Kendelse af 10-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 12-06-2022
Korrigeret afgørelse
til afløsning af afgørelsen af 5. maj 2022.
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomstår 2016 | |||
[finans1] | 137.329 kr. | 0 kr. | 137.329 kr. |
Resultat af virksomhed | -19.781 kr. | nedsættes | -31.563 kr. |
Indkomstår 2017 | |||
[finans1] | 118.699 kr. | 0 kr. | 118.699 kr. |
Resultat af virksomhed | 90.730 kr. | nedsættes | 79.480 kr. |
Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at klageren i perioden den 1. juli 2016 til 30. september 2018 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], [adresse1], [by1], CVR-nr. [...1]. Det fremgår tillige, at virksomhedens ejer er klageren, [person1].
Det fremgår af Skattestyrelsens oplysninger, at klageren ikke har selvangivet et resultat for sin virksomhed for indkomståret 2016, samt at der er selvangivet et underskud på -16.563 kr. for virksomheden i indkomståret 2017.
SKAT (herefter benævnt Skattestyrelsen) har den 9. februar 2018 anmodet klageren om at indsende virksomhedens skatteregnskab for indkomståret 2016 samt kontoudtog på flere bankkonti. Den 17. august 2018 har klageren fremsendt materiale i form af bl.a. kontoudtog for perioden 16. september 2016 til 2. oktober 2017 samt en række fakturaer.
På baggrund af det fremsendte materiale har Skattestyrelsen den 1. oktober 2018 udvidet skattekontrollen og anmodet om regnskabsmateriale, kontoudtog for 2017 samt oplysninger om penge modtaget via [finans1].
Den 5. oktober 2018 har Skattestyrelsen anmodet om oplysninger fra [virksomhed2] ApS og [virksomhed3] ApS, og den 8. oktober 2018 har Skattestyrelsen modtaget kontospecifikationer fra [virksomhed2] ApS vedr. deres handel med klagerens virksomhed. Den 11. oktober 2018 har Skattestyrelsen haft telefonisk kontakt med [virksomhed3] ApS, som har oplyst, at al handel med klagerens virksomhed er foregået kontant.
Den 26. november 2018 har klageren fremsendt materiale i form af kvitteringer fra [finans1], kontoudtog for perioden 1. oktober 2017 til 31. december 2017, skattebilag for 2017, købs- og salgsfaktura vedr. bilhandler samt regnskabsbilag for perioden 1. oktober til 31. december 2017.
Af skattebilaget fremgår, at klageren har foretaget skattemæssig afskrivning på -8.571 kr. i det underskud, som er opgjort for indkomståret 2017.
Den 9. september 2019 har Skattestyrelsen fremsendt forslag til afgørelse.
Klageren har den 12. september 2019 telefonisk overfor Skattestyrelsen oplyst, at han har lånt penge fra familie i Dubai, blandt andet klagerens fætter, og at pengene er overført via [finans1]. Den 10. oktober 2019 har klageren fremsendt følgebrev, 2 låneerklæringer med kopi af pas samt salgskontrakt i forbindelse med køb af værksted.
Det fremgår af salgskontrakten, at klageren har betalt 60.000 kr., som kan henføres til inventar i virksomheden. Det fremgår tillige, at handelsprisen er ekskl. moms, jf. momslovens § 8.
Af de to låneerklæringer fremgår det, at det ene er underskrevet den 8. oktober 2019 af [person2] og vedrører transaktioner på samlet 179.348,39 kr. til klageren som et personligt lån. Af det andet lånedokument fremgår det, at det vedrører transaktioner på samlet 76.680 kr. til klageren som et personligt lån fra [person3]. Lånedokumentet er ikke dateret. Der fremgår ikke nogen aftale om betingelser for tilbagebetaling for nogen af de to erklæringer. Beløbene fremgår ikke af klagerens konto.
Det kan ikke ud fra de fremlagte pas ses, om der er tale om en familiær relation til klageren.
Skattestyrelsen har den 12. november 2019 fremsendt en afgørelse, hvor Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens resultat for indkomståret 2016 til -19.781 kr. og forhøjet virksomhedens resultat for indkomståret 2017 med 90.730 kr., således at virksomhedens overskud fratrukket det selvangivne underskud på 16.563 kr. udgør 74.167 kr. På baggrund af manglende regnskab med kontospecifikationer samt manglende kasseregnskab for hhv. indkomstårene 2016 og 2017 har Skattestyrelsen tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag og fastsat virksomhedens resultat ud fra et skøn.
Skattestyrelsen har på baggrund af de fremlagte bankkontoudtog konstateret indsætninger på klagerens bankkonti i indkomstårene 2016 og 2017, som efter Skattestyrelsens opfattelse anses at være erhvervsmæssige. På baggrund af de konkrete indsætninger på klagerens bankkonti samt kontant afregnede driftsudgifter har Skattestyrelsen opgjort omsætning og salgsmoms for indkomstårene 2016 og 2017 og har i den forbindelse oplyst, at de har tildelt et fradrag for de dokumenterede udgifter. Der er ved opgørelsen taget højde for udbetalingerne fra [finans1]. Skattestyrelsen har ikke indrømmet afskrivninger.
Skattestyrelsens opgørelser kan fremhæves som følgende:
Omsætning inkl. moms | Omsætning ekskl. moms | Driftsudgifter inkl. moms | Driftsudgifter ekskl. moms | Virksomhedens resultat | |
2016 | 87.815kr. | 70.253 kr. | 112.542 kr. | 90.034 kr. | -19.781 kr. |
2017 | 324.595 kr. | 259.677 kr. | 218.901 kr. | 175.121 kr. | 74.167 kr. |
Skattestyrelsen har ligeledes forhøjet klagerens personlige indkomst med 137.329 kr. for indkomståret 2016 og 118.699 kr. for indkomståret 2017 på baggrund af klagerens fremlagte kvitteringer vedrørende penge modtaget via [finans1].
Klageren har ikke fremlagt yderligere i forbindelse med klagesagen.
Skattestyrelsen har ændret virksomhedens resultat for indkomståret 2016 til -19.781 kr. og forhøjet klagerens resultat af virksomheden med 90.730 kr. for indkomståret 2017. Skattestyrelsen har herudover forhøjet klagerens personlige indkomst med 137.329 kr. for indkomståret 2016 samt 118.699 kr. for indkomståret 2017.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”[...]
Penge modtaget via [finans1]
Du har ikke oplyst hvilken relation, du har til afsenderne af pengene via [finans1] eller indsendt lånedokumenter for de modtagne beløb.
Eftersom vi ikke har fundet indsætningerne på dine konti, der svarer til overførelserne fra [finans1], anser vi beløbene for at være udbetalt kontant til dig.
Ud fra de indsendte kvitteringer, har vi opgjort følgende overførelser for 2016:
Dato | Beløb | Modtager | Afsender | Årsag |
08/06/16 | 32.548,01 kr. | [person1] | [[person2]] | Family Support |
30/07/16 | 35.000,00 kr. | [person1] | [[person2]] | Family Support |
31/07/16 | 35.000,00 kr. | [person1] | [[person2]] | Family Support |
12/11/16 | 17.468,93 kr. | [...] | [[person2]] | Family Support |
21/12/16 | 17.312,12 kr. | [person1] | [[person2]] | Family Support |
For 2016 har vi opgjort overførelserne til i alt 137.329,06 kr.
Ud fra de indsendte kvitteringer, har vi opgjort følgende overførelser for 2017:
Dato | Beløb | Modtager | Afsender | Årsag |
06/01/17 | 13.384,84 kr. | [person1] | [[person2]] | Other Personal Needs |
31/01/17 | 16.874,21 kr. | [person1] | [[person2]] | Family Support |
06/02/17 | 11.760,28 kr. | [person1] | [[person2]] | Other Personal Needs |
23/05/17 | 30.000,00 kr. | [person1] | [[person3]] | - |
24/05/17 | 25.000,00 kr. | [person1] | [[person3]] | - |
06/06/17 | 21.680,00 kr. | [person1] | [[person3]] | - |
For 2017 har vi opgjort overførelserne til i alt 118.699,33 kr.
Din revisor har den 10. oktober 2019 indsendt 2 lånedokumenter, underskrevet af [[person3]] og [[person2]], dokumenterne er ikke dateret. Samt kopier af pas for [[person2]] (pas fra Syrian Arab Republic), [[person3]] (pas fra Syrian Arab Republic) og [[person2]] (pas fra United Arab Emirates).
Vi anser ikke lånedokumenterne og din forklaring for tilstrækkelig dokumentation for at der er tale om private lån, der ikke er skattepligtige efter statsskattelovens § 4, litra c. Vi ligger til grund at der ikke er tilstrækkelige objektive kendsgerninger, der sandsynliggør, at der er tale om et privat lån i form af eksempelvis dokumentation for hævninger fra afsendernes bankkonti eller at lånedokumentet er skrevet i forbindelse med optagelse af lånet og indeholde oplysninger om rente, tilbage betalingsbetingelser og dato for indgåelse af låneaftalen samt udbetaling. Se SKM2011.208.HR
Gaver modtaget fra andre end den nærmeste familie og som ikke er almindeligvis passende til lejligheden, er skattepligtige. Reglerne om hvem man kan modtage afgiftsfritaget gaver fra, står i boafgiftslovens § 22. Se også Den juridiske vejledning C.A.6.1.
Vi anser derfor gaven for at være skattepligtig efter statsskattelovens § 4, litra c og skal beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1. Indkomsten er ikke omfattet af reglerne om, at der skal betales arbejdsmarkedsbidrag.
Vi forhøjer derfor din personlig indkomst med 137.329 kr. i 2016 og 118.699 kr. i 2017
[...]
Virksomhedens regnskabsgrundlag:
Du har sendt os en råbalance for perioden 1. juli 2016 til 31. december 2016 og skattebilaget for 2017. Du har ikke sendt os et regnskab med kontospecifikationer for 2016 og 2017.
Din revisor har den 10. oktober 2019 yderligere sendt os en salgskontrakt, hvori det fremgår at du har overtaget værkstedet den 1. juli 2016.
Vi kan ikke følge din omsætning fra dine indtægtsbilag. Indsætningerne på dine bankkonti, via overførelser/kontant indsætninger eller Mobilepay/Swipp, svarer ikke til de fakturerede beløb.
Ved gennemgangen af dine udgiftsbilag, har vi konstateret, at flere bilag er noteret som betalt
kontant. Der er ikke er en tilsvarende hævning på dine kontoudtog.
Vi antager derfor, at en stor del af din omsætning er betalt kontant, hvorfra en del er anvendt på at betale dine driftsudgifter og resten er indsat på dine bankkonti.
Du har ikke sendt os et kasseregnskab for 2016 og 2017, som kan dokumentere en kontant pengestrøm.
Vi anser derfor ikke dit regnskab for at opfylde betingelserne i bogføringslovens regler:
• | Der er ikke foretaget kasseafstemning efter bogføringslovens § 7, stk. 3, da der ikke er en konto for kontanter (kassekonto) selvom der ud fra dine regnskabsbilag tyder på at der betales og modtages kontanter. |
• | Vi har ikke mulighed for at se om der er sket løbende afstemning med banken efter bogføringslovens § 7, stk. 1-3, da du ikke har indsendt et regnskab med kontospecifikationer. |
Vi har tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag, og vi kan derfor fastsætte din skat ud fra et skøn. Det står i skattekontrollovens § 3, stk. 4 og § 5, stk. 3.
[...]
Vi opgør din omsætning ud fra indsætningerne på dine bankkonti og kontant afregnede driftsudgifter. Ved opgørelsen af de kontante afregnede fakturaer, tager vi højde for, at du har et kontant rådighedsbeløb, der stammer fra udbetalingerne fra [finans1].
Vi har opgjort pengestrømmen fra [finans1] i punkt 1. Den 8. juni 2016, modtager du 32.548,01 kr. På din bankkonto nr. [...52] indsættes der i perioden 8. juni 2016 til 15. juni 2016, i alt 16.200 kr. kontant, som vi vurderer stammer fra [finans1]. Herefter er der 16.348 kr. tilbage (32.548 - 16.200) til rådighed resten af 2016.
Du modtager yderligere, i alt 104.781 kr. fra [finans1] i andet halvår af 2016, se punkt 1. Vi vurderer derfor, at du har haft et kontant beløb på 121.129 kr. (104.781+16.348) til rådighed for resten af 2016. Svarende til, at du har et kontant rådighedsbeløb på 60.564 kr. hvert kvartal til kontante indsætninger og kontant afregning af fakturere.
I 2017 har du i alt modtaget 118.699,33 kr. fra [finans1], se punkt 1. Vi vurderer derfor, at du har haft et kontant rådighedsbeløb, svarende til 29.674 kr. hvert kvartal til kontante indsætninger og kontante afregninger af fakturere.
De kontante indsætninger og overførelser har vi opgjort på bilag 1 og indsætninger via MobilePay og Swipp har vi opgjort på bilag 2.
De kontante afregninger er opgjort ud fra oplysninger fra [virksomhed2], bilag 3 og ud fra de indsendte regnskabsbilag, bilag 4.
Virksomhedens omsætningen er herefter opgjort i bilag 5.
[...]
Opgørelse virksomhedens skattepligtige resultat:
Vi har opgjort virksomhedens skattepligtig omsætning, ud fra opgørelsen af salgsmoms, se bilag 5.
Vi har opgjort virksomhedens omsætning til følgende:
2016 | 2017 | |
Omsætning, se bilag 5 | 87.518 kr. | 324.596 kr. |
÷ Salgsmoms, se bilag 5 | ÷ 17.562 kr. | ÷ 64.918 kr. |
Skattepligtig omsætning | 70.253 kr. | 259.678 kr. |
Indsætninger ifølge ovenstående anses som skattepligtig omsætning, idet der ikke foreligger oplysninger om, at indsætningerne er din indkomst uvedkommende. Vi anser indsætningerne som skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.
Du har sendt os dine regnskabsbilag for erhvervsmæssige udgifter for virksomheden for 2016 og 2017.
Du har desuden angivet lønoplysninger om, at du har udbetalt løn til en ansat i 2017. Lønudgifter kan fratrækkes ved opgørelsen af virksomhedens resultat. Du har angivet lønudgifter for 9.562,50 kr. som vi medregner ved opgørelsen.
Udgifterne er fradragsberettigede ved opgørelsen af virksomhedens resultat. Det står i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Vi har opgjort virksomhedens driftsudgifter, ud fra de indsendte bilag, se bilag 3 til følgende:
2016 | 2017 | |
Driftsudgifter, se bilag 4 | 112.542 kr. | 218.901 kr. |
÷ købsmoms, se bilag 4 | ÷ 22.508 kr. | ÷ 42.953 kr. |
Lønudgifter | 0 kr. | 9.563 kr. |
Fradragsberettigede udgifter | 90.034 kr. | 185.511 kr. |
Overskud af virksomhed til beskatning beregnes herefter til:
2016 | 2017 | |
Skattepligtig omsætning | 70.253 kr. | 259.678 kr. |
Fradragsberettigede udgifter | ÷ 90.034 kr. | ÷ 185.511 kr. |
Virksomhedens resultat | ÷ 19.781 kr. | 74.167 kr. |
Virksomhedens resultat for 2016 ændres herefter til -19.781 kr.
Eftersom du har indberettet et underskud i 2017 på 16.563 kr., forhøjes dit resultat fra virksomheden med 90.730 kr. så virksomheden får et overskud på 74.167 kr. for indkomståret 2017.
Overskuddet er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1. Indkomsten er endvidere omfattet af reglerne om, at der skal betales arbejdsmarkedsbidrag i forhold til arbejdsmarkedsbidragslovens § 4.
Vi har opfordret dig til at indsende dokumentation for dine indsætninger på bankkontiene, hvis du ikke mente, at beløbene er skattepligtige/momspligtige. Du og din revisor har indsendt dokumentation, som har gjort at nogle indsætninger ikke er vurderet som momspligtig omsætning. Indsætningerne er herefter vurderet som gave (punkt 1) eller anden skattepligtig personlig indkomst (punkt 3).
[...]”
Klageren har nedlagt påstand om, at klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2016 og 2017 skal nedsættes. Klageren har endvidere gjort gældende, at der skal tages hensyn til afskrivninger på inventar i forbindelse med opgørelsen af virksomhedens resultat.
Klageren har til støtte for sin påstand anført følgende:
”[...]
Vi anker sagen vedrørende moms samt skatteændringer for 2016 samt 2017.
Punkt 1- Gaver [finans1]
Der er tale om private lån fra familie og venner, som [person1] skal tilbagebetale til familie og venner.
Vi anerkender, at lån fra venner anses som skattepligtige.
Vi mener ikke, at lån fra familie skal indgå som skattepligtig indkomst.
Punkt 2 - Resultat af selvstændig virksomhed
SKAT har ændret på virksomhedens resultat.
SKAT har opgjort omsætning og driftsudgifter - indeholdende køb fra leverandør samt lønninger, husleje og administrationsomkostninger.
Der er ikke taget hensyn til afskrivninger på inventar erhvervet ved opstart af virksomheden.
Det mener vi, at der skal medtages i opgørelsen af den skattepligtig indkomst for virksomheden for årene 2016 og 2017.
Derfor mener vi, at opgørelsen af den skattepligtig indkomst er beregnet forkert.
Vi anmoder derfor om, at den skattepligtig indkomst for årene 2016 og 2017 ændres.
[...]”
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af den dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1. (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 om skattekontrol).
Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.
Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom offentliggjort i SKM2011.208.HR.
Efter praksis er det den skattepligtige, der skal dokumentere sine indkomst- og formueforhold, herunder for modtagne kontante indbetalinger på bankkonti, hvilket kan udledes af SKM2013.274.BR.
Af byrettens dom af 16. december 2015 offentliggjort i SKM2016.70.BR kan udledes, at erklæringer vedrørende låneforhold, der er udarbejdet i forbindelse med en skattesag, som udgangspunkt ikke kan tillægges selvstændig bevismæssig betydning, når de ikke er bestyrket ved objektiv konstaterbar dokumentation.
Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger blandt andet af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.
Ifølge afskrivningslovens § 2 afskrives maskiner, inventar og andre driftsmidler efter reglerne i afskrivningslovens kapitel 2, såfremt de udelukkende eller delvis benyttes erhvervsmæssigt. Driftsmidler, som udelukkende anvendes erhvervsmæssigt, kan i henhold til afskrivningslovens § 5 afskrives med indtil 25 % pr. år.
Overførsler fra [finans1]
Der stilles samme dokumentationskrav til private dispositioner af betydning for privatforbruget som til erhvervsmæssige dispositioner. Lån, der påstås optaget og medgået til dækning af privatforbrug, kræves normalt dokumenteret ved gældsbreve, som er udstedt i umiddelbar forbindelse med lånoptagelsen. Endvidere kræves normalt, at modtagelsen af beløbet er underbygget af overførsler fra/til pengeinstitut samt vekselbilag vedrørende kontant indførte pengebeholdninger i udenlandsk valuta. Der henvises til afgørelserne refereret i SKM2009.36.VLR, SKM2013.363.BR og SKM2016.70.BR.
Klageren har oplyst, at der er tale om private lån fra familie, herunder en fætter.
Landsskatteretten anser det ikke for godtgjort, at overførslerne fra [finans1] stammer fra lån fra klagerens familie, da det ud fra det fremlagte ikke kan ses, hvilken relation klageren har til afsenderne af overførslerne.
Der er ved afgørelsen endvidere lagt vægt på, at beløbene ikke fremgår af klagerens bankkonti, og at overførslerne således anses for at være udbetalt kontant. Det er derfor ikke muligt at følge pengestrømmen. Herudover har retten lagt vægt på, at de fremlagte lånedokumenter ikke indeholder oplysninger om tilbagebetalingsvilkår, afdrag- og rentebetaling m.v., og at dokumenterne er udarbejdet efterfølgende og til brug for behandlingen af klagerens klagesag.
Landsskatteretten stadfæster herved Skattestyrelsens afgørelse f.s.v.a. overførslerne fra [finans1].
Virksomhedens resultat for indkomstårene 2016 og 2017
Skattestyrelsen har for indkomståret 2016 opgjort resultatet fra klagerens virksomhed til -19.781 kr. samt forhøjet resultatet af klagerens virksomhed for indkomståret 2017 med 90.730 kr.
Det er ikke dokumenteret, at det fremlagte regnskabsmateriale kan lægges til grund for opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst, jf. den dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013) med tilhørende mindstekravsbekendtgørelse. Der er lagt vægt på, at det fremsendte regnskabsmateriale ikke opfylder kravene, da materialet er mangelfuldt, herunder at der ikke er fremlagt kassekladder samt fyldestgørende kontospecifikationer m.v. Det er således ikke muligt at fastslå, om de penge, der er konstateret indgået på klagerens konti, er medtaget i den omsætning, der ligger til grund for det selvangivne resultat af virksomheden for indkomståret 2017.
Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt, jf. den dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3.
Retten finder, at Skattestyrelsen med rette har anset indsætninger på klagerens bankkonti i indkomstårene 2016 og 2017 for at være omsætning i virksomheden.
Retten bemærker, at klageren ikke har gjort indsigelser i relation til den af Skattestyrelsen opgjorte omsætning.
Landsskatteretten ligger således til grund, at virksomhedens omsætning udgør 70.253 kr. ekskl. moms for indkomståret 2016 og 259.677 kr. ekskl. moms for indkomståret 2017.
Retten bemærker tillige, at Skattestyrelsen har tildelt fradrag for de af klageren dokumenterede udgifter, samt opgjort omsætningen ud fra indsætningerne på klagerens bankkonti og kontant afregnede driftsudgifter. Der er ved opgørelsen taget højde for udbetalingerne fra [finans1]. De af Skattestyrelsen beregnede fradrag er således opgjort til 90.034 kr. for indkomståret 2016 og 185.511 kr. for indkomståret 2017.
Klagerens resultat af virksomhed er herefter af Skattestyrelsen opgjort til -19.781 kr. for indkomståret 2016 og 74.167 kr. for indkomståret 2017. Idet klageren for indkomståret 2017 har selvangivet et resultat af virksomheden med -16.563 kr., udgør forhøjelsen af virksomhedens resultat herefter 90.730 kr.
Landsskatteretten bemærker, at Skattestyrelsen i forbindelse med tilsidesættelsen af klagerens regnskab har annulleret afskrivningerne, som fremgår af det af klageren fremlagte regnskab for 2017. Retten lægger således til grund, at afskrivninger må anses for at have været en del af sagsbehandlingen hos Skattestyrelsen, hvorfor retten kan behandle klagepunktet vedrørende afskrivninger.
Ifølge den fremlagte salgskontrakt har klageren anskaffet virksomheden for 60.000 kr. (ekskl. moms). Der er tale om inventar, som alene anvendes erhvervsmæssigt, og som har en anskaffelsespris, der ligger over grænsen for småanskaffelser, som kan straksafskrives, hvorfor der kan foretages afskrivning af inventaret med indtil 25 % om året jf. afskrivningslovens § 5.
Afskrivningerne for erhvervelse af virksomheden kan herefter for indkomståret 2016 ansættes til i alt 15.000 kr. svarende til 25 % af 60.000 kr.
Afskrivningerne for erhvervelse af virksomheden kan herefter for indkomståret 2017 ansættes til i alt 11.250 kr. svarende til 25 % af (60.000 – 15.000 kr.) 45.000 kr.
Landsskatteretten godkender fradrag for afskrivninger med 15.000 kr. for indkomståret 2016 og 11.250 kr. for indkomståret 2017. Underskud af virksomhed forhøjes således med et beløb på 15.000 kr. for indkomståret 2016 og overskud af virksomheden nedsættes med et beløb på 11.250 kr.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt således, at resultat af klagerens virksomhed udgør -34.781kr. for indkomståret 2016 og 79.480 kr. for indkomståret 2017.