Kendelse af 16-01-2023 - indlagt i TaxCons database den 09-02-2023

Journalnr. 18-0006090

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Ansat momstilsvar 201 4

4. kvartal

22.619 kr.

Nedsættes

22.619 kr.

Ansat momstilsvar 2015

1. kvartal

8.546 kr.

Nedsættes

8.546 kr.

2. kvartal

24.219 kr.

Nedsættes

24.219 kr.

3. kvartal

40.719 kr.

Nedsættes

40.719 kr.

4. kvartal

17.670 kr.

Nedsættes

17.670 kr.

Ansat momstilsvar 2016

1. kvartal

13.193 kr.

Nedsættes

13.193 kr.

2. kvartal

6.140 kr.

Nedsættes

6.140 kr.

3. kvartal

2.421 kr.

Nedsættes

2.421 kr.

4. kvartal

4.980 kr.

Nedsættes

4.980 kr.

Faktiske oplysninger

SKAT (nu Skattestyrelsen) har anset indehaveren for at have drevet uregistreret virksomhed med køb og salg af biler og har herefter forhøjet indhaverens skattepligtige indkomst og momstilsvar for 2014, 2015 og 2016.

Den 6. oktober og 2. november 2016 har SKAT på baggrund af indhentede kontroloplysninger på, at indehaveren har handlet med biler, anmodet indehaveren om at indsende en opgørelse over og dokumentation for køb og salg af biler.

Indehaveren har ikke fremsendt regnskab eller anden dokumentation, og SKAT har derfor opgjort virksomhedens overskud ved handel med biler efter et skøn.

SKAT har opgjort resultatet af virksomheden til et overskud på henholdsvis 157.997 kr. for indkomståret 2014, 364.619 kr. for indkomståret 2015 og 106.938 kr. for indkomståret 2016. Resultatet er opgjort på baggrund af salg af 7 biler i indkomståret 2014, 21 biler i indkomståret 2015 og 7 biler i indkomståret 2016. I resultatet indgår udelukkende en skønsmæssig ansat omsætning.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens momspligtige omsætning til 113.098 kr. for 4. kvartal 2014, 455.774 kr. for 1.-4. kvartal 2015 og 133.673 kr. for 1.-4. kvartal 2016 og Skattestyrelsen har herefter ansat salgsmomsen for 4. kvartal 2014 til 22.619 kr. og til henholdsvis 91.154 kr. og 26.734 kr. for 1.-4 kvartal 2015 og 2016.

SKAT har opgjort antallet af solgte biler for de påklagede år på baggrund af oplysninger indhentet ved Statens Ligningssystem (ABIL).

Der er i forbindelse med retsmødet fremlagt dokumentation i form af udskrifter fra internetportalen ”[...dk]”, hvoraf fremgår, at der i klagerens ejerperiode blandt andet er afholdt udgifter til forsikring, syn af biler og udgifter til vægtafgift/grøn ejerafgift.

SKATs afgørelse

SKAT har ansat virksomhedens momstilsvar til 22.619 kr. for 4. kvartal af 2014, 91.154 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og 26.734 kr. for afgiftsperioderne i 2016.

SKAT har som begrundelse anført følgende:

”(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

”(...)

Afgiftspligtig person

Ifølge momslovens § 3 stk. 1 er man en afgiftspligtig person, når man driver selvstændig økonomisk virksomhed.

SKAT mener, at det store antal bilhandler, ligger ud over det normale antal køb og salg af biler for privatpersoner. På grundlag heraf, er det vores vurdering, at du driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Afgiftspligtige ydelser

Det skal herefter afgøres, hvilke afgiftspligtige transaktioner virksomheden har foretaget.

Ifølge momslovens § 4 skal det betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse afretten til som ejer at råde over et materielt gode.

Salg af biler anses for at være levering af varer.

Da vi ikke har modtaget de oplysninger og regnskaber vi har bedt om, har vi basere salgspriserne på grundlag af priser vi har fundet på internettet på hjemmesiderne [...dk], [...dk] m.v.

Opgørelse af salgspriserne fremgår af bilag 2, 3 og 4.

Virksomhedens moms skal opgøres og angives efter reglerne i momslovens§ 52 a stk. 7, § 56 og § 57.

Da vi ikke har modtaget momsregnskab efter momslovens § 55 eller de udbedte oplysninger efter momslovens§ 74 stk. 1 og stk. 4 er den moms du skal betale ansat skønsmæssigt, efter reglerne i opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Vi ændrer virksomhedens moms til betaling for perioden 1. oktober 2014 - 31. december 2016 indenfor fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Moms til betaling for perioden 1. januar 2014- 30. september 2014 ændres dog ikke, da fristen for at vi kan foretage ændringen efter skatteforvaltningsloven§ 31 stk. 1 og 32 stk. 1 er overskredet.

Da du ikke har fremlagt bilag for afholdte udgifter, godkendes der ikke fra for købsmoms. Dette fremgår af momslovens § 84.

Såfremt du ønsker fradrag for købsmoms, bedes du indsende bilag til dokumentation herfor.

2014:

Skønsmæssigt opgjort moms for perioden 1. oktober 2014 - 31. december 2014:

6 Reg. nr.

[reg.nr.1]

Bilmærke

Volkswagen Passat

Købs dato

15-08-2014

salgs dato

04-10-2014

Gennemsnitlig salgspris

21.233 kr.

Gennemsnitlig salgspris

7 Reg. nr.

[reg.nr.2]

Bilmærke

Peugeot 406

Købs dato

01-10-2014

salgs dato

13-10-2014

16.533 kr.

Gennemsnitlig salgspris

8 Reg. nr.

[reg.nr.3]

Bilmærke

Ford Mondeo St. Car.

Købs dato

07-10-2014

salgs dato

16-10-2014

26.266 kr.

Gennemsnitlig salgspris

9 Reg. nr.

[reg.nr.4]

Bilmærke

Alfa Romeo 147

Købs dato

06-11-2014

salgs dato

17-11-2014

34.900 kr.

Gennemsnitlig salgspris

10 Reg. nr.

[reg.nr.5]

Bilmærke

Peugeot 307 Air Van

Købs dato

19-11-2014

salgs dato

26-11-2014

14.166 kr.

I alt 4. kvartal 2014, se

bilag 2 113.098 kr.

Heraf moms, se momsloven § 27 stk. 1., 20 % af 113.098 kr. i alt 22.619 kr.

2015:

Skønsmæssigt opgjort moms for

perioden 1. januar 2015 - 31. marts 2015 udgør følgende:

Gennemsnitlig salgspris

1 Reg. nr.

[reg.nr.6]

Bilmærke

Citroen CS

Købs dato

15-12-2014

salgs dato

08-01-2015

12.866 kr.

Gennemsnitlig salgspris

2 Reg. nr.

[reg.nr.7]

Bilmærke

Opel Zafira Van

Købs dato

11-02-2015

salgs dato

09-03-2015

29.866 kr.

I alt 1. kvartal 2015 se bilag 3 42.732 kr.

Heraf moms, se momsloven § 27 stk. 1., 20 % af 42.732 kr. i alt 8.546 kr.

Skønsmæssigt opgjort moms for

perioden 1. april 2015 - 30. juni 2015 udgør følgende:

3 Reg. nr.

[reg.nr.8]

Bilmærke

Citroen C 5

Citroen C 5

Købs dato

07-01-2015

salgs dato

10-04-2015

Gennemsnitlig salgspris

14.233 kr.

Gennemsnitlig salgspris

4 Reg. nr.

[reg.nr.9]

Bilmærke

Peugeot 307 Air Van

Købs dato

30-03-2015

salgs dato

21-04-2015

16.533 kr.

Gennemsnitlig salgspris

5 Reg. nr.

[reg.nr.10]

Bilmærke

Peugoet 206

Købs dato

20-04-2015

salgs dato

22-04-2015

16.499 kr.

Gennemsnitlig salgspris

6 Reg. nr.

[reg.nr.11]

Bilmærke

Skoda Fabia H/B Van

Købs dato

21-04-2015

salgs dato

29-04-2015

27.500 kr.

Gennemsnitlig salgspris

7 Reg. Nr

[reg.nr.12]

Bilmærke

Citroen C 5

Købs dato

04-05-2015

salgs dato

17-05-2015

14.166 kr.

Gennemsnitlig salgspris

8 Reg. nr.

[reg.nr.13]

Bilmærke

Opel Vectra

Købs dato

08-05-2015

salgs dato

08-06-2015

8.266 kr.

Gennemsnitlig salgspris

9 Reg. nr.

[reg.nr.14]

Bilmærke

Købs dato

salgs dato

13.266 kr.

Gennemsnitlig salgspris

10 Reg. nr.

[reg.nr.15]

Bilmærke

Købs dato

salgs dato

10.566 kr.

I alt 2. kvartal 2015, se bilag 3 121.096 kr.

Heraf moms, se momsloven § 27 stk. 1., 20 % af 121.096 kr. i alt 24.219 kr.

Skønsmæssigt opgjort moms for

perioden 1. juli 2015 – 30. september 2015 udgør følgende:

Gennemsnitlig salgspris

11 Reg. nr.

[reg.nr.16]

Bilmærke

Volvo v 70

Købs dato

19-06 2015

salgs dato

01-07-2015

32.600 kr.

Gennemsnitlig salgspris

12 Reg. nr.

[reg.nr.17]

Bilmærke

Ford Mondeo

Købs dato

30-06--2015

salgs dato

09-07-2015

20.566 kr.

Gennemsnitlig salgspris

13 Reg. nr.

[reg.nr.18]

Bilmærke

Toyota Corolla

Købs dato

02-07-2015

salgs dato

13-07-2015

66.566 kr.

Gennemsnitlig salgspris

14 Reg. Nr

[reg.nr.19]

Bilmærke

Skoda Octavia

Købs dato

13-07--2015

salgs dato

17-07-2015

30.600 kr.

Gennemsnitlig salgspris

15 Reg. nr.

[reg.nr.20]

Bilmærke

Peugeot 206

Købs dato

22-07--2015

salgs dato

29-07-2015

19.533 kr.

Gennemsnitlig salgspris

16 Reg. nr.

[reg.nr.21]

Bilmærke

Peugeot

Købs dato

27-08-2015

salgs dato

07-09-2015

14.266 kr.

Gennemsnitlig salgspris

17 Reg. nr.

[reg.nr.22]

Bilmærke

Volkswagen Golf

Købs dato

03-09-2015

salgs dato

14-09-2015

19.466 kr.

I alt 3. kvartal 2015, bilag 3 203.597 kr.

Heraf moms, se momsloven § 27 stk. 1., 20 % af 203.597 kr. i alt 40.719 kr.

Skønsmæssigt opgjort moms for

perioden 1. oktober 2015 – 31. december 2015 udgør følgende:

Gennemsnitlig salgspris

18 Reg. nr.

[reg.nr.23]

Bilmærke

Toyota Avensis

Købs dato

19-10-2015

salgs dato

12-11-2015

28.250 kr.

Gennemsnitlig salgspris

19 Reg. nr.

[reg.nr.24]

Bilmærke

Peugeot 307 Air Van

Købs dato

09-11--2015

salgs dato

17-11-2015

19.233 kr.

Gennemsnitlig salgspris

20 Reg. nr.

[reg.nr.25]

Bilmærke

Volvo 850

Købs dato

24-11-2015

salgs dato

03-12-2015

23.966 kr.

Gennemsnitlig salgspris

21 Reg. Nr

[reg.nr.26]

Bilmærke

Citroen C 5

Købs dato

29-11--2015

salgs dato

14-12-2015

16.900 kr.

I alt 4. kvartal 2015, se bilag 3 88.349 kr.

Heraf moms, se momsloven § 27 stk. 1., 20 % af 88.349 kr. i alt 17.670 kr.

2016:

Skønsmæssigt opgjort moms for

perioden 1. januar 2016 – 31. marts 2016 udgør følgende:

Gennemsnitlig salgspris

1 Reg. nr.

[reg.nr.27]

Bilmærke

Opel Astra

Købs dato

21-12-2015

salgs dato

05-01-2016

14.566 kr.

Gennemsnitlig salgspris

2 Reg. nr.

[reg.nr.28]

Bilmærke

Volvo 40

Købs dato

26-01-2016

salgs dato

02-02-2016

23.133 kr.

Gennemsnitlig salgspris

3 Reg. nr.

[reg.nr.29]

Bilmærke

Citroen C 1

Købs dato

11-02-2016

salgs dato

22-02-2016

28.266 kr.

I alt 1. kvartal 2016, se bilag 4 65.965 kr.

Heraf moms, se momsloven § 27 stk. 1., 20 % af 65.965 kr. i alt 13.193 kr.

Skønsmæssigt opgjort moms for

perioden 1. april 2016 – 30. juni 2016 udgør følgende:

Gennemsnitlig salgspris

4 Reg. nr.

[reg.nr.30]

Bilmærke

Skoda Octavia

Købs dato

29-03-2016

salgs dato

13-04-2016

16.600 kr.

Gennemsnitlig salgspris

5 Reg. nr.

[reg.nr.31]

Bilmærke

Citroen Xsara Picasso

Købs dato

16-06-2016

salgs dato

28-06-2016

14.100 kr.

I alt 2. kvartal 2016, se bilag 4 30.700 kr.

Heraf moms, se momsloven § 27 stk. 1., 20 % af 30.700 kr. i alt 6.140 kr.

Skønsmæssigt opgjort moms for

perioden 1. juli 2016 – 30. september 2016 udgør følgende:

Gennemsnitlig salgspris

6 Reg. nr.

[reg.nr.32]

Bilmærke

Citroen Xsara Picasso

Købs dato

08-09-2016

salgs dato

26-09-2016

12.108 kr.

I alt 3. kvartal 2016, se bilag 4

Heraf moms, se momsloven § 27 stk. 1., 20 % af 12.108 kr. i alt 2.421 kr.

Skønsmæssigt opgjort moms for

perioden 1. september 2016 – 31. december 2016 udgør følgende:

Gennemsnitlig salgspris

7 Reg. nr.

[reg.nr.33]

Bilmærke

Citroen C 3

Købs dato

12-10-2016

salgs dato

28-10-2016

24.900 kr.

I alt 4. kvartal 2016, se bilag 4

Heraf moms, se momsloven § 27 stk. 1., 20 % af 24.900 kr. i alt 4.980 kr.

2.5 SKATs endelige afgørelse

Vi har ikke, trods aftale herom pr. telefon den 2. februar 2018 med din advokat, modtaget yderligere materiale/redegørelse fra dig eller din advokat.

Da du ikke har fremlagt bilag for afholdte udgifter, godkendes der ikke fradrag for købsmoms. Dette fremgår af § 82 i bekendtgørelse om merværdiafgift, tidligere § 84 i bekendtgørelse nr. 814 24/06/2013 om merværdiafgift.

(...)”

Skattestyrelsen har anført følgende i udtalelse af 18. december 2020.

”(...)

Til bemærkningen om, at skatteyder ikke er erhvervsdrivende med autohandel, finder vi fortsat, at antallet af bilhandler har et sådant omfang, at skatteyder må anses for at være erhvervsdrivende.

Dette bestyrkes endvidere af, at skatteyder indtil udgangen af 2009 har drevet virksomhed med autohandel. Virksomheden gik konkurs i 2009.

Der er ikke modtaget nogen form for opgørelse af en avance for bilhandlerne og der er på intet tidspunkt indsendt nogen form for dokumentation for køb af biler.

(...)”

Skattestyrelsen har anført følgende til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse:

”(...)

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som indstiller stadfæstelse af SKATs, nu Skattestyrelsens, afgørelse fra den 24. maj 2018, hvor klagers momstilsvar forhøjes, da klager har drevet uregistreret virksomhed med køb og salg af biler.

Uregistreret virksomhed


Klager har i den påklagede periode haft købt 37 biler og solgt 35 biler. Klager har gjort gældende, at de pågældende køb og salg ikke er udtrykt for uregistreret virksomhed.

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at klager i den påklagede periode har drevet uregistreret momspligtig virksomhed med salg af biler, jf. momslovens § 3.

Der lægges blandt andet vægt på, at klager har købt og solgt biler over en længere sammenhængende periode med en sådan intensitet, at klager må anses for at have drevet uregistreret virksomhed. Hertil bemærkes, at klager tidligere har drevet virksomhed med autohandel. Videre henses der til, at klager har oplyst, at køretøjerne blev erhvervet med henblik på videresalg med gevinst efter istandsættelse.

Efter Skattestyrelsen opgørelse, havde klager en momspligtig omsætning over 50.000 kr., allerede fra 4. kvartal 2014, hvorfor klager havde pligt til at lade sig registrere for moms i dette kvartal jf. momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt. jf. § 48, stk. 1, modsætningsvis.

Skønsmæssig ansættelse af moms.

Klager har ikke ført regnskab i overensstemmelse med momslovens § 55 og momsbekendtgørelsens kapitel 13, hvorfor Skattestyrelsen har været berettiget til at opgøre klagers momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen har til brug for den skønsmæssige opgørelse indhentet salgspriser på tre tilsvarende brugte biler, hvorunder der ligeledes er taget hensyn til køretøjet årgang og antallet af kørte kilometer. Gennemsnittet af de tre salgspriser er herefter blevet lagt til grund ved opgørelsen af klagers salgsmoms. Opgørelserne over salgspriser fremgår af side 4 – 9 i den påklagede afgørelse og opgørelsen over salgsmoms på side 13 – 17.

Salgsmomsen kan opgøres således:

2014

22.619 kr.

2015

91.154 kr.

2016

26.734 kr.

I alt

140.507 kr.

Fradrag for købsmoms

Det er alene klager, som den der ønsker momsfradraget, der skal dokumentere at betingelserne herfor er opfyldt. Fradrag for købsmoms er betinget af, at klager kan fremlægge dokumentation for fradraget i form af fakturaer, forenklede fakturaer og afregningsbilag for indenlandske køb, jf. momsbekendtgørelsens kapitel 12. Klager har ikke fremlagt dokumentation for, at der har været afholdt momsbelagte omkostninger i perioden, hvorfor klager ikke kan indrømmes fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1. modsætningsvis, jf. SKM2021.456.LSR.

Skattestyrelsen fastholder således forhøjelsen af klagers momstilsvar for den påklagede periode på 140.507 kr.

(...)”

Virksomhedsindehaverens opfattelse

Indehaverens repræsentant har fremsat påstand om, at den skønsmæssige ansættelse af momstilsvaret skal bortfalde, da indehaveren i afgiftsperioderne ikke har drevet erhvervsmæssig virksomhed med køb og salg af biler.

Repræsentanten har til støtte for sin påstand anført følgende i endelig klage af 23. august 2018:

”(...)

  1. Juridisk vurdering af den foreliggende sag

3.1. Forhøjelse af den skattepligtige indkomst

Det gøres i første række overordnet gældende, at [person1] ikke har drevet erhvervsmæssig virksomhed med køb og salg af biler, og at der derfor ikke skal foretages en skønsmæssig

forhøjelse af hans skatteansættelse med skat og moms.

Han har i forbindelse med sit arbejde haft brug for at køre i bil, og han har derfor købt og solgt flere biler. Han har dermed kørt i de forskellige biler i relation til sit arbejde, hvorfor der ikke er grundlag for SKATs skønsmæssige forhøjelse.

Hvis Skatteankestyrelsen mod forventning konkluderer, at [person1] har drevet erhvervsmæssig virksomhed med køb og salg af biler, gøres det i anden række overordnet gældende, at SKATs skøn er forkert og skal nedsættes væsentligt.

SKAT skal altid begrunde en skønsmæssig ansættelse, der er højere end den selvangivne indkomst, jf. eksempelvis U.1980.746 H. Endvidere skal SKAT altid tilstræbe en ansættelse svarende til den virkelige indkomst. Resultatet af skønsudøvelsen kan dermed være, at den selvangivne indkomst forekommer rigtig og passende, jf. eksempelvis TfS 1986,408 LSR, og at der derfor ikke skal ske skønsmæssig forhøjelse.

(...)”

Repræsentanten har ved brev af 31. maj 2022 videre anført:

”(...)

Faktum:

[person1] blev erklæret personlig konkurs i 2009 (færdigbehandlet i 2012). I forlængelse heraf blev han registreret i RKI, hvilket medførte, at det ikke var muligt for ham at oprette en bankkonto. Derfor gik løn m.v. ind på en tidligere ægtefælles bankkonto, og [person1] betalte alt kontant.

[person1] var i 11 år - indtil den 1. oktober 2017 - ansat som kørende sælger ved [virksomhed1] ApS. Det var anført i hans ansættelseskontrakt, at han skulle have en bil for at udføre sit arbejde. Han kørte 60-70.000 km. årligt, og han fik udbetalt kørselsgodtgørelse efter Statens takster, jf. hans lønsedler, der fremlægges som bilag 2.

Da det var et krav i forbindelse med [person1]s ansættelse ved [virksomhed1] ApS, at han havde egen bil, har [person1] løbende købt biler. Dette er sket kontant på grund af den manglende mulighed for at oprette en bankkonto. Bilerne er købt på [...dk], eller når [person1] så biler til salg ved autoforhandlere. Samtlige biler erhvervet i 2014-2016 er indregistreret i [person1]s navn, der er betalt vægtafgift, forsikring m.v.

Enkelte biler blev kørt til syn, mens andre blev der lavet lidt arbejde på, men generelt kørte [person1] i bilerne og solgte dem igen til privatpersoner.

For så vidt angår en Peugeot 206, som han er registreret som ejer af fra den 20. til den 22. april 2015, blev denne bil totalskadet samme dag, som der skete indregistrering. Derfor er bilen kørt til skrot få dage efter indregistreringen.

(...)

Moms:

I klagen af den 23. august 2018 er det overordnet gjort gældende, at der ikke skal foretages en skønsmæssig forhøjelse af moms for perioden fra den 1. oktober 2014 til den 31. december 2016. Da den momsmæssige forhøjelse relaterer sig til den skattemæssige forhøjelse, indsættes der dog ikke en selvstændig argumentation herfor.

Det fremgår af telefonsamtalen med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 6. maj 2022, at der findes praksis fra EU-Domstolen vedrørende købsmoms, som Landsskatteretten har henset til i relation til fortolkningen af opkrævningslovens § 5, stk. 1, 1. punktum. Vi har ikke bemærkninger hertil.

(...)”

Retsmøde i Landsskatteretten

Under retsmødet gentog og uddybede repræsentanten sin påstand og anbringender.

Videre anførte repræsentanten, at han var enig i, at klageren havde drevet uregistreret virksomhed, og at han er enig i, at der ikke kan gives skønsmæssigt fradrag for købsmoms.

Skattestyrelsen fastholdt indstillingen om stadfæstelse.

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, som leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 med efterfølgende ændringer).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, der foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har i afgørelse med sagsnr. [sag1] stadfæstet SKATs afgørelse for så vidt angår indehaverens skønsmæssige ansatte omsætning af uregistreret virksomhed for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 på henholdsvis 157.997 kr., 364.619 kr. og 106.938 kr.

Retten har i ovennævnte afgørelse fundet, at der for Landsskatteretten ikke er fremkommet oplysninger, der giver grundlag for at ændre denne del af SKATs skøn.

Da Landsskatteretten i afgørelsen med sagsnr. [sag1] har stadfæstet SKATs afgørelse, forså vidt angår omsætningen i klagerens virksomhed, er det som følge heraf berettiget, at SKAT har anset virksomhedens omsætning for at udgøre momspligtig omsætning.

Landsskatteretten stadfæster således SKATs afgørelse.