Kendelse af 22-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 13-10-2022

Journalnr. 17-0989024

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2013

Skønnet yderligere overskud af virksomhed

229.350 kr.

0 kr.

229.350 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har i indkomståret 2013 drevet virksomheden [virksomhed1] v/ [person1], CVR-nr. [...1]. Klageren er registreret som fuldt ansvarlig deltager i virksomheden. Virksomheden var registreret med branchekode 472600 Tobaksforretninger. Virksomheden skiftede navn 1. august 2013 til [virksomhed2] v/ [person1].

Klageren har selvangivet overskud af virksomhed før renter på 3.556 kr. Der er ikke udarbejdet regnskab.

Klageren blev den 16. januar 2013 stoppet af SKAT i lufthavnen med 51.000 kr.

Ifølge folkeregisteret er der tilmeldt 5 voksne på adressen [adresse1]. SKAT har vurderet ud fra deres oplysninger, at der ikke er tale om personer, som klageren har fællesøkonomi med.

SKAT har beregnet klagerens privatforbrug til -136.807 kr..

Privatforbruget er beregnet således:

BETALE SKATTER M.V.:

Indbetalinger inkl. arbejdsmarkedsbidrag

-26.654 kr.

Overskydende skat

0 kr.

EJENDOMSOPLYSNINGER:

Ejendomsskat

-4.741 kr.

Skattepligtig indkomst, aktieudbytte, udbytteskat m.v.:

Skattepligtig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag

-28.372 kr.

Beskæftigelsesfradrag

248 kr.

Formue:

Indestående pengeinstitut, primo

1.186 kr.

Indestående pengeinstitut, ultimo

-80.659 kr.

Gæld pengeinstitut, kursværdi realkreditlån, primo

-1.038.276 kr.

Gæld pengeinstitut, kursværdi realkreditlån, ultimo

1.045.464 kr.

Kursnedskrivning realkreditlån, primo

0 kr.

Kursnedskrivning realkreditlån, ultimo

-5.003 kr.

Vejledende privatforbrug -

-136.807 kr.

Rådighedsbeløbet for en person ifølge § 21 i dagældende gældsinddrivelsesbekendtgørelse nr. 1513 af 13. december 2013, jf. SKM2012.704.SKAT, udgør 68.800 kr. Hertil skal lægges udgifter til bolig og forbrugsafgifter.

Som følge af det negative privatforbrug har SKAT i brev af 12. juli 2016 bedt klageren om at fremsende materiale til brug for opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2013.

SKAT har modtaget følgende:

Klagerens opgjorte privatforbrug pr. måned. Klageren har opgjort sit kontante privatforbrug til 4.250 kr. pr. måned, svarende til 54.000 kr. om året. Den månedlige udgift er fordelt med 2.500 kr. til husleje inkluderet el og vand, 250 kr. til telefon og 1.500 kr. til mad og andet.
Årsopgørelse for 2013.
Kontoudtog fra klagerens virksomhed [virksomhed1] v/[person1] kontonummer [...39] for hele indkomståret 2013.

SKAT har opgjort indsætninger på virksomhedens konto i indkomståret 2013 til i alt 611.561 kr. hvoraf 166.148 kr. fremstår som dankortsalg. Hævninger på kontoen er opgjort til i alt 588.241 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens overskud af virksomhed skønsmæssigt med 229.350 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge statsskatteloven § 4 betragtes med de i bestemmelsen fastsatte undtagelser og begrænsninger, som skattepligtig indkomst de samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegode af pengeværdi.

Efter statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a kan driftsudgifter som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten fratrækkes.

Der kan fratrækkes udgifter som har været nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indtægten

Indkomst ved selvstændig virksomhed er skattepligtig jævnfør statsskatteloven § 4 stk. 1 litra a og skal jævnfør personskatteloven § 3 stk. 1 medregnes i den personlige indkomst med fradrag for de i stk. 3 stk. 2 nævnte udgifter.

Efter Skattekontrolloven § 3, stk. 4 og skattekontrolloven § 5 stk. 3 kan skat foretage skatteansættelsen hvis der ikke foreligger et fyldestgørende regnskab.

SKAT har ikke modtaget et regnskab fra dig, men alene dine kontoudtog.

Vi anser posteringerne på virksomhedskonto i [finans1], med kontonummer [...39], for at være indtægter samt udgifter ved selvstændig virksomhed.

Der henvises til SKM2013.260 BR og SKM 2008 905 HR omkring beskatning af beløb indsat på konti.

SKAT finder dog ikke at der kan beregnes et resultat af virksomhed ud fra kontoudtogene. Der er henset til at det ikke er muligt ud fra kontoudtogene at vurdere hvorvidt udgifterne er fradragsberettigede efter statsskatteloven § 6. Udgifterne er fradragsberettigede, hvis de er nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Men denne vurdering er ikke muligt at foretage ud fra teksten på kontoudtogene.

SKAT finder ikke at der foreligger et fyldestgørende regnskab og at SKAT derfor kan foretage skatteansættelsen.

Privatforbrug

SKAT kan efter et skøn fastsætte indkomsten, så den giver mulighed for et rimeligt forbrug, hvis det selvangivne privatforbrug er usandsynligt lavt.

Det følger af en fast praksis, der er tiltrådt af Højesteret i domme af 21. juni 1967 (ugeskrift for Retsvæsen 1967.653) og 5. februar 2002 (SKM 2002.70 HR)

SKAT har beregnet dit privatforbrug for 2013 til -136.807 kr., og finder det lavt.

Jævnfør den Juridiske vejledning afsnit A.B.5.3.3, kan SKAT hense til de satser for rådighedsbeløb, som anvendes ved gældssaneringer efter de civilretlige regler i konkursloven og bekendtgørelse om gældsanering.
Rådighedsbeløbet fastsættes hvert år. Beløbene fremgår af Bekendtgørelse om gældssanering og reguleres hvert år i Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om gældssanering.

På adressen [adresse1] har der i 2013 været tilmeldt 5 personer. Fra 1/1 2013 til 1/5 2013 har der boet 4 personer og fra 1/6 2013 og frem har der boet 5 personer. SKAT har vurderet, ud fra vores oplysninger, at der ikke er tale om familie, som du har fællesøkonomi med. Hvorfor rådighedsbeløbet beregnes ud fra at du anses som enlig.

SKAT har beregnet rådighedsbeløbet for dig ud fra Bekendtgørelsen om gældssanering således:

År

Rådighedsbeløb efter § 11

I alt pr. år

2013

5.740

68.880

Til rådighedsbeløbet skal tillægges faste udgifter f.eks. bolig el, vand og varme.

Ud fra dine oplysninger udgør in andel af huslejeudgifterne 2.500 kr. pr. måned eller 30.000 kr. pr. år som tillægges rådighedsbeløbet.

Samlet minimums beløb til privatforbrug beregnet herefter således:

2013

Rådighedsbeløb

68.880 kr.

Boligudgift

30.000 kr.

Kontantbeløb medbrag på rejse

51.000 kr.

I alt

149.880 kr.

Et acceptabelt privatforbrug for dig skønnes derfor til minimum 149.880 kr.

Hvis dit privatforbrug i 2013 skal nå op på 149.880 kr. mangler der indtægter på

Skønnet acceptabelt privatforbrug

149.880 kr.

Selvangivne privatforbruget er beregnet til

-136.807 kr.

Skønsmæssigt beregnet manglende indtægt

286.687 kr.

SKAT forudsætter at de manglende indtægter vedrører omsætning fra din virksomhed. Indtægterne er momspligtige ifølge momslovens § 4. Beløbet anses for at være inklusiv moms. Salgsmomsen udgør 20 % af det totale beløb, og resten er skattepligt indkomst.

Moms jævnfør momsloven § 4: 20 % af 286.687 kr.

= 57.337 kr.

Skattepligtig indkomst jævnfør statsskattelovens § 4

286.687 kr. – 57.337 kr.

= 229.350 kr.

Din indkomst forhøjes derfor med i alt 229.350 kr. som yderligere overskud af virksomhed. Overskud af virksomhed udgør herefter i alt 232.906 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens tidligere repræsentanten har nedlagt påstand om, at overskud af virksomhed i indkomståret 2013 nedsættes med 229.350 kr.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Anbringender

Indledningsvis gøres det gældende, at klager ikke er enig med SKAT i afgørelsen, hvorfor afgørelsen påklages til Skatteankenævnet.

SKAT har foretaget sin afgørelse, på baggrund af et skøn vurderet ud fra kontoudtog fra virksomhedskonto [...39] og har på den baggrund anslået, at klager i 2013 havde en indkomst på 229.350 kr.

Det af SKAT foretagne skøn, er dog ikke korrekt, idet alle positive posteringer på kontoen i perioden, ikke kan regnes som en indtægt.

Ligeledes kan klager dokumentere, at kontantbeløbet på 51.000 kr. medbragt på ferie, var et tilgodehavende, klager havde på baggrund af et ydet lån. Endvidere er nogle af de poster, som er indsat på konto [...39] ikke erhvervsmæssige, hvilket klager også kan dokumentere.

Ovennævnte dokumentation samt klagers manglende regnskab, ønsker klager at eftersende.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende,

at

der ikke er grundlag for at foretage, den af SKAT, gennemførte forhøjelse af virksomhedens overskud for indkomståret 2013.

at

klager kan dokumentere, at kontantbeløbet på 51.000 kr. medbragt på rejse ikke er erhvervet

som skattepligtig indkomst, men at dette var et tilgodehavende fra et lån.

at

SKAT’s skøn for klagers privatforbrug er sat for lavt

at

klager kan fremsende dokumentation, der støtter klagers påstande

Det er på denne baggrund klagers opfattelse, at der ikke er grundlag for, at der skal ske forhøjelse af klagers indkomstgrundlag, hvorfor klager påstår, at det af SKAT fundne indkomstgrundlag og momstilsvar for 2013 skal nedsættes.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT skønsmæssig har forhøjet klagerens overskud af virksomhed på baggrund af et negativt privatforbrug.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af dagældende skattekontrollovs §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1, nu skattekontrollovens § 2, stk. 1, og § 55, stk. 1.

Erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af den dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 1.

Indkomsten kan forhøjes, hvis det selvangivne privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. Skatteforvaltningen kan skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver skatteyderen mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret. Hvis der påvises en yderligere indtægtskilde for skatteyderen, kan indkomsten også forhøjes. Det følger af en fast praksis, og der henvises til Højesterets afgørelse af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208H.

Ved skønsmæssige forhøjelser skal der udøves et konkret skøn ud fra de foreliggende oplysninger, hvilket kan udledes af Landsskatterettens afgørelse af 24. juli 2019, offentliggjort i SKM2019.473.LSR.

Efter praksis skal forklaring om lån kunne bestyrkes ved objektive kendsgerninger. Dette kan eksempelvis ske ved fremlæggelse af lånedokumenter, aftaler om forrentning og afvikling af lån, påvisning af pengestrømme eller tilsvarende. Denne bevisbyrde gælder også private lån. Dette kan udledes af Højesterets dom af 27. november 2008, offentliggjort i SKM2009.37.HR

Den konkrete sag

Klageren har ikke fremsendt et regnskab for indkomståret 2013.

Det fremgår af den privatforbrugsopgørelse, som SKAT har udarbejdet, at klagerens privatforbrug er opgjort til -136.807 kr.

På dette grundlag har SKAT været berettiget til at foretage en skønsmæssig forhøjelse af klagerens indkomst.

SKAT har skønnet privatforbruget til 149.880 kr. Ved skønnet er anvendt de tal, som er oplyst af klageren, samt satserne ifølge bekendtgørelsen om gældssanering, tillagt de 51.000 kr., som klageren blev stoppet med i lufthavnen den 16. november 2013.

Klageren har ikke fremlagt nogen dokumentation for, at de 51.000 kr. er tilbagebetaling af et tilgodehavende eller i øvrigt stammer fra ikke-skattepligtige indtægter eller allerede beskattede midler.

På dette grundlag finder retten ikke grundlag for at ændre den skønsmæssige forhøjelse på 286.687 kr., hvoraf 229.350 kr. er anset som yderligere overskud af virksomhed.


Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.