Kendelse af 04-11-2019 - indlagt i TaxCons database den 28-11-2019
Efter en kontrol i virksomheden har SKAT forhøjet virksomhedens betaling af chokolade- og sukkervarerafgift for perioden 1. august 2016 til 31. maj 2017, i alt 380.426 kr.
Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse af 8. februar 2018.
Virksomheden er en detailsalgsforretning, der hovedsageligt beskæftiger sig med salg af bland-selv slik. Virksomheden er registreret for moms den 3. august 2015. Virksomheden er desuden registreret som varemodtager for chokolade- og sukkervarerafgift den 14. september 2015, samt for råstofafgift af nødder m.v. den 13. april 2016.
Virksomheden har angivet chokolade- og sukkervarerafgift af i alt 6.883,50 kg chokolade- og sukkervarer, som virksomheden har importeret i perioden 1. august 2016 til 31. maj 2017.
Virksomheden forhandler primært bland-selv slik, og virksomhedens udvalg omfatter ca. 600 varianter. Bland-selv slik blev på kontroltidspunktet solgt til 9,95 kr. inkl. moms pr. 100 gram. Virksomheden sælger endvidere chokoladevarer, slikkepinde, tyggegummi, færdigblandede poser og bøtter med indhold af slik, samt legetøjsslik. Derudover forhandler virksomheden forskellige nødder, chips og drikkevarer.
Den 2. juni 2017 var SKAT på kontrolbesøg i virksomheden. På kontrollen udleverede én af virksomheden ansat regnskabsmapper med bilagsmateriale for perioden 1. august 2016 til 31. maj 2017. På kontrollen fik SKAT også fremvist virksomhedens kasseapparat, og der blev samtidig foretaget en kasseafstemning, der viste en positiv difference på 115 kr. SKAT konstaterede under sit kontrolbesøg, at der var flere udvalgte varegrupper, som virksomheden ikke kunne fremvise købsdokumentation for.
Foruden det af virksomheden udleverede materiale, modtog SKAT oplysninger fra Fødevarestyrelsens Rejsehold, der havde besøgt virksomheden den 5. april 2017. Fødevarestyrelsen udleverede blandt andet billeder af diverse følgesedler og fakturaer, hvoraf der var to bilag, som ikke blev genfundet i det materiale, som var udleveret på SKATs kontrol den 2. juni 2017.
Virksomhedens direktør oplyste, at der ikke blev ført et separat afgiftsregnskab. Afgiftsregnskabet var samlet med virksomhedens momsregnskab.
Ved gennemgang af det udleverede materiale, konstaterede SKAT, at virksomheden havde fremlagt fakturaer på køb af chokolade- og sukkervarer fra danske leverandører på i alt 1.309,73 kg i perioden 1. august 2016 til 31. december 2016. I perioden 1. januar 2017 til 31. maj 2017 havde virksomheden dokumenteret køb af i alt 2.691,09 kg chokolade- og sukkervarer fra danske leverandører.
SKAT bemærkede, at fem af de fremlagte fakturaer var udstedt af det danske selskab, [virksomhed1] ApS. SKAT gennemgik fakturaerne og konstaterede, at fakturaernes udformning adskilte sig fra det format, som [virksomhed1] ApS’ øvrige fakturaer var udstedt i, samt at de fire fakturaer også adskilte sig i formatet i forhold til hinanden.
I forhold til virksomhedens handel med udlandet fandt SKAT, at der var en uoverensstemmelse ved afstemning af modtagne fakturaer på varekøb i udlandet sammenholdt med kontroloplysninger fra VIES, der er et system, hvortil leverandører i EU oplyser salg uden moms. SKAT fremhævede blandt andet, at der fra den svenske leverandør, [virksomhed2] i oktober 2016 var modtaget oplysninger i VIES på køb for ca. 43.100 kr., hvor SKAT havde modtaget fakturaer for køb for ca. 2.000 kr. I marts 2017 var der modtaget oplysninger i VIES på køb for ca. 16.400 kr., og SKAT havde modtaget en faktura på ca. 4.200 kr. fra samme leverandør.
SKAT konstaterede endvidere, at virksomheden flere gange havde foretaget kontanthævninger lige op til eller samme dag, som virksomheden handlede afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer i Sverige, hvor der ifølge bankkontoudskrift blev betalt for varerne med kort.
På baggrund heraf fandt SKAT, at virksomheden ikke havde fremlagt et fuldstændig grundlag for køb af chokolade- og sukkervarer i perioden 1. august 2016 til 31. maj 2017. Med udgangspunkt i virksomhedens angivne omsætninger, herunder salgsmoms, fastsatte SKAT ved skøn virksomhedens varekøb.
SKAT beregnede virksomhedens månedlige omsætning af chokolade- og sukkervarer ved et fastsat skøn, hvorefter SKAT antog, at 80 % af virksomhedens omsætningen bestod af salg af chokolade- og sukkervarer. Den månedlige omsætning af chokolade- og sukkervarer blev herefter omregnet til en solgt mængde (i kilo) ved at dividere omsætningen med en kilopris på 99,50 kr. pr. kg inkl. moms. Kiloprisen var baseret på den af virksomheden oplyste salgspris på bland-selv slik, da det var den eneste oplyste kilopris, og da SKAT forudsatte, at bland-selv slik var den primære del af virksomhedens omsætning.
SKATs skønsmæssige beregning viste, at virksomheden havde solgt i alt 10.865 kg chokolade- og sukkervarer i perioden 1. august 2016 til 31. december 2016. For perioden 1. januar 2017 til 31. maj 2017 viste SKATs skønsmæssige beregning, at virksomheden havde solgt i alt 14.668 kg chokolade- og sukkervarer. Fra disse mængder fratrak SKAT den mængde chokolade- og sukkervarer, som virksomheden havde dokumenteret købt i Danmark, via de udleverede fakturaer.
Den resterende mængde chokolade- og sukkervarer lagde SKAT herefter til grund ved beregning af virksomhedens skyldige afgiftstilsvar.
Efter en kontrol i virksomheden har SKAT forhøjet virksomhedens betaling af chokolade- og sukkervarerafgift for perioden 1. august 2016 til 31. maj 2017, i alt kr. 380.426 kr.
Som begrundelse for forhøjelsen, har SKAT anført, at (uddrag):
”[...]Du er registreret som varemodtager efter chokoladeafgiftsloven, men du anses ikke for at have indberettet afgift af alle de varer, du har modtaget i perioden 1. august 2016 - 31. maj 2017.
Dette begrundes med, at der var flere udvalgte varegrupper ved den fysiske uanmeldte kontrol den 2. juni 2017, som der ikke kunne fremvises købsdokumentation for ved kontrollen. Derudover er der ved afstemning af modtagne fakturaer, for varekøb i udlandet, over til modtagne kontroloplysninger i VIES, der er et system, hvortil leverandører i EU oplyser salg uden moms, er konstateret uoverensstemmelser.
F.eks. er der fra den svenske leverandør [virksomhed2] i oktober 2016 modtaget kontroloplysninger på køb for ca. 43.100 kr., hvor der er alene modtaget fakturaer for køb af ca. 2.000 kr. og i marts 2017 er der kontroloplysning på ca. 16.400 kr., men der er alene en faktura på ca. 4.200 kr. fra samme leverandør.
Der stilles spørgsmålstegn ved ægtheden af de 4 fakturaer nr. 317, 328, 297 og 282 fra [virksomhed1], på baggrund af de forskellige udformninger som fakturaerne har i forhold til øvrige fakturaer fra samme leverandør. Varekøb, der fremgår af disse fakturaer vil ikke indgå i mængden af dokumenterede varekøb i Danmark.
Det forhold at Fødevarestyrelsen ved deres besøg i april 2017 har taget foto af bilag/fakturaer, der ikke er med i det bilagsmateriale som blev udleveret ved kontrollen den 2. juni 2017, indikerer at vi ikke har modtaget alle fakturaer for varekøb af chokolade og sukkervarer i udlandet.
Det bemærkes, at der flere gange hæves store kontante beløb lige op til eller samme dag, som der handles chokolade og sukkervarer i Sverige, hvor der if. bankkontoudskrift betales med kort.
Vi konstaterer med udgangspunkt i ovenstående forhold, at vi ikke har modtaget alle fakturaer for køb i udlandet og at chokoladeafgiften må ansættes skønsmæssigt.
Afstemning mellem virksomhedens daglige omsætning og den angivne salgsmoms/omsætning, har ikke givet anledning til bemærkninger og der tages derfor ved skønnet udgangspunkt i virksomhedens angivet salgsmoms. Det har været nødvendigt at foretage et skøn af omsætningsfordelingen, da der ved kontrollen ikke kunne udskrives en rapport med fordeling af omsætning på varegrupper og vi har heller ikke efterfølgende modtaget en rapport, der viser fordelingen.
Det er vurderet, at 80 % af omsætningen kan henføres til at vedrøre salg af chokolade- og sukkervarer. Vi har ved kontrollen den 2. juni 2017 konstateret, at hovedaktiviteten er salg af slik. Derudover har du et mindre salg af chips, nødder og drikkevarer, som altså vurderes at udgøre de resterende 20 % af omsætningen.
Den skønsmæssige fordeling af omsætningen begrundes yderligere med virksomhedens udvalg af varer i forretningen. Virksomheden havde omkring 600 varianter af bland selv slik. Herudover er der et stort udvalg af chokolader (herunder mange Marabou-plader i flere varianter samt Ritter Sport i flere varianter), Nutella, slikkepinde, tyggegummi samt færdig blandede poser og bøtter med slik og en del "legetøjsslik".
Virksomhedens øvrige udvalg af drikkevarer mm. vurderes udelukkende til at udgøre et supplement til kunder, som alligevel er i forretningen for at købe slik.
På grundlag af ovenstående andel af omsætningen (80 %), der henføres til salg af chokolade- og sukkervarer, har vi omregnet hvor mange kilo, virksomheden efter et beregnet skøn har omsat. Beregningen er sket ved brug af den markedsførte detailpris på bland selv slik på 99,5 kr. pr. kg:
Vi har anvendt kiloprisen for bland selv slik, da det ikke er muligt, at beregne en kilopris for øvrige varegrupper, så som chokoladeplader, chokoladebarer og øvrige slikprodukter. Det er den eneste kilopris, der er konstaterbar og det er bland selv slik, der er hovedaktiviteten i butikken.
Periode 80 % af omsætning Omregnet til kilo
99,5 kr./kg
01.08.2016 - 30.08 2016213.572 kr. 2.146,45
01.09.2016 - 30.09 2016207.045 kr. 2.080,85
01.10.2016 - 31.10 2016207.940 kr. 2.089,85
01.11.2016 - 30.11 2016223.392 kr. 2.245,15
01.12.2016 - 31.12 2016229.120 kr. 2.302,71
10.865,01
Periode 80 % af omsætning Omregnet til kilo
99,5 kr./kg
01.01.2017 - 31.01 2017296.448 kr. 2.979,38
01.02.2017 - 28.02 2017299.652 kr. 3.011,58
01.03.2017 - 31.03 2017304.872 kr. 3.064,04
01.04.2017 - 30.04 2017306.148 kr. 3.076,86
01.05.2017 - 31.05 2017252.344 kr. 2.536,12
14.667,98
Ide beregnede skønsmæssige solgte antal kilo chokolade- og sukkervarer på i alt 10.865 kg i perioden 1. august - 31. december 2016 samt i alt 14.668 kg i perioden 1. januar - 31. maj 2017 fratrækkes det antal kilo som er dokumenteret købt i Danmark.
Der henvises i øvrigt til afsnittet "sagens faktiske forhold" hvor der er bemærkninger til 4 fakturaer vedr. 2016 fra dansk leverandør [virksomhed1]. Disse fakturaer er ikke anerkendt som gyldig dokumentation for køb af chokolade og sukkervarer hos denne danske leverandør og de kilo, der står på disse fakturaer er herefter ikke medregnet i det antal kilo, der er dokumenteret købt i Danmark.
Den resterende del af de skønsmæssige beregnede solgte kilo vurderes for at være købt i udlandet og i dette fratrækkes det antal kilo, som du selv har angivet chokoladeafgift for i de pågældende perioder.
Opgørelsen er udarbejdet med udgangspunkt i antal kilo chokolade og sukkervarer.
1/8-31/12-16
Omregnet omsætning til antal kilo10.865,01 kg
• | Antal dokumenteret kilo købt i Danmark 1.309,73 kg |
• | Kilo der anses købt i udlandet 9.555,28 kg |
• | Angivet chokoladeafgift for 3.423,51 kg |
Manglende afgiftsberegning for 6.131,77 kg
Manglende chokoladeafgift i kroner = 6.131,77 kg x 25,97 kr. = 159.242,07 kr.
1/1-31/5-17
Omregnet omsætning til antal kilo14.667,98 kg
• | Antal dokumenteret kilo købt i Danmark 2.691,09 kg |
• | Kilo der anses købt i udlandet11.976,89 kg |
• | Angivet chokoladeafgift for 3.459,99 kg |
Manglende afgiftsberegning for 8.516,90 kg
Manglende chokoladeafgift i kroner = 8.516,90 kg x 25,97 kr. = 221.183,89 kr. [...]”
Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens regulering af chokolade- og sukkervarerafgift i perioden 1. august 2016 til 31. maj 2017 nedsættes til 0 kr.
Repræsentanten har til støtte herfor anført, at (uddrag):
”[...] Det gøres navnlig gældende, at der ikke er grundlag for at forhøje virksomhedens chokoladeafgift, da SKAT ikke tager højde for de reelle og faktiske forholde. Virksomheden har fremvist flere fakturaer fra danske leverandør som SKAT mener ikke kan betegnes som gyldig. Dermed kan SKAT ikke ændre forholdet til at blive udenlandsk køb når fakturaen stammer fra en dansk leverandør. Fakturaen opstilling og design er leverandørens ansvar at følge lovens regler. Det kan min klient [virksomhed3] ikke holdes til ansvar for. Det er leverandørens ansvar.
[virksomhed3] har fremsendt de ønskede købsdokumentation efterfølgende og har indberettet hver måned køb af varekøb fra EU samt chokoladeafgiften og afleverer hver måned alle bilagene til revisor og indberetter alt til SKAT. Alle måneder har hver sin ringbind og generelt er der orden på alle bilagene. Der kan altid være en enkel eller få bilag som mangler fordi bilaget ikke er modtaget endnu eller skal printes ud af mailen. Disse forhold indikerer ikke at virksomheden har indkøbt fra udlandet og ikke fremvist faktura eller chokoladeafgift med vilje. Klienten har altid overholdt tidsfristerne og angivet til SKAT via erhverv tastselv.
Virksomhedens omsætning har ikke givet anledning til bemærkninger jf. SKATs afgørelse bilag 1. Dette er et direkte tegn på [virksomhed3] handler forsvarligt og fremviser alle sine bilag og i god tro. Hvis SKAT har en opfattelse af [virksomhed3] ikke viser sine faktiske udgifter vil dette alene medfører større salgsmoms og større overskud og dermed mere i skat. [...]”
SKATs udtalelse
Den 18. maj 2018 har Skatteankestyrelsen modtaget følgende udtalelse fra SKAT til den omhandlende klage (uddrag):
”[...]Det er SKATs opfattelse af fakturaerne fra [virksomhed1] er falske og konstruerede til at dokumentere køb af chokolade og slikvarer i Danmark. Der henvises i denne forbindelse også til verserende klagesag i Landsskatteretten for perioden 28. maj 2015 – 31. juli 2016.
Når fakturaerne ikke anses for gyldige, anses det ikke for dokumenteret, at der er betalt chokoladeafgift af varerne.
Der er ikke modtaget dokumentation for køb alle de varer, der befandt sig i forretningen og på lager ved kontrollen. Der blev udvalgt og optalt nogle konkrete varer og dokumentationen for en del af de udvalgte varer befandt sig ikke i mapper i virksomheden ved kontrollen og er heller ikke efterfølgende indsendt.
Det er konstateret, at de kontroloplyste salg fra svensk leverandør [virksomhed2] ikke stemmer overens med de modtagne fakturaer. Leverandøren indberetter er større salg end der er modtaget købsfakturaer på. Der henvises til notat i sagen samt under vores begrundelse i afgørelsen.
Vedr. omsætningen skal det bemærkes, at SKAT i denne sag alene har anvendt den angivne omsætning til at beregne et skønsmæssigt antal solgte kilo chokolade og sukkervarer, der så er sammenholdt med det virksomheden har angivet i chokoladeafgift. [...]”
Klagerens bemærkninger til SKATs udtalelse
Selskabets repræsentant er på kontormødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 6. september 2018, fremkommet med bemærkninger til SKATs udtalelse af 18. maj 2018.
Selskabets repræsentant gjorde bl.a. opmærksom på, at alt vedrørende virksomhedens håndtering af afgifter fremgår af virksomhedens regnskab, som er sendt til SKAT, samt de dertilhørende fakturaerne, som også er udleveret til SKAT. Repræsentanten forstår derfor ikke, at SKAT mener, at der mangler dokumentation for virksomhedens varekøb af afgiftspligtige varer.
SKAT har fremhævet, at der manglede fakturaer i mapperne, som blev fremlagt på kontroltidspunktet. Repræsentanten har hertil forklaret, at de manglende fakturaer skyldtes, at de indgik i det materiale, som var udleveret til fødevarestyrelsen.
I forhold til de fakturaer, som efter SKATs opfattelse var falske, og derfor ikke kan anvendes, som gyldig dokumentation, er det repræsentantens opfattelse, at det alene burde være leverandørens ansvar.
Med hensyn til de fakturaer, som er afsendt fra [virksomhed2], så savner repræsentanten en forklaring fra SKAT på, hvad det er som SKAT mener ikke stemmer overens.
Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling
Skatteankestyrelsen har den 28. maj 2019 modtaget Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling i sagen. Skattestyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling.
Hertil bemærker Skattestyrelsen følgende:
”Ved daværende SKATs kontrolbesøg i juni 2017 kunne ikke fremvises dokumentation i form af fakturaer, følgesedler, kvitteringer for køb af de afgiftspligtige varer, der befandt sig i butikken og lagerlokaler.
Endelig har klager ikke ført afgiftsregnskaber, lige som kontrollen har vist, at klager har haft flere varekøb end der er fremlagt fakturaer for.
Der kunne således ikke fremlægges dokumentation for at varerne var afgiftsberigtiget. Daværende SKATs opkrævning har hjemmel til opkrævning af afgifter efter chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 1. og skønnet er udøvet med hjemme i opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Det fastholdes derfor at vi har været berettiget til at tilsidesætte regnskabsgrundlaget og fastsætte afgiftstilsvaret skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Da der ikke er fremlagt anden dokumentation for, at de fundne varer er indkøbt fra en anden leverandør, herunder med afgift, fastholder vi vores afgørelse. Vores skøn ses at være baseret på et forsigtigt grundlag.
Da vores opgørelse af afgiftsgrundlaget og vores afgiftsberegning ses ubestridt fastholder vi den samlede forhøjelse af afgiftstilsvaret.”
Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling
Skatteankestyrelsens indstilling samt Skattestyrelsens høringssvar af 28. maj 2019 har været sendt til udtalelse hos selskabets repræsentant.
Selskabets repræsentant har ikke fremsendt bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling eller til Skattestyrelsens høringssvar.
Det fremgår af chokolade- og sukkervarerafgiftslovens § 1, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 752 af 10. juni 2013, med senere ændringer, at der skal svares afgift til statskassen af chokolade- og sukkervarer.
Af chokolade- og sukkervarerafgiftslovens § 10 a fremgår, at der skal svares afgift i forbindelse med import af afgiftspligtige varer her til landet. Virksomheder registreret efter chokolade- og sukkervarerafgiftslovens § 10 a, skal angive mængden af de modtagne chokolade- og sukkervarer, samt indbetale chokolade- og sukkervarerafgift af de varer, som virksomheden har modtaget i afgiftsperioden. Afgiftsperioden er måneden.
Virksomheder, der handler med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varerne er leveret. Af regnskaberne skal det bl.a. fremgå, hvilke varer der er leveret (art, mængde og pris). Regnskabet skal opfylde kravene i bogføringsloven m.v. Det fremgår af chokolade- og sukkervarerafgiftslovens § 12, stk. 4 og stk. 5.
Af chokolade- og sukkervarerafgiftslovens § 13, stk. 2, følger, at en virksomhed skal opbevare følgesedler eller kvitteringer på køb af afgiftspligtige varer i det forretningslokale, hvor salget af de varer, som følgesedlen eller kvitteringen vedrører, finder sted. Følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier skal opbevares i virksomhedens forretningslokale eller på forretningsstedet i mindst tre måneder fra udstedelsesdagen.
Virksomheden fremviste ved SKATs kontrolbesøg et kasseregnskab for den pågældende dag. Der var en positiv difference på 115 kr. Virksomheden kunne desuden fremvise regnskabsmapper med bilagsmateriale for perioden 1. august 2016 til 31. maj 2017. Virksomheden har dog ikke dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at de fire fremhævede fakturaer, som var udstedt af [virksomhed1] ApS var gyldige fakturaer, hvor der er sket betaling af afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer inkl. afgift. Virksomheden har desuden ikke dokumenteret eller på anden måde godtgjort de uoverensstemmelser, som SKAT har fremhævet mellem virksomhedens fremlagte fakturaer og sammenhandelsoplysninger fra VIES. På SKATs kontrolbesøg konstaterede SKAT desuden, at der var flere udvalgte varegrupper, som virksomheden ikke kunne fremvise købsdokumentation for ved kontrollen. Henset hertil finder Landsskatteretten, at virksomheden ikke har iagttaget dokumentationskravet i chokolade- og sukkervarerafgiftslovens § 12, stk. 4 og stk. 5 og samme lov § 13, stk. 2.
Landsskatteretten finder endvidere, at virksomheden har erhvervet chokolade- og sukkervarer, hvoraf det ikke er dokumenteret, at der er betalt chokolade- og sukkervarerafgift.
SKAT har således været berettiget til, at foretaget en skønsmæssig opgørelse af afgiftstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, idet opgørelsen ikke kunne foretages på grundlag af virksomhedens regnskab over køb af afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer.
Den skønsmæssige opgørelse af afgiftstilsvaret har SKAT fastsat med udgangspunkt i den af virksomheden angivne omsætning, herunder salgsmoms, i perioden 1. august 2016 til 31. maj 2017. I sit skøn har SKAT antaget, at 80 % af virksomhedens omsætning i kontrolperioden bestod af salg af chokolade- og sukkervarer. Da det er oplyst, at virksomhedens hovedsortiment omfatter bland-selv slik, samt da dette ikke er bestridt af virksomhedens repræsentant, er det Landsskatterettens vurdering, at SKAT har fastsat afgiftstilsvaret på baggrund af et forsigtigt skøn, og herved har taget højde for unøjagtigheder i opgørelsesmetoden.
SKAT har omregnet virksomhedens månedlige omsætning af chokolade- og sukkervarer til en solgt mængde (i kilo) ved at dividere omsætningen med en kilopris på 99,50 kr. pr. kg inkl. moms. Kiloprisen er baseret på den af virksomheden oplyste salgspris på bland-selv slik. Det fremgår af SKATs skønsmæssige beregning, at virksomheden har solgt i alt 10.865 kg chokolade- og sukkervarer i perioden 1. august 2016 til 31. december 2016, og i alt 14.668 kg chokolade- og sukkervarer for perioden 1. januar 2017 til 31. maj 2017. Fra disse mængder har SKAT fratrukket den mængde chokolade- og sukkervarer, som virksomheden har dokumenteret købt i Danmark, via de udleverede fakturaer. Samlet for perioden 1. august 2016 til 31. maj 2017 udgør chokolade- og sukkervarerafgiften som opkrævet af SKAT i alt 380.426 kr.
Landsskatteretten finder ikke, at virksomhedens repræsentant har dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at der er grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn og beregning af chokolade- og sukkervarerafgiften for perioden 1. august 2016 til 31. maj 2017.
Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse om ændring af virksomhedens afgiftstilsvar i perioden 1. august 2016 til 31. maj 2017, med i alt 380.426 kr. i chokolade- og sukkervarerafgift.