres en times bowling som omsætning og samtidig registreres et tilsvarende beløb som rabat på kto. 3210, således at påvirkningen af omsætningen og momsen for selskabet er upåvirket. Det er momsbeløbet af registreringen af rabatten, som Skattestyrelsen efterfølgende nægter at acceptere som reduktion af salgsmoms.
Det er vores klare opfattelse, at Skattestyrelsens afgørelse af 20. december 2019 er i strid med Skattestyrelsens styresignal om udtagningsbeskatning ved salgsfremmeordninger af 4. april 2019 samt afsnit D.A.4.3.6 Udtagning af varer og tjenesteydelser ved salgsfremmeordninger.
Gaven på en times gratis bowling er en integreret del af fødselsdagsarrangementspakken, og på den dag, hvor fødselaren bruger gavekortet på en times bowling, bør Skattestyrelsen anerkende, at moms af gavekort til børnefødselsdage reducerer salgsmomsen, således at momspåvirkningen netto af salgsmoms er 0 kr. på denne dag.
Såfremt at transaktionerne i ovenstående sagsfremstilling er utydelige, står jeg meget gerne til rådighed for en telefonisk henvendelse herom.
I perioden 1. oktober 2016 - 30. juni 2017 udgør moms af gratis gavekort vedr. børnefødselsdage 5.127 kr., som efter vores opfattelse skal reducere salgsmomsen.
Gavekort til utilfredse kunder
I forbindelse med sagsbehandlingen har [virksomhed2] ApS oplyst til Skattestyrelsen, at gavekortene til utilfredse kunder gives til kunder, der har haft en uheldig/dårlig oplevelse i enten restauranten eller ved en aktivitet.
[virksomhed2] ApS håndterer så vidt muligt eventuelt utilfredse kunder ved at give kunden et tilgodebevis/gavekort på et genbesøg i stedet for at tilbagebetale et kontant beløb. Årsagen til dette er bl.a. at sikre, at kunden får en positiv oplevelse ved andet besøg samt at reducere behovet for at en medarbejder skal drøfte, om en uheldig/dårlig oplevelser berettiger en kunde til at få sine penge tilbage.
I det følgende vil jeg kort redegøre for forløbet af transaktionerne:
• | På dagen, hvor kunden køber første oplevelse: |
Kunden betaler 500 kr. for en oplevelse, og selskabet registrerer 400 kr. som omsætning og 100 kr. som salgsmoms.
• | På dagen, hvor den utilfreds kunde kommer retur laves følgende registrering: |
Kunden bestiller en ny oplevelse til 500 kr., og selskabet registrerer i første omgang 400 kr. som omsætning og 100 kr. som salgsmoms.
Kunden betaler herefter med et tilgodebevis/et "gavekort" på 500 kr., og herefter reduceres omsætningen med 400 kr., og salgsmomsen reduceres med 100 kr. Begge transaktioner dokumenteres med en kassebon, der viser begge transaktioner, og som netto giver 0 kr. i såvel omsætning som moms.
Med Skattestyrelsens afgørelse af 20. december 2019 fratager Skattestyrelsen selskabet muligheden for at tilbageføre 100 kr. i moms af selve tilgodebeviset, og konsekvensen af dette vil være, at selskabet betaler 100 kr. i moms af et beløb, som selskabet ikke har omsat.
For alle transaktionerne foreligger der dokumentation i form af selskabets kassebonner.
I perioden 1. oktober 2016 - 30. juni 2017 udgør moms af tilgodebeviser til utilfredse kunder 1.126 kr., som efter vores opfattelse skal reducere salgsmomsen.
Gavekort, der uddeles som sponsorater, præmier m.v. til diverse arrangementer m.v.
[virksomhed2] ApS har i perioden uddelt gavekort som sponsorater, præmier m.v. til diverse arrangementer m.v,, hvor [virksomhed2] ApS bliver profileret, og disse gavekort bogføres ligeledes på kto. 3210 i bogholderiet. Gavekort som sponsorater, præmier m.v. udgør i perioden 1. oktober 2016 - 30. juni 2017 42.858 kr. inkl. moms, og beregnet salgsmoms heraf udgør 8.572 kr.
I forbindelse med Skattestyrelsens afgørelse af 20. december 2019 bliver [virksomhed2] frataget muligheden for at reducere salgsmomsen med 8.572 kr.
I det følgende vil jeg kort redegøre for transaktionerne, når et gavekort af denne type bogføres:
• | Kunden bruger eksempelvis et gavekort af denne type på 500 kr. |
Kunden bestiller/betaler sin oplevelse til 500 kr., og selskabet registrerer i første omgang 400 kr. som omsætning og 100 kr. som salgsmoms.
Kunder "betaler" herefter med et gavekort på 500 kr., og herefter reduceres omsætningen med 400 kr., og salgsmomsen reduceres med 100 kr. Begge transaktioner dokumenteres med en kassebon, der viser begge transaktioner, og som netto giver 0 kr.
Med Skattestyrelsens afgørelse af 20. december 2019 fratager Skattestyrelsen selskabet muligheden for at tilbageføre 100 kr. i moms af selve gavekortet, og konsekvensen af dette vil være, at selskabet betaler 100 kr. i moms af et beløb, som selskabet ikke har omsat.
På baggrund af ovenstående er det vores opfattelse, at [virksomhed2] ApS bør kunne reduceres salgsmomsen med 8.572 kr. for perioden. Såfremt Skatteankestyrelsen ikke kan give [virksomhed2] ApS medhold i denne fortolkning, bør [virksomhed2] ApS som minimum kun skulle betale udtagningsmoms af en beregnet kostpris for ydelsen. (Momsbeløbet på 8.572 kr. er beregnet på grundlag af selskabets salgspris).
[...]”
Selskabets bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse
Selskabets repræsentant har fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:
”[...]
Vedr. punkt 1 personaleforbrug/mad
Som det fremgår af min klage af 28. maj 2020, er det min opfattelse, at Skattestyrelsen burde have taget dialog med [virksomhed2] ApS efter modtagelse af besvarelsen af 19. december 2019, som Skattestyrelsen fuldstændig tilsidesætter, således eventuelle misforståelser m.v. kunne undgås.
Behovet for dialog mellem Skattestyrelsen og [virksomhed2] ApS er efter min opfattelse endnu mere tydelig, da Skattestyrelsen har en opfattelse af, at Skattestyrelsen modtager modsatrettede forklaringer.
Som selskabets rådgiver er jeg først blevet involveret i problemstillingerne efter, at Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 4. december 2019, og det er således min opfattelse, at svarene fra [virksomhed2] ApS er blevet mere præcise herefter, da [virksomhed2] ApS er blevet opmærksom på, at der var behov for mere præcise svar samt svar i det "rigtige sprog" og med relevante henvisninger til momsloven, styresignaler m.v.
Efter min opfattelse har selskabet ikke afgivet modsatrettede forklaringer undervejs i forløbet, men selskabet er først sent i forløbet blevet opmærksom på, at besvarelsen skal ske i det "rigtige sprog" og med henvisninger til momsloven, styresignaler m.v.
Vedr. punkt 3 gratis gavekort
I Skattestyrelsens udtalelse af 16. juni 2020 omtales i den supplerende redegørelse i afsnittet "gavekort til børnefødselsdage", at Skattestyrelsen er blevet vildledt. Efter min opfattelse er det igen udtryk for, at behovet for dialog mellem Skattestyrelsen og [virksomhed2] ApS var nødvendig.
Henvisningen til Skattestyrelsens styresignal om udtagningsbeskatning ved salgsfremmeordninger af 4. april 2019 samt afsnit D.A.4.3.6 Udtagning af varer og tjenesteydelser ved salgsfremmeordninger er først kommet frem efter, at jeg er blevet involveret i dialog med Skattestyrelsen, og [virksomhed2] ApS har derfor ikke fremlagt henvisningen på et tidligere tidspunkt.
På mødet mellem Skattestyrelsen og [virksomhed2] ApS den 3. marts 2020 er det min opfattelse, at konklusionen mellem parterne på mødet blev, at vi på vegne af [virksomhed2] ApS skulle påklage afgørelsen af 20. december 2019, hvilket er årsagen til, at der ikke er sendt supplerende oplysninger/opgørelser til Skattestyrelsen efter mødet den 3. marts 2020.
[...]”
Selskabets yderligere bemærkninger til sagen
Den 6. februar 2024 har repræsentanten sendt et indlæg, hvoraf blandt andet fremgår følgende:
”[...]
Som bilag 1 har jeg vedhæftet kontospecifikation af kto. 1338 for perioden 1/10 2016 – 30/6 2017. Jeg antager, at det er denne kontospecifikation, der danner grundlag for den tabel, der fremgår af Skattestyrelsens afgørelse af 20. december 2019 på side 2 og 3.
Skattestyrelsens opgørelse af personaledage må være beregnet på følgende måde:
Personaleforbrug/mad jf. Skattestyrelsens afgørelse af 20. december 2019 på side 5 på 53.367 kr./20 kr. = 2.668 personaledage.
I beløbet på 53.367 kr. er der indregnet et skønnet tillæg på 8.800 kr.
Ledelsen af [virksomhed1] ApS vurderer, at det er sandsynligt, at under 25 % af medarbejderne spiser aftensmad i forbindelse med en vagt, hvilket begrundes i følgende forhold:
• | Restauranten er i det væsentligste en buffetrestaurant, hvor der serveres buffet om aftenen, |
• | Buffeten dækkes ikke, hvis der ikke er bookinger i restauranten, og det er således ikke hver dag, at buffeten serveres. |
• | Medarbejderne, der er på dagvagt, spiser således ikke af den mad, der serveres på buffeten om aftenen. |
• | Aftenvagter starter typisk kl. 17, og medarbejderne starter typisk ikke med at spise. |
• | Vagter på 3-4 timers varighed har typisk ingen pauser, og medarbejderne bruger således ikke tid på at spise. |
Af referatet af vores teamsmøde den 9. januar 2024 fremgår nogle spørgsmål til fortolkninger vedr. personalemad. Jeg vil foreslå, at vi tager et kort teamsmøde/en kort telefonsamtale omkring fortolkningen af beregningerne, da jeg også er i tvivl om, hvordan Skattestyrelsens beregninger skal forstås.
Vedr. punkt 2 gratis gavekort
Som bilag 2 har jeg vedhæftet en opgørelse/fordeling af gavekortene på kto. 3120.
Vedr. punkt 3 gratis gavekort
Gavekortet til [virksomhed4] er udstedt i forbindelse med en samhandel mellem Hoegs Biler ([virksomhed5]) og [virksomhed1] ApS (tidligere [virksomhed2] ApS), hvor [virksomhed1] ApS har fået reklame på et antal taxaer, og at [virksomhed5] har modtaget et gavekort.
[...]”
Som svar på Skattestyrelsens indlæg af 29. februar 2024 har repræsentanten med indlæg af 22. august 2024 fastholdt, at Skattestyrelsen har taget udgangspunkt i et fejlbehæftet datagrundlag ved opgørelsen vedrørende personalebespisning.
Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:
”[...]
Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling af 5. september 2024. [...]
Ad) Bespisning af personale
Skattestyrelsen fastholder, og er enig med Skatteankestyrelsen i, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje klagers salgsmoms vedrørende personalemad med 11.805 kr. for perioden 1. oktober 2016 til den 30. juni 2017.
Momsgrundlaget
Det er ubestridt, at klager leverer en ydelse i form af bespisning af personale mod vederlag på 20 kr. inkl. moms pr. måltid, hvilket sker via løntræk hos den ansatte, som ønsker at købe et personalemåltid. Klager tilbereder selv måltiderne til de ansatte.
Klager har oplyst, at kostprisen for råvarer og tilberedning er 25 kr. inkl. moms. Modværdien er dermed lavere end kostprisen.
Det er ubestridt, at klagesagen omhandler fastsættelsen af momsgrundlaget i henhold til momslovens dagældende § 29, stk. 1, idet køber og sælger er interesseforbundne, jf. definitionen i § 29, stk. 3, modværdien er lavere end kostprisen, og den ansatte har ikke fuldt fradrag for momsen af købet.
I henhold til momslovens § 29, stk. 1, 1. pkt. skal momsgrundlaget fastsættes på den i § 28, stk. 3, anførte måde. Det fremgår af § 28, stk. 3, 2. pkt., at momsgrundlaget er indkøbs- eller fremstillingsprisen, hvis der ikke kan fastsættes nogen sammenlignelig levering af ydelse.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan fastsættes en sammenlignelig levering af ydelse. Momsgrundlaget er derfor kostprisen 25. kr. inkl. moms. pr. måltid, hvilket også ses ubestridt.
Opgørelsen
Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at bogføringen af konto 1338 ikke alene kan lægges til grund for opgørelsen, og at opgørelsen også skal ske på baggrund af klagers fremsendte dagsrapporter vedrørende antal personaledage for de perioder, hvor der ikke foreligger registreringer af personalemad på konto 1338.
Det er ubestridt, at klager registrerer forbrug af personalemad på konto 1338. Klager har anført, at klagers almindelige procedure er, at alle ansatte, der har taget mad, skal registrere dette i deres bookingsystem. Hver gang en ansat får et måltid, indtastes 25 kroner i kasseapparatet, og beløbet bogføres på konto 1338. Den ansatte bliver trukket 20 kr. inkl. moms om dagen for måltidet via løntræk, hvis den ansatte husker at registrere klagers bookingsystem.
Klager har oplyst den 19. december 2019 i bemærkninger til forslag til afgørelse, at der ved en fejl er sket automatisk registrering af måltider i deres system på samtlige ansatte, der har tidsregistreret sig, hvorfor opgørelsen af antal måltider i deres system ikke er retvisende. Klager har estimeret, at det reelt er 25 % af de ansatte, der spiser personalemad i forbindelse med en vagt. Det er klagers opfattelse, at opgørelsen skal tage udgangspunkt i antal registreringer af måltider på konto 1338, som for nævnte periode var 551 gange. Klager har selv udtalt, at de ansatte ikke altid huskede at registrere deres måltider.
Skattestyrelsen konstaterede ved gennemgang af konto 1338 (se vedlagte bilag), at der var bogført udgifter til personalemad på 44.567 kr. uden moms på konto 1338, som omfatter perioden 1. oktober 2016 til den 30. juni 2017. Skattestyrelsen konstaterede dog, at der manglede registreringer fra den 17. februar til og med den 28. februar, samt fra den 1. marts til og med den 30. marts 2017.
Skattestyrelsen har ved supplerende udtalelse af 29. februar 2024 oplyst, at opgørelsen for de manglende registrerede perioder i stedet skal baseres på klagers egne fremsendte dagsrapporter henset til, at klager havde åbent 360 dage året rundt, og der var tidsregistreret personale i perioderne fra den 17. februar til og med den 28. februar og fra den 1. marts til den 30. marts 2017.
Ud fra dagsrapporterne kunne Skattestyrelsen konstatere, at der i perioden fra den 17. februar til den 28. februar 2017 var registreret 129 personaledage, som ikke var bogført på konto 1338. For perioden 1. marts til den 30. marts 2017 var der 311 personaledage, der ikke var bogført på konto 1338. Samlet manglede der registrering af 440 personaledage gange med 20 kr. uden moms/person, hvilket svarer til 8.800 kr. uden moms.
Skattestyrelsen fastholder derfor opgørelsen på 53.367 kr. uden moms som det samlede personaleforbrug til kostpris for perioden 1. oktober 2016 til den 30. juni 2017. (Se afgørelsen side 6).
Herefter ses det ubestridt, at den administrativt forenklede ordning (ordning 1) skal anvendes ved opgørelse af momsgrundlaget, hvorved Skattestyrelsen har tillagt 5 % til dækning af køkkenmaskiner m.v.
Ad) Gavekort
Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at punkt 3 i afgørelsen af 20. december 2019 3 vedrørende gavekort skal hjemvises til fornyet behandling.
Skattestyrelsen havde i afgørelsen nægtet fradrag for købsmoms, idet det var Skattestyrelsens opfattelse, at der var tale om gaver, som klager ikke havde fradragsret på i henhold til momslovens § 42, stk. 1, nr. 5
Det er ubestridt, at klager har bogført udgifter for 61.247 kr. uden moms på konto 3210 vedrørende ”gratis gavekort” for perioden fra den 1. oktober 2016 til den 30. juni 2017. Klager har fratrukket købsmoms på 15.311 kr., som Skattestyrelsen har nægtet i afgørelsen af 20. december 2019.
Klager har under behandling af klagesagen fremlagt nye oplysninger, nemlig specifikationer fra selskabets kassesystem, der vedrører gavekort på konto 3210. Heraf fremgår det, at de bogførte udgifter på 61.247 kr. er fordelt på Børnefødselsdagsgave, Kulance gavekort, Sponsor gavekort, Blå Mandag gavekort, Gavekort Kun bowling og Gevinst morskabsautomater, hvoraf de tre sidste typer gavekort ikke er behandlet af Skattestyrelsen.
På baggrund af de nye oplysninger fremlagt under klagesagen er Skattestyrelsen enig i, at spørgsmålet om klagers håndtering af gavekort på konto 3210 skal hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.
[...]”
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets udgående moms med 11.805 kr. for perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017 vedrørende bespisning af personale.
Videre skal Landsskatteretten tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets indgående moms for perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017 med 15.311 kr. af gavekort, der er registreret på konto 3210 ”Gratis gavekort”, da selskabet er anset for med urette at have taget fradrag af gavekort, der er givet som en gave, jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 5.
Retsgrundlaget
Ad) Bespisning af personale
Momslovens § 28, stk. 1, 1. pkt., og stk. 3, har følgende ordlyd:
”For varer og ydelser, hvoraf der skal betales afgift ved udtagning efter § 5, stk. 1-3, er afgiftsgrundlaget indkøbsprisen eller fremstillingsprisen, jf. dog stk. 3, heri ikke indbefattet værdien af den afgiftspligtige persons eget arbejde og afgiften efter denne lov, men medregnet andre afgifter som anført i § 27, stk. 2, nr. 1. [...]
Stk. 3. For varer og ydelser, som en virksomhed anvender ved byggeri m.v., og hvoraf der skal betales afgift efter §§ 6 og 7, er afgiftsgrundlaget normalværdien fastsat som hele det beløb, som en kunde i samme omsætningsled som det, hvori leveringen af varer og ydelser finder sted, under frie konkurrencevilkår skulle have betalt på dette tidspunkt for de pågældende varer eller ydelser til en selvstændig leverandør her i landet. Hvis der ikke kan fastsættes nogen sammenlignelig levering af varer eller ydelser, er afgiftsgrundlaget indkøbs- eller fremstillingsprisen, jf. stk. 1, og den avance, der i almindelighed indgår ved levering af varer og ydelser af den pågældende art. Tilsvarende gælder for varer og ydelser, hvoraf der skal betales afgift ved udtagning efter § 5, stk. 4, når udtagningen sker til andre formål end privat brug for virksomhedens indehaver eller dennes personale.”
Af momslovens § 29, stk. 1 og stk. 3, nr. 2, fremgår følgende:
”Foretages en leverance af en vare eller ydelse, hvor modværdien er lavere end indkøbs- eller fremstillingsprisen og modtageren af leveringen eller ydelsen ikke har fuld fradragsret i henhold til § 37, stk. 1, skal afgiftsgrundlaget fastsættes på den i § 28, stk. 3, anførte måde, når der mellem leverandør og modtager er et interessefællesskab som omhandlet i stk. 3. I tilfælde, hvor der ikke er en sammenlignelig levering af varer og ydelser, fastsættes afgiftsgrundlaget dog uden tillæg af sædvanlig avance.
[...]
Stk. 3. Der anses at være et interessefællesskab mellem en leverandør og en modtager i følgende tilfælde:
[...]
2) Leverandør og modtager er nært forbundet gennem retlige, ledelsesmæssige eller medlemsmæssige bindinger.
[...]”
Ad) Gavekort
Af momslovens § 42, stk. 1, nr. 5, fremgår:
”Virksomheder kan ikke fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører
[...]
5) underholdning, restaurationsydelser, repræsentation og gaver, jf. dog stk. 2,”
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Ad) Bespisning af personale
Selskabets medarbejdere har via løntræk betalt 20,00 kr. inklusive moms for mad, såfremt de har registreret det i selskabets kasse-/bookingsystem. I perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017 har medarbejderne foretaget i alt 551 registreringer.
Det er oplyst over for Skattestyrelsen, at medarbejderne ikke altid huskede at registrere deres måltider i selskabets kasse-/bookingsystem, hvorfor det også efterfølgende blev indskærpet flere gange over for centercheferne, at de skulle holde øje med denne udfordring.
I den omhandlede periode har selskabet – uanset medarbejdernes egne registreringer – automatisk konteret 25,00 kr. inkl. moms pr. medarbejder, der har tidsregistreret sig den pågældende dag. Selskabet har oplyst, at denne automatiske registrering var en fejl i deres system.
Konteringen af de 25,00 kr. inkl. moms på konto 1338 har selskabet udlignet, idet der ikke er sket betaling herfor. Der er derfor heller ikke afregnet moms i forbindelse med disse posteringer.
Prisen på 25,00 kr. inkl. moms har selskabet anset for at udgøre kostprisen for råvarer og tilberedning af maden til personalet.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er registreret 2.668 personaledage i den omhandlede periode.
Ifølge repræsentanten har selskabets ledelse vurderet, at mindre end 25 % af medarbejderne spiser personalemad i forbindelse med en vagt. Medarbejdernes egne registreringer (551 registreringer) ud af det samlede antal registrerede personaledage på 2.668 dage udgør ca. 20 %.
Idet medarbejdernes egne registreringer efter det oplyste er fejlbehæftede, kan disse registreringer ikke lægges til grund for opgørelsen af momsgrundlaget. Der er desuden ikke fremlagt oplysninger i sagen, der sandsynliggør ledelsens vurdering af indtaget af personalemad.
På denne baggrund finder Landsskatteretten, at der skal tages udgangspunkt i selskabets konteringer af måltider pr. medarbejder, der har tidsregistreret sig den pågældende dag.
I perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017 har selskabet bogført 44.567 kr. ekskl. moms på konto 1338, og selskabets medarbejdere er samlet trukket med 8.816 kr. ekskl. moms i løn.
For perioden 17. februar 2017 til 30. marts 2017 har Skattestyrelsen med udgangspunkt i selskabets dagsrapporter opgjort, at der mangler registreringer for samlet 440 personaledage. Med en pris pr. medarbejder på 25,00 kr. inkl. moms mangler der således at blive registreret 8.800 kr. ekskl. moms på konto 1338.
Det følger af momslovens § 29, at afgiftsgrundlaget fastsættes på den i momslovens § 28, stk. 3, anførte måde, når der foretages en leverance af en vare eller ydelse, hvor modværdien er lavere end indkøbs- eller fremstillingsprisen, dog uden tillæg af avance, når der mellem leverandør og modtager er et interessefællesskab. I henhold til momslovens § 29, stk. 3, nr. 2, er der tale om et interessefællesskab mellem en leverandør og modtager, når de er forbundet gennem retlige, ledelsesmæssige eller medlemsmæssige bindinger.
I denne sag, hvor der er tale om et ansættelsesforhold, er der utvivlsomt et interessefællesskab mellem selskabet og medarbejderne ved levering af personalemad. Afgiftsgrundlaget er herefter som minimum kostprisen på 25,00 kr. inkl. moms
Det ses ikke bestridt, at det er den administrativt forenklede ordning (ordning 1), der skal anvendes ved opgørelsen af momsgrundlaget., herunder med tillæg af 5 % til dækning af køkkenmaskiner m.v.
På denne baggrund stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår forhøjelse af selskabets udgående moms med 11.805 kr. vedrørende personalemad for perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017.
Ad) Gavekort
Selskabet har registreret udstedelsen af en række gavekort på konto 3210 ”Gratis gavekort”.
I perioden 1. oktober 2016 til 30. juni 2017 har selskabet bogført 61.247 kr. på konto 3210. Heraf udgør moms 15.311 kr.
Repræsentanten har i forbindelse med sagens behandling ved Landsskatteretten fremlagt en udskrift fra selskabets kassesystem, som omfatter specificeret varesalg i den omhandlede periode, herunder en opgørelse/fordeling af gavekortene på konto 3210. Det ses af denne udskrift, at der er konteret 25.635 kr. inkl. moms vedrørende børnefødselsdage (extra gave), 5.632 kr. inkl. moms vedrørende kulance gavekort og 42.857,67 kr. inkl. moms vedrørende sponsorgavekort. Derudover er der konteret mindre beløb vedrørende ”blå mandag gavekort”, ”gavekort kun bowling” og ”gevinst morskabsautomater”.
I forbindelse med sagens behandling ved Landsskatteretten er der fremkommet nye oplysninger vedrørende de af selskabet udleverede gavekort.
Det er for eksempel oplyst, at gavekort, som selskabet har udleveret i forbindelse med børnefødselsdage, ikke er et gratis gavekort fra selskabet til fødselaren, men en del af den samlede fødselsdagspakke.
For så vidt angår gavekort til sponsorer m.v., er det oplyst, at der er udstedt et gavekort til [virksomhed4] i forbindelse med en samhandel mellem [virksomhed5] og selskabet, hvor selskabet har fået reklame på et antal taxaer, og [virksomhed5] har modtaget et gavekort. Der er ikke fremlagt en aftale mellem selskabet og [virksomhed5], ligesom der ikke er fremlagt oplysninger om de øvrige sponsorater, præmier m.v.
At selskabet også uddeler gavekort til sponsorer m.v., er også nye oplysninger, som ikke har været fremlagt for Skattestyrelsen forud for Skattestyrelsens afgørelse.
Ifølge den af repræsentanten fremlagte oversigt er der desuden konteret beløb på konto 3210 vedrørende ”blå mandag gavekort”, ”gavekort kun bowling” og ”gevinst morskabsautomater”, som ikke ses behandlet af Skattestyrelsen.
Henset til de nye oplysninger, som vedrører selskabets fradrag for moms, hjemviser Landsskatteretten spørgsmålet om selskabets håndtering af gavekort på konto 3210 til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.
Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse delvist.