Kendelse af 17-10-2022 - indlagt i TaxCons database den 09-11-2022

Journalnr. 19-0077748

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar for perioden 1. juli 2018 – 31. december 2018 med i alt 2.337.309 kr. Forhøjelsen vedrører skønsmæssigt ansat salgsmoms og købsmoms.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, herefter benævnt selskabet, er stiftet den 21. marts 2014 af [person1]. Selskabet er registreret med branchekoden 477890 ”Detailhandel med andre varer i.a.n” og har binavnet [virksomhed2] ApS. Selskabets reelle og legale ejer var i afgiftsperioden [person2], men har siden den 30. marts 2019 været [person3]. Selskabet er under konkurs, og dekret er afsagt den 26. august 2019.

Der var i den relevante periode registreret 0 medarbejdere.

Ifølge Skattestyrelsen har selskabet ikke angivet moms for perioden, hvorfor selskabets salgsmoms foreløbigt blev fastsat til 938.000 kr. for perioden.

Skattestyrelsen indkaldte den 13. maj 2019 selskabets regnskabsmateriale og bankkontoudtog for kontrolperioden. Selskabet fremsendte ikke materiale, hvorefter Skattestyrelsen den 7. juni 2019 indhentede kontoudtog for selskabets bankkonto i [finans1]. Kontoudtogene blev modtaget den 13. juni 2019.

Nærmere om salgsmoms

Selskabet har ikke indberettet salgsmoms for perioden, sagen vedrører. Der er herudover ikke fremlagt regnskaber eller andet bogføringsmateriale for selskabet. Der fremgår få fakturaer, der er udstedt til kunden ”[virksomhed3]”, samt en oversigt over selskabets udgifter til det polske selskab [virksomhed4].

På kontoudtog fra selskabets bankkonto fremgår der indbetalinger, der er anført med tekst, der indikerer, at der er tale om fakturaindsætninger. Det er eksempelvis ”[virksomhed5] APS, FLERE FAK” eller ”FAKT.8094”. Øvrige indsætninger er fra andre virksomheder.

Skattestyrelsen har anset selskabet for at have haft omsætning, hvoraf der ikke er indberettet moms. På baggrund af selskabets kontoudtog har Skattestyrelsen opgjort selskabets omsætning inkl. moms i perioden 1. juli 2018 – 31. december 2018 til i alt 18.196.163 kr.

Heraf, har Skattestyrelsen opgjort selskabets salgsmoms til 20 % af omsætningen, hvilket udgør 3.639.233 kr.

Nærmere om købsmoms

Selskabet har ikke fremlagt dokumentation i form af fakturaer eller andre bilag for, at der er afholdt udgifter til momspligtige leverancer.

På selskabets kontoudtog fremgår der derimod kontante hævninger samt overførsler til [virksomhed4] i Polen anført som ”[virksomhed4]”. Herudover er der diverse udlæg samt overførsler med teksten ”if. Aftale”.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet har afholdt fradragsberettigede udgifter i perioden. Skattestyrelsen har derfor skønsmæssigt ansat selskabets købsmoms til 10 % af selskabets salgsmoms. Selskabets købsmoms er ansat til 363.923 kr.

Under sagens behandling hos Skattestyrelsen har selskabet fremsendt en oversigt over selskabets overførsler til det polske selskab [virksomhed4]. Der er ikke fremlagt fakturaer eller andet materiale vedrørende overførslerne.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar for perioden 1. juli 2018 – 31. december 2018 med i alt 2.337.309 kr.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Salgsmoms

Skattestyrelsen har gennemgået selskabets bankkonto og opgjort omsætningen inkl. moms til 18.196.163 kr. for perioden 01.07.2018 – 31.12.2018.

Selskabets salgsmoms er af Skattestyrelsen opgjort til 20 % af 18.196.163 kr. i alt 3.639.233 kr.

Købsmoms

Selskabet har ikke fremlagt dokumentation i form af købsbilag og af bankkontoen fremgår der ikke overførsler til underleverandører m.v. Til gengæld er der mange kontante hævninger og overførsler til [virksomhed4] i Polen.

Som følge af den manglende dokumentation er selskabet ikke berettiget til momsfradrag.

Uagtet at selskabet ikke er berettiget til momsfradrag, så har Skattestyrelsen givet et skønnet fradrag på 10 % af salgsmomsen til dækning af eventuel udgift til telefon, kontorhold m.v.

Skattestyrelsen skønner at selskabets udgifter har været minimale, og det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet udelukkende er oprettet med henblik på at unddrage det offentlige for betaling af moms, A-skat mm.

Selskabet har ikke angivet moms for 2. halvår 2018. Skattestyrelsen har ansat perioden til

938.000 kr. (foreløbig fastsættelse).

Momsopgørelse

Skattestyrelsens opgørelse

Periode

Salgsmoms ifølge bankkonto

Foreløbigt fastsat salgsmoms

Foreløbigt fastsat købsmoms

Købsmoms

(skøn 10 % af salgsmomsen)

Forhøjelse af momstilsvar

2 halvår 18

3.639.233

938.000

0

363.923

2.337.309

I alt

3.639.233

938.000

0

363.923

2.337.309

Selskabet har således angivet 2.337.309 kr. for lidt i momstilsvar for andet halvår 2018.

Se bilag 1-3.

Skattestyrelsen kan ikke udelukke, at noget af selskabets omsætning hidrører fra ”salg” af fiktive fakturaer til brug for uberettiget fradrag hos fakturamodtagerne, men selv om det er tilfældet, så påhviler det alligevel selskabet at indbetale de opkrævede momsbeløb, jf. momslovens § 46, stk. 7.

(...)”

Selskabets opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens beregning af udgående moms er forkert.

Selskabet har fremsat følgende bemærkninger:

”(...)

Vi skal herved klage over ovenstående afgørelse. Klagepunkterne kan beskrives som følger:

Der klages over den samlede momsforhøjelse på kr. 2.337.309 vedr. 2 halvår -18.

Vedr. moms

SKAT medtager ikke de indgående bilag i kontrollen ligesom at alle posteringer, inkl rene

finansielle, indgår i SKATs beregning af udgående moms. Dette er derfor ikke korrekt, og vores

fremsendte regnskab dokumenterer dette.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med samlet 2.337.309 kr. for perioden 3. og 4. kvartal af 2018, idet Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms og givet selskabet fradrag for skønnet købsmoms.

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Virksomheder etableret i Danmark med en momspligtig omsætning på over 50.000 kr. årligt skal momsregistres. Levering af ydelser er som udgangspunkt momspligtigt. Dette fremgår af momslovens § 48, stk. 1, og § 47, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009, lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011 og lovbekendtgørelse nr. 1253 af 1. november 2013).

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt.

Landsskatteretten er enig med Skattestyrelsen i, at selskabet har drevet selvstændig økonomisk virksomhed i momsmæssig henseende, jf. momslovens § 3. Retten har lagt vægt på, at selskabet i kontrolperioden har modtaget bankoverførsler med betalingstekst, der har relation til fakturaer.

Herefter finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at ansætte selskabets salgsmoms ud fra et skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Selskabet har ikke indsendt momsregnskab eller andet bogføringsmateriale for 3. og 4. kvartal af 2018. Regnskabskravene er derfor ikke opfyldt, jf. momslovens § 55.

Retten har konstateret, at selskabet har haft indsætninger på selskabets bankkonto. Disse indsætninger anses, i overensstemmelse med Skattestyrelsens afgørelse, for at være momspligtig omsætning. Som følge heraf er selskabets omsætning opgjort til 6.775.733 kr. inkl. moms for 3. kvartal 2018 og 11.420.430 kr. inkl. moms for 4. kvartal 2018. Selskabet har ikke indberettet moms af omsætningen.

Retten finder, at der er med rette, at Skattestyrelsen har opgjort selskabets salgsmoms til 3.639.233 kr. svarende til 20 % af indsætningerne på 18.196.163 kr.

Skattestyrelsen har indrømmet selskabet et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms, idet købsmomsen skønsmæssigt er fastsat til 10 % af den for lidt angivne salgsmoms.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til selskabet, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af selskabet.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give selskabet et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen har givet selskabet et skønsmæssig fastsat momsfradrag på 10 % af den for lidt angivne salgsmoms. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag til 0 kr.

Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2018, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse således, at selskabets momstilsvar forhøjes til 2.701.233 kr.