Kendelse af 17-10-2022 - indlagt i TaxCons database den 09-11-2022

Journalnr. 17-0991779

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Forhøjelse af virksomhedens momstilsvar vedrørende forhøjelse af virksomhedens omsætning

1. kvartal 2014

4.535 kr.

Nedsættes

Annulleres

2. – 4. kvartal 2014

32.733 kr.

Nedsættes

32.169 kr.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter benævnt indehaveren) har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR-nr. [...1]. Indehaveren er registreret som fuldt ansvarlig deltager i virksomheden fra den 1. oktober 2003 til nu. Virksomheden er registreret under branchekoden 561010 Restauranter.

Virksomheden har for 1.-4. kvartal 2014 indberettet moms med følgende beløb:

1. kvt. 2. kvt. 3. kvt. 4. kvt. Total

Udgående afgift 208.935 kr. 264.655 kr. 337.972 kr. 276.170 kr. 1.087.732 kr.

Indgående afgift 121.711 kr. 158.813 kr. 207.107 kr. 220.744 kr. 708.375 kr.

Elafgift 4.907 kr. 5.753 kr. 4.912 kr. 4.912 kr. 20.484 kr.

Beregnet momstilsvar 82.317 kr. 100.089 kr. 125.953 kr. 50.514 kr. 358.873 kr.

SKAT har indkaldt virksomhedens regnskabsmateriale og regnskab for 2014, herunder dele af kasserapporter og revisionsruller.

SKAT har fra virksomhedens repræsentant modtaget følgende materiale:

Bankkontoudtog vedrørende konto [...69] i [finans1].
Årsrapport 2014
Råbalance 2014
Råbalance 4. kvartal 2014
Kapitalforklaring 2014
Momsafstemning 2014
Kontospecifikationer udskrevet 14. marts 2016
Kasserapporter
Posteringsjournaler for maj, juni og juli 2014
Kontospecifikationer udskrevet 4. april 2017

SKAT har forhøjet indehaverens overskud af virksomhed på baggrund af kontante indsætninger på virksomhedens bankkonto samt kontante betalinger af fakturaer direkte fra-kassen. SKATs forhøjelse er fremkommet således:

Konkrete indsætninger

275.000 kr.

Kontante betalinger fra-kassen

75.000 kr.

Forhøjelse i alt

350.000 kr.

Betalinger med kort jf. kontospecifikationer

5.337.511 kr.

Omsætning inkl. moms

5.687.511 kr.

Drikkepenge (1,5 %)

85.313 kr.

Omsætning ekskl. drikkepenge

5.602.198 kr.

Moms heraf

1.107.637 kr.

Skønsmæssig omsætning ekskl. moms og drikkepenge

4.500.000 kr.

Drikkepenge skønsmæssigt fastsat

85.000 kr.

Skønsmæssig omsætning

4.585.000 kr.

Selvangivet omsætning jf. regnskabet

4.350.928 kr.

Ændring

234.072 kr.

SKAT har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale/kontoudtog konstateret indsætninger på virksomhedens bankkonto, som efter SKATs opfattelse ikke har kunnet afstemmes

med virksomhedens bilagsmateriale. De konkrete indsætninger for hele året udgør 211.739 kr. De konkrete indsætninger vedrørende 1. kvartal 2014 er følgende:

Dato Tekst på bankkonto Beløb

11-03-2014: Indbetalt kontant, kortnr. [...] 8.000,00 kr.

SKAT har på baggrund af de af virksomheden indsendte kasserapporter udarbejdet en opgørelse over kontante betalinger af fakturaer direkte fra-kassen. Betalingerne udgør 73.275 kr. for hele året. Vedrørende 1. kvartal 2014 udgør betalingerne følgende beløb:

Januar 2014: 8.764,50 kr.

Februar 2014: 3.700,00 kr.

Marts 2014: 2.554,50 kr.

I alt 15.019,00 kr.

SKAT sendte forslag til afgørelse den 7. april 2017 og fornyet forslag den 14. juli 2017. Den påklagede afgørelse er udsendt den 19. september 2017.

SKAT har ikke i nogen af de to forslag eller i afgørelsen henvist til reglerne om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32.

SKATs afgørelse

SKAT har for afgiftsperioderne 1.– 4. kvartal 2014 forhøjet virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt med 44.648 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Efter ændring af virksomhedens resultat foretages følgende reguleringer vedrørende momsen:

Udgående moms Ændring

Varesalg ekskl. moms og drikkepenge efter ændring,

Jf. ovenstående 4.500.000 kr.

Varesalg ekskl. moms er selvangivet med -4.350.928 kr.

Ændring + 149.072 kr. +37.268 kr.

Der foretages ingen ændringer til den indgående moms.

Eget vareforbrug

Der skal beregnes udgående moms (udtagelsesmoms) på eget vareforbrug.

Da der ikke er selvangivet beskatning af eget vareforbrug, beregnes

der moms af den beregnede værdi på 29.520 kr. + 7.380 kr.

Samlet ændring af momstilsvaret udgør + 44.648 kr.

Momstilsvaret efter ændring:

Momstilsvaret er angivet med 358.873 kr.

Ændring + 44.648 kr.

Momstilsvaret efter ændring 403.521 kr.

Der foretages ingen ændringer vedrørende moms efter modtagelse af indsigelsen af 15. august 2017.

Forslaget fastholdes.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende supplerende udtalelse:

”(...)

Vi har følgende yderligere bemærkninger for indkomståret 2014, som Skatteankestyrelsens har anmodet om i mail af 25. januar 2022:

Det er korrekt, at der ikke er beskrevet i sagsmaterialet, hvilken lovhjemmel genoptagelsen er foretaget ud fra. Vi skal derfor nærmere redegøre for dette i denne yderligere udtalelse til SANST j. nummer [sag1].

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] CVR nr. [...1] har angivet moms kvartalsvis i 2014. Vi har påført angivelsesfristerne her:

1. kvt. 2014 – angivelsesfrist 2.6.2014.

2. kvt. 2014 – angivelsesfrist 1.9.2014.

3. kvt. 2014 – angivelsesfrist 1.12.2014.

4. kvt. 2014 – angivelsesfrist 2.3.2015.

Vedr. 1. kvartal 2014.

Angivelsesfristen for 1 kvartal 2014 er 2.6.2014. Ordinær genoptagelse skal varsles senest 3 år efter denne dato, dvs. 2.6.2017. og afgørelse senest 2.9.2017, jf. SFL § 31.

Da afgørelsen er sendt den 19. september 2017, kan der ikke foretages ordinær genoptagelse efter SFL § 31, stk. 1, 3. pkt.

Genoptagelsen er derfor foretaget som ekstraordinær genoptagelse efter SFL § 32, stk. 1 nr. 3, og § 32, stk. 2.

Vi har foretaget genoptagelsen af 1. kvt. 2014 efter SFL § 32, stk. 1, nr. 3, idet vi mener at den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, ved at virksomheden ikke kunne fremlægge et ført og afstemt kasseregnskab.

Kundskabstidspunktet for hvornår vi endeligt har konstateret, at der ikke foreligger et ført og afstemt kasseregnskab, anses at være 3. april 2017. Dette fremgår af vores forslag af 7. april 2017 side 3, hvor vi skriver at revisor på møde denne dato har erkendt, at der ikke har været ført et afstemt kasseregnskab.

Da der er fremsendt et nyt forslag den 14. juli 2017 og dette forslag er fastholdt i afgørelsen den 19. september 2017, er afgørelsen sendt inden 3 måneder efter dette varsel, og er dermed rettidigt efter Skatteforvaltningslovens § 32 stk. 2.

Vedr. 2. – 4. kvartal 2014.

Ændringen foretages med hjemmel i SFL § 31, stk. 1, da varsel er sendt den 14. juli 2017, og denne dato ligger under 3 år efter angivelsesfristerne for disse kvartaler.

(...)”

Skattestyrelsen er kommet med følgende udtalelse til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

”(...)

Skattestyrelsen er overvejende enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller den påklagede afgørelse ændret på en række punkter.

Skattestyrelsen finder i overensstemmelse med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, at afgørelsen vedrørende forhøjelsen af klagers salgsmoms for perioden 1. januar 2014 – 31. marts 2014 er ugyldig.

Skattestyrelsen er ligeledes enig i, at den skønsmæssige forhøjelse af klagers yderligere momspligtige omsætning på baggrund af manglende kontant omsætning for perioden skal nedsættes.

Ud fra oplysningerne i klagesagen har Skattestyrelsen på ny vurderet den momsmæssige behandling af drikkepenge, og Skattestyrelsen er af den opfattelse, at drikkepengene skal medregnes i klagers momspligtige omsætning.

Klager er en thai restaurant registreret under branchekoden 561010 Restauranter.

Klager afregnede i den påklagede periode moms kvartalsvis.

SKAT har i afgørelsen af 19. september 2017 forhøjet klagers salgsmoms skønsmæssigt på baggrund af indsætninger på klagers bankkonto, kontant betaling af fakturaer direkte fra-kassen samt ikke bogført eget vareforbrug.

Klager har påklaget dette med påstand om, at den af SKAT foretagne forhøjelse af klagers momstilsvar skal nedsættes til 7.380 kr. Forhøjelsen vedrørende eget vareforbrug ses derfor ikke at være påklaget, jf. klage af 6. juni 2017 og 22. marts 2022.

1. kvartal 2014

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller, at forhøjelsen vedrørende 1. kvartal 2014 er ugyldig, da den påklagede afgørelse af 19. september 2017 er sendt efter udløb af 3-måneders fristen i Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 3. pkt.

Det bemærkes, at der ikke foreligger korrespondance mellem klager og SKAT der kan begrunde en forlængelse af fristen efter Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 3. pkt.

Genoptagelsen af 1. kvartal 2014 er derfor foretaget uden for de ordinære frister i Skatteforvaltningslovens § 31.

Da afgørelsen af 19. september 2017 ikke indeholder en henvisning til reglerne om ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, eller en begrundelse for, at der er grundlag for en ekstraordinær genoptagelse, finder Skattestyrelsen ikke, at afgørelsen opfylder begrundelsespligten i skatteforvaltningslovens § 19, stk. 2 og § 20, stk. 1, jf. forvaltningslovens § 22, samt forvaltningslovens § 24.

Skattestyrelsen finder herefter, at afgørelsen lider af en væsentlig mangel, som må antages at have haft betydning for klagers vurdering af sine muligheder for at anfægte afgørelsen, hvorfor afgørelsen vedrørende 1. kvartal 2014 er ugyldig.

Den efterfølgende fremsendte begrundelse i Skattestyrelsens supplerende udtalelse af 3. februar 2022, ændrer ikke på ovenstående vurdering.

Ud fra sagens oplysninger kan en omsætningsforhøjelse på 23.019 kr. inkl. moms henføres til 1. kvartal, heraf udgår momsforhøjelsen i den påklagede afgørelse 4.535 kr. jf. opgørelsen i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse.

2 – 4. kvartal 2014

Det skal indledningsvis bemærkes, at varsling om ændringer af momstilsvaret for perioden 1. april 2014 – 31. december 2014 (2. – 4. kvartal), er foretaget inden for den ordinære frist, jf. SFL § 31, stk. 1.

Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms på baggrund af manglende kontant omsætning

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse der indstiller, at den af SKAT opgjorte skønsmæssige forhøjelse af klagers momspligtige omsætning på baggrund af manglende kontant omsætning nedsættes.

Det fremgår af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret. Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregn-skabsloven.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagers regnskab ikke opfylder regnskabskravene, hvorfor Skattestyrelsen fastholder tilsidesættelsen af regnskabet, og berettigelsen af den skønsmæssige opgørelse af momstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Der henses til, at der ikke foreligger et ført og afstemt kasseregnskab, at der er konstateret fejl i de indsendte kasserapporter, samt at bogføringen ikke kan afstemmes med de indsendte bankkontoudtog.

SKAT har forhøjet klagers salgsmoms skønsmæssigt på baggrund af indsætninger på klagers bankkonto, kontant betaling af fakturaer direkte fra-kassen samt ikke bogført eget vareforbrug.

Skattestyrelsen finder fortsat ikke, at klager har dokumenteret, at de konstaterede bankindsætninger ikke vedrører klagers omsætning, stammer fra momsfritagne indtægter eller indtægter uden for momsloven. Det er i øvrigt ikke dokumenteret, at de konkrete indsætninger allerede er medregnet i klagers bogføring.

SKAT har opgjort de kontante indsætninger på klagers bankkonto til 211.739 kr., og herefter skønsmæssigt forhøjet klagers omsætning med 275.000 kr. Endvidere har SKAT opgjort de kontante betalinger af fakturaer direkte fra-kassen til 73.275 kr., og herefter skønsmæssigt forhøjet klagers omsætning med 75.000 kr.

Skattestyrelsen finder herefter i overensstemmelse med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, at der ikke er redegjort for grundlaget for at foretage en yderligere forhøjelse af klagers omsætning og salgsmoms, hvorfor den skønsmæssige opgørelse af klagers kontante omsætning inkl. moms fastsættes til 285.014 kr.

Drikkepenge

I afgørelsen af 19. september 2017, er drikkepenge på 84.334 kr. ikke anset for at udgøre en del af klagers momspligtige omsætning. Skatteankestyrelsen ser ud til at lægge forholdet uprøvet til grund.

Skattestyrelsen er ud fra sagens oplysninger ikke enig i den momspligtige behandling drikkepengene, da de efter Skattestyrelsens opfattelse skal anses for at udgøre en del af klagers momspligtige omsætning.

Som det fremgår af SKM2004.5.VLR, er forekomsten af drikkepenge i en restaurant sædvanligt forekommende, og ifølge momslovens § 27, stk. 1 skal drikkepenge også medregnes til momsgrundlaget, medmindre de ydes til serveringspersonalet.

Skattestyrelsen finder ikke, at der er fremlagt dokumentation for, at drikkepengene der er tilgået klager, skulle være udbetalt til serveringspersonalet. Der henses til, at klager ikke har fremlagt oplysninger om, hvordan drikkepenge behandles hos klager efter modtagelsen. Der foreligger således ikke en opgørelse over hvor mange drikkepenge den enkelte medarbejder har modtaget, eller dokumentation for, om drikkepengene er udbetalt til medarbejderne.

I øvrigt skal det bemærkes, at SKAT og Skatteankestyrelsen har anset drikkepengene for at være en del af den samlede skattepligtige omsætning i den sammenholdte skattesag, jeres sagsnr. [sag1].

Skattestyrelsen finder herefter, at drikkepengene skal medregnes i den momspligtige omsætning som herefter opgøres til 4.498.020 kr.

Forhøjelsen af klagers momstilsvar opgøres herefter til 39.549 kr. for perioden 1. april 2014 – 31. december 2014, jf. nedenstående beregning.

Kontant omsætning inkl. moms

285.014 kr.

Omsætning på kort inkl. moms

5.337.511 kr.

Total momspligtig omsætning

5.622.525 kr.

Moms

- 1.124.505 kr.

Total omsætning

4.498.020 kr.

Selvangivet omsætning

- 4.350.928 kr.

Forhøjelse omsætning ekskl. moms

147.092 kr.

Heraf forhøjelse for 1. kvartal ekskl. moms

-18.415 kr.

Momsgrundlag

25 % moms

Eget vareforbrug

Samlet forhøjelse

128.677 kr.

32.169 kr.

7.830 kr.

39.549 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2014 på 44.648 kr. nedsættes til 7.380 kr.

Virksomhedens repræsentant har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

SKAT har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af henholdsvis indkomst og momstilsvar, da der ikke er foretaget daglig kasseafstemning.

SKAT har foretaget en gennemgang af regnskabsmaterialet for 2014 og har konstateret en systematisk fejl i virksomhedens daglige kasserapporter.

Fejlen har medført at der kan rejses tvivl om hvorvidt der er foretaget daglig kasseafstemning.

Den systematiske fejl er kendt af revisor og der er i bogføringen foretaget korrektion for fejlen. Revisor har afstemt kasse og bank månedligt gennem hele året 2014.

Revisor har således afgivet en udtalelse uden forbehold vedrørende regnskabet for 2014. Da der er tale om en personligt ejet virksomhed er der ikke foretaget revision.

Regnskabet foreligger således korrekt og der er foretaget de afstemninger og arbejdshandlinger som skal til for at skabe grundlag for at revisor kan afgive en erklæring uden forbehold.

SKAT har foretaget en beregning af modtagne kontante beløb fra de fejlbehæftede kasserapporter.

SKAT har konkluderet at der er indsat større beløb i banken end der har været til disposition i henhold til de fejlbehæftede kassekladder.

SKAT foretager på denne baggrund en for øjede af såvel indkomst som momstilsvar med det beløb, som SKAT mener ikke er medtaget i regnskabet.

SKAT ser bort fra den kendsgerning at bankindestående i regnskabet er afstemt. Alle indbetalinger i banken indgår således i regnskabet og er derfor allerede medtaget i såvel skattepligtig indkomst som momstilsvar.

SKATs afgørelse er således udtrykt for redundans og betyder at indtægterne nu medtages to gange.

SKATs beregningsform vil alene give mening hvis beløbene er anvendt til privatforbrug.

SKAT har beregning de selvangivne privatforbrug således:

2013: 251.600

2014: 294.248

Privatforbrugsopgørelserne giver således ikke grundlag for den nævnte korrektion.

Det forhold at en virksomhed ikke foretager daglig kasseafstemning betyder ikke at virksomhedens registrering har været forkert. Det betyder bare at den ikke er foretaget.

I det konkrete tilfælde er der tale om en systematisk fejl som er revisor bekendt og som korrigeres ved bogføringen. Registreringen har således været korrekt.

Der kan være andre holdepunkter som viser at der har været registreret forkert.

Der er i sagen redegjort for virksomhedens bruttoavanceprocent og der er ikke fra SKATs side været kritik af denne.

SKAT har beregnet de selvangivne privatforbrug således:

2013: 251.600

2014: 294.248

SKAT har ikke begrundet forhøjelsen med for lavt eller svingende privatforbrug.

Privatforbrugsopgørelserne giver således ikke grundlag for den nævnte korrektion.

SKAT har fejlagtigt konkluderet at der er foretaget indsætninger i banken, hvor de tilsvarende indtægter ikke er medtaget i regnskabet. Denne konklusion afkræftes af at der er foretaget afstemning af kasse og bank, hvorfor det er sikret at der er sammenfald mellem registreringerne i bogføringen og de faktiske transaktioner.

SKAT har hverken fremført eller dokumenteret at det selvangivne privatforbrug er for lavt eller kritisabelt. Dermed kan der ikke ske en skønsmæssig forhøjelse som foretaget af SKAT.

Der er derfor intet grundlag for at antage at de manglende kasseafstemninger har medført et forkert regnskab.

Vi er enige at der skal ske beskatning af eget vareforbrug med kr. 29.520 og at den tilsvarende moms skal reguleres over momstilsvaret med kr. 7.380.

(...)”

Der har den 25. januar 2022 været afholdt kontormøde mellem virksomhedens repræsentant og Skatteankestyrelsens sagsbehandler. På mødet forholdt repræsentanten sig til den skattemæssige forhøjelse af indehaverens overskud af virksomhed. De momsmæssige følger heraf blev ikke berørt.

Retsmøde

Virksomhedens repræsentant fastholdt den nedlagte påstand og redegjorde for sine anbringender i overensstemmelse med de tidligere indlæg.

Skattestyrelsen indstillede, at den påklagede afgørelse ændres, således at der ikke kan gennemføres en forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for 1. kvartal 2014, og således at virksomhedens momstilsvar for 2. – 4. kvartal 2014 forhøjes med 39.549 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Formalitet vedrørende 1. kvartal 2014

SKAT kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. En fastsættelse af afgiftstilsvar skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen for at afsende varsel. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Virksomheden afregnede i 2014 moms kvartalsvis. Det følger af momslovens § 57, stk. 3, at angivelsesfristen for 1. kvartal 2014 var den 1. i den tredje måned efter udløbet af afgiftsperioden – dvs. den 1. juni 2014.

SKATs forslag vedrørende forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for 1. kvartal 2014 blev afsendt den 7. april 2017 og ligger derfor indenfor den ordinære frist for varsel i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt. SKATs fastsættelse af virksomhedens momstilsvar blev udsendt den 19. september 2017 og ligger derfor uden for fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 3. pkt.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 4. pkt., kan fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 3. pkt., forlænges efter anmodning fra den afgiftspligtige, hvis det har betydning for den afgiftspligtiges mulighed for at varetage sine interesser.

Retten konstaterer, at der ikke i sagen foreligger korrespondance vedrørende en forlængelse af fristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 3 pkt., jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 4. pkt.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter SKATs bestemmelse, hvis en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, er opfyldt. En ansættelse kan således foretages eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

SKATs afgørelse indeholder ikke en henvisning til skatteforvaltningslovens § 32 eller en begrundelse for, hvorfor der er grundlag for en ekstraordinær ansættelse. Den påklagede afgørelse lider derfor af en retlig mangel. Retten finder, at en begrundelse i Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsen ikke ændrer herpå.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 19, stk. 2, og § 20, stk. 1, jf. forvaltningslovens § 22, at en skriftlig afgørelse skal ledsages af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver parten medhold. Af forvaltningslovens § 24 fremgår det, at en begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen. Begrundelsesmangler anses som garantiforskrifter og kan medføre, at afgørelsen er ugyldig, medmindre det efter en konkret væsentlighedsvurdering kan fastslås, at manglen ikke har haft betydning for den konkrete afgørelse.

Retten finder ud fra en konkret væsentlighedsvurdering, at den påklagede afgørelse på dette punkt lider af en væsentlig mangel, som må antages at have haft betydning for virksomhedens vurdering af sine muligheder for at anfægte afgørelsen. Allerede af den grund kan den påklagede forhøjelse af momstilsvaret for 1. kvartal 2014 ikke gennemføres.

SKAT har ikke opgjort forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar for de enkelte kvartaler. Det fremgår dog af de af SKAT udarbejdede opgørelser over dels de kontante indsætninger dels de kontante betalinger fra-kassen, at indsætningerne og betalingerne vedrørende 1. kvartal 2014 kan opgøres til i alt 23.019 kr. inkl. moms (8.000 kr. + 15.019 kr.).

I den sammenholdte skattesag med sagsnr. [sag1] vedrørende indehaveren er drikkepengene anset for momspligtig omsætning. Den yderligere omsætning vedrørende 1. kvartal 2014 udgør herefter 23.019 kr. Momsbeløbet heraf udgør 4.604 kr. (20 % af 23.019 kr.).

Retten annullerer på baggrund af ovenstående SKATs afgørelse om forhøjelse af virksomhedens momstilsvar vedrørende den yderligere omsætning for 1. kvartal 2014.

Materielt 2. – 4. kvartal 2014

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven. Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Det fremgår af bogføringslovens § 9, stk. 1. Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Det fremgår af bogføringslovens § 10, stk. 1.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Retten har i afgørelsen i den sammenholdte skattesag med sagsnr. [sag1] vedrørende indehaveren fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med overskud af virksomhed for indkomståret 2014 på baggrund af yderligere omsætning på grund af indsætninger på bankkonto, kontant betaling af fakturaer direkte fra-kassen samt ikke-bogført eget vareforbrug.

Retten har i afgørelsen nedsat SKATs forhøjelse af omsætningen i virksomheden på baggrund af manglende kontant omsætning fra 263.592 kr. til 176.342 kr. Den dertil hørende ændring i virksomhedens udgående moms kan opgøres således:

Ændring momstilsvar

Varesalg ekskl. moms jf. skattesagen

4.498.020 kr.

Varesalg ekskl. moms er selvangivet med

-4.350.928 kr.

Forhøjelse omsætning ekskl. moms

147.092 kr.

Heraf forhøjelse for 1. kvartal ekskl. moms

-18.145 kr.

Momsgrundlag

128.677 kr.

32.169 kr.

Eget vareforbrug

7.380 kr.

Samlet forhøjelse

39.549 kr.

Moms vedrørende yderligere omsætning for 1. – 4. kvartal 2014 udgør 36.773 kr. Momsen vedrørende 1. kvartal udgør 4.604 kr., jf. ovenfor.

Momsen vedrørende 2. – 4. kvartal 2014 udgør herefter 32.169 kr. (36.773 kr. – 4.604 kr.).

Retten bemærker at, SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 7.380 kr. som følge af manglende beskatning af eget vareforbrug. Dette punkt i SKATs afgørelse er ikke påklaget.

Landsskatteretten nedsætter på baggrund af ovenstående SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar som følge af yderligere omsætning vedrørende 1. – 4. kvartal 2014 med 4.604 kr. fra 36.773 kr. til 32.169 kr.