Kendelse af 09-08-2022 - indlagt i TaxCons database den 04-09-2022
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2017 | |||
Forhøjelse af resultat af virksomhed | 85.818 kr. | 0 kr. | 85.818 kr. |
Indkomståret 2018 | |||
Ansat overskud af virksomhed | 300.000 kr. | 0 kr. | 300.000 kr. |
Klageren drev i indkomstårene 2017 og 2018 virksomhed i personligt regi med virksomheden [virksomhed1] v/ [person1] med CVR-nummer [...1].
Ifølge CVR- Det centrale Virksomhedsregister har virksomheden startdato den 22. juli 2010 og ophørsdato den 25. april 2019.
Virksomheden var registreret for A-skat, AM-bidrag, ATP og moms.
Virksomhedens branchekode var 821100 Kombinerede administrationsserviceydelser og bibranchekode 692000 Bogføring og revision: skatterådgivning.
Selvangivet resultat af virksomhed
Klageren har for indkomståret 2017 selvangivet et overskud af selvstændig erhvervsvirksomhed på 214.182 kr.
Ifølge Skattestyrelsen har klageren har ikke indsendt en selvangivelse for indkomståret 2018.
Skattestyrelsens sagsbehandling
Skattestyrelsen har den 23. august 2018 indkaldt det samlede regnskabsmateriale for virksomheden for perioden 1. januar 2017 – 30. juni 2018.
Ifølge Skattestyrelsen har klageren ikke indsendt dette regnskabsmateriale.
Skattestyrelsen har anmodet [finans1] og [finans2] om at fremsende kontoudskrifter vedrørende klagerens konti, samt underbilag vedrørende udvalgte posteringer.
Skattestyrelsen har modtaget følgende kontoudskrifter:
[finans1] [...18], periode 1. januar 2017 – 4. oktober 2018
[finans1] [...39], periode 1. januar 2017 – 4. oktober 2018
[finans2] [...41], periode 1. januar 2017 – 4. oktober 2018
[finans2] [...36], periode 1. januar 2017 – 4. oktober 2018
Skattestyrelsen har endvidere anmodet om og fra [virksomhed2] A/S modtaget kopi af samarbejdskontrakt og samtlige fakturaer.
Skattestyrelsens opgørelse af resultat af virksomhed
Skattestyrelsen har herefter beregnet virksomhedens skattepligtige omsætning med udgangspunkt i bevægelser på disse bankkonti til henholdsvis 7.087.289 kr. i 2017 og 3.955.353 kr. i 2018.
Skattestyrelsen har fundet, at virksomhedens kunde, [virksomhed3] ApS, CVR. nr. [...2], hæfter for A-skat/AM-bidrag af udbetalt sort løn med henholdsvis 3.435.580 kr. i 2017 og 1.405.322 kr. i 2018, idet selskabet er anset for at være hovedentreprenør.
Disse beløb, samt en skønsmæssig opgjort udgift på 10 % af omsætningen i driftsudgifter, svarende til 885.911 kr. i 2017 og 494.419 kr. i 2018, er godkendt som fradragsberettigede udgifter.
Der er endvidere godkendt fradrag for udbetalt løn, der er indberettet til e-indkomst med 761.134 kr. i 2017 og 379.185 kr. i 2018.
Skattestyrelsen har herefter ansat overskud af virksomhed skønsmæssig til 300.000 kr. for både 2017 og 2018 med udgangspunkt, i hvilket overskud klageren kunne skabe alene med sin arbejdskraft.
Det resterende beløb er anset som udbetalt sort løn, hvor klagerens virksomhed er anset som indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag.
Resultatet er fordelt således:
Indkomståret 2017
Omsætning inkl. moms 8.859.111 kr.
Salgsmoms -1.771.822 kr.
7.087.289 kr.
Driftsudgifter inkl. moms -885.911 kr.
Købsmoms -177.182 kr.
Bruttoresultat 6.378.560 kr.
Fradrag
Løn, jf. e-indkomst 761.134 kr.
Indeholdelse pålagt
[virksomhed3] ApS 3.435.580 kr. -4.196.714 kr.
Skønsmæssigt overskud af virksomhed 300.000 kr.
Beregningsgrundlag, A-skat og AM- bidrag 1.881.846 kr.
Beregnet AM-bidrag 1.881.846 * 8 % 150.548 kr.
Beregnet A-skat 55 % 1.881.846 kr.
-150.548 kr.
1.731.298 kr. * 55 % 952.214 kr.
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt 1.102.762 kr.
Indkomståret 2018
Omsætning inkl. moms 4.944.192 kr.
Salgsmoms -988.838 kr.
3.955.353 kr.
Driftsudgifter inkl. moms - 494.419 kr.
Købsmoms -98.884 kr.
Bruttoresultat 3.559.818 kr.
Fradrag
Løn, jf. e-indkomst 379.185 kr.
Indeholdelse pålagt
hos [virksomhed3] ApS 1.405.322 kr. 1.784.507 kr.
Skønsmæssigt overskud af virksomhed 300.000 kr.
Beregningsgrundlag, A-skat og AM- bidrag 1.475.311 kr.
Beregnet AM-bidrag 1.475.311 * 8 % 118.025 kr.
Beregnet A-skat 55 % 1.475.311 kr.
-118.025 kr.
1.357.286 kr. * 55 % 746.507 kr.
Efter betaling A-skat og AM-bidrag i alt 864.532 kr.
Klagerens repræsentant er udtrådt under sagsbehandlingen ved Skatteankestyrelsen.
Skattestyrelsen har for indkomstårene 2017 og 2018 forhøjet klagerens personlige indkomst med resultat af virksomhed med henholdsvis 85.818 kr. og 300.000 kr.
SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”(...)
Afgørelsen er udarbejdet ud fra den forudsætning, at virksomheden faktisk har leveret de ydelser der ligger til grund for de indbetalinger Skattestyrelsen har valgt at beskatte dig og din virksomhed af. Skattestyrelsen kan dog ikke på det foreliggende grundlag udelukke, at udfaktureringerne helt eller delvis er af fiktiv karakter, og at pengestrømmene helt eller delvis understøtter denne fiktive fakturering
Såfremt det efterfølgende måtte vise sig, at der ikke er sket levering vil Skattestyrelsen ændre afgørelsen i overensstemmelse hermed.
(...)’’
”(...)
Skattestyrelsen har tidligere indkaldt diverse regnskabsmateriale, herunder samtlige bankkontoudtog.
Da du ikke har reageret på Skattestyrelsens henvendelse har Skattestyrelsen indhentet samtlige kontoudtog fra [finans1] samt [finans2].
Skattestyrelsen har på grundlag af disse kontoudtog (se vedlagte) opgjort overskud af virksomhed skønsmæssigt i overensstemmelse med skattekontrollovens § 6, stk. 1 og 7 samt § 5, stk. 3 (2018: § 53, stk. 3, § 74 og § 6, stk. 3).
Omsætningen er opgjort ud fra de indsættelser Skattestyrelsen har vurderet at være omsætning inkl. moms (se vedlagte bilag 4 underbilag 2).
Som udgangspunkt er der ikke fradrag for udgifter der ikke er dokumenteret. Da det dog findes overvejende sandsynligt, at selskabet har haft udgifter af et eller andet omfang er der givet et skønnet fradrag, svarende til 10 % af den samlede omsætning (se vedlagte bilag 4 underbilag 3).
Det manglende overskud af selvstændig erhvervsvirksomhed er skønsmæssigt ansat til 25.000 kr. månedligt i 12 måneder årligt jf. bilag 4 underbilag 5. Men da der allerede er selvangivet overskud af virksomhed for indkomståret 2017 med et beløb på 214.182 forhøjes dette beløb udelukkende med yderligere 85.818 kr.
(...)’’
Klagerens tidligere repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af indkomsten nedsættes med 85.818 kr. for indkomståret 2017 og med 300.000 kr. for indkomståret 2018.
Klagerens repræsentant har til støtte for sin påstand anført følgende:
’’(...)
Sagens faktiske omstændigheder
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at redegøre udtømmende for sagens faktiske forhold, hvorfor der i stedet henvises til sagsfremstillingen i Skattestyrelsens afgørelse af 7. august 2019. Vi tager forbehold for at uddybe sagsfremstillingen i et senere supplerende indlæg.
Anbringender
Indledningsvis skal det gøres gældende, at vi ikke er enige med Skattestyrelsen i sin afgørelse, hvorfor afgørelsen påklages til Skatteankestyrelsen.
Der er ikke grundlag for at foretage den af SKAT gennemførte ændring af Klagers indkomst, idet Klager, efter sin opfattelse har haft driftsrelaterede udgifter i sin virksomhed, som både indeholder momsbelagte og ikke momsbelagte udgifter.
Resultatet af denne aktivitet kan på ingen måde relatere sig til nærheden af det, af Skattestyrelsens opfattelse.
Overførsler fra virksomhedens konto samt indbetalinger omfatter reelle leverede ydelser og er ikke af fiktive karakter som Skattestyrelsen desuden hævder.
Der vil fra Klager fremsendes dokumentation på at lovgivning og retningslinjer er overholdt og fulgt samt at der ikke er hjemmel til forhøjelse af Klagers moms, betaling af A-skat og AM-bidrag samt forhøjelse af Klagers indkomst.
(...)’’
Brev af 14. marts 2022 fra klagerens tidligere repræsentant:
’’(...)
Vi har over en længere periode ikke kunne komme i kontakt med klager, og heller ikke modtaget det materiale som skulle fremlægges i sagen.
Vi forventer ikke at samarbejdet mellem os og klager genoptages. På baggrund af dette fratræder vi som rådgivere i klagesagen.
(...)’’
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.
Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.
Skattepligtige skal selvangive deres indkomst til skattemyndighederne. Det fremgår af skattekontrollovens § 1. Erhvervsdrivende skal indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, som skatteministeren har fastsat. Det fremgår af skattekontrollovens § 3. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et dagligt ført og afstemt kasseregnskab.
Vedrørende indkomståret 2017
Det fremgik af den dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 1 (stk. 2 = juridiske personer) (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013), at en erhvervsdrivende skal indsende sit regnskabsmateriale med bilag på begæring af skatteforvaltningen. Skatteforvaltningen er berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt, såfremt begæringen ikke efterkommes. Det fremgik af skattekontrollovens § 6, stk. 6, jf. § 5, stk. 3.
Klageren har trods Skattestyrelsens anmodning den 23. august 2018 ikke indsendt regnskabsmaterialet for virksomheden [virksomhed1]. Skatteforvaltningen var derfor berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt.
Vedrørende indkomståret 2018
Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1, at en erhvervsdrivende skal indsende sit regnskabsmateriale med bilag på begæring af skatteforvaltningen. Skatteforvaltningen er berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt, såfremt begæringen ikke efterkommes. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 3, jf. § 74, stk. 1.
Klageren har trods Skattestyrelsens anmodning den 23. august 2018 ikke indsendt regnskabsmaterialet for virksomheden [virksomhed1]. Skattestyrelsen var derfor berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt
Vedrørende indkomstårene 2017 og 2018
På baggrund af de foreliggende oplysninger lægger Landsskatteretten til grund, at der på klagerens bankkonto er indsat beløb svarende til de af SKAT opgjorte beløb på henholdsvis 8.859.111 kr.kr. og 4.944.192 kr. i indkomstårene 2017 og 2018.
I den foreliggende situation, hvor der løbende over en længere periode er indsat beløb i den omhandlede størrelsesorden på klagerens konto, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om klagerens indtægtsforhold i de pågældende år, påhviler det klageren at godtgøre, at de indsatte beløb stammer fra beskattede midler, jf. herved Højesterets dom af 10. oktober 2008, offentliggjort som SKM2008.905.HR.
Der er konstateret betydelige indsætninger på klagerens bankkonto, som ikke kan afstemmes med den indtægtsførte omsætning i klagerens virksomhed.
Klageren har heller ikke dokumenteret, at de indsatte beløb stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som ikke skal beskattes hos klageren. Retten finder derfor, at SKAT med rette har anset bankindsætningerne på i alt 8.859.111 kr. for indkomståret 2017 og 4.944.192 kr. for indkomståret 2018 som omsætning vedrørende klagerens virksomhed.
Landsskatteretten lægger til grund som ubestridt, at klageren drev selvstændig virksomhed i indkomstårene 2017 og 2018 og ikke har selvangivet et resultat af selvstændig virksomhed for indkomståret 2018.
Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens omsætning er sket med baggrund i posteringstekst og beløb på bankkonti.
Retten finder, at klageren ikke har kunnet oppebære en omsætning på henholdsvis 8.859.111 kr. og 4.944.192 kr. i indkomstårene 2017 og 2018, og det derfor er med rette, at SKAT har anset dele af omsætningen for anvendt til betaling af uregistreret arbejdskraft i virksomheden. Retten har lagt vægt på, at det urealistisk, at klageren alene ved salg af bogføringsydelser har kunnet genere den opgjorte omsætning.
Retten finder, at Skattestyrelsens ansættelse af overskud af virksomhed til 300.000 kr. for hvert af årerne er velbegrundet og ikke har ført til et urimeligt resultat.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.