Kendelse af 15-03-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-05-2022
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Virksomhedsindehaverens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioderne i 2015 | |||
Momstilsvar | 135.400 kr. | 0 kr. | 145.779 kr. |
Afgiftsperioderne i 2016 | |||
Momstilsvar | 65.260 kr. | 0 kr. | 73.328 kr. |
Det fremgår af virksomhedsindehaverens skatteoplysninger, at indehaveren i indkomståret 2015 har været ansat hos [virksomhed1], og at indehaverens lønindkomst herfra udgjorde 51.442 kr. Videre fremgår af skatteoplysningerne, at indehaveren har været ansat hos [virksomhed2] A/S fra den 1. januar 2015 til den 28. februar 2015, og at indehaverens lønindkomst herfra udgjorde 51.111 kr. Indehaveren har derudover i indkomståret 2015 modtaget 172.353 kr. i fleksløntilskud af [by1] Kommune. Der er ifølge indehaverens skatteoplysninger ikke indberettet lønindtægter i indkomståret 2016.
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at indehaveren ikke har været registreret med selvstændig virksomhed i 2015 og 2016, og at indehaveren ifølge afgørelsen ikke har været momsregistreret og dermed ikke indsendt momsangivelser for afgiftsperioderne i 2015 eller for afgiftsperioderne i 2016.
Skattestyrelsen har anmodet indehaveren om oplysninger. Skattestyrelsen har herefter indhentet bankkontoudtog ved indehaverens bank for indehaverens bankkonti med kontonumrene [...71], [...91], [...23], [...97], [...53], [...59]. Disse blev ifølge oplysningerne i sagen modtaget hos Skattestyrelsen den 30. november 2018.
Skattestyrelsen har den 11. februar 2019 fremsendt forslag til afgørelse om ændring af skatte- og momsansættelserne for afgiftsperioderne i 2015 og 2016.
Skattestyrelsen har den 8. maj 2019 truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget. Skattestyrelsen har konstateret bankindsætninger på indehaverens bankkonti, som Skattestyrelsen har anset for at være omsætning i uregistreret virksomhed. Skattestyrelsen har på baggrund af bankindsætningerne opgjort en samlet bruttoomsætning på 728.896 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og til 366.638 kr. for afgiftsperioderne i 2016. Bankindsætningerne fremgår af bankkontoudtogene som fakturaindsætning, returneringer, kontante og overførte bankindsætninger.
Da der ikke er fremlagt bilag eller regnskab, har Skattestyrelsen fastsat momstilsvaret for de påklagede afgiftsperioder skønsmæssigt. Skattestyrelsen har anset beløbene for momspligtig omsætning og har på baggrund af bruttoomsætningen beregnet samlet salgsmoms til 145.779 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og til samlet 73.327 kr. for afgiftsperioderne i 2016, svarende til 20 % af den beregnede bruttoomsætning.
Skattestyrelsen har anset udgifter, der fremgår af indehaverens bankkontoskrifter, på samlet 71.145 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og på samlet 82.932 kr. for afgiftsperioderne i 2016, for værende driftsomkostninger. Ud fra disse udgifter har Skattestyrelsen beregnet købsmoms af disse svarende til 20 % af de momsbelagte udgifter, da udgiften for forsikring på 42.591 kr. i 2016 ikke er momsbelagt. Der er dermed godkendt skønsmæssigt fradrag for købsmoms på 10.379 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og på 8.068 kr. for afgiftsperioderne i 2016.
Momstilsvaret er opgjort således:
Salgsmoms | Købsmoms | Momstilsvar | |
Afgiftsperioderne i 2015 | 145.779 kr. | 10.379 kr. | 135.400 kr. |
Afgiftsperioderne i 2016 | 73.328 kr. | 8.068 kr. | 65.260 kr. |
I nogle af posteringsteksterne til bankindsætningerne er blandt andet anført ”Bgs faktura 3615”, ” Bgs Faktura 3715” og ”Fakturanr. 2015-321”. Disse bankindsætninger er:
Dato | Tekst | Beløb |
22-12-2015 | Bgs faktura 3715 | 2.500 kr. |
21-12-2015 | Bgs faktura 3615 | 3.750 kr. |
23-09-2015 | Fakturanr. 2015-321 | 28.750 kr. |
Videre er der i posteringsteksterne på flere af bankindsætningerne anført eksempelvis ”tak for lån”, ”Bgs [...]”, ”Bil [person1]” og ”[person1]” og ”[person1] bil”. Disse bankindsætninger er:
Dato | Tekst | Beløb |
26.01.2016 | Tak for lån | 20.000 kr. |
03-06-2016 | [person1] | 2.575 kr. |
04-07-2016 | [person1] bil | 2.575 kr. |
02-08-2016 | Bil [person1] | 2.500 kr. |
30-08-2016 | Bgs [...] | 15.000 kr. |
Indehaveren har i forbindelse med klagen fremlagt en redegørelse for bankindsætningerne i de påklagede afgiftsperioder. Af indehaverens redegørelse for bankindsætningerne i de påklagede afgiftsperioder fremgår, at en bankindsætning på 400.000 kr. den 27. september 2016 vedrører salget af Volkswagen Multivan med registreringsnummer [reg.nr.1], som indehaveren har erhvervet ved bytte af en Cadillac med registreringsnummer [reg.nr.2]. Videre fremgår heraf, at bankindsætningen på 31.000 kr. den 20. januar 2015 vedrører forsikringsmidler for en Audi med registreringsnummer [reg.nr.3], at 30.000 kr., som blev indsat den 7. december 2016, har været opbevaret i indehaverens pengeskab, og at 30.000 kr. indsat den 7. december 2016 er indsat fra [...]. Endelig fremgår af den fremlagte redegørelse, at bankindsætningerne på 200.000 kr. af to omgange vedrører køb og salg af motorcykler og indehaverens egne skattefrie midler samt at bankindsætningen på 91.500 kr. den 17. juni 2015 vedrører køb og salg af motorcykler.
Det fremgår ikke af oplysningerne i sagen, at bankindsætningen af 20. januar 2015 på 31.000 kr. indgår i forhøjelsen af overskud af uregistreret virksomhed.
Salg af motorcykler
Indehaveren har fremlagt en bankkvittering for bankindsætningen på 200.000 kr. af 13. august 2015.
Af den fremlagte kvitteringsskrivelse fra [finans1] fremgår, at der er indsat 200.000 kr. for salg af en Harley Davidson. Denne bankindsætning er på kvitteringsskrivelsen dateret den 13. august 2015.
Indsætning fra foreningen [...]
I forbindelse med klagen er der fremlagt tilmeldingssedler til foreningen [...] og tilmeldingssedler til foreningens arrangementer og generalforsamlingsreferat fra generalforsamling af 21. juli 2018 for foreningen [...].
Af tilmeldingssedlerne fra foreningen [...] fremgår, at ved tilmelding til foreningen skal der indbetales 200 kr., og at kontingent udgør mindst 50 kr. årligt. Der fremgår ikke datoer af de fremlagte tilmeldingssedler. Af tilmeldingssedlerne til arrangementer fremgår, at de vedrører 2018. Videre fremgår, at indbetaling af kontingent og deltagerbetaling ved arrangementer skal foretages til bankkonto [...89] med undtagelse af en enkelt tilmeldingsseddel, hvor det fremgår, at indbetalingen foretages til bankkonto [...18]. Disse bankkonti tilhører ifølge indehaverens personlige skatteoplysninger ikke indehaveren.
Af en tilmeldingsseddel fra foreningen [...] fremgår en håndskrevet note om, at selvom der er angivet foreningens konto på sedlen, indgår mobilepay indbetalinger og kontante betalinger på indehaverens konto.
Skattestyrelsen har i forbindelse med Skatteankestyrelsens udsendelse af indstilling fremsendt et skærmbillede af en Facebook opdatering foretaget af indehaveren, hvoraf fremgår, at indehaveren i indkomståret 2014 har oprettet gruppen ”[...]”, og at indehaveren vil starte kvalitetssikring af stilladser op.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med samlet 135.400 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og med samlet 65.260 kr. for afgiftsperioderne i 2016.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
”(...)
2.Overskud af virksomhed
(...)
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Med udgangspunkt i dine kontoudtog har Skattestyrelsen efter skattekontrollovens § 5, stk. 3 skønsmæssigt opgjort din bruttoomsætning samt driftsomkostninger på baggrund af indsæ1/21/21/21/21/2ttelser og udgifter, der er tilgået dine kontoudtog i 2015 og 2016. Indsætningerne anses for at være skattepligtig efter statsskattelovens § 4, stk. 1. Udgifterne trækkes fra ved beregningen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.
Uregistreret virksomhed i 2015
Skattestyrelsen anser følgende indsættelser i 2015 som omsætning:
Kategori | Bruttoomsætning | Moms 20 % | Nettoomsætning |
Faktura | kr. 47.582 | kr. 9.516 | kr. 38.065 |
Indsat kontant | kr. 639.932 | kr. 127.986 | kr. 511.946 |
Indsættelser | kr. 16.914 | kr. 3.383 | kr. 13.531 |
Retur | kr. 24.468 | kr. 4.894 | kr. 9.575 |
I alt | kr. 728.896 | kr. 145.779 | kr. 583.117 |
Bilag 1 indeholder kategoriseringen af omsætningen.
Faktura
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien faktura for værende uregistreret virksomhed er,
• at, der på tre af indsætningerne fremgår teksten faktura efterfulgt af et fakturanummer.
Derudover anser Skattestyrelsen indsættelser fra forskellige virksomheder i selskaber, som betaling af en faktura, hvorfor disse også er kategoriseret som faktura.
Indsat kontantindsættelse
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorierne indsat kontant og indsættelser for værende uregistreret virksomhed er,
• | at, der henover hele 2015 indsættes beløb, kontant og via bankoverførsel, hvor det ikke ud fra teksten på kontoudtogene fremgår, hvad beløbene vedrører. På baggrund af størrelsen på de kontante indsættelser og indsættelserne via bank anses indsættelserne for betaling af udført arbejde. |
Retur
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien retur for værende uregistreret virksomhed er,
• | at, du henover 2015 har modtaget 24.468 kr. fra [virksomhed3], [virksomhed4]., [virksomhed5], [virksomhed6] m.fl. Ifølge dit kontoudtog har du ikke fortaget nogle køb i overstående butikker og restauranter. |
Derudover vurderer Skattestyrelen, at returnering af vare for 24.468 virker usandsynligt højt.
Vi anser derfor indsættelserne for betaling af udført arbejde.
Skønnede udgifter i 2015
Du har i hele 2015 boede sammen med [person2]. Efter Skattestyrelsens vurdering har I ikke haft fælles økonomi i perioden. Skattestyrelsens vurdering begrundes med at, der på dine kontoudtog ikke fremgår transaktioner mellem dig og [person2].
Dermed er der ved den skønsmæssige opgørelse af dine driftsomkostninger taget udgangspunkt i Danmarks Statistiks gennemsnitlige leveomkostninger for en enlige under 60 uden børn.
Skattestyrelsen anser følgende udgifter, på dine kontoudtog, som værende driftsomkostninger vedrørende din uregistreret virksomhed i 2015:
Kategori | Bank | Moms 20 % | Regnskab |
Transport | kr. 21.142 | kr. 4.228 | kr. 16.914 |
Forsikring | kr. 19.302 | kr. 0 | kr. 19.302 |
Domain | kr. 4.003 | kr. 801 | kr. 3.202 |
El | kr. 14.808 | kr. 2.962 | kr. 11.846 |
Kommunikation | kr. 11.939 | kr. 2.388 | kr. 9.551 |
I alt | kr. 71.194 | kr. 10.379 | kr. 60.815 |
Transport
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien Transport for værende en driftsomkostning i den uregistreret virksomhed er,
• | at, du i 2015 har haft 42.283 kr. i transportudgifter. ifølge Danmark Statistik bruger en enlige under 60 uden børn 27.443 kr. på transport om året. Skattestyrelsens er ikke i besiddelse af regnskabsmateriale eller bilag, hvorfor udgifterne til erhvervsmæssig kørsel for indkomståret 2015 er skønnet til at udgøre 50 % af de samlede transportudgifter, hvilket svarer til 21.142 kr. |
Dermed svarer dine privat transportudgifter tilnærmelsesvis tit, hvad en gennemsnitlig enlig under 60 år uden børn bruger på transport pr. år.
Forsikring
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien Forsikring for værende en driftsomkostning i uregistreret virksomhed er,
• | at, du i 2015 har haft 38.603 kr. i forsikringsudgifter. Ifølge Danmark Statistik bruger en enlige under 60 uden børn 10.232 kr. på forsikringer om året. Skattestyrelsens er ikke i besiddelse af regnskabsmateriale eller bilag, hvorfor udgifterne til erhvervsmæssige forsikringer for indkomståret 2015 er skønnet tit at udgøre 50 % af de samlede forsikringsudgifter, hvilket svarer til 19.302 kr. |
Dermed svarer dine-private udgifter til forsikring tilnærmelsesvis til, hvad en gennemsnitlig enlig under 60 år uden børn bruger på forsikringer pr. år.
Domain
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien Domain for værende en driftsomkostning i uregistreret virksomhed er,
• | at, det skønnes at din hjemmeside vedrører den uregistreret virksomhed, hvorfor udgifterne i forbindelse med driften af hjemmesiden kan trækkes fra ved beregningen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1. |
El
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien El for værende en driftsomkostning i uregistreret virksomhed er,
• | at, du i 2015 har haft 29.616 kr. i elektricitetsudgifter. Ifølge Danmark Statistik bruger en enlige under 60 uden børn 14.999 kr. på elektricitet, naturgas og fjernvarme om året. Skattestyrelsens er ikke i besiddelse af regnskabsmateriale eller bilag, hvorfor udgifterne til erhvervsmæssige elektricitetsudgifter for indkomst året 2015 er skønnet til at udgøre 50 % af de samlede udgifter, hvilket svarer til 14.808 kr. |
Dermed svarer dine private udgifter til elektricitet tilnærmelsesvis til, hvad en gennemsnitlig enlig under 60 år uden børn bruger på elektricitet pr. år.
Kommunikation
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien kommunikation for værende en driftsomkostning uregistreret virksomhed er,
• | at, du i 2015 har haft 23.878 kr. i kommunikationsudgifter. Ifølge Danmark Statistik bruger en enlige under 60 uden børn 6.071 kr. på kommunikation om året. Skattestyrelsens er ikke i besiddelse af regnskabsmateriale eller bilag, hvorfor udgifterne til erhvervsmæssig kommunikation for indkomst året 2015 er skønnet til at udgøre 50 % af de samlede kommunikationsudgifter, hvilket svarer til 11.939 kr. |
Dermed svarer dine private udgifter til kommunikation tilnærmelsesvist til, hvad en gennemsnitlig enlig under 60 år bruger på kommunikation pr. år.
Efter statsskattelovens §. 6, stk. 1 litra a kan driftsomkostninger trækkes fra ved beregningen af den skattepligtige indkomst. Derfor bliver det samlede resultat:
Nettoomsætning | kr. 583.117 | |
Transport | kr. -16.914 | |
Forsikring | kr. -19.302 | |
Domain | kr. -3.202 | |
El | kr. -11.846 | |
Kommunikation | kr. -9.551 | |
Skattepligtig overskud | kr. 522.302 | |
Overskud fra egen virksomhed er skattepligtigt efter statsskatteloven § 4 og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.
Uregistreret virksomhed i 2016
På baggrund af, at der i 2016 har været store kontante indsætninger på dine bankkonti, har vi vurderet at der i 2016 også har været uregistreret virksomhed.
Skattestyrelsen anser følgende indsættelser i 2016 som omsætning:
Kategori | Bank | Moms 20 % | Regnskab |
Indsat kontant | kr. 181.450 | kr. 36.290 | kr. 145.160 |
Indsættelse | kr. 107.072 | kr. 21.414 | kr. 85.658 |
Indsættelse (lån) | kr. 40.000 | kr. 8.000 | kr. 32.000 |
Retur | kr. 38.116 | kr. 7.623 | kr. 30.493 |
I alt | kr. 366.638 | kr. 73.327 | kr. 293.311 |
Bilag 2 indeholder kategoriseringen af omsætningen for 2016.
Indsat kontant, Indsættelse og indsættelse (lån)
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorierne indsat kontant og indsættelser for værende uregistreret virksomhed er,
• | at, der henover hele 2016 indsættes beløb, kontant og via bankoverførsel, hvor det ikke ud fra teksten på kontoudtogene fremgår, hvad beløbene vedrører. På baggrund af størrelsen på de kontante indsættelser og indsættelserne sker via bank anses indsættelserne for betaling af udført arbejde. |
Den 7. januar 2016 og den 26. januar 2016 indsættes der 20.000 kr. med teksten tak for lån
Vi har ikke modtaget dokumentation på disse lån. Derfor vurderes det. at indsættelserne også vedrører betaling al udført arbejde.
Retur
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien retur for værende uregistreret virksomhed er,
• | at, du henover 2016 har modtaget 38.116 kr. fra optiker, [virksomhed4], [virksomhed7], [virksomhed8] |
Ifølge dit kontoudtog har du ikke fortaget nogle køb i overstående butikker og restauranter.
Derudover vurderer Skattestyrelen, at returnering af vare for 38,116 virker usandsynligt højt.
Vi anser derfor indsættelserne for betaling af udført arbejde.
Skønnede udgifter i 2016
Du har i hele 2016 boede sammen med [person2]. Efter Skattestyrelsens vurdering har I ikke haft fælles økonomi i perioden. Skattestyrelsens vurdering begrundes med at, der på dine kontoudtog ikke fremgår transaktioner mellem dig og [person2],
Dermed er der ved den skønsmæssige opgørelse al dine driftsomkostninger taget udgangspunkt i Danmarks Statistiks gennemsnitlige leveomkostninger for en enlige under 60 uden børn.
Skattestyrelsen anser følgende udgifter. på dine kontoudtog, som værende driftsomkostninger vedrørende din uregistreret virksomhed i 2016:
Kategori | Bank | Moms | Regnskab |
Domain | kr. 3.091 | kr. 618 | kr. 2.473 |
Udgifter til byggemarked | kr. 12.761 | kr. 2.552 | kr. 10.209 |
El | kr. 19.766 | kr. 3.953 | kr. 15.813 |
Forsikring | kr. 42.591 | kr. 0 | kr. 42.591 |
Kommunikation | kr. 4.723 | kr. 945 | kr. 3.778 |
I alt | kr. 82.932 | kr. 8.068 | kr. 74.864 |
Domain
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien Domain for værende en driftsomkostning i uregistreret virksomhed er,
• | at, det skønnes at din hjemmeside vedrører den uregistreret virksomhed, hvorfor udgifterne i forbindelse med driften af hjemmesiden kan trækkes fra ved beregningen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a. |
Udgifter til byggemarked
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien Udgift til byggemarked for værende en driftsomkostning i uregistreret virksomhed er,
• | at, udgifter til diverse byggemarkeder anses som værende materialeudgifter, hvilket kan trækkes fra ved beregningen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i statsskattelovens § 6. |
El
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien El for værende en driftsomkostning i uregistreret virksomhed er,
• | at, du i 2016 har haft 39.532 kr. i elektricitetsudgifter. Ifølge Danmark Statistik bruger en enlige under 60 uden børn 13.916 kr. på elektricitet, naturgas og fjernvarme om året. Skattestyrelsens er ikke i besiddelse af regnskabsmateriale eller bilag, hvorfor udgifterne til erhvervsmæssige elektricitetsudgifter for indkomst året 2016 er skønnet til at udgøre 50 % af de samlede udgifter, hvilket svarer til 19.766 kr. |
Dermed svarer dine private udgifter til elektricitet tilnærmelsesvis til, hvad en gennemsnitlig enlig under 60 år uden børn bruger på elektricitet pr. år.
Forsikring
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien Forsikring for værende en driftsomkostning i uregistreret virksomhed er,
• | at, du i 2016 har haft 85.182 kt. i forsikringsudgifter. Ifølge Danmark Statistik bruger en enlige under 60 uden børn 7.770 kt, på forsikringer om året. Skattestyrelsens er ikke i besiddelse afregningskabsmateriale eller bilag, hvorfor udgifterne til erhvervsmæssige forsikringer for indkomståret 2016 er skønnet til at udgøre 500,4 af de samlede forsikringsudgifter, hvilket svarer til 42.591 kr. |
Kommunikation
Baggrunden for at Skattestyrelsen anser kategorien kommunikation for værende en driftsomkostning uregistreret virksomhed er,
• | at, du i 2016 har haft 9.446 kr. i kommunikationsudgifter. Ifølge Danmark Statistik bruger en enlige under 60 uden børn 5.928 kr. på kommunikation om året. Skattestyrelsens er ikke i besiddelse af regnskabsmateriale eller bilag, hvorfor udgifterne til erhvervsmæssig kommunikation for indkomst året 2016 er skønnet til at udgøre 50 % af de samlede kommunikationsudgifter, hvilket svarer til 4.723 kr. |
Dermed svarer dine private udgifter til kommunikation tilnærmelsesvis til, hvad gennemsnitlig enlig under 60 år uden børn bruger på kommunikation pr. år.
Efter statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a kan driftsomkostninger, trækkes fra ved beregningen af den Skattepligtige indkomst. Derfor bliver det samlede resultat:
Omsætning | kr. 293.310 |
Domain | kr. -2.473 |
Møbler | kr. -10.209 |
El | kr. -15.813 |
Forsikring | kr. -42.591 |
Kommunikation | kr. -3.778 |
Skattepligtigt overskud | kr. 218.446 |
Overskud fra egen virksomhed er skattepligtigt efter statsskatteloven § 4, og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.
(...)
Frister
Som hovedregel skal Skattestyrelsen afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senest 3 år efter angivelsesfristens udløb, se skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.
Uanset 3 års fristen i skatteforvaltningslovens § 31 kan et afgiftstilsvar eller en afgiftsgodtgørelse fastsættes af Skatteforvaltningen, hvis en af betingelserne i www.retsinformation.dk).
Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.
Efter momslovens § 37, stk. 1, kan registrerede virksomheder ved opgørelsen af momstilsvaret som indgående moms, jf. momslovens § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget efter § 13.
Af momsbekendtgørelsen fremgår endvidere følgende af § 82:
”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”
Det påhviler den afgiftspligtige at dokumentere, at betingelserne for fradrag er opfyldt.
Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1, og 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, 1. pkt., fremgår følgende:
”§ 31
Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.
(...)
§ 32
Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:
(...)
Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
(...)
Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.”
Salgsmoms
Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, hvor indehaverens skattepligtige indkomst blev forhøjet med henholdsvis 522.302 kr., 218.446 kr. som overskud af virksomhed for indkomstårene 2015 og 2016. Der henvises til Landsskatterettens sagsnr. [...].
Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse fundet, at det ikke er godtgjort, at de bankindsætninger, som indgår i Skattestyrelsens forhøjelse af overskud af virksomhed stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som er virksomhedens omsætning uvedkommende.
Da Landsskatteretten i afgørelsen af dags dato har stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, er det som følge heraf berettiget, at Skattestyrelsen har anset bankindsætningerne som erhvervsmæssige og for at udgøre momspligtig omsætning.
Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.
Købsmoms
Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms, idet købsmomsen skønsmæssigt er fastsat til 20 % af de momsbelagte udgifter konstateret på indehaverens bankkontoudtog, og som Skattestyrelsen har anset som værende driftsomkostninger. Købsmomsen er opgjort til samlet 10.379 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og til samlet 8.068 kr. for afgiftsperioderne i 2016.
Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:
”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.”
Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.”
Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der for så vidt angår dokumentation for udgifter, der berettiger til et fradrag for købsmoms, udelukkende foreligger indehaverens bankkontoudtog, hvoraf der alene fremgår en række hævninger. Der er således ikke fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at virksomheden har betalt moms.
På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.
Det er således med urette, at Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag ud fra konstaterede momsbelagte udgifter på baggrund af indehaverens bankkontoudtog. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund de skønsmæssigt ansatte fradrag fra 10.379 kr. til 0 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og fra 8.068 kr. til 0 kr. for afgiftsperioderne i 2016.
Momstilsvarene for ovenstående afgiftsperioder opgøres på baggrund af ovenstående således:
Momstilsvar for afgiftsperioderne i 2015 | Momstilsvar for afgiftsperioderne i 2016 | |
Salgsmoms | 145.779 kr. | 73.328 kr. |
Købsmoms | 0 kr. | 0 kr. |
Momstilsvar | 145.779 kr. | 73.328 kr. |
Samlet set finder retten, at Skattestyrelsen med rette har ændret virksomhedens momstilsvar og opgørelsen af salgsmoms, men at momstilsvarene skal forhøjes i henhold til ovenstående opgørelse, da der ikke er indrømmet fradrag for købsmoms
Landsskatteretten forhøjer dermed de samlede momstilsvar til 145.779 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og til 73.328 kr. for afgiftsperioderne i 2016.
Formalitet – Ekstraordinær genoptagelse
I 2015 og 2016 var virksomheden registreret med kvartalsvis momsafregning. For afgiftsperioderne i 2015 skulle virksomheden, jf. momslovens § 57, stk. 3, have indberettet moms senest den 1. juni 2015, den 1. september 2015, den 1. december 2015 og den 1. marts 2016.
Fristerne for at varsle ændringen af afgiftstilsvarene for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal i 2015, jf. skatteforvaltningslovens § 31, udløb således den 1. juni 2018, den 1. september 2018, den 1. december 2018 og den 1. marts 2019.
Skattestyrelsen har ved forslag til afgørelse af 11. februar 2019 og den påklagede afgørelse af 8. maj 2019 med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, sammenholdt med stk. 2, genoptaget virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1.-3. kvartal 2015 uden for de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, så spørgsmålet om genoptagelse heraf skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3. Det sidste kvartal i 2015 og afgiftsperioderne 1-4. kvartal 2016 er således genoptaget indenfor de ordinære frister, da fristerne for at genoptage disse kvartaler ligger senere end 4. kvartal 2015.
Indehaverens undladelse af at angive moms anses for i hvert fald groft uagtsomt. Der er herved lagt vægt på, at klageren drev uregistreret virksomhed.
Skattestyrelsen har på den baggrund været berettiget til at fastsætte afgiftstilsvaret efter udløbet af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31. Der henvises for praksis herom til SKM2015.633.ØLR.
Landsskatteretten finder, at 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt.
Retten har ved vurderingen lagt vægt på, at Skattestyrelsen til brug for ansættelsen af virksomhedens momstilsvar har indhentet indehaverens bankkontoudtog, som blev modtaget hos Skattestyrelsen den 30. november 2018.
Da Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse den 11. februar 2019, og da den påklagede afgørelse blev fremsendt den 8. maj 2019, er 6-måneders fristen for varslingen af genoptagelsen overholdt og afgørelse er fremsendt senest 3 måneder efter varslingen.